ختمی چینی سفید

دوره مقدماتی php
ختمی چینی سفید
ختمی چینی سفید



گل آپارتمانی ختمی چینی گلسرخینام علمی: Hibiscus rosa-sinensisختمی چینی گلسرخی (خیری) گلی مورد توجه عامه، از خانواده ی «پنیرکیان» یا (مالواسه)، گل ها  درشت و قرمز و عمر آنها کوتاه است ولی با فراوانی و طول مدت  باز شدن خود تلافی می نمایند. مانند کلیه گیاهان خانواده پنیرکیان پرچم ها تولید لوله ای نموده  است که مادگی از وسط  آن ها عبور می نماید، مادگی دراز و از جام گل بیرون زده  و کاملاً آشکار است، دوران گلدهی از اواسط بهار تا اواسط  پاییز است. برگ ها سبز براق  و به صورت متناوب روی شاخه ها می رویند. در چین از گل های قرمز آن رنگ کفش و رنگ چشم  می سازند.

نیازهای گل ختمی چینی گلسرخی:نور: به نور کافی و فراوان احتیاج دارد ولی اشعه ی مستقیم آفتاب در ظهر تابستان به برگ و گل صدمه وارد می کند.دما: در طول بهار تابستان در دمای دی ۲۰ درجه نگهداری کنید.گیاه تا درجه حرارت ۲۷ نیز مقاومت می کند و در زمستان درجه حرارت به ۱۳ سانتیگراد برسانید.

 

ختمی چینی سفید

دوره مقدماتی php

  آبیاری: جهت مرطوب نگه داشتن  خاک به هفته ای سه بار آبیاری در تابستان نیاز دارد، هرگز اجازه ندهید  آب اضافی در گلدان بماند، زهکش را بازدید کنید، در زمستان هنگامی آبیاری کنید که سطح خاک کاملاً خشک شده باشد (اصولاً دو هفته یکبار در زمستان آبیاری کافی است).

رطوبت: در بهار و تابستان به غبار پاشی  روزانه  با آب ولرم  و بدون املاح احتیاج دارد. جهت تأمین رطوبت دایمی و پایدار به زیر گلدانی  حاوی  سنگریزه آب اضافه و دقت نمایید که ته گلدان با آب در ارتباط نباشد، در زمستان هفته ای  یکبار غبارپاشی  کافی است، جریان ملایم هوا را دوست دارد.تغذیه: هر دو هفته یک بار در بهار و تابستان (به خصوص با ظهور گل ها) با مواد غذایی مصنوعی مایع و یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه نمایید.

 

 خاک مناسب:  مخلوطی از لوم و پیت بهترین خاک برای گیاه است.تعویض گلدان: هر ساله در بهار گلدان را با یک اندازه بزرگ تر تعویض نمایید، با حجیم و بزرگ شدن گلدان و عدم  امکان  تعویض  خاک های سطحی گلدان با خاک  نو  و غنی اکتفا نمایید.تمیز نمودن برگ ها: غبارپاشی کافی است، در صورت لزوم می توانید با پارچه  یا اسفنج مرطوب برگ ها را تمیز نمایید. از مواد براق کننده شیمیایی  استفاده نگردد.

تکثیر : ریشه دار نمودن قلمه های چوبی در تابستان* واریته  هایی از ختمی چینی با رنگ زرد و نارنجی به بازار عرضه شده است، گل ها دو روز بیشتر دوام ندارد  و چنانچه رطوبت  محیط  کاهش یابد غنچه ها بدون باز شدن می ریزند، غبار پاشی از این نارسایی جلوگیری می نمایید.هرس: ظهور گل های زیاد و زیباتر در سال آینده ناشی از هرس است، در اواخر زمستان ارتفاع شاخه ها را به نصف کاهش داده و محل قطع را به منظور جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا با گرد گوگرد ضد عفونی نموده و با وازلین سطح آن را بپوشانید.

 

 عوارض و درمان :- اگر ساقه ها دراز و فاصله بین برگ ها زیاد است:  در بهار شاخه ها ی اضافی را قطع نمایید.- اگر گیاه خود را انداخته و کلیه برگ ها  پژمرده شده اند: هوا گرم و خشک و گیاه شدیداً تشنه است ، فوراً آبیاری شود. گلدان ها را به محل خنک تری منتقل نمایید.

– اگر برگ ها شکل طبیعی خود را از دست داده اند و حشراتی با مواد چسبناک روی  آنها مشاهده می گردند: گیاه را با سم حشره کش نفوذی  هر دو هفته یک بار سمپاشی  نموده تا علایم برطرف گردند.

– اگر زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگ ها و در قاعده آنها مشاهده می گردند:  حشره آفت عامل  آن است، با پارچه  و پنبه  آغشته به سم  حشره کش نفوذی زخم ها را خیس نموده  تا علایم  برطرف گردند.

– اگر برگ ها جلای خود را از دست داده و سطح زیرین آنها پر از تار عنکبوت  است: کنه ریز قرمز عامل آن است، با پارچه  و یا اسفنج  آغشته به سم کنه کش  سطح زیرین برگ ها را تمیز نموده و در صورت لزوم هر چهارده روز یک بار تکرار کنید تا علایم برطرف گردند. تأمین رطوبت در کاهش آفت موثر است.

 

 – اگر گل ها یک روز پس  از باز شدن  سقوط می نمایند: کاملاً طبیعی است عمر آنها یک روز است.- اگر برگ های جدید ریز باقی  مانده  و گل ها ظاهر نمی شوند: کمبود عناصر  غذایی در خاک عامل آن است، گیاه را هر دو هفته در بهار و تابستان طبق  دستور تغذیه مصنوعی نمایید.

– اگر غنچه ها قبل از باز شدن سقوط می کنند: هوا خشک  است، در تابستان غبارپاشی  روزانه را  با آب ولرم  و بدون املاح  فراموش نفرمایید در زمستان هفته ای یکبار غبارپاشی  نمایید تنظیم درجه حرارت  مطلوب  در تمام طول سال در بهتر شدن کیفیت گل ها مؤثر است.

 

– اگر نقاط سیاه رنگ روی برگ ها مشاهده می گردد: عامل آن استفاده  از مواد براق کننده شیمیایی است، از آنها استفاده ننموده و برگ ها را با غبارپاشی تمیز نمایید.

– اگر برگ ها رنگ پریده هستند: نور کافی نیست گیاه را به محل روشن تری و خارج از اشعه مستقیم آفتاب قرار دهید.

– اگر در تابستان برگ های  سبز سقوط می کنند: آبیاری بیش از اندازه و احتمالاً  ریشه در حال پوسیدن است، زهکش را بازدید کنید و اجازه دهید که سطح خاک در فاصله ی دو آبیاری خشک سپس  آبیاری  نمایید، اگر این علایم  در زمستان مشاهده گردند  به علت سردی هوا است. گیاه را به محل گرم تری منتقل نمایید.

 

منبع: Golvagiah.comکتاب گلهای آپارتمانی و مشاوره گیاه پزشکی

چند دقیقه با دانستنی ها

خریدغیرحضوری جدیدترین پالتوهای بچگانه

ختمی چینی سفید

دیگه لازم نیست حتماروبه روی تلویزین بشینی!

حس می کنی دچار کم شنوایی شدی؟

بالاترین سود سرمایه در کدام بازار است؟

اگر شما هم مشکل ملکی دارید تماس بگیرید

این آزمون شخصیت شما را مشخص می کند

با پول کم کجا سرمایه گذاری کنیم؟

تجویز انواع سمعک نامرئی و هوشمند

چگونگی مواجهه بااختلالات شخصیتی کودکان

کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک

الان بهترین فرصت برای بازسازی پوستته!

  • مدل خانه ویلایی ایرانی
  • دیگه غذات نمی سوزه! تايمر ديجيتال شعله ها

    حراج عطر و ادکلن اورجینال در جمعه سیاه

    دریافت سود روز شمار بدون ریسک

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    معرفی مریم گلی

    معرفی گیاهان زینتی

    معرفی گیاه مارچوبه

    معرفی گل یخ

    ختمی چینی سفید

    09358504040

    ۳,۹۰۰ تومان

    این بسته شامل 10 عدد بذر میباشد.

    18 در انبار

    گل ختمی ژاپنی سفید از گیاهی یک تا چندساله است. این گیاه گل‌های بزرگی به رنگ سفید زیبا دارد، گل‌های این گیاه شیپوری مانند می‌باشد. برگ‌های این گیاه پنجه‌ای، بزرگ و به رنگ سبز تیره است.

    برگ‌ها دندانه‌دار می‌باشد. نیاز به مراقبت آنچنانی ندارد. گیاه ختمی با شروع فصل سرما از میان می رود و دوباره با شروع فصل بهار رشد می‌کند. از گل ختمی می‌توانید علاوه بر زیبایی به عنوان حصار نیز استفاده کنید.

    گل ختمی ژاپنی سفید از طریق بذر تکثیر می‌شود. گل ختمی از طریق بذر به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم کشت می‌شود، در کشت مستقیم بذرهای گل ختمی را در ابتدای فصل بهار یا اوایل فصل اسفند در زمین اصلی بکارید و سپس آن را آبیاری کنید. پس از مدتی گیاه جوانه می زند و به سرعت رشد می‌کند.

    در کشت غیرمستقیم بذرهای گل ختمی را در اوایل اسفندماه در خزانه یا گلدان بکارید و آبیاری کنید پس از مدتی گیاه جوانه می زند و رشد خود را آغاز می‌کند. با شروع فصل گرما و بهار نشاء گل ختمی را به زمین اصلی منتقل کنید تا رشد کند. این گیاه بعد از دو الی سه هفته پس از کاشت بذر جوانه می زند.

    ارتفاع این گیاه متغیر و بسته به شرایط رشد و محیط اقلیمی متغیر و بین 50 تا 200 سانتیمتر و گاها بیشتر نیز می‌باشد.

    فاصله کاشت بذر بین 30 تا 50 سانتیمتر است.

    عمق کاشت بذر 0.5 سانتیمتر است.

    گل ختمی در خاک‌های ضعیف نیز رشد می‌کند، ولی بهترین خاک استفاده از خاک باغچه، لومی، پیت ماس با زهکشی مناسب می‌باشد.

    دمای مناسب برای رشد این گیاه بین 18 تا 25 درجه سانتی‌گراد می باشد

    گلهای گل ختمی ژاپنی از اوایل فصل بهار تا تابستان بر روی شاخه‌های گیاه ظاهر می‌شود.

    به آبیاری متوسطی نیاز دارد. در برابر خشکی مقاوم است.

    به آفتاب کامل و نیمه سایه برای رشد نیاز دارد.

    برای خرید انواع بذر گل می توانید از این لینک استفاده کنید.

    در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

    هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه شما *

    نام *

    ایمیل *

    ختمی چینی سفید

    با توجه به وزن های متغییر محصولات فروشگاه پوپونیک جهت رفاه حال مشتریان این فروشگاه از چهار روش ارسال استفاده میکند که سعی در آن شده است که پایین ترین قیمت ارسال برای محصولات استفاده شود. با توجه به اینکه محصولات بالای وزن 30 کیلوگرم هزینه ارسال با پست زیاد میباشد شرکت پوپونیک گزینه ارسال باربری را هم به روش ارسال خود اضافه کرده تا به صورت انتخابی در صورت رضایت مشتری از این گزینه استفاده شود تا هزینه ارسال کمتر شود فقط ذکر این نکته الزامی است که در صورت انتخاب گزینه باربری تحویل از پایانه مسافربری به عهده مشتری میباشد.

    ارسال با پست 72 ساعته

    کلیه کارت های شتاب

    از ساعت 8 تا 16:30

    فقط 7 روز

    بالای سیصد هزار تومان خرید

    (فقط تا وزن 200 گرم)

    poponik Email address:

  • عکس پروفایل سادنا
  • شما در حال حاضر دسترسی به اینترنت ندارید.


    نام کاربری یا ایمیل *


    گذرواژه *

    لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:


    ورود

    18 در انبار

    by Sepahan_Admin | Sep 1, 2020 | آموزشی, گل های آپارتمانی | ۱ comment

    معروف ترین گیاه زینتی از خانواده پنیرکیان، ختمی چینی است. درختچه ای همیشه سبز با گل های درشت که بومی مناطق گرمسیری آسیا بوده و در مناطقی عاری از یخبندان کاشته می شود. با این وجود سازگاری این گیاه به کاشت در گلدان موجب استقبال از آن در مناطق سردتر شده است. عمر یک درختچه ختمی چینی کاشته شده در گلدان زیاد است و عمر چهل سال برای آن دور از دسترس نیست.سرعت رشد این گیاه زیاد است و ارتفاع گیاه بالغ به ۳ متر و گستردگی اش به ۲ می رسد. گیاهان کاشته شده در گلدان کوچک تر بوده و به دلیل هرس به منظور گلدهی بیشتر، ارتفاع کمتری دارند. برگ های آن تخم مرغ شکل و نوک دار است. لبه برگ ها دندانه دار است و رنگ برگ ها سبز تیره است.گل ها به طور معمول از پنج گلبرگ تشکیل شده اند ولی گل تعدادی از ارقام، پُرپر است. کاسه گل، استکانی شکل است و اندازه یک گل ۱۵-۱۰ سانتیمتر است. طول عمر هر گل یک تا دو روز است.رنگ متداول و خاص ختمی چینی، قرمز است با این حال ارقام مختلفی از آن وجود دارد که دارای رنگ های صورتی، زرد و نارنجی هست.زمان گلدهی گیاه تابستان است و برای گلدهی بیشتر در اوایل بهار یک سوم ساقه های چوبی گیاه را هرس می کنند.این گیاه را از بادهای شدید باید محافظت کرد. در ضمن گیاه مستعد آفات و بیماری های زیادی است و در نگهداری از آن کمی باید دقت کرد.

    گل ختمی د ر شرایط مناسب و د ر فضای آزاد تا بیست و پنج سال عمر می کند ، شرایط پرورش آن بسیار آسان است و با هر موقعیت و شرایطی خود را تطبیق می د هد. از انواع گل ختمی مشهور می توان هیپیسکوس روزا سینن زیس را نام برد.

    خاکی لومی با بافت نه خیلی سنگین با زهکشی خوب نیاز دارد. خاک گلدان آن را می توان با ترکیبی مساوی از یک قسمت پیت ماس + یک قسمت خاک برگ + یک قسمت کود گاوی تهیه کرد. اضافه کردن شن یا ورمی کولیت به اندازه ده درصد کل خاک برای زهکشی مناسب ، مخلوطی ایده آل برای آن فراهم می آورد.

    این گیاه به خشکی کشیدن حساس است و به آبیاری منظم نیاز دارد. آبیاری نامنظم می تواند باعث ریزش غنچه ها شود. نیاز آبی آن متوسط است و اجازه دهید خاک رویی گلدان در فواصل بین آبیاری خشک شود. آبیاری گیاهان گلدانی با آب ولرم در فصل سرد مفید است . زرد شدن برگ های مسن گیاهان همیشه سبز عجیب نیست ولی در صورتی که تعداد برگ ها زیاد باشد و علائم بیماری در برگ ها نباشد، علت آن آبیاری زیاد است.ختمی چینی سفید

    در شرایطی که دمای هوا افزایش می یابد به تامین رطوبت هوا نیز توجه کنید. می توانید گیاه را به شکل روزانه با آب ولرم و البته بدون املاح غبارپاشی کنید و یا آنکه یک زیر گلدانی بزرگ را تا لبه آن پر از سنگریزه کنید و سپس تا نیمه ارتفاع آن آب بریزید و سپس گلدان حاوی گیاه را بر روی سنگریزه ها قرار دهید به یاد داشته باشید که کف گلدان نباید با آب در تماس باشد. آب درون زیرگلدانی به تدریج تبخیر می شود و رطوبت مورد نیاز برگسار را تامین خواهد کرد.

    این گیاه به نور کامل آفتاب احتیاج دارد. در صورت نگهداری در آپارتمان، محل قرار دادن گیاهان نزدیک به پنجره های شرقی یا جنوبی است. همچنین در فصل زمستان به نور مصنوعی هم احتیاج دارد. کم نوری گیاه را مستعد به ابتلا به بیماری می کند.

    ختمی چینی بومی مناطق گرمسیری است و به یخبندان مقاومت ندارد. در صورت کاشت در مکانی پرنور مثل باغچه های جنوبی تا دمای نزدیک صفر درجه خشک نمی شود. البته مکان مورد نظر باید از جریان باد محفوظ باشد. گلدان های ختمی چینی را در فصل سرد به مکانی پرنور و گرم تر منتقل کنید.

    برای کوددهی گیاه می توان از کودهایی همانند ۱۰-۱۰-۱۰ در طی فصل رشد یعنی بهار و تابستان از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی هر دو هتفه یکبار استفاده شود.

     ظهور گل های زیاد و زیباتر در سال آینده ناشی از هرس است، در اواخر زمستان ارتفاع شاخه ها را به نصف کاهش داده و محل قطع را به منظور جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا با گرد گوگرد ضد عفونی نموده و با وازلین سطح آن را بپوشانید.

    در صورت انجام هرس و کنترل رشد گیاه، تقریبا هر ۳-۲ سال یکبار نیاز است تا گلدان این گیاه با گلدانی بزرگتر عوض شود و بهترین زمان تعویض گلدان در اواخر فصل زمستان است.

    تکثیر با قلمه : یکی از راه های تکثیر این گیاه ریشه دار کردن قلمه‌های آن است. در فصلهای مختلف می توان قلمه تهیه کرد .

    فصل قلمه زدن گل ختمی : در اواسط بهار تا اوایل تابستان قلمه سبز، در اواسط تابستان تا اوایل پاییز قلمه نیمه چوبی و در طی پاییز و زمستان قلمه چوبی را می توان تهیه کرد فقط توجه داشته باشید هر مقدار که قلمه چوبی تر باشد بهتر است که طویل تر نیز باشد .

    مثلا قلمه نیمه چوبی به طول ۱۵-۱۰ سانتیمتر و قلمه چوبی را حتی به طول ۳۰ سانتیمتر می توان استفاده کرد و از همه کوتاه تر قلمه سبز است که طول حدود ۷ سانتیمتر نیز برای آن قابل استفاده است .بعد از تهیه قلمه ها آنان را در محیطی مرطوب همانند پرلایت و یا شن و دمای محیط حدود ۲۱ درجه سانتیگراد قرار می دهند تا ریشه دار شوند که حدود ۶-۴ هفته طول می کشد. توجه داشته باشید که قلمه سبز در مقایسه با قلمه چوبی به مراقبت بیشتری بخصوص  میزان بیشتری رطوبت هوا نیاز دارد زیرا این نوع از قلمه ها آب را سریعتر از دست می دهند و احتمال خشک شدن آنان بیشتر است.

    تکثیر با بذر : بذر گل ختمی چینی به رنگ قهوه ای تیره و یا سیاه رنگ است که می توان برای تکثیر از آن استفاده کرد. به گفته برخی از پرورش دهندگان اگر بعد از تهیه بذر از گیاه مادری به مدت ۳-۲ ماه در یخچال نگهداری شوند درصد جوانه زنی آنان افزایش می یابد .

    بهترین زمان کاشت بذر در بهار است و دمای مناسب برای جوانه زنی ۲۵ درجه سانتیگراد با رطوبت محیط بالا می باشد.بستر کاشت را مرطوب نگهدارید و گلدان محتوی بذرها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.بذرها معمولا سریع و در طی ۴-۱ هفته جوانه می زنند و بعد از اینکه گیاهچه ها در حدود ۴ یا ۶ جفت برگ داشتند می توان آنان را به گلدالهایی جداگانه منتقل کرد.

    خوابانیدن ساقه : در این روش ساقه را همانطور که به گیاه مادری وصل است طوری خم می کنیم که بتوان قسمتی از آن را در زیر خاک کاشت . آن قسمت از ساقه که در زیر خاک قرار می گیرد ریشه خواهد داد و بعد از شکل گیری ریشه می توان این شاخه را از گیاه مادری جدا کرد و به شکل گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت کرد.

    سلام علیکم: من مقابل محل سکونت باغی از ختمی ایجاد کرده ام بومی هستند و نمی دانستم قلمه زنی روش تکثیر است . مطالب مفید بود

    […] اصول کاشت و پرورش گل ختمی چینی […]

     

    ختمی چینی               Hibiscus rosa_sinensis:

     

    درختچه ای همیشه سبز باشاخه های فراوان وگلهای بزرگ ،معروف ترین گیاه از خانواده ی پنیرکیان( Malvaceae)است.ختمی چینی سفید

     ارتفاع این گیاه در فضای باز به ۳متر وگستره ی آن به ۲متر می رسد.

    رشد این گیاه سریع است وعمرآن به ۲۵سال می‌رسد.

     

    برگهای ختمی چینی تخم مرغی شکل ،نوک تیز با حاشیه های دندانه دار وبه رنگ سبز براق هستند.

    گلهای این گیاه معمولا از پنج گلبرگ تشکیل شده اند اما دربعضی گونه های آن گلهادارای گلبرگهای زیادی هستند واندازه ی گلهابه ۵_۱۰سانتی متر می رسند.

     

    متداول ترین و خاص ترین رنگ برای گل ختمی رنگ قرمز است اما در گونه های مختلف این گیاه رنگهای مختلف مثل: سفید،صورتی،نارنجی،زردنیز وجود دارد.گلهای این گیاه عمرکوتاهی دارند که ۱_۲روز است .

     

    گلدهی این گیاه معمولا از اواسط بهار تا اوایل پاییز است.د رمناطق گرمسیری دوره ی گلدهی به ۸ماه میرسد وفقط در زمستان  گلدهی ندارندودرطی این مدت گیاه همیشه پراز گل است.

     

    ازعصاره ی این گیاه برای بهتر شدن طعم،بوورنگ غذا و نوشیدنی ها مثل چای ترش استفاده می شود.

    در چین از آنها برای رنگ کفش و… استفاده می شود.

    دربعضی کشورها ازعصاره ی آن برای مراقبت از مو وبه عنوان براق کنند استفاده می کنند.

     

     

    شرایط مناسب برای گیاه ختمی چینی:

     

    نور: 

    این گیاه به نور مستقیم وفراوان خورشید نیاز دارد.محل نگهداری این گیاه باید پرنور به همراه کمی سایه باشد.

    نور مستقیم خورشید در ظهر روزهای گرم تابستان به برگها وگلهای این گیاه آسیب می رساند.درصورت نگهداری این گیاه در آپارتمان،نزدیک به پنجره های جنوبی مکان مناسبی برای این گیاه است.

     

     

    دما:

    دمای مناسب برای این گیاه ۱۸-۲۵درجه سانتی گراد است.درصورت کافی بودن رطوبت محیط تا دمای۲۷_۳۰درجه را می تواند تحمل کند اما میزان گلدهی در دماهای بالا کاهش می یابد.این گیاه نسبت به یخبندان مقاومت نداردوتادماهای نزدیک به صفر را می تواند تحمل کند.کمترین دمای محیطی برای این گیاه۱۳درجه ی سانتی گراد است.

     

    ختمی چینی سفید

     

    خاک:

    خاک مناسب برای این گیاه باید کمی اسیدی ،نسبتا سبک همراه با زهکشی خوب باشد.که می توان مخلوطی از پیت ماس،خاک برگ،کودحیوانی،شن یا ورمی کولیت باشد ونیز می توان از مخلوط خاک معمولی باغچه وپیت ماس استفاده کرد.

     

     

    آبیاری:

    ختمی چینی باید به طور منظم آبیاری شود ودربین دوآبیاری باید سطح خاک خشک شود.آبیاری نامنظم باعث ریزش غنچه ها می شود.درفصول سرد بهتراست از آب ولرم برای آبیاری استفاده شود.

     

    غبارپاشی:

    این گیاه در بهار و تابستان وبه خصوص روزهای گرم به صورت روزانه ودر زمستان هفته ای یک بار به غبارپاشی نیاز دارد.

  • عکس از منظره غمگین
  • برای تامین رطوبت این گیاه به جای غبارپاشی می‌توان زیرگلدانی راپراز سنگ ریزه وتا نیمه آب کرد و گلدان را روی سنگریزه ها قرار داد.

    در غبارپاشی باید از آب بدون املاح استفاده کنید.

     

    کوددهی:

    می‌توان از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی در فصول رشد هر دوهفته یک بار استفاده کرد.بهترین کودبرای این گیاه نیترات پتاسیم با سولفات منیزیم است.برای این گیاه می توان از کودهای ارگانیک نیز استفاده کرد.

     

     

    هرس:

    در اواخر زمستان می توان این گیاه را هرس کرد.هرس باید طوری باشد که اندازه ی شاخه ها به نصف برسد.محل بریده شده ی شاخه ها را می توان بااستفاده ازگوگرد ضدعفونی کرد.

     

    ختمی چینی سفید

    تعویض گلدان:

    هر۲_۳سال یک بار می توان گلدان این گیاه را بایک گلدان بزرگتر تعویض کرد.بهترین  زمان برای تعویض گلدان اواخر زمستان است.

     

    تکثیر ختمی چینی:

    این گیاه را به ۴روش،قلمه زنی،بذر،خوابانیدن ساقه وپیوند  می توان تکثیر کرد.

     

     

    قلمه زنی:

    تقریبا درهمه ی فصول می توان این گیاه را به روش قلمه زنی تکثیر کرد.دراواسط بهار تا اوایل تابستان می توان از قلمه های سبز به طول۷سانتی متر ودر اواسط تابستان تا اوایل پاییز از قلمه های نیمه چوبی به طول۱۰_۱۵سانتی متر ودر پاییز و زمستان  از قلمه های چوبی به طول۳۰سانتی متری استفاده کرد.قلمه هارا در محیطی مرطوب در پرلایت یا شن بکارید . ریشه دار شدن این قلمه ها۴_۶هفته طول می کشد.دمای مناسب برای ریشه دار شدن ۲۱درجه سانتی گراد است.

    بعضی از گونه های این گیاه به روش قلمه زنی نمی توان تکثیر کرد که بهتر است به روش پیوند آنها را تکثیر کرد.دراین روش می توان از نوع قرمز این گیاه برای پایه ی پیوندی استفاده کرد.

     

    تکثیر ازطریق بذر:

    بذرهای این گیاه را به مدت ۲_۳ماه در یخچال گذاشته تا درصد جوانه زنی افزایش یابد و در فصل بهار این بذرهارا می توان کاشت.۱_۴هفته طول می کشد تا بذرها جوانه بزنند.دمای مناسب برای جوانه زنی بذرها ۲۵درجه سانتی گراد است.درطول این مدت باید رطوبت محیط زیاد باشد.

     

     

     

    خوابانیدن ساقه:

    قسمتی از ساقه را  بدون اینکه از گیاه جدا کنید در زیر خاک بکارید تا ریشه دار شود پس از ریشه دارشدن ساقه را از گیاه جدا کرده ودر گلدانی دیگر بکارید.

     

     

    عوارض ودرمان:

     

    برگهای سبز پژمرده می شوند ومی ریزند:

    آبیاری بیش از حد عامل این عارضه است.

     

    ساقه ها دراز شده و فاصله ی بین برگها زیاد شده است:

    نور محیط برای این گیاه کافی نیست گیاه را به محیط پرنورتری انتقال دهید.

     

    برگها چروکیده وغنچه ها می ریزند:

     رطوبت محیط کم است و گیاه نیاز به غبارپاشی دارد.

     

    برگها پژمرده شده و گیاه حالتی افتاده به خود گرفته است:

     هوای محیط گرم وخشک و گیاه تشنه است.

     

    برگهای گیاه شکل غیرطبیعی دارند وبرروی آنها ماده ای چسبناک همراه با حشرات مشاهده می شود:

    گیاه را باید بااستفاده از سم حشره کش سمپاشی کرد.

     

    مشاهده ی زخم های سفید پنبه ای برروی برگها وقاعده های آنها:

    عامل آن حشره آفت است که می توان بااستفاده از پنبه ی آغشته به سم روی برگها راخیس کرد.

     

    برگها براق بودن خود را از دست داده اند ودرسطح زیرین برگها تار مشاهده می شود:

    عامل آن کنه ی قرمز است.

     

    برگهای جدید کوچک باقی مانده اند وگلهای جدید ظاهر نمی شوند:

     خاک گیاه فقیر است ونیاز به تغذیه ی مصنوعی دارد .

     

    غنچه ها قبل از باز شدن می ریزند:

     هوای محیط گرم است.

     

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است

    طراحی فروشگاه اینترنتی شیرازسان

    $50.00 $65.00

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان


    اطلاعیه:

     0919-214-5297

     035-3524-0918

    شما اینجا هستید:
    نازبو / آموزش و مقالات / گل ختمی گیاهی زینتی با خواص دارویی

    گل ختمی یکی از زیباترین گلهای موجود در بازار است که دارای گل های درشت و همیشه سبز بوده و بومی مناطق گرمسیری آسیا است که در مناطقی عاری از یخبندان کاشته می شود.ختمی چینی سفید

    گل ختمی با نام علمی “Hibiscus rosa sinensis” بومی آسیای شرقی است.دوام گل روی بوته بسیار کم است و زود پژمرد ه می شود ، ولی چنانچه به خوبی از آن مراقبت شود ، از اول بهار تا آخر پاییز مرتباً شکوفه های جد ید تولید می کند و گلد ان آن همیشه پرگل است و گل های سفید ، نارنجی، زرد ، قرمز پررنگ و صورتی آن فقط روی شاخه های یک ساله ظاهر می شود .

    گل ختمی د ر شرایط مناسب و د ر فضای آزاد تا بیست و پنج سال عمر می کند ، شرایط پرورش آن بسیار آسان است و با هر موقعیت و شرایطی خود را تطبیق می د هد. از انواع گل ختمی مشهور می توان هیپیسکوس روزا سینن زیس را نام برد.

    آبیاری: زمانی گیاه را آبیاری کنید که سطح خاک تقریبا رطوبت خود را از دست داده باشد و این مسئله را بخصوص در طی زمستان رعایت کنید. بنابراین معمولا در طی تابستان هر هفته سه مرتبه و در طی زمستان هر هفته دو مرتبه به آبیاری کافی است اما بهتر است قبلا از آبیاری ، رطوبت سطح خاک را نیز بررسی کنید.

    نور: به مکانی پر نور و روشن به همراه نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. اما به یاد داشته باشید که نور مستقیم آب در ظهر و بخصوص بعد ازظهر روزهای گرم تابستان می تواند به برگسار آسیب وارد آورد. نور کم نیز موجب کم رنگ شدن برگها، بلند و علفی شدن آنان و عدم شکل گیری غنچه های گل و یا ریزش آنان خواهد شد.

    دما: در طی فصل رشد بهترین دما بین ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتیگراد است. البته گیاه تا ۲۷ درجه سانتگراد نیز مشکلی نخواهد داشت و به شرط آبیاری مناسب و تامین رطوبت هوا(عدم خشک نبودن هوا)تا ۳۰ درجه را نیز تحمل خواهد کرد اما گرمای بیشتر هوا موجب کاهش گلدهی آن خواهد شد.

    رطوبت و غبار پاشی: در شرایطی که دمای هوا افزایش می یابد به تامین رطوبت هوا نیز توجه کنید. می توانید گیاه را به شکل روزانه با آب ولرم و البته بدون املاح غبارپاشی کنید و یا آنکه یک زیر گلدانی بزرگ را تا لبه آن پر از سنگریزه کنید و سپس تا نیمه ارتفاع آن آب بریزید و سپس گلدان حاوی گیاه را بر روی سنگریزه ها قرار دهید به یاد داشته باشید که کف گلدان نباید با آب در تماس باشد. آب درون زیرگلدانی به تدریج تبخیر می شود و رطوبت مورد نیاز برگسار را تامین خواهد کرد.

    خاک: خاکی نسبتا سبک با زهکش مناسب باید بکار برد مثلا می توان از مخلوط خاک معمولی باغچه به همراه پیت موس استفاده کرد. از آنجایی که اگر خاک تا حدودی اسیدی باشد به رشد این گیاه کمک می شود بنابراین وجود پیت موس در مخلوط خاک استفاده شود بهتر است.

    کوددهی و تغذیه: برای کوددهی گیاه می توان از کودهایی همانند ۱۰-۱۰-۱۰ در طی فصل رشد یعنی بهار و تابستان از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی هر دو هتفه یکبار استفاده شود.

    هرس: ظهور گل های زیاد و زیباتر در سال آینده ناشی از هرس است، در اواخر زمستان ارتفاع شاخه ها را به نصف کاهش داده و محل قطع را به منظور جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا با گرد گوگرد ضد عفونی نموده و با وازلین سطح آن را بپوشانید.

    تعویض گلدان: در صورت انجام هرس و کنترل رشد گیاه، تقریبا هر ۳-۲ سال یکبار نیاز است تا گلدان این گیاه با گلدانی بزرگتر عوض شود و بهترین زمان تعویض گلدان در اواخر فصل زمستان است.

    تکثیر با قلمه: یکی از راه های تکثیر این گیاه ریشه دار کردن قلمه‌های آن است. در فصلهای مختلف می توان قلمه تهیه کرد .

    فصل قلمه زدن گل ختمی : در اواسط بهار تا اوایل تابستان قلمه سبز، در اواسط تابستان تا اوایل پاییز قلمه نیمه چوبی و در طی پاییز و زمستان قلمه چوبی را می توان تهیه کرد فقط توجه داشته باشید هر مقدار که قلمه چوبی تر باشد بهتر است که طویل تر نیز باشد .

    مثلا قلمه نیمه چوبی به طول ۱۵-۱۰ سانتیمتر و قلمه چوبی را حتی به طول ۳۰ سانتیمتر می توان استفاده کرد و از همه کوتاه تر قلمه سبز است که طول حدود ۷ سانتیمتر نیز برای آن قابل استفاده است .

    بعد از تهیه قلمه ها آنان را در محیطی مرطوب همانند پرلایت و یا شن و دمای محیط حدود ۲۱ درجه سانتیگراد قرار می دهند تا ریشه دار شوند که حدود ۶-۴ هفته طول می کشد. توجه داشته باشید که قلمه سبز در مقایسه با قلمه چوبی به مراقبت بیشتری بخصوص  میزان بیشتری رطوبت هوا نیاز دارد زیرا این نوع از قلمه ها آب را سریعتر از دست می دهند و احتمال خشک شدن آنان بیشتر است.

    تکثیر با بذر: بذر گل ختمی چینی به رنگ قهوه ای تیره و یا سیاه رنگ است که می توان برای تکثیر از آن استفاده کرد. به گفته برخی از پرورش دهندگان اگر بعد از تهیه بذر از گیاه مادری به مدت ۳-۲ ماه در یخچال نگهداری شوند درصد جوانه زنی آنان افزایش می یابد .

    بهترین زمان کاشت بذر در بهار است و دمای مناسب برای جوانه زنی ۲۵ درجه سانتیگراد با رطوبت محیط بالا می باشد.بستر کاشت را مرطوب نگهدارید و گلدان محتوی بذرها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

    بذرها معمولا سریع و در طی ۴-۱ هفته جوانه می زنند و بعد از اینکه گیاهچه ها در حدود ۴ یا ۶ جفت برگ داشتند می توان آنان را به گلدالهایی جداگانه منتقل کرد. خوابانیدن ساقه راه دیگر تکثیر این گیاه است.

    در ایی روش ساقه را همانطور که به گیاه مادری وصل است طوری خم می کنیم که بتوان قسمتی از آن را در زیر خاک کاشت . آن قسمت از ساقه که در زیر خاک قرار می گیرد ریشه خواهد داد و بعد از شکل گیری ریشه می توان این شاخه را از گیاه مادری جدا کرد و به شکل گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت کرد.

    برای خرید بذر گل ختمی پا بلند در فروشگاه نازبو اینجا کلیک کنید.

    علت زرد شدن برگ گل ختمی چینی : رطوبت کم محیط یکی از دلایل ریزش غنچه های گل و چروکیدگی برگها است. به این گیاه نباید زیاد آب داد و خاک خیس و غرقابی شود زیر برگهای سبز پژمرده می شوند و می ریزند.

    • اگرچه در زمستان دما را تا ۱۳ درجه سانتیگراد تحمل می کنند اما توصیه شده است که دما در طی زمستان به زیر ۱۶ نزول نکند دمای سرد یکی از دلایل زرد و یا سیاه رنگ شدن برگهای گیاه و ریزش آنان است.ختمی چینی سفید

    • بکارگیری از کودهایی با نیتروژن زیاد یکی از دلایل رشد رویشی فراوان این گیاه و عدم گلدهی آن می باشد.

    • سفیدک پودری از جمله بیماریهای قارچی این گیاه محسوب می شود که در طی آن نواحی سفید رنگ که با پوششی نرم پوشانده شده اند بر روی برگها ظاهر می شود. برگهای آلوده بعد از مدتی زرد شده و می ریزند.

    • در بیماری لکه برگی باکتریایی لکه هایی آبدار بر روی برگها ایجاد می شود که حاشیه هایی سیاه رنگ و مرکزی زرد دارد. برگهای آلوده زرد می شوند و می ریزند .

    • قانقاریا بیماری دیگری است که بر روی پوسته گیاه نقاط قرمز رنگی را بوجود می آورد و در نهایت موجب از بین رفتن شاخه و در نهایت تمامی گیاه خواهد شد.

    • استفاده از مواد و بستر کاشت سالم و عاری از عامل بیماریزا، عدم خیس ماندن برگسار گیاه به مدت طولانی بعد از ابیاری، تهویه مناسب بستر کاشت از جمله موارد جلوگیری از شیوع بیماریها این گیاه است.

    • گل ختمی در بسیاری از کشورها به عنوان داروی گیاهی شناخته شده است. گل ختمی طبیعتی معتدل دارد و برای دردهای معده دارویی بی نظیر است این گل برای درمان سرفه نیز کاربرد دارد امروز در “نازبو” شما را با خواص دارویی و شگفت انگیز گل ختمی بیشتر آشنا می کنیم.

    • قسمت‌های مختلف این گیاه از جمله گلبرگ‌ها، برگ، ریشه و ساقه خواص دارویی متفاوتی دارند. بیشترین کاربرد ختمی برای درمان مشکلات تنفسی و برونشیت است.

    • استفاده از ریشه گیاه ختمی به عنوان داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و دیگر مشکلات تنفسی سابقه‌ای چند هزار ساله دارد که این خاصیت درمانی فوق‌العاده حاصل لعاب زیادی است که از خیس کردن گلبرگ‌ها و ریشه‌ این گیاه به دست می‌آید.

    • برگ‌های این گیاه برای درمان گازگرفتگی و سوختگی شفابخش است.

  • مدل لباس شب مجلسی شیک 2020
  • • گل ختمی در درمان مشکلات مرتبط با التهاب دستگاه گوارش موثر است و می‌تواند در کاهش التهاب لثه نوزادان در زمان دندان درآوردن آن ها مفید باشد.

    • می‌توان عصاره ریشه و ساقه ختمی را برای درمان سوختگی‌ها و زخم‌های پوستی استفاده کرد و درمانی موثر برای کاهش قرمزی و سوزش ناشی از اگزماست.

    • استفاده از ریشه گیاه ختمی به عنوان داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و دیگر مشکلات تنفسی سابقه‌ای چند هزار ساله دارد که این خاصیت.

    • گل ختمی در درمان مشکلات گوارشی از جمله سوزش معده، سوء هاضمه، کولیت زخمی و زخم معده استفاده می‌شود. همچنین محققان در نظر دارند تا کارآیی ختمی را به عنوان درمان طبیعی برای کنترل قندخون در دیابتی‌ها مورد بررسی قرار دهند.

    • این گیاه دارای خواصی است که می‌توان از آن در درمان سرطان و کاهش وزن استفاده کرد. در نتایج یک مطالعه دیگر آمده است عصاره گل ختمی روی متابولیسم اثر می‌گذارد و از چاقی و تشکیل چربی در کبد جلوگیری می‌کند.

    • این گیاه استوایی به عنوان ترکیبی دارویی در درمان شپش سر نیز تاثیرگذار است.

    • گل ختمی برای مو : مایع لزج موجود در این روغن به تنظیم و از بین بردن باکتری‌ها و دیگر آلودگی‌های موجود در پوست سر کمک می‌کند.

    • گل ختمی برای پوست : روغن گل ختمی مانند یک عامل ضد شکنندگی عمل می‌کند که از ریزش مو جلوگیری کرده و آن را کاهش می‌دهد و رشد مو را تسریع می‌کند.

    مضرات گل ختمی

    با این حال در برخی از مطالعات آمده است گل ختمی می‌تواند در فرآیندی که بدن استامینوفن را فرآوری می‌کند تاثیر بگذارد؛ هرچند این تاثیرگذاری احتمالا بسیار ضعیف است.ختمی چینی سفید

    زنان باردار و مادران شیرده باید از زیاد خوردن آن پرهیز کنند.

    از آنجا که طبع گل ختمی سرد است توصیه می شود افراد سرد مزاج آنرا با عسل میل نمایند.


    بذر ترب گرد سفید

    4,900 تومان


    بذر گل اطلسی پاکوتاه گل درشت F2

    8,900 تومان


    بذر گوجه فرنگی رنگین کمان اتمیک

    12,900 تومان


    بذر لوبیا سبز

    4,900 تومان


    کود آهن کلات ۶ درصد پودری گروگرین

    7,900 تومان


    بذر گل داوودی پاکوتاه بسیار پر گل

    8,900 تومان


    بذر فلفل کاپی شیرین لیمویی F1 مجارستانی

    14,500 تومان


    بذر گل وربسینا یا گل پروانه ای

    4,900 تومان


    3 پاسخ

    سلام وقت بخیر ببخشید گل ختمی من برگ هاش خیلی زشت و چروکیده و سفیدک سفیدک شدن و خراب میشن حتی برگ هایی که تازه سبز میشن انگار گوشه هاش خورده میشن !خواهش میکنم بگید چجور درمان کنم

    توضیحات نگارش شده عالی بود

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو
    خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر توصیه و یا پیشنهادی دارید در اختیار همراهان فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدید.

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه

    نام

    ایمیل

    وب‌ سایت

    اطلاعات حساب:

    شماره کارت: ۵۰۲۹۳۸۱۰۲۴۶۴۵۴۹۱ شماره حساب: ۰۲۰۳۶۸۰۵۶۰۰۰۰ شماره شبا: IR۲۱۰۶۶۰۰۰۰۰۰۰۲۰۳۶۸۰۵۶۰۰۰۰نام صاحب حساب: ابوالفضل یاوری – بانک دی

    آدرس دفتر مرکزی: یزد، خیابان مطهری، بن بست آسمان، کدپستی 8917618746

    پاسخگویی تلفنی : شنبه تا پنج شنبه در ساعات اداری

    شماره تماس :
    09192145297 – 03535240918

    آدرس ایمیل : info@nazboo.com

    ختمی چینی سفید
    ختمی چینی سفید
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *