خواص لوبيا چيتي و عدس

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

حبوبات مختلف چه فوایدی برای سلامت بدن دارند؟

حبوبات مهم‌ترین منبع پروتئین گیاهی محسوب می‌شوند که در تامین نیاز بدن به انواع اسیدهای آمینه، مواد معدنی و نقش به‌سزایی را ایفا می‌کنند. حبوبات به‌ویژه در افراد گیاهخوار که پروتئین حیوانی مصرف نمی‌کنند، مهم‌ترین تامین‌کننده پروتئین هستند. کالری حبوبات خام و پخته با یکدیگر متفاوت است.

به این دلیل که حبوبات در حالت پخته هم‌وزن خود، آب جذب می‌کنند و سنگین می‌شوند. پس تعداد حبوبات پخته در حجم یکسان از حبوبات خام کمتر بوده و کالری‌شان هم کاهش می‌یابد. در این مطلب سعی کرده‌ایم کالری حبوبات پرمصرف را اندازه بگیریم تا حواس‌تان بیشتر به اندازه کالری‌هایی که می‌خورید، باشد.

عدس

یکی از اعضای پرطرفدار خانواده حبوبات، عدس است که منبع غنی پروتئین گیاهی به شمار می‌رود. عدس دیرهضم است و سیری طولانی‌مدتی ایجاد می‌کند بنابراین می‌تواند عضو اصلی در رژیم‌های لاغری باشد. همچنین عدس فیبر بالایی دارد بنابراین می‌تواند در درمان و رفع یبوست هم سودمند باشد. علاوه بر این منبع غنی آهن گیاهی هم هست که اگر با لیموترش تازه به عنوان منبع ویتامین C مصرف شود، جذب آهن آن افزایش می‌یابد. در هر 100 گرم عدس خام355 کیلوکالری و در هر 100 گرم عدس پخته 116 کیلوکالری انرژی نهفته است.

از امروز حبوبات را بیشتر تحویل بگیرید

دوره مقدماتی php

نخود
از پرخاصیت‌ترین حبوبات، نخود است که به عنوان بمب انرژی در بین حبوبات شناخته می‌شود. نخود منبع غنی بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بدن است. علاوه بر آن، فیبر بسیار بالایی دارد و می‌تواند باعث کاهش کلسترول بد و چربی‌های مضر بدن شود و همچنین یبوست را هم برطرف کند. نخود به عنوان نفاخ‌ترین عضو خانواده حبوبات شناخته می‌شود. خیساندن نخود و خالی کردن آب آن و همچنین کندن پوست نخود پخته باعث می‌شود خاصیت نفخ‌کنندگی آن به‌شدت کاهش یابد. در هر 100 گرم نخود خام 360 کیلوکالری و در هر 100 گرم نخود پخته، 160کیلوکالری انرژی وجود دارد.

لپه

یکی دیگر از استفاده ترین حبوبات لپه است که سریع پخته می‌شود. لپه پتاسیم بالا و سدیم بسیار کمی دارد، از این رو انتخاب مناسبی برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون است. لپه منبع غنی فیبر هم هست و به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست، کاهش کلسترول خون، تنظیم قندخون و کاهش بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود. لپه هم مانند سایر حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته می‌شود به مراتب نفخش کمتر از سایر حبوبات است و خیلی نیاز به خیس کردن از قبل ندارد. در هر 100 گرم لپه خام 360 کیلوکالری و در هر 100 گرم لپه پخته
120 کیلوکالری انرژی موجود است.
لوبیا چیتی

لوبیا چیتی از محبوب‌ترین حبوبات است که فاقد کلسترول بوده و قند موجود در آن در مقایسه با انواع لوبیا خیلی کمتر است. لوبیا چیتی به دلیل داشتن پروتئین فراوان، منبع غذایی مفیدی برای تامین پروتئین روزانه و پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان به شمار می‌رود. میزان پروتئین موجود در این نوع لوبیا از انواع دیگر آن بیشتر است. در هر 100 گرم لوبیا چیتی خام 365 کیلوکالری و در هر100 گرم لوبیا چیتی پخته 127 کیلوکالری انرژی نهفته است.

لوبیا قرمز

یکی دیگر از اعضای خانواده حبوبات، لوبیا قرمز است که حاوی سدیم پایین و پتاسیم بالاست و می‌تواند برای افراد مبتلا به پرفشاری خون مفید باشد. همچنین به دلیل آنکه قند موجود در آن به آرامی وارد جریان خون می‌شود و به اصطلاح شاخص گلایسمی پایینی دارد برای دیابتی‌ها نیز مفید است. لوبیا قرمز منبع غنی فیبر محلول است که می‌تواند برای سلامت دستگاه گوارش و همچنین پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان دستگاه گوارش مفید باشد. در هر 100 گرم لوبیا قرمز خام 330 کیلوکالری و در 100 گرم لوبیا قرمز پخته 155 کیلوکالری انرژی نهفته است.

لوبیا سفید

لوبیا سفید، خوراکی محبوب آمریکایی‌ها و انگلیسی‌هاست! نتایج تحقیقات نشان داده که مصرف منظم و به اندازه لوبیا سفید می‌تواند سطح کلسترول خون را پایین بیاورد. به علاوه لوبیا سفید بهترین منبع دریافت اسیدفولیک است و مواد مغذی موجود در آن می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را در بدن به تعویق بیندازد. فراموش نکنید لوبیا سفید در مقایسه با سایر لوبیاها بیشترین مقدار سدیم را دارد. در هر 100 گرم لوبیا سفید خام 337 کیلوکالری و در هر 100 گرم لوبیا سفید پخته 140 کیلوکالری انرژی وجود دارد.

لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی در مقایسه با سایر لوبیاها نفخ کمتری دارد اما از نظر ارزش غذایی مشابه آنهاست و تفاوت چندانی با آنها ندارد. این لوبیا هم منبع غنی پروتئین و هم سرشار از ویتامین‌های گروه B است. علاوه بر آن این لوبیا منبع غنی از فیبر محلول است که به دلیل کاهش جذب کربوهیدرات‌ها می‌تواند برای دیابتی‌ها گزینه مناسبی باشد. در هر 100 گرم لوبیا چشم بلبلی خام 336 کیلوکالری و در هر 100 گرم لوبیا چشم بلبلی پخته 116 کیلوکالری انرژی موجود است.
ماش

ماش از دیگر اعضای گروه حبوبات است که جایگاه کمی در رژیم غذایی روزانه ما دارد در حالی‌که با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردش باید بیشتر در سبد غذایی ما باشد. ماش اسیدفولیک بالایی دارد و به دلیل داشتن پتاسیم بسیار بالا برای بیماران مبتلا به فشار خون مناسب است. همچنین ماش منبع غنی منگنز و سلنیوم است که به عنوان آنتی‌اکسیدان‌های قوی عمل می‌کنند. جوانه تهیه شده از ماش هم می‌تواند همین خصوصیات مفید را داشته باشد. ماش نسبت به سایر حبوبات کالری پایین‌تری دارد. در هر 100 گرم ماش خام 330 کیلوکالری و در هر 100 گرم ماش پخته 100 کیلوکالری انرژی نهفته است.

لوبیا سیاه

طعم لوبیا سیاه، طعمی بین گوشت قرمز و قارچ خوراکی است که این طعم منحصر به فرد، باعث محبوبیت این نوع لوبیا در میان بسیاری از افراد در کشورهای جنوبی قاره آمریکا مانند برزیل و مکزیک شده است! لوبیا سیاه یکی از غنی‌ترین منابع دریافت انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست و از این نظر یک ماده غذایی ضدسرطان محسوب می‌شود. یادتان باشد این لوبیا از نظر مقدار اسیدفولیک بر دیگر لوبیاها برتری دارد. در هر 100 گرم لوبیا سیاه خام 339 کیلوکالری و در هر 100 گرم لوبیا سیاه پخته 130 کیلوکالری انرژی نهفته است. / مجله سیب سبز


ختنه دردناک دختران+عکس


تیر ۲۱ام, ۱۳۹۵ خواص حبوبات, خواص دانه ها 1 نظرات
52671

لوبیا چیتی لوبیایی به رنگ قهوه ای است که رنگ قرمز نیز در آن پراکنده می باشد. این لوبیاها همانند کارهای نقاشی هستند. وقتی این لوبیا ها پخته می شوند، رنگ آن ها به صورتی همراه با بافت های کرم رنگ تبدیل می شود. لوبیا جزء حبوباتی به حساب می آید که علاوه بر مصارف خوراکی در درمان بیماری های مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرد و دارای خواص زیادی برای سلامت بدن است. خواص لوبیا چیتی برای زنان باردار از جمله خواصی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

لوبیا چیتی دارای مواد مغذی بسیار زیادی می باشد. این حبوبات غنی از ویتامین های مختلف، فیبر، آهن، مواد معدنی و پروتئین ها هستند. بنابراین خواص لوبیا چیتی برای سلامت پوست، مو بسیار عالی هستند. در این مطلب به بررسی خواص لوبیا چیتی خواهیم پرداخت. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

 

لوبیا چیتی یکی از گونه های مختلف لوبیا است. این لوبیا بیشتر در ایالات متحده آمریکا و شمال غربی مکزیک می روید. این لوبیا به صورت پخته و یا کنسرو شده در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.

لوبیا چیتی منبع غنی از گروه ویتامین B و همچنین فولات است. فولات در تشکیل لوله های عصبی و گلبول های قرمز خونی در نوزادان متولد شده موثر است. کمبود اسید فولیک در زنان باردار می تواند منجر به تولد نوزادان کم وزن شود و در نهایت باعث ایجاد نقص در لوله های عصبی نوزادان متولد نشده می گردد.

لوبیا چیتی همانند عدس دارای مقادیر زیادی پتاسیم و مقدار کم سدیم است. یک فنجان از لوبیا چیتی دارای 746 میلی گرم پتاسیم و 1.7 میلی گرم سدیم است. فولات همچنین برای کاهش فشار خون بالا و تسکین رگ های خونی عالی می باشد و در همین حال جریان خون را در حالت متعادل خود حفظ می کند.

مس و آهن برای تشکیل گلبول های قرمز خونی ضروری می باشند. یک فنجان لوبیا حاوی 20% آهن و 19% مس مورد نیاز روزانه بدن است. کمبود آهن منجر به کم خونی می شود از این رو مصرف این گونه حبوبات برای درمان کم خونی بسیار مفید خواهد بود.

لوبیا چیتی غنی از فیبر نا محلول است و همین ماده غذایی برای پیشگیری از یبوست عالی می باشد. ناراحتی های شکمی مختلف دیگر مثل سندرم شکم وجود دارد مصرف منظم لوبیا چیتی برای پیشگیری از این گون8ه اختلالات عالی می باشد.

همانطور که گفته شد لوبیا ها منبع غنی از فیبر است، این ماده غذایی به پیشگیری از افزایش سطح قند خون پس از صرف وعده غذایی کمک می کند. نه تنها باعث ثابت ماندن سطح قند خون می شود بلکه انرژی مورد نیاز بدن را نیز فراهم می کند.

لوبیا چیتی برای پیشگیری از ریزش مو عالی است. از آنجا که لوبیا چیتی منبع غنی از پتاسیم است و نبود پتاسی در بدن یکی از دلایل اصلی ریزش مو است بنابراین، وعده غذایی که شامل لوبیا چیتی است در پیشگیری از ریزش مو موثر خواهد بود.

این لوبیا ها همانند نخود فرنگی و سویا در پیشگیری از مشکلات مختلف پوست خشک موثر هستند. نبود ویتامین B در بدن ممکن است مشکلات مختلفی مثل قرمزی، خارش، پیسی، دراماتیت ایجاد کند. لوبیا چیتی منبع غنی از ویتامینB می باشد که همین امر سبب می شود از ایجاد مشکلات پوستی مختلف پیشگیری شود.

با توجه به موضوع خواص لوبیا چیتی برای درمان بیماری های مختلف و مهمترین خواص آن برای سلامت مو و پوست باید به این نکه توجه کنید که مصرف آن باید به اندازه متعادل باشد. مصرف زیاد لوبیا چیتی باعث دیدن خواب های پریشان شده و همچنین این ماده غذایی نفخ آور و دیر هضم است.

اگر قصد دارید تا این لوبیا ها را بپزید تا بتوانید از خواص لوبیا چیتی بهره ببرید بهتر است قبل از پختن آن ها را برای 8 ساعت بخیسانید. بدین صورت لوبیا چیتی سریع تر پخته می شود. همچننی می توانید برای دقایقی آن ها را بجوشانید و سپس 2 ساعت صبر کرده و پس از انجام این مراحل آن ها را بپزید. سپس شما قادر خواهید بود غذاهای مختلف و خوشمزه را با استفاده از این نوع لوبیا تهیه کنید. شما دوستان عزیز و همراهان گرامی در صورت تمایل کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خواص دیگر حبوبات می توانید به بخش خواص حبوبات رجوع کنید.

ازشما روی لوبیا چیتی متشکرم.benfit helath PINTO

برای رهایی از اضطراب و استرس و رسیدن به آرامش دمنوش به لیمو را امتحان کنید!

 

دال عدس به رنگ قرمز است و طعمی مشابه گوجه فرنگی دارد. دانه های آن نسبت به عدس معمولی کوچکتر است. از خواص دال عدس می توان به اشتها آوری آن اشاره کرد. در این مطلب با فواید درمانی دال عدس آشنا می شوید.

از مهمترین خواص دال عدس می توان به تقویت دستگاه گوارش اشاره کرد. کارکرد روده و معده با دال عدس بهتر شده و به عنوان یک تحریک کننده اشتها عمل می کند. همچنین به بهبود گردش خون و جلوگیری از بروز لخته های خون نیز کمک می کند.

درمان درد های استخوان و مفاصل از خواص دارویی دال عدس می باشد. به سالمندان یا افرادی که دچار مشکل آرتروز هستند توصیه می شود حتما از دال عدس به عنوان یک داروی خوراکی مفید استفاده کنند.

خوردن دال عدس به کاهش تشنگی, حرارت کبد و همچنین به پیشگیری از مشکلات صفراوی کمک می کند.

از دال عدس می توان برای درمان زخم استفاده کرد. خصوصا زخم هایی که در دهان و گلو ظاهر می شوند را می توان با دال عدس درمان کرد. برای اینکار کافیست مقداری از دال عدس پخته شده را چند مرتبه در طی روز تا بهبودی کامل قرقره کنید.

دال عدس سرشار از ویتامین های گروه B است. همچنین حاوی اسید آمینه های مختلف, آهن, کلسیم, فسفر, پروتئین و مقدار کمی چربی است. چربی موجود در حبوبات از نوع غیر اشباع است که ضرری برای سلامتی نداشته و از طرفی خوردن آن نیز برای افراد با اضافه وزن بالا مشکلی ایجاد نمی کند. پروتیئن موجود در دال عدس نیز با پروتئین گوشت برابری می کند. به طور مثال در 20 گرم دال عدس پروتئین بیشتری نسبت به 20 گرم گوشت گاو وجود دارد. آهن موجود در دال عدس در رفع کم خونی موثر بوده و باعث افزایش شیر در مادران شیرده می شود.

خواص دال عدس همانند خواص عدس و خواص ماش موجب تقویت قدرت بینایی و افزایش نور چشم می شود. برای جلوگیری از تنبلی چشم و یا سایر ناراحتی های چشمی می توان از دال عدس استفاده کرد. کاروتن موجود در دال عدس از بهترین تقویت کننده های چشم است.

فیبر و منیزیم موجود در دال عدس در حفظ سلامتی قلب و  پیشگیری از ناراحتی های قلبی موثر است. به بیماران قلبی توصیه می شود که در هفته دو مرتبه دال عدس میل کنند.

کاهش قند خون از مهمترین خواص دال عدس است. خوردن روزانه 60 گرم دال عدس به تنظیم قند خون کمک می کند. همچنین در افرادی که عدس یا دال عدس مصرف می کنند میزان مصرف انسولین کمتر است. فیبر موجود در دال عدس از بالا رفتن قند خون بعد از خوردن غذا جلوگیری می کند.

فیبر تاثیر بسیار خوبی بر سیستم گوارشی می گذارد. فیبر موجود در دال عدس باعث کاهش کلسترول بد خون می شود و از یبوست نیز جلوگیری می کند. همچنین بیماری های گوارشی نظیر التهاب و سندرم روده نیز با کمک دال عدس درمان می شود. از دیگر خواص دال عدس برای دستگاه گوراش می توان به مسهل بودن آن اشاره کرد.

جالب است بدانید دال عدس را می توان یک غذای کامل دانست زیرا انرژی زیادی دارد. دو فنجان دال عدس 70 کیلوکالری انرژی دارد. بنابراین می توان از آن به عنوان صبحانه مفید برای تامین انرژی کافی فعالیت های روزانه استفاده کرد. همچنین قبل از فعالیت های ورزشی, کار و یا کوه نوردی می توانید دال عدس میل کنید تا انرژی زیادی را در بدنتان ذخیره شود.

یکی از مقوی ترین خوراکی های توصیه شده برای زنان باردار دال عدس است. در دوران بارداری به دلیل کمبود آهن ممکن است زنان دچار کم خونی حاد و عوارض ناشی از آن شوند و سلامت جنین به خطر بیفتد.  بنابراین توصیه می شود که دال عدس را در برنامه های غذایی زنان باردار گنجانده شود. علاوه بر دوران بارداری, توصیه می شود که در دوران شیر دهی نیز از دال عدس استفاده شود تا زیرا خواص دال عدس باعث افزایش شیر شده و تغذیه نوزاد تامین می گردد.

لازم به ذکر است که در پایان گفته شود استفاده افراطی از حبوبات باعث نفخ می گردد. لذا افرادی که نفخ و یا ناراحتی های گوارشی دارند در مصرف دال عدس جانب احتیاط را رعایت کنند.

برای رهایی از اضطراب و استرس و رسیدن به آرامش دمنوش به لیمو را امتحان کنید!

چگونه ویروس HPV را به طور طبیعی درمان کنیم؟ در ایالات متحده و حال در تمامی دنیا، هیچ بیماری جنسی شایعی ( STD ) در مقایسه با ویروس پاپیلومای انسانی – HPV وجود ندارد که می تواند منجر به زگیل تناسلی شود. بسیاری از افراد در عجب اند که چگونه می توانند به طور طبیعی ویروس HPV را درمان کنند. جای تعجبی ندارد که تعداد افراد مبتلا به ویروس اچ پی وی چقدر زیاد است. در یک بررسی که اخیراً انجام شده است، نشان داده

چگونه می توان کوچک بودن آلت تناسلی قبل از سن بلوغ را تشخیص داد؟ اگر کمی پدر و مادرها، به مسائل جنسی فرزندانشان توجه بیشتری بکنند، از بروز بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری خواهد شد. اگر پسر بچه ای دارای مشکل آلت تناسلی باشد، با وجود تشخیص به موقع پدر و مادر و مراجعه به متخصص، می توانیم با دارو تا حد زیادی از بروز مشکلات جنسی و باروری وی در آینده جلوگیری کنیم.

چه سنینی از بارداری می توانند روزه بگیرند خانم هایی که تصمیم به روزه داری در حین حاملگی دارند از چه مواد تغذیه ای باید کمک بگیرند خطرات روزه داری در دروان حاملگی چیست؟توصیه های متخصصین زنان و زایمان در این باره چیست؟

 

یک فنجان لوبیای چیتی یا 193 گرم از آن 670 کالری دارد که از این میزان، 21 کالری آن به چربی، 483 کالری از آن به کربوهیدرات موجود در لوبیا و 165 کالری به پروتئین موجود در آن اختصاص دارد.

این ماده غذایی فاقد کلسترول بوده و قند موجود در آن در مقایسه با انواع لوبیا کمتر است. لوبیا چیتی به دلیل داشتن پروتئین فراوان، منبع غذایی مفیدی برای تأمین پروتئین روزانه و پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان به شمار می‌رود.

گفتنی است میزان پروتئین موجود در این نوع لوبیا از انواع دیگر آن بیشتر است.

این ماده غذایی منبع مناسبی از ویتامین «ث» بوده، همچنین میزان کلسیم، آهن، سدیم و پتاسیم موجود در این نوع لوبیا قابل توجه است.

تیامین، منیزیم، نیاسین و فسفر از جمله مواد معدنی موجود در این لوبیا است. قرار دادن میان‌وعده‌های غذایی حاوی لوبیا چیتی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش مهمی دارد.

اکثر مواد غذایی بویژه مواد غذایی پرچرب سبب افزایش هورمون لپتین در خون می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد این هورمون نقش مهمی در افزایش اشتها و ابتلا به اضافه وزن دارد.

این در حالی است که رژیم غذایی حاوی لوبیا چیتی باعث ترشح حداقل میزان لپتین در خون شده و از ابتلا به چاقی ناشی از افزایش اشتها پیشگیری می‌کند.

منبع:hakimemehr.ir


خوراکی های پرخاصیت

جلوگیری از ریزش مو

 

 

منبع = هلپ کده

 

 


خانه

موبایل

جام جهانی

برای درمان زخم های دهان و گلو و دیفتری عدس را پخته و آب آنرا غرغره کنید

 

به گفته کارشناسان تغذیه، عدس یکی از بهترین راه های تامین پروتئین کم چربی برای بدن ماست که سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان و فیبر است و خوردن روزانه آن می تواند به تقویت و بهبود قوای جسمانی ما منجر شود.

خواص درمانی انواع عدس:

۱- عدس از نظر طب قدیم ایران معتدل و خشک است و مانند دیگر گیاهان پوست و دانه آن دارای اثرات متضاد یکدیگر می باشد. یعنی پوست عدس گرم و خود عدس قابض است. بعبارت دیگر پوست آن ملین و مغز آن ضد اسهال می باشد.

 

۲- عدس یک غذای کامل است و انرژی لازم را برای کارهای بدنی برای انسان تامین می کند.

 

۳- عدس منبع غنی پروتئین گیاهی است؛ به طوری که مقدار پروتئین موجود در ۱۵گرم عدس، بسیار بیشتر از ۱۵ گرم گوشت گاو است.

 

۴- عدس حاوی اسیدهای آمینه مختلف، ویتامین‌های گوناگون از جمله ویتامین B و مواد معدنی‌ای همچون آهن، کلسیم و فسفر است.

 

۵- عدس منبع بسیار خوبی از فیبرهای کاهش دهنده کلسترول‌اند که نه تنها کمک به کاهش کلسترول می‌کنند بلکه خاصیت تنظیم قندخون هم دارند زیرا فیبر بالای آنها از افزایش قندخون بعد از خوردن یک وعده غذایی جلوگیری می‌کنند.

 

۶- عدسها همچنین حاوی ۶ ماده معدنی مهم، ۲ ویتامین B و همچنین پروتئین بدون، چربی می‌باشند.

 

۷ـ عدس به علت داشتن آهن، برای رفع کم‌خونی و افزایش شیر مادران شیرده مفید است.

 

۸ـ عدس، لعاب‌دار است و به همین علت مصرف آن برای ناراحتی‌های روده‌ای توصیه می‌شود.

 

۹- عدس را در کنید و روی پوست ملتهب بگذارید التهاب را برطرف می کند.

 

۱۰- برای درمان زخم های دهان و گلو و دیفتری عدس را پخته و آب آنرا غرغره کنید.

 

۱۱- برای تقویت معده و برطرف کردن گاز معده عدس پخته را با سرکه میل کنید.

 

۱۲- عدسها مثل دیگر حبوبات غنی از فیبرهای غذایی هستند چه از نوع قابل جذب و چه از نوع غیر قابل جذب. فیبرهای قابل جذب،یک ماده ژله مانندی در دستگاه گوارش ایجاد می‌کنند که سبب دفع صفرا (حاوی کلسترول ) می‌گردد و آن را به خارج از بدن می‌برد.

 

۱۳- فیبر غیر قابل جذب عدس نیز نه تنها کمک به افزایش مقدار مدفوع و جلوگیری از یبوست می‌کند بلکه کمک به جلوگیری از بیماری های گوارشی مانند سندرم روده‌ای تحریک پذیر و التهاب روده‌ای نیز می‌کند.

 

۱۴- مصرف عدس در سلامتی قلب نقش به سزایی دارد. این نقش نه تنها به دلیل فیبرهای موجود در عدس بلکه بعلت مقادیر قابل ملاحظه‌ای از فولات ( Folate) و منیزم آن است.

 

۱۵- عدس به شما انرژی برای سوزاندن می‌دهد در حالی که قندخون را تثبیت می‌کند. فیبر قابل جذب علاوه بر تأثیرات مفید روی سیستم گوارشی و قلب، به تنظیم مقدار قندخون نیز کمک می‌کند. اگر شما مقاومت به انسولین، کاهش قندخون یا دیابت دارید، گیاهان بُنشنی مثل عدس برای تنظیم قند خون مؤثر هستند که انرژی پایداری را باعث می‌شوند.

 

۱۶- آش عدس با روغن بادام برای دوران نقاهت بهترین غذاست.

 

۱۷- مصرف عدس مخصوصاً برای خانمهایی که در سنین باروری و دوران بارداری هستند و در معرض کمبود آهن هستند، ایده بسیار مناسبی است. فراموش نکنید که کمبود آهن باعث کم خونی می شود که برای مادر خوب نیست چون نوزاد بعد از بدنیا آمدن از شیر مادر تغذیه می کند.

 

۱۸- پماد در عدس با سرکه برای رفع ترک دست و پا که بعلت سرما عارض شده سودمند است.

 

۱۹- عدس را می توان به عنوان مسهل هم مصرف کرد چون دارای لعاب زیادی است که در درمان ناراحتی های روده نیز موثر است.

 

۲۰- عدس پخته را بعنوان مرهم برای زخم نیز می توان بکار برد.

 

۲۱- آرد عدس بوداده تشنگی را قطع می کند، معده را نیرو می بخشد صفرا را خاموش و هیجان خون را فرو می نشاند و حرارت را خاموش می کند.

 

عدس پخته را بعنوان مرهم برای زخم نیز می توان بکار برد

خواص تغذیه ای و درمانی عدس

* عدس بهترین منبع پروتئین است که کلسترول مضر مانند گوشت قرمز ندارد، و به همین دلیل باعث مرگ ناشی از سرطان و بیماری قلبی نمی‌شود. * فیبر موجود در عدس هضم غذا را آسان می کند، و جلوی یبوست را می گیرد و خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. * عدس بخاطر مقادیر زیاد فولیک اسید و منیزیوم قلب را تقویت می کند، کار رگها را آسان کرده و جلوی بیماریهای قلبی را می گیرد و جریان خون را بهبود می بخشد.* خوردن روزانه یک فنجان عدس آهن بدن را تامین می کند، خطر کم خونی را کاهش می دهد، و باعث تقویت تمرکز می‌شود.

عدس یکی از حبوباتی است که طبیعت آن معتدل ولی خشک است و پوست آن گرم و مغزش سرد می باشد. عدس دارای مواد مغذی، الیاف گیاهی، کربوهیدرات پیچیده و اسیدفولیک است. همچنین سرشار از مواد غذایی مفید به ویژه پروتئین و اسیدآمینه های مختلف و غنی می باشد. کم کالری و کم چربی بوده و کلسترول ندارد و در کنار این موارد لازم است متذکر شویم که عدس بسیار ارزان است (البته در مقایسه با مواد مغذی دیگر).همان گونه که یادآور شدیم دارای مقدار زیادی اسیدفولیک است. مطابق توصیه های انجمن سلامتی ایالات متحده، مصرف 400 میکروگرم اسیدفولیک برای خانم هایی که باردار هستند ضروری است و اکثر بانوان این مقدار را مصرف نمی کنند.یک دوم لیوان عدس پخته، 90 درصد از مقدار توصیه شده را تأمین می کند. در ضمن عدس منبع خوبی از آهن و برای خانم هایی که کم خونی ناشی از فقر آهن دارند مناسب می باشد.مصرف عدس همراه با غذاهای غنی از ویتامین «ث» مانند گوجه فرنگی، فلفل سبز، کلم بروکلی، مرکبات و عصاره آنها موجب افزایش جذب آهن موجود در عدس می شود. عدس از لحاظ پروتئین غنی است و فقط یک اسیدآمینه کم دارد و نام آن «میتونین» است. اضافه کردن مقداری جو یا تخم مرغ، آجیل، دانه ها، گوشت و یا پنیر سبب کامل شدن پروتئین عدس می شود و می توان گفت کیفیت پروتئین غذایی را بالا می برد.همچنین عدس دارای الیاف گیاهی محلول است که همانند یک برس برای دستگاه گوارش عمل می کند و باعث تمیز شدن دستگاه گوارش می شود. این نوع الیاف گیاهی موجب کاهش قند و کلسترول خون شده و به کاهش انسولین مصرفی در بیماران مبتلا به مرض قند می انجامد.آبی را که عدس در آن پخته می شود اگر تناول کنید، لینت مزاج می دهد.

 

مضرات عدس:

عدس نفاخ، دیرهضم و کاهش دهنده میل جنسی است.

 

زیاده روی در مصرفش، غلیظ کننده خون است و جریان خون را در رگ های باریک کُند می کند و ممکن است موجب کم شدن قوه بینایی، سوزش ادرار، قولنج، ناراحتی های عصبی، بند آمدن قاعدگی و درد و شدت بواسیر شود. به همین جهت معمولاً عدس را با روغن کنجد یا روغن بادام و سرکه و سایر مخلفات دیگر طبخ کرده و می خورند.

 

هشدار:زیاده روی در خوردن عدس، قدرت دید چشم را کم کرده و باعث خواب های آشفته می شود.

نقل شده پیغمبر اکرم (ص) فرمود: «عدس بخورید زیرا عدس، دانه مبارک و مقدسی است که رقّت قلب می آورد و اشک را زیاد می کند و هفتاد پیامبر که آخرین شان عیسی بن مریم است، آن را مبارک دانسته اند.»و نیز نقل شد امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: «خوردن عدس، دل را نازک می کند و اشک را جاری می سازد.»یکی از بنی اسرائیل از سنگدلی و کمی اشک خود به خداوند متعال شکایت کرد. خداوند به وسیله پیغمبری برای او وحی فرستاد که عدس بخور. او نیز چنین کرد. دلش نازک شد و اشکش جاری گردید.دانه عدس دارای ویتامین های «آ»، «ب»، «ث»، «پ پ»، «6B» ،«2B» ،«1B» و فلزاتی چون آهن و کلسیم و از همه بیشتر فسفر می باشد و از آلبومین، هیدرات دوکربن، چربی، آب، سلولز، پتاسیم، منیزیم، ترکیب پروتئین، تریپتونان، ترهئونین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، میتونین، سیستین، فنیل آلانین، نیروزین و والین برخوردار است.عدس از آن دسته دانه های خوراکی و مغذی است که خیلی زود می پزد. لعابدار است و در موارد ناراحتی های روده مفید می باشد. عدس پخته را در هر مرهمی برای پاک کردن زخم های بدن به کار می برند. مسواک زدن با سوخته گرد عدس برای سفید کردن دندان مفید است.بهترین طریقه خوردن عدس، جوانه آن است که ضمن اینکه معایب فوق را ندارد، محسّنات خوب آن را به مقدار فوق العاده بیشتری نیز به همراه دارد.مصرف عدس موجب فعالیت کلیه، تقویت عضله قلب، تقویت خون، عضلات و رشد و نمو کودکان و فعالیت یاخته ها (سلول ها)ی مغز و هوش و حافظه را افزایش می دهد. علاوه بر این، سوخت و ساز بدن را تنظیم و از کمی خون جلوگیری می کند. درمان کننده تکرر ادرار و خونریزی قاعدگی است. آب عدس پخته مسکن سرفه، درد سینه و ملین است.

 

ضماد عدس پخته با سرکه، ورم و آب را درمان می کند. گرد سوخته عدس سفیدکننده دندان ها و درمان بخش زگیل است. ضماد پخته آن با برگ کلم جهت ورم پستان که بر اثر انعقاد شیر به هم رسیده باشد، مفید است. خون و ترشحات داخلی را ترش می کند. مادرانی که آرزوی داشتن دختر دارند، از این خاصیت عدس می توانند استفاده نمایند.

 

گردآوری : بخش آشپزی بیتوته

 

منابع : 7ganj.ir

nargil.ir

لوبیا چیتی برای سلامتی بدن فواید زیادی دارد و از آن در انواع خوراک و خورش ها استفاده می کنند. لوبیا دارای املاح و ویتامین هایی زیادی است و فیبر هم دارد. لوبیا باعث کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون می شود و از سکته قلبی جلوگیری می کند.

لوبیا چیتی یکی از انواع حبوبات است که در غذاهای مختلف استفاده شده و فواید زیادی هم دارد. در اینجا قصد داریم شما را با لوبیا چیتی اشنا کنیم.


منشا لوبیا چیتی در ایران میباشد ، ازجنس وگونه phaseolus   vulgaris ،کلاس تجارتی   cranberryفرم بوته رونده ورشدنامحدود(تیپ۳ ) ، متوسط ارتفاع۸۵-۱۰۰ سانتیمتر-متوسط دوره رشدونمو۱۰۹ روز-متوسط وزن ۱۰۰ دانه ۴۷ گرم-حساس به آفت کنه دونقطه ای –نیمه حساس به ویروسهای BCMV و CMV وحساس بهBYMV است.ازنظربازارپسندی وکیفیت پخت مهمترین نوع لوبیا چیتی درایران بوده وخوش خوراکی ،زودپزی ولعاب مناسب دارد.

گیاهی است گرمادوست که روزهای گرم وشبهای خنک مناسب رشد آن می باشد.دمای موردنیازبرای رشد آن درروز۲۰ تا۲۸ درجه ودرشب۱۵ تا۲۰ درجه سانتیگراداست.دمای بیش از۳۰ درجه مناسب رشد آن نبوده ودمای بیش از۳۵ درجه منجربه عدم تشکیل دانه درآن میشودوهمچنین دمای کمتراز۱۵ درجه برای رشدآن نامناسب میباشد.نسبت به طول روزخنثی میباشد.معمولا ۳۰ تا۴۰ روزبعدازکاشت شروع به گلدهی میکند.دوره گلدهی معمولا یک ماه است.این رقم رشدنامحدودبوده وزمان رسیدن غلافها متفاوت است.

بهترین تناوب برای لوبیا  ، گندم وجومیباشد.به دلیل تفاوتهای ریشه ای ومورفولوژیکی گندم ولوبیا، اغلب منافع فوق برآورده میشود.تناوب لوبیا -گندم یاجو ویالوبیا-گندم یاجو-آیش دربیشترمزارع لوبیا کاری رعایت میشود.

 لوبیا چیتی که بسیاری معتقدند خوشمزه ترین نوع حبوبات است همانند سایر مواد غذایی این گروه دارای خواص بسیار خوبی است.
نخود، لوبیا، عدس و سایر حبوبات از بهترین منابع پروتئین گیاهی هستند. حبوبات حاوی مقادیر بالایی از کربوهیدرات های با کیفیت بسیار خوب هستند که غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر می باشند.

 

میزان کالری و ارزش غذایی در هر ۱۰۰  گرم لوبیا چیتی

کالری کل: ۳۴۷

کالری حاصل از چربی: ۱۱

چربی  کل: ۱٫۲ گرم

چربی اشباع شده: ۰٫۲ گرم

کلسترول :۰

سدیم : ۱۲ گرم

کربوهیدرات کل: ۶۲٫۶ گرم

فیبر : ۱۵٫۵ گرم

شکر: ۲٫۱ گرم

پروتئین: ۲۱٫۴ گرم

کلسیم: ۱۱۳ میلی گرم

پتاسیم: ۱۳۹۳ میلی گرم

لوبیا چیتی که به آن لوبیای رومی هم می گویند، یکی از محبوب ترین لوبیاها در بین ایتالیایی ها، پرتغالی ها و ترکیه ای هاست. خیلی ها معتقدند که طعم این لوبیا نسبت به لوبیای سفید و حتی قرمز بهتر است و با خوردن آن کمتر دچار نفخ می شوند اما هنوز شواهدی که نشان بدهند کدا م یک از انواع لوبیاها نفاخ تر هستند به دست نیامده است.
آمینواسید فراوان موجود در لوبیاچیتی آن را به یک منبع خوب و عالی برای دریافت پروتئین و جایگزین مناسبی برای انواع گوشت ها تبدیل کرده است. بنابراین، شما می توانید گاهی هم از این نوع لوبیا به جای گوشت در برنامه غذایی تان کمک بگیرید! یادتان باشد که لوبیای چیتی از نظر مقدار فیبر بر سایر لوبیاها برتری دارد.

این ماده غذایی فاقد کلسترول بوده و قند موجود در آن در مقایسه با انواع لوبیا کمتر است. لوبیا چیتی به دلیل داشتن پروتئین فراوان، منبع غذایی مفیدی برای تأمین پروتئین روزانه و پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان به شمار می‌رود.
گفتنی است میزان پروتئین موجود در این نوع لوبیا از انواع دیگر آن بیشتر است.
این ماده غذایی منبع مناسبی از ویتامین «ث» بوده، همچنین میزان کلسیم، آهن، سدیم و پتاسیم موجود در این نوع لوبیا قابل توجه است.

تیامین، منیزیم، نیاسین و فسفر از جمله مواد معدنی موجود در این لوبیا است. قرار دادن میان‌وعده‌های غذایی حاوی لوبیا چیتی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش مهمی دارد.
اکثر مواد غذایی بویژه مواد غذایی پرچرب سبب افزایش هورمون لپتین در خون می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد این هورمون نقش مهمی در افزایش اشتها و ابتلا به اضافه وزن دارد.
این در حالی است که رژیم غذایی حاوی لوبیا چیتی باعث ترشح حداقل میزان لپتین در خون شده و از ابتلا به چاقی ناشی از افزایش اشتها پیشگیری می‌کند.

یک فنجان لوبیای چیتی یا ۱۹۳ گرم از آن ۶۷۰ کالری دارد که از این میزان، ۲۱ کالری آن به چربی، ۴۸۳ کالری از آن به کربوهیدرات موجود در لوبیا و ۱۶۵ کالری به پروتئین موجود در آن اختصاص دارد.
این ماده غذایی فاقد کلسترول بوده و قند موجود در آن در مقایسه با انواع لوبیا کمتر است. لوبیا چیتی به دلیل داشتن پروتئین فراوان، منبع غذایی مفیدی برای تأمین پروتئین روزانه و پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان به شمار می‌رود.
گفتنی است میزان پروتئین موجود در این نوع لوبیا از انواع دیگر آن بیشتر است.
این ماده غذایی منبع مناسبی از ویتامین «ث» بوده، همچنین میزان کلسیم، آهن، سدیم و پتاسیم موجود در این نوع لوبیا قابل توجه است.
تیامین، منیزیم، نیاسین و فسفر از جمله مواد معدنی موجود در این لوبیا است. قرار دادن میان‌وعده‌های غذایی حاوی لوبیا چیتی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش مهمی دارد.
اکثر مواد غذایی بویژه مواد غذایی پرچرب سبب افزایش هورمون لپتین در خون می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد این هورمون نقش مهمی در افزایش اشتها و ابتلا به اضافه وزن دارد.
این در حالی است که رژیم غذایی حاوی لوبیا چیتی باعث ترشح حداقل میزان لپتین در خون شده و از ابتلا به چاقی ناشی از افزایش اشتها پیشگیری می‌کند.

حبوبات و از جمله لوبیا چیتی به طور ویژه ای غنی از فیبر قابل حل، فولات، منیزیم، آهن و پتاسیم هستند.

این مواد غذایی دوستار قلب به کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون کمک می کنند و ریسک ابتلا به بیماری عروق کورنر قلب، دیابت، پوکی استخوان و سکته مغزی را کم می کنند.

فیبر قابل حل حبوبات سبب می شود تا برای مدت بیشتری احساس سیری داشته باشید از این رو ابزار بسیار خوبی برای کمک به کسانی است که در رژیم کاهش وزن به سر می برند.

فولات موجود در حبوبات به بهبود حالت روحی و حافظه افراد کمک می کند.

منیزیم موجود در این دانه های غذایی با ارزش از سردرد های میگرنی پیشگیری می کند و در عین حال همراه با پتاسیم به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

لوبیا چیتی هم مانند سایر حبوبات خواص خیلی زیادی برای سلامتی ما دارد که در این بخش به ان اشاره کردیم. امیدواریم از مشاهده ان بهره لازم را برده باشید.

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خواص انجیر برای زن شیرده x بخوانید...