خواص تخم کتان

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

 


نزدیک به سال است که تخم کتان به‌عنوان یک ماده‌ی غذایی در جهان مصرف می‌شود. تخم کتان خواص اعجاب‌انگیزی دارد. کمک به هضم غذا، روشن شدن پوست، پایین آوردن کلسترول خون، کاهش میل به مصرف قند، تنظیم هورمون‌ها، مبارزه با سرطان و کاهش وزن، تنها تعدادی از خواص تخم کتان هستند.

تخم کتان یا بذر کتان دانه‌ای ریز است و در رنگ‌های قهوه‌ای، قهوه‌ای مایل به زرد و طلایی یافت می‌شود. تخم کتان غنی‌ترین منبع گیاهی دسته‌ای از اسیدهای چرب امگا است که با نام آلفا لینولنیک اسید (ALA) شناخته می‌شوند.

یک نکته‌ی جالب دیگر درمورد تخم کتان، داشتن مقادیر بالای لیگنان است. تخم کتان از این حیث رتبه‌ی اول را در میان تمام مواد غذایی داراست. میزان لیگنان موجود در تخم کتان برابرِ نزدیک‌ترین رقیبش، یعنی دانه‌ی کنجد است.

اگر به ارزش غذایی تخم کتان نگاه کنید، موارد زیادی نظرتان را جلب می‌کنند. یک قاشق غذاخوری یا گرم تخم کتان محتوی مواد معدنی زیر است:

دوره مقدماتی php

همچنین تخم کتان سرشار از ویتامین B، آهن، پتاسیم، مس و روی (زینک) است. این موارد به‌خوبی نشان می‌دهند که چرا تخم کتان یکی از مفیدترین مواد غذایی در سراسر کره‌ی زمین است.

تخم کتان یکی از منابع غنی از فیبر است و کربوهیدرات پایینی دارد. یکی از مهم‌ترین خواص تخم کتان دارا بودن مقدار بالای لیزاب (موسیلاژ) است. لیزاب نوعی فیبر با حالت ژله‌ای و محلول در آب است و برای دستگاه گوارش بسیار مفید است. لیزاب مانع تخلیه‌ی سریع مواد غذایی از معده به روده‌ی باریک می‌شود. به این ترتیب جذب مواد مغذی در معده افزایش می‌یابد.

تخم کتان سرشار از فیبر محلول و نامحلول است و باعث سم زدایی روده بزرگ،‌ کاهش چربی و کاهش میل به خوردن قندها می‌شود. انسان باید روزانه تا گرم مواد غذایی سرشار از فیبر مصرف کند.

اگر به‌دنبال داشتن ناخن‌هایی زیباتر و پوست و مویی سالم‌تر هستید، روزانه دو قاشق غذاخوری تخم کتان یا یک قاشق غذاخوری روغن کتان را در برنامه‌ی غذایی خود قرار بدهید.

آلفا لینولنیک اسید (ALA) موجود در تخم کتان با فراهم کردن چربی‌های ضروری در کنار ویتامین های گروه B موجب کاهش خشکی پوست و مو و پوسته‌پوسته شدن آنها می‌شود. همچنین مصرف تخم کتان می‌تواند در کاهش علائم آکنه و بهبود اگزما و روزاسه مفید باشد. کمک به سلامت و مراقبت از چشم و جلوگیری از خشکی چشم از دیگر خواص تخم کتان است.

مصرف روغن تخم کتان نیز به‌واسطه‌ی غلظت بالای چربی‌های ضروری گزینه‌ی مناسبی برای‌تان است. خوردن روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری روغن تخم کتان می‌تواند به حفظ سلامتی پوست و مو کمک کند. همچنین می‌توانید با ترکیب کردن این روغن با روغن‌های ضروری دیگر، مرطوب‌کننده‌های طبیعی و مفیدی برای خودتان بسازید.

براساس مطالعه‌ای که در «Journal of Nutrition» به چاپ رسید، یکی از خواص تخم کتان و نیز یکی از فواید گردو، احتمالا جلوگیری از چاقی و کمک به کاهش وزن است. چون کتان سرشار از چربی های سالم و فیبر است، پس می‌تواند فرد را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد و این امر موجب کاهش کالری دریافتی فرد می‌شود. با توجه به این خواص می‌توانید برای کاهش وزن روزانه دو قاشق غذاخوری پودر تخم کتان را به سوپ، سالاد یا هر غذایی که مصرف می‌کنید، اضافه کنید.

براساس یافته‌های چاپ‌شده در مجله‌ی «Nutrition and Metabolism»، افزودن تخم کتان به رژیم غذایی می‌تواند در کاهش سطح کلسترول خون مؤثر باشد. فیبر محلول تخم کتان می‌تواند چربی و کلسترول را در دستگاه گوارش به دام بیندازد و مانع از جذب آنها شود. صفرا در کیسه‌ی صفرا و از کلسترول ساخته می‌شود. فیبر محلول صفرا را به دام می‌اندازد و با دفع صفرا توسط دستگاه گوارش، بدن مجبور به تولید صفرای بیشتری می‌شود. برای این کار بدن باید مقدار بیشتری کلسترول مصرف کند و نتیجه‌ی این امر پایین آمدن کلسترول خون است.

تخم کتان می‌تواند جایگزین طبیعی برای غلاتی باشد که حاوی گلوتن هستند. بنابراین تخم کتان برای کسانی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند یا به گلوتن حساسیت دارند،‌ گزینه‌ی بسیار مناسبی است. همچنین تخم کتان با دارا بودن مقدار بالایی امگا جایگزین مناسبی برای کسانی است که به غذاهای دریایی حساسیت دارند.

تخم کتان به واسطه‌ی نداشتن گلوتن می‌تواند در تهیه‌ی مواد غذایی بدون گلوتن نیز به‌کار گرفته شود.

از جمله دیگر خواص تخم کتان خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالای آن است. لیگنان نوعی فیبر پلی‌فنلی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. تنظیم هورمون‌ها، سلامت سلولی و خاصیت ضدپیری از ویژگی‌های لیگنان به‌شمار می‌روند. پلی‌فنل‌ها به رشد پروبیوتیک ها (میکروارگانیسم‌های زنده‌ای که برای سلامتی مفیدند) کمک می‌کنند و در زدودن مخمرها و قارچ کاندیدا (معروف‌ترین قارچ پوستی) از بدن مؤثرند.

لیگنان‌ها خاصیت ضدمیکروبی و ضدویروسی دارند. بنابراین مصرف منظم آنها می‌تواند دفعات ابتلای فرد به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش بدهد.

شاید بیشتر فواید تخم کتان ناشی از تأثیری باشد که بر روی دستگاه گوارش دارد. آلفا لینولنیک اسید به حفظ سلامتی دیواره‌ی روده کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف تخم کتان برای کسانی که از بیماری کرون یا سایر بیماری‌های گوارشی رنج می‌برند، سودمند است. همچنین تخم کتان می‌تواند التهاب روده‌ را کاهش بدهد.

ترکیب کردن تا قاشق غذاخوری روغن تخم کتان با میلی‌لیتر آب هویج در درمان یبوست مؤثر است.

تخم کتان غنی از فیبرهای محلول و نامحلول است و به سلامت دستگاه گوارشی کمک می‌کند. همچنین تخم کتان یکی از غنی‌ترین منابع غذایی حاوی منیزیم است.

دو قاشق غذاخوری تخم کتان محتوی حدود گرم فیبر است. این مقدار معادل ٪ نیاز روزمره‌ی انسان به فیبر است. فیبر موجود در تخم کتان برای باکتری‌های مفیدی که در روده‌ی بزرگ زندگی می‌کنند، مفید است و ضایعات را از دستگاه گوارش می‌زداید.

تأثیر تخم کتان در مبارزه با سرطان‌ سینه، سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و تخمدان، بارها به اثبات رسیده است. براساس مطالعه‌ای که در «Journal of Clinical Cancer Research» به چاپ رسید، مصرف تخم کتان می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش بدهد. سه لیگنانی که در تخم کتان وجود دارند،‌ می‌توانند توسط باکتری‌هایی که در روده زندگی می‌کنند، به انترولاکتون و انترودیول تبدیل شوند. این ترکیبات در تنظیم هورمون‌ها نقش دارند. احتمالا به این دلیل تخم کتان امکان ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

براساس مطالعه‌ی دیگری که در «Journal of Nutrition» به چاپ رسید لیگنان‌های موجود در تخم کتان می‌توانند خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم و سرطان تخمدان را کاهش بدهند.

حتما تاکنون از فواید روغن ماهی و چربی‌های امگا برای سلامتی بسیار شنیده‌اید. روغن ماهی محتوی EPA و DHA است. این دو نوع چربی امگا برای سلامتی بسیار مفیدند. اگرچه بذر کتان این دو نوع چربی امگا را ندارد، ولی محتوی آلفا لینولنیک اسید (ALA) است که نوع دیگری از چربی‌های امگا است.

براساس مطالعه‌ای که در «Nutrition Reviews» به چاپ رسیده است، در حدود ٪ از آلفا لینولنیک اسید به EPA و ٪ آن به DHA تبدیل می‌شود. نکته‌ی جالب این است که این نرخ تبدیل با توجه به جنسیت افراد متفاوت است. به‌عنوان مثال نرخ تبدیل در بانوان جوان تا ٫ برابر مردان است.

صرف‌نظر از میزان تبدیل آلفا لینولنیک اسید به اسیدهای چرب EPA و DHA، این اسید چرب برای سلامتی مفید است و باید در رژیم غذایی افراد جای داشته باشد.

لیگنان‌های موجود در تخم کتان می‌تواند برای بانوان یائسه مفید باشد. با توجه به خواص استروژنی لیگنان می‌توان از آن به‌عنوان گزینه‌ای در درمان جایگزینی هورمونی استفاده کرد.

لیگنان می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان مؤثر باشد و همچنین به منظم شدن چرخه‌‌ی عادت ماهانه‌ی زنان کمک کند. برای بهره‌مندی از این خواص تخم کتان و کاهش مشکلات یائسگی، می‌توانید روزانه از یک تا دو قاشق غذاخوری پودر کتان به همراه یک قاشق غذاخوری روغن تخم کتان استفاده کنید.

روش‌های مناسبی برای افزودن تخم کتان به رژیم غذایی روزمره وجود دارد. از جمله اینکه می‌توانید پودر تخم کتان را با ماست مخلوط و میل کنید. همچنین مخلوط کردن تخم کتان با آب می‌تواند آن را به جایگزینی برای تخم‌مرغ تبدیل کند. می‌توانید تخم کتان را به کیک یا شیرینی‌های خانگی هم اضافه کنید. سؤالی که در این میان برای بسیاری پیش می‌آید این است که آیا امگا در برابر حرارت مقاوم است؟ براساس مطالعات زیادی که صورت گرفته است، خواص امگا در دمای درجه‌ی سانتی‌گراد به‌مدت ساعت محفوظ باقی می‌ماند.

اگر تخم کتان به‌طور آسیاب‌نشده مصرف شود،‌ بدن ما نمی‌تواند از تمامی خواص آن استفاده کند و بخش عمده‌ی آن هضم‌نشده باقی می‌ماند. بهتر است تخم کتان به‌صورت پودر مصرف شود. اگر در خانه آسیاب دارید، می‌توانید تخم کتان را قبل از مصرف آسیاب کنید تا بتوانید از خواص تخم کتان بیشتر بهره‌مند شوید.

مصرف جوانه‌ی کتان نیز راه فوق‌العاده‌ای برای بهره‌مندی حداکثری از خواص آن است. خیساندن تخم کتان و جوانه‌ زدن آن موجب نابودی اسید فیتیک موجود در تخم کتان می‌شود و جذب مواد معدنی موجود در آن را افزایش می‌دهد.

مانند سایر منابع غذایی سرشار از فیبر، بهتر است تخم کتان را نیز با آب یا مایعات فراوان میل کنید.

 

اقای دکتر فروحی ،سلام
مرسی که وقت میذارین و برا رشد سطح آگاهی مردم تلاش میکنین ، خیلی مطلب مفیدی بود ، کمتر مطالبی تا این حد کامل و بی نقص هستن ، با ارزوی موفقیت روز افزون شما

سلام. تخم کتان آسیاب نشده را به همان صورت خشک باید پاک کرد(مثل عدس که پاک میشود) و نباید به آن آب زده شود و باید نیمساعت قبل از یکی از وعده های غذایی روزانه (ناهار یا شام) یک قاشق غذاخوری از آنرا در دهان گذاشت و بلافاصله یک لیوان آب نوشید. در این صورت مانند اسفنج در داخل معده منبسط میشود (باد می کند) . اتساع معده باعث تحریک (و شروع ایمپالس عصبی مربوط به تحریک نورون ) عصب آوران معده و انتقال ایمپالس عصبی به مرکز سیری در هیپوتالاموس شده، احساس زودرس سیری به شخص دست می دهد و در نتیجه شخص کمتر غذا میخورد. این یک طریق مطمئن و بی ضرر برای کاهش تدریجی وزن است . در صورت تمایل مسوولان سایت، اینجانب میتوانم خلاصه روشهای کاربردی و غیر دارویئ را که برای کاهش وزن وجود دارد (بدون نیاز به رژیم گرفتن) برای درج در سایت تقدیم نمایم. با تشکر دکتر شهریار عباسی (ن پ )

سلام اقای دکتر
بسیار سپاسگزارم از اینکه اطلاعات‌تون رو با ما و سایر مخاطبان به اشتراک گذاشتید.
برای همکاری با وب‌سایت چطور، لطفا درخواست‌تون رو از طریق فرم زیر برای ما ارسال بفرمایید:
https:www.chetor.com/contact/

سلام روز بخیر
ممنون از مطالب خیلی خوبتون
برای رشد و ضخیم شدن مو چطوری از بذر یا روغن یا پودر کتان استفاده کنیم که موثر واقع بشه؟

سلام سایه جان
با توجه به توضیحات این مقاله، میتونید تخم کتان رو توی برنامه‌ی غذایی روزانه‌تون قرار بدین. در مقاله‌ی زیر هم روش استفاده از تخم کتان برای رشد سریع مو بررسی شده که درصورت تمایل، می‌تونید مطالعه بفرمایید.
رشد سریع مو با موادی که شما را از ریزش مو نجات می‌دهد

خیلی عالی من مصرف کردم نتیجه اش را هم دیدم

سلام بسیار مفید بود ممنون

با سلام. خوشحالم که این مطلب براتون مفید واقع شده

باسلام من تاحالا نمی دانستم که کتان چیست دست شما درد نکند از توضیهات وفواید که نام بردید باتشکر یاعلی مدد

ممنون از نظرتون. خوشحالم که براتون مفید واقع شده این مطلب

 


خواص ماسک زردچوبه برای پوست و طرز تهیه آن


خواص تخم شربتی و نحوه مصرف آن


لاغری با دارچین؛ آیا مصرف دارچین به کاهش وزن کمک می‌کند؟


کینوا چیست؛ خاصیت این خوراکی سرشار از پروتئین


ماهی تیلاپیا، فواید و مضرات گفته شده درباره آن

 


آیا مصرف نوتلا به سلامتی شما آسیب می‌رساند؟‌

 


با این مرحله همه می‌توانند کارآفرین شوند

 


درد قاعدگی، دلایل ایجاد، درمان‌های طبیعی و پزشکی آن

 


استراتژی برای تعامل با عضو ناسازگار خانواده

 

 

بذر کتان که گهگاه به آن تخم بزرک هم می‌گویند، منبعی سرشار از مواد مغذی همچون فیبر، منگنز، ویتامین B1، اسید چرب آلفا لینولنیک، و امگا است.

این بذر، از درخت کتان گرفته می‌شود، درختی قدیمی که در مصر باستان و چین بار می‌آید. بذر کتان منبعی برای چربی سالم، آنتی اکسیدان، و فیبر است.

تحقیقات اخیر یافته‌اند که این تخم می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی نیز موثر باشد.

پادشاه شارلمانی در قرن هشتم، شدیدا به مزایای سلامتی بذر کتان ایمان داشت، بدین جهت تمایل داشت افراد وفادار به وی از این بذر مصرف کنند. و به جهت اینکه از این موضوع اطمینان پیدا کند، قانونی در این مورد تصویب کرده بود!

نام لاتین و علمی درخت کتان، Linum usitatissimum، به معنی «مفیدترین» است.

این مقاله، بخشی از سلسله مقالاتی است که در مورد فواید خوراکی‌های محبوب درباره‌ی سلامتی می‌گویند. و شامل مشخصات تغذیه‌ای بذر کتان، خواص درمانی مربط با خوردنش، و البته عوارض جانبی این تخم می‌باشد.

برای اینکه از حداکثر فواید بذر کتان بهره مند شوید، باید آنرا بصورت آسیاب شده بخرید، و یا حداقل قبل از مصرف، آسیابشان کنید. چرا که بذر کامل، ممکن است بدون اینکه هضم شود، از طریق دستگاه گوارش دفع شود.

دو نوع اصلی بذر کتان وجود دارد، بذر کتان طلایی و بذر کتان قهوه ای. مشخصات تغذیه‌ایشان خیلی شبیه هم است، و هر دوشان هم به اندازه‌ی هم حاوی اسیدهای چرب امگا- هستند.

انجمن تغذیه‌ی آمریکا بر اهمیت این ماده‌ی غذایی مورد غفلت واقع شده تاکید دارد. این انجمن بیان کرده که بذر کتان نه تنها منبعی عالی برای اسید چرب مورد نیاز سلامت بدن است (یعنی اسید لینولئیک و اسید آلفا لینولنیک)، بلکه منبعی سرشار از فیبر و مواد مغذی و ویتامین‌ها نیز به شمار می‌رود.

بذر کتان کلسترول و سدیم بسیار کمی هم دارد.

لیگنان، یکی از کلاس‌های عمده‌ی فیتواستروژن هاست. ترکیباتی شیمیایی مشابه استروژن و دارای خواص آنتی اکسیدانی است، که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد بدنتان مقابله کند. بذر کتان یکی از بهترین منابع لیگنان است (. تا گرم در هر گرم).

در تحقیقی در ژورنال Critical Reviews، به این نتیجه رسیده‌اند که برنامه‌های غذایی حاوی لیگنان، می‌توانند برای سلامتی بسیار پر فایده باشند، مخصوصا اگر یک عمر به این برنامه غذایی چسبیده باشید.

بذر کتان سرشار از فیبر محلول (قابل حل در آب) و فیبر غیر محلول (غیر قابل حل در آب) است. به گفته‌ی مایو کلینیک، فیبر محلول، در آب حل شده و ماده‌ی ژل مانندی می‌سازد که به کاهش کلسترول و قند خون کمک خواهد کرد.

در حالیکه فیبر غیر محلول، در سیستم گوارش شما حمل شده و باعث خواهد شد تا چیزها در دستگاه گوارش شما به سرعت حرکت کنند. بدین ترتیب گوارشتان روان خواهد بود.

این چربی، جزو چربی‌های ه و بسیار هم برای قلب مفید است. این اسیدهای ضروری برای بدن، قابل تولید برای بدن نیست و تنها از طریق مواد غذایی برای بدن تامین خواهد شد.

خواص درمانی و پر فایده‌ی مصرف بذر کتان، هنوز بطور کامل شناخته نشده است، حتی بسیاری از فوایدی که در حال حاضر درباره‌ی بذر کتان ادعا می‌شود، فاقد اعتبار علمی است. با اینحال تحقیقات جدید، نشان می‌دهند که بذر کتان می‌تواند آن خوراکی اعجاب انگیزی که خیلی‌ها ادعا می‌کنند باشد.

مصرف بذر کتان، ممکن است از شما در برابر سرطان سینه، پروستات و روده محافظت کند. تصور می‌شود که بذر کتان، بخاطر اینکه حاوی امگا- است، مانع چسبیدن سلول‌های بدخیم به دیگر سلول‌ها شده، و بدین ترتیب از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

بعلاوه، لیگنان نیز خاصیت ضد رگ زایی داشته و از رشد تومورها بواسطه‌ی تشکیل عروق خونی، جلوگیری می‌کند. یک تحقیق آمریکایی که در سی و چهارمین نشست سالیانه‌ی انجمن سرطانشناسی بالینی آمریکا طرح گردید، روشن کرد که مصرف بذر کتان می‌تواند از رشد تومور سرطان پروستات جلوگیری نماید.

دکتر وندی دیمارک وانفرید، سرپرست این تحقیق می‌گوید که تیم ما، از اینکه بذر کتان تاثیری محافظتی بر سرطان پروستات گذاشت، شگفت زده شد.

محققان مرکز تحقیقات سلامت و تغذیه‌ی دانشگاه ایالتی آیووا، دریافتند که سطح کلسترول در میان مردمانی که در برنامه‌ی غذایی‌شان بذر کتان وجود دارد، پایین‌تر است. سوزان هندریچ، سرپرست این تحقیق، می‌گوید: مردمانی که نمی‌توانند چیزی شبیه به Lipitor مصرف کنند، بذر کتان می‌تواند قسمتی از فواید کاهش کلسترول چنین داروهایی را برایتان تامین کند.

تحقیقی که در مجله‌ی انجمن انکولوژی به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد که مصرف یک برنامه‌ی غذایی حاوی بذر کتان، می‌تواند احتمال ابتلا به گر گرفتگی در دوران یائسگی زنان را کاهش دهد.

دکتر پرودی نتیجه گیری می‌کند که: نه تنها بنظر می‌رسد که بذر کتان در کاهش احتمال ابتلا به گر گرفتگی مفید است، بلکه فوایدی برای روان مصرف کننده هم دارد.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله‌ی Nutrition Research، شواهد بسیاری نشان داده است که مصرف بذر کتان بصورت روزانه، قند خون را در مردان و زنان چاقی که پیش دیابت دارند، تحت کنترل در خواهد آورد.

محققان دانشکده‌ی پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا، نشان داده‌اند که حفظ یک برنامه‌ی غذایی شامل بذر کتان، می‌تواند از پوست شما نیز در برابر اشعه‌ها محافظت کند.

این محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بذر کتان از آنجایی که آنتی اکسیدانی قوی است، و خواص ضد التهابی شناخته شده‌ای هم دارد می‌تواند بخوبی در برابر اشعه‌ها از بدن شما حفاظت نماید.

با وجود اینکه تحقیقات در مورد مصرف بذر کتان در دوران بارداری، کمیاب است، خانم‌های باردار همیشه باید جانب احتیاط را رعایت کنند، و از آنجایی که بذر کتان خواص شبه استروژنی دارد، از مصرف آن دوری کنند.

علاوه بر این به اعتقاد مرکز پزشکی دانشگاه مریلند افرادی که به انسداد روده مبتلا هستند هم باید از بذر کتان دوری کنند، چرا که سرشار از فیبر است.

به نقل از livestrong؛ تخم کتان یک مکمل غذایی است که حاوی فیبر و اسید چرب امگا می باشد. خود کتان به صورت خام، ممکن است مواد تشکیل دهنده ناخواسته ای همچون سیانید را داشته باشد. با اینکه بیشتر مکمل های حاوی دانه کتان امن و بی ضرر هستند اما مصرف کتان به شیوه نادرست می تواند سطح سیانید خون را بالاتر ببرد. قبل از اینکه بخواهید از دانه کتان استفاده کنید باید اطلاعاتی در مورد آن داشته باشید. در این مقاله قصد داریم در مورد همین موضوع صحبت کنیم.

تخم کتان واژه ای است که برای دانه های گیاه کتان مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده یک مکمل غذایی است که می توانید آن را به غذاها یا نوشیدنی های خود اضافه کنید. دانه کتان حدودا یک چهارم فیبر و یک چهارم اسید چرب امگا دارد. دو چهارم دیگر نیز از کربوهیدرات و پروتئین تشکیل شده است. تخم کتان را می توان به نوشیدنی های نرمی همچون اسموتی ها اضافه کرد. آن ها نه تنها می توانند اجایت مزاج را بهبود ببخشند بلکه نقش مهمی در سلامت قلب و مدیریت سطح کلسترول خون بازی می کنند. اسیدهای چرب امگا موجود در تخم کتان می تواند سطح تری گلیسیرید را پایین تر بیاورد و سلامت قلب را پس از حملات قلبی بهبود ببخشد. البته برای اثبات چنین ادعاهایی به تحقیقات بیشتری نیاز خواهد بود.

همانطور که می دانید سیانید نوعی سم است. این ماده به سرعت عمل می کند و می تواند کشنده باشد. با اینحال سیانید در فرآیند تولید بیشتر محصولات همچون پلاستیک ها و چاپ عکس مورد استفاده قرار می گیرد. سیانید در محیط زیست نیز وجود دارد و اگر فرد به طور مستقیم در معرض آن قرار گیرد می تواند مشکلاتی برایش ایجاد گردد. قرار گرفتن در معرض گاز سیانید یا محصولات غذایی که حاوی سیانید است می توانید ضربان قلب را به صورت ناگهانی بالا ببرد، سردرد، حالت تهوع، گیجی و مشکل در تنفس را ایجاد کند. بر اساس گفته های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، حتی مقادیر اندکی از این ماده شیمیایی می تواند در عرض چند دقیقه نشانه های خود را بروز دهد. قرار گرفتن در معرض حجم وسیعی از سیانید می تواند نشانه های حادتر و شدیدتری همچون از دست دادن هوشیاری و دیسترس تنفسی را ایجاد کند.

ارتباطی بین کتان و سیانید وجود دارد. با اینحال احتمال پیدا شدن این ماده شیمیایی خطرناک در مکمل های موجود در سوپر مارکت ها بسیار اندک است. تخم کتان که از دانه کتان خام و نارس به دست می آید، برای بیشتر افراد امن و بی ضرر است. با اینحال، بر اساس گزارش های موجود، دانه کتان خام و سایر بخش های این گیاه می تواند سطح سیانید خون را بالاتر ببرد. دانه کتان در برگیرنده ماده ای به نام گلیکوزید سیانوژنیک است که هیدروژن سیانید را به هنگام خرد کردن دانه ها در آب تشکیل می دهد. بیشتر فرایندهای تولید، این نوع سیانید را حذف می کنند. علاوه بر این مطالعات نشان داده است که عوارض جانبی مرتبط با با مصرف مکمل های حاوی دانه کتان گزارش نشده است.

قبل از اینکه بخواهید هر نوع مکمل جدیدی را امتحان کنید بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید. هرگز دانه را به طور مستقیم از گیاه کتان نگیرید و سایر بخش های گیاه را نخورید. با اینکه برخی از تولید کنندگان ممکن است دوز مختلفی از این مکمل را پیشنهاد کنند اما FDA پیشنهاد می کند بیشتر از گرم دانه کتان به صورت روزانه مصرف نشود.

با تشکر از مجله سلامت
خیلی دنبال همچین مقاله ای بودم برای کار دانشگام خیلی کمک کرد.

آیا مصرف تخم کتان در سنین کودکی ضرر دارد؟
بنده دو دختر و ساله دارم.

با سلام باقدردانی از زحمات شما قربون خدا برم به عظمت خالقم می اندیشم خواهشا از تخم کتان برای همگان تجویز نکنید چون برای ما اثرات منفی داد دوستدار شما

دقیقا موافق باشماهستم
مصرف تخم کتان وکپسولهاى حاوى روغن کتان خطرناکند
مشکلات در رابطه با هورمونهاایجاد میکنه
الان یک ماهه درگیرم
اصلاً سرخود هیچ مکملى استفاده نکنید
مخصوصا خانومها

دانه کتان رو چطوری باید مصرف کرد ؟

روزی قاشق چایخوری.نیم ساعت قبل از غذا

سلام تخم کتان باید آسیاب بشه بعد مصرف کنی روزانه یک قاشق غذا خوری

آسیاب شده تخم کتان نباید بیش از سه روز نگهداری شود. زیرا سمی می شود و پس از آسیاب باید سریع مصرف شود پس بهتر است هر بار مقدار کمی آسیاب شود که زودتر مصرف گردد.

فواید و ارزش غذایی بذر کتان خارج از تصور من بود.

متشکرم ، عالی بود .

آیااستفاده از بذرکتان می تواننددریایسگی تاخیرایجادکند


براتون بررسی کردم متاسفانه اطلاعات کاملی در اینباره وجود نداشت.

بذر کتان یا تخم آن برای واریس مفید می باشد یا خیر ؟
متشکرم

بزرگترین تنوع ارقام کتان در کشور در اختیار مرکز تکاتو شرکت توسعه کشت دانه های روغنی است که افراد و پژوهشگران می توانند از ان استفاده کنند

دوستان خیلی وقته که من و خانوادم از ارزن استفاده میکنیم.
فوایدش رو که مجله سلامت گفته دستش درد نکنه.
به صورت تجربی هم من بهتون میگم حتماً بذر کتان رو بزارید توی برنامتون چون فوق العادس.

واقعاً عالی بود.
و لذت بردم از این همه خواص دانه کتان.

سلام من تنبلی تخمدان دارم میتوانم برای کاهش وزن از تخم کتان استفاده کنم؟

سلام در یکی از سایتهای پزشکی برای درمان تخمدان پلی کیستیک استفاده پودر تخم کتان به انداره یه قاشق غذاخوری سرخالی در آب گرم بصورت روزانه پیشنهاد شده.
لطفا بازم خودتون تحقیق کنید

ایاکلسترول خون راافزایش نمیدهد

مطالبتون قابل توجه وارزشمنده

سلام
لطفا بفرمایید چگونه باید استفاده کنیم

من مدتهاست ازبذرکتان استفاده میکنم البته به توصیه دکترآزوبسیارراضی هستم مخصوصاکه اشتهایم راکنترل میکندودیگریبوست ندارم ازشمامتشکرم چون فوایددیگرش رانمیدانستم حالا که خواندم خوشحال شدم

میشه بگین چجوری استفاده میکنین ینی اینک با چیزی قاطی میکنین،چ ساعتایی،ممنون

سلام بذرکتان منوبی اشتها میکنه هرروزدوقاشق مرباخوری دریک استکان اب گرم حل میکنم ویک ساعت بعدمیخورم

آیا برای مردان ضرر دارد خوردن تخم کتان؟

مطالبتون میخواستم بدونم واسه درمان تنبلی تخمدان واقعا استفاده میشه؟؟؟ چجور استفاده میشه؟

کیانی که تنبلی تخمدان دارند تجویز نشده

ایا مصرف بذر کتان با قهوه سبز در بدن اختلالی ایجاد می کند؟؟

سلام من حدود یک ماه تخم کتان قهوه ای مصرف کردم احساس میکردم بسیار اندک احساس میکردم لاغر شدم ولی دیگران این تغیر رو در من نمی دیدن اما الان چند روزه تخم کتان طلایی مصرف میکنم تمام پوست بدنم از جمله صورتم چرب میشه واحساس می کنم نه تنها تاثیر نداره بلکه خاصیت چاق کنندگی هم داره و چربی من رو بالا می بره البته تخم کتان طلایی رو همراه با قهوه سبز مصرف می کنم دوستان عایا اطلاعاتی در این زمینه دارین لطفا راهنمایی کنید

سلام. من بذر کتان رو در آب جوش یک شب کنار گذاشتم. میخوام بدونم الان باید بذر رو هم همراه آب بخورم یا فقط آبی که بذر یک شب مونده؟
ممنونم از راهنماییتون

سلام ، طریقه ی مصرف تخم کتان به چه صورت باید باشه؟و چه موقع از روز مصرف کنیم بهتره ،ممنون

زهره جان خودت پودرش کن و یک ق چ خوری بریز تو شیر بخور یا تو هر چیز دیگ مث سالاد یا ماست و

سلام.من دچارسنگ کیسه صفرا،بزرگی کبدوچربی کبدهستم،مصرف تخم کتان مشکلی ایجادنمیکنه برام؟لطفا به ارسال کنید

سلام عزیز.
با توجه به مشکلاتتون لطفاً به یک متخصص تغذیه صحبت کنید.
اینجور خیال خودتون هم راحت تر خواهد بود.

آیا تخم کتان خوراکی و تخم کتانی که برای قناری استفاده میشه یکی هست؟ جفتشو میشه خورد؟

سلام. خواهشا بگید ک بذر کتان طبع گرم داره یا سرد؟

سلام لطفا بهم بگید تخم کتان طلایی هم برای لاغرشدن مفیداست/

تمام چیزایی که اقا محمود گفت منم سوال داشتم لطفا جواب بدید

با سلام. من خودم تخم کتان قهوه ای با پودر سماق ق گرفتم از عطاری با هم مخلوط کردم . البته باید تخم کتان را بشورید و خشک بشه بعد آسیاب کنید تا پودر بشه ولی خوب سماق ق پودر شده موجود هست تو عطاری ها. برای امتحان زمان یک ماهه در نظر بگیرید یک قاشق غذاخوری از این مخلوط پودر شده ها بریزد تو ماست همراه با ناهار و برای شام هم همین عمل رو انجام بدید. فوق العاده است . من خودم به صورت تجربی دیدم

سلام من یه جایی خوندم واسه کیست تخمدان ضرر داره ایا واقعا ضرر داره یا مفیده ؟؟؟ میشه زود جوابموبدین؟؟؟

سلام ممنون بابت مطالبتون ایا تخم کتان برای خانم هایی که هورمونهای جنسی شون بهم ریخته و تستوسترون خونشون بالاست میتونه مفید باشه؟

ب نظرم خوبه چون فیتواستروژن داره برای تنظیم هورمون هفته ای دوبار دم نوش رازیانه بخور:)

سلام من امروز روز سحرها بعد از غذام تخم کتان خوردنی که درشتر از هسته سیب هستش نه اونی که به پرنده ها میدن رو اسیاب کردم یه ق غ میریزم تو اب جوش ژله ای میشه میخورم احساس میکنم چربی های اضافه بدنم داره اب میشه بازو و شکم و ران البته مصرفش باید یه دوره کامل یکی دوماهه باشه تا تاثیرشو رو ببینیم و اینکه کاملا بیضرر هستش ولی اصلش نیم ساعت قبل از غذا توصیه میشه تا اشتها رو کم کنه اما من تو ماه رمضون بیشتر دوس داشتم بخورم چون روز غذا نمیخوردم فک میکنم اثر بهتره .

خوردن تخم کتان هنگام اقدام ب بارداری مناسب است؟

سلام.ممنون از مطالب خوبتون.لطفا مواد غذایی که بیشتر باعث چربی سوزی و کاهش وزن میشه را بذارید.

با سلام
من تنها کارشناس گیاه کتان( بزرک) در وزارت جهاد کشاورزی هستم و سالیان سال هم هست که روی این گیاه کار میکنیم از کشت و زراعتش یا مسائل تغذیه ای و درمانیش. برخی از مطالبی که در این متن آورده اید کاملا اشتباه میباشد. در صورت تمایل اعلام بفرمائید تا مطالب درست و صحیح آن برای جلوگیری از برداشت اشتباه کاربران برای شما ارسال گردد. با تشکر


همونطور که میتونید ببینید این مقاله از مراجع معتبر علمی ترجمه شده اما بازم اگر لطف کنید و اشکالات مورد نظرتون رو برامون ارسال کنید حتماً اصلاح صورت خواهد گرفت.
با تشکر از لطف شما

سلام کتان
سلام کنی
بابا کتایون

سلام
من تخم کتان قهوه ای رو برای کاهش وزن و رفع یبوست استفاده میکنم.میخواستم بدونم آیا مصرف تخم کتان باعث ناباروری و عقیم شدن میشود؟از چند نفر این مطلب و شنیدم
با تشکر

سلام ، من دو هفته ست از بوداده تخم کتان طلایی استفاده می کنم ؛ دیروز شنیدم که تخم کتان باعث یائسگی زودرس میشه ؛ آیا این جمله صحت داره ؟

لطفا پاسخ رو به م هم ارسال کنید .

سلام
ممنون میشم هرچیزی رو که راجع به کتان قهواه ای هست رو برام ارسال کنید

سلام ، ممنون میشم اگه اطلاعات درست و دقیق از نحوه مصرف پودر کتان دارید در اختیار ما بذارید؟ آیا واقعا باعث نازایی میشه آخه من تصمیم به بارداری دارم؟ آیا واقعا اگه بیشتر از روز از آسیاب شدنش گذشته باشه فاسد و سمی میشه؟آیا واقعا باعث یبوست میشه؟

جناب آقای ملکی ، من برای پروژه تحقیقاتی از روغن امگا- کتان می خواهم استفاده کنم ، می خواستم بدانم که آیا تخم کتان با تخم بذرک فرق می کنه ؟
چند جا دیدم تخم کتان را بذرک گفته بود و در بازار الان روغن بذرک هست آیا می توانم در تحقیق ازش استفاده کنم ؟
البته من همکارتان در وزارت جهاد کشاورزی – موسسه آموزش عالی علمی کاربردی هستم

مصرف کم بذرکتان هم درشیردهی ضررداره؟

آقای ملکی با سلام.میشه راجب کتان قهوه ای درشیردهی اطلاعاتی به ارسال کنید.ایاراسته درشیردهی باعث سرطان سینه میشود؟

ایاراسته درشیردهی باعث سرطان سینه میشود؟

ایاتخم کتان مصرف خیلی کمش درشیردهی باعث سرطان سینه میشود؟

سلام
من حدود ماه میشه، برای کنترل وزنم ؛تخم کتان رو به طور آسیاب شده، روزی قاشق غذا خوری در آب حل کرده نیم ساعت قبل غذا میخورم، درد خفیفی در ناحیه زیر شکم احساس میکنم،
میشه منو راهنمایی کنید، که آیا مصرفم رو ادامه بدم یا نه
متشکرم

سلام خوشحالم که کارشناس این گیاه در این سایت حضور دارند
لطفا برای درمان یبوست روش استفاده از آن را توضیح دهید با تشکر

سلام ایا تخم کتان اسیاب شده فاسد میشود یا باید انازه مصرف اسیاب شود

بله دوست عزیز خراب میشود بهتر است به اندازه مصرف هفتگی آسیاب کنید.

سلام من الان سه روزه خوردم تخک کتان و با ابجوش نیم ساعت قبل غذا هر وقت خوردم بدنم شروع به سوزش کرده الان یه روزه نخوردم اما بدنم سوزش گرفته این سوزش واسه چیه؟ ضررر داره؟

با سلام
دانه کتان یا بذرک یا بزرک یا برزک، در کتب طب سنتی قدیمی، سمی اعلام شده است.
و تنها در صورت ضرورت باید از آن استفاده شود.
مصرف آن حتی به اندازه چند دانه، میتواند برای بدن ،سمی باشد.
در افراد ضعیف، این اثر، به شکل کاهش فشار خون معمولا خود را نشان میدهد.
در مجموع، بهتر است از مصرف آن پرهیز شود.
بعضی دیگر از مواد غذایی نیز، حاوی بعضی از سموم هستند. که البته واکنش آنها در بدن افراد مختلف، متفاوت است.
از جملع آنها میتوان به آلبالو اشاره کرد. که البته در مقادیر کم، خطری در بر ندارد، اما در مقادیر مصرف بالا، به اشکالی مثل کاهش فشار خون و یا درد در ناحیه شکم، ظهور میکند.
نظر شما در انتظار تایید مدیریت است

سلام ، من دو هفته ست از بوداده تخم کتان استفاده می کنم ؛ دیروز شنیدم که تخم کتان باعث یائسگی زودرس میشه ؛ آیا این جمله صحت داره ؟

لطفا پاسخ رو به م هم ارسال کنید .

با سلام
من دیروز مطلبی در مورد سمی بودن بذر کتان در این بخش نوشته بودم. که گویا حذف شده است.
میخواستم علت آنرا بدانم.


حذف نشده بود فقط منتظر تایید بود که تایید کردیم.
لطفاً مرجع معتبر نظرتون رو هم اعلام کنید که اگر کسی از دوستان علاقه ای به مطالعه داشت بتونه پیداش کنه.
با تشکر از شما

سلام
در مورد سوالی که فرمودید(لطفاً مرجع معتبر نظرتون رو هم اعلام کنید که اگر کسی از دوستان علاقه ای به مطالعه داشت بتونه پیداش کنه.)
باید عرض کنم:
– در مورد مرجع: از آنجایی که اینجانب سنی حدود دارم، و از کودکی تاکنون، کتابهای طب سنتی را مطالعه میکنم، و همچنین خود اینجانب، مواد غذایی و گیاهی را آزمایش میکنم، درست بخاطر نمیاورم که در کدام کتاب، در مورد سمی بودن آن مطلبی نوشته شده باشد.
انچه که بیان کردم، ماحصل مطالعات و تحقیقات و موارد مشاهد شده آن در اشخاص مختلف ، در طول زمان بوده است.
اما ذکر کتاب مرجع را ضروری میدانم.:
– کتاب بسیار با ارزش و گرانبهای مخزن الادویه حکیم مومن
– کتاب بسیار با ارزش و گرانبهای ذخیره خوارزمشاهی
– متاسفانه، توصیه به مصرف بعضی ادویه، بدون توجه به وضعیت شخص صورت میگیرد.
موضوعی که نه تنها در طب سنتی، بلکه در طب مدرن نیز،در بسیاری موارد، به آن بی توجهی میشود.
بعنوان مثال، حتی مصرف ویتامین ها نیز، میتواند در بعضی افراد، باعث ضعف و بیحالی شود.
بعنوان مثال، اشخاصی که لاغر اندام و یا وزن کمی دارند، در بسیاری موارد، بیشتر در معرض موارد و عوارض جانبی داروها(شیمیایی و یا سنتی) هستند.
بنابر این توصیه گرم در روز، برای مصرف فلان دارو، بدون در نظر گرفتن وضعیت شخص، در مجموع، یک توصیه اشتباه است.
همچنین سن شخص نیز، میبایستی، مد نظر قرار گیرد.( با بالا رفتن سن، میزان تجمع سموم در بدن افزایش یافته و کارکرد اعضا بدن به حداقل میرسد).
همچنین زمان مصرف ان نیز میبایستی مد نظر قرار گیرد.
بعنوان مثال، بسیاری از داروها( چه سنتی و چه مدرن) را بهتر است صبحانه و با شکم خالی، ابدا مصرف نکرد.حتی ویتامینها.
و بهتر است انها را بعد از ناهار مصرف کرد.
– دوستانی که تمایل به کاهش وزن دارند، بجای مصرف تخم کتان، میتوانند از جایگزین های بسیار مناسب دیگر استفاده کنند.
در زیر، جایگزینهای مناسب را خدمت دوستان معرفی میکنم:
– الف: انواع زیره:
اگرچه در طب سنتی انواع مختلفی ذکر شده اند، اما تقریبا خواص مشابهی دارند.
میتوانید چه پودر شده و چه غیر پودری ان را بر روی غذای خود ریخته و مصرف کنید.
توصیه : اگرچه موارد منفی برای این گیاه وجود ندارد ، اما بعللی که قبلا ذکر شد، بهتر است انرا هر روز مصرف نکنید.
توصیه : میتوانید روز در میان انرا مصرف کنید.
میزان مصرف ان برای هر روز در میان، یک قاشق چایخوری برروی غذا و یا سوپ میباشد.
خوشبختانه هم اکنون در بعضی از نانواییها و یا فروشندگان نان باگت، میتوانید نان خشکی که با زیره تهیه شده را خریداری کنید.
زیره از جمله مواد طعم دهنده قدیمی بود که در شیرینی های سنتی بشکل وسیعی استفاده میشد که متاسفانه کنار گذاشته شد.
توصیه – در هنگام کاهش وزن، عجله بخرج ندهید. زیرا این پروسه، یک پروسه طولانی مدت است.
ب: کاهش مصرف برنج و جایگزینی با نان
پ: لیمو ترش- نیم قاچ بهمراه وعده غذایی( همچنانکه ذکر شد- باشکم خالی یا صبحانه میل نشود).
ت: مصرف زرشک در مواد غذایی( نه بیش از یک قاشق غذاخوری در هر روز)
ث: جایگزینی انواع روغن خوراکی مصرفی، با روغن زیتون.
ج: مصرف سرکه طبیعی، بر روی سالاد مصرفی روزانه خود و عدم مصرف انواع سس مایونز.
نکته نهایی: سعی نکنید برای سریع تر شدن روند کاهش وزن، همه موارد-مواد- بالا را هر روز با هم مصرف کنید. زیرا امکان کاهش فشار خون وجود دارد.
سعی کنید انها را بشکل متنوع و هر چنذ روز یکبار- هر کدم را در بخشی از غذای مصرفی روزانه خود بگنجانید.

اگرجه مواد دیگری وجود دارند، اما موارد مورد نظر اینجانب، که میتواند باعث کاهش وزن شما شوند ، اینهایی بودند که ذکر شد.
التماس دعا

ممنون از وقتی که گذاشتید.

با سلام خدمت شما .
آیا پودر زیره رو میشه تو دوغ استفاده کرد و همون اثر لاغری و داشته باشه یا خیر لطفا جواب بدین ممنون

سلام میتونین ازخواص روغن گشنیز ب چن نکته اشاره کنیید

با سلام خواستم بپرسم ببینم برای دوران شیردهی ضرر دارد

تخم کتان و من مصرف کردم اگه یه ماه مرتب مصرف شه شکم و تخت میکنه و لاغری خیلی تاثیر داره منتها من روزی یک بار فقط یک قاشق غذاخوری تخم کتان طلایی و ساعت قبل از خوردن در یک لیوان آب خیس میکردم کمی نرم میشد میخوردم.به من کارشناس تغذیه گفته بود .درضمن عزیزان قبل از استفاده حتما با دقت تمیز کنید داخلش سنگ ریزه های کوچک ممکنه باشه

سلام من میخوام لاغر بشم آیا برای بدن ضرر داره یا نه؟؟؟

من یک قاشق غذاخوری تخم کتان را با دو لیوان آب جوش داخل فلاکس میریزم و یک لیوان صبح روز بعد و نیم ساعت قبل از ناهار به همراه دانه ها میخورم . اشتهام به غذا کمتر شده

با سلام ، من کم کاری تیرویید دارم ، شنیدم نباید تخم کتان مصرف کرد ، میشه در این مورد کمک کنید

سلام من دانشجو طب سنتی هستم در مورد تخم کتان باید بگم که گرم است وگرمی اصلا باعث کیست نمیشه واون سردی بیشتر باعث کیست تخمدان میشه .

سلام راحیل عزیز
برای درمان یبوست مزمن چطور باید مصرف شود؟

سلام تخم کتان را قبل اسیاب باید بشوریم ؟ من خریدم ولی پر از اشغال های ریز است

سلام عزیز
بله میتونید هم پاکش کنید و هم بشورید با آب.
اما بزارید خشک بشه و بعد آسیاب کنید

سلام
آیا تخم کتان باعث خونریزی رحمی خارج از تایم عادت ماهیانه میشود یا خیر ؟؟؟

سلام،از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید خیلی ممنون هستیم،میخواستم بدانم مصرف پودر تخم کتان برای شوهرم که سرطان خوش خیم پروستات داشته عمل کرده ، توصیه میشود ؟اکنون مشکلی ندارد ،چون قند خون هم دارد،اگر شما تایید به استفاده کنید ممنون میشوم

سلام الان دقیقا توضیح بدین بلاخره تخم کتان ضرر داره و سمی هست یا نه . ؟؟؟

اصلا سمی نیست در صورتی که روزی قاشق استفاده بشه ممکنه احتمال مسمومیت داشته باشه . روزی قاشق استفاده کنید اصلا ضرر نداره.

سلام من شنیدم تحم کتان باعث کیست سینه و تخمدان میشه. آیا درسته؟؟

نه غلطه

جواب شما بر پایه کدوم رفرنسه دوست عزیز؟

سلام ، من دو هفته ست از بوداده تخم کتان استفاده می کنم ؛ دیروز شنیدم که تخم کتان باعث یائسگی زودرس میشه ؛ آیا این جمله صحت داره ؟

لطفا پاسخ رو به م هم ارسال کنید .

اخه چه فایده سوال میشه جواب نمیدید
چند نفر سوال کردن که ایا بذر کتان برای کیست ضرر داره ؟؟؟؟ولی کسی جواب نمیده

بلاخره هر خوراکی یه عوارضی هم داره لطفا مضرات بذر کتان را هم بفرمایید

دوستان بذر کتان اصلا سمی نیست خودم مطالعه کردم درصورتی که روزی الی قاشق خورده بشه ممکنه علائم مسمومیت داشته باشه . که فک نکنم کسی قاشق بخوره .میزان مصرف مجازاون روزی گرم حدود قاشق غذا خوریه که میتونیم بهصورت پودر دربیاریم و در سالاد یا ماست یا غیره مصرف کنیم .در ضمن من خودم هفته دارم مصرف میکنم خیلی خوبه کاملا احساس میکنم دارم لاغر میشم.

باعث یائسگی زود رس هم نمیشه تازه علائم گر گرفتگی اون رو هم کم میکنه .چون هورمونها رو تنظیم میکنه

سلام نظری ک ندارم ولی سؤالم اینه ک من ی کیست توی سینه ام دارم روزی هم تخم کتان رو توی آب جوش حل کردم و مصرف کردم حالا بعد روز توی هر دو سینه احساس درد عجیبی دارم علت چی میتونه باشه ممنونم

ببینید عامل مهم ایجاد کیست و درد سینه افزایش هورمون استروژن در بدن هست و تخم کتان حاوی هورمون استروژن هست،خودسرانه مصرف کردید یا به تجویز دکتر سنتی بود؟

واقعا تخم کتان باعث یائسگی زودرس میشه ؟

سلام دوووووووستان خواهشا یکی پاسخ درست بده. من تخم کتان قهوه ای رو قاشق مربا خوری بدون اینکه پودر کنم میجوم کااامل بعد اب میخورم. این کار عیب داره که بجویمش یا حتما باید پودر بشه؟؟؟

سلام
در مورد سوالی که فرمودید(لطفاً مرجع معتبر نظرتون رو هم اعلام کنید که اگر کسی از دوستان علاقه ای به مطالعه داشت بتونه پیداش کنه.)
باید عرض کنم:
– در مورد مرجع: از آنجایی که اینجانب سنی حدود دارم، و از کودکی تاکنون، کتابهای طب سنتی را مطالعه میکنم، و همچنین خود اینجانب، مواد غذایی و گیاهی را آزمایش میکنم، درست بخاطر نمیاورم که در کدام کتاب، در مورد سمی بودن آن مطلبی نوشته شده باشد.
انچه که بیان کردم، ماحصل مطالعات و تحقیقات و موارد مشاهد شده آن در اشخاص مختلف ، در طول زمان بوده است.
اما ذکر کتاب مرجع را ضروری میدانم.:
– کتاب بسیار با ارزش و گرانبهای مخزن الادویه حکیم مومن
– کتاب بسیار با ارزش و گرانبهای ذخیره خوارزمشاهی
– متاسفانه، توصیه به مصرف بعضی ادویه، بدون توجه به وضعیت شخص صورت میگیرد.
موضوعی که نه تنها در طب سنتی، بلکه در طب مدرن نیز،در بسیاری موارد، به آن بی توجهی میشود.
بعنوان مثال، حتی مصرف ویتامین ها نیز، میتواند در بعضی افراد، باعث ضعف و بیحالی شود.
بعنوان مثال، اشخاصی که لاغر اندام و یا وزن کمی دارند، در بسیاری موارد، بیشتر در معرض موارد و عوارض جانبی داروها(شیمیایی و یا سنتی) هستند.
بنابر این توصیه گرم در روز، برای مصرف فلان دارو، بدون در نظر گرفتن وضعیت شخص، در مجموع، یک توصیه اشتباه است.
همچنین سن شخص نیز، میبایستی، مد نظر قرار گیرد.( با بالا رفتن سن، میزان تجمع سموم در بدن افزایش یافته و کارکرد اعضا بدن به حداقل میرسد).
همچنین زمان مصرف ان نیز میبایستی مد نظر قرار گیرد.
بعنوان مثال، بسیاری از داروها( چه سنتی و چه مدرن) را بهتر است صبحانه و با شکم خالی، ابدا مصرف نکرد.حتی ویتامینها.
و بهتر است انها را بعد از ناهار مصرف کرد.
– دوستانی که تمایل به کاهش وزن دارند، بجای مصرف تخم کتان، میتوانند از جایگزین های بسیار مناسب دیگر استفاده کنند.
در زیر، جایگزینهای مناسب را خدمت دوستان معرفی میکنم:
– الف: انواع زیره:
اگرچه در طب سنتی انواع مختلفی ذکر شده اند، اما تقریبا خواص مشابهی دارند.
میتوانید چه پودر شده و چه غیر پودری ان را بر روی غذای خود ریخته و مصرف کنید.
توصیه : اگرچه موارد منفی برای این گیاه وجود ندارد ، اما بعللی که قبلا ذکر شد، بهتر است انرا هر روز مصرف نکنید.
توصیه : میتوانید روز در میان انرا مصرف کنید.
میزان مصرف ان برای هر روز در میان، یک قاشق چایخوری برروی غذا و یا سوپ میباشد.
خوشبختانه هم اکنون در بعضی از نانواییها و یا فروشندگان نان باگت، میتوانید نان خشکی که با زیره تهیه شده را خریداری کنید.
زیره از جمله مواد طعم دهنده قدیمی بود که در شیرینی های سنتی بشکل وسیعی استفاده میشد که متاسفانه کنار گذاشته شد.
توصیه – در هنگام کاهش وزن، عجله بخرج ندهید. زیرا این پروسه، یک پروسه طولانی مدت است.
ب: کاهش مصرف برنج و جایگزینی با نان
پ: لیمو ترش- نیم قاچ بهمراه وعده غذایی( همچنانکه ذکر شد- باشکم خالی یا صبحانه میل نشود).
ت: مصرف زرشک در مواد غذایی( نه بیش از یک قاشق غذاخوری در هر روز)
ث: جایگزینی انواع روغن خوراکی مصرفی، با روغن زیتون.
ج: مصرف سرکه طبیعی، بر روی سالاد مصرفی روزانه خود و عدم مصرف انواع سس مایونز.
نکته نهایی: سعی نکنید برای سریع تر شدن روند کاهش وزن، همه موارد-مواد- بالا را هر روز با هم مصرف کنید. زیرا امکان کاهش فشار خون وجود دارد.
سعی کنید انها را بشکل متنوع و هر چنذ روز یکبار- هر کدم را در بخشی از غذای مصرفی روزانه خود بگنجانید.

اگرجه مواد دیگری وجود دارند، اما موارد مورد نظر اینجانب، که میتواند باعث کاهش وزن شما شوند ، اینهایی بودند که ذکر شد.
التماس دعا
نظر شما در انتظار تایید مدیریت است

سلام خسته نباشید،میخاستم بدونم ایاخوردن تخم کتان دربارداری ضررداردیا مفیداست ممنون میشم جواب اینواگه بدین .

سلام..آیاتخم کتان همان بزرک است.وتخم کتان قهوه‌ای بهتراست یاطلایی وزمان مصرف چطوراست؟؟

سلام. متاسفانه در این مطلب فقط مزایا آن گفته شد، تخم کتان دارای سیانید (یک ماده سمی و کشنده) و لذا نباید بیشتر از یک قاشق مرباخوری در روز استفاده بشه. پودر هم نکنید. مصرف آن برای افراد مبتلا به کیست های تخمدان هم ممنوع هست.

سلام و تشکر از شما
سعی میکنیم در خصوص وجود سیانید در تخم کتان بررسی های لازم رو انجام بدیم و اگر مرجع معتبری در این خصوص صحبتی کرده بود حتماً به مقاله اضافه میکنیم.

سلام
شنیدم برای کسانی که مشکل تیروئید دارن تخم کتان مناسب نیست درسته

اتفاقا باعث از بین رفتن کیست میشه من امتحان کردم
یه کم تفتش دادم وبعد آسیاب کردم و تو یخچال نگهداری کردم و بصورت روزی یه قاشق تو آب گرم مصرف شد.عاالی بوده

من چند وقتی است که تخم کتان تهیه کردم تا برای چربی کبد استفاده کنم ولی چون گفتن سرخود نباید مصرف کرد منم استفاده نکردم،چون یکسال پیش آزمایش داده بودم کبدم چرب بود ولی الان که آزمایش دادم علائمی از کبد چرب نبود،الان میخوام برا کاهش وزن استفاده کنم سوال داشتم.
:قصد حامله شدن دارم،میخواستم ببینم مشکلی نداره استفاده کنم ،چه قبل بارداری چه در زمان بارداری
:برای ماه مبارک رمضان چطور؟یعنی به روزه گرفتن اثری نداره که باعث ضعف بشه،درکل تو ماه مبارک مصرفش توصیه میشه یا خیر؟
:در دوره پریود مصرفش مجازه یا خیر؟
ممنون وسپاس از سایت کارآمد ومفیدتون.

س من دوهفته ی که تمم کتان استفاده می کنم پلی نتیجه ای نداده من یک قاشق داخل لیوان همراه با اب بدون اسیاب بعد صبح می خورم ولی نتیجه نداده

رضا جان شما در دوره ی پریود استفاده کردی تخم کتان را؟

سلام من ١سالمه آیا مصرف تخم کتان برایم مضر نیست وآیا باعث نازایی میشود ؟ ممنون میشم اگ جواب بدین

سلام من شنیدم تخم کتان اثر قرص های ضد بارداری کم می کند آیا درسته ؟

سلام واقعا مقاله خوب و جالبی بود حتما امتحان میکنم بذر کتان.
ببخشید ایا درسته که بذر کتان برای لاغری هم موثر یا شایعس؟؟

با عرض سلام و خسته نباشید. از مطلب خوبتون تشکر می کنم. واقعاً سایت مفیدی هست. من هم مترجم هستم و مقالاتی را راجع به این موضوعات ترجمه میکنم اگر مایل بودید در خدمت شما هستم:

با سلام.
لطفا اگه مقاله ای در مورد اثر کتان روی سلولهای اپی تلیال انسانی مثل دهان یا واژن در زنان یائسه دارید ممنون میشم معرفی کنید . من خیلی وقته دنبال این مقاله میگردم که روی انسان کار شده باشه خواهش میکنم راهنماییم کنید.

 

 

 

 

 

 

موبایل

 

 


 

دانه‌هایی ریز با فوایدی بزرگ!

 

افزودن دانه‌های تخم کتان به رژیم غذایی روزانه سبب افزایش سلامتی قلب و سلامت سیستم گوارش می‌شود، از طرفی این دانه‌ها سبب کنترل وزن شده و پیشگیری‌کننده از سرطان نیز می‌باشند.

 

تحقیقات اخیر حاکی از آن است که دانه‌های تخم کتان سبب کاهش کلسترول، تثبیت قند خون، جلوگیری از پوکی استخوان، کمک به کاهش وزن، افزایش سلامت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان می‌شوند.

 

چگونگی مصرف تخم کتان

 

بهتر است دانه‌های تخم کتان را خریداری کرده و خود آن را در منزل آسیاب نمایید. از آنجایی که تخم کتان یک دانه روغنی است، خرید تخم کتانی که قبلاً آسیاب شده، ممکن است گذشت زمان سبب اکسیده شدن آن گردد، در حالی که شما می‌توانید دانه‌های تخم کتان را خریداری کرده و به هنگام مصرف و به میزان نیاز خود، آن را با آسیاب برقی در منزل آسیاب نمایید و به شکل پودر درآورید و مصرف کنید.

 

دانه‌های تخم کتان می‌توانند بیش از یک سال قابل مصرف باشند.

 

بهتر است پودر تخم کتان را در دمای اتاق نگهداری کنید. میزان مصرف تخم کتان برای افراد سالم و بزرگ‌سال که در مصرف آن محدودیتی ندارند، یک قاشق سوپ‌خوری در روز می‌باشد.

محققان اظهار می‌دارند مردانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌باشند، باید از مصرف تخم کتان اجتناب نمایند .

 

برای افراد جوان تر، بیشتر از یک قاشق چای‌خوری در روز توصیه نمی‌گردد. از آنجایی که تخم کتان حاوی فیبر بالایی می‌باشد، برای وارد کردن آن در رژیم غذایی خود از میزان کم شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید.

 

یک قاشق سوپ‌خوری تخم کتان حاوی 36 کیلوکالری و یک قاشق سوپ‌خوری از تخم کتان آسیاب شده حاوی 50 کیلوکالری انرژی می‌باشد.

 

از آنجایی که دانه‌های تخم کتان طعم و مزه سبک و ملایمی دارند، می‌توانید به چندین روش آن را در رژیم غذایی روزانه خود وارد نموده و مصرف کنید.

 

فواید تخم کتان

 

* تخم کتان می‌تواند سبب کاهش کلسترول خون و همچنین پایین آمدن قند خون گردد. فیبر محلول موجود در تخم کتان می‌تواند سبب کاهش کلسترول گردد و از افزایش پلاک در خون جلوگیری کند و در نتیجه از تنگ شدن دیواره عروق خونی که می‌تواند منجر به افزایش فشار خون و در نهایت سکته و حملات قلبی گردد، جلوگیری و پیشگیری نماید. فیبر موجود در تخم کتان همچنین می‌تواند از افزایش قند خون در بیماران دیابتی جلوگیری کند.

 

* تخم کتان از پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی جلوگیری می‌کند. تحقیقاتی که بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، حاکی از به تأخیر افتادن تحلیل استخوانی در موش‌های آزمایشگاهی بود که با تخم کتان تغذیه شده بودند و این امر به سبب وجود اسیدهای چرب امگا-3 موجود در تخم کتان می‌باشد.

 

* تخم کتان برای افرادی که تمایل به کاهش وزن و کنترل وزن دارند بسیار مناسب می‌باشد. خوردن تخم کتان 30 دقیقه قبل از خوردن وعده غذایی سبب پر شدن معده و احساس سیری در افراد شده و در نتیجه موجب کنترل اشتها و کم خوری می‌شود.

 

تخم کتان و روغن آن

 

* سبب بهبود سیستم گوارش بدن می‌گردد. فیبر موجود در تخم کتان از بروز یبوست جلوگیری می‌کند و سبب هضم و دفع به موقع گردیده و به سلامت سیستم گوارش کمک می‌نماید.

 

* ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. ala موجود در تخم کتان سبب کاهش التهابات و در نتیجه عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن می‌گردد. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که تخم کتان می‌تواند سبب کاهش برخی ناهنجاری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و پسوریازیس گردد.

 

* جلوگیری کننده از سرطان است. تحقیقات نشان می‌دهند تخم کتان نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان به ویژه سرطان روده و سینه دارد. این گیاه به علت دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های مهمی همچون لیگنان‌ها که نقش مهمی در مبارزه با سرطان دارند، می‌تواند با پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی، با سرطان مبارزه کند.

 

احتیاط در مصرف تخم کتان!

 

 

محققان معتقدند علی‌رغم فواید بسیار زیادی که در تخم کتان مشاهده و اثبات شده، اما در مصرف آن نباید زیاده‌روی کرد.

 

افرادی که دارای روده التهابی و تحریک‌پذیر می‌باشند، باید از خوردن تخم کتان اجتناب کنند.

 

همچنین زنان باردار و مادران شیرده نباید تخم کتان مصرف کنند.

 

تخم کتان از پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی جلوگیری می‌کند. تحقیقاتی که بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، حاکی از به تأخیر افتادن تحلیل استخوانی در موش‌های آزمایشگاهی بود که با تخم کتان تغذیه شده بودند و این امر به سبب وجود اسیدهای چرب امگا-3 موجود در تخم کتان می‌باشد.

 

از طرفی افرادی که دچار بیماری‌هایی مانند اندومتریوز، تخمدان پلی‌کیستیک و فیبرویید می‌باشند، نیز باید از مصرف تخم کتان اجتناب نمایند.

 

محققان اظهار می‌دارند مردانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌باشند، باید از مصرف تخم کتان اجتناب نمایند.

 

اگر تخم کتان را به عنوان یک دارو مصرف می‌کنید، حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

 

چند پیشنهاد

 

* به هنگام خوردن صبحانه، آن را به شیر و کورن‌فلکس خود اضافه نمایید.

 

* به هنگام صرف ناهار، دانه‌های تخم کتان را به سالاد خود اضافه نموده و میل کنید.

 

* آن را با آب‌میوه مخلوط کرده و میل نمایید.

 

* آن را به انواع سالادها و یا سوپ‌ها بیفزایید.

 

* آن را به ماست و یا دوغ خود اضافه نموده و میل کنید.

 

* آن را به سس گوجه‌فرنگی و یا آب انواع گوشت‌ها اضافه کرده و میل نمایید.

 

* آن را به گوشت چرخ‌کرده اضافه نموده و سپس با آن کوفته و یا کباب درست کنید.

 

ترکیبات تخم کتان

 

* حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله اکثر ویتامین‌های گروه b بوده و دارای منیزیم و منگنز نیز می‌باشد.

 

* دارای دو نوع فیبر محلول و نامحلول می‌باشد.

 

* دارای چندین نوع آنتی‌اکسیدان قوی از جمله لیگنان است. از آنجایی که تخم کتان یک ماده گیاهی است، یکی از بهترین منابع لیگنان‌ها می‌باشد.

 

* حاوی اسیدهای چرب امگا- 3 بوده و از این رو ضد التهاب می‌باشد. تخم کتان یکی از منابع غنی گیاهی است که دارای امگا-3 گیاهی به نام آلفالینولنیک اسید (ala) می‌باشد. بعد از روغن تخم کتان، روغن کانولا بیشترین میزان ala را دارا است.

 

 

منبع: ماهنامه ی دنیای تغذیه

 

 


خوراکی های پرخاصیت

 


همه افراد دوست دارند تناسب اندام داشته باشند ،و لاغری خودرا حفظ کنند. این روزها همه جا صحبت از فواید بی نظیر تخم کتان، برای کم کردن وزن است که شکم را صاف میکند. صحبت ما امروز درباره لاغری با تخم کتان است

 

تخم کتان چیست و به چه صورتی مورد استفاده قرار می گیرد؟تخم کتان یک دانه گیاهی مفید است که در اروپا و آسیا می روید و دارای مواد بسیار با ارزشی است که به سلامت بدن و تناسب اندام کمک می کند. مهمترین بیماری ها یعنی سرطان را جلوگیری می کند. دارای چربی غیراشباع و امگا می باشد و دارای میزان زیادی فیبر محلول و غیر محلول وویتامین E است. از تخم کتان به صورت محلول در آب برای درمان های موضعی، و به صورت خوراکی دم کرده، پودر کرده و روغنی مورد استفاده قرار می گیرد. بیشترین استفاده تخم کتان در قشر بانوان است و آن هم برای کاهش چربی شکم و تناسب اندام است.

تخم کتان برای لاغری و کاهش وزنهمانگونه که در بالا ذکر شده، تخم کتان سرشار از چربی های سالم امگا و امگا و فیبرهای غذایی می باشد، خوردن دانه کتان باعث ایجاد احساس سیری در انسان شده سبب می گردد تا کالری کمتری مصرف نماییم و منجر به کاهش وزن می شود. در واقع تاثیر مصرف تخم کتان در کاهش وزن نیز از همین ویژگی آن نشات می گیرد. اگر می خواهید لاغر شوید و به دنبال روشی کم دردسر می گردید و نمی خواهید از رژیم های سفت و سخت لاغری استفاده کنید، که در بیشتر موارد هم در بلند مدت، نتیجه مطلوبی در بر ندارند، می توانید از تخم کتان استفاده کنید. برای این منظور دو متد زیر به شما توصیه می شود.روش اول لاغری با تخم کتان: اگر دقیقه قبل از خوردن غذا، یک قاشق پودر تخم کتان را همراه با آب فراوان میل کنید، احساس سیری به شما دست داده و نمی توانید زیاد غذا بخورید و بدین طریق دریافت چربی ها و کالری ها از طریق وعده های روزانه کمتر خواهد شد و به مرور موجب کاهش وزن و کاهش چربی های انباشته شده در بدن می گردد.روش دوم لاغری با تخم کتان: اگر از تخم کتان در هنگام خوردن غذا استفاده کنید باعث می شود فرایند هضم غذا کندتر شده، و غذا مدت بیشتری در معده بماند و به صورت آهسته آهسته و به تدریج وارد روده کوچک شود و این موجب می شود که سطح انسولین پایدار شده و اشتها کاهش یابد.

 تخم کتان چگونه موجب کاهش چربی شکم می شود؟تخم کتان از جمله موادی است که به طور چشم گیری برای کاهش چربی شکم مورد استفاده قرار می گیرد. این دانه با اثر معجزه گر به شما کمک می کند تا شکم صاف داشته باشید و کاهش وزن خوبی را تجربه کنید.کاهش نفخ و در نتیجه کوچک کردن شکمتمیز کردن معده و کوچک کردن شکمآب کردن چربی ها و کوچک کردن شکم و کاهش وزنکاهش اشتها و کاهش وزن امگا حل معضل تورم سلولی و کاهش وزن

 

تخم کتان از جمله موادی است که برای کاهش چربی شکم مورد استفاده قرار می گیرد

حال به معرفی موارد بالا می پردازیم:کاهش نفختخم کتان دارای میزان زیادی فیبر محلول و نا محلول است که به خوبی می تواند به هضم غذا در معده کمک کند و نفخ شکم را از بین ببرد و یبوست را ریشه کن کند و افزایش اندازه شکم ناشی از یبوست و را از بین ببرد. برای اینکه از این اثر تخم کتان بهره مند شوید تخم کتان را پودر کرده و در نمک پاش بریزید و در هر بار مصرف غذا از آن استفاده کنید. تخم کتان بیشتر در ماست، شیر، سالاد مورد استفاده قرار می گیرد.

تمیز کردن معدهبا خواصی که تخم کتان دارد می توان به خوبی از آن برای تمیز کردن معده و دستگاه گوارش استفاده کرد. زمانی که با مصرف تخم کتان معده و دستگاه گوارش را تمیز می کنید توده های اضافی از بین می روند و موجب کوچک شدن شکم می شوند. بنابراین اگر احساس می کنید خوردن دارو ها یا ورزش و کنترل چربی و کالری های دریافتی اثری در کوچک کردن شکم نداشته اند این روش را هم امتحان کنید.

آب کردن چربی هاتخم کتان دارای میزان زیادی چربی غیر اشتباع است که نسبت به چربی های مضر بسیار مفیدند و موجب کاهش چربی و افزایش سوزاندن چربی در بدن می شوند و بدین طریق قدرت زیادی در سوخت و ساز چربی ها ایجاد می کند. پس اگر دارای رژیم کاهش چربی شکم هستید می توانید از تخم کتان برای حذف چربی ها و افزایش سوخت و ساز استفاده کنید.امگا و کاهش کلسترولاین ماده موجود در تخم کتان دارای خواص مهمی است که در کاهش کلسترول خون در طی هفته بسیار کمک می کند. اگر روزی گرم از این ماده را در هفته مصرف کنید سطح کلسترول را به خوبی کاهش خواهید داد.

امگا تخم کتان و حل مشکل التهاب سلولیالتهاب سلولی مشکلی است که موجب عدم ارتباط خوب و به موقع مغز و سیگنال های هورمونی لپتین شده و موجب می شود که پیام احساس گرسنگی زیاد به مغز ارسال شود و این موجب می شود که دفعات دریافتی غذا توسط فرد زیاد شود و موجب افزایش وزن و چربی خصوصا چربی شکمی بشود. امگا به اندازه کافی کمک می کند این التهاب ها از بین بروند. استفاده از غذاهایی که موجب کاهش التهاب سلولی می شوند تا درصد موجب کاهش التهاب سلولی شده و تا میزان کیلو گرم  وزن کم کنند.آیا تخم کتان برای اب کردن چربی شکم به تنهایی می شود؟باید بگوییم که این گفته حقیقت ندارد که تخم کتان فقط چربی های ناحیه شکم را از بین می برد. اما با توجه به این اصل که آخرین ناحیه ای از چربی که در بدن شکل گرفته اولین لایه ای است که پاک سازی می شود. اما از آنجا که بیشترین لایه های چربی در شکم هستند تاثیر بیشتری بر روی شکم دیده می شود و بدین صورت باید بگوییم اگر توده چربیهای کل بدن به یک اندازه باشد روند لاغر شدن و کاهش وزن و تناسب اندام با استفاده از تخم کتان می تواند به صورت یک روند منظم و متناسب و مساوی در کل بدن مشاهده شود.

نتیجه گیری در باره تخم کتان می توانیم به طور کلی به این مهم اشاره کنیم که یکی از دانه های مهمی است که روزانه باید مصرف شود تا با اثرات مستقیم و غیر مستقیم آن شاهد کاهش چربی های شکم، چربی های بدن و کاهش وزن بشویم و سلامت خود را تضمین کنیم. پس اگر به دنبال منبعی با کمترین ضرر می گردید که هم موجب تناسب اندام شود و هم کاهش وزن و کاهش چربی و چاقی شکمی با تخم کتان دوست شوید.

 

تخم کتان دارای خواص مهمی است که در کاهش کلسترول خون بسیار کمک می کند

 

دمنوش تخم کتان برای لاغریعلاوه بر آنچه در بالا در خصوص خواص تخم کتان برای کاهش وزن بیان شد، در اینجا می خواهیم شما را با دمنوش تخم کتان آشنا سازیم، که می تواند در کاهش وزن و لاغر شدن به شما کمک نماید. در اصطلاح طب سنتی، تخم کتان دارای طبع گرم و خشکی بوده و می توانید صبح، هنگام صبحانه از آن استفاده کنید. دمنوش تخم کتان می تواند به شدت در افزایش سوخت و ساز بدن موثر باشد. همچنین این دمنوش اشتها را کاهش می دهد بنابراین غذا و کالری کمتری مصرف خواهد کرد.طرز تهیه دمنوش تخم کتان برای لاغری:

یک قاشق پودر تخم کتان را در قوری ریخته و آب با دمای یا درجه به آن اضافه کرده و اجازه دهید به مدت دقیقه دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور داده و نوش جان کنید.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

 

منابع:

noavard.co

hidoctor.ir


کلیات گیاه شناسی کتان
امروزه گیاه کتان در منطقه وسیعی از اروپا و آُسیا می روید.از گیاه کتان استفاده های زیادی بعمل می آید.از الیاف کتان برای یافتن پارچه استفاده می شود.پارچه کتان برای البسه مخصوصا در تابستان نوعی مناسب بشمار می رود.

کتان گیاهی است که از قدیم الایام شناخته شده و بکار میرفته است.حتی پرورش آن  در مصر در حدود پنج قرن قبل از میلاد مسیح معمول بوده است.


ترکیبات شیمیایی کتان:
از دانه های کتان  در اثر فشار و بدون حرارت دادن روغنی بدست می آید که به روغن کتان ( برای اینکه با روغن برزک اشتباه نشود) نامیده می شود

افزودن دانه های تخم کتان به رژیم غذایی روزانه سبب افزایش سلامتی قلب و سلامت سیستم گوارش می شود، از طرفی دانه ها تخم کتان سبب کنترل وزن شده و پیشگیری کننده از سرطان نیز می باشند.

تحقیقات اخیر حاکی از آن است که دانه های تخم کتان سبب کاهش کلسترول، تثبیت قند خون، جلوگیری از پوکی استخوان، کمک به کاهش وزن، افزایش سلامت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان می شوند.

چگونگی مصرف تخم کتان

بهتر است دانه های تخم کتان را خریداری کرده و خود آن را در منزل آسیاب نمایید. از آنجایی که تخم کتان یک دانه روغنی است، خرید تخم کتانی که قبلاً آسیاب شده، ممکن است گذشت زمان سبب اکسیده شدن آن گردد، در حالی که شما می توانید دانه های تخم کتان را خریداری کرده و به هنگام مصرف و به میزان نیاز خود، آن را با آسیاب برقی در منزل آسیاب نمایید و به شکل پودر درآورید و مصرف کنید.دانه های تخم کتان می توانند بیش از یک سال قابل مصرف باشند.

بهتر است پودر تخم کتان را در دمای اتاق نگهداری کنید. میزان مصرف تخم کتان برای افراد سالم و بزرگ سال که در مصرف آن محدودیتی ندارند، یک قاشق سوپ خوری در روز می باشد.

محققان اظهار می دارند مردانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات می باشند، باید از مصرف تخم کتان اجتناب نمایند.

برای افراد جوان تر، بیشتر از یک قاشق چای خوری تخم کتان در روز توصیه نمی گردد. از آنجایی که تخم کتان حاوی فیبر بالایی می باشد، برای وارد کردن آن در رژیم غذایی خود از میزان کم شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید.

یک قاشق سوپ خوری تخم کتان حاوی 36 کیلوکالری و یک قاشق سوپ خوری از تخم کتان آسیاب شده حاوی 50 کیلوکالری انرژی می باشد.از آنجایی که دانه های تخم کتان طعم و مزه سبک و ملایمی دارند، می توانید به چندین روش آن را در رژیم غذایی روزانه خود وارد نموده و مصرف کنید.

فواید تخم کتان

* تخم کتان می تواند سبب کاهش کلسترول خون و همچنین پایین آمدن قند خون گردد. فیبر محلول موجود در تخم کتان می تواند سبب کاهش کلسترول گردد و از افزایش پلاک در خون جلوگیری کند و در نتیجه از تنگ شدن دیواره عروق خونی که می تواند منجر به افزایش فشار خون و در نهایت سکته و حملات قلبی گردد، جلوگیری و پیشگیری نماید.فیبر موجود در تخم کتان همچنین می تواند از افزایش قند خون در بیماران دیابتی جلوگیری کند.

* تخم کتان از پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی جلوگیری می کند. تحقیقاتی که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شد، حاکی از به تأخیر افتادن تحلیل استخوانی در موش های آزمایشگاهی بود که با تخم کتان تغذیه شده بودند و این امر به سبب وجود اسیدهای چرب امگا-3 موجود در تخم کتان می باشد. 

* تخم کتان برای افرادی که تمایل به کاهش وزن و کنترل وزن دارند بسیار مناسب می باشد. خوردن تخم کتان 30 دقیقه قبل از خوردن وعده غذایی سبب پر شدن معده و احساس سیری در افراد شده و در نتیجه موجب کنترل اشتها و کم خوری می شود.

خواص درمانی تخم کتان (Flaxseed)

تخم کتان (Flaxseed) خوراکی و دارویی است که در قرن های متوالی در طب سنتی مدیترانه ای بعنوان دارو استفاده می شود. روغن تخم کتان نیز از محصولات همین ماده خوراکی بوده و حاوی بخشی از خواص و فواید تخم کتان می باشد. 

تخم کتان حاوی ریزمغذی های زیادی همچون فیبر خوراکی، منگنز، ویتامین B1 و اسیدچرب ضروری آلفالینولینک اسید که به امگا 3 معروف است، می باشد. 

تخم کتان نتنها منبعی سالم از چربی های سالم، آنتی اکسیدان و فیبر میباشد، بلکه تحقیقات جدید نشان میدهند که تخم کتان می تواند به کاهش خطر دیابت، سرطان و بیماری های قلبی کمک نماید.

خواص و فواید درمانی تخم کتان هنوز کاملا شناخته شده نیست و هنوز تحقیقات بیشتری برای آشنایی با همه خواص و فواید آن لازم می باشد. بااینحال بعضی از خواص آن شامل:

توجه داشته باشید که هنوز نیاز به تحقیقات بیشتر و جامع تری درباره تاثیر تخم کتان برروی بیماری های قلبی، سرطان، پوکی استخوان و دیابت لازم می باشد.

دو نوع کلی تخم کتان موجود است که یکی از آنها تخم کتان طلایی و دیگری تخم کتان قهوه ای می باشد. ارزش غذایی هردو این تخم کتان ها تقریبا یکسان بوده و هردو حاوی اسید های چرب امگا 3 می باشند. تخم کتان میزان بسیار کمی کلسترول و سدیم داشته و در هر 20 گرم آن 54.7 کیلوکالری انرژی موجود است.

عوارض جانبی، تداخلات  تخم کتان

تخم کتان و روغن آن

*تخم کتان سبب بهبود سیستم گوارش بدن می گردد. فیبر موجود در تخم کتان از بروز یبوست جلوگیری می کند و سبب هضم و دفع به موقع گردیده و به سلامت سیستم گوارش کمک می نماید.

*تخم کتان ایمنی بدن را افزایش می دهد. ALA موجود در تخم کتان سبب کاهش التهابات و در نتیجه عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن می گردد.تحقیقات اخیر نشان داده اند که تخم کتان می تواند سبب کاهش برخی ناهنجاری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و پسوریازیس گردد.

*تخم کتان جلوگیری کننده از سرطان است. تحقیقات نشان می دهند تخم کتان نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان به ویژه سرطان روده و سینه دارد. این گیاه به علت دارا بودن آنتی اکسیدان های مهمی همچون لیگنان ها که نقش مهمی در مبارزه با سرطان دارند، می تواند با پیشگیری از رشد سلول های سرطانی، با سرطان مبارزه کند.

خواص تخم کتان

 

مضرات بذر کتان ، مضرات تخم کتان

محققان معتقدند علی رغم فواید بسیار زیادی که در تخم کتان مشاهده و اثبات شده، اما در مصرف آن نباید زیاده روی کرد.

افرادی که دارای روده التهابی و تحریک پذیر می باشند، باید از خوردن تخم کتان اجتناب کنند.

همچنین زنان باردار و مادران شیرده نباید تخم کتان مصرف کنند.

تخم کتان از پوکی استخوان و تحلیل رفتن بافت استخوانی جلوگیری می کند. تحقیقاتی که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شد، حاکی از به تأخیر افتادن تحلیل استخوانی در موش های آزمایشگاهی بود که با تخم کتان تغذیه شده بودند و این امر به سبب وجود اسیدهای چرب امگا-3 موجود در تخم کتان می باشد.

از طرفی افرادی که دچار بیماری هایی مانند اندومتریوز، تخمدان پلی کیستیک و فیبرویید می باشند، نیز باید از مصرف تخم کتان اجتناب نمایند.

محققان اظهار می دارند مردانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات می باشند، باید از مصرف تخم کتان اجتناب نمایند.

اگر تخم کتان را به عنوان یک دارو مصرف می کنید، حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

چند پیشنهاد

* به هنگام صرف ناهار، دانه های تخم کتان را به سالاد خود اضافه نموده و میل کنید.

* تخم کتان را با آب میوه مخلوط کرده و میل نمایید.

* تخم کتان را به انواع سالادها و یا سوپ ها بیفزایید.

* تخم کتان را به ماست و یا دوغ خود اضافه نموده و میل کنید.

* تخم کتان را به سس گوجه فرنگی و یا آب انواع گوشت ها اضافه کرده و میل نمایید.

* تخم کتان را به گوشت چرخ کرده اضافه نموده و سپس با آن کوفته و یا کباب درست کنید.

خواص تخم کتان

 

ترکیبات تخم کتان

* تخم کتان حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله اکثر ویتامین های گروه B بوده و دارای منیزیم و منگنز نیز می باشد.

* تخم کتان دارای دو نوع فیبر محلول و نامحلول می باشد.

* تخم کتان دارای چندین نوع آنتی اکسیدان قوی از جمله لیگنان است. از آنجایی که تخم کتان یک ماده گیاهی است، یکی از بهترین منابع لیگنان ها می باشد.

*تخم کتان حاوی اسیدهای چرب امگا- 3 بوده و از این رو ضد التهاب می باشد. تخم کتان یکی از منابع غنی گیاهی است که دارای امگا-3 گیاهی به نام آلفالینولنیک اسید (ALA) می باشد. بعد از روغن تخم کتان، روغن کانولا بیشترین میزان ALA را دارا است.

لاغری با تخم کتان:

همه افراد دوست دارند تناسب اندام داشته باشند ،و لاغری خودرا حفظ کنند. این روزها همه جا صحبت از فواید بی نظیر تخم کتان، برای کم کردن وزن است که شکم را صاف میکند. صحبت ما امروز درباره لاغری با تخم کتان است

به سوال های زیر توجه کنید شاید سوال شما هم باشند.

تخم کتان چیست و به چه صورتی مورد استفاده قرار می گیرد؟
تخم کتان یک دانه گیاهی مفید است که در اروپا و آسیا می روید و دارای مواد بسیار با ارزشی است که به سلامت بدن و تناسب اندام کمک می کند. مهمترین بیماری ها یعنی سرطان را جلوگیزی می کند. دارای چربی غیراشباع و امگا می باشد و دارای میزان زیادی فیبر محلول و غیر محلول وویتامین E است. از تخم کتان به صورت محلول در آب برای درمان های موضعی، و به صورت خوراکی دم کرده، پودر کرده و روغنی مورد استفادعه قرار می گیرد. بیشترین استفاده تخم کتان در قشر باتوان است و آن هم برای کاهش چربی شکم و تناسب اندام است.

تخم کتان چگونه موجب کاهش چربی شکم می شود؟
تخم کتان از جمله موادی است که به طور چشم گیری برای کاهش چربی شکم مورد استفاده قرار می گیرد. این دانه با اثر معجزه گر به شما کمک می کند تا شکم صاف داشته باشید و کاهش وزن خوبی را تجربه کنید.

کاهش نفخ و در نتیجه کوچک کردن شکم
تمیز کردن معده و کوچک کردن شکم
آب کردن چربی ها و کوچک کردن شکم و کاهش وزن
کاهش اشتها و کاهش وزن
امگا
حل معضل تورم سلولی و کاهش وزن
حال به معرفی موارد بالا می پردازیم:

کاهش نفخ
تخم کتان دارای میزان زیادی فیبر محلول و نا محلول است که به خوبی می تواند به هضم غذا در معده کمک کند و نفخ شکم را از بین ببرد و یبوست را ریشه کن کند و افزایش اندازه شکم ناشی از یبوست و را از بین ببرد. برای اینکه از این اثر تخم کتان بهره مند شوید تخم کتان را پودر کرده و در نمک پاش بریزید و در هر بار مصرف غذا از آن استفاده کنید. تخم کتان بیشتر در ماست، شیر، سالاد مورد استفاده قرار می گیرد

تمیز کردن معده
با خواصی که تخم کتان دارد می توان به خوبی از آن برای تمیز کردن معده و دستگاه گوارش استفاده کرد.به نقل از life  زمانی که با مصرف تخم کتان معده و دستگاه گوارش را تمیز می کنید توده های اضافی از بین می روند و موجب کوچک شدن شکم می شوند. بنابراین اگر احساس می کنید خوردن دارو ها یا ورزش و کنترل چربی و کالری های دریافتی اثری در کوچک کردن شکم نداشته اند این روش را هم امتحان کنید.

آب کردن چربی ها
تخم کتان دارای میزان زیادی چربی غیر اشتباع است که نسبت به چربی های مضر بسیار مفیدند و موجب کاهش چربی و افزایش سوزاندن چربی در بدن می شوند و بدین طریق قدرت زیادی در سوخت و ساز چربی ها ایجاد می کند. پس اگر دارای رژیم کاهش چربی شکم هستید می توانید از تخم کتان برای حذف چربی ها و افزایش سوخت و ساز استفاده کنید

خواص دارویی تخم کتان

کاهش اشتها
تخم کتان به دور روش موجب کاهش اشتها می شود که هر دو بسیار کاربردی اند.

روش اول کاهش اشتها:
از آنجا که تخم کتان یک دانه روغنی است می تواند موجب احساس سیری بشود بنابراین اگر دقیقه قبل از مصرف غذا از یک قاشق پودر تخم کتان استفاده کنید احساس سیری به شما دست داده و نمی توانید زیاد غذا بخورید و بدین طریق دریافت چربی ها و کالری ها از طریق وعده های روزانه کمتر خواهد شد و به مرور موجب کاهش وزن و کاهش چربی شکم می شود

روش دوم کاهش اشتها :
به نقل از livestrong ، اگر از تخم کتان در هنگام خوردن غذا استفاده کنید باعث می شود که هنگام هضم غذا، محتویات معده بیشتر در معده بمانند و به صورت آهسته و کم کم وارد روده کوچک شوند و این موجب می شود که سطح انسولین پایدار بشود و موجب کاهش اشتها می شود. از طرفی پایگاه traineo می گوید تخم کتان با تنظیم سطح انسولین موجب کاهش هوس خوردن غذاهای چرب را در بدن موجب می شوند که خود نقش بسیار مهمی در کاهش وزن و کاهش چربی شکم دارد.

امگا و کاهش کلسترول
این ماده موجود در تخم کتان دارای خواص مهمی است که در کاهش کلسترول خون در طی هفته بسیار کمک می کند. اگر روزی گرم از این ماده را در هفته مصرف کنید سطح کلسترول را به خوبی کاهش خواهید داد.

امگا تخم کتان و حل مشکل التهاب سلولی
التهاب سلولی مشکلی است که موجب عدم ارتباط خوب و به موقع مغز و سیگنال های هورمونی لپتین شده و موجب می شود که پیام احساس گرسنگی زیاد به مغز ارسال شود و این موجب می شود که دفعات دریافتی غذا توسط فرد زیاد شود و موجب افزایش وزن و چربی خصوصا چربی شکمی بشود. امگا به اندازه کافی کمک می کند این التهاب ها از بین بروند. استفاده از غذاهایی که موجب کاهش التهاب سلولی می شوند تا درصد موجب کاهش التهاب سلولی شده و تا میزان کیلو گرم  وزن کم کنند. ( به تحقیق خانم فاطمه مهدی پور در worldfood)

دم کرده تخم کتان بهتر است یا پودر تخم کتان یا روغن کتان؟
از آنجا که پودر کرده ی  تخم کتان داری کیلو کالری است و تخم کتان پودر نکرده دارای کیلو کالری است بهتر است که تا می توانید از پودر کردن آن جلوگیری کنید و به طور دم کرده آن را مصرف کنید اما اگر فعالیت بدنی خوبی دارید می توانید از پودر کرده ی تخم کتان استفاده کنید.

از روغن کتان فقط برای استفاده بر روی غذا و به دور از اوجاق استفاده کنید چرا که روغن کتان یکی از روغن هایی است که سریع اکسایش می شود و اگر بسوزد و موجب ضررهایی برای بدن می شود که کار سلول ها را مختل می کند.

بنابراین بهتر است نحوه استفاده شما از تخم کتان به صورت زیر باشد:

دم کرده تخم کتان هر روز دو فنجان

پودر تخم کتان قبل از غذا برای کاهش اشتها و یا همراه با غذا و صبحانه و ناهار برای کنترل هضم غذا و کاهش چربی و کاهش نفخ و تمیز کردن دستگاه گوارش.

آیا تخم کتان برای اب کردن چربی شکم به تنهایی می شود؟
به گفته hckynut در community.qvc باید بگوییم که این گفته حقیقت ندارد که تخم کتان فقط چربی های ناحیه شکم را از بین می برد. اما با توجه به این اصل که آخرین ناحیه ای از چربی که در بدن شکل گرفته اولین لایه ای است که پاک سازی می شود. اما از آنجا که بیشترین لایه های چربی در شکم هستند تاثیر بیشتری بر روی شکم دیده می شود و بدین صورت باید بگوییم اگر توده چربیهای کل بدن به یک اندازه باشد روند لاغر شدن و کاهش وزن و تناسب اندام با استفاده از تخم کتان می تواند به صورت یک روند منظم و متناسب و مساوی در کل بدن مشاهده شود.

نتیجه گیری در باره تخم کتان می توانیم به طور کلی به این مهم اشاره کنیم که یکی از دانه های مهمی است که روزانه باید مصرف شود تا با اثرات مستقیم و غیر مستقیم آن شاهد کاهش چربی های شکم، چربی های بدن و کاهش وزن بشویم و سلامت خود را تضمین کنیم. پس اگر به دنبال منبعی با کمترین ضرر می گردید که هم موجب تناسب اندام شود و هم کاهش وزن و کاهش چربی و چاقی شکمی با تخم کتان دوست شوید.

سایر خواص و فواید تخم کتان 

 

در خصوص تاثیرات مثبت یا منفی مصرف تخم کتان در پیشگیری یا بروز سرطان سینه و درمان بیماری یا تشدید آن مطالب ضد و نقیض بسیاری توسط مراجع معتبر سلامت در جهان منتشر شده است، در زیر نظر دو مورد از این مراجع علمی توسط نوآورد ترجمه و منتشر شده است:

معتبر WebMD در خصوص تاثیرات جانبی مصرف تخم کتان اشاره می کند که:

از آنجایی که تخم کتان ممکن است عملکردی شبیه به هورمون استروژن داشته باشد، لذا این نگرانی وجود دارد که مصرف دانه کتان در افراد مبتلا به بیماری های مرتبط با هورمون ها، سبب تشدید بیماری گردد. برخی از این بیماری ها عبارتند از سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز و فیبرهای رحمی. با این حال برخی از تحقیقات اولیه آزمایشگاهی و مطالعات بر روی جانوران در خصوص مصرف دانه کتان نشان می دهد که ممکن است [بر خلاف آنچه در بالا گفته شد] مصرف این ماده با استروژن مقابله نموده و در برابر سرطان های وابسته به هورمون، از بدن محافظت نمایند. به هر روی، تا زمانی که تحقیقات بیشتری در این خصوص صورت گیرد، در صورت که به بیماری های با منشا هورمونی مبتلا هستید، از مصرف بی رویه تخم کتان بپرهیزید.

از سوی دیگر دکتر مرکولا که از جمله شناخته شده ترین و معتبرین ها در حوزه سلامت در ایالت متحده و جهان می باشد، در زمینه تاثیر مصرف تخم کتان در پیشگیری و کمک به درمان سرطان سینه مطالب زیر را عنوان کرده است:

تخم کتان سرشار از فیتواستروژن می باشد. فیتواستروژن یک ماده مغذی گیاهی است که به هورمون استروژن تولید شده در بدن زنان شباهت هایی دارد. تحقیقات بسیاری نشان داده است که نه تنها مصرف تخم کتان، بیش از هر ماده غذایی دیگری، از بروز سرطان سینه پیشگیری می کند، بلکه حتی می تواند در کوچک شدن اندازه تومورهای سینه موثر باشد.

تاثیرات مصرف تخم کتان در مقابله (پیشگیری و کمک به درمان) سرطان سینه را می توان به این صورت خلاصه نمود:

به طور کلی در خصوص مصرف تخم کتان و تاثیر آن بر سرطان سینه می تواند به سه مورد زیر اشاره نمود:

تذکر: همانگونه که در بالا اشاره شده دکتر مرکولا مصرف تخم کتان را هم در پیشگیری از سرطان سینه مفید و موثر می داند و هم در کمک به درمان آن. WebMD در خصوص اینکه آیا افرادی که قبلا به سرطان سینه یا دیگر سرطان های مرتبط با مسائل هورمونی دچار بوده اند می توانند تخم کتان مصرف کنند یا خیر توضیحی نداده است و به همین دلیل نمی توان در این خصوص با قاطعیت اظهار نظر نمود.

تحقیقات بسیاری نشان داده است امگا موجود در دانه های کتان از طریق مکانیسم هایی مانند اقدامات ضد التهابی و تنظیم نمودن ضربان قلب، به بهبود سیستم قلبی عروقی کمک می کند. یکی از مهم ترین خواص تخم کتان، کاهش فشار خون می باشد. از این رو احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. همچنین رژیم غذایی حاوی دانه های کتان از سخت شدن و گرفتگی شریان ها جلوگیری می کند و از این رو موجب حفظ سلامتی قلب می شود. امگا- نقش بسزایی در تنظیم ریتم قلب دارد و در درمان آریتمی (ضربان قلب نامنظم) و نارسایی قلبی مفید است. پژوهشگران دانشگاه هاروارد مصرف روزانه تا قاشق غذاخوری دانه کتان را به بیماران قلبی یا آنهایی که زمینه ابتلا به ناراحتی های قلبی دارند، توصیه می کنند.

خواص تخم کتان در پیشگیری از دیابت

پژوهش های صورت گرفته توسط دانشمندان کانادایی نشان می دهد که مصرف دانه‌ی کتان احتمال ابتلا به دیابت نوع را به میزان درصد کاهش می‌دهد. محققان در حال تحقیق بیشتر در این خصوص هستند. توصیه می‌کنیم روزانه یک تا دو قاشق چای‌خوری دانه‌ی کتان آسیاب شده به غذاهای خود اضافه نمایید.

همچنین برخی تحقیقات صورت گرفته نشان داده است مصرف روزانه تخم کتان به دلیل دارا بودن لیگنان، به میزان متوسطی سبب بهبود قند خون می گردد. به علاوه تخم کتان قدرت آنتی اکسیدانی بالایی داشته و می‌تواند با استرس اکسیداتیو – عامل ابتلا به دیابت – مقابله نماید.

وجود امگا برای تنظیم کلسترول خون لازم است. این اسیدهای چرب میزان کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهند و حالت ارتجاعی رگ‌های خونی و جریان خون را بالا می‌برند. دانه کتان یکی از مفید ترین منابع امگا- به شمار می رود. مصرف تخم کتان موجب کاهش سطح کلسترول با چربی بد در خون می شود. محققان معتقدند گنجاندن دانه کتان در برنامه غذایی روزانه افراد بزرگسال می تواند شانس ابتلا به گرفتگی عروق یا آترواسکلروز را در آنها تا درصد کاهش بدهد. محققان با تحقیقی که روی بیش از خانم یائسه انجام دادند، به این نتیجه رسیدند درصد ابتلا به بیماری پرفشاری خون و ناراحتی های قلبی در خانم هایی که به مدت یک سال، روزی قاشق غذاخوری دانه کتان خام مصرف می کردند، بسیار پایین و ناچیز بود.

دانه‌ کتان سرشار از فیبرهای محلول و نامحلول بوده و به همین علت یک ماده ملین بوده و دفع را راحت می‌کند. اگر دچار یبوست مزمن هستید به سراغ دانه‌ی کتان بروید. بدین منظور یک قاشق چای‌خوری دانه‌ی کتان را به مدت یک شب در یک لیوان آب خیس کرده و فردای آن آب را به همراه دانه‌ها بنوشید. یا این که گرم دانه‌ی خشک را با یک لیتر آب و به مدت دقیقه بجوشانید و محلول را صاف کنید. صبح و شب بعد از غذا یک فنجان از این جوشانده میل کنید. توجه داشته باشید تأثیر دانه‌ی کتان تقریباً بعد از روز خود را نشان می‌دهد.

خواص تخم کتان در پیشگیری از گرگرفتگی در زنان

گنجاندن تخم کتان در برنامه غذایی خود و مصرف منظم آن، می‌تواند احتمال ابتلا به گر گرفتگی در دوران یائسگی در زنان را کاهش دهد. تخم کتان حاوی اسیدهای چرب امگا گیاهی (مفید برای پوست) و فیتواستروژن است و برای همین یکی از بهترین مواد غذایی مورد نیاز زنان است. تخم کتان سرشار از لیگنان های گیاهی است و به همین دلیل می تواند سوخت و ساز و استفاده از استروژن را کنترل کرده و به این ترتیب علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، تعریق و خشکی واژن را کاهش دهد. می توانید تخم کتان آسیاب شده را خریداری نموده و به غذاها، ماست و انواع سالاد و غیره افزوده و میل کنید.

در تحقیقی که در سال در کلینیک مایو بر روی زن دچار گرگرفتگی صورت گرفتن نشان داد، که مصرف روزانه گرم پودر تخم کتان دفعات بروز گرگرفتگی در زنان را تا درصد و شدت آن را تا درصد کاهش می دهد. افرادی که در این پژوهش شرکت کردند عنوان داشتند که مصرف تخم کتان سبب بهتر شدن خلق و خوی آنها شده و موجب کاهش دردهای مفصلی و عضلانی در آنها گردیده است. به علاوه تعریق و لزر در این افراد هم با مصرف تخم کتان کاهش یافت.

تخم کتان ( بذر کتان )، منبعی سرشار از اسیدهای چرب امگا ها و امگا محسوب می شود و به همین علت در تسکین التهاب پوستی موثر بوده، می توان از آن به عنوان یکی ماده ضد التهاب بهره جست. تأثیر این اسیدهای چرب در بهبود بافت ها، بهبود جای زخم و جوش و تسکین سطح پوست مثال زدنی است. اگر دچار التهاب پوستی هستید دانه‌ی کتان را امتحان کنید؛ برای این کار مقداری آب را به بذر کتان آسیب شده اضافه نمایید تا به شکل خمیر مانند در آید. این خمیر را با حرارت خیلی ملایم گرم کرده و با ضخامت یک سانتی متر روی یک گاز یا پارچه‌ی تمیز پهن کنید. این مرهم را هر روز دو تا مرتبه روی نقاط ملتهب پوست خود قرار دهید.

همانگونه که در قسمت های دیگر نیز اشاره شده است، تخم کتان دارای میزان زیادی فیبر محلول و نا محلول است که به خوبی می تواند به هضم غذا در معده کمک کند و نفخ شکم را از بین ببرد. برای اینکه از این اثر تخم کتان بهره مند شوید دانه کتان را پودر نموده و در نمک پاش بریزید و به همراه غذا، مانند یک ادویه کمی از آن را روی غذای خود بپاشید. بسیاری از افراد از تخم کتان بیشتر در ماست، شیر، سالاد استفاده می نمایند.

همانگونه که در بالا ذکر شده، تخم کتان سرشار از چربی های سالم امگا و امگا و فیبرهای غذایی می باشد، خوردن دانه کتان باعث ایجاد احساس سیری در انسان شده سبب می گردد تا کالری کمتری مصرف نماییم و منجر به کاهش وزن می شود. در واقع تاثیر مصرف تخم کتان در کاهش وزن نیز از همین ویژگی آن نشات می گیرد. اگر می خواهید لاغر شوید و به دنبال روشی کم دردسر می گردید و نمی خواهید از رژیم های سفت و سخت لاغری استفاده کنید، که در بیشتر موارد هم در بلند مدت، نتیجه مطلوبی در بر ندارند، می توانید از تخم کتان استفاده کنید. برای این منظور دو متد زیر به شما توصیه می شود.

روش اول لاغری با تخم کتان: اگر دقیقه قبل از خوردن غذا، یک قاشق پودر تخم کتان [را همراه با آب فراوان] میل کنید، احساس سیری به شما دست داده و نمی توانید زیاد غذا بخورید و بدین طریق دریافت چربی ها و کالری ها از طریق وعده های روزانه کمتر خواهد شد و به مرور موجب کاهش وزن و کاهش چربی های انباشته شده در بدن می گردد.

روش دوم لاغری با تخم کتان: اگر از تخم کتان در هنگام خوردن غذا استفاده کنید باعث می شود فرایند هضم غذا کندتر شده، و غذا مدت بیشتری در معده بماند و به صورت آهسته آهسته و به تدریج وارد روده کوچک شود و این موجب می شود که سطح انسولین پایدار شده و اشتها کاهش یابد.

علاوه بر آنچه در بالا در خصوص خواص تخم کتان برای کاهش وزن بیان شد، در اینجا می خواهیم شما را با دمنوش تخم کتان آشنا سازیم، که می تواند در کاهش وزن و لاغر شدن به شما کمک نماید. در اصطلاح طب سنتی، تخم کتان دارای طبع گرم و خشکی بوده و می توانید صبح، هنگام صبحانه از آن استفاده کنید. دمنوش تخم کتان می تواند به شدت در افزایش سوخت و ساز بدن موثر باشد. همچنین این دمنوش اشتها را کاهش می دهد بنابراین غذا و کالری کمتری مصرف خواهد کرد.

طرز تهیه دمنوش تخم کتان برای لاغری:.

یک قاشق پودر تخم کتان را در قوری ریخته و آب با دمای یا درجه به آن اضافه کرده و اجازه دهید به مدت دقیقه دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور داده و نوش جان کنید.

آلفا لینولئیک اسید موجود در بذر کتان یکی از مفیدترین چربی ها برای سلامت پوست و مو می باشد. همچنین وجود ویتامین های گروه B در تخم کتان، از خشکی پوست جلوگیری نموده و در بهبود و رفع جوش و آکنه، روزاسه و اگزما موثر است. خوردن تخم کتان در هیدارته نمودن بدن نیز تاثیر دارد و یک مرطوب کننده طبیعی به شمار می رود. اگر می خواهید پوست و مو و ناخن سالم داشته باشید، توصیه می شود قاشق غذا خوری دانه کتان یا قاشق غذا خوری روغن تخم کتان به غذاهای روزانه ی خود اضافه کنید. همچنین می توانید از تخم کتان به صورت موضعی بر روی پوست نیز استفاده کنید.

خواص تخم کتان برای پوست

تخم کتان سرشار از اسید‌های چرب امگا می باشد. امگا در درمان و رفع لکه های قهوه‌ای پوست – که بر اثر افزایش سن – ایجاد می شود، موثر است. همچنین از آن برای رفع چین و چروک های ریز پوست صورت نیز می توان بهره گرفت. در پژوهشی از داوطلبان خواسته شده روزانه تنها نصف قاشق چای‌خوری تخم کتان بخورند و بعد از هفته پوست آن‌ها تازه‌تر و باطراوت‌تر شد (انگار که آبرسانی شده‌باشد) و به‌طور قابل ملاحظه‌ای نیز التهابات و قی‌های پوستی آن‌ها نیز کاهش یافت. اسیدهای چرب امگا واکنش بدن را نسبت به عوامل التهاب‌زا فرو می‌نشاند، همچنین سبب جذب آب را جذب به سلول‌های پوستی می شود تا چروک‌ها را کاهش دهد و پوست را با طراوت‌تر می‌کند. می‌توانید برای بهره‌مند شدن از خواص بذر کتان و اسیدهای چرب امگا موجود در آن، می توانید بر روی سبزیجات و سالاد پودر تخم کتان بپاشید.

این ماده غذایی دارای مقادیر زیادی استروژن گیاهی است. فیتواستروژن موجود در بذر کتان هم دارای خواص شبه استروژنی است و هم به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. آنتی اکسیدان ها سبب حفاظت سلول از آسیب رادیکال های آزاد می شوند. همچنین بذر کتان به ایجاد تعادل هورمون استروژن و پروژسترون در بدن کمک کرده و نمی گذارد که آکنه به پوست صورت آسیب رساند. بهترین روش خوردن بذر کتان نیز اضافه کردن آن به سالاد یا ماست است.

تذکر: همان گونه که در بخش دیگری از این مقاله نیز اشاره شد، مصرف فیتواستروژن‌ها برای زنانی که به سرطان سینه مبتلا بوده و یا هستند و زنانی که سابقه‌ی فامیلی این بیماری را دارند توصیه نمی‌شود. این افراد باید قبل از مصرف این قبیل مواد غذایی با پزشک معالج خود مشورت کنند.



فواید و خواص تخم کتان با طب سنتی , طرز استفاده بذر کتان برای لاغری , ایا تخم کتان باعث نازایی می شود , روش استفاده از تخم کتان برای مو , آیا سیاه دانه را باید آسیاب کرد , تفاوت تخم کتان قهوه ای و طلایی , تخم کتان ميگرن را درمان مي کند , ایاتخم کتان باعث نازایی میشود , روغن بزرک همان روغن کتان است؟ , آیا رزومه باید شامل عکس باشد , طریقه ی استفاده از تخم کتان , مضرات استفاده از تخمه کتان , موارد استفاده از بذر کتان , خواص روغن کتان برای لاغری , چگونه ناشتا به هم می خورد , خواص بذر کتان برای لاغری , تمیزکردن دانه های گیاهی , عکس موارد استفاده از آب , انواع تخم کتان کدام است , تخم کتان در درمان یبوست , یه مزیت بزرک محصوب میشه , تخم کتان اگزالات کلسیم , تاثیر هورمونی تخم کتان , نحوه استفاده تخم ریحان , بذر کتان یا تخم کتان , طریقه مصرف تخمه کتان , طرز استفاده تخم کتان , موارد مصرف تخم کتان , بذر کتان برای لاغری , طریقه مصرف تخم کتان , لیست خواص تخم کتان , خواص روغن بذر کتان , نحوه مصرف تخم کتان , تخم کتان در لاغری , روغن کتان و لاغری , روش مصرف تخم کتان , خواص تخم شنبليله , تخم کتان و لاغری , جوشانده تخم کتان , دانه کتان بازده , طریقه مصرف برزک , خاصیت تخم کتان , خرید دانه کتان , فوايد تخم كتان , انواع تخم کتان , خواص دانه کتان , عوارض تخم کتان , خواص کتان ق , فوائد تخم کتان , فواید تخ کتان , خواص تخم كتان , روعن بذر کتان , فوایدتخم کتان , آرد کتان چیست , تخم کتان ق , سبزه تخم کتان , مضرات می تخم , کتان مسهلی , برزک چیست , تخم كتان

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قیمت انجیر در شیراز x بخوانید...