خواص لپه قرمز

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

لپه از گروه حبوبات، یک گیاه دولپه‌ای است و در خانواده نخود جای می‌گیرد. می‌دانید که حبوبات ارزش غذایی بسیار بالایی دارند و مناسب‌ترین جایگزین برای گوشت هستند زیرا علاوه بر پروتئین، مقداری نشاسته هم دارند. بنابراین هم انرژی بدن را تامین می‌کنند و هم پروتئین مورد نیاز را به مصرف‌کننده می‌رسانند.

مواد مغذی لپه

* هر واحد غذایی لپه که حدود یک فنجان نپخته است، معادل یک واحد گوشت یعنی 60 تا 90 گرم وزن دارد. بیش‌ترین ارزش غذایی حبوبات به پروتئینشان بازمی‌گردد و برای افرادی که دچار سوءتغذیه هستند، کودک یا سالمندند یک انتخاب مناسب تلقی می‌شوند. با خوردن هر 100 گرم لپه 22 گرم پروتئین تامین می‌شود بنابراین کسانی که گوشت نمی‌خورند، بهتر است که لپه را به عنوان یکی از اعضای خانواده حبوبات با برنج مخلوط و آن را مصرف کنند.

* از نظر انرژی یک واحد غذایی لپه پخته، حدود 231 کیلوکالری انرژی و 16 گرم پروتئین دارد.

* لپه منبع خوب ویتامین B١، B٦ و اسیدفولیک نیز می‌باشد البته به شرطی که خیلی پخته نشود چون ویتامین‌های گروه B در برابر حرارت ناپایدارند.

* جالب است بدانید که لپه از منابع گیاهی کلسیم نیز هست به طوری که با خوردن 100 گرم از آن حداقل 60 میلی‌گرم کلسیم تامین می‌شود البته این مقدار جذب پایین‌تری دارد اما برای آن‌هایی که شیر و لبنیات نمی‌خورند یک عادت غذایی مناسب تلقی می‌شود.

دوره مقدماتی php

لپه و بیماری‌های قلبی عروقی

* لپه منبع غنی فیبر است به همین دلیل برای کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی توصیه می‌شود.

* عامل دیگری که باز هم لپه را در کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی و تنظیم فشارخون برجسته می‌سازد، وجود پتاسیم است.

به طوری که هر واحد آن حدود 710 میلی‌گرم پتاسیم دارد. در مقابل پتاسیم، مقدار سدیم لپه کم است و به همین خاطر به افراد فشارخونی خوردن آن توصیه می‌شود.

* لپه مانع از ایجاد پلاک در رگ‌های خونی می‌شود از این رو به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

لپه و کم‌خونی فقر آهن

لپه از نظر مواد معدنی منبع خوب آهن بوده و برای افرادی که کم‌خون هستند، ماده غذایی مناسبی به حساب می‌آید. مصرف هر پیمانه لپه، 14درصد نیاز روزانه بدن به آهن را تامین می‌کند.

لپه و سلامت دستگاه گوارش

همان‌طور که ذکر شد لپه منبعی غنی از فیبر است به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست توصیه می‌شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های روده را کاهش می‌دهد و در کاهش وزن نیز موثر است.

لپه و بیماری دیابت

آخرین تحقیقات انجام‌شده بیانگر این است که لپه حاوی کلسیم و منیزیم و اسید چرب است و از این لحاظ برای بیماران دیابتی فوق‌العاده عالی است. لپه موجب می‌شود که کلیه‌های این بیماران خوب کار کند و چون حاوی آنتی‌اکسیدان نیز هست برای کاهش فشارخون بالا بسیار خوب و مفید است.

گفتنی است کربوهیدرات و پروتئین موجود در حبوبات باعث می‌شوند فرد دیابتی مدت زیادی در طول روز احساس سیری کند و به سراغ مواد شیرین نرود.

همچنین لپه دارای فیبر بالایی است و می‌تواند جایگزین خوبی برای نان و برنج باشد، البته هنگام طبخ نباید خیلی زیاد پخته شود.

لپه در مقایسه با سایر حبوبات

بهتر است لپه در برنامه غذایی هفتگی حداقل یکی، دو بار مصرف شود. یکی از ویژگی‌های بارز لپه در مقایسه با دیگر حبوبات این است که سریع پخته می‌شود.

البته لپه هم مانند سایر حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته می‌شود به مراتب نفخش کمتر از سایر حبوبات بوده و خیلی نیاز به خیساندن ندارد اما افرادی که احساس می‌کنند با مصرف لپه دچار نفخ می‌شوند، بهتر است آن را خیسانده، آب آن را دور بریزند و بعد آن را به غذایشان اضافه کنند.

منابع: سلامت – دنیای تغذیه – ایسنا


مرداد ۲۰ام, ۱۳۹۶ خواص حبوبات, خواص دانه ها 0 نظرات
1901

لپه یکی از انواع حبوبات و از خانواده نخود می باشد. در بین سایر حبوبات ارزش غذایی بالایی دارد و می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد. لپه علاوه بر پروتئین، حاوی نشاسته هم می باشد. بدین ترتیب هم پروتئین بدن و هم انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند. در ادامه مطلب با فواید و خواص لپه بیشتر آشنا خواهید شد.

در مطالب قبل با خواص نخود و خواص نخود فرنگی آشنا شدید. در این مطلب به خواص لپه خواهیم پرداخت. به طور کلی لپه ارزش غذایی بالایی دارد و هر واحد غذایی آن (یک فنجان لپه نپخته برابر با یک واحد می باشد) برابر با یک واحد گوشت (90 گرم) است. در واقع ارزش غذایی هر نوع حبوباتی به میزان پروتئین موجود در آن بستگی دارد.


لپه برای کودکان، سالمندان و کسانی که سوء تغذیه دارند، بسیار مناسب است. 22 گرم پروتئین در هر 100 گرم لپه وجود دارد. بنابراین افرادی که گوشت مصرف نمی کنند بهتر است از لپه استفاده نمایند. لپه حاوی مواد مغذی مثل ویتامین های B1، B6 و اسید فولیک می باشد. اگر لپه خیلی پخته شود، ویتامبن های گروه B آن از بین خواهند رفت زیرا این ویتامین ها در برابر حرارت پایدار نیستند.

یکی از مزایا و خواص لپه این است که جزء منابع گیاهی حاوی کلسیم می باشد. در هر 100 گرم لپه، حدود 60 میلی گرم ماده مغذی کلسیم وجود دارد. با اینکه کلسیم گیاهی نسبت به کلسیم حیوانی جذب کمتری دارد اما برای افرادی که لبنبات و شیر مصرف نمی کنند، مناسب است.

یکی از خواص دارویی لپه همچون خواص ماش کاهش چربی خون و در نتیجه کاهش انواع بیماری های قلبی و عروقی می باشد که این امر به دلیل مقادیر بالای فیبر موجود در لپه است. لپه منبع غنی از پتاسیم می باشد و این ماده فشارخون را تنظیم می کندد. درنتیجه از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری می کند. هر واحد غذایی لپه حاوی 710 میلی گرم ماده پتاسیم می باشد.

سدیم موجود در لپه نیز بسیار کم است بنابراین مصرف این گیاه دو لپه ای به افرادی که فشار خون دارند، توصیه می شود. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در لپه نیز فشارخون بالا را تنظیم می کنند. این امر نیز از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کند. مانع از تجمع پلاک و چربی در رگ های خونی که منجر به سلامت قلب می شود، از دیگر خواص دارویی لپه می باشد.

لپه یکی از منابع خوب آهن به شمار می آید و برای افرادی که مبتلا به کم خونی هستند، مناسب و مفید است. مصرف هر واحد لپه حدود 14 درصد آهن روزانه بدن را تامین می کند.

فیبر موجود در لپه از ابتلا به یبوست و بیماری های معده و روده پیشگیری می کند. گفتنی است فواید و خواص لپه همچون خواص لوبیا قرمز موجب کاهش وزن و لاغری می شود.

طبق مطالعات محققین، لپه حاوی منیزیم، کلسیم و اسید چرب می باشد به همین دلیل مصرف آن برای بیماران مبتلا به دیابت فوق العاده خوب است. مصرف لپه باعث می شود که عملکرد کلیه های این بیماران تنظیم شود.

پروتئین و کربوهیدرات موجود در لپه باعث می شوند که افراد دیابتی برای مدت طولانی در طی روز احساس سیری کنند و به سراغ مواد غذایی شیرین و حاوی قند نروند. همچنین این بیماران می توانند لپه را جایگزین برنج و نان کنند.

برای رهایی از اضطراب و استرس و رسیدن به آرامش دمنوش به لیمو را امتحان کنید!

لپه به طور کلی
بهدانه‌های جدا
شده، پوست کنده و خشک شده حبوبات گفته میشود. آنچه که در کشور ما تحت عوان لپه
شناخته شده و مصرف آن رایج است، لپه‌هایی است که از نوعی نخود با نام نخود
کفتری تهیه میشود. البته جالب است بدانید از دانه گیاهان دیگری چون نخود فرنگی
و نخود معمولی نیز لپه به دست می‌آید و همچنین لپه عدس، لپه لوبیا و لپه باقلا نیز
وجود دارد. ارزش غذایی لپه نیز همانند دیگر حبوبات بسیار بالا بوده، رفع کم خونی،
حفظ سلامت دستگاه گوارش، کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی
از خواص لپه و فواید مصرف آن میباشد. برای آشنایی بیشتر با خواص لپه تا انتها با
ستاره همراه باشید.

لپه یا دال به دانه‌های جدا شده، پوست کنده و
خشک شده حبوبات گفته میشود. لپه نخود کفتری از گروه گیاهان دو لپه ای بوده، بیشترین
نوع لپه مصرفی در ایران است. برای تهیه لپه هر یک از بذور حبوبات، پس از جداسازی
از غلاف هایشان در آب خیسانده می‌شوند تا پوستشان برداشته شود. بعد از برداشت پوست
بذور با فشارهای مکانیکی به دو نیم تقسیم می‌شوند و سپس خشک می‌گردند.

از نظر طب سنتی لپه دارای طبع نسبتا گرم و خشک
است. برخی از مهمترین خواص لپه شامل موارد زیر میگردد:

جدول ارزش غذایی لپه

 مواد و محتویات مقدار در 100 گرم انرژی 340 کیلوکاری کربوهیدرات 60 گرم قند 8 گرم فیبر 26 گرم چربی 1 گرم پروتئین 25 گرم ویتامین ب1 0/7 میلی گرم  ویتامین ب5 1/7 میلی گرم  ویتامین ب9 274 میکروگرم آهن 4 میلی گرم

 

 لپه از گروه حبوبات، یک گیاه دولپه‌ای است و در خانواده نخود جای می‌گیرد. می‌دانید که حبوبات ارزش غذایی بسیار بالایی دارند و مناسب‌ترین جایگزین برای گوشت هستند زیرا علاوه بر پروتئین، مقداری نشاسته هم دارند .

بنابراین هم انرژی بدن را تامین می‌کنند و هم پروتئین مورد نیاز را به مصرف‌کننده می‌رسانند.

هر واحد غذایی لپه که حدود یک فنجان نپخته است، معادل یک واحد گوشت یعنی 60 تا 90 گرم وزن دارد. بیشترین ارزش غذایی حبوبات به پروتئین‌شان باز می‌گردد و برای افرادی که دچار سوءتغذیه هستند، کودک یا سالمندند یک انتخاب مناسب تلقی می‌شوند.

از نظر انرژی یک واحد غذایی لپه پخته، حدود 231 کیلوکالری انرژی و 16 گرم پروتئین دارد. لپه منبع غنی فیبر هم هست و به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست، کاهش کلسترول خون،‌ تنظیم قندخون و کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی توصیه می‌شود.

عامل دیگری که باز هم لپه را در کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی و تنظیم فشارخون برجسته می‌سازد، وجود پتاسیم است. به طوری که هر واحد آن حدود 710 میلی‌گرم پتاسیم دارد. در مقابل پتاسیم، مقدار سدیم لپه کم است و به همین خاطر به افراد فشار خونی خوردن آن توصیه می‌شود. لپه منبع خوب ویتامین 1B، 6B و اسیدفولیک نیز می‌باشد البته به شرطی که خیلی پخته نشود چون ویتامین‌های گروه B در برابر حرارت ناپایدارند.

در ضمن، یکی از ویژگی‌های بارز لپه در مقایسه با سایر حبوبات این است که سریع پخته می‌شود. لپه از نظر مواد معدنی منبع خوب آهن بوده و برای افرادی که کم‌خون هستند، ماده غذایی مناسبی به حساب می‌آید.

بهتر است لپه در برنامه غذایی هفتگی حداقل یکی، دو بار مصرف شود. البته لپه هم مانند سایر حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته می‌شود به مراتب نفخش کمتر از سایر حبوبات بوده و خیلی نیاز به خیساندن ندارد اما افرادی که احساس می‌کنند با مصرف لپه دچار نفخ می‌شوند، بهتر است آن را خیسانده، آب آن را دور بریزند و بعد آن را به غذایشان اضافه کنند.

 

 

 

حبوبات مختلف چه فوایدی برای سلامت بدن دارند؟

حبوبات مهم‌ترین منبع پروتئین گیاهی محسوب می‌شوند که در تامین نیاز بدن به انواع اسیدهای آمینه، مواد معدنی و نقش به‌سزایی را ایفا می‌کنند. حبوبات به‌ویژه در افراد گیاهخوار که پروتئین حیوانی مصرف نمی‌کنند، مهم‌ترین تامین‌کننده پروتئین هستند. کالری حبوبات خام و پخته با یکدیگر متفاوت است.

به این دلیل که حبوبات در حالت پخته هم‌وزن خود، آب جذب می‌کنند و سنگین می‌شوند. پس تعداد حبوبات پخته در حجم یکسان از حبوبات خام کمتر بوده و کالری‌شان هم کاهش می‌یابد. در این مطلب سعی کرده‌ایم کالری حبوبات پرمصرف را اندازه بگیریم تا حواس‌تان بیشتر به اندازه کالری‌هایی که می‌خورید، باشد.

عدس

یکی از اعضای پرطرفدار خانواده حبوبات، عدس است که منبع غنی پروتئین گیاهی به شمار می‌رود. عدس دیرهضم است و سیری طولانی‌مدتی ایجاد می‌کند بنابراین می‌تواند عضو اصلی در رژیم‌های لاغری باشد. همچنین عدس فیبر بالایی دارد بنابراین می‌تواند در درمان و رفع یبوست هم سودمند باشد. علاوه بر این منبع غنی آهن گیاهی هم هست که اگر با لیموترش تازه به عنوان منبع ویتامین C مصرف شود، جذب آهن آن افزایش می‌یابد. در هر 100 گرم عدس خام355 کیلوکالری و در هر 100 گرم عدس پخته 116 کیلوکالری انرژی نهفته است.

از امروز حبوبات را بیشتر تحویل بگیرید

نخود
از پرخاصیت‌ترین حبوبات، نخود است که به عنوان بمب انرژی در بین حبوبات شناخته می‌شود. نخود منبع غنی بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بدن است. علاوه بر آن، فیبر بسیار بالایی دارد و می‌تواند باعث کاهش کلسترول بد و چربی‌های مضر بدن شود و همچنین یبوست را هم برطرف کند. نخود به عنوان نفاخ‌ترین عضو خانواده حبوبات شناخته می‌شود. خیساندن نخود و خالی کردن آب آن و همچنین کندن پوست نخود پخته باعث می‌شود خاصیت نفخ‌کنندگی آن به‌شدت کاهش یابد. در هر 100 گرم نخود خام 360 کیلوکالری و در هر 100 گرم نخود پخته، 160کیلوکالری انرژی وجود دارد.

لپه

یکی دیگر از استفاده ترین حبوبات لپه است که سریع پخته می‌شود. لپه پتاسیم بالا و سدیم بسیار کمی دارد، از این رو انتخاب مناسبی برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون است. لپه منبع غنی فیبر هم هست و به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست، کاهش کلسترول خون، تنظیم قندخون و کاهش بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود. لپه هم مانند سایر حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته می‌شود به مراتب نفخش کمتر از سایر حبوبات است و خیلی نیاز به خیس کردن از قبل ندارد. در هر 100 گرم لپه خام 360 کیلوکالری و در هر 100 گرم لپه پخته
120 کیلوکالری انرژی موجود است.
لوبیا چیتی

لوبیا چیتی از محبوب‌ترین حبوبات است که فاقد کلسترول بوده و قند موجود در آن در مقایسه با انواع لوبیا خیلی کمتر است. لوبیا چیتی به دلیل داشتن پروتئین فراوان، منبع غذایی مفیدی برای تامین پروتئین روزانه و پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان به شمار می‌رود. میزان پروتئین موجود در این نوع لوبیا از انواع دیگر آن بیشتر است. در هر 100 گرم لوبیا چیتی خام 365 کیلوکالری و در هر100 گرم لوبیا چیتی پخته 127 کیلوکالری انرژی نهفته است.

لوبیا قرمز

یکی دیگر از اعضای خانواده حبوبات، لوبیا قرمز است که حاوی سدیم پایین و پتاسیم بالاست و می‌تواند برای افراد مبتلا به پرفشاری خون مفید باشد. همچنین به دلیل آنکه قند موجود در آن به آرامی وارد جریان خون می‌شود و به اصطلاح شاخص گلایسمی پایینی دارد برای دیابتی‌ها نیز مفید است. لوبیا قرمز منبع غنی فیبر محلول است که می‌تواند برای سلامت دستگاه گوارش و همچنین پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان دستگاه گوارش مفید باشد. در هر 100 گرم لوبیا قرمز خام 330 کیلوکالری و در 100 گرم لوبیا قرمز پخته 155 کیلوکالری انرژی نهفته است.

لوبیا سفید

لوبیا سفید، خوراکی محبوب آمریکایی‌ها و انگلیسی‌هاست! نتایج تحقیقات نشان داده که مصرف منظم و به اندازه لوبیا سفید می‌تواند سطح کلسترول خون را پایین بیاورد. به علاوه لوبیا سفید بهترین منبع دریافت اسیدفولیک است و مواد مغذی موجود در آن می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را در بدن به تعویق بیندازد. فراموش نکنید لوبیا سفید در مقایسه با سایر لوبیاها بیشترین مقدار سدیم را دارد. در هر 100 گرم لوبیا سفید خام 337 کیلوکالری و در هر 100 گرم لوبیا سفید پخته 140 کیلوکالری انرژی وجود دارد.

لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی در مقایسه با سایر لوبیاها نفخ کمتری دارد اما از نظر ارزش غذایی مشابه آنهاست و تفاوت چندانی با آنها ندارد. این لوبیا هم منبع غنی پروتئین و هم سرشار از ویتامین‌های گروه B است. علاوه بر آن این لوبیا منبع غنی از فیبر محلول است که به دلیل کاهش جذب کربوهیدرات‌ها می‌تواند برای دیابتی‌ها گزینه مناسبی باشد. در هر 100 گرم لوبیا چشم بلبلی خام 336 کیلوکالری و در هر 100 گرم لوبیا چشم بلبلی پخته 116 کیلوکالری انرژی موجود است.
ماش

ماش از دیگر اعضای گروه حبوبات است که جایگاه کمی در رژیم غذایی روزانه ما دارد در حالی‌که با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردش باید بیشتر در سبد غذایی ما باشد. ماش اسیدفولیک بالایی دارد و به دلیل داشتن پتاسیم بسیار بالا برای بیماران مبتلا به فشار خون مناسب است. همچنین ماش منبع غنی منگنز و سلنیوم است که به عنوان آنتی‌اکسیدان‌های قوی عمل می‌کنند. جوانه تهیه شده از ماش هم می‌تواند همین خصوصیات مفید را داشته باشد. ماش نسبت به سایر حبوبات کالری پایین‌تری دارد. در هر 100 گرم ماش خام 330 کیلوکالری و در هر 100 گرم ماش پخته 100 کیلوکالری انرژی نهفته است.

لوبیا سیاه

طعم لوبیا سیاه، طعمی بین گوشت قرمز و قارچ خوراکی است که این طعم منحصر به فرد، باعث محبوبیت این نوع لوبیا در میان بسیاری از افراد در کشورهای جنوبی قاره آمریکا مانند برزیل و مکزیک شده است! لوبیا سیاه یکی از غنی‌ترین منابع دریافت انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست و از این نظر یک ماده غذایی ضدسرطان محسوب می‌شود. یادتان باشد این لوبیا از نظر مقدار اسیدفولیک بر دیگر لوبیاها برتری دارد. در هر 100 گرم لوبیا سیاه خام 339 کیلوکالری و در هر 100 گرم لوبیا سیاه پخته 130 کیلوکالری انرژی نهفته است. / مجله سیب سبز

 


گنجاندن حبوبات در رژیم غذایی می تواند به بهبود كنترل قند خون مدت كمک  كند

 

با حبوبات رنگی، بیماری ها را کم رنگ کنیم

مصرف حبوبات در برخی از بیماری‌ها مفید است و به درمان کمک می کند. حبوبات به پیشگیری و درمان بیماری های قلبی، دیابت،‌ سرطان روده و کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می کنند.

 

در طب چینی معتقدند كه حبوبات به علت خاصیت دیورتیک برای كلیه ها مفید هستند.

 

تصور می شود که حبوبات قرمز مثل لپه و لوبیای قرمز بر روی عملكرد قلب و روده كوچک مؤثرند و حبوبات زرد رنگ مثل لپه زرد و دانه سویا به عملكرد طحال، پانكراس و معده كمک می كنند.

 

حبوبات سفید نیز به عملكرد طبیعی ریه و روده بزرگ كمک می كنند. حبوبات قهوه ای و سیاه نیز برای مثانه و حبوبات سبز مثل نخودسبز برای كبد و مثانه  مفید هستند.

 

نخود نیز مانند لوبیای سویا حاوی فیتونوترینتی به نام ایزوفلاون است كه احتمالا می تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد.

 

لپه حتی به صورت پخته حاوی مقادیر قابل توجهی فولات است. نخود فرنگی تازه منبع غنی ویتامین C است و ضمنا حاوی مقادیری آهن، كاروتن و ویتامین های گروه B است.

 

از بیماری هایی که مصرف حبوبات در آنها توصیه می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

حبوبات و بیماری قلبی

مطالعات گوناگون نشان می‌دهد كه افزودن حبوبات به رژیم غذایی در كاهش سطح كلسترول موثر است و احتمالا این خاصیت مربوط به وجود پروتئین، فیبر و فیتات در این مواد غذایی است.

 

از این رو رژیم غنی از حبوبات به مبارزه علیه بیماری های قلبی عروقی كمک می كند.

 

حبوبات و دیابت

حبوبات به آهستگی هضم می شوند و بعد از آنكه در روده كوچک تجزیه شدند بتدریج به صورت گلوكز جذب جریان خون می‌شوند. بنابراین، قند خون  را بتدریج افزایش می‌دهند.

 

این بدان معنا است كه، بعد از مصرف حبوبات، تنها ترشح مقدار كمی انسولین برای حفظ سطح طبیعی قند خون كافی است.

 

در مورد افراد مبتلا به دیابت وابسته و غیر وابسته به انسولین، گنجاندن حبوبات در رژیم غذایی می تواند به بهبود كنترل قند خون در طولانی مدت كمک  كند.

 

حبوبات و سرطان كولون

فیبر غیرمحلول موجود در حبوبات، در روده كوچک هضم نمی شود بلكه وارد روده بزرگ شده و در آنجا تحت تاثیر باكتری های روده به اسیدهای چرب كوتاه زنجیر تبدیل می‌شود.

 

این اسیدهای چرب به تقویت پوشش كولون و محافظت علیه مواد سرطان زا كمک می كنند.

 

به علاوه فیبرهای غیر محلول به حركت سریع مدفوع كمک نموده و در نتیجه مواد سرطان زا فرصت اتصال به دیواره كولون را پیدا نخواهند كرد.

 

حبوبات و كم خونی ناشی از فقر آهن

مصرف منظم حبوبات مقدار قابل توجهی از كلسیم و آهن مورد نیاز افراد را بویژه در گیاهخواران تامین می‌كند. این مواد معدنی برای حفظ استحكام استخوان ها و پیشگیری از آنمی بسیار مهم هستند.

 

منبع : zendegionline.ir


خوراکی های پرخاصیت

 

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ميوه لونگان x بخوانید...