خواص دارويي هليله ي سياه

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :




خانه

موبایل

دوره مقدماتی php

هلیله سیاه طبیعت گرم و خشک دارد و درخت آن تقریباً طولش سه الی چهار متر است

 

  هلیله سیاه تقویت کننده حافظه است و مانع از سفید شدن مو می شود، همچنین جویدن روزانه مقداری از آن به صورت ناشتا بواسیر، قولنج و یبوست و آسم را درمان می کند؛ برای برطرف کردن سیاهی دور چشم موثر است.هلیله سیاه طبیعت گرم و خشک دارد و درخت آن تقریباً طولش سه الی چهار متر است در آغاز بهار برگ می دهد برگ های آن بیضی کشیده نوک تیز است. این درخت پر شاخه برگ ها به رنگ سبز تیره شامل دم برگی که تا روی برگ صاف پشت برگ اندکی کرک دار خاکستری در اوایل اردیبهشت گل می کند گل های آن کوچک پنج پر نازک به رنگ صورتی مایل به سفید به صورت خوشه ای این گل ها تا اوایل خرداد پرشاخه ها دوام دارند بعد تبدیل به میوه می شوند میوه آن اندکی دراز و نوک تیز اول به رنگ سبز به مرور تبدیل به ق می گردد در آخر مردادماه به طور کامل می رسد تغییر رنگ می دهد همه قهوه ای سیر مایل به سیاه آن را در اوایل شهریور از درخت می چینند در آفتاب پهن می کنند تا خشک شود در اثر خشک شدن به طور کلی تغییر رنگ می دهد به رنگ سیاه تبدیل می گردد آماده برای بازار صادرات می شود. بهترین نوع آن بی دانه سفت بدون پوسیدگی کوچک با رنگ سیاه می باشد این درخت بومی هندوستان است اما در بنگلادش و پاکستان هم وجود دارد.

خواص درمانی و روش مصرفچنانچه بدبویی دهان دارید و نتوانسته اید آن را علاج کنید می توانید به طور دائم یک دانه کوچک هلیله در دهان بمکید به مدت یک هفتهتقویت معده: کوبیده سه گرم آن که خوب نرم شده باشد بلکه باید آن را مانند دانه گندم بلغور شود برای هرگونه ناراحتی معده به مدت سه روز صبح ناشتا یک قاشق مرباخوری آن را روی زبان ریخته روی آن مقداری آب گرم میل گردد. هلیله سیاه سیستم گوارشی را برای هضم غذا تحریک می کند. مصرف هلیله سیاه موثر در کاهش اسیدیته و سوزش سر دل بوده و آن را درمان می کند. مصرف آن پس از غذا، اسیدیته معده را خنثی می کند.تقویت چشم: برای تقویت نور چشم آن را کوبیده به مدت سه الی چهار هفته هر صبح قبل از طلوع آفتاب ناشتا یک قاشق مرباخوری سر پر آن را در دهان ریخته بلافاصله روی آن آب میل کنید. برای درمان ناراحتی های چشمی، با دم کرده آن بهتر است چشم شست و شو داده شود.تقویت کبد: برای تقویت کبد یک قاشق سوپ خوری نرم شده آن را در یک پیاله کوچک ماست خوری حل کرده بعد از هر غذای ظهر و شب میل کنید مدت مصرف ده روز در صورت تمایل انجام پذیرد.

  هلیله سیاه تقویت کننده حافظه است و مانع از سفید شدن مو می شود

 

 جلوگیری از سفیدی مو: چنانچه دچار سفیدی مو در سر هستید می بایست به مدت یک سال الی یک و نیم سال هر شب نیم ساعت بعد از هر غذا یک قاشق کوبیده آن را در دهان بریزید بعد آب میل کنید به طور حتم جواب قطعی می باشد.یبوست: یبوست های مزمن دائم را می توانید با مصرف چهل شب بدون وقفه بر طرف کنید برای این منظور باید هلیله سیاه ریز و سفت را تمیز کرده دویست گرم آن را کوبیده بعد هر شب به مدت چهل شب پنج گرم آن را روی زبان بریزید بالای آن آب میل کنید اگر درست و بدون وقفه اجرا شود نتیجه حتمی خواهد بود.اسهال: برای بند آوردن اسهال آن را کمی برشته کنید آن طور که سوخته شود سپس کوبیده یک قاشق سوپ خوری روی زبان ریخته روی آن آب گرم میل کنید.بوی بد دهان: چنانچه بدبویی دهان دارید و نتوانسته اید آن را علاج کنید می توانید به طور دائم یک دانه کوچک هلیله در دهان بمکید به مدت یک هفته.جویدن هر شب هلیله سیاه بیماری آسم را تا حدودی کاهش می دهدکوچک کردن شکم: برای کوچک کردن شکم باید به مدت چهل شب هر شب یک عدد هلیله را نیم کوب کرده دستور مصرف شب اول یک عدد شب های بعد یک عدد اضافه شود تا روز چهلم می شود چهل عدد بعد از شب چهلم یک عدد کم شد و تا آنکه بر گردید به یک عدد. شفا از آن شماست.تقویت حافظه: هلیله سیاه، که در هند به اکسیر طول عمر معروف است، تقویت کننده حافظه است.کمک به درمان آسم: جویدن هر شب هلیله سیاه بیماری آسم را تا حدودی کاهش می دهد.تصفیه خون: مصرف پودر شده هلیله سیاه خون را تصفیه می کند و همچنین برای برطرف کردن سیاهی دور چشم موثر است.

منابع:حکیم تهرانیتسنیم


هلیله سیاه، گیاهی است معروف به اکسیر طول عمر که بومی کشور هند است و برای درمان بیماری های متعدد از آن استفاده می شود. در این مطلب به نقل از «ehow» با چند خاصیت این گیاه آشنا می شویم.

خواص:

. طبع آن سرد و خشک است.

. تقویت کننده حافظه می‌باشد روزی یک عدد مصرف شود.

. برای تقویت بینایی روزی یک عدد میل شود.

. برای درمان جذام مفید می‌باشد.

. تقویت معده می‌باشد.

. ضد سودا می‌باشد.

. برای جلوگیری از سفیدشدن مو به مدت یک سال روزی یک عدد کوبیده با کمی آب میل شود یا این که روزی یک عدد داخل دهان گذاشته بمکید.

. برای رفع سوءهاضمه هر شب یک عدد میل شود.

. برای درمان بواسیر و یبوست شب قبل از خواب یک کپسول از پودر آن میل شود.

. مصرف زیاد آن باعث زردی چهره و تورم غدد لنفاوی می‌گردد.

. برای رفع سوءهاضمه به مدت چهل شب هر شب یک عدد هلیله سیاه میل شود.

. برای تقویت نیروی جنسی: کندر، پوست هلیله، بلوط و مغز قرص کمر همه را ساییده با زرده تخم‌مرغ مخلوط کرده سپس بر روی یک پارچه آب ندیده بریزید به پشت و کمر ببندید و بگذارید به مدت روز به همین حال بماند.

. برای درمان مالیخولیا روز هر روز یک عدد هلیله سیاه میل شود.

. هلیله سیاه برای سردردهای ناشی از صفرا نیز مفید می‌باشد هر شب یک گرم میل شود.

. برای سردردهای کهنه هلیه سیاه گرم و زعفران یک گرم را خوب ساییده در روغن کنجد مخلوط نموده به شقیقه‌ها و فرق سر بمالند.

. برای تقویت نور چشم چهل شب هر شب گرم هلیله سیاه با یک لیوان آب هویج میل شود.

. برای جمع شدن پوست یک قاشق چایخوری پودر هلیله سیاه را در سی‌سی گلاب حل کرده حدود یک ساعت بگذارید بماند سپس خوب هم بزنید صاف نموده به پوست بمالید.

. برای برطرف کردن سیاهی دور چشم هلیله سیاه را با کف دریا مخلوط کرده با گلاب به صورت خمیر در آورده ابتدا پوست دور چشم را با صابون شسته سپس خمیر را اطراف چشم به مدت دقیقه بگذارید.

. هلیله زرد و سیاه، کمی سنا، کمی کشمش سرخ را مخلوط کرده سپس هر روز صبح یک قاشق کوچک چایخوری بخورید، این فرمول برای امراضی چون لکه‌های سفید بدن، برص، جذام، دیوانگی، فلج و لقوه خوب است.

. هر که بخواهد عقلش زیاد شود روزی یک دانه هلیله بخورد.

. برای سفید شدن دندان‌ها و جلادادن به آن هلیله را با آرد عدس مخلوط کرده دندان‌ها را مسواک کنید.

. برای درمان تکرار ادرار مخصوصاً در افرد مسن که به وجود می‌آید هلیله سیاه و زرد، بلوط، قرص کمر و کُندر از هر کدام گرم کوبیده با زرده تخم‌مرغ مخلوط کرده با پارچه آب ندیده پهن کرده به مدت روز به کمر ببندید.

. یک مسهل قوی برای کسانی که یبوست دارند هلیله سیاه، آمله، سیاه دانه از هر کدام گرم کوبیده سپس هر شب گرم و صبح گرم میل شود در صورت احساس گرماکردن به خاطر گرم بودنش عرق کاسنی میل شود.

. برای درمان برص سیاه از فرمول بالا می‌توان استفاده کرد.

. برای درمان اگزما اگر خفیف باشد هلیله سیاه را پودر کرده با کمی سرکه مخلوط کرده به صورت ضماد بگذارید.

. برای درمان زگیل هلیله و آمله را کوبیده با سرکه مخلوط کرده بر زگیل بگذارید.

. اگر پشت سر، درد کرد از مربای هلیله سیاه استفاده شود.

. حضرت رسول(ص) فرموده‌اند: هلیله سیاه از درختان بهشتی است و بر شما باد از آن استفاده کنید زیرا در آن شفای بسیار است.

. برای سردرد ناشی از سوء هاضمه کمی هلیله سیاه با ماست خورده شود.

. کسانی که گوششان صدا می‌کند شبی یک عدد هلیله سیاه میل کنند.

. نام‌های دیگر آن: اهلیج، هلج، هلیله کابلی، هلیله سبز، هلیله زیره ای، هلیله جوی، هلیله هندی، هلیله چینی و هلیله اصفر می‌باشد.

نکته مهم: بهترین حالت مصرف هلیله سیاه یک قاشق چای خوری را در یک لیوان ماست مخلوط  کرده و یک قاشق غذا خوری روغن بادام شیرین خوراکی را نیز به آن اضافه کنید و بعد از شام مصرف شود

دلیل اضافه کردن روغن بادام شیرین  جلوگیری از عوارض ناخواسته هلیله سیاه می باشد.

روغن رازیانه بهترین ضد چروک پوست صورت است خواص روغن رازیانه: چین و چروک روی

سلام خسته نباشید، مطالبش مفیده اگر سئوالی داشته باشیم جواب داده می شود. باتشکر

بله

با عرض سلام و خسته نباشید.
خیلی جامع به خواص هلیله سیاه پرداخته اید.مفید بود.استفاده کردم.
یک سوال از محضر جناب عالی داشتم:
بنده ساله هستم واز سالگی موهایم سفید شدند البته در حدی نیست که از دور معلوم کند ولی از فاصله کم معلوم است.از اردیبهشت هر شب قبل از خواب تقریبا نصف قاشق مربا خوری پودر هلیله سیاه را با ماست می خورم .تا به اکنون تاثیر آشکاری ندیده ام. می خواستم بدانم اینکه گفته شده هلیله یک ونیم سال مصرف شود دقیقا تاثیرش بعد از یک ونیم سال مشخص میشود یا کم کم تاثیرش شروع شده و بعد از یک ونیم سال به حد اعلا میرسد؟
آیا برای تداوم سیاه شدن (اگر رخ بدهد )باید دائما مصرف شود یا تاثیر یک ونیم سال مصرف آن برای مدتی در بدن باقی می ماند؟
این ها سوالاتی هستند که ذهن من رو مشغول کرده اند وباعث تردید در مصرف آن شده اند.
اینکه به این سوالات پاسخ بفرمایید لطف بزرگی به بنده کرده اید و اینجانب سپاسگذار شما خواهم بود.

با سلام مجدد
یک سوال دیگه داشتم البته ربطی به هلیله نداره
از قدیم گفتند که نباید موی سفید رو کند. به نظر شما این مطلب درسته ؟دلیل علمی داره؟
من این کار رو کردم .امیدوارم که این گفته درست نباشه. نظر شما چیه؟ممنون میشم بفرمایید.

برای مصرف هلیله سیاه نصف قاشق مربا خوری را با یک لیوان ماست و یک قاشق روغن بادام شیرین بهش اضافه کنید که تاثیر هلیله سیاه بالاتر بره
اگه بعد از ماه روند سفید شدن موها متوقف شد و به تعداد موهای سفیدتون افزوده نشد باز هم به مصرفش ادامه بدید
اگر تاثیر مصرف هلیله سیاه موثر بود بعد از یک سال هر هفته الی شب از آن مصرف کنید

هنوز دلیل علمی برای این حرف وجود ندارد

ممنون از اطلا عات خوبی که داده اید اینجانب میخواستم بدانم اگر هلیله سیاه را خیس کنیم و پس از نرم شدن انرا بخوریم. اینگونه میشود مصرف کرد یا نه

بله
میشود پودر کرد و با عسل مخلوط و مصرف کرد

با سلام و احترام
من سال دارم پنج سال پیش عمل جراحی انحراف بینی انجام دادم بعدش دچار سو مزاج بینی شدم و ترشحات غلیظ و عفونی دارم و داخل بینی ام بسیار خشک هست خیلی هم تلاش کردم نه با داروهای شیمیایی نه با درمانهای طبیعی و گیاهی هنوز درمان نشده با توجه به اینکه مدرس آواز هستم و این مشکل باعث گرفتگی صدای من شده این مشکل را به چه شکل میشه درمان کرد . با تشکر

روغن بنفشه اعلاء و روغن بادام شیرین: روزی بار توی بینی تون بچکانید.

برای چشم مضر نباشه همین یخورده بینایم از دست ندیم

باسلام،خسته نباشید،خیلی مطالبتان عالی جامع بود،فقط می خواستم بپرسم،برای یبوست مزمن،چکاربایدکرد،باتشکرفروان

تغییر تغذیه خیلی موثر می باشد
مصرف نکردن غذا های مثل : لوبیا ، عدس ، گوشت ق و

نه بسیار مفید میباشد برای ضعف چشم

هلیله تقویت کنندهدستگاه گوارش


1. مزاج این گیاه گرم وخشک است و شهرت دارد 2. تقويت كننده حافظه مي‌باشد روزي يك عدد مصرف شود.3. براي تقويت بينايي روزي يك عدد ميل شود.4. براي درمان جذام مفيد مي‌باشد.5. تقويت معده مي‌باشد.6. ضد سودا مي‌باشد.7. براي جلوگيري از سفيدشدن مو به مدت يك سال روزي يك عدد كوبيده با كمي آب ميل شود يا اين كه روزي يك عدد داخل دهان گذاشته بمكيد.8. براي رفع سوءهاضمه هر شب يك عدد ميل شود.. براي درمان بواسير و يبوست شب قبل از خواب يك كپسول از پودر آن ميل شود.10. مصرف زياد آن باعث زردي چهره و تورم غدد لنفاوي مي‌گردد.11. براي رفع سوءهاضمه به مدت چهل شب هر شب يك عدد هليله سياه ميل شود.12. براي تقويت نيروي جنسي: كندر، پوست هليله، بلوط و مغز قرص كمر همه را ساييده با زرده تخم‌مرغ مخلوط كرده سپس بر روي يك پارچه آب نديده بريزيد به پشت و كمر ببنديد و بگذاريد به مدت 3 روز به همين حال بماند.13. براي درمان ماليخوليا 20 روز هر روز يك عدد هليله سياه ميل شود.14. هليله سياه براي سردردهاي ناشي از صفرا نيز مفيد مي‌باشد هر شب يك گرم ميل شود.15. براي سردردهاي كهنه هليه سياه 20 گرم و زعفران يك گرم را خوب ساييده در روغن كنجد مخلوط نموده به شقيقه‌ها و فرق سر بمالند.16. براي تقويت نور چشم چهل شب هر شب 2 گرم هليله سياه با يك ليوان آب هويج ميل شود.17. براي جمع شدن پوست يك قاشق چايخوري پودر هليله سياه را در 30 سي‌سي گلاب حل كرده حدود يك ساعت بگذاريد بماند سپس خوب هم بزنيد صاف نموده به پوست بماليد.18. براي برطرف كردن سياهي دور چشم هليله سياه را با كف دريا مخلوط كرده با گلاب به صورت خمير در آورده ابتدا پوست دور چشم را با صابون شسته سپس خمير را اطراف چشم به مدت 15 دقيقه بگذاريد.1. هليله زرد و سياه، كمي سنا، كمي كشمش سرخ را مخلوط كرده سپس هر روز صبح يك قاشق كوچك چايخوري بخوريد، اين فرمول براي امراضي چون لكه‌هاي سفيد بدن، برص، جذام، ديوانگي، فلج و لقوه خوب است.


اردیبهشت ام, خواص گیاهان دارویی 0 نظرات
25083

هلیله سیاه گیاهی عجیب است که دارای خواص درمانی و مصارف دارویی فراوان می باشد. دامنه وسیعی از بیماری ها و زخم های کوچک را درمان می کند. از زمان های باستان ویژگی های شفادهنده آن مشهور بوده است و به عنوان مادر گیاهان از آن یاد می شود. هلیله سیاه یکی از موادی می باشد که هر کس باید آن را در خانه داشته باشد. کسب اطلاعات در مورد خواص هلیله سیاه شما را شگفت زده خواهد کرد. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

هلیله سیاه آنتی اکسیدان و سم زدا قوی می باشد که حاوی ترکیبات بیوشیمیایی مختلف است. این ماده دارای ویژگی های ضد دیابت، ضد باکتری، ضد ویروس، ضد قارچ و ضد سرطان می باشد. داروی خانگی برای درمان اختلالات عفونتی مثل زخم های عمیق و عفونت های قارچی پوست مفید می باشد. توالی مدفوع را افزایش داده و مثانه را به طور کامل تخلیه می کند. در ادامه مهمترین خواص هلیله سیاه را بیان خواهیم کرد.

 

هلیله سیاه تاثیرات چربی اشباع شده و غذاهای روغنی را کاهش می دهد. این میوه دارای خواص و فواید سلامتی بیشمار می باشد. از زمان های باستان برای هضم آسان و به عنوان داروی ادرار آور و ملین مورد استفاده قرار می گرفته است. در ادامه خواص مهم این گیاه دارویی را بیان خواهیم کرد.

هلیله سیاه همانند خاکشیر در لاغری موثر می باشد. از خواص هلیله سیاه برای پاک کردن سموم از بدن و حفظ سلامت سیستم گوارشی استفاده می شود. از احساس نفخ پیشگیری و به جذب مناسب غذا کمک می کند. هلیله سیاه پاک کننده طبیعی خون است و به حذف سموم از بدن کمک می کند. مصرف هلیله سیاه احساس گرسنگی را منظم خواهد کرد و اضافه کردن آن به وعده غذایی مناسب و تمرین های مداوم در کاهش وزن موثر خواهد بود.

از دیگر خواص هلیله سیاه کاهش دادن حساسیت به انسولین است و نیز به تنظیم سطوح قند خون در بدن کمک می کند. اگرچه هلیله سیاه عوارضی ندارد اما افراد مبتلا به دیابت قبل از مصرف آن به طور روزانه و منظم باید با متخصص مشورت کنند.

همانند روغن نارگیل دارای فواید سلامتی برای قلب می باشد. هلیله سیاه به کاهش کلسترول و تری گلیسرید که وجود سطح بالای آن سبب ایجاد اختلالات قلبی می شود کمک می کند. باعث کاهش چربی در بدن می شود و به عنوان داروی قلبی در نظر گرفته می شود و همچنین فشار خون را کاهش می دهد. ویژگی های آنتی اکسیدانی آن قلب و شریانات را از آسیب توسط رادیکال های آزاد حفظ می کند.

هوش، ذهن و قدرت بینایی را تقویت می کند و ویژگی های آنتی اکسیدانی آن باعث می شود به عنوان داروی موثر در کاهش استرس و اضطراب مورد استفاده قرار گیرد.

در درمان سرفه در نوزادان و بزرگسالان نیز موثر می باشد. پودر هلیله سیاه را با عسل ترکیب نمایید و برای شش تا هفت روز به نوزاد خود بدهید. استفاده از این مخلوط در برخی از نوزادان که برای بار اول از هلیله سیاه استفاده می کنند ممکن است باعث استفراغ شود که طبیعی است. آن ها به زودی به استفاده از این ترکیب عادت خواهند کرد. برای کودکان دو تا شش سال دو گرم از آن کافی است. و حدود یک گرم از آن برای کودکان زیر 3 سال مناسب می باشد. استفاده منظم از آن به طور موثر سرفه را درمان خواهد کرد. از این ترکیب بیش از ده روز به طور مداوم استفاده نکنید.

از جمله خواص درمانی هلیله سیاه تاثیر آن در درمان یبوست است. پودر هلیله سیاه ( همانند روغن کرچک) به عنوان یک ملین در دسترس ما می باشد. افرادی که از یبوست رنج می برند و برای آن داروهای زیادی مصرف می کنند. باید از رژیم غذایی سنتی حاوی فیبر به همراه ملین طبیعی پودر هلیله سیاه باید استفاده کنند تا مثانه آن ها در سلامت کامل قرار بگیرد. مصرف مداوم از داروهای یبوست فرد را به آن ها وابسته می سازد و عوارض نفخ شکم را به دنبال دارند. بهتر است وقتی از یبوست رنج می برند از این خواص هلیله سیاه استفاده کنند و داروی خانگی آن را تهیه کنند. هلیله سیاه را پوست کنید در برابر خورشید آن را خشک کنید و سپس آن را پودر کنید و آن را در بطری بریزید. مقدار کافی از این پودر را در یک کاسه آبجوش بریزید وقتی دمای آن ولرم شد قبل از خواب آن را بنوشید تا یبوست شما درمان شود.

برای رهایی از اضطراب و استرس و رسیدن به آرامش دمنوش به لیمو را امتحان کنید!



 هلیله سیاه، گیاهی است معروف به اکسیر طول عمر که بومی کشور هند است و برای درمان بیماری های متعدد از آن استفاده می شود. در این مطلب به نقل از «ehow» با چند خاصیت این گیاه آشنا می شویم.

▪ هلیله تقویت کننده حافظه است.

▪ مانع از سفید شدن مو می شود.

▪ تقویت کننده معده به حساب می آید.

▪ سیستم گوارشی را برای هضم غذا تحریک می کند.

▪ مصرف آن به طور موثر اسیدیته و سوزش سردل را درمان می کند. مصرف آن پس از غذا، اسیدیته معده را خنثی می کند.

▪ جویدن هر شب آن بیماری آسم را به حداقل کاهش می دهد.

▪ به عنوان ملین خفیف، یبوست را درمان می کند.

▪ برای درمان ناراحتی های چشمی، چشم را با دم کرده آن شست و شو دهید.

▪ جویدن روزانه مقداری از آن به صورت ناشتا، بیماری های متعدد از جمله بواسیر، قولنج و یبوست و آسم را درمان می کند.

▪ مصرف پودر شده آن، خون را تصفیه می کند.

▪ برای برطرف کردن سیاهی دور چشم موثر است.

شما احتمالا با جستجوی کلمات زیر وارد مقاله شده اید چنانچه مطلب مرتبط با جستجوی شما نبوده همان کلمه را در جستجوی سایت وارد کنید


خواص هلیله سیاه برای چشم , هلیله سیاه و تقویت معده , خواص گیاه هلیله سیاه , طبع هلیله سیاه چیست , هلیله سیاه و دیابت , هلیله سیاه خواص , هلیله سیاه چیست , حریره سیاه چیست , خواص هليله سياه , خواص هلیله سیاه , خواص هلیه سیاه , هلیله ی سیاه , حریره سیاه , هلیمه سیاه , حلیله سیاه , خواص هليله , خواص هلیله , حليله سياه , هلیله چیست

186

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *