جگر سفید انسان

دوره مقدماتی php
جگر سفید انسان
جگر سفید انسان

ریه، شُش یا جگر سفید مهم‌ترین اندام دستگاه تنفسی در انسان و بسیاری از جانداران از جمله برخی از ماهی‌ها و حلزون‌ها است. در پستانداران و بیشتر مهره‌داران، دو شُش، نزدیک ستون مهره‌ها و در دو سوی قلب جای گرفته‌اند. کار آنها جداسازی اکسیژن از هوا و انتقال آن به دستگاه گردش خون است همچنین جداسازی کربن دی اکسید از جریان خون و دادن آن به هوا در یک فرایند تبادل گاز، از جمله دیگر کارهای شُش‌ها است. در هر گونهٔ جانوری ممکن است تنفس با کمک دستگاه ماهیچه ای دیگری صورت گیرد؛ پستانداران، خزندگان و پرندگان از ماهیچه‌های متفاوتی برای دم و بازدم استفاده می‌کنند. در چهاراندامان اولیه فرایند تنفس به صورت تنفس دهانی بود و هوا به کمک ماهیچه‌های حلقی درون بدن رانده می‌شد. این نوع دم و بازدم همچنان در میان دوزیستان دیده می‌شود. در انسان‌ها، ماهیچهٔ اصلی راندن هوا درون بدن، دیافراگم است. همچنین شُش‌ها نیز جریان هوا را برقرار می‌کنند تا صحبت کردن و صدا درآوردن در انسان ممکن باشد.

انسان‌ها دو شُش دارند که در حفره سینه‌ای درون سینه جای دارند. شش سمت چپ به دلیل همسایگی با قلب و داشتن فضای کمتر، از شُش سمت راست قدری کوچکتر است. دو شُش با یکدیگر در مجموع ۱٫۳ کیلوگرم سنگینی دارند و البته شش راست سنگین تر است. شش‌ها بخشی از راه هوایی پایینی اند که آغاز آن در نای است و به شاخه‌های نایژه و نایژک می‌رسد که هوا را با دَم و از مسیر راه هوایی به داخل می‌کشد. فرایند تبادل گاز در کیسه هوایی روی می‌دهد. دو شُش با هم، نزدیک به ۲۴۰۰ کیلومتر راه هوایی و ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون کیسه هوایی دارند. هر شُش در یک پرده جنب جای گرفته که اجازه می‌دهد دیواره‌های بیرونی و درونی در هنگام تنفس روی هم لیز بخورند بدون آنکه اصطکاک زیادی پدید آید. پرده جنب دارای دو لایه می‌باشد که از جنس بافت پیوندی است فضای آن را مایعی می‌پوشاند که فشار آن از فشار جو کمتر است در نتیجه حتی در هنگام بازدم عمیق نیز باعث بازماندن شش‌ها می‌شود.[نیازمند منبع] همچنین این پرده، شش‌ها را به بخش‌هایی به نام لوب تقسیم می‌کند. شش راست، سه لوب و شش چپ، دو لوب دارد. خود لوب‌ها به بخش‌های کوچکتر تقسیم می‌شوند.

بافت شش‌ها می‌تواند در اثر شماری از بیماری‌های تنفسی آسیب ببیند از آن جمله می‌توان به سینه‌پهلو و سرطان ریه اشاره کرد. بیماری‌های مزمن انسدادی ریه مانند برونشیت می‌توانند با عواملی مانند سیگار کشیدن یا قرارگیری در برابر مواد سمی مانند گرد زغال، پنبه نسوز و غبار بلور سیلیسیم دی‌اکسید مرتبط باشند. برونشیت می‌تواند به راه هوایی نیز آسیب بزند.

شش حالتی اسفنج گونه دارد به دلیل اینکه بیشتر آن را کیسه‌های هوایی فرا گرفته این کیسه‌ها به شش ساختاری اسفنج گونه می‌دهند. ششها قابلیت ارتجاعی دارند.

در شش‌ها گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را دریافت می‌کنند و به سایر سلول‌های بدن می‌رسانند. ریه‌ها به شکل نیمه مخروطی هستند و قسمت‌های طرفی حفره سینه را پر می‌کنند. هرکدام از آن‌ها در داخل یکی از کیسه‌های جنب جای گرفته‌اند. قاعده ریه‌ها روی پرده دیافراگم (عضله‌ای که حفره سینه و حفره شکم را از هم جدا می‌کند) قرار گرفته و قله ریه‌ها مجاور دنده اول است. ریه کودکان صورتی رنگ است ولی ریه بزرگسالان به علت ذرات خارجی مثل دود و غبار وارد شده از راهِ تنفس خاکستری رنگ می‌باشد.ریه راست از ۳ قطعه (لوب) و ریه چپ از ۲ قطعه (لوب) تشکیل شده‌است. ریه راست کوتاه و قطور، و ریه چپ باریک و بلند است. نایژک‌ها در ریه‌ها به گویچه‌های هوایی کوچکی به نام آلوئول ختم می‌شوند. آلوئول‌ها دارای مویرگ‌های فراوانی هستند و تعویض اکسیژن هوا با دی‌اکسید کربن خون داخل این حفره‌ها انجام می‌شود. به نام‌های ریه راست و چپ که هر ریه از دو یا سه لوب تشکیل شده‌است. هوا از طریق نای و نایژه وارد ریه می‌شود. خون از طریق شریانهای ریوی وارد شش شده و از طریق ورید ریوی خون اکسیژن دار خارج می‌شود.
شش دارای ماهیچه نمی‌باشد بلکه این ماهیچه‌های قفسه سینه است که شش را می‌پوشاند.
پرده دیافراید در کارکرد آن مؤثر است.
جگر سفید انسان

یکی از نکات جالب در مورد عملکرد ریه، آه کشیدن است. مطالعات جدید نشان می‌دهد، آه کشیدن غیرارادی هنگام تنفس، یک واکنش مهم برای حفظ زندگی و بهبود عملکرد ریه است.[۱]

دوره مقدماتی php

جگر سفید، ریه دام و مسئول تنفس او است. پروتئین و چربی آن کمتر از جگر سیاه و گوشت قرمز است، ولی کلسترول آن تقریباً برابر جگر سیاه و بیشتر از گوشت گاو کم چرب است. این فرآورده در مقایسه با جگر سیاه از نظر ویتامین A فقیر است و آهن کمتری دارد. در۱۰۰ گرم جگر سفید۱۶۰ کالری انرژی نهفته‌است و معمولاً از آن به دلیل پروتئین مطلوب در فرآورده‌های گوشتی صنعتی استفاده می‌شود‎.[۲]

شش ها نوعی بافت پیوندی هستند که بطور کلی ساختار نرمی دارند حال لایه خارجی شش ها توسط بافت پیوندی احاطه شده است که خاصیت تغییر حجم و وضعیت دارد در دم و باز دم.

بیماری COVID19در اواخر سال ۱۳۹۸ اولین بار در چین پیدا شد که از نوعی از کرونا ویروس ها سرچشمه می‌گیرد. و به تدریج اکثر کشورهای جهان را درگیر کرد،کرونا ویروس درحال حاضر هیچگونه واکسن یا دارویی ندارد و تنها راه پیشگیری از آن شست و شوی مدام دست و صورت و رعایت نکات ایمنی است

دستگاه تنفس (به انگلیسی: Respiratory System) یک سیستم بیولوژیکی است که وظیفهٔ آن تأمین اکسیژن برای سلول‌های بدن و دفع دی‌اکسید کربن (گاز کربنیک) حاصل از متابولیسم است. تمام حیوانات پرسلولی به نوعی دستگاه تنفس دارند که در جانداران ساکن آب، محل تبادل گازها را آبشش و در پستانداران و پرندگان ،شش می‌نامند. در جانورانی مانند کرم خاکی تنفس از نوع تنفس پوستی، و در حشرات، دستگاه تنفس از نوع تنفس نایدیسی است.

اعضای این دستگاه عبارتند از: بینی، حنجره، نای (تراشه)، ریه‌ها ( شش ها).

بینی: بینی خارجی از استخوانها و غضروف‌ها تشکیل شده‌است. حفره‌های بینی از مخاط و عروق خونی پوشیده شده‌اند که هوا را قبل از رسیدن به ریه‌ها گرم و مرطوب می‌کنند و با کمک موها و مژک‌ها گرد و غبار آن را می‌گیرند

حنجره

نای: لوله تنفسی که پس از حنجره قرار گرفته نای است. ساختمان نای از غضروف‌هایی به شکل حلقه ناقص (Ω) تشکیل شده‌است. نای ۱۲–۱۰ سانتی‌متر طول دارد و قطر داخلی آن ۲–۱/۵ سانتی‌متر است. این لوله از محاذات (مقابل و روبرو) ششمین مهره گردن به سمت پایین می‌آید و بعد به دو شاخه راست و چپ تقسیم می‌شود که این شاخه‌ها نایژه (برونش) نامیده می‌شود. نایژه راست ۲/۵ سانتی‌متر طول دارد و وارد ریه راست می‌شود. نایژه چپ ۵ سانتی‌متر طول دارد و وارد ریه چپ می‌شود. نایژه‌ها در داخل ریه‌ها به شاخه‌های کوچکتری به نام نایژک (برونشیول) تقسیم می‌شوند. داخل نای و برونش‌ها سلول‌های مژکدار وجود دارند که با حرکت خود به سمت دهان، ذرات موجود در هوا را بیرون می‌رانند و مانع رسیدن آن‌ها به ریه‌ها می‌شوند.
جگر سفید انسان

ریه ها: ریه‌ها به شکل نیمه مخروطی هستند و قسمت‌های طرفی حفره سینه را پر می‌کنند. قاعده ریه‌ها روی پرده دیافراگم (عضله‌ای که حفره سینه و حفره شکم را از هم جدا می‌کند) قرار گرفته و قله ریه‌ها مجاور دنده اول است. ریه کودکان صورتی رنگ است ولی ریه بزرگسالان به علت ذرات زغال وارد شده از راه تنفس، خاکستری رنگ می‌باشد.

ریه راست از ۳ قطعه (لوب) وریه چپ از ۲ قطعه (لوب) تشکیل شده‌است. نایژک‌ها در ریه‌ها به حفره‌های هوایی کوچکی به نام آلوئول ختم می‌شوند. آلوئول‌ها دارای مویرگ‌های فراوانی هستند و تعویض اکسیژن هوا با دی‌اکسید کربن خون داخل این حفره‌ها انجام می‌شود.

پرده جنب: پرده‌ای دو لایه به نام پرده جنب هر ریه را به‌طور جداگانه از بیرون می‌پوشاند. بین این دو لایه مقداری مایع (مایع جنب) وجود دارد که باعث لغزندگی و نرم شدن حرکات می‌شود.

ریه‌ها ساختمان ارتجاعی دارند و تمایل دارند تا مثل بادکنکی بدون هوا روی خود بخوابند ولی فشار منفی که بین دو پرده جنب وجود دارد باعث باز نگه داشتن ریه‌ها می‌شود.

در فیزیولوژی تنفس، تهویه (یا نرخ تهویه) روندی است که در آن هوا وارد یا خارج ششها می‌شود. این تعریف را به صورت زیر دسته‌بندی می‌توان کرد:

تهویه یا ونتیلاسیون زیر کنترل بخش خودکار دستگاه عصبی شامل ساقه مغز، پیاز مغز و پل مغز انجام می‌پذیرد. این بخش‌های مغز با همکاری و هماهنگی مرکز کنترل تنفس را پدیدآورده و دستورهای لازم را به ماهیچه‌های درگیر تنفس می‌فرستند. زیربخش‌های مرکز کنترل به دو بخش خلفی (دورسال) و بطنی تقسیم می‌شوند و در دوران کودکی بسیار حساس می‌باشند بطوری‌که در صورت تکان یا ضربه شدید به کودک این زیربخش‌ها صدمه دیده و حتی خطر مرگ را بدنبال دارند.[۱]

کنترل سرعت تنفس به میزان غلظت دی‌اکسید کربن خون بستگی دارد.

عمل دم یا استنشاق توسط دیافراگم آغاز و توسط عضلات بین دنده‌ای خارجی پشتیبانی می‌گردد. تعداد یا نرخ تنفس طبیعی در حال استراحت ۱۰ تا ۱۸ تنفس در دقیقه، با مدت زمانی حدود ۲ ثانیه صورت می‌گیرد. هنگام تنفس شدید (با نرخ بیش از ۳۵ تنفس در دقیقه)، یا در ابتلا به نارسایی تنفسی، ماهیچه‌ها و اجزای جانبی تنفسی برای کمک و پشتیبانی شامل استرنوکلیدوماستوئید و پلاتیسما و اسکالِن گردنی وارد عمل می‌شوند. ماهیچه‌های جانبی پشتیبان شامل ماهیچه سینه‌ای و عضله پشتی بزرگ می‌باشند.

بازدم به‌طور کلی یک فرایند منفعل است با این وجود، بازدم فعال یا ارادی را می‌توان توسط شکم و عضلات بین دنده‌ای داخلی را انتظار داشت. بازدم طبیعی، پروسهٔ اجباری و غیرفعال بیرون فرستادن هوای تنفس شده بواسطه نیروی الاستیسیته در شُش‌ها و ماهیچه‌های تنفسی است.[۲]

عملکرد عمدهٔ سیستم تنفسی تبادل گاز بین محیط خارجی و سیستم گردش خون در یک موجود یا ارگانیسم زنده‌است. در انسان و سایر پستانداران، این تبادل گازی شامل اکسیژن‌دهی خون و گرفتن همزمان دی‌اکسید کربن و سایر مواد زائد حاصل از سوخت و ساز بدن از گردش خون است.[۳] به همراه این تبادل گازی، تعادل اسید و باز بدن نیز به عنوان بخشی از حفظ هموستاز بدن صورت می‌گیرد. اگر تنفس کامل و مناسب نباشد دو وضعیت متضاد می‌تواند رخ دهد، اسیدوز تنفسی که یک بیماری تهدیدکننده زندگی است، و آلکالوز تنفسی دیگر وضعیت ناهماهنگ در بدن است.

سلول‌های اپیتلیال در مجرای تنفسی می‌توانند انواع مولکولها را برای کمک به ایمنی شُش‌ها ترشح نمایند. ایمونوگلوبولین تراوشی یا IgA و کالکتین (شامل سورفاکتانت نوعA و D) و دیگر پپتیدها و پروتئازها، گونه‌های اکسیژن واکنش پذیر و نوعی نیتروژن واکنش پذیر همه توسط سلول‌های اپی‌تلیال مسیر و لوله تنفسی ساخته و تراوش می‌گردند.

بیماری‌های دستگاه تنفسی به چهار گروه اصلی تقسیم است

راه هوایی یا مجرای تنفسی (به انگلیسی: Respiratory tract) یا (به انگلیسی: Air Way) در انسان، بخشی از آناتومی دستگاه تنفس است که در روند تنفس به شکل مستقیم نقش ایفا می‌کند.

هوا از راه بینی یا دهان تنفس شده و در حفره بینی یک لایه از غشای مخاطی بینی آلودگی‌ها و مواد مضر موجود در هوا را فیلتر و جذب می‌کند. در مرحله بعد هوا وارد حلق که خود یک چهارراه بین مری و حنجره است می‌شود. در ابتدای حنجره اپیگلوت وجود دارد که در هنگام ورود هوا از بالای حنجره به کنار رفته و اجازه ورود هوا به تراشه را می‌دهد و در هنگام غذا خوردن ورودی حنجره را می‌بندد و مانع وارد شدن غذا به راه هوایی می‌شود.

بعد از حنجره، هوا وارد نای می‌شود و پس از آن وارد نایژه راست و نایژه چپ می‌شود. هرکدام از نایژه‌ها به واحدهای کوچکتری تقسیم می‌شوند که به آن نایژک می‌گویند و در نهابت نایژک‌ها در انتها به کیسه هوایی یا آلوئول (به انگلیسی: Alveol) تنفسی ختم می‌شوند که در آن تبادل گازهای تنفسی در آن صورت می‌گیرد.

ریه‌ها در حفره قفسه سینه واقع شده‌اند که توسط دنده‌ها محافظت می‌شوند. در قاعده ریه یک صفحه عضلانی به نام دیافراگم وجود دارد که قفسه سینه را از دستگاه گوارش جدا می‌کند. دیافراگم که عضله اصلی در فرایند تنفس است توسط سیستم عصبی سمپاتیک کنترل می‌شود.

ریه‌ها توسط یک لایه سروزی پوشیده شده‌اند که روی خود تاخورده است و یک پرده دو جداری تشکیل می‌دهد که یک لایه آن روی ریه و یک لایه آن سطح داخلی قفسه سینه را در بر می‌گیرد که به آن پرده جنب می‌گویند. حدفاصل بین این دو لایه توسط یک مایع به نام مایع جنب که باعث لغزندگی و نرم شدن حرکات می‌شود پر شده‌است.
جگر سفید انسان

راه هوایی به دو قسمت فوقانی و تحتانی تقسیم‌بندی شده‌است:

همچنین در یک تقسیم‌بندی دیگر راه هوایی را می‌توان به دو بخش انتقال دهنده و تنفسی تقسیم‌بندی کرد. منطقه انتقال دهنده هوا و گازهای تنفسی را به بخش تنفسی منتقل می‌کند و در بخس تنفسی تبادل گازهای تنفسی صورت می‌گیرد.

طبق تعاریف مختلف راه هوایی فوقانی، معمولاً به قسمتی از دستگاه تنفسی که بالاتر از زاویه جناغ سینه[۱] یا بالاتر از تارهای صوتی یا بالاتر از غضروف کریکوئید قرار دارد گفته می‌شود.[۲][۳] گاهی اوقات حنجره هم در تقسیم‌بندی راه هوایی فوقانی و هم در تقسیم‌بندی راه هوایی تحتانی قرار می‌گیرد.[۴]

این قسمت از راه هوایی شامل نای، نایژه و نایژک‌ها و ریه که خود شامل برونشیل‌های تنفسی، مجاری آلوئول، کیسه‌های آلوئول و آلوئول می‌باشد. این قسمت از راه هوای به درخت تنفسی هم مشهور است.[۵][۶][۷]

بزرگترین مجرای تنفسی در انسان تراشه یا نای است که از تعدادی غضروف حلقوی تشکیل شده‌است، همچنین ریه‌ها بزرگترین عضو دستگاه تنفسی تحتانی هستند که توسط پرده جنب در داخل قفسه سینه احاطه شده‌اند. پرده جنب یک غشای دو لایه است که لایه بیرونی آن به سطح داخلی قفسه سینه چسبیده و لایه داخلی آن به سطح خارجی ریه متصل است. این لایه مقداری کمی مایع ترشح می‌کند که باعث لغزندگی و حرکت آزاد ریه در داخل قفسه سینه می‌شود.[۸]

ریه‌ها به لوب‌های مختلف تقسیم می‌شوند. ریه راست از ریه چپ بزرگتر است و علت این تفاوت سایز وجود قلب در سمت چپ قفسه سینه است.

ریه راست سه لوب دارد که به نامهای لوبهای فوقانی، میانی و تحتانی شناخته می‌شود در حالی که ریه چپ دارای دو لوب بوده که به نامهای لوب فوقانی و تحتانی شناخته می‌شود. علاوه بر این هر لوب به بخش‌های کوچکتری که با نام برونکوپولموناری (به انگلیسی: Bronchopulmonary) تقسیم شده‌است. هر کدام از ریه‌ها دارای چند سطح هستند، سطح خارجی که در مجاورت سطح داخلی قفسه سینه بوده و توسط پرده جنب احاطه شده‌است. سطح تحتانی که در مجاورت دیافراگم قرار دارد و سطح داخلی که در مرکز ریه قرار دارد و در برابر قلب و عروق بزرگ و کارینا قرار دارد.

آلوئول‌ها کیسه‌های نازکی در ریه هستند که تبادل گازهای تنفسی در آن‌ها انجام می‌شود، تعداد این کیسه‌ها به‌طور میانگین برابر با ۴۸۰ میلیون می‌باشد.[۹] زمانی که دیافراگم منقبض می‌شود در قفسه سینه فشار منفی ایجاد می‌شود در نتیجه هوا برای پر کردن حفره قفسه سینه وارد ریه می‌شود. در ادامه هوا وارد آلوئول‌ها می‌شود، تمام آلوئول‌ها از مویرگ پوشیده شده‌است، در این هنگام گلبول‌های قرمز اکسیژن را جذب می‌کنند و دی‌اکسیدکربن را رها می‌کنند. در نهایت با پایان یافتن انقباض دیافراگم، فشار منفی ایجاد شده در قفسه سینه از بین رفته و قفسه سینه به حالت اول برمی‌گردد و هوا از ریه خارج می‌شود.

جدار داخلی دستگاه تنفسی از اپیتلیوم خاصی پوشیده شده‌است. ترشحات راه هوایی توسط سلول‌هایی به نام گابلت ایجاد می‌شود، علاوه بر این عضلات صاف و غضروف هم در راه هوایی وجود دارد. بیشتر بافت اپیتلیوم راه هوایی از بینی تا برونش از نوعی خاص از سلول به نام بافت‌پوششی‌مطبق‌کاذب پوشیده شده‌است که به نام اپیتلیوم تنفسی شناخته می‌شود.[۱۰] این نوع بافت دارای مژک بوده که این مژکها به صورت هماهنگ به سمت بالا حرکت کرده و ترشحات را به سمت حلق برده تا در نهایت بلعیده شوند. سلول‌های اپیتلیوم در برونش‌ها شکل مکعبی دارند اما هنوز مژک دارند.

در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی غدد زیادی وجود دارد اما همین‌طور که به سمت قسمت تحتانی راه هوایی حرکت کنیم از میزان آن‌ها کاسته می‌شوند و در قسمت برونشیول‌ها دیگر وجود ندارند. برای سلول‌های گابلت هم این قاعده وجود دارد اما در این سلول‌های در ابتدای برونشیول‌ها هنوز به صورت پراکنده وجود دارند.

غضروف‌ها در راه هوایی تا قبل از نایژک‌ها وجود دارند. در نای غضروف‌های C شکل از نوع غضروف شیشه‌ای (غضروف هیالین) وجود دارند در حالی که این غضروف‌ها در نایژه به شکل صفحه در می‌آیند. عضلات صاف از ابتدای تراشه آغاز می‌شوند و به غضروف‌های C شکل متصل می‌شوند و تا نایژه و نایژک‌ها ادامه پیدا می‌کند. در نایژه و نایژک‌ها به جای غضروف سخت، بافت منعطف وجود دارد.

ریه‌ها از ۱۳ نوع سلول مختلف تشکیل شده‌است که ۱۱ نوع آن سلول اپیتلیال بوده و ۲ نوع آن سلول‌های مزانشیمی هستند.[۱۱] سلول‌های اپیتلیال جدار نای و نایژه را را تشکیل می‌دهند در حالی که سلول‌های مزانشیمی ریه‌ها را تشکیل می‌دهند.

بیشتر راه هوایی فقط برای این ایجاد شده که هوا را به ریه‌ها برساند. آلوئول‌ها تنها بخشی از ریه هستند که اکسیژن و دی‌اکسید کربن را با خون مبادله می‌کنند.

تنفس فرایند منظم نفس کشیدن است که در آن هوا توسط فرایند دم وارد ریه و آلوئول‌ها شده و در فرایند بازدم از ریه خارج می‌شود. زمانی که انسان شروع به نفس کشیدن می‌کند هوا وارد نای شده و از طریق نایژه‌ها وارد ریه می‌شود. دستگاه تنفس و راه هوایی توسط قفسه سینه، ستون فقرات و جناغ سینه محافظت می‌شود.

در ریه‌ها، اکسیژن از هوا استنشاق شده به خون منتقل می‌شود و در سراسر بدن گسترش می‌یابد. دی‌اکسید کرین که در خون وریدی وجود دارد، وارد ریه می‌شود و از طریق راه هوایی تحتانی و در پی آن راه هوایی فوقانی در فرایند بازدم از بدن خارج می‌شود و بدین ترتیب روند تنفس کامل می‌شود.

برخلاف نای و نایژه راه هوای فوقانی قابلیت انعطاف داشته و سازگار است. به این ترتیب باید در مقابل فشار منفی حاصل از انقباض دیافراگم و ورود هوا به ریه مقاومت کنند و ان کار را با انقباض منظم عضلات راه هوایی فوقانی مانند ماهیچه چانه‌ای‌زبانی و عضله استخوان لامی انجام می‌دهند.

عضله اصلی که باعث باز شدن ریه و ورود هوا به آن و همچنین انقباض ریه و خروج هوا از آن می‌شود، دیافراگم است و عضلات بین‌دنده‌ای بیرونی به این روند کمک می‌کنند.

دستگاه تنفسی فوقانی سلول‌هایی به نام گابلت دارند که وظیفه ترشح مخاط را بر عهده دارند. این مخاط یک لایه را بر روی سطح راه هوایی تشکیل می‌دهد و در نهایت باعث تصفیه مواد زائد از این مسیر می‌شود. این مواد تصفیه شده به سمت بالا حرکت می‌کند یا بلعیده شده و وارد محیط بسیار اسیدی معده می‌شوند یا توسط فرد از طریق دهان دفع می‌شود.

سلولهای دستگاه تنفسی از موهای ریزی که مژک نامیده می‌شود پوشیده شده‌است. این مژکها به صورت منظم به سمت بالا حرکت کرده و مخاطی که جسم خارجی در آن گیر افتاده را به سمت حلق می‌رانند. علاوه بر این باعث تمیز و استریل ماندن دستگاه تنفسی تحتانی و جلوگیری از تجمع مخاط می‌شود. ماکروفاژها در آلوئول‌ها بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند که باعث جذب و هضم هر عامل مضری که در هنگام استنشاق وارد ریه شده می‌شود.

وجود مو در بینی به دلیل نقش حفاظتی آن است که باعث گیرافتادن ذرات خارجی مانند گرد و غبار می‌شود.[۱۲]

رفلکس سرفه باعث بیرون افتادن تمام محرکهای که در غشای مخاطی به دام افتادند می‌شود. در راه‌هوایی عضلات حلقوی وجود دارد که به محض ورود یک عامل محرک منقبض می‌شوند و راه‌هوایی را مسدود می‌کنند.

راه‌هوایی مستعد بروز عفونت است.

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی احتمالاً شایع‌ترین عفونت در جهان است. عفونت راه‌هوایی در نوزادان و افراد مسن به دلیل ضعیف بودن بیشتر محتمل است. بسیاری از این عفونتها کشنده هستند اما تحقیقات جدید و علم پزشکی درمان این نوع عفونت‌ها را امکان‌پذیر کرده‌است. برای درمان عفونت‌های باکتریایی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود اما در مقابل درمان عفونتهای ویروسی سخت‌تر بوده اما امکان‌پذیر است.

سرماخوردگی و آنفلوآنزا شایع‌ترین علت عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است که می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های جدی‌تری شده و دستگاه تنفسی تحتانی را نیز درگیر کند، سینه‌پهلو شایعترین و پرتکرارترین عفونت دستگاه تنفسی تحتانی است. این عفونت می‌تواند باکتریایی، ویروسی یا قارچی داشته باشد.

پنومونی می‌تواند از طریق هوا منتقل شود بنابراین زمانی که فرد نفس می‌کشد عوامل بیماری‌زا از طریق هوا وارد سیستم تنفسی فرد می‌شوند و به سرعت در دستگاه تنفسی تحتانی رشد می‌کند و ریه‌ها را پر از مایع و مخاط می‌کند که این منجر به سختی تنفس و سرفه‌های زیاد می‌شود. این سرفه‌ها به دلیل تلاش بدن جهت خارج کردن مایع اضافی و مخاط ایجاد بروز می‌کند. اگر فرد مبتلا به سایر بیماری‌ها نظیر آسم، آنفلوآنزا، بیماری قلبی یا سرطان باشد احتمال ابتلا به این عفونت‌ها بیشتر است.
جگر سفید انسان

برونشیت یکی دیگر از عفونت‌های راه‌هوایی است که دستگاه تنفسی تحتانی را درگیر می‌کند، این عفونت منجر به التهاب در راه‌هوایی می‌شود. برونشیت در دو شکل وجود دارد، برونشیت حاد که قابل درمان است یا بدون درمان بهبود پیدا می‌کند و برونشیت مزمن که شدید و ضعیف می‌شود و تأثیر خود را روی ریه می‌گذارد.

این بیماری موجب افزایش ترشحات راه‌هوایی می‌شود. برونشیت مزمن در بین افراد سیگاری شایع است زیرا مواد ناشی از سیگار کشیدن در ریه‌ها تجمع پیدا می‌کند که این مورد باعث شده ریه‌ها سخت‌تر کار کنند و برای بهبود خود تلاش بیشتری کنند.

سل یکی دیگر از بیماری‌های شایع در دستگاه تنفسی تحتانی است. این بیماری از طریق قطرات تنفسی از فرد بیمار به سایر افراد منتقل می‌شود. این عفونت منجر به تخریب بافت ریه می‌شود که باعث ایجاد سرفه خونی می‌شود، عدم درمان این بیماری منجر به مرگ می‌شود.

علل برخی از سرطانها عوامل محیطی مانند سیگار است. وقتی که فرد دود ناشی از ترکیبات تنباکو را استنشاق می‌کند مژک‌های راه‌هوایی فلج می‌شود که این اتفاق سبب ورود ترشحات به ریه می‌شود. تکرار سیگار کشیدن موجب مرگ و از بین رفتن مژکها می‌شود و به این ترتیب توانایی فیلتر کردن راه‌هوایی از بین می‌رود. موادی که به دلیل سیگار کشیدن وارد ریه می‌شود بافت صورتی ریه را به رنگ سیاه تغییر می‌دهد. تجمع این مواد در ریه سبب سرطان ریه یا بیماری مزمن انسدادی ریه خواهد شد.[۵]

این بیماری یک بیماری شایع در دستگاه تنفسی تحتانی است که به دلیل قرار گرفتن فرد در معرض مواد شیمیایی خطرناک یا استفاده طولانی مدت از تنباکو ایجاد می‌شود. این بیماری به شکل مزمن و پیش‌رونده بوده و به شکل غیرقابل برگشت به بافت ریه آسیب می‌زند و سرانجام باعث مرگ فرد بیمار می‌شود.

این بیماری موجب تخریب آلوئول‌ها و در نهایت بافت ریه می‌شود که باعث سخت شدن تنفس می‌شود. تنفس فرد بیمار کوتاه شده و تعداد آن افزایش می‌یابد و حجم قفسه سینه افزایش می‌یابد. کاهش تعداد آلوئول‌ها موجب از دست دادن عرضه اکسیژن به ریه‌ها و افزایش تجمع دی‌اکسید کربن می‌شود.[۵]

بیماری مزمن انسدادی ریه به دو دسته تقسیم می‌شود: نوع اولیه و نوع ثانویه

نوع اولیه بیشتر در افراد جوان دیده می‌شود که در آن آلوئول‌ها از بین رفته و بافت ریه خراب می‌شود. نوع ثانویه در افراد بالغ مسن که سیگاری هستند یا سابقه کشیدن سیگار یا برونشیت دارند دیده می‌شود.[۵]

واژه‌های قدیمی برای بیماری مزمن انسدادی ریه آمفیزم و برونشیت مزمن است.[۵]

برونش‌ها مسیر اصلی رسیدن هوا به ریه راست و ریه چپ هستند. راه هوایی هوا را که شامل اکسیژن می‌باشد به برونشیول‌ها در داخل ریه منتقل می‌کند. التهاب در برونش و برونشیول‌ها می‌تواند سبب تنگی راه‌هوایی و بروز حملات آسم شود. این بیماری سبب بروز خس‌خس، تنگی قفسه سینه و مشکلات شدید تنفس می‌شود. انواع متفاوتی از آسم وجود دارد که می‌تواند روی عملکرد برونش‌ها اثر بگذارد. حساسیت به یک ماده می‌تواند منجر به بروز یک واکنش آلرژیک شود که در نهایت باعث التهاب در راه‌هوایی و برونش‌ها می‌شود، در نتیجه عبور هوا از بین می‌رود یا کاملاً بسته می‌شود.

آمبولی ریه (به انگلیسی: Pulmonary embolism) به وجود لخته خون یا گاهی چربی در یکی از سرخرگ‌های ریوی ویا بافت شش‌ها گفته می‌شود. این لخته خون نخست در یکی از سیاهرگ‌های عمقی اندام تحتانی یا لگن شکل می‌گیرد.[۱] آمبولی چربی بیشتر از ناحیه یک شکستگی استخوانی پایه‌ریزی می‌شود. لخته خون یا آمبولی چربی از راه جریان خون و با گذشتن از قلب به یکی از سرخرگ‌های خونرسان بافت شُش راه یافته و در آنجا مستقر می‌گردد. این پدیده سبب بسته شدن سرخرگ شده و بنابراین توانایی تنفسی کاهش می‌یابد و گاهی بافت ریه از میان می‌رود. آمبولی ریه در همه سن‌ها می‌شود رخ دهد ولی در بزرگسالان رایج‌تر است.[۲]

لخته شدن خون در سیاهرگ‌های عمقی. این حالت هر زمان که خون در داخل رگ تجمع یافته و به خوبی جریان نداشته باشد می‌تواند ایجاد شود.[۵][۶]

از عوامل تشدیدکننده بیماری

بیشتر مراقبت‌های ویژه در ۱۰–۱۴ روز بهبود می‌یابد.

پنومونی٬آسم٬COPD٬CHF٬پریکاردیت٬پنوموتوراکس٬اضطراب
جگر سفید انسان

بررسی‌های تشخیصی می‌شود دربرگیرنده رادیوگرافی قفسه سینه، اسکن ریه، سی تی آنژیوگرافی ریه، نوار قلب، سمع قلب و ریه، و آزمایش‌های خون جهت اندازه‌گیری عوامل انعقادی و زمان پروترومبین باشد.[۷][۸]

هدف درمانی شامل:

داروهای ضد انعقاد به سوی حل کردن لخته و جلوگیری از ایجاد دوباره آن. سطح داروهای ضد انعقاد باید به گونه مرتب اندازه‌گیری شود تا اطمینان حاصل شود سطح آن‌ها در اندازه دلخواه و بی‌خطر است.
تجویز اکسیژن، در صورت نیاز
آنتی‌بیوتیک‌ها، در موارد آمبولی عفونی

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

تا هنگام برطرف شدن علایم التهابی برآمده از لخته شدن خون در بستر استراحت نمایید. در استراحت در بستر اندام‌های زیرین را به گونه مکرر حرکت دهید تا به جریان یافتن خون در آن‌ها کمک شود.

رژیم غذایی

رژیم ویژه‌ای نیاز نیست.

پدیدار شدن هرکدام از نشانه‌های زیر یک اورژانس است.[۹]

آمفیزم (به انگلیسی: Emphysema) به معنی نابودی پارانشیم ریوی است که منجر به از بین رفتن ویژگی ارتجاعی ریه و از بین رفتن دیوارهٔ کیسه‌های هوایی (حبابکی) ریه می‌شود. از پیوستن چند کیسهٔ هوایی یک حفرهٔ بزرگ به وجود می‌آید که موجب کاهش سطح تنفسی و اِشکال در جذب اکسیژن می‌شود. از بین رفتن کشش شعاعی ریه در پی این پروسه، منجر به افزایش تمایل مجاری هوایی به روی هم افتادن یا کولاپس شده و در نهایت موجب پرهوایی ریه و محدودیت جریان هوا در ریه‌ها و گیر افتادن هوا در ریه می‌شود. فضاهای تنفسی بزرگتر و بول‌هایی تشکیل می‌شوند. آمفیزم یکی از اجزای اصلی بیماری مزمن انسدادی ریه است. تمامی سیگاری‌ها به درجاتی از آمفیزم دچار می‌شوند. دراین بیماری دیوارهٔ حبابچه‌ها به تدریج از بین رفته و فرد مبتلا به تنگی نفس می‌شود. پیشروی این بیماری بستگی به تعداد سیگار درروز و تعداد روزهایی که مصرف می‌شود دارد.[۱][۲]

امفیزم معمولاً بتدریج پیشرفت می‌کند و منجر به نارسایی تنفسی می‌شود.

علت اصلی امفیزم کشیدن سیگار است در افراد غیر سیگاری حتی درجات متوسط امفیزم نادر است. احتمالاً تحریکات ناشی از کشیدن سیگار موجب تخریب یا اختلال در ساخت رشته‌های الاستیک و سایر اجزای سپتوم بین الوئولی می‌شود.

یک شکل وراثتی آمفیزم اثرات مضری را نشان می‌دهد که می‌توانند در اثر تاخوردگی غلط پروتیین‌ها در ER به وجود آیند. این بیماری در اثر یک جهش نقطه ای در آلفا۱-آنتی تریپسین ایجاد می‌گردد، که در حالت عادی توسط هپاتوسیت‌ها و ماکروفاژها ترشح می‌شود. پروتیین نوع وحشی به تریپسین و نیز الاستاز خون متصل شده و آن‌ها را مهار می‌کند. در غیاب این پروتیین، الاستاز بافت نرم ریه را، که در جذب اکسیژن شرکت می‌کند، تجزیه می‌نماید، که در نهایت علائم آمفیزم را ایجاد می‌کند.[۳]

آمفیزم در حالت معمول به چهار گروه تقسیم می‌گردد:[۴]جگر سفید انسان

بیشتر از ۹۵ درصد آمفیزم‌ها از این نوع بوده و در آن لوب‌های ریه درگیر می‌شوند. در این نوع بیشترین آلوئول‌های درگیر در بخش مرکزی شش‌ها و نزدیک به نایژک‌ها (برونکیول) مرکزی قرار دارند درحالی‌که آلوئول‌های دیستال در وضعیت نرمال و سلامت قرار دارند. آمفیزم سنتروآسینار همراه بیماری‌های ریوی مانند برونشیت مزمن و بیماری انسدادی ریوی خود را نشان می‌دهد.

در این نوع آمفیزم آلوئول‌های تنفسی افزایش حجم دارند و بر خلاف نوع سنترآسینار که میانهٔ ریه را دربر می‌گیرد، این نوع آمفیزم از ابتدای برونکیول تنفسی (جایی که آلوئول شروع شده و تنفس آناتومیک آغاز می‌شود) تا آخرین آلوئول در کف شش‌ها را درگیر می‌کند و در حقیقت بیشترین صدمه را بخش پایینی شش‌ها می‌بینند. علت اصلی این نوع آمفیزم اختلال و کمبود در آلفا۱-آنتی‌تریپسین است.

این نوع آمفیزم تنها بخش‌های دیستال شش را دربر گرفته و صدمه به آسینارها*[۱] در انتهای دیواره‌های همبندی (کانکتیو) و بخش مجاور به پرده جنب (پلئور) در ریه است.

آمفیزم بی‌قاعده همانگونه که از نامش پیداست، محل ویژه‌ای نداشته و مکان‌های مختلف آسینار را درگیر می‌کند. از دیگر مشکل‌های این نوع آمفیزم، آسمپتومال بودن و بدون نشانه بودن آن است.

نخستین سمپتوم و نشانهٔ آمفیزم تنگی نفس یا دیسپنه است که شروعی پیش‌رونده و بحرانی دارد. در برخی بیماران وجود سرفه و تنفس سیبیلانت (دارای صفیر) می‌تواند نشانهٔ آمفیزم باشد. در ادامه کاهش وزن که گاهی با سرعت ادامه میابد و اشکال در تنفس پی‌آمد بالینی و کلینیکی آن است.

دانشمندان به‌تازگی با آزمایش سلول‌های بنیادین ریه بر روی موش‌های دچار آمفیزم و مشاهدهٔ رشد دوبارهٔ آلوئول و برونکیول برای درمان غیر تهاجمی و بدون جراحی این بیماری به امیدهایی تازه دست یافته‌اند.[۵]

با پیشرفت علم بیوتکنولوژی و به کمک ژن فارمینگ، داروی zemaira که یک مهارکننده پروتئینی (آلفا یک آنتی‌تریپسین) است برای درمان بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد.[نیازمند منبع]

^ آسینار از ریشه لاتین و بمعنی خوشه انگور است و در آناتومی به مجموعی از آلوئول‌ها همراه بخشی از برونکیول گفته می‌شود.*

جگر یا جیگر می‌تواند به موارد زیر اشاره کند:

چرا کبد (جگر) مهم‌ترین عضو بدن است؟

بنظر شما آیا کبد مهم‌ترین عضو بدن است؟ علم طب معتقد است که قلب مهم‌ترین عضو بدن می‌باشد؛ زیرا خون را که ماده‌ای است حیاتی به نقاط مختلف بدن می‌رساند و بدون آن زندگی متوقف می‌شود. ولی جگر یا کبد از طرف دیگر کار مشکل و پیچیده شیمیائی را انجام می‌دهد و سلامتی انسان بستگی به درست کار کردن این عضو دارد.

حقایقی سریع درباره کبد:

شاید شناخت علم پزشکی نسبت به قلب بیشتر است زیرا عقیده دانشمندان بر آن است که کار کبد بسیار پیچیده بوده و آنزیم‌های مختلفی را تولید می‌کند که هنوز فقط تعداد کمی از آنها شناخته شده‌اند.

کبد (Liver) پادشاه غدد و بزرگترین عضو بدن می‌باشد و در سمت راست بدن زیر قفسه سینه قرار دارد و البته چون بزرگ است قسمتی از آن نیز در طرف چپ بدن قرار گرفته و روی معده را می‌پوشاند. وزن کبد حدود ¼ کیلوگرم بوده و حدود یک چهارم خون بدن همواره در این عضو جریان دارد و این نشان دهنده اهمیت کبد است.جگر سفید انسان

کبد عمدتاً در قسمت‌های هیپوکندریوم راست (ناحیه ی زیر غضروف دنده‌ها) و قسمت‌های اپیگاستریک (ناحیه‌ی روی معده) قرار دارد و تا هیپوکندریوم چپ گسترش می‌یابد. در عکس زیر محل قرار گیری کبد، با خط چین نشان داده شده است. (1)

جگر یا همان کبد (liver) مهم‌ترین عضو است و تنها عضو بدن است که می‌تواند خودش را ترمیم کند. اگر کبد در شرایط خوبی نباشد، سلامت سایر اعضای بدن نیز در شرایط بدی قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال وجود کبد چرب به نوعی پیش درآمد دیابت و بیماری‌های قلبی در آینده فرد مبتلا است.

کبد کارهای مختلفی را انجام می‌دهد که مهمترین آنها عبارتند از:

کبد نقش مهمی در بسیاری از فعالیت‌های بدن از تولید پروتئین و لخته شدن خون به کلسترول، گلوکز (قند)، و سوخت و ساز آهن بازی می‌کند. همچنین کبد بزرگترین عضو جامد و بزرگترین غده در بدن انسان است. کبد بیش از 500 وظیفه ضروری در بدن انجام می‌دهد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

پزشکان قدیم اعتقاد داشتند که رنگ چهره نشانه وضعیت کبد است. اگر سرخ و سفید باشد کبد سلامت بوده و در صورت زردی، حرارت زیاد در کبد جمع شده است و تیرگی چهره، نشانه خشکی و گرمی کبد می‌باشد. درازی و کوتاهی انگشتان دست نیز بزرگی و کوچکی این عضو را نشان می‌دهد.

کبد نسبت به احساسات ما نیز بسیار حساس است. عصبانیت دشمن آن بوده و حسادت آن را از بین می‌برد.

کسانی که غذاهای سرخ کرده، چربی زیاد و مشروب می‌خورند فشار زیادی به کبد وارد کرده و بعد از مدتی کبد بزرگ می‌شود.

امروزه به دلیل استفاده از غذاهای پردازش شده، داروهای شیمیائی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، قرص ضد بارداری، آسپرین و هزاران داروی دیگر و نیز آلودگی هوا، کبد اکثر مردم پر از مواد سمی است و این عضو ناچار است که بیشتر از ظرفیت خود کار کند و اعضاء دیگر بدن را نیز تحت فشار قرار دهد.

رسوب مواد چربی کبد را از کار خود باز می‌دارد و علت آن مصرف مشروبات الكلى، چربی‌های جامد و شکر می‌‍باشد. یکی از بیماری‌های کبدی، تشمع و یا التهاب کبدی (Cirrhosis) می‌باشد که در اکثر موارد بدون عوارض بوده و بیشتر اوقات تشخیص داده نمی‌شود تا هنگامی که به مرحله خطرناکی برسد. بیماری دیگر تورم کبد یا یرقان (Hepatitis) است که به علت ویروس و یا مواد سمی تولید می‌شود. این مرض عوارض شدیدی دارد.

نمونه‌هایی از بیماری کبد عبارتند از:

اگر دچار بیماری‌های کبد هستید، برای درمان حتماً باید زیر نظر پزشک باشید و از خود درمانی بپرهیزید.

آیا خواندن این مطلببرای شما مفید بود؟

برای حمایت از محتوایی که می‌پسندید، لطفاً به اشتراک بگذارید:

در خبرنامه ایمیلی عضو شوید تا مطالب منتخب را دریافت کنید!

آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت کنید.

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

ورود کاربران

هر فردی در هنگام عبور از جگرکی هوس یک سیخ جگرسفید یا سیاه گوسفند زنده می کند که یک غذای کاملا عالی و خوشمزه می باشد. جگر، گاو و گوساله و گوسفند و بز نیز به عنوان یک غذای بسیار مناسب در تمام کشورهای جهان است که در فروشگاه ها و قصابی ها فروخته می شود. به جرعت می توان گفت از محبوب ترین غذاهای ایرانی دل و جگر می باشد که طرفداران بسیاری دارد و خوردن دل و جگر بسیار لذت بخش می باشد ولی روش طبخ آن ها در هر شهری متفاوت می باشد ولی در هر صورت جزو غذاهای خوش رنگ و خوشمزه می باشد که خواهان بسیاری دارد.

شش دام زنده و یا همان ریه، جگر سفید می باشد که شما می توانید با پخت آن غذای سالمی را میل نمایید، ناگفته نماند که کبد نیز نام دیگر جگر سیاه می باشد که دارای ویتامین های ب، آهن و روی و همچنین آ می باشد تفاوت این دو را در ادامه می خوانید:

طبق بررسی های انجام شده میزان پروتئین جگر سفید از جگر سیاه کمتر می باشد ولی به هر حال دارای خواصی می باشد ، همچنین چربی مشابه جگر سیاه دارد و مقدار کلسترول آن نیز همانند جگر سیاه می باشد و بیشتر از گوشت کم چربی میباشد. در نظر داشته باشید که  مقدار آهن آن  از جگر سیاه کمتر می باشد.

۱۰۰ گرم جگر سفید گوسفند که با آتش ملایم پخته شده باشد دارای ۱۱۳ کالری انرژی، ۸/۱۹ گرم پروتئین و ۳ گرم چربی است و کربوهیدرات هم ندارد.

دراین نوع از جگر میزان کالری و پروتئین بالایی وجود دارد و می‌تواند بعنوان یک غذای سالم مورد استفاده قرار گیرد. مواد مغذی زیادی در جگر وجود دارد که باعث شده است امروزه طرفداران زیادی داشته باشد بخصوص اینکه بخواهید بین جگروز یا همان جگرپرده درست کنید.جگر سفید انسان

 

جگر سرشار از ویتامین آ و مس است در صورت مصرف بیش از حد جگر امکان مسمومیت هیپرویتامینوز آ و مسمومیت مس در انسان ها وجود دارد. با وجود اینکه در جگر سفید پروتئین و ویتامین های فراوانی وجود دارد ولی به همان میزان نیز حاوی کلسترول زیاد می باشد که برای بیماران قلبی سم است، بنابراین چنانچه بیماری قلبی دارید رعایت نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب از دامداران پاک درباره جگر سفید و خواص و همچنین نحوه پخت آن صحبت کردیم، چنانچه قصد خرید گوسفند زنده داشتید می توانید از طریق شماره گیری ۰۹۱۲۶۲۷۳۸۲۶ با ما در تماس باشید و به راحتی گوسفند زنده مد نظر خود را درب منزل تحویل بگیرید.

 

 

 

برای لغو پاسخ کلیک کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تماس با ما

غرب تهران…….۴۴۷۴۹۶۷۱

شمال تهران…….۸۸۶۹۹۱۲۵

مرکز تهران…….۰۹۳۹۶۲۷۳۸۲۶

شمال شرق تهران…….۰۹۱۴۹۷۷۷۹۸۶

مرکز پخش گوسفند زنده دامداران در سال ۱۳۸۵ تأسیس شد و با ۱۱ سال سابقه درخشان و تجربه در حوزه خرید و فروش و تأمین گوسفند و گوساله زنده جهت مراسمات و نذورات و عقیقه در تمام طول سال بصورت شبانه روزی در سراسر تهران در چندین شعبه فعالیت داشته است جهت اطلاعات بیشتر و قیمت و سفارش گوسفند زنده با ما تماس بگیرید این مرکز با کادری مجرب و قصابان ماهر که دارای کارت سلامت از وزارت بهداشت و خدمات رایگان به مشتریان ارائه میشود.

جگر انسان اندامی بسیار حیاتی است و دومین عضو بزرگ بدن بعد از پوست به شمار می رود. جگر در سمت راست بدن درست در بالای محدوده شکمی قرار گرفته و اگر از کار بیافتد مرگ را به دنبال دارد. جگر در تمامی مهره داران وجود دارد و مستقیما بر متابولیسم بدن اثر می گذارد.

به گزارش خبرگزاری اطلس، این اندام به سوزاندن چربی ها و حفظ وزن بدن کمک می نماید و جریان خون را سم زدایی و تصفیه می کند. در ادامه این مطلب نگاهی می اندازیم به برخی از جالب ترین حقایق در مورد این عضو حیاتی بدن

جگر انسان تنها اندامی است که میتواند خود را ترمیم کند یا حتی به صورت کامل از نو تولید شود. برای این کار تنها به ۲۵ درصد از بافت اولیه آن نیاز است. براساس پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ میلادی انجام شد و نتاجی آن در نشریه Cell Physiology منتشر گردید اگر بیماری نیاز به پیوند جگر داشته باشد و شخصی بیش از نیمی از جگر خود را به او اهدا کند ظرف تنها دو هفته جگر او به اندازه اصلی اش می رسد.

جگر بزرگ ترین غده و دومین اندام بزرگ بدن انسان است. این عضو در بدن بزرگسالان بین ۱.۳ تا ۱.۶ کیلوگرم وزن دارد و رنگ آن نیز سرخ متمایل به قهوه ایست. همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره شد جگر مواد سمی یا شیمیایی بدن را که به صورت صفرا وجود دارند تصفیه می کند تا به صورت ادرار یا مدفوع از بدن دفع شود. رنگ قهوه ای مدفوع نیز به خاطر سم زدایی صفرا در جگر است.

جگر انسان به کنترل سطح قند خون بدن کمک می کند. اگر شخصی جگر چرب داشته باشد، به احتمال بالا به دیابت نوع ۲ مبتلا می شود. این اندام در واقع گلوکز موجود در غذاهای غنی از کربوهیدرات را به گلیکوژن تبدیل و آن را ذخیره می کند. گلیکوژن در میانه وعده های غذایی آزاد می شود تا سطح انرژی بدن بالا بماند. گلیکوژن تا شش برابر وزنش آب جذب می کند و به همین خاطر جگر نقش بسیار مهمی در ذخیره سازی آب بدن دارد.جگر سفید انسان

سطوح گلوکز و آمونیاک خون توسط جگر تنظیم می شوند و اگر این دو شاخص از کنترل جگر خارج گردند آنگاه منجر به بروز شرایطی تحت عنوان انسفالوپاتی کبد و در نهایت کما می شوند. بنابراین می توانیم اینطور بگوییم که اگر بخواهیم مغز به صورت بی نقص کار کند، جگر باید در سلامت کامل باشد.

جگر اصلی ترین موقعیت بدن برای تجزیه هورمون هاست. این اندام استروژن را تجزیه کرده و آن را به درون صفرا ترشح می کند که در ادامه برای خروج از بدن به داخل روده ها راه پیدا می کند. اگر جگر زیاد کار کند آنگاه به درستی استروژن را دفع نمی کند و در نتیجه ممکن است فرد دچار علائمی نظیر ایجاد توده و کیست در سینه، تجمع مایعات در بدن، درد دوران قاعدگی و مواردی از این دست شود. اگر جگر آندروژن را که در واقع همان هورمون مردانه به حساب می آید تجزیه نکند آنگاه مشکلاتی نظیر آکنه، ریزش مو و موی زائد در بدن ایجاد می شود.

آیا می دانستید که ویتامی های A، D، E، K و B12 در کنار آهن و مس در کبد ذخیره می شوند؟ این اندام همچنین ویتامین دی را به شکل فعالش تبدیل می کند.

بدن انسان برای رشد و فعالیت کامل و بدون نقص نیاز به پروتئین دارد. غذایی که می خوریم اما برای تامین این نیاز کافی نیست. بنابراین کبد پروتئین خود را می سازد. حتی آنزیم ها و مواد شیمیایی مورد نیاز برای ایجاد لخته های خونی که جلوی خونریزی بدن را در زمان ایجاد جراحت میگیرند از طریق کبد ترشح می شوند. افرادی که کبدهای ناسالمی دارند به راحتی دچار خونریزی می شوند

آیا می دانستید دارویی که مصرف می کنیم مستقیما توسط بدن مصرف نمی شود؟ در واقع این جگر است که داروها را به اشکال قابل استفاده تبدیل می کند. بنابراین می توانیم بگوییم که مصرف داروها بدون وجود این عضو بدن بی فایده است.

پزشکال برای تشخیص سلامت جگر سطح کلسترول خون را اندازه می گیرند. اگر جگر از نوع چرب یا کم کار باشد آنگاه سطوح بالاتری از کلسترول بد یا LDL و تریگلیسیرد در بدن شکل می گیرند. میتوان اینطور گفت که جگر کلسترول را برای سنتز هورمون ها تولید می کند و سلول های جدید می سازد.

براساس اعلام دانشمندان جگر میتواند در حدود ۵۰۰ وظیفه مختلف را انجام دهد. الکل، دارو، ویروس (هپاتیت ب) همگی از جمله عواملی هستند که میتوانند به جگر آسیب برسانند. در مواردی که جگر بیلی روبین را به درستی فراوری نکند رنگ چشم ها و پوست زرد می شود و این یعنی جگر فرد به درستی کار نمی کند.

بنابراین جگر اندامی بسیار مهم برای بدن است که کارکردهای متعددی از جمله تولید آنزیم و مواد شیمیایی مورد نیاز برای لخته شدن خون در حین خونریزی را دارد. این اندازم قند را به شکل گلیکوژن ذخیره سازی می کند و وقتی بدن به انرژی نیاز دارد آن را به گلوکز تبدیل می کند تا توسط بدن استفاده شود و انرژی مورد نیازش تامین گردد.

کاربران گرامی,این مقاله از سایت حذف گردیده.

مروری بر دیگر مطالب ”

خواص جگر سفید موضوع این بخش از مجله پزشکی آسان طب است. جگر سفید یا شش یا ریه گوسفند مسئولیت تنفس و تبادل اکسیژن و دى اکسیدکربن در گوسفند را دارد. از همین الان پیشنهاد میکنیم خیلی روی خواص جگر سفید حساب نکنید. اولویت از نظر فایده اینگونه است: گوشت کم چرب، جگر سیاه، جگر سفید.

طبق بررسی های بدست امده میزان پروتئین جگر سفید از جگر سیاه کمتر است. جگر سفید مقدار چربى تقریبا مشابه جگر سیاه دارد. مقدار کلسترول جگر سفید شبیه جگر سیاه و بیشتر از گوشت کم چربى است. همچنین به گزارش آسان طب مقدار آهن جگر سفید از جگر سیاه کمتر است.

به گزارش آسان طب بر حسب اولویت باید بگوییم اول گوشت بخورید، بعد جگر سیاه و بعد جگر سفید.

بسیارى از افراد فکر میکنند جگر سفید، منبع ویتامین A است و برای همین آن را میخورند. اما باید بدانید که مقدار این ویتامین در جگر سیاه چندین برابر است.جگر سفید انسان

طبق بررسی های بدست امده در 100 گرم جگر سیاه حدود 36000 واحد ویتامین A می باشد. اما در 100 گرم جگر سفید 36 واحد  ویتامین A هست.

یکی از خواص جگر سفید اینست که جگر سفید حاوی ویتامین D ,E می باشد. پس از مهمترین خوص جگر سفید، رشد استخوان و رفع پوکی استخواناست.

از دیگر خواص جگر سفید وجود مقدار زیادی ویتامین B12  در آن است که باعث درمان کم خونی می شود.

ولی خب متاسفانه باید بگوییم جگر سفید یا همان شش (ریه) ارزش غذایی زیادی ندارد و همانند گوشت بعنوان یک منبع پروتئینی بری رشد بدن و عضلات مفید است. ولی جگر سیاه منبع غنی ویتامین A است و فواید خیلی بیشتری نسبت به جگر سفید دارد. جگر سیاه یا همان کبد بهتر از جگر سفید است.

اگر دچار کم خونی هستید می توانید 2 بار در هفته جگر سیاه بخورید، ولی درحالت معمولی یک بار در هفته کافی است، چون ویتامین A آن زیاد است و مصرف زیاد آن باعث هیپرویتامینوز A در بدن و بروز مسمومیت ویتامینی می شود.

100 گرم جگر سیاه گوسفند که با آتش ملایم پخته شده باشد، دارای 220 کالری انرژی، 5/2 گرم کربوهیدرات، 5/30 گرم پروتئین و 8/8 گرم چربی است.

امیدواریم از اطلاعاتی که درباره جگر سفید گوسفند در سایت آسان طب asanteb.com در اختیارتان گذاشتیم بهره کافی را برده باشید.

شاید اصلی ترین خواص جگر سفید رشد استخوان باشد . ولی اگر بخواهیم همه خواص جگر سفید و گوشت و جگر سیاه را بررسی کنیم باید بگوییم از بین این سه تا گوشت فایده بیشتر و ضرر کمتری دارد.

در ردیف بعدی جگر سیاه قرار دارد. نسبت به گوشت جگر سیاه خواص کم و ضررهای بیشتری دارد. ولی خب باز هم نسبت به جگر سفید بهتر است.

جگر، خواص و فواید جگر را بخوانید.

در مرحله آخر جگر سفید قرار دارد.

به طور کلی باید بگوییم تنها در صورتی جگر سفید (ریه) بخرید که پول خرید جگر سیاه و گوشت را فعلا ندارید.

ماکه جگرو میزاریم میپزه بعد توش رب و سیب زمینی هم میریزیم خیلی خوشمزه میشه یه چیزی مثه تاس کباب

متشکرم ازتون مرسی

جگر سفید خیلی دیر پزه، باید توی زودپز پخته بشه

چرخ کن و تو روغن پیاز تفت بده سیب زمینیش هم ریز کن بریز توش خوشمزه میشه

ن بابا اینجوری هم نیست من خودم قشنگ پیاز داغ میکنم زرد چوبه فلفل میزنم یکم به اندازه شاید دو یا سه دقیقه تفت میدم بعدش روش به میزان سه یا دوتا لیوان آب میریزم بعدش میزارم تا یک ساعت بپزه یه چیزی میشه عجیب غریب

سلام عالی بود آره چون پول جگر سیاه و گوشت نداریم جگر سفید خریدیم حال آیا جگر سفید با زغال پخته شود بهتر است یا آب پز و روغن

آب پز ظاهرا و به صورت قورمه یا جیقیلی بقو!

ممنون ازمطالبتون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

جگر سفید انسان

وب‌ سایت

تصویر امنیتی *

سایت آسان طب یک مجله پزشکی آنلاین است که همه روزه مقالات مرتبط با سلامت و تندرستی، بررسی علل و راه های درمان انواع بیماری ها، معرفی انواع داروهای گیاهی و شیمیایی و همچنین مقالات مربوط به سبک زندگی و مراقبت از حیوانات خانگی را برای بهتر زیستن ایرانیان سراسر دنیا ارائه می کند.

اگر چنانچه پیرامون بخش های مختلف سایت پزشکی آسان طب نقطه نظرات یا مقالاتی دارید، آسان طب با کمال میل آماده همکاری با شما عزیزان می باشد. از طریق بخش تماس با ما می توانید مشخصات، درخواست و تجارب خود را به همراه اطلاعات تماس برای ما ارسال فرمائید.

در طب سنتی، خواص و مزاج شش (جگر سفید) این گونه بیان شده است که :

شش بره و بزغاله از سایر انواع ریه بهتر است و برای بیماران تب‌دار خوردن آن جایز است و همچنین برای بیمارانی که از خوردن گوشت ممنوع می‌باشند و هوسخوردن گوشت دارند، اجازه داده می‌شود که آن را به صورت کباب و از قسمت‌های اطراف و بی‌رگ و ریشه آن مصرف کنند.

جگر سفید برای افراد سرد و تر مضر و مصرف زیاد آن شامل عوارض زیر است:

دارچین، شکر سرخ یا سفید مصلح ضرر و بهبود دهنده خواص و مزاج شش هستند.

 

جگر سفید انسان

برای آگاهی از خواص و مزاج غذاها می توانید به قسمت لیست مزاج غذا ها مراجعه نمایید. در لیست مذکور مزاج تمام غذاها ذکر شده و می‌توانید با مراجعه به آن و البته شناختن مزاج خود، غذاهای مناسب با مزاجتان را انتخاب کنید.

مشاوره طبایع

همراهان گرامی طبایع می توانند برای تشخیص مزاج و انجام مشاوره تخصصی به لینک زیر مراجعه نمایند…

آکادمی طبایع

برای شرکت در کلاس‌های آموزشی با گواهینامه معتبر انجمن علمی به لینک زیر مراجعه نمایید…

اپلیکیشن طبایع

برنامه موبایل اندروید طبایع با امکانات بسیار آماده شد! جهت آشنایی با اپلیکیشن و دانلود به لینک زیر بروید…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت

| طبایع مرجع طب سنتی ایران © 1399 – تمامی حقوق محفوظ است. |

جگر سفید انسان
جگر سفید انسان
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *