جگر سفید گوسفندی

دوره مقدماتی php
جگر سفید گوسفندی
جگر سفید گوسفندی

حکیم مهر – چند سالی است که در ایامی نظیر عید قربان یا ماه محرم ، مردم با مراجعه به مراکز عرضه و ذبح شرعی و بهداشتی دام زنده با نظارت دامپزشکان مواجه می شوند و بسیاری از دامپزشک می خواهند که علت عدم پرداخت غرامت برای حذف جگر سفید (ریه) دام را توضیح دهد و دامپزشکان در این زمان معمولاً به عدم خاصیت غذایی قابل توجه جگر سفید اشاره می کنند.

در این زمینه یک متخصص شیمی مواد غذایی دانشکده داروسازی زنجان با بیان این که اندام‌های جانبی دام مانند روده و جگر سفید حتی در صورت رعایت نکات بهداشتی آلوده هستند، گفت: متاسفانه برخلاف آنچه که مردم تصور می‌کنند این اندام‌ها نه تنها ارزش و خاصیت غذایی چندانی ندارند، بلکه مصرف آنها می‌تواند موجب بروز مسمومیت‌ها و عفونت‌های مختلف دستگاه گوارشی شود.

دکتر مهران محسنی افزود: با توجه به این که 40 درصد از آلودگی‌های موجود در هوا مانند سرب نیز از طریق جگر سفید جذب می‌شود، این اندام‌ها محل بسیار مناسبی برای جای‌ گیری این آلودگی و انتقال آن به بدن انسان هستند.

وی با اشاره به اینکه اندام‌هایی مانند جگر، سیرابی و شیردان نیز از این امر مستثنی نیستند، خاطرنشان کرد: این اندام‌ها مانند دیگر اندام‌های جانبی دام آلوده هستند و باید به صورت کامل پخته و مصرف شوند.

محسنی با بیان این که دل درد، دل پیچه، اسهال و استفراغ از نشانه‌های عفونت‌ها و مسمومیت‌های غذایی ناشی از مصرف این اندام‌ها است، خاطرنشان کرد: با توجه به این که 90 درصد از بیماران مسمومیت‌های ناشی از مصرف اندام‌های جانبی دام یا به صورت کامل درمان نمی‌شوند و یا اینکه اقدام به خود درمانی می‌کنند. این افراد به عنوان ” افراد ناقل سالم” شناخته شده و یکی از بزرگترین منابع انتقال ‌دهنده این عفونت‌ها و مسمومیت‌ها به دیگران به شمار می‌روند.

جگر سفید گوسفندی

دوره مقدماتی php

وی نسبت به شیوع فراگیر عفونت‌ها و مسمومیت‌های غذایی ناشی از رژیم غذایی نامناسب در کشور هشدار داد و اظهار داشت: این افراد از طریق دست، سرفه، مدفوع، ادرار و خلط می‌توانند دیگر افراد را به عفونت‌ها و مسمومیت‌های درمان نشده خود که هیچ علامتی نیز ندارد، مبتلا کنند.

 

در طب سنتی، خواص و مزاج شش (جگر سفید) این گونه بیان شده است که :

شش بره و بزغاله از سایر انواع ریه بهتر است و برای بیماران تب‌دار خوردن آن جایز است و همچنین برای بیمارانی که از خوردن گوشت ممنوع می‌باشند و هوسخوردن گوشت دارند، اجازه داده می‌شود که آن را به صورت کباب و از قسمت‌های اطراف و بی‌رگ و ریشه آن مصرف کنند.

جگر سفید برای افراد سرد و تر مضر و مصرف زیاد آن شامل عوارض زیر است:

دارچین، شکر سرخ یا سفید مصلح ضرر و بهبود دهنده خواص و مزاج شش هستند.

 

جگر سفید گوسفندی

برای آگاهی از خواص و مزاج غذاها می توانید به قسمت لیست مزاج غذا ها مراجعه نمایید. در لیست مذکور مزاج تمام غذاها ذکر شده و می‌توانید با مراجعه به آن و البته شناختن مزاج خود، غذاهای مناسب با مزاجتان را انتخاب کنید.

مشاوره طبایع

همراهان گرامی طبایع می توانند برای تشخیص مزاج و انجام مشاوره تخصصی به لینک زیر مراجعه نمایند…

آکادمی طبایع

برای شرکت در کلاس‌های آموزشی با گواهینامه معتبر انجمن علمی به لینک زیر مراجعه نمایید…

اپلیکیشن طبایع

برنامه موبایل اندروید طبایع با امکانات بسیار آماده شد! جهت آشنایی با اپلیکیشن و دانلود به لینک زیر بروید…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت

| طبایع مرجع طب سنتی ایران © 1399 – تمامی حقوق محفوظ است. |

هر فردی در هنگام عبور از جگرکی هوس یک سیخ جگرسفید یا سیاه گوسفند زنده می کند که یک غذای کاملا عالی و خوشمزه می باشد. جگر، گاو و گوساله و گوسفند و بز نیز به عنوان یک غذای بسیار مناسب در تمام کشورهای جهان است که در فروشگاه ها و قصابی ها فروخته می شود. به جرعت می توان گفت از محبوب ترین غذاهای ایرانی دل و جگر می باشد که طرفداران بسیاری دارد و خوردن دل و جگر بسیار لذت بخش می باشد ولی روش طبخ آن ها در هر شهری متفاوت می باشد ولی در هر صورت جزو غذاهای خوش رنگ و خوشمزه می باشد که خواهان بسیاری دارد.

شش دام زنده و یا همان ریه، جگر سفید می باشد که شما می توانید با پخت آن غذای سالمی را میل نمایید، ناگفته نماند که کبد نیز نام دیگر جگر سیاه می باشد که دارای ویتامین های ب، آهن و روی و همچنین آ می باشد تفاوت این دو را در ادامه می خوانید:

طبق بررسی های انجام شده میزان پروتئین جگر سفید از جگر سیاه کمتر می باشد ولی به هر حال دارای خواصی می باشد ، همچنین چربی مشابه جگر سیاه دارد و مقدار کلسترول آن نیز همانند جگر سیاه می باشد و بیشتر از گوشت کم چربی میباشد. در نظر داشته باشید که  مقدار آهن آن  از جگر سیاه کمتر می باشد.

۱۰۰ گرم جگر سفید گوسفند که با آتش ملایم پخته شده باشد دارای ۱۱۳ کالری انرژی، ۸/۱۹ گرم پروتئین و ۳ گرم چربی است و کربوهیدرات هم ندارد.

دراین نوع از جگر میزان کالری و پروتئین بالایی وجود دارد و می‌تواند بعنوان یک غذای سالم مورد استفاده قرار گیرد. مواد مغذی زیادی در جگر وجود دارد که باعث شده است امروزه طرفداران زیادی داشته باشد بخصوص اینکه بخواهید بین جگروز یا همان جگرپرده درست کنید.

جگر سفید گوسفندی

 

جگر سرشار از ویتامین آ و مس است در صورت مصرف بیش از حد جگر امکان مسمومیت هیپرویتامینوز آ و مسمومیت مس در انسان ها وجود دارد. با وجود اینکه در جگر سفید پروتئین و ویتامین های فراوانی وجود دارد ولی به همان میزان نیز حاوی کلسترول زیاد می باشد که برای بیماران قلبی سم است، بنابراین چنانچه بیماری قلبی دارید رعایت نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب از دامداران پاک درباره جگر سفید و خواص و همچنین نحوه پخت آن صحبت کردیم، چنانچه قصد خرید گوسفند زنده داشتید می توانید از طریق شماره گیری ۰۹۱۲۶۲۷۳۸۲۶ با ما در تماس باشید و به راحتی گوسفند زنده مد نظر خود را درب منزل تحویل بگیرید.

 

 

 

برای لغو پاسخ کلیک کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تماس با ما

غرب تهران…….۴۴۷۴۹۶۷۱

شمال تهران…….۸۸۶۹۹۱۲۵

مرکز تهران…….۰۹۳۹۶۲۷۳۸۲۶

شمال شرق تهران…….۰۹۱۴۹۷۷۷۹۸۶

مرکز پخش گوسفند زنده دامداران در سال ۱۳۸۵ تأسیس شد و با ۱۱ سال سابقه درخشان و تجربه در حوزه خرید و فروش و تأمین گوسفند و گوساله زنده جهت مراسمات و نذورات و عقیقه در تمام طول سال بصورت شبانه روزی در سراسر تهران در چندین شعبه فعالیت داشته است جهت اطلاعات بیشتر و قیمت و سفارش گوسفند زنده با ما تماس بگیرید این مرکز با کادری مجرب و قصابان ماهر که دارای کارت سلامت از وزارت بهداشت و خدمات رایگان به مشتریان ارائه میشود.

خواص جگر سفید موضوع این بخش از مجله پزشکی آسان طب است. جگر سفید یا شش یا ریه گوسفند مسئولیت تنفس و تبادل اکسیژن و دى اکسیدکربن در گوسفند را دارد. از همین الان پیشنهاد میکنیم خیلی روی خواص جگر سفید حساب نکنید. اولویت از نظر فایده اینگونه است: گوشت کم چرب، جگر سیاه، جگر سفید.

طبق بررسی های بدست امده میزان پروتئین جگر سفید از جگر سیاه کمتر است. جگر سفید مقدار چربى تقریبا مشابه جگر سیاه دارد. مقدار کلسترول جگر سفید شبیه جگر سیاه و بیشتر از گوشت کم چربى است. همچنین به گزارش آسان طب مقدار آهن جگر سفید از جگر سیاه کمتر است.

به گزارش آسان طب بر حسب اولویت باید بگوییم اول گوشت بخورید، بعد جگر سیاه و بعد جگر سفید.

بسیارى از افراد فکر میکنند جگر سفید، منبع ویتامین A است و برای همین آن را میخورند. اما باید بدانید که مقدار این ویتامین در جگر سیاه چندین برابر است.

جگر سفید گوسفندی

طبق بررسی های بدست امده در 100 گرم جگر سیاه حدود 36000 واحد ویتامین A می باشد. اما در 100 گرم جگر سفید 36 واحد  ویتامین A هست.

یکی از خواص جگر سفید اینست که جگر سفید حاوی ویتامین D ,E می باشد. پس از مهمترین خوص جگر سفید، رشد استخوان و رفع پوکی استخواناست.

از دیگر خواص جگر سفید وجود مقدار زیادی ویتامین B12  در آن است که باعث درمان کم خونی می شود.

ولی خب متاسفانه باید بگوییم جگر سفید یا همان شش (ریه) ارزش غذایی زیادی ندارد و همانند گوشت بعنوان یک منبع پروتئینی بری رشد بدن و عضلات مفید است. ولی جگر سیاه منبع غنی ویتامین A است و فواید خیلی بیشتری نسبت به جگر سفید دارد. جگر سیاه یا همان کبد بهتر از جگر سفید است.

اگر دچار کم خونی هستید می توانید 2 بار در هفته جگر سیاه بخورید، ولی درحالت معمولی یک بار در هفته کافی است، چون ویتامین A آن زیاد است و مصرف زیاد آن باعث هیپرویتامینوز A در بدن و بروز مسمومیت ویتامینی می شود.

100 گرم جگر سیاه گوسفند که با آتش ملایم پخته شده باشد، دارای 220 کالری انرژی، 5/2 گرم کربوهیدرات، 5/30 گرم پروتئین و 8/8 گرم چربی است.

امیدواریم از اطلاعاتی که درباره جگر سفید گوسفند در سایت آسان طب asanteb.com در اختیارتان گذاشتیم بهره کافی را برده باشید.

شاید اصلی ترین خواص جگر سفید رشد استخوان باشد . ولی اگر بخواهیم همه خواص جگر سفید و گوشت و جگر سیاه را بررسی کنیم باید بگوییم از بین این سه تا گوشت فایده بیشتر و ضرر کمتری دارد.

در ردیف بعدی جگر سیاه قرار دارد. نسبت به گوشت جگر سیاه خواص کم و ضررهای بیشتری دارد. ولی خب باز هم نسبت به جگر سفید بهتر است.

جگر، خواص و فواید جگر را بخوانید.

در مرحله آخر جگر سفید قرار دارد.

به طور کلی باید بگوییم تنها در صورتی جگر سفید (ریه) بخرید که پول خرید جگر سیاه و گوشت را فعلا ندارید.

ماکه جگرو میزاریم میپزه بعد توش رب و سیب زمینی هم میریزیم خیلی خوشمزه میشه یه چیزی مثه تاس کباب

متشکرم ازتون مرسی

جگر سفید خیلی دیر پزه، باید توی زودپز پخته بشه

چرخ کن و تو روغن پیاز تفت بده سیب زمینیش هم ریز کن بریز توش خوشمزه میشه

ن بابا اینجوری هم نیست من خودم قشنگ پیاز داغ میکنم زرد چوبه فلفل میزنم یکم به اندازه شاید دو یا سه دقیقه تفت میدم بعدش روش به میزان سه یا دوتا لیوان آب میریزم بعدش میزارم تا یک ساعت بپزه یه چیزی میشه عجیب غریب

سلام عالی بود آره چون پول جگر سیاه و گوشت نداریم جگر سفید خریدیم حال آیا جگر سفید با زغال پخته شود بهتر است یا آب پز و روغن

آب پز ظاهرا و به صورت قورمه یا جیقیلی بقو!

ممنون ازمطالبتون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

جگر سفید گوسفندی

وب‌ سایت

تصویر امنیتی *

سایت آسان طب یک مجله پزشکی آنلاین است که همه روزه مقالات مرتبط با سلامت و تندرستی، بررسی علل و راه های درمان انواع بیماری ها، معرفی انواع داروهای گیاهی و شیمیایی و همچنین مقالات مربوط به سبک زندگی و مراقبت از حیوانات خانگی را برای بهتر زیستن ایرانیان سراسر دنیا ارائه می کند.

اگر چنانچه پیرامون بخش های مختلف سایت پزشکی آسان طب نقطه نظرات یا مقالاتی دارید، آسان طب با کمال میل آماده همکاری با شما عزیزان می باشد. از طریق بخش تماس با ما می توانید مشخصات، درخواست و تجارب خود را به همراه اطلاعات تماس برای ما ارسال فرمائید.

PRO_TITLE

قیمت : 15,000 تومان

دسته بندی : سایر محصولات

برند : گوشت فریمان نهایت اطمینان

یک عدد جگر سفید کامل گوسفند
>>> ارسال فقط در شهر مشهد
>>> جهت سفارش عمده با ما تماس بگیرید .
>>> جهت اخذ نمایندگی فروش با ما تماس بگیرید .

جگر سفید گوسفندی

جگر سفید گوسفند

جگر سفید یا همان شش ها , مسئول تنفس و تبادل اکسیژن و دى اکسیدکربن در حیوان مى باشد ، از نظر ارزش غذایى  جگر سفید با جگر سیاه متفاوت است و  میزان پروتئین آن کمتر از جگر سیاه و گوشت می باشد .

مقدار چربى جگر سفید تقریبا مشابه جگر سیاه و گوشت کم چربى است , مقدار کلسترول آن مانند جگر سیاه و بیشتر از گوشت کم چربى است و مقدار آهنش از جگر سیاه کمتر مى باشد . میزان ویتامین A موجود در جگر سفید بسیار کمتر از جگر سیاه می باشد .

جگر سفید به علت داشتن ویتامین D ,E برای رشد استخوان و رفع پوکی استخوان مفید است . از دیگر خواص جگر سفید وجود مقدار زیادی ویتامین B12  در آن است که باعث درمان کم خونی می شود.

جگر سفید دارای چربی کمی است اما خوردن زیاد آن ممکن است به افزایش کلسترول منجر شود و به همین دلیل در خوردن آن باید تعادل را رعایت کرد. برای تهیه جگر سفید سالم و مرغوب بهتر است گوسفند زنده مورد تایید دامپزشکی و داشتن تغزیه سالم دقت نمایید تا گوشت تازه و سالمی مصرف کنید.

خوراک جگرسفید – دستور یک

مواد لازم برای چهار نفر

جگر سفید گوسفند  ۱ عدد

سیب زمینی متوسط  ۴ عدد

پیاز بزرگ  ۳ عدد

رب گوجه ‌فرنگی  ۲ قاشق غذا خوری

نمک و دارچین و زردچوبه ادویه کاری  به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم

طرز تهیه :

در ابتدا جگرسفیدگوسفند راچرخ میکنیم , پیازها را نگینی ریز خورد میکنیم ، داخل ماهیتابه میریزیم به همراه کمی روغن و کمی زردچوبه  سرخ میکنیم سپس جگر را اضافه کرده وشروع میکنیم به تفت دادن , زردچوبه، ادویه کاری و کمی دارچین میزنیم و روی شعله متوسط مدام تفت می دهیم , دو قاشق رب گوجه را با کمی آب و نمک نسبتا رقیق کنید و روی مواد بریزید ، بگذارید سس کمی به خورد مواد رفته و غلیظ شود. سیب‌زمینی راقطعات مکعبی کوچک خوردکرده وجداگانه سرخ کنید و همراه جگر نوش جان کنید.

خوراک جگر سفید – دستور دو

یکی از خوراک های خوشمزه ، خوراک جگر سفید است که طرز تهیه بسیار آسانی دارد و می توان آن را برای وعده نهار و یا شام تهیه و با نان سرو کرد .

برای تهیه خوراک جگر سفید ، ابتدا جگر سفید را به قطعات کوچک بریده و قسمت های اضافی آن را جدا کرده و حسابی می شوییم تا خون آن کاملا خارج شود . سپس جگر سفید را در قابلمه ریخته به همراه مقدار کمی آب روی حرارت قرار می دهیم تا آب آن به جوش آید و کف جگر خارج شود . دوباره جگرها را شسته و با مقدار کمی آب و یک عدد پیاز روی حرارت قرار می دهیم تابه مدت یک ساعت و نیم بپزد .

یک عدد پیاز بزرگ را خلالی خرد کرده و در کمی روغن تفت می دهیم . سپس سیر نگینی شده را نیز اضافه کرده و تفت می دهیم . یک عدد فلفل دلمه ای و یک عدد فلفل سبز تند را نیز نگینی خرد کرده و به پیازها اضافه می کنیم . حالا جگرهای پخته شده را که آب روی آن خشک شده و مقدار کمی آب به اندازه نصف پیمانه باقی مانده را به پیاز داغ اضافه کرده و تفت می دهیم تا جگرها هم کمی سرخ شوند . نمک ، فلفل ، زردچوبه و پودر پیاز را نیز اضافه می کنیم . در پایان رب گوجه فرنگی و رب انار ( مقدار آن سلیقه ای است و با توجه به نوع رب متفاوت است ) را نیز اضافه کرده و تفت می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی نیز گرفته شود . اجازه می دهیم خوراک جگر سفید ما به مدت 15 دقیقه دیگر روی حرارت بماند و به روغن بیفتد و بعد از روی حرارت برداشته و در ظرف مورد نظر می ریزیم .

تخفیف 143,450 تومان

قیمت: 151,000 تومان

تاریخچه شرکت
شرکت فرآورده های گوشت فریمان در سال 1382 فعالیت خود را آغاز نموده و با بنیان گذاری مجتمع کارخانجات صنعتی گوشت فریمان در زمینی صنعتی با مساحت بیش ار 50 هزار متر مربع مشتمل بر سالنهای نگهداری دام ،سالن های کشتار و آماده ساری آلایش ،بسته بندی گوشت ،بسته بندی آلایش تونلهای انجماد ، سرد خانه نگهداری ، پیش سرد سبک و سنگین و آلایش ، بخش تبدیل ضایعات و تصفیه خانه پساپ ،بازار دام ،واحد تولید روغن صنعتی و خوراکی،واحد تولید سالامبور ،واحد فرآوری پوست در جهت تامین گوشت و محصولات ناشی از کشتار دام توانست زنجیر تولید را تکمیل نماید .

مدیریت : مهندس اسلمی نژاد

جگر سفید گوسفندی

آدرس : فریمان – 5 کیلومتری بعد از پلیس راه فریمان – مجتمع صنعتی کارخانجات گوشت فریمان

تلفن همراه : 09024087700

تلفن ثابت : 05134628404 تلفن ثبت سفارش 05134685264 تلفن ثبت سفارش 05134685225

پست الکترونیک :info[at]gooshtfariman.com

وب : https://gooshtfariman.com

© 2017 gooshtfariman.com All Rights Reserved.

طراحی سایت و بهینه سازی سایت توسط شرکت پیشگامان



 فواید :جگر و قلوه، منبع ممتاز ویتامین 12B، فولات، نیاسین، آهن و سایر مواد معدنى اند.بیشتر چنین مواد غذایى در زمره منابع غنى پتاسیم هستند.

مضرات :بسیارى از امعا و احشاى یادشده انباشته از کلسترول اند.ممکن است جگر، سموم را در خود پنهان سازد.امکان دارد مصرف بیش از حد جگر، موجب افزایش تدریجى ویتامین A گردد.به رغم ارزش غذایى فراوانى که امعا و احشا دارند، هیچ گاه در ایالات متحده به اندازه فرانسه و برخى کشورهاى اروپایى، طرفدار پیدا نکرده اند. حتى در سالیان اخیر، مصرف آنها از رونق افتاده است چرا که پاره اى از مواد غذایى مزبور به ویژه مغز و جگر سرشار از کلسترول مى باشند.در انگلستان، جار و جنجال ناشى از بیمارى جنون گاوى (التهاب مغز: آنسفالیت گاوى اسفنجى شکل) نگرانى حاصل از خوردن مغز، به سبب بیم از ابتلا به بیمارى کشنده مشابه مغزى را در آدمیان افزون ساخته است.با این حال، موادى چون جگر، قلوه، خوش گوشت (تیموس و لوزالمعده)، شکمبه، سیرابى و سیراب شیردان گوساله معمولاً در صورت غذاى تالارهاى غذاخورى محلى و مشهور دیده مى شوند.

اکثر پاته ها و گوشت هاى کنسروى پرطرفدار نظیر کالباسِ جگر از گوشت اندام هاى بدن و شاید سایر انواع آنها مانند پاهاى گاو و گوسفند به عمل مى آیند.

جگر سیاهجگر سیاه که همان کبد مى باشد، داراى پروتئین فراوانى در حد گوشت قرمز است. مقدار چربى آن اندک بوده ولى میزان کلسترولش بیش از دو برابر گوشت قرمز کم چربى مى باشد.حد آهن جگر بیشتر از گوشت قرمز و تقریبا سه برابر آن است. به همین دلیل از منابع بسیار خوب آهن به شمار مى آید و در افرادى که کم خون بوده و دچار فقر آهن هستند، مى توان مصرف جگر سیاه را به مقدار معین توصیه کرد.در ضمن، جگر سیاه از منابع سرشار ویتامین 12B شمرده مى شود. کمبود این ویتامین در بدن موجب بروز نوعى کم خونى کشنده مى گردد. این ویتامین فقط در منابع غذایى حیوانى وجود دارد.جگر سیاه یکى از منابع بسیار غنى ویتامین Aاست. همان طور که مى دانید ویتامین A از جمله ویتامین هاى محلول در چربى است که در رشد، سلامت پوست، سلامت بینایى و افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت ها، نقش بسزایى دارد.جگر سیاه یکى از مواد غذایى است که از حیث مقدار ویتامین A تقریبا ماده غذایى شبیه به آن وجود ندارد. در افرادى که دچار کمبود این ویتامین هستند، مصرف کمى جگر یا عصاره آن مى تواند به خوبى مشکل آنان را برطرف سازد.گفتنى است مصرف زیاد جگر در پاره اى افراد باعث بروز مسمومیت ناشى از ویتامین Aمى گردد. از آنجایى که جگر، انبار ویتامین A، آهن و بسیارى مواد مغذى دیگر است، نتیجه مى گیریم که منبع گوشتى بسیار مقوى هم هست. یک وعده جگر گاو به وزن حدود 120 گرم، بیش از ده برابر «آر.دى.اى» [مقدار مجاز خوراکى توصیه شده [ویتامین A، 35 تا 50 برابر این مقدار ویتامین 12B (بسته به شیوه آماده سازى آن)، 100 درصد یا فزون تر از مقادیر مجاز توصیه شده «فولات» و «نیاسین» و افزون بر مقادیر یادشده آهن و روى به دست مى دهد.200 کالرى موجود در یک وعده جگر به وزن حدود 120 گرم، کمتر از اکثر قطعات دیگر گوشت گاو است ولى زیانبارترین ویژگى جگر، فراوانى میزان کلسترول آن است، به طورى که هر وعده جگر پخته گاو به وزن یاد شده، 400 میلى گرم و همین مقدار جگر سرخ کرده 500 میلى گرم کلسترول دارد.انجمن قلب آمریکا توصیه مى کند کلسترول غذایى نباید به طور متوسط از روزانه 300 میلى گرم تجاوز کند. در عین حال باید دانست که مصرف تصادفى یک وعده جگر همراه با غذاى کم چرب و کم کلسترول احتمالاً زیان بخش نیست مگر اینکه شخص دچار بیمارى قلبى بوده و یا کلسترول خونش خارج از اندازه باشد که در این صورت چه بسا چشم پوشى از مصرف جگر، عاقلانه تر است.یکى از نقش هاى عمده جگر، سوزاندن، مصرف کردن و زهرزدایى آمیزه هاى (ترکیبات) شیمیایى است.از همین رو، امکان دارد جگر، پس مانده هاى پادزیست ها (آنتى بیوتیک ها) و سایر داروهایى را که به حیوانات گوشتى داده مى شود و همچنین سموم زیست محیطى را در خود پنهان سازد. به این دلیل است که برخى پزشکان با خوردن مرتب جگر مخالفت مى ورزند.جگر یکى از غنى ترین منابع ویتامین A است. وقتى فردى بیش از حد نیاز جگر مى خورد، مازاد آن در بدنش انباشته مى شود و به مرور زمان افزایش تدریجى ویتامین A به آسیب دیدگى کبد، خستگى و ناراحتى هاى دیگر مى انجامد. به عنوان مثال، پژوهش هاى به عمل آمده نمایانگر آنند که مصرف 5 تا 10 بار مقدار مجاز خوراکى توصیه شده (آر.دى.اى) ویتامین Aپیش و طى دوران اولیه باردارى قادر است خطر نقایص مادرزادى را افزون سازد.

جگر سفید گوسفندی

طبعا مصرف مقادیر زهرآگین ویتامین مزبور از یک برنامه غذایى معمولى اگر ناشدنى نباشد، دشوار است.ولى چون جگر خیلى انباشته از این ماده غذایى است، بنابراین کسى که چند دفعه از آن استفاده مى کند، امکان دارد دچار نوعى مسمومیت شود.جگر سفیدجگر سفید یا همان شش ها که مسئول تنفس و تبادل اکسیژن و دى اکسیدکربن در حیوان مى باشد، از نظر ترکیب ارزش غذایى با جگر سیاه تفاوت دارد. میزان پروتئین آن کمتر از جگر سیاه و گوشت است.مقدار چربى اش تقریبا مشابه جگر سیاه و گوشت کم چربى است. مقدار کلسترول آن شبیه جگر سیاه و بیشتر از گوشت کم چربى است و مقدار آهنش از جگر سیاه کمتر مى باشد.بسیارى از مردم اشتباها تصور مى کنند که جگر سفید، منبع خوب و غنى ویتامین A است و کلاً مصرف آن را به عنوان منبع ویتامین A که براى بینایى مفید است، به هم توصیه مى کنند! در حالى که مقدار ویتامین A جگر سفید به هیچ وجه با جگر سیاه سنجیدنى نیست.

به سخن دیگر، در 100 گرم جگر سیاه حدود 36000 واحد بین المللى ویتامین A وجود دارد ولى همین مقدار جگر سفید داراى 36 واحد بین المللى ویتامین A مى باشد.

ویژگى هاى سایر امعا و احشا

مغزمقدار کلسترول مغز بیش از دیگر مواد غذایى است به طورى که یک وعده مغز گاو به وزن حدود 120 گرم، زیادتر از 2000 میلى گرم کلسترول دارد. یکى از امتیازات مثبت مغز این است که منبع فوق العاده ویتامین 12B شمرده مى شود.دل و قلوهدل و قلوه (قلب و کلیه) از حیث مقدار پروتئین و چربى شبیه گوشت قرمز کم چربى است. مقدار کلسترول قلوه بیشتر از دل و گوشت قرمز بوده و شبیه جگر سیاه است. مقدار آهن آنها بیش از گوشت قرمز و از لحاظ روى به گوشت قرمز مى مانند.دل و قلوه، جگر سیاه و جگر سفید، بر عکس سیرابى و شیردان داراى کلسترول بالاترى مى باشند و در افرادى که داراى افزایش چربى هاى خون به ویژه کلسترول زیاد هستند، باید با احتیاط بیشترى مصرف شوند.نکته دیگرى که در مصرف این نوع مواد غذایى باید در نظر گرفت، بهداشت و سلامت آنها مى باشد. سیرابى و شیردان و نیز دل و جگر را حتما از مراکز فروش معتبر و فروشگاههایى تهیه کنید که از تازگى و سلامت آنها مطمئن باشید و در آماده کردن شان از روش هاى پخت و پزى استفاده کنید که طى آن این نوع مواد غذایى به خوبى و کاملاً پخته شود چرا که مصرف آنها به صورت کبابى یا سرخ شده ناقص مى تواند باعث انتقال عوامل بیمارى زا و انواع میکروب ها به بدن شود.گفتنى است که دل، غنى از ویتامین 12B، آهن و پتاسیم است. وانگهى این عضو در مقایسه با سایر اندام ها، پروتئین برخوردار از کیفیت ممتاز، چربى و کلسترول کمترى به دست مى دهد.در ضمن قلوه، پروتئین بیشتر و چربى کمترى دارد. مقادیر زیاد ویتامین 12B، «ریبوفلاوین» و «آهن» دارد و میزان ویتامین 6B، «فولات» و «نیاسین» آن چشمگیر است.سیرابى و شیردان

سیرابى و شیردان، بخشى از اجزاى درون شکم و قسمتى از معده چهار قسمتى نشخوارکنندگان است. مصرف آنها به طور سنتى از زمان هاى باستان بین مردم کشورها به ویژه در وعده هاى ناهار و شام و یا به عنوان عصرانه مرسوم بوده است.نشخوارکنندگان داراى معده چهار قسمتى هستند که علاوه بر سیرابى و شیردان، داراى بخش هایى به نام «نگارى» و «هزارلا» نیز مى باشد.بافت عضله دیواره این اجزا از جنس عضلات صاف و غیر ارادى بوده که از نظر ترکیب و ساختمان با عضلات مخطط (ارادى)، مثل ماهیچه ها و عضله قلب فرق مى کند. ترکیب و ارزش تغذیه اى آن در مقایسه با گوشت قرمز در مقدار 100 گرم خالص به شرح زیر است:از لحاظ تأمین انرژى 100 گرم خالص آن داراى 100 کیلو کالرى انرژى بوده که در مقایسه با همین مقدار گوشت گاو و گوسفند، انرژى کمترى دارد. میزان پروتئین سیرابى و شیردان حدود 19 ـ 15 گرم در 100 گرم است که در مقایسه با انواع گوشت قرمز و مرغ تقریبا مشابه آنها است.نوع پروتئین آن، پروتئین حیوانى است که از حیث انگاره (الگوى) اسیدهاى آمینه، کامل تر از پروتئین گیاهى مى باشد. میزان چربى سیرابى و شیردان حدود 4 ـ 2 گرم در 100 گرم است که مى توان گفت در قیاس با انواع گوشت هاى قرمز به ویژه گوشت گوسفند، مقدار چربى آن کمتر است و تقریبا مشابه انواع گوشت کم چرب در نظر گرفته مى شود.مقدار کلسترول در 100 گرم سیرابى و شیردان حدود 95 میلى گرم بوده که شبیه به گوشت گاو کم چرب و کمتر از گوشت گوسفند است.میزان آهن در سیرابى و شیردان 95/1 میلى گرم (شبیه به گوشت) و مقدار روى آن 47/2 میلى گرم (کمتر از گوشت قرمز) در 100 گرم خالص آن است.به این ترتیب، سیرابى و شیردان که جزو امعا و احشاى حیوان محسوب شده و به طور سنتى در کشور ما مصرف مى شود، جزو غذاهاى خوب و تغذیه اى است که از لحاظ خواص و ترکیب مواد مغذى تقریبا نظیر گوشت قرمز کم چرب مى باشد. از آن مى توان در تهیه انواع غذاها بر حسب میل و ذائقه خانواده استفاده کرد.مصرف آن 4 ـ 3 بار در ماه به همراه نان یا برنج مى تواند غذاى کامل و مناسبى براى یک وعده باشد. بهتر است قبل از پخت، آن را کامل شسته و تمام زواید اطراف آن را دور ریخت.خوش گوشتسرشار از چربى است، اما مقادیر کافى پتاسیم تأمین مى کند.زباناین عضو نیز انباشته از چربى بوده و مقدار بسنده اى از بیشتر ویتامین هاى B به ویژه 12B را داراست.

منبع : mihansalamat.com

خوراکی های پرخاصیت

بیماری ها و پیشنهاد جوشونده

تو فضای باز سرما رو حس نکنید/باغ رستوران

سروانواع غذاهادرزیباترین باغ رستوران تهران

هرچی برای آشپرخونت بخوای اینجا داره!

انواع گن وفرم دهنده بدن اورجینال و باکیفیت

پوشاک برند و شیک دخترانه و پسرانه

دیگه نگران به هم ریختن موهات نباش

خرید لباس بچگانه با نصف قیمت!!

درمان وسواس در دوران کرونا

باغ رستوران بافضای رمانتیک وغذای عالی

باغ رستورانی که از تهران نجاتتان میدهد!

لذت تماشای فیلم باجزییات وکیفیت بالای نور

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی

بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

جگر سفید گوسفندی
جگر سفید گوسفندی
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *