جگر کبابی عکس

دوره مقدماتی php
جگر کبابی عکس
جگر کبابی عکس

جگر کبابی یکی از انواع غذاهای خوشمزه بین المللی است که با روش های متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با چی شی همراه باشید.

برای تهیه جگر کبابی خوشمزه ابتدا جگرها را به صورت کبابی (کمی کوچکتر از کباب چنجه) خرد می کنیم، سپس داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه پیاز را به صورت درشت خرد می کنیم و به کاسه اضافه می کنیم.

در این مرحله روغن زیتون را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه می کنیم و مواد را به آرامی مخلوط می کنیم تا به خورد جگر بروند. در ادامه روی درب کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار می دهیم.

پس از اینکه جگر طعم دار شد، انرا از یخچال خارج می کنیم و آب یکی از لیمو ترش ها را به آن اضافه می کنیم. در ادامه دنبه ها را به صورت کوچک خرد می کنیم، سپس به صورت یکی در میان جگر و دنبه به سیخ می کشیم.

جگر کبابی عکس

دوره مقدماتی php

در این مرحله منقل زغال را باید به صورت یکدست روشن کنیم، سپس سیخ ها جگر را روی منقل می چینیم و اجزاه می دهیم خودشان را بگیرند. در ادامه سیخ ها را به صورت مداوم می چرخانیم تا جگرها به صورت یکدست کباب شوند.

در صورتی که بخواهیم جگرها را به صورت تابه ای درست کنیم، باید یا از سیخ چوبی استفاده کنیم یا اینکه بدون سیخ انها را درون تابه بریزیم. ابتدا تابه را با کمی روغن چرب می کنیم، سپس سیخ های چوبی را درون تابه می چینیم.

پس از اینکه یک سمت جگرها به خوبی کباب شد، سیخ ها را بر می گردانیم تا سمت دیگر جگرها نیز کباب شود. در پایان جگرها را به صورت داغ درون طظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه ریحان، آب لیمو ترش و نان تافتون داغ سرو می کنیم.

جگر کبابی را می توانیم بدون نان یا با انواع نان ها سرو کنیم. البته اگر تمایل دارید این کباب خوشمزه را به صورت بیرونی مانند جگرکی ها سرو کنید توصیه می کنیم انرا به همراه نان تافتون داغ سرو کنید. در صورتی که تمایل دارید نان تافتون را در منزل تهیه کنید آموزش زیر می تواند راهگشای شما باشد.

نان تافتون یکی از انواع نان های خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که از نظر ظاهری شباهت زیادی به نان لواش دارد، برای مشاهده این آموزش در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

همچنین ببینید : طرز تهیه نان بربری سنتی خشک و نرم به روش خانگی

ابتدا پودر خمیر مایه فوری را به همراه یک سوم لیوان آب ولرم و شکر را داخل یک ظرف مناسب می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم، سپس درب ظرف را می گذاریم و آنرا به مدت ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا حباب بزند و عمل بیاید.

در ادامه آرد را الک می کنیم و به همراه روغن مایع و نمک داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. حالا آب را کم کم اضافه می کنیم و با قاشق مخلوط می کنیم تا خمیر جمع شود. توجه داشته باشید که مقدار آب به آرد شما بستگی دارد.

جگر کبابی عکس

برخی از آردها آب بیشتری جذب می کنند و برخی آردها نیاز به آرد کمتری دارند، به همین دلیل آب را کم کم اضافه می کنیم تا خمیر بیش از حد شل نشود.پس از اینکه خمیر جمع شد باید کمی چسبندگی داشته باشد، پس از جمع شدن خمیر به مدت ۱۰ دقیقه آنرا با دست ورز می دهیم.

خمیر در پایان ورز دادن باید کمی چسبناک باشد. حالا یک ظرف مناسب که حجمش دو برابر خمیر باشد را چرب می کنیم و خمیر را مانند یک چونه بزرگ گرد می کنیم و داخل کاسه قرار می دهیم. روی ظرف حاوی خمیر یک پارچه حوله ای می اندازیم.

حالا ظرف حاوی خمیر را به مدت یک تا یک و نیم ساعت در یک جای گرم قرار می دهیم تا استراحت کند و حجم خمیر دو برابر شود. در ادامه خمیر را پس از استراحت روی سطح کار کمی ورز می دهیم تا هواگیری شود و پفش بخوابد.

حالا خمیر را به چونه های ۶۰ گرمی تقسیم می کنیم، سپس روی چونه ها را با یک پارچه تمیز می پوشانیم و ۱۰ دقیقه در این حالت به چونه ها استراحت می دهیم. در ادامه یک تابه بزرگ نچسب را روی حرارت قرار می دهیم تا به خوبی گرم شود.

حالا چونه ها را با وردنه به شکل گرد پهن می کنیم و با دست روی خمیر طرح می اندازیم، سپس روی تابه داغ می اندازیم تا حباب بزند و بپزد. در صورت تمایل می توانید روی نان ها کمی کنجد یا سیاه دانه هم بپاشید. پس از اینکه نان ها پخت آنها را داخل نایلون یا پارچه قرار می دهیم تا خشک نشوند.

کباب چنجه یکی از انواع کباب های سنتی ایرانی است که با گوشت گوساله یا گوسفندی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی سنتی در ادامه با وبسایت آموزشی چیشی همراه باشید.

ابتدا فیله گوسفندی را به خوبی می شوییم، سپس به صورت چنجه ای ( تقریبا نصف جوجه کباب ) خرد می کنیم و داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. برای اینکه کباب چنجه به صورت یکدست بپزد حتما سعی کنید تا قطعات گوشت یک اندازه باشد.

در ادامه روغن زیتون را به فیله ها اضافه می کنیم و به خوبی ترکیب می کنیم تا تمام قسمت های گوشت به روغن زیتون آغشته شود. در ادامه ماست چکیده را اضافه می کنیم، سپس لیمو ترش را از وسط برش می زنیم و آب آنرا می گیریم.

در ادامه آب لیمو ترش را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه حاوی گوشت اضافه می کنیم. در آخرین مرحله مرینت پیازها را به صورت حلقه ای خرد می کنیم و به کاسه اضافه می کنیم و به خوبی مواد را با دست ترکیب می کنیم.

جگر کبابی عکس

حالا روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت یک شب در یخچال قرار می دهیم تا گوشت به خوبی طعم دار شود. یکی از مهم ترین دلایل خوشمزه شدن کباب چنجه این است که گوشت به مدت کافی در مواد طعم دار کننده قرار داشته باشد.

پس از اینکه گوشت به خوبی طعم دار شد، آنرا از کاسه مواد طعم دهنده خارج می کنیم و به صورت مرتب و یکدست به سیخ می کشیم. حالا منقل زغال را آماده می کنیم و حتما به این مورد توجه می کنیم که تمام زغال ها به صورت یکدست روشن باشد.

در این مرحله سیخ ها را روی منقل می چینیم و کمی صبر می کنیم تا خودشان را بگیرند، سپس آنها را به صورت مرتب می چرخانیم تا گوشت به صورت یکدست کباب شود. اگر گوشت را به مدت کافی طعم دار کرده باشیم خیلی سریع کباب می شود.

در صورت تمایل می توانیم مقداری زعفران دم کنیم و با کره مخلوط کنیم، سپس کباب های اماده شد را در سس کره قرار دهیم تا نرمتر و لذیذتر شوند. در اخر کباب چنجه اماده شده را به همراه نان یا برنج زعفرانی سرو می کنیم.

کباب ترش یکی از انواع کباب های سنتی و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان های شمالی می باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی شمالی در ادامه با چیشی همراه باشید.

برای تهیه کباب ترش شمالی ابتدا گوشت گوساله را مانند کباب چنجه خرد می کنیم و داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه پوست گوجه فرنگی ها را می گیریم و پس از رنده کرده به کاسه حاوی گوشت اضافه می کنیم.

در این مرحله پیاز را به همراه سیر رنده می کنیم و به کاسه اضافه می کنیم. در ادامه مغز گردو را با آسیب یا  هاونگ پودر می کنیم و به کاسه می افزاییم. حالا چوقاق را خرد می کنیم و به همراه رب انار و کمی فلفل سیاه اضافه می کنیم.

در این مرحله مواد را با دست زیر و رو می کنیم تا به طور کامل به خورد گوشت بروند. در ادامه روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا گوشت گوساله  کاملا نرم و طعم دار شود.

جگر کبابی عکس

نکته مهم در مورد نرم تر شدن و لذیذ تر شدن کباب ترش رستورانی همین است که به مدت طولانی در مواد قرار می گیرد. پس از گذشت ۲۴ ساعت کاسه را از یخچال خارج می کنیم، سپس کمی نمک اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

در این مرحله منتقل زغال را با زغال های یکدست روشن آماده می کنیم و در ادامه مشغول به سیخ کشیدن گوشت می شویم. پس از اینکه به سیخ کشیدن گوشت به پایان رسید، سیخ ها را به ترتیب روی منقل می چینیم.

این کباب اصلا نیاز به باد زدن ندارد، چون باد زدن باعث سوختن روی کباب و خام ماندن مغز آن می شود. برای پختن کباب ترش باید با صبر و حوصله بالای سر منقل بایستیم و سیخ ها را به صورت مداوم بچرخانیم تا کباب ها به صورت یکدست بپزند.

در میان پخت کباب ها می توانیم در صورت تمایل چند سیخ گوجه فرنگی و فلفل سبز هم به سیخ بکشیم و در کنار کباب ها بپزیم. در پایان کباب ها را به همراه گوجه کبابی و فلفل کبابی در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه کته قالبی سرو می کنیم.

این کباب خوشمزه را در شمال به صورت سنتی به همراه کته قالبی سرو می شود، اگر شما هم تمایل دارید که کباب ترش خود را به روش شمالی سرو کنید می توانید برای تهیه کته قالبی به روش رستورانی مطلب زیر را مطالعه نمایید.

در ادامه روش و دستور تهیه کباب جیگر غذایی خوشمزه و مقوی و نکات و فوت و فن تهیه کباب جگر را آموزش خواهیم داد.

پختن جگر کار سختی نیس و قطعا همه شما استادین فقط جگر رو کمی نمک و فلفل سیاه بزنید و روی آتیش بذارید و کباب کنید.

جگرکی ها چند تکنیک دارن که توی کباب کردن به شما کمک میکنه مثلا اگر سیخ های روی آتیش به هم چسبید با سیخ چند ضربه آروم به منقل می زنن تا از هم جدا شن و کنار جگر خام نمونه.

یا یک روش دیگه برای چرب و خوش طعم تر شدن جگر ، اینه که در کنارش چند سیخ خوش گوشت می پزن و وقتی جگر آماده شد با سیخ های خوش گوشت چند ضربه آروم روی جگر می زنن تا چرب بشن.

جگر کبابی عکس

در کنار جگر کبابی ریحون و فلفل سبز و لیمو میچسبه. لیمو هم که از نظر غذایی اصلا مکمل دل و جگر محسوب می شه ، برخی هم روغن زیتون رو کنار جگر ترجیح میدن.

مرا برای نظرات کاربرانی بعدی به یاد بسپار

سریال های جدید و سریالهای در حال پخش نمایش خانگی و سریال های خانگی و جدول فروش سریال های نمایش خانگی و فیلم های موجود در شبکه خانگی و تازه های شبکه خانگی و لیست فیلم های توزیع شده و جدول پخش شبکه نمایش خانگی و سریال های خانگی و پرفروش ترین سریال نمایش خانگی در نم نمک.

با ما همراه باشید تا 5 تن از محبوب ترین فوتبالیست های حال حاضر جهان را به شما معرفی کنیم.

All Rights Reserved – © 2016 – 2020

اگر دنبال کشف زمان پیدا شدن سرو کله دل و جگر را بر سر سفره ها بگردید باید به زمان کشف آتش و انسان های اولیه نگاه کنید. دل و جگر در ابتدا جز لیست غذاهای امپراطورها و جزئی از زندگی افراد مشهور بودند اما تا جایی که خیلی از آنها برای پیروزی در جنگ‌های مهم خود و یاران‌شان، خوردن دل و جگر را برای افزایش زور و شجاعت توصیه می‌کردند یا بعد از شکار جگر حیوان را به معنی پیروزی سر نیزه بودند می‌زدند و بعد روی آتش کباب می‌کردند. اما به مرور به سفره عموم مردم به‌ویژه طبقه متوسط آمد تا آنها هم دلی از عزا در بیاورند. اگر میخواهید درباره دل و جگر بیشتر بدانید خواندن این مطلب را از دست ندهید.

جگرکی ها چه شدند؟ قدیم که پای ما به فست فودها باز نشده بود و یاد نگرفته بودیم
معده مان را با پیتزا و برگرها پر کنیم شهر پر از جگرکی و کله پزی بود. مفهوم غذای بیرون
مساوی بود یا چلوکبابی ها یا جگرکی و طباخی ها که امعاء و احشاء گوسفند
و گاو و گوساله را به خورد مردم می دادند.

انگار واقعا فست فودها به طور کامل جلوی سرازیر شدن غذاهای سنتی و ایرانی
از جمله دل و جگر را به شکم ما گرفته اند. بسیاری معتقدند از
لحاظ سلامت مواد غذایی و بهداشتی آنچه در قدیم مردم بیرون از خانه می خوردند
از چیزی که این روزها ما می خوریم سالم تر و مفیدتر هم بوده، ماشینی شدن
زندگی هم که تعداد دفعات مراجعه ما به فست فودها را افزایش داده و اوضاع بدتر شده است.

در این میان مراجعه به جایی مثل جگرکی یا کلا از زندگی برخی حذف شده یا بیشتر
جنبه تنوعی پیدا کرده، در نتیجه روز به روز جگرکی ها تعطیل می شوند
یا به «ساندویچی» تغییر کاربری می دهند.

 

جگر کبابی عکس

سری به جگرکی های جنوب تهران می زنیم. حوالی میدان بهمن از قدیم پاتوق
جگرکی ها بوده، مغازه ای کوچک که مشتریان روی میزهای تنگ کنار هم نشسته اند
و با ولع تمام لقمه های جگر را وارد دهانشان می کنند.
صدای جلز ولز جگر روی زغال و بوی جگر که در تمام پیاده روی جلوی مغازه پیچیده
انگار اشتهای مشتریان را باز می کند.
قیمت جگر در این جگرکی هم سیخی هزار تومان است.

یک نفر پشت میز نشسته و با دست های خونی تند تند جگرها را با چاقو
تکه تکه می کند. همکارش پای منقل ایستاده و جگرها را به سیخ می کشد
و روی آتش می گیرد. از کسی که جگرها را خرد می کند می پرسیم شما
روزی چند کیلو جگر می خرید؟

می گوید: «کمِ کم ۵۰-۴۰ کیلو» در ذهنم حساب می کنم پس خیلی هم
درآمد بدی ندارند.
می پرسم جگر را برای شما شرکت توزیع می آورد یا خودتان می خرید؟
با بی حوصلگی جواب می دهد:
«نه ما هر روز خودمان جگر تازه از کشتارگاه می خریم.»
باز سماجت می کنم و می پرسم کار سختی دارید نه؟ می گوید:
«خیلی کار سختی است آدم را از پا می اندازد.
دائم باید یا دستت کار کند یا سرپا باشی مخصوصا اگه سرت شلوغ هم بشود.»

خواک (یا خوئک) در دو قسمت از بدن گاو و گوسفند وجود دارد.
یکی دور حنجره است که در هر گوسفند فقط یک سیخ می شود ودیگری هم
خوئک سر جگر که آن هم در هر گوسفند یک سیخ بیشتر پیدا نمی شود،
البته خوئک گاو و گوساله خیلی بیشتر از یک سیخ است.

خوش گوشت همان روده گوسفند است که آن هم فقط ۱۵-۱۰ درصدش قابل خوردن است
و روده گاو و گوساله اصلا قابل خوردن نیست، به عبارتی خوش گوشت
گاو و گوساله اصلا نداریم و از روده آنها در کاربردهای صنعتی مثل تولید نخ
بخیه استفاده می شود.
خوش گوشت دارای چربی زیادی است و بیشتر کسانی که چربی دوست دارند
حاضرند خوش گوشت بخورند. جگرکی ها می گویند بیشتر مشتریان خانم
خوش گوشت سفارش می دهند. خوش گوشت با اینکه سرشار از چربی
است اما مقدار زیادی از پتاسیم را تامین می کند.

دل و قلوه هم همان قلب و کلیه است که از جهت مقدار پروتئین و چربی شبیه گوشت قرمز
کم چربی هستند اما قلوه هم مثل جگر سیاه دارای کلسترول زیادی است
و برای کسانی که کلسترول بالایی دارند اصلا مناسب نیست.
دل چربی و کلسترول کمتری دارد و سرشار از ویتامین B12، آهن و پتاسیم است.

جگر در بدن انسان و حیوان نقش فداکارانه ای دارد چون هر مواد غذایی
که وارد بدن می شود اگر مواد سمی داشته باشد
، ابتدا جگر (کبد) آن را جذب می کند تا سموم به سایر ارگان های بدن آسیب نزند.
به این جهت جگر خیلی مساعد عفونی شدن است و در خرید جگر سالم باید دقت زیادی کرد.

تشخیص دادن یک جگر سالم کار راحتی نیست به قول خود جگرکی ها
«باید این کاره باشی تا فهمی!» اما اولین راهی که با آن جگر تازه را تشخیص می دهند،
رنگ آن است. البته فهمیدن این تغییر رنگ فقط کار کسی است
که هر روز با جگر سر و کار دارد.

راه دوم این است که داخل جگر را با چاقو می شکافند تا ببینند داخل آن اصطلاحا
رگ و ریشه نداشته باشد یا غده ای در آن نباشد. البته در کشتارگاه که
گوسفند کشتار تهران از آنجا تامین می شود دامپزشک ها هر لحظه حضور دارند
و جگرها را قبل از توزیع آزمایش می کنند تا سالم باشد.

اگر قصد خرید جگر داشتید مواظب باشید جگر شل و وارفته به شما ندهند.
بعضی از جگرکی ها روی جگرهای مانده خون می پاشند تا تازه به نظر برسد.
خودجگرکی ها وقتی جگر روزانه خود را می خرند اصطلاح جالبی دارند می گویند
«جگر زلیخا به ما بده» این یعنی جگرش خوب باشه!

انگار جگرکی ها هم از افعال معکوس استفاده می کنند.
اگر خواستید از قصابی ها جگر بخرید برای اینکه فکر کنند شما حرفه ای هستید
و جگر مانده به شما ندهند این اصطلاح را به کار ببرید شاید گول خوردند!

پختن جگر روی آتش به مراتب از پختن آن روی زغال زاحت تر است چون به قول جگرکی ها زغال تیز است و ممکن است جگر سریع بسوزد. در کل پختن جگر کار سختی نیست فقط روی آتش بگذارید و کباب کنید. جگرکی ها چند تکنیک دارند که در کباب کردن به شما می کند مثلا اگر سیخ ها روی آتش به هم چسبید با سیخ هات چند ضربه آرام به منقل می زنند تا از هم جدا شوند و کنار جگر خام نماند. یا یک روش دیگر برای چرب و خوش طعم تر شدن جگر، در کنارش چند سیخ خوش گوشت می پزند و وقتی جگر آماده شد با سیخ های خوش گوشت چند ضربه آرام روی جگر می زنند تا چرب بشود.

در کنار جگر کبابی ریحون و فلفل سبز و جعفری می گذارند و لیمو هم که از نظر غذایی اصلا مکمل دل و جگر محسوب می شود، برخی هم روغن زیتونرا کنار جگر ترجیح می دهند. گرگانی ها و کرمانشاهی ها عادت به مخلوط خوردن دارند، یعنی وقتی به جگرکی می روند و می گویند چند سیخ مخلوط بزن! جگرکی می فهمد که مشتری اش یا کُرد است یا گرگانی و باید به هر سیخ یکی در میان جگر و خوش گوشت بزند. انگار چربی خوش گوشت، جگر را هم خوش طعم تر می کند.

این فقط ما نیستیم که از قدیم در ایران بساط جگر و دل قلوه و منتقل به پا می کردیم و اصطلاحا جگرخور بودیم. جالب است بدانید در خیلی از کشورهای اروپایی دل و جگر طرفداران زیادی دارد، به طور مثال در کشوری مثل اسکاتلند دسر دل و جگر گوشفند یکی از غذاهای محبوب است! این موضوع وقتی رسانه ای شد و به گوش ما رسید که مقامات بهداشتی این کشور برای حل مشکل چاقی مردمشان دست به کار شدند و فهرست بلندبالایی از غذاهای ممنوعه برای آدم های چاق تهیه کردند که درصدر این فهرست دل و جگر گوسفند به چشم می خورد.

آنها از خانواده ها و مدارس درخواست کردند غذاهای داخل این لیست را حداکثر یک بار در هفته در اختیار کودکان و نوجوانان اسکاتلندی قرار دهند. این تصمیم باعث اختلاف نظر در اسکاتلند میان کارشناسان شد چون عده زیادی معتقد بودندآن چیزی که دلیل اصلی چاقی در این کشور است فست فودها هستند نه دل و جگر!

جگر سیاه منبع غنی ویتامین A است و به اندازه گوشت پروتئین دارد، ولی چربی آن از گوشت بیشتر است. آهن و ویتامین B12 زیادی دارد و در نتیجه برای مبتلایان به کم خونی بسیار مفید است، جگر سیاه به دلیل روی زیاد برای کودکان در سن رشد و زمان قد کشیدن خیلی مناسب است و علاوه بر آن حاوی ویتامین A بسیار بالایی است که در افراد بالغ هم برای چشم و پوست مفید است. جگر سفید یا همان شش (ریه) ارزش غذایی خاصی ندارد و همانند گوشت به عنوان یک منبع پروتئینی بری رشد بدن و عضلات مفید است.

طبیعی است با این همه خاصیت خیلی ها تشویق به خوردن جگر شوند. خانم میانسالی می گفت برای چند ماه به توصیه پزشکش هفته ای دو مرتبه جگر خورده و مشکل کم خونی اش به طور کامل برطرف شده است اما از طرفی زیاد خوردن جگر خیلی دل و جرات می خواهد.

جگر اصطلاحا سنگین است و کسی که زیاد جگر می خورد باید خیلی معده فولادینی داشته باشد تا آن را هضم کند. بالاترین رکورد جگرخوری که ما پیدا کردیم ۷۰ سیخ در یک وعده بود. پاتوق رحیم آقا همه جگرکی های شهر هستند، او جگرهایش را ۱۵-۱۰ سیخی سفارش می دهد و در نهایت که سیخ ها را می شمارد نزدیک ۷۰ سیخ جگر خورده است. با این حال او می گوید نسبت به قدیم که جگرکی معروفی در دروازه غار پاتوقش بوده خیلی کمتر جگر می خورد!

حسرت الملوک؛ به همین راحتی به همین خوشمزگی

با جگر در نواحی مختلف ایران چند نوع غذا تهیه می شود که معروفترین آن جغور بغور است. جغور بغور را «حسرت الملوک» هم می نامند. نقل می کنند روزی ناصرالدین شاه از خیابانی رد می شده که بوی غذای یک دکان او را مدهوش می کند! اما چون برای شأن ملوکانه او بد بوده با آن هم خدم و حشم در آن دکان غذا بخورد حسرت خوردن آن غذا به دلش می ماند و دل سوخته به کاخ بازمی گردد.

شاید آن تنها باری بود که یک شاه آرزو می کرد ای کاش شاه نبود! راست یا دروغ این داستان به عهده تاریخ! در برخی شهرهای ایران مثل اردبیل هم نوعی خوراک با جگر می پزند که نوعی املت بدون تخم مرغ است. به این صورت که جگر و پیاز را ابتدا تفت می دهند و بعد هم گوجه را به آن اضافه می کنند. به همین راحتی به همین خوشمزگی.

هفت صبح

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

امتیاز دهید


3.6
از

18

جگر یا کبد گوسفند یا گاو یکی از لذیذ ترین گوشت ها برای تهیه کباب است که خوردن-به اندازه-  آن به دلیل داشتن آهن و ویتامین ب موجود در آن بسیار توصیه می شه به خصوص به کسانی که دچار فقر آهن و کم خونی هستن. روش های طبخ جگر متعدد است و هرکس با توجه به ذایقه اش می تونه نوعی از اون  رو تهیه کنه و از خوردنش لذت ببره. مثلا تهیه جغور بغور، پاته جگر، کباب جگر و … . یکی از بهترین راه های پخت جگر کباب کردن آن روی زغال است که عطر بی نظیری به این گوشت می ده که روش تهیه بسیار ساده ای هم داره. این کباب خوشمزه را در استان لرستان به این صورت درست می کنند که پس از پیچیدن جگر در لایه ای نازک از چربی  روی آتش قرار می دهند و کباب می کنند که طعم خاص تری می گیرد و به آن جگروز می گویند.

جگروز از ترکیب جگر با وُز تهیه می شه. شاید تا به حال اسم وز را نشنیده باشید و با دیدن این کلمه این سوال برایتان ایجاد شود که وز چیست؟

وز در واقع چربی نازک و پرده مانندی است که شکمبه یا سیرابی گاو و گوسفند را در بر گرفته  و  از این چربی نازک برای تهیه جگروز یا جگر کفن پیچ  می توان استفاده کرد.

جگر کبابی عکس

 

 

با توجه به پر طرفدار بودن این کباب خوشمزه امروز و در ادامه این نوشته مراحل تهیه جگروز سنتی را می خوانیم که امیدوارم از درست کردن و خوردنش لذت ببرید اما پبش از هر چیز شاید لازم باشه بدونیدکه استفاده بیش از حد جگر می تونه آسیب زننده باشه برای مثال مصرف جگر به بانوان باردار توصیه نمی شه چون جگر ممکن است هنگام پختن به خوبی مغز پخت نشود و در این صورت ممکنه به جنین آسیب برسونه. همینطور مصرف بیش از حد آن آن به آقایان توصیه نمی شه چرا که اصولا آقایون به فقر آهن دچار نیستند و در صورتی که مداوم جگر مصرف کنند مقدار زیادی آهن در بافت های بدن ذخیره می شه و این می تونه به سایر اندام ها آسیب برسونه. پس در مصرف جگر حد تعادل را نگه دارید تا باعث اذیت نشه.

 

 

1. جگر را به خوبی بشویید و چربی و و بخش های اضافی آن را  با چاقوی تیز از روی آن جدا کنید.

2. پس از شستن جگر را در صافی یا سبد قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.

3. وز را هم پس از شستن از جایی آویزان کنید تا آب آن به صورت یکنواخت گرفته شود (وز باید کاملا خشک باشد.)

4. جگر را به اندازه دلخواه برش بزنید و به سیخ بکشید.

5.وز را با توجه یه سایز سیخ برش بزنید و روی سطح کار به خوبی پهن کنید و روی آن مقداری نمک و در صورت تمایل فلفل بپاشید.

6. هر سیخ جگر  را روی تکه ای از وز قرار دهید و آن را به خوبی در وز بپیچید و بعد بر روی آتش با حرارت ملایم  کباب کنید(دقت کنید آتش زبانه نداشته باشد چرا که در این صورت جگر به سرعت می سوزد و سفت می شود)

 

 

– برای تهیه جگر کفن پیچ می توان چربی دور شکمبه یا سیرابی را به بخش ها کوچک تقسیم کرد و در وسط هر برش از وز یک تکه جگر فرار داد و بعد جگر های بقچه پیچ را به سیخ کشید و کباب کرد.

-اگر دوست دارید می توان هنگام با سیخ کشیدن جگر یعنی به صورت یکی در میان یک تکه فلفل دلمه ای یا پیاز قرار دهید تا کباب خوش عطر و طعمی داشته باشید.

-وز را می توان از قصابی ها تهیه کرد.

 

دیدگاه

نام (ضروری)

ایمیل (منتشر نخواهد شد) (ضروری)

وب سایت

جگر کبابی عکس

برای دریافت جدیدترین دستور های آموزش آشپزی ثبت نام کنید

آموزش آشپزی | کیک و شیرینی و دسر | تزیین غذا | رژیم چاقی و لاغری

| ترجمه تخصصی | ترجمه مقاله

غذای اصلی | کیک و شیرینی | تغذیه و سلامتی | Feed

© 2016 ایران کوک: هر گونه کپی برداری از مطالب سایت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد لازم به ذکر است که مسئولیت عواقب پزشکی در خصوص بخش رژیم های غذایی بر عهده خوانندگان محترم می باشد.

جگر کبابی عکس
جگر کبابی عکس
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *