خواص اب باران نيسان

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی

 

مطالب داغ

مطالب تصادفی احکام:

قوانین و مقررات کشورهای خارجی

حکم خرید و فروش سکه و ارز در شرایط نوسان بازار

فروش ابزار موسیقی که به عنوان هدیه داده شده

دوره مقدماتی php

اختلاف زوجین بر دائم یا موقت بودن عقد

تأخير در اداى نذر

اگر چند نفر در نماز جماعت با لباس نجس نماز خوانده باشند

حکم تخریب و تعمیر مسجد و ساخت مجدد آن

اگر ندانیم نماز صبح قضا شده یا نه

توصیه برای مطالعه شما:

زیارت عاشورا با صد لعن و سلام

اهمیت و عظمت ماه مبارک رمضان

دلایل عدم استجابت دعا

آداب دفن كردن ميت در روایات

نشانه های حتمی ظهور امام زمان عج

زندگی نامه حضرت زینب از تولد تا وفات

راه کنترل و کم کردن شهوت جنسی

جریانات سلطنت طلب در ایران

 

 

| فارسی | العربیة | اردو | English |

| تمامی حقوق شرعاً و قانوناً برای تیم هدانا محفوظ می باشد و نقل مطالب با ذكر منبع سبب امتنان است. © کپی رایت – هدانا HADANA.IR |



ماه نیسان ماه هفتم از ماه‏های سریانی و ماه اول در تقویم یهودی و ماه چهارم در تقویم رومی که اکنون در بلاد عربی به جای ماه آوریل به کار می‏رود(1).
در لغت نامه دهخدا آمده که نیسان ماه هفتم از سال سریانی میان آذار و ایاز و ماه دوم بهار است که مطابق اردیبهشت فارسی و ثور عربی و تقریبا مطابق است با آوریل فرانسوی و آن 30 روز است(2).
از این تعریف بر می آید که سال رومی و سریانی، سال شمسی است و بر مبنای حرکت خورشید است و از این رو مطابقت همیشگی وجود دارد.
بنا بر آنچه در بحارالانوار هم آمده سال رومی مانند سال سلجوقی ملکشاهی(همین سال و ماه های امروزی ما ایرانیان)شمسی است و بدین جهت با هم مطابق دارد.(3)
در طب الرضا آمده که دومین ماه سال رومی نیسان است که بعد از آزار واقع می شود. آزار 31 روز است و از هفت روز مانده به نوروز شروع می شود پس روز 23 فروردین شروع ماه نیسان است و در ویژگی های آن نوشته:
نیسان سى روز است، در این ماه روزها بلند مى‏شود، مزاج فصل بهار در آن نیرومند مى‏شود، خون به جنبش مى‏آید، بادهاى شرقى در آن وزیدن می گیرد.(4)
البته در مقدار سال اختلافی هست، چون دقیق گردش خورشید 365 روز و یک چهارم است. بعضی از تقویم ها مثل فارس قدیم این یک چهارم را جمع کرده و بعد از گذشت هر 120 سال، سال 121 را سیزده ماهی قرار می دادند . در تقویم ملکشاهی که امروز در ایران جاری است، این یک چهارم را در هر چهار سال یک بار جمع کردند و در آن اسفند را سی روز شمردند.
در ماه رومی سال 366 روز حساب شده (5) و بدین جهت یک تغییر کمی با سال ملکشاهی پیدا می کند که با توجه به رعایت کبیسه در تقویم ملکشاهی، این تغییر در هر چهار سال تکرار شده و مطابقت کلی به هم نمی خورد. بدین جهت ماه نیسان همیشه با ماه دوم یعنی اردیبهشت مطابق می شود، البته با کمی پس و پیش.
در این زمینه برای اطلاع بیش تر به بحار ، ج55،ص347 به بعد و کتاب های نجوم مراجعه کنید.
بعد از این که در این ماه آب باران را جمع آوری کردید، بر آن سوره های فاتحه و آیه الکرسی (255-257 بقره) و سوره توحید (قل هو الله احد) و دو سوره معوذتین (قل اعوذ برب الفلق … و قل اعوذ برب الناس) و سوره کافرون را هر کدام هفتاد بار می خوانی و هفتاد مرتبه الله اکبر و هفتاد بار لااله الا الله می گویی و هفتاد بار صلوات می فرستی و هفت روز پی در پی صبح و شام از آن می نوشی .
پی نوشت ها:
1.مصاحب غلامحسین و… ، دائره المعارف بزرگ فارسی، اول ، تهران ، شرکت سهامی افست ، 1345ش ، ج 3، ص 3097.
2. دهخدا ، لغت نامه ، اول ، تهران ، دانشگاه تهران ، 1372 ش ، ج 14، ص 20286.
3.مجلسی ،بحار الانوار، هشتم ، بیروت ، الوفا ف 1403 ق ، ج55،ص348.
4. طب الرضا(طب و بهداشت از امام رضا ) ص 51.
5. همان؛ شیخ عباس قمی ، مفاتیح الجنان ، ص 385. آخر باب دوم مفاتیح ، اعمال نوروز و ماه های رومی .

با توجه به عدم امکان پاسخگویی در بخش نظرات لطفا سوالات خود را در سامانه «ارسال پرسش» یا بخش «پاسخگویی آنلاین» مطرح نمائید

درباره ما

کلیه حقوق متعلق به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی می باشد ©

Not Found!

اسلام

درج نظر

آسمونی : از بعضى از روایات استفاده مى شود، بارانى که در این ماه از آسمان نازل مى گردد، خواص و آثار فراوانى دارد و اگر کسى مقدارى از آن را در ظرف پاکى جمع کند و سوره ها و دعاهاى زیر را بر آن بخواند، هر کس از آن آب بخورد، از بیمارى هاى گوناگون جسمانى و اخلاقى رهایى مى یابد و به قدرى در این روایت آثار و برکات،براى آن ذکر شده است که انسان در شگفتى فرو مى رود.

حضرت رسالت پناه‏ صلى الله علیه وآله و سلم داخل شد و بر ایشان سلام فرمود و ایشان جواب سلام گفتند پس حضرت صلی الله علیه و آله فرمود که می ‏خواهید دوائى را که جبرئیل به من یاد داده تا محتاج به دواى اطبّا نباشم، به شما یاد دهم؟

پس حضرت امیرالمؤمنین‏ علیه السلام و سلمان و دیگران سؤال نمودند که آن دوا چیست؟

حضرت رسول‏ صلى الله علیه وآله و سلم به حضرت امیرالمؤمنین ‏علیه السلام خطاب نمود و فرمود که در ماه نیسان رومى آب باران میگیرى و 

هفتاد مرتبه سوره «فاتحه الکتاب» و

هفتاد مرتبه «آیهالکرسى» و

هفتاد مرتبه سوره «قُلْ یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ» و

هفتاد مرتبه سوره «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلى‏» و

هفتاد مرتبه سوره «قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ» وَ

هفتاد مرتبه سوره «قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ» و

هفتاد مرتبه سوره «قُلْ هُوَاللَّهُ اَحَدٌ» و

هفتاد مرتبه «لااِلهَ اِلاَّ اللَّهُ» و

هفتاد مرتبه «اللَّهُ اَکْبَرُ» و

هفتاد مرتبه «اَللّهُمَّ صَلّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ» و

هفتاد مرتبه «سُبْحانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ للَّهِ‏ِ وَلا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ اَکْبَرُ» بر آن می خوانی وهفت روز (در برخی از روایات چهل روز آمده) در بامداد و شامگاه از آن آب مى آشامى.

حقّ تعالى بر شما از آسمان آبى براى آنکه پاک گرداند شما را به آن و ببرد از شما وسوسه شیطان را و دلهاى شما را محکم گرداند و ثابت گرداند.

به حقّ آن خداوندى که مرا براستى بر خلق مبعوث گردانیده است سوگند یاد مى‏کنم که جبرئیل گفت که حق تعالى بردارد از کسى ‏که این آب را مى ‏آشامد هر دردى را که در بدنش باشد و او را عافیت بخشد؛ و دردها را از بدن او و استخوانهاى او بیرون کند و اگر در لوح دردى براى و مقدّر شده باشد محو نماید.

و به حق پروردگارى که مرا به حقّ فرستاده اگر فرزند نداشته باشد و فرزند خواهد آب نیسان را به آن نیّت بیاشامد او را فرزند روزى گردد و اگر زن عقیم باشد و فرزند نیاورد واز این آب با نیّت بیاشامد فرزند از او بوجود آید و اگر مرد و زن پسر خواهند یا دختر از آن آب بیاشامند مقصودایشان به ‏عمل آید چنانچه‏ حق ‏تعالى مى ‏فرماید: یَهَبُ لِمَنْ یَشآءُ اِناثاً وَیَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکُورَ اَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْراناً وَاِناثاً وَیَجْعَلُ مَنْ یَشآءُ عَقیماً یعنى حق تعالى مى‏ بخشد هر که را خواهد دختران و هر که را خواهد پسران یا جُفت مى‏ گرداند براى ایشان پسران و دختران یعنى هر دو را به ایشان عطا مى‏ کند و هر که را خواهد عقیم و بى‏ فرزند گرداند.

پس حضرت فرمود که اگر کسى سردرد داشته باشد و از این آب بیاشامد صُداع و سر درد او به قدرت الهى ساکن گردد و اگر درد چشم داشته باشد و در چشمهاى خود قطره‏اى از این آب بچکاند و بیاشامد و چشمهاى خود را از آن آب بشوید به اذن خداى تعالى شفا یابد و آشامیدن از آن آب بُن دندانها را محکم گرداند و دهان را خوشبو کند و لعاب بُن دندانها را کم کُند و بلغم را کم کُند و تُخَمه و اِمْتِلا به سبب خوردن طعام و آشامیدن آب به هم نرساند و از بادهاى قولنج و غیر آن متأذّى نگردد و درد پشت و درد شکم بهم نرساند و از زُکام آزار نکشد و درد دندان بهم نرساند و درد معده و کرم معده را زایل گرداند و محتاج به حجامت نگردد و از مرض بواسیر و خارش بدن و آبله و دیوانگى و خُوره و پیسى و رُعاف و قَىّ نجات یابد و کور و لال و کر و زمینگیر نشود و آب سیاه در دیده‏اش نزول نکند و دردى که موجب افطار روزه و نقصان نماز او باشد او را عارض نگردد و از وسوسه‏ هاى جنّیان و شیاطین متأذّى نگردد.

هر که از این آب بیاشامد و به جمیع دردهائى که در مردم مى ‏باشد مبتلا باشد موجب شفا از جمیع آنها گردد پس جبرئیل گفت به حقّ خداوندى که تو را به راستى فرستاده هر که این آیات را بر این آب بخواند و بیاشامد حقّ تعالى دلش را مملوّ گرداند از نور و روشنى و الهام خود را در دل او وارد سازد و حکمت بر زبان او جارى گرداند و پر کند دل او را از فهم و بینائى و به او عطا کند از کرامتها آنچه به احدى از عالمیان عطا نکرده باشد و هزار مغفرت و هزار رحمت بر او بفرستد و غش و خیانت و غیبت و حسد و بَغْى و کبر و بخل و حرص و غضب را از دل او بردارد و از عداوت و دشمنى مردم و بدگوئى ایشان نجات یابد و موجب شفاء جمیع امراض او گردد.

واگر در زندان باشد و از آن آب بیاشامد از حبس نجات یابد و سردى بر طَبع او غالب نگردد و آب باران مطلقاً مبارک است و منفعت دارد خواه در نیسان ببارد و خواه در غیر آن چنانچه در حدیث معتبر از حضرت امیرالمؤمنین‏علیه السلام منقول است که بیاشامید آب آسمان را که پاک کننده بدن شما است و دردها را دفع مى‏کند چنانچه حق تعالى مى‏فرماید: وَیُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّمآءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَیُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَلِیَرْبِطَ عَلى‏ قُلُوبِکُمْ وَیُثَبِّتَ بِهِ الأقْدامَ یعنى مى‏فرستد حقّ تعالى بر شما از آسمان آبى براى آنکه پاک گرداند شما را به آن و ببرد از شما وسوسه شیطان را و دلهاى شما را محکم گرداند و ثابت گرداند به آن قدمهاى شما را و در عمل نیسان بهتر آن است که اگر جمعى خوانند هر یک مجموع آن سوره‏ها و اذکار را هفتاد مرتبه بخوانند و از براى آنها که م ى‏خوانند فایده ‏اش عظیمتر و ثوابش بیشتر است.

 

همچنین مطلب زیر را ببینید:

زمان گرفتن و جمع آوری آب نیسان

 

همه چیز درباره: آب آب نیسان

  آسمونی : ماه ذی القعده یکی از ماه‌های حرام است که خداوند متعال در

نظر

نام

ایمیل

وبسایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره نظری می‌نویسم.

10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *