عرق سگی یا عرق کشمش گونهای از نوشیدنیهای الکلی دستساز ایرانی است [۱] که از کشمش به دست میآید.[۲] عرق سگی معروفترین و پرمصرفترین نوشیدنی الکلی در ایران است و به همین دلیل بیشترین مصرفکننده را دارد.[۳]
عرق سگی الکل بیشتری از انواع دیگر عرق داشته[۴] و سنگینتر است.[۵] میزان الکل
بهطور معمول بین ۴۵ تا ۵۵ درصد است.
در قدیم به هر شیشهٔ کوچک آن به اصطلاح ۵ سیر گفته میشد.[۶][۷]
در سالهای اولیه تأسیس میکده قزوین، یکی از محصولات آن به نام عرق میکده که از کشمش خالص تولید میشد و دارای درصد الکل بالاتری بود. همچنین تصویر یک سگ شکاری بر روی شیشه این نوع عرق چاپ شده بود.[۸]الکل بسیار بالا و تصویر سگ شکاری بر روی شیشه این نوع عرق، باعث شد که در بین مصرف کنندگان آن، به مرور زمان نام عرق سگی مصطلح شود.[۹][۱۰][۱۱]
در میان مشروبات الکلی موجود در بازار ایران، عرق کشمش دستساز بیشترین درصد ناخالصی و غیر استاندارد بودن را به جهت وجود متانول دارد. یکی از دلایل این امر نیز ممنوعیت تولید و فروش مشروبات الکلی در داخل ایران و بالطبع نبودن هر گونه استاندارد و نظارت بر تولید عرق کشمش و همچنین ناآگاهی اغلب مردم از اصول صحیح کشیدن عرق کشمش ، چه در مرحله تهیه مواد لازم ، پروسه تخمیر اولیه ، دمای کشیدن عرق و فاجعه بارتر از همه موارد مفید انگاشتن اولین خروجی عرق از دیگ تقطیر به عنوان سرگل که اصولاً متانول خالص میباشد چه بسا باعث مرگ و صدمات جبران ناپذیر به بدن و کوری و غیره بسیاری از هموطنان شده است ، زیرا اصولاً در دمای ۶۶ درجه ابتدا متانول حاصل گشته و در دمای ۷۸.۳۷ درجه اتانول یا همان عرق قابل مصرف استحصال میگردد ، به همین دلیل بسیاری افراد نیز با علم به این موضوع اقلاً یک استکان از ابتدای عرق تقطیر را به دور میریزند تا متانول آن را حذف کرده باشند ، و در ادامه با گذراندن عرق از ذغال چوب نسبت به حذف رادیکالهای آزاد و نیز دیگر ناخالصی ها اقدام می نمایند. [۳][۱۲][۱۳]
(۲).یونایتد اسپیریتس
(۳).پرنود ریکارد
(۴).باکاردی
(۵).بیم سانتوری
(۶).هنسی
(۷).کامپاری
عرق سگی یا عرق کشمش گونهای از نوشیدنیهای الکلی دستساز ایرانی است [۱] که از کشمش به دست میآید.[۲] عرق سگی معروفترین و پرمصرفترین نوشیدنی الکلی در ایران است و به همین دلیل بیشترین مصرفکننده را دارد.[۳]
عرق سگی الکل بیشتری از انواع دیگر عرق داشته[۴] و سنگینتر است.[۵] میزان الکل
بهطور معمول بین ۴۵ تا ۵۵ درصد است.
در قدیم به هر شیشهٔ کوچک آن به اصطلاح ۵ سیر گفته میشد.[۶][۷]
در سالهای اولیه تأسیس میکده قزوین، یکی از محصولات آن به نام عرق میکده که از کشمش خالص تولید میشد و دارای درصد الکل بالاتری بود. همچنین تصویر یک سگ شکاری بر روی شیشه این نوع عرق چاپ شده بود.[۸]الکل بسیار بالا و تصویر سگ شکاری بر روی شیشه این نوع عرق، باعث شد که در بین مصرف کنندگان آن، به مرور زمان نام عرق سگی مصطلح شود.[۹][۱۰][۱۱]
در میان مشروبات الکلی موجود در بازار ایران، عرق کشمش دستساز بیشترین درصد ناخالصی و غیر استاندارد بودن را به جهت وجود متانول دارد. یکی از دلایل این امر نیز ممنوعیت تولید و فروش مشروبات الکلی در داخل ایران و بالطبع نبودن هر گونه استاندارد و نظارت بر تولید عرق کشمش و همچنین ناآگاهی اغلب مردم از اصول صحیح کشیدن عرق کشمش ، چه در مرحله تهیه مواد لازم ، پروسه تخمیر اولیه ، دمای کشیدن عرق و فاجعه بارتر از همه موارد مفید انگاشتن اولین خروجی عرق از دیگ تقطیر به عنوان سرگل که اصولاً متانول خالص میباشد چه بسا باعث مرگ و صدمات جبران ناپذیر به بدن و کوری و غیره بسیاری از هموطنان شده است ، زیرا اصولاً در دمای ۶۶ درجه ابتدا متانول حاصل گشته و در دمای ۷۸.۳۷ درجه اتانول یا همان عرق قابل مصرف استحصال میگردد ، به همین دلیل بسیاری افراد نیز با علم به این موضوع اقلاً یک استکان از ابتدای عرق تقطیر را به دور میریزند تا متانول آن را حذف کرده باشند ، و در ادامه با گذراندن عرق از ذغال چوب نسبت به حذف رادیکالهای آزاد و نیز دیگر ناخالصی ها اقدام می نمایند. [۳][۱۲][۱۳]
(۲).یونایتد اسپیریتس
(۳).پرنود ریکارد
(۴).باکاردی
(۵).بیم سانتوری
(۶).هنسی
(۷).کامپاری
عرق سگی یا عرق کشمش گونهای از نوشیدنیهای الکلی دستساز ایرانی است [۱] که از کشمش به دست میآید.[۲] عرق سگی معروفترین و پرمصرفترین نوشیدنی الکلی در ایران است و به همین دلیل بیشترین مصرفکننده را دارد.[۳]
عرق سگی الکل بیشتری از انواع دیگر عرق داشته[۴] و سنگینتر است.[۵] میزان الکل
بهطور معمول بین ۴۵ تا ۵۵ درصد است.
در قدیم به هر شیشهٔ کوچک آن به اصطلاح ۵ سیر گفته میشد.[۶][۷]
در سالهای اولیه تأسیس میکده قزوین، یکی از محصولات آن به نام عرق میکده که از کشمش خالص تولید میشد و دارای درصد الکل بالاتری بود. همچنین تصویر یک سگ شکاری بر روی شیشه این نوع عرق چاپ شده بود.[۸]الکل بسیار بالا و تصویر سگ شکاری بر روی شیشه این نوع عرق، باعث شد که در بین مصرف کنندگان آن، به مرور زمان نام عرق سگی مصطلح شود.[۹][۱۰][۱۱]
در میان مشروبات الکلی موجود در بازار ایران، عرق کشمش دستساز بیشترین درصد ناخالصی و غیر استاندارد بودن را به جهت وجود متانول دارد. یکی از دلایل این امر نیز ممنوعیت تولید و فروش مشروبات الکلی در داخل ایران و بالطبع نبودن هر گونه استاندارد و نظارت بر تولید عرق کشمش و همچنین ناآگاهی اغلب مردم از اصول صحیح کشیدن عرق کشمش ، چه در مرحله تهیه مواد لازم ، پروسه تخمیر اولیه ، دمای کشیدن عرق و فاجعه بارتر از همه موارد مفید انگاشتن اولین خروجی عرق از دیگ تقطیر به عنوان سرگل که اصولاً متانول خالص میباشد چه بسا باعث مرگ و صدمات جبران ناپذیر به بدن و کوری و غیره بسیاری از هموطنان شده است ، زیرا اصولاً در دمای ۶۶ درجه ابتدا متانول حاصل گشته و در دمای ۷۸.۳۷ درجه اتانول یا همان عرق قابل مصرف استحصال میگردد ، به همین دلیل بسیاری افراد نیز با علم به این موضوع اقلاً یک استکان از ابتدای عرق تقطیر را به دور میریزند تا متانول آن را حذف کرده باشند ، و در ادامه با گذراندن عرق از ذغال چوب نسبت به حذف رادیکالهای آزاد و نیز دیگر ناخالصی ها اقدام می نمایند. [۳][۱۲][۱۳]
(۲).یونایتد اسپیریتس
(۳).پرنود ریکارد
(۴).باکاردی
(۵).بیم سانتوری
(۶).هنسی
(۷).کامپاری
میکده قزوین یک کارخانه الکل سازی و تولید مشروبات الکلی پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران بود که اکنون به نام بیدستان معروف میباشد و تولیدات سرکه الکل دارد.
نوعی مشروب الکلی یا ودکا در این کارخانه تولید میشد که به عرق ۵۵ معروف بود به دلیل نشان سگ، در فرهنگ عامه عرقسگی یا عرق سگی هم شناخته میشد.[۱]
در بعدازظهر روز ۹ دی ۱۳۵۷ تظاهراتی در شهر قزوین برگزار شد و بهطور کلی شهر متشنج بود که در خلال آن یک سینما و مشروب فروشی و چند شعبه بانک به آتش کشیده شد.
در این روز کارخانه میکده قزوین و چند منزل مسکونی افسران ارشد پادگان مورد حمله قرار گرفته و به آتش کشیده شد.[۲]
(۲).یونایتد اسپیریتس
(۳).پرنود ریکارد
(۴).باکاردی
(۵).بیم سانتوری
(۶).هنسی
(۷).کامپاری
Завантаження…
Завантаження…
Завантаження…
Виконується…
Завантаження…
خرید عرق کشمش لاله زار
Виконується…
Завантаження…
Завантаження…
Виконується…
Увійдіть, щоб повідомити про неприйнятний вміст.
Завантаження…
Завантаження…
در این ویدئو یک ایرانی شیوه ساخت عرق کشمش به صورت خانگی را توضیح داده است.گزارش آبزرورز تلویزیون فرانس24 درباره مصرف الکل در ایران در لینک زیر بخوانید:
Завантаження…
Завантаження…
Завантаження…
Завантаження…
Завантаження…
Виконується…
Завантаження списків відтворення…
Завантаження…
Завантаження…
Завантаження…
Виконується…
Завантаження…
خرید عرق کشمش لاله زار
Виконується…
Завантаження…
Завантаження…
Виконується…
Увійдіть, щоб повідомити про неприйнятний вміст.
Завантаження…
Завантаження…
در این ویدئو یک ایرانی شیوه ساخت عرق کشمش به صورت خانگی را توضیح داده است.گزارش آبزرورز تلویزیون فرانس24 درباره مصرف الکل در ایران در لینک زیر بخوانید:
Завантаження…
Завантаження…
Завантаження…
Завантаження…
Завантаження…
Виконується…
Завантаження списків відтворення…
حاج یشوعا یحزقل یادگار
یشوعا
یحزقل یادگار در سال 1245 خورشیدی (1866 میلادی) در یک خانواده یهودی
متدین در تهران پا به عرصه وجود نهاد . پدرش یحزقل یادگار از متعمدین و
خیراندیشان محله سرچال بود و چون از سواد خواندن و نوشتن کم بهره بود
از این رو یشوعا را جهت تحصیل علوم عبری از خردسالی به مکتب ملا
ابراهام ، بزرگترین دیان و رئیس خبرا تهران فرستاد .
استعداد و فراگیری یشوعا جوان در فراگیری علوم توراه ، تفسیر گمارا و
شولخان عاروخ به حدی خوب بود که در مقایسه با دیگر همکلاسی هایش سرآمد
گردید و همین امر باعث گردید خیلی زود وی در کنیسای حاداش به عنوان
خزان کنیسا انتخاب شود و سال ها در روزهای شبات ، موعدیم و مناسبت ها ،
در کنیسای حاداش به قرائت توراه و خواندن تفیلا مشغول بود .
در اوایل دهه 1270 خورشیدی (قبل از جنگ جهانی اول) یشوعا جوان به همراه
کاروانی برای زیارت دیوار ندبه رهسپار یروشالیم گردید . او بدون
استفاده از وسایل موتوری با پای پیاده در آن زمان توانست به این امر
مفتخر شود .
حاج یشوعا فعالیت های خیرخواهانه را از عنفوان جوانی آغاز نمود . او از
همان آغاز جوانی حرفه خود را اختصاص داده بود به تولید و فروش « یائین
» (یکی از شغل های متداول در بین کلیمیان در سده 1300 خورشیدی) . اگر
چه او این حرفه را برای امرار معاش زندگی خود انجام می داد ، اما همیشه
معنویات شغلی خود را بر مادیات ترجیح می داد . او هرگز در محل کارش
پیاله فروشی نکرد ، بهترین محصول را برای تولیدات تهیه می نمود و با
دیسپلینی خاص شغلش را دنبال می کرد . حاج یشوعا به شغلش عشق می ورزید و
بر این باور بود که شغلش مقدس است و میتصوای بزرگی را برای همکیشانش
انجام می دهد . ناگفته نماند در آن دوران بسیاری از خانواده های یهودی
در محله عودلاجان یائین مورد نیاز سالانه خود را ، خودشان تهیه می
نمودند و نیز بعضی ها هم از این طریق امرار معاش می نمودند . حاج یشوعا
در زیر زمین حیاط خانه اش بیش از چهل خمره کوچک و بزرگ را جهت تهیه و
تولید یائین اختصاص داده بود و به طور مرتب در هر سال مصرف یائین
کنیساها و خانواده ها را ، جهت شبات ها ، موعدیم ، مناسبت ها ، بریت
میلا ، خوپا و دیگر مراسم مذهبی را تأمین می نمود . بعدها جهت تأمین
عرق کشمش برای جشن های عروسی و دیگر مناسبت ها ، چندین سماور بزرگ (به
شکل دستگاه تقطیر) به این امر اختصاص داد و با خیس نمودن کشمش که قبلاً
تهیه نموده بود ، اقدام به تولید عرق کاشر نمود .
دیری نپائید ، به جهت تولید و ارائه یائین خوش طعم و عرق مرغوب و
زنجیره دار (اصطلاحی بود در بین عام که برای عرق های ناب و زلال که
معمولاً از کشمش تهیه می شد استفاده می کردند) ، با در نظر گرفتن قیمتی
مناسب ، هر شیشه (بطر)یک چارکی یائین را به ارزش دو ریال و هر شیشه عرق
کشمش هفت سیر و نیم به ارزش دو ریال به فروش می رسانید (به شرط آنکه
شیشه های خالی آن را برگردانند) .
حاجی یشوعا یادگار به موازات فعالیت های شغلی ، کم و بیش کارهای
خیرخواهانه را هم دنبال می نمود . او بیشتر روزها از صبح زود تا
بعدازظهر به دنبال انجام مسائل حرفه ای خود بود . پس از صرف ناهار و
خوابی مختصر ، منزل را ترک و راهی بازار می شد تا به سراغ دکانهای
همکیشانش در مناطق بازار ، ناصر خسرو و لاله زار ، جهت جمع آوری «
صداقا » (اعانه) برای مستمندان می شد . رفته رفته این امر صورت جدی تر
به خود گرفت و به مرور تنی چند از شخصیت های خیرخواهانه در این راه به
وی ملحق شدند . از آن جمله ” دایی یعقوب مصابند ” ، ” نیسان لائی ” ، ”
مئیر قولیان ” ، ” آقاجان بخشی ” ، (متصدی قبرستان بهشتیه در میدان
فوزیه) ” الیاهو بروخیم ” ، ” آقاجان حنوکا ” ، ” آشر الیاهو حکاک ”
(پیروزیان) ، ” پینهاس عزرا شرف ” و یوسف بخشی با شناختی که جامعه
کلیمی به اهداف خیرخواهانه وی و دوستانش داشتند ، کم و بیش کمک های
لازمه را به وی تسلیم می نمودند . در دوران جنگ جهانی دوم به ویژه در
دوران قحطی انجمن نیکخواه با دریافت کمک های بشردوستانه از طریق سازمان
های بین المللی مأمور به پرداخت اعانه و تهیه یک وعده غذای گرم برای
فقرا بود . حاجی یشوعا با شناختی که به خانواده های فقیر و بی بضاعت در
منطقه عودلاجان داشت ، توانست در این راستا همکاری مثمر ثمری را با این
انجمن خیریه انجام دهد . او با تهیه یک گاری کلیه مایحتاج این خانواده
ها را از قبیل وسایل منزل ، لحاف و تشک ، پتو ، پوشاک و مواد غذائی را
به طور پنهانی به آنان می رسانید .
حاجی یشوعا هرگز در انجام کارهای خیر ، خستگی در وجودش راه نمی داد .
او با تمام توان خویش ، با روحی بلند به ویژه هنگام موعدیم مایحتاج شب
های موعد را برای خانواده های مستمند و آبرو دار تهیه می نمود و شخصاً
به آنها می رسانید . او بارها جهاز دختران دم بخت را فراهم می نمود و
در صورت لزوم مخارج عروسی بسیاری از جوان ها را تأمین نمود . حاجی
یشوعا مخالف گدائی نمودن فقرا بود . از این رو هر هفته دو یا سه قرآن
به آنها خرجی می داد ، بارها پیش آمده بود مستمندانی از شهرستان ها
برای گرفتن کمک های مالی به حاج یشوعا مراجعه می کردند ، او ضمن تأمین
کمک های لازمه بلیط برگشت اتوبوس را هم برایشان می خرید و در اختیار
آنها فرار می داد تا به شهر خودشان برگردند . نیز همچنین افرادی که از
شهرستان ها برای کار به تهران کوچ می نمودند و فاقد جا و مکان بودند ،
برای آنان در کنیساها به ویژه کنیسای عزرا یعقوب اطاقی را با امکانات
زندگی فراهم می نمود و تا سر و سامان گرفتن به آنها خرجی می داد و از
آنان نگهداری می نمود .
ناگفته نماند فعالیتهای خیرخواهانه وی فقط محدود و در انحصار اقلیت های
کلیمی نبود ، هرازگاهی تا آنجائیکه توانش اجازه می داد در صورت لزوم
بدیگر اقشار مردم کمک می نمود . از این رو در بین دوستان مسلمانش ، وی
به حاج عبدالئه شهرت یافته بود .
یکی دیگر از عملکردهای خیرخواهانه حاج یشوعا انجام مراسم تشریع و تدفین
اموات کلیمیان طبق شریعت . و فقه یهود (طبق اصول هلاخا) بود ، نیز
همچنین دستگیری از بیوه زنان و یتیمان و خانواده های مستمند عیال وار
از مسئولیت های وی بود .
پس از به قدرت رسیدن حکومت پهلوی ، قوانین جدیدی وضع گردید و درابعاد
مختلف مدنی در کشور تغییرات بنیادی شکل گرفت ، به دستور رضاشاه شرکت
سهامی رسومات برای تهیه الکل و مشروبات الکلی تأسیس گردید و نیز سهام
شرکت را به تولیدکنندگان متفرقه واگذار نمودن تا آنها هم در این شرکت
(رسومات) ذینفع باشند ، از آن به بعد به موجب قانون ساختن الکل و
مشروبات الکلی از طریق اشخاص ممنوع اعلام شد و دولت از جهت حفظ تولید
استاندارد و حفظ منافع مالی و بهره بری جهت خزانه مملکتی ، مالیات
سنگینی را برای مشروبات الکلی تعیین نمود . (مالیات برای هر بطر عرق دو
ریال ، شراب هر بطر یک چارلی یک ریال تعلق گرفت) . اما برای هر بطر
الکل هفت سیر و نیم برای مصرف داروخانه ها ، مریض خانه ها و اطباء
مالیاتی دریافت نمی شد .
این مالیاتها توسط « باندرول » بر روی درب بطری ها چسبانده می شد و
فروش عرق بدون » باندرول » قاچاق محسوب می شد و تولیدکنندگان علاوه بر
جریمه آن به زندان نیز محکوم می شدند . دیری نپائید ” حاج یشوعا یادگار
” تمام خمره ها و وسایل خود را تحویل شرکت رسومات داد و در مقابل آن
سهام شرکت را دریافت نمود و از آن به بعد به طور مرتب خرید خود را از
شرکت انجام می داد و اقدام به توزیع و پخش آن به مصرف کننده های کلیمی
می نمود .
او در هفته یک و یا دو بار گاری خود را که با الاغ حمل می شد حاضر می
نمود ، بطری های خالی را در جعبه های چوبی قرار می داد و از سه راه
پامنار راهی کارخانه می شد و با تحویل دادن بطری های خالی و پرداخت
مقداری وجه سهمیه عرق و شراب مورد نیاز خود را خریداری می نمود و راهی
شهر می شد تا آنها را به فروش برساند .
در دهه 1320 خورشیدی ، هنگامی که اولین هیئت مدیره کانون خیرخواه در
مراسم زدن اولین کلنگ ساختمانهای بیمارستان کانون خیرخواه در محل (زمین
مورد نظر) به گرد هم جمع آمده بودند ، از حاج یشوعا یادگار و تنی چند
از همکارانش (دائی یعقوب مصابند) دعوت به عمل آمده بود تا در این مراسم
حضور داشته باشند ، یوسف پیروزیان رئیس هیئت مدیره کانون خیرخواه از
حاج یشوعا دعوت نمود به پاس سال ها انجام خدمات اجتماعی بی شائبه و
ارزشمند به جامعه کلیمی ضمن قدردانی از وی خواسته شد ، اولین کلنگ زدن
ساختمان بیمارستان ها را او بر زمین زند .
حاج یشوعا یحزقل یادگار پس از یک عمر خدمات عام المنفعه در ماه ایار
5711 عبری ( 1331 خورشیدی ) در سن هشتاد و شش سالگی جان به جان آفرین
تسلیم نمود و به دیار باقی شتافت . طبق وصیتش او را در گیلیارد بخاک
سپردند . به پاس احترام آن مرحوم ، مدارس کلیمیان تعطیل گردید و جمع
کثیری از کلیمیان (کسبه بازار ، روحانیون ، پزشکان ، اعضاء نهادهای
فرهنگی و کنیساها اعضاء انجمن و پرسنل کانون خیرخواه) جهت مراسم
خاکسپاری در شهر دماوند ، گورستان گیلیارد حضور یافتند .
حاج
یشوعا در طی زندگی دوبار ازدواج نمود . ازدواج اول وی با دختری به نام
“زلیخا” بود ، ماحصل این پیوند دو فرزند پسر و دو دختر بود . چهارده
سال بعد همسرش زلیخا به واسطه بیماری ناعلاج دار فانی را وداع گفت . پس
از مدتی با زنی مطلقه به نام “صنوبر” که نتوانسته بود صاحب فرزند شود
پیوند زناشوئی بست ماحصل این ازدواج هم شش فرزند دختر و یک پسر بود .
“نجات الئه یادگار” فرزند حاج یشوعا از سیزده سالگی از خزانیم خوش صدا
کنیساهای به شمار می رفت و سالها در کنیسای پل چوبی و کنیسای دروازه
دولت ، بعنوان یکی از خزانیم فعالیت می نمود . ضمن آنکه همانند پدرش در
کارهای خیرخواهانه فعال بود . او و دیگر اعضای خانواده “یادگار” سهم
بسزائی در ساختن کنیسای پل چوبی از خود نشان دادند .
حاج یشوعا یادگار در طی زندگانی اش با فراز و نشیب های متعددی روبرو
گردید و مسائل تلخی را تجربه نمود . اما کوچکترین خلائی در اهداف
خیرخواهانه اش پدید نیامد ، ضمن آنکه باعث گردید از همان دوران اولین
نهاد عام المنفعه جامعه کلیمیان رسماً پی ریزی شود . بعد ها راه حاج
یشوعا یادگار و دیگر دوستان خیراندیش وی کماکان توسط نسل های بعدی
ایشان منجمله شادروان”شموئیل یادگار” دنبال گردید . نیز همچنین اینگونه
فعالیت ها امروز در قالب سازمانی غیرانتفاعی با نام سازمان خیریه کوروش
با سرپرستی اسکندر میکائل در خدمت خانواده های نیازمند جامعه کلیمی به
فعالیت های خیرخواهانه ادامه می دهد .
تهران سال 1322
خورشیدی اولین قطعه زمین توسطه شادروان فرانک عینی خریداری شد
و در اختیار کانون خیرخواه قرار گرفت
حاجی یشوعا اولین کلنگ ساختمان را بزمین میزند
خرید عرق کشمش لاله زار
دماوند
سال 1331 خورشیدی( 1951 میلادی )
اجرای مراسم خاکسپاری حاج یشوعا یحزقل یادگار با حضورخانواده آن مرحوم
در زیارتگاه گیلیارد
مجموعه های سایت 7DORIM
تصاویر Visions انطباق لحظه ها Calendar تاریخ و فرهنگ Culture باع بهشت GanEden درباره ما About Us تماس با ما Contact Us پاناروما ( سراسرنما) Panaroma
زیر مجموعه های
تاریخ و فرهنگ:
ARTICLE مقالات
MOADIM مناسبتها
PUBLICATIONS کتب منتشر شده
LINKS دیگر سایتها
Colloquial
گویشهای اصیل
.likeabutton {
text-decoration: none; font: menu;
display: inline-block; padding: 2px 8px;
background: ButtonFace; color: ButtonText;
border-style: solid; border-width: 2px;
border-color: ButtonHighlight ButtonShadow ButtonShadow ButtonHighlight;
border-radius: 0px;
}
.likeabutton:active ,.likeabutton:hover{
border-color: ButtonShadow ButtonHighlight ButtonHighlight ButtonShadow;
}
صفحه اول
صفحه مرجع
در FaceBook
با 7Dorim
با 7Dorim
ارتباط برقرار کنید
زیر مجموعه
های بخش تصاویر:
تاریخ سازان
چهره های ماندگار
مشاهیر یهود
نماینده های یهودیان
در مجلس:
عزیزاله سیمانی سید عبدالله بهبهانی دکتر لقمان نهورایی شموئل حییم مراد اریّه جمشید کشفی دکتر موسی برال لطف الله حی یوسف کهن خسرو ناقی دکتر منوچهر نیکروز دکتر کورس کیوانی دكتر منوچهر الياسي موريس معتمد دکتر سيامك مره صدق
روسا ی انجمن
کلیمیان :
حبیب الله القانیان مهندس عزیز دانش راد موسی آزادگان دكتر منوچهر الياسي هارون یشایایی دکتر رحمت ا… رفيع همایون سامیح
خیراندیشان و مسولین
جامعه:
دائی یعقوب مصابند ژاک ماهفر روح الئه کهنیم خلیل نهایی عبدالله زرگریان اسحق حکیم آقاجان ابریشمی صیون ابراهیمی صالح نیکو حاج یشوعا یحزقل یادگار آقایقوتیئل نورالله گبای یوسف پیروزیان اسحق کهن صدق مسعود هارونیان دکتر حشمت الله کرمانشاهچی عبدالرحیم اعتصامی جهانگیر بنایان مهدی حریری طلوع لقمان میکاییل فرنگيس حسيديم گاد نعيم آقا جان شادی استاد عزیز معمار اسکندر میکاییل ابراهیم موره منوچهر کاشانیان منصور پور اتحاد منوچهر کوهن شهلا جاودان
شخصیتهای مذهبی:
ملا اورشرگا حاخام یوسف حئیم اورشرگا حاخام یدیدیا شوفط حاخام اوریل داویدی حاخام یوسف حئیم همدانی کهن حاخام نتن الی حاخام موسي زرگري ملا مراد آقا لر حاخام یونس حمامی لاله زار یدیدیا آذر احیان اسحق بعلنث ملا یوسف دیلمانی حاخام یعقوب نگاری ربای الیاهو بن حئیم رحمان دلرحیم پروانه صراف صیون حکاکیان دیوید مختار
اساتید فرهنگی:
فرج گلبان دکترهمایون آرام ابراهیم سعیدیان فریبا صدیقیم همایون ابراهیمی دکتر منوچهر صیونیت بقراط صفائی الیاس اسحاقیان شعبان شهری امیر کهن ناهید پیرنظر اسحق فرهمند پور جهانگیر صداقت فر الهام یعقوبیان فرشید دلشاد منوچهر امیدوار موسی میکاییل شیرین دخت دقیقیان
اساتید هنری:
منوچهر طبری سیما عمید کوروش سلیمانی سلیمان ساسون امین امینی ابراهیم تربتی مژده روفه مهین عمید ناصر نظـریان منوچهر بی بی یان
گوناگون:
کوروش کبیر میرزا نورالله و میس نورالله خیابان سیروس و خاطره آن ماشالئه عکاس پشت صحنه منطقه دوازده کوچه هفت کنیسا گذری از کوچه بزازها اتوبوس خط 8 خانه ای در محله بدل ناصرالدین شاه راهیان هیمالیا فرشتگان گمنام
یهودیان دیگر شهر ها:
تهران شیراز اصفهان کرمان کاشان مشهد رفسنجان بوشهر اردستان یزد کرمانشاه سنندج بروجرد گلپایگان ارومیه همدان بابُل
اماکن عمومی:
محله عودلاجان بیمارستان دکتر سپیر حمام کشوریه سرای سالمندان یهود مصاپزی بهشتیه خاوران
زیارتگاه ها:
حبقوق نبي دانیال نبی استر و مردخای محوطه ی پیربکران و یادبود ها سارا بت آشر ملا ماری اورشرگا موشه هلوی گیلیارد-دماوند
کنیساها:
ابریشمی یوسف آباد باغ صبا حییم کنیسای اسحق حکیم دانیال – لهستانی ها گرگان عزرا یعقوب دروازه دولت اتفاق سیدخندان زرگریان رفیع نیا خراسانی ها عبدالله زاده راه دانش پل چوبی عزیز خان اتحاد – ژاله لویان کهن ملا حنینا حکیم آشر سرای سالمندان هارامبام کوروش گیشا نصرت اورشرگا فخرآباد طرشت
میقوه ها:
ابریشمی ابریشمی – مردانه دروازه دولت باغ صبا یوسف آباد
سازمان های فرهنگی اجتماعی:
انجمن کلیمیان تهران کتابخانه انجمن کلیمیان تهران انجمن خراسانی ها خانه جوانان یهود تهران سازمان بانوان یهود ایران سازمان بانوان هاتف مرکز پژوهش و مطالعات
مدارس کلیمی:
آلیانس (اتحاد) -ژاله مدارس گنج دانش (اوتصرهتورا) گرگان گنج دانش اتقاق مدرسه نور صداقت
مراکز فرهنگی و مذهبی کلیمیان در
جهان
سازمان پاراس کنیسای پاراس سازمان ایما
تصاویر خاطره انگیز:
عکسهای خاطره انگیز تهران عکسهای خاطره انگیز شیراز عکسهای خاطره انگیز کاشان عکسهای خاطره انگیز اصفهان عکسهای خاطره انگیز مشهد عکسهای خاطره انگیز همدان عکسهای خاطره انگیز یزد عکسهای خاطره انگیز کردستان عکسهای خاطره انگیز خانوادگی
مجموعه
تصاویر در حال گسترش می باشد.
من از اول هم میخواستم چند سال کار کنم و بعد کنار بگذارم. وضع مالیمان خیلی بد بود. به ما که وام نمیدهند. گفتم خودمان پولی تهیه کنیم و بزنیم به کار. حالا سوپری زدهام و کار میکنم. خیلی وقت است نه خوردهام و نه فروختهام. پاک پاکم.
مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی، در سومین سمینار علمی «سوءمصرف و اعتیاد به الکل از دیدگاه طب بالینی و قانونی» از مصرف الکل در ایران آمارهای تکاندهندهای ارائه کرد: «بنابر آمارهای غیررسمی فردی که در کشور ایران مشروبخواری میکند نسبت به افراد دائمالخمر در کشورهای اروپایی سه برابر بیشتر الکل مصرف میکند.» محمدرضا قدیرزاده درباره چرخش مالی و صنعت مشروبات الکلی گفت: «مجموع چرخش مالی و خرید و فروش مشروبات الکلی در کشور 658 میلیارد تومان است.» اما این گردش مالی قابل توجه چگونه رخ میدهد، آن هم در حالی که سالهاست هرگونه تولید، واردات و خرید و فروش مشروبات الکلی در ایران ممنوع و غیرقانونی است؟ فعالان تولید، فروش و حتی قاچاق این کالای غیرقانونی و غیرشرعی چگونه فعالیت میکنند و همه جنبههای فعالیت خود را از تولید تا فروش به مصرفکننده از چشم مراجع قانونی پنهان نگه میدارند و با چه ابزارهایی از قانون میگریزند؟ این کاسبی غیرقانونی برای توزیعکنندگانی که مانند خردهفروشان مواد مخدر «ساقی» خوانده میشوند، چقدر درآمد دارد که به ازای آن خطر حبس و شلاق را به جان میخرند؟ «سینا» یکی از همین به قول خودش
«ساقی»هاست که به همه این پرسشها و سوالهای دیگر «تجارت فردا» درباره این کاسبی نامشروع پاسخ میدهد.
درباره الکل و بازار الکل در ایران زیاد صحبت میشود، اما شما برای کسانی که اطلاعات زیادی از این بازار ندارند صحبت کنید. اولین نکته جالب این است که پیدا کردن شما به عنوان یک «عرقفروش» کار سختی نبود.من عرقفروش نیستم. به ما میگویند ساقی. ولی من هم چند ماه است که توبه کردهام. دیگر نمیفروشم. درآمد خوبی داشتم، ولی همهاش صرف مریضی و درمان خودم شد. این پول برکت ندارد.
خب ساقی، عرقفروش یا مشروبفروش فرقی نمیکند، ولی برای اینکه شما راحت باشید میگوییم ساقی. اول بگویید چند نوع مشروب در ایران پیدا میشود؟مشروبها در ایران یا وارداتیاند که بیشترشان برندهای درجه دو و سه هستند و کیفیت خوبی ندارند یا اینکه خانگی ساخته میشوند که مشروب خانگی هم خوب و بد دارد. یکسری هست که از همین داروخانهها میگیرند. داروخانهها هم الان الکلهایی میفروشند که انگار برای مصرفکننده تولید شده چون درصدش را آوردهاند پایین. الکل باید 96 [درصد] باشد، اما اینها آوردهاند روی 45 [درصد]. 45 [درصد] را هم راحت میشود نوشید.
منظورتان این است که این الکلها تعمداً برای مصرف خوراکی تولید و عرضه میشود؟برای نوشیدن ساخته نشده ولی اکثر داروخانهها و عطاریها هم دارند. البته خوردنش عوارض دارد.
چه خطرهایی برای مصرفکنندههای مشروبات الکلی در ایران وجود دارد؟کاسبهایی که در خانه خودشان درست میکنند «کیشمیش» درجه یک را میکِشند. بعد میروند از ناصرخسرو یا چنین جاهایی الکل 20لیتری میخرند. یک کیشمیش را که کشیدهاند چهار پنج تا میکنند و میفروشند؛ یعنی یک کیشمیش سالم را چهار، پنج تا 20لیتری میکنند، میدهند توی بازار. این کاری است که کاسبها دارند انجام میدهند و عرق خانگی تولید میکنند.
این مشروب را به چه عنوانی میفروشند؟ رویش مارک خارجی میزنند؟نه، اینها همین عرقسگی است.
الکلی که از ناصرخسرو میگیرند چند درصد است؟الکلی که از ناصرخسرو میگیرند 96 درصد است. چند مدل الکل هست. از 20لیتری 20، 30 هزارتومانی دارند تا 70، 80 هزارتومانی. 70، 80 هزارتومانیاش چیزی است که نه بو دارد و نه رنگ. مثل آب است، ولی 96 درصد است. اگر این را بخرند و قاطی کنند، انصافشان خوب است، ولی اکثراً از این الکلهای ارزان قاطی میکنند که خوردنش عوارض بدی مثل سردرد و بدبختیهای دیگر دارد.
درصد الکل 96 درصد بیش از حد بالا نیست؟ چون گفتید داروخانهها الکل 45 درصد دارند که قابل نوشیدن است.45درصدی همان بطری کوچک است، ولی عمدهاش را باید در جاهایی مثل ناصرخسرو پیدا کنند.
الکل 96 درصد خطرناک نیست؟گفتم همین 96 درصدها چند مدل دارد. مسلماً آن ارزانترها آت و آشغال است دیگر.
ممکن است این محتوی را در بطریهایی خالی کنند و با زدن مارک خارجی روی بطری، بفروشند؟صددرصد. این هم هست. خیلیها دارند این کار را انجام میدهند. بعضیها که به پولدارها میفروشند، توی مشروبشان ادرار هم میریزند.
واقعاً؟ چرا؟کسی که با این همه خطر و بگیر و ببند، مشروب درست میکند، باید مثل من آدم بدبختی باشد. شاید میخواهند دق دلیشان را خالی کنند. من از این کارها نمیکنم، ولی اگر یک بطری عرق آشغال را به جای یک شیشه مشروب خارجی به یک آدم پولدار بفروشم، خوشحال میشوم. طرف با ماشین خارجی از من مشروب میخواهد. طلب بابایش را دارد.
چطوری تقلب میکنند؟مثلاً با عرق خرما درست میکنند. بوی عرق خرما متفاوت است. شما میتوانید هر اسانسی توی آن بزنید. عرق خرما را میکشند، با همان الکل بیرون و اسانس قاطی میکنند، میریزند توی یکسری بستههایی با عنوان ودکاهای ساندیسی که خارجی هم رویشان نوشته ودکا. خودشان دستگاه پرس هم دارند. Label (برچسب) هم توی بازار تهران فراوان است. پر میکنند، پرس میکنند و میفروشند. خریدار فکر میکند خارجی است اما عرق دستساز ایرانی است.
مشروب خارجی چطور وارد ایران میشود؟ از کجا میآید؟بیشتر مشروبها را از ترکیه میآورند. به شیوههای مختلف وارد میشود. لای وسایل منزل یا توی کامیونها جاساز میکنند. میآید تهران و توی انبارها پخش میشود. از همان جا هم خرد میشود و کاسبهای خردهپا میآیند، میگیرند و میبرند.
قیمت مشروب خارجی و داخلی چه حدودی است؟الان برای مصرفکننده قیمت ودکای خیلی معمولی 110 تا 120 هزار تومان است. از این قیمت به بالا هست و تا دو، سه میلیون هم داریم. یکسری شرابهای کهنه است که تا دو، سه میلیون تومان هم میرسد. یک جور ویسکی 600 هزار تومان است، یک مدل ویسکی یک میلیون و 500 هزار تومان است. قیمتهایش متفاوت است. بستگی به کهنگیاش دارد. داخلیها اگر عرق کیشمیش یکِ خوب باشد، تا 70، 80 هزار تومان میرسد. اگر با همان الکلی که گفتم از ناصرخسرو میگیرند و قاطی میکنند، درست شده باشد، یک بطری نوشابه خانوادهاش حدود 25 تا 30 هزار تومان فروش میرود.
مصرفکننده از چه راهی میفهمد از کدام نوع است؟مصرفکننده خودش بو کند، میفهمد. باید به ساقیاش هم اطمینان داشته باشد.
میشنویم که الکل این مشروبات غیراستاندارد و خطرناک است و در خبرها میخوانیم که مصرفکنندهها دچار مشکلات و عوارض بسیار جدی و خطرناکی میشوند. چرا این اتفاقها میافتد؟اگر واقعاً عرق خرما و کیشمیش باشد، خطر ندارد. خطرش این است که خیلیها از بیرون الکل میگیرند و با عرق قاطی میکنند. این الکلها مسمومیت را بالاتر میبرد و یارو را کلهپا میکند. وقتی الکل قاطی میکنند، عوارض دارد. مستیاش خیلی بد است. خودم دیدهام. طرف که میخورد، عصبی میشود، دعوا میکند، چاقو میکشد. این نوع مشروب زود میگیرد و زود ول میکند، ولی بعدش دلدرد و سردرد هست. تازه اگر طرف کسی را کاردی نکرده باشد. مسمومیت هم دارد. همین مسمومیت باعث میشود کار مصرفکننده به بیمارستان بکشد.
گفته میشود در بعضی مشروبات الکلی که در ایران عرضه میشود مواد مخدر و متادون وجود دارد و همین است که مصرفکنندهها دچار مشکلات حاد میشوند. چرا چنین ترکیباتی تولید میشود؟بله، میگویند قرص داشته است. اینها حرفهایی است که بین خود کاسبها افتاده و خودشان میگویند، ولی اصلاً چنین چیزی نداریم. چنین چیزی اصلاً جور درنمیآید. میگویند قرص دارد و از این حرفها. چه قرصی باید بیندازی؟ چرا باید چنین چیزی را قاطیاش کنی؟ اصلاً چنین چیزی وجود ندارد. بیشتر آن الکل ارزان و آشغال خطرناک است.
شنیدهایم برچسب (Label) برندهای مشروبات شناختهشده خارجی را روی بطریهای مشروبات غیراستاندارد میچسبانند و به عنوان محصول خارجی میفروشند. این کار را چطور انجام میدهند؟اینها که صددرصد فت و فراوان است. یکی از راههایش این است که میروند بالای شهر، شیشههای خالی را از توی سطل آشغالها جمع میکنند، خودشان الکل تقلبی میزنند با یکسری رنگ و اینها، کاری ندارد، با وانیل و آب انار چند مدل قاطی میکنند طعم ویسکی را میگیرد. بعد هم پلمب میکنند. یک راه ساده دیگر هم هست که میآیند در مشروب را توی آب داغ میگذارند. انبساط و انقباض است دیگر. در پرسشده را یکهو با هم درمیآورند، چون شل میکند و خودش را ول میکند. مشروب اصلی را خالی میکنند، مشروب تقلبی را میریزند، در را جا میزنند و توی یخ میگذارند که باز جمع میشود. این یکی از سادهترین راههاست.
مصرفکننده میتواند تشخیص بدهد که چنین مشروبی تقلبی است؟مصرفکننده وقتی خرید و در بطری را باز کرد متوجه میشود چون بوی گند میدهد.
تقلبی بودن مشروبی که گفتید با ترکیبی از آب انار و مواد دیگر طعمی شبیه ویسکی به آن میدهند، قابل تشخیص است؟این مشروب را خیلی کم میتوانند تشخیص دهند. اگر یارو خیلی حرفهای باشد میتواند بفهمد. بهجز اینها یکسری مشروبها اورجینال (اصل) است و از آن طرف مرز میآید. یک نوع درجهدو و درجه سه هم از این شیشهها داریم که ظاهراً تولید اردن است. مثلاً میگویند این شیشه اردنی است. خود اردن هم درجه سه میزند و میفرستد ایران. یعنی آنور هم باز قلابی پر میشود.
بیشتر مشروبات الکلی از کدام کشورها به ایران قاچاق میشود؟تمام مشروبها از ترکیه میآید دیگر. مشروب اردن هم باز از مرز ترکیه میآید، اما یک کارخانه در اردن هست که فقط درجه سه میزند. انگار فقط هم دارد برای ایران میزند. حتی چند سال پیش یک شیشه زد به اسم «یک خواننده» که خیلی هم شیشه آشغالی بود، کسی نخریدش و دیگر [قاچاقش] قطع شد.
مصرفکننده چطور تشخیص میدهد که مشروبی که میخرد اردن است یا اصل؟بیشتر همان ساقی اصلی میفهمد. خود مصرفکنندهها به این سادگیها نمیتوانند بفهمند. یکسری قلقهای خاص دارد که باید این قلقها را یاد بگیرند، باید شیشه را بشناسند، حد و اندازهاش را بدانند، پلمب شدنش را چک کنند.
چقدر راحت میشود در تهران شراب خرید؟ چنددقیقهای میشود تهیه کرد؟هر موقع زنگ بزنی، چند دقیقه بعد برایت میفرستند. توی هر محل 10 تا ساقی هست. یک، دو، سه، برایت میآورند، چون دست زیاد است؛ کاسب زیاد است.
تقاضا برای عرق بیشتر است یا برای مشروب خارجی؟اگر عرق خوب پیدا بشود، همه مشتریها دنبال عرق خوب هستند. مشروب خارجی چون قیمتش کمی بالاست و اندازهاش از عرق هم کمتر است زیاد دنبالش نمیروند. البته در شمال تهران، مشروب خارجی خیلی طرفدار دارد. اصلاً متوجه هم نمیشوند. تقلبی را هم میخورند.
عرق دستساز در همین بطریهای نوشابه خانواده خرید و فروش میشود؟آره. بهش میگویند «خانواده».
کدام راحتتر پیدا میشود و در دسترستر است؟اگر مامورها شیشه را بگیرند، برچسب سیاسی میخورد. وقتی سیاسی بخورد، حکمش هم چی؟ بالاست. جریمهاش خیلی بالاست. هم زندان دارد، هم شلاق دارد، هم جریمهاش بالاست. اما عرق اولاً همهاش سود است، بعدش هم اگر یک 20لیتری عرق از شما بگیرند، جریمهاش یک میلیون و 800 هزار تومان است، اما اگر یک شیشه از شما بگیرند، جریمهاش سه، چهار میلیون تومان است. بعد هم شیشه میشکند، دنگ و فنگ و دردسر دارد، ولی عرق نه. بهش میگویند «طلا سفید». بکش و بفروش بره. سودش هم خیلی بیشتر است؛ یعنی 100 درصد سود است.
اگر کارگاه را پیدا کنند چه مجازاتی دارد؟بستگی به «دیگ» دارد. یک مدت که میگفتند همانجا دست و پا را بشکنید، ببرید، ولی باز الان این [حکم] را برداشتهاند. میآیند یک کم اذیت میکنند، یک کم همانجا میزنند، بعد دیگر میروی تو [بازداشتگاه]، با سند هم میآیی بیرون و جریمه را میدهی، همین.
به نظر شما الان چند کارگاه تولید عرق در تهران فعالیت میکنند؟الان خیلیها آمدهاند. یکسری از این دستگاههای گلابگیری و یکسری زودپز آمده است. اکثراً توی خانه خودشان میکشند. یک زودپز کوچک میگذارند روی گاز و یک، دو، سه، میتوانند در عرض سه ساعت یک [بطری نوشابه] خانواده عرق درجه یک بکشند. اکثراً دارند این کار را میکنند. یعنی تمام دستگاههایش را از خود الکلسنج تا همه چیز در بازار میفروشند و همه چیزش مهیاست.
مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی گفته است: «مجموع چرخش مالی و خرید و فروش مشروبات الکلی در کشور 658 میلیارد تومان است و چندین کارخانه تولید الکل در کشور وجود دارد.» شما درباره چنین کارخانههایی اطلاع دارید؟دیگهای 120 است دیگر. یارو سه، چهار تا از این دیگها میگذارد، میشود کارخانه. روزی 7، 8، 10 تا 20لیتری تولید میکند، میشود کارخانه دیگر. طرف هفت، هشت نفر نوچه برای خودش جمع میکند. مثلاً در باغ شهریارش دیگ به پا میکند. توی باغ نگهبان میگذارد. روزی 200 لیتر عرق میکشد و با الکل قاطی میکند. بعد توی بطری میریزند و میدهند به ساقی. ساقی هم معمولاً دور از خانهاش یک خانه کرایه میکند. روزی 50، 60 تا بطری، کمتر یا بیشتر میفروشد.
این دیگها در مجموع 120 لیتر گنجایش دارند یا 120 لیتر عرق در آنها تولید میشود؟120 لیتر آب در آنها جمع میشود. از این بشکههای گنده، از این قابلمههای 120لیتری است. یک دیگ 120 را که روشن کنی، در چهار ساعت یک 20لیتری 58 درصد میدهد.
اینها بیشتر در کدام منطقه متمرکز هستند؟ببین همهجا هستند. الان دیگر دارند 120 را جوری درست میکنند که اصلاً بو نداشته باشد. یعنی راحت توی آپارتمان هم میتوانند بکشند، ولی در باغهای اطراف تهران هم زیادند.
مشتریهای این مشروبات بیشتر چه کسانی هستند؟همهرقمه هستند. الان مشتری خانم برای همین عرق کیشمیش زیاد شده است.
اگر درصد الکل زیاد باشد چه عواقبی دارد؟ مثلاً خشونت را زیاد میکند؟الکلی که گفتم آن را 45 [درصد] کردهاند، زود آدم را میگیرد و زود هم اثرش از بین میرود. مصرفش هم یک حالت منگی دارد و آدم را عصبی میکند، ولی عرق کیشمیش سالمتر است. به قول خودمان نشئگیها و مستیهای اینها فرق میکند. الکل را یک مدت که مصرف کنید، تمام بدن شما را درب و داغان میکند. ماهیچهها میگیرد، زیر چشم را خراب میکند. اصلاً سیستم بدن را به هم میریزد. کسی که به مصرف مشروبات الکلی عادت کرده، اگر یک موقع مشروب گیر نیاورد، از سر ناچاری و مجبوری همین الکلهای مضر را میخورد که عوارض خیلی زیادی دارد.
یک ساقی ماهانه چقدر درآمد دارد؟بستگی به زنگخورش دارد. الان یک نفر هست که شبی دو، سه میلیون تومان کار میکند.
به ریسکش میارزد؟میارزد که این طور دارند کشته میدهند و با بدبختی میآورند. اگر الان به حوالی مرزی بروید که این مشروبات وارد میشوند، یک قبرستان میبینید که پر از قبرهای همین ساقیهایی است که در مسیر تیر خوردهاند. عدهای هم مثل من بالاخره توبه میکنند. کار خوبی نیست و به دردسرش نمیارزد، ولی خیلی از بچه محلهای من این کار را میکنند.
شبکه توزیع چطوری است؟ با چه وسایل نقلیهای این مشروبات حمل میشوند؟با ماشینهای سبک و سنگین. ماشین سنگین با خاور و اینها یکهو میآورند و خالی میکنند، ماشین سبک با سمند است؛ لاستیکها را تیوبلس میکنند، موتور را تقویت میکنند، صندلی عقب را برمیدارند، صندوق را کاملاً خالی میکنند و بعد همه ماشین را تا لبِ در و پنجره، مشروب جاساز میکنند، یک اسکورت جلو میافتد، ماشین حمل مشروب هم پشت سرش میآید. گازش را میگیرند تا تهران. تهران بار را تحویل میدهند، پول را نقد میکنند و میروند. در خود تهران هم اکثراً به همین پیک موتوریها میدهند تا آنها به دست مشتری برسانند. بعضی از مشتریها هم میآیند خودشان میبرند.
در کدام مناطق تهران مشتری بیشتر هست.همه جا پخش است. الان دیگر نمیتوانیم بگوییم کجا بیشتر است، ولی یک مدت مشروب عمده در غرب تهران زمین میخورد و پخش میشد. الان دیگر همه جا هست. ساقی خیلی زیاد شده، دست خیلی زیاد شده است.
در کشور چطور؟ میدانید در کدام مناطق مصرف بیشتر است؟یکسری قوطیها و ساندیسیها بود که قدیم میآوردند تهران، ولی الان دیگر این قوطیها را به تهران نمیآورند. همه این قوطیها را به شهرستانها میفرستند. شیشههای گرانقیمت به تهران میآید. قوطیها و معمولیها مخصوص شهرستانها شده است.
بین شیشهها کدام یک بیشتر فروش دارد؟ودکا. کلاً سفید بیشتر در ایران مصرف دارد تا ویسکی. ودکا هم Absolut (خالص) است. مختلف است. الان جنسها و برندهای خیلی متنوعی به بازار آمده است.
شما چه هشداری میتوانید به مصرفکنندههای مشروبات الکلی بدهید؟من دو بار دستگیر شدم. این اواخر هم یک بار نزدیک بود گیر بیفتم. مامورها که آمدند، از روی دیوار پریدم و پایم شکست. خیلی اذیت شدم. مدتها فراری بودم. محلهام را عوض کردم. بعد از مدتها دربهدری، طلبهایم را پس گرفتم و مغازه زدم. خیلی وقت نیست که توبه کردهام. یک زمانی دو، سه منطقه را مشروب میدادم. مشتریهای زیادی هم داشتم. رفتم خودم را به کلانتری معرفی کردم. مادرم اصرار کرد بروم. رفتم و کمک زیادی کردند. میخواستند عمدهفروشها و توزیعکنندهها را معرفی کنم. نکردم و حبسم را کشیدم. الان به خاطر کبدم، خودم هم مشروب نمیخورم و کلاً کنار گذاشتهام. مشتریهای قدیمی هم که زنگ میزنند، نصیحتشان میکنم که نخورند. بعضیها زنگ میزنند و میخواهند ببینند چطوری میشود ترک کرد. راهنماییشان میکنم. من از اول هم میخواستم چند سال کار کنم و بعد کنار بگذارم. وضع مالیمان خیلی بد بود. به ما که وام نمیدهند. گفتم خودمان پولی تهیه کنیم و بزنیم به کار. حالا سوپری زدهام و کار میکنم. خیلی وقت است نه خوردهام و نه فروختهام. پاک پاکم.
©کلیه حقوق این سایت متعلق به هفته نامه تجارت فردا بوده و استفاده از مطالب آن، با ذکر منبع آزاد است.
0