ختمی درختی قرمز

دوره مقدماتی php
ختمی درختی قرمز
ختمی درختی قرمز

Althaea frutex Hort. ex Mill

ختمی درختی، ختمی سوریه‌ای درختی (نام علمی: hibiscus syriacus) درختچه‌ای زینتی است با گل‌های سفید درشت و مرکز قرمز و زرد و به صورت مسطح. ارتفاع آن در حدود ۳ متر است و فصل گل‌دهی آن اواخر تابستان است. ختمی های درختی سوریه‌ای گل سفید را باید در اوائل بهار یا اواخر پاییز کاشت. ازدیاد و تکثیر از طریق کاشت بذر در اواخر زمستان و یا قلمه‌های نیمه رسیده‌ای انجام می‌شود که در تابستان گرفته می‌شود و در خاکی شنی یا ماسه‌ای کاشته می شوند. این گیاه به هرس مختصری نیاز دارد.[۱]

ختمی درختی گل ملی کشور کره جنوبی است.[۲]

تأیید نام‌نویسی به شما ایمیل خواهد شد.

درخشش گل های دلاویز تابستانیِ ختمیِ سوریِ صورتی، سفید، قرمزِ خونی و بنفشِ یاسی بسیار خیره کننده میباشد. این ختمیِ لطیف (که رُز سوری هم نامیده می شود) نوعی ختمی است که اگر در نواحی سرد زندگی می کنید قابل انتخاب شدن است. و گل سمبل کشور کره جنوبی است.

دوره مقدماتی php

این ختمی نوعی ختمی با عمر طولانی است و خزان کننده است که تا ارتفاع حدود ۳ متر رشد می کند و در نخستین سال زندگی خود گل می دهد، اما ۵ تا ۱۰ سال طول می کشد تا بالغ شود.رُزِ سوری برای کاشت در مناطق حاره مناسب نیست،اما در مناطق گرم و خنک تا سرد بهترین نشو و نما را دارد.گلهای آن به صورت تک یا دو تایی می رویند و در رنگ های مختلف،از سفید،صورتی،ارغوانی روشن تا قرمز و دو رنگ دیده می شوند و بیشتر آنها حلقه ای جگری رنگ در مرکز خود دارند.این گیاه را بهتر است وقتی بخرید که در حال گلدهی است،زیرا گونه های مختلف با رنگ های گوناگون دارد.ختمی سوری را می توان به صورت پَرچین غیررسمی یا بوته ای منفرد در باغ و باغچه پرورش داد.

نیازها:

ختمی درختی قرمز

اقلیم:برای مناطق گرم و سرد کاملاً مناسب،اما برای مناطق حاره نامناسب است.

میزان نور و دما:آفتاب کامل را ترجیح می دهد.

خاک:به خاک با زهکشی خوب نیاز دارد.اگر چه به خاک های ضعیف تحمل نشان می دهد،اما بهترین نتیجه در خاکی به دست می آید که با مواد آلی تقویت شده باشد.

طرز کاشت و پرورش:

تکثیر:از طریق قمه های خشبیِ برگرفته از شاخه ی در حال خوابِ زمستانی به آسانی امکان پذیر است.

آبیاری:بوته ی نورُسته به آبیاری منظم محتاج است،اما بوته های جا اُفتاده به دوره های طولانیِ خشکی تحمل خیلی خوبی نشان می دهند اما اگر آب کم داده شود،هم برگ ها و هم گل ها خیلی کوچک خواهند بود.

کوددهی:غذای گیاهیِ همه منظوره رایک بار در بهار و بار دیگر در اواسط تابستان به کار برید.

مشکلات:ختمی سوری از لحاظ آفت و بیماری مشکل خاصی ندارد.

گل دهی:

فصل:از اوایل تابستان تا پاییز.

هرس(پیرایش):

به طور کلی:در دو سه سال اول رشد خود به هرسی در حدود نصفِ طول شاخه ها نیاز دارد.بهترین پیرایش بوته های جا اُفتاده باقیماندن یک سوم شاخه ها است.شاخه های با رشد عرضی و متقاطع از جایی حدود وسط درختچه باید بریده شوند.هرس را در اواخر زمستان و وقتی که هنوز گیاه در خوابِ زمستانی است انجام دهید.

ختمی درختی

در بهاران جوش بلبل دیده ئی

رستخیز غنچه و گل دیده ئی

چون عروسان غنچه ها آراسته

از زمین یک شهر انجم خاسته

مرسی از راهنماییتون – گرین و اسید هیومیک+آهن رو میشه با هم داد؟ یا بهتره یه هفته بینشون فاصله باشه؟ بازم ممنون

سلام عزیزم خوبی شما ؟ کود گرین اپارتمانی توی خودش اسید داره ! ولی کود کامل گرین رو باید با اسید و اهن ترکیب کرد ! میشه باهم قاطی کرد و در برخی موارد دوهفته یبار از هم میدن به گل

سلام من یک درخچه ی ختمی دارم هر چند روزبهش آب بدم ممنون

سلام ببخشید دوباره مزاحم میشم.ختمی من یکساله ست میخواستم ببینم کی میتونم تو باغچه جابجاش کنم که اسیب نبینه. باتشکر

سلام عزیزم خوبی شما؟ اسفند ماه میشه جابجا کردش! ولی بذرش رو بکارید بهتره چون اگه خاک رو بهم بزنید ممکنه سبز نشه دگه !

سلام بذر ختمی رو بکارم؟ بذر هم داره مگه؟مطمءنید جواب منو با کس دیگه اشتباه ندادید.یعنی تو اسفند جابجا کنم خراب میشه با نمیشه؟ با تشکر

سلام عزیزم خوبی شما؟ خراب نمیشه اگه با ریشه در بیارید بیرون طوریش نمیشه. بذر هم داره وقتی گلش خشک میشه توش بذرش هست

ممنونم

ختمی درختی قرمز

خواهش میکنم

باسلام ختمی هلندی میشه همین ؟

سلام عزیزم خوبی شما؟ ختمی هلندی نداریم عزیزم..

Attachment

سلام خسته نباشید ببخشید من اسم گلم رو نمیدونم، برگهاش یکم انگار سوخته جمع شده بعضیاشون حتی برگهای کوچیکش دلیلش چیه چکارش کنم؟ ممنون

سلام خوبی شما؟ اسمش ایرسین هست iresine … ابیاری زیاد و پوسیدگی ریشه هممیتونه باعث این مشکل بشه… نورشم کمه ، بین دو ابیاری باید خاک خشک بش بعد اب بدید

خیلی ممنون? پشت برگهاشم یه سری لک هست دلیلش همین ابیاری زیاده؟

سلام عزیزم خوبی شما؟ عکس بدید ببینم چی شده

Attachment

سلام خیلی ممنونم? زحمت میکشید

  • طرز تهیه ی کیک شکلاتی ساده خانگی
  • سلام عزیزم خوبی شما؟ این قارچ زده بهتره یه سم قارچکس توی خاکش همراه اب ابیاری ریخته بشه و روی بوته هم اسپری بشه ! این گیاه تهویه هوای بالا میخاد و توی اتاق جواب نمیده ، بهتره توی راه پله روشن و یا تراس باشه تا اینطوری ریشه نپوسه !

    Attachment

    سلام و خسته نباشید، من یه ماهی هست که توی باغچه (بیشتر پای ختمی ها) به تعداد زیاد از این سوسکهای قرمز رنگ میبینم، البته آسیب رسانی خاصی هم ازشون به ختمیها ندیدم(مثل خوردگی برگ و…) آیا اینها آفتند و باید کار خاصی در موردشون انجام داد؟ خیلی ممنون

    سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید اینا افت هستند ولی کارشون چیز دیگس اسیب به گلتون نمیزنن به شکل خطرناک، به هرحال چیز مهمی نیست…

    سلام وقت بخیر من یه ختمی درختی دارم که توی باغچه جلوی در کاشتم، خونه ما جنوبی هست و حدودا از ساعت ۸ تا۱۱ اینا افتاب مستقیم میگیره از عید تو باغچه کاشتم، رشد خوبی داشت کلی برگ داد، تا همین چند روز پیش که برگهاش شروع به زرد شدن کرد، الان تقریبا نصف برگ ها زرد شده یک روز در میان اب پاشی میکنم، شلنگ رو پای درخت نذاشتم فقط چند دقه اب پاشی میکنم، چون هوا گرمه، و چمن دایکوندرا کاشتم تو باغچه این زرد شدن بخاطر ابیاری هست؟

    سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید ابپاشی میکنید گلتون سیراب میشه ! با بیلچه خاک پاشو بکنید ببینید اب چقدر میره زیر؟! اگه خوب میرفت زیر پس یعنی سیراب میشه اگه هم خشک بود زی یعنی مشکل ابه و به جای ابپاشی باید خوب بدید ! و مشکل از جای دیگس ، با کود اهن و اسیدهیومیک تغذیه کنید تا تا هم پرگل بشه و هم زرد نشه !

    Attachment

    سلام مهندس عزیز، من کارایی ک گفتید انجام دادم، ولی بی فایده بود، ابیاری رو بیشتر کردم چون خاکش خیلی خشک میشد، ولی بازم بی فایده بود، همینجوری برگاش داره میریزه نمیدونم چیکار کنم:( خیلی ناجور شده نگرانشم، لطفا زودتر راهنمایی کنین چیکار کنم ممنون

    سلام عزیزم خوبی شما؟ احتمالا اون زیر خاک خیسمیمونه موقع ابیاری ، ببینید زیر خاکش چی هست؟ زمین سفت نیست؟ اهک یا نخاله نیست؟ ابیاری روزانه ندید هرموقع زیر خاک خشک شد اب بدید هفته ای دوبار توصیه میکنم ، برگای زرد رو همرو بکنید معدوم کنید که بقیه سالمارو زرد نکنن !

    سلام مجدد و وقت بخیر مهندس من خاک رو بررسی کردم، خاک کیفیت خوبی داره، زه کش خوبیم داره، حتی پر کرم خاکیم هست. برگای زرد رو چیدم یبار دیگه اسید هیومیک دادم، ی مقدار هم روش اسپری کردم. ابیاری ک کردم تا عمق ۱۵ سانتی خاک رو چک کردم خیس بود(بیشتر ازون چک نکردم ک باز نکنم خاکو) ولی پسفرداش ک چک کردم خشکه خشک بود عمق ۱۵ سانتی اون ابشار طلایی کنارشم دوسال پیش کاشتم اونم چندتایی از برگاش خشک شدن، ممکنه بخاطر گرمی هوا و کمبود اب باشه؟ختمی درختی قرمز

    سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید وقتی پر از کرم خاکیه اون کرما تا یه حدی خوبن وقتی غذا گیرشون نیاد میان سروقت ریشه و ریشه رو میخورن ! این شک ممکنه رای اسید ناشی از کرم ها باشه ، زردی ناگهانی یا برای کرم ها هست و احتمال کمتر برای گرما !

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    Upload attachment  (Allowed file types: jpg, gif, png, maximum file size: 1MB.

    وب‌ سایت

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

    تست یکتشت

    باغ شیشه ای – جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران – سایتی برای با کلاس ها

    Your email:

     

    البرز – کرج

    شماره تماس های مستقیم 09124689158

    ایمیل سایت info@glassy-garden.com

    کانال تلگرامی باغ شیشه ای


    درختچه ای از خانواده Malvaceae بومی آسیا  که   در مناطق سردسیر رشد می کتد این درختچه در کشور ما در مناطقی از استان های مازندران، گرگان، گیلان، همدان،اصفهان، فارس و تهران کاشته می شود. این گیاه جنبه زینتی داشته و به طور گسترده به خاطر گلهای زیبایش کاشته می شود البته جزء گیاهان دارویی نیز محسوب می شود و خواص بسیار زیادی دارد.گل آن نماد کشور کره جنوبی است . درختچه ای است با عمر طولانی .در سال اول خود گل می دهد اما ۵ تا ۱۰ سال زمان می برد تا به رشد کامل خود برسد و با گل های سفید درشت و مرکز قرمز و زرد و به صورت مسطح. ارتفاع آن در حدود ۳ متر است و فصل گل‌دهی آن اواخر تابستان است. ختمی های درختی سوریه‌ای گل سفید را باید در اوائل بهار یا اواخر پاییز کاشت. پوست درخت قهوه‌ای روشن تا خاکستری تیره و  بدون کرک و اغلب شامل شاخه های زیاد و پر گل است.برگ‌های این درختچه  ساده ، متناوب به شکل تخم مرغی هستند که در نیمه جلویی دارای سه لوب و با دندانه ها ی نامساوی است که لوب میانی بلند تر است لبه های اره ای شکل دارد و بدون کرک می باشد.


    گل هایی درشت دارد که گل‌ها به شکل قیف بزرگ میباشند و بدون دمبرگ هستند.در آن گلبرگ ها بلندتر از کاسبرگ ها هستند و به رنگ های سفید ، صورتی ، ارغوانی و آبی روشن دیده می شوند و به صورت منفرد تا چندتایی در اواسط تابستان تا اواسط پاییز دیده می شوند. عمر گل ها یک روز است. ولی گیاه به سرعت گل های جدیدی جایگزین می کندفصل گلدهی از مرداد تا شهریور میباشد. گلهای آن در قسمتهای انتهای ساقه، به صورت دسته‌های غالباً سه تایی ظاهر می‌گردند میوه به صورت كپسول تخم‌مرغی و شامل دانه های سیاه رنگ میباشد.


    ختمی درختی قرمز

    درختچه گل ختمی رنگارنگ بسیار مقاوم است و ریشه آن نیز بسیار با دوام می‌باشد و می‌تواند بعد از گذشت یک دوره سرما دوباره رشد کند. این درخت در بسیاری از مکان ها و در بسیاری از خاک ها سازگار است و می‌تواند طیف وسیعی از شرایط را تحمل کند. با این حال، درختچه گل ختمی رنگارنگ یک خاک غنی از هوموس با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد. این گیاه جذاب در آفتاب کامل یا سایه جزیی می‌تواند رشد کند. گل ختمی رنگارنگ با آبیاری منظم به خوبی پیشرفت می‌کند اما می‌تواند تنش را هم تحمل کند.


    در زمان آبیاری به اندازه ای به گیاه آب دهید که ریشه به طور کامل خیس شود، سپس برای آبیاری بعدی چند روز صبر کنید معمولا هفته ای یک بار آبیاری کافیست . این گیاه به خصوص در آب و هوای گرم و خشک تابستان به آب زیادی نیاز دارد و در خاک خشک برگ های گیاه ممکن است زرد شوند. با این حال در خاک های خیلی خیس ممکن است بیماری هایی مانند کپک و پوسیدگی در گیاه ایجاد می‌شود.


     

    هر سال در اوایل بهار از یک کود  مخصوص درختچه های گل استفاده کنید. طبق دستور العمل از کود استفاده نمایید.در پاییز در اطراف گیاه مالچ اضافه کنید تا درجه حرارت خاک و رطوبت در طول ماه های زمستان در حد متوسط باقی بماند. از یک لایه 5 تا 10 سانتی متری مالچ در اطراف گیاه استفاده کنید. مالچ را با فاصله 7 سانتی متری از پایه گیاه اضافه کنید.


     

    چوب های ضعیف، آسیب دیده و بیمار را هرس کنید. همچنین شاخه هایی که از یکدیگر عبور کرده اند را نیز هرس نمایید.


    ختمی درختی در دو سه سال اول رشد خود به هرسی در حدود نصفِ طول شاخه ها نیاز دارد.بهترین پیرایش بوته هایی که  رشد خود را کرده اند یک سوم شاخه ها است.شاخه های با رشد عرضی و متقاطع از جایی حدود وسط درختچه باید بریده شوند.هرس را در اواخر زمستان و وقتی که هنوز گیاه در خوابِ زمستانی است انجام دهید و چوب های ضعیف، آسیب دیده و بیمار را هرس کنید. همچنین شاخه هایی که از یکدیگر عبور کرده اند را نیز هرس نمایید.در تصویر زیر محل صحیح برش و هرس دیده می شود که به جوانه آسیب نرسدجوانه های این گیاه در صورت آبیاری و یا کود دهی بیش از حد از بین میروند و نیز بهتر است  هرس پس از گلدهی صورت گیرد.


     


     



    کاربرد آن بعنوان تک درخت زینتی در پارک ها،فضای سبز، باغ ها می باشد و همانطور که در تصویر میبینید بعنوان یک گیاه گلدانی نیز مورد استفاده دارد البته اگر بخوبی هرس شود . ختمی درختی  دارای خواص دارویی نیز هست. قسمت مورد استفاده گیاه، ریشه، گل و برگ آن است این گیاه دارای خواص بسیار زیادی میباشد و در طب قدیم بسیار ارزشمند بوده است. طبع آن گرم و تر است .ریشه خطمی برای كسانی كه یبوست دارند بسیار مناسب می‌باشد بهتر است از شربت ختمی استفاده شود ۱۰۰ گرم ریشه ختمی را به مدت ۲۴ ساعت خیس نموده سپس حرارت ملایم داده به مجرد این كه جوش آمد برداشته صاف نموده یك كیلو شكر به آن اضافه كرده با آتش ملایم بگذارید بجوشد سپس ۱۰ صبح و ۵ عصر ۳ قاشق غذاخوری میل شود . برای رفع خشكی پوست آب دمكرده گل خطمی را با گلیسیرین و كمی گلاب مخلوط كرده و به دست‌ها و پوست بمالید . ختمی تسكین‌دهنده درد رماتیسم است .برای درمان ورم كیسه مثانه ریشه‌ ختمی را به مقدار ۲۰ گرم در دو لیتر آب ۲۴ ساعت خیس نموده سپس با یك كیلو شكر بجوشانید تا به صورت شربت درآید آن‌گاه صاف نموده روزی ۳ قاشق میل شود.
     


    ختمی درختی نیز مانند سایر گیاهان در صورت کمبود تغذیه و یا تنش های آبی و گرمای هوا با وجود مقاوم بودن ممکن است دچار آفاتی چون  سوسک ژاپنی ، شته ، کنه عنکبوتی  بیماری لکه برگی و سفیدک سطحی شود.


    تکثیر ختمی درختی از طریق کاشت بذر ، ،قلمه  خشبی در تابستان،خوابانیدن شاخه، پیوند و پاجوش امکان پذیر است  . 

    کاشت بذر در مهر ماه بهتر است صورت پذیرد و بذرها را می‌توان بعد از گذشت سرما به طور مستقیم در زمین کاشت و سرعت جوانه زنی آن نیز بسیار خوب می‌باشد. برای این گیاه نور و گرما و خاک مرطوب فراهم کنید. در صورتی که بذر درختچه گل  ختمی رنگارنگ در اوایل بهار کاشته شود، در سال اول گل می‌دهد. این گیاه در خاک های اسیدی، خنثی و قلیایی قادر به رشد است. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر درخت گل ختمی رنگارنگ ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد می‌باشد. علاوه بر جوانه زنی گیاه در این دما رشد خوبی نیز دارد.تکثیر با قلمه‌های نیمه چوبی و چوبی انجام می‌شود که در تابستان گرفته می‌شود و در خاکی شنی یا ماسه‌ای کاشته می شوند.

    درختچه گل ختمی رنگارنگ در مناطق گرم و مرطوب و یا مناطق نیمه گرم کاشته می‌‌شود. 


    شماره تماس:09126947735 لشگری


    صحرایی: 09355161163
    مالمیر    :09384398752 


      

    by Sepahan_Admin | Sep 1, 2020 | آموزشی, گل های آپارتمانی | ۱ comment

    معروف ترین گیاه زینتی از خانواده پنیرکیان، ختمی چینی است. درختچه ای همیشه سبز با گل های درشت که بومی مناطق گرمسیری آسیا بوده و در مناطقی عاری از یخبندان کاشته می شود. با این وجود سازگاری این گیاه به کاشت در گلدان موجب استقبال از آن در مناطق سردتر شده است. عمر یک درختچه ختمی چینی کاشته شده در گلدان زیاد است و عمر چهل سال برای آن دور از دسترس نیست.سرعت رشد این گیاه زیاد است و ارتفاع گیاه بالغ به ۳ متر و گستردگی اش به ۲ می رسد. گیاهان کاشته شده در گلدان کوچک تر بوده و به دلیل هرس به منظور گلدهی بیشتر، ارتفاع کمتری دارند. برگ های آن تخم مرغ شکل و نوک دار است. لبه برگ ها دندانه دار است و رنگ برگ ها سبز تیره است.گل ها به طور معمول از پنج گلبرگ تشکیل شده اند ولی گل تعدادی از ارقام، پُرپر است. کاسه گل، استکانی شکل است و اندازه یک گل ۱۵-۱۰ سانتیمتر است. طول عمر هر گل یک تا دو روز است.رنگ متداول و خاص ختمی چینی، قرمز است با این حال ارقام مختلفی از آن وجود دارد که دارای رنگ های صورتی، زرد و نارنجی هست.زمان گلدهی گیاه تابستان است و برای گلدهی بیشتر در اوایل بهار یک سوم ساقه های چوبی گیاه را هرس می کنند.این گیاه را از بادهای شدید باید محافظت کرد. در ضمن گیاه مستعد آفات و بیماری های زیادی است و در نگهداری از آن کمی باید دقت کرد.

    گل ختمی د ر شرایط مناسب و د ر فضای آزاد تا بیست و پنج سال عمر می کند ، شرایط پرورش آن بسیار آسان است و با هر موقعیت و شرایطی خود را تطبیق می د هد. از انواع گل ختمی مشهور می توان هیپیسکوس روزا سینن زیس را نام برد.

    خاکی لومی با بافت نه خیلی سنگین با زهکشی خوب نیاز دارد. خاک گلدان آن را می توان با ترکیبی مساوی از یک قسمت پیت ماس + یک قسمت خاک برگ + یک قسمت کود گاوی تهیه کرد. اضافه کردن شن یا ورمی کولیت به اندازه ده درصد کل خاک برای زهکشی مناسب ، مخلوطی ایده آل برای آن فراهم می آورد.

    این گیاه به خشکی کشیدن حساس است و به آبیاری منظم نیاز دارد. آبیاری نامنظم می تواند باعث ریزش غنچه ها شود. نیاز آبی آن متوسط است و اجازه دهید خاک رویی گلدان در فواصل بین آبیاری خشک شود. آبیاری گیاهان گلدانی با آب ولرم در فصل سرد مفید است . زرد شدن برگ های مسن گیاهان همیشه سبز عجیب نیست ولی در صورتی که تعداد برگ ها زیاد باشد و علائم بیماری در برگ ها نباشد، علت آن آبیاری زیاد است.ختمی درختی قرمز

    در شرایطی که دمای هوا افزایش می یابد به تامین رطوبت هوا نیز توجه کنید. می توانید گیاه را به شکل روزانه با آب ولرم و البته بدون املاح غبارپاشی کنید و یا آنکه یک زیر گلدانی بزرگ را تا لبه آن پر از سنگریزه کنید و سپس تا نیمه ارتفاع آن آب بریزید و سپس گلدان حاوی گیاه را بر روی سنگریزه ها قرار دهید به یاد داشته باشید که کف گلدان نباید با آب در تماس باشد. آب درون زیرگلدانی به تدریج تبخیر می شود و رطوبت مورد نیاز برگسار را تامین خواهد کرد.

    این گیاه به نور کامل آفتاب احتیاج دارد. در صورت نگهداری در آپارتمان، محل قرار دادن گیاهان نزدیک به پنجره های شرقی یا جنوبی است. همچنین در فصل زمستان به نور مصنوعی هم احتیاج دارد. کم نوری گیاه را مستعد به ابتلا به بیماری می کند.

    ختمی چینی بومی مناطق گرمسیری است و به یخبندان مقاومت ندارد. در صورت کاشت در مکانی پرنور مثل باغچه های جنوبی تا دمای نزدیک صفر درجه خشک نمی شود. البته مکان مورد نظر باید از جریان باد محفوظ باشد. گلدان های ختمی چینی را در فصل سرد به مکانی پرنور و گرم تر منتقل کنید.

    برای کوددهی گیاه می توان از کودهایی همانند ۱۰-۱۰-۱۰ در طی فصل رشد یعنی بهار و تابستان از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی هر دو هتفه یکبار استفاده شود.

     ظهور گل های زیاد و زیباتر در سال آینده ناشی از هرس است، در اواخر زمستان ارتفاع شاخه ها را به نصف کاهش داده و محل قطع را به منظور جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا با گرد گوگرد ضد عفونی نموده و با وازلین سطح آن را بپوشانید.

    در صورت انجام هرس و کنترل رشد گیاه، تقریبا هر ۳-۲ سال یکبار نیاز است تا گلدان این گیاه با گلدانی بزرگتر عوض شود و بهترین زمان تعویض گلدان در اواخر فصل زمستان است.

    تکثیر با قلمه : یکی از راه های تکثیر این گیاه ریشه دار کردن قلمه‌های آن است. در فصلهای مختلف می توان قلمه تهیه کرد .

    فصل قلمه زدن گل ختمی : در اواسط بهار تا اوایل تابستان قلمه سبز، در اواسط تابستان تا اوایل پاییز قلمه نیمه چوبی و در طی پاییز و زمستان قلمه چوبی را می توان تهیه کرد فقط توجه داشته باشید هر مقدار که قلمه چوبی تر باشد بهتر است که طویل تر نیز باشد .

    مثلا قلمه نیمه چوبی به طول ۱۵-۱۰ سانتیمتر و قلمه چوبی را حتی به طول ۳۰ سانتیمتر می توان استفاده کرد و از همه کوتاه تر قلمه سبز است که طول حدود ۷ سانتیمتر نیز برای آن قابل استفاده است .بعد از تهیه قلمه ها آنان را در محیطی مرطوب همانند پرلایت و یا شن و دمای محیط حدود ۲۱ درجه سانتیگراد قرار می دهند تا ریشه دار شوند که حدود ۶-۴ هفته طول می کشد. توجه داشته باشید که قلمه سبز در مقایسه با قلمه چوبی به مراقبت بیشتری بخصوص  میزان بیشتری رطوبت هوا نیاز دارد زیرا این نوع از قلمه ها آب را سریعتر از دست می دهند و احتمال خشک شدن آنان بیشتر است.

    تکثیر با بذر : بذر گل ختمی چینی به رنگ قهوه ای تیره و یا سیاه رنگ است که می توان برای تکثیر از آن استفاده کرد. به گفته برخی از پرورش دهندگان اگر بعد از تهیه بذر از گیاه مادری به مدت ۳-۲ ماه در یخچال نگهداری شوند درصد جوانه زنی آنان افزایش می یابد .

    بهترین زمان کاشت بذر در بهار است و دمای مناسب برای جوانه زنی ۲۵ درجه سانتیگراد با رطوبت محیط بالا می باشد.بستر کاشت را مرطوب نگهدارید و گلدان محتوی بذرها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.بذرها معمولا سریع و در طی ۴-۱ هفته جوانه می زنند و بعد از اینکه گیاهچه ها در حدود ۴ یا ۶ جفت برگ داشتند می توان آنان را به گلدالهایی جداگانه منتقل کرد.

    خوابانیدن ساقه : در این روش ساقه را همانطور که به گیاه مادری وصل است طوری خم می کنیم که بتوان قسمتی از آن را در زیر خاک کاشت . آن قسمت از ساقه که در زیر خاک قرار می گیرد ریشه خواهد داد و بعد از شکل گیری ریشه می توان این شاخه را از گیاه مادری جدا کرد و به شکل گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت کرد.

    سلام علیکم: من مقابل محل سکونت باغی از ختمی ایجاد کرده ام بومی هستند و نمی دانستم قلمه زنی روش تکثیر است . مطالب مفید بود

    […] اصول کاشت و پرورش گل ختمی چینی […]

    

    گل آپارتمانی ختمی چینی گلسرخینام علمی: Hibiscus rosa-sinensisختمی چینی گلسرخی (خیری) گلی مورد توجه عامه، از خانواده ی «پنیرکیان» یا (مالواسه)، گل ها  درشت و قرمز و عمر آنها کوتاه است ولی با فراوانی و طول مدت  باز شدن خود تلافی می نمایند. مانند کلیه گیاهان خانواده پنیرکیان پرچم ها تولید لوله ای نموده  است که مادگی از وسط  آن ها عبور می نماید، مادگی دراز و از جام گل بیرون زده  و کاملاً آشکار است، دوران گلدهی از اواسط بهار تا اواسط  پاییز است. برگ ها سبز براق  و به صورت متناوب روی شاخه ها می رویند. در چین از گل های قرمز آن رنگ کفش و رنگ چشم  می سازند.

    نیازهای گل ختمی چینی گلسرخی:نور: به نور کافی و فراوان احتیاج دارد ولی اشعه ی مستقیم آفتاب در ظهر تابستان به برگ و گل صدمه وارد می کند.دما: در طول بهار تابستان در دمای دی ۲۰ درجه نگهداری کنید.گیاه تا درجه حرارت ۲۷ نیز مقاومت می کند و در زمستان درجه حرارت به ۱۳ سانتیگراد برسانید.

     

    ختمی درختی قرمز

      آبیاری: جهت مرطوب نگه داشتن  خاک به هفته ای سه بار آبیاری در تابستان نیاز دارد، هرگز اجازه ندهید  آب اضافی در گلدان بماند، زهکش را بازدید کنید، در زمستان هنگامی آبیاری کنید که سطح خاک کاملاً خشک شده باشد (اصولاً دو هفته یکبار در زمستان آبیاری کافی است).

    رطوبت: در بهار و تابستان به غبار پاشی  روزانه  با آب ولرم  و بدون املاح احتیاج دارد. جهت تأمین رطوبت دایمی و پایدار به زیر گلدانی  حاوی  سنگریزه آب اضافه و دقت نمایید که ته گلدان با آب در ارتباط نباشد، در زمستان هفته ای  یکبار غبارپاشی  کافی است، جریان ملایم هوا را دوست دارد.تغذیه: هر دو هفته یک بار در بهار و تابستان (به خصوص با ظهور گل ها) با مواد غذایی مصنوعی مایع و یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه نمایید.

     

     خاک مناسب:  مخلوطی از لوم و پیت بهترین خاک برای گیاه است.تعویض گلدان: هر ساله در بهار گلدان را با یک اندازه بزرگ تر تعویض نمایید، با حجیم و بزرگ شدن گلدان و عدم  امکان  تعویض  خاک های سطحی گلدان با خاک  نو  و غنی اکتفا نمایید.تمیز نمودن برگ ها: غبارپاشی کافی است، در صورت لزوم می توانید با پارچه  یا اسفنج مرطوب برگ ها را تمیز نمایید. از مواد براق کننده شیمیایی  استفاده نگردد.

    تکثیر : ریشه دار نمودن قلمه های چوبی در تابستان* واریته  هایی از ختمی چینی با رنگ زرد و نارنجی به بازار عرضه شده است، گل ها دو روز بیشتر دوام ندارد  و چنانچه رطوبت  محیط  کاهش یابد غنچه ها بدون باز شدن می ریزند، غبار پاشی از این نارسایی جلوگیری می نمایید.هرس: ظهور گل های زیاد و زیباتر در سال آینده ناشی از هرس است، در اواخر زمستان ارتفاع شاخه ها را به نصف کاهش داده و محل قطع را به منظور جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا با گرد گوگرد ضد عفونی نموده و با وازلین سطح آن را بپوشانید.

     

     عوارض و درمان :- اگر ساقه ها دراز و فاصله بین برگ ها زیاد است:  در بهار شاخه ها ی اضافی را قطع نمایید.- اگر گیاه خود را انداخته و کلیه برگ ها  پژمرده شده اند: هوا گرم و خشک و گیاه شدیداً تشنه است ، فوراً آبیاری شود. گلدان ها را به محل خنک تری منتقل نمایید.

    – اگر برگ ها شکل طبیعی خود را از دست داده اند و حشراتی با مواد چسبناک روی  آنها مشاهده می گردند: گیاه را با سم حشره کش نفوذی  هر دو هفته یک بار سمپاشی  نموده تا علایم برطرف گردند.

    – اگر زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگ ها و در قاعده آنها مشاهده می گردند:  حشره آفت عامل  آن است، با پارچه  و پنبه  آغشته به سم  حشره کش نفوذی زخم ها را خیس نموده  تا علایم  برطرف گردند.

    – اگر برگ ها جلای خود را از دست داده و سطح زیرین آنها پر از تار عنکبوت  است: کنه ریز قرمز عامل آن است، با پارچه  و یا اسفنج  آغشته به سم کنه کش  سطح زیرین برگ ها را تمیز نموده و در صورت لزوم هر چهارده روز یک بار تکرار کنید تا علایم برطرف گردند. تأمین رطوبت در کاهش آفت موثر است.

     

     – اگر گل ها یک روز پس  از باز شدن  سقوط می نمایند: کاملاً طبیعی است عمر آنها یک روز است.- اگر برگ های جدید ریز باقی  مانده  و گل ها ظاهر نمی شوند: کمبود عناصر  غذایی در خاک عامل آن است، گیاه را هر دو هفته در بهار و تابستان طبق  دستور تغذیه مصنوعی نمایید.

    – اگر غنچه ها قبل از باز شدن سقوط می کنند: هوا خشک  است، در تابستان غبارپاشی  روزانه را  با آب ولرم  و بدون املاح  فراموش نفرمایید در زمستان هفته ای یکبار غبارپاشی  نمایید تنظیم درجه حرارت  مطلوب  در تمام طول سال در بهتر شدن کیفیت گل ها مؤثر است.

     

    – اگر نقاط سیاه رنگ روی برگ ها مشاهده می گردد: عامل آن استفاده  از مواد براق کننده شیمیایی است، از آنها استفاده ننموده و برگ ها را با غبارپاشی تمیز نمایید.

    – اگر برگ ها رنگ پریده هستند: نور کافی نیست گیاه را به محل روشن تری و خارج از اشعه مستقیم آفتاب قرار دهید.

    – اگر در تابستان برگ های  سبز سقوط می کنند: آبیاری بیش از اندازه و احتمالاً  ریشه در حال پوسیدن است، زهکش را بازدید کنید و اجازه دهید که سطح خاک در فاصله ی دو آبیاری خشک سپس  آبیاری  نمایید، اگر این علایم  در زمستان مشاهده گردند  به علت سردی هوا است. گیاه را به محل گرم تری منتقل نمایید.

     

    منبع: Golvagiah.comکتاب گلهای آپارتمانی و مشاوره گیاه پزشکی

    چند دقیقه با دانستنی ها

    حراج عطر و ادکلن اورجینال در جمعه سیاه

    ختمی درختی قرمز

    با پول کم کجا سرمایه گذاری کنیم؟

    به تماشای کیفیتی بی حاشیه!

    دیگه نگران به هم ریختن موهات نباش

    کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک

    انواع دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی

    کدوم سهام در بورس واقعا پرسود هستند؟

    مطمئن ترین درگاه خرید لپ تاپ های استوک

    خرید قسطی انواع سمعک بدون بهره

    استخدام نیروی دورکار در شرکت اروپایی

    ست اسپرت مردانه جنس خوب*قیمت تولیدی

  • دانلود عکسهای زیبا برای پروفایل واتساپ
  • خریدغیرحضوری جدیدترین پالتوهای بچگانه

    عصرای جمعه دیگه حوصلت سر نمیره!

    تور ارزان کیش با رزرواسیون بهترین هتل ها

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    ختمی درختی قرمز
    ختمی درختی قرمز
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *