تاثیر انار در دیابت بارداری

دوره مقدماتی php
تاثیر انار در دیابت بارداری
تاثیر انار در دیابت بارداری

یکی از مطالعات Journal of Medicinal Food در سال ۲۰۰۷، عملکرد هایپوگلایسمی Hypoglycemia دانه‌ها، گل‌ها و آب انار را تایید کرده است و همچنین نشان می‌دهد که سه نوع آنتی‌اکسیدان موثر و ضددیابت در انار وجود دارند

دانه‌ها و گل میوه انار می‌توانند خواصی را ارائه بدهند که برای کاهش دادن قند خون مناسب هستند و به‌طور بالقوه برای افراد مبتلا به هایپرگلایسمی* hyperglycemia و بیماری دیابت مفید محسوب می‌شوند.

*هایپرگلاسمی یا هیپرگلاسمی hyperglycemia : هیپرگلیسمی وضعیتی است که در آن مقادیر زیاده از حد گلوکز در پلاسمای خون موجود است.

از سال‌ها پیش تا کنون، پزشکان و محققان زیادی درباره دانه‌ها، گل، عصاره و ترکیبات مختلف انار مطالعه کرده‌اند و سعی‌شان بر این بوده است که مکانیسم این ترکیبات را بشناسند. برای مثال، یکی از مطالعات Journal of Medicinal Food در سال ۲۰۰۷، عملکرد هایپوگلایسمی* Hypoglycemia دانه‌ها، گل‌ها و آب انار را تایید کرده است و همچنین نشان می‌دهد که سه نوع آنتی‌اکسیدان موثر و ضددیابت در انار وجود دارند.تاثیر انار در دیابت بارداری

* هیپوگلیسمی یا هایپوگلیسمی Hypoglycemia :  به پایین افتادن قند خون کمتر از حد معمول گفته می‌شود.

دوره مقدماتی php

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آنتی اکسیدان چیست؟ و منابع آنتی اکسیدان و مکمل های ضدپیری کدامند؟

در ادامه با بخشی از یافته‌های آنان درباره انار آشنا می‌شویم:

براساس گزارش مرکز پزشکی مریلند Maryland ، میوه انار به‌صورت بومی در کشور ایران رشد می‌کند و از آن‌جا به بخش‌هایی از اروپا، آسیا، آفریقا و مدیترانه انتقال پیدا کرده است. انار از چند هزار سال پیش دارای اهمیت ویژه‌ای در طب سنتی بوده و هم خواص آنتی‌اکسیدانی، آنتی‌باکتریال و ضد ویروسی آن توسط محققان بررسی شده است. البته مطالعات مدرن روی نمونه‌های انسانی نه کافی بوده‌اند و نه همراه با قطعیت. دوز مصرفی استاندارد برای استفاده از آب انار با هدف دستیابی به نتایج پزشکی هنوز تعیین نشده است، ‌اما بعضی از محققان می‌گویند که نوشیدن ۲۳۰ تا ۳۵۰ میلی‌لیتر آب انار در طول روز می‌تواند مفید و بی‌خطر باشد. با این ‌حال، محققان تاکید می‌کنند که افراد مبتلا به بیماری دیابت نباید آب انار یا میوه انار را بدون تایید پزشک مصرف کنند.

در سال ۲۰۰۷، مجله افریقایی داروهای سنتی، مکمل و جایگزین  Traditional، Complementary and Alternative Medicines مطالعه مهمی را منتشر کرد که به اثرات چندین نوع از ترکیبات گیاهی، از جمله دانه‌های انار، در راستای کاهش قند خون در افراد مبتلا به بیماری دیابت اختصاص داشت. یافته‌های این مطالعه حاکی از آن هستند که اگر بیماران دیابتی از دانه‌های انار استفاده کنند، هیچ تفاوت قابل توجهی در سطح قند خون ناشتای آنان نسبت به گروه کنترل به‌وجود نمی‌آید.

در سال ۲۰۰۱، یکی از مطالعات فیتوتراپی* Phytotherapy نشان داد که مصرف عصاره گرفته‌شده از دانه‌های انار، اثرات هایپوگلایسمی قابل توجهی در میان نمونه‌های حیوانی دارد و قند خون را در این نمونه‌ها تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. محققان می‌گویند که تفاوت اثرگذاری بین خود دانه‌های انار و عصاره گرفته‌شده از آن‌ها احتمالا به این مساله ارتباط دارد که غلظت ترکیبات دارای اثر هایپوگلایسمی در عصاره این دانه‌ها بیشتر است و درنتیجه اثربخشی بسیار بیشتری در راستای کاهش قند خون دارد.

* فیتوتراپی Phytotherapy : فیتوتراپی یا گیاهان دارویی به مطالعه گیاه شناسی و استفاده از گیاهانی گفته می شود که برای اهداف دارویی یا تکمیل رژیم غذایی استفاده می شوند.

طبق گزارش دیابت، چاقی . متابولیسم(سوخ و ساز بدن)  Diabetes، Obesity and Metabolism در سال ۲۰۰۸، بعضی از پزشکان با الهام‌گیری از طب *آیورودا Ayurveda و هندی، گل انار را با هدف درمان بیماری دیابت برای بیماران تجویز می‌کنند. این گزارش نشان می‌دهد که ترکیبات خاصی در گل انار به نام PPARs* وجود دارند که می‌توانند در تنظیم قند خون موثر باشند. به‌علاوه، امروزه PPARs شیمیایی به‌طور وسیعی برای درمان هایپرگلایسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

*آیورودا Ayurveda : یک علم باستانی و کهن است که در هند مرکز توجه‌است، اگر چه در کشورهای دیگر نیز در قالب طب جایگزین استفاده می‌شود. در آیوردا از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود.

* PPAR: مخفف peroxisome proliferator-activated receptor است (به معنای گیرنده فعال پرالیفراتور پروکسیسوم) و برای درمان علائم سندروم متابولیک، و عموما باری کاهش تری گلیسرید و قند خون استفاده می شوند؛ در واقع نوعی دارو محسوب می شود.

با تمام این اوصاف توصیه می شود هر میوه ای و همچنین انار را به طور کامل میل کنید تا از تمام مواد مغذی آن بهره بگیرید.

بیشتر بدانید : خواص انار| انار را با پیه آن بخورید!

بیشتر بدانید : خواص درمانی انار

بیشتر بدانید : 7 خاصیت انار که برای زیبایی شما معجزه می کند

بیشتر بدانید : خوردن انار چه فایده ای دارد؟

گردآوری:گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع: salamatism.com

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

دانه های درخشان انار یک درمان قوی برای بسیاری از مشکلات از جمله دیابت می باشد. به طور معمول به بیماران دیابتی توصیه می شود برای جلوگیری از افزایش قند خون، از مصرف میوه ها و آبمیوه ها در مقادیر زیاد اجتناب کنند. اما مطالعات متعدد در حال حاضر نشان می دهد بیماران دیابتی نباید به مقاومت در برابر انار بپردازند. هر دو دانه و آب انار، می توانند قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، به ویژه برای کسانی که دیابت نوع 2 دارند.

خانم سحر برزویی ، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در مورد مصرف انار در دیابتی ها اظهار کرد: ” در مورد خواص انار باید بگویم که این میوه سرشار از آنتی اکسیدان ها، فیبر و ویتامین ها بخصوص ویتامین E  A و C است و دارای خواص ضد اکسیدانی و ضد ویروسی است، در مورد اینکه مصرف انار باعث بهبود قند خون در بیماران دیابتی میشود ، مطالعات زیادی هست که نتایج مشخص ندارد اما دیابت یک بیماری تنها نیست و اغلب افراد دیابتی به مرور زمان مشکلات چربی خون و فشار خون را پیدا میکنند. در مطالعات ثابت شده است که مصرف انار در بهبود عملکرد عروق و کاهش فشار خون و چربی خون موثر است پس بصورت غیر مستقیم در بیماران دیابتی هم مفید خواهد بود. بنابراین آب انار بیش از آن که بر قند خون تاثیر داشته باشد موجب کاهش چربی خون ،کاهش فشار خون و افزایش اثرات آنتی اکسیدانی می شود و در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو ممکن است برای پیش گیری از فشار خون بالا در این بیماران توصیه شود. اما بیماران دیابتی باید محتاط باشند که انار نیز مانند سایر میوه ها قند دارد، مصرف آب انار توصیه نمیشود اما مصرف روزانه یک عدد انار کوچک برای بیماران دیابتی مجاز است ، این را هم بدانید انار میوه خونساز نیست اما باعث کاهش فشار خون میشود، همچنین انار قدرت سیر کنندگی خیلی خوبی دارد و اغلب در رژیم های کاهش وزن توصیه میشود.

اگرچه انارها حاوی قند است، قندها به آنتی اکسیدان ها متصل می شوند که سطح قند خون را پایین می آورد و با آسیب سلول مبارزه می کند. با توجه به این که انار مانند تمام میوه ها حاوی قند است، چگونه می توانند قند خون را کاهش دهد؟ برخلاف بسیاری از میوه های دیگر که حاوی قندهای آزاد هستند، قندهای انار به آنتی اکسیدان ها متصل می شوند. بنابراین حدود 4 ترکیب آنتی اکسیدانی متعلق به کلاس ellagitannin به کاهش قند خون کمک می کنند.

یک مطالعه خاص، شرکت کنندگان را 3 ساعت پس از مصرف 1.5 میلی لیتر آب انار به ازای هر کیلوگرم وزن بدنشان مورد آزمایش قرار دادند. این شرکت کنندگان میزان قابل توجهی کاهش قند خون ناشتا را نشان دادند. آنتی اکسیدان انار کمک می کند بدن با آسیب های سلولی ناشی از مولکول های واکنشی به نام رادیکال های آزاد مبارزه کنند. به عنوان یک فرد دیابتی، اگر بدن شما نتواند با رادیکال های آزاد که به سلول ها آسیب م رساند و باعث التهاب می شود کنار بیاید، از استرس اکسیداتیو رنج می برد. آنتی اکسیدان انار همچنین استرس اکسیداتیو بالا را کاهش می دهد.

انار دارای مواد شیمیایی گیاهی مانند تانن و اسید گالیک است که علائم دیابت نوع 2 را کنترل می کنند. آب انار تازه باعث افزایش کارایی سلولهای بتا در پانکراس می شود که انسولین تولید می کنند. همچنین آب انار تازه مقاومت به انسولین را کاهش می دهد و باعث می شود که سلول ها از انسولین به طور موثرتری استفاده کنند. در نتیجه، گلوکز به خوبی مورد استفاده قرار می گیرد. این اثر، با این حال، در بیماران جوان و کسانی که سطح قند خون ناشتا کم دارند، بیشتر مشهود است. با کاهش مقاومت به انسولین، انار همچنین می تواند چاقی ناشی از دیابت را کاهش دهد.تاثیر انار در دیابت بارداری

یک مطالعه این اثرات ضد دیابتی انار را به ترکیباتی مانند پانالالژین و گالیک، ellagic، oleanolic، uallic و ursolic اسید مرتبط می داند. پلی فنول های آنتی اکسیدانی نظیر آنتوسیانین ها، که به میوه رنگ قرمز می دهد و همچنین تانن ها در میوه در کنترل دیابت نوع 2 موثرند.

یک جنبه مثبت دیگر برای خوردن انار وجود دارد: آنتی اکسیدان ها مانع از سخت شدن سرخرگ ها، یک بیماری شناخته شده به نام آترواسکلروز، می شوند. یکی از دلایل آترواسکلروز، اکسیداسیون لیپوپروتئین های کم چگالی یا کلسترول LDL است. بنابراین سطح بالای کلسترول LDL در خون یک عامل خطر برای بیماران دیابتی است. انار باعث کاهش قابل توجه کلسترول بد LDL می شود LDL .ها با سخت شدن شریان ها و یا آترواسکلروز مرتبط هستند، که منجر به بیماری قلبی، یکی از علل عمده مرگ و میر در افراد دیابتی می شود.

به همین دلیل است که آترواسکلروز، و نیز بیماری های مرتبط با آن مانند بیماری قلبی و سکته مغزی، یکی از دلایل اصلی مرگ در افراد دیابتی است. در یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به دیابت با سطوح بالای کلسترول و تری گلیسیرید خون، آب انار، مقدار کلسترول LDL را بدون تاثیر بر سطح کلسترول خوب HDL کاهش می دهد.

از آنجایی که دیابت به یک بیماری همه گیر تبدیل شده است، در نظر گرفتن درمان های جایگزین بسیار مهم است. همانطور که در اینجا ثابت شد، انار در کنار رژیم غذایی دیابتی بسیار عالی است. گیاهان و مشتقات گیاهی از جمله شنبلیله و سیر قرن هاست برای کنترل دیابت استفاده می شوند.

انار با کاهش آسیب سلولی در بدن، به جای کاهش هضم کربوهیدرات ها، دیابت را درمان می کند. آب انار می تواند سطح آنتی اکسیدانی طبیعی بدن بیماران دیابتی را 141٪ افزایش دهد. در حالیکه همه این گیاهان کمی متفاوت عمل می کنند، اکثر آنها با مهار فعالیت آنزیم هایی که به هضم سریع کربوهیدرات ها کمک می کنند، کار می کنند. این خلاف انار است که با مهار استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت کار می کند. در بیماران دیابتی، آنتی اکسیدان های انار می توانند اکسیداسیون را به طور قابل توجهی کاهش دهند و سطح گلوتاتیون، آنتی اکسیدان طبیعی بدن را به 141٪ افزایش دهند.

 

در حالی که مطالعه بر روی تاثیر آب انار برای جلوگیری از آترواسکلروز، از 50 میلی لیتر آب انار در روز استفاده می کند، مرکز پزشکی دانشگاه مریلند پیشنهاد می کند که 8-10 اونس، یک فنجان یا کمی بیشتر از آن، بی خطر است. توصیه می کنیم 1 انار در روز، در حالت مخلوط با سالاد با میوه های دیگر برای بیماران دیابتی مناسب است.

البته، در هر زمانی که به جایگزینی طبیعی مانند انار فکر می کنید، مهم است که ابتدا با پزشک خود در مورد این گزینه ها صحبت کنید، مخصوصا اگر داروهای کاهش دهنده گلوکز یا رقیق کننده خون مصرف می کنید. همچنین به یاد داشته باشید که یک رژیم غذایی سالم باید همراه با یوگا و ورزش برای مبارزه با دیابت باشد.

روزانه 1 انار یا یک فنجان آب انار مصرف کنید. بهتر است همیشه آب انار تازه مصرف کنید، اما انواع تجاری که از کل میوه استفاده می کنند نیز خوب می باشد .

در حالی که اکثر میوه ها به دلیل قندشان برای افراد دیابتی ممنوع است، انار برای دیابتی ها توصیه می شود. قند انار به آنتی اکسیدان ها متصل می شود که مقاومت به انسولین، قند خون، سطح کلسترول LDL و میزان آسیب سلولی را با افزایش سطح آنتی اکسیدانی طبیعی بدن تا 141 درصد کاهش می دهد. این میوه به مدیریت علائم دیابت نوع 2 مانند چاقی و جلوگیری از بیماری های قلبی کمک می کند. روزانه 1 انار یا 1 فنجان آب انار مصرف کنید.

1- Banihani S, Swedan S, Alguraan Z. Pomegranate and type 2 diabetes. Nutr Res. 2013 May

2- Louise Chang. Pomegranate Helps Diabetic Hearts. www.webmd.com. August 29, 2006

الان که انار نیست میشه رب انار خورد؟

شفقنا- نتایج حاصل از مطالعات نشان می دهد که مصرف عصاره انار موجب کاهش قابل توجهی در فشار خون می شود و همچنین در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو ممکن است برای پیش گیری از فشار خون بالا در این بیماران توصیه شود.

به گزارش شفقنا به نقل از سلامت نیوز، هیپرتانسیون یا فشار خون بالا از عوامل خطرساز بیماری قلبی عروقی می باشد.که موجب عدم کارایی لایه داخلی سرخرگ ها (آندوتیال) و افزایش سختی شریان می شود.عواملی که باعث کاهش فشار خون می شوند،همواره مورد توجه محققان بوده است.انار( pomegranate ) با نام علمی( natumpunicagra ) میوه ایست که اساسا در نواحی آسیای میانه،هند و اسپانیا کشف می شود. منبع عوامل غذائی ارزشمند،همچون ترکیب های زیستی فعال مثل آنتوسیانین ها، ترکیب های فنولیک و اسیداسکوربیک است.آب انار سرشار از پلی فنل های فعال زیستی است که با عملکرد ضد اکسیدانی موجب محافظت از قلب و عروق می شوند و هم چنین به دلیل داشتن فلاونوئید ها بر سلامت انسان موثرند.

یافته ها: مطالعات ایپدمیولوژیک نشان داده است که مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی فلاونوئیدها و پلی فنول ها موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و هم چنین تاثیر مثبت بر افرادی با فشار خون بالا دارد. از مکانیسم های افزایش فشار خون می توان به کاهش نیتریک اکساید اشاره کرد. نیتریک اکسایداز لایه داخلی عروق ترشح می شود و با گشاد کردن عروق سبب کاهش فشار خون می شود. مکانیسم کاهش فشار خون در غذاهای غنی از فلاونوئید ممکن است مربوط به افزایش تولید نیتریک اکساید در لایه داخلی عروق باشد. آب انار نیز به دلیل محتوای غنی از فلاونوئید تاُثیرات مثبتی بروی این عملکرد دارد.

مطالعه ی تاثیر آب انار بر هموگلوبین قرمز خون نشان داده است که آب انار می تواند میزان شکسته شدن گلبول قرمز(همولیز) را کاهش دهد و این نتیجه نیز خواص ضداکسیدانی آب انار را که فعالیت آن توسط ایزومرهای از نوعی پلی فنول (ellagitannins)است را تائید می کند.در میان الاجیتانن ها ایزومرهای بونیکالجین اصلی ترین ترکیب ها هستند.تحقیقات نشان داده است که این ایزومرها مسئول فعالیت ضداکسیدانی بالای انار در شرایط آزمایشگاهی و هم چنین باعث توانایی آب انار در مهار رادیکال های آزاد می باشند.غشاءهای پلاسمایی نظیر غشای گلبول های قرمز به علت وجود اسیدهای چرب غیراشباع موجود در آن نسبت به حمله رادیکالهای آزاد حساس هستند .

در مطالعات مختلف از ترکیب متنوعی به عنوان عامل مهاجم و ایجاد همولیز در گلبول قرمز استفاده می شود.این مطالعات نشان داده است که مصرف کوتاه مدت آب میوه های غنی از ترکیبات پلی فنولیک باعث بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی و کاهش صدمات اکسیداتیو به DNA می شود و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد. آب انار به طور موثری پراکسیداسیون چربی های پلاسما و تشکیل ترکیبات مضر را به تاخیر می اندازد.تاثیر انار در دیابت بارداری

به نظر می رسد که آنتی اکسیدان های موجود در آب انار از طریق قطع واکنش های زنجیره ای که منجر به تولید رادیکالهای آزاد(مولکول های مضر) می شود و با اتصال به عنصر مس و جلوگیری از اتصال این عنصر به لیپوپروتئین ها باعث تاخیر در شروع فرآیند پراکسیداسیون چربی های پلاسما می گردد. جلوگیری و یا وقفه در اکسیداسیون لیپوپروتین پلاسما می تواند نقش مهمی در پیش گیری و یا به تاخیر انداختن فرآیند تصلب شرائین(آترواسکروز) بیماری های قلب و عروق داشته باشد.

یکی از مکانیسم های احتمالی کاهش فشار خون می تواند اثر مهار کنندگی آب انار بر آنزیم مبدل آنژیوتانسین(Angiotensin-converting enzyme)نیز باشد. بنابراین آب انار به علت داشتن آنتی اکسیدان های متفاوت خود سبب کاهش فشار خون سیستولی و دیاستولی شده است.آب انار در بیماران مبتلا به تنگی شریان کاروتید به مدت یک سال نیز موجب کاهش میزان چربی بد خون (LDL)و حساسیت آن به مس به ترتیب ۹۰% و٪ ۵۹ کاهش یابد .همچین ظرفیت کل آنتی اکسیدانی پلاسما ۱۳۰% افزایش و فشار خون سیستولی ۲۱% کاهش یافت.

مصرف ۵۰ میلی لیتر آب انار توسط افراد مبتلا به فشار خون بالا به مدت دو هفته منجر به کاهش معنی داری در فشارخون سیستولی شد.مصرف آب انار به مدت هشت هفته توسط افراد مبتلا به دیابت نوع دو که فشار خون طبیعی نداشتند، تغییر معنی داری در فشار خون ایجاد نکرد ولی مصرف یک سال آب انار سبب کاهش در ضخامت جدار سرخرگ،کاهش اکسیداسیون،افزایش ضداکسیدان ها و کاهش در فشار سیستولیک می شود.هرچندکه مصرف سه سال آب انار با همین دوز براین فاکتورها تاثیر نداشت اما پراکسیداسیون چربی سرم ۱۶%کاهش یافت.انار قادر به تنظیم کلسترول و فشار خون بوده و انواع ترش آن بدلیل میزان پایین قند و اسید بیشتر برای افراد دیابتی ممکن است مفید باشد.

نتیجه گیری:

نتایج حاصل از این مطالعات نشان می دهد که مصرف عصاره انار موجب کاهش قابل توجهی در فشار خون می شود و همچنین در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو ممکن است برای پیش گیری از فشار خون بالا در این بیماران توصیه شود.

مطالعاتی که به بررسی اثرات مفید آب میوه های غنی از آنتوسیانین در افراد مبتلا به بیماری عروق کورنر پرداخته اند،مشخص کرد که اگر چه این ترکیب ها بر ضربان نبض موثر هستند و موجب کاهش سختی شریان می شود اما بر عملکرد عروق بی اثر هستند.

بر خلاف تصور عامه انار خون ساز نیست و به رفع کم خونی کمک نمی کند.چراکه آهن آن گیاهی است در مقایسه با آهن گوشت،و قدرت جذب پایینی دارد. بنابراین نمی تواند به افزایش فعالیت مغز استخوان منجر شود. این تصوری غیر علمی و غلط است و باید تصریح کرد که انار کاهنده فشار خون است،اما خون ساز نیست.

مصرف مواد غذایی حاوی فلاونوئید که انار نیز جزئی از آن است باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می شود.مطالعات انجام شده نشان می دهد که آب انار بیش از آن که بر قند خون تاثیر داشته باشد موجب کاهش چربی خون ،کاهش فشار خون و افزایش اثرات آنتی اکسیدانی می شود.

با توجه به نتایج بدست آمده می توان آن را به عنوان عامل پیش گیری کننده ی بیماری قلبی و عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو توصیه نمود و با توجه به کاهش فشار خون سیستولی و دیاستولی در این بیماران می توان آب انار را برای پیشگیری از فشار خون بالا پیشنهاد کرد و اما تعیین مکانیسم دقیق اثر آب انار بر کاهش فشار خون و حداقل میزان مورد نیاز آن مستلزم مطالعات بیشتری است.

انتهای پیام

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

شاید افسانه فریب خوردن الهه پرسفون توسط هادس، فرمان روای دنیای مردگان را شنیده باشید. او پرسفون را برای زندگی با او در دنیای مرئگان و دنیای زیر زمین فریب می دهد. در این داستان که پس از ربوده شدن پرسفون نقل شده، هادس به پرسفون میوه خاصی می دهد و او را برای همیشه اسیر خود و دنیای مردگان می کند. براساس برخی از افسانه ها نام این میوه خاص انار است. بسیار خوب این در حد افسانه و داستان بود. گرچه پرسفون و هادس هرگز صاحب فرزند نشدند اما دو کلمه انار و باروری با هم به کار می برند زیرا پرسفون دختر خدای باروری بود. حتی در دنیای مدرن امروزی نیز کارشناسان به مادران باردار توصیه می کنند انار را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

 

در علم گیاه شناسی به انار Punica granatum می گویند که از خانواده Lythrcea است. انار در تمام نقاط دنیا در انواع و اشکال گوناگون یافت می شود.  اما آغاز کاشت این میوه به دوران باستان در اطراف مدیترانه و هند برمی گردد. در این بخش به برخی از خواص آب انار در دوران بارداری می پردازیم.

 

تاثیر انار در دیابت بارداری

ارزش غذایی انار

انار (خام)                                 میزان مصرف/100 گرم

انرژی                                     83 کیلو کالری/ 4 درصد

کربوهیدرات                               18.7 گرم/ 14 درصد

پروتئین                                      1.67 گرم / 3 درصد

چربی کل                                    1.17 گرم / 6 درصد

فیبر رژیمی                                  4 گرم / 11 درصد

 

 

ویتامین ها

فولات                               38 میکروگرم / 9.8 درصد                     

نیاسین                               0.293 میلی گرم / 2 درصد

اسید پانتاتونیک                     0.130 / 3 درصد

پریدوکسین                           0.075 میلی گرم / 6 درصد

ریبوفلاوین                            0.053 میلی گرم / 4 درصد

تیامین                                  0.067 میلی گرم / 5.5 درصد

ویتامین C                              10.2 میلی گرم / 17 درصد

ویتامین E                              0.6 میلی گرم / 4 درصد

ویتامین K                              16.4 میکروگرم / 14 درصد

                  

الکترولیت ها

پتاسیم                                    236 میلی گرم / 5 درصد

سدیم                                     3 میلی گرم

 

مواد معدنی                             

تاثیر انار در دیابت بارداری

کلسیم                                    10 میلی گرم / 1 درصد

مس                                      0.158 میلی گرم / 18 درصد

آهن                                       0.3 میلی گرم / 4 درصد

منیزیم                                    12 میلی گرم / 3 درصد

منگنز                                     0.119 میلی گرم / 5 درصد

فسفر                                      36 میلی گرم / 5 درصد

سلنیوم                                     0.5 میکروگرم / 1 درصد

روی                                       0.35 میلی گرم / 3 درصد

 

باردرای نعمت و هدیه ای است از طرف خداوند.مادرانی که از وجود جنین در رحم خود آگاه هستند و می دانند موجود زنده ایی در رحم آنها در حال رشد است باید با تمام وجود برای مراقبت و نگه داری از او تلاش کنند. مصرف خوراکی های سرشار از مواد مغذی برای رشد جنین لازم و ضروری است. انار یکی از میوه هایی است که ارزش غذایی بالایی داشته و باید در برنامه غذایی مادر باردار گنجانده شود. در این بخش به 15 خاصیت انار در دوران بارداری اشاره می کنیم.

  • خواص روغن کنجد بر پوست ومو
  • بنا به دلایلی مادر در دوران بارداری به راحتی به یبوست دچار می شود، بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی فیبر رژیمی برای مادر باردار لازم و ضروری است. بنابراین با مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر به طبیعی ترین و خوشمزه ترین روش می توانید سلامت دستگاه گوارش خود را تضمین و از بروز یبوست جلوگیری کنید.

     

    همه می دانند مصرف فولات در دوران بارداری به ویژه سه ماهه اول  برای رشد و سلامت مغز و دستگاه عصبی نوزاد لازم و ضروری است. اما مشکل اینجا است که در سه ماهه اول یعنی زمان حیاتی برای رشد سیستم عصبی، بیشتر مادران به ویار بارداری مبتلا می شوند. مصرف انار نه تنها به کاهش علائم ویار بارداری کمک می کند بلکه باعث جذب بیشتر و بهتر فولات در این دوره مهم و حیاتی می شود.

     

    مصرف مواد معدنی مانند آهن، روی، منیزیم، منگنز، مس، کلسیم، توسط مادر باردار امری ضروری و حیاتی است. آهن، روی و منیزیم سلول های قرمز خونی را تولید می کنند که به رشد جنین کمک کرده و از کم خونی مادر جلوگیری می کنند. انار نه تنها به کاهش علائم ویار بارداری کمک می کند بلکه باعث جذب بیشتر و بهتر فولات در این دوره مهم و حیاتی می شود.

     

    یکی از کابوس های مادران در دوران بارداری ابتلا به دیابت بارداری است که علت آن می تواند رژیم غذایی نامناسب مادر باشد. انار حاوی خواصی است که خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش داده  یا از بروز آن جلوگیری می کند. با این حال مادر باردار باید مراقب کالری انار باشد.

     

     

    بر خی مطالعات نشان می دهد خطر آسیب به جفت در مادران بارداری که به طور منظم آب انار می نوشند کمتر است.تاثیر انار در دیابت بارداری

     

    آنتی اکسیدان ها ترکیبات ضروری برای مادران باردار هستند. آنتی اکسیدان ها از مادر و جنین در برابر تاثیرات مضر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. علاوه براین آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی مادر دارند و این اهمیت زیادی در سلامت بارداری دارد زیرا بیمار شدن مادر در دوران بارداری می تواند برای جنین کشنده باشد حتی تب کردن مادر در این دوران برای جنین خطرناک است.

     

    بر اساس مطالعات انجام گرفته انار حاوی ترکیبات و خواص ارگانیکی است که به رشد و سلامت مغز جنین بسیار کمک می کند. این خواص نه تنها به رشد سالم مغز جنین کمک می کنند بلکه خطر آسیب به  مغز جنین را نیز کاهش می دهند. بنابراین مادر باردار می تواند با مصرف منظم انار  از سلامت نوزاد بدون وجود مشکل مغزی هنگام تولد اطمینان داشته باشد.

     

    اکثر پزشکان مکمل ویتامین C را برای مادر باردار تجویز می کنند زیرا مصرف ویتامین C در دوران بارداری لازم و ضروری است. به هر حال باید بدانید مکمل ها بیشتر از ترکیبات شیمیایی تهیه می شوند که ممکن است عوارضی برای جنین داشته باشند. بنابراین باید پرسید چرا انار مصرف نمی کنید تا از ویتامین C طبیعی موجود در آن بهره مند شوید؟

     

    همانگونه که در بالا ذکر شد آنتی اکسیدان، ویتامین C و ویتامین  K موجود در انار آن را به یکی از بهترین میوه ها برای مادر باردار تبدیل کرده است زیرا مواد مغذی فراوانی که در انار وجود دارد سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و از مادر و جنین در برابر آسیب محافظت می کند.

     

    در مورد ویتامین K چه می دانید؟ ویتامینی است که همراه با کلسیم  به  تقویت استخوان ها کمک می کند. مادر باردار برای رشد سالم جنین باید مواد غذایی حاوی مواد مغذی مصرف کند. ویتامین K یکی از مهمترین ویتامین هایی است که باید در برنامه غذایی مادر باردار گنجانده شود.

     

    حتما می دانید پتاسیم نقش بسیار مهمی در کنترل فشار خون دارد. خطر بالا رفتن فشار خون همیشه مادر باردار را تهدید می کند و پتاسیم موجود در انار به کنترل و پایین نگه داشتن آن بسیار کمک می کند. همچنین کم بودن میزان سدیم انار روی فشار خون تاثیری نمی گذارد.

     

    اگرچه برای جلوگیری از چاقی مفرط باید مراقب کالری مصرفی خود باشید. اما تامین انرژی یکی از مسائل مهم دوران بارداری است زیرا کالری منبع اصلی تولید انرژی است. به هر حال به دلیل وجود فیبر رژیمی در انار نباید نگران افزایش وزن خود باشید. البته تا زمانی که  بتوانید اشتهای خود را کنترل کنید.

     

    میزان آب موجود در انار نسبتا بالا است. همین امر باعث شده انار در گروه میوه های سالم قرارگرفته و آب انار بسیار خوشمزه باشد. آب انار بدن را هیدراته نگه می دارد و این اهمیت زیادی دارد زیرا کم آبی بدن مادر سلامت جنین را در معرض خطر قرار می دهد. هیدراته بودن بدن نشان می دهد متابولیسم بدن سالم و طبیعی است. متابولیسم سالم به این معنا است که همه قسمت های بدن به خوبی کار کرده و جنین در رحم به بهترین شکل رشد می کند.

     

    فقط مادران می فهمند پوست شان در دوران بارداری چقدر بد می شود. آکنه، پوست چرب، پوست بی روح، نقطه ها و لکه های پوستی از مشکلات رایج دوران باردرای هستند. علاوه بر این مادر باردار نباید از محصولات زیبایی استفاده کند زیرا این محصولات حاوی مواد شیمیایی هستند که به سلامت و رشد جنین آسیب می رسانند. به هر حال جای نگرانی نیست زیرا انار به سلامت و شادابی پوست کمک می کند و می تواند درمان طبیعی برای  مشکلات پوستی باشد که بسیاری از مادران باردار به دنبال آن هستند.

     

    انار خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد.مراقبت از نوزاد نارس امری غیر ممکن نیست اما کار آسانی هم نیست. به همین دلیل بهتر است از تولد نوزاد نارس جلوگیری شود. بنابر توصیه و تاکید زیاد کارشناسان برای مصرف انار در دوران بارداری بهتر است مادر باردار آن را در برنامه غذایی خود بگنجاند زیرا انار میوه ایی است که احتمال تولد نوزاد نارس را کاهش می دهد.  نوشیدن یک لیوان آب انار در روز برای مادر باردار بسیار مناسب است.

     

     

    حتما می دانید افراط در مصرف هر چیزی خوب نیست. گرچه انار فواید زیادی برای سلامت بارداری دارد و مصرف مرتب آن در دوران بارداری بسیار توصیه می شود اما باز هم مصرف بیش از حد آن اصلا خوب نیست.

    در این بخش به چند نکته برای احتیاط در مصرف انار اشاره می کنیم.

     

    نه تنها مادر باردار بلکه خانم هایی هنوز نعمت بارداری نصیب آنها نشده  نیز می توانند  انار مصرف کنند زیرا بر اساس مطالعات انجام شده برخی از خواص انار می تواند به تقویت باروری در زنان و افزایش میل جنسی در مردان کمک کند.  این میوه یک ماده غذایی مفید برای افراد دیابتی است که تمایل زیادی به خوردن میان وعده های شیرین دارند. انار یک میان وعده سالم است که فرد می تواند هر روز آن را میل کند. نه تنها انار طعمی خوشمزه و ظاهری زیبا دارد بلکه آب انار نیز خواص زیادی برای سلامت بارداری دارد و به مادر باردرار کمک می کند تا بتواند نوزاد سالمی به دنیا آورد.

     

                                   

    نویسنده :
    تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

    منبع:

    نی نی پلاس

    وزن و تغذیه در بارداری

    وزن و تغذیه در بارداری

    وزن و تغذیه در بارداری

    وزن و تغذیه در بارداری

    وزن و تغذیه در بارداری

    وزن و تغذیه در بارداری

    وزن و تغذیه در بارداری

    این بخش در حال طراحی می باشد

    سلام، ممنون از توجه و لطف شما

    یزد- ایرنا- یك متخصص طب ایرانی گفت: مطالعات جدید نشان داده كه ‘انار’ قند خون را كاهش می دهد ولی انار ترش، قندخون دیابتی ها را بالا می برد.

    کرمان – ایرنا – استاندار کرمان با بیان اینکه هیچ وابستگی جز کار ندارم…

    مهاباد- ایرنا- مدیر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شاهین‌دژ گفت: تردد…

    تهران – ایرنا – دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند از بازداشت سه…

    ارومیه- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی…
    تاثیر انار در دیابت بارداری

    شیراز- ایرنا- دانشگاه‌ها از بهترین محل‌ها برای تشکیل شتاب‌دهنده‌ها…

    سنندج – ایرنا – معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار…

    تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران…

    تبریز – ایرنا – شهردار کلانشهر تبریز با اشاره به امضای تفاهم نامه…

    تبریز – ایرنا – فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: این قرارگاه…

    تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران…

    نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

    خواص انار در بارداری یکی از سوالات رایج بسیاری از بانوان در فصل زیبای پاییز است. درست زمانی که انارهای دانه یاقوتی با طعم ملس و آبدار وارد بازار شده‌اند‌، بسیاری از بانوان باردار می‌خواهند بدانند که این میوه‌ی دوست‌داشتنی چه خواصی را برای سلامت آن‌ها و فرزندشان به همراه دارد. براساس گفته‌های پیشینیان در طب سنتی، خواص خوردن انار در بارداری با زیبا شدن نوزاد همراه است. مصرف رب انار هم کم‌خونی را در مادران باردار از بین می‌برد. برای دانستن خواص و مضرات انار در بارداری تا پایان این مطلب با ما همراه شوید.

    یکی از دلایلی که باعث شده است تا بسیاری به خوردن انار در بارداری تأکید کنند، وجود انواع ویتامین و املاح در این میوه است. به طوری که شامل فولات، ویتامین D، آهن، پروتئین و کلسیم است. اگر در زمان بارداری نصف فنجان دانه‌های انار مصرف کنید، حدود ۷۲ واحد کالری وارد بدن می‌شود. جالب است بدانید این میوه حاوی مقدار زیادی پروتئین و کلسیم نیز هست. در نتیجه به استحکام استخوان‌ها و افزایش مقاومت بدن کمک می‌کند.

    یکی از دلایلی که باعث شده است تا بسیاری به خوردن انار در بارداری تأکید کنند، وجود انواع ویتامین و املاح در این میوه است.

    انار حاوی ترکیبات فیتوکمیکالی است و این ماده برای سلامت قلب مادر و جنین فواید زیادی را به همراه دارد. همچنین این ماده باعث تنظیم فشارخون مادر در دوره‌ی بارداری می‌شود. اگر در هفته‌های آخر بارداری انار مصرف کنید، از افزایش فشارخون شما جلوگیری می‌شود. فشارخون یکی از مشکلات رایج بسیاری از بانوان باردار در هفته‌های آخر است.

    یکی دیگر از فواید و خواص خوردن انار در بارداری تقویت سیستم ایمنی بدن مادر است. این امر در رشد جنین هم تاثیر زیادی دارد. دلیل آن، وجود مقادیر بالای ویتامین C در انار است. این ویتامین به افزایش مقاومت بدن و تقویت سیستم ایمنی مادر و جنین کمک می‌کند. همچنین انار منبع سرشاری از چندین آنتی‌اکسیدان است که وجود آن‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضرورت دارد. تاثیر انار در دیابت بارداری

    یکی دیگر از خواص انار در بارداری، محافظت از پوست است. عصاره‌ی انار یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی به شمار می‌رود که تاثیر زیادی در زیبایی پوست دارد. مصرف این میوه در دوره‌ی بارداری باعث زیبایی پوست مادر و جنین می‌شود. انار خشکی پوست را هم از بین می‌برد.

    یکی دیگر از خواص خوردن انار در بارداری، محافظت از جفت است. وقتی بانوان باردار انار مصرف می‌کنند، بدن قدرت بیشتری برای مقابله با رادیکال‌های آزاد پیدا می‌کند. در نتیجه سلامت جنین تضمین می‌شود.

    یکی دیگر از خواص خوردن انار در بارداری، تنظیم قندخون است. انار حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که میزان سدیم اضافه در بدن را دفع می‌کند. در نتیجه از افزایش قند خون در دوره‌ی بارداری جلوگیری می‌کند. دیابت بارداری یکی از کابوس بانوان باردار است که در اثر رژیم غذایی غیراستاندارد بوجود می‌آید.

    اغلب افراد فکر می‌کنند مصرف یک میوه یا ماده‌ی غذایی خاص باعث زیباتر شدن جنین می‌شود. اما واقعیت اینست که مصرف مواد مغذی باعث تأمین مواد مورد نیاز بدن مادر می‌شود. وقتی بدن و جسم مادر در سلامت باشد، هیچ بیماری جنین را تهدید نمی‌کند. پس سلامت او هم تضمین می‌شود. اما خواص مواد غذایی و میوه‌ها باعث درشت شدن یا تغییر رنگ چشم، مو یا پوست نمی‌شود. ممکن است این غذاها و میوه‌ها تغییرات جزئی در ظاهر جنین ایجاد کنند، اما نباید اسیر تبلیغات شد. در واقع یکی از اصلی‌ترین دلایل زیبایی نوزاد به عوامل ژنتیک و ارث باز می‌گردد و نباید به خواص مواد غذایی چندان دلخوش بود.

    اغلب افراد فکر می‌کنند مصرف یک میوه یا ماده‌ی غذایی خاص باعث زیباتر شدن جنین می‌شود. اما واقعیت اینست که مصرف مواد مغذی باعث تأمین مواد مورد نیاز بدن مادر می‌شود. وقتی بدن و جسم مادر در سلامت باشد، هیچ بیماری جنین را تهدید نمی‌کند.

    مصرف رب انار در زمان بارداری تاثیرات زیادی در سلامت مادر و جنین دارد. یکی از خواص رب انار، خونس‌ساز بودن این ماده‌ی غذایی است. همچنین یکی از خواص خوردن رب انار در بارداری، تصفیه کردن خون و کبد است. کمبود آهن در بارداری باعث بروز مشکلات جدی برای جنین می شود. به طوری که رشد ناقص جنین را به دنبال دارد. یکی دیگر از خاصیت‌های مصرف رب انار در این دوره، مقابله با تهوع و ویار است. یکی از مشکلات جدی اغلب بانوان باردار، ویار و حالت تهوع است. بنابراین اگر در زمان صبح، رب انار به صورت ناشتا مصرف شود، می‌تواند از این دو مشکل را برطرف کند.

    همانطور که اشاره کردیم خاصیت خوردن انار در بارداری متعدد است. اما فراموش نکنید این میوه مضراتی نیز به همراه دارد. به همین دلیل نباید در مصرف آن زیاده‌وی کنید. مصرف ۲ عدد از این میوه در طی روز می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کنید. اما مصرف بیشتر باعث مشکلاتی از جمله یبوست می‌شود. بانوانی که در ماه‌های پایانی دوره حاملگی هستند، بهتر است در مصرف این میوه کمی با احتیاط رفتار کنند. زیرااین میوه باعث تشدید یبوست می‌شود.

    ۵ میلی‌گرم آهن موجود در انار در خون سازی و پیشگیری از فقر آهن و کم‌خونی موثر است. انار دارای ویتامین‌های گروه B است که عمدتا این ویتامین‌ها در واکنش شیمیایی ضروری بدن نقش دارند، همچنین ویتامین B1 که در پیشگیری از ناراحتی عصبی موثر است.

    مصرف ۲ عدد از این میوه در طی روز می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کنید. اما مصرف بیشتر باعث مشکلاتی از جمله یبوست می‌شود.

    من در زمینه تولیدمحتوای وب و SEO فعالیت می‌کنم. در سودای شهرت و ثروت نیستم. بلکه اندیشه موفقیت مهمان تک تک لحظه های تنهایی منه.

    عالی بود ممنون از سایت خوبتون

    خواهش میکنم ممنون از همراهیتون

    اسم و ایمیل مرا در این مرورگر ذخیره کن.

    با اپلیکیشن کرفس به وزن ایده‌آل خود برسید.

    تهران٬ ونک- خیابان برزیل- خیابان شمس لاهیجانی- کوچه دوازدهم- پلاک ۸

    @2019 – طراحی و توسعه تیم کرفس

    فواید مصرف انار برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

    اهمیت تغذیه ی متعادل که شامل غذاهای سالم ومصرف مقادیر صحیح از این غذاها بخصوص میوه جات و سبزیجات است درکنترل بیماری دیابت نوع 2 کاملاً به اثبات رسیده است. اما مصرف برخی میوه جات به دلیل تأثیرات محافظتی و فواید آنها نسبت به سایر انواع میوه جات سبب شده است که بر مصرف آنها تاکید بیشتری شود، از جمله ی این  میوه ها انار است که بر مصرف آن به عنوان میوه ای که حتماً باید در رژیم غذایی  دیابتی به آن توجه کرد تأکید شده است.

    انار میوه ی بومی ایران است، خوردن این میوه حتی دانه های آن فواید پزشکی زیاد و شناخته شده ای دارد. مصرف انار برای درمان بیماریهایی نظیر: استئو آرتریت ، بیماری قلبی و حتی سرطان  توصیه می شود. اما یکی از فواید جالب این میوه تأثیرآن درمبارزه با عوارض  دیابت است.

     مصرف انار در کاهش کلسترول و کاهش خطر پیشرفت بیماریهای قلبی عروقی موثر است این تأثیرات به دلیل ممانعت از تشکیل پلاک در دیواره ی عروق می باشد. از آنجائیکه بیماری دیابت نوع 2 سبب افزایش خطر تشکیل پلاک درعروق خونی می شود،  قراردادن انار به عنوان بخشی از رژیم غذایی دیابتی راهی برای مقابله با عوارض عروقی دیابت است.

     از سوی دیگر انار از طریق کاهش چشمگیر رادیکالهای آزاد در بدن تأثیرات بیشتری را در مقابله  با دیابت از خود بروز می دهد. در حالیکه سایر میوه جات و سبزیجات نیز سبب کاهش رادیکالهای آزاد می شوند اما انار بدون تغییر میزان قندخون دارای این فواید است. دربیماری دیابت بهبود حساسیت به انسولین راهی برای کنترل بیماری است و انار دارای این خاصیت است. در تحقیقات اخیر ثابت شده است  که مصرف انار سبب  کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شود. فواید مصرف انار به همین خواص محدود نمی شود، تحقیقات نشان داده است که خوردن آب انار در کاهش کبد چرب که دیگر از مشکلاتی است که افراد دیابتی با آن مواجه هستند ، موثر است . عصاره ی گل گیاه انار در افزایش اکسیداسیون  و سوختن اسیدهای چرب درون کبد موثر می باشد.تاثیر انار در دیابت بارداری

    اما باید به این موضوع توجه شود که اگر چه تأثیرات مضر جانبی مستقیم از مصرف  این میوه مشاهده نشده است اما مصرف این میوه با انواع خاصی از داروها که برای درمان فشار خون و کلسترول بالا استفاده می شود، مداخله می کند.

    همانند سایر ساپلیمنت های طبیعی برای مصرف ساپلیمنت انار یا آب  این میوه  باید با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما از میزان صحیح مصرف این میوه یا مشتقات آن شما را آگاه می کند.

    بیماری دیابت بیماریی است که در طول زندگی همراه شما است و شاید افزودن انار به رژیم غذایی شما بتواند تأثیرات مفید زیادی را ایجاد کند . با تغییرات ساده در برنامه ی  روزانه ی زندگی خود می توانید از قلب ، کلیه ها، چشم ها و اندام های انتهایی خود در برابر عوارض ثانویه ی دیابت محافظت کنید.


    منبع: diabetes- living.com

    دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
    تغذیه و دیابت, وبلاگ

    ۰

    انار برای دیابت فواید مصرف انار برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ انار برای دیابت انار میوه ای غنی از آنتی اکسیدان “تانین” که موجب کاهش مقاومت به انسولین , سطح گلوکز خون و سطح کلسترول بد (LDL) می گردد. انار موجب بهبود علائم دیابت نوع ۲ و جلوگیری …

    تاثیر انار در دیابت بارداری
    تاثیر انار در دیابت بارداری
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *