خواص دارویی گیاه بابونه زرد

دوره مقدماتی php
خواص دارویی گیاه بابونه زرد
خواص دارویی گیاه بابونه زرد

ترویج سلامتی با همکاری اساتید و متخصصان طب سنتی ایرانی
بر اساس منابع و متون مستند طبی http://zitmeh.ir

بابونه در انگلیسی Chamomile نامی عمومی است که برای انواع مختلفی از گیاهان هم‌خانواده با مینای چمنی (از تیرهٔ کاسنیان) به کار می‌رود، گیاهی است پایا به بلندی ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر و بسیار معطر که چندین جنس دارد و در نقاط مختلف می‌روید.

بوی خوش اندام‌های هوایی این گیاه از زمان‌های قدیم مورد توجه حکما و مردم بوده است. بابونه اغلب در چمنزارها و اراضی شنی می‌روید. مصری‌ها، ایرانیان و یونانيان باستان از بابونه برای درمان آفتابزدگی و قولنج استفاده می‌کردند.

نام‌های رایجی که برای بابونه ذکر شده بابونه حقیقی، بابونج، بابونه شیرازی و بابونق است و بابونک نیز گفته شده. شیخ ابوعلی سینا در ﻛﺘﺎب ﻗﺎﻧﻮن آورده که بابونه گیاه معروفی است و رﻧﮓ ﮔﻞ اﻧﻮاعِ ﻣﺨﺘﻠﻒ آن، ﻣﺘﻔﺎوت و ﺑﻪ رنگ‌های زرد، سفید و ارﻏﻮانی اﺳﺖ و زﻣﺎن ﺟﻤﻊ آوری آن در فصل ﺑﻬﺎر است. زین الدین عطار در کتاب «اختیارات بدیعی» بهترین نوع آن را نوعیﻛـﻪ گل‌های زرد دارد معرفی می‌کند.

وﺟﻪ تمایز انواع بابونه در گل‌هایشان اﺳﺖ و دو ﻧﻮع اصلی آن ﺑﺎﺑﻮﻧﻪ رومی و شیرازی است. دیوسکوریدوس، ابن سینا و ابن بیطار مصارف بابونه شیرازی و رومی را مشابه می‌دانند. در علم داروسازی گونه های مختلف بابونه و ترکیبات موجود در اسانس آن شناسایی و در درمان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

خواص دارویی گیاه بابونه زرد

دوره مقدماتی php

در متون پزشکی و دارویی کهن و نیز از نگاه حکمای ایران بابونه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و هست. برای مثال در آثار دیوسکوریدوس، جالینوس، ابن سینا و ابن بیطار با بیان‌های متفاوت به خواص درمانی این گیاه از جمله در بیماری‌های دستگاه عصبی، گوارشی و تنفسی اشاره شده است.

بابونه مقوى دِماغ و اعصاب و قوای جنسی با قوت تِرياقيه، جهت بیماری‌های دِماغی و سردرد و تحليل رياح گوش مناسب است و جویدن آن جهت زخم‌های دهان و زبان نفع بسیار دارد. مُدّر فضولات و پاک کننده کثافات سینه است و بثورات را از بین می‌برد و جوشانده آن رنج و خستگی‌ها و صلابات و نزولات و درد رحم و مقعد را زایل می‌کند.

ابن سينا به خواص اين گياه برای بهبود ورم‌ها، جوش‌ها و تب‌های مختلف اشاره كرده و اثراتش را روی اندام‌های دفعی و گوارشی، مفاصل، سر، چشم و قفسه سينه توضيح داده است.

گیاه بابونه در نرم نمودن تورم‌های مختلف، همچنین در خرد کردن سنگ مثانه و دفع سودا و بلغم متعفن و عسرالبول یا دشواری دفع ادرار و جرب و احتباس عادت زنانه مؤثر بوده و اخلاط غیرطبیعی را به طور کلی دفع می‌نماید.

بنا به اعتقاد شیخ به علت خاصيت سست كنندگی و تحلیل برندگی بابونه، تسكين دهنده ورم‌های ناشی از گرمی است و باعث تقويت اعضایی كه اعصاب از آن می‌گذرد می‌شود و چون حرارتش شبيه به حرارت جاندار است، بهترين دارو برای رفـع خستگی نسبت به دیگر داروها است.

بابونه برای سر دردهای ناشی از سردی و تخليه سر از فضولات مفيد اسـت، چـون خاصيت تحليل برندگی بدون جذب دارد. همچنين بابونه مُفتح، محلّل بدون جذب و مقوی مغز است، بابونه برای تو دماغی حرف زدن مفيـد و بدل آن شويد است همچنين برای درمان برخی انواع استفراغ نيز منفعت دارد.

طبیعت یا مزاج بابونه گرم و خشک است، حکیم عقيلی خراسانی صاحب کتاب مخزن الادويه نیز چنین آورده است: طبيعت گل بابونه در دوم گرم و در آخر اول خشك اسـت و طبيعت ريشه بابونه در دوم گرم و در اول خشك است.

طبيعت روغن بابونه در دوم گرم و در اول خشك اسـت. خاصيت آن تحليل برنده اورام بارده یعنی ورم‌های ناشی از سردی است، ضماد آن یعنی ماليدن آن روی بدن برای تب و لرزهای بلغمی و سـوداوی، بسته شدن منافذ ناشی از سرما، كمر درد، درد مفاصل توصیه شده و چكاندن قطره آن در گوش برای سنگينی گوش مفيد است. همچنین روغن بابونه برای ورم ملتحمه چشـم، سـاير ورم‌ها، معالجـه روماتيسـم و دردهای عصـبی و نقرس نیز بسیار مفید اسـت.

جوشانده يا خيسانده گل بابونه مقوی عمومی بدن، خصوصا معده است. همچنين نفخ معده و روده را از بين می‌برد. دمنوش آن برای ميگرن، سر درد، كمر درد و… مفيد است، كه به خاطر خاصيت بی حس كنندگی و ضد تشـنج بودن آن است. در ضمن جوشانده و تنتور آن برای نرم و براق كردن و طلايی رنگ كردن مو بسیار استفاده می‌شود.

مصرف دم‌کرده بابونه به شکل ناشتا مقوی معده، مقوی و بادشکن است و استفاده از بخور دم کرده آن بر روی صورت، باعث شادابی و تجدید حیات سلول‌های پوست می‌شود.

– برگرفته از مقاله بابونه در متون طب سنتی ايران و اسلام، فرزانه غفاری و الهام معین

ترویج سلامتی با همکاری اساتید و متخصصان طب سنتی ایرانی
بر اساس منابع و متون مستند طبی http://zitmeh.ir

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت


مطلبی دیگر از این نویسنده


مطلبی دیگر در همین موضوع


بر اساس علایق شما

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

بابونه یک گیاه فوق العاده است؛ تقویت کننده مغز و اعصاب و قوای جنسی است، سلامت معده را برایتان به ارمغان می آورد و با نوشیدن آن خواب راحتی خواهید داشت.بابونه از زمان خیلی قدیم مورد استعمال قرار می گرفت؛ جالینوس حکیم، قبل از کشف کنین، بابونه را برای تب های نوبه (مالاریا) توصیه می نمود و همچنین برای معالجه دردهای ناشی از ضربات خارجی و تروما، مؤثر می پنداشت. بابونه از نظر طب سنتی ایران گرم و خشک است و از تقویت کننده های تلخ به حساب می آید.

 


دی ۷, ۱۳۹۵
admin
خواص گیاهان
1

جزیره مایورکا در جنوب اسپانیا، مدرسه ای در دل طبیعت در دل این جزیره پدر مادرها، «مدرسه جنگل »را افتتاح کردند جایی که بچه‌ها روزشان‌را […]

نظریه پیر رابی pierre rabhi راجع به مدارس در دل طبیعت را با ترجمه خانم ندا بروجردی، کارشناس ارشد توسعه پایدار از دانشگاه ورسای فرانسه را […]

تماس با طبیعت و محیط سبز بچه ها را باهوشتر میکند. طبیعت اثرهای بسیار مثبتی روی هوش بچه‌ها دارد. محققان اسپانیایی دریافته اند که کودکانی […]

خراسان شمالی دارای منطقه ای به نام گلیل است که به عنوان یکی از مناطق بکر و دست نخورده شناخته میشود و بسیار مشتاقان طبیعت […]

خواص دارویی گیاه بابونه زرد

  حیاط وحش بسیار زیبای خراسان شمالی و عکس هایی زیبا از این حیات وحش عالی و دل انگیز. مقداری از این عکس ها توسط […]

بابونه زرد یا همان بابونه زرد همان گیاه بابونه ایست که هرچه خواص از گیاه بابونه شنیده و خوانده اید مربوط به آن است و دیگر بابونه ها چنین خواصی ندارند و اصطلاحا بابونه نما یا بابونه کاذب نامیده میشوند. این گیاه که معمولا در مزارع و کنار جاده ها و کنار نهر آب به صورت خودرو میروید. همان طور که از اسم این نوع از گیاه بابونه یعنی بابونه زرد مشخص است . پر ها و تمام اعضای قسمت گل این گیاه زرد رنگ است و در خراسان شمالی مخصوصا شهرستان شیروان در روستاهای عبدآباد و زوارم و گلیان و… در کنار جوب های آب به صورت فراوان دیده میشود . گیاه بابونه که معمولا به خاطر خواصش برای مو و رنگ کردن مو در بین محلی ها مشهور و شناخته میشود به دلیل خواص بالایش به داروخانه گیاهی نیز شناخته میشود.

نام علمی: Anthemis tinctoria

گیاهی است از راسته گل مینا Asterales , از خانواده گیاهان Asteraceae یا نام قدیمی Compositae

شکل گیاه :

گیاهی است یک‌ساله، معطر و به ارتفاع ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر که بصورت خودرو در مزارع و کنار جاده‌ها می‌روید. ساقه آن دارای انشعاباتی است و برگهای آن بریدگی‌های باریک و دراز با ظاهر برگچه مانند دارد. گل ها به صورت گل آذین کاپیتول و به رنگ سفید و زرد میباشد .کاپیتول‌های آن را در فاصله ماه‌های اردیبهشت تا مهر ماه، آن را از ساقه جدا می‌کنند.

گیاهی دایمی و همیشه سبز که توده گل‌های مینائی شکل آن به رنگ زرد لیموئی هر یک در انتهای ساقه‌ای باریک در فصل تابستان ظاهر می‌شوند. برگ‌ها بسیار منقسم و سرخس مانند بوده و در فصل زمستان جذابیت گیاه را تأمین می‌کنند. حداکثر بلندی و گستردگی آن به یک متر می‌رسد.

آنچه به عنوان بابونه در طب گیاهی قابل قبول است بابونه شیرازی با گلهای زرد است که زردی آن در حالت خیسی اندکی به دست میچسبد و حتی در حالت کاملا خشک نیز با کمی تنفس یا دادن بخار بوی آن استشمام میشود .

محل رویش : گلستان، مازندران،گیلان ، آذربایجان ،اردبیل ،زنجان، قزوین،تهران ،کردستان، خراسان شمالی

اندام دارویی گیاه : گل ها

مواد موثره : اسانس آزولن – اسانس کامازولن ( گیاهان زرد بودار این دو اسانس را دارند )

خواص درمانی : گیاه بابونه دارای خواص زیادی در انواع بیماریهاست . خواص در بیماریهای گوارشی – اعصاب و روان – زنان – پوست و مو

خواص گوارشی بابونه: تقویت دستگاه گوارش – ضد درد – ضد التهاب و سوزش معده – ضد عفونی کننده روده ها – تا حدی اشتها آور- صفرا آور – مقوی عمومی بدن – تب بر – مسکن – ضدعفونی کننده ضعیف – رفع IBS – ضد سوزش معده ( ترش کردن – ترشح اسید معده ) – ضد استفراغ و تهوع – مقوی عمومی بدن مخصوصاً مقوی معده است و به هضم غذا کمک می کند.

بدیهی است هر دارویی که مقوی معده بوده و در هضم غذا تأثیر داشته باشد، مقوی عمومی بدن هم هست، زیرا یکی از علل ضعف بدن، ضعف معده است. ضعف معده باعث کمتر هضم شدن غذاها است که در نتیجه، مقدار کمتری از مواد غذایی جذب بدن می شود.

از طرف دیگر، طبق یک اصل مسلم فیزیولوژی، هر عضوی که کار می کند، خون به مقدار بیشتر از معمولی در شرایین و مویرگ های آن عضو گردش می کند و در کسانی که معده شان ضعیف است، برای هضم غذا، خون به مدت طولانی تر، متوجه اطراف معده و روده ها می شود و از توجه به سایر نقاط بدن باز می ماند. بنابراین، یک نوع کم خونی نسبی، ضمن هضم غذا در این قبیل اشخاص دیده می شود و همین کم خونی نسبی، به خودی خود، باعث ضعف در کلیه اعضای بدن می شود.

علاوه بر این، کسانی که معده شان به سختی غذا را هضم می کند، مقداری از انرژی و قوای ذخیره بدنشان به مصرف هضم غذاها می رسد و این مسئله نیز در تشدید ضعف بدن تأثیر دارد.گل بابونه بدون کوچک ترین شک، برای این مبتلایان به این بیماری یکی از داروهای ایده آل است که نوشیدن دم کرده آن، معده را تقویت و غذاها را به سرعت و سهولت هضم می کند و به علت جذب کامل شیره غذاها، در تقویت عمومی بدن مؤثر است

خواص اعصاب و روان بابونه : آرام بخش – ضد بیخوابی – ضد اضطراب – ضد فشار عصبی ( از ایمن ترین داروهاست حتی میتوان برای آسانتر خوابیدن کودکان بالای یکسال هم دم کرده رقیق بابونه داد. برای بزرگترها یک قاشق غذاخوری سر پر در یک لیوان آب – برای بچه ها نصف قاشق در یک لیوان آب , برای شیرین کردن حتما از عسل استفاده کنید )- تقویت حافظه ـ تقویت اعصاب و مغز ـ ضد میگرن ـ خواب آور ـ ضد بیقراری ـ درمان سرگیجه ـ کمک درمان تشنج های عصبی و صرع

برای تنظیم خواب کودکان میتوان بچه را در دم کرده بابونه استحمام کرد.اگر ۲۰۰ سی سی دم کرده صاف شده بابونه را به آب حمام کودک اضافه کنیم این کار خوابیدن کودک را آسان میکند

خواص زنان بابونه : قاعده آور – ضد دردهای قاعدگی – ضد مشکلات قبل از قاعدگی p.m.s

خواص پوست و مو بابونه : نرم کننده مو – تثبیت رنگ طلایی مو – روشن کننده پوست – کمک به بستن منافذ باز پوستی – ضد التهاب – ضد حساسیت – ضد خارش – در رنگهای گیاهی جهت افزایش توناژ طلایی مو– ضد التهاب پوستی که همانند کورتون ها عمل می کند ولی عوارض آن ها را ندارد ـ رفع و درمان اگزما ـ کمک درمان جوش غرور و آکنه ـ ضد ورم و قرمزی پوست ـ برطرف کننده زخم های جلدی ـ ترمیم سوختگی ـ تقویت کننده پوست ـ تنگ کننده منافذ پوست ـ ضد عفونی کننده پوست ـ کنترل عفونت های پوستی

روش استفاده : دم کرده – بخور – کمپرس

چند نسخه گیاهی بابونه :

رفع تهوع زمان بارداری : ۵۰ گرم بابونه + ۱۰۰ گرم زنجفیل = صبح به صبح ناشتا به صورت دم کرده یک قاشق چایخوری در یک لیوان آبجوش مصرف شود.

نرم کننده مو : گیاه را به صورت پودر شده داخل زرده تخم مرغ روی موها ماساژ دهید .

روشن کننده پوست : دم کرده گیاه را به صورت بخور روی پوست جهت روشن کنندگی پوست مصرف کنید. در صورت جوش دار بودن پوست نباید بخور استفاده شود زیرا حرارت و بخور جوشها را تحریک میکند.

بخور بابونه علاوه بر تقویت پوست جهت کاهش حساسیت های فصلی – آسم و برونشیت نیز به کار میرود.

برای رفع خستگی : دم کرده بابونه برای رفع خستگی عالی است و همچنین مغز را تقویت کرده و زخم های دهان ( آفت ) را نیز درمان میکند.

بستن منافذ پوستی : به صورت کمپرس دم کرده غلیظ بابونه روی قسمتهای منافذ باز پوست مصرف شود.

عوارض جانبی : در دوران بارداری منع مصرف دارد .

فراورده های موجود در بازار : پماد ریکوبیزول برای خارش پوستی – پماد کامیل – دهان شویه ماتریکا ( ضد التهاب و ضد عفونی کننده دهان و لثه ) – بخور دینه – قطره بابونه ( ضد نفخ – ضد اسپاسم – دهان شویه ) چای بابونه

تبلیغ عجیب و غریب از بانک مسکن توسط یک خانم بی حجاب و معروف

خواص دارویی گیاه بابونه زرد

برگشت به گذشته کاملا واقعی !!!!!

تغییر نماد هالیوود در اعتراض به آزاد شدن ماریجوآنا

در حاشیه نامه ضد ایرانی برخی ایرانیان ضدانقلابی ساکن خارج از کشور به ترامپ

تصادف عجیب کامیون

زمستان، چای هلدار بنوشید

مهمانی شب یلدا با مرگ یک پسر جوان به پایان رسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد

نظر

نام*

ایمیل*

آدرس

نهنگ سواری پسران بوشهری (+فیلم کاملا واقعی )

پل زیبای مخصوص عبور دوچرخه در هلند

قسمت ایرانی دهکده جهانی دبی الهام گرفته از تخت جمشید

تبلیغ عجیب و غریب از بانک مسکن توسط یک خانم بی حجاب و معروف

برگشت به گذشته کاملا واقعی !!!!!

مجله اینترنتی طلانویس تصمیم بر آن گرفته است تا با توجه به صحبت های رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات […]

مجله اینترنتی طلانویس تصمیم بر آن گرفته است تا با توجه به صحبت های رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات […]

با سلام در رابطه با پست های گذشته در رابطه با معرفی محصولات ایرانی با کیفیت این بار و در این پست به معرفی فروشگاه […]

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد و یا احتمالا شنیده باشید که زودپز یکی از آشنایان ترکیده و باعث خسارت مالی و حتی جانی […]

امروزه با رایج شدن استفاده از قابلمه های تفلون و یا به اصطلاح نسوز و یا نچسب عده زیادی از مردم از این نوع قابلمه […]

مدرسه جنگل، مدرسه ای طبیعی در جزیره مایورکای اسپانیا ( ترجمه خانم ندابروجردی )

اثر مثبت مدرسه در طبیعت، نظریه پیر رابی راجع به مدارس در دل طبیعت

تماس بیشتر بچه ها با طبیعت، آنها را باهوشتر و هوشیارتر می‌کند.

عکس های فوق العاده زیبای زمستانی و برفی از طبیعت

ایران هفتمین کشور مصرف کننده لوازم آرایشی دنیا، تاثیر منفی لوازم آرایش به روی خانم ها

اتاق کودکان طبق نظریه مونته سوری چگونه میتواند باشد؟

زمان و نحوه برداشت عدس از مزرعه دیم

مضرات و معایب مصرف خیارشور محلی

آهنگ زیبا و شنیدنی از محسن میرزازاده و خانم شیلان به نام خراو دکم ( به معنی خراب میکنم ) که به زبان محلی خراسان […]

اهنگ ( موزیک ) دومان به زبان کردی کرمانجی ( کردی شمال خراسان که در شهرهای شیروان، قوچان، بجنورد، اسفراین، فاروج، آشخانه، کلات، و…. به این زبان […]

متن آهنگ ارمان ارمان به زبان کرمانجی ( کردی خراسان شمالی ) با صدای آقای محسن میرزازاده که با تیراژ پایانی سریال هشت و نیم دقیقه مهمان خانه […]

Copyright © 2019 | WordPress Theme by MH Themes

خواص دارویی گیاه بابونه زرد

آرایش

مدل مو

مدل لباس

: بابونه گیاهی معطر که به صورت خود رو در مزارع و کنار جاده ها می روید و ساقه آن دارای انشعاباتی است و برگ های آن دراز و با ظاهر برگچه مانند با بریدگی ها باریک می باشد . این گیاه به عنوان گیاهی یکساله است که قسمت مورد استفاده آن در فاصله ماه های اردیبهشت تا مهر ماه از ساقه آن جدا می کنند که به آن کاپیتول های می گویند . این گیاه و به عنوانی همین کاپیتول ارزشمند گل بابونه دارای خواص و فواید بسیاری است که واقعا در همچین گیاهی فوق العاده و عجیب است در ادامه می خواهیم این گیاه فوق العاده را موشکافی کنیم و خواص دارویی بابونه را در سایت سلامت آکاایران برای شما شرح بدهیم. 

زمانی که خواص گیاهان را مطالعه می کردم به یک گیاهی برخورد کردم که واقعا فوق العاده و عجیب بود.
فواید بسیار زیادی که برای این گیاه شمرده اند واقعا حیرت آور است بنابراین به نظرم جالب آمد که آنها را به اطلاع شما هم برسانم.بابونه گیاهی است دائمی و کوچک، به ارتفاع تقریبا 30 سانتیمتر، دارای بویی معطر که در چمن زارها و زمین های شنی می روید. ساقه آن به رنگ سبز مایل به سفید، برگ های آن کوچک متناوب و دارای بریدگی های باریک، نامنظم و پوشیده از کرک است. گل های آن مجتمع در یک طبق که به طور منفرد در انتهای ساقه گل دهنده در تابستان ظاهر می شود. در هر طبق، گل های سفید در اطراف و گل های زرد در قسمت وسط قرار دارند.

 گیاهی ضد درد ـ ضد التهاب ، ضد اسپاسم عضلات
این گیاه از خانواده کاسنی بوده و طبیعتی گرم و خشک دارد .
مهمترین مواد موثره : بیزابولول ـ کامازولن ـ آپی جنین ـ لوتئولین.

مهمترین خواص درمانی بابونه :

1 ـ خواص گوارشی : رفع سوء هاضمه ـ ضد اسپاسم گوارشی ـ تقویت معده ـ تقویت اشتها ـ ضد نفخ و بادشکن ـ رفع اسهال عصبی ، جلوگیری از زخم معده ـ کمک درمان مسمومیت های غذایی ـ کمک درمان زخم معده ـ درمان ورم کبد و طحال2 ـ خواص مغزی بابونه : تقویت حافظه ـ تقویت اعصاب و مغز ـ آرام بخش ـ ضد میگرن ـ خواب آور ـ ضد اضطراب ـ ضد بیقراری ـ درمان سرگیجه ـ کمک درمان تشنج های عصبی و صرع3 ـ خواص قلبی و عروقی : گشاد کننده عروق ـ کاهنده فشار خون ـ رقیق کننده خون ــ درمان کم خونی4 ـ خواص پوستی : ضد التهاب پوستی که همانند کورتون ها عمل می کند ولی عوارض آن ها را ندارد ـ رفع و درمان اگزما ـ کمک درمان جوش غرور و آکنه ـ ضد ورم و قرمزی پوست ـ برطرف کننده زخم های جلدی ـ ترمیم سوختگی ـ تقویت کننده پوست ـ تنگ کننده منافذ پوست ـ ضد عفونی کننده پوست ـ کنترل عفونت های پوستی

 

 

خواص عمومی بابونه :
افزاینده قدرت سیستم ایمنی بدن ـ ضد سرفه ـ خلط آور ـ درمان گلو درد ـ درمان سرماخوردگی ـ ضد التهاب ریه و حنجره ـ ضد التهاب مفاصل ـ ضددرد ـ شل کننده عضلانی ـ درمان دردهای نقرسی ـ کنترل علائم بیماری های روماتیسمی ـ رفع ورم کلیه و مثانه ـ درمان سخت ادراری ـ قاعده آور ـ تقویت رحم ـ کنترل و درمان اختلالات دوران یائسگی ـ کنترل علائم کولیت روده ای ـ رفع خستگیعصاره بابونه ضد حساسیت ، التیام دهنده زخم ، باکتریواستاتیک ، باکتریسید(میکروب کش) ، ضد قارچ می باشد. همچنین بیزابولول خود به عنوان یک ماده افزایش دهنده جذب پوستی در فرمولاسیون کرم ها (اشکال ترانس درمال) به کار گرفته می شود. برخی از مواد جدا شده از عصاره تام بابونه اثر مهاری روی آنزیم هایی که در سنتز میانجی های التهابی مسیر آراشیدونیک اسید نقش دارند را دارا می باشند.
عصاره ی بابونه و فرآورده های دارویی های حاوی این گیاه موجب افزایش سرعت ترمیم زخم و کاهش ترشحات و در نتیجه خشکی زخم می گردند . همچنین در درمان زخم بستر ـ سوختگی ناشی از آفتاب و ادرار سوختگی نوزدان کاربرد دارد.
بابونه به عنوان دارویی رسمی در فارماکوپه های آلمان ، انگلستان ، فرانسه و سوئیس وارد شده و اثرات بالینی آن ثابت شده است.


 

ممکن است به طور نادر واکنش های خفیف آلرژیک بروز نماید و در صورت مصرف بیش از اندازه ممکن است سردردـ پیدایش زخم در دهان ـ ورم چشم ـ تعریق زیاد بروز می کند.
به دلیل خاصیت رقیق کنندگی خون ، بیمار حداقل 7 روز قبل از عمل جراحی مصرف گیاه را قطع کند.

گیاه بابونه

 

 

نام علمی این گیاه Chamaemelum nobile است.

بابونه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و از تقویت کننده های تلخ به حساب می آید.

1) یکی از مهم ترین خواص بابونه، درمان زخم و ورم معده است که به آسانی این مرض را درمان می کند. افرادی که سال های سال با این بیماری دست به گریبان هستند و از قرص های مختلف گران قیمت نظیر Lozac و Zantac و … استفاده می کنند، می توانند با استفاده از بابونه، پول داروی خود را پس انداز کنند و سلامتی خود را نیز بازیابند.

برای درمان زخم معده یک لیوان دم کرده غلیظ بابونه درست کنید (4 قاشق چای خوری بابونه خشک را در یک لیوان آب جوش و یا چهار تا چای کیسه ای بابونه در یک قاشق لیوان آب جوش ) و صبح ناشتا آن را بنوشید. سپس در رختخواب به پشت دراز بکشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید. البته بعد از یک ربع ساعت می توانید صبحانه خود را میل کنید . این عمل را به مدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده به کلی شفا پیدا کند.

2) بابونه اعصاب و قوای جنسی را تقویت می کند.

3) بابونه تقویت کننده مغز است.

4) بابونه ادرارآور و قاعده آور است.

5) این گیاه ترشح شیر را در مادران شیرده افزایش می دهد.

خواص دارویی گیاه بابونه زرد

6) درمان کننده سردرد و میگرن است.

7) استفاده از بابونه سنگ مثانه را خرد و دفع می کند.

8) اگر کسی قطره قطره ادرار می کند، به او دم کرده بابونه دهید تا درمان شود.

9) بابونه درمان کننده کمی ترشحات عادت ماهیانه است.

10) برای درمان چشم درد، بابونه را در سرکه ریخته و بُخور دهید.

11) برای تسکین دردهای عضلانی دم کرده بابونه بنوشید.

12) جویدن بابونه برای التیام زخم های دهان مفید است.

13) خوردن 5 گرم ریشه بابونه با سرکه ی رقیق محرک نیروی جنسی است (ریشه بابونه گرم تر و خشک تر از گل بابونه است).

14) بابونه تب بُر و تسکین دهنده درد است.

15) بابونه تقویت کننده معده است.

16) برای تسکین درد در هنگام دندان درآوردن بچه ها، به آنها دم کرده بابونه بدهید.

17) برای رفع بی خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت، کافی است 10 دقیقه قبل از رفتن به رختخواب، یک فنجان دم کرده بابونه بنوشید.

18) بابونه درمان کننده بی اشتهایی است.

19) بابونه برای رفع ورم روده موثر است.

20) دم کرده بابونه درمان کننده کم خونی است.

21) از بابونه برای رفع کرم معده و روده استفاده کنید.

22) بابونه تسکین دهنده دردهای عادت ماهیانه است.

23) بابونه برای رفع زردی مفید است.

24) حمام بابونه اثر نیرو دهنده دارد. برای این منظور چند قطره اسانس بابونه را در وان حمام ریخته،  مدت یک ربع در آن دراز بکشید.

25) برای تسکین درد، چند قطره اسانس بابونه را با یک قاشق روغن بادام مخلوط کرده و روی محل های دردناک بمالید تا درد را تخفیف می دهد.

26) اسانس بابونه مخلوط با روغن بادام برای رفع ناراحتی های پوستی نظیر اگزما ، کهیر و خارش مفید است.

27) برای رفع گوش درد و سنگینی گوش، یک قطره روغن بابونه را در گوش بچکانید.

28) اسانس بابونه چون اثر تهوع آور دارد، در مسمومیت های غذایی مصرف می شود.

29) روغن بابونه را برای از بین بردن کمردرد، درد مفاصل و نقرس روی محل درد بمالید.

30) با دم کرده بابونه اگر موهای بلوند را بشویید آنها را روشن تر و شفاف تر می کند.

31) خانم هایی که یائسه شده اند، بهتر است همه روزه دم کرده بابونه بنوشند، زیرا اختلالات یائسگی را برطرف می کند.

32) بابونه ضد آلرژی است.

دم کرده بابونه :

برای درست کردن دم کرده بابونه، یک قاشق چای خوری گیاه بابونه خشک را در یک فنجان آب جوش ریخته و مدت 5 دقیقه بگذارید تا دم بکشد.

اسانس بابونه :

حدود 8/0 تا 1 درصد، اسانس در این گیاه وجود دارد که به وسیله تقطیر با بخار آب به دست می آید. رنگ این اسانس آبی روشن است، ولی در اثر کهنه شدن به رنگ زرد مایل به قهوه ای در می آید. بوی این اسانس، بسیار قوی و طعم آن معطر و سوزانده است. اسانس بابونه در عطر سازی و برای معطر کردن غذاها به کار می رود.

روغن بابونه با روغن زیتون :

گل خشک بابونه را  برابر وزنش با روغن زیتون مخلوط کرده و روی آتش ملایم بگذارید تا دم بکشد (نباید بجوشد) و گهگاه آن را هم بزنید. سپس آن را از روی آتش بردارید و بگذارید تا مدت 24 ساعت بماند.

سپس آن را از صافی با فشار رد کرده و در شیشه ای دربسته نگهداری کنید. برای نفخ شکم و قولنج آن را روی شکم بمالید.

روغن بابونه با روغن کنجد :

مقداری از گل خشک بابونه را با چهار برابر وزن آن با روغن کنجد مخلوط کرده و سپس به اندازه دو برابر گل بابونه، آب به آن اضافه کنید.

آن را روی حرارت بگذارید تا بجوشد و آب آن به کلی تبخیر شود و فقط روغن باقی بماند.

البته باید دقت کنید که روغن نسوزد.

گردآوری سلامت اکاایران

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

تیره: کاسنیان (Asteraceae) و از خانواده مرکب ها

گروه مصرفی: مسکن ها

بابونه زرد گیاهی است علفی و یک ساله با ارتفاعی نزدیک به 5/0 متری که برگ های محکم آن، دو بار شانه ای هستند. ریشه گیاه بابونه زرد استوانه و پیچ خورده است که ریشه های فرعی منشعب شده از آن به رنگ خاکستری هستند.  گل آذین گیاه بابونه زرد کلاپرک است که بر روی هر ساقه یک گل آذین متشکل از گل یا گلچه های سفید رنگ قرار دارد.

ریشه

ریشه گیاه بابونه زرد خاصیت زیادی دارد لذا باید بعد از گلدهی، گیاه را از خاک خارج کرده و بعد از شستن، در دمای 40 درجه سانتیگراد خشک کنید. پودر حاصل را در ظرف تیره در بسته، دور از نور خورشید و دسترسی کودکان نگهداری کنید.

خواص دارویی گیاه بابونه زرد

آفریقا

محل رویش بابونه زرد در ایران

عمدتاً وارداتی و برخی نقاط به صورت کاشته شده نیز وجود دارد .

بابونه زرد دارای شاخه های توخالی و ضخیمی است که رد ابتدای رشد به صورت افقی به موازات زمین رشد می کند و بعد به سمت بالا رشد خود را ادامه می دهد .

درد های روماتیسمی ( خوراکی )

دندان درد ( غرغره )

سوء هاضمه

توجه: در برخی کشور ها از گیاه بابونه زرد در ترکیب حشره کش ها استفاده می کنند .

1- بابونه زرد خاصیت تحریک کنندگی دارد که این ویژگی را مدیون ترکیبات آلکامید به ویژه پلی تورین است.

2- همچنین اینولین و تانن موجود در این گیاه باعث می شود که بابونه زرد خاصیت میکروب کشی هم داشته باشد.

آیورودا ( طب هند )

دندان درد

صرع ( احتمالاً ) ، پودر گیاه را با عسل ترکیب و تجویز می کنند .

طب ایرانی اسلامی

گیاه بابونه زرد گرم و خشک در درجه سوم و سوزاننده است و اثرات زیر را به همراه دارد :

در ترکیب با روغن زیتون معرق است .

جوشاننده آن مسکن است .

غرغره جوشاننده ریشه آن در سرکه باعث استحکام لثه ها می شود .

جوشاننده آبی و روغنی ریشه گیاه باعث رفع سستی مزمن اعصاب ( احتمالاً ) و صرع ( احتمالاً ) می شود .

مصرف به میزان درمانی عارضه ای به دنبال ندارد .

کودکان زیر 12 سال

گیاه بابونه زرد به علت دشتن ترکیبات الکامیدی به خصوص پلی تورین ، اگر میزان مصرف از حدود درمانی خارج شود فرد تحریک پذیر خواهد شد که با قطع مصرف و خوراندن مایعات فراوان این مشکل برطرف می شود .

1- دمنوش بابونه زرد

برای تهیه دمنوش باید 2 قاشق چای خوری از پودر ریشه را در یک لیتر آب جوش حل کرده و 10 دقیقه صبر کنید تا مواد آن داخل آب حل شوند. سپس ترکیب را از صافی رد کنید. محلول به دست آمده را می توانید روزانه در 3 وعده مصرف کنید.

2- دهان شویه

اگر نصف قاشق چای خوری از پودر ریشه را درون آب ولرم حل کنید ترکیبی به دست می آید که می توانید روزانه دو بار دهان خود را با آن بشویید البته بهتر است در هنگام غرغره کردن، کمی محلول را در دهان نگه دارید.

خوراکی

موضعی ( غرغره )

بارداری

شیردهی

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به عافیت بازار می باشد

خواص دارویی گیاه بابونه زرد
خواص دارویی گیاه بابونه زرد
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *