خواص ماست موسير براي لاغري

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

 

افرادی که در رژیم لاغری خود ماست کم چربی را می‌گنجانند، بیشتر از افرادی که صرفا دریافت کالری خود را کم می‌کنند، کاهش وزن دارند. همچنین افرادی که ماست می‌خورند، در مقایسه با افراد دیگر 22 درصد وزن بیشتر، 61 درصد چربی بدن بیشتر و 81 درصد بیشتر چربی شکم بیشتری را در طی 12 هفته کم می‌کنند.

ماست کم چرب در سوزاندن چربی های اضافی به بدن کمک کند و حفظ عضلات در وضعیت مناسب را تسهیل می‌کند.

به نظر می آید کسب کلسیم کافی در رژیم غذایی باعث می شود بدن چربی بیشتری را بسوزاند و مقدار چربی جدیدی را که بدن می سازد، کاهش دهد. به این ترتیب از دست دادن چربی را با حفظ عضلات کم چرب آسان تر می سازد و این یک نکته مهم در حین رژیم گرفتن است؛ چرا که شما قصد دارید چربی را از دست بدهید نه ماهیچه را. بنابراین رژیم غنی از غذاهای لبنی کم چرب مانند ماست کم چرب می تواند با سوزاندن چربی اضافی بدن باعث کاهش وزن شما شود.


خواص موسیر برای پوست خواص موسیر برای مو خواص موسیر برای کودکان خواص موسیر برای لاغری خواص موسیر خشک وسیر گیاهی است شبیه به سیر و پیاز ولی برخلاف پیاز، گل های آن تخم نمی دهد و البته بویی مطبوع تر از سیر دارد. موسیر چاشنی ای اشتهاآور و دارای طبیعت گرم بوده و انواع مختلفی دارد که بهترین نوع آن رنگ قرمز مسی دارد.موسیر سرشار از ویتامینC، پتاسیم، فیبر، اسید فولیک،کلسیم و آهن است و منبع خوبی از پروتئین محسوب می شود، بنابراین یک سبزی مفید برای سبزی خواران می باشد.

 

دوره مقدماتی php

 

 


درباره موسیر بیشتر بدانید

 


موسیر (َAllium hirtifolium) یا سیرکوهی گیاهی است شبیه سیر که ریشه اش فقط یک پیاز درشت است. برگهایش باریک و دراز و گلهایش بنفش مایل به قرمزند. گل آذینش خوشه ٔ ساده‌است. در حدود ۴۰ گونه از این گیاه شناخته شده که همگی در نواحی معتدل و مناطق بحرالرومی می‌رویند. برخی از گونه‌های موسیر را در باغ به عنوان گل زینتی نیز می‌کارند. پیاز این گیاه خوراکی است و در ترشیها و اغذیه بکار می‌رود و بویش از سیر کمتر است. ایتالیایی ها از موسیر خوراکی‌های گوناگونی می‌پزند و پیازچهٔ آن را در روغن زیتون کنسرو می‌کنند. نام ایتالیایی موسیر Lampascioni است. موسیر بر عکس سیر، بویی مطلوب دارد. موسیر معمولا در مناطق کوهستانی می‌روید.

 


موسیر مانند دیگر اعضای خانواده ی خود سرشار از ترکیبات گوگردی است و به همین دلیل هم خواص ضدباکترایی دارد. در نتیجه موسیرِ، از انتشار میکروب ها و باکتری های بیماری زا پیشگیری می کند. موسیر از آن گیاهان دو رگه است. چیزی شبیه به سیر و پیاز. برگ های این گیاه باریک و دراز است و گل های ارغوانی دارد. پیاز این گیاه، خوراکی است. می توان از آن در تهیه ی انواع ترشیجات، سالاد، سس و غیره استفاده کرد. این ماده ی غذایی مفید عطر و بوی فوق العاده ای به غذاهایتان می دهد و درعین حال سرشار از خواص مفید برای بدن است.

 

 

 


هضم بهتر غذا با خواص موسیر

اگر در هضم غذا مشکل دارید توصیه می‌کنیم موسیر را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. به خاطر اینکه سرشار از فیبرهاست که علاوه بر ایجاد احساس سیری می‌تواند به هضم غذا و عملکرد خوب روده‌ها نیز کمک کند. موسیر با افزایش ترشح صفرا باعث هضم راحت‌تر غذاها می‌شود. علاوه بر این باید بدانید که موسیر به اندازه‌ی سیر یا پیاز برای معده مشکل ایجاد نمی‌کند. در واقع افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند به راحتی می‌توانند از موسیر پخته‌شده استفاده کنند. برای افرادی که از بوی سیر بدشان می‌آید نیز مناسب‌تر است چون بوی آن به اندازه‌ی سیر تند نیست.

 


تقویت موها با خواص موسیر

 


• ماست موسیر مواد مغذی زیادی به سبد غذایی ما می افزاید. این ماده مغذی سرشار از مواد معدنی همچون کلسیم و پتاسیم است. همچنین شامل مواد مغذی دیگری مانند ویتامین ب و پروتئین است. • یکی از مواد موجود در ماست پروتئین طبیعی شیر است که کاملا برای موهای ما مفید و در بهبود رویش مو موثر است. همانطور که پروتئین برای مستحکم شدن مو مفید است، اسید لاکتیک نیز به گردش خون کمک کرده و باعث رشد بهتر و سریعتر موها می شود.

 

 

 


خواص موسیر در کنترل و تنظیم فشارخون

 


می‌کند. به خاطر اینکه حاوی منیزیم است. در واقع هر 100 گرم موسیر حاوی 250 میلی‌گرم از این ماده‌ی معدنی است که نقش موثری در کنترل فشارخون، بهبود عملکرد قلب و کلیه‌ها دارد و به انقباض‌های عضلانی کمک می‌کند.

 


خواص موسیر برای پیشگیری از سرطان‌های گوارشی

 


نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ترکیبات گوگردی موجود در موسیر و هم خانواده‌هایش یعنی پیاز و سیر و غیره می‌توانند جلوی رشد تومورها را بگیرند و در نتیجه از ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارشی پیشگیری کنند. البته محققان همچنان در حال بررسی‌های تکمیلی در این خصوص هستند. همین متخصصان توصیه می‌کنند که موسیر را به صورت خام مصرف کنید چون حاوی خواص بیشتری است.

 


خواص موسیر برای مقابله با میکروب‌ها

 


موسیر مانند دیگر اعضای خانواده‌ی خود سرشار از ترکیبات گوگردی است و به همین دلیل هم خواص ضدباکترایی دارد. در نتیجه موسیرِ، از انتشار میکروب‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا پیشگیری می‌کند. البته حواستان باشد معنی حرفمان این نیست که در صورت بروز یک بیماری عفونی، موسیر می‌تواند جایگزین آنتی‌بیوتیک‌ها شود. بلکه می‌توان از این ماده‌ی غذایی برای پیشگیری از بروز این مشکلات استفاده کرد.

 

 

 


سایر خواص موسیر

 


مصرف موسیر تأثیر مثبتی بر دستگاه اعصاب مرکزی دارد و سردردهای میگرنی را کاهش می ‌دهد.

 


این چاشنی در تسکین درد مفاصل و نقرس بسیار موثر و به دلیل غنی بودن از پتاسیم، پایین آورنده خوب فشار خون است.

 


تاثیر به سزایی در از بین بردن سلول‌های سرطان کبد دارد.

 


به درمان سرطان معده کمک می‌کند و مصرف منظم آن، از ورود هرگونه عفونت به معده پیشگیری می‌کند.

 


با داشتن خاصیت ضدانعقادی و در نتیجه رقیق کردن خون، به بیمارانی که دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستند و یا دچار حملات قلبی و یا سکته قلبی شده‌اند کمک مفیدی می‌کند.

 


سطح قند خون را در بیماران دیابتی کاهش می‌دهد. موسیر از کاهش انسولین پیشگیری کرده و سوخت و ساز گلوکز را افزایش می‌دهد.

 


به عملکرد مغز کمک کرده و ضد آلزایمر است.

 


مصرف روزانه موسیر، بافت‌های استخوانی را افزایش داده و تا ۲۰ درصد از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

 


از دیگر خواص موسیر می توان به تقویت قدرت جنسی، افزایش دفع ادرار، التیام‌ دهنده و ترمیم‌ کننده زخم ‌ها و تسکین‌ دهنده التهاب طحال و کبداشاره کرد.

 


موسیر به سیستم قلبی – عروقی، تنظیم فشار خون و کاهش چربی ‌های خون کمک می ‌کند و از تصلب شرایین جلوگیری می‌ کند

 

 

 

 

 

 


خواص موسیر وحشی , خواص موسیر در طب سنتی

 


خواص موسیر وحشی , خواص موسیر در طب سنتی

 


خواص موسیر وحشی , خواص موسیر در طب سنتی

 


خواص موسیر وحشی , خواص موسیر در طب سنتی

 

 

 

 

 

ماست به لطف پروتئین، پروبیوتیک و تطبیق پذیری در فرآیند آشپزی، برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. اگر شما بتوانید تنها یک محصول لبنی را در تمام عمر خود مصرف کنید، باید اولین و آخرین گزینه انتخابیتان ماست یونانی باشد. اگرچه همه محصولات لبنی حاوی پروتئین هستند و مزایای زیادی برای سلامتی بدن دارند اما ماست بیشتر از بقیه موارد می‌تواند به بدن شما کمک کند. پروبیوتیک‌هایی که در ماست وجود دارد محیطی را ایجاد می‌کند که در آن باکتری‌های خوب قادرند رشد و توسعه یابند. خوب حتما از خودتان می‌پرسید این موضوع چه معنایی دارد؟ زمانی که روده شما با وجود آنتی بیوتیک‌ها و غذاهای نامناسب ضعیف‌تر می‌گردد، احتمال التهاب بیشتر خواهد شد. در این شرایط فرد بیشتر از قبل چاق می‌شود. مطالعه منتشر شده در مجله British Journal of Nutrition نشان می‌دهد زنانی که اضافه وزن دارند و رژیم غذایی با کالری محدود و به همراه مکمل‌های حاوی پروبیوتیک را به مدت ۱۲ هفته دنبال می‌کنند، بیشتر از سایر افراد وزن کم خواهند کرد. گروهی از محققان دریافته اند که مصرف کنندگان ماست؛ نسبت به سایر افراد حجم عضلات بیشتری دارند و چربی شکمی بیشتری کم می‌کنند. این یک خبر بسیار خوب است زیرا هر چقدر حجم عضلات بیشتر باشد، کالری سوزانده شده بیشتر می‌شود و همین امر کاهش وزن را ساده تر و اسان‌تر خواهد کرد. خوشبختانه روش‌های زیادی برای استفاده از ماست وجود دارد و می‌توان از خواص بی نظیر آن برای کاهش وزن استفاده کرد.در ادامه با ما همراه باشید تا چند مورد از این روش‌ها را با هم مرور کنیم.

به جای اینکه بر روی سالاد یا غذای خود از خامه ترش استفاده کنید؛ ماست یونانی را با گشنیز و ادویه تاکو مخلوط کنید و طعم دلخواه خود را به آن بیفزایید. اگر ادویه‌ای در دسترس ندارید می‌توانید از ماست یونانی ساده استفاده کنید. اینکار نه تنها یک جایگزین ساده برای کمتر کردن کالری و چربی ورودی به بدن فراهم می‌کند بلکه باعث می‌شود پروتئین بیشتری وارد بدن گردد و این یک انتخاب هوشمندانه است.

اگر طرفدار ماست ساده نیستید، می‌توانید با استفاده از خیار، زیتون و پونه کوهی خشک شده طعم بهتری به ماست خود بدهید. در این صورت قادر خواهید بود ماست را بر سر سفره خود بیاورید.

بیشتر پوشش‌هایی که برای مواد غذایی یا کیک مورد استفاده قرار می‌گیرد از خامه تهیه می‌شود که سلامت چندانی ندارد. در چنین شرایطی می‌توانید از یک نسخه کم چرب استفاده کنید. ماست یونانی بهترین جایگزین برای خامه محسوب می‌شود. زمانی که از این گزینه به جای پنیر خامه ای یا خامه استفاده می شود، تعداد کالری‌های ورودی به بدن تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. برای اینکه بتوانید بیشترین استفاده را از این گزینه ببرید، یک پیمانه ماست یونانی، یک قاشق غذاخوری عصاره وانیل و یک سوم تا یک دوم پیمانه از پودر شکر را در یک کاسه بزرگ بریزید. مواد را با هم ترکیب کنید تا یک ماده نسبتا ضخیم ایجاد گردد. این ماده را به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید و اجازه دهید بیشتر خودش را بگیرد. بعد از آماده شدن، می‌توانید آن را بر روی بیسکوییت‌ها، کیک‌های فنجانی، کیک یا سایر دسرها بریزید و سرو کنید.

همانطور که می‌دانید روش‌های مختلفی برای تهیه اسموتی وجود دارد. معمولا مواد و ترکیبات متعددی برای اسموتی‌ها استفاده می‌شود. اما اگر هدف شما کاهش وزن است، بهتر است دفعه بعد که تصمیم به تهیه اسموتی گرفتید ماست را فراموش نکنید. بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است، نوشیدنی‌های غلیظ تر همچون اسموتی‌های تهیه شده از ماست می‌تواند باعث سیری طولانی مدت در فرد شود و در عین حال کالری‌های مصرفی را بکاهد. برای دستیابی به نتایج موثر، محققان ترکیبات مختلفی را برای تهیه اسموتی مورد بررسی قرار دادند. افرادی که در این مطالعه شرکت داشتند بعد از مدتی گزارش کردند که خوردن اسموتی تهیه شده از ماست آن‌ها را سیرتر کرده است. پس خوردن چنین اسموتی‌هایی را فراموش نکنید.

برخی از دیپ‌هایی که تهیه می‌شوند سالم نیستند و استفاده از آن‌ها می‌تواند معایب زیادی برای بدن داشته باشد. بیشتر مواد تشکیل دهنده همچون سس مایونز، باترمیلک یا خامه ترش ممکن است کالری اضافی وارد بدن کند و شما را از رسیدن به هدفتان( کاهش وزن) بازدارد. به همین خاطر برای تهیه یک دیپ آسان و سالم بهتر است از ماست کمک بگیرید. کافیست پودر سیر، پودر پیاز، شوید خشک شده، نمک، سس ورسترشایر،فلفل و پیازچه تازه را با یک پیمانه ماست یونانی ساده ترکیب کنید.

همانطور که می دانید، چیزکیک‌های سنتی معمولا از پنیرهای خامه‌ای تهیه می‌شوند. استفاده از چنین کیک‌هایی می‌تواند باعث افزایش وزن بیشتر در شما گردد. دستور‌های کلاسیک معمولا بیان می‌کنند که یک چهارم پیمانه شکر دانه ریز را با یک چهارم پیمانه خامه ترش ترکیب کنید. این گزینه نیز برای سلامت بدن مفید نیست. برای اینکه بتوانید چیز کیک سالم تری تهیه کنید، دو پیمانه ماست یونانی را با یک چهارم پیمانه عسل، دو عدد تخم مرغ بزرگ و یک قاشق چایخوری عصاره وانیل ترکیب کنید و یک پینچ به آن نمک بیفزایید. بقیه مواد را همانند قبل بپزید و سپس ماده آماده شده را روی آن بریزید.

پن کیک‌هایی که با ماست یونانی تهیه می‌شوند هنوز هم بهترین گزینه برای صبحانه شما خواهند بود. برای تهیه این پن کیک خوشمزه تنها به ۴ ماده تشکیل دهنده نیازدارید. یک پیمانه ارد سبوس دار را با یک قاشق غذاخوری بکینگ پودر، دو عدد تخم مرغ، یک و دو سوم پیمانه ماست ترکیب کنید تا مایع غلیظی حاصل شود. سپس پن کیک را به شیوه معمول بپزید.

اگر یک آشپز حرفه ای باشید به خوبی می‌دانید که ماست باعث می‌شود طعم پروتئین‌هایی همچون مرغ، بوقلمون یا گوشت بهبود یابد و تردتر شود. به همین خاطر بیشتر افراد از ماست به عنوان یک ماده طعم دار کننده استفاده می‌کنند. برای انجام اینکار کافیست یک پیمانه ماست ساده را با سیر، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، دو قاشق چایخوری گیاه خشک شده( به انتخاب خود) و نمک و فلفل ترکیب کنید. در نهایت پروتئین خود را با این ماده مزه دار کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

اگر دوست ندارید از سس‌های ناسالم بر روی سالاد خود استفاده کنید می‌توانید ماست را جایگزین آن نمایید. شما می‌توانید ماست یونانی را با مواد سالمی همچون آووکادو ترکیب نمایید. البته به خاطر داشته باشید که هیچ محدودیتی برای ترکیب مواد ندارید اما کالری موجود در این مواد را نیز مد نظر داشته باشید.

اگر قصد کاهش وزن دارید بهتر است مصرف سس مایونز را کنار بگذارید و به دنبال یک جایگزین سالم تر و تازه تر همچون ماست بروید. این گزینه به نظر بسیار ساده می‌رسد اما شما می‌توانید با اضافه کردن خیار یا ترب به ماست یونانی طعم بهتری به آن ببخشید. همچنین می‌توانید روغن زیتون، دانه کنجد، شوید خشک و سایر گیاهان را به ماست خود بیفزایید. زمانی که می‌خواهید سالاد مرغ، سالاد ماهی، سالاد سیب زمینی تهیه کنید به جای سس مایونز از ماست استفاده نمایید.


 

موسير از خانواده سير است و طبيعتا مثل سير، خواص درماني قابل توجهي دارد. براي قضاوت در مورد ماست موسير بهتر است به خواص آنها به صورت جداگانه و البته به اختصار نگاه ‌کنيم. ماست تهيه شده از شير کامل يا خامه گرفته هم ارزش غذايي قابل‌توجهي دارد و هم اثرات درماني بسيار گسترده‌اي را براي مصرف‌کنندگان باقي مي‌گذارد…

 

ماست داراي ميکروارگانيسم‌هاي زنده‌ بسيار ارزشمند و خدمتگزار است که بيشترين آنها را باسيلوس بلگاريکوس و در درجه بعدي استرپتوکوکوس ترموفيلوس تشکيل مي‌دهند که در صورت مصرف ماست، اين ميکروارگانيسم‌ها به دفع مخمرهاي رايج کمک مي‌‌کند. اين دو ميکروارگانيسم با توليد هيدروژن پراکسيد يا آب‌اکسيژنه مانع از رشد استافيلوکوک اورئوس مي‌شود. ضمنا افرادي که نسبت به لاکتوز يا قند شير عدم تحمل دارند، بهتر است از ماست استفاده کنند.

 

 

 

 

درباره موسير هم بايد بگويم که اين سبزي به‌صورت ترشي يا به صورت ماست موسير به مصرف مي‌رسد که اغلب به عنوان يک چاشني اشتها‌آور تلقي مي‌شود. خواص درماني متعددي را به موسير نسبت مي‌دهند. از جمله تقويت قدرت جنسي، افزايش دفع ادرار، التيام‌دهنده و ترميم‌کننده زخم‌ها و تسکين‌دهنده التهاب طحال و کبد. تاثير مثبت آن بر دستگاه اعصاب مرکزي، کاهش سردردهاي ميگرني، کمک به سيستم قلبي‌عروقي، کمک به کاهش چربي‌هاي خون و پيشگيري از تصلب شرايين و تنظيم فشارخون هم قابل توجه است.

 

اصولا ماست موسير ملايم‌تر از سير و ماست بوده و به همين جهت بوي تند و تيز سير که ناشي از فرآورده‌هاي گوگردي سير مثل آليسين است را نداشته و از اين نظر مي‌توان بدون ايجاد مزاحمت (بوي بدتنفسي) براي ديگران استفاده کرد، به شرط اينکه، از ماست‌هاي مانده و پرچرب و خامه‌اي،‌ ماست و موسير تهيه نشده باشد. البته شرط ما استفاده به جا و به اندازه است چون هر غذايي که ما اشاره مي‌کنيم، چه غذا باشد چه سم، نبايد مصرفش از حد تعادل خارج شود.


تغذیه و تناسب اندام

موسیر یکی از سبزیجات دورگه و شبیه سیر و پیاز می باشد. برگ‌ های این گیاه باریک و دراز است و گل‌ های ارغوانی دارد، پیاز این گیاه، خوراکی می باشد.موسیر وحشی یا موسیر کوهی در ایران در مناطقی از جمله کنگاور، آشتیان، کوهرنگ، سپیدان، بروجرد، خمین، یاسوج، نهاوند، خوانسار، هرسین و اراک یافت می شود.

موسیر فواید زیادی برای سلامتی دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص دارویی و درمانی موسیر تازه و خشک را برای سلامتی، زنان باردار، لاغری و پوست و مو شرح داده ایم.

مقادیر بالای گوگرد موجود در موسیر به شفافیت و جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

مقداری موسیر خشک شده را در آب بخیسانید تا عصاره ی آن در بیاید و هر روز صبح صورت خود را با آب آن بشویید.

موسیر و گلبرگ های گل موسیر برای درمان نیش حشرات مفید هستند.

گلبرگ های گل موسیر یا موسیر تازه را برش بزنید و بر روی محل نیش حشرات بگذارید.

گوگرد موجو در موسیر باعث تقویت فولیکول مو شده و به درمان ریزش مو کمک می کند.

مقداری موسیر خشک شده را در آب بخیسانید تا عصاره ی آن در بیاید، این آب را به مو های خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

موسیر برای درمان شوره سر مفید می باشد.

آب یک لیمو ترش تازه را با آب موسیر و عسل ترکیب کنید و بر روی پوست سر و مو ها بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

موسیر حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای رشد طبیعی جنین و سلامت زنان باردار می باشد.

مقادیر بالای فولات موجود در موسیر برای زنان باردار و جلوگیری از نقایص سیستم عصبی جنین مفید می باشد.

موسیر سرشار از ویتامین های C و A و همچنین فسفر و منیزیم است برای سلامت استخوان و بهبود رشد نوزادان و کودکان مفید می باشد.

مصرف موسیر می تواند ذخیره ی چربی در بدن را کاهش دهد و باعث لاغری و کاهش وزن افراد شود.

موسیر دارای مقادیر بالایی ترکیبات گوگردی است که دارای خواص ضد باکتری می باشند و به این ترتیب به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، تب و برونشیت استفاده می شود.

نتایج مطالعات متعدد نشان داده که گل موسیر دارای خواص ضد التهابی و ضد آلرژی می باشد و به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی برای درمان حساسیت استفاده می شود.

موسیر باعث تحریک آنزیم های گوارشی، بهبود هضم غذا، درمان زخم معده و سلامت دستگاه گوارش می شود.

مقادیر بالای فیبر موجود در موسیر باعث بهبود حرکات روده شده و برای درمان یبوست مفید می باشد.

مطالعات نشان داده که موسیر مانند دیگر اعضای خانواده یعنی سیر و پیاز دارای خواص ضد دیابت می باشد. موسیر باعث افزایش تولید انسولین در بدن شده و به این ترتیب باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی می شود.

مقادیر بالای فیبر موجود در موسیر برای تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو مفید می باشد.

ترکیبات فلاونوئیدی موجود در موسیر برای کاهش چربی و کلسترول خون مفید هستند.

آلیسین و کورستین از آنتی اکسیدان های موجود در موسیر هستند که باعث کاهش فشار خون بالا می شوند، همچنین موسیر سرشار از پتاسیم می باشد که برای کاهش فشار خون بالا مفید می باشد.

نتایج تحقیقات نشان داده که ترکیبات گوگردی و اتیل استات موجود در موسیر باعث کاهش رشد سلول های سرطانی و تومور می شود، موسیر برای پیشگیری از انواع سرطان های سینه، معده و کولون مفید می باشد.

موسیر حاوی مقادیر بالای ترکیبات گوگردی است که جریان خون را بهبود می بخشد و نقش مهمی در سم زدایی و پاکسازی بدن و به ویژه کبد دارد.

نام علمی : Allium hirtifolium

ویژگی های ظاهری : گیاهی از خانواده سیرو بی شک هم خواص با آن است. ریشه‌ی موسیر پیاز مانند و برگ های آن  باریک با گل‌هایی بنفش رنگ است. از گل این گیاه به عنوان گل زینتی نیز استفاده می‌شود.

استفاده از موسیر در افراد دیابتی برای کاهش قند خون آن‌ها مفید است. رفع تنگی نفس، رفع فراموشی، قاعده آور، پایین آورنده فشارخون، ادرارآور، ترمیم کننده زخم‌ها، تسکین دهنده التهاب کبد، رفع سیاتیک، تنظیم فشار خون، رفع نقرس از خواص موسیر است.

افراد سرد مزاج برای تقویت قوای جنسی می‌‌توانند از موسیر کمک بگیرند. قابل ذکر است که تاثیر مثبت موسیر را بر دستگاه اعصاب کاهش سردردهای میگرنی نمی‌توان ندیده گرفت. موسیر نقش قابل توجهی در کاهش چربی خون و جلو گیری از تصلب شرایین دارد.

زیاده روی در مصرف موسیر ممکن است باعث ریفلاکس معده و سوزش سر دل شود. موسیر ممکن است علائم سندروم روده تخریک پذیر را تشدید کند.

برخی افراد ممکن است به موسیر واکنش های آلرژیک نشان دهند، حساسیت در این افراد به صورت آسم، بثورات پوستی و قرمزی و خارش چشم ها بروز می کند.

طبع موسیر گرم و خشک می باشد.

موسیر حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان، فلاونوئید هایی مانند کورستین، ویتامین A، ویتامین C و مواد معدنی مهم از جمله گوگرد، پتاسیم و منگنز می باشد.

موسیر تازه و موسیر خشک شده را می توان برای تهیه انواع ترشیجات، ماست موسیر، سالاد و سس سالاد استفاده کرد.

از پودر موسیر هم می توان به جای سیر برای تهیه انواع غذا ها استفاده کرد.

از نظر برخی پزشکان طب سنتی، موسیر نوع کوهی سیر بوده و در خواص دارویی نیز به سیر شباهت دارد و میتوان تمامی خواص سیر را برای موسیر هم تعمیم داد.

با این وجود براساس منابع علمی، موسیر و سیر برخلاف آنچه که تصور میشود دو گیاه متفاوت از هم هستند ولی خواص مشابهی دارند، خود گیاه موسیر دارای 40 گونه مختلف میباشد که طعمی شبیه سیر دارد و تلخی آن کمتر از سیر هست.

برخی خواص موسیر مانند خاصیت آنتی اکسیدانی آن و رقیق تر کردن خون یا خواص آنتی باکتریالی آن شبیه سیر و حتی پیاز میباشد، البته که میزان مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آنها باهم اندکی متفاوت است ولی آنچه که از موسیر باید بدانید این است که طعم خوشایند آن به خصوص همراه با لبنیات و بو ندادن دهان پس از خوردن آن همراه ماست، یکی از ویژگی‌های بارز آن است.

خاصیت ضد سرطانی موسیر با سیر یکی هست و هر دو دارای خواص ضد سرطانی به دلیل گوگرد موجود در خود هستند، اغلب موسیر به شکل پیازی تقریبا درشت از ریشه این گیاه که در زیر خاک بزرگ شده است در می آید و همراه محصولات و فرآورده های مختلفی به کار میرود.

تفاوت ظاهری این دو گیاه به این شکل است که سیر به صورت چند حبه سیر کوچک که داخل یک کیسه هستند تشکیل شده است، اما موسیر به شکل یک پیاز میباشد.

منابع : draxe – stylecraze

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ميوه لونگان x بخوانید...