خواص اسطوخودوس برای اعصاب

دوره مقدماتی php
خواص اسطوخودوس برای اعصاب
خواص اسطوخودوس برای اعصاب

ایسنا/کردستان به گفته یک کارشناس تغذیه، یکی از بهترین دمنوش‌های گیاهی و پرخاصیت که در تمام فصول سال و به ویژه در فصل بهار کاربرد دارد و از تاثیر شگفت‌انگیزی برخوردار است؛ دمنوش اسطوخودوس یا گیاه لاوندر است.

سارا فوضی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دمنوش گیاهی اسطوخودوس یا گیاه لاوندر در کاهش استرس و اضطراب موثر بوده و به لحاظ گیاه‌شناسی قسمت‌های برگ و سبز این گیاه که حاوی اسانس‌های روغنی هستند قابلیت مصارف داروی دارند.

وی درخصوص ویژگی‌های این گیاه عنوان کرد: اسطوخودوس گیاهی است چند ساله که به شکل بوته می‌روید و قسمت‌های گل گیاه که به شکل سنبله هستند و دارای گل‌هایی قهوه‌ای رنگ و بیضی شکل یا در مایه‌های بنفش در واقع قابلیت مصرف داشته و این گیاه را جمع‌آوری کرده و به یک دمنوش پر خاصیت از آن استفاده می‌شود.

فوضی از دیگر مصارف گیاه اسطوخودوس را در وسایل آرایشی و بهداشتی و همچنین استفاده از آن به صورت پماد به دلیل روغن موجود در آن برشمرد و افزود: اسطوخودوس مزاجی گرم و خشک دارد و بسیار مفرح و تقویت کننده بدن و در سلامت سیستم قلبی عروقی و کاهش و تنظیم ضربان قلب و در درمان سرفه، سردرد، سرگیجه، اختلالات کبدی و مجاری ادراری نیز موثر است.

وی اضافه کرد: گیاه اسطوخودوس یکی از گیاهان پرخاصیت در زمینه رفع مشکلات آسم و تنگی نفس افراد بوده و از خواص ضدعفونی بالایی برخوردار است؛ استفاده از دمنوش و عرقیات اسطوخودوس باعث ایجاد آرامش اعصاب و جلوگیری از استرس و اضطراب در افراد می‌شود.

خواص اسطوخودوس برای اعصاب

دوره مقدماتی php

به گفته این کارشناس تغذیه، اسطوخودوس با تقویت سیستم عصبی در تنظیم ضربان قلب نیز مفید فایده است.

سارا فوضی در ادامه با تاکید بر خواص این گیاه شگفت‌انگیز عنوان کرد: از دیگر خواص گیاه اسطوخودوس میتوان به سلامت سیستم تنفسی و به دلیل خاصیت ویروس و ضدباکتریایی این گیاه در پاکسازی کبد را نام برد.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از سردردهای میگرنی رنج می‌برید می‌توانید از دمنوش گیاه پر خاصیت اسطوخودوس استفاده کنید.

وی ادامه داد: اسطوخودوس یا گیاه لاوندر یکی از بهترین داروهای گیاهی است که به صورت دمنوش و عرقیات در درمان سرماخوردگی و آلرژی فصلی موثر و به دلیل خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی کننده‌ای که دارد در کاهش ترشحات بینی نیز موثر است.

سارا فوضی یکی از خواص این گیاه دارویی را درمان اختلال خواب و رفع استرس و اضطراب در افراد دانست و گفت: اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به اختلال خواب دچار است یا به دلیل مشغله‌های فکری دچار استرس و اضطراب هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که از این گیاه دارویی پر خاصیت به مدت سه ماه و هرشب یک الی دو ساعت قبل از خواب آن را استفاده کنید.

وی بر مصرف به موقع در زمان و شرایط خاص گیاهان دارویی تاکید و اظهار کرد: بهترین زمان برای استفاده از دمنوش‌های گیاهی معمولا در زمان چاشت یعنی فاصله زمانی بین صبحانه و نهار یا عصر است، اما این نکته را به خاطر داشته باشید که بهترین زمان مصرف گیاهان دارویی همچون اسطوخودوس، گل‌گاوزبان، سنبل‌الطیب، بهارنارنج و بابونه که در کاهش استرس و اضطراب موثر هستند در شب حدود یک الی دو ساعت قبل از خواب شبانه مصرف شود که هم سبب ایجاد احساس آرامش مغزی، فکری، ذهنی و عمومی شده و هم در درمان اختلال خواب و آرامش عمومی بدن می‌تواند موثر باشد.

 فوضی بیان کرد: اسطوخودوس یکی از گیاهانی است که به صورت بخور نیز میتوان از آن استفاده کرد، استفاده از بخور اسطوخودوس در اتاق خواب علاوه بر ایجاد حس آرامش در افراد در کاهش استرس و اضطراب نیز بسیار مفید فایده است.

نحوه درست کردن دمنوش اسطوخودوس

این کارشناس تغذیه در مورد چگونگی دم کردن این دمنوش گیاهی پرخاصیت گفت: جهت کاهش استرس بهتر است حدود یک قاشق غذاخوری از سنبله‌های خشک شده گل بنفش اسطوخودوس را در یک قوری ریخته و آبی با حدود 80 درجه دمایی (آب جوش نباشد) را به آن اضافه کرده و به مدت 15 دقیقه در حرارت غیرمستقیم این ترکیبات را قرار می‌دهیم تا دمنوش آماده شود، همچنین به خاطر اینکه اسطوخودوس به دلیل ترکیبات آلکالوئید و فلاونوئید که دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است تلخ بوده و می‌توان برای رفع مزه تلخ آن از مقداری کشمش و یا عسل در ترکیبات آن استفاده کرد.

موارد منع مصرف دمنوش اسطوخودوس

وی در خصوص موارد منع مصرف دمنوش اسطوخودوس یادآور شد: ترکیبات گیاهی همچون اسطوخودوس، سنبل‌الطیب، زیروفن، بابونه، بهارنارنج و دمنوش‌هایی که باعث ایجاد آرامش و کاهش استرس در افراد می‌شود، معمولا مصرف همزمان این دمنوش‌های گیاهی با داروهای اعصاب و روان یا اشخاصی که از داروهایی برای کاهش و اضطراب استفاده می‌کنند، تداخل دارویی ایجاد کرده و نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اگر شما به هر دلیلی به لحاظ مسائل عصبی، روانشناختی، روانشناسی تحت درمان هستید و داروی اعصاب و روان مصرف می‌کنید، به هیچ عنوان نباید از دمنوش اسطوخودوس یا دمنوش‌هایی که در کاهش استرس و اضطراب موثر هستند، استفاده نمایید.

فوضی تصریح کرد: همچنین مصرف دمنوش اسطوخودوس به افرادی که به آلرژی‌های فصلی دچار هستند و یا با ترکیبات گیاهی دچار آلرژی می‌شود، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

وی اضافه کرد: اگر شما دچار آریتمی یا ریتم غیر طبیعی قلب و تحت درمان هستید و از داروهای خاصی استفاده می‌کنید و همچنین به خانم‌های باردار و شیرده به هیچ عنوان مصرف این دمنوش توصیه نمی‌شود.

این کارشناس تغذیه بر رعایت حد اعتدال در مصرف دمنوش اسطوخودوس تاکید و خاطرنشان کرد: مصرف بیش از حد این دمنوش به دلیل ایجاد احساس آرامش و در شب مصرف می‌شود ممکن است روز بعد سبب احساس سرگیجه، سردرد، سبکی سر و … در افراد شود، پس در حد اعتدال و به اندازه از این دمنوش باید استفاده کرد.

وی در پایان یادآور شد: یکی از موارد مصرف گیاه اسطوخودوس به صورت شربت سرد که از روغن و گل‌های تازه اسطوخودوس تهیه می‌شود و مصرف سردنوش اسطوخودوس در ماه مبارک رمضان می‌تواند در کاهش عطش و تشنگی روزه‌داران موثر باشد.

انتهای پیام

این روزها آرامش اعصاب و قلب یکی از مهمترین مراقبت ها برای هر فرد می باشد. در ادامه فواید شربتی را می‌خوانید که برای آرامش اعصاب و سلامت قلب مفید است.

الودکتر نوشت: قلب و اعصاب ما نیاز به آرامش دارند تا علاوه بر ناراحتی های قلبی به بیماری های دیگر نیز دچار نشویم. در این مقاله ردباره شربتی خواهید خواند که ایجاد آرامش در قلب و اعصاب شما می کند.

شربتی آرامش بخش برای قلب و اعصاب

شربت اسطوخودوس حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، E ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶ ، کربوهیدرات، پروتئین، قند مانند گلوکز، ساکاروز و فروکتوز، مس، سدیم، پتاسیم، اسید فولیک و سیتریک، فیبر، کلسیم، منیزیم، آهن، پکتین و فسفر است.

مهم‌ترین خواص شربت اسطوخودوس

خواص اسطوخودوس برای اعصاب

به گفته حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی ، این شربت آرام‌بخش قلب و اعصاب است و نقشی موثر در تقویت عمومی بدن و حافظه، رفع رعشه (لرزش بدن)، سرگیجه و افسردگی دارد؛ شربت اسطوخودوس با بهبود عملکرد مغز از ابتلا به فراموشی و آلزایمر جلوگیری می‌کندعملکرد این شربت به ۲ صورت است اگر شربت اسطوخودوس روز مصرف شود، کبد و دستگاه گوارش را پاکسازی می‌کند و در صورتی‌که این شربت شب میل شود به پاکسازی مغز و بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند.این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: شربت اسطوخودوس تاثیری چشمگیر در بهبود خلق و خو و رفع غم، غصه و تنش‌های عصبی دارد؛ این شربت به بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی کمک و از ابتلای افراد به تصلب شرایین (تنگی و سفتی عروق) و تپش غیرطبیعی قلب جلوگیری می‌کند.

شربت اسطوخودوس نقشی موثر در درمان بیماری‌های تنفسی مانند آسم، سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارد؛ این شربت به کنترل اشتها و کاهش وزن کمک می‌کند.شربت اسطوخودوس تاثیری چشمگیر در رفع سردرد به ویژه سردرد‌های میگرنی، تنشی و سینوسی (سینوزیتی) دارد؛ این شربت موجب هضم بهتر غذا می‌شود و به رفع درد‌های شکمی، استفراغ، آروغ، حالت تهوع، سوزش سردل، نفخ شکم و زخم معده کمک شایانی می‌کند.

شربت اسطوخدوس

شربت اسطوخودوس نقشی موثر در درمان سندروم پای بی‌قرار دارد؛ این شربت به علت داشتن ویتامین‌های A ، C و E خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.

عظمایی مصرف شربت اسطوخودوس را برای کودکان بیش‌فعال مفید دانست و اظهار کرد: این شربت ضد‌تشنج و کنترل‌کننده قند، فشار و چربی خون است و به تقویت بینایی و پوست و مو و درمان سندروم پیش از قاعدگی کمک شایانی می‌کند.

مصرف همزمان دارو‌های آرام‌بخش شیمیایی با شربت اسطوخودوس صحیح نیست و باید بین استفاده از دارو‌ها و نوشیدن شربت ۲ تا سه ساعت فاصله باشد.

موارد منع مصرف شربت اسطوخودوس

استفاده از این شربت به زنان باردار و رانندگان توصیه نمی‌شود.

مواد لازم برای تهیه ۲ لیتر شربت اسطوخودوس

عرق اسطوخودوس                                      یک و نیم لیتراسطوخودوس خشک شده                          ۱۲۰ گرمعسل                                                             ۵۰۰ گرمآب لیموترش تازه                                         به مقدار لازم

طرز تهیه شربت اسطوخودوس

– اسطوخودوس خشک شده را در ظرفی حاوی عرق اسطوخودوس خیس کنید و بگذارید ۲ ساعت بماند.- سپس به مدت ۳ تا پنج دقیقه مخلوط گیاه و عرق اسطوخودوس را در حرارت ملایم بجوشانید.- اجاق گاز را خاموش کنید تا ترکیب گیاه و عرق اسطوخودوس به دمای متعادل (۵۰ درجه سانتی‌گراد) برسد.- مخلوط گیاه و عرق اسطوخودوس را از صافی عبور دهید سپس عسل را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شربت قوام بیاید.- شربت را پس از سرد شدن داخل ظرف شیشه‌ای بریزید و در یخچال بگذارید.- برای تهیه یک لیوان از شربت اسطوخودوس، یک قاشق غذاخوری از شربت غلیظ را داخل لیوان بریزید سپس به آن ۲ تکه یخ و چند قطره آب لیموترش تازه اضافه کنید؛ بقیه لیوان را آب بریزید؛ مواد درون لیوان را به خوبی مخلوط و شربت را میل کنید.- شربت اسطوخودوس را می‌توان روزانه سه لیوان (۲ لیوان در روز و یک لیوان قبل از خواب) مصرف کرد.

خواص روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس که کاربردهای زیادی دارد به طور مستقیم از گیاه اسطوخودوس بدست می‌آید. عصاره این گیاه سرشار از خواص متعدد برای سلامتی است که از آن جمله می‌توان به تسکین درد، بهبود دردهای میگرنی، تهویه هوا و مراقبت از موی سر اشاره کرد.

نتایج مطالعات متعددی حاکی از فوائد بسیار این گیاه برای داشتن موی سر سالم است. سایت هلث لاین به بررسی برخی از خواص روغن گیاه اسطوخودوس برای سلامت موها پرداخته که به شرح زیر است:

خواص روغن اسطوخودوس : کمک به رشد موها

به تازگی روغن این گیاه به دلیل تاثیر در رشد موها مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۶ نیز نشان داد بکارگیری روغن اسطوخودوس رشد بیشتر موهای موش‌ها را به دنبال داشته است. استفاده از این روغن موجب شده رشد موهای این حیوانات سریع‌تر از حد طبیعی باشد.

روغن اسطوخودوس و کمک به کنترل التهاب پوست

در برخی مواقع گیاه اسطوخودوس به عنوان درمان خانگی برای رفع سوختگی و التهاب پوست کاربرد دارد.

گیاه اسطوخودوس و تاثیر آرامش بخش آن

از دیگر خواص گیاه اسطوخودوس رایحه مطبوع آن است. رایحه این گیاه می‌تواند سیستم عصبی را آرام کند. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان داد افراد با استشمام رایحه این گیاه احساس آرامش، رضایت و خلق و خوی بهتری داشته‌اند.

مطالب پر بازدید

شاید تا بحال اسم اسطوخودوس را نشنیده باشید و یا آشنایی چندانی با این گیاه دارویی نداشته باشید، پس لازم است تا با این متخصص مغز و اعصاب بیشتر آشنا شوید. اسطوخودوس از جمله گیاهان دارویی است که در درمان بیماری های مغز و اعصاب نقش کلیدی داشته و همچنین نقش ماده ی سم زدا را در بدن ایفا می کند. با دکتر سلام همراه باشید.

شما به کمک این کلینیک به صورت تضمینی میتونید وزن کم کنید. نه نیازی به ورزش های سخت هست نه قرص و داروی خطرناک، خیلی ساده و بدون دردسر فقط با تکنیک های اختصاصی این کلینیک آنلاین.

موضوعات مرتبط

خواص اسطوخودوس برای اعصاب

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اسطوخودوس گیاهی است چندین ساله به ارتفاع حدود نیم متر با برگهای متقابل ، باریک ، دراز سبز رنگ و پوشیده از کرکهای سفید پنبه ای . گلهای آن برنگ بنفش و بصورت سنبله می باشد .

قسمت مورد استفاده این گیاه ، گلها و سرشاخه های گلدار آن است . اسطوخودوس بوی بسیار مطبوعی درد . طعم آن تلخ است و بعلت بوی مطبوع آن در عطر سازی مصرف می شود .

اسانس اسطوخودوس که از تقطیر گل و سرشاخه های گلدار این گیاه بدست می آید مایعی است زردرنگ یا زرد مایل به سبز که دارای بوی مطبوعی است . ترکیبات شیمیایی:

اسانس اسطوخودوس دارای حدود 40% استات لینالیل است همچنین در آن ترکیباتی نظیر اسید بوتیریک ، اسید پروپیونیک و اسید والریک ، لینالول آزاد و ژرامبول وجود دارد . خواص داروئی:

اسطوخودوس از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است .

خواص اسطوخودوس برای اعصاب

1)برای رفع خستگی و آرامش چند قطره روغن اسطوخودوس را در وان آب گرم ریخته و برای مدت یکربع ساعت در آن دراز بکشید .

2)گرفتگی ها را باز می کند .

3)مقوی معده است .

4)ادرار آور می باشد .

5)معرق است و تب را پائین می آورد .

6)صفرا بر بوده و کبد را بکار می اندازد و بیماری های کبدی را برطرف می کند .

7) ضد تشنج است .

8)برای تقویت عمومی بدن خوب است .

9)کرم های معده و روده را از بین می برد .

10)بیماری های سینه و سرفه را برطرف می کند .

11)در معالجه زکام موثر است .

12)از آن می توان بعنوان مسهل و تمیز کننده استفاده کرد.

13)برای رفع بیماریهای مجاری و ادرار مفید است .

14)برای برطرف کردن رعشه و سرگیجه حدود 5 گرم از پودر آنرا با عسل مخلوط کرده و هر شب بخورید .

15)برای رفع فراموشی و تقویت حافظه از دم کرده اسطوخودوس استفاده کنید .

16)برای رفع بیخوابی یک قطره از روغن اسطوخودوس را روی یک تکه پنبه بچکانید و آنرا داخل بالش خود قرار دهید خواب مطبوعی برای شما می آورد .

17)برای برطرف کردن غم و اندوه هر روز دم کرده اسطوخودوس بنوشید .

18)اگر دست و پای شما خواب می رود از این گیاه استفاده کنید .

19)برای پیشگیری از آب آوردن بدن دم کرده اسطوخودوس بنوشید .

20)زردی را برطرف می کند .

21)برای رفع حالت تهوع و سرگیجه مفید است .

22)سردرد و سردردهای یکطرفه را درمان می کند .

23)برای معالجه ضعف اعصاب مفید است .

24)طپش قلب را از بین می برد .

25) آسم را برطرف می کند .

خواص اسطوخودوس برای اعصاب

26)برای رفع ترشحات زنانه می توانید از این گیاه استفاده کنید .

27)برای برطرف کرده سوء هاضمه یک قطره اسانس اسطوخودوس را در یک لیوان آب نیم گرم ریخته و یا یک فنجان از دم کرده آن را بنوشید .

28)اسطوخودوس درمان کنده رماتیسم ، آرتروز و نقرس است . برای این منظور کمپرس آنرا بر روی عضو مورد نظر بگذارید و یا اینکه 2 قطره روغن آنرا با یک قاشق روغن بادام و یا روغن زیتون مخلوط کرده و عضو دردناک را با آن ماساژ دهید .

29)زخم های کهنه را با مالیدن اسانس اسطوخودوس که در الکل حل کرده اید برطرف کنید .

30)برای درمان بیماریهای ریوی 2 تا 3 قطره روغن اسطوخودوس را با یک قاشق غذا خوری روغن بادام و یا روغن زیتون مخلوط کرده و سینه و پشت بیمار را ماساژ دهید .

31) مالیدن پماد اسطوخودوس زخم ها را ضد عفونی کرده و التیام می بخشد .

32)برای برطرف کردن بوهای نامتناسب در منزل چند قطره روغن اسطوخودوس را در آب ریخته و بگذارید به آرامی بجوشد عطر مطبوعی را در هوا پخش می کند .

33)برای رفع بیخوابی یک قاشق چایخوری پودر اسطوخودوس را با یک قاشق چایخوری پودر سنبل الطیب مخلوط کرده و در یک لیوان آبجوش ریخته و بمدت 10 دقیقه دم کنید . این دم کرده را یکساعت قبل از رفتن برختخواب میل کنید تا بیخوابی شما برطرف شود .

طرز استفاده:

 

  • طرز پخت برنج کته ای
  • 1) دم کرده اسطوخودوس : حدود 5 گرم سرشاخه گلدار و یا گل این گیاه را در یک لیتر آبجوش ریخته و بمدت 10 دقیقه دم کنید . مقدر مصرف این دم کرده 4-3 فنجان در روز است .

    2)کمپرس اسطوخودوس : 30 گرم گل و یا سرشاخه گلدار این گیاه را با یک لیتر آبجوش مخلوط کرده و بمدت 10 دقیقه دم کنید .

    3)اسانس و روغن اسطوخودوس را می توانید از فروشگاههای گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه ها تهیه کنید برای مصرف یک قطره از آنرا با یک قاشق روغن بادام و یا روغن زیتون مخلوط کرده و برای ماساژ استفاده کنید . و یا یک قطره آنرا روی یک حبه قند و یا یک قاشق عسل مخلوط کرده بخورید .

    مضرات :

    اسطوخودوس گیاهی است بی ضرر که همه می توانند از آن استفاده کنند . فقط برای اشخاص صفراوی مزاج خوب نست و باعث آشفتگی می شود . اینگونه اشخاص باید آنرا با سکنجبین یا کتیرا بخورند .

    منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی پزشکان ایران

    انتهای پیام/

    خواص اسطوخودوس برای اعصاب
    خواص اسطوخودوس برای اعصاب
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *