خواص دوغ گوسفندي

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

در کسب‌و‌کارهای اینترنتی تمایل افراد برای به اشتراک‌گذاری پست‌هاى شبکه‌هاى اجتماعى، به صورت طبیعى (ارگانیک)، بسیار پایین است.   راهکار نوین بازاریابی #به_اشتراک_بگذارید_ارزان_بخرید امروزه در کسب‌و‌کارهای اینترنتی تمایل افراد برای به اشتراک‌گذاری پست‌هاى شبکه‌هاى اجتماعى، به صورت طبیعى (ارگانیک)، بسیار پایین است. این مهم در مورد معرفی محصولات و ایده‌های جدید و یا پیشنهادات فروش ویژه به یک چالش اساسی برای سازمان‌ها تبدیل شده است و کسب‌و‌کارها مجبور هستند محتواى خود را با استفاده از صرف هزینه و به صورت غیر طبیعى، پخش کنند. که


دوره مقدماتی php

در یک تحقیق جدید که با موضوع تاثیر زایمان بر میزان عمر زنان صورت گرفت مشخص شد زایمان  و استرس ناشی از آن می

طبق آخرین تحقیقات محققان تاثیر داروهای رانولازین در افرادی که به صورت منظم ورزش می کنند بسیار کمتر از سایر افراد می باشد. داروهای رانولازین

ارزش غذایی دوغ تا چه میزانی است؟ آیا دوغ می‌تواند جایگزین شیر شود؟
دوغ فرآورده‌ای حاصل از شیر است که از اختلاط ماست و آب با نسبت‌های مختلف و افزودن نمک تهیه می‌شود. در صنعت برای طعم‌دار کردن آن از اسانس‌های مختلف مثل کاکوتی و نعناع یا گلبرگ‌های خشک و خردشده گل محمدی استفاده می‌کنند. شاید این طور بتوان گفت که دوغ نوشابه ماست است و حاوی کلسیم و سایر مواد معدنی، ویتامین‌های موجود در ماست‌، پروتئین و چربی است. به همین دلیل ارزش غذایی آن از ماست کمی کمتر است. بنابراین جایگزین کردن آن به جای شیر چندان درست نیست اما برای افرادی که دارای مشکل عدم تحمل لاکتوز هستند، می‌تواند مناسب باشد.

چرا دوغ اینقدر خواب‌آور است؟
این فقط مربوط به دوغ نیست. ماست و دوغ به دلیل داشتن برخی پپتیدهای موجود در کازئین و پروتئین‌های سرم شیر (مثل تریپتوفان) دارای این ویژگی هستند.

دوغ‌هایی که روی بطری‌شان نوشته‌ شده: «گرمادیده»؛ چه فرقی با دوغ‌های معمولی دارند؟
دوغ گرمادیده، دوغی است که بعد از آماده‌شدن تحت فرآیند پاستوریزاسیون، دوباره پاستوریزه می‌شود تا میکروارگانیسم‌های مایه ماست موجود در آن کاهش یابد. کم شدن میزان میکروارگانیسم‌های موجود در دوغ باعث می‌شود که فرآیند ترش‌شدن در آن آهسته‌تر انجام شود؛ در حالی که دوغ معمولی این حرارت را نمی‌بیند.

چگونه می‌توانیم فساد دوغ را تشخیص دهیم؟
عمده‌ترین عوامل فساد دوغ عبارتند از کپک‌ها و مخمر‌ها. می‌توان گفت که مخمرها بهتر می‌توانند در دوغ رشد و در آن گاز ایجاد کنند و طعم آن را تغییر دهند. به هر حال، مخمرها تاثیر نامطلوبی بر مصرف‌کننده نمی‌گذارند اما برخلاف آنها، کپک‌ها به ندرت دوغ را آلوده می‌کنند و رشد آنها با تغییر طعم دوغ و سپس تغییر رنگ آن مشخص می‌شود.

برای جلوگیری از فساد دوغ باید شرایط خاصی فراهم کرد؟
البته این مساله نباید دلیلی بر نگهداری دوغ در دمای محیط باشد. این فرآورده نیز مانند تمام مشتقات شیر و فرآورده‌های لبنی بهتر است در دمای یخچال نگهداری شود.

 چه نوع میکروارگانیسم‌هایی در دوغ وجود دارند؟
از نظر میکروبیولوژیک می‌توان گفت که دوغ حاوی همان میکروارگانیسم‌هایی است که در ماست وجود دارد ولی باید به این نکته توجه داشت که میزان این میکرو‌ارگانیسم‌ها در دوغ کمتر از ماست است. دوغ علاوه بر مزایای تغذیه‌ای، حاوی باكتری‌های مفیدی است كه اثرات زیادی بر سلامت دستگاه گوارش دارند. باكتری‌های مفید نظیر استرپتوكوكوس ترموفیلوس و لاكتوباسیلوس وولگاریس موجود در این فرآورده لبنی، در دستگاه گوارش جایگزین می‌شوند و می‌توانند آثار بسیار مفیدی بر سلامت دستگاه گوارش بگذارند. این میکروارگانیسم‌ها همچنین از رشد و تکثیر بسیاری از باکتری‌های مضر در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کنند.

 چرا این محصول بعد از مدتی باقی ماندن در دمای محیط، گازدار می‌شود؟
چون برخی میکروارگانیسم‌ها در محیط وجود دارند که می‌توانند طی فر‌آیند رشد و تکثیر خود در محیط به صورت طبیعی گاز تولید کنند. در صورتی که مواد اولیه مورد استفاده درتهیه دوغ یا ظروف مورد استفاده حاوی این میکروارگانیسم‌ها و مخمرها باشند به مرور زمان باعث تولید گاز و در نتیجه گازدار شدن دوغ می‌شوند و این پدیده در شرایط عادی مشکلی برای انسان ایجاد نخواهد کرد.

دوغ‌هایی که به شیوه مصنوعی گازدار می‌شوند، چطور؟
این هم یکی دیگر از راه‌های گازدار کردن دوغ است. افزودن گاز دی‌اکسیدکربن در صورتی که این‌ کار تحت شرایط استاندارد بهداشتی و با رعایت اصول صحیح و مناسب تولید انجام شود، مانعی ندارد. گازدار کردن این محصول به‌صورت مصنوعی، عملی است که مورد تایید کدکس الیمانتاریوس (یک نهاد جهانی تدوین‌کننده استانداردهای غذا) هم قرار گرفته است. انجام این عمل بستگی به سلیقه و پذیرش مصرف‌کننده دارد و بهتر است گاز اضافه شده، طبیعی باشد.

 آیا مصرف بیش از حد آن می‌تواند مشکل‌ساز باشد؟
خب، هر ماده غذایی، حتی آب، اگر بیش از اندازه مصرف شود، می‌تواند بر سلامت انسان اثر منفی و نامطلوب بگذارد . دوغ هم از این قاعده مستثنا نیست. متخصصان تغذیه نیز در این زمینه توصیه می‌کنند که رژیم غذایی افراد باید به شکلی متنوع و در عین حال متعادل باشد تا تعادل بدن از وضعیت عادی خارج نشود.

رعایت بهداشت در تهیه دوغ چه نقشی در سلامت آن دارد؟
اگر این فرآورده لبنی تحت شرایط مطلوب بهداشتی و مطابق با اصول استاندارد تهیه مواد غذایی (مثل آب مناسب، اسانس‌های مجاز و سالم، نمک با ویژگی تاییدشده برای مصرف در غذا) تولید شود، می‌تواند به‌عنوان یک نوشابه سالم و مغذی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد. باید به این نکته توجه داشت که افزودن هر نوع ماده نگهدارنده به دوغ در فرایند تولید، غیرمجاز است و تخلف محسوب می‌شود. رعایت اصول استاندارد تهیه این فرآورده نیز از مواردی است که باید توسط نهادهای ذیربط مورد بررسی و کنترل قرار گیرد.


سلامت – پزشکی – چرا دوغ خواب‌ آور است

به طور کلی، دوغ در مقایسه با سایر فرآورده‌ های شیر، نسبت به گرمای محیط مقاومت بیشتری در برابر فساد دارد و در دمای محیط بهتر باقی می ‌ماند و نیاز به نگهدارنده‌ های مصنوعی دیگر ندارد….

دوغ یکی از فرآورد‌ه های مشتق از شیر است که از قدیم در فرهنگ ما جایگاه ویژه ‌ای داشته و دامنه نفوذ آن حتی به داستان‌ ها، متل‌ ها و ضرب ‌المثل‌ های ما نیز کشیده شده است. مصرف فراوان دوغ به‌ عنوان یک نوشیدنی همراه با غذا یا به صورت مجزا به ‌خصوص در ماه‌ های گرم سال سبب شده تا در سال‌ های اخیر، اغلب شرکت‌ های تولید کننده فرآورده‌ های لبنی توجه ویژه ‌ای به تولید این محصول داشته باشند و بخشی از تولیدات خود را به آن اختصاص دهند. اما دوغ از نظر غذایی چه جایگاهی دارد و چه عواملی بر کیفیت آن موثر هستند؟ دکتر گیتی کریم، متخصص علوم و صنایع شیر و استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، به این سوال پاسخ می ‌دهد.

خانم دکتر! ارزش غذایی دوغ تا چه میزانی است؟ آیا دوغ می ‌تواند جایگزین شیر شود؟

دوغ فرآورده ‌ای حاصل از شیر است که از اختلاط ماست و آب با نسبت‌ های مختلف و افزودن نمک تهیه می ‌شود. در صنعت برای طعم‌ دار کردن آن از اسانس ‌های مختلف مثل کاکوتی و نعناع یا گلبرگ‌ های خشک و خردشده گل محمدی استفاده می ‌کنند. شاید این طور بتوان گفت که دوغ نوشابه ماست است و حاوی کلسیم و سایر مواد معدنی، ویتامین ‌های موجود در ماست‌، پروتئین و چربی است. به همین دلیل ارزش غذایی آن از ماست کمی کمتر است. بنابراین جایگزین کردن آن به جای شیر چندان درست نیست اما برای افرادی که دارای مشکل عدم تحمل لاکتوز هستند، می ‌تواند مناسب باشد.

چرا دوغ این قدر خواب ‌آور است؟

این فقط مربوط به دوغ نیست. ماست و دوغ به دلیل داشتن برخی پپتیدهای موجود در کازئین و پروتئین‌ های سرم شیر (مثل تریپتوفان) دارای این ویژگی هستند.

دوغ ‌هایی که روی بطری ‌شان نوشته‌ شده: گرمادیده؛ چه فرقی با دوغ‌ های معمولی دارند؟

دوغ گرمادیده، دوغی است که بعد از آماده ‌شدن تحت فرآیند پاستوریزاسیون، دوباره پاستوریزه می ‌شود تا میکروارگانیسم‌ های مایه ماست موجود در آن کاهش یابد. کم شدن میزان میکروارگانیسم‌ های موجود در دوغ باعث می ‌شود که فرآیند ترش ‌شدن در آن آهسته‌ تر انجام شود؛ در حالی که دوغ معمولی این حرارت را نمی ‌بیند.

چگونه می ‌توانیم فساد دوغ را تشخیص دهیم؟

عمده ‌ترین عوامل فساد دوغ عبارتند از کپک‌ ها و مخمر‌ها. می ‌توان گفت که مخمرها بهتر می‌ توانند در دوغ رشد و در آن گاز ایجاد کنند و طعم آن را تغییر دهند. به هر حال، مخمرها تاثیر نامطلوبی بر مصرف ‌کننده نمی‌ گذارند اما برخلاف آن ها، کپک ‌ها به ندرت دوغ را آلوده می ‌کنند و رشد آن ها با تغییر طعم دوغ و سپس تغییر رنگ آن مشخص می ‌شود.

برای جلوگیری از فساد دوغ باید شرایط خاصی فراهم کرد؟

البته این مساله نباید دلیلی بر نگهداری دوغ در دمای محیط باشد. این فرآورده نیز مانند تمام مشتقات شیر و فرآورده‌ های لبنی بهتر است در دمای یخچال نگهداری شود.

چه نوع میکروارگانیسم ‌هایی در دوغ وجود دارند؟

از نظر میکروبیولوژیک می ‌توان گفت که دوغ حاوی همان میکروارگانیسم ‌هایی است که در ماست وجود دارد ولی باید به این نکته توجه داشت که میزان این میکرو‌ارگانیسم ها در دوغ کمتر از ماست است. دوغ علاوه بر مزایای تغذیه ‌ای، حاوی باکتری ‌های مفیدی است که اثرات زیادی بر سلامت دستگاه گوارش دارند. باکتری‌ های مفید نظیر استرپتوکوکوس ترموفیلوس و لاکتوباسیلوس ولگاریس موجود در این فرآورده لبنی، در دستگاه گوارش جایگزین می ‌شوند و می ‌توانند آثار بسیار مفیدی بر سلامت دستگاه گوارش بگذارند. این میکروارگانیسم‌ ها همچنین از رشد و تکثیر بسیاری از باکتری ‌های مضر در دستگاه گوارش جلوگیری می ‌کنند.

چرا این محصول بعد از مدتی باقی ماندن در دمای محیط، گازدار می ‌شود؟

چون برخی میکروارگانیسم ‌ها در محیط وجود دارند که می ‌توانند طی فر‌آیند رشد و تکثیر خود در محیط به صورت طبیعی گاز تولید کنند. در صورتی که مواد اولیه مورد استفاده درتهیه دوغ یا ظروف مورد استفاده حاوی این میکروارگانیسم ‌ها و مخمرها باشند، به مرور زمان باعث تولید گاز و در نتیجه گازدار شدن دوغ می ‌شوند و این پدیده در شرایط عادی مشکلی برای انسان ایجاد نخواهد کرد.

دوغ ‌هایی که به شیوه مصنوعی گازدار می‌ شوند، چطور؟

این هم یکی دیگر از راه‌ های گازدار کردن دوغ است. افزودن گاز دی ‌اکسیدکربن در صورتی که این‌ کار تحت شرایط استاندارد بهداشتی و با رعایت اصول صحیح و مناسب تولید انجام شود، مانعی ندارد. گازدار کردن این محصول به ‌صورت مصنوعی، عملی است که مورد تایید کدکس الیمانتاریوس (یک نهاد جهانی تدوین‌ کننده استانداردهای غذا) هم قرار گرفته است. انجام این عمل بستگی به سلیقه و پذیرش مصرف‌ کننده دارد و بهتر است گاز اضافه شده، طبیعی باشد.

آیا مصرف بیش از حد آن می ‌تواند مشکل‌ ساز باشد؟

خب، هر ماده غذایی، حتی آب، اگر بیش از اندازه مصرف شود، می ‌تواند بر سلامت انسان اثر منفی و نامطلوب بگذارد. دوغ هم از این قاعده مستثنا نیست. متخصصان تغذیه نیز در این زمینه توصیه می ‌کنند که رژیم غذایی افراد باید به شکلی متنوع و در عین حال متعادل باشد تا تعادل بدن از وضعیت عادی خارج نشود.

رعایت بهداشت در تهیه دوغ چه نقشی در سلامت آن دارد؟

اگر این فرآورده لبنی تحت شرایط مطلوب بهداشتی و مطابق با اصول استاندارد تهیه مواد غذایی (مثل آب مناسب، اسانس‌ های مجاز و سالم، نمک با ویژگی تاییدشده برای مصرف در غذا) تولید شود، می ‌تواند به‌ عنوان یک نوشابه سالم و مغذی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد. باید به این نکته توجه داشت که افزودن هر نوع ماده نگهدارنده به دوغ در فرآیند تولید، غیرمجاز است و تخلف محسوب می ‌شود. رعایت اصول استاندارد تهیه این فرآورده نیز از مواردی است که باید توسط نهادهای ذیربط مورد بررسی و کنترل قرار گیرد.

ویرایش و تلخیص:

شما احتمالا با جستجوی کلمات زیر وارد مقاله شده اید چنانچه مطلب مرتبط با جستجوی شما نبوده همان کلمه را در جستجوی سایت وارد کنید


نوشیدنی گازدار لبنیاتی که دوغ نیست , چرا موقعه دوغ خوردن خوبمان میگیرد , فرضیه در مورد خوردن دوغ کفیر , چرا موقع درس خوابمان میگیره , آیا دوغ کفیر الکل دارد , فواید خوردن دوغ در شب , خوردن دوغ قبل از خواب , عكس هايی زيا از دوغ , چرا لبنیات بد است؟ , خواص دوغ گاومیش , خواص دوغ بز , دوغ گاومیش , خا صیت دوغ , دوغ نعنا , مزاج دوغ

186

جغرات (ماست)در منابع طب سنتی ایران با نام لبن الحامض آمده است.

ماهیت آن: شیر منجمد است و بهترین آن ماست شیر گاو تازه خوب انجماد یافته‌ی اندک ترش است.

طبیعت آن: در دوم سرد و تر هرچه ترش تر و رقیق تر باشد سردی و تری آن زیاتر است.


 

افعال و خواص آن* مرطب بدن و چاق کننده (مسمن) است. ماست با افزایش رطوبت در اندام ها، زمینه افزایش حجم را فراهم می‌کند. این خاصیت در افراد لاغری که دارای مزاج گرم و خشک هستند بیشتر و سریع تر به ظهور می‌رسد؛ زیرا سردی ماست باعث تعدیل گرمی مزاج شده و تری ماست از سرعت تحلیل رطوبات آن می‌کاهد. رفته رفته با تجمع و تعدیل رطوبت در بدن افزایش حجم پدیدار می‌شود.با توجه به آنچه بیان شد مصرف ماست برای افراد لاغر با مزاج گرم و خشک مناسب و اثر دارویی دارد ولی در افراد با مزاج سرد و تر ممکن است باعث بروز علامات نامطلوبی شود.* مسکن تشنگی و عطش* مقوی قوای جنسی در گرم مزاجان (محرورین)* غذاییت آن نسبت به دوغ که مخیض نامند به سبب زیاد بودن بخش چربی (دهنیت)، بیشتر است در سایر افعال نزدیک به دوغ است.* بر سر مالیدن چربی بالای ماست رطوبت بخش (مرطب) مغز و اعصاب (دماغ) و خواب آور است و قایم مقام روغن تخم کدو می باشد.* افرادی که به علت خشکی غالب در روده ها دچار یبوست هستند اگر هر شب وقت خواب 200 گرم ماست را با یکی دو قاشق شکر مخلوط و میل کنند در کاهش یبوست کمک کننده است.

 

المضار:* مضر سرد مزاجان (مبرودین) و معده سرد و کثیف و دیر هضم و مسدد و تولد کننده خلط خام است.* مضر تب‌های عفونی است.

 

مصلح آن: معاجین حاره و زنجبیل مربی است.

مصرف ماست برای افراد لاغر با مزاج گرم و خشک مناسب و اثر دارویی دارد ولی در افراد با مزاج سرد و تر ممکن است باعث بروز علامات نامطلوبی شود

ماست دارای طبیعت سرد و تر است که حاوی مخمرهای زنده لاکتوباسیلوس بوده که در دستگاه گوارش جایگزین شده و از رشد میکروب‌های بیماری‌زا جلوگیری می‌کند. وجود این باکتری‌ها و بودن آن در دستگاه گوارش خود سلامتی و طول عمر به ارمغان می‌آورد ولی در مصرف ماست باید نکاتی را رعایت کرد.

چه کسانی بهتر است تا مدتی از مصرف ماست و دوغ پرهیز کنند؟1. کسانی که حافظه‌شان کاهش یافته است.2. افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی از جمله بازگشت اسید معده به مری مدتی از مصرف ماست و دوغ پرهیز کنند.3. افرادی که هنگام خواب آب دهانشان روی متکا می‌ریزد.4. بیماران دچار درد و ورم مفاصل5. افرادی که باد کولر آن ها را اذیت می‌کند و درد مفاصل‌شان تشدید می‌شود.

نکته: افرادی که با خوردن ماست دچار مشکل می‌شوند بهتر است که ماست را حتماً با رازیان‌های آویشن، زنیان و نعناع مخلوط کنند و ماست را قبل از غذا مصرف کنند و از مصرف آن با غذا خودداری کنند.

ماست برای چه کسانی خوب است؟1. ماست از غذاهایی است که برای افراد گرم مزاج و صفرای مفید است و اگر این افراد دوغ بدون چربی را مصرف کنند برایشان بهتر است.2. افرادی که دچار خشکی و تلخی دهان هستند نیز ماست برایشان مفید است.

 


دوغ (مخیض)و اما دوغ هم که از ماست درست می‌شود در طبع و مزاج مانند ماست است.

مانند ماست تسکین دهنده تشنگی، افزایش دهنده میل جنسی و چاق کننده است؛ البته دوغ گاو شیرین.

جوشش خون و حرارت معده و جگر را تسکین می‌دهد.

در مبتلایان به سوء مزاج سرد معده باعث سرگیجه و ضعف می‌شود.

مصلح آن غذاهای فلفل‌دار است.

 

بهترین غذا برای مبتلایان به اسهال گرماگر دوغ را با برنج و آردجوی بوداده بپزید بهترین غذا برای مبتلایان به اسهال گرم است و چاق کننده هم هست. ( بروز در فصل گرما، زردی و سوزانندگی مدفوع، خشکی و تلخی دهان، زردی چهره، حرارت بدن و برخی از نشانه‌های اسهال گرم هستند)

منابع:تسنیم – محسن ناصری، متخصص طب سنتیتندرستانمخزن الادویه

 

مطالب مرتبط:خواص معجزه آسای «به» در طب سنتی ارزش غذایی کدو در طب سنتی تخم مرغ در آینه طب سنتی فواید انواع گوشت زیر ذره بین طب سنتی (1) فواید انواع گوشت زیر ذره بین طب سنتی (2) از مغز تا پاچه گوسفند با طب سنتی توصیه طب سنتی درباره مصرف شلغم انجیر از نگاه طب سنتی خواص نخود از منظر طب سنتی

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قیمت انجیر در شیراز x بخوانید...