خاصيت نشاسته سيب زميني

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

نشاسته گلو را نرم می کند، سرفه و درد سینه را تسکین می دهد

 

نشاسته ماده‌ی پودری سفید رنگ و بدون بویی است که در دانه یا ساقه های زیرزمینی همه‌ی گیاهان می‌توانید ردپایی از آن بیابید.

 

گندم، ذرت و سیب زمینی از جمله گیاهانی هستند که نشاسته فراوانی در آن ها وجود دارد.

دوره مقدماتی php

معمولاً از نشاسته برای انجام کارهای مختلف و به ویژه برای پخت و پز استفاده می‌شود. اگر از نشاسته به عنوان یک ماده غذایی برای تهیه انواع مختلف سس‌ها و چاشنی‌ها استفاده شود غلظت آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند. نشاسته نه تنها در صنایع غذایی بلکه در تولید پارچه و کاغذ، شستشوی لباس به روش صنعتی و همچنین به عنوان بستری برای کشت دانه های ژله ای و رشد مخمرها نیز کاربرد دارد.

 

وقتی شما از گیاهان نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی، گندم یا ذرت تغذیه می‌کنید، نشاسته‌ای که در این گیاهان وجود دارد در بدن شما به قند تبدیل می‌شود و به این ترتیب شما می‌توانید از انرژی آن استفاده کنید. درست از همان لحظه‌ای که شما یک ماده غذایی سرشار از مواد نشاسته‌ای را داخل دهانتان قرار می‌دهید، با ترشح بزاق فرآیند تبدیل ماده نشاسته‌ای به ماده قندی آغاز می‌شود و با تجزیه نشاسته و تبدیل آن به قند، بدن می‌تواند از انرژی آزاد شده در نتیجه این فرآیند، انرژی مورد نیازش را تأمین کند. به همین سبب است که مواد گیاهی می‌تواند منبعی برای تأمین انرژی انسان‌ها و بسیاری از موجودات گیاه‌خوار باشد.

 

خواص نشاسته گندم

به نشاسته کشک گندم نیز می‌گویند.

* مغذی و کمی قابض است.

* سرمه‌ی آن با شیر زنان و یا سفیده‌ی تخم مرغ مسکن حرارت چشم و آبریزش آن است.

* نرم کننده ی سینه و ضد خفقان می باشد.

 

* نشاسته گلو را نرم می‌کند، سرفه و درد سینه را تسکین می‌دهد.

* خوردن پخته‌ی آن با نبات و روغن بادام نیم گرم مانع خونریزی سینه است. 

* تنقیه‌ی آن جهت زخم معده و ضماد آن با سرکه جهت رفع خناق و ورم های گرم مخصوصا ورم های لثه مفید است.

 

* مالیدن آن با زعفران روی محل نیش حشرات سمی نافع است.

* مواد مغذی آن کم بوده، خوردن آن شهوت را کم می‌کند و دیرهضم می‌باشد.

 

روش تولید نشاسته در کارخانجات

ابتدا گندم در کارخانجات آرد، به آرد مخصوص تهیه نشاسته (آرد 23%) تبدیل می‌شود. در بدو ورود آرد مورد آنالیز آزمایشگاهی قرار گرفته و در صورت تأیید کلیه فاکتورها مورد پذیرش قرار می‌گیرد. آرد با آب به نسبت 1 به 10 در دستگاه خمیر ساز مخلوط شده پس از گذراندن دوره خواب خمیر در دستگاه مخصوص، مورد شستشو قرار می‌گیرد و دو محصول شیرابه نشاسته (مایع) و گلوتن (خمیر) به دست می آید.

 

شیرابه نشاسته پس از جداسازی ناخالصی‌هایش و گذراندن از دستگاه‌های مخصوص به شکل نشاسته کیکی در می‌آید. این کیک‌ها پس از قطعه قطعه شدن به داخل خشک کن‌های ثابت به شکل شاخه های نشاسته در می‌آید که در کارتن یا بسته های سلفونی بسته‌بندی و راهی بازار مصرف می‌شوند.

 

نوع پودر خوراکی و صنعتی نشاسته از عبور نشاسته از فلاش درایر به دست می آید؛ و اما خمیر گلوتن وارد خشک کن شده و به صورت پودر بسته بندی می گردد.

 

منبع : narkhabar.ir

خواص سیب زمینی بسیار است و محتویات مواد مغذی آن می تواند بسته به نوع و روش پختپز سیب زمینی متفاوت باشد.برخی مطالعات نشان می دهد که خوردن سیب زمینی و محصولات فراوری شده سیب زمینی ممکن است منجر به چاقی شود. درست یا غلط؟

سیب زمینی یک سبزی ریشه ای فوق العاده و همه کاره است که در انواع غذاها در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.در حالی که بیشتر مردم سبزیجات را جزو خوراکی های سالم به حساب می آورند ، ولی سیب زمینی برایشان تا حدودی چالش برانگیز است.

به خاطر وجود محتوای نشاسته ای سیب زمینی، بسیاری از مردم معتقدند که باید مصرف آن را محدود کرد.ضمن این که سیب زمینی معمولا همراه با غذاهای سرخ شده ناسالم و فراوری شده همراه است.

این مقاله نگاهی عمیق تر به اثرات سیب زمینی بر سلامت می اندازد.

 

 

سیب زمینی نوعی غده گیاهی خوراکی است که در سراسر دنیا مصرف می شود.از نظر علمی به عنوان توبروزوم سولانوم Solanum tuberosum شناخته می شود که متعلق به خانواده گیاهان تاجریزی nightshade family of plants است.

منشاء آن به رشته کوه های آند در آمریکای جنوبی بر می گردد. سیب زمینی در حال حاضر در 160 کشور جهان با 1500 – 2000 گونه متفاوت از نظر رنگ، اندازه و محتوای مغذی، کشت می شود.با این وجود بسیاری از گونه های سیب زمینی دارای ترکیب مشابهی هستند که متشکل از گوشت نشاسته ای با یک پوشش نازک پوست سرشار از مواد مغذی است.

سیب زمینی می تواند به صورت آب پز، بخار پز، سرخ شده، پخته یا کبابی شده در خوراکی های متنوعی مورد استفاده قرار بگیرد.

خلاصه:

سیب زمینی یک غده گیاهی خوراکی است که در سراسر جهان کشت می شود. بسیاری از گونه های سیب زمینی وجود دارد که می تواند در انواع غذاها مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 

مواد مغذی موجود در سیب زمینی می تواند بسته به نوع آن متفاوت باشد. به عنوان مثال سیب زمینی قرمز حاوی کالری، کربوهیدرات و فیبر کمتری نسبت به سیب زمینی پوست قهوه ای است و ویتامین K و نیاسین کمتری دارد.

روشی هم که سیب زمینی را طبخ و آماده می کنید می تواند روی مواد مغذی آن تاثیر گذار باشد.با توجه به این که بسیاری از مواد مغذی سیب زمینی در پوست آن جمع شده است، پوست کندن آن می تواند بخش قابل توجهی از فیبر و محتوای مواد معدنی آن را در هر وعده حذف کند. به علاوه سرخ کردن سیب زمینی در مقایسه با روش های دیگر پخت و آب پز کردن، می تواند محتوای چربی و کالری آن را افزایش دهد. علاوه بر آن، محصولات سیب زمینی فراوری شده نیز مواد مغذی کمتری داشته و کالری، چربی و سدیمبیشتری نسبت به خود سیب زمینی دارند.

خلاصه:

سیب زمینی حاوی مقدار مناسی کربوهیدرات و فیبر و همچنین ویتامین C، ویتامین B6، پتاسیم و منگنز است. محتویات مواد مغذی آن می تواند بسته به نوع و روش پختپز سیب زمینی متفاوت باشد.

 

 

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از تشکیل رادیکالهای آزاد مضر که با اتم ها واکنش داده و در بدن جمع شده و منجر به ایجاد بیماری های مزمن می شوند، مقابله می کنند.مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها می توانند از انواع خاصی از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت و سرطان جلوگیری کنند.

سیب زمینی منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است. از جمله انواع خاصی مانند فلاونوئیدها flavonoids، کاروتنوئیدها carotenoids و اسید فولیک phenolic acids است. یک مطالعه فعالیت آنتی اکسیدانی سیب زمینی سفید و رنگی را مقایسه کرده و دریافتند که سیب زمینی های رنگی بیشتر در خنثی سازی رادیکال های آزاد موثر بوده اند.

مطالعه آزمایشگاهی دیگری نشان داد که آنتی اکسیدان های سیب زمینی ممکن است رشد انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان روده بزرگ و کبد را کاهش دهند.

به خاطر داشته باشید که بیشتر مطالعات انجام شده محدود به محیط آزمایشگاهی بوده است. برای تعیین چگونگی  تاثیر آنتی اکسیدان های سیب زمینی بر روی بیماری های مزمن انسان به مطالعات بیشتری نیاز داریم.

خلاصه:

سیب زمینی حاوی آنتی اکسیدان است که ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد. اگرچه تحقیقات بیشتری برای مطالعه اثرات بالقوه آن در انسان مورد نیاز است.

 

 

نشاسته مقاوم نوعی نشاسته است که در روده کوچک هضم نمی شود. در عوض، از روده بزرگ عبور می کند، جایی که می تواند باکتری های مفید روده را تغذیه کند.

سیب زمینی منبع خوب نشاسته مقاوم است، سیب زمینی هایی که پخته و سرد شده اند دارای بالاترین مقدار نشاسته مقاوم هستند. نشاسته منافع سلامتی زیادی برای بدن دارد، به خصوص کنترل قند خون و حساسیت به انسولین.

در یک مطالعه، 10 شرکت کننده، به مدت 4 هفته روزانه 30 گرم نشاسته مقاوم مصرف نمودند. آن ها متوجه شدند که نشاسته مقاوم 33 درصد حساسیت به انسولین را بالا می برد.در یک مطالعه دیگر، 10 شرکت کننده مکمل هایی با 50 گرم نشاسته سیب زمینی خام استفاده نمودند. آنها شاهد کاهش سطح قند خون و افزایش سیری و پری بودند.

در حالی که سیب زمینی خام هم دارای نشاسته مقاوم است ولی سیب زمینی معمولا به صورت پخته استفاده می شود که پختن، باکتری ها را کشته و همچنین سطح آنتی نیوترینت antinutrients ها (ترکیبات طبیعی یا مصنوعی که در جذب مواد غذایی دخالت دارند) را کاهش می دهد که سبب اختلال در جذب مواد غذایی می شود.

علاوه بر این، نشاسته مقاوم ممکن است مزایای دیگری از جمله: کاهش مصرف مواد غذایی، افزایش جذب مواد غذایی و بهبود سلامت دستگاه گوارش را داشته باشد.

خلاصه:

سیب زمینی حاوی نشاسته مقاوم است که می تواند قند خون را کنترل کند، باعث سلامت دستگاه گوارش شود، جذب مواد مغذی و سیری را بهبود بخشد.

 

 

سیب زمینی به عنوان یکی از سیر کننده ترین خورکی های در دسترس شناخته می شود.یک مطالعه شاخص سیری برای غذاهای رایج، با دادن غذاهای مختلف به 11 – 13 شرکت کننده، خوراکی های مختلف را از نظر سیر کنندگی رتبه بندی نموده است. سیب زمینی آب پز بالاترین رتبه سیری را به اندازه 7 برابر نان کروسانت croissants که پایین ترین شاخص سیری را بدست آورده است، بود.مطالعه ای دیگر مصرف برنج، سیب زمینی، پاستا و تاثیر آن ها بر سیر شدن 11 شرکت کننده را مقایسه نمود. در این مطالعه مشخص شد که سیب زمینی سیر کننده تر بوده و منجر به کاهش بیشتر کالری مصرفی شده است.

پوست سیب زمینی حاوی مقادیر خوبی از فیبر است که در بدن هضم نشده و به آرامی در دستگاه گوارش حرکت می کند و موجب ایجاد احساس پری و کاهش گرسنگی می شود.

خلاصه:

مطالعات نشان می دهد که سیب زمینی می تواند سیری را افزایش داده و به لطف محتوای فیبر با چگالی بالا گرسنگی را کاهش دهد.

 

 

برخی مطالعات ارتباط مثبت بین خوردن انواع خاصی از سیب زمینی و محصولات تهیه شده با سیب زمینی با افزایش وزن را نشان داده اند.یک مطالعه در سال 2009 که روی 42696 شرکت کننده در یک دوره 5 ساله انجام شده است نشان داد که خوردن سیب زمینی با افزایش دور کمر در زنان همراه بوده است.

مطالعه ای دیگر روی الگوی رژیم غذایی 120 هزار شرکت کننده بوده است.این مطالعه نشان داد که سیب زمینی و چیپس سیب زمینی فراوری شده دو تا از بزرگترین همکاران افزایش وزن هستند، هر وعده از آن ها در روز به ترتیب و به طور متوسط باعث افزایش وزن  0.58 و 0.77 کیلویی می شوند. با این حال مهم این است که اغلب آن ها را به چه شکلی استفاده می کنید، این که چه مقدار در یک وعده مصرف می کنید و به چه شکلی آماده شان نموده اید.

ولی سایر مطالعات هیچ گونه ارتباطی بینمصرف سیب زمینی و دور کمر و یا چاقیپیدا نکرده اند.برخی از محصولات فراوری شده سیب زمینی مانند سیب زمینی سرخ شده فرانسوی و چیپس ها، حاولی کالری و چربی بیشتری نسبت به سیب زمینی آب پز، بخار پز یا کبابی دارند. کالری بیش از حد، صرف نظر از منبع غذا می تواند منجر به افزایش وزن شود.

اگر سیب زمینی فراوری نشده به حد اعتدال و به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل مصرف شود، بعید است که منجر به افزایش وزن شود.

خلاصه:

برخی مطالعات نشان می دهد که خوردن سیب زمینی و محصولات فراوری شده سیب زمینی ممکن است منجر به افزایش وزن شود. با این حال وقتی در حد اعتدال مصرف شود، بعید است که خود سیب زمینی به تنهایی منجر به افزایش وزن قابل توجهی شود.

 

 

گلیکو آلکالوئید یک خانواده سمی بالقوه از ترکیبات شیمیایی است که در گیاهان خانواده تاجریزی nightshade (نوعی سم که در گیاهان دارویی استفاده می شود) مشاهده می شود.

سیب زمینی حاوی گلیکو آلکالوئید است، از جمله دو نوع خاص به نام های سولانین solanine  و چاکونین chaconine. به خصوص سیب زمینی سبز مقدار بالایی گلیکو آلکالوئید دارد. وقتی سیب زمینی در معرض نور قرار می گیرد، مولکولی به نام کلروفیل chlorophyll تولید می کند که باعث سبز شدن رنگ سیب زمینی می شوند. اگرچه تولید کلروفیل لزوما نشان دهنده فساد سیب زمینی نیست ولی قرار گرفتن در معرض نورمی تواندغلظت گلیکو آلکالوئید را افزایش دهد.

زمانی که گلیکو آلکالوئید در مقادیر بالا مصرف شود می تواند سمی بوده و اثرات سوء بهداشتی داشته باشد. یک مطالعه روی حیوانات نشان داده است که گلیکو آلکالوئید موجود در سیب زمینی می تواند روی سلامت دستگاه گوارش تاثیر گذاشته و حتی باعث تشدید بیماری التهابی روده شود.سایر علائممسمومیت گلیکو آلکالوئید شامل خواب آلودگی، افزایش حساسیت، خارش و علائم گوارشی است.

با این حال تا زمانی که گلیکو آلکالوئید به میزان طبیعی مصرف شود بعید است باعث ایجاد اثرات منفی در بدن شود. در یک مطالعه در سال 2005 به شرکت کنندگان پوره سیب زمینی با غلظت گلیکو آلکالوئید 20 میلی گرم در هر 100 گرم سیب زمینی داده شد که بالاتر از میزان رسمی اعلام شده ایمن آن است، و هیچ گونه عوارض جانبی ای مشاهده نشد.

حدود 60 – 70 دصد از محتوای گلیکو آلکالوئید سیب زمینی در پوست آن یافت می شود.غذاهایی که در آنها سیب زمینی با پوستش استفاده می شود و در روغن سرخ می شوند حاوی 3.6 – 13.7 میلی گرم و 1.6 – 10.5 میلی گرم سولانین و چاکونین در هر 100 گرم سیب زمینی باشد.

برای به حداقل رساندن میزان گلیکو آلکالوئید؛ نگهداری مناسب سیب زمینی ضروری است. نگهداری سیب زمینی در دمای پایین تر و به دور از نور می تواند از تشکیل گلیکو آلکالوئید جلوگیری کند.

خلاصه:

سیب زمینی حاوی گلیکو آلکالوئید است که می تواند در مقادیر بالا سمی باشد. ذخیره سازی سیب زمینی در دمای پایین تر و به دور از نور خورشید می تواند باعث کم تر تولید شدن محتوای گلیکو آلکالوئید شود.

 

هنگامی که سیب زمینی در حد اعتدال مصرف شود می تواند یک گزینه عالی در رژیم غذایی شما باشد. سیب زمینی حاوی مقادیری خوبی از فیبر و مواد مغذی است به علاوه این که بسیار سیر کننده و در ضمن همه کاره است. با این حال روش آماده سازی شما می تواند تفاوت بزرگی در شرایط تغذیه ای شما ایجاد نماید.

بسیاری از مواد مغذی سیب زمینی در پوست آن هستند بنابراین مصرف گوشت و پوست آن باهم می تواند حداکثر میزان فیبر، ویتامین و مواد معدنی را به هر وعده ما اضافه کند.

انتخاب یک روش پخت پز سالم هم مهم است. پختن سیب زمینی به جای خام خوردن آن می تواند باعث کشتن باکتری ها و شکستن آنتی نیوترینت antinutrients ها (ترکیبات طبیعی یا مصنوعی که در جذب مواد غذایی دخالت دارند) شده و در نتیجه در جذب مواد مغذی آن اختلال ایجاد نماید. پختن، آب پز کردن و بخار پز کردن سیب زمینی در مقایسه با سرخ کردن، بهترین گزینه از نظر به حداقل رساندن چربی و کالری آن است.

علاوه بر این استفاده از سیب زمینی کامل به جای محصولات فراوری شده سیب زمینی می تواند محتوای چربی، کالری و سدیم آن را کاهش دهد.

خلاصه:

نگه داشتن پوست سیب زمینی، انتخاب مواد خوراکی مغذی برای پر کردن داخل سیب زمینی و انتخاب سیب زمینی پخته، آب پز یا بخارپز بجای سرخ کردن، می تواند مصرف سیب زمینی را سالم تر نماید.

 

نتیجه گیری:

سیب زمینی حوای مقدار بالایی ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان، فیبر و نشاسته مقاوم است. با این حال سیب زمینی می تواند اثرات منفی بالقوه ای هم داشته باشد از جمله افزایش وزن و افزایش فشار خون به ویژه هنگامی که در مقادیر زیاد مصرف شود.

در نهایت، اندازه و روش پخت پز تاثیر زیادی روی تاثیر سیب زمینی بر بدن و روی سلامت دارند. هنگامی که سیب زمینی را در حد اعتدال و با یک روش سالم مصرف کنید می تواند مواد مغذی زیادی به رژیم غذاییتان اضافه نماید.

سیب زمینی گیاهی است که دارای غده ی زیر زمینی خوراکی بوده و به عنوان یکی از مهم ترین و محبوب ترین غذا های سیاره زمین شناخته می شود.

سیب زمینی فواید زیادی برای سلامتی دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص سیب زمینی را برای سلامتی بدن، کوکان، ورزش و بدنسازی، معده و فواید ماسک و آب سیب زمینی خام را برای پوست صورت و موهای سر ارائه کرده ایم.

آب سیب زمینی حاوی مقادیر بالایی ویتامین C می باشد که باعث هیدراتاسیون پوست شده و به عنوان مرطوب کننده طبیعی پوست صورت عمل می کند.

ماسک سیب زمینی و ماست

آب سیب زمینی را با ماست مخلوط کنید و آن را بر روی پوست بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.

پوست و آب سیب زمینی دارای خواص پاک کننده و سفید کننده پوست است و برای درمان لکه های پوستی مفید می باشد.

ماسک سیب زمینی پخته و هویج

هویج و سیب زمینی را آب پز کرده و له کنید، نصف قاشق چای خوری روغن زیتون را به آن اضافه کنید و بر روی پوست بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

سیب زمینی چربی پوست را کنترل می کند و پوست صورت را روشن تر می کند.

ماسک سیب زمینی و خیار و زردچوبه و آب لیموترش

آب یک عدد سیب زمینی و نصف خیار را بگیرید و با 1 قاشق غذاخوری آب لیموترش و 1 قاشق چای خوری زردچوبه ترکیب کنید و بر روس پوست بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

آب سیب زمینی چین و چروک پوست صورت را کاهش داده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

ماسک سیب زمینی برای پوست

هر روز آب سیب زمینی را با شکلات ترکیب کنید و با یک پد پنبه ای برای روی پوست صورت بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

مواد سفید کننده طبیعی موجود در سیب زمینی می تواند برای درمان پف و گوی و سیاهی دور چشم مفید باشد.

ماسک سیب زمینی برای سیاهی دور چشم

آب یک سیب زمینی خام را بگیرید و با یک توپ پنبه آن را روی چشم های بسته قرار دهید، بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

به جای آب سیب زمینی می توانید سیب زمینی را حلقه حلقه ببرید و استفاده کنید. این روش را یک بار یا دو بار در روز برای چند هفته انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

آب سیب زمینی برای درمان شوره سر و موخوره مفید می باشد.

ماسک سیب زمینی و عسل برای موی سر

دو فنجان آب سیب زمینی را با 1 قاشق غذاخوری عسل و یک زرده تخم مرغ ترکیب کنید و بگذارید یک ساعت بماند سپس آن را بر روی ریشه ی مو و موی سر بمالید  و پس از 30 دقیقه با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

سیب زمینی حاوی ویتامین B، ویتامین C، روی، نیاسین و آهن است که فولیکول های مو را تقویت کرده و باعث افزایش رشد مو می شود، همچنین از شوره سر و ریزش مو جلوگیری می کند.

آب یک سیب زمینی را بگیرید و آن را 5 تا 10 دقیقه بر روی موها ماساژ دهید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید.

در روشی دیگر آب سیب زمینی، زرده تخم مرغ و عسل را با هم ترکیب کنید و آن را بر روی پوست سر و موها بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب سرد شویید. این روش ها را یک بار در هفته انجام دهید.

سیب زمینی خاصیت قلیایی بالایی دارد و به بهبود هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش در نوزادان و کودکان کمک می کند و علاوه بر این سیب زمینی می تواند به جلوگیری از تخمیر در روده و رشد باکتری های مفید روده کمک کند.

سیب زمینی برای سم زدایی کبد از سموم مفید می باشد.

آنتوسیانین موجود در سیب زمینی رشد ویروس آنفلوآنزا در نوزادان و کودکان را کاهش می دهد.

برای درمان التهاب ناشی از نیش حشرات و درماتیت در نوزادان و کودکان می توانید تکه های سیب زمینی را بر روی آن قرار دهید.

سیب زمینی حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات می باشد که به بهبود هضم و سلامت معده و دستگاه گوارش کمک می کند.

آنزیم های موجود در سیب زمینی برای درمان زخم معده مفید هستند.

سیب زمینی منبع عالی ویتامین B6 می باشد که باعث افزایش انرژی در ورزشکاران و بدنسازان می شود.

اکثر بدنسازان و ورزشکاران سیب زمینی آن را به عنوان یک منبع اصلی کربوهیدرات می شناسند که باعث افزایش انرژی شده و برای حجم عضلات و کات عضلات مفید است.

مقادیر بالای فیبر موجود در سیب زمینی باعث کاهش اشتها شده و با کاهش کالری مصرفی روزانه به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

نوشیدن آب سیب زمینی پس از غذا باعث جلوگیری از رشد هورمونهای گرسنگی (گرلین و لپتین) میشود که مانع از overeating می شود و باعث کاهش وزن می شود.

سیب زمینی حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات است و به عنوان یک غذای ایده آل برای افراد لاغر شناخته می شود.

پیشنهاد می کنیم که افراد لاغر سیب زمینی آب پز و کبابی را در رژیم غذایی خود بگنجانند تا باعث چاقی و افزایش وزن و همچنین چاقی صورت آن ها شود.

سیب زمینی حاوی مقادیر بالای ویتامین C و فیبر می باشد که فشار خون بالا را کاهش می دهند، همچنین مقادیر بالای پتاسیم موجود در سیب زمینی به عنوان یک وازودیلاتور عمل کرده و به کاهش فشار خون کمک می کند.

کلسیم و منیزیم موجود در سیب زمینی به درمان روماتیسم کمک می کنند، همچنین نوشیدن آب سیب زمینی خام درد و التهاب روماتیسم را کاهش می دهد.

گفته می شود یکی از موثر ترین روش های درمانی برای سیاتیک استفاده از آب سیب زمینی است، آب سیب زمینی باعث تحریک عصب و حرکت پاها می شود.

برای درمان سیاتیک روزی دو بار یک فنجان آب سیب زمینی خام را بخورید.

سیب زمینی مقادیر بالایی ویتامین C، پتاسیم و ویتامین B6 دارد که التهاب را کاهش داده و به درمان نقرس کمک می کند.

سیب زمینی حاوی مقادیر بالایی از فلاونوئید، زاکسنتین، کاروتن و کورستین است که برای پیشگیری و درمان انواع سرطان و تومور مفید هستند.

همچنین مقادیر بالای ویتامین های A و C موجود در سیب زمینی که هر دو دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند می تواند بدن را در برابر سرطان محافظت کند.

سیب زمینی حاوی مقادیر بالای کاروتنوئید های لوتئین و زاکسنتین می باشد که برای سلامت قلب مفید هستند. همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در سیب زمینی باعث کاهش کلسترول خون شده و به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک می کند.

منیزیم موجود در سیب زمینی مانع از رسوب کلسیم (کلسیفیکاسیون) در کلیه ها شده و به درمان سنگ کلیه کمک می کند.

آب سیب زمینی یکی بهترین روش های سم زدایی و پاکسازی کبد و کیسه صفرا است، ژاپنی ها از آب سیب زمینی خام برای درمان هپاتیت استفاده می کنند.

برای درمان کبد چرب هر روز صبح ناشتا یک لیوان آب سیب زمینی خام بنوشید.

مقادیر بالای فیبر موجود در سیب زمینی باعث بهبود حرکات روده شده و به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

سیب زمینی هضم آسانی دارد و باعث تولید انرژی در افرادی می شود که اسهال دارند.

توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف سیب زمینی به دلیل مقادیر بالای نشاسته می تواند اسهال را تشدید کند.

تحقیقات نشان داده است که ویتامین C موجود در سیب زمینی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک می کند.

گفته شده که خوردن سیب زمینی خام و آب سیب زمینی به درمان میگرن کمک می کند، همچنین اگر یک تکه سیب زمینی را بر روی پیشانی بمالید می تواند درد میگرن را کاهش دهد.

تحقیقات نشان داده است که آب سیب زمینی خام می تواند پوست را مرطوب کند و آنتی اکسیدان های موجود در آن باعث کاهش چین و چروک پوست و جاونسازی پوست صورت می شود.

آب سیب زمینی حاوی قندهای طبیعی است که انرژی را افزایش می دهند، همچنین مقادیر بالای تیامین موجود در سیب زمینی کربوهیدرات را تجزیه کرده و باعث افزایش انرژی می شود.

محتوای نشاسته ای موجو در آب سیب زمینی التهاب روده را کاهش داده و هضم را بهبود بخشد و به درمان  یبوست، نفخ و سو هاضمه کمک می کند.

آب سیب زمینی خواص آنتی اسیدی دارد که به درمان زخم معده کمک می کند و می تواند یک لایه محافظ در دیواره معده ایجاد کند تا درد و ناراحتی ناشی از زخم معده را تسکین دهد.

پتاسیم موجود در آب سیب زمینی باعث کاهش فشار خون بالا شده و خطر ابتلا به حمله قلبی، آترواسکلروز و سکته قلبی را کاهش می دهد.

آب سیب زمینی غنی از ویتامین C می باشد که با تولید گلبول های سفید، ایمنی بدن را افزایش داده و به درمان سرماخوردگی و آنفلونزا کمک می کند.

آب سیب زمینی غنی از ویتامین C است که باعث بهبودی زخم ها و کاهش درد عضلات می شود.

نیاسین موجود در آب سیب زمینی گردش خون را تحریک کرده و باعث بهبود اکسیژن رسانی در بدن می شود.

مصرف منظم آب سیب زمینی سطح هورمون های جنسی را افزایش می دهد و به کاهش استرس و افسردگی کمک می کند.

سیب زمینی باعث سم زدایی کبد و کیسه صفرا می شود.

استعمال موضعی آب سیب زمینی می تواند به درمان بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس، اگزما و آکنه و جوش صورت کمک می کند.

استفاده موضعی از آب سیب زمینی باعث بهبود سلامت مو شده و از موخوره، شوره سر، التهاب و خشکی پوست سر جلوگیری می کند.

آب سیب زمینی از سرطان و تومور پیشگیری می کند.

سیب زمینی های سبز اغلب حاوی مقادیر بالای آلکالوئید هایی مانند سولانین، چاکونین و آرسنیک می باشد که برای سلامتی مضر می باشند، مصرف سولانین می تواند عوارضی از جمله مشکلات گردش خون و تنفس، سردرد، گرفتگی عضلات و اسهال را ایجاد کند.

شاخص گلیسمی سیب زمینی بسیار بالا است بنابراین برای افراد دیابتی مناسب نمی باشد. سیب زمینی سرخ کرده حاوی مقادیر بالایی آکریل آمید است که تاثیر منفی بر روی ژن ها داشته و باعث ناباروری می شود.

زیاده روی در مصرف سیب زمینی به دلیل مقادیر بالای کربوهیدرات و نشاسته ی موجود در آن می تواند باعث چاقی شود.

مقادیر بالای پتاسیم موجود در سیب زمینی ممکن است با دارو های بتا بلوکر تداخل دارویی داشته باشد. همچنین تحقیقات نشان داده که مصرف زیاد سیب زمینی در زنان باردار خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهد.

طبع سیب زمینی سرد و تر است.

سیب زمینی حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات، فیبر و آب، پتاسیم، کلسیم، آهن و فسفر و ویتامین C، ویتامین های گروه B و ویتامین A می باشد.

چبن، هند و روسیه بزرگترین تولید کنندگان سیب زمینی در جهان هستند.

سیب زمینی را می توان به صورت خام، آب سیب زمینی، سیب زمینی آب پز، سیب زمینی کبابی و سیب زمینی سرخ کرده مصرف کرد.

پیشنهاد می کنیم که سیب زمینی را برای تهیه خورش سیب زمینی، انواع سوپ و آش، خوراک سبزیجات و سالاد سیب زمینی استفاده کنید.

منابع : organicfacts – medicalnewstoday – stylecraze

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قیمت انجیر در شیراز x بخوانید...