خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

دوره مقدماتی php
خواص بخور اسطوخودوس برای پوست
خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

پاکسازی پوست صورت در کنار استفاده از محصولات مراقبت از پوست مناسب تا حد زیادی به سلامت و زیبایی پوست تان کمک می کند. به این منظور می توانید از بخور استفاده کنید که راهی ارزان و ساده است. این درمان خانگی پوستتان را تغذیه می کند و به آن لطافت می دهد. در ادامه با دیگر فواید بخور صورت آشنا می‌شوید. همچنین به سوالاتی مانند چگونه باید پوست خود را بخور دهید؟ چه موادی را می توانید به بخور خود بیفزایید؟ و … پاسخ می دهیم.

بخور، منافذ پوست را باز می کند و با پاکسازی عمیق تر آن، به از بین بردن هر نوع آلودگی از سطح پوست کمک می کند. افزون بر این، جوش های سرسیاه را نرم می کند. در نتیجه، راحت تر می توانید آنها را تخلیه کنید.

بر اثر بخور گرم و افزایش تعریق، رگ های شما گشاد می شود. به دنبال آن گردش خونتان افزایش می یابد. این افزایش جریان خون، پوست را تغذیه می کند و به آن اکسیژن می رساند. در نتیجه، پوستتان درخشان و سالم می شود.

بخور، منافذ پوست را باز می کند. به همین دلیل، باکتری ها، سلول های مرده و آلودگی های دیگر از آن خارج می شوند. در نتیجه، کمتر ممکن است جوش بزنید. زیرا این آلودگی ها روزنه های پوست را مسدود می کنند و سبب ایجاد آکنه می شوند.خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

چربی طبیعی (سبوم) توسط غدد سباسه (غدد چربی پوست) ساخته می شود تا پوست و مو را نرم و روان کند. اگر این چربی در زیر سطح پوست انباشته شود، زمینه ی رشد باکتری ها فراهم می شود. این موضوع سبب ایجاد آکنه و جوش سرسیاه می شود.

دوره مقدماتی php

بخور تولید چربی پوست را افزایش می دهد و آن را آبرسانی می کند. در نتیجه، صورت را به طور طبیعی مرطوب می سازد.

بخور، قابلیت نفوذ‌پذیری پوست را افزایش می دهد. بنابراین، اگر محصولات مراقبت پوست را پس از بخور استفاده کنید، بهتر جذب می شوند.

دانستید که گردش خون در زمان بخور پوست افزایش می یابد. به دنبال آن، کلاژن و الاستین بیشتری در پوستتان تولید می شود. به همین دلیل، ظاهر پوستتان جوان تر و سفت تر می شود.

حس کردن گرمای بخار روی صورت آرامش بخش است. با افزودن رایحه های گیاهان دارویی یا اسانس های روغنی، اثر آرامش بخش بخور بیشتر می شود.

بخور، گرفتگی سینوس‌ و سردردهای ناشی از آن را برطرف می کند. افزودن اسانس های روغنی خاص به بخور تأثیر آن را افزایش می دهد.

برای استفاده از مزایای بخور لازم نیست به زحمت بیفتید یا به مکانی خاص بروید. می توانید در خانه و با هرآنچه در اختیار شماست، صورت خود را بخور دهید.

برای بهره‌مندی از فواید بخور صورت و لذت بردن از این درمان خانگی، روش های متعددی وجود دارد. بخور دادن ساده و کم هزینه است. البته، ممکن است تجملاتی و پرهزینه‌ باشد. این موضوع به انتخاب شما بستگی دارد.

نوع مایعی که برای بخور انتخاب می کنید، چیزی از فواید بخور صورت کم نمی کند، با این حال برخی از این مایع ها برای پوست شما مفیدترند. انتخاب مایع به تمایل شخصی و پولی که هزینه می کنید، بستگی دارد:

آب شیر: آب شیر رایگان و قابل دسترس است، بنابراین نمی توانید در انتخاب آن دچار اشتباه شوید.

آب چشمه یا آب مقطر: می توانید از آب مقطر یا آب چشمه استفاده کنید. هیچ مدرکی مبنی بر برتری یکی بر دیگری وجود ندارد.

چای: برخی از چای هایی که برای زیبایی به کار می روند، به دلیل وجود آنتی کسیدان‌ مزایای زیادی دارند. گمان می رود این چای ها به دفع سموم بدن هم کمک کنند. طبق تحقیقات، چای سبز و چای های دیگر پلی فنول‌ دارند. اگر آنها را به شکل موضعی مصرف کنید، ضدپیری و محافظ پوست اند. پس، قطعاً می توانید از چای های گیاهی برای بخور صورت خود استفاده کنید.

افزودن انواع گیاهان خشک و روغن به بخور، مزایای آن را افزایش می دهد. برای انواع مختلف پوست، گیاهان دارویی متفاوت و مفیدی وجود دارد. برخی از گیاهان دارویی و اسانس های روغنی آرامش بخش و تقویت کننده اند؛ بستگی دارد خواهان چه چیزی باشید.

بابونه: طبق تحقیقات، بابونه به درمان التهاب پوست و درماتیت کمک می کند. این گیاه برای همه ی انواع پوست (حتی پوست های حساس) مفید است.
رزماری: این گیاه دارویی گزینه ای مناسب برای افرادی است که پوست چرب دارند.

اسطوخودوس: این گیاه برای پوست خشک یا مبتلا به اگزما، فوق العاده است و رایحه‌ای آرامش‌بخش دارد.

شمعدانی: روغن استخراج شده از گل شمعدانی یک قابض طبیعی است که پوست را محکم، صاف و یک دست می کند.

اکالیپتوس: اگر پوستتان آکنه دارد یا به احتقان و گرفتگی دچار شده اید، اکالیپتوس بهترین گزینه است.

پرتقال: پرتقال در رایحه درمانی به کار می رود. همچنین، ممکن است منافذ مسدود را باز و پوست را شاداب کند.

آسیبِ سوختگی با بخار آب بیشتر از سوختگی با آب جوش است، بنابراین در حین بخور دادنِ صورتِ خود باید بسیار مراقب باشید. برای کاهش خطر سوختگی، صورت خود را خیلی به بخار نزدیک نکنید. فاصله را تا حدی رعایت کنید که راحت باشید. اگر از روش بخور با حوله استفاده می کنید، آب باید گرم باشد نه داغ.

برای دستیابی به نتایح بهتر، هفته ای یک مرتبه صورت خود را بخور دهید. افزون بر این، هر جلسه بخور را به ۱۰ دقیقه محدود کنید تا پوستتان تحریک نشود.

در ادامه به چندین ترفند اشاره می کنیم تا با به کار بردن آنها، بیشترین بهره را از فواید بخور صورت ببرید.

آب رسانی: قبل از قرار گرفتن در معرض هر گرمایی، بهتر است آب بنوشید، بنابراین قبل از شروع بخور آب بخورید.خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

پاک کردن: با یک پاک کننده ی ملایم حاوی لایه بردار، پوست خود را تمیز کنید. با این کار پوست شما آماده است تا از همه مزایای بخور بهره مند شود.

سوختگی ناشی از بخار شدید است، بنابراین فاصله ی خود را با آن حفظ کنید. اگر از روش حوله ی گرم برای بخور صورت استفاده می کنید، مطمئن شوید که حوله گرم است نه داغ.
اگر آکنه ی روزاسه ( التهاب و قرمزی مزمن پوست) دارید، نباید صورت خود را بخور دهید. گرما رگ های خونی را گشاد می کند و قرمزی پوست را افزایش می دهد.
بخور آب رسان است، اما افرادی که پوست خشک یا اگزما دارند؛ باید محتاط باشند. جلسات بخور را ۲ دقیقه ای انجام دهید تا پوستتان تحریک نشود.
حرف آخر
بخور هفتگیِ صورت راهی مناسب برای تمیز کردن پوست است. همچنین، سلامت آن را افزایش می دهد. اما اگر به بیماری التهاب پوست دچارید، قبل از بخور حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

حال که با فواید بخور صورت و سایر نکات بخور دادن آشنا شدید، در استفاده از آن شک نکنید. اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، تجربه های خود را در قسمت بیان نظر مطرح کنید و بنویسید صورت خود را چگونه بخور می دهید؟ به نظرتان کدام گیاه و روغن برای بخور مناسب تر است؟ چند وقت یک بار صورت خود را بخور می دهید؟

منبع:

فواید بخور صورت بر کسی پوشیده نیست. پوست صورت بی هیچ محافظ و پوششی همواره در برابر آلودگی ها و نور آفتاب قرار دارد، بنابراین لازم است که از آن مراقبت ویژه به عمل آید. اولین گام پیش از گذاشتن ماسک بر روی صورت، استفاده از بخور می‌باشد. متخصصین و کارشناسان زیبایی معتقدند که بخور دادن مهمترین اصل پاک کردن پوست است. اما مانند تمامی روش‌های مراقبتی پوست رساندن گرما و رطوبت به شکل همزمان به پوست هم مزایا و معایبی دارد که به آنها می‌پردازیم.

به پوست صورت یک نوزاد نگاه کنید، متوجه می‌شوید که خداوند متعال از همان آغاز زندگی پوستی زیبا، شاداب و باطراوت به ما عنایت کرده، اما فشارهای عصبی و استرس‌های زندگی صنعتی، آلودگی‌های زندگی ماشینی، رعایت نکردن اصول و قوانین بهداشتی و خشکی هوا سبب گردیده که پوست ما به تدریج آن لطافت و شادابی اولیه خود را از دست بدهد. بخار آب یکی از موثرترین روش ها برای طراوت و تازگی پوست، افزایش جریان خون پوست و رفع درد و خستگی عضلات است به شرط آنکه در استفاده از آن دقت و احتیاط شود تا موجب سوختگی یا کاهش آب پوست نشود.

بخار گرم باعث باز شدن منافذ پوست و دفع مواد زائد بدن می‌شود. اگر روغن اوکالیپتوس نیز به منبع بخار اضافه شود در باز کردن منافذ پوستی و تمیز کردن هوای تنفسی موثر خواهد‌بود. اوکالیپتوس یک ماده آنتی‌باکتریال قوی است و می‌تواند میکروب‌های هوا را از بین ببرد. توصیه می‌شود روزی ۱۰ دقیقه از بخور استفاده کنید.

 

خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

بخار آب یکی از موثرترین روش ها برای طراوت و تازگی پوست، افزایش جریان خون پوست و رفع درد و خستگی عضلات است به شرط آنکه در استفاده از آن دقت و احتیاط شود تا موجب سوختگی یا کاهش آب پوست نشود.

برای بهترین نتیجه بخور صورت لازم است پوست به طور مستقیم این مواد را جذب کند تا از خواص آنها برای ترمیم خود استفاده نماید. به همین خاطر پیش از بخور صورت، باید مواد آرایشی را به طور کامل از روی آن پاک کرد. شامپوی بچه گزینه خوبی برای پاک کردن پوست صورت می‌باشد. شامپوهای بچه به این خاطر که دارای مواد قلیایی کمتری می‌باشند، به پوست آسیبی نمی‌رسانند.

سونا میتواند نوعی بخور برای پوست شما محسوب شود . هر کدام از سونا ها (خشک، بخار) کاره ویژه ای انجام می دهد:

توجه داشته‌باشید که سونای خشک می‌تواند به پوست آسیب برساند زیرا حرارت خشک موجب کم آبی پوست می‌شود، مگر آنکه بر روی سنگ ها آب بریزید تا بخار در هوا ایجاد شود و سونای شما مرطوب گردد.این کار موجب افزایش دما خواهد شد و هرگز بیش از ۱۲ دقیقه در سونای خشک نمانید. هرگز نباید بیش از ۲ یا ۳ بار در هفته به سونا بروید زیرا موجب آسیب پوستی و پیری زودرس پوست می‌گردد. اگر از آن دسته افرادی هستید که کم عرق می‌کنید و خیلی طول می‌کشد تا عرق کنید توصیه می‌شود هرگز به سونای خشک نروید. گرمای خشک موجب تخریب مویرگ‌های پوستی و خشکی شدید پوست می‌شود. همچنین افراد مسن و افرادی که پوست آنها نازک و ظریف است باید از سونا بپرهیزند. همیشه قبل و بعد از سونا، دوش بگیرید.

 

سونای مرطوب و جکوزی وسایلی مفید برای آسوده سازی جسمی و روانی هستند و موجب آرامش می‌شوند. متأسفانه در برخی مراکز ممکن است مقدار کلر آب کمتر یا بیشتر از حد لازم باشد. اگر کلر کمتر از حد لازم باشد موجب آلودگی و عفونت می‌شود و اگر بیشتر از حد باشد برای تنفس و پوست مضر است و موجب آزردگی ریه ها و خشکی پوست می‌شود. حتما توجه کرده اید که پس از دوش گرفتن هم بوی کلر را حس می‌کنید، این به آن علت است که کلر به پوست و مو می‌چسبد و از آن جدا نمی‌شود مگر آنکه پس از اتمام کار، بدن خود را با شامپو، صابون یا حالت دهنده‌های مخصوص که حاوی مواد ضدکلر است بشویید.

 

برای بهترین نتیجه بخور صورت لازم است پوست به طور مستقیم این مواد را جذب کند تا از خواص آنها برای ترمیم خود استفاده نماید. به همین خاطر پیش از بخور صورت، باید مواد آرایشی را به طور کامل از روی آن پاک کرد.

بعد از بررسی موارد کلی در رابطه با بخور قصد داریم انواع مختلفی از بخورهای گیاهی قابل تهیه در منزل را به شما عزیزان معرفی کنیم.یکی از نکات مهم قبل از استفاده از گیاهان دارویی برای بخور این است که از حساسیت پوست خود نسبت به آن گیاه مطلع باشید. اگر پوست شما نسبت به گیاهی حساس است از آن هرگز برای بخور دادن استفاده نکنید و با پزشک خود در این باره مشورت نمایید.

راحت‌ترین و در دسترس‌ترین بخورها، بخور با بخار آب است که آن بخور را می‌توان همیشه و در هر جایی انجام داد. داخل ظرفی آب ریخته، اجازه بدهید جوش بیاید. حوله ای را بر روی سر بیندازید و صورت را در مقابل بخار نگه دارید. بخار باید گرم و ملایم و آرام‌بخش به صورت شما برسد نه اینکه خیلی داغ و غیر قابل تحمل باشد. هنگام بخور چشم ها را ببندید تا آسیبی به آن ها نرسد. همزمان با اینکه صورت خود را بخور می‌دهید، با نوک انگشتان پوست خود را به صورت حلقوی ماساژ دهید و به آرامی به آن ضربه بزنید. این کار سبب تسهیل جریان خون، دفع سریع مواد زاید و شادابی و طراوت پوست می‌شود.

۱) يك حوله دست و صورت را برداريد و شير آب گرم را باز كنيد تا داغ شود، وقتي كه آب كاملاً داغ شد سينك يا كاسه را با آب داغ، به منظور خيساندن حوله پر كنيد و گياه دارويي مورد نظرتان را اضافه كنيد.

۲) موهاي خود را به طور كامل جمع كنيد و با يك پاك كننده ملايم پوست، صورت و گردن خود را تميز كنيد.

۳) حوله را درون آب داغ خيس كنيد و سپس بفشاريد تا آب اضافي خارج شده و حوله نم‌دار شود.

۴) به يك صندلي راحت تكيه داده و يا دراز بكشيد. سپس حوله را روي صورت خود قرار دهيد. گوشه‌هاي حوله را به طرف بالا جمع كرده و در مركز پيشاني به يكديگر برسانيد.

۵) محل قرارگيري حوله را طوري روي صورت خود تنظيم كنيد كه تمام صورت به همراه چشم‌ها (البته به غير از بيني) را كاملاً بپوشاند و به مدت ۵ دقيقه استراحت كنيد.

در ظرف آب جوش کمی گل ختمی و بابونه بریزید، سپس درب ظرف را ببندید تا کمی دم بکشد. حوله‌ای بر روی سر و ظرف انداخته، صورت را در بالای ظرف و در معرض بخار قرار دهید. همزمان با بخور دادن پوست صورت، همانطور که در بخور با بخار آب بیان کردیم پوست را ماساژ داده و با نوک انگشتان به آرامی به آن ضربه بزنید. این بخور علاوه بر تمیزی و مرطوب شدن پوست، آن را ضدعفونی، روشن و شاداب نیز می‌کند. بعد از تمام شدن عمل بخور، کمی روغن زیتون بر روی پوست بمالید و در صورتی که پوست شما جوش دارد، کمی لیموترش را با روغن زیتون مخلوط کنید. سپس با کمک پنبه این مخلوط را بر روی پوست بمالید و بعد از نیم ساعت پوست را شستشو دهید.

برای درست کردن این بخور صورت دو مشت کامل از ریشه این گیاه را در یک لیتر آب ریخته و از جوشانده غلیظ و گرم آن استفاده کنید. برای بخور دادن با زنجبیل شامی یک حوله بر روی سر انداخته، بخار آن را استنشاق کنید و همزمان پوست را ماساژ هم بدهید. بعد از تمام شدن عمل بخور، با یک حوله تمیز پوست را تمیز کنید. این بخور علاوه بر تمیزی و شادابی پوست برای دستگاه تنفسی هم بسیار مفید است.

اگر شما هم از جوش های سرسیاه پوستتان کلافه شده اید، این بخور برای از بین بردن این جوش ها بسیار مفید است. برای تهیه آن مقداری آب را درون ظرف جوش آورید، سپس آن را از روی حرارت دور کرده، چند قطره روغن اسطوخودوس یا گیاه خشک شده آن را به همراه کمی رزماری یا نعناع به آب درون ظرف اضافه کنید. حوله ای را بر روی صورت خود و ظرف بیندازید و اجازه دهید بخاری که از ظرف بلند می شود به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه صورت شما را نوازش کند. در طول این مدت، مرتبا صورت خود را به سمت چپ و راست بچرخانید تا بخار به همه نقاط صورت شما برسد. بعد از تمام شدن عمل بخور، ابتدا صورت خود را با آب ولرم و بعد با آب سرد بشویید. آب ولرم آلودگی های پوست شما را به طور کامل از بین می برد و آب سرد باعث بسته شدن منافذ پوستتان می‌شود.

یکی از نکات مهم قبل از استفاده از گیاهان دارویی برای بخور این است که از حساسیت پوست خود نسبت به آن گیاه مطلع باشید. اگر پوست شما نسبت به گیاهی حساس است از آن هرگز برای بخور دادن استفاده نکنید و با پزشک خود در این باره مشورت نمایید.

 

برای تهیه این بخور باید یک قاشق سوپخوری بابونه را به همراه یک قاشق سوپخوری رازیانه و یک قاشق سوپخوری رز خشک شده در یک کاسه آب جوش بریزید. افرادی که پوست های خشک و حساس دارند، بهتر است یک قاشق سوپخوری گل همیشه بهار به این مخلوط اضافه کنند و افرادی که پوست های آکنه دار و چرب دارند، به جای گل همیشه بهار از مرهم لیمو استفاده نمایند. تأثیر معجزه آسای این بخور زمانی مشخص می‌شود که یک روز در میان صورت خود را با آن بخور دهید.

این بخور مخصوص پوست های چرب است و طرز تهیه و مصرف آن مانند بخورهای بالا می‌باشد.خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

گیاهان دیگری که برای بخور دادن مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: بابونه، آویشن، اسطوخودوس، رازیانه، بومادران، اکلیل کوهی و نعناع صحرایی.

سوختگي با بخار خطرناك‌تر از سوختن توسط آب جوش است بنابراين زمانيكه صورت خود را بخاردهی می‌كنيد بايد بسيار مراقب و هوشيار باشيد. براي كاهش خطر سوختگی از نزديك كردن صورتتان به بخار خودداري كرده و برای راحتی بيشتر فاصله صورتتان را از ظرف افزايش دهيد. توجه داشته باشيد در روش بخاردهی به وسيله حوله، آب بايد گرم باشد نه داغ.

برای اينكه بهترين نتيجه را بگيريد هفته‌اي يك بار بخاردهي را انجام دهيد و هر جلسه بخاردهي را به ۱۰ دقيقه محدود كنيد تا باعث تحريك پوستتان نشود.

در ادامه نكات و راهكار‌هايی را ارائه خواهيم داد تا بيشترين نتيجه را از بخاردهی صورت خود بگيريد.

آبرساني:

نوشيدن آب قبل از اينكه در معرض هرگونه حرارت و گرما قرار بگيريد، می‌تواند ايده‌ خوبی باشد.

پاك‌سازي:

با استفاده از يك پاك‌كننده‌ ملايم پوست، صورت خود را تميز كنيد. حالا پوست شما آماده‌ بخاردهی است.

چشمانتان را ببنديد:

اگر چشمانتان را به هنگام بخاردهي ببنديد، راحت‌تر خواهيد بود و همچنين چشم‌هايتان در معرض خطر سوختگی و تحريك ‌شدن قرار نخواهد گرفت. به علاوه اجازه دهيد تا پلك‌هايتان نيز از فوايد بخاردهی بهره‌مند شوند.

  • عکس زشت دختر ایرانی در دبیرستان
  • قرارگيري صورت در فاصله ۶ تا ۱۰ اينچی:

    شما نمي‌خواهيد كه با نزديك شدن به كاسه يا سينك آب گرم خودتان را در معرض سوختن قرار دهيد. بنابراين به حرارتی كه روی پوستتان احساس می‌كنيد دقت كرده و آنچه موجبات راحتي شما را فراهم می‎كند انجام دهيد.

    مطالعه دفترچه راهنما دستگاه بخاردهی صورت:

    دفترچه راهنما دستگاه خود را مطالعه كرده و همانطور كه در آن راهنمايی شده از آن استفاده كنيد.

     

    در حال حاضر بعد از انجام بخور پوست شما کاملا ریلکس شده و به بهترین شکل ممکن منافذ پوستتان به صورت موقتی باز شده اند. بهترین زمان برای تخلیه چربی‌های زاد پوست صورت و جوش‌های سر‌سیاه سطح پوست است. کامل‌ترین روش استفاده از دستگاه میکرودرم خانگی کیوت اسکین برای تخلیه منافذ پوستی است.

     

    خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

    تمام حقوق برای سایت کیوت اسکین محفوظ میباشد.

    شما اکنون در سایت خلایق هستید: نوشته ی
    پدرام ملکی

    مواد موثره گیاه اسطوخودوس عبارتند از ۲۰ تا ۳۵ درصد اینالول، ۳۰ تا ۵۵ درصد لینالیل استات، ۵ تا ۱۰ درصد تانن، اوسی من، کامفر، کاریوفیلن اکساید، کومارین، فلاونوئیدها و فیتواسترول. با ما همراه باشید تا به بررسی کامل خواص دارویی اسطوخودوس بپردازیم.خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

    عمومی ترین خواص گیاه اسطوخودوس عبارتند از :

    به منظور بهره گیری از خواص اسطوخودوس به صورت خوراکی، می توانید از دمنوش اسطوخودوس، عرق اسطوخودوس و اسانس یا روغن اسطوخودوس و همچنین از گیاه اسطوخودوس به صورت ادویه برای خوش عطر کردن غذاها استفاده کنید.

    از خواص اسطوخودوس برای پوست این است که از شل و آویزان شدن پوست در اثر افزایش سن جلوگیری می کند. به منظور بهره گیری از خواص اسطوخودوس برای پوست می توانید ابتدا با گیاه، جوشانده تهیه کنید و آن را با استفاده از پنبه روی موضع بمالید.

    خواص روغن اسطوخودوس برای پوست نیز شبیه جوشانده آن است. روغن اسطوخودوس به علت داشتن خواص آنتی باکتریالی به درمان آکنه و همچنین چین و چروک پوست کمک می کند. به منظور بهره مندی از خواص روغن اسطوخودوس برای پوست مقداری از آن را به صورت منظم روی موضع بمالید.

    ضمنا روغن اسطوخودوس برای جای جوش نیز مفید است. با به کار بردن منظم روغن اسطوخودوس برای جای جوش و مالیدن آن روی موضع می توانید از شر جای جوش و جای هر گونه زخمی خلاص شوید. همچنین برای افزایش گردش خون و اکسیژن در پوست و تغذیه و حفاظت پوست گیاه اسطوخودوس را به مدت چند ساعت در مقداری آب جوش بریزید تا بماند و سپس روزانه چند بار و هر بار چند قطره از محلول را به پوست خود بمالید.

    از جمله خواص روغن اسطوخودوس برای مو تقویت مو، تسریع رشد مو، درمان ریزش مو، درمان شوره سر، درمان آلوپسی و شپش سر است.

    برای بهره گیری از خواص روغن اسطوخودوس برای مو و درمان ریزش مو ناشی از استرس، موها و پوست سر خود را با روغن اسطوخودوس به طور منظم ماساژ دهید.

    به منظور استفاده موثر از خواص اسطوخودوس برای مو و درمان شوره سر ۱۵ قطره روغن اسطوخودوس را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون یا بادام مخلوط کرده و به مدت چند ثانیه ترکیب را کمی حرارت دهید. سپس روغن گرم شده را بر روی سر ماساژ دهید. بعد از یک ساعت سرتان را با یک شامپو ملایم بشویید.

    از خواص بخور اسطوخودوس برای پوست می توان به افزایش شادابی و جوانسازی پوست اشاره کرد. بخور اسطوخودوس برای پوستهای خشک بسیار مناسب است و به منظور استفاده از خواص بخور اسطوخودوس برای پوست می بایست دو تا سه بار در هفته مورد استفاده قرار گیرد.

    برخی از خواص عرق اسطوخودوس عبارتند از درمان کننده استرس و اضطراب، تقویت کننده مغز و اعصاب، آرامش بخش، ضد تشنج، خواب آور، درمان مشکلات ذهنی، درمان پارکینسون.

    اسطوخودوس به صورت خوراکی در قالب دمنوش، روغن یا عرق در درمان بسیاری از بیماری های مغز و اعصاب از جمله روان پریشی، افسردگی، تشنج، صرع، جنون، اضطراب، تومور مغزی، وسواس، میگرن، عفونت مغز، آلزایمر، سکته مغزی، ام اس و پارکینسون مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع گیاه اسطوخودوس به درمان کننده بیماریهای مغز و اعصاب شهرت دارد.

    برای استفاده از خواص گیاه اسطوخودوس در درمان رعشه، لقوه، لرزش و سرگیجه، هر شب ۵ گرم از پودر اسطوخودوس را با عسل مخلوط کرده و میل کنید.

    برای استفاده از خواص دارویی اسطوخودوس در رفع خستگی و ایجاد آرامش، چند قطره از روغن اسطوخودوس را در وان آب گرم ریخته و برای ۱۵ دقیقه در آن دراز بکشید.

    برای رفع فراموشی، تقویت حافظه و برطرف کردن غم و اندوه روزی ۳ استکان از دمنوش اسطوخودوس مصرف کنید.

    برای رفع بی خوابی یک قطره از روغن اسطوخودوس را روی پنبه بریزید و آنرا کنار بالش خود بگذارید تا خواب مناسبی برایتان فراهم شود. ضمنا برای رفع بی خوابی می توانید یک قاشق چایخوری پودر اسطوخودوس را با یک قاشق چایخوری پودر سنبل الطیب مخلوط کرده و در یک لیوان آبجوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. این دمنوش را یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب میل کنید.

    مصرف خوراکی گیاه اسطوخودوس درمان کننده بیماریهای گوارشی از جمله تومور روده، کرمهای معده و روده، حالت تهوع، بی اشتهایی و نفخ و درد روده می باشد.

    برای برطرف کرده سوء هاضمه یک قطره اسانس اسطوخودوس را در یک لیوان آب ولرم بریزید و بنوشید. همچنین به همین منظور می توانید از دمنوش آن نیز بهره مند شوید.

    خواص گیاه اسطوخودوس در درمان بیماریهای تنفسی شناخته شده است. گیاه اسطوخودوس در درمان سرماخوردگی، سینوزیت، آسم، سرفه و زکام، آنفولانزا، سیاه سرفه و لارنژیت کاربرد دارد.

    با افزودن چند قطره از روغن اسطوخودوس به آب و بخور کردن با آن می توان از خواص ضد ویروسی و ضد احتقانی آن استفاده کرد.

    ماساژ دو قطره از روغن اسطوخودوس در طرفین حفره های بینی و زیر تیغه بینی و همچنین در امتداد لبه استخوانی ناحیه ابروها در رفع زکام موثر است.

    گیاه اسطوخودوس در درمان بیماریهای دشوار نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله این بیماریها می توان به تومور سینه، سرطان کبد، پروستات، بیماریهای مجاری ادرار، بیماریهای کبدی،‌ ترشحات رحمی زنانه، سرخجه، مخملک و آبله، زردی، تپش قلب، بواسیر و بیماریهای مفصلی اشاره کرد.خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

    برای درمان رماتیسم، آرتروز و نقرس کمپرس اسطوخودوس را بر روی عضو مورد نظر بگذارید. یا اینکه ۲ قطره روغن آن را با یک قاشق روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کرده و روی موضع ماساژ دهید.

    برای درمان بیماری های ریوی ۲ تا ۳ قطره روغن اسطوخودوس را با یک قاشق غذا خوری روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کرده و سینه و پشت بیمار را با آن ماساژ دهید.

    اسطوخودوس اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار گیرد، علاوه بر ضد عفونی کردن محل تب خال، موجب درمان آن نیز می شود. اسطوخودوس در صورت مصرف موضعی ضد خارش و قارچ است و در صورت مصرف خوراکی به درمان تب کمک می کند.

    برای استفاده از خواص اسطوخودوس در درمان خواب رفتگی و مور مور شدن دستها و پاها به صورت منظم از دمنوش این گیاه استفاده کنید.

    زخم های کهنه را با مالیدن اسانس اسطوخودوس که در الکل حل شده است برطرف کنید.

    امیدواریم از این مقاله استفاده مناسب را برده باشید و از این نوشدارو که از طریق عطاری ها قابل تهیه است به رفع طبیعی مشکلات خود بپردازید.

    برچسب‌ها: گیاهان دارویی


    ۱۳۹۷-۱۰-۱۲

     شما اکنون در سایت خلایق هستید: نوشته ی
    لیلی عسگری
    · Published ۱۳۹۷-۱۰-۱۲


    ۱۳۹۷-۰۷-۲۵

  • مدل عکس کودک پسرانه
  •  شما اکنون در سایت خلایق هستید: نوشته ی
    سمیرا عنایتی
    · Published ۱۳۹۷-۰۷-۲۵


    ۱۳۹۷-۱۰-۰۹

     شما اکنون در سایت خلایق هستید: نوشته ی
    پدرام ملکی
    · Published ۱۳۹۷-۱۰-۰۹


    ۱۳۹۶-۰۹-۱۹

     شما اکنون در سایت خلایق هستید: نوشته ی
    پدرام ملکی
    · Published ۱۳۹۶-۰۹-۱۹

    مشاوره چشم پزشکی توسط متخصصین مرکز چشم پزشکی بصیر

    باز نشر مطالب تنها با ذکر نام سایت خلایق و ذکر آدرس و درج بک لینک khalayegh.com مجاز است.

     

    در این مطلب به برسی اسطوخودوس این گیاه معجزه گر خواهیم پرداخت و شما می توانید با کلیک بر روی عنوان هر بخش مستقیم به مطلب آن بخش دسترسی داشته باشید

    اسطوخودوس مزاجی گرم و خشک دارد و به عنوان یک گیاه دارویی پرخاصیت در طب سنتی ایران، هند و چین شناخته شده است و در سبد غذایی بسیاری از خانواده های آسیایی و اروپایی به عنوان یک خوراکی مفید وجود دارد.

    گلهای زیبای لاوندر سرشار از خاصیت و فوایدی است که برای آرامش جسم و روح تجویز می شود. افرادی که بوی اسطوخودوس را استشمام می‌کنند، دارای آرامش بیشتر و حتی روحیه بهتری نسبت به سایر افراد هستند.خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

    از گذشته از عصاره و یا روغن اسطوخودوس در وان آب گرم  برای رفع خستگی و آرامش و یا جهت پخش شدن عطر مطبوع لاوندر در هوا  برای برطرف کردن بوهای نامتناسب در منزل استفاده می شده است.

    امروزه با تولید محصولات متنوعی از گیاه لاوندر به صورت قطره خوراکی، شربت، روغن، آبرسان،کرم ، لوسیون و..کمک بسزایی به دوستداران این گیاه شده است که در هر زمان و مکان بتوانند این گیاه را به همراه خود داشته باشند.

    مهم‌ترین اثرات گزارش شده اسطوخودوس شامل :

    گلهای لاوندر با داشتن طبیعتی ملایم در ساخت لوسیون های زیبایی، ابرسان ها، صابون ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

    عصاره اسطوخودوس طبیعی ترین راه، برای پیشگیری از پوست پوست شدن و آفتاب سوختگی پوست است.

    البته استفاده از این ضدآفتاب طبیعی در روزهایی که نور خورشید مستقیم و شدید نیست و بیشتر در پاییز و زمستان توصیه می شود.

    روغن اسطوخودوس یکی از بهترین روش ها برای درمان جای جوش می باشد.

    همچنین اسطوخودوس جوش های سرسیاه  را کنترل میکند. زمانی که سلول های مرده پوست یا همان چربی اطراف ریشه مو نزدیک به سطح پوست تجمع  کنند، دانه های سرسیاه تشکیل و به تدریج بر اثر تماس با هوا و اکسید شدن چربی به صورت سفت و سیاه در می آیند.

    بدین منظور روغن اسطوخودوس را به آرامی با استفاده از یک گوش پاک کن روی آکنه‌ها بمالید، و شاهد نتایج مطلوب آن باشید.

    تشکیل جوش های سر سیاه به عوامل مختلفی بستگی دارد:

     

    اسطوخودوس پوست را شاداب و سفت میکند زیرا گردش خون را بهبود بخشده و مواد غذایی و اکسیژن را به مقدار کافی برای سلول های پوستی فراهم می کند و فرایند احیا پوست و سالم ماندن پوست را تسریع می بخشد.

    علاوه بر موارد بالا استفاده از ماسک و تونرِ اسطوخودوس روشی ساده برای کاهش استرس و رسیدن به آرامش است.

    مواد لازم

    یک چهارم قاشق غذاخوری عسل طبیعی ،

    چهار قطره روغن اسطوخودوس

    این ماسک را به میزان برابر بر روی پوست صورت و گردن میتوانید قرار دهید و بعد از ۲۰ دقیقه با آب ورم بشورید. توجه داشته باشید که بهتر است قبل ماسک صورت خود را با آب، تمیز و سپس آهسته خشک کرده باشید.

    مواد لازم

    ۱۰ قطره روغن اسطوخودوس

    نصف فنجان نمک دریا

    یک‌چهارم فنجان آب آلوئه ورای خالص یا ژل آن

    با  مخلوط کردن این مواد، یک خمیر سفت و غلیظ درست خواهد شد. که می توانید در حمام آن را روی لیف یا کف دست ریخته و به آرامی با حرکات دایره‌ای پوست صورت را شست‌وشو دهید.

    اگر خمیر زیادی خشک بود چند قطره دیگر روغن به آن اضافه کنید.خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

    مواد لازم:

    آب ۱۰۰میلی لیتر

    گیاه لاوندر ۵۰ گرم

    در این روش اسطوخودوس را باید دم کنید و بگذارید خیس بخورد و سپس در یک بطری تمیز ریخته و هر صبح بعد از شستشوی صورتتان آن را بر روی صورتتان اسپری کنید.

    در صورتی که به این تونر نصف قاشق چای‌خوری روغن جوجوبا، نصف قاشق چای‌خوری روغن ویتامین E و ۳۰ قطره روغن اسطوخودوس اضافه کنید می توانید با یک یا دو اسپری روی مو از شر گره ها خلاص شوید.

    روغن اسطوخودوس با توجه به خواص مفید و متعددی که دارد، می‌تواند سلامت مو‌ها را نیز حفظ کند و پوست سر شما را از هجوم انواع میکروب‌های بیماری زا که باعث کم پشت شدن مو و  ریزش آن نیز می‌شوند جلوگیری کند.

    در سال ۲۰۱۱ مطالعه ای بر روی روغن اسطوخودوس صورت گرفت که نشان داد این  روغن کمکی برای نابودی شپش‌های سر است.

    در صورتی که روغن درخت چای را با این روغن مخلوط کنید کارایی بیشتری برای نابودی شپش‌ها خواهید دید ، البته توجه داشته باشید برای خلاص شدن از شر شپش‌ها، صرفا به روغن‌های گیاهی تکیه نکنید. این روش فقط می‌تواند یک روش کمکی برای نابودی آن‌ها باشد.

    روغن اسطوخودوس سیستم عصبی بدن را آرام می کند و عطر تازه اش استرس و خستگی را کم می کند.

    همچنین نوشیدن چای لاوندر پیش از خواب به افرادی که دچار اختلال خواب هستند و شب ها چندین بار از خواب بیدار می شوند، کمک می کند تا به مرور خوابی آرام و بی دغدغه را تجربه کنند.

  • عکس پروفایل زینا
  • برای بهره مندی از تاثیر این چای کافی است یک ساعت پیش از خواب شبانه یک فنجان چای لاوندر را بنوشید. برای تهیه این چای کافی است یک قاشق چای خوری برگ خشک شده این گیاه را درون یک فنجان آب جوش بریزید و سر فنجان را با کمک نعلبکی ببندید تا در عرض ۱۰ دقیقه دم بکشد.

    دستور تهیه دمنوش آرام بخش اسطوخودوس و نعناع

    مواد لازم

    دو لیوان آب جوش

    دو  قاشق چای خوری گلبرگ های خشک شده یا تازه ی اسطوخودوس

    نصف پیمانه برگ های تازه ی نعناع

    توجه: از مصرف بیش از اندازه دمنوش اسطوخودوس خودداری کنید. در صورت زیاده روی احتمال این وجود دارد که اسطوخودوس تاثیر معکوس داشته باشد و به جای آرام بخشی باعث تحریک اعصاب شود.

    عطر درمانی یا همان آروماتراپی می تواند باعث بهبود عملکرد مغز شود. کودکانی که رایحه های گیاهان خاصی را استنشاق می کنند عملکرد ذهنی بالاتری را نشان می دهند، عطر اسطوخودوس اعتماد به نفس و اعتماد به توانایی ها را بالا می برد.

    برای افزایش عملکرد مغز و حافظه در طب سنتی و دیگر شیوه‌های درمانی طب مکمل راهکارهای زیادی وجود دارد. اما یکی از کاربردی ترین آنها استفاده از میوه‌های طبیعی نظیر مویز، انجیر، کشمش، خرما و عرقیات گیاهی است.

    به اعتقاد درمانگران نوشیدن یک فنجان عرق اسطوخودوس هر شب پیش از خواب و به مدت ۳۰ تا ۴۰ روز می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش توان مغز، بهبود عملکرد آن و تقویت حافظه داشته باشد.خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

    بخور اسطوخودوس در دوره ی سرماخوردگی باعث می شود که مجاری تنفسی باز شود، ضد التهاب است و خواص ضد عفونی دارد ترشحات بینی را کنترل میکند .

    برای این عمر پنج تا هشت قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کرده و به مدت ۱۵ دقیقه قبل از خواب  بخور دهید. در صورتی که سرماخوردگی شدید است این کار را روزی دو تا سه مرتبه تکرار کنید.

     

    اسطوخودوس  یا همان گلهای لاوندر با نام علمی Lavandula stoechas از نظر کلیات گیاه شناسی گیاهی است از خانواده Labiatea) )که برگ ها و قسمت سبز گیاه دارای اسانس روغنی فرار است.

    گیاهی که در بازار سنتی ایران به نام اسطوخودوس معروف است، سر شاخه‌های گلدار گیاه Nepeta menthoides می‌باشد.

    این گیاه از خانواده‌ی نعناع بوده و دارای اسانس معطری است .

    این محصول را در بازار سنتی یا عطاری‌ها و بعضی منابع به اشتباه مربوط به گیاه Lavandula stoeches می‌دانند؛ در حالی که این گیاه در ایران رویش ندارد.

    اسطوخودوس سرشار از خاصیت، برای سلامتی بدن و زیبایی پوست است،که در مناطق مختلفی از ایران، هند، چین، انگلیس و کانادا به صورت خودرو رشد می‌کند.

    اسطوخودوس دارای برگ ها و کرک های معطر و بنفش رنگ است.

    ظاهر زیبایی که گیاه پس از گل دادن پیدا می نماید باعث می شود در بعضی نواحی، به عنوان یک گیاه زینتی پرورش گردد.

    این گیاه بوی بسیار خوبی دارد اما طعم آن تلخ است، به علت بوی مطبوع در صنعت عطر سازی از آن استفاده می شود قسمت مورد استفاده این گیاه سرشاخه های برگدار و گل دار آن است که علاوه بر مصارف درمانی در اسانس گیری هم مورد استفاده قرار میگیرد.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فرستادن دیدگاه

    تهران، خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان، پلاک 932 مجتمع تخصصی و فوق تخصصی کیمیا

    ۷۵۶۵ – ۰۲۱

    ۱۵۴۱۹۴۷۱۳۶

    تهران، خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان، پلاک 932 مجتمع تخصصی و فوق تخصصی کیمیا

    تلفن: ۷۵۶۵-۰۲۱ ‌ ‌‌ ‌‌ ‌ ‌ کدپستی : ۱۵۴۱۹۴۷۱۳۶

    طراحی: کانون آگهی و تبلیغات نقش ماهی ۲۶۷۰۲۴۰۰ – ۰۲۱    /    اجرا: yaghoot.studio

    طراحی: کانون آگهی و تبلیغات نقش ماهی

    ۲۶۷۰۲۴۰۰ – ۰۲۱

    اجرا: yaghoot.studio

    مشاغل و خدمات محبوب ایرانی


    نشونه بزرگترین بانک اطلاعات مشاغل ایران

    اسانس اسطوخودوس داراي حدود 40 درصد استات ليناليل است همچنين در آن ترکيباتي نظير اسيد بوتيريک، اسيد پروپيونيک و اسيد والريک، لينالول آزاد و ژرامبول وجود دارد. اسطوخودوس گياهي است بي ضرر که همه مي توانند از آن استفاده کنند. فقط براي اشخاص صفراوي مزاج خوب نيست و باعث آشفتگي مي شود.

    خواص درمانی

    خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

    مقوي معده،مدر،نيرو دهنده،درمانسرماخوردگي،بادشکن. بوعلی سینا این گیاه را جاروی دماغ نامیده است . اسطوخودوس در درمان بیماریهای عصبی ، استرسها ، خستگی های روحی و سردردها مفید است . در درمان تیک عصبی بکار می رود . از جمله خواص دیگر آن ضد عفونی کننده خوبی می باشد . بعنوان بخور و درمان زکام و سرماخوردگی و بیماریهای ریوی ، درمان سینوزیت بهمراه گیاه مرزنجوش یا بومادران بعنوان بخور استفاده می شود . یک مشت از هر کدام با ۲ لیوان آب جوش بخور داده شود . برای رفع بی خوابی در قدیم یک مشت از برگ این گیاه را زیر بالش می گذاشتند. قسمت مورد استفاده این گیاه سرشاخه های گلدار آنست و بهترین زمان برداشت هنگامی است که گلها روی گیاه ظاهر می شوند. ( اوایل خرداد تا اواسط مرداد )

    به اعتقاد درمانگران طب سنتی در جهان نوشیدن عصاره تهیه شده از برگ‌های گیاه لاوندر تاثیر زیادی در بهبود و تسکین سردرد دارد. این نوشیدنی توسط بسیاری از درمانگران شیوه‌های درمانی طب مکمل برای درمان سردرد به ویژه سردردهای میگرنی کاربردی اعجاب‌انگیز دارد. این داروی گیاهی اگر چه طعمی تلخ و گس دارد اما خاصیت و تاثیرگذاری آن چنان زیاد است که بسیاری از بیماران تلخی آن را تحمل می‌کنند. اما در صورتی که برخی از بیماران قادر نباشند گسی و تلخی عصاره لاوندر را تحمل کنند کافی است این عصاره را رقیق کرده و آن را میل کنند.

    نوشیدن چای لاوندر پیش از خواب به افرادی که دچار اختلال خواب هستند و شب‌ها چندین بار از خواب بیدار می‌شوند، کمک می‌کند تا به مرور خوابی آرام و بی دغدغه را تجربه کنند. برای بهره‌مندی از تاثیر این چای کافی است یک ساعت پیش از خواب شبانه یک فنجان چای لاوندر را به صورت ولرم بنوشید. برای تهیه این چای کافی است یک قاشق چای‌خوری برگ خشک شده این گیاه را درون یک فنجان آب جوش بریزید و سر فنجان را با کمک نعلبکی ببندید تا در عرض ۱۰ دقیقه دم بکشد. می‌توانید از برگ‌های طبیعی این گیاه برای آرامش در خواب استفاده کنید.

    بسیاری از کوهنوردان یا افرادی که عادت به کوهنوردی و حضور در فضاهای باز و محیط‌های سرسبز دارند با خاصیت عصاره لاوندر در درمان و تسکین محل گزش نیش حشرات آشنایی دارند. عصاره گیاه لاوندر به دلیل داشتن خواص التیام‌بخش و تسکین‌دهنده‌ای که دارد در کاهش التهاب و سوزش محل گزش حشرات بسیار موثر است و می‌تواند نقش موثری داشته باشد. این عصاره همچنین می‌تواند به عنوان یک ضدعفونی کننده برای شست‌وشوی زخم‌های سطحی و محل گزش حشرات مورد استفاده قرار گیرد.

    درمانگران طب سنتی ماساژ شکم با روغن لاوندر را یکی از مفیدترین شیوه‌های درمان و تسکین اسپاسم‌ها و انقباض‌های عضلات شکم می‌دانند. ماساژ این روغن در ناحیه شکم و جذب آن موجب می‌شود که اسپاسم‌های دستگاه گوارش به ویژه درناحیه روده‌ها درمان شود و درد ناشی از آن به مرور کاهش یافته و به طور کلی از بین رود.

    بسیاری از درمانگران طب سنتی و مکمل بر این باورند که استفاده از روغن گل اسطوخودوس به صورت موضعی موجب از بین رفتن آثار باقی‌مانده زخم‌ها و برخی از سوختگی‌ها می‌شود. ماساژ روغن و عصاره اسطوخودس یا لاوندر به روی زخم‌ها به صورت مستمر و روزانه کمک می‌کند تا جای زخم‌ها و سوختگی‌ها از بین رود. علاوه بر این استفاده از جوشانده رقیق شده این گیاه نیز به عنوان یک ضدعفونی‌کننده برای پاکسازی زخم‌ها و جراحات سطحی بسیار موثر است. برای تهیه این مخلوط جوشانده سرد شده گیاه لاوندر را پس از رقیق کردن با مقداری اتانول ترکیب کرده و برای ضدعفونی مورد استفاده قرار دهید.

    بر اساس متون قدیمی طب سنتی گیاه لاوندر به جهت آنکه موجب افزایش تعریق بدن می‌شود در دفع سموم و حرارت بدن در شرایطی که بیمار دچار تب یا افزایش حرارت بدن شده، بسیار موثر است. مصرف جوشانده این گیاه علاوه بر این به جهت خاصیت ادرارآور می‌تواند تب بیمار را به سرعت پایین آورد.

    کمپرس جوشانده گیاه اسطوخودوس در تسکین دردهای ناشی از کوفتگی‌ها و ضرب‌دیدگی‌ها بسیار موثر است. برای تهیه این کمپرس کافی است ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری از گیاه خشک شده لاوندر را با ۲ لیوان آب مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید. پس از آنکه این مخلوط به مدت ۱۰ دقیقه جوشید آن را صاف کرده و اجازه دهید به اندازه کافی سرد شود. سپس این مایع را با کمک دستمالی نخی و تمیز روی موضع مورد نظر کمپرس کنید. بهتر است اجازه دهید تا این مایع به اندازه کافی سرد شود زیرا گرمای آن ممکن است موجب بروز خونریزی‌های زیر پوستی در ناحیه ضرب دیده شود.

    طرز استفاده

    1) دم کرده اسطوخودوس: حدود 5 گرم سرشاخه گلدار يا گل اين گياه را در يک ليتر آبجوش ريخته و به مدت 10 دقيقه دم کنيد. مقدار مصرف اين دم کرده 4-3 فنجان در روز است.

    2)کمپرس اسطوخودوس: 30 گرم گل يا سرشاخه گلدار اين گياه را با يک ليتر آبجوش مخلوط کرده و به مدت 10 دقيقه دم کنيد.

    منبع: irandeserts.com

    بخار آب (بخور دادن پوست صورت) دارای مزایای چند ازجمله موارد زیر است:

    • منافذ و روزنه های پوست را باز می کند.

    • سلولهای پوستی مرده را می زداید.

    • امکان پاک کردن کامل و عمیق پوست را مهیا می سازد.

    • برای جوش ها ی سر سیاه و همچنین آکنه یا غرورجوانی مفید است.

    بخوردادن به عنوان یک نظافت جهت زیبایی صورت هفته ای یک بار انجام می شود و به عنوان یک پیش زمینه عالی جهت استفاده از ماسک های صورت است.

    برخورداری از مزایای بخورپوست بدون پرداخت هزینه های سنگین سالنهای زیبایی به راحتی در خانه نیز امکان پذیر است.

    همه آنچه برای اجرای این نظافت نیازمندید شامل مواد پاکننده، کتری آب، حوله بلند و صورت خودتان است. برای شروع مراحل زیر را دنبال کنید.

    ابتدا آرایش صورت خود را به کمک آب و صابون یا مواد پاکننده مورد استفاده خود به طور کامل بزدایید.

    کتری را تقریبا با سه لیوان آب پر کنید و بجوشانید.

    آب کتری را بعد از جوشاندن در یک کاسه با سطح مقطع وسیع بریزید.

    فاصله صورت خود را تا ظرف آب جوش مقابلتان حداقل به میزان نیم متر حفظ کنید. سپس حوله را روی سر خود انداخته به طوری که دور سر شما و ظرف آب جوش حایلی ایجاد کند. بخار آب باید به صورت گرم و ملایم و آرامش بخش احساس شود نه خیلی داغ و غیر قابل تحمل .

    اگر چنانچه بخار آب خیلی داغ و آزاردهنده بود فورا عمل بخور دادن را متوقف کنید.خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

    به مدت 5 الی 10 دقیقه در زیر حوله باقی بمانید سپس صورت خود را با آب سرد شست وشو دهید. این امر باعث بسته شدن و جمع شدن منافذ پوست می گردد.

    سپس از یک ماسک صورت یا مرطوب کننده ساده استفاده کنید.

    اگر چنانچه مایل به استفاده از داروهای گیاهی پوست همچون چای سبز، بابونه، اسطوخودوس یا قرص نعناع هستید بسته گیاهی مورد نظر را در فنجان آب فرو کرده و داخل ظرف آب جوش مقابل صورت خود کنید. فقط توجه داشته باشد که قبل از استفاده از هر نوع گیاه دارویی برای پوست خود از عدم حساسیت پوست خود نسبت به این گیاهان مطمئن شوید.

    یکی دیگر از روشهای بخوردادن صورت شامل مراحل زیر است:

    صورت خود را ازمواد آرایشی پاک کنید.

    لیف حمام یا پارچه تمیزی را به طور کامل در ظرف آب گرم فرو کنید سپس آب آن را گرفته و روی صورت خود قرار دهید.

    زمانیکه پارچه یا لیف سرد شد(معمولا در کمتر از یک دقیقه) مجددا آن را در آب گرم فرو برده و دستور شماره دو را مجددا تکرار کنید. برای اینکه نتیجه بهتری از این روش بدست آورید این کار را برای 5 الی 10 بار تکرار کنید.

    سپس صورت خود را با آب سرد شست و شو داده و از یک ماسک صورت یا مرطوب کننده ساده استفاده کنید.

    به خاطر داشته باشید که استفاده از آب با حرارت بسیار بالا در هر دو روش ذکر شده در بالا بیش از آنکه مفید باشد می تواند آسیب رسان نیز باشد.زیرا بخار شدید پوست را می سوزاند. بنابر این بسیار مراقب بوده که در هر دو روش شما در شرایط کاملا راحتی باشید.

    چنانچه دارای پوست حساس یا شرایط پوستی خاصی هستید قبل از استفاده از بخور حتما با پزشک خود مشورت کنید.

  • عکس پروفایل دل شکستن پدر و مادر
  • بدلیل اینکه بخار آب باعث خارج شدن ناپاکی ها ی پوست می گردد بنابر این طبیعی است که لکه ها و بعضی نقایص پوست یا لکه ها برجسته تر و نمایان تر از قبل جلوه کند.

    در هر حال برای پوستهای عادی و نرمال در صورتی که در حین بخور دادن یا بعد از آن دچار التهاب یا لک شود بعد از مدتی این نقصها از بین رفته و در چندین مرتبه استفاده از بخار کمتر می شود.

    ظاهر پوست شما در صورت اجرای منظم این روش بهبود می یابد

    منبع-پارس ناز

    منبع: hidoctor.ir

    بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

    هیچ محصولی وجود ندارد

    پرداخت

    بخور پوست یکی از روش های پاکسازی پوست است و فواید زیادی دارد، بخور منافذ پوست را باز کرده و آلودگی ها را از سطح پوست می زداید، سلول های مرده پوستی را از سطح پوست پاک می کند، موجب تسریع جریان خون شده و امکان پاکسازی پوست فراهم می گردد.

    خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

    – بخور ضدپیری پوست:

    مواد:

    رزماری، 1 قاشق غذاخوری

    بابونه، 1 قاشق غذاخوری

    اسانس کندر: 1 تا 3 قطره

    دولیوان آب را داخل قابلمه ریخته و بگذارید تا آب بجوشد، به آب در حال جوش، رزماری، بابونه و اسانس کندر اضافه نمایید، پس از چند دقیقه، محتیات را در ظرفی ریخته و صورت خود را در فاصله 25- 45 سانتی از ظرف، به مدت 10 دقیقه بخور دهید.

    رزماری دارای خواص ضد باکتری، قارچی و ضدعفونی کننده است، خشکی پوست را مرتفع و مانع از ایجاد چین و چروک پوست می گردد.

    بابونه دارای اثرات ضد التهابی برای پوست است، موثر در درمان اگزما، ضد جوش و آکنه و موثر در زیبایی و جوانی پوست ایت.

    روغن کندر، چین و چروک های پوستی را از بین می برد و موجب بازسازی سلول های پوستی می شود، همچنین موثر در ازبین بردن لک های ناشی از جوش، جراحات و ترک های پوستی است.

    2- بخور صورت برای پوست نرمال:

    مواد:

    اسطوخودوس، 1 قاشق غذاخوری

    اسانس(روغن) گل شمعدانی، 1-3 قطره

    محتویات را به آب درحال جوش اضافه کنید، به مدت 5 تا 10 دقیقه صورت خود را بخور دهید.

    اسطوخودوس سبب آرامش و ریلکسی پوست می شود، روغن شمعدانی موجب پاکسازی پوست شده، موثر در بازسازی سلول های پوستی است و از پوست در برابر چین و چروک محافظت می کند.

    3- بخور صورت برای پوست چرب:

    مواد:

    2-3 برگ ریحان تازه

    روغن(اسانس) درخت چای، 1-3 قطره

    همانند سایر موارد قبلی صورت خود را 10 دقیقه بخور دهید، توجه داشته باشید که میزان بخور دادن صورت 1 تا 2 بار در هفته باشد و بیشتر از این میزان نباشد.

    برگ ریحان دارای خاصیت ضد باکتری، ضدعفونی کننده و سم زداست. مرطوب کننده است، باعث شفافیت پوست شده و دارای خاصیت ضد جوش و آکنه می باشد.

    روغن درخت چای، درای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد التهاب و تسکین دهنده پوست می باشد که برای درمان جوش و آکنه بسیار مفید است. همچنین آلودگی ها را از سطح پوست می زداید.

    ⚠️⚠️⚠️ در صورت هرگونه واكنش حساسيتي به مواد ذکر شده از مصرف آن خودداري كنيد.⚠️⚠️⚠️خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

    محصولات پیشنهادی توسط مشاورین اویرو را در قسمت پایین صفحه ملاحظه فرمایید. جهت انتخاب محصول مناسب با توجه به نوع پوست خود و نیاز های آن، با مشاورین پوست اویرو بصورت آنلاین در ارتباط باشید.

    اویرو، هر آنچه مربوط به زیبایی شماست.

    اسطوخودوس (که به زبان انگلیسی به آن Lavender و در زبان فرانسوی به آن Lavande گفته می شود) گیاهی است با خواص دارویی و درمانی فراوان که از گذشته های دور برای مصارف بسیاری از آن استفاده می شده است.

    تهران – اقتصادبرتر – ۱۷ آذر ۹۶

    اسطوخودوس (که به زبان انگلیسی به آن Lavender و در زبان فرانسوی به آن Lavande گفته می شود) گیاهی است با خواص دارویی و درمانی فراوان که از گذشته های دور برای مصارف بسیاری از آن استفاده می شده است.

    در مقاله «خواص اسطوخودوس – ۲۰ خاصیت اسطوخودوس برای سلامتی» می خواهیم شما را با مهمترین فواید اسطوخودوس آشنا سازیم که از آن جمله می توان به خواص اسطوخودوس برای سرماخوردگی، کاهش فشار خون، درمان سردرد، کاهش استرس و ایجاد آرامش اشاره نمود.خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

    به علاوه اسطوخودوس و فرآورده های آن همچون روغن اسطوخودوس، عصاره اسطوخودوس و چای یا دمنوش اسطوخودوس فواید دیگری نیز دارد. در قسمت آخر مقاله به صورت مبسوط به بررسی خواص اسطوخودوس برای پوست خواهیم پردازد و فواید اسطوخودوس برای موها بررسی می شود.

    بخور دادن در دوره‌ی سرماخوردگی باعث می‌شود که مجاری تنفسی باز شود. به خاطر اینکه گرما باعث انبساط رگ‌های خونی و افزایش سرعت جریان خون می‌شود و به این ترتیب سرعت عکس‌العمل سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. توجه داشته باشید که خود بخار تأثیر مفیدی در درمان سرماخوردگی دارد.

    یکی از بخورهای مفید بخور با اسطوخودوس است. برای این کار ۵ قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه بخور دهید. اگر سرماخوردگی‌تان شدید بود این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید. در صورتی که سرماخوردگی‌تان خفیف بود یک مرتبه قبل از خواب بخور اسطوخودوس دهید. باید بدانید اسطوخودوس خواص ضدعفونی کننده و ضدالتهابی دارد که ترشحات بینی را بهبود می‌دهد.

    روغن اسطوخودوس قلب را آرام می کند و می تواند در کاهش فشار خون بالا موثر باشد. به همین دلیل توصیه می شود برای مقابله با فشار خون بالا از اسطوخودوس به عنوان درمان مکمل استفاده کنید. می توانید از دم کرده اسطوخودوس استفاده کنید یا ۲ قطره از روغن اسطوخودوس را با ۲۰ قطره روغن گیاهی رقیق کرده و روی ستون فقرات، انحنای کف پا و یا کف دست ها بمالید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

    یک خاصیت برگ اسطوخودوس تاثیر آن در درمان سردرد می باشد. نوشیدن عصاره تهیه شده از برگ‌ اسطوخودوس تاثیر زیادی در بهبود و تسکین سردرد دارد. این نوشیدنی برای درمان سردرد به ویژه سردردهای میگرنی کاربردی اعجاب‌انگیز دارد. این داروی گیاهی اگر چه طعمی تلخ و گس دارد اما خاصیت و تاثیرگذاری آن چنان زیاد است که بسیاری از بیماران تلخی آن را تحمل می کنند. اما در صورتی که برخی از بیماران قادر نباشند گسی و تلخی عصاره اسطوخودوس را تحمل کنند کافی است این عصاره را رقیق کرده و آن را میل کنند.

    افرادی که مشاغل سخت و دشوار دارند و میزان فشار و استرس کاری آن‌ها زیاد است، بهتر است در طول روز یک یا ۲ لیوان از چای یا جوشانده گیاه اسطوخودوس میل کنند. نوشیدن این چای به افزایش توان سیستم عصبی کمک می‌کند. این خاصیت به رفع اضطراب، بیخوابی، استرس و افسردگی کمک می‌کند. در گیاه درمانی توصیه می شود چای اسطوخودوس برای خواب بهتر شبانه میل گردد. برای تهیه ۸ تا ۱۰ لیوان چای اسطوخودوس کافی است یک قاشق مرباخوری اسطوخودوس را در یک لیوان آب جوش مثل چای دم کرده و همراه با نبات و عسل مصرف کنید.

    نوشیدن دمنوش اسطوخودوس – که به آن چای اسطوخودوس نیز گفته می شود – پیش از خواب به افرادی که دچار اختلال خواب هستند و شب ها چندین بار از خواب بیدار می شوند، کمک می کند تا به مرور خوابی آرام و بی دغدغه را تجربه کنند. برای بهره مندی از تاثیر این دمنوش کافی است یک ساعت پیش از خواب شبانه یک فنجان دمنوش اسطوخودوس را به صورت ولرم بنوشید. برای تهیه دمنوش اسطوخودوس یک قاشق چای‌خوری برگ خشک شده این گیاه را درون یک فنجان آب جوش بریزید و سر فنجان را با کمک نعلبکی ببندید تا در عرض ۱۰ دقیقه دم بکشد.

    توجه: از مصرف بیش از اندازه دمنوش اسطوخودوس (بیش از مقدار ذکر شده) خودداری کنید. در صورت زیاده روی احتمال این وجود دارد که اسطوخودوس تاثیر معکوس داشته باشد و به جای آرام بخشی باعث تحریک اعصاب شود.

    تحمل استرس در مواقعی مثل اسباب کشی، دغدغه ها یا درگیری های خانوادگی و … اغلب باعث ایجاد اختلالاتی در عملکرد روده ها می شود و اسطوخودوس می تواند درمان موثری برای این قبیل ناراحتی ها باشد. اسطوخودوس به عنوان یک مُسکن و ضد اسپاسم روی اختلالاتی که منشا عصبی دارند اثر گذاشته و باعث کنترل و تسکین آن ها می شود. در واقع درمانگران طب سنتی ماساژ شکم با روغن اسطوخودوس را یکی از مفیدترین شیوه‌های درمان و تسکین اسپاسم‌ها و انقباض‌های عضلات شکم می‌دانند.

    برای درمان دل درد و اسپاسم شکم با استفاده از اسطوخودوس، ۱ تا ۲ قاشق چایخوری گل خشک را با ۱۵ میلی لیتر آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید و روزانه ۲ تا ۳ فنجان و موقع خواب نیز ۱ فنجان از این دم کرده میل نمایید. همچنین می توانید ۲ الی ۴ قطره از روغن اسطوخودوس را با ۱ قاشق سوپ خوری روغن گیاهی رقیق کرده و مستقیماً روی شکم خود بمالید. نواحی دردناک(روی دستگاه گوارش) را در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید تا روغن جذب پوست شود.

    اسطوخودوس برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت، رینیت و غیره بسیار موثر است. این گیاه ضد عفونی کننده ریوی موثری است که ترشحات برونشیتی را کاسته، به خلط انداختن آن را آسان تر ساخته و گلودرد و سرفه را درمان می‌کند. ۲۰ گرم اسطوخودوس را با یک لیتر آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. محلول را از صافی رد کنید و روزانه ۳ فنجان بنوشید. این کار را حداکثر ۵ تا ۷ روز تکرار کنید. البته توجه داشته باشید که مصرف دم کرده اسطوخودوس باید با مشورت پزشک و به عنوان درمان مکمل در کنار درمان مخصوص این بیماری و زیر نظر پزشک صورت گیرد.

    اسطوخودوس در بین تمام فوایدی که دارد می‌تواند حالت تهوع را هم برطرف کند. به ویژه زمانی که به دلیل استرس و فشارهای روحی و یا پرخوری دچار این حالت شده باشید اسطوخودوس به دادتان می‌رسد. به خاطر اینکه اسطوخودوس مسکن است و به همین دلیل سیستم عصبی را کنترل می‌کند؛ همچنین ترشح معده و انقباض‌های روده را بیشتر می‌کند و به این ترتیب غذا هضم می‌شود. یک قطره از اسانس خوراکی اسطوخودوس را در یک قاشق چای‌خوری عسل بچکانید و بخورید. اگر حالت تهوع شدید بود قطره را مستقیماً زیر زبانتان بچکانید (یک قطره).

    برای درمان نفخ یا یبوست می توان به اسطوخودوس اعتماد نمود. اسطوخودوس خاصیت ضداسترس دارد و به همین دلیل به هضم غذا کمک می کند. ۱ الی ۲ قاشق چایخوری گل خشک اسطوخودوس را در ۱۵ میلی لیتر آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد؛ سپس از صافی رد کنید و روزانه ۲ یا ۳ فنجان و ۱ فنجان نیز موقع خوابیدن از این دم کرده بنوشید.

    علاوه بر این، می توانید روغن اسطوخودوس را به صورت موضعی استفاده کنید به این ترتیب که ۲ الی ۴ قطره از این روغن را در یک قاشق سوپخوری روغن گیاهی رقیق کرده و روی شکم خود بمالید و در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود.

    بسیاری از درمانگران طب سنتی و مکمل بر این باورند که استفاده از روغن گل اسطوخودوس به صورت موضعی موجب از بین رفتن آثار باقی مانده زخم‌ها و برخی از سوختگی‌ها می‌شود. ماساژ روغن اسطوخودس به روی زخم‌ها به صورت مستمر و روزانه کمک می کند تا جای زخم‌ها و سوختگی‌ها از بین رود.

    برای این کار از دو روش می توان بهره جست. در روش اول یک قاشق چای‌خوری از روغن اسطوخودوس را در یک تشت آب حل کنید و محدوده‌ای که دچار سوختگی شده را در آن قرار دهید تا دردتان کم شود و درست از همان دقایق بعد از سوختگی روند ترمیم پوست‌تان آغاز شود. شاید نتوانید روغن اسطوخودوس را مثل روغن نارگیل به‌راحتی روی پوست‌تان بمالید اما نگران نباشید. همان یک قاشق چای‌خوری روغنی که در آب ریخته‌اید می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی در حفظ سلامت و زیبایی پوست‌تان بگذارد.

    اما روش دوم به این گونه است که: به مدت ۱۵ دقیقه، روی ناحیه ای که دچار سوختگی شده آب سرد بریزید. توجه داشته باشید آب خیلی خنک نباشد. سپس با یک دستمال تمیز، پوست را به آرامی خشک کرده ۲ الی ۵ قطره روغن اسطوخودوس را روی پوست سوخته بمالید. روزانه سه مرتبه، تا درمان کامل بافت های آسیب دیده این کار را تکرار کنید.

    اگر شما هم جزء افرادی هستید که در طول روز دچار عصبانیت و استرس می‌شوید بهتر است اسپای اسطوخودوس را تجربه کنید. اسپای اسطوخودوس یا همان استحمام با روغن اسطوخودوس تاثیر زیادی در افزایش توان بدن، سیستم ایمنی و سیستم عصبی بدن دارد. می‌توانید ۳ تا ۱۰ قطره از روغن اسطوخودوس را در آب وان حمام بچکانید و قبل از خواب یک حمام با بو و طعم اسطوخودوس داشته باشید. با اضافه کردن روغن اسطوخودوس به وان حمام و قرار گرفتن در آن علاوه بر آنکه می‌توان از اثرات درمانی این گیاه در کنترل تحریکات عصبی و تنش‌های روزمره بهره برد، می‌توان به افزایش عملکرد مغز و میزان تمرکز بر فعالیت‌های روزمره نیز پرداخت.

    برای افزایش توان حافظه و عملکرد مغز راهکارهای مختلفی در طب سنتی و دیگر شیوه‌های درمانی طب مکمل وجود دارد. اما یکی از کاربردی ترین آنها استفاده ازعرقیات گیاهی و مصرف میوه‌های طبیعی نظیر کشمش، خرما وانجیر است. به اعتقاد درمانگران نوشیدن یک فنجان عرق اسطوخودوس هر شب پیش از خواب و به مدت ۳۰ تا ۴۰ روز می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش توان مغز، بهبود عملکرد آن و تقویت حافظه داشته باشد.

    در اینجا می خواهیم کمی در خصوص خواص اسطوخودوس و روغن اسطوخودوس به عنوان یک منبع عالی ترکیبات آنتی اکسیدان توضیحاتی ارادئه نماییم. یکی از خطرناک ترین و شایع ترین عوامل خطر در ارتباط با هر بیماری، رادیکال های آزاد (سموم، مواد شیمیایی، آلاینده ها و غیره) می باشد. رادیکال های آزاد سبب از کار افتادن دستگاه ایمنی بدن انسان شده، می تواند تاثیرات مخرب غیر قابل تصوری بر سلامتی ما داشته باشد. حال این سوال مطرح می شود که برای پیشگیری از این آسیب ها چه باید کرد؟ پاسخ این است که بدن ما با تولید آنتی اکسیدان ها از خود در برابر رادیکال های آزاد دفاع می کند.خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

    واکنش و پاسخ طبیعی بدن در مقابل رادیکال های آزاد مخرب، تولید آنزیم های آنتی اکسیدان – به خصوص گلوتاتیون، کاتالاز و سوپراکسید دیسموتاز (SOD) – می باشد، که سبب می شود تا این رادیکال های آزاد نتوانند به ما آسیب برسانند. اما اگر میزان رادیکال های آزاد زیاد باشد، بدن از لحاظ ترکیبات آنتی اکسیدان به منظور مقابله با آنها، با کمبود مواجه می شود. و این مشکلی است که امروزه به واسطه رژیم های غذایی نامناسب و قرار گرفتن زیاد در معرض سموم نسبتا شایع شده است. ولی از سوی دیگر روش های طبیعی زیادی برای حل این مشکل وجود دارد که یکی از آنها استفاده از روغن اساسی اسطوخودوس می باشد. دانشمندان ثابت کرده اند که روغن اسطوخودوس یک منبع بسیار عالی از ترکیبات آنتی اکسیدان می باشد.

    برای نمونه اخیرا دانشمندان چینی در یافته اند که مصرف روغن اسطوخودوس (روغن اساسی اسطوخودوس) به بدن انسان کمک می کند تا از میان ۴ ترکیب آنتی اکسیدان بسیار قوی که از آنها برای مقابله با رادیکال های آزاد استفاده می کند، ۳ تا را در مدت ۲۲ ساعت پس از مصرف روغن اسطوخودوس تولید نماید. این ترکیبات آنتی اکسیدان عبارتند از گلوتاتیون، کاتالاز و SOD.

    همچنین دانشمندان رومانیایی در یافته اند که استنشاق بخار روغن اسطوخودوس به مدت ۷ روز و هر روز ۶۰ دقیقه، دارای چنین تاثیراتی است. این محققان در یافتند که انتشار روغن اسطوخودوس در محیط و هوا سبب محافظت از سلول ها در برابر آسیب هایی ناشی از رادیکال های آزاد می شود؛ آسیب هایی که اگر با آنها مقابله نشود می تواند باعث بروز سرطان گردد.

    مصرف اسطوخودوس برای خانم هایی که به مشکل بی خوابی و افسردگی پیش از قاعدگی مبتلا هستند پیشنهاد می شود. اسطوخودس همچنین می تواند مشکلات گوارشی را برطرف کند و نفخ شکم و گاز ناشی از آن را از بین ببرد. بسیاری از خانم های مبتلا به سندروم پیش از قاعدگی با مشکلات گوارشی مواجه هستند، در نتیجه استفاده از اسطوخودوس به آنها پیشنهاد می شود. اسطوخودوس مقوی معده هم است. ریختن گل تازه اسطوخودوس در بالش خاصیت آرام بخش دارد. ۲ گرم اسطوخودوس را باید به مدت ۱۰ دقیقه در یک استکان آب جوش دم کرد و قبل از خواب نوشید.

    قارچ انگشتان پا که بیشتر اوقات به شکل پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا دیده می شود، عارضه ای ناخوشایند و بدشکل است و حتی می تواند باعث ترک خوردن، شکاف و افتادن کامل ناخن پا شود. ۲۵ قطره (۱میلی لیتر) روغن اسطوخودوس، ۲۵ قطره روغن مرزه و ۴ میلی لیتر روغن بادام شیرین یا روغن هسته انگور را به آرامی مخلوط کنید. چند قطره از این ترکیب را روی پوست یا ناخن مبتلا به قارچ، سه بار در روز بریزید. این کار را تا زمان از بین رفتن قارچ ها ادامه دهید. برای پیشگیری از عود آن ها کافی است طی چند هفته بعد، فقط یک بار در روز این کار را ادامه دهید.

    روغن طبیعی گل اسطوخودوس یکی از ترمیم کننده های عالی پوست کودکان است و او را از گزند پشه ها و حشرات در امان نگه می دارد. همچنین مصرف روغن اسطوخودوس به بهبود خواب کمک می کند و درمانی بسیار عالی برای بی خوابی کودکان است. از دیگر خواص روغن اسطوخودوس برای کودکان می توان به درمان عفونت های پوستی، کاهش استرس و رفع خستگی اشاره نمود.

    حمام کردن نوزاد قبل از خواب شب باعث می شود نوزاد خسته شده و با سرعت بیشتری به خواب عمیق فرو می رود. همچنین آب گرم نه تنها نوزاد را آرام می کند، بلکه عضلات او را هم آرام می کند. اگر مادر بتواند در طی استحمام، با آب گرم نوزاد را ماساژ هم بدهد برای نوزاد بسیار مطلوب می باشد. مادران خوش ذوق می توانند روغن اسطوخودوس را و بعد از حمام کردن به بدن نوزاد خود بمالند. این روغن نوعی شل کننده و ریلکس کننده طبیعی است که سبب القای خواب به نوزاد می شود. لازم به ذکر است که شامپوی معروف و رایجی که از قدیم برای نوزادان و کودکان استفاده می شود، از این روغن دارد.

    اسانس اسطوخودوس نیز آرامش بخش خوبی برای القای خواب به نوزاد محسوب می شود. اگر به هر دلیلی ، مثل ترس از سرماخوردگی نوزاد، تمایل ندارید که نوزاد خود را شب ها و قبل از خواب به حمام ببرید می توانید قبل از خواب بالش و وسایل رختخواب نوزاد را به اسانس اسطوخودوس آغشته کنید. لازم به ذکر است که باید ملحفه ای تمیز بر روی بالش آغشته شده به اسطوخودوس بیندازید و سپس نوزاد خود را بر روی آن بخوابانید زیرا تماس مستقیم پوست نوزاد با اسطوخودوس و اسانس آن ممکن است حساسیت هایی برای او ایجاد کند.

    استرس و اضطراب در دوران بارداری ممکن است سراغ هر مادر بارداری برود. مهم‌ترین مسئله این است که مادر در این دوران باید استرس را از خود دور کند و آرامش اعصاب داشته باشد. عرق اسطوخودوس یکی از بهترین عرقیاتی است که زنان باردار را به آرامش دعوت می‌کند. همچنین برای خانم‌های بارداری که سرماخورده‌اند بسیار مفید است، چون تب را کاهش می‌دهد.

  • دانلود رمان های عاشقانه قدیمی ایرانی
  • اسطوخودوس ضدعفونی کننده‌ای طبیعی است که گردش خون را افزایش می‌دهد، نمک هم به نرمی از پوست لایه‌برداری می‌کند و باعث بازسازی آن می‌شود. آلوورا هم به آبرسانی پوست کمک کرده و سلول‌ها را احیا می‌کند. بنابراین مخلوط این مواد می‌تواند معجزه کند.

    یک قاشق غذاخوری گل اسطوخودوس، ۱۰ قطره روغن اسطوخودوس، نصف فنجان نمک، یک‌چهارم فنجان آب آلوورای خالص یا ژل آن و یک‌چهارم فنجان روغن (به دلخواه)، را با هم خوب مخلوط کنید. نتیجه مخلوط کردن این مواد با هم یک خمیر غلیظ و سفت خواهد شد. اگر خمیر زیادی خشک بود چند قطره دیگر روغن به آن اضافه کنید، سپس در حمام آن را روی لیف یا کف دست ریخته و به آرامی با حرکات دایره‌ای پوست صورت را شست‌وشو دهید.

    شما به یک کاسه آب، اجاق یا کتری، حوله و روغن پایه اسطوخودوس نیاز دارید. آب درون کاسه را روی اجاق یا در کتری داغ کنید. همان‌طور که آب در حال جوشیدن است، صورت خود را با روش‌های همیشگی تمیز کنید. به محض اینکه آب جوش آمد، آن را از روی اجاق بردارید. کاسه آب داغ را روی یک میز بگذارید یا اگر آب را درون کتری جوش آورده‌اید، آن را درون کاسه‌ای بریزید. حالا چند قطره روغن اسطوخودوس به آب جوشیده بیفزایید. البته می‌توانید از اسطوخودوس خشک شده نیز استفاده کنید.

    اگر به رایحه نعناع یا رزماری نیز علاقه دارید، می‌توانید چند قطره از این مواد را به آب اضافه کنید. اجازه دهید آب کمی ‌‌خنک شود. روی کاسه آب خم شوید. اگر بخار آب خیلی داغ است، فاصله صورت خود را با آب بیشتر کنید یا صبر کنید آب خنک‌تر شود؛ البته یادتان باشد که آب همچنان باید بخار داشته باشد. حالا حوله را روی صورت خود بیندازید، طوری که مثل چادری روی سر شما و بخار آب قرار گیرد. حداقل بین ۵ تا ۱۰ دقیقه صورت خود را درمعرض بخار آب قرار دهید. گاهی صورت خود را به چپ و راست حرکت دهید تا بخار به تمام پوست صورت‌تان برسد.

    وقتی کارتان تمام شد، صورت خود را اول با آب ولرم و بعد با آب سرد بشویید و آن را خشک کنید. این آبکشی نهایی باعث شسته شدن تمام آلودگی‌های موجود روی پوست شده و آبکشی با آب سرد نیز باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود. حالا می‌توانید از کرم مرطوب‌کننده‌ غیرچرب استفاده کنید.

    عصاره اسطوخودوس یکی از بهترین و طبیعی‌ترین مواد برای پیشگیری از آفتاب سوختگی و پوسته پوسته شدن پوست به واسطه نور آفتاب است. البته استفاده از این ضدآفتاب طبیعی در روزهای پاییزی و زمستانی که نور خورشید مانند تابستان مستقیم و شدید نیست توصیه می‌شود. سعی کنید خالص‌ترین و مرغوب‌ترین روغن اسطوخودوس را تهیه کنید. با آغشته کردن پوست دست و صورت خود به عصاره این گیاه می‌توانید علاوه بر مراقبت از پوست‌تان در مقابل تابش خفیف نور خورشید از سرخ شدن و پوسته شدن پوست به دلیل سردی هوا پیشگیری کنید.

    اگر به دنبال یک لوسیون طبیعی هستید که بتوانید به صورت روزانه از آن برای شست‌و‌شوی موهای‌تان استفاده کنید و به طور همزمان علاوه بر از بین بردن شوره سر به پرحجم شدن موهای‌تان کمک کنید حتما این نسخه را تجربه کنید. برای تهیه و استفاده از این لوسیون دست‌کم یک ماه فرصت لازم دارید.

    یک فنجان عصاره اسطوخودوس را تهیه کنید و آن را با میزان برابر روغن زیتون خالص که فرآوری نشده باشد، مخلوط کرده و آن را به مدت ۳ تا ۴ هفته در محیط تاریک و سرد قرار دهید. می‌توانید از یک بطری تیره‌رنگ استفاده کنید یا اگر بطری تیره رنگ در دسترس ندارید دور بطری را با فویل خوب بپیچید تا نور به این ترکیب نرسد. سپس آن را در طبقه پایین یخچال قرار دهید و اجازه دهید ۳ تا ۴ هفته در این شرایط باقی بماند.خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

    از این لوسیون می‌توانید هر شب برای ماساژ موهای‌تان استفاده کنید. آن را به آرامی روی پوست و ساقه موها ماساژ دهید و فراموش نکنید که از کلاه حمام یکبار مصرف برای محافظت از موها و پیشگیری از آلودگی بالشت استفاده کنید. فردا صبح با یک شامپوی ملایم روزانه گیاهی موهای‌تان را بشویید. با استفاده از این لوسیون نه تنها باکتری‌ها و شوره را از پوست سر دور می‌کنید بلکه می‌توانید به پرحجم شدن موهای‌تان نیز کمک کنید.

    این گیاه دارویی تقریبا بی ضرر بوده و استفاده از آن در صورتی که حد اعتدال رعایت شود، عوارضی به همراه نخواهد داشت. ذکر این نکته ضروری است که از آنجا که طبع این گیاه گرم و خشک است، مصرف آن برای افراد دارای مزاج صفراوی مناسب نبوده و بهتر است این افراد آن را با سکنجبین یا کتیرا به عنوان مصلح استفاده کنند. همچنین در برخی افراد زمانی که از آن به عنوان ماساژ استفاده شود، ممکن است ایجاد حساسیت پوستی نماید.

    *طب

    در عصر اخیر بخار دادن بعنوان خـدماتی فـانتزی از سـوی سـالن هـای آرایشـی محسوب می شود. بخار دادن به صورت از مزایای فراوانی برخوردار است: منافذ را باز می کند. سلول های مرده ی را از روی آن پاک می کند. جریان خون را تسریع می کند. پاک کنندگی عمقی را مقدور می سازد. برای بهبود آکنه و جوش های سر سیاه مفید است توانید بخار دادن به را هفته ای یک مرتبه به صورت روتین انجام دهید و پس از آن ماسک صورت را بر روی خود استعمال کنید. برای اینکه بهترین سود را ببرید و هزینه های بالای سالن های آرایش هم بر شما تحمیل نشود، می توانید به راحتی این کار را در منزل انجام دهید. تنها چیزی که نیاز دارید صورت خودتان، ماده ی تمیز کننده، ظرف، آب و یک حوله ی بزرگ است.

    ۱) آرایش روی صورت را پاک کنید. خود را با آب و صابون و یا هر ماده ی تمیز کننده ی دیگری که می دانید پاک کنید و سپس صورت را به طور کامل خشک نمایید.
    ۲) ظرف را پر از آب کنید. حداقل ۳ فنجان آب؛ و آن را جوش بیاورید.
    ۳) آب را داخل یک ظرف کم عمق و پهن بریزید. [برای مشاهده این لینک باید ابتدا ثبت نام نمایید.
    ۴) صورت خود را حداقل ۲۰ سانتی متر بالا تر از ظرف قرار دهید، حوله را روی سر خودبیندازید. پیش از بخور دادن به پوست صورت ابتدا باید صورتتان را از کلیه آلودگی ها، چربی ها و مواد آرایشی به طور کامل پاک کنید. بخار باید گرم و آرام بخش باشد نه داغ و سوزاننده! اگر بخار خیلی داغ بود و احساس ناراحتی می کردید، سریعاً این کار را متوقف کنید!
    ۵) برای مدت زمانی نزدیک به ۵ تا ۱۰ دقیقه زیر حوله بمانید، سپس خود را با آب سرد بشویید. این کار به مصدود شدن منافذ کمک می کند.
    ۶) در این زمان می توانید از مرطوب کننده و یا ماسک صورت استفاده کنید. شما می توانید در بخار آب از گیاهانی نظیر چای سبز، بابونه، اسطوخودوس و نعناع نیز استفاده کنید. گیاه را در یک فنجان خیس کرده و به آب در حال جوش اضافه نمایید. پیش از استفاده از هر گونه گیاهی مطمئن شوید که به گیاه مورد نظر آلرژی نداشته و تان نسبت به آن حساسیت ندارد.

    روش دیگر :
    یکی دیگر از شیوه های رساندن بخار به صورت این است که:
    ۱) صورت را تمیز کنید.
    ۲) لیفتان را در آب کاملاً گرم خیس کنید، آب اضافی آن را بگیرید و روی صورتتان قرار دهید.
    ۳) زمانیکه لیف سرد شد (معمولاً در کمتر از یک دقیقه) آنرا از روی صورت خود بردارید، و مرحله ی ۲ را مجدداً تکرار کنید. برای رسیدن به بهترین ننتیجه باید این کا را ۵ تا ۱۰ مرتبه تکرار نمایید.
    ۴) با آب سرد صورت خود را آبکشی کنید و سپس از ماسک صورت یا مرطوب کننده ی ملایم استفاده نمایید.
    برای پوست های حساس بهتر است از بابونه و گل همیشه بهار استفاده شود.
    توجه داشته باشید که استفاده از موادی که دارای درجه حرارات بالایی هستند در هر دو متد نه تنها فایده ای ندارد بلکه می تواند به شما آسیب هم برساند. بخار بیش از اندازه می تواند صورت را بسوزاند. مراقب باشید و کاری را انجام دهید که در آن احساس راحتی کنید. اگر تان حساس است و یا قبلاً دچار بیماری های ی بودید پیش از استفاده از هر گونه ماسک و یا بخار ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

    مواد لازم: گل بابونه خشک و گلبرگ خشک شده گل رز به مقدار لازم
    با مخلوط کردن گل بابونه و گلبرگ رز خشک شده با آب، می توانیم ترکیبی عالی برای داشتن بخوری آرام بخش ایجاد کنیم. این بخور برای از بین بردن چین و چروک های پوست صورت مؤثر است و از بروز پف زیر چشم جلوگیری می کند.

    مواد لازم: به مقدار لازم از گلبرگ های خشک شده گل ختمی و سه یا چهار برگ ریحان خشک شده
    از گل ختمی علاوه بر بخور، در دمنوش ها و اسکراب های بدن نیز استفاده می شود. این گیاه دارای خواص پاک کنندگی است و می تواند آسیب های پوستی ناشی از اشعه های مضر خورشید را برطرف کند. ریحان نیز خاصیت ضدالتهابی و رطوبت رسانی دارد. بخور حاصل از ترکیب آب با گل ختمی و ریحان، برای پوست های چرب مناسب است.خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

    مواد لازم: گل همیشه بهار ارگانیک و ریشهٔ قاصدک خشک شده به مقدار لازم
    اگر بخواهیم از خواص شفابخش گل همیشه بهار بهره بگیریم، این بخور انتخاب خوبی است. ریشه قاصدک نیز اثرگذاری خوبی بر پوست دارد. براساس منابع موجود در StyleCraze، قاصدک باعث باز شدن منافذ و پاک شدن عمقی آلودگی ها از سطح پوست می شود. بخور آب با گل همیشه بهار و ریشهٔ قاصدک برای آبرسانی به پوست و رفع خستگی آن بسیار مؤثر است.

    مواد لازم: جوانه های تازهٔ گل اسطوخدوس و برگ بوی طبیعی به مقدار لازم
    استفاده از خواص اسطوخدوس برای زیبایی و سلامت پوست، در تاریخ محبوبیت و سابقهٔ طول و درازی دارد. اسطوخدوس آرام بخش و دارای خواص ضدالتهابی است. این گیاه خوشبو خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و ضد قارچ است. برگ بو نیز خاصیت آنتی اکسیدانی خوبی دارد و مبارز خوبی در برابر رادیکال های آزاد است. ترکیب بخور برگ بو و اسطوخدوس با آب، برای از بین بردن خشکی و حساسیت پوست بسیار مؤثر است.

    مواد لازم: ریشهٔ زردچوبه طبیعی و برگ های قاشقک به مقدار لازم
    زردچوبه تأثیر شگفت انگیزی در رفع و درمان جوش و آکنه دارد. این گیاه فوق العاده پرخاصیت، به عنوان گیاهی پاک کننده و ضدالتهاب شناخته می شود. برگ های قاشقک نیز باعث افزایش استحکام و انعطاف پذیری پوست می شود. ترکیب کردن ریشه زردچوبه و برگ های قاشقک با آب برای بخور دادن به صورت، باعث رفع آکنه در بزرگسالی می شود.

    مواد لازم: روغن گیاه میخک با خلوص ۱۰۰ درصدی و روغن درمانی رزماری به مقدار لازم
    مخلوط روغن میخک و رزماری فوق العاده معطر و دل انگیز است. میخک، محرک و برانگیزاننده است. این گیاه خاصیت ضدمیکروبی و ضدعفونی کنندگی دارد. رزماری نیز به نرمی پوست کمک می کند و خاصیت جوان کنندگی دارد. ترکیب روغن میخک و رزماری با آب برای بخور دادن به صورت، پوست را ضدعفونی می کند و باعث جوان سازی آن می شود.

    مواد لازم: روغن علف لیمو و روغن شمعدانی به مقدار لازم
    ترکیب برخی روغن های پرخاصیت با آب داغ، می تواند یک بخور تأثیرگذار برای پوست ایجاد کند. چند قطره از روغن های گیاهی علف لیمو و شمعدانی را در حد تعادل به آب داغ اضافه کنید. این روغن ها علاوه بر اینکه دارای مزایای پوستی هستند، خاصیت آروماتراپی نیز دارند و به سلامت و آرامش ذهن و روح کمک می کنند.

    خواص بخور اسطوخودوس برای پوست
    خواص بخور اسطوخودوس برای پوست
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *