خاکشیر و ترنجبین برای کبد چرب

دوره مقدماتی php
خاکشیر و ترنجبین برای کبد چرب
خاکشیر و ترنجبین برای کبد چرب

 امام صادق (ع): تباهى تن ، در پرخورى است و تباهى كِشت ، در گنه ورزى و تباهى شناخت ، در ترك صلوات بر بهترين خلق خدا [يعنى پيامبر صلى الله عليه و آله ] .

خواص ترنجبین برای پوست خواص ترنجبین برای یبوست خواص ترنجبین برای بزرگسالان خواص ترنجبین برای دل درد نوزاد خواص ترنجبینترنجبین ماده ای است شیرین که به صورت شبنم روی گیاه حاج یا خارشتر یا خاربز می نشیند. در یک بررسی که توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان انجام شد، مشاهده شد که این شیرابه‌های قندی در نتیجه عمل حشره ای به طور طبیعی و با ایجاد شکاف به خارج تراوش می شود. با آکسان پلاس همراه باشید.

 

 

ترنجبین یک نوع رطوبت است که شیرین مى‏باشد و بر درخت خار شتر پدید مى‏آید. درخت خار شتر در منطقه خراسان و شام زیاد روییده مى‏شود. ترنجبین به فتح تاى فوقانى و راى مهمله و سکون نون و فتح جیم و کسر باى موحد و سکون یاى تحتانى و نون معرب ترنگبین فارسى است و معنى آن عسل تر و به عربى عسل الحاج و به یونانى سخارون گویند. به هندى شکر جواسا در انگلیسى میناآذرى دزرت و به لغت اهل سودان طنیاط گویند و آن شبنمى است که از آسمان بر درخت خارشتر در ملک شام و خراسان و ما وراء النهر و گرجستان و همدان و نواحى آن مى‏نشیند و منعقد مى‏شود، مانند ریزه‏هاى نبات، مزه ترنجبین شیرین و جالى و بهترین آن سفید تازه پاکیزه غیر مخلوط با برگ و خار آن است که از خراسان مى‏آورند و بهترین آن سمرقندى تازه سفید با اوصاف مذکور است. مزاج ترنجبین گرم و تر در اول و معتدل در حرارت و رطوبت است.ترشحات و شیرابه‏هاى برگ و ساقه‏هاى گیاه خارشتر که از لحاظ شیمیایى نوعى از مَنّ مى‏باشد در ترکیب ترنجبین ساکارز و ملزیتوز موجود است و آن در تداوى به عنوان ملین استعمال مى‏شود.

 

 

مصرف ترنجبین با آب پنیر برای اخراج اخلاط سوخته، با ماء الشعیر برای دفع اخلاط گرم، مخلوط با کره گوسفندی برای باز کردن مجاری ادرار و با آب زیره برای رفع صدای شکم مفید است.خاکشیر و ترنجبین برای کبد چرب

دوره مقدماتی php

 

 

در طب سنتی از ترنجبین برای شیرین نمودن جوشانده‌های گیاهی استفاده می‌کنند که چنانچه به همراه فلوس استفاده شود، خاصیت ضد عفونی خواهد داشت.

 

 

به طور کلی مواد غذایی که صاف کننده‌ خون هستند و به خون‌سازی بهتر کمک می‌کنند مانند برگ چغندر، کاسنی، عناب، شاتره و ترنجبین، خون را تصفیه نموده و به تبع پوست صورت را صاف و شفاف می‌کنند. همچنین برای کمک به بهبود لک‌های پوست به‌ویژه صورت یکی از بهترین روش‌ها، نوشیدن خاکشیر و ترنجبین است. افرادی که از این ترکیب به‌صورت روزانه و مستمر به‌مدت 3 هفته استفاده کنند بعد از مدتی، دارای پوستی روشن شده و لک‌های صورت و پوست‌شان به طور کامل از بین رفته و یا کمرنگ‌تر خواهند شد. برای تهیه این ترکیب، ترنجبین را 5 ساعت در آب بخیسانید و صاف شده آن را با 2 قاشق خاکشیر مخلوط کرده و مصرف کنید.

 

 

در طب سنتی استفاده از خـواص ترنجبین برای درمان زردی نوزادان بسیار موثر است. در واقع با دادن ترنجبین به اندازه ‏ای که در نوزاد ایجاد اسهال ملایم کند و جوشانده تخم گشنیز باعث درمان زردی نوزاد می‌شوند. ضمن اینکه از بروز این بیماری پیشگیری هم می‌کند.

 

 

از دیگر خواص ترنجبیـن برای پوست، از بین بردن اگزما، کهیر، التهابات پوستی و برطرف نمودن جوش‌های صورت است که در نتیجه مصرف زیاد از حد چربی و شیرینی ایجاد شده‌اند، به این منظور می‌توان جوشانده یک قاشق ترنجبین را با دو قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرده و هر روز صبح ناشتا به مدت دو هفته آن را مصرف نمود، تا جوش‌ها از بین بروند. همچنین نوشیدن 2 تا 3 لیوان از شربت خاکشیر و ترنجبین به صورت روزانه، سبب از بین رفتن شوره و خارش سر در افراد مبتلا می‌شود. لازم به ذکر است، بهترین موقع برای بهره‌گیری از خـواص ترنجبین برای پوست، خوردن آن به صورت ناشتا در صبح است و مقدار خوراک آن بسته به سن بیمار از 10 تا 35 گرم می‌باشد.

 

 

در طب سنتی و فرهنگ ایرانی، استفاده از ترنجبین برای درمان زردی نوزاد بسیار موثر است. در واقع با دادن ترنجبین به اندازه‌‏ای که در نوزاد ایجاد اسهال ملایم کند و جوشانده تخم گشنیز باعث درمان زردی نوزاد می‌شوند. ضمن اینکه از بروز این بیماری پیشگیری هم می‌کند. این دارو برای نوزاد یک ملین و مسهل لطیف است و برای درمان و پاکسازی دستگاه گوارش از اخلاط و خونابه‏‌های بازمانده از دوران جنینی، معده و روده نیز استفاده می‌شود. در حقیقت زمانی که روده‌های نوزاد از همان ابتدای تولد پاک‌سازی شود، بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‏‌های ویروسی و عفونی در او کمتر شده و سیستم ایمنی‌اش از همان بدو تولد فعال می‏ شود، همچنین متابولیسم بدن یعنی هاضمه و دافعه و نیروی نگهدارنده و نیروی جاذبه در بدن کودک به صورت نرمال در می‏آید و بدن از همان ابتدا در مقابل بیماری‏ها در حد خودش مقاوم می‌‏شود. این نوزادان کبدی بسیار سالم و فعال خواهند داشت و تمام اعمال متابولیسمی و سوخت و ساز در بدنشان، با روال طبیعی به پیش خواهد رفت. ضمنا با مصرف ترنجبین، نوزاد اشتهای زیادی به خوردن شیر مادر پیدا می‌کند، شبها بهتر می‌خوابد و دل‌پیچه و نق زدن زیاد نوزاد برطرف می‌شود.

 

 

 

خاکشیر یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان و پاکسازی کبد چرب
است، برای این منظور بایستی خاکشیر را با ترنجبین مخلوط کنید. ترکیب
خاکشیر با ترنجبین به خصوص در درمان سودا و بلغم تأثیر به سزایی دارد. هم
چنین این ترکیب، بهترین نرم کننده مزاج های خشک (صفرا و سودا) می‌باشد.
یعنی رطوبت دهنده به بدن هستند.همچنین خاکشیر با آب پنیر (ماء
الجبن)، دارویی ضد سودا و ضد صفرا است و مفتح قوی کبد به خصوص بازکننده
مسیرهای کبدی به خصوص سودا می باشد.استفاده از انواع بذرهای ملین
مانند خاکشیر، اسفرزه، بارهنگ، تخم ریحان، تخم شربتی، بالنگو، شیر خشت و
ترنجبین نیز برای پاکسازی سموم کبدی مفید است.ذکر این نکته ضروری است که به طورکلی استفاده از داروهای گیاهی بایستی با تجویز پزشک باشد و در مورد پاکسازی کبد با خاکشیر
و ترنجبین به خصوص برای صفراوی مزاج‌ها بایستی با احتیاط مصرف شود، این
ترکیب از دو ماده با طبیعت گرم و تر تشکیل شده و چون کبد را سریع پاکسازی
می‌کند، در غلبه با گرمی یک بیرون ریزی ایجاد می‌کند که یک بیمار صفراوی
نمی تواند این حالت را تحمل کند.

دانه های ریز خاکشیر دارای خواص بی شماری هستند که بسیار مورد استفاده مردم از گذشته تا به امروز بوده و هستند. یکی از این خواص درمان کبد چرب با خاکشیر می باشد که ما به آن در این مقاله اشاره می کنیم.

بیماری کبد چرب امروزه به خاطر تغذیه های نادرست و عدم تحرک بسیار فراگیر شده است. اما از آنجا که کبد، عضو حیاتی و مهم بدن است و باید سلامت آن جدی گرفته شود ما از درمان کبد چرب با خاکشیر  که از جمله روش های مفید درمان کبد چرب می باشد را در ادامه این مطلب گفته ایم.

 

 

از بارزترین علل به وجود آمدن کبد چرب بدانید که، آب خوردن ما بین غذا، استرس های بیش از حد معمول، استفاده از الکل و مواد الکی، استفاده از دارو بیش از اندازه و سر خود، خوردن غذاهای فست فودی و بی تحرکی است. علایم کبد چرب، در ظاهر ایجاد نمی شود که شخص یا اطرافیان او متوجه این موضوع بشوند، بلکه فقط در سونوگرافی و آزمایش این بیماری نمود پیدا می کند و گاهی با یبوست، ریزش مو و پف زیر چشم بعد از خواب و گاهی با بعضی مشکلات روانی مانند افسردگی، می توان پی به اختلال در کارکرد کبد برد.

خاکشیر و ترنجبین برای کبد چرب

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب برای خود یک برنامه صحیح و سالم غذایی در نظر بگیرید. از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید. روزانه زمانی را به ورزش کردن اختصاص دهید و از یک جا نشینی بپرهیزید. از غذاهای مفید و رژیم غذایی کبد چرب مانند: میوه جات، عسل، مرکبات، بارهنگ و خاکشیر استفاده کنید. خوب است بدانید با کاهش وزن بیماری کبد چرب درمان می شود.

 

خواص خاکشیر برای کبد : بیماری کبد چرب که امروزه بسیار همه گیر شده است ناشی از عدم تحرک، برنامه غذایی نامناسب، پر خوری و … می باشد. بهترین راه پاکسازی کبد استفاده از درمان های خانگی به همراه یک رژیم غذایی مناسب و فعالیت های ورزشی روزانه می باشد.

ما برای کمک به شما در این موضوع از خواص خاکشیر برای کبد می گوییم.

 

خاکشیر و ترنجبین برای کبد چرب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خاکشیر گیاهی یک ساله تا دو ساله از خانواده شب بویان می باشد. خاکشیر در کوهستان ها و دشتها می روید و ساقه ای به بلندای یک متر دارد. تخم این گیاه که همان خاکشیر مصرفی است به دو رنگ قرمز که طعمی تلخ و قرمز تیره که مورد استفاده عموم است یافت می شود.

خاکشیر دارای تعدادی اسید چرب مانند اسید لینوئیک، اسید لینولنیک، اسید اولئیک، اسید پالمتیک و اسید استئاریک می باشد. ضمناً در خاکشیر اسانس روغن فرّاری وجود دارد که دارای مواد بنزیل و ایزوسیانات است.

از جمله خواص خاکشیر که می توان آنها را نام برد، برطرف کننده یبوست و اسهال شدید، رفع آکنه و جوش صورت، کنترل سطح فشار خون، از بین بردن تشنگی و عطش، ضد عفونی کننده، دفع کننده سنگ کلیه و مجرای ادراری، تقویت کننده معده، درمان گر لاغری، برطرف کننده خارش پوست، کاهش حساسیت و آلرژی، جلوگیری از پیشرفت سلول های سرطانی، رفع واریس و بواسیر و درمان کبد چرب می باشد.


از جمله خواص بی نظیر خاکشیر :

 

 

 

بیماری کبد چرب وقتی اتفاق می افتد که چربی بدن شخص به پنج تا ده درصد برسد و این عارضه به علت مصرف بیش از حد چری های اشباع، قند، استعمال دخانیات، بی تحرکی و مصرف برخی داروها مانند تتراسایکلین می باشد.

ذکر این نکته لازم است که بیماری کبد چرب به دو نوع کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی تقسیم میشود و بیماری کبد چرب غیر الکلی ارتباط مستقیم با چربی خون بدن دارد.

 

 

 

 

 

 

از نشانه هایی که این بیماری دارد می توان به خستگی و بی حال، سردرگمی های ذهنی، پایین آمدن وزن و بی اشتهایی، حالت تهوع، زرد شدن پوست و چشم ها، خارش و تورم پاها را نام برد.

 

 

 

 

کبد چرب بیماری فراگیر و روبه افزایش بوده، با توجه به این اصل کلی که پیشگیری مهم‌تر از درمان است، توصیه پزشکان طب سنتی علاوه بر استفاده از برخی گیاهان دارویی نظیر خاکشیر، قاصدک، زردچوبه، کاسنی، عرق خارشتر، عرق بید و عرق شاه‌تره، رژیم غذایی مناسب، ورزش و کنترل وزن است.

به توصیه پزشکان طب سنتی و طبیعت درمانگران، شما می توانید با خوردن چند گیاه ساده، کبد خود را پاک کنید.

همچنین استفاده از این گیاهان در دوره های معین و سالی یکبار با توجه به شرایط زندگی امروز را توصیه می‌کنند.

خواص خاکشیر متعدد بوده برخی خواص دارویی آن عبارتند از رفع یبوست، درمان اسهال سخت، از بین بردن جوش‌های صورت، کنترل فشار خون، رفع عطش، ضد عفونی کننده، دفع سنگ کلیه و مجاری ادرار، تقویت معده، درمان لاغری، خارش پوست، کاهش آلرژی، کند کردن سلول‌های سرطانی، رفع بواسیر و واریس و از بین برنده چربی کبد.

علاوه بر خاکشیر داروهای گیاهی دیگری هم وجود دارند که در درمان کبد چرب می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند. این گیاهان دارویی مفید در لینک زیر معرفی شده‌اند.

 

 

 

خاکشیر یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان و پاکسازی کبد چرب است، برای این منظور بایستی خاکشیر را با ترنجبین مخلوط کنید.

ترکیب خاکشیر با ترنجبین به خصوص در درمان سودا و بلغم تأثیر به سزایی دارد. هم چنین این ترکیب، بهترین نرم کننده مزاج های خشک (صفرا و سودا) می‌باشد. یعنی رطوبت دهنده به بدن هستند.

همچنین خاکشیر با آب پنیر (ماء الجبن)، دارویی ضد سودا و ضد صفرا است و مفتح قوی کبد به خصوص بازکننده مسیرهای کبدی به خصوص سودا می باشد.

استفاده از انواع بذرهای ملین مانند خاکشیر، اسفرزه، بارهنگ، تخم ریحان، تخم شربتی، بالنگو، شیر خشت و ترنجبین نیز برای پاکسازی سموم کبدی مفید است.

ذکر این نکته ضروری است که به طورکلی استفاده از داروهای گیاهی بایستی با تجویز پزشک باشد و در مورد پاکسازی کبد با خاکشیر و ترنجبین به خصوص برای صفراوی مزاج‌ها بایستی با احتیاط مصرف شود، این ترکیب از دو ماده با طبیعت گرم و تر تشکیل شده و چون کبد را سریع پاکسازی می‌کند، در غلبه با گرمی یک بیرون ریزی ایجاد می‌کند که یک بیمار صفراوی نمی تواند این حالت را تحمل کند.

 

خاکشیر و ترنجبین برای کبد چرب

 

 

خاکشیر یک گیاه مناسب و مفید برای درمان کبد چرب می باشد. با استفاده از خواص خاکشیر برای کبد می توان چربی های کبد را دفع و سلامت کبد را برگرداند. برای این منظور مطابق دستورالعمل های زیر اقدام کنید:

برای مصرف داروهای گیاهی نیز با پزشک مشورت کنید و قبل از استفاده از هر کدام آنها اطلاعات دارویی و درمانی آنها را مورد مطالعه قرار دهید تا از فواید و مضرات آنها مطلع شوید.

 

 

 

 

 

 

اگر به فشارخون مبتلا هستید ، یک لیوان خاکشیر را به خوبی بکوبید و آن را به صورت پودری نرم درآورید.

سپس در ظرفی ریخته و به مرور به آن آب اضافه کنید تا خمیری یک دست به دست آید و این مرهم را روی پاهایتان بمالید تا فشارخون خود را کنترل کنید.

برای درمان سنگ کلیه ، مصرف مخلوطی از خاکشیر و ترنجبین در افرادی که کلیه آن ها استعداد سنگ سازی را دارد، توصیه می کنند.

افراد لاغر و کسانی که تمایل دارند وزن خود را بالا ببرند، می توانند از این نسخه استفاده کنند.

این گروه اگر خاکشیر را با شیر میل کنند می توانند با نوشیدن این خاکشیر صبح ناشتا به درمان لاغری و افزایش وزن خود کمک کنند.

به اعتقاد درمانگران، درصورتی که شیر تازه و طبیعی باشد میزان تأثیرگذاری این نسخه بیشتر می شود.

افزایش اخلاط فاسد در بدن موجب بدبویی دهان می شود شما می توانید از شربت ترنجبین و خاکشیر برای برطرف کردن بدبویی دهانتان استفاده کنید.

هر روز عصر یک لیوان از شربت ترنجبین و خاکشیر را بنوشید.

خاکشیر التیام دهنده زخم و جراحات است.

 

جوشانده خاکشیر برای رفع ترشحات زنان مفید است.

 

خاکشیر ادرار آور و تب بُر است.

 

خاکشیر برای دفع کرم مفید است.

 

خواص خاکشیر

 

خاکشیر به درمان نقرس ، حصبه ، آبله ، سرخک و مخملک کمک می کند.

خاکشیر موجب رفع گرفتگی صدا می شود.

 

خاکشیر بیماری های گوش را درمان می کند.

 

بذر خاکشیر اشتها را باز می کند.

 

خاکشیر ناراحتی ها و بیماری های دستگاه تناسلی را رفع می کند.

ترکیب خاکشیر با شیر تازه سبب نیرومند شدن بدن و فربه شدن آن می شود.

خاکشیر کوبیده شده ضماد خوبی در بهبود ورم های پستان است.

برای پیشگیری از بروز دل ضعفه کافی است، خاکشیر و آب عسل را با هم ترکیب کرده و میل کنید.

خاکشیر را بو داده و آن را با آب و عسل مخلوط کنید و هر ۲ ساعت یک بار به بیمار بدهید تا اسهالتان برطرف شود .

اگر خاکشیر با آب گرم مصرف شود خاصیت ملین دارد و مصرف آن با آب سرد و شکر می تواند از اسهال پیشگیری کند.

شربت خاکشیر یک نوشیدنی با طبع سرد است که دمای بدن را کاهش می دهد و به پیشگیری از گرمازدگی کمک کند.

نام عمومی: Flixweed {نام علمی|Descurainia sophia}

 

خاکشیر به انگلیسی

 

پزشکان توصیه می کنند که افراد مبتلا به ورم و زخم معده بهتر است از مصرف خاکشیر اجتناب کنند.

متخصصان طب سنتی توصیه می کنند که افراد مبتلا به آرتروز و روماتیسم بهتر است خاکشیر را به دلیل طبع سرد و تر که دارد، محدود کنند.

این افراد بهتر است خاکشیر را با عرق نعناع یا عسل استفاده کنند.

مضرات خاکشیر / طبع خاکشیر

 

طبیعت خاکشیر سرد و تر می باشد.

 

خاکشیر حاوی مقادیر بالای اسید های چرب از جمله اسید لینوئیک، اسید لینولنیک، اسید اولئیک، اسید پالمتیک و اسید استئاریک می‌باشد.

خاکشیر یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان و پاکسازی کبد چرب است، برای این منظور بایستی خاکشیر را با ترنجبین مخلوط کنید.خاکشیر و ترنجبین برای کبد چرب

ترکیب خاکشیر با ترنجبین به خصوص در درمان سودا و بلغم تأثیر به سزایی دارد.

خواص خاکشیر برای کبد

 

هم چنین این ترکیب، بهترین نرم کننده مزاج های خشک (صفرا و سودا) می‌باشد.

یعنی رطوبت دهنده به بدن هستند.

 

همچنین خاکشیر با آب پنیر (ماء الجبن)، دارویی ضد سودا و ضد صفرا است و مفتح قوی کبد به خصوص بازکننده مسیرهای کبدی به خصوص سودا می باشد.

یادمان باشد که همه خوردنی‌ها و از جمله میوه‌ها و سبزی‌ها، مزاج خاص خود را دارند و زیاده‌روی در مصرف آن‌ها، گرچه ممکن است مشکلاتی از جمله یبوست فرد را برطرف کند،

ولی احتمال دارد که در دراز مدت فرد را دچار مشکلات دیگری در همین دستگاه گوارش یا دیگر اعضای بدن کنند.

نکته مهم اینجاست که درمان اصولی یبوست، بدون تشخیص علت آن، ممکن نیست

و اگرچه مصرف برخی گیاهان می‌تواند در ظاهر یبوست را کاهش دهد یا موقتا از بین ببرد،

اما از سوی دیگر ممکن است علت اصلی یبوست را شدیدتر کند یا ناخوشی‌های دیگر فرد را افزایش دهد.

توجه: بعضی از افراد هنگامیکه خاکشیر می‌خورند ممکن است سردرد بگیرند، اینگونه اشخاص باید خاکشیر را با کتیرا بخورند.

امروزه با انواعی از یبوست مواجه هستیم که به دلیل مصرف دراز مدت یا خودسرانه برخی ملین‌ها ایجاد شده‌اند.

خواص خاکشیر برای یبوست

 

متأسفانه بسیاری از مردم و حتی برخی از پزشکان گمان می‌کنند که ملین‌های گیاهی موجود در بازار، چون برگ سنا، خاکشیر و …، به دلیل گیاهی یا طبیعی بودنشان، حتما عارضه‌ای ندارند

و گاهی افرادی را می‌بینیم که حتی سال‌هاست از یک ملین گیاهی مانند خاکشیر و یا ترکیبات سنا که در بازار موجودند، استفاده کرده‌اند.

در این باره ناصر رضایی پور دستیار تخصصی طب سنتی می‌گوید:

در چنین مواردی، کمترین عارضه، کاهش قدرت طبیعی روده بزرگ است که موجب می‌شود، اجابت مزاج طبیعی و بدون استفاده از مسهل، مشکل‌تر شود.

در این موارد، احساس ماندن مدفوع در روده و ضعف در هنگام دفع، از علائم بارزی هستند که نشان‌دهنده یبوست به علت ضعف روده‌ها هستند و نه خشکی آن‌ها.

درباره مضرات خاکشیر و دیگر گیاهان ملین ثابت شده است که مصرف دراز مدت آن‌ها، موجب تنبلی روده و وابستگی به آن می‌شود و

همچنین عارضه‌ای به نام «مگاکولون» یعنی گشادی و نارسایی عضلانی روده بزرگ را ایجاد می‌کند که بیماری سخت و خطرناکی است.

علاوه بر این مصرف زیاد خاکشیر در دوران شیردهی ممکن است سبب افزایش موقتی نفخ شکم مادر و بروز نفخ و دل درد در نوزاد شود.

برای لاغری با خاکشیر توصیه می شود که مقدار یک قاشق غذا خوری خاکشیر را شسته و در یک لیوان آب ولرم حل کرده و با شکر شیرین کنید.

از این نوشیدنی هر روز صبح ناشتا میل کنید.

 

خواص خاکشیر برای لاغری

 

استفاده از این نوشیدنی در طولانی مدت به کاهش وزن کمک می کند.

علاوه بر کمک به لاغری با خواص زیادی که دارد در حفظ سلامت بدن نیز موثر است.

موادی که برای تهیه شربت خاکشیر نیاز دارید ، خاکشیر ، آب ، یخ ، گلاب و شکر میباشد

سخت ترین بخش تهیه شربت خاکشیر شستن آن است بدلیل آنکه ریگ زیادی داخل آن وجود دارد و ریگ شور کردن آن کمیزمان و حوصله میخواهد .

پیشنهاد میکنیم که مقدار مصرفی چند روز خود را در یک مرتبه بشویید تا  هر روز نیازی به شستن آنها و صرف زمان زیاد نداشته باشید

طریقه ی شستن به این صورت است که دو ظرف پلاستیکی بردارید ( ظرف های پلاستیکی بیشتر دانه های شن را در خود نگه میدارد و ته نشین میکند )

سپس خاکشیر را داخل یکی از ظرف ها ریخته و روی آن آب سرد بریزید و به ظرف دیگر انتقال داده و آبش را تخلیه کنید.

شربت خاکشیر

 

چندین مرتبه این کار را تکرار کنید تا دیگر ذره ی شنی داخلش باقی نماند ، زمانیکه سطح آب کاملا زلال شد و هنگام انتقال هم کف ظرف هیچ ذره ی شنی باقی نماند.

یعنی خاکشیر شما کاملا ریگ شور شده و آماده ی مصرف است

مقدار اضافه کردن مواد دیگر به خاکشیر سلیقه ایست بعضی ها ترجیح میدهند شربت را شیرین تر نوش جان کنند شکر بیشتری اضافه میکنند

و یا بعضی ها طعم و عطر گلاب را نمی پسندند میتوانند آنرا حذف کنند در هر صورت بعد از شستن خاکشیر با اضافه کردن مواد ذکرشده میتوانید شربت را نوش جان بفرمایید

اضافه کردن مقداری آبلیمو هم طعم بسیار لذیذ و دلچسبی به شربت خاکشیر شما میدهد.

اگر شکر در آب حل نشد و ته نشین میشد میتوانید آنرا در مقدار کمی آب داغ حل کرده و بعد به مواد اضافه فرمایید.

برای تهیه جوشانده خاکشیر باید ابتدا دانه‌های خاکشیر را ۱۵ دقیقه درون آب خیس کنید سپس آب اضافی آن را خالی کنید، و چندین مرتبه شستشو را ادمه دهید.

سپس خاکشیر را به مدت ۱۰ دقیقه با آب بجوشانید و پس از سرد شدن میل نمایید.

مخلوط یک قاشق غذاخوری خاکشیر، نصف لیوان آب جوش و دو حبه قند یا معادل آن شکر تقریبا برای تمام مزاج‌ها مناسب است،

به خصوص برای افرادی که شکم‌شان سخت کار می‌کند و یبوست دارند.

نشانه غالب شدن مزاج سرد، خشکی دهان، کم میلی به آب، بد طعمی طعام، بی ‏اشتهایی، نفخ شکم، بروز برخی دردها در معده، ضعف و لاغری که روز به روز زیاد شود، است.

استفاده از خاکشیر همراه با آب جوش برای برطرف شدن این مشکل مفید خواهد بود.

 

خاکشیر که به نام خاکشی هم شناخته می شود، گیاهی یک یا دو ساله از تیره شب بویان است که در دشت و کوهستان می‌روید. تخم این گیاه که عموم مردن آن را با نام خاکشیر می شناسند، ریز و کمی دراز است و به دو رنگ قرمز (طعم تلخ) و قرمز تیره مایل به قهوه ای یافت می شود.

خاکشیر فواید زیادی برای بدن دارد و ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص خاکشیر را برای یبوست، اسهال، لاغری، دوران بارداری و شیردهی و پوست و مو شرح داده ایم. با ما همراه باشید!

خاکشیر دارای خواص ضد باکتری قوی بوده که با پاک سازی پوست به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

خاکشیر برای جوش صورت

 

2 قاشق غذاخوری خاکشیر را با نصف فنجان عرق شاه‌ تره و نصف فنجان عرق کاسنی ترکیب کنید و به مدت 3 هفته بخورید تا جوش صورت درمان شود.خاکشیر و ترنجبین برای کبد چرب

خاکشیر یکی از بهترین مواد طبیعی برای سم زدایی پوست است که با روشن تر شدن رنگ پوست و درمان لک های پوست کمک می کند.

خاکشیر و ترنجبین برای صورت

 

ترنجبین را 5 ساعت در آب بخیسانید، سپس صاف کنید و با 2 قاشق غذا خوری خاکشیر مخلوط کرده و به مدت 3 هفته بخورید.

نوشیدن روزی 2 یا 3 لیوان شربت خاکشیر به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتری که دارد به درمان شوره سر کمک می کند.

خاکشیر به عنوان یک ملین ملایم شناخته می شود که با افزایش حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند. شربت خاکشیر اگر با آب گرم تهیه شود به درمان یبوست کمک می کند

در طب سنتی از خاکشیر برای پاک سازی روده ها و درمان اسهال استفاده می شود. اگر شربت خاکشیر با آب سرد و شکر تهیه شود، اسهال را درمان می کند.

خاکشیر خاصیت دیورتیک طبیعی دارد که به سم زدایی و پاک سازی کبد کمک کرده و برای درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب مفید می باشد.

خاکشیر یک ملین طبیعی است و مصرف آن در دوران بارداری به درمان یبوست حاملگی کمک می کند.

مصرف خاکشیر در اواخر دوران بارداری به باز شدن دهانه رحم و تسهیل زایمان طبیعی کمک می کند.

تحقیقات نشان داده که مصرف خاکشیر به بهبود سلامت جنین کمک می کند.

نکته : فراموش نکنید که قبل از مصرف خاکشیر در دوران بارداری و شیردهی با پزشک خود مشورت کنید. گفته می شود که زیاده روی در مصرف خاکشیر به دلیل اثر نرم کنندگی که بر دهانه رحم دارد، خطر سقط جنین در سه ماه اول بارداری را افزایش می دهد.

در طب سنتی گفته می شود که خاکشیر ضعف قوای جنسی در مردان را که به دلیل وجود سودا ایجاد شده، برطرف می کند و به درمان ناباروری کمک می کند.

خاکشیر یک ملین طبیعی است که به هضم غذا کمک کرده و می تواند باعث درمان یبوست در نوزادان و کودکان شود.

خواص ضد باکتریایی خاکشیر خطر ابتلا به اسهال در نوزادان و کودکان را کاهش می دهد.

خاکشیر به دلیل طبع سرد و تر که دارد به درمان تب بالا و خارش پوست در نوزادان و کودکان مبتلا به آبله مرغان و سرخک کمک می کند.

نکته : توصیه می شود که خاکشیر را از سن 2 سالگی به بعد به رژیم غذایی نوزاد اضافه کنید، قبل از آن می توانید شربت خاکشیر را از صافی رد کرده و از آب آن به نوزاد بدهید.

خاکشیر به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی قوی که دارد برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلونزا مفید می باشد.

خاکشیر در طب سنتی به دلیل طبع سردی که دارد، به عنوان یک تب بر طبیعی شناخته می شود.

خاکشیر با بهبود حرکات روده به پاک سازی و سم زدایی روده ها کمک کرده و با افزایش دفع چربی از بدن باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

یکی از خواص خاکشیر ناشتا کمک به لاغری و کاهش وزن است؛ هر روز صبح ناشتا یک قاشق غذا خوری خاکشیر را بشویید و در یک لیوان آب ولرم حل کنید و بنوشید.

گفته می شود که برای چاقی و افزایش وزن اگر هر روز صبح ناشتا یک لیوان شربت خاکشیر و شیر بخورید، معده تقویت شده و با افزایش اشتها به درمان لاغری کمک می کند.

خاکشیر یک دیورتیک طبیعی است که با افزایش ادرار به دفع سموم از طریق کلیه ها کمک کرده و سنگ کلیه را درمان می کند. در طب سنتی از شربت خاکشیر و ترنجبین برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه استفاده می شود.

برای این منظور کافی است یک لیوان خاکشیر را به‌ خوبی بکوبید و آن را به‌صورت پودری نرم درآورید، سپس در ظرفی ریخته و به مرور به آن آب اضافه کنید تا خمیری یک دست به دست آید.

می‌توانید در هفته یک تا دوبار این مرهم را روی پاهایتان بمالید و شب تا صبح با آن بخوابید. این مرهم به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید فشارخون خود را کنترل کنید. بهتر است نوبت اول استفاده از خمیر در طول روز باشد.

شربت خاکشیر و ترنجبین با سم زدایی و پاک سازی بدن و دفع خلط های موجود در سیستم تنفسی به رفع بوی بد دهان کمک می کند.

هر روز عصر یک لیوان شربت ترنجبین و خاکشیر را بنوشید تا بوی بد دهان رفع شود.

در طب سنتی شربت خاکشیر یخمال به کاهش دمای بدن کمک می کند و یکی از بهترین نوشیدنی ها برای پیشگیری و درمان گرمازدگی محسوب می شود.

پزشکان توصیه می کنند که افراد مبتلا به ورم و زخم معده بهتر است از مصرف خاکشیر اجتناب کنند.

متخصصان طب سنتی توصیه می کنند که افراد مبتلا به آرتروز و روماتیسم بهتر است خاکشیر را به دلیل طبع سرد و تر که دارد، محدود کنند. این افراد بهتر است خاکشیر را با عرق نعناع یا عسل استفاده کنند.

طبیعت خاکشیر سرد و تر می باشد. خاکشیر حاوی مقادیر بالای اسید های چرب از جمله اسید لینوئیک، اسید لینولنیک، اسید اولئیک، اسید پالمتیک و اسید استئاریک می‌باشد.

از خاکشیر برای تهیه انواع شربت خاکشیر با آبلیمو، ترنجبین، زعفران و تخم شربتی، خاکشیر یخمال و سبزه عید با خاکشیر استفاده می شود.

 

خاکشیر و ترنجبین برای کبد چرب
خاکشیر و ترنجبین برای کبد چرب

0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خواص انجیر برای زن شیرده x بخوانید...