خار مریم در کبد چرب

دوره مقدماتی php
خار مریم در کبد چرب
خار مریم در کبد چرب

خانه » بیماری ها » معجزه گیاه خارمریم برای درمان کبد چرب

گیاه خارمریم (Silybum marianum) گیاهی دارای گل‌هایی بنفش‌رنگ و بسیار زیباست. اما آنچه این گیاه را معروف و محبوب کرده است زیبایی آن نیست. تاثیر گیاه خارمریم برای درمان کبد چرب بوده که آن را بسیار مشهور و خاص کرده است.

در این مقاله به تأثیرات این گیاه بر کبد چرب غیرالکلی می‌پردازیم.

فهرست مطالب این مقاله

بیماری کبد
چرب یک بیماری التهابی است که در آن چربی درون سلول‌های کبدی جمع شده و به‌تدریج
عملکرد کبد و ساختار آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

خار مریم در کبد چرب

دوره مقدماتی php

کبد چرب در مراحل اولیه بیماری خطرناکی نیست اما چنانچه به درمان و بهبودی آن توجه نشود ممکن است به‌مرور منجر به ابتلا به سرطان کبد شود.

از آنجا که پیش از این در مطلبی اختصاصی کبد چرب را کامل معرفی کرده‌ایم، بیش از این مقدمه‌چینی نمیکنیم و به سراغ تاثیر گیاه خارمریم بر کبد چرب می‌رویم.

محققان درمان این بیماری را با تغییر عادات غذایی نادرست به صحیح، افزایش فعالیت فیزیکی و کنترل استرس می‌دانند؛ اما مطالعات مختلف اثر برخی مواد بر روی این بیماری را مورد بررسی قرار داده‌اند. یکی از این مواد گیاه خارمریم است.

پیشنهاد مطالعه: پیشگیری از کبدچرب با رژیم غذایی

همان‌طور که گفته شد خارمریم یک گیاه گل‌دار است. مطالعات نشان داده‌اند که این گیاه حاوی ماده‌ای به نام سیلیمارین است که اثرات بهبود دهنده کبد چرب آن به دلیل این ماده است.

پژوهش‌ها نشان‌دهنده اثرات آنتی‌اکسیدانی ماده سیلیمارین هستند که احتمالاً بهبودی ایجاد شده توسط این ماده به دلیل همین مزایای آنتی‌اکسیدانی باشد.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که سیلیمارین سطح آنزیم‌های کبدی را کاهش داده و التهاب کبد را بهبود می‌بخشد. همچنین کبد را در بازسازی بافت‌های تخریب‌شده یاری می‌کند.

برخی مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که سیلیمارین باعث کاهش سطح کلسترول خوب و بد و همچنین تری‌گلیسرید خون می‌شود.

علاوه بر این مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که سیلیمارین به‌تنهایی و همراه با ویتامین E باعث بهبود مقاومت به انسولین، التهاب و آسیب کبدی در بیماران مبتلا به کبد چرب می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: چطور ویتامین E بیشتری جذب کنیم؟

گفته می‌شود که اثر آنتی‌اکسیدانی سیلیمارین از پیوستن سم‌ها به سلول‌های کبدی جلوگیری کرده و باعث کاهش تخریب بافت کبد به وسیله مواد اکسیدان یا رادیکال‌های آزاد می‌شود.

با توجه به مطالب گفته‌شده به نظر می‌رسد سیلیمارین و به دنبال آن گیاه خارمریم می‌توانند در بهبود بیماری‌های کبدی به‌ویژه کبد چرب غیرالکلی مؤثر باشند.

اما نکته‌ی حائز اهمیت در این خصوص این است که سیلیمارین تنها یک مکمل است. به این معنا که درمان قطعی و کاملی برای کبد چرب محسوب نمی‌شود.

همان‌طور که گفته شد درمان اصلی این بیماری اصلاح سبک زندگی (تغذیه، فعالیت بدنی، کنترل استرس) است که در سایر مقالات کبد چرب مجله فیت شیپ صحبت شده‌اند.

گذشته از این،
با وجود حجم بالای مطالعات انجام‌شده اما باز هم به دلیل وجود برخی نتایج متناقض،
اثرات مثبت آن به طور کامل مورد پذیرش قرار نگرفته‌اند؛ بنابراین مصرف این گیاه
باید با احتیاط صورت گیرد.

بیشتر متخصصان
بر این باورند که به دلیل وجود انواع مواد شیمیایی در داروهای گیاهی، بهتر است
ماده مؤثره موردنظر از گیاه جدا شده و به صورت قرص، کپسول یا سایر اشکال دارویی در
اختیار بیماران قرار گیرد.

هرچند که این ماده یا هر ماده مؤثره دیگری که از گیاهان استخراج می‌شود زمینه طبیعی دارد اما برخلاف تصور بیشتر مردم باید توجه کنید که مصرف این مکمل یا هر دارو یا مکمل دیگری باید طبق دستور و نظر پزشک یا کارشناس تغذیه صورت گیرد.

مجله فیت شیپ

چربی‌ها از لحاظ ساختاری به دو دسته چربی اشباع و چربی غیراشباع تقسیم بندی می‌شوند. چربی‌های اشباع،…

مجله فیت شیپ

سندرم روده تحریک پذیر (IBS: irritable bowel syndrome) به مجموعه‌ای از علائم گفته می‌شود که روده فرد را درگیر می‌کند و با…

عارفه خاکسارجلالی هستم، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی. گرایش تخصصی من تغذیه جامعه هست و لذت بخش ترین قسمتش آموزش جامعه. جای خالی مطالب و آموزش‌های علمی در جامعه ما بشدت حس میشه و بیشتر اطلاعاتی که مردم دارند پایه علمی نداره. به همین دلیل به گروه فیت شیپ ملحق شدم تا بتونم نقشی در افزایش آگاهی علمی شما داشته باشم. شاد و سلامت باشید!

من به جز عرق خار مریم، کاسنی .و شاطره رو هم مفید دیدم برای چربی کبد. کاملا موثره و در کنار تغذیه مناسب و یکم ورزش خیلی نتیجه میده

من با دمنوش کبد چرب گرید ۲ داشتم پاکسازی کردم خیلی عالی بود

خار مریم در کبد چرب

ممنون که تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. امیدوارم همیشه سلامت باشید.

سلام. چه دمنوشی استفاده کردید ؟

چه دمنوشهایی بود

عرق خار مریم رو چگونه مصرف کنم.

عرض سلام
نصف فنجان درروز به مدت یک ماه
و اگر داروی خاصی مصرف می کنید، حتما با پزشک یا متخصص تغذیه در این مورد مشورت نمایید.

من با گیاه درمانی و رژیم مناسب کبد چربم رو کاهش دادم

مرسی که تجربتون رو با ما درمیون گذاشتید. انشاله همیشه سلامت باشید.

سلام خسته نباشیدخوبین

ممنون از بزرگواری و رهنمودهایتانانشالله همیشه سلامت باشید

ممنون از حسن نظر شما

  • عکس نوشته خدایا بسه دیگه
  • سلام منم الان این موضوعوفهمیدم اصلا نرفتم ازمایش ولی میدونم کبدم مشکل داره چون پوست داره لکه دارمیشه ممنون منم شروع میکنم به استفاده ازین عرق فقط نگفتید چه زمانهایی بخوریم

    سلام روزتون بخیر
    اولین کار مهمی که شما باید انجام بدید … آزمایش دادنه…. بیماری ها علائم یکسانی دارند حتما چکاپ برید و بعد به پزشک مراجعه کنید. داروها و دمنوش های گیاهی هم مانند داروهای شیمیایی میتونند عوارض داشته باشند و اصلا نباید خودسرانه مصرف کنید. درصورتیکه کبدچرب داشته باشید پزشک درمورد چگونگی مصرف تمامی این ها شما رو راهنمایی میکنند.

    دیدگاه شما

    آدرس

    وبسایت

    خار مریم در کبد چرب

    فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، مستندات علمی و ویدئوهای انگیزشی و آموزشی ما را در کانال آپارات فیت شیپ دنبال کنید!

    کانال آپارات فیت شیپ


    با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!


    سایت معرفی پزشکان

    ‏در اپلیکیشن سبک، هر فردی می‌تواند با انتخاب دوره مخصوص خود، از برنامه‌هایی کاملاً شخصی سازی شده که هسته اصلی آن‌ها برنامه غذایی و ورزشی است به همراه امکانات و محتواهای کاربردی بهره‌مند شود. پشتیبان نیز به طور کامل و دائمی همراه شما خواهد بود تا به اهداف خود برسید.

    دانلود اپلیکیشن سَبک

    حقوق مجله فیت شیپ متعلق به سلامت الکترونیک داتیس می‌باشد. بازنشر مطالب تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.

    

    سایر اسامی : ماریتیغال – عکوب – حرشف برینام علمی: ‎Silybum marianusنام انگلیسی : Milk thistle fruitنام عربی: عکوب (Akub)نام فرانسوی: Chardon – marieنام آلمانی: Echte mariendistelگیاهی است از خانواده گیاهان  Asteraceae یا نام قدیمی Compositae.

    شکل گیاه :بدون شک همه شما در اواخر بهار و در کنار جاده ها و صحرا ها گیاه خاردار بسیار زیبایی را دیده اید که سرشاخه های گرد تیغ دار سبز آن مزین به گلی است که به صورت یک کلاه بنفش خوشرنگ و زیبا روی آن قرار گرفته است و کاملا در بین گیاهان دیگر صحرا جلوه گری می کند.گیاهی است دو ساله دارای برگهای منقسم و دندانه دار به رنگ سبز شفاف که در کناره های برگ و رگبرگ ها لکه های سفید وجود دارد . گل ها لوله ای و درشت و به رنگ ارغوانی – میوه سیاهرنگ و شفاف و دارای تار.محل رویش :این گیاه خود رو بوده و در صحراهای ایران و بیشتر در دره هراز، دشت مغان، مناطقی از خوزستان و کلاردشت می‌روید. در گرگان – مازندران – آذربایجان – لرستان – فارس و خراسان.اندام دارویی گیاه : دانه های داخل میوهمواد موثره : فلاونوئید سیلی مارین شامل سیلی بین و سیلی دیانین که در کاهش کلسترول خون سودمند است.سیلی بین فعال‌ترین جسم موثر گیاه استخواص درمانی : ضد کبد چرب – صفراآور- مقدار املاح صفراوی را کم میکند – داروی مقوی برای کبد چرب – ضد سیروز کبدی – آنتی هپاتوتوکسیک.

    خار مریم در کبد چرب

    دانه خار مریم از کبد در برابر آسیب های ناشی از الکل – هپاتیت – کبد چرب و سیروز محافظت میکند و کمیسیون E آن را به عنوان یکی از بهترین درمان کننده های سیروز میشناسند.رفع مشکلات کبدی در اثر مصرف بیش از حد برخی داروها مانند استامینفون و داروهای شیمیایی ترک اعتیاد- کاهش علائم پسوریازیس ( دائ الصدف ) – خنثی کننده اثرات ناشی از خوردن قارچ سمیروش استفاده :

    دم کرده – تنتورطرز تهیه دم کرده : ۳/۵ گرم دانه را در ۱۵۰ سی سی آب جوش در ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم کرده روزانه ۳ الی ۴ دفعه نیم ساعت قبل از غذا مصرف شود.طرز تهیه تنتور : ۱۵-۲۵ قطره را روزانه ۴ الی ۵ مرتبه مصرف کنند ( بهتر است قبل از مصرف تبخیر الکل انجام گیرد )بهتر است از فرآورده های استاندارد شده خارمریم استفاده کنیم چون مواد موثره آنها قوی تر است و بهتر از دم کرده و تنتور آن استفراورده های موجود در بازار : قرص لگالون – قرص لیورگل ۷۰ – دوراسیلیمارین – قطره و قرص هگریمارینخارمریم میزان التهاب را کاهش داده و تاثیرات آنتی اکسیدان بالقوه ای دارد. آنتی اکسیدان ها از سلول های بدن در برابر آسیب دیدگی ناشی از فرآیندهای شیمیایی حفاظت می کنند.این گیاه در درمان اختلالات فوق کلیوی وسندرم روده ملتهب کاربرد دارد و برای درمان اختلال پوستی «داءالصدف» نیز مورد استفاده قرار می گیرد.خارمریم یکی از بهترین گیاهان محافظ کبد، خارمریم می‌باشد. اثرات محافظت کبدی شامل موارد زیر است:- خاصیت خنثی کردن رادیکال‌های آزاد.- خاصیت ضداکسیدان آن چندین بار از ویتامین E بیش تر است و از این طریق محافظ خوبی برای کبد است.- محافظت کبد از مواد شیمیایی و داروها: سیلی مارین از طریق خنثی کردن الکل، گالاگتوزآمین، کربن تتراکلراید، سم آمانیتا و غیره ، کبد را محافظت می‌کند.- تحریک سنتز پروتئین‌ها در کبد: به احتمال قوی تحریک تولید سلول‌های جدید کبد از طریق ساخت پروتئین در کبد به وسیله سلی مارین است.- خاصیت ضد تورم: سلی مارین دارای خاصیت قوی ضد تورم می‌باشد.از دیگر آثار سلی مارین، حل سنگ‌های صفراوی و کمک به درمان پسوریازیس است. سلی مارین در تصحیح اعمال غیر عادی کبد در جهت درمان پسوریازیس مفید می‌باشد؛ به طوری که از سنتز لوکوترین‌ها جلوگیری می‌کند. ارتباط دیگر عمل کبد و پسوریازیس در فیلتراسیون کبدی خون است . در گردش خون کبدی افراد مبتلا به پسوریازیس اندوتوکسین‌هایی مشاهده شده (مانند اندونوکسین‌های دیواره باکتری‌ها در روده ) که با کاهش یا خنثی شدن آن‌ها پسوریازیس بهبود می‌یابد.مسئله دیگر در پسوریازیس، افزایش تولید لوکوترین‌هاست که سیلی مارین از طریق مهار لیپوکسی ژناز از تولید آن جلوگیری می‌کند.- خار مریم از ایجاد سنگ صفرا پیش گیری و بیماری را درمان می کند.- محافظت کلیه از تاثیر مواد شیمیاییتحقیقات جدید نشان داده است که سیلی مارین اثر مخرب مواد شیمیایی بر روی کلیه را کاهش داده و محافظ خوبی برای کلیه‌هاست.منبع:giahdarman.com

    داروخانه گیاهی بیتوته

    شگفت انگیز ترین رفتار انسان از نظر افلاطون

    نوشابه سرساز از کلسیم با 40% قند کمتر

    طرز تهیه پیتزا با نان ترتیلا*

    بااین نوشابه از پوکی استخوان پیشگیری کنید!

    تست هوش حدس کلمه (2)*

    جذاب‌ترین مد‌های آرایشی در سال ۲۰۱۹*

    نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید

    آموزش مسائل مالی به کودکان*

    درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

    اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان

    دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

    داستان زیبای مراقبت*

    جدیدترین گوش های موجود در بازار – امکان مقایسه و خرید

    گردنبند طلا 18 عیار ماهک مدل MM0358

    انواع لباس زیر زنانه تا %75 تخفیف

    انواع کنسول بازی|خرید XBox و PS4 با گارانتی

    مشخصات، قیمت و خرید انواع محصولات دیجیتال

    تنوع بیش از 1000 مدل لوستر برای خرید

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    اگر میخواهید از مشکلات کبدی رهایی پیدا کنین با این گیاه آشنا بشین:

    یکی از گیاهان دارویی خیلی پر کاربرد خار مریمه، این گیاه از گذشته موارد استفاده ی زیادی داشته و بیشتر در درمان بیماری های کبدی استفاده می شده، پزشکان طب سنتی برای کسانی که به اضطراب دچارن معمولاً دمنوش خارمریم رو توصیه می کردن.

    اکثر دمنوش های گیاهی دارای خواص آنتی اکسیدانی هستن و این گیاه بخاطر دوز بالای آنتی اکسیدان تاثیرات مثبتی روی جوانی پوست و دیر پیر شدن اون می ذاره. این دمنوش با ترکیبات مغذی روی کار رادیکال های آزاد تأثیر گذاشته و مانع از تأثیر فعالیت های اون روی پوست می شه.

    خار مریم در کبد چرب

    دمنوش خار مریم خواص زیادی داره و می شه از فواید اون خیلی چیزا نوشت، بیشترین تاثیر اون روی بیماری هاییه که بخاطر سردی در بدن ایجاد می شن. در زیر مهمترین تأثیرات این گیاه رو می نویسیم:

    دمنوش خار مریم رو بصورت مرتب افرادی که مبتلا به مشکلات کبدی هستن باید مصرف کنن، تحقیقات نشون داده مصرف این دمنوش برای بهبود علایم بیماری کبد چرب الکلی و غیر الکلی، هپاتیت و حتی سرطان کبد بخاطر وجود مواد مغذی و ترکیبات آنتی اکسیدانی مفیده.

    این دمنوش التهابات کبد رو کاهش می ده و آثار سم آماتوکسین رو تا حد زیادی از بین می بره. به همین خاطر این گیاه کبد رو در برابر صدمات ناشی از بیماری ها و مشکلات کبدی و همچنین مسمویت محافظت کرده و باعث تقویت کلی اون می شه.

    پوکی استخوان بیماری هست که با بالا رفتن سن ریسک ابتلا به اون بیشتر شده و به آرامی باعث از بین رفتن بافت استخوانی می شه. تحقیقات انجام شده روی این بیماری و عوامل موثر بر اون، نشون می ده که این گیاه و دمنوش اون کانی سازی استخوان ها رو تحریک کرده از استخوان در برابر تخریب و پوکی محافظت می کنه. همچنین ثابت شده که این گیاه از پوکی استخوان در زنان یائسه که بیشتر به این بیماری مبتلا می شن، ممانعت می کنه.

    دمنوش خار مریم مقادیر زیادی از ترکیبی به نام سیلیمارین داره، اثرات آنتی اکسیدانی سیلیمارین ممکن اثرات ضد سرطانی داشته باشه، که می تونه برای افرادی که تحت درمان سرطان هستند مفید باشه، بعضی از مطالعات روی حیوانات نشان داده که خار مریم می تونه برای کاهش عوارض جانبی درمان سرطان مفید باشه. همچنین ممکنه باعث شود شیمی درمانی به طور مؤثرتر علیه برخی سرطانها کار بکنه و در برخی شرایط حتی سلولهای سرطانی رو هم از بین ببره.

    دمنوش خار مریم با تولید هورمون پرولاکتین در بدن زنان شیرده منجر به بالا رفتن شیرمادر می شه، یک مطالعه نشون داده مادرانی که به مدت ۶۳ روز از این دمنوش استفاده کردن، ۶۴ درصد بیشتر از کسانی که داروهای جایگزین تولید شیر مصرف کردن شیر بیشتری داشتن.

    آکنه یک بیماری التهابی مزمن پوسته اگرچه بیماری خطرناکی نیست،  ولی می تونه باعث ایجاد زخم های ناجور بشه. همچنین ممکنه افراد اون رو دردناک بدونن و نگران تأثیرات اون بر ظاهرشون باشن. استرس اکسیداتیو در بدن ممکن در ایجاد آکنه نقش داشته باشه و به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، خار مریم ممکنه یک مکمل مفید برای مبتلایان به جوش و  آکنه باشه.

    ترکیبات موجود در خار مریم ممکنه با برخی از داروهای دیابتی به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش قند خون کمک کنه، علاوه بر این، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خار مریم ممکنه برای کاهش خطر بروز عوارض دیابتی مانند بیماری کلیه مفید باشه.

    این گیاه حاوی فلانوئیدها، اسیدهای آلی است و مهمترین ترکیب اون سیلی مارینه. این ترکیبات دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد قارچی هستن.

    قسمت های مورد استفاده ی این گیاه دانه ی اون بصورت خشک شده و همچنین اندام های هوایی اون بصورت خشک شده هستن.

    در طب سنتی خار مریم دارای طبعی گرم و خشکه و برای رفع اضطراب، مشکلات کبدی و صفراوی، مالاریا، بی قاعدگی و مسمومیت قارچی کاربرد داره. در طب اسلامی مصارفی همچون رفع نفخ، سوءهاضمه، طاسی، ضعف نعوظ و تخلیه ی خلط از راه ادرار داشت. در پزشکی جدید هم خواصش در اختلالات گوارشی، اختلالات کبدی و صفراوی تأیید شده است.

    بصورت دم کرده؛ ۵ قاشق چایخوری از پودر گیاه رو به نیم لیتر آب جوش اضافه کرده و پس از ۲۰ دقیقه محلول به دست اومده رو صاف کنین، یک فنجون از اون رو بین وعده های غذایی مصرف کنین.

    جوشونده؛ ۳ قاشق چایخوری از دانه های له شده ی گیاه رو به نیم لیتر آب سرد اضافه کرده و به ملایمت حرارت بدین، پس از ۲۰ دقیقه محلول حاصل رو صاف و یک فنجون از اون رو بین وعده های غذایی مصرف کنین.

    انواع فرآورده های دارویی از قبیل کپسول و قرص در دوزهای مختلف تولید شده است.

    مصرف گیاه خار مریم بصورت کلی منع نداره، برای خانم های باردار و شیرده مصرفش باید با احتیاط باشه. مقادیر توصیه شده از این گیاه عوارض جانبی نداره ولی در مصرف بیش از اندازه و غیر متعارف اون ممکنه علایمی چون تعریق شدید، تهوع، استفراغ، اسهال، ضعف عمومی و دل درد داشته باشه.

    خارمریم گیاهی به ارتفاع ۱.۵ متر از تیره ی کاسنیان، خونواده ی مرکب ها و گروه مصرفی ضد التهاب ها، آنتی اکسیدان ها و ضد قارچ هاست. این گیاه دارای برگ های دندانه شانه ای و شاقه آغوشه، سطح برگ های گیاه دارای لکه های سفید و حاشیه ی آن دارای خارهای زرد رنگه. گل های بنفش گیاه در گل آذین های کپه ای بزرگ منفرد قرار دارن. میوه ی قهوه ای با لکه های براق و موهای سفید داره.

    اسم علمی گیاه Silybum Marianumه، در انگلیسی بهش Milk Thistle می گن و در زبان فارسی به خار مریم معروفه. اسامی دیگه ای مانند عکوب و حرشف هم براش به کار می برن. با رسیدن میوه ها در انتهای فصل تابستان، اندام های هوایی گیاه جمع آوری و در سایه خشک می شه.

    داستانی قدیمی وجود داره که می گن در زمان مریم باکره قطراتی شیر از اون روی زمین ریخته و در جای شیر این گل در اومده و به همین خاطر هست که اسمش رو خار مریم گذاشتن. خار مریم برای مدتی طولانی در طب سنتی استفاده شده و مستندات استفاده ی اون به قرون اول بر می گرده، پلینی طبیعت گرای رومی به خواص صفرابری خارمریم اشاره می کنه و در مورد اون چیزایی نوشته.

    دیوسکورید پزشک ارتش روم از دانه های خار مریم برای نوزادانی که سینوسشون جمع شده و مارگزیدگی استفاده می کرد. کول پیپر گیاه شناس معروف انگلیسی که تا نیم قرن بعد در مورد خواص گیاهان مطالعه می کرد در مورد خار مریم استفاده از این دارو رو در درمان اختلالات کبد و طحال، تحریک کلیه ها در جریان ادرار، شکستن و بیرون راندن سنگ ها و همچنین برای درمان تکرر ادرار توصیه کرد، او همچنین مصرف این گیاه رو در رفع انسداد کبد و پاکسازی جریان خون موثر می دونست.

    پزشکان آلمانی تا قرن نوزدهم از خار مریم برای معالجه مشکلات کبدی و همچنین پاکسازی خون و روده استفاده می کردن، اونا معتقد بودن این گیاه یکی از بهترین داروها برای رفع شکایات کبدی محسوب می شه.

    خار مریم بومی جنوب اروپاست، البته در روسیه، آسیای صغیر، شمال آفریقا و آمریکای جنوبی نیز رشد می کنه. در برخی از استان های ایران نظیر گیلان، گلستان، مازندران، خوزستان، بوشهر، آذربایجان غربی و لرستان پراکنش داره.

    معرفی محصول

    این گیاه حاوی فلانوئیدها، اسیدهای آلی است و مهمترین ترکیب اون سیلی مارینه. این ترکیبات دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد قارچی هستن.

    رفع اختلالات کبدی و صفراوی

    مصرف گیاه خار مریم بصورت کلی منع نداره، برای خانم های باردار و شیرده مصرفش باید با احتیاط باشه. مقادیر توصیه شده از این گیاه عوارض جانبی نداره ولی در مصرف بیش از اندازه و غیر متعارف اون ممکنه علایمی چون تعریق شدید، تهوع، استفراغ، اسهال، ضعف عمومی و دل درد داشته باشه.

    خار مریم در کبد چرب

    نوشیدا مجموعه ای است که سعی دارد بهترین دمنوش ها را با بهترین مواد اولیه برای سلامت مصرف کنندگان، عرضه کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ما حتما از صفحه درباره نوشیدا، دیدن کنید.


    نام کاربری یا آدرس ایمیل *


    گذرواژه *

    مرا به خاطر بسپار

    ورود


    گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

    خار مریم چیست؟ گیاهی که دوست کبد و قلب شما است. این گیاه مثل مریم گلی با آنتی اکسیدان های فراوانش برای خانم ها و مشکلات و بیماری های زنانه آنها بسیار کاربرد دارد؛ درباره خواص خار مریم چه می‎دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.

    خار مریم با نام علمی Silybmommarianum شناخته می‌شود، گیاهی با گل های قرمز مایل به بنفش که البته در کشور های دیگر به نام های مدیترانه، کنگر اسکاتلندی و … معروف است. در ادامه درباره خواص خار مریم بیشتر صحبت خواهیم کرد.

    بعد از گل گاو زبان، اسطوخودوس، سنبل الطیب، بابونه، قاصدک و آویشن حالا نوبت به گیاه خار مریم می‌رسد. همانطور که گفتیم، خار مریم را بیشتر به عنوان سم زدای طبیعی کبد و درمان کننده عفونت های زنانه مثل عفونت ادراری و عفونت مثانه می‌شناسند البته این گیاه خواص درمانی دیگری هم دارد با ما همچنان همراه باشید.

    خار مریم در کبد چرب

    اگر کبد شما چرب است، دمنوش یا قرص گیاهی خار مریم را استفاده کنید. این گیاه به دلیل فلاونوئیدی به نام سیلی مارین مشهور به سم زدای کبد است. استفاده مداوم از دمنوش گیاهی خار مریم مشکلات بافت کبد از جمله سیروز کبدی را از بین می‎برد. همچنین از بیماری هایی مثل سندرم کبد چرب، یرقان و هپاتیت جلوگیری می‌کند.

    عصاره خارمریم حاوی مقادیر زیاد اسید های چرب مفید و امگا ۳ است که برای حفظ سلامت قلب ضروری است. اسید های چرب امگا ۳ می‌توانند سطح کلسترول بدن را متعادل نگه دارند که این مسئله از ابتلا به آترواسکلروز جلوگیری می‎کند؛ بنابراین دمنوش خار مریم خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

    آنتی اکسیدان های طبیعی خار مریم از رشد سلول های سرطانی پوست جلوگیری می‎کند. همچنین با این گیاه می‌توانید به جنگ تومور های سرطانی پروستات، کبد و سرطان سینه بروید.

    خار مریم گیاه ضد التهاب است که باعث کاهش سطح کلسترول می‌شود، خون را پاک و از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند. سیلیمارین موجود در گل و عرق آن با چگالی کم ( کلسترول بد ) مبارزه می‎کند و سطح تری گلیسرید را بهبود می‌بخشد.

    خاصیت سم زدایی خار مریم به بهبود عملکرد کیسه صفرا، کلیه ها و طحال کمک می‎کند؛ بنابراین دیگر نگران سنگ کیسه صفرا نباشید.

    آنتی اکسیدان های طبیعی روغن خار مریم از پیری پوست جلوگیری می‌کنند. اسکراپ خار مریم باعث درخشندگی پوست شما می‎شود و لک و جوش های صورت را از بین می‎برد. استفاده از عرق خار مریم برای جوش صورت بسیار مفید است.

    کمبود استروژن می‌تواند آسیب های جدی به استخوان ها وارد کند. دمنوش خار مریم علاوه بر اینکه سلامت استخوان ها را بهبود می‌بخشد، از پوکی استخوان هم جلوگیری می‌کند.

    سیلیمارین موجود در خار مریم باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود. البته این تحقیق روی موش ها انجام گرفته است؛ برای چربی سوزی و لاغر شدن بهتر است به صورت روزانه از دمنوش خار مریم استفاده کنید.

    زنانی که دچار تغییرات روحی، نفخ، گرفتگی عضلات و حساسیت سینه قبل از قاعدگی می‎شوند، خار مریم مصرف کنند. دمنوش این گیاه درمان کننده علائم سندروم پیش از قاعدگی است و درد های دوران پریود را هم کم می‌کند.

    ترکیب سیلیمارین و سلنیوم موجود در این گیاه علائم و نشانه های پروستات را خنثی می‎کند. همین ترکیب گیاهی چربی های خونی را کاهش می‎دهد و از سرطان پروستات جلوگیری می‎کند.

    ترکیب خار مریم با رزماری کیفیت نطفه را بالا می‌برد و عملکرد جنسی را بهبود می‎بخشد. مردان به سطوح سالم استروژن برای تقویت قدرت باروری و تولید اسپرم سالم نیاز دارند. این کار با دمنوش خار مریم قابل کنترل و درمان است. همچنین این گیاه دارویی باعث افزایش شیر مادران می‌شود.

    ۳/۵ گرم دانه نیمکوب شده خار مریم را در ۱۵۰ سی سی آب جوش به مدت زمان ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم کنید. دمنوش فوری و گیاهی شما آماده است؛ نوش جان!

    خار مریم و ماده فعال آن سیلیمارین یک محصول گیاهی سالم است اما اگر بیش از اندازه مصرف شود، ممکن است عوارضی مثل موارد زیر را ایجاد کند:

    با یک فنجان دمنوش گیاهی خار مریم چطورید؟ فقط کافی است به عطاری محل‎تان سر بزنید و این گیاه متفاوت را به جای دمنوش های گیاهی و تکراری دیگر بخرید و یک بار امتحان کنید؛ نوش جان!


    ۱۴ بهمن، ۱۳۹۸ در ۲:۱۷ ب٫ظ


    بسیار آموزنده و مفید بود ممنون


    پاسخ


    ۳ بهمن، ۱۳۹۸ در ۴:۳۶ ب٫ظ


    ممنون


    پاسخ


    ۲۲ دی، ۱۳۹۸ در ۵:۱۳ ب٫ظ

    خار مریم در کبد چرب


    مفید بود


    پاسخ


    ۲۰ دی، ۱۳۹۸ در ۳:۵۳ ب٫ظ



    پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه

    نام

    ایمیل

  • داستان کوتاه ترکی استانبولی با ترجمه
  • وب‌سایت

    کشیدن دندان عقل در بیشتر موارد منجر به بروز عوارض خطرناک نمی‌شود. با انجام نکات گفته شده د…

    در میانه‌ تنگه رغز که بایستید و سرتان را بالا بگیرید، دور تا دورتان دیواره‌های بلند دره را می‌بینید که به آسمان ختم می‌شوند. کنارتان صدای شرشر آب در جریان است. ماهی‌های درشت در حوضچه‌ها شنا می‌کنند و آب در زلال‌ترین حالت ممکن است.

    خار مریم که به نام های مارتیغال، خار انگلیسی، خار اسکاتلندی و خار مقدس هم شناخته می شود یکی از بهترین گیاهان دارویی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است که به سم زدایی کبد و کاهش التهاب بدن کمک کرده و برای بهبود هضم غذا مفید می باشد.

    گیاه خار مریم قرن‌هاست که توسط مردم دنیا جهت بهبود بیماری‌های کبد و مجاری صفراوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به معجزه این گیاه در درمان کبد چرب اشاره می کنیم.

    پژوهش‌ها نشان‌دهنده اثرات آنتی‌اکسیدانی ماده سیلیمارین هستند که احتمالاً بهبودی ایجاد شده توسط این ماده به دلیل همین مزایای آنتی‌اکسیدانی باشد.

    برخی از مطالعات نشان داده‌اند که سیلیمارین سطح آنزیم‌های کبدی را کاهش داده و التهاب کبد را بهبود می‌بخشد. همچنین کبد را در بازسازی بافت‌های تخریب‌شده یاری می‌کند.

    برخی مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که سیلیمارین باعث کاهش سطح کلسترول خوب و بد و همچنین تری‌گلیسرید خون می‌شود.

    خار مریم در کبد چرب

    علاوه بر این مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که سیلیمارین به‌تنهایی و همراه با ویتامین E باعث بهبود مقاومت به انسولین، التهاب و آسیب کبدی در بیماران مبتلا به کبد چرب می‌شود.

    گفته می‌شود که اثر آنتی‌اکسیدانی سیلیمارین از پیوستن سم‌ها به سلول‌های کبدی جلوگیری کرده و باعث کاهش تخریب بافت کبد به وسیله مواد اکسیدان یا رادیکال‌های آزاد می‌شود.

    با توجه به مطالب گفته‌شده به نظر می‌رسد سیلیمارین و به دنبال آن گیاه خارمریم می‌توانند در بهبود بیماری‌های کبدی به‌ویژه کبد چرب غیرالکلی مؤثر باشند.

    اما نکته‌ی حائز اهمیت در این خصوص این است که سیلیمارین تنها یک مکمل است. به این معنا که درمان قطعی و کاملی برای کبد چرب محسوب نمی‌شود و درمان اصلی این بیماری، اصلاح سبک زندگی است.

    گذشته از این، با وجود حجم بالای مطالعات انجام‌شده اما باز هم به دلیل وجود برخی نتایج متناقض، اثرات مثبت آن به طور کامل مورد پذیرش قرار نگرفته‌اند؛ بنابراین مصرف این گیاه باید با احتیاط صورت گیرد.

    بیشتر متخصصان بر این باورند که به دلیل وجود انواع مواد شیمیایی در داروهای گیاهی، بهتر است ماده مؤثره موردنظر از گیاه جدا شده و به صورت قرص، کپسول یا سایر اشکال دارویی در اختیار بیماران قرار گیرد.

    برگ و دانه خار مریم – 1 قاشق چای خوری
    آب جوش – 1 فنجان
    عسل طبیعی – 1 قاشق چای خوری

    برگ و دانه های خشک شده گیاه خار مریم را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید 3 تا 5 دقیقه بماند تا دم بکشد.

    دمنوش شما آماده است، یک قاشق چای خوری عسل را به آن اضافه کرده و بنوشید.

    توصیه می شود که روزانه حداکثر تا 2 فنجان چای خار مریم را استفاده کنید.

    هنوز اطلاعات دقیقی از تاثیر گیاه خار مریم بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن جدا اجتناب کنند.

    خار مریم در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود.

    خار مریم ممکن است با برخی از داروها، از جمله دارو های ضد آلرژی، داروهای ضد اضطراب و رقیق کننده های خون تداخل دارویی داشته باشد.

    علاوه بر این آنتی اکسیدان های موجود در خار مریم با برخی داروهای شیمی درمانی تداخل ایجاد می کنند.

    هرچند که این ماده یا هر ماده مؤثره دیگری که از گیاهان استخراج می‌شود زمینه طبیعی دارد اما برخلاف تصور بیشتر مردم باید توجه کنید که مصرف این مکمل یا هر دارو یا مکمل دیگری باید طبق دستور و نظر پزشک یا کارشناس تغذیه صورت گیرد.

     

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

    مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

    خار مریم در کبد چرب

    گزنه Copyright © 2020


     

     

    URL: http://ijem.sbmu.ac.ir/article-1-2283-fa.html

    بسیاری از ما با بیماری های کبدی دست و پنجه نرم می کنیم و برای درمان آن از هزاران داروی شیمیایی استفاده کرده ایم اما ما در این مطلب تلاش کرده ایم که از خواص خار مریم برای کبد بیشتر صحبت کنیم.  قسمتهای مورد استفاده گیاه خار مریم دانه های آن است و منطقه رویش و زمان برداشت این گیاه به عنوان یک گیاه هرز و خودرو در زمینه های نامتعارف شناخته شده است. منطقهٔ بومی آن در نواحی مدیترانه بوده ولی از اسپانیا تا روسیه نیز منطقه رویش آن ادامه داشته است که زمان برداشت این گیاه پایان گل دادن سر شاخه ها میباشد، زمانی که تقریباً شبیه به چتر سفید می شوند.

     

    کمک به تولید سلول های جدید کبدی، محافظت کننده کبد، تقویت کننده کبد، ضد مسمومیت کبدی، صفراآور، ضد کلستاز (بیماری که در آن صفرا به مقدار خیلی کم ترشح میشود و یا اینکه جریان صفرا در دستگاه گوارش مسدود شده است)، ضد التهاب هم برای کبد و هم برای طحال، محرک سیستم ایمنی. از خواص خار مریم برای کبد  عملکرد خاص در بیماری کبدی است. بدین شکل که محافظت از کبد در مقابل تأثیر مخرب ویروس هپاتیت، بازسازی کننده بافت تخریب شده کبد افزایش انرژی سیستم کبدی، ترمیم کننده و به حالت عادی برگردانندن کارآیی کبد، کاهش التهاب کبد و طحال، کاهش دهنده عوارض سمی داروهای ضد سرطان، کبد چرب، محرک تولید و ترشح صفرا، تقویت کارآیی سیستم را در صورت مصرف بهبود می بخشد

    کاربرد ویژه از خواص خار مریم برای کبد : سیروز کبدی، هپاتیت حاد و مزمن، تنظیم آنزیمهای کبدی، کاهش خستگی، تقویت اشتها.

    خار مریم در کبد چرب

    در مبحث خواص خار مریم برای کبد گیاه خار مریم یکی از گیاهان خیلی قوی در محافظت کبدی در برابر سموم و تولیدکننده و نوسازی کننده بافت آسیب دیده کبدی می باشد. همچنین بیشترین مطالعات علمی به روی این گیاه صورت گرفته است. ماده موثر آن که مجموعی از فلاونولیگنان ها به نام سلیمارین می باشد در تخم آن به وفور یافت می شود. سالی مارینی در واقع اسم ترکیب شده سه مادهٔ مؤثر مجزا این گیاه به نام های سالیاییان، سالی کرستین و سیلی دیانین می باشد. گیاه خار مریم همچنین شامل مواد مؤثره دیگری مانند «بتان» که در چغندر یافت می شود، می باشد. این گیاه در اصل خاصیت نوسازی کننده سلولها و بافت کبدی، محافظت کننده کبد و عادی سازی عملکرد کبد و تنظیم آنزیمهای کبدی را دارد و البته به عنوان یک گیاه با خاصیت ضد ویروسی شناخته نمی شود.

     

    هر چند گونهٔ گیاه بصورت خودرو در ایران یافت می شود ولی این گیاه نیز در ایران کاربرد سنتی رایجی نداشته و اخیراً توسط شرکت های داروسازی معرفی گشته است. گیاه خار مریم یکی از اصلیترین ترکیبات در طب غربی گیاهی جهت درمان بیماری های حاد کبدی می باشد. این گیاه چیزی حدود ۲۰۰۰ سال قبل به واسطه صفراآور بودنش، تنظیم و تعادل بخشی به کارآیی کبد و ضد مسمومیت در قبال قارچ های سمی در طب گیاهی غربی شناخت شده می باشد. بذر گیاه خار مریم را مانند تخم هندوانه و تخم کدو میتوان خیلی کم نمک و تفت داد و مانند تخمه مصرف کرد. برگ گیاه خار مریم را نیز و (البته پس از جدا کردن خارها) می توان در سالاد استفاده کرد، ریشهٔ آن را نیز میتوان بخارپز و یا کبابی استفاده نمود. مطالعات نشان داد در مورد بیماریهای مزمن کبدی وابسته به مصرف الکل، آسیب سموم بر کبد، هایبرلیپیدمیا نوع II (چربی خون)، استئاتوره (ترشح بیش از حد و تجمع چربی در مدفوع)، بهبود کارآیی کبد (تعداد سلول T و CD8 افزایش یافت)، علائم خستگی، شکم درد، کم اشتهایی، حالت تهوع، کم کردن خارش بدن، افزایش پروتئین خون، افزایش گلوتاتیون داخل سلولی و سوپراکسید دیس موتاز گلبولهای سفید و قرمز خون، کاهش توتال کلسترول، عادی سازی سطح آمینوترانسفراز، حفظ سولفوبرو موفتالین سدیم، کاهش سطح و عادی سازی سطح اسپارتات آمینوترانسفرز، تنظیم بیلی روبین سرم

    احتمالاً یکی از تأثیرگذارترین مطالعات به روی گیاه دارویی خار مریم در مورد مسمومیت با قارچ آمیتا Amanita Phalloides شامل یکی از قوی ترین سم ها برای کبد به نام فالویدیو Phalloidin می باشد. چندین مورد مداخله خار مریم با این قارچ در آلمان دیده شده، خار مریم باعث محافظت کبد در قبال اثر این سم و جلوگیری از آثار تخریبی آن شد. بهترین نتیجه زمانی بدست آمد که موارد مسمومیت در عرض ۴۸ ساعت با خار مریم تحت درمان قرار گرفتند. میزان مرگ و میر از ۵۰٪ به ۱۰٪ کاهش پیدا کرد.

    طرز تهیه و مقدار مصرف: گیاه خار مریم می تواند به عنوان یک ماده غذایی، بصورت کپسول، عصاره و پودر مصرف شود. بسیاری از متخصصین عقیده دارند از آنجائی که مادهٔ مؤثر خار مریم (سیلی مارین) محلول ضعیفی در آب است، استفاده آن بصورت دمنوشی کم اثر خواهد بود و بهترین شکل استفاده آن بصورت عصاره الکلی میباشد. اما عده دیگری از درمانگران گیاهی بر این باورند که دمکردهٔ گیاه بمانند عصاره الکلی آن مؤثر می باشد.

    موارد منع مصرف و عوارض جانبی: ندارد

     

    منبع: https://asanteb.com/

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    تصویر امنیتی *

    سایت آسان طب یک مجله پزشکی آنلاین است که همه روزه مقالات مرتبط با سلامت و تندرستی، بررسی علل و راه های درمان انواع بیماری ها، معرفی انواع داروهای گیاهی و شیمیایی و همچنین مقالات مربوط به سبک زندگی و مراقبت از حیوانات خانگی را برای بهتر زیستن ایرانیان سراسر دنیا ارائه می کند.

    اگر چنانچه پیرامون بخش های مختلف سایت پزشکی آسان طب نقطه نظرات یا مقالاتی دارید، آسان طب با کمال میل آماده همکاری با شما عزیزان می باشد. از طریق بخش تماس با ما می توانید مشخصات، درخواست و تجارب خود را به همراه اطلاعات تماس برای ما ارسال فرمائید.

    خار مریم در کبد چرب
    خار مریم در کبد چرب
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *