خواص دانه پاپايا

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

هیچ جای تعجبی نیست که کریستوفر کلمبوس، پاپایا را با آن طعم شیرین و درونی نرم و شبیه به کره، میوه‌ای برای فرشتگان نامیده است. زمانی پاپایا میوه‌ای نایاب و عجیب بود اما امروزه در اکثر کشورهای دنیا مانند برزیل، مکزیک هند ،اندونزی،زئیر و امریکا یافت می‌شود.

پاپایا میوه‌ای گرد و یا شبیه به گلابی است و گاهی طولی به اندازه 20 اینچ دارد. گوشت پاپایا نارنجی پر رنگ با ته رنگی زرد و یا صورتی می‌باشد.

در حفره درون پاپایا ،دانه‌هایی سیاه،‌گرد و ژله مانند وجود دارد. دانه‌های پاپایا قابل خوردن است، اگرچه مزه آن گاهی تلخ می‌باشد. میوه پاپایا مانند همه قسمتهای پاپایا حاوی پاپین، آنزیمی کمک کننده به هضم غذا، می‌باشد. این آنزیم،‌خصوصاً در زمانی که پاپایا رسیده نشده است، بیشتر است. از پاپین برای تهیه بعضی از آدامسها استفاده میگردد.

فوایدپاپایا:

حفاظت در مقابل بیماریهای قلبی

پاپایا میوه‌ای است که بسیار برای حفاظت در مقابل گرفتگی رگها و بیماریهای قلبی در افراد دیابتی مفید است. پاپایاسرشار از ویتامینC، ویتامینE  و ویتامین A، که هر سه آنتی اکسیدانهایی قوی هستند، می‌باشد. این مواد مغذی از اکسید شدن کلسترول جلوگیری می‌نماید زیرا هنگامیکه کلسترول اکسید شود،‌می‌تواند به دیواره‌های رگهای خونی بچسبد و باعث حمله قلبی و یا سکته شود.

دوره مقدماتی php

همچنین پاپایا منبعی از فیبر است که باعث کاهش کلسترول بالا می‌گردد. فولیک اسید نیز درپاپایا یافت می‌شود که برای تبدیل ماده‌ای به نام هموسستئین به اسیدهایی بی‌خطر از خانواده آمینو اسید به نامهای سستئین و یا میتونین نیاز است. زیرا هموسستئین تغییر نیافته در صورت زیاد شدن می‌تواند بصورت مستقیم دیواره‌ رگهای خونی را تخریب نماید و می‌تواند عاملی برای سکته و یا حمله قلبی باشد.

تاثیرات ضد التهابی

حفاظت از سیستم ایمنی

ویتامین C و ویتامین A که بوسیله بدن از بتاکاروتن موجود در پاپایا ساخته می‌شود، برای سلامت سیستم ایمنی و همچنین عملکرد آن مورد نیاز است. بنابراین پاپایامیوه‌ای مفید برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهایی مانند عفونت گوش، سرماخوردگی و آنفولانزا می‌باشد.

از دیگر فواید پاپایا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

* حفاظت از کم‌سویی چشم(ARMD)

*  حفاظت در مقابل آرتروز(ورم مفاصل)

*  تقویت سلامتی ریه

چه نوع پاپایایی انتخاب نماییم و چگونه نگهداری کنیم

اگر پاپایایی که می‌خواهید انتخاب کنید برای مصرف همان روز است، باید پاپایایی انتخاب کنید که پوست آن نارنجی متمایل به ق و صاف باشد.

پاپایا‌هایی که پوستی زرد رنگ دارند، باید چند روز بمانند تا رسیده شوند. پاپایاهای سبز و سفت را فقط در صورتی که می خواهید برای سالاد از آنها استفاده کنید، خریداری نمایید.

پاپایا‌های زردرنگ را می‌توان درون دمای معمولی اتاق نگهداری نمود تا رسیده شوند و اگر مایلید که فرایند رسیده‌شدن زودتر انجام گیرد می‌توانید پاپایا‌ها را در کیسه‌ای در کنار موز قرار دهید. اما پاپایا‌های رسیده باید در یخچال نگهداری شوند و طی یک تا دو روز مصرف شوند.

میوه پاپایا چه فواید و مزایایی برای سلامت بدن دارد؟
پاپایا یا همان خربزه یا انبه میوه ای که از طریق کاشت تخم صورت میگیرد. بیشتر در جنوب ایران و سیستان و بلوچستان می روید و جزء میوه های محلی محسوب می شود. از پاپایا برای جلوگیری و بند آوردن خون رحم استفاده می شود و ریشه و تخم آن ضد کرم است .خواص درمانی میوه پاپایا
1- ریشه و تخم پاپایا ضد کرم است.
2- ضماد برگ تازه پاپایا برای التیام زخمها و ورم‌ها ، جوش و کورک مفید است.
3- تخم پاپایا قاعده‌آور است.
4- برای درمان سنگ کلیه ریشه پاپایا + ریشه آناناس دم کرده میل شود.
5- میوه پاپایا منبع بسیار غنی از ویتامین‌ها می‌باشد.
6- از شیرابه پاپایا جهت معالجه طحال بزرگ شده استفاده می‌شود.
7- از لاتکس یا شیرابه پاپایا برای رفع درد سوختگی پوست بصورت ضماد استفاده می‌شود.
8- شیرابه پاپایا برطرف کنندة لک‌های پوست و کک و مک می‌باشد (بصورت مایه).
– ضماد پاپایا برای زگیل و اگزما مفید است.
10- ضماد پاپایا درمان کننده پسوریازیس است.
11- پاپایا را به خاطر داشتن کارپائین ، آلکالوئید موجود در برگ و تخم آن با احتیاط مصرف کنید چون ممکن است ایجاد فلج و بی‌حسی مراکز عصبی را نماید و قلب را ضعیف می‌کند.
12- در چین از گوشت خشک شدة میوه پاپایا برای کاهش وزن استفاده می‌کنند.
13- برای بدست آوردن شیرابه پاپایا مانند تیغ زدن تریاک می‌باشد شیرابه پس از خروج سفت می‌شود.
14- شیرابه پاپایا کرم کش است ولی با احتیاط خورده شود.
/ hidoctor.ir

فواید خربزه درختی – پاپایا – papaya

آیا تا به حال راجع به فواید خربزه درختی فکر کرده اید؟ حتماً چون خربزه درختی نوعی میوه محسوب می شود حدس زده اید که برای بدن مفید است. بله درست است. در این مطلب، به هفت فایده ی مفید آن اشاره کرده ایم:

* خربزه درختی حاوی آنتی اکسیدان است.

یکی از فواید خوردن پاپایا پیش گیری از سرطان است. پاپایا یک منبع غنی از آنتی اکسیدان است که بدن برای جنگ با سلول های عامل سرطان به آن احتیاج دارد. ویتامین E، C و بتاکاروتن آنتی اکسیدان هایی هستند که از همه ی انواع سرطان ها پیشگیری می کنند. بنابراین اضافه کردن یک واحد پاپایا به رژیم روزانه می تواند خطر بروز سرطان را در شما کاهش دهد. * خربزه درختی برای برطرف کردن مشکلات گوارشی به کار می رود.

پاپایا منبع فوق العاده ای برای آنزیم های پروتئولیتیک است که در هضم غذا بسیار مهم هستند. مهم ترین این آنزیم ها که در پاپایا یافت می شود پاپایین است که با شکستن پروتئین ها به هضم بهتر غذاها کمک می کند.

پاپایین یراب افراد مبتلا به فیبروزسیستیک و کسانی که دچار التهاب لوزالمعده هستند، تجویز می شود تا آن چه بدن آن ها به طور طبیعی نمی تواند تولید کند، برای شان بسازد. خوردن خربزه درختی در اینجا هم یک نکته مثبت است چون دریافت دهانی پاپایین بی نظمی های گوارشی کمتری (مثل نفح و سوء هاضمه مزمن) ایجاد می کند. برای این مورد پاپایین عصاره گیری شده، خشک می شود و به صورت قرص در می آید.

* پاپایا باعث افزایش نیرومندی مردان می شود.

خربزه درختی دارای آنزیمی موسوم به آرژینین است که موجب افزایش خون رسانی بهتر در مردان می شود.* پاپایا مانع پیری زودرس می شود.

بسیاری از پزشکان طب جایگزین معتقد هستند که یکی از فواید پاپایا پیش گیری از پیری زودرس است. چون باعث می شود بدن به طور مناسب غذا را هضم کند و وقتی غذا به درستی هضم  شود بدن مواد مغذی لازم را دریافت می کند و برای زمان طولانی شاداب می ماند.* پاپایا می تواند به عنوان شوینده به کار رود.

دریافت 150 سی سی آب پاپایا، آب خیار و آب لوبیای سبز در یک دوره ی متناوب 12 ساعته می تواند برای کلون مفید واقع شود. این ترکیب مثل یک شوینده قوی عمل می کند.

پاپایا سرشار از فیبر است. فیبر در بدن حرکت می کند و خود را به سلول های عامل سرطان کولون وصل می کند. فیبر موجود در پاپایا، توکسین موجود در کلون را بیرون می راند. پس یکی از فواید خربزه درختی پیش گیری از سرطان کلون مخصوصا از طریق ترکیبات فیبری و آنتی اکسیدانی است.

* پاپایا مانع از حمله و سکته قلبی می شود.

آنتی اکسیدان های موجود در خربزه ی درختی مانع از اکسیداسیون کلسترول می شود. وقتی کلسترول اکسید می شود پلاک هایی در دیواره رگ های خونی تشکیل می شود که حمله یا سکته  قلبی را سبب می شود.

هم چنین، فیبر به عنوان عامل کاهش دهنده کلسترول شناخته شده است. فیبر موجود در خربزه درختی؛ ماده ای موسوم به هموسیستئین را به نوعی اسید آمینه ی بی ضرر برای بدن تبدیل می کند که بدن قادر به فرآوری آن است. اما بدون شکستن، هموسیستئین نهایتاً می تواند به دیواره رگ های خونی آسیب بزند و باعث حمله یا سکته قلبی می شود.

*پاپایا التهاب را درمان می کند.

پاپایین و کیمو پاپایین ، آنزیم های هضم کننده ی پروتئین یافت شده در خربزه درختی در کم کردن التهاب و بهبود سوختگی ها موثر هستند. پاپایین پروتئین غیرفعال در پوست را تجزیه می کند و بافت های مرده را از سوختگی بر می دارد و از این طریق با کمک به درمان صدمات پوستی، از طرق زیر به بدن کمک می کند:

پسوریازیس را درمان می کند، زگیل را از بین می برد، عفونت های قارچی روی پوست را از بین می برد و التهاب ناشی از سرماخوردگی را کم می کند.

به علاوه ویتامین هایC  و E و بتاکاروتن در درمان التهابات مفید هستند و بنابراین برای درمان آسم، استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید و بسیاری از بیماری های التهابی دیگر به کار می روند.

منبع:تبیانویرایش و تلخیص:ایران



مرهم خربزه درختی پاپایا , خواص دارویی خربزه درختی , خواص خربزه درختی , پاپایا در ایران , گیاه پایاپا , خربزه درختي , خواص پاپایا

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قیمت انجیر در شیراز x بخوانید...