خواص جگر مرغ برای زن باردار

دوره مقدماتی php
خواص جگر مرغ برای زن باردار
خواص جگر مرغ برای زن باردار

جگر به طور کلی یک غذای سالم است که غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین می باشد، اما حاوی مقادیر زیادی از ویتامین A و یا رتینول است. ویتامین A پیش ساخته در محصولات حیوانی مانند تخم مرغ، شیر و جگر یافت می شود. اما آیا خوردن جگر مرغ و جگر سفید در دوران بارداری بی خطر است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

یکی از غذاهای محبوب برای برخی از بانوان بارداری جگر مرغ است. با توجه به مناسب تر بودن قیمت آن نسبت به جگر گوسفند، شاید تعداد زیادی از بانوان باردار اقدام به تهیه و مصرف آن در این دوران حساس کنند. اما آیا خوردن جگر مرغ در بارداری برای سلامتی جنین مضر است؟

یکی از مهمترین وظایف سلول های کبدی (سلول های جگر) در تمامی جانداران پاکسازی خون از انواع سموم و داروها است. این مواد برای مدتی در این سلول ها که هپاتوسیت نام دارند تجمع خواهند یافت. گاهی کبد این مواد را از درون سلول های خود پاکسازی می کند اما در برخی شرایط سموم و آنتی بیوتیک ها برای مدت طولانی در هپاتوسیت ها باقی می مانند.

اگر در طی روند پرورش ماکیان و دام ها به میزان بیش از حد مجاز از آنتی بیوتیک ها استفاده شود، این مواد بدون شک به مقدار زیادی در جگر این جانداران تجمع پیدا کرده و با خوردن آنها وارد بدن شما می شوند.

خواص جگر مرغ برای زن باردار

دوره مقدماتی php

مطالعات نشان می دهد که مقدار آنتی بیوتیک مصرفی مرغداری ها، بسیار بیشتر از حد مجاز بوده که بدون شک برای سلامتی انسان مضر است. حال اگر باردار باشید خوردن این حجم از آنتی بیوتیک به احتمال فراوان تاثیرات بسیار نامطلوبی بر سلامتی جنین شما خواهد داشت. به این ترتیب توصیه می شود که در این دوران از مصرف جگر مرغ کاملاً پرهیز کرده و درصورت علاقه از جگر گوسفند، آن هم به مقدار مجاز مصرف کنید.

گرچه مطالعات انجام شده بر روی تاثیرات ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها در روند رشد دام ها و ماکیان هنوز بسیار کم است اما با توجه به لزوم رعایت تمامی احتیاط ها در این دوران، و مشخص نبودن منشا اصلی افزایش شیوع بسیاری از مشکلات جسمی و رفتاری نوزادان و کودکان نظیر اوتیسم، بیش فعالی و … ترجیح بر این است که مادران باردار تا حد امکان از مصرف مواد غذایی نامناسب اجتناب کنند.

 

طبق بررسی های بدست آمده میزان پروتئین جگر سفید از جگر سیاه کمتر است. ولی جگر سفید از نظر میزان چربى تقریبا مشابه جگر سیاه است. مقدار کلسترول جگر سفید شبیه جگر سیاه و بیشتر از گوشت کم چربى است. همچنین لازم به ذکر است که مقدار آهن موجود در جگر سفید از جگر سیاه کمتر است.

بسیاری از افراد فکر می کنند که جگر سفید منبع غنی از ویتامین A است، اما باید گفت که مقدار این ویتامین در جگر سفید نسبت به جگر سیاه خیلی کمتر است. طبق بررسی های بدست آمده در 100 گرم جگر سیاه حدود 36000 واحد ویتامین A می باشد. اما در 100 گرم جگر سفید 36 واحد ویتامین A هست. لازم به ذکر است که با توجه به خطرناک بودن مصرف بیش از حد ویتامین A برای سلامتی جنین و نیز وجود مقادیر کافی از این ویتامین در قرص های پره ناتال که می تواند نیاز روزانه مادران باردار را برطرف کند، باید در مورد مصرف بیش از حد آن احتیاط های لازم را به کار بگیرید. به این ترتیب پزشکان توصیه می کنند که درمورد مصرف جگر سفید نیز همانند جگر سیاه در دوران بارداری احتیاط های لازم را داشته باشید و به هیچ وجه بیش از حد مجاز از هیچ یک از آنها مصرف نکنید.

ولی خب متاسفانه باید بگوییم جگر سفید یا همان شش (ریه) ارزش غذایی زیادی ندارد و همانند گوشت فقط بعنوان یک منبع پروتئینی برای رشد می تواند مفید واقع شود.

از ویتامین های مهم موجود در جگر سفید می توان به ویتامین D ،E و B12 اشاره کرد. به این ترتیب این ماده غذایی می تواند برای رشد استخوان ها و درمان کم خونی نیز مفید باشد. 100 گرم جگر سیاه گوسفند که با آتش ملایم پخته شده باشد، دارای 220 کالری انرژی، 5/2 گرم کربوهیدرات، 5/30 گرم پروتئین و 8/8 گرم چربی است.

 

مطالعه بیشتر:

1- فواید و مضرات خوردن جگر در بارداری

2- آیا خوردن جگر در بارداری بی ضرر است؟

3- علائم و نشانه های مسمومیت با آهن

4- مصرف مکمل های غذایی و ویتامین های دوران بارداری

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

مراقبت های بارداری

مراقبت های بارداری

مراقبت های بارداری

مراقبت های بارداری

مراقبت های بارداری

مراقبت های بارداری

مراقبت های بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد



جگر سرشار از ویتامینها و مواد معدنی است

 

 یکی از سوالاتی که برای بسیاری از خانمها در دوره بارداری پیش می‌آید این است که خوردن جگر در طول بارداری به نفع آنهاست یا به ضررشان. از آنجا که جگر خونساز است ممکن است برای بسیاری از خانم‌های باردار این تصور پیش بیاید که مصرف آن می‌تواند سطح اسید فولیک و آهن خون را افزایش دهد اما واقعیت این است که خوردن جگر در این دوران چندان مناسب نیست.جگر ویتامین A زیادی داردبا اینکه جگر سرشار از ویتامینها و مواد معدنی است اما به دلیل بالا بودن سطح ویتامین رتینول  در آن میتواند به جنین آسیب وارد کند. علاوه بر جگر محصولاتی که از جگر گوشت و مرغ و مغز تهیه شده، هم همین خاصیت را دارد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد جگر پخته شده سطح پایینی از رتینول دارد  و بنابراین مصرف خوراکیهایی مانند جگر سرخ شده و بو داده هم در این دوران مناسب نیست.مکمل ویتامین A را با احتیاط مصرف کنیدعلاوه بر این که در خوردن جگر باید احتیاط کنید بهتر است حواستان به مکملهای ویتامینی که مصرف می‌کنید هم باشد تا سطح ویتامین A آن بیش از حد مجاز نباشد. بهترین کار این است که پیش از  مصرف هرگونه مکملی با پزشک مشورت کنید. به یاد داشته باشید این اقدام احتیاطی را درباره مکمل‌های روغن مایع هم داشته باشید چون روغن ماهی یا از بدن ماهی تهیه شده یا از کبد ماهی و حتما میدانید که نباید از مکملهایی که از کبد ماهی تهیه شده استفاده کنید چون روغن کبد ماهی غلظت بسیار بالایی از رتینول را دارد.

خواص جگر مرغ برای زن باردار

 

خوردن جگر در دوران بارداری چندان مناسب نیست

ویتامین A را از کجا تامین کنیدشما نیاز به مقدار لازم و کافی ویتامین A در طول بارداری دارید چون این ویتامین برای پوست، چشم، و سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. ویتامین A به دو شکل وجود دارد:•    رتینولی که در غذاهای حیوانی یافت میشود.•    بتاکاروتنی که در میوه ها و سبزیهای وجود دارد.شکل بتاکاروتنی ویتامین A در دوران باردای کاملا بی خطر است و شما با خیال راحت میتوانید بسیاری از میوه‌ها و سبزیهایی را که حاوی ویتامین A هستند، مصرف کنید و از این بابت نگرانی نداشته باشید. نکته مهم اینجاست که شما میتوانید ویتامین A لازم بدنتان را از رتینول و بتاکاروتن هر دو به دست آورید به شرط آنکه در سطوح ایمن و اندازه مناسب از آن استفاده کنید.غذاهای زیر اگر به مقدار مناسب مصرف شوند خطری برای مادر و جنین به همراه ندارد:•    محصولات لبنی•    تخم مرغ•    انواع گوشت به جز جگر•    ماهی های روغنی•    سبزیهایی مانند هویج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، کدو تنبلخطرات ویتامین A بیش از حدبرخی مطالعات نشان داده است سطح بالای ویتامین A میتواند منجر به نقص جنین شود. بهترین اندازه استفاده از ویتامین A برای یک خانم باردار روزانه  ۲۵۶۵ واحد بین المللی است. در تحقیقی که انجام شد مشخص شد زنانی که در طول دو ماهه اول بارداری بیش از ۱۰ هزار واحد بین المللی ویتامین A مصرف کردند دوبرابر بیشتر در معض خطر نقص جنینی قرار داشتند. از سوی دیگر مشخص نیست مصرف کم این ویتامین میتواند با نقص جنینی مرتبط باشد یا نه!نکته مهمبهتر است بدانید که مصرف ۸۵ گرم جگر گوشت حاوی ۲۷ هزار واحد بین المللی ویتامین A است و همین مقدار جگر مرغ نیز ۱۲ هزار واحد بین المللی ویتامین A دارد. اگر مکمل مصرف میکنید نباید محتوای ویتامین A در آن بیش  از ۵ هزار واحد بین المللی باشد.  منبع:niniban.com

بارداری و زایمان راحت با…

درمان غیر جراحی بواسیر (هموروئید)

مشاوره تلفنی طلاق

جراحی زیبایی سینه و شکم

به تماشای کیفیتی بی حاشیه!

بازگشت به زندگی بعد از یک بحران سخت روحی

درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان

لیفت و پروتز سینه توسط پزشک برتر تهران

سینما رو به خونت بیار!

مشاوره روشهای درمان بواسیر/تماس بگیرید

آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز

قابلیت افزودن لباس حین شست و شو

موهات می تونه ساعت ها مثل حالت اول بمونه

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی

اختلالات دفعی را جدی بگیرید!

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

جگر مرغ سرشار از آهن است که نقش مهمی در روند خونسازی دارد و بسیاری از بیماریها را درمان می کند. ولی این غذای سنتی به علت اینکه مواد هورمونی به مرغ ها تزریق می کنند به یکی از غذاهای مضر برای بدن تبدیل شده است که مصرف آن برای افراد مضر است. در این بخش از سلامت نمناک با نکاتی درباره جگر مرغ آشنایتان می کنیم که شاید نظرتان در مورد خوردن جگر مرغ تغییر کند.

خوردن جگر مرغ برای کسانی که خیلی سخت کار می کنند و استرس دارند، مفید است. مواد مغذی موجود در جگر مرغ، با استرس مبارزه می کنند و موجب بهبود وضعیت خواب می شود.

جگر مرغ سرشار از آهن، زینک، فسفر و منیزیم است و ذخیره سلول های قرمز خون را افزایش می دهد و سبب تقویت ذهن سیستم ایمنی می شود.

فسفر موجود در جگر مرغ فوایدی عالی برای سلامت دندان ها و استخوان ها دارد و به رشد استخوان ها و دندان ها در کودکان کمک می کند.

خواص جگر مرغ برای زن باردار

جگر مرغ حاوی پروتئین است که به حفظ سلامت پوست، مو و ناخن ها کمک می کند.

جگر مرغ سرشار از آهن و ویتامین ب 12 است که نقش مهمی در روند خونسازی دارد. ویتامین B12 می تواند به تولید سلول های قرمز خون کمک کرده و عملکرد سلول ها را افزایش دهد و در تولید سلول های قرمز خون و جلوگیری از کم خونی نقش دارد.

جگر مرغ سرشار از ویتامین A به شکل رتینول، آلفا کاروتن، بتاکاروتن و لیکوپن است که برای تقویت بینایی مفید است.

جگر مرغ در مبارزه با آلزایمر تاثیر دارد و ویتامین B12 موجود در آن به تقویت حافظه کمک می کند.

جگر مرغ حاوی 2.3 میلی گرم ریبوفلاوین است که از ترک یا پوسته پوسته شدن گوشه های دهان جلوگیری می کند. ریبوفلاوین، برای تولید مثل، رشد و ترمیم بافت های بدن از جمله پوست ضروری است.

جگر مرغ از منابع عالی نیاسین هستند و کمبود آن در بدن به شکل پلاگر ظاهر شده و موجب هذیان، اسهال، التهاب غشاء مخاطی و پوسته شدن پوست منجر می شود.

جگر مرغ حاوی فولات است و برای زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند مفید است و به باروری کمک کرده و از نقص لوله عصبی جنین پیشگیری می کند.

مواد و محتویات در 100 گرم جگر مرغ

با همه فواید جگر مرغ که در بالا آورده ایم خوردن این غذای خوشمزه توصیه نمی شود زیرا :

در پرورش مرغ ها از مواد هورمونی استفاده شود. هنگامی که به مرغ آنتی بیوتیک تزریق می کنند باید 5 تا 14 روز از کشتار آن خودداری کنند اما این مسئله رعایت نمی شود و در بسیاری از مرغداری ها چند ساعت قبل از کشتار مرغ به آن آنتی بیوتیک می دهند.

بنابراین مقدار زیادی از این دارو ها، در جگر مرغ باقی می مانند زیرا جگر، محل سم زدایی است و بسیاری از دارو ها، قبل از دفع از بدن، داخل جگر به روش های مختلف آنزیمی، خنثی می شوند.

به همین دلیل هم بسیاری از جگرهای مرغ، آلودگی بالایی، بخصوص به آنتی بیوتیک ها دارند. اما گوشت مرغ، کمتر تحت تاثیر آنتی بیوتیک ها قرار می گیرد و این دارو بیشتر در جگر و کلیه های مرغ تجمع پیدا می کنند.

چرا نباید جگر مرغ بخوریم؟

آنتی بیوتیک ها، فلزات سنگین و سموم بیشتردر بافت نرم تجمع می یابند و از آنجایی که جگر هم بافت نرمی است این گونه مواد در این بافت رسوب می کنند و با خوردن جگر، آنتی بیوتیک ها، به بدن انسان منتقل شده و باعث به خطر افتادن سلامتی می شوند. پس اگر از نحوه پرورش مرغ مطلع نیستید آن را مصرف نکنید.

متاسفانه گاهی برخی آنتی بیوتیک های ممنوع هم مرغداری ها استفاده می شوند به همین علت باید مرغ های بسته بندی زیرنظر سازمان دامپزشکی از فروشگاه های معتبر خریداری کنید و پیش از مصرف گوشت مرغ آن را حسابی بپزید زیرا فرآیند پخت و پز باعث از بین رفتن برخی از این آنتی بیوتیک ها می شود.

همچنین مصرف جگر مرغ برای مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی، چربی خون بالا و نقرس مضر است. جگر مرغ از غذاهای با کلسترول بالا محسوب می شود، مصرف زیاد جگر مرغ باعث افزایش کلسترول و در نتیجه بیماری قلبی می شود. 

جگر به طور کلی یک غذای سالم است که غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین می باشد، اما حاوی مقادیر زیادی از ویتامین A و یا رتینول است.ویتامین A پیش ساخته در محصولات حیوانی مانند تخم مرغ، شیر و جگر یافت می شود.

وجود مقدار زیاد ویتامین A در رژیم غذاییتان ممکن است باعث ایجاد نقایص مادرزادی در کودک شما شود، مخصوصا در اولین ماه های بارداری.

انواع دیگر ویتامین A کاروتنوئید نام دارد که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود.

نکته:خوردن جگر در هر روز امن نیست، اما یک یا دو بار در ماه مضر نیست.

خواص جگر مرغ برای زن باردار

هیچ محدودیتی برای مقدار کاروتنوئیدها وجود ندارد و مادر باردار می تواند آن را با خیال راحت مصرف کند، بنابراین لازم نیست نگران مصرف بیش از حد ویتامین A موجود در میوه ها و سبزیجات باشید.

با احترام به سوال شما کاربران نمناکی قصد داریم مصرف جگر در دوران بارداری را بررسی کنیم. یک وعده جگر گاو حاوی سه برار حداکثر مقدار روزانه ویتامین A توصیه شده توسط اداره کشاورزی ایالات متحده (USDA) می باشد.

USDA توصیه نمی کند بیش از 10،000 IU ویتامین A از مکمل ها، منابع حیوانی و غذاهای غنی شده – ترکیب شده – در روز دریافت شود. (برای زنان جوانتر از 19 سالگی، این عدد کمتر است.) مصرف یک جگر گاو می تواند حدود 30،000 IU رتینول داشته باشد بنابراین اگر آنرا مصرف کنید،می توانید از دوز توصیه شده روزانه تجاوز کنید پس اگر شما هر روز جگر می خورید، می تواتید با مصرف مقدار معینی، میزان ویتامین A مورد نظر را دریافت کنید.

اما اگر هر روز میزان بیشتری را دریافت کنید، ویتامین A سمی خواهد شد.

برخی از نگرانی ها در مورد مصرف جگر در دوران بارداری وجود دارد. برخی مطالعات نشان می دهد که دوزهای بالای ویتامین A باعث ایجاد نقایص مادرزادی می شود؛ بر اساس مؤسسه پزشکی (IOM)، توصیه می شود رژیم توصیه شده (RDA) ویتامین A برای زنان باردار 2565 IUS (واحد های بین المللی) در روز می باشد.

در مطالعه سال 1995، زنانی که بیش از 10،000 واحد ویتامین A روزانه (تقریبا 4 برابر میزان توصیه شده توسط IOM) مصرف می کردند، در دو ماه اول بارداری بیش از دو برابر خطر ابتلا بهداشتی نوزاد با نقص های زایمان را بیشتر داشتند. مطالعات دیگر پیشنهاد کرده اند که دوز کمتر از 30،000 IUS روزانه احتمالا نقایص مادرزادی را ایجاد نمی کند، اما دوز خیلی کمش ممکن است باعث ایجاد نقص های مادرزادی شود.

بدن خودش ویتامین A را در صورت نیاز تولید می کند، از موادی مانند بتا کاروتن، که در سبزیجات زرد و سبز یافت می شود؛ این مواد خام برای ویتامین ها در طول بارداری کاملا سالم هستند با این حال، ویتامین A پیش ساخته شده رتینول است که، در مقدار بیش از حد، ممکن است نقص های زایمان را ایجاد کند.

ویتامین A پیش ساخته در بسیاری از مکمل های ویتامین و برخی از غذاها، از جمله گوشت، تخم مرغ، محصولات لبنی و غلات صبحانه غنی شده وجود دارد و کبد تنها ماده غذایی است که مقدار بسیار بالایی از ویتامین A را فراهم می کند.

ویتامین Aکبد:

یک زن باردار که به طور مرتب جگر مصرف می کند، به میزانی ویتامین A مصرف می کند که خطر ابتلا به نقص های زایمانی بالا می رود. اگر چه ثابت نشده است که خوردن جگر موجب نقص مادرزادی می شود، اما روشی امن برای زنان باردار وجود دارد و باید مصرف جگر را کم کنند.

یک زن باردار نیز باید اطمینان حاصل کند که مکمل مولتی ویتامین هایش حاوی میزانی بیش از 5000 ویتامین A پیش ساخته نیست. برخی از ویتامین های قبل از زایمان حاوی هیچ ویتامین A پیش ساخته ای نیستند، و بتا کاروتن را جایگزین می کنند و یا ویتامین A را کاملا حذف می کنند.

هیچ شواهدی وجود ندارد که مقدار مشخصی از جگر را که می توان در حین بارداری مصرف شود، معین کند بنابراین، همه این ها به قضاوت شخصی شما بستگی دارد اما با این حال، اجتناب از مصرفش بهترین کار است. شما می توانید انواع دیگری از گوشت را که امن تر است بخورید.

گفته شده است که حدود 2500 واحد ویتامین A را می توان هر روز در دوران بارداری مصرف کرد ؛ زنانی که مقدار بیشتری از آن را دریافت می کنند، در معرض خطر نقص و عوارض زایمان قرار دارند.

سلامت نیوز:«آقا بی‌زحمت یه ساندویچ جگر!» مرد که پشت پیشخوان ایستاده، سفارش را می‌دهد داخل. پشت بندش یک نفر دیگر هم می‌آید و ساندویچ جگر سفارش می‌دهد؛ جگر مرغ که معلوم است طرفدارش هم کم نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ، قیمتش هم مناسب است. بین 4 هزار و 500 تا 7 هزار تومان. توی شهرستان ارزانتر هم هست. بسته به قیمت مرغ است که قطعاً روی امعا و احشایش هم تأثیر می‌گذارد اما نه آنقدر که خیلی‌ها قید ساندویچ محبوب و البته خوش قیمتشان را بزنند.«من که عاشق جیگر مرغم مخصوصاً ساندویچ اینجا.» این را مردی می‌گوید که با لذت مشغول گاز زدن ساندویچ است: «همون مرغه دیگه، چه فرقی می‌کنه؟! ویتامین و خاصیتش همونه. اصلاً خوشمزه‌تره. همینو توی خونه‌ هم درست کنی خوبه، با پیاز فراوون و رب.» نفر کناری‌اش می‌خندد و می‌گوید: «نه بابا رب رو دیگه ولش کن. گرونه، نمی‌صرفه. همون بی‌رب.»

غیر از جگر، دل مرغ هم هست که گاهی به‌صورت خوراک همراه با جگر در اغذیه فروشی‌ها عرضه می‌شود و آن هم طرفداران خودش را دارد. علاوه بر آن می‌توانید هرکدام از این محصولات را به‌صورت خام و تازه تهیه کنید و خودتان در منزل دست به‌کار شوید. اشتباه نکنید، قرار نیست به شما آموزش آشپزی بدهیم. اما اگر برایتان جالب باشد بدانید امعا و احشای مرغ چه خاصیت یا ضرری دارند، می‌توانید ادامه مطلب را بخوانید.

جواد حصاری استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در این باره به «ایران» می‌گوید: «جگر مرغ غذای خوشمزه‌ای است و خیلی‌ها به آن علاقه دارند. خیلی‌ها فکر می‌کنند این ماده غذایی خواصی ندارد و گاهی حتی مضر است اما جالب است بدانید ویتامین ب12 که از طریق جگر مرغ وارد بدن می‌شود تا سه برابر نیاز روزانه است. ویتامین ب12 را شاید کمتر کسی بداند چه نقش و عملکردی در بدن دارد.

این ویتامین نقش اصلی در تولید سلول‌های قرمز خون دارد و از کم خونی و فقر آهن جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از ویتامین‌های موجود در جگر مرغ، ویتامین آ است که مردم با آن بیشتر آشنایی دارند و به‌عنوان مثال می‌دانند به تقویت بینایی کمک زیادی می‌کند. جگر مرغ اسید فولیک هم دارد که معمولاً برای خانم‌ها خصوصاً خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، تجویز می‌شود چون عاملی برای تقویت باروری است و از نقایص مادرزادی جنین هم جلوگیری می‌کند. همچنین فسفر موجود در جگر برای دندان و لثه و استخوان مفید است. اینجا باید به ویتامین ب 1 موجود در جگر هم اشاره کنم که ترمیم بافت‌ها و سلول‌های بدن و پوست، از وظایف اصلی آن محسوب می‌شود.»

خواص جگر مرغ برای زن باردار

همه ما حتماً مطالبی خوانده و شنیده‌ایم درباره اینکه جگر مرغ مضراتی دارد، از جمله اینکه باعث به هم خوردن تعادل هورمونی می‌شود و ناهنجاری‌هایی را در این مورد به وجود می‌آورد. حصاری در این باره این‌طور می‌گوید: «چنین چیزی درست نیست. البته جگر مرغ عضوی است که علاوه بر آنکه مواد مغذی را در خود دارد، محل تجمع و خنثی‌سازی سموم، برخی هورمون‌ها، واکسن‌ها و انواع آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی و خوراکی هم هست اما این به آن معنا نیست که مضر باشد. همه فکر می‌کنند در مرغداری‌ها به وفور به مرغ هورمون و آنتی بیوتیک تزریق می‌شود اما هزینه این مواد در کشور ما بالاست و با وجود آنکه منع خاصی برای استفاده از آن وجود ندارد و نظارت دقیقی هم صورت نمی‌گیرد، خود مرغداران به‌دلیل هزینه بالا از آن استفاده نمی‌کنند. در واقع متخصصان صنایع غذایی جگر را ماده غذایی بدون هورمون می‌دانند و من هم با این گفته موافقم.»

علاوه بر جگر، سنگدان مرغ هم در بعضی پروتئینی‌ها به فروش می‌رسد که البته بیشتر در گذشته طرفدار داشته اما حالا هم مشتری دارد. فروشنده یکی از پروتئینی‌های تهران می‌گوید: «سنگدون رو قبلاً خوراک می‌کردن. الان بیشتر می‌خرن و داخل گوشت چرخ می‌کنن. خیلی هم خوبه. همین چرخکرده‌های آماده بیرون، فکر می‌کنی چی داخلش می‌زنن؟! همینه دیگه. اشکالی‌ام نداره. به‌شرط اینکه تمیز باشه و خوب پاک شده باشه.»

عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز درباره مصرف سنگدان این‌طور می‌گوید: «سنگدان هم یک ماده غذایی پروتئینی است و اگر طعمش را دوست دارید، می‌تواند منبع خوبی برای تأمین پروتئین باشد. تحقیقاتی روی این ماده غذایی صورت گرفته که نشان می‌دهد سنگدان و همچنین دل و قلوه مرغ دارای ارزش غذایی زیاد است و میزان چربی آن بسیار پایین است.

یک واحد از این ماده غذایی ۲ گرم چربی، ۷۸ میلی گرم سدیم و حدود ۲۷۲ میلی گرم کلسترول و ۱۰۷ کالری دارد که می‌تواند برای یک فرد بزرگسال وعده غذایی کامل باشد.حتی اگر شما مبتلا به بیماری‌های قلب و عروق هم باشید، می‌توانید این ماده غذایی را مصرف کنید چون میزان چربی و کلسترول آن پایین است و مشکلی برای شما به وجود نمی‌آورد. سنگدان مرغ، ویتامین ب3 و نیاسین هم دارد که به درمان استرس کمک زیادی می‌کند. همچنین هورمون‌های جنسی در غده فوق کلیوی را تعدیل و با بهبود گردش خون، از ریزش موی سر جلوگیری می‌کند و در تقویت دید هم مؤثر است.»صدیف آزادمرد، استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز هم در این باره به «ایران» می‌گوید: «میزان قابل توجهی از پروتئین در سنگدان و دل مرغ وجود دارد و پروتئین سنگدان از دل هم بیشتر است. در ۳٫۵ اونس از دل مرغ ۲۶ گرم پروتئین موجود است و همین مقدار سنگدان ۲۷گرم پروتئین دارد. تأمین اسید آمینه‌های ضروری بدن که برای ساخت پروتئین ضروری هستند، با مصرف این دو ماده غذایی صورت می‌گیرد به‌همین دلیل می‌توان آنها را در زمره بهترین منابع پروتئین حیوانی به شمار آورد و در برنامه غذایی جای داد.»

آزادمرد ادامه می‌دهد: «در حالی که سنگدان مرغ منبع خوبی برای تأمین پروتئین به شمار می‌رود، کم کالری بودنش گزینه خوبی برای کسانی است که رژیم‌های لاغری دارند یا تناسب اندام برایشان مهم است. البته کالری دل مرغ از سنگدان کمی بیشتر است اما به هرحال هردو جزو خوراکی‌های کم کالری محسوب می‌شود.»شاید شما در مورد نیاسین کمتر شنیده باشید و دقیقاً ندانید چه عملکردی در بدن دارد. به گفته آزادمرد، مصرف مواد خوراکی حاوی نیاسین سیستم ایمنی بدن را تقویت و کبد را سم زدایی می‌کند. براساسی پژوهش‌ها میزان نیاسین مورد نیاز روزانه مردان ۱۶ میلی‌گرم، زنان ۱۴، زنان باردار ۱۸ و زنان شیرده ۱۷ میلی‌گرم است. در هر عدد سنگدان مرغ حدود ۴میلی‌گرم نیاسین موجود است بنابراین می‌تواند یک خوراک مقوی برای همه گروه‌ها و بخصوص زنان باردار باشد و به رشد جنین کمک کند.

استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز می‌گوید: «کسانی هم که دچار کم خونی هستند می‌توانند از سنگدان مرغ در برنامه غذایی‌شان استفاده کنند چون مقادیر بالایی از آهن در آن وجود دارد و حتی می‌توان از این ماده خوراکی به‌عنوان یک ماده مکمل درمانی استفاده کرد. دل مرغ هم سرشار از آهن است و نقش قابل توجهی در درمان کم خونی دارد و نیز حاوی پتاسیم، روی و فسفر است. دل مرغ همچنین تقویت‌کننده خوبی برای حافظه است و باعث تقویت عملکرد اعصاب می‌شود و به‌دلیل داشتن فیبر به بهبود گوارش کمک می‌کند.»

این روزها با گران شدن قیمت خواربار و بخصوص مواد پروتئینی، بسیاری خانواده‌ها به سمت مواد دارای ارزش غذایی با قیمت پایین‌تر سوق پیدا می‌کنند که از نظر کارشناسان تغذیه، قطعاً استفاده از مواد سالمتر در مقایسه با مواد غذایی فرآوری شده همچون انواع سوسیس و کالباس بخصوص نوع ارزان‌قیمت آن ترجیح دارد.

خواص جگر مرغ چیست خواص جگر مرغ برای اعصاب خواص جگر مرغ برای کم خونی خواص جگر مرغ برای معده جگر مرغ به عنوان یکی از غذاهای خوشمزه و مورد علاقه بسیاری از افراد، سه برابر نیاز روزانه، ویتامین ب12 وارد بدن می کند، این درحالی است که این ویتامین یکی از ویتامین های اصلی کمک کننده به تولید سلول های قرمز خون و جلوگیری از کم خونی و فقر آهن است.


 


خواص جگر مرغ در بارداری + خواص جگر مرغ برای کودکان


 

خواص جگر مرغ برای زن باردار


 


جگر مرغ بهتر است یا دل مرغ؟


 

حساب دل مرغ از جگر آن جدا است. دل مرغ، منبع خوبی برای دریافت پروتئین و آهن محسوب می‌شود و اسید فولیک هم دارد. این عضو اندرونی، مشکل خاصی ندارد و می‌توان آن را مصرف کرد اما مصرف جگر مرغ، چندان توصیه نمی‌شود. مطالعات فراوانی که در کشورهای مختلف، ازجمله ایران انجام شده، نشان می‌دهد که متاسفانه، در بسیاری از مرغداری‌های صنعتی، دوره‌های منع مصرف گوشت بعد از تجویز داروهای مختلفی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، رعایت نمی‌شود.


 

به‌عبارت ساده‌تر، مثلا زمانی که به مرغ‌ها، آنتی‌بیوتیک می‌دهند، باید حدود ۵ تا ۱۴ روز از کشتار مرغ، خودداری شود. مساله‌ای که در موارد زیادی، رعایت نمی‌شود. بنابراین مقدار زیادی از این دارو‌ها، در جگر مرغ باقی می‌مانند زیرا جگر، محل سم‌زدایی است و بسیاری از دارو‌ها، قبل از دفع از بدن، داخل جگر به روش‌های مختلف آنزیمی، خنثی می‌شوند. به‌همین دلیل هم بسیاری از جگرهای مرغ، آلودگی بالایی، بخصوص به آنتی‌بیوتیک‌ها دارند. ارزش غذایی و خواص درمانی جگر مرغ بسیار بالا می‌باشد. با این وجود بایستی در مصرف آن احتیاط نموده و از زیاده‌روی در مصرف آن و غذاهای تهیه شده با آن خودداری نمود.


 



 


خواص جگر مرغ فواید جگر در کم خونی


 

جگر مرغ حاوی آهن و اسید فولیک فراوان است و به ساخت و بازسازی سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند؛ به شکلی که بهترین منبع غذایی برای پیشگیری و درمان کم خونی است. مصرف جگر مرغ به رشد کودکان کمک می‌کند و باعث افزایش نیروی بدنی می‌شود.جگر مرغ حاوی مقادیر بالایی اسید فولیک است و از این رو به پیشگیری از نقایص مادرزادی جنین و تقویت باروری کمک می‌کند. 


 


ترمیم بافت ها با خواص جگر مرغ 


 

جگر مرغ همچنین منبع برای ویتامین ب1 است و نقش اساسی برای ترمیم بافت‌ها و سلول‌های بدن و پوست دارد. تقویت دندان‌ها، لثه و کمک به استحکام استخوان‌ها از دیگر فواید جگر مرغ (به دلیل وجود مقادیر بالای فسفر در آن) است. جگر مرغ در تقویت اعصاب و کمک به عملکرد بهتر آن موثر است. همچنین مصرف این ماده غذایی در تقویت نیروی حافظه و افزایش تمرکز و تعادل مفید است. مصرف این ماده غذایی به دلیل داشتن فیبر فراوان به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.


 


خواص جگر مرغ برای کودکان 


 

جگر مرغ حاوی مقادیر بالایی پروتئین است و مصرف آن به رشد بدن کمک می‌کند. قرار دادن جگر مرغ در رژیم غذایی کودکان در حال رشد بسیار مفید بوده و به رشد بهتر آنها کمک می‌کند. جگر مرغ سرشار از انواع ویتامین‌های گروه ب است و مصرف آن باعث افزایش انرژی و نشاط می‌شود و در درمان افسردگی موثر است.همانند آنچه در مور د خواص جگر سیاه گفتیم، جگر مرغ نیز دارای ویتامین آ است که به بهبود و تقویت بینایی کمک می‌کند.


 



 


موارد متع مصرف جگر مرغ


 

خواص جگر مرغ برای زن باردار

از آنجایی‌که عمل ذبح مرغ پس از گذشت حداقل زمان از خوراندن آنتی‌بیوتیک به مرغ‌ها (بین ۱ تا ۲ هفته) در بسیاری از مرغداری‌ها صورت نمی‌پذیرد، بنابراین مقدار زیادی از این دارو‌ها در جگر مرغ باقی می‌مانند؛ زیرا جگر،محل سم‌زدایی است و بسیاری از دارو‌ها قبل از دفع از بدن داخل جگر به روش‌های مختلف آنزیمی خنثی می‌شوند. به‌همین دلیل هم بسیاری از جگرهای مرغ آلودگی بالایی به‌خصوص به آنتی‌بیوتیک‌ها دارند. با این حساب، توصیه می‌شود که از مصرف جگر مرغ خودداری کنید.


 

از طرف دیگر، تحقیقات انجام‌شده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم نشان می‌دهد معمولا بد بودن شرایط جوی، پایین بودن آگاهی مرغدارها و تراکم فراوان مرغداری‌ها در برخی مناطق کشور، باعث افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود. متاسفانه گاهی برخی آنتی‌بیوتیک‌های ممنوع هم در این مرغداری‌ها استفاده می‌‌شوند. به همین دلیل بهتر است مرغ‌های بسته‌بندی زیرنظر سازمان دامپزشکی را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید و گوشت مرغ را پیش از مصرف کاملا بپزید.


 

مصرف جگر مرغ برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی، چربی خون بالا و نقرس مضر است. با توجه به اینکه امروزه در مرغداری‌ها غالبا از آنتی‌بیوتیک و مواد هورمونی استفاده می‌شود، متخصان تغذیه توصیه می‌کنند از مصرف سنگدان، دل و جگر مرغ پرهیز شود. به طورکلی اندام‌های داخلی بدن دام‌ها و طیور، محل اجتماع، تصفیه و فیلترکردن مواد ورودی به بدن آن‌ها‌ست، لذا دارو‌های مصرفی، فلزات سنگین مانند سرب و کادمیوم، مواد آنتی بیوتیک، هورمون‌ها و انگل‌های ورودی به بدن آن‌ها از این اندام‌ها عبور می‌کند و از این حیث مصرف آ‌ن‌ها دارای محدودیت است.


 


 


 


 


 

  • تصاویر روستای جزیره شمالی

  • خواص جگر مرغ در طب سنتی , خواص جگر مرغ برای چشم


    خواص جگر مرغ در طب سنتی , خواص جگر مرغ برای چشم


    خواص جگر مرغ در طب سنتی , خواص جگر مرغ برای چشم


    خواص جگر مرغ در طب سنتی , خواص جگر مرغ برای چشم



     

    خواص جگر مرغ برای زن باردار


     

    منبع : rouzegar.com

    نوشته

    نوشته

    نوشته

    نوشته

    مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
    آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
    مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
    صفحه
    “شرایط استفاده از سایت”
    را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
    بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
    و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

    خواص جگر مرغ برای زن باردار
    خواص جگر مرغ برای زن باردار
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *