خواص ارده و شيره خرما در بارداري

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

 

**به تازگی دو کارخانه به تولید حلوا ارده برای بیماران دیابتی پرداخته‌اند که در آن از قند مصنوعی و بی‌ضرر استفاده شده است. آن کلسترول را کاهش می‌دهد.

 

** از کنجد در درمان اختلالات کبد و کلیه استفاده می‌شود و برای درمان استخوان درد و درد مفاصل هم مفید است.

** همچنین شیره انگور در بدن باعث دفع اوره و مقداری از اسیدهای غیرمفید بدن می‌شود و کارشناسان تغذیه آن را پاک‌کننده بقایای غذاها در روده و معده می‌دانند. البته شیره انگور محرک اعمال کبدی هم هست و به خون‌سازی نیز کمک می‌کند.

 

دوره مقدماتی php

علاوه بر آن، روغن کنجد نیز خواص بی‌شماری دارد. چربی‌های اشباع نشده نقش بسیار موثری در سلامت قلب و کنترل کلسترول دارند، درحالیکه چربی‌های اشباع شده، کاملا بر خلاف آن عمل می‌کنند. برخلاف بسیار از روغن‌ها، یک چهارم فنجان روغن کنجد در حدود گرم چربی اشباع نشده و تنها حدود ٫ گرم چربی اشباع دارد.

 

دانه کنجد حاوی ترکیبی از اسیدهای چرب اشباع نشده، مواد معدنی، کربوهیدرات، پروتئین، و همینطور مقادیر زیادی ویتامین است. همانطور که می‌دانید ویتامین‌های گروه B نقش بسیار مهمی در تکامل جنین و ارتقای سلامت خانم‌های باردار دارند.

میوه یا همان دانه کنجد.

ارده، به کنجد خمیر شده‌ گفته می‌شود. برای تهیه ارده، ابتدا دانه‌های کنجد را پس از جمع‌آوری، خیس می‌کنند تا پوسته سیاه یا قهوه‌ای‌ رنگ و نازک آن به راحتی جدا شود.

روغن ارده که گاهی به روغن کنجد ارده نیز معروف است از ارده استخراج می شود. روغن ارده به وسیله حرارت دادن و سرخ کردن کنجد یا به عبارتی بو دادن کنجد و سپس آسیاب نمودن آن تولید می‌شود.

برای دستیابی بهتر به فواید ارده کنجد و فواید روغن کنجد بایستی با نحوه نگهداری از این ماده مغذی آشنایی داشت، ارده و روغن کنجد سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده‌اند که اگر در معرض هوای گرم و نور قرار بگیرند، چربی‌هایشان اکسید می‌شود،

از فواید ارده کنجد انرژی‌زا بودن آن می‌باشد، بنابراین دارای درصد بالایی کالری نیز می‌باشد، و چنان چه شما جزو افراد کم‌ تحرک هستید که روزانه بیش از دقیقه پیاده‌روی منظم ندارید یا ورزش نمی‌کنید، بدانید که با خوردن این ماده مغذی، حتما چاقی و عوارض آن انتظارتان را می‌کشد.


شیره انگور یکی از قدیمی ترین مشتقات انگور است که از گذشته تا به امروز در سفره خانواده ایرانی بوده است. شیره انگور در میزان مواد مغذی تقریبا با انگور تازه برابری می‌کند، این شهد با حرارت دادن آب انگور در یک پروسه ی چند مرحله ای به دست می آید و بر اثر تبخیر آب اضافه آن، درصد قند موجود در آب باقی مانده بیشتر می شود. شهد حرارت دیده انگور حاوی ویتامین‌های A، B، C و املاح آهن، منیزیم، فسفر و کلسیم است که خواص شیره انگور را بسیار زیاد می کنند.

 


شیره انگور در دوران بارداری


شیره انگور در مقایسه با خود انگور کالری بالایی دارد و توانایی جبران انرژی از دست رفته را به خوبی دارد. این شهد مناسب برای تامین انرژی مورد نیاز زنان باردار و جنین در حال رشد آنها است، زیرا مانع ضعف آنها می شود؛ این شیره با بهبود عملکرد کبد می تواند در تقویت بدن مادران نقش مهمی ایفا کند.


از آنجاییکه که مصرف قند و شکر در بارداری ممکن است منجر به بروز مشکلاتی مانند دیابت بارداری شود. پس به دنبال جایگزینی مناسب برای قند و شکر باید باشید و از شیرین کننده های طبیعی استفاده کنید. شیره انگور می تواند جایگزین مناسبی برای قند و شکر در خوراکی هایی که دوست دارید باشد.


شیره انگور در درمان کم خونی و ضعف در بارداری


زنان باردار در طول دوران بارداری خود ممکن است با خونریزی هایی مقطعی مواجه شوند و متعاقب آن دچار کم خونی در دوران بارداری شوند؛ کم خونی بارداری مشکلات زیادی برای مادر و جنین به وجود می آورد. یکی از بهترین راه ها برای درمان خونریزی و کم خونی در دوران بارداری مصرف شیره ی انگور است. شیره انگور، تاثیرات مثبتی بر دستگاه تناسلی زنان و به خصوص عملکرد تخمدان ها دارد و در درمان خونریزی ها موثر است، همچنین این شیره محرک اعمال کبد است و یکی از بهترین منابع خوراکی خون ساز محسوب می شود.


توصیه می شود زنان باردار مبتلا به کم خونی شیره ی انگور را در وعده ی صبحانه ی خود بگنجانند و در طول روز 3 بار شیره ی انگور را به صورت شربت میل کنند.


البته قبل از مصرف شیره انگور باید توجه داشته باشید که دیابت بارداری نداشته باشید. در صورت داشتن دیابت بارداری نیاز است قند خونتان کنترل شود و مواد شیرینی مانند شیره انگور در این دوره ممنوع است.


اگر دچار یرقان (زردی) شدید شیره انگور را با کمی سرکه مخلوط کنید و میل کنید.خوردن آن توسط مادران باعث کاهش احتمال ابتلا نوزادان بعد از تولد به زردی می شود.


نکته: توجه داشته باشید که در دوره سرما خوردگی از شیره ی انگور استفاده نکنید.

 

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخت لونگان x بخوانید...