حنا و ریزش موی ارثی

دوره مقدماتی php
حنا و ریزش موی ارثی
حنا و ریزش موی ارثی

متاسفانه از گذشته تا به امروز یکسری باورها و شایعات غلط درباره مو، ریزش مو، درمان ریزش مو و ریزش مو ارثی در ذهن مردم جا افتاده است که در اصل هیچ یک از آن‌ها از نظر علمی درست نیست و هیچ تاثیری در جلوگیری از ریزش مو یا از دست دادن مو ندارد. امروزه خیلی از مردان و زنان در جامعه درگیر ریزش مو ارثی هستند یا در خانواده خود زمینه ریزش مو آندروژنیک دارند و نگران این هستند که دچار آن بشوند و برای کسب اطلاعات در این زمینه یکسری تفکرات و روش‌های درمانی اشتباه را باور می‌کنند. اگر شما دچار ریزش مو ارثی شده‌اید پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را به طور کامل بخوانید چون ما در این نوشته به تمام باورهای غلط در این مورد و دلیل علمی آن اشاره کرده‌ایم.

1- استفاده از حنا باعث جلوگیری از ریزش موی ارثی می‌شود: تمامی مواد و داروهایی که فاقد تاثیر بر عوامل هورمونی منجر به ریزش موی ارثی هستند، تاثیری در جلوگیری از ریزش مو ندارند. برخی داروهای گیاهی از دیرباز به منظور تقویت موها استفاده می‌شده‌اند، اما باید در نظر داشت که اساسا مفهوم تقویت مو با مفهوم جلوگیری از ریزش موی ارثی متفاوت است.

 

تصویر 1: حنا

حنا و ریزش موی ارثی

دوره مقدماتی php

2- عصاره سیر روی پوست سر باعث توقف ریزش موی ارثی و رشد مجدد موهای ریخته شده می‌گردد: ریزش موی ارثی تحت تاثیر ژن و هورمون اتفاق می‌افتد پس واضح است که مواردی که روی ژن یا هورمون‌ها تاثیر ندارند نمی‌توانند از ریزش موها جلوگیری یا باعث رشد مجدد موها شوند، اما به ‌هر حال عصاره سیر به ‌واسطه موادی که منجر به تحریک خون‌رسانی پوست سر می‌شوند تا حدودی در بهبود خون‌رسانی و تغذیه موها موثر خواهد بود.

3- استفاده از کتیرا باعث توقف ریزش موی ارثی می‌گردد: برخی افراد با این تصور دست به مصرف بیش از حد کتیرا می‌زنند که خود باعث ریزش بیشتر موها می‌شود. باید گفت که هر عاملی که باعث حالت گیری موها در جهتی به غیر از خواب طبیعی موها شود منجر به ایجاد فشار بر عضله ظریف مو به نام ارکتور پیلای می‌شود که به‌مرور با تخریب این عضله، لنگر اتصال موها به پوست تضعیف و ریزش موها غیر ارثی از نوع ریزشش کششی تشدید می‌گردد.

 

تصویر 2: کتیرا

4- استفاده از شامپوهای حاوی پروتئین، ویتامین، کتیرا، مورد، حنا، سیر، فلفل و غیره برای جلوگیری از ریزش موی ارثی و رشد مجدد موهای ریخته شده مفید می‌باشند: اساسا شامپوها یکی از ضعیف‌ترین متدهای درمانی برای تمام مشکلات پوست و مو هستند چون اولا باید مدت نسبتا طولانی روی سر بمانند تا تاثیر داشته باشند (که عموما افراد حین استحمام این مقدار حوصله به خرج نمی‌دهند)، ثانیا میزان نفوذ آن‌ها به پوست سر کمتر از مابقی محلول‌ها یا سرم‌ها می‌باشند چرا که در شامپوها باید میزان کمتری از ترکیبات ایجاد نفوذپذیری در پوست نسبت به محلول‌ها به کار برد.

5- رنگ کردن موها با رنگ تیره باعث استحکام موها می‌شود: باید گفت که رنگ کردن موها مخصوصا از ریشه‌ها یکی از عوامل شناخته شده تخریب ساقه و پیاز موها است. اکسیدان موجود در رنگ‌ها در صورت استفاده مکرر تاثیرات جبران‌ناپذیری در تخریب موها ایجاد می‌کند که به تفصیل در مقاله‌ای مجزا تحت عنوان “ تاثیرات مواد آرایشی مو “ در مورد آن‌ها صحبت نموده‌ایم.

6- پروتئینه کردن مو: ویتامینه کردن و یا پروتئینه کردن موها باعث جلوگیری از ریزش موی ارثی می‌شود. اساسا ریزش موی ارثی پروسه‌ای مربوط به تاثیر هورمون بر ریشه موهاست و پروتئینه یا ویتامینه کردن موها به ساقه موها مرتبط می‌گردد، پر واضح است که این قبیل امور بر ریزش موها بی‌تاثیر خواهد بود.

7-  با تیغ تراشیدن موهای سر موجب تقویت، افزایش تراکم و ضخامت موها می‌گردد: این تصور به دلیل خطای دید ایجاد گردیده است، هر چه موها کوتاه‌تر باشند پرتر به نظر می‌رسند، چرا که موهای بلند روی یکدیگر خوابیده و فضای خالی بین موها را واضح‌تر می‌کنند در حالی که موهای خیلی کوتاه (crew cut) این حالت را ایجاد نمی‌نمایند.

ضمن این که موهایی که تازه از ریشه در می‌آیند لایه کوتیکولی ضخیم‌تری دارند که به‌مرور زمان و با ریزش برخی از پولک یا فلس‌های لایه کوتیکول قطر موها کمتر به نظر می‌رسد پس در مویی که بعد از تیغ زدن سر رشد می‌کند به دلیل وجود تعداد بیشتر این فلس‌ها موها ضخیم‌تر به نظر می‌رسد.

 

تصویر 3: تراشیدن مو با تیغ

8- مصرف میزان زیادی پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها جهت داشتن موهای سالم ضروری است: باید گفت که سیستم‌های جذب و استفاده از مواد مغذی بدن بسیار دقیق هستند و تنها از میزان مشخصی از مواد خوراکی مصرف شده بهره برده و مابقی ریزمغذی‌ها را دفع می‌نماید.

البته در برخی موارد که بدن توانایی دفع یا ذخیره این ریزمغذی‌ها را ندارد ممکن است انواع مسمومیت‌ها با ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها به وجود آید. لذا بهتر است داروهای حاوی پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها تحت نظر پزشک متخصص انجام پذیرد تا از مصرف بی‌رویه و آسیب‌رسان آن‌ها جلوگیری به عمل آید.

9- شستشوی سر با صابون‌های دست‌ساز از چربی حیوانات جهت تقویت موها سودمند است: به گفته دکتر نوایی، شاید سال‌ها پیش تنها ماده جهت شستشو صابون بوده است، اما امروزه با پیشرفت علم مواد شستشوی بسیار تخصصی‌تر برای شستشوی نقاط مختلف بدن و با اهداف مختلف تولید شده است، شامپوهای تخصصی مو قطعا بسیار مفیدتر از صابون‌هایی هستند که استفاده عمومی در شستشو دارند، پس باید پذیرفت که انواع شامپوهای سر نتایج خیلی بهتری از صابون‌های غیرتخصصی در حفظ و نگهداری سلامت موها خواهند داشت.

تصویر 4: صابون دست‌ساز

10- نرسیدن خون کافی به مغز موجب طاسی در آقایان می‌شود: درست است که خون‌رسانی کافی پوست سر برای بقا و سلامت موها ضروری است اما ریزش موی ارثی ارتباطی با خون‌رسانی نداشته و تحت تاثیر هورمون و ژنتیک فرد می‌باشد. ضمنا بد نیست بدانید که سیستم خون‌رسانی مغز از سیستم خون‌رسانی پوست سر کاملا مجزا می‌باشد.

11- ریزش موی ارثی آقایان به دلیل مسدود شدن منافذ پوستی به‌واسطه چربی سر است: وجود ژن‌هایی که باعث واکنش گیرنده‌های پیاز مو به هورمون‌های مردانه گردش خون می‌شوند دلیل ریزش ارثی موها می‌باشد.

عوامل دیگری هستند که به‌صورت تشدید کننده یا شروع کننده این پروسه می‌باشند یکی از این عوامل چربی و آلودگی ناشی از آن می‌باشد. دقت داشته باشید که صرف چرب بودن مو عامل ریزش موها نیست بلکه حتی مقداری چربی برای حفاظت از موها مفید نیز هست، در خلقت طبیعی نیز هر یک از پیازهای مو یک غده سباسه مجاور ریشه دارد که وظیفه آن ترشح سبوم یا چربی پوست سر می‌باشد، عامل آسیب‌رسان آلودگی ناشی از عدم شستشوی این چربی‌ها در زمان مناسب است.

12- نرسیدن هوای آزاد به موها دلیل ریزش موی ارثی است: به هیچ عنوان هیچ‌گونه هوا رسانی یا تغذیه از طریق هوای آزاد برای موها لازم نیست، آنچه که ما از موها می‌بینیم در واقع بخش مرده مو یا ساقه مو است و بخش زنده یا پیاز مو در زیر پوست قرار داشته و به‌وسیله عروق اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

البته فشار دائمی ناشی از گذاشتن انواع کلاه‌ها روی سر و یا تعریق و چربی ناشی از آن به شرطی که شسته نشوند ممکن است در شروع یا تشدید روند ریزش موی ارثی موثر باشند اما دلیل اصلی ریزش مو ارثی همان‌طور که از نامش پیداست وراثت و ژنتیک فرد است.

13- داروهای خوراکی و موضعی و یا لیزر مو می‌تواند موهای از دست رفته سر را پس از ریزش بازگرداند: هیچ درمان دارویی و یا لیزر یا پی آر پی و امثال آن در بازگرداندن موهای ریزش پیدا کرده موثر نمی‌باشند چرا که ریشه موها فیبروز شده یا اصطلاحا خشک شده و از بین رفته است. این درمان‌ها شاید فقط بتوانند موهای نازک شده را اندکی قطورتر نمایند ولی بازگشت موها، هرگز. در حال حاضر تنها راه موجود درمان موهای ازدست رفته کاشت موی طبیعی است.

14- برس زدن و شانه کشیدن بیش از حد پوست سر برای تقویت موها سودمند می‌باشد: شانه زدن موها تا حدودی باعث تقویت خون‌رسانی پوست سر شده و راه انتقال مواد غذایی و اکسیژن به ریشه‌ها را هموار می‌نماید اما باید توجه نمود که شانه زدن و برس کشیدن بیش از حد نه تنها مفید نیست بلکه با ایجاد تروما و آسیب فیزیکی ممکن است مضر نیز باشد.

15- فعالیت جنسی و یا خود ارضایی موجب ریزش موی سر می‌شود: هورمون‌های مردانه سطح تقریبا ثابتی در بدن افراد دارند و هیچ ارتباطی با افزایش فعالیت جنسی افراد ندارند پس ریزش موهای ارثی به فعالیت جنسی فرد وابسته نیست، البته در افرادی که با تزریق هورمون‌هایی از قبیل تستوسترون جهت عضله سازی و غیره سطح هورمون‌های مردانه را بالاتر از سطح استاندارد می‌برند شروع و پیشرفت ریزش موها شدت بیشتر از نرمال خواهند گرفت.

حنا و ریزش موی ارثی

16- نیروی مردانگی و یا قدرت جنسی در افراد کم مو کمتر و در مردان پُر مو بیشتر است: چنین تصوری به هیچ عنوان پایه علمی نداشته و ریزش موهای ارثی به ژنتیک فرد بستگی دارد، حتی در برخی بیماری‌ها که سطح هورمون مردانه پایین‌تر است ممکن است ریزش موی ارثی بعد از دریافت هورمون مردانه ایجاد شود که این خود نشان دهنده تاثیر ژنتیک فرد در ریزش موی ارثی می‌باشد.

17- اگر پدر شخصی دچار طاسی باشد به احتمال صد درصد آن فرد نیز طاس می‌شود: برای ایجاد هر صفت ژنتیک در یک فرد دو آلل تاثیر گذار است که هر آلل آن صفت از یکی از والدین به ارث می‌رسد. برای ایجاد ریزش موی ارثی در یک مرد وجود تنها یک آلل از دو آلل ژنتیک کفایت می‌کند، هر آلل از یکی از والدین به ارث می‌رسد پس ممکن است از پدری که طاس است و تنها یک آلل صفت طاسی را دارد آلل دیگر که صفت طاسی را ندارد به پسر به ارث برسد و پسر دچار ریزش موی ارثی نشود. دکتر پارسا نوایی گفت: حتی ممکن است پدر ریزش مو نداشته باشد و از مادر آلل صفت ریزش مو به پسر به ارث برسد.

بررسی دقیق شجره‌نامه برای تخمین ایجاد ریزش موی ارثی در یک فرد مفید است کما این که در برخی از موارد نیز جهش ژنتیک مسبب ایجاد ریزش موی ارثی شده و در هیچ یک از اعضای خانواده فرد سابقه ریزش موی ارثی وجود نداشته است.

18- خانم‌های مبتلا به ریزش موی ارثی مانند آقایان دچار طاسی کامل و وسیع سر می‌گردند: الگوی ریزش مو در خانم‌ها نسبت به آقایان متفاوت است و اکثرا به این صورت است که از چند سانتیمتر بالای خط مو ریزش مو شروع شده و نواحی رو و فرق سر را درگیر می‌کند.

19- با استفاده ازPRP، سلول‌های بنیادی و همانندسازی پیاز مو (hair cloning) می‌توان ریزش موی ارثی را درمان کرد: مادامی که هورمون مردانه در بدن فرد وجود دارد و با گردش خون به پیازهای مو می‌رسد اگر فرد ژن ریزش موی ارثی را داشته باشد هیچ راه گریزی از ایجاد ریزش مو برای فرد وجود ندارد. تنها راه درمان قطعی در حال حاضر کاشت موی طبیعی می‌باشد.

 

تصویر 5: پی آر پی مو

20- اضطراب و نگرانی عامل اصلی ریزش موی ارثی آقایان است: در صورتی که این باور درباره ریزش آندروژنیک مو در آقایان اشتباه است. ریزش موی ارثی حاصل ترکیبی از وجود ژن ریزش مو و هورمون مردانه در فرد است و عوامل دیگر از جمله استرس و اضطراب تنها ممکن است باعث شروع یا تشدید روند ریزش موی ارثی شود اما استرس و اضطراب ممکن است نوع دیگری از ریزش موی ارثی را ایجاد کند که تفاوت آن با ریزش موی ارثی در الگوی ریزش موها نهفته است.

به نقل از دکتر نوایی، در ریزش موی ارثی موها از دو طرف شقیقه‌ها و یا فرق سر شروع شده و به اطراف پیشروی می‌کنند اما در ریزش موی استرسی موها از همه نواحی سر ریزش پیدا می‌کنند. شایان ذکر است در بسیاری از موارد پس از رفع استرس‌های فرد شاهد رشد مجدد موهای ریزش پیدا کرده می‌باشیم.

نام (اجباری)

  • مدلهای هاشور ابرو 2020
  • آدرس پست الکترونیکی

    مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

    آدرس: اصفهان – خیابان چهارباغ بالا – جنب مجتمع پارک – طبقه فوقانی بانک سپه – کلینیک تخصصی پوست ، پیوند مو و لیزر هور

    تلفن: 03136662065 – 03136662224

    تلفن مشاوره کاشت مو: 09109105484

    *6655*1*5# :USSD کد

    مشاوره رایگان حضوری کاشت مو و ابرو با “جناب آقای دکتر پارسا نوایی” روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته بین ساعت 4 تا 6 بعدازظهر بدون نوبت قبلی در محل کلینیک برقرار می باشد.



    در طب سنتی درمان‌ ریزش مو به 2 گروه تقسیم می‌شود؛ درمان‌های موضعی و خوراکی. آنچه امروز بیشتر به کار می‌رود، درمان‌های موضعی است.



    حنا و ریزش موی ارثی



    ریزش مو دلایل گوناگونی دارد که طب سنتی برای آن ها درمان‌های متفاوتی پیشنهاد می‌دهد:


     

    * یکی از دلایل ریزش مو، مشکلات گوارشی و یبوست است که درمان آن مصرف خاکشیر، روغن زیتون و پرهیز از مصرف چای و سرخ کردنی هاست.

     

    * گاهی نیز به دلیل کم خونی، مو ریزش پیدا می‌کند در این صورت بهتر است کم خونی درمان شود.

     

    * مصرف داروهای اعصاب و هورمونی نیز ریزش مو را افزایش می‌دهد. اگر دلیل ریزش مو ریشه روانی و عصبی دارد مصرف گل‌گاوزبان، جوشانده به لیمو و شربت بادام توصیه می‌شود.

     

    * عامل ارثی نیز باعث ریزش مو می‌شود.

     

    * دلیل دیگر ریزش مو استفاده از مواد شیمیایی مثل شامپو و صابون است که به جای آن گل سرشور و صابون زیتون توصیه می‌شود.

     

    * دلیل دیگر ریزش مو می تواند خوردن غذاهای مانده و فاسد باشد.

     

    در طب مدرن تعداد داروهای موضعی که به رشد مو کمک کنند یا جلوی ریزش آن را بگیرند، بسیار کم است اما در طب سنتی درمان‌های نسبتا مناسبی هم برای پیشگیری از ریزش و هم افزایش روند رویش مو وجود دارد. البته این درمان‌ها زمان‌بر هستند و این اتفاق فقط در طب سنتی ایرانی نمی‌افتد و در تمام ‌مکاتب علمی ‌پوست، ریزش مو با دشواری درمان می‌شود و باید این مساله را درنظرگرفت.

    در طب سنتی درمان‌ ریزش مو به 2 گروه تقسیم می‌شود؛ درمان‌های موضعی و خوراکی. آنچه امروز بیشتر به کار می‌رود، درمان‌های موضعی است. از نظر طب سنتی، روند تولید مو به مسایل درونی بستگی دارد و لازم است فرد، مزاج معتدل و سالمی‌ داشته باشد تا رویش مویش سالم و درست انجام شود. در کسانی که به دلایل مختلف دچار اختلال مزاج هستند، ریزش مو دیده می‌شود. برای این گروه درمان‌های موضعی کافی نیست و لازم است با درمان‌های خوراکی، ابتدا مزاج اصلاح شود.


    برای پیشگیری از ریزش مو اصطلاحا از مواد قابض استفاده می‌شود و حنا، مورد و سدر در اصطلاح عام ریشه را سفت می‌کنند. نکته جالب اینکه هر 3 گیاه آثار ضدقارچ، ضدباکتری و ضدالتهابی هم دارند. افرادی که دچار ریزش مو می‌شوند، معمولا پوست ملتهبی دارند و بثورات پوستی و چربی در سطح پوست سر آن ها مشهود است. این 3 گیاه چربی و التهاب را کاهش می‌دهند و از ریزش مو پیشگیری می‌کنند.


     

    برخی گیاهان به افزایش خونرسانی موضعی کمک می‌کنند که از معروف‌ترین آنها گیاه رزماری است و فراورده‌های آن به‌راحتی در دسترس است. تمام گیاهانی که جریان خون موضعی را تقویت می‌کنند، نه‌تنها در پیشگیری از ریزش مو، بلکه در رشد مجدد آن نیز موثرند. رزماری آثار ضدالتهابی هم دارد و می‌تواند بیماری‌های التهابی پوست سر را بهبود دهد.

     

    حنا و ریزش موی ارثی

    برخی از ترکیب‌های بابونه و آویشن نیز خواص مشابه رزماری دارند و از فراورده‌های آنها برای بهبود اگزما و درماتیت استفاده می‌شود. آویشن نیز در عین حال که جریان خون موضعی را تقویت می‌کند، آثار ضدباکتری و ضدقارچ دارد و می‌تواند هم در پیشگیری از ریزش مو و هم تقویت رویش آن موثر باشد.

     

    از جمله داروها و تونیک‌ها یا تقویت‌کننده‌های گیاهی دیگر می‌توان به گیاه نخل مرداب اشاره کرد. این گیاه درگذشته به شکل خوراکی برای درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات استفاده می‌شد اما هم‌اکنون مصرف موضعی آن به دلیل تاثیری که بر هورمون‌های جنسی مردانه دارد و می‌تواند الگوی ریزش موی مردانه را کاهش می‌دهد، برای درمان ریزش مو به کار می‌رود.


    سبزی‌هایی مانند تره، سیر و موسیر برای تقویت مو مفید است. برای درمان ریزش موی سر باید کاری کرد تا جریان خون در زیر پوست سر تحریک شود. همچنین می‌توان علاوه بر استفاده از انواع پیاز خوراکی و سبزی‌ها، موها را با ماست شست‌وشو داد چون آب ماست از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

     

    مصرف جوانه گندم، سبوس برنج و نخودفرنگی نیز در تقویت مو موثر است و همچنین گفته می شود که یکی از علل ریزش مو علاوه بر کمبود ویتامینB، کمبود گوگرد در بدن است. این ماده معدنی در پیاز نرگس، پیاز عنصل و همچنین در انواع سبزی ها مثل تره، سیر و موسیر به وفور یافت می شود.

     

    برای به جریان انداختن خون در سر می توان موها را ماساژ داد به شرطی که صابون و شامپو قلیایی نباشد. مقدار کمی سیر را نیز می توان رنده کرد و بعد به آن مقداری عسل اضافه و مخلوط کرد و بر سر مالید.

    البته دقت داشته باشید که قرار دادن سیر و پیاز رنده یا ورقه شده روی پوست گرچه خون رسانی را تقویت می‌کند و خواص ضدالتهابی دارد، اما در برخی افراد باعث بروز تاول‌های شدید پوستی و حساسیت‌های شدید می‌شود و استفاده از آن ها برای این افراد، درست نیست.

  • عکس جدیدترین مدل مانتو پاییزی
  • فرآوری: مریم مرادیان نیری

    بخش تغذیه و آشپزی تبیان


    منابع:

    فارس – علی حسینی، متخصص طب سنتی


    شفاف – مهرداد کریمی، متخصص طب سنتی


     

    رفع خشکی و خارش پوست با طب سنتی

    حنا و ریزش موی ارثی

    حساسیت و آلرژی از دیدگاه طب سنتی

    رفع مشکلات پوست و مو با طب سنتی

    کلینیک پوست و مو و زیبایی دکتر مسعود جعفری

    کلینیک پوست و مو و زیبایی دکتر مسعود جعفری

    ارائه خدمات پوست و مو و زیبایی و لیزر و لیفت نخ

    دنبال کنید:

    بیشتر

    حنا و ریزش موی ارثی

    کلینیک پوست و مو و زیبایی دکتر مسعود جعفری © 2020. حق کپی رایت محفوظ است.

    نیرو گرفته از  – طراحی شده با قالب هیومن

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » پوست و مو » درمان ریزش مو: با قرآن، آب پیاز، روغن زیتون، دارو گیاهی، حنا / ریزش مو ارثی

    درمان ریزش مو : در این مقاله از بخش پوست و مو در وبسایت نایریکا به درمان ریزش مو, درمان ریزش مو در قران, درمان ریزش مو با آب پیاز, درمان ریزش مو با روغن زیتون, درمان ریزش مو ارثی, درمان ریزش مو با داروهای گیاهی, درمان ریزش مو مردان, درمان ریزش مو با حنا, داروی درمان ریزش مو می پردازیم.

    با ما همراه باشید.

    اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    درمان ریزش مو, درمان ریزش مو در قران, درمان ریزش مو با آب پیاز, درمان ریزش مو با روغن زیتون, درمان ریزش مو ارثی, درمان ریزش مو با داروهای گیاهی, درمان ریزش مو مردان, درمان ریزش مو با حنا, داروی درمان ریزش مو

    حنا و ریزش موی ارثی

    برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینکهای زیر استفاده کنید:

    پیامبر (ص) می فرمایند:

    موهایتان را حنا ببندید چرا که این کار دیده را جلا می بخشد, مو را می رویاند, تن را خوش بو می سازد و همسر مرد را آرامش می بخشد.

    درمان ریزش مو در قرآن

    امام رضا(ع) می فرمایند:

    انجیر, بوی بد دهان را از بین برده، دهان و استخوان ها را استحکام می بخشد و مو را می رویاند و برای درد درمانی موثر است.

    امام کاظم (ع) می فرمایند:

    در روز جمعه شستشوی سر با ختمی از سنت است که پوست و مو را نکو می کند و مایه ایمنی از سردرد است و روزی را سرشار کرده و فقر را باز می دارد.

    در پیاز ماده ای به نام گوگرد وجود دارد که وقتی با آب پیاز کف سر را مالش می دهیم سبب می شود تا خون در سر بهتر به جریان در آید و علاوه بر این به کلاژن سازی پوست نیز کمک می کند.

    درمان ریزش مو با آب پیاز

    چند عدد پیاز را بردارید و پوست کنید و درون یک مخلوط کن بریزید و سپس به وسیله یک توری آب آن را خارج کنید و با آب حاصله پوست سرتان را ماساژ دهید و اجازه دهید این محلول یک ساعت بر روی سر شما بماند و بعد با یک شامپوی مناسب سرتان را بشویید و آبکشی کنید.

    استفاده از روغن زیتون برای مو علاوه بر شفاف کردن موها، به رشد مو های جدید هم کمک بسیار زیادی می کند.

    سعی کنید قبل از خواب مقداری روغن زیتون به موهای خود بمالید و آن را با پارچه ای (مثل روسری) بپوشانید و بخوابید.

    درمان ریزش مو با روغن زیتون

    فردا صبح موهای خود را بشویید.

    اگر چند بار این کار را تکرار کنید، رشد موهای جدید را در سرتان احساس می کنید .

    یونانیان قدیم از این روش به عنوان درمان طبیعی ریزش موهای خود استفاده می کردند .

    این کار سبب حذف باکتری ها از فولیکول های مو می شود که در نهایت منجر به رشد موهای فرد می شود .

    یکی از راههای جلوگیری از ریزش مو درمان های موضعی و داروهایی است کع در ادامه آورده شده اند:

    استفاده از داروی ریزش مو ماینوکسیدیل ۲ یا ۵% بر روی پوست سر سرعت ریزش مو را کاهش داده و در درمان ریزش مو در زنانو مردان موثر است و در برخی افراد باعث می‌شود بخشی از موها دوباره رشد کنند.

    البته، این محصول گران بوده و به ندرت پیش می‌آید که باعث درمان قطعی ریزش مو و بهبود طولانی مدت قابل قبولی شود.

    درمان ریزش مو ارثی

    در مواردی که درمان ریزش موی ارثی نتیجه می‌دهد نیز، بهبود حاصله تنها تا زمان استفاده از محلول حفظ می‌شود.

    گاهی اوقات، ماینوکسیدیل در محل استعمال باعث تحریک‌پذیری یا واکنش‌های آلرژیک پوست می‌شود.

    بهترین قرص برای ریزش مو در مردان ، قرص های فیناستراید است؛قرص‌های فیناستراید جهت کاهش سطح هیدروتستوسترون استفاده می‌شود که باعث کم شدن و درمان ریزش مو در مردان شده و احتمالاً به رویش مجدد موها کمک می‌کند.

    حنا و ریزش موی ارثی

    معمولاً برای مشاهده نتیجه این دارو برای ریزش مو دست کم به ۳ تا ۶ ماه مصرف مداوم نیاز است.

    کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ از عوارض شناخته شده این قرص‌ها هستند.

    نتایج بدست آمده از این درمان ریزش مو مردان و زنان ظرف ۶ تا ۱۲ ماه پس از قطع استفاده از این قرص‌ها از بین می‌رود.

    استفاده از داروی ریزش مو مثل سپیرونولاکتون، سیپروترون استات، فلوتامید و سایمتیدین در زنان باعث مهار عملکرد دی‌هیدروتستوسترون در پوست سر شده و تا حدودی در درمان ریزش مو و بهبود آن موثر است.

    البته، باید در دوران بارداری از مصرف سپیرونولاکتون و سیپروترون استات اجتناب شود زیرا آن‌ها می‌توانند باعث زنانه شدن جنین مذکر شوند؛ در دوران شیردهی نیز باید از مصرف هر دو اجتناب شود.

    فلوتامید خطر آسیب رساندن به کبد را به همراه دارد.

    لازم به یادآوری است که تمام روشهای درمان ریزش موی سر موضعی و خوراکی تنها تا زمانی تأثیر دارند که از آن‌ها استفاده می‌شود.

    به علاوه، هیچ یک از این درمان‌ها تأثیر چشمگیری ندارد.

    برای برخی افراد، استفاده از انواع کلاه‌گیس‌ها و حتی اکستنشن‌های مو کمک بسیاری زیادی به پنهان کردن ریزش موی ارثی می‌کند.

    کلاه گیس‌ها (موهای مصنوعی) دو نوع دارند؛ آن‌ها از موهای طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شوند.

  • عکس دختر لاکچری اسپرت
  • کلاه‌گیس‌ها و کلاه‌گیس‌های تکه‌ای ساخته شده از موی مصنوعی معمولاً ۶ تا ۹ ماه دوام داشته و نگهداری و شست‌وشوی آن‌ها راحت است اما حرارت به آن‌ها آسیب زده و پوشیدنشان باعث احساس گرما در پوست سر می‌شود.

    کلاه‌ گیس‌ ها یا کلاه‌گیس‌های تکه‌ای ساخته شده از موی واقعی ظاهری طبیعی‌تر داشته و می‌توان آن‌ها را با حرارت پایین حالت داد.

    اسپری‌های حاوی فیبرهای کوچک رنگ شده که از طریق اینترنت هم قابل خریداری هستند به برخی افراد کمک می‌کنند تا طاسی خود را پنهان کنند.

    البته، در صورت خیس شدن موها (به وسیله باران، شنا یا تعریق) این مواد شسته شده و معمولاً تنها تا نوبت بعدی شانه کردن یا شست‌وشوی سر دوام دارند.

    یکی از روش ها برای درمان ریزش شدید موی سر، جراحی است.

    بیمه‌ها درمان‌های جراحی را پوشش نمی‌دهند.

    این درمان‌ها به صورت خصوصی انجام شده و عبارتند از (۱) کاشت مو، که در آن فولیکول‌های مو از پشت و کناره‌های سر برداشته شده و به نقاط طاس سر پیوند زنده می‌شوند، و (۲) کاهش پوست سر که در آن مساحتی به شکل یک بیضی از پوست ناحیه طاس برداشته شده و نواحی مجاور حاوی مو کشیده شده و به هم نزدیک می‌شوند.‌

    گاهی اوقات برای کشیدن پوست از اتساع دهنده‌های بافتی استفاده شده و همچنین اسکارهای به جا مانده از کاهش پوست سر بیش از حد به چشم می‌خورند.

    اولین قدم در درمان ریزش مو ماساژ پوست سر با روغن موی مناسب است.

    ماساژ مو و پوست سر موجب افزایش جریان خون به ریشه و فولیکول های مو می شود در نتیجه ریشه ی مو را قوی تر میکند.

    حنا و ریزش موی ارثی

    ماساژ پوست سر یک تا دوبار در هفته با روغن های طبیعی و گیاهی مثل روغن نارگیل، بادام، زیتون و رزماری در کاهش ریزش مو مؤثر است.

    همچنین برای گرفتن بهترین نتیجه چند قطره از روغن رزماری را به روغن موی خود اضافه کنید.

    درمان ریزش مو با داروهای گیاهی

    آمله یا گوس بری هندی نوعی میوه استوایی و انگور شکل است که برای رشد طبیعی و سریع مو استفاده می شود.

    این میوه سرشار از ویتامین C است که کمبود آن ریزش مو را بدنبال دارد.

    خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتری آمله به حفظ پوست سر و رشد مو کمک میکند.

    یک قاشق سوپخوری آمله را به همین مقدار آب لیموی تازه مخلوط کنید و پوست سر را با آن ماساژ دهید و با کلاه مخصوص بپوشانید.

    این کار را شب انجام داده و صبح با شامپوی مناسب آن را شست و شو دهید.

    استفاده از روغن آمله هم توصیه میشود.

    شنبلیه بخصوص دانه ی آن از گیاهان مؤثر در درمان ریزش مو است.

    دانه های شنبلیله حاوی هورمون هایی است که باعث افزایش رشد مو و کمک به بازسازی فولیکول های مو میشوند.

    آنها همچنین حاوی پروتئین و اسیدنیکوتینیک هستند که رشد مو را تحریک میکنند.

    یک لیوان دانه شنبلیله را در شب خیس کنید و صبح دانه ها را خرد کرده تا به یک خمیر تبدیل شوند.

    سپس آنها را روی موها و پوست قرار داده و با کلاه بپوشانید.

    بعد از حدود ۴۰ دقیقه موهایتان را آبکشی کنید.

    این کار را هر روز صبح به مدت یک ماه انجام دهید.

    آب پیاز بدلیل داشتن گوگرد فراوان از ریزش مو جلوگیری میکند.

    خواص ضدباکتریایی آب پیاز باعث کشتن میکروبها، انگل و درمان عفونتهای پوستی که یکی از علل ریزش مو است، خواهد شد.

    برای استفاده از آب پیاز برای درمان ریزش مو کافیست تا آب یک پیاز را مستقیما روی پوست بمالید و پس از ۳۰ دقیقه آن را شست و شو دهید.

    روش دیگر مخلوط کردن سه قاشق غذاخوری آب پیاز و دو قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق روغن زیتون است.

    این سه ماده را با هم مخلوط کرده و به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست سر قرار دهید و سپس آن را بشویید.

    هر یک از این روشها را حداکثر سه بار در هفته تکرار کنید.

    آلوئه ورا حاوی آنزیم هایی است که بطور مستقیم باعث رشد موهای سالم می شود.

    استفاده منظم از آب یا ژل طبیعی آلوئه ورا خارش سر، شوره و قرمزی پوست را کاهش می دهد و رشد مو را افزایش خواهد داد.

    برای استفاده از آلوئه ورا مقدرای ژل یا آب آن را روی پوست سر بمالید و پس از چند ساعت سر را با آب گرم آبکشی کنید.

    این روند را سه تا چهار بار در هفته تکرار کنید.

    همچنین مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا با معده خالی منجر به رشد بهتر مو خواهد شد.

    ریشه شیرن بیان یکی از گیاهانی است که مانع از ریزش مو و آسیب به مو می شود.

    مصرف این گیاه منافذ پوست سر را باز میکند، پوست را تمیز کرده و از ایجاد پوسته، شوره سر و ریزش مو و طاسی جلوگیری می کند.

    یک قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان را با یک فنجان شیر و یک چهارم قاشق چایخوری زعفران مخلوط کنید.

    مخلوط بدست آمده را در شب قبل از خواب روی سر بمالید و صبح مو هارا آبکشی کنید.

    این کار را یک تا دوبار در هفته تکرار کنید. همچنین مصرف روزانه دمنوش شیرین بیان سه بار در روز در درمان ریزش مو مؤثر است.

    آب چغندر حاوی کربوهیدرات، پروتئین، پتاسیم، فسفر، کلسیم و ویتامین B و ویتامین C است.

    همه ی این مواد مغذی برای رشد موهای سالم ضروری هستند.

    علاوه بر آنکه نوشیدن آب چغندر قند یا لبو برای رشد مو مفید است بلکه جوشاندن چندبرگ چغندر و مخلوط کردن آب آن با مقداری حنا نوعی خمیر ایجاد میکند.

    آن را روی پوست سر بمالید و بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بشویید.

    دانه روغنی کتان منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که مانع ریزش مو و منجر به رشد بیشتر مو خواهد شد.

    برای کنترل ریزش مو یک قاشق غذاخوری دانه کتان را در یک لیوان آب خیسانده و هر صبح مصرف کنید.

    همچنین اضافه کردن دانه کتان به سالاد، سوپ و شیرینی جات مؤثر است.

    استفاده از روغن دانه کتان بعنوان روغن ماساژ مو و پوست سر مانع از ریزش مو خواهد شد.

    با اضافه کردن نارگیل رنده شده به مقداری آب و جوشاندن آن به مدت ۵ دقیقه شیر نارگیل طبیعی و خانگی درست کنید.

    پس از سرد شدن آن را روی پوست سر بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه با شامپوی مناسب شست و شو دهید.

    همچنین اضافه کردن چند دانه فلفل سیاه و پودر زردچوبه به شیرنارگیل خاصیت آن را بیشتر خواهد کرد.

    ( توصیه می شود حتما با مشورت پزشک مصرف شود تا عوارضی مثل تشدید ریزش مو نداشته باشد)

    اداره کل غذا و داروی آمریکا دو دارو برای درمان الگوی طاسی مردان، را تائید کرده است:

    مینوکسیدول (روگین): روگین به صورت مایع و فوم روی پیشخوان ها موجود است برای رویش مو و جلوگیری از ریزش مو ،روزی دوبار روی پوست سر استفاده کنید.

    فیناستراید: فیناستراید، به صورت قرص است و دوبار در روز مصرف می شود این دارو ،فقط با تجویز دکتر قابل خریداری است .

    در مورد هر دوی این داروها ، ممکن است یک سال طول بکشد تا نتیجه دیده شود، و شما باید مدام از این داروها استفاده کنید، تا اثرات آن باقی بماند.

    درمان ریزش مو مردان

    دو مرحله ی مهم در کاشت مو ،کاشت فولیکول و برداشت فولیکول مو هستند.

    کاشت فولیکول مو(FUT) :این روش سنتی تر است و در آن قسمتی از پوست پشت سر ،در جایی که تعداد زیادی مو وجود دارد، برداشته می شود و موها دوباره در قسمت هایی از سر که ریزش مو دارند، قرار داده می شود.

    برداشت فولیکول مو(FUE):در این روش ،فولیکول مو مستقیما از پوست کف سر برداشته می شود و روی قسمت های بدون موی سر کاشته می شود.

    نکته مهم :برای انجام کاشت مو حتما به مراکز تخصصی و تایید شده مراجعه کنید.

    لیزر درمانی ،به عنوان روشی شناخته شده است که تورم در فولیکول های مو را که باعث توقف رشد موشده است ،کاهش می دهد.

    تحقیقات کمی بر روی اثر گذاری لیزر، بر روی ریزش مو انجام شده است ،ولی تحقیقی در سال ۲۰۱۶ نشان داده است، که لیزر درمانی در حد کم ، برای درمان الگوی ریزش مردانه ، بی خطر و تاثیر گذار است که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

    اگر شما سیگاری هستید، احتمالا در مورد تمام اثرات منفی ای که سیگار کشیدن بر روی سلامتی شما دارد، شنیده اید اما آیامی دانید که سیگار کشیدن، باعث ریزش مو در قسمت بالای چروک های صورت و خاکستری شدن زودرس موها می شود؟تحقیقات نشان می دهد ،که رابطه ای بین سیگار کشیدن و ریزش مو وجود دارد اگر می خواهید از طاس شدن خود جلوگیری کنید، ترک سیگار ایده ی خوبی به نظر می رسد.

    ماساژ سر، نه تنها حسی فوق العاده است ، بلکه به حل ریزش مو هم کمک می کند ماساژ پوست سر، فولیکول های مو را تحریک می کند در یک تحقیق کوچک، مردان ژاپنی سالم، که برای مدت ۲۴ هفته ، ۴ دقیقه در روز، ماساژ پوست سر گرفته اند، در آخر موهای ضخیم تری داشتند.

    شواهدی موجود است ،که روغن نعنا به رشد موکمک می کند روغن رزماری نیز ،به طور سنتی برای افزایش چرخش خون در پوست سر استفاده می شده است طبق تحقیقی در سال ۲۰۱۳، عصاره برگ رزماری، رویش مجدد مو در موش ها را سریع تر می کند.

    روغن نارگیل، روغن کرچک، و روغن زیتون نیز خیلی پیشنهاد می شوند، ولی تحقیقات درباره ی فواید آنها، بر رویش مو محدود است.

    یک رژیم متعادل خوب، می تواند موهای شما را در بهترین حالت خود قرار دهد مطمئن شوید که رژیم شما شامل انواع سبزیجات، میوه، گندم کامل، چربی های غیر اشباع و پروتئین های کم چرب است ،و ورودی شیرینی به بدن خود را محدود کنید ؛

    ویتامین ها و موادهای معدنی، به خصوصی، نیز به سلامت موی شما ارتباط دارند.

    سعی کنید ،این نوع از غذاها را وارد رژیم غذاییتان کنید غذاهای غنی از آهن، مانند گوشت گاو کم چربی، لوبیا، سبزیجات برگ سبز، گندم های غنی شده با آهن، و تخم مرغ.

    غذاهای سرشار از اسید چرب امگا۳، مانند سالمون، ماهی خالدار، ماهی تن، بذر کتان، زرده تخم مرغ، شاهدانه و گردو.

    غذاهایی با پروتئین بالا :به طور مثال تخم مرغ، گوشت های کم چربی، غذاهای دریایی

    نخل ارهای ،گیاهی است که توت های ریزی دارد و اغلب بخشی از درمانی است که برای پروستات بزرگ شده استفاده می شود در حالی که تحقیقات در مورد اثر نخل ارهای برای درمان ریزش مو خیلی محدود است، یک تحقیق، اثرات مثبتی بر روی مردانی که با فرمول موضعی درمان شده اند، نشان داده است.

    بیوتین ،یک ویتامین است که به طور طبیعی در این غذاها یافت می شود:

    آجیل ها – سیب زمینی شیرین – تخم مرغ – پیاز و جو دوسر ؛

    شواهدی وجود دارد ،که مصرف مکمل های بیوتین، شدت ریزش مو را کاهش می دهد، ولی بیشتر تحقیقات بر روی زنان انجام شده است.

    تحقیقات در سال ۲۰۰۲ ،نشان می دهد که استفاده آب پیاز ،به عنوان درمان موضعی در افرادی که ریزش موی تکه تکه در ناحیه های مخلتف دارند ،نسبت به آب شیر نتیجه شگفت انگیزتری در رشد مجدد مو دارد.

    بهیرنگراج، که آفتاب گردان تقلبی نیز نامیده می شود، از تیره آفتاب گردان است که در طب سنتی هندی (آیو وردا) به عنوان گیاهی که موجب رشد مو می شود ، شهرت دارد تحقیقات بر روی موش ها، نشان داده است که عصاره گیاه،نسبت به ماینوکسیدول اثر بهتری بر رشد مجدد مو داشته است اگرچه، برای تائید این اثرات بر روی انسان ،تحقیقات بیشتری نیاز است.

    یکی دیگر از درمان های گیاهی که مدعی درمان ریزش مو است، چای سبز است.

    یک تحقیق بر روی موش های مرکب پلی فنولیکی، نشان داده است ،که چای سبز یک درمان طبیعی برای درمان ریزش مو است ،ولی هیچ تحقیقات انسانی برای تائید این اثرات انجام نشده است.

    ختمی چینی در هند به طور وسیع برای رشد مو داد و ستد می شود تحقیقات بر روی موش ها اثرات مثبتی نشان داده است، ولی هیچ تحقیقی بر روی انسان انجام نشده است.

    حنا و روغن حنا از جمله مواد گیاهی است که می‌تواند در تقویت مو بسیار موثر باشد.

    برگ‌های این گیاه خنک و تقویت‌ کننده مو و پوست است.

    درمان ریزش مو با حنا

    حنا ریشه مو را سفت می‌کند.

    روش استفاده از حنا به صورت موضعی است البته هنگام استفاده از حنا باید به جنس مو توجه شود چون ممکن است این ماده گیاهی مو را خشک کند.

    برای جلوگیری از خشکی مو می‌توان آن را با مواد دیگری مانند روغن بنفشه و روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کرد.

    بسته به‌شدت و ضعف و خشکی مو و چربی مو می‌توان حنا را هفته‌ای یک تا دو بار استفاده کرد.

    ماینوکسیدیل موضعی از ریزش و نازک شدن موها جلوگیری کرده و رشد موهای جدید را تحریک می‌نماید.

    این دارو می‌تواند به افرادی که از انواع مختلف عارضه ریزش مو از جمله طاسی‌های با الگوی مردانه و زنانه که با عنوان آلوپسی آندروژنتیک هم شناخته می‌شود؛

    ریزش موی سکه‌ای که یک بیماری خودایمنی است که در اثر آن سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم بدن از جمله فولیکول‌های مو حمله می‌کند؛

    بیماری تلوژن افلوویوم که در اثر آن موی سر به خاطر اختلال در چرخه تولید مو در بدن دچار ریزش می‌شود؛

    داروی درمان ریزش مو

    آناژن افلوویوم یا ریزش موی سریع که به علت استفاده از روش‌های درمانی خاصی مانند شیمی درمانی اتفاق می‌افتد؛

    هیپوتریکوزیس که یک بیماری نادر است و در اثر آن موهای بسیار ریزی بر روی پوست سر و بدن رشد می‌کند و نیز برخی از اشکال ریزش موی ناشی از جراحت و جای زخم رنج می‌برند، کمک ‌نماید.

    نحوه تأثیر این دارو در درمان ریزش مو هنوز به خوبی شناخته نشده است، اما افراد زیادی توانسته‌اند با مصرف آن به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنند.

    اگرچه داروی ماینوکسیدیل به صورت بدون نسخه نیز قابل تهیه است، اما برای دستیابی به نتایج بهتر سعی کنید با یک متخصص مو در مورد مصرف آن مشورت کنید.

    پزشک متخصص مو می‌تواند علت دقیق ریزش مو را در شما تشخیص داده و مشخص کند که کدام غلظت از داروی ماینوکسیدیل (۲ درصد یا ۵ درصد) برای شما مناسب‌تر است.

    علاوه بر آن، متخصص مو می‌تواند نحوه صحیح استفاده از این دارو را به شما نشان دهد.

    داروی ماینوکسیدیل به شکل کف یا مایع تولید می‌شود.

    برای دستیابی به بهترین نتایج، این دارو باید دو بار در روز مستقیماً بر روی پوست سر مالیده شود.

    البته ممکن است ۴ ماه تا یک سال طول بکشد تا موها به طور محسوسی ضخیم و پرپشت شوند.

    همچنین ممکن است در اوایل دوره مصرف این دارو، ریزش موی سر شما هم بیشتر شود و حتی این ریزش مو تا یک یا دو ماه بعد همچنان ادامه داشته باشد.

    بعد از حدود ۶ ماه، متخصص مو روند پیشرفت درمان و تأثیر دارو را ارزیابی می‌کند.

    برای این منظور پزشک عکس‌های فعلی موی سر شما را با عکس‌هایی که در شروع دوره درمان گرفته شده است، مقایسه می‌کند و تعداد تار موهای جدید در واحد سطح پوست سر را شمارش می‌کند.

    اگر نتایج برای شما رضایت‌بخش بود، می‌توانید مصرف این دارو را تا هر زمان که لازم باشد ادامه بدهید، اما اگر مصرف دارو را متوقف کنید، ریزش شدید مو نیز اغلب دوباره شروع می‌شود.

    عوارض جانبی ناشی از داروی ماینوکسیدیل خیلی به ندرت گزارش شده است، اما می‌تواند شامل قرمزی و حساسیت پوست سر و رشد مو در صورت باشد.

    فیناستراید دارویی است که برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه یا همان آلوپسی آندروژنتیک تجویز می‌شود.

    این دارو سرعت ریزش موها را کاهش می‌دهد و رشد موهای جدید را تحریک می‌نماید.

    نحوه عملکرد این دارو از طریق جلوگیری از تولید هورمونی که فولیکول‌های مو را در بدن از بین می‌برد، می‌باشد.

    این دارو یک بار در روز به صورت خوراکی مصرف می‌شود و بیشترین کارآیی آن هنگامی خواهد بود که هر روز در ساعت خاصی خورده شود.

    آثار داروی فیناستراید بعد از حدود ۴ ماه از شروع مصرف، قابل مشاهده خواهد بود، اما معمولاً تا یک سال بعد هم می‌توانید افزایش محسوس رشد موها را ببینید.

    پزشک متخصص موی شما بعد از حدود ۶ ماه روند پیشرفت نتایج را بررسی می‌کند تا مشخص شود که آیا ادامه مصرف این دارو برای شما فایده‌ای دارد یا خیر.

    اگر تأثیر دارو خوب باشد می‌توان درمان را تا زمانی که رشد و تراکم موها به حد مطلوبی برسد، ادامه داد، اما اگر مصرف دارو متوقف شود، ممکن است ریزش موها دوباره شروع شود.

    عوارض جانبی ناشی از داروی فیناستراید خیلی نادر است، اما می‌تواند شامل اختلال نعوظ و افسردگی باشد.

    آنتی‌آندروژن‌ها داروهایی هستند که مانع از فعالیت هورمون‌های آندروژن می‌شوند.

    آندروژن‌ها هورمون‌های جنسی هستند که فولیکول‌های مو را تخریب کرده یا به آنها صدمه می‌زنند.

    بنابراین داروهای آنتی‌آندروژن می‌توانند ریزش مو با الگوی زنانه که با عنوان آلوپسی آندروژنتیک نیز شناخته می‌شود را در خانم‌ها متوقف کنند.

    داروهای آنتی‌آندروژن را فقط با ارائه نسخه پزشک می‌توان تهیه کرد.

    این داروها شامل اسپیرونولاکتون و کنتراسپتیوها یا همان قرص‌های ضد بارداری است که حاوی استروژن هستند.

    داروهای آنتی‌آندروژن معمولاً تأثیر خود را حدود ۴ ماه بعد از شروع مصرف نشان می‌دهند.

    برای جلوگیری از ریزش مجدد موها لازم است که این دارو حتماً به صورت درازمدت مصرف شود.

    داروهای آنتی‌آندروژن می‌تواند عوارض جانبی مختلفی از جمله اختلال در سیکل قاعدگی و خواب‌آلودگی را به دنبال داشته باشد.

    خانم‌هایی که قصد دارند باردار شوند، نباید از این داروها استفاده کنند.

    بعضی از انواع ریزش مو ناشی از بیماری‌های خودایمنی می‌باشد و درمان آنها با مواردی از ریزش مو که ناشی از اختلالات هورمونی است، کاملاً متفاوت خواهد بود.

    بیماری خودایمنی به شرایطی گفته می‌شود که طی آن، سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و اندام‌های سالم از جمله به پوست و فولیکول‌های مو حمله می‌کند و گاهی از اوقات فولیکول‌های سالم مو را به طور کامل از بین می‌برد.

    داروهای کورتیکواستروئیدی برای درمان بیمارانی که از ریزش موی سکه‌ای (آلوپسی آره آتا)، لیکن پلان و لوپوس اریتماتوی دسکوئید رنج می‌برند، استفاده می‌شود.

    این داروها در سرکوب سیستم ایمنی بدن نقش دارند و بنابراین می‌توانند اثرات ناشی از بیماری‌های خودایمنی را مختل کرده و امکان رشد مجدد موها را فراهم کنند.

    استروئیدها به صورت محلول‌های خوراکی یا تزریقی عرضه می‌شوند و برای تهیه آنها حتماً به نسخه پزشک نیاز است.

    پزشک متخصص مو بر اساس سن شما و شدت علائم عارضه تعیین می‌کند که مصرف کدام داروی کورتیکواستروئیدی و به چه روشی برای شما مناسب‌تر است.

    برای کودکانی که به عارضه ریزش موی سکه‌ای مبتلا شده‌اند، می‌توان یک کرم استروئیدی موضعی را بر روی پوست سر یا بدن در محل بروز علائم عارضه استفاده کرد.

    در بزرگسالان ممکن است که متخصص مو، داروی استروئیدی را به پوست سر یا بدن تزریق کند.

    در هر جلسه درمانی ممکن است تا ۸۰ تزریق در محل لکه‌های طاسی انجام شود.

    جلسات درمانی با داروهای استروئیدی را می‌توان هر ۴ تا ۶ هفته یک بار برنامه‌ریزی کرد.

    رشد مجدد موها از یک تا دو ماه بعد از شروع درمان آغاز خواهد شد.

    اگر موهای شما رشد نکند و یا نتوانید سوزن‌های مورد استفاده برای تزریق استروئید را تحمل کنید، پزشک متخصص مو ممکن است نوع خوراکی این داروها را برای مدت ۸ تا ۱۰ هفته برایتان تجویز کند.

    در صورتی که بعد از حدود ۶ ماه نتایج محسوسی از این داروها حاصل نشود، باید روند درمان را متوقف کرد.

    داروهای کورتیکواستروئید موضعی و تزریقی دارای برخی عوارض جانبی از جمله حساسیت و خارش سر که می‌تواند منجر به زخم شدن آن شود، نازک شدن پوست سر و قرمزی یا پُف کردن صورت می‌باشد.

    علاوه بر آن، مصرف نوع خوراکی این داروها می‌تواند باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و کاهش توانایی بدن در مبارزه با عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی شود.

    اگر ریزش موی شما به علت یک عفونت قارچی به نام تینه‌آ کپیتیس یا طاسی با الگوی کرم حلقوی (ringworm) باشد، متخصص مو یک داروی ضد قارچ برایتان تجویز می‌کند که هر روز باید آن را به صورت خوراکی مصرف کنید.

    مشاهده نتایج مصرف این دارو اغلب به یک تا دو ماه زمان نیاز دارد و درمان با این دارو هم معمولاً تا چندین ماه ادامه پیدا می‌کند تا قارچ عامل بیماری به طور کامل از بین برود.

    اگر درمان این عارضه بلافاصله بعد از بروز علائم آن آغاز شود، می‌توان به نتایج بسیار خوبی از نظر رشد مجدد موها دست پیدا کرد.

    عوارض جانبی ناشی از داروهای ضد قارچ می‌تواند شامل خارش و جوش‌های پوستی، اسهال و درد شکم ( درد معده) باشد.

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    مالیات خودرو، سکه، املاک، هنرمندان، پزشکان، خروج از کشور، مالیات بر درآمد

    تعطیلی مدارس و دانشگاه ها / بازگشایی مدارس و دانشگاه ها / اخبار آموزش و پرورش

    دعای روز یکشنبه / ذکر روز یکشنبه 🔥 دعای امروز / ذکر امروز

    تعبیر خواب خروس: خروس سفید، سیاه، لاری، وحشی / خواب خروس مرده

    تنقیه: عوارض و مضرات تنقیه مکرر / تنقیه با آب و صابون، روغن زیتون، قهوه و شلنگ

    سال ۱۳۹۹ : لحظه تحویل سال ۹۹ و پیام تبریک عید ۹۹ / پیامک و اس ام اس سال نو

    افسردگی: تعریف، علائم و درمان / اختلالات افسردگی مزمن و شدید / افسردگی نوجوانان

    فال قهوه / فال قهوه روزانه (انواع فال و طالع بینی) / نایریکا

    پف زیر چشم: علت و درمان با کرم / پف زیر چشم و کبد و کم خونی و در کودکان

    تعبیر خواب سگ / دیدن سگ در خواب (کاملترین مرجع تعبیر خواب)

    جاهای دیدنی گیلان و جاذبه های گردشگری آن / مکانهای گردشگری استان گیلان

    فال PMC 🔥 فال پی ام سی روزانه نایریکا

    زینب سلیمانی فرزند حاج قاسم: بیوگرافی / ماجرای اینستاگرام / داماد سردار سلیمانی

    اینترنت خانگی : آخرین اخبار / افزایش سرعت اینترنت، بدون افزایش قیمت

    اینترنت پرسرعت: اخبار / VDSL چیست / تفاوت ADSL و VDSL، سرعت دانلود و آپلود

    کشمش: خواص و مضرات / خواص کشمش برای پوست و مو، لاغری و حافظه و لاغری

    کندر: خواص و مضرات و نحوه مصرف / کندر برای دیابت / ماسک کندر برای صورت

    ابیانه / فاصله تهران تا ابیانه / سوغات ابیانه / آخرین اخبار روستای ابیانه

    محمدرضا گلزار : بیوگرافی / ازدواج و همسر محمدرضا گلزار / عکس ها

    دعای نادعلی: خواص برای ازدواج، تسخیر قلب و جلب محبت/ دعای نادعلی صغیر

    روز پزشک : تاریخ روز پزشک سال ۱۴۰۰ و ۹۹ / روز بزرگداشت ابوعلی سینا

    اریترومایسین: عوارض / در بارداری / تفاوت اریترومایسین با آزیترومایسین

    هل سبز: طبع، خواص، مضرات در طب سنتی / قیمت، طریقه مصرف / چای هل و دارچین

    سریال پایتخت ۶ / پایتخت ۷ : داستان، بازیگران، حواشی + عکس

    جوانه گندم: خواص، مضرات، طرز تهیه / جوانه گندم برای پوست، بدنسازی، کودکان

    انتخاب اسم : نام های انتخابی تهرانی‌ ها برای فرزندانشان در ۳ ماه نخست سال ۹۸

    سبوس برنج: طبع، خواص، مضرات + ماسک و دمنوش / سبوس برنج برای یبوست و مو

    اینستکس : آخرین اخبار / گام های اولیه برداشته شده در اینستکس ناکافی است

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » پوست و مو » درمان ریزش مو: با قرآن، آب پیاز، روغن زیتون، دارو گیاهی، حنا / ریزش مو ارثی

    درمان ریزش مو : در این مقاله از بخش پوست و مو در وبسایت نایریکا به درمان ریزش مو, درمان ریزش مو در قران, درمان ریزش مو با آب پیاز, درمان ریزش مو با روغن زیتون, درمان ریزش مو ارثی, درمان ریزش مو با داروهای گیاهی, درمان ریزش مو مردان, درمان ریزش مو با حنا, داروی درمان ریزش مو می پردازیم.

    با ما همراه باشید.

    اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    درمان ریزش مو, درمان ریزش مو در قران, درمان ریزش مو با آب پیاز, درمان ریزش مو با روغن زیتون, درمان ریزش مو ارثی, درمان ریزش مو با داروهای گیاهی, درمان ریزش مو مردان, درمان ریزش مو با حنا, داروی درمان ریزش مو

    حنا و ریزش موی ارثی

    برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینکهای زیر استفاده کنید:

    پیامبر (ص) می فرمایند:

    موهایتان را حنا ببندید چرا که این کار دیده را جلا می بخشد, مو را می رویاند, تن را خوش بو می سازد و همسر مرد را آرامش می بخشد.

    درمان ریزش مو در قرآن

    امام رضا(ع) می فرمایند:

    انجیر, بوی بد دهان را از بین برده، دهان و استخوان ها را استحکام می بخشد و مو را می رویاند و برای درد درمانی موثر است.

    امام کاظم (ع) می فرمایند:

    در روز جمعه شستشوی سر با ختمی از سنت است که پوست و مو را نکو می کند و مایه ایمنی از سردرد است و روزی را سرشار کرده و فقر را باز می دارد.

    در پیاز ماده ای به نام گوگرد وجود دارد که وقتی با آب پیاز کف سر را مالش می دهیم سبب می شود تا خون در سر بهتر به جریان در آید و علاوه بر این به کلاژن سازی پوست نیز کمک می کند.

    درمان ریزش مو با آب پیاز

    چند عدد پیاز را بردارید و پوست کنید و درون یک مخلوط کن بریزید و سپس به وسیله یک توری آب آن را خارج کنید و با آب حاصله پوست سرتان را ماساژ دهید و اجازه دهید این محلول یک ساعت بر روی سر شما بماند و بعد با یک شامپوی مناسب سرتان را بشویید و آبکشی کنید.

    استفاده از روغن زیتون برای مو علاوه بر شفاف کردن موها، به رشد مو های جدید هم کمک بسیار زیادی می کند.

    سعی کنید قبل از خواب مقداری روغن زیتون به موهای خود بمالید و آن را با پارچه ای (مثل روسری) بپوشانید و بخوابید.

    درمان ریزش مو با روغن زیتون

    فردا صبح موهای خود را بشویید.

    اگر چند بار این کار را تکرار کنید، رشد موهای جدید را در سرتان احساس می کنید .

    یونانیان قدیم از این روش به عنوان درمان طبیعی ریزش موهای خود استفاده می کردند .

    این کار سبب حذف باکتری ها از فولیکول های مو می شود که در نهایت منجر به رشد موهای فرد می شود .

    یکی از راههای جلوگیری از ریزش مو درمان های موضعی و داروهایی است کع در ادامه آورده شده اند:

    استفاده از داروی ریزش مو ماینوکسیدیل ۲ یا ۵% بر روی پوست سر سرعت ریزش مو را کاهش داده و در درمان ریزش مو در زنانو مردان موثر است و در برخی افراد باعث می‌شود بخشی از موها دوباره رشد کنند.

    البته، این محصول گران بوده و به ندرت پیش می‌آید که باعث درمان قطعی ریزش مو و بهبود طولانی مدت قابل قبولی شود.

    درمان ریزش مو ارثی

    در مواردی که درمان ریزش موی ارثی نتیجه می‌دهد نیز، بهبود حاصله تنها تا زمان استفاده از محلول حفظ می‌شود.

    گاهی اوقات، ماینوکسیدیل در محل استعمال باعث تحریک‌پذیری یا واکنش‌های آلرژیک پوست می‌شود.

    بهترین قرص برای ریزش مو در مردان ، قرص های فیناستراید است؛قرص‌های فیناستراید جهت کاهش سطح هیدروتستوسترون استفاده می‌شود که باعث کم شدن و درمان ریزش مو در مردان شده و احتمالاً به رویش مجدد موها کمک می‌کند.

    حنا و ریزش موی ارثی

    معمولاً برای مشاهده نتیجه این دارو برای ریزش مو دست کم به ۳ تا ۶ ماه مصرف مداوم نیاز است.

    کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ از عوارض شناخته شده این قرص‌ها هستند.

    نتایج بدست آمده از این درمان ریزش مو مردان و زنان ظرف ۶ تا ۱۲ ماه پس از قطع استفاده از این قرص‌ها از بین می‌رود.

    استفاده از داروی ریزش مو مثل سپیرونولاکتون، سیپروترون استات، فلوتامید و سایمتیدین در زنان باعث مهار عملکرد دی‌هیدروتستوسترون در پوست سر شده و تا حدودی در درمان ریزش مو و بهبود آن موثر است.

    البته، باید در دوران بارداری از مصرف سپیرونولاکتون و سیپروترون استات اجتناب شود زیرا آن‌ها می‌توانند باعث زنانه شدن جنین مذکر شوند؛ در دوران شیردهی نیز باید از مصرف هر دو اجتناب شود.

    فلوتامید خطر آسیب رساندن به کبد را به همراه دارد.

    لازم به یادآوری است که تمام روشهای درمان ریزش موی سر موضعی و خوراکی تنها تا زمانی تأثیر دارند که از آن‌ها استفاده می‌شود.

    به علاوه، هیچ یک از این درمان‌ها تأثیر چشمگیری ندارد.

    برای برخی افراد، استفاده از انواع کلاه‌گیس‌ها و حتی اکستنشن‌های مو کمک بسیاری زیادی به پنهان کردن ریزش موی ارثی می‌کند.

    کلاه گیس‌ها (موهای مصنوعی) دو نوع دارند؛ آن‌ها از موهای طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شوند.

  • چگونه يک فيلم سينمايي را دانلود کنيم
  • کلاه‌گیس‌ها و کلاه‌گیس‌های تکه‌ای ساخته شده از موی مصنوعی معمولاً ۶ تا ۹ ماه دوام داشته و نگهداری و شست‌وشوی آن‌ها راحت است اما حرارت به آن‌ها آسیب زده و پوشیدنشان باعث احساس گرما در پوست سر می‌شود.

    کلاه‌ گیس‌ ها یا کلاه‌گیس‌های تکه‌ای ساخته شده از موی واقعی ظاهری طبیعی‌تر داشته و می‌توان آن‌ها را با حرارت پایین حالت داد.

    اسپری‌های حاوی فیبرهای کوچک رنگ شده که از طریق اینترنت هم قابل خریداری هستند به برخی افراد کمک می‌کنند تا طاسی خود را پنهان کنند.

    البته، در صورت خیس شدن موها (به وسیله باران، شنا یا تعریق) این مواد شسته شده و معمولاً تنها تا نوبت بعدی شانه کردن یا شست‌وشوی سر دوام دارند.

    یکی از روش ها برای درمان ریزش شدید موی سر، جراحی است.

    بیمه‌ها درمان‌های جراحی را پوشش نمی‌دهند.

    این درمان‌ها به صورت خصوصی انجام شده و عبارتند از (۱) کاشت مو، که در آن فولیکول‌های مو از پشت و کناره‌های سر برداشته شده و به نقاط طاس سر پیوند زنده می‌شوند، و (۲) کاهش پوست سر که در آن مساحتی به شکل یک بیضی از پوست ناحیه طاس برداشته شده و نواحی مجاور حاوی مو کشیده شده و به هم نزدیک می‌شوند.‌

    گاهی اوقات برای کشیدن پوست از اتساع دهنده‌های بافتی استفاده شده و همچنین اسکارهای به جا مانده از کاهش پوست سر بیش از حد به چشم می‌خورند.

    اولین قدم در درمان ریزش مو ماساژ پوست سر با روغن موی مناسب است.

    ماساژ مو و پوست سر موجب افزایش جریان خون به ریشه و فولیکول های مو می شود در نتیجه ریشه ی مو را قوی تر میکند.

    حنا و ریزش موی ارثی

    ماساژ پوست سر یک تا دوبار در هفته با روغن های طبیعی و گیاهی مثل روغن نارگیل، بادام، زیتون و رزماری در کاهش ریزش مو مؤثر است.

    همچنین برای گرفتن بهترین نتیجه چند قطره از روغن رزماری را به روغن موی خود اضافه کنید.

    درمان ریزش مو با داروهای گیاهی

    آمله یا گوس بری هندی نوعی میوه استوایی و انگور شکل است که برای رشد طبیعی و سریع مو استفاده می شود.

    این میوه سرشار از ویتامین C است که کمبود آن ریزش مو را بدنبال دارد.

    خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتری آمله به حفظ پوست سر و رشد مو کمک میکند.

    یک قاشق سوپخوری آمله را به همین مقدار آب لیموی تازه مخلوط کنید و پوست سر را با آن ماساژ دهید و با کلاه مخصوص بپوشانید.

    این کار را شب انجام داده و صبح با شامپوی مناسب آن را شست و شو دهید.

    استفاده از روغن آمله هم توصیه میشود.

    شنبلیه بخصوص دانه ی آن از گیاهان مؤثر در درمان ریزش مو است.

    دانه های شنبلیله حاوی هورمون هایی است که باعث افزایش رشد مو و کمک به بازسازی فولیکول های مو میشوند.

    آنها همچنین حاوی پروتئین و اسیدنیکوتینیک هستند که رشد مو را تحریک میکنند.

    یک لیوان دانه شنبلیله را در شب خیس کنید و صبح دانه ها را خرد کرده تا به یک خمیر تبدیل شوند.

    سپس آنها را روی موها و پوست قرار داده و با کلاه بپوشانید.

    بعد از حدود ۴۰ دقیقه موهایتان را آبکشی کنید.

    این کار را هر روز صبح به مدت یک ماه انجام دهید.

    آب پیاز بدلیل داشتن گوگرد فراوان از ریزش مو جلوگیری میکند.

    خواص ضدباکتریایی آب پیاز باعث کشتن میکروبها، انگل و درمان عفونتهای پوستی که یکی از علل ریزش مو است، خواهد شد.

    برای استفاده از آب پیاز برای درمان ریزش مو کافیست تا آب یک پیاز را مستقیما روی پوست بمالید و پس از ۳۰ دقیقه آن را شست و شو دهید.

    روش دیگر مخلوط کردن سه قاشق غذاخوری آب پیاز و دو قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق روغن زیتون است.

    این سه ماده را با هم مخلوط کرده و به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست سر قرار دهید و سپس آن را بشویید.

    هر یک از این روشها را حداکثر سه بار در هفته تکرار کنید.

    آلوئه ورا حاوی آنزیم هایی است که بطور مستقیم باعث رشد موهای سالم می شود.

    استفاده منظم از آب یا ژل طبیعی آلوئه ورا خارش سر، شوره و قرمزی پوست را کاهش می دهد و رشد مو را افزایش خواهد داد.

    برای استفاده از آلوئه ورا مقدرای ژل یا آب آن را روی پوست سر بمالید و پس از چند ساعت سر را با آب گرم آبکشی کنید.

    این روند را سه تا چهار بار در هفته تکرار کنید.

    همچنین مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا با معده خالی منجر به رشد بهتر مو خواهد شد.

    ریشه شیرن بیان یکی از گیاهانی است که مانع از ریزش مو و آسیب به مو می شود.

    مصرف این گیاه منافذ پوست سر را باز میکند، پوست را تمیز کرده و از ایجاد پوسته، شوره سر و ریزش مو و طاسی جلوگیری می کند.

    یک قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان را با یک فنجان شیر و یک چهارم قاشق چایخوری زعفران مخلوط کنید.

    مخلوط بدست آمده را در شب قبل از خواب روی سر بمالید و صبح مو هارا آبکشی کنید.

    این کار را یک تا دوبار در هفته تکرار کنید. همچنین مصرف روزانه دمنوش شیرین بیان سه بار در روز در درمان ریزش مو مؤثر است.

    آب چغندر حاوی کربوهیدرات، پروتئین، پتاسیم، فسفر، کلسیم و ویتامین B و ویتامین C است.

    همه ی این مواد مغذی برای رشد موهای سالم ضروری هستند.

    علاوه بر آنکه نوشیدن آب چغندر قند یا لبو برای رشد مو مفید است بلکه جوشاندن چندبرگ چغندر و مخلوط کردن آب آن با مقداری حنا نوعی خمیر ایجاد میکند.

    آن را روی پوست سر بمالید و بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بشویید.

    دانه روغنی کتان منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که مانع ریزش مو و منجر به رشد بیشتر مو خواهد شد.

    برای کنترل ریزش مو یک قاشق غذاخوری دانه کتان را در یک لیوان آب خیسانده و هر صبح مصرف کنید.

    همچنین اضافه کردن دانه کتان به سالاد، سوپ و شیرینی جات مؤثر است.

    استفاده از روغن دانه کتان بعنوان روغن ماساژ مو و پوست سر مانع از ریزش مو خواهد شد.

    با اضافه کردن نارگیل رنده شده به مقداری آب و جوشاندن آن به مدت ۵ دقیقه شیر نارگیل طبیعی و خانگی درست کنید.

    پس از سرد شدن آن را روی پوست سر بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه با شامپوی مناسب شست و شو دهید.

    همچنین اضافه کردن چند دانه فلفل سیاه و پودر زردچوبه به شیرنارگیل خاصیت آن را بیشتر خواهد کرد.

    ( توصیه می شود حتما با مشورت پزشک مصرف شود تا عوارضی مثل تشدید ریزش مو نداشته باشد)

    اداره کل غذا و داروی آمریکا دو دارو برای درمان الگوی طاسی مردان، را تائید کرده است:

    مینوکسیدول (روگین): روگین به صورت مایع و فوم روی پیشخوان ها موجود است برای رویش مو و جلوگیری از ریزش مو ،روزی دوبار روی پوست سر استفاده کنید.

    فیناستراید: فیناستراید، به صورت قرص است و دوبار در روز مصرف می شود این دارو ،فقط با تجویز دکتر قابل خریداری است .

    در مورد هر دوی این داروها ، ممکن است یک سال طول بکشد تا نتیجه دیده شود، و شما باید مدام از این داروها استفاده کنید، تا اثرات آن باقی بماند.

    درمان ریزش مو مردان

    دو مرحله ی مهم در کاشت مو ،کاشت فولیکول و برداشت فولیکول مو هستند.

    کاشت فولیکول مو(FUT) :این روش سنتی تر است و در آن قسمتی از پوست پشت سر ،در جایی که تعداد زیادی مو وجود دارد، برداشته می شود و موها دوباره در قسمت هایی از سر که ریزش مو دارند، قرار داده می شود.

    برداشت فولیکول مو(FUE):در این روش ،فولیکول مو مستقیما از پوست کف سر برداشته می شود و روی قسمت های بدون موی سر کاشته می شود.

    نکته مهم :برای انجام کاشت مو حتما به مراکز تخصصی و تایید شده مراجعه کنید.

    لیزر درمانی ،به عنوان روشی شناخته شده است که تورم در فولیکول های مو را که باعث توقف رشد موشده است ،کاهش می دهد.

    تحقیقات کمی بر روی اثر گذاری لیزر، بر روی ریزش مو انجام شده است ،ولی تحقیقی در سال ۲۰۱۶ نشان داده است، که لیزر درمانی در حد کم ، برای درمان الگوی ریزش مردانه ، بی خطر و تاثیر گذار است که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

    اگر شما سیگاری هستید، احتمالا در مورد تمام اثرات منفی ای که سیگار کشیدن بر روی سلامتی شما دارد، شنیده اید اما آیامی دانید که سیگار کشیدن، باعث ریزش مو در قسمت بالای چروک های صورت و خاکستری شدن زودرس موها می شود؟تحقیقات نشان می دهد ،که رابطه ای بین سیگار کشیدن و ریزش مو وجود دارد اگر می خواهید از طاس شدن خود جلوگیری کنید، ترک سیگار ایده ی خوبی به نظر می رسد.

    ماساژ سر، نه تنها حسی فوق العاده است ، بلکه به حل ریزش مو هم کمک می کند ماساژ پوست سر، فولیکول های مو را تحریک می کند در یک تحقیق کوچک، مردان ژاپنی سالم، که برای مدت ۲۴ هفته ، ۴ دقیقه در روز، ماساژ پوست سر گرفته اند، در آخر موهای ضخیم تری داشتند.

    شواهدی موجود است ،که روغن نعنا به رشد موکمک می کند روغن رزماری نیز ،به طور سنتی برای افزایش چرخش خون در پوست سر استفاده می شده است طبق تحقیقی در سال ۲۰۱۳، عصاره برگ رزماری، رویش مجدد مو در موش ها را سریع تر می کند.

    روغن نارگیل، روغن کرچک، و روغن زیتون نیز خیلی پیشنهاد می شوند، ولی تحقیقات درباره ی فواید آنها، بر رویش مو محدود است.

    یک رژیم متعادل خوب، می تواند موهای شما را در بهترین حالت خود قرار دهد مطمئن شوید که رژیم شما شامل انواع سبزیجات، میوه، گندم کامل، چربی های غیر اشباع و پروتئین های کم چرب است ،و ورودی شیرینی به بدن خود را محدود کنید ؛

    ویتامین ها و موادهای معدنی، به خصوصی، نیز به سلامت موی شما ارتباط دارند.

    سعی کنید ،این نوع از غذاها را وارد رژیم غذاییتان کنید غذاهای غنی از آهن، مانند گوشت گاو کم چربی، لوبیا، سبزیجات برگ سبز، گندم های غنی شده با آهن، و تخم مرغ.

    غذاهای سرشار از اسید چرب امگا۳، مانند سالمون، ماهی خالدار، ماهی تن، بذر کتان، زرده تخم مرغ، شاهدانه و گردو.

    غذاهایی با پروتئین بالا :به طور مثال تخم مرغ، گوشت های کم چربی، غذاهای دریایی

    نخل ارهای ،گیاهی است که توت های ریزی دارد و اغلب بخشی از درمانی است که برای پروستات بزرگ شده استفاده می شود در حالی که تحقیقات در مورد اثر نخل ارهای برای درمان ریزش مو خیلی محدود است، یک تحقیق، اثرات مثبتی بر روی مردانی که با فرمول موضعی درمان شده اند، نشان داده است.

    بیوتین ،یک ویتامین است که به طور طبیعی در این غذاها یافت می شود:

    آجیل ها – سیب زمینی شیرین – تخم مرغ – پیاز و جو دوسر ؛

    شواهدی وجود دارد ،که مصرف مکمل های بیوتین، شدت ریزش مو را کاهش می دهد، ولی بیشتر تحقیقات بر روی زنان انجام شده است.

    تحقیقات در سال ۲۰۰۲ ،نشان می دهد که استفاده آب پیاز ،به عنوان درمان موضعی در افرادی که ریزش موی تکه تکه در ناحیه های مخلتف دارند ،نسبت به آب شیر نتیجه شگفت انگیزتری در رشد مجدد مو دارد.

    بهیرنگراج، که آفتاب گردان تقلبی نیز نامیده می شود، از تیره آفتاب گردان است که در طب سنتی هندی (آیو وردا) به عنوان گیاهی که موجب رشد مو می شود ، شهرت دارد تحقیقات بر روی موش ها، نشان داده است که عصاره گیاه،نسبت به ماینوکسیدول اثر بهتری بر رشد مجدد مو داشته است اگرچه، برای تائید این اثرات بر روی انسان ،تحقیقات بیشتری نیاز است.

    یکی دیگر از درمان های گیاهی که مدعی درمان ریزش مو است، چای سبز است.

    یک تحقیق بر روی موش های مرکب پلی فنولیکی، نشان داده است ،که چای سبز یک درمان طبیعی برای درمان ریزش مو است ،ولی هیچ تحقیقات انسانی برای تائید این اثرات انجام نشده است.

    ختمی چینی در هند به طور وسیع برای رشد مو داد و ستد می شود تحقیقات بر روی موش ها اثرات مثبتی نشان داده است، ولی هیچ تحقیقی بر روی انسان انجام نشده است.

    حنا و روغن حنا از جمله مواد گیاهی است که می‌تواند در تقویت مو بسیار موثر باشد.

    برگ‌های این گیاه خنک و تقویت‌ کننده مو و پوست است.

    درمان ریزش مو با حنا

    حنا ریشه مو را سفت می‌کند.

    روش استفاده از حنا به صورت موضعی است البته هنگام استفاده از حنا باید به جنس مو توجه شود چون ممکن است این ماده گیاهی مو را خشک کند.

    برای جلوگیری از خشکی مو می‌توان آن را با مواد دیگری مانند روغن بنفشه و روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کرد.

    بسته به‌شدت و ضعف و خشکی مو و چربی مو می‌توان حنا را هفته‌ای یک تا دو بار استفاده کرد.

    ماینوکسیدیل موضعی از ریزش و نازک شدن موها جلوگیری کرده و رشد موهای جدید را تحریک می‌نماید.

    این دارو می‌تواند به افرادی که از انواع مختلف عارضه ریزش مو از جمله طاسی‌های با الگوی مردانه و زنانه که با عنوان آلوپسی آندروژنتیک هم شناخته می‌شود؛

    ریزش موی سکه‌ای که یک بیماری خودایمنی است که در اثر آن سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم بدن از جمله فولیکول‌های مو حمله می‌کند؛

    بیماری تلوژن افلوویوم که در اثر آن موی سر به خاطر اختلال در چرخه تولید مو در بدن دچار ریزش می‌شود؛

    داروی درمان ریزش مو

    آناژن افلوویوم یا ریزش موی سریع که به علت استفاده از روش‌های درمانی خاصی مانند شیمی درمانی اتفاق می‌افتد؛

    هیپوتریکوزیس که یک بیماری نادر است و در اثر آن موهای بسیار ریزی بر روی پوست سر و بدن رشد می‌کند و نیز برخی از اشکال ریزش موی ناشی از جراحت و جای زخم رنج می‌برند، کمک ‌نماید.

    نحوه تأثیر این دارو در درمان ریزش مو هنوز به خوبی شناخته نشده است، اما افراد زیادی توانسته‌اند با مصرف آن به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنند.

    اگرچه داروی ماینوکسیدیل به صورت بدون نسخه نیز قابل تهیه است، اما برای دستیابی به نتایج بهتر سعی کنید با یک متخصص مو در مورد مصرف آن مشورت کنید.

    پزشک متخصص مو می‌تواند علت دقیق ریزش مو را در شما تشخیص داده و مشخص کند که کدام غلظت از داروی ماینوکسیدیل (۲ درصد یا ۵ درصد) برای شما مناسب‌تر است.

    علاوه بر آن، متخصص مو می‌تواند نحوه صحیح استفاده از این دارو را به شما نشان دهد.

    داروی ماینوکسیدیل به شکل کف یا مایع تولید می‌شود.

    برای دستیابی به بهترین نتایج، این دارو باید دو بار در روز مستقیماً بر روی پوست سر مالیده شود.

    البته ممکن است ۴ ماه تا یک سال طول بکشد تا موها به طور محسوسی ضخیم و پرپشت شوند.

    همچنین ممکن است در اوایل دوره مصرف این دارو، ریزش موی سر شما هم بیشتر شود و حتی این ریزش مو تا یک یا دو ماه بعد همچنان ادامه داشته باشد.

    بعد از حدود ۶ ماه، متخصص مو روند پیشرفت درمان و تأثیر دارو را ارزیابی می‌کند.

    برای این منظور پزشک عکس‌های فعلی موی سر شما را با عکس‌هایی که در شروع دوره درمان گرفته شده است، مقایسه می‌کند و تعداد تار موهای جدید در واحد سطح پوست سر را شمارش می‌کند.

    اگر نتایج برای شما رضایت‌بخش بود، می‌توانید مصرف این دارو را تا هر زمان که لازم باشد ادامه بدهید، اما اگر مصرف دارو را متوقف کنید، ریزش شدید مو نیز اغلب دوباره شروع می‌شود.

    عوارض جانبی ناشی از داروی ماینوکسیدیل خیلی به ندرت گزارش شده است، اما می‌تواند شامل قرمزی و حساسیت پوست سر و رشد مو در صورت باشد.

    فیناستراید دارویی است که برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه یا همان آلوپسی آندروژنتیک تجویز می‌شود.

    این دارو سرعت ریزش موها را کاهش می‌دهد و رشد موهای جدید را تحریک می‌نماید.

    نحوه عملکرد این دارو از طریق جلوگیری از تولید هورمونی که فولیکول‌های مو را در بدن از بین می‌برد، می‌باشد.

    این دارو یک بار در روز به صورت خوراکی مصرف می‌شود و بیشترین کارآیی آن هنگامی خواهد بود که هر روز در ساعت خاصی خورده شود.

    آثار داروی فیناستراید بعد از حدود ۴ ماه از شروع مصرف، قابل مشاهده خواهد بود، اما معمولاً تا یک سال بعد هم می‌توانید افزایش محسوس رشد موها را ببینید.

    پزشک متخصص موی شما بعد از حدود ۶ ماه روند پیشرفت نتایج را بررسی می‌کند تا مشخص شود که آیا ادامه مصرف این دارو برای شما فایده‌ای دارد یا خیر.

    اگر تأثیر دارو خوب باشد می‌توان درمان را تا زمانی که رشد و تراکم موها به حد مطلوبی برسد، ادامه داد، اما اگر مصرف دارو متوقف شود، ممکن است ریزش موها دوباره شروع شود.

    عوارض جانبی ناشی از داروی فیناستراید خیلی نادر است، اما می‌تواند شامل اختلال نعوظ و افسردگی باشد.

    آنتی‌آندروژن‌ها داروهایی هستند که مانع از فعالیت هورمون‌های آندروژن می‌شوند.

    آندروژن‌ها هورمون‌های جنسی هستند که فولیکول‌های مو را تخریب کرده یا به آنها صدمه می‌زنند.

    بنابراین داروهای آنتی‌آندروژن می‌توانند ریزش مو با الگوی زنانه که با عنوان آلوپسی آندروژنتیک نیز شناخته می‌شود را در خانم‌ها متوقف کنند.

    داروهای آنتی‌آندروژن را فقط با ارائه نسخه پزشک می‌توان تهیه کرد.

    این داروها شامل اسپیرونولاکتون و کنتراسپتیوها یا همان قرص‌های ضد بارداری است که حاوی استروژن هستند.

    داروهای آنتی‌آندروژن معمولاً تأثیر خود را حدود ۴ ماه بعد از شروع مصرف نشان می‌دهند.

    برای جلوگیری از ریزش مجدد موها لازم است که این دارو حتماً به صورت درازمدت مصرف شود.

    داروهای آنتی‌آندروژن می‌تواند عوارض جانبی مختلفی از جمله اختلال در سیکل قاعدگی و خواب‌آلودگی را به دنبال داشته باشد.

    خانم‌هایی که قصد دارند باردار شوند، نباید از این داروها استفاده کنند.

    بعضی از انواع ریزش مو ناشی از بیماری‌های خودایمنی می‌باشد و درمان آنها با مواردی از ریزش مو که ناشی از اختلالات هورمونی است، کاملاً متفاوت خواهد بود.

    بیماری خودایمنی به شرایطی گفته می‌شود که طی آن، سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و اندام‌های سالم از جمله به پوست و فولیکول‌های مو حمله می‌کند و گاهی از اوقات فولیکول‌های سالم مو را به طور کامل از بین می‌برد.

    داروهای کورتیکواستروئیدی برای درمان بیمارانی که از ریزش موی سکه‌ای (آلوپسی آره آتا)، لیکن پلان و لوپوس اریتماتوی دسکوئید رنج می‌برند، استفاده می‌شود.

    این داروها در سرکوب سیستم ایمنی بدن نقش دارند و بنابراین می‌توانند اثرات ناشی از بیماری‌های خودایمنی را مختل کرده و امکان رشد مجدد موها را فراهم کنند.

    استروئیدها به صورت محلول‌های خوراکی یا تزریقی عرضه می‌شوند و برای تهیه آنها حتماً به نسخه پزشک نیاز است.

    پزشک متخصص مو بر اساس سن شما و شدت علائم عارضه تعیین می‌کند که مصرف کدام داروی کورتیکواستروئیدی و به چه روشی برای شما مناسب‌تر است.

    برای کودکانی که به عارضه ریزش موی سکه‌ای مبتلا شده‌اند، می‌توان یک کرم استروئیدی موضعی را بر روی پوست سر یا بدن در محل بروز علائم عارضه استفاده کرد.

    در بزرگسالان ممکن است که متخصص مو، داروی استروئیدی را به پوست سر یا بدن تزریق کند.

    در هر جلسه درمانی ممکن است تا ۸۰ تزریق در محل لکه‌های طاسی انجام شود.

    جلسات درمانی با داروهای استروئیدی را می‌توان هر ۴ تا ۶ هفته یک بار برنامه‌ریزی کرد.

    رشد مجدد موها از یک تا دو ماه بعد از شروع درمان آغاز خواهد شد.

    اگر موهای شما رشد نکند و یا نتوانید سوزن‌های مورد استفاده برای تزریق استروئید را تحمل کنید، پزشک متخصص مو ممکن است نوع خوراکی این داروها را برای مدت ۸ تا ۱۰ هفته برایتان تجویز کند.

    در صورتی که بعد از حدود ۶ ماه نتایج محسوسی از این داروها حاصل نشود، باید روند درمان را متوقف کرد.

    داروهای کورتیکواستروئید موضعی و تزریقی دارای برخی عوارض جانبی از جمله حساسیت و خارش سر که می‌تواند منجر به زخم شدن آن شود، نازک شدن پوست سر و قرمزی یا پُف کردن صورت می‌باشد.

    علاوه بر آن، مصرف نوع خوراکی این داروها می‌تواند باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و کاهش توانایی بدن در مبارزه با عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی شود.

    اگر ریزش موی شما به علت یک عفونت قارچی به نام تینه‌آ کپیتیس یا طاسی با الگوی کرم حلقوی (ringworm) باشد، متخصص مو یک داروی ضد قارچ برایتان تجویز می‌کند که هر روز باید آن را به صورت خوراکی مصرف کنید.

    مشاهده نتایج مصرف این دارو اغلب به یک تا دو ماه زمان نیاز دارد و درمان با این دارو هم معمولاً تا چندین ماه ادامه پیدا می‌کند تا قارچ عامل بیماری به طور کامل از بین برود.

    اگر درمان این عارضه بلافاصله بعد از بروز علائم آن آغاز شود، می‌توان به نتایج بسیار خوبی از نظر رشد مجدد موها دست پیدا کرد.

    عوارض جانبی ناشی از داروهای ضد قارچ می‌تواند شامل خارش و جوش‌های پوستی، اسهال و درد شکم ( درد معده) باشد.

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    مالیات خودرو، سکه، املاک، هنرمندان، پزشکان، خروج از کشور، مالیات بر درآمد

    تعطیلی مدارس و دانشگاه ها / بازگشایی مدارس و دانشگاه ها / اخبار آموزش و پرورش

    دعای روز یکشنبه / ذکر روز یکشنبه 🔥 دعای امروز / ذکر امروز

    تعبیر خواب خروس: خروس سفید، سیاه، لاری، وحشی / خواب خروس مرده

    تنقیه: عوارض و مضرات تنقیه مکرر / تنقیه با آب و صابون، روغن زیتون، قهوه و شلنگ

    سال ۱۳۹۹ : لحظه تحویل سال ۹۹ و پیام تبریک عید ۹۹ / پیامک و اس ام اس سال نو

    افسردگی: تعریف، علائم و درمان / اختلالات افسردگی مزمن و شدید / افسردگی نوجوانان

    فال قهوه / فال قهوه روزانه (انواع فال و طالع بینی) / نایریکا

    پف زیر چشم: علت و درمان با کرم / پف زیر چشم و کبد و کم خونی و در کودکان

    تعبیر خواب سگ / دیدن سگ در خواب (کاملترین مرجع تعبیر خواب)

    جاهای دیدنی گیلان و جاذبه های گردشگری آن / مکانهای گردشگری استان گیلان

    فال PMC 🔥 فال پی ام سی روزانه نایریکا

    زینب سلیمانی فرزند حاج قاسم: بیوگرافی / ماجرای اینستاگرام / داماد سردار سلیمانی

    اینترنت خانگی : آخرین اخبار / افزایش سرعت اینترنت، بدون افزایش قیمت

    اینترنت پرسرعت: اخبار / VDSL چیست / تفاوت ADSL و VDSL، سرعت دانلود و آپلود

    کشمش: خواص و مضرات / خواص کشمش برای پوست و مو، لاغری و حافظه و لاغری

    کندر: خواص و مضرات و نحوه مصرف / کندر برای دیابت / ماسک کندر برای صورت

    ابیانه / فاصله تهران تا ابیانه / سوغات ابیانه / آخرین اخبار روستای ابیانه

    محمدرضا گلزار : بیوگرافی / ازدواج و همسر محمدرضا گلزار / عکس ها

    دعای نادعلی: خواص برای ازدواج، تسخیر قلب و جلب محبت/ دعای نادعلی صغیر

    روز پزشک : تاریخ روز پزشک سال ۱۴۰۰ و ۹۹ / روز بزرگداشت ابوعلی سینا

    اریترومایسین: عوارض / در بارداری / تفاوت اریترومایسین با آزیترومایسین

    هل سبز: طبع، خواص، مضرات در طب سنتی / قیمت، طریقه مصرف / چای هل و دارچین

    سریال پایتخت ۶ / پایتخت ۷ : داستان، بازیگران، حواشی + عکس

    جوانه گندم: خواص، مضرات، طرز تهیه / جوانه گندم برای پوست، بدنسازی، کودکان

    انتخاب اسم : نام های انتخابی تهرانی‌ ها برای فرزندانشان در ۳ ماه نخست سال ۹۸

    سبوس برنج: طبع، خواص، مضرات + ماسک و دمنوش / سبوس برنج برای یبوست و مو

    اینستکس : آخرین اخبار / گام های اولیه برداشته شده در اینستکس ناکافی است

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » پوست و مو » درمان ریزش مو: با قرآن، آب پیاز، روغن زیتون، دارو گیاهی، حنا / ریزش مو ارثی

    درمان ریزش مو : در این مقاله از بخش پوست و مو در وبسایت نایریکا به درمان ریزش مو, درمان ریزش مو در قران, درمان ریزش مو با آب پیاز, درمان ریزش مو با روغن زیتون, درمان ریزش مو ارثی, درمان ریزش مو با داروهای گیاهی, درمان ریزش مو مردان, درمان ریزش مو با حنا, داروی درمان ریزش مو می پردازیم.

    با ما همراه باشید.

    اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    درمان ریزش مو, درمان ریزش مو در قران, درمان ریزش مو با آب پیاز, درمان ریزش مو با روغن زیتون, درمان ریزش مو ارثی, درمان ریزش مو با داروهای گیاهی, درمان ریزش مو مردان, درمان ریزش مو با حنا, داروی درمان ریزش مو

    حنا و ریزش موی ارثی

    برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینکهای زیر استفاده کنید:

    پیامبر (ص) می فرمایند:

    موهایتان را حنا ببندید چرا که این کار دیده را جلا می بخشد, مو را می رویاند, تن را خوش بو می سازد و همسر مرد را آرامش می بخشد.

    درمان ریزش مو در قرآن

    امام رضا(ع) می فرمایند:

    انجیر, بوی بد دهان را از بین برده، دهان و استخوان ها را استحکام می بخشد و مو را می رویاند و برای درد درمانی موثر است.

    امام کاظم (ع) می فرمایند:

    در روز جمعه شستشوی سر با ختمی از سنت است که پوست و مو را نکو می کند و مایه ایمنی از سردرد است و روزی را سرشار کرده و فقر را باز می دارد.

    در پیاز ماده ای به نام گوگرد وجود دارد که وقتی با آب پیاز کف سر را مالش می دهیم سبب می شود تا خون در سر بهتر به جریان در آید و علاوه بر این به کلاژن سازی پوست نیز کمک می کند.

    درمان ریزش مو با آب پیاز

    چند عدد پیاز را بردارید و پوست کنید و درون یک مخلوط کن بریزید و سپس به وسیله یک توری آب آن را خارج کنید و با آب حاصله پوست سرتان را ماساژ دهید و اجازه دهید این محلول یک ساعت بر روی سر شما بماند و بعد با یک شامپوی مناسب سرتان را بشویید و آبکشی کنید.

    استفاده از روغن زیتون برای مو علاوه بر شفاف کردن موها، به رشد مو های جدید هم کمک بسیار زیادی می کند.

    سعی کنید قبل از خواب مقداری روغن زیتون به موهای خود بمالید و آن را با پارچه ای (مثل روسری) بپوشانید و بخوابید.

    درمان ریزش مو با روغن زیتون

    فردا صبح موهای خود را بشویید.

    اگر چند بار این کار را تکرار کنید، رشد موهای جدید را در سرتان احساس می کنید .

    یونانیان قدیم از این روش به عنوان درمان طبیعی ریزش موهای خود استفاده می کردند .

    این کار سبب حذف باکتری ها از فولیکول های مو می شود که در نهایت منجر به رشد موهای فرد می شود .

    یکی از راههای جلوگیری از ریزش مو درمان های موضعی و داروهایی است کع در ادامه آورده شده اند:

    استفاده از داروی ریزش مو ماینوکسیدیل ۲ یا ۵% بر روی پوست سر سرعت ریزش مو را کاهش داده و در درمان ریزش مو در زنانو مردان موثر است و در برخی افراد باعث می‌شود بخشی از موها دوباره رشد کنند.

    البته، این محصول گران بوده و به ندرت پیش می‌آید که باعث درمان قطعی ریزش مو و بهبود طولانی مدت قابل قبولی شود.

    درمان ریزش مو ارثی

    در مواردی که درمان ریزش موی ارثی نتیجه می‌دهد نیز، بهبود حاصله تنها تا زمان استفاده از محلول حفظ می‌شود.

    گاهی اوقات، ماینوکسیدیل در محل استعمال باعث تحریک‌پذیری یا واکنش‌های آلرژیک پوست می‌شود.

    بهترین قرص برای ریزش مو در مردان ، قرص های فیناستراید است؛قرص‌های فیناستراید جهت کاهش سطح هیدروتستوسترون استفاده می‌شود که باعث کم شدن و درمان ریزش مو در مردان شده و احتمالاً به رویش مجدد موها کمک می‌کند.

    حنا و ریزش موی ارثی

    معمولاً برای مشاهده نتیجه این دارو برای ریزش مو دست کم به ۳ تا ۶ ماه مصرف مداوم نیاز است.

    کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ از عوارض شناخته شده این قرص‌ها هستند.

    نتایج بدست آمده از این درمان ریزش مو مردان و زنان ظرف ۶ تا ۱۲ ماه پس از قطع استفاده از این قرص‌ها از بین می‌رود.

    استفاده از داروی ریزش مو مثل سپیرونولاکتون، سیپروترون استات، فلوتامید و سایمتیدین در زنان باعث مهار عملکرد دی‌هیدروتستوسترون در پوست سر شده و تا حدودی در درمان ریزش مو و بهبود آن موثر است.

    البته، باید در دوران بارداری از مصرف سپیرونولاکتون و سیپروترون استات اجتناب شود زیرا آن‌ها می‌توانند باعث زنانه شدن جنین مذکر شوند؛ در دوران شیردهی نیز باید از مصرف هر دو اجتناب شود.

    فلوتامید خطر آسیب رساندن به کبد را به همراه دارد.

    لازم به یادآوری است که تمام روشهای درمان ریزش موی سر موضعی و خوراکی تنها تا زمانی تأثیر دارند که از آن‌ها استفاده می‌شود.

    به علاوه، هیچ یک از این درمان‌ها تأثیر چشمگیری ندارد.

    برای برخی افراد، استفاده از انواع کلاه‌گیس‌ها و حتی اکستنشن‌های مو کمک بسیاری زیادی به پنهان کردن ریزش موی ارثی می‌کند.

    کلاه گیس‌ها (موهای مصنوعی) دو نوع دارند؛ آن‌ها از موهای طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شوند.

  • آیا عفونت ادراری در بارداری خطرناک است
  • کلاه‌گیس‌ها و کلاه‌گیس‌های تکه‌ای ساخته شده از موی مصنوعی معمولاً ۶ تا ۹ ماه دوام داشته و نگهداری و شست‌وشوی آن‌ها راحت است اما حرارت به آن‌ها آسیب زده و پوشیدنشان باعث احساس گرما در پوست سر می‌شود.

    کلاه‌ گیس‌ ها یا کلاه‌گیس‌های تکه‌ای ساخته شده از موی واقعی ظاهری طبیعی‌تر داشته و می‌توان آن‌ها را با حرارت پایین حالت داد.

    اسپری‌های حاوی فیبرهای کوچک رنگ شده که از طریق اینترنت هم قابل خریداری هستند به برخی افراد کمک می‌کنند تا طاسی خود را پنهان کنند.

    البته، در صورت خیس شدن موها (به وسیله باران، شنا یا تعریق) این مواد شسته شده و معمولاً تنها تا نوبت بعدی شانه کردن یا شست‌وشوی سر دوام دارند.

    یکی از روش ها برای درمان ریزش شدید موی سر، جراحی است.

    بیمه‌ها درمان‌های جراحی را پوشش نمی‌دهند.

    این درمان‌ها به صورت خصوصی انجام شده و عبارتند از (۱) کاشت مو، که در آن فولیکول‌های مو از پشت و کناره‌های سر برداشته شده و به نقاط طاس سر پیوند زنده می‌شوند، و (۲) کاهش پوست سر که در آن مساحتی به شکل یک بیضی از پوست ناحیه طاس برداشته شده و نواحی مجاور حاوی مو کشیده شده و به هم نزدیک می‌شوند.‌

    گاهی اوقات برای کشیدن پوست از اتساع دهنده‌های بافتی استفاده شده و همچنین اسکارهای به جا مانده از کاهش پوست سر بیش از حد به چشم می‌خورند.

    اولین قدم در درمان ریزش مو ماساژ پوست سر با روغن موی مناسب است.

    ماساژ مو و پوست سر موجب افزایش جریان خون به ریشه و فولیکول های مو می شود در نتیجه ریشه ی مو را قوی تر میکند.

    حنا و ریزش موی ارثی

    ماساژ پوست سر یک تا دوبار در هفته با روغن های طبیعی و گیاهی مثل روغن نارگیل، بادام، زیتون و رزماری در کاهش ریزش مو مؤثر است.

    همچنین برای گرفتن بهترین نتیجه چند قطره از روغن رزماری را به روغن موی خود اضافه کنید.

    درمان ریزش مو با داروهای گیاهی

    آمله یا گوس بری هندی نوعی میوه استوایی و انگور شکل است که برای رشد طبیعی و سریع مو استفاده می شود.

    این میوه سرشار از ویتامین C است که کمبود آن ریزش مو را بدنبال دارد.

    خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتری آمله به حفظ پوست سر و رشد مو کمک میکند.

    یک قاشق سوپخوری آمله را به همین مقدار آب لیموی تازه مخلوط کنید و پوست سر را با آن ماساژ دهید و با کلاه مخصوص بپوشانید.

    این کار را شب انجام داده و صبح با شامپوی مناسب آن را شست و شو دهید.

    استفاده از روغن آمله هم توصیه میشود.

    شنبلیه بخصوص دانه ی آن از گیاهان مؤثر در درمان ریزش مو است.

    دانه های شنبلیله حاوی هورمون هایی است که باعث افزایش رشد مو و کمک به بازسازی فولیکول های مو میشوند.

    آنها همچنین حاوی پروتئین و اسیدنیکوتینیک هستند که رشد مو را تحریک میکنند.

    یک لیوان دانه شنبلیله را در شب خیس کنید و صبح دانه ها را خرد کرده تا به یک خمیر تبدیل شوند.

    سپس آنها را روی موها و پوست قرار داده و با کلاه بپوشانید.

    بعد از حدود ۴۰ دقیقه موهایتان را آبکشی کنید.

    این کار را هر روز صبح به مدت یک ماه انجام دهید.

    آب پیاز بدلیل داشتن گوگرد فراوان از ریزش مو جلوگیری میکند.

    خواص ضدباکتریایی آب پیاز باعث کشتن میکروبها، انگل و درمان عفونتهای پوستی که یکی از علل ریزش مو است، خواهد شد.

    برای استفاده از آب پیاز برای درمان ریزش مو کافیست تا آب یک پیاز را مستقیما روی پوست بمالید و پس از ۳۰ دقیقه آن را شست و شو دهید.

    روش دیگر مخلوط کردن سه قاشق غذاخوری آب پیاز و دو قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق روغن زیتون است.

    این سه ماده را با هم مخلوط کرده و به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست سر قرار دهید و سپس آن را بشویید.

    هر یک از این روشها را حداکثر سه بار در هفته تکرار کنید.

    آلوئه ورا حاوی آنزیم هایی است که بطور مستقیم باعث رشد موهای سالم می شود.

    استفاده منظم از آب یا ژل طبیعی آلوئه ورا خارش سر، شوره و قرمزی پوست را کاهش می دهد و رشد مو را افزایش خواهد داد.

    برای استفاده از آلوئه ورا مقدرای ژل یا آب آن را روی پوست سر بمالید و پس از چند ساعت سر را با آب گرم آبکشی کنید.

    این روند را سه تا چهار بار در هفته تکرار کنید.

    همچنین مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا با معده خالی منجر به رشد بهتر مو خواهد شد.

    ریشه شیرن بیان یکی از گیاهانی است که مانع از ریزش مو و آسیب به مو می شود.

    مصرف این گیاه منافذ پوست سر را باز میکند، پوست را تمیز کرده و از ایجاد پوسته، شوره سر و ریزش مو و طاسی جلوگیری می کند.

    یک قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان را با یک فنجان شیر و یک چهارم قاشق چایخوری زعفران مخلوط کنید.

    مخلوط بدست آمده را در شب قبل از خواب روی سر بمالید و صبح مو هارا آبکشی کنید.

    این کار را یک تا دوبار در هفته تکرار کنید. همچنین مصرف روزانه دمنوش شیرین بیان سه بار در روز در درمان ریزش مو مؤثر است.

    آب چغندر حاوی کربوهیدرات، پروتئین، پتاسیم، فسفر، کلسیم و ویتامین B و ویتامین C است.

    همه ی این مواد مغذی برای رشد موهای سالم ضروری هستند.

    علاوه بر آنکه نوشیدن آب چغندر قند یا لبو برای رشد مو مفید است بلکه جوشاندن چندبرگ چغندر و مخلوط کردن آب آن با مقداری حنا نوعی خمیر ایجاد میکند.

    آن را روی پوست سر بمالید و بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بشویید.

    دانه روغنی کتان منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که مانع ریزش مو و منجر به رشد بیشتر مو خواهد شد.

    برای کنترل ریزش مو یک قاشق غذاخوری دانه کتان را در یک لیوان آب خیسانده و هر صبح مصرف کنید.

    همچنین اضافه کردن دانه کتان به سالاد، سوپ و شیرینی جات مؤثر است.

    استفاده از روغن دانه کتان بعنوان روغن ماساژ مو و پوست سر مانع از ریزش مو خواهد شد.

    با اضافه کردن نارگیل رنده شده به مقداری آب و جوشاندن آن به مدت ۵ دقیقه شیر نارگیل طبیعی و خانگی درست کنید.

    پس از سرد شدن آن را روی پوست سر بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه با شامپوی مناسب شست و شو دهید.

    همچنین اضافه کردن چند دانه فلفل سیاه و پودر زردچوبه به شیرنارگیل خاصیت آن را بیشتر خواهد کرد.

    ( توصیه می شود حتما با مشورت پزشک مصرف شود تا عوارضی مثل تشدید ریزش مو نداشته باشد)

    اداره کل غذا و داروی آمریکا دو دارو برای درمان الگوی طاسی مردان، را تائید کرده است:

    مینوکسیدول (روگین): روگین به صورت مایع و فوم روی پیشخوان ها موجود است برای رویش مو و جلوگیری از ریزش مو ،روزی دوبار روی پوست سر استفاده کنید.

    فیناستراید: فیناستراید، به صورت قرص است و دوبار در روز مصرف می شود این دارو ،فقط با تجویز دکتر قابل خریداری است .

    در مورد هر دوی این داروها ، ممکن است یک سال طول بکشد تا نتیجه دیده شود، و شما باید مدام از این داروها استفاده کنید، تا اثرات آن باقی بماند.

    درمان ریزش مو مردان

    دو مرحله ی مهم در کاشت مو ،کاشت فولیکول و برداشت فولیکول مو هستند.

    کاشت فولیکول مو(FUT) :این روش سنتی تر است و در آن قسمتی از پوست پشت سر ،در جایی که تعداد زیادی مو وجود دارد، برداشته می شود و موها دوباره در قسمت هایی از سر که ریزش مو دارند، قرار داده می شود.

    برداشت فولیکول مو(FUE):در این روش ،فولیکول مو مستقیما از پوست کف سر برداشته می شود و روی قسمت های بدون موی سر کاشته می شود.

    نکته مهم :برای انجام کاشت مو حتما به مراکز تخصصی و تایید شده مراجعه کنید.

    لیزر درمانی ،به عنوان روشی شناخته شده است که تورم در فولیکول های مو را که باعث توقف رشد موشده است ،کاهش می دهد.

    تحقیقات کمی بر روی اثر گذاری لیزر، بر روی ریزش مو انجام شده است ،ولی تحقیقی در سال ۲۰۱۶ نشان داده است، که لیزر درمانی در حد کم ، برای درمان الگوی ریزش مردانه ، بی خطر و تاثیر گذار است که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

    اگر شما سیگاری هستید، احتمالا در مورد تمام اثرات منفی ای که سیگار کشیدن بر روی سلامتی شما دارد، شنیده اید اما آیامی دانید که سیگار کشیدن، باعث ریزش مو در قسمت بالای چروک های صورت و خاکستری شدن زودرس موها می شود؟تحقیقات نشان می دهد ،که رابطه ای بین سیگار کشیدن و ریزش مو وجود دارد اگر می خواهید از طاس شدن خود جلوگیری کنید، ترک سیگار ایده ی خوبی به نظر می رسد.

    ماساژ سر، نه تنها حسی فوق العاده است ، بلکه به حل ریزش مو هم کمک می کند ماساژ پوست سر، فولیکول های مو را تحریک می کند در یک تحقیق کوچک، مردان ژاپنی سالم، که برای مدت ۲۴ هفته ، ۴ دقیقه در روز، ماساژ پوست سر گرفته اند، در آخر موهای ضخیم تری داشتند.

    شواهدی موجود است ،که روغن نعنا به رشد موکمک می کند روغن رزماری نیز ،به طور سنتی برای افزایش چرخش خون در پوست سر استفاده می شده است طبق تحقیقی در سال ۲۰۱۳، عصاره برگ رزماری، رویش مجدد مو در موش ها را سریع تر می کند.

    روغن نارگیل، روغن کرچک، و روغن زیتون نیز خیلی پیشنهاد می شوند، ولی تحقیقات درباره ی فواید آنها، بر رویش مو محدود است.

    یک رژیم متعادل خوب، می تواند موهای شما را در بهترین حالت خود قرار دهد مطمئن شوید که رژیم شما شامل انواع سبزیجات، میوه، گندم کامل، چربی های غیر اشباع و پروتئین های کم چرب است ،و ورودی شیرینی به بدن خود را محدود کنید ؛

    ویتامین ها و موادهای معدنی، به خصوصی، نیز به سلامت موی شما ارتباط دارند.

    سعی کنید ،این نوع از غذاها را وارد رژیم غذاییتان کنید غذاهای غنی از آهن، مانند گوشت گاو کم چربی، لوبیا، سبزیجات برگ سبز، گندم های غنی شده با آهن، و تخم مرغ.

    غذاهای سرشار از اسید چرب امگا۳، مانند سالمون، ماهی خالدار، ماهی تن، بذر کتان، زرده تخم مرغ، شاهدانه و گردو.

    غذاهایی با پروتئین بالا :به طور مثال تخم مرغ، گوشت های کم چربی، غذاهای دریایی

    نخل ارهای ،گیاهی است که توت های ریزی دارد و اغلب بخشی از درمانی است که برای پروستات بزرگ شده استفاده می شود در حالی که تحقیقات در مورد اثر نخل ارهای برای درمان ریزش مو خیلی محدود است، یک تحقیق، اثرات مثبتی بر روی مردانی که با فرمول موضعی درمان شده اند، نشان داده است.

    بیوتین ،یک ویتامین است که به طور طبیعی در این غذاها یافت می شود:

    آجیل ها – سیب زمینی شیرین – تخم مرغ – پیاز و جو دوسر ؛

    شواهدی وجود دارد ،که مصرف مکمل های بیوتین، شدت ریزش مو را کاهش می دهد، ولی بیشتر تحقیقات بر روی زنان انجام شده است.

    تحقیقات در سال ۲۰۰۲ ،نشان می دهد که استفاده آب پیاز ،به عنوان درمان موضعی در افرادی که ریزش موی تکه تکه در ناحیه های مخلتف دارند ،نسبت به آب شیر نتیجه شگفت انگیزتری در رشد مجدد مو دارد.

    بهیرنگراج، که آفتاب گردان تقلبی نیز نامیده می شود، از تیره آفتاب گردان است که در طب سنتی هندی (آیو وردا) به عنوان گیاهی که موجب رشد مو می شود ، شهرت دارد تحقیقات بر روی موش ها، نشان داده است که عصاره گیاه،نسبت به ماینوکسیدول اثر بهتری بر رشد مجدد مو داشته است اگرچه، برای تائید این اثرات بر روی انسان ،تحقیقات بیشتری نیاز است.

    یکی دیگر از درمان های گیاهی که مدعی درمان ریزش مو است، چای سبز است.

    یک تحقیق بر روی موش های مرکب پلی فنولیکی، نشان داده است ،که چای سبز یک درمان طبیعی برای درمان ریزش مو است ،ولی هیچ تحقیقات انسانی برای تائید این اثرات انجام نشده است.

    ختمی چینی در هند به طور وسیع برای رشد مو داد و ستد می شود تحقیقات بر روی موش ها اثرات مثبتی نشان داده است، ولی هیچ تحقیقی بر روی انسان انجام نشده است.

    حنا و روغن حنا از جمله مواد گیاهی است که می‌تواند در تقویت مو بسیار موثر باشد.

    برگ‌های این گیاه خنک و تقویت‌ کننده مو و پوست است.

    درمان ریزش مو با حنا

    حنا ریشه مو را سفت می‌کند.

    روش استفاده از حنا به صورت موضعی است البته هنگام استفاده از حنا باید به جنس مو توجه شود چون ممکن است این ماده گیاهی مو را خشک کند.

    برای جلوگیری از خشکی مو می‌توان آن را با مواد دیگری مانند روغن بنفشه و روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کرد.

    بسته به‌شدت و ضعف و خشکی مو و چربی مو می‌توان حنا را هفته‌ای یک تا دو بار استفاده کرد.

    ماینوکسیدیل موضعی از ریزش و نازک شدن موها جلوگیری کرده و رشد موهای جدید را تحریک می‌نماید.

    این دارو می‌تواند به افرادی که از انواع مختلف عارضه ریزش مو از جمله طاسی‌های با الگوی مردانه و زنانه که با عنوان آلوپسی آندروژنتیک هم شناخته می‌شود؛

    ریزش موی سکه‌ای که یک بیماری خودایمنی است که در اثر آن سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم بدن از جمله فولیکول‌های مو حمله می‌کند؛

    بیماری تلوژن افلوویوم که در اثر آن موی سر به خاطر اختلال در چرخه تولید مو در بدن دچار ریزش می‌شود؛

    داروی درمان ریزش مو

    آناژن افلوویوم یا ریزش موی سریع که به علت استفاده از روش‌های درمانی خاصی مانند شیمی درمانی اتفاق می‌افتد؛

    هیپوتریکوزیس که یک بیماری نادر است و در اثر آن موهای بسیار ریزی بر روی پوست سر و بدن رشد می‌کند و نیز برخی از اشکال ریزش موی ناشی از جراحت و جای زخم رنج می‌برند، کمک ‌نماید.

    نحوه تأثیر این دارو در درمان ریزش مو هنوز به خوبی شناخته نشده است، اما افراد زیادی توانسته‌اند با مصرف آن به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنند.

    اگرچه داروی ماینوکسیدیل به صورت بدون نسخه نیز قابل تهیه است، اما برای دستیابی به نتایج بهتر سعی کنید با یک متخصص مو در مورد مصرف آن مشورت کنید.

    پزشک متخصص مو می‌تواند علت دقیق ریزش مو را در شما تشخیص داده و مشخص کند که کدام غلظت از داروی ماینوکسیدیل (۲ درصد یا ۵ درصد) برای شما مناسب‌تر است.

    علاوه بر آن، متخصص مو می‌تواند نحوه صحیح استفاده از این دارو را به شما نشان دهد.

    داروی ماینوکسیدیل به شکل کف یا مایع تولید می‌شود.

    برای دستیابی به بهترین نتایج، این دارو باید دو بار در روز مستقیماً بر روی پوست سر مالیده شود.

    البته ممکن است ۴ ماه تا یک سال طول بکشد تا موها به طور محسوسی ضخیم و پرپشت شوند.

    همچنین ممکن است در اوایل دوره مصرف این دارو، ریزش موی سر شما هم بیشتر شود و حتی این ریزش مو تا یک یا دو ماه بعد همچنان ادامه داشته باشد.

    بعد از حدود ۶ ماه، متخصص مو روند پیشرفت درمان و تأثیر دارو را ارزیابی می‌کند.

    برای این منظور پزشک عکس‌های فعلی موی سر شما را با عکس‌هایی که در شروع دوره درمان گرفته شده است، مقایسه می‌کند و تعداد تار موهای جدید در واحد سطح پوست سر را شمارش می‌کند.

    اگر نتایج برای شما رضایت‌بخش بود، می‌توانید مصرف این دارو را تا هر زمان که لازم باشد ادامه بدهید، اما اگر مصرف دارو را متوقف کنید، ریزش شدید مو نیز اغلب دوباره شروع می‌شود.

    عوارض جانبی ناشی از داروی ماینوکسیدیل خیلی به ندرت گزارش شده است، اما می‌تواند شامل قرمزی و حساسیت پوست سر و رشد مو در صورت باشد.

    فیناستراید دارویی است که برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه یا همان آلوپسی آندروژنتیک تجویز می‌شود.

    این دارو سرعت ریزش موها را کاهش می‌دهد و رشد موهای جدید را تحریک می‌نماید.

    نحوه عملکرد این دارو از طریق جلوگیری از تولید هورمونی که فولیکول‌های مو را در بدن از بین می‌برد، می‌باشد.

    این دارو یک بار در روز به صورت خوراکی مصرف می‌شود و بیشترین کارآیی آن هنگامی خواهد بود که هر روز در ساعت خاصی خورده شود.

    آثار داروی فیناستراید بعد از حدود ۴ ماه از شروع مصرف، قابل مشاهده خواهد بود، اما معمولاً تا یک سال بعد هم می‌توانید افزایش محسوس رشد موها را ببینید.

    پزشک متخصص موی شما بعد از حدود ۶ ماه روند پیشرفت نتایج را بررسی می‌کند تا مشخص شود که آیا ادامه مصرف این دارو برای شما فایده‌ای دارد یا خیر.

    اگر تأثیر دارو خوب باشد می‌توان درمان را تا زمانی که رشد و تراکم موها به حد مطلوبی برسد، ادامه داد، اما اگر مصرف دارو متوقف شود، ممکن است ریزش موها دوباره شروع شود.

    عوارض جانبی ناشی از داروی فیناستراید خیلی نادر است، اما می‌تواند شامل اختلال نعوظ و افسردگی باشد.

    آنتی‌آندروژن‌ها داروهایی هستند که مانع از فعالیت هورمون‌های آندروژن می‌شوند.

    آندروژن‌ها هورمون‌های جنسی هستند که فولیکول‌های مو را تخریب کرده یا به آنها صدمه می‌زنند.

    بنابراین داروهای آنتی‌آندروژن می‌توانند ریزش مو با الگوی زنانه که با عنوان آلوپسی آندروژنتیک نیز شناخته می‌شود را در خانم‌ها متوقف کنند.

    داروهای آنتی‌آندروژن را فقط با ارائه نسخه پزشک می‌توان تهیه کرد.

    این داروها شامل اسپیرونولاکتون و کنتراسپتیوها یا همان قرص‌های ضد بارداری است که حاوی استروژن هستند.

    داروهای آنتی‌آندروژن معمولاً تأثیر خود را حدود ۴ ماه بعد از شروع مصرف نشان می‌دهند.

    برای جلوگیری از ریزش مجدد موها لازم است که این دارو حتماً به صورت درازمدت مصرف شود.

    داروهای آنتی‌آندروژن می‌تواند عوارض جانبی مختلفی از جمله اختلال در سیکل قاعدگی و خواب‌آلودگی را به دنبال داشته باشد.

    خانم‌هایی که قصد دارند باردار شوند، نباید از این داروها استفاده کنند.

    بعضی از انواع ریزش مو ناشی از بیماری‌های خودایمنی می‌باشد و درمان آنها با مواردی از ریزش مو که ناشی از اختلالات هورمونی است، کاملاً متفاوت خواهد بود.

    بیماری خودایمنی به شرایطی گفته می‌شود که طی آن، سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و اندام‌های سالم از جمله به پوست و فولیکول‌های مو حمله می‌کند و گاهی از اوقات فولیکول‌های سالم مو را به طور کامل از بین می‌برد.

    داروهای کورتیکواستروئیدی برای درمان بیمارانی که از ریزش موی سکه‌ای (آلوپسی آره آتا)، لیکن پلان و لوپوس اریتماتوی دسکوئید رنج می‌برند، استفاده می‌شود.

    این داروها در سرکوب سیستم ایمنی بدن نقش دارند و بنابراین می‌توانند اثرات ناشی از بیماری‌های خودایمنی را مختل کرده و امکان رشد مجدد موها را فراهم کنند.

    استروئیدها به صورت محلول‌های خوراکی یا تزریقی عرضه می‌شوند و برای تهیه آنها حتماً به نسخه پزشک نیاز است.

    پزشک متخصص مو بر اساس سن شما و شدت علائم عارضه تعیین می‌کند که مصرف کدام داروی کورتیکواستروئیدی و به چه روشی برای شما مناسب‌تر است.

    برای کودکانی که به عارضه ریزش موی سکه‌ای مبتلا شده‌اند، می‌توان یک کرم استروئیدی موضعی را بر روی پوست سر یا بدن در محل بروز علائم عارضه استفاده کرد.

    در بزرگسالان ممکن است که متخصص مو، داروی استروئیدی را به پوست سر یا بدن تزریق کند.

    در هر جلسه درمانی ممکن است تا ۸۰ تزریق در محل لکه‌های طاسی انجام شود.

    جلسات درمانی با داروهای استروئیدی را می‌توان هر ۴ تا ۶ هفته یک بار برنامه‌ریزی کرد.

    رشد مجدد موها از یک تا دو ماه بعد از شروع درمان آغاز خواهد شد.

    اگر موهای شما رشد نکند و یا نتوانید سوزن‌های مورد استفاده برای تزریق استروئید را تحمل کنید، پزشک متخصص مو ممکن است نوع خوراکی این داروها را برای مدت ۸ تا ۱۰ هفته برایتان تجویز کند.

    در صورتی که بعد از حدود ۶ ماه نتایج محسوسی از این داروها حاصل نشود، باید روند درمان را متوقف کرد.

    داروهای کورتیکواستروئید موضعی و تزریقی دارای برخی عوارض جانبی از جمله حساسیت و خارش سر که می‌تواند منجر به زخم شدن آن شود، نازک شدن پوست سر و قرمزی یا پُف کردن صورت می‌باشد.

    علاوه بر آن، مصرف نوع خوراکی این داروها می‌تواند باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و کاهش توانایی بدن در مبارزه با عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی شود.

    اگر ریزش موی شما به علت یک عفونت قارچی به نام تینه‌آ کپیتیس یا طاسی با الگوی کرم حلقوی (ringworm) باشد، متخصص مو یک داروی ضد قارچ برایتان تجویز می‌کند که هر روز باید آن را به صورت خوراکی مصرف کنید.

    مشاهده نتایج مصرف این دارو اغلب به یک تا دو ماه زمان نیاز دارد و درمان با این دارو هم معمولاً تا چندین ماه ادامه پیدا می‌کند تا قارچ عامل بیماری به طور کامل از بین برود.

    اگر درمان این عارضه بلافاصله بعد از بروز علائم آن آغاز شود، می‌توان به نتایج بسیار خوبی از نظر رشد مجدد موها دست پیدا کرد.

    عوارض جانبی ناشی از داروهای ضد قارچ می‌تواند شامل خارش و جوش‌های پوستی، اسهال و درد شکم ( درد معده) باشد.

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    مالیات خودرو، سکه، املاک، هنرمندان، پزشکان، خروج از کشور، مالیات بر درآمد

    تعطیلی مدارس و دانشگاه ها / بازگشایی مدارس و دانشگاه ها / اخبار آموزش و پرورش

    دعای روز یکشنبه / ذکر روز یکشنبه 🔥 دعای امروز / ذکر امروز

    تعبیر خواب خروس: خروس سفید، سیاه، لاری، وحشی / خواب خروس مرده

    تنقیه: عوارض و مضرات تنقیه مکرر / تنقیه با آب و صابون، روغن زیتون، قهوه و شلنگ

    سال ۱۳۹۹ : لحظه تحویل سال ۹۹ و پیام تبریک عید ۹۹ / پیامک و اس ام اس سال نو

    افسردگی: تعریف، علائم و درمان / اختلالات افسردگی مزمن و شدید / افسردگی نوجوانان

    فال قهوه / فال قهوه روزانه (انواع فال و طالع بینی) / نایریکا

    پف زیر چشم: علت و درمان با کرم / پف زیر چشم و کبد و کم خونی و در کودکان

    تعبیر خواب سگ / دیدن سگ در خواب (کاملترین مرجع تعبیر خواب)

    جاهای دیدنی گیلان و جاذبه های گردشگری آن / مکانهای گردشگری استان گیلان

    فال PMC 🔥 فال پی ام سی روزانه نایریکا

    زینب سلیمانی فرزند حاج قاسم: بیوگرافی / ماجرای اینستاگرام / داماد سردار سلیمانی

    اینترنت خانگی : آخرین اخبار / افزایش سرعت اینترنت، بدون افزایش قیمت

    اینترنت پرسرعت: اخبار / VDSL چیست / تفاوت ADSL و VDSL، سرعت دانلود و آپلود

    کشمش: خواص و مضرات / خواص کشمش برای پوست و مو، لاغری و حافظه و لاغری

    کندر: خواص و مضرات و نحوه مصرف / کندر برای دیابت / ماسک کندر برای صورت

    ابیانه / فاصله تهران تا ابیانه / سوغات ابیانه / آخرین اخبار روستای ابیانه

    محمدرضا گلزار : بیوگرافی / ازدواج و همسر محمدرضا گلزار / عکس ها

    دعای نادعلی: خواص برای ازدواج، تسخیر قلب و جلب محبت/ دعای نادعلی صغیر

    روز پزشک : تاریخ روز پزشک سال ۱۴۰۰ و ۹۹ / روز بزرگداشت ابوعلی سینا

    اریترومایسین: عوارض / در بارداری / تفاوت اریترومایسین با آزیترومایسین

    هل سبز: طبع، خواص، مضرات در طب سنتی / قیمت، طریقه مصرف / چای هل و دارچین

    سریال پایتخت ۶ / پایتخت ۷ : داستان، بازیگران، حواشی + عکس

    جوانه گندم: خواص، مضرات، طرز تهیه / جوانه گندم برای پوست، بدنسازی، کودکان

    انتخاب اسم : نام های انتخابی تهرانی‌ ها برای فرزندانشان در ۳ ماه نخست سال ۹۸

    سبوس برنج: طبع، خواص، مضرات + ماسک و دمنوش / سبوس برنج برای یبوست و مو

    اینستکس : آخرین اخبار / گام های اولیه برداشته شده در اینستکس ناکافی است

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » پوست و مو » درمان ریزش مو: با قرآن، آب پیاز، روغن زیتون، دارو گیاهی، حنا / ریزش مو ارثی

    درمان ریزش مو : در این مقاله از بخش پوست و مو در وبسایت نایریکا به درمان ریزش مو, درمان ریزش مو در قران, درمان ریزش مو با آب پیاز, درمان ریزش مو با روغن زیتون, درمان ریزش مو ارثی, درمان ریزش مو با داروهای گیاهی, درمان ریزش مو مردان, درمان ریزش مو با حنا, داروی درمان ریزش مو می پردازیم.

    با ما همراه باشید.

    اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    درمان ریزش مو, درمان ریزش مو در قران, درمان ریزش مو با آب پیاز, درمان ریزش مو با روغن زیتون, درمان ریزش مو ارثی, درمان ریزش مو با داروهای گیاهی, درمان ریزش مو مردان, درمان ریزش مو با حنا, داروی درمان ریزش مو

    حنا و ریزش موی ارثی

    برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینکهای زیر استفاده کنید:

    پیامبر (ص) می فرمایند:

    موهایتان را حنا ببندید چرا که این کار دیده را جلا می بخشد, مو را می رویاند, تن را خوش بو می سازد و همسر مرد را آرامش می بخشد.

    درمان ریزش مو در قرآن

    امام رضا(ع) می فرمایند:

    انجیر, بوی بد دهان را از بین برده، دهان و استخوان ها را استحکام می بخشد و مو را می رویاند و برای درد درمانی موثر است.

    امام کاظم (ع) می فرمایند:

    در روز جمعه شستشوی سر با ختمی از سنت است که پوست و مو را نکو می کند و مایه ایمنی از سردرد است و روزی را سرشار کرده و فقر را باز می دارد.

    در پیاز ماده ای به نام گوگرد وجود دارد که وقتی با آب پیاز کف سر را مالش می دهیم سبب می شود تا خون در سر بهتر به جریان در آید و علاوه بر این به کلاژن سازی پوست نیز کمک می کند.

    درمان ریزش مو با آب پیاز

    چند عدد پیاز را بردارید و پوست کنید و درون یک مخلوط کن بریزید و سپس به وسیله یک توری آب آن را خارج کنید و با آب حاصله پوست سرتان را ماساژ دهید و اجازه دهید این محلول یک ساعت بر روی سر شما بماند و بعد با یک شامپوی مناسب سرتان را بشویید و آبکشی کنید.

    استفاده از روغن زیتون برای مو علاوه بر شفاف کردن موها، به رشد مو های جدید هم کمک بسیار زیادی می کند.

    سعی کنید قبل از خواب مقداری روغن زیتون به موهای خود بمالید و آن را با پارچه ای (مثل روسری) بپوشانید و بخوابید.

    درمان ریزش مو با روغن زیتون

    فردا صبح موهای خود را بشویید.

    اگر چند بار این کار را تکرار کنید، رشد موهای جدید را در سرتان احساس می کنید .

    یونانیان قدیم از این روش به عنوان درمان طبیعی ریزش موهای خود استفاده می کردند .

    این کار سبب حذف باکتری ها از فولیکول های مو می شود که در نهایت منجر به رشد موهای فرد می شود .

    یکی از راههای جلوگیری از ریزش مو درمان های موضعی و داروهایی است کع در ادامه آورده شده اند:

    استفاده از داروی ریزش مو ماینوکسیدیل ۲ یا ۵% بر روی پوست سر سرعت ریزش مو را کاهش داده و در درمان ریزش مو در زنانو مردان موثر است و در برخی افراد باعث می‌شود بخشی از موها دوباره رشد کنند.

    البته، این محصول گران بوده و به ندرت پیش می‌آید که باعث درمان قطعی ریزش مو و بهبود طولانی مدت قابل قبولی شود.

    درمان ریزش مو ارثی

    در مواردی که درمان ریزش موی ارثی نتیجه می‌دهد نیز، بهبود حاصله تنها تا زمان استفاده از محلول حفظ می‌شود.

    گاهی اوقات، ماینوکسیدیل در محل استعمال باعث تحریک‌پذیری یا واکنش‌های آلرژیک پوست می‌شود.

    بهترین قرص برای ریزش مو در مردان ، قرص های فیناستراید است؛قرص‌های فیناستراید جهت کاهش سطح هیدروتستوسترون استفاده می‌شود که باعث کم شدن و درمان ریزش مو در مردان شده و احتمالاً به رویش مجدد موها کمک می‌کند.

    حنا و ریزش موی ارثی

    معمولاً برای مشاهده نتیجه این دارو برای ریزش مو دست کم به ۳ تا ۶ ماه مصرف مداوم نیاز است.

    کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ از عوارض شناخته شده این قرص‌ها هستند.

    نتایج بدست آمده از این درمان ریزش مو مردان و زنان ظرف ۶ تا ۱۲ ماه پس از قطع استفاده از این قرص‌ها از بین می‌رود.

    استفاده از داروی ریزش مو مثل سپیرونولاکتون، سیپروترون استات، فلوتامید و سایمتیدین در زنان باعث مهار عملکرد دی‌هیدروتستوسترون در پوست سر شده و تا حدودی در درمان ریزش مو و بهبود آن موثر است.

    البته، باید در دوران بارداری از مصرف سپیرونولاکتون و سیپروترون استات اجتناب شود زیرا آن‌ها می‌توانند باعث زنانه شدن جنین مذکر شوند؛ در دوران شیردهی نیز باید از مصرف هر دو اجتناب شود.

    فلوتامید خطر آسیب رساندن به کبد را به همراه دارد.

    لازم به یادآوری است که تمام روشهای درمان ریزش موی سر موضعی و خوراکی تنها تا زمانی تأثیر دارند که از آن‌ها استفاده می‌شود.

    به علاوه، هیچ یک از این درمان‌ها تأثیر چشمگیری ندارد.

    برای برخی افراد، استفاده از انواع کلاه‌گیس‌ها و حتی اکستنشن‌های مو کمک بسیاری زیادی به پنهان کردن ریزش موی ارثی می‌کند.

    کلاه گیس‌ها (موهای مصنوعی) دو نوع دارند؛ آن‌ها از موهای طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شوند.

  • عکس های پاساژ کارون اهواز
  • کلاه‌گیس‌ها و کلاه‌گیس‌های تکه‌ای ساخته شده از موی مصنوعی معمولاً ۶ تا ۹ ماه دوام داشته و نگهداری و شست‌وشوی آن‌ها راحت است اما حرارت به آن‌ها آسیب زده و پوشیدنشان باعث احساس گرما در پوست سر می‌شود.

    کلاه‌ گیس‌ ها یا کلاه‌گیس‌های تکه‌ای ساخته شده از موی واقعی ظاهری طبیعی‌تر داشته و می‌توان آن‌ها را با حرارت پایین حالت داد.

    اسپری‌های حاوی فیبرهای کوچک رنگ شده که از طریق اینترنت هم قابل خریداری هستند به برخی افراد کمک می‌کنند تا طاسی خود را پنهان کنند.

    البته، در صورت خیس شدن موها (به وسیله باران، شنا یا تعریق) این مواد شسته شده و معمولاً تنها تا نوبت بعدی شانه کردن یا شست‌وشوی سر دوام دارند.

    یکی از روش ها برای درمان ریزش شدید موی سر، جراحی است.

    بیمه‌ها درمان‌های جراحی را پوشش نمی‌دهند.

    این درمان‌ها به صورت خصوصی انجام شده و عبارتند از (۱) کاشت مو، که در آن فولیکول‌های مو از پشت و کناره‌های سر برداشته شده و به نقاط طاس سر پیوند زنده می‌شوند، و (۲) کاهش پوست سر که در آن مساحتی به شکل یک بیضی از پوست ناحیه طاس برداشته شده و نواحی مجاور حاوی مو کشیده شده و به هم نزدیک می‌شوند.‌

    گاهی اوقات برای کشیدن پوست از اتساع دهنده‌های بافتی استفاده شده و همچنین اسکارهای به جا مانده از کاهش پوست سر بیش از حد به چشم می‌خورند.

    اولین قدم در درمان ریزش مو ماساژ پوست سر با روغن موی مناسب است.

    ماساژ مو و پوست سر موجب افزایش جریان خون به ریشه و فولیکول های مو می شود در نتیجه ریشه ی مو را قوی تر میکند.

    حنا و ریزش موی ارثی

    ماساژ پوست سر یک تا دوبار در هفته با روغن های طبیعی و گیاهی مثل روغن نارگیل، بادام، زیتون و رزماری در کاهش ریزش مو مؤثر است.

    همچنین برای گرفتن بهترین نتیجه چند قطره از روغن رزماری را به روغن موی خود اضافه کنید.

    درمان ریزش مو با داروهای گیاهی

    آمله یا گوس بری هندی نوعی میوه استوایی و انگور شکل است که برای رشد طبیعی و سریع مو استفاده می شود.

    این میوه سرشار از ویتامین C است که کمبود آن ریزش مو را بدنبال دارد.

    خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتری آمله به حفظ پوست سر و رشد مو کمک میکند.

    یک قاشق سوپخوری آمله را به همین مقدار آب لیموی تازه مخلوط کنید و پوست سر را با آن ماساژ دهید و با کلاه مخصوص بپوشانید.

    این کار را شب انجام داده و صبح با شامپوی مناسب آن را شست و شو دهید.

    استفاده از روغن آمله هم توصیه میشود.

    شنبلیه بخصوص دانه ی آن از گیاهان مؤثر در درمان ریزش مو است.

    دانه های شنبلیله حاوی هورمون هایی است که باعث افزایش رشد مو و کمک به بازسازی فولیکول های مو میشوند.

    آنها همچنین حاوی پروتئین و اسیدنیکوتینیک هستند که رشد مو را تحریک میکنند.

    یک لیوان دانه شنبلیله را در شب خیس کنید و صبح دانه ها را خرد کرده تا به یک خمیر تبدیل شوند.

    سپس آنها را روی موها و پوست قرار داده و با کلاه بپوشانید.

    بعد از حدود ۴۰ دقیقه موهایتان را آبکشی کنید.

    این کار را هر روز صبح به مدت یک ماه انجام دهید.

    آب پیاز بدلیل داشتن گوگرد فراوان از ریزش مو جلوگیری میکند.

    خواص ضدباکتریایی آب پیاز باعث کشتن میکروبها، انگل و درمان عفونتهای پوستی که یکی از علل ریزش مو است، خواهد شد.

    برای استفاده از آب پیاز برای درمان ریزش مو کافیست تا آب یک پیاز را مستقیما روی پوست بمالید و پس از ۳۰ دقیقه آن را شست و شو دهید.

    روش دیگر مخلوط کردن سه قاشق غذاخوری آب پیاز و دو قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق روغن زیتون است.

    این سه ماده را با هم مخلوط کرده و به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست سر قرار دهید و سپس آن را بشویید.

    هر یک از این روشها را حداکثر سه بار در هفته تکرار کنید.

    آلوئه ورا حاوی آنزیم هایی است که بطور مستقیم باعث رشد موهای سالم می شود.

    استفاده منظم از آب یا ژل طبیعی آلوئه ورا خارش سر، شوره و قرمزی پوست را کاهش می دهد و رشد مو را افزایش خواهد داد.

    برای استفاده از آلوئه ورا مقدرای ژل یا آب آن را روی پوست سر بمالید و پس از چند ساعت سر را با آب گرم آبکشی کنید.

    این روند را سه تا چهار بار در هفته تکرار کنید.

    همچنین مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا با معده خالی منجر به رشد بهتر مو خواهد شد.

    ریشه شیرن بیان یکی از گیاهانی است که مانع از ریزش مو و آسیب به مو می شود.

    مصرف این گیاه منافذ پوست سر را باز میکند، پوست را تمیز کرده و از ایجاد پوسته، شوره سر و ریزش مو و طاسی جلوگیری می کند.

    یک قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان را با یک فنجان شیر و یک چهارم قاشق چایخوری زعفران مخلوط کنید.

    مخلوط بدست آمده را در شب قبل از خواب روی سر بمالید و صبح مو هارا آبکشی کنید.

    این کار را یک تا دوبار در هفته تکرار کنید. همچنین مصرف روزانه دمنوش شیرین بیان سه بار در روز در درمان ریزش مو مؤثر است.

    آب چغندر حاوی کربوهیدرات، پروتئین، پتاسیم، فسفر، کلسیم و ویتامین B و ویتامین C است.

    همه ی این مواد مغذی برای رشد موهای سالم ضروری هستند.

    علاوه بر آنکه نوشیدن آب چغندر قند یا لبو برای رشد مو مفید است بلکه جوشاندن چندبرگ چغندر و مخلوط کردن آب آن با مقداری حنا نوعی خمیر ایجاد میکند.

    آن را روی پوست سر بمالید و بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بشویید.

    دانه روغنی کتان منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که مانع ریزش مو و منجر به رشد بیشتر مو خواهد شد.

    برای کنترل ریزش مو یک قاشق غذاخوری دانه کتان را در یک لیوان آب خیسانده و هر صبح مصرف کنید.

    همچنین اضافه کردن دانه کتان به سالاد، سوپ و شیرینی جات مؤثر است.

    استفاده از روغن دانه کتان بعنوان روغن ماساژ مو و پوست سر مانع از ریزش مو خواهد شد.

    با اضافه کردن نارگیل رنده شده به مقداری آب و جوشاندن آن به مدت ۵ دقیقه شیر نارگیل طبیعی و خانگی درست کنید.

    پس از سرد شدن آن را روی پوست سر بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه با شامپوی مناسب شست و شو دهید.

    همچنین اضافه کردن چند دانه فلفل سیاه و پودر زردچوبه به شیرنارگیل خاصیت آن را بیشتر خواهد کرد.

    ( توصیه می شود حتما با مشورت پزشک مصرف شود تا عوارضی مثل تشدید ریزش مو نداشته باشد)

    اداره کل غذا و داروی آمریکا دو دارو برای درمان الگوی طاسی مردان، را تائید کرده است:

    مینوکسیدول (روگین): روگین به صورت مایع و فوم روی پیشخوان ها موجود است برای رویش مو و جلوگیری از ریزش مو ،روزی دوبار روی پوست سر استفاده کنید.

    فیناستراید: فیناستراید، به صورت قرص است و دوبار در روز مصرف می شود این دارو ،فقط با تجویز دکتر قابل خریداری است .

    در مورد هر دوی این داروها ، ممکن است یک سال طول بکشد تا نتیجه دیده شود، و شما باید مدام از این داروها استفاده کنید، تا اثرات آن باقی بماند.

    درمان ریزش مو مردان

    دو مرحله ی مهم در کاشت مو ،کاشت فولیکول و برداشت فولیکول مو هستند.

    کاشت فولیکول مو(FUT) :این روش سنتی تر است و در آن قسمتی از پوست پشت سر ،در جایی که تعداد زیادی مو وجود دارد، برداشته می شود و موها دوباره در قسمت هایی از سر که ریزش مو دارند، قرار داده می شود.

    برداشت فولیکول مو(FUE):در این روش ،فولیکول مو مستقیما از پوست کف سر برداشته می شود و روی قسمت های بدون موی سر کاشته می شود.

    نکته مهم :برای انجام کاشت مو حتما به مراکز تخصصی و تایید شده مراجعه کنید.

    لیزر درمانی ،به عنوان روشی شناخته شده است که تورم در فولیکول های مو را که باعث توقف رشد موشده است ،کاهش می دهد.

    تحقیقات کمی بر روی اثر گذاری لیزر، بر روی ریزش مو انجام شده است ،ولی تحقیقی در سال ۲۰۱۶ نشان داده است، که لیزر درمانی در حد کم ، برای درمان الگوی ریزش مردانه ، بی خطر و تاثیر گذار است که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

    اگر شما سیگاری هستید، احتمالا در مورد تمام اثرات منفی ای که سیگار کشیدن بر روی سلامتی شما دارد، شنیده اید اما آیامی دانید که سیگار کشیدن، باعث ریزش مو در قسمت بالای چروک های صورت و خاکستری شدن زودرس موها می شود؟تحقیقات نشان می دهد ،که رابطه ای بین سیگار کشیدن و ریزش مو وجود دارد اگر می خواهید از طاس شدن خود جلوگیری کنید، ترک سیگار ایده ی خوبی به نظر می رسد.

    ماساژ سر، نه تنها حسی فوق العاده است ، بلکه به حل ریزش مو هم کمک می کند ماساژ پوست سر، فولیکول های مو را تحریک می کند در یک تحقیق کوچک، مردان ژاپنی سالم، که برای مدت ۲۴ هفته ، ۴ دقیقه در روز، ماساژ پوست سر گرفته اند، در آخر موهای ضخیم تری داشتند.

    شواهدی موجود است ،که روغن نعنا به رشد موکمک می کند روغن رزماری نیز ،به طور سنتی برای افزایش چرخش خون در پوست سر استفاده می شده است طبق تحقیقی در سال ۲۰۱۳، عصاره برگ رزماری، رویش مجدد مو در موش ها را سریع تر می کند.

    روغن نارگیل، روغن کرچک، و روغن زیتون نیز خیلی پیشنهاد می شوند، ولی تحقیقات درباره ی فواید آنها، بر رویش مو محدود است.

    یک رژیم متعادل خوب، می تواند موهای شما را در بهترین حالت خود قرار دهد مطمئن شوید که رژیم شما شامل انواع سبزیجات، میوه، گندم کامل، چربی های غیر اشباع و پروتئین های کم چرب است ،و ورودی شیرینی به بدن خود را محدود کنید ؛

    ویتامین ها و موادهای معدنی، به خصوصی، نیز به سلامت موی شما ارتباط دارند.

    سعی کنید ،این نوع از غذاها را وارد رژیم غذاییتان کنید غذاهای غنی از آهن، مانند گوشت گاو کم چربی، لوبیا، سبزیجات برگ سبز، گندم های غنی شده با آهن، و تخم مرغ.

    غذاهای سرشار از اسید چرب امگا۳، مانند سالمون، ماهی خالدار، ماهی تن، بذر کتان، زرده تخم مرغ، شاهدانه و گردو.

    غذاهایی با پروتئین بالا :به طور مثال تخم مرغ، گوشت های کم چربی، غذاهای دریایی

    نخل ارهای ،گیاهی است که توت های ریزی دارد و اغلب بخشی از درمانی است که برای پروستات بزرگ شده استفاده می شود در حالی که تحقیقات در مورد اثر نخل ارهای برای درمان ریزش مو خیلی محدود است، یک تحقیق، اثرات مثبتی بر روی مردانی که با فرمول موضعی درمان شده اند، نشان داده است.

    بیوتین ،یک ویتامین است که به طور طبیعی در این غذاها یافت می شود:

    آجیل ها – سیب زمینی شیرین – تخم مرغ – پیاز و جو دوسر ؛

    شواهدی وجود دارد ،که مصرف مکمل های بیوتین، شدت ریزش مو را کاهش می دهد، ولی بیشتر تحقیقات بر روی زنان انجام شده است.

    تحقیقات در سال ۲۰۰۲ ،نشان می دهد که استفاده آب پیاز ،به عنوان درمان موضعی در افرادی که ریزش موی تکه تکه در ناحیه های مخلتف دارند ،نسبت به آب شیر نتیجه شگفت انگیزتری در رشد مجدد مو دارد.

    بهیرنگراج، که آفتاب گردان تقلبی نیز نامیده می شود، از تیره آفتاب گردان است که در طب سنتی هندی (آیو وردا) به عنوان گیاهی که موجب رشد مو می شود ، شهرت دارد تحقیقات بر روی موش ها، نشان داده است که عصاره گیاه،نسبت به ماینوکسیدول اثر بهتری بر رشد مجدد مو داشته است اگرچه، برای تائید این اثرات بر روی انسان ،تحقیقات بیشتری نیاز است.

    یکی دیگر از درمان های گیاهی که مدعی درمان ریزش مو است، چای سبز است.

    یک تحقیق بر روی موش های مرکب پلی فنولیکی، نشان داده است ،که چای سبز یک درمان طبیعی برای درمان ریزش مو است ،ولی هیچ تحقیقات انسانی برای تائید این اثرات انجام نشده است.

    ختمی چینی در هند به طور وسیع برای رشد مو داد و ستد می شود تحقیقات بر روی موش ها اثرات مثبتی نشان داده است، ولی هیچ تحقیقی بر روی انسان انجام نشده است.

    حنا و روغن حنا از جمله مواد گیاهی است که می‌تواند در تقویت مو بسیار موثر باشد.

    برگ‌های این گیاه خنک و تقویت‌ کننده مو و پوست است.

    درمان ریزش مو با حنا

    حنا ریشه مو را سفت می‌کند.

    روش استفاده از حنا به صورت موضعی است البته هنگام استفاده از حنا باید به جنس مو توجه شود چون ممکن است این ماده گیاهی مو را خشک کند.

    برای جلوگیری از خشکی مو می‌توان آن را با مواد دیگری مانند روغن بنفشه و روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کرد.

    بسته به‌شدت و ضعف و خشکی مو و چربی مو می‌توان حنا را هفته‌ای یک تا دو بار استفاده کرد.

    ماینوکسیدیل موضعی از ریزش و نازک شدن موها جلوگیری کرده و رشد موهای جدید را تحریک می‌نماید.

    این دارو می‌تواند به افرادی که از انواع مختلف عارضه ریزش مو از جمله طاسی‌های با الگوی مردانه و زنانه که با عنوان آلوپسی آندروژنتیک هم شناخته می‌شود؛

    ریزش موی سکه‌ای که یک بیماری خودایمنی است که در اثر آن سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم بدن از جمله فولیکول‌های مو حمله می‌کند؛

    بیماری تلوژن افلوویوم که در اثر آن موی سر به خاطر اختلال در چرخه تولید مو در بدن دچار ریزش می‌شود؛

    داروی درمان ریزش مو

    آناژن افلوویوم یا ریزش موی سریع که به علت استفاده از روش‌های درمانی خاصی مانند شیمی درمانی اتفاق می‌افتد؛

    هیپوتریکوزیس که یک بیماری نادر است و در اثر آن موهای بسیار ریزی بر روی پوست سر و بدن رشد می‌کند و نیز برخی از اشکال ریزش موی ناشی از جراحت و جای زخم رنج می‌برند، کمک ‌نماید.

    نحوه تأثیر این دارو در درمان ریزش مو هنوز به خوبی شناخته نشده است، اما افراد زیادی توانسته‌اند با مصرف آن به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنند.

    اگرچه داروی ماینوکسیدیل به صورت بدون نسخه نیز قابل تهیه است، اما برای دستیابی به نتایج بهتر سعی کنید با یک متخصص مو در مورد مصرف آن مشورت کنید.

    پزشک متخصص مو می‌تواند علت دقیق ریزش مو را در شما تشخیص داده و مشخص کند که کدام غلظت از داروی ماینوکسیدیل (۲ درصد یا ۵ درصد) برای شما مناسب‌تر است.

    علاوه بر آن، متخصص مو می‌تواند نحوه صحیح استفاده از این دارو را به شما نشان دهد.

    داروی ماینوکسیدیل به شکل کف یا مایع تولید می‌شود.

    برای دستیابی به بهترین نتایج، این دارو باید دو بار در روز مستقیماً بر روی پوست سر مالیده شود.

    البته ممکن است ۴ ماه تا یک سال طول بکشد تا موها به طور محسوسی ضخیم و پرپشت شوند.

    همچنین ممکن است در اوایل دوره مصرف این دارو، ریزش موی سر شما هم بیشتر شود و حتی این ریزش مو تا یک یا دو ماه بعد همچنان ادامه داشته باشد.

    بعد از حدود ۶ ماه، متخصص مو روند پیشرفت درمان و تأثیر دارو را ارزیابی می‌کند.

    برای این منظور پزشک عکس‌های فعلی موی سر شما را با عکس‌هایی که در شروع دوره درمان گرفته شده است، مقایسه می‌کند و تعداد تار موهای جدید در واحد سطح پوست سر را شمارش می‌کند.

    اگر نتایج برای شما رضایت‌بخش بود، می‌توانید مصرف این دارو را تا هر زمان که لازم باشد ادامه بدهید، اما اگر مصرف دارو را متوقف کنید، ریزش شدید مو نیز اغلب دوباره شروع می‌شود.

    عوارض جانبی ناشی از داروی ماینوکسیدیل خیلی به ندرت گزارش شده است، اما می‌تواند شامل قرمزی و حساسیت پوست سر و رشد مو در صورت باشد.

    فیناستراید دارویی است که برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه یا همان آلوپسی آندروژنتیک تجویز می‌شود.

    این دارو سرعت ریزش موها را کاهش می‌دهد و رشد موهای جدید را تحریک می‌نماید.

    نحوه عملکرد این دارو از طریق جلوگیری از تولید هورمونی که فولیکول‌های مو را در بدن از بین می‌برد، می‌باشد.

    این دارو یک بار در روز به صورت خوراکی مصرف می‌شود و بیشترین کارآیی آن هنگامی خواهد بود که هر روز در ساعت خاصی خورده شود.

    آثار داروی فیناستراید بعد از حدود ۴ ماه از شروع مصرف، قابل مشاهده خواهد بود، اما معمولاً تا یک سال بعد هم می‌توانید افزایش محسوس رشد موها را ببینید.

    پزشک متخصص موی شما بعد از حدود ۶ ماه روند پیشرفت نتایج را بررسی می‌کند تا مشخص شود که آیا ادامه مصرف این دارو برای شما فایده‌ای دارد یا خیر.

    اگر تأثیر دارو خوب باشد می‌توان درمان را تا زمانی که رشد و تراکم موها به حد مطلوبی برسد، ادامه داد، اما اگر مصرف دارو متوقف شود، ممکن است ریزش موها دوباره شروع شود.

    عوارض جانبی ناشی از داروی فیناستراید خیلی نادر است، اما می‌تواند شامل اختلال نعوظ و افسردگی باشد.

    آنتی‌آندروژن‌ها داروهایی هستند که مانع از فعالیت هورمون‌های آندروژن می‌شوند.

    آندروژن‌ها هورمون‌های جنسی هستند که فولیکول‌های مو را تخریب کرده یا به آنها صدمه می‌زنند.

    بنابراین داروهای آنتی‌آندروژن می‌توانند ریزش مو با الگوی زنانه که با عنوان آلوپسی آندروژنتیک نیز شناخته می‌شود را در خانم‌ها متوقف کنند.

    داروهای آنتی‌آندروژن را فقط با ارائه نسخه پزشک می‌توان تهیه کرد.

    این داروها شامل اسپیرونولاکتون و کنتراسپتیوها یا همان قرص‌های ضد بارداری است که حاوی استروژن هستند.

    داروهای آنتی‌آندروژن معمولاً تأثیر خود را حدود ۴ ماه بعد از شروع مصرف نشان می‌دهند.

    برای جلوگیری از ریزش مجدد موها لازم است که این دارو حتماً به صورت درازمدت مصرف شود.

    داروهای آنتی‌آندروژن می‌تواند عوارض جانبی مختلفی از جمله اختلال در سیکل قاعدگی و خواب‌آلودگی را به دنبال داشته باشد.

    خانم‌هایی که قصد دارند باردار شوند، نباید از این داروها استفاده کنند.

    بعضی از انواع ریزش مو ناشی از بیماری‌های خودایمنی می‌باشد و درمان آنها با مواردی از ریزش مو که ناشی از اختلالات هورمونی است، کاملاً متفاوت خواهد بود.

    بیماری خودایمنی به شرایطی گفته می‌شود که طی آن، سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و اندام‌های سالم از جمله به پوست و فولیکول‌های مو حمله می‌کند و گاهی از اوقات فولیکول‌های سالم مو را به طور کامل از بین می‌برد.

    داروهای کورتیکواستروئیدی برای درمان بیمارانی که از ریزش موی سکه‌ای (آلوپسی آره آتا)، لیکن پلان و لوپوس اریتماتوی دسکوئید رنج می‌برند، استفاده می‌شود.

    این داروها در سرکوب سیستم ایمنی بدن نقش دارند و بنابراین می‌توانند اثرات ناشی از بیماری‌های خودایمنی را مختل کرده و امکان رشد مجدد موها را فراهم کنند.

    استروئیدها به صورت محلول‌های خوراکی یا تزریقی عرضه می‌شوند و برای تهیه آنها حتماً به نسخه پزشک نیاز است.

    پزشک متخصص مو بر اساس سن شما و شدت علائم عارضه تعیین می‌کند که مصرف کدام داروی کورتیکواستروئیدی و به چه روشی برای شما مناسب‌تر است.

    برای کودکانی که به عارضه ریزش موی سکه‌ای مبتلا شده‌اند، می‌توان یک کرم استروئیدی موضعی را بر روی پوست سر یا بدن در محل بروز علائم عارضه استفاده کرد.

    در بزرگسالان ممکن است که متخصص مو، داروی استروئیدی را به پوست سر یا بدن تزریق کند.

    در هر جلسه درمانی ممکن است تا ۸۰ تزریق در محل لکه‌های طاسی انجام شود.

    جلسات درمانی با داروهای استروئیدی را می‌توان هر ۴ تا ۶ هفته یک بار برنامه‌ریزی کرد.

    رشد مجدد موها از یک تا دو ماه بعد از شروع درمان آغاز خواهد شد.

    اگر موهای شما رشد نکند و یا نتوانید سوزن‌های مورد استفاده برای تزریق استروئید را تحمل کنید، پزشک متخصص مو ممکن است نوع خوراکی این داروها را برای مدت ۸ تا ۱۰ هفته برایتان تجویز کند.

    در صورتی که بعد از حدود ۶ ماه نتایج محسوسی از این داروها حاصل نشود، باید روند درمان را متوقف کرد.

    داروهای کورتیکواستروئید موضعی و تزریقی دارای برخی عوارض جانبی از جمله حساسیت و خارش سر که می‌تواند منجر به زخم شدن آن شود، نازک شدن پوست سر و قرمزی یا پُف کردن صورت می‌باشد.

    علاوه بر آن، مصرف نوع خوراکی این داروها می‌تواند باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و کاهش توانایی بدن در مبارزه با عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی شود.

    اگر ریزش موی شما به علت یک عفونت قارچی به نام تینه‌آ کپیتیس یا طاسی با الگوی کرم حلقوی (ringworm) باشد، متخصص مو یک داروی ضد قارچ برایتان تجویز می‌کند که هر روز باید آن را به صورت خوراکی مصرف کنید.

    مشاهده نتایج مصرف این دارو اغلب به یک تا دو ماه زمان نیاز دارد و درمان با این دارو هم معمولاً تا چندین ماه ادامه پیدا می‌کند تا قارچ عامل بیماری به طور کامل از بین برود.

    اگر درمان این عارضه بلافاصله بعد از بروز علائم آن آغاز شود، می‌توان به نتایج بسیار خوبی از نظر رشد مجدد موها دست پیدا کرد.

    عوارض جانبی ناشی از داروهای ضد قارچ می‌تواند شامل خارش و جوش‌های پوستی، اسهال و درد شکم ( درد معده) باشد.

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    مالیات خودرو، سکه، املاک، هنرمندان، پزشکان، خروج از کشور، مالیات بر درآمد

    تعطیلی مدارس و دانشگاه ها / بازگشایی مدارس و دانشگاه ها / اخبار آموزش و پرورش

    دعای روز یکشنبه / ذکر روز یکشنبه 🔥 دعای امروز / ذکر امروز

    تعبیر خواب خروس: خروس سفید، سیاه، لاری، وحشی / خواب خروس مرده

    تنقیه: عوارض و مضرات تنقیه مکرر / تنقیه با آب و صابون، روغن زیتون، قهوه و شلنگ

    سال ۱۳۹۹ : لحظه تحویل سال ۹۹ و پیام تبریک عید ۹۹ / پیامک و اس ام اس سال نو

    افسردگی: تعریف، علائم و درمان / اختلالات افسردگی مزمن و شدید / افسردگی نوجوانان

    فال قهوه / فال قهوه روزانه (انواع فال و طالع بینی) / نایریکا

    پف زیر چشم: علت و درمان با کرم / پف زیر چشم و کبد و کم خونی و در کودکان

    تعبیر خواب سگ / دیدن سگ در خواب (کاملترین مرجع تعبیر خواب)

    جاهای دیدنی گیلان و جاذبه های گردشگری آن / مکانهای گردشگری استان گیلان

    فال PMC 🔥 فال پی ام سی روزانه نایریکا

    زینب سلیمانی فرزند حاج قاسم: بیوگرافی / ماجرای اینستاگرام / داماد سردار سلیمانی

    اینترنت خانگی : آخرین اخبار / افزایش سرعت اینترنت، بدون افزایش قیمت

    اینترنت پرسرعت: اخبار / VDSL چیست / تفاوت ADSL و VDSL، سرعت دانلود و آپلود

    کشمش: خواص و مضرات / خواص کشمش برای پوست و مو، لاغری و حافظه و لاغری

    کندر: خواص و مضرات و نحوه مصرف / کندر برای دیابت / ماسک کندر برای صورت

    ابیانه / فاصله تهران تا ابیانه / سوغات ابیانه / آخرین اخبار روستای ابیانه

    محمدرضا گلزار : بیوگرافی / ازدواج و همسر محمدرضا گلزار / عکس ها

    دعای نادعلی: خواص برای ازدواج، تسخیر قلب و جلب محبت/ دعای نادعلی صغیر

    روز پزشک : تاریخ روز پزشک سال ۱۴۰۰ و ۹۹ / روز بزرگداشت ابوعلی سینا

    اریترومایسین: عوارض / در بارداری / تفاوت اریترومایسین با آزیترومایسین

    هل سبز: طبع، خواص، مضرات در طب سنتی / قیمت، طریقه مصرف / چای هل و دارچین

    سریال پایتخت ۶ / پایتخت ۷ : داستان، بازیگران، حواشی + عکس

    جوانه گندم: خواص، مضرات، طرز تهیه / جوانه گندم برای پوست، بدنسازی، کودکان

    انتخاب اسم : نام های انتخابی تهرانی‌ ها برای فرزندانشان در ۳ ماه نخست سال ۹۸

    سبوس برنج: طبع، خواص، مضرات + ماسک و دمنوش / سبوس برنج برای یبوست و مو

    اینستکس : آخرین اخبار / گام های اولیه برداشته شده در اینستکس ناکافی است

    ریزش مو امروزه یکی از نگرانی‌های جدا نشدنی از اکثر افراد شده است. طبق تحقیقات اخیر استفاده از گیاهان مناسب برای جلوگیری لز ریزش درمان بهترین راه حل است.

    به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ ریزش مو امروزه یکی از نگرانی‌های جدا نشدنی از اکثر افراد شده است. طبق تحقیقات اخیر استفاده از گیاهان مناسب برای جلوگیری از ریزش مو، بهترین راه حل درمان است.

    در طب مدرن تعداد داروهای موضعی که می‌توانند به رشد مو کمک کند یا جلوی ریزش آن را بگیرند، بسیار کم است. اما در طب سنتی درمان‌های نسبتا مناسبی هم برای پیشگیری از ریزش مو و هم افزایش روند رویش مو وجود دارد. البته این درمان‌ها زمان‌بر هستند و این اتفاق فقط در طب سنتی ایرانی نمی‌افتد و در تمام ‌مکاتب علمی ‌پوست، ریزش مو با دشواری درمان می‌شود و باید این مساله را درنظرگرفت.

    در طب سنتی درمان‌ ریزش مو به 2 گروه تقسیم می‌شود؛ درمان‌های موضعی و درمان‌های خوراکی. آنچه امروزه بیشتر به کار می‌رود، درمان‌های موضعی است. از نظر طب سنتی، روند تولید مو به مسایل درونی بستگی دارد و لازم است فرد، مزاج معتدل و سالمی‌ داشته باشد تا رویش مویش سالم و درست انجام شود. در کسانی که به دلایل مختلف دچار اختلال مزاج هستند، ریزش مو دیده می‌شود. برای این گروه درمان‌های موضعی کافی نیست و لازم است با درمان‌های خوراکی، ابتدا مزاج اصلاح شود.

    مصرف جوانه گندم، سبوس برنج و نخودفرنگی نیز در تقویت مو موثر است و همچنین گفته می‌شود که یکی از علل ریزش مو علاوه بر کمبود ویتامینB، کمبود گوگرد در بدن است. این ماده معدنی در پیاز نرگس، پیاز عنصل و همچنین در انواع سبزی‌ها مثل تره، سیر و موسیر به وفور یافت می‌شود.

    حنا و ریزش موی ارثی

    برای پیشگیری از ریزش مو اصطلاحا از مواد قابض استفاده می‌شود و حنا، مورد و سدر در اصطلاح عام ریشه را سفت می‌کنند. نکته جالب اینکه هر 3 گیاه آثار ضدقارچ، ضدباکتری و ضدالتهابی هم دارند. افرادی که دچار ریزش مو می‌شوند، معمولا پوست ملتهبی دارند و بثورات پوستی و چربی در سطح پوست سر آنها مشهود است. این 3 گیاه چربی و التهاب را کاهش می‌دهند و از ریزش مو جلوگیری می‌کنند.

     برخی گیاهان به افزایش خون‌رسانی موضعی کمک می‌کنند که معروف‌ترین آنها گیاه رزماری است و فرآورده‌های آن به‌راحتی در دسترس می‌باشد. تمام گیاهانی که جریان خون موضعی را تقویت می‌کنند، نه‌تنها در پیشگیری از ریزش مو، بلکه در رشد مجدد آن نیز موثرند. رزماری آثار ضدالتهابی هم دارد و می‌تواند بیماری‌های التهابی پوست سر را بهبود دهد.

    برخی از ترکیب‌های بابونه و آویشن نیز خواص مشابه رزماری دارند و از فرآورده‌های آنها برای بهبود اگزما و درماتیت استفاده می‌شود. آویشن نیز در عین حال که جریان خون موضعی را تقویت می‌کند، آثار ضدباکتری و ضدقارچ دارد و می‌تواند هم در پیشگیری از ریزش مو و هم تقویت رویش آن موثر باشد.

    از جمله داروها و تونیک‌ها یا تقویت‌کننده‌های گیاهی دیگر می‌توان به گیاه نخل مرداب اشاره کرد. این گیاه درگذشته به شکل خوراکی برای درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات استفاده می‌شد اما هم‌اکنون مصرف موضعی آن به دلیل تاثیری که بر هورمون‌های جنسی مردانه دارد و می‌تواند الگوی ریزش موی مردانه را کاهش دهد، برای درمان ریزش مو به کار می‌رود.

     سبزی‌هایی مانند تره، سیر و موسیر برای تقویت مو مفید است. برای درمان ریزش موی سر باید کاری کرد تا جریان خون در زیر پوست سر تحریک شود. همچنین می‌توان علاوه بر استفاده از انواع پیاز خوراکی و سبزی‌ها، موها را با ماست شست‌وشو داد چون آب ماست از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

     مصرف جوانه گندم، سبوس برنج و نخودفرنگی نیز در تقویت مو موثر است و همچنین گفته می‌شود که یکی از علل ریزش مو علاوه بر کمبود ویتامینB، کمبود گوگرد در بدن است. این ماده معدنی در پیاز نرگس، پیاز عنصل و همچنین در انواع سبزی‌ها مثل تره، سیر و موسیر به وفور یافت می‌شود.

    برای به جریان‌انداختن خون در سر می‌توان موها را ماساژ داد. به شرطی که صابون و شامپو قلیایی نباشد. مقدار کمی سیر را نیز می‌توان رنده کرد و بعد به آن مقداری عسل اضافه و مخلوط کرد و بر سر مالید.

    نکته:

    دقت داشته باشید که قرار دادن سیر و پیاز رنده یا ورقه شده روی پوست گرچه خون‌رسانی را تقویت می‌کند و خواص ضدالتهابی دارد، اما در برخی افراد باعث بروز تاول‌های شدید پوستی و حساسیت‌های شدید می‌شود و استفاده از آن ها برای این افراد، مناسب نیست.

    بعضی از گیاهان مانند صبر زرد و گزنه تصفیه کننده خون و تحریک کننده رشد مو است.

    ▪️ صبرزرد: مصرف این گیاه باعث رشد مو و مانع ریزش آن می شود. صبر زرد جریان گردش خون در پوست سر را بهبود می بخشد و رشد مو را تحریک می کند.

    ▪️ غان: روغن تهیه شده از درخت این گیاه به کاهش ریزش مو کمک می کند و باعث رشد مو می شود. اغلب این گیاه به افرادی که از کم شدن مو رنج می برند توصیه می شود.

    ▪️ بابا آدم: این گیاه بعضی از مواد شیمیایی را که باعث ریزش مو می شود از بدن سم زدایی می کند. عصاره روغن ریشه این گیاه که یکی از موثرترین گیاهان برای جلوگیری از ریزش مو به حساب می آید، سرشار از «phytosterols» و اسیدهای چرب طبیعی است که برای حفظ موی سر و رشد طبیعی آن لازم می باشد.

    ▪️ علف گربه: این گیاه ضد خارش است و رشد مو را تقویت می کند.

    ▪️ بابونه: بابونه، برای موهای چرب که حاوی شوره سر است مفید می باشد. علاوه بر آن این گیاه با ایجاد تعادل در میزان آب مانع خشک شدن پوست می شود. بابونه تارهای مو را تقویت و احیا می کند و آسیب های مو را که بر اثر بیماری های داخلی به وجود می آید به حداقل می رساند.

    ▪️ دم اسبی: این گیاه حاوی ماده ای به نام «silica» است که با جوان سازی پیاز مو باعث رشد آن می شود. علاوه بر آن این ماده به رشد ناخن نیز سرعت می بخشد. می توان روغن آن را به طور مستقیم روی پوست سر بمالید و یا این که به صورت خوراکی، کپسول آن را مصرف کنید. گیاهان دیگری که مانع ریزش مو می شود عبارتند از: شیرین بیان، همیشه بهار، گزنه، جعفری، رزماری، مریم گلی.

     

     

    88492747

    88830950

    info@bornanews.ir

    تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

    تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

    رکنا: حنا مانع ریزش مو نمی شود و در درمان ریزش مو بی تاثیر است.

    ترشح هورمون‌ها،بالا رفتن سن، کم خونی واسترس در ریزش مو موثر هستند.

    یک متخصص پوست و مو اظهار کرد: سدر از جمله محصولات گیاهی موثری است که در ایجاد لطافت موی سر تاثیرگذار بوده و گیاهان دیگر مانند حنا هیچ نقشی در جلوگیری از ریزش مو ندارند.

    دکتر سعید حبیبی  گفت: بیماری‌های عصبی و روش‌های غیرعلمی کاهش وزن از عوامل محیطی تعیین کننده در ریزش موی سر افراد است. استفاده از داروهای گیاهی برای کنترل ریزش مو و تحریک پیاز مو برای رشد موهای جدید باوری غلط است و تنها گیاه سدر در لطافت موی سر تاثیرگذار است.

    وی با اشاره به تاثیر ترشح هورمون‌ها، مسایل ژنتیکی و گذشت زمان در افزایش میزان ریزش موی سر اظهار داشت: علاوه بر موارد ذکر شده عوامل محیطی چون کم خونی، بیماری‌های دستگاه عصبی، کاهش وزن، زایمان، استرس، انجام عمل‌های جراحی و مصرف برخی از داروها، ریزش موی سر را به دنبال خواهند داشت.

    حنا و ریزش موی ارثی

    وی افزود: در روش‌های پزشکی می‌توان با تجویز داروهای خاص، میزان ترشح هورمون‌های مردانه را در زنان کنترل کرد اما این روش برای مردان به دلیل کارکرد متفاوت هورمون‌ها تاثیری ندارد.

    این متخصص پوست و مو تاکید کرد: برای مردان استفاده از روش‌هایی مانند تجویز محلول های تحریک کننده رشد مو چون ماینوکسیدیل که به صورت مقطعی بر ترشح هورمون مردانه تاثیر می‌گذارد، تجویز می‌شود.

    وی در پایان گفت: موی سر با افزایش سن و گذر زمان دچار تغییر و تحولاتی می‌شود بنابراین نباید با ایجاد استرس نسبت به کاهش میزان موی سر، موجب ریزش موهای جدید شویم.

    اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

    آزاده نامداری بدون حجاب در جشن تولد خودش + عکس

    دومین حمله سپاه پاسداران به مقر تروریست های اهواز / 7 پهپاد به پرواز درآمدند + فیلم

    قتل ملکه زیبایی عراق با 2 زن معروف و زیبای دیگر گره خورد / جزئیات 3 قتل سریالی + فیلم و عکس

    فیلم لحظه حمله موشکی سپاه به مقر الاحوازیه / انتقام اهواز گرفته شد +تصاویر

    آخرین اعتراف مرد ساواکی به بریدن سر عروس و پسر جوانش در تهران + فیلم و عکس

    پدری دختر 8 ساله اش را مثل مرغ تکه تکه کرد+عکس

    حقایق تکان دهنده از زنانی که زنده زنده سوزانده شدند + تصاویر

    قتل راننده تاکسی به خاطر نقشه شومش برای یک دختر +عکس

    اقدام شنیع نگهبان موزه با یک جسد مومیایی + عکس

    گفت وگو با 2 شوهر سابق خاتون که پرونده سنگینی در مشهد دارد / این 2 مرد ار می شناسید + عکس

    قتل آنلاین زن جوان در مقابل دخترش + عکس

    احضار حمید فرخ نژاد به وزارت اطلاعات! + عکس

    مهاجرت علیرضا فغانی حقیقت دارد؟

     


    حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

    رکنا:مطالعات نشان می دهد خوردن سیب در کاهش ریزش مو تاثیر گذار است.

    رکنا: این روش های موثر در جلوگیری از ریزش مو تاثیر بسزایی دارد.

    رکنا: محققان بر این باورند روش های خانگی بهترین راه برای مقابله با ریزش مو است.

    رکنا: روغن چوب صندل در ریزش مو بی نظیر عمل می کند.

    موضوعات داغ

    با اشتراک در خبرنامه رکنامهمترین و جدیدترین اخبار روز را در ایمیل خود داشته باشید:

    حنا و ریزش موی ارثی

    “سنجاق”

    مجری انحصاری تبلیغات رکنا

    سایت اینترنتی رکنا

    کلیه حقوق متعلق به

    سایت اینترنتی رکنا

    است

    ریزش مو‌ها مشکل شایعی است که هر فردی ممکن است در طول زندگی خود بالاخره با شدت کم یا زیاد با آن مواجه شود.

    جام جم سرا: ۱۶ سوال شایع و ۱۶ جواب در این باره را بخوانید؛ شاید پاسخ سوالهایی باشد که گاهی ذهن شما را هم درگیر کند.

    ۱. کدام ریزش مو قابل برگشت است؟

    وقتی مو از ساقه می‌‏شکند و می‌‏افتد، چون ریشه سالم است، پس از مدتی دوباره رشد می‌کند. اما وقتی ریزش مو ریشه‌ای است، در محل رویش مو جوشگاه ایجاد می‌شود و ریزش مو غیرقابل برگشت است. به عبارتی، بافت زمینه یا پوست سر در قسمت‌های داخلی از بین می‌رود و رگ‌ها به منطقه‌ای از سر خونرسانی نمی‌کنند. در نتیجه زندگی در این قسمت از بین می‌رود و هیچ مویی در محل وجود ندارد که بخواهد دوباره رشد کند. این نوع ریزش با ریزش مویی که باعث طاسی مردانه می‌شود، تفاوت دارد زیرا در طاسی مردانه مو وجود دارد ولی مو‌ها به شدت نازک و مینیاتوری می‌شوند. این مو‌ها را می‌توان با استفاده از برخی دارو‌ها تقویت کرد و باعث رشد آن‌ها شد.

    ۲. ریزش مو ارثی است؟

    حنا و ریزش موی ارثی

    نمی‌توان با قاطعیت به این پرسش پاسخ داد. ریزش مو ممکن است ارثی یا غیرارثی باشد. در ریزش موی ارثی، مو‌ها از ناحیه پیشانی تا فرق یا تاج سر شروع به کم شدن می‌کنند. این حالت در آقایان به شکل طاسی و در خانم‌ها با کم‌پشتی مو‌ها جلوه می‌کند، به‌طوری که کف سر و لابلای مو‌ها دیده می‌شود. زمانی ریزش مو در خانم‌ها ارثی است که با جوش صورت، موهای زائد و اختلال‌های قاعدگی همراه نباشد چون در این صورت می‌تواند علت هورمونی داشته باشد. گاهی هم همه موهای سر با هم می‌ریزند یا دچار کاهش حجم می‌‏شوند. در این صورت علت‌های دیگری مطرح است که باید بررسی شود.

    ۳. رنگ کردن باعث افزایش ریزش مو می‌‏شود؟

    بله، هنگام رنگ کردن مو‌ها، کوتیکول یا لایه محافظ مو شکسته می‌شود تا رنگ مو در آن نفوذ کند. در نتیجه رنگ‌ و اکسیدان داخل آن باعث خشکی و پارگی دیواره کوتیکول مو می‌شوند که در ‌‌نهایت به شکستگی، موخوره، خرد شدن مو‌ها از ساقه و کاهش حجم مو می‌‏انجامد بنابراین رنگ‌کردن یا مش مو‌ها باعث ریزش آن‌ها از ریشه نمی‌شود. به عبارتی، اگر رنگ غیراستاندارد و بی‌کیفیت و اکسیدان بسیار قوی باشد یا اگر مو‌ها بیش از حد رنگ شوند، لایه‌های کوتیکول بیشتر شکسته و مو‌ها خرد و حجمشان کم می‌شود اما خوشبختانه ریشه آن‌ها سالم است و پس از مدتی دوباره رشد خواهند کرد. رنگ موهای چینی و تقلبی که مواد داخل آن‌ها مشخص نیست در ریزش مو‌ها نقش مهمی دارند.

    ۴. دارو‌ها می‌توانند باعث ریزش مو شوند؟

    بله، مصرف بسیاری از دارو‌ها به‌خصوص داروهای شیمی‌درمانی، داروهای فشارخون، داروهای مسکن، داروهای ضدتشنج، داروهای تیرویید و مسمومیت با ویتامین A، باعث ریزش مو می‌شود. البته تاثیر دارو‌ها در ایجاد ریزش مو تفاوت دارد. مثلا داروهای شیمی‌درمانی ۱۰ روز بعد از مصرف باعث ریزش مو می‌شوند. به این صورت که رشد مو‌ها قطع می‌شود و مو‌ها بلافاصله می‌افتند. به این نوع ریزش، ریزش موی آناژن می‌گویند. آناژن فازی است که مو در آن رشد می‌کند و نباید بریزد. برخی دارو‌ها هم ۳ ماه پس از مصرف باعث ریزش مو می‌شوند در حالی که بیمار به دنبال عوامل دیگری، می‌گردد.

    ۵. ریزش مو علامت فشارخون بالاست؟

    نه، فشارخون بالا ربطی به ریزش مو ندارد اما مصرف داروی پروپرانولول که برای کاهش فشارخون مصرف می‌شود، می‌تواند ریزش مو را در پی داشته باشد.

    ۶. ماساژ دادن سر مانع ریزش مو می‌شود؟

    بله، ماساژ پوست سر یا مصرف داروهای گشادکننده عروق که به کف سر مالیده می‌شوند، باعث بهبود خونرسانی به پوست می‌شود و می‌تواند جلوی ریزش موی ناشی از افزایش سن را بگیرد؛ البته به شرط اینکه علت ریزش عوامل دیگری نباشد.

    ۷. کمبودهای تغذیه‌ای می‌توانند باعث ریزش مو شوند؟

    بله، کمبود بسیاری از مواد غذایی در بدن از جمله روی، آهن، پروتئین‌ها
    و… می‌تواند باعث ریزش مو شود اما این کمبود‌ها باید به اثبات برسند و کسی که رژیم غذایی عادی دارد و علامت بیماری خاصی ندارد، نمی‌تواند در این تعریف بگنجد. متاسفانه بسیاری از مردم به محض شروع ریزش مو‌ها شروع به خوردن قرص روی یا آهن می‌کنند در حالی که این کار درست نیست. مصرف زیاد ‌روی و آهن و تجمع آن‌ها در بدن باعث ایجاد مسمومیت می‌شود. اگر ریزش مو به‌دلیل کمبود تغذیه‌ای ایجاد نشده باشد، مصرف مکمل‌ها تاثیری در بهبود آن نخواهد داشت.

    ۸. کوتاه کردن مو جلوی ریزش مو را می‌گیرد؟

    نه، ریزش مو ربطی به بلندی و کوتاهی آن ندارد. مو عمری دارد که وقتی به پایان می‌‏رسد، می‌افتد. ریزش موهای بلند بیشتر به نظر می‌رسد به همین دلیل افراد فکر می‌کنند اگر مو را کوتاه کنند ریزشش کمتر خواهد شد.

    ۹. سیگار می‌تواند باعث ریزش مو شود؟

    بله، استعمال دخانیات باعث تنگ شدن عروق می‌شود و خونرسانی به بافت‌ها را مختل می‌کند. در نتیجه ریزش مو‌ها افزایش می‌‏یابد اما ترک ناگهانی سیگار هم فرد را عصبی می‌کند که این موضوع هم ممکن است ریزش مو‌ها را بیشتر کند. ترک سیگار باید حساب‌شده باشد.

    ۱۰. استرس می‌تواند باعث ریزش مو شود؟

    بله، اگر اضطراب یا استرس ناگهانی باشد می‌تواند باعث ایجاد بیماری آلوپسی آره‌آتا شود که در آن مو‌ها به‌طور منطقه‌ای یا سکه‌ای یا حتی تمام موهای سر می‌ریزند اما اضطراب‌های کم و طولانی‏مدت نیز می‌توانند به‌دلیل تنگی عروق و وارد کردن مو به فاز تلوژن یا مرگ باعث تسریع ریزش مو ‌شوند.

    ۱۱. اختلال‌های هورمونی، ریزش مو را تشدید می‌کنند؟

    بله، وجود هورمون مردانه یکی از علت‌های مهم ریزش مو است که در مردان طبیعی است اما اگر خانمی‌ به‌دلیل افزایش هورمون مردانه دچار ریزش مو شود، باید تحت‌بررسی قرار بگیرد. این خانم‌ها معمولا علاوه بر ریزش مو از جوش صورت، موی زائد و اختلال‌های قاعدگی هم رنج می‌برند.

    ۱۲. بعد از کاشت مو، مو‌ها دیگر نمی‌ریزند؟

    بستگی دارد! برای کاشت مو معمولا از موهای پشت سر استفاده می‌کنند. به این منطقه سر «بانک مو» می‌گویند. جالب است بدانید موهای پشت سر در کسانی که ریزش موی ارثی یا هورمونی دارند، هرگز نمی‌ریزد زیرا موهای این منطقه گیرنده هورمون ندارند و مشکلی پیدا نمی‌کنند بنابراین باید قبل از کاشت، متخصص پوست تشخیص بدهد که ریزش موی فرد ارثی است یا هورمونی. اما اگر علت ریزش مو ارثی یا هورمونی نباشد، موهایی که پیوند زده شده‌اند هم بعد از مدتی می‌ریزند.

    ۱۳. شانه‌ کردن، ریزش مو‌ها را بیشتر می‌کند؟

    نه، شانه کردن مناسب مو‌ها باعث بهبود خونرسانی به پوست و مو می‌شود اما شانه کردن موی رنگ‌شده یا موهای بسیار خشک، باعث کنده شدن آن‌ها می‌شود بنابراین باید این مو‌ها را با شانه‌های با دندانه‌های فراخ شانه کرد.

    حنا و ریزش موی ارثی

    ۱۴. بستن کش‌ سر باعث ریزش مو می‌شود؟

    بله، نوعی ریزش مو به نام آلوپسی کششی داریم که در اثر بستن سفت و محکم مو‌ها ایجاد می‌شود. در این حالت مو‌ها از ناحیه ریشه کشیده می‌شوند و می‌ریزند.

    ۱۵. داروهای ضدریزش مو باید تا پایان عمر مصرف شوند؟

    به علت ریزش بستگی دارد. اگر علت ریزش ارثی باشد، فرد باید تا پایان عمر دارو مصرف کند. اگر علت اختلال هورمونی یا هر علت دیگری باشد، باید درمان را ادامه داد تا کامل شود.

    ۱۶. حنا و مورد برای ریزش مو مفیدند؟

    تجربه نشان می‌دهد استفاده از این گیاهان در درمان ریزش مو مفید است. حنا مانند ماینوکسیدیل عمل می‌کند اما برای اینکه حنا رنگ ندهد، می‌توان آن را با ماست سنتی که حاوی اسید لاکتیک است، مخلوط کرد. ضمن اینکه اسید لاکتیک خاصیت لایه‌برداری دارد، پوست سر را تمیز و از خشک شدن مو‌ها به واسطه حنا زدن، جلوگیری می‌کند. (دکتر حمیده مروج‏فرشی – متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)

  • طریقه استفاده از آلوئه ورا برای پوست
  • خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در ایران در یادداشتی در جام جم آنلاین اقدام آلمان در رابطه با حزب الله لبنان را محکوم کرد.

    گفت‌وگوی چالشی با الیکا عبدالرزاقی، بازیگر نقش یلدا در سریال سرباز:

    نصر الشمری، سخنگوی جنبش نجبای عراق در گفت و گو با جام جم :

    سفیر پیشین ایران در نروژ در گفتگو با جام جم آنلاین:

    گفت‌وگو با پیام دهکردی بازیگری که امروز 43 ساله می‌شود


    پاسخ به یک سوال علمی؛


    جام جم آنلاین بررسی کرد

    متخصص ریه در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

    از زمان ابوعلی سینا تا کنون درمانهای گیاهی و داروهای گیاهی از ارزش بالایی برخوردار بوده اند به طوریکه در گذشته زمانی که داروهای شیمیایی کشف نشده و رواج پیدا نکرده بودند افرادی که بیمار می شدند به طبیب یا حکیم مراجعه کرده و با داروهای گیاهی درمان می شدند. امروزه داروهای شیمیایی جای داروهای گیاهی را به طور کامل گرفته اند ولی باید بدانیم که تمامی داروهای شیمیایی (حتی قرص سرما خوردگی و سر درد) دارای عوارض های متعددی می باشند اما در درمان های گیاهی شاید حدود 24% از درمان ها دارای عوارض بوده اند البته توجه داشته باشید که داروهای دست ساز هیچ گونه ارتباطی به طب سنتی و یا طب اسلامی ندارند زیرا داروهای دست ساز در واقع ترکیبی از همان داروهای شیمیایی هستند با تفاوت اینکه هیچ نظارتی در ساخت این داروها نیست و همچنین طبق هیچ اصول و پایه ای ساخته نمی شوند صرفا به دلیل اینکه پزشک آن را تایید کرده و به نام آن پزشک می باشد.

    یکی از مهمترین عوامل نام برده است که به طور مستقیم بر روی سلامتی موها اثرگذار است، موادغذایی دارای کلسیم (مانند کشک) استحکام بخش موها هستند و یا این که افراد با مزاج سرد و ضعیف می‌توانند از مخلوط پودر پسته و شکر یا نبات به عنوان تقویت کننده استفاده کنند و برخی رژیم‌های لاغری سنگین و غیر استاندارد نیز می‌تواند باعث کاهش کیفیت مو و ریزش آن شوند با توجه به این که مواد زائد موجود در بدن باعث رشد موهای زائد و کاهش کیفیت رشد موها و ریزش آنها می‌شود، پاکسازی بدن از این مواد زائد برای پیشگیری از عوارض ذکر شده لازم است و عوامل سبب‌ساز تجمع این مواد زائد غالباً عوارضی همچون یبوست، تعریق نامناسب، عدم تحرک، استرس و… هستند.

    گیاه مورد به کف سر مالیده شود و پوست انار به صورت کوبیده و یا به همراه آب انار (افراد با موهای چربی به سر مالیده و یا سر را با این ماده شست‌وشو دهند)، باعث استحکام مو می‌شوند، (حنا) و (وسعه) نیز رنگ موی طبیعی و تقویت کننده مو برای پوست‌های حساس هستند و نکته قابل توجه اینکه، افراد باید سعی کنند از گیاهان دارویی با تجویز پزشک استفاده کنند و به هنگام استفاده از این گونه مواد، ابتدا آن را در یک بخش کوچک از پوست و موی خود امتحان کنند و در صورت عدم حساسیت اقدام به استفاده. آن برای کل موها کنند.

    شایان ذکر است که ریزش موی ارثی یا همان آلوپسی آندروژنیک متاسفانه به دلیل اینکه ریزش مو را به ارث برده اند با داروهای گیاهی و با داروهای شیمیایی قابل درمان نیست زیرا این نوع داروها سبب رویش مو نمی شوند و صرفا موها را تقویت می کنند همچنین به تازگی دیده شده که شامپو های گیاهی که درمان قطعی ریزش مو هستند تبلیغات گسترده ای انجام شده است باید بدانید که نقش شامپو فقط یک پاک کننده و تمیز کننده است و هیچ نقشی در قبال رویش مو ندارند راه حلی که برای ریزش موی ارثی پیشنهاد می شود: اگر سن فرد متقاضی زیر 25 سال باشد و دچار ریزش مو شود پکیج prp، مزوتراپی، لیزرتراپی همراه با ویتامین درمانی توصیه می شود چراکه این پکیج ابتدا از ریزش مو جلوگیری کرده و سپس موها را تقویت می کند که دچار ریزش نشوند همچنین در صورتی که موهای فرد ریزش پیدا کرده باشد و بالای 25 سال سن داشته باشد بهترین راه حل برای اون  کاشت مو می باشد البته تمامی روش های کاشت مو مورد تایید نیستند مثلا کاشت مو به روش fit و کاشت مو به روش fut در سطح دنیا دیگر انجام نمی شوند و منسوخ شده اند جدیدترین و بهترین روش کاشت مو در حال حاضر کاشت مو با تکنیک SUT می باشد که این روش کاشت مو با دستگاه انجام شده و همچنین بدون جراحی ، بدون درد، بدون خونریزی ، بدون دوران نقاهت ، بدون عوارض جانبی و … بوده که تا 14000 تار مو را می توان با استفاده از این روش کاشت کرد. 

    حنا و ریزش موی ارثی

    شایان ذکر است روش هایی که برای فرد مناسب می باشد کاشت مو به روش sut و ترمیم مو به روش hrt است که شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاشت مو به روش SUT و ترمیم مو به روش hrt می توانید به سایت www.suthair.com مراجعه کرده و وارد منوی کاشت مو شوید. همچنین جهت مشاوره و تست رایگان حضوری می توانید با شماره های 02188909050 و 02188909051 تماس حاصل کرده و یا عکس خود را به شماره 09122115442 تلگرام کنید.

    جهت معاینه و مشاوره شما میتوانید از طریق واتسپ و یا تلگرام با شماره
    09122115442
    تماس حاصل فرمایید

    ماینوکسیدیل (Minoxidil) که معمولا با برند “ROGAINE” شناخته می شود، تنها راه درمانی ریزش مو است که توسط انجمن FDA تایید شده است. آزمایشات نشان داده ماینوکسیدیل موجب رشد مجدد موها می شود. هرچند هنوز نحوه عملکردش مشخص نیست .

    الگوی ریزش مو در مردان با نام اختصاری MPHL شناخته شده است و به این صورت است که خط رویش مو کاهش می یابد. ریزش موی مردانه به علت عوامل ژنتیکی و هورمونهای مردانه است. الگوی ریزش موی زنان با نام اختصاری FPHL شناخته شده است و به این صورت است که بر موهای جلوی سر تاثیر می گذارد. علت .اقعی ریزش موی زنان

    اگر تا کنون مقالات ما را در زمینه های مختلف کاشت مو، کاشت ابرو و کاشت مژه و غیره جهت آگاهی هرچه بیشتر شما نوشتیم، هر یک از این عمل های جراحی ممکن است دارای عوارض خاص خود باشند. البته خوشبختانه با ورود تکنیک ها و روش های جدید ترمیم و پیوند مو ، این عوارض کاهش یافته تا جایی که بر خلاف سالها و دهه های

    توجه داشته باشید که کاشت مو برای تمامی افرادی که دچار ریزش مو می باشند مناسب نیست زیرا در درجه اول برای انجام کاشت مو باید بانک موی مناسبی داشته باشید و اینکه برخی از بیماریها هستند که به علت اختلال در سیستم ایمنی بدن موها ریزش پیدا می کنند و با کاشت مو درمان نمی شود.

    معنی و مفهوم زیبایی ظاهری در فرد به عوامل مختلفی بستگی دارد اگر هر یک از بخش ها و قسمت های ظاهری یک فرد را کنار هم بگذاریم آن وقت می توانیم بگوییم که ظاهر فرد مورد نظر زیبا می باشد یا خیر …!

    کاشت موی سر یک عمل جراحی زیبایی بسیار حساس و مهم است و در کنار روش های ترمیم مو مانند روش PRP امروزه جهت درمان ریزش مو بکار می رود. در واقع PRP یکی از روش های ترمیم مو می باشد

    در ادامه روند کاشت، مراقبت از ان تا رسیدن به نتیجه نهایی بسیار مهم است. مهمترین روز برای کاشت ، اولین روز پس از کاشت کو است. در چند روز اول بعد از کاشت، تارهای مو در حال سازگاری با محل جدید شان هستند. بنابراین باید کاملا محل جدید تمیز نگه داشته شود. 5 روز که از کاشت گذشت باید کل سرتان را با شامپو ش

    تار مو یک ارگان پوست پستانداران است که مو را تولید می کند. تولید مو در مراحلی صورت می گیرد که شامل سه فاز است یعنی فاز رشد، فاز توقف رشد و فاز استراحت مو که این فازها در افراد مختلف مدت متفاوتی دارد. در واقع سلولهای ریشه ای مسئولیت تولید مو را بر عهده دارند. شکل تارهای مو بر شکل و بافت تک تک موها تا

    حنا و ریزش موی ارثی
    حنا و ریزش موی ارثی
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *