ایا شیره توت برای دیابت مضر است

دوره مقدماتی php
ایا شیره توت برای دیابت مضر است
ایا شیره توت برای دیابت مضر است

شیره توت شاید تاکنون در زیر سایه اسم و خواص شیره‌های انگور و خرما، خیلی نتوانسته باشد مصرف‌کننده ایرانی را به سمت خودش جلب کند؛ شاید به این دلیل که از میوه کوچک و ساده‌ توت سفید به دست می‌آید که در وهله اول، میوه‌ای با شیرینی کم و خواص اندک به نظر می‌رسد؛ غافل از این‌که واقعیت چیز دیگری است و در پشت این ظاهر ساده، دنیایی از پیچیدگی قرار گرفته است.

با ما همراه باشید تا بخشی از خواص و فواید مصرفش را مرور کنیم.

شیره توت به عنوان ماده‌ای که مقدار زیادی آهن در ترکیباتش به کار رفته می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی مؤثر در رفع کم‌خونی ناشی از فقر آهن استفاده شود. ضمن این‌که مصرف مداوم شیره توت به پیشگیری از ابتلا به کمبود آهن در بدن هم کمک بسیار خوبی می‌کند. یعنی دقیقاً همان کاری که شیره خرما و شیره انگور با بدن ما می‌کند. البته شیره توت، از جهات دیگر، تفاوت‌هایی با شیره‌های دیگر دارد که باعث می‌شود بعضی افراد این شیره را در اولویت مصرف خود قرار بدهند. به این تفاوت‌ها در جای خود اشاره خواهد شد.

همان‌طور که می‌دانیم یکی از ویتامین‌های اصلی مورد نیاز چشم‌ها، ویتامین آ (A) است. کمبود شدید این ویتامین در بدن، باعث کاهش دید افراد در شب‌ها و مکان‌های تاریک می‌شود که اصطلاحاً به آن شب‌کوری می‌گویند. ویتامین آ (A) موجود در شیره توت، به رفع این کمبود کمک می‌کند و باعث تقویت بینایی می‌شود.

ایا شیره توت برای دیابت مضر است

 

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت سفید، به شکل غلیظ‌شده در شیره توت حضور فعال دارند و از این طریق، به مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن می‌پردازند و خاصیت ضد سرطانی خود را ایفا می‌کنند.

دوره مقدماتی php

یکی از عوامل احساس اضطراب و ناآرامی، کمبود بعضی ویتامین‌ها و املاح در بدن است. یکی از ویتامین‌های مؤثر در رفع استرس و اضطراب‌هایی که به دنبالشان کج‌خلقی و ناراحتی و عصبانیت می‌آید، ویتامین ب (B) است. تحقیقات نشان داده شیره توت، منبع خوبی از برخی ویتامین‌های گروه ب (B) است که مصرف مداومش می‌تواند این نیاز بدن را برطرف کند و آرامش و خوش‌خلقی را به مصرف‌کننده هدیه کند.

شاید عجیب به نظر برسد ولی شیره توت با همه شیرینی‌اش، یک تفاوت اساسی با شیره‌های خرما و انگور دارد و آن هم دقیقاً در همین موضوع قند موجود در ترکیبش نهفته است. بله. قند موجود در شیره توت، برخلاف شیره خرما و شیره انگور، برای مصرف دیابتی‌ها مضر نیست. در حقیقت مقدار متعادلی از شیره توت را می‌توان با آرامش مصرف کرد و مثل مصرف شیره‌های انگور و خرما، نگران افزایش ناگهانی و کنترل‌نشده قند خون نبود. این موضوع برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که باید مقدار قند مصرفی خود را تحت کنترل داشته باشند نکته مهم و امیدوارکننده‌ای است.

نکته مهم: در صورتی می‌توان مقدار متعادلی از شیره توت را با آرامش خیال مصرف کرد که شیره توت بدون افزودنی‌های شیرین‌کننده خارجی مثل قند و شکر و نبات و… تولید شده باشد و قند موجود در شیره، قند خود توت باشد و لاغیر.

فیبر موجود در شیره توت، خاصیت ملین بودن به آن می‌بخشد و از این جهت در رفع مشکلات گوارشی، کمک خوبی برای دستگاه گوارش است.

شیره توت را می‌توان به عنوان یک ماده غذایی خوشمزه و مقوی همراه با نان در صبحانه و عصرانه‌ مصرف کرد. ضمن این‌که از این شیره مفید می‌توان در تهیه حلواها و تزئین شیرینی‌ها به عنوان یک شیرینی سالم استفاده کرد. حتی بعضی‌ها دوست دارند شیربرنج‌شان را همراه با شیره توت میل کنند و می‌شود گفت به این وسیله طبع سرد شیربرنج را با مصرف شیره توت که طبع گرم و تر دارد اصلاح کنند.

تهیه شیره‌ها بخصوص اگر در حجم زیاد انجام شود، تخصص لازم دارد. ولی می‌توان در حجم اندک و در خانه هم اقدام به تهیه شیره کرد که این‌جا روش تهیه شیره توت خانگی را بیان می‌کنیم:

شیره توت را می‌توان هم از توت سفید تازه تهیه کرد و هم از توت سفید خشک. اگر از توت خشک برای تهیه شیره استفاده کردیم، توت‌ها کمی خیساندن در آب لازم دارند ولی در سایر مراحل، مشابه روش تهیه از توت تازه عمل خواهیم کرد.

 

آیا مصرف شیره به دلیل طبیعی بودن آن بهتر از قند و شکر است ؟ آیا مبتلایان به دیابت می توانند از شیره استفاده کنند ؟ شیره مغذی تر است یا عسل ؟ آیا قند شیره رژیمی است ؟

همانطور که میدانیم قند و شکر جزو گروه قند های ساده طبقه بندی می شوند که به سرعت و از بدو ورود به دهان شروع به جذب شدن می کنند و به همین دلیل باعث افزایش سریع و ناگهانی قند خون می شوند . علت اینکه به افراد دیابتی که در اثر تزریق زیاد انسولین دچار علائم هیپوگلایسمی یا افت قند خون می شوند و یا افرادی که در اثر فعالیت های جسمانی شدید به اصطلاح قندشان می افتد سریع آب قند می دهند .

اما شیره میوه هایی چون انگور، توت و خرما و انجیر اینگونه نیستند یعنی در مقایسه با قند و شکر علاوه بر قندهای ساده و زود جذب حاوی انواع قندهای پیچیده و دیر جذب نیز هستند و به همین علت قند خون را به تدریج بالا می برند . اما این توجیه خوبی برای مصرف بی رویه آنها نیست چون استفاده زیاد از حد انواع شیره ها می تواند شما را  چاق کند !

همچنین افراد دیابتی باید توجه کنند مصرف شیره می تواند تعادل قند خونشان را به هم بزند و آنها را دچار مشکل کند لذا مصرف شیره ها در افراد دیابتی باید بسیار کم و با احتیاط باشد .

 

 

ایا شیره توت برای دیابت مضر است

 

 

 

 

به جای قند و شکر شیره بخورید

 

شیره ها کمتر از قند و شکر مراحل تصفیه را گذرانده اند و به همین علت حاوی مواد مغذی بیشتر و مقداری فیبر گیاهی هستند ، بنابراین می توان آنها را جایگزین قند و شکر مصرفی روزانه کرد .

 

 

حواستان باشد شیره چاق کننده است

 

شیره ها در حجم کم کالری بالایی دارند و به همین علت می تواند برای افراد لاغر و یا بچه های کم وزن مفید باشد . اما مصرف بالای آن در افراد دارای اضافه وزن و چاق ،مبتلایان به فشار خون و چربی خون بالا ، افراد دیابتی توصیه نمی شود .

 

 

 

چرا وقتی زیاد شیره میخوریم دچار حالت تهوع و دلزدگی می شویم ؟

شاید شما هم تجربه کرده باشید ما میتوانیم به راحتی و بدون احساس ناراحتی و دلزدگی حجم زیادی از انواع قندهای ساده مثل انواع نوشابه ها یا شربت ها را بدون توجه به میزان قند و شکر آنها مصرف کنیم اما اگر بخواهیم به همین میزان شیره میوه ها ، خرما و یا میوه های شیرین را بخوریم حالمان بد می شود و به اصطلاح دلمان را می زند. علت این مسئله وجود مقادیری مواد فیبری در این مواد غذایی است ، که این فیبرها جلوی اشتهای کاذب ما را می گیرند و اجازه نمیدهند ما بیش از اندازه از این مواد غذایی استفاده کنیم و به همین دلیل در صورت مصرف زیاد آنها دچار حالت تهوع و دلزدگی می شویم .

 

 

 

 

 

عسل بهتر است یا شیره ؟

 

اگر عسل طبیعی تک گل گیرتان آمد این عسل به دلیل خواص درمانی زیادی که دارد و به دلیل اینکه نسبت به انواع شیره ها  حرارتی ندیده است از خواص تغذیه ای بیشتری برخوردار است و مصرف آن بر مصرف شیره ارجحیت دارد . با این حال در مصرف این نوع عسل هم نمی توان زیاده روی کرد ، چون کالری بالایی دارد و چاق کننده است . به خصوص افراد دیابتی نمی توانند به دلیل طبیعی بودن و مغذی بودن این نوع عسل در مصرف آن زیاده روی کنند زیرا مصرف بالای آن میتواند باعث افزایش قند خونشان شود .

اما متاسفانه اکثر عسل هایی که در بازار موجود است عسل های طبیعی نیستند یعنی زنبور علاوه بر شهد گل ها از شربت ها و شکری که زنبوردارها در کنار کندوها قرار می دهند تغذیه می شوند و عسل تولید می کنند و این مساله باعث می شود این نوع عسل ها شکر زیادی داشته باشند . حتی ممکن است تقلباتی در این مورد هم صورت گیرد و افراد سودجو با ترکیب شکر و گلوکز تجاری و اسید سیتریک و اسانس و دیگر افزودنی ها عسل تقلبی تولید کنند که مصرف آن فوق العاده برای همه افراد بخصوص افراد دیابتی مضر است .

 

 

شیره توت از میان تمامی میوه ها که به عنوان میوه های قابل شیره گیری عنوان می شود توت در جایگاه ارزشمندی ایستاده است. شیره توت به همراه شیره خرما و شیره انگور به عنوان مکمل فوق العاده ای برای کم خونی توصیف می شوند که علی رغم وجود انواع قرص های کمبود آهن و کم خونی هنوز هم به جرات می توان ادعا کرد هیچ گزینه ای بهتر از ترکیب این سه شیره و یا حتی اضافه کردن شیره انجیر و ساخت شیره میکس برای بهبود کم خونی و افت قوای بدنی کسی سراغ ندارد. شیره توت نیز همچون سایر شیره ها از قدیم مورد توجه بسیاری از مردم بوده است. بخصوص اینکه توت از درختان مقاومی است که در بسیاری از نقاط ایران به خوبی رشد می کند و انواع مختلفی از آن در دسترس است. جالب تر اینکه میوه توت از بهترین میوه های شناخته شده در جهان از نظر ترکیبات مفید می باشد. توت یکی از پر خاصیت ترین و پر کالری ترین میوه ها است که در هر فنجان متوسط میوه توت می توان 61 کالری انرژی را یافت. همچنین توت میزان زیادی پروتئین گیاهی دارد و یکی از بهترین منابع طبیعی کلسیم است. میزان آهن و کلسیم توت به حدی زیاد است که از این میوه کوچک از قدیم انتظارات زیادی به تحقق پیوسته و همواره دانشمندان ما برای درمان بیماری کم خونی و فقر آهن و برای بهبود استخوان ها مصرف میوه توت تازه و یا حتی توت خشک را توصیه کرده اند. میوه توت به غیر از آهن و کلسیم و پروتئین میزان زیادی انواع ویتامین ها مانند ویتامین B3 ، B1، B2، A، و C را دارد و یا مواد معدنی مانند منیزیم، تانن، کلسیم، پتاسیم را دارد. میوه توت مقدار زیادی آب و فیبر دارد و از این میوه کوچک ده ها خاصیت و ماده دیگر را می توان استخراج کرد. توت بصورت کلی دارای حدودا شانزده گونه مختلف می باشد که حتی در رنگ ها و اندازه های مختلفی هم دیده می شوند. البته برخی این دسته بندی را تا 40 نوع نیز گسترش داده اند. اما بصورت کلی باید توت را در دو نوع کلی سیاه و سفید دسته بندی کرد. درخت توت در بسیاری از نقاط جهان روییده می شود و بصورت پرورشی و وحشی زیاد دیده می شود اما میوه توت در مدار های 40 درجه بهترین نوع توت است که شیرین بوده و خواستار زیادی دارد. ایران بزرگترین تولید کننده انواع توت در جهان است و توت ایران در بین جهانیان به عنوان بهترین توت شناخته شده است. خوشبختانه در ایران مناطق زیادی وجود دارد که توت در آن به صورت های مختلفی یافت می شود. توت سفید در ایران بیشتر روییده می شود هر چند توت سیاه نیز در ایران کم نیست. اما بصورت کلی توتی که بتوان از آن شیره توت گرفت در ایران عمدتا توت سفید است زیرا گونه توت سیاه بر دو دسته شاه توت و دیگری همان توت سفید است که در رنگ سیاه ظاهر شده و در واقع هیچ تفاوتی جز رنگ با توت سفید از نظر طعم و مزه و خاصیت ندارد. این توت در ایران بسیار نادر است و شاه توت که در ایران زیاد یافت می شود هم به دلیل طعم ترش و شیرینی که دارد خیلی برای تهیه شیره توت استفاده نمی شود. توت در اواسط فصل بهار تا اواخر فصل بهار به بار می نشیند و به همین دلیل انسان ها برای اینکه بتوانند از این میوه برای سایر فصول نیز بهره مند شوند و با توجه به اینکه شرایط نگهداری حتی در فریزر را ندارد از قدیم بهترین راه برای نگهداری این میوه را خشک کردن توت و تولید توت خشک و یا گرفتن شیره آن می دانستند.

شیره توت بهترین توت ها در ایران که برای تولید شیره توت استفاده می شود را می توان توت بخارایی، توت یزدی، توت اصفهان، توت بیرجند، توت کردستان،توت کرمانشاه و غیره دانست که البته همین توت ها به عنوان بهترین نوع توت برای توت خشک هم شناخته می شوند. شیره توت معمولا از توت سفید گرفته می شود ولی این نموضوع حتمی نیست و می توان از توت سیاه هم برای تولید شیره توت استفاده کرد. شیره توت قبلا توسط باغداران و برای نگهداری خاصیت توت و استفاده از آن در سایر فصول گرفته می شد اما با شنناخت خواص این معجون بی نظیر استفاده از آن بصورت کلی تر و عمومی تر هم آغاز و امروزه تولید شیره توت بصورت انبوه و با استفاده در دستگاه های تمام مکانیزه نیز امکان پذیر شده است.

روش تهیه شیره توت تفاوتی ندارد توت سیاه باشد و یا سفید از هر کدام که بخواهید شیره توت تهیه کنید به دو صورت سنتی و صنعتی می توانید این کار را انجام دهید. مزه و طعم توت در طعم و مزه شیره توت نقش اصلی را دارد و تهیه شیره توت نیز باید با روش اصولی انجام شود تا خواص و مزایای توت را حفظ کند. با توجه به اینکه توت سفید در ایران بیشتر وجود دارد ، آب دار تر بوده و مزه شیرین تری دارد عمدتا شیره توت سفید را برای گرفتن شیره توت استفاده می کنند.

روش تهیه شیره توت بصورت سنتی تهیه شیره توت بصورت سنتی زمان بر تر بوده و نمی توان برای تولید انبوه بر روی این روش حساب ویژه باز کرد. اما بسیاری از باغداران و یا خانه دار ها برای تهیه شیره توت بصورت موقتی و تنها یک بار در سال مثلا برای استفاده از محصول توت خودشان از این روش استفاده می کنند. رعایت اصول تهیه شیره در کیفیت شیره توت سنتی اهمیت بسیار بیشتری دارد. بصورت کلی برای تهیه شیره توت خانگی و یا سنتی چندین روش وجود دارد که همگی صرف نظر از ابزار مورد استفاده و یا حجم تولید مورد نیاز برای پخت یکسری اصول و قواعد را نهایتا رعایت می کنند که در ادامه توضیح داده می شود. برای تهیه شیره توت ابتدا باید توت را برداشت کرد. برداشت توت از درخت معمولا را تکان دادن درخت و یا ضربات آهسته به درخت انجام و در چند روز متوالی انجام می شود. در این مدت و به منظور رسیدن حجم توت به میزان دلخواه باید توت در شرایط مناسبی نگهداری شود که خراب نشود و آفت نگیرد. معمولا سردخانه های خشک بهترین مکان برای نگهداری این نوع توت است که البته در شرایط سنتی خیلی در دسترس نیست. در روش سنتی معمولا انواع توت سفید برای گرفتن شیره توت استفاده می شود. بعد از برداشت توت ابتدا شاخ و برگ و توت های بی کیفیت از بین سایر توت ها باید جداسازی شود و تنها توت های آبدار و شیرین باید باقی بمانند. وجود توت های کال و نرسیده و یا شاخ و برگ باعث می شود مزه شیره توت تغییر کند. بعدا با استفاده از روش استخری و یا در داخل ظروف مشخص بسته به حجم توت و شیره توت مورد نیاز این توت ها شسته می شود. توت شسته شده را داخل ظروف و یا دیگ های بزرگ می ریزند و مقداری آب معمولا به اندازه حجم توت و یا حتی کمتر و تنها به اندازه ای که میوه ته نگیرد به توت ها اضافه می شود. توجه داشته باشید که میزان زیاد آب باعث می شود زمان بیشتری را برای آماده شدن شیره توت نیاز داشته باشید چون توت بر اثر حرارت خودش آب می اندازد بنابراین بهتر است ظرفی که انتخاب می کنید حجم بیشتری داشته باشد. ظروف را باید روی شعله ملایم قرار داده و درب ظرف را محکم ببندید. بر اثر حرارت میوه توت له می شود و شیره خود را به آب پس می دهد. توصیه می شود در زمان جوش آمدن آب و شرع به له شدن توت ها حتما با استفاده از وسیله ای مانند خود کفگیر توت ها را له کنید و مرتبا هم بزنید تا کاملا همه توت ها له شود . این کار باعث می شود تا همه خواص توت به آب داده شود. در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان هیچ نوع موادی نباید به شیره توت اضافه شود. شکر، نبات، گلاب و سایر موادی که برخی اضافه می کنند تنها کیفیت شیره را از آن گرفته اند. وقتی به خوبی توت پخته و له شد زیر شعله را خاموش کنید و اجازه دهید شیره خنک شود. حالا باید با استفاده از توری های ریز برای تصفیه شیره استفاده شود. برای این کار برخی از ظروف مختلف و برخی توری های پارچه ای را توصیه می کنند که به نظر توری های پارچه ای بهتر است. زیرا می توانید آن را فشرده کنید و سریع تر شیره را تصفیه کنید. نهایتا توری را می توانید جایی قرار داده تا تمامی شیره باقی مانده در داخل ظرفی دیگر جمع شود و شیره اصلی که در داخل ظرفی جمع اوری کرده اید را دوباره روی حرارت ملایم قرار داده و حرارت دهید. معمولا در روش سنتی یک بار کار تصفیه توت انجام می شود اما برخی از خانواده های حرفه ای تر این کار را چندین بار انجام می دهند که این موضوع باعث خوش رنگ تر شدن شیره توت می شود. عمل جوشاندن شیره توت را تا زمانی که شیره غلیظ و کش دار شود ادامه دهید. بهتر است شیره توت کمی شل باشد البته نه به اندازه ای که رقیق به نظر برسد. شیره توت معمولا زمانی که سرد شود کمی خودش را می گیرد و سفت تر می شود. شیره را پس از اینکه سرد شد داخل ظروف شیشه ای ترجیحا ریخته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. در نظر داشته باشید که روش سنتی تولید شیره توت ممکن است کمی متفاوت در برخی از مطالب عنوان شود ولی بصورت کلی به همین شکل بود که عنوان شد.

روش صنعتی تولید شیره توت امروزه و با توجه به شناخت خواص و ویژگی های شیره توت ، این معجون مشتری زیادی دارد و نمی توان با روش های سنتی این حجم از مشتری را پاسخگو بود. ضمن اینکه تولید شیره توت تنها برای استفاده بصورت مستقیم خوراکی مد نظر قرار ندارد و برای مقاصد دیگری نیز مانند تهیه انواع کیک و شیرینی و دسر نیز استفاده می شود که نیاز به حجم بالای تولید شیره انگور را ضروری می کند. هر چند روش صنعتی تولید شیره توت از همه نظر نسبت به روش سنتی بیشتر توصیه می شود که دلایل آن در ادامه تشریح خواهد شد. برای تهیه شیره توت در روش صنعتی و یا مکانیزه دستگاه ها و فرآیند های مختلفی وجود دارد. همانند بسیاری از صنایع مختلف دستگاه ها و ماشین آلات تولید شیره توت و یا انواع شیره دیگر نیز هر روز در حال توسعه و بهبود است و امروزه از دستگاه های تمام مکانیزه و یا اتوماسیون شده برای تولید شیره توت استفاده می شود که شیره بسیار با کیفیت و مقوی در این روش تولید می شود. در شرکت خرما سیاه به عنوان یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین شرکت های تولید انواع شیره و خشکبار در ایران از جدیدترین دستگاه ها و ماشین آلات تولید شیره برای تهیه شیره توت سالم و مغذی استفاده می شود. در شرکت خرما سیاه برای تهیه شیره توت از روشی که در ادامه توضیح داده می شود استفاده می شود و ممکن است فرآیند صنعتی سایر کارخانه ها متفاوت باشد . شرکت خرما سیاه به منظور تهیه با کیفیت ترین توت ها در سراسر ایران از بهترین کارشناسان مواد غذایی بهره گرفته است. این شرکت با شناسایی و پیش خرید توت های سفید و یا سیاه درجه یک آب دار و شیرین اقدام به جمع آوری این توت ها از بهترین نقاط ایران نموده و بدون اینکه این توت ها مدت زمانی زیادی در انبار های تمام مکانیزه شرکت خرما سیاه نگهداری شوند بلافاصله اقدام به سورت بندی و تمیز کردن توت ها می شود.

ایا شیره توت برای دیابت مضر است

 

شست شو و سورت بندی توت در این فرآیند تمامی توت های بی کیفیت ، شاخ و برگ ها و سایر اضافات از توت ها گرفته می شود. سپس توت ها به روش شناور شسته می شوند. شستشوی شناور توت ها باعث می شود که توت های سبک و بی کیفیت و سایر مواد اضافی داخل توت ها شناسایی و جمع اوری شده و از سایر توت ها جدا شوند چرا که توت های با کیفیت اغلب ته نشین می شوند. توت سالم برای شستشوی نهایی بوسیله نوار نقاله وارد دستگاه شستشو و بوسیله پاشش آب و بدون هیچ نوع اضافاتی شستشوی نهایی می شود.

حرارت دادن توت و تصفیه توت سپس توت وارد محفظه هایی می شود و آب با درجه حرارت بین 45 تا 65 درجه به آن اضافه می شود و حدود 2 ساعت در این حالت می ماند.این کار باعث می شود که مواد قندی و مواد معدنی توت و ویتامین های توت به آب پس داده شود بدون اینکه بر اثر حرارت بالا این مواد از بین بروند. بعد از دو ساعت این توت ها از صافی هایی بسیار دقیق عبور داده می شوند و با استفاده از دستگاه پرس برای خوب له شدن و عبور مناسب توت از صافی توت ها تحت فشار ملایم از صافی عبور داده می شوند. این کار باعث می شود که تفاله توت ها به همراه هسته ها در یک سمت باقی بماند و شیره گرفته شده در داخل محفظه های دیگر قرار بگیرد. تفاله توت باقی مانده را معمولا دوباره فرایند قبلی را بر رویش اجرا می کنند تا یک بار دیگر نیز مواد باقی مانده در توت که این بار فشرده هم شده به آب داده شود و دوباره تصفیه می شود. البته این دو مرحله از هم بصورت جداگانه انجام می شود و شیره توت به دست آمده در مرحله اول با مرحله دوم ترکیب نمی شود. نهایتا شیره توت به دست آمده در مرحله اول تحت عنوان شیره توت درجه یک و شیره توت به دست آمده در مرحله دوم به عنوان شیره توت درجه دو بسته بندی و به فروش می رسد. شیره توت بر خلاف شیره انگور اسیدیته ندارد و به همین دلیل مرحله اسیدیته بر روی آن انجام نمی شود. اما برای شفاف تر شدن و روشن تر شدن شیره توت مرحله شفاف سازی روی شیره توت انجام می شود.

شفاف سازی شیره توت مرحله شفاف سازی تنها رد روش صنعتی و مکانیزه انجام می شود و در روش سنتی خبری از این مرحله نیست در حالی که اهمیت بسیاری زیادی دارد. در این روش در صنعت با اضافه کردن بنتونیت که یک ماده مجاز است بارهای الکتریکی غیر همنام در سطح شیره توت جذب می شود . این کار باعث می شود تا رسوبی که در شیره توت ایجاد شده است گرفته شود تا رنگ شیره توت شفاف تر شود. در نظر داشته باشید که در هیچ مرحله ای نباید از هیچ نوع ماده ای استفاده شود. چه این ماده مجاز و خوراکی باشد و چه ماده شیمیایی و غیر خوراکی . در این صورت کیفیت شیره از دست خواهد رفت و حتی در صورت اضافه شدن شکر و یا مواد قندی به دلیل قند بالای شیره توت می توان کالری بسیار بیشتر و قند فوق العاده بالایی پیدا کند که خطرناک خواهد بود.

تغلیظ شیره توت شیبره حاصله در مراحل قبل با استفاده از پمپ های مخصوص به دیگ هایی به نام دیگ خلاء پمپاژ می شود. در این مرحله شیره توت در حرارت ملایم و غیر مستقیم حرارت می بیند و به دلیل خلاء بودن دیگ ها مرحله پخت و غلیظ سازی شیره توت خیلی سریع تر و بهتر از روش سنتی انجام می شود. استفاده از این نوع روش حرارت دهی برای تولید شیره توت با کیفیت فوق العاده اهمیت دارد زیرا باعث می شود تا مواد مغذی و انواع املاح مفید توت بدون هیچ آسیبی در شیره توت باقی بماند. پس از اینکه شیره توت به مقدار لازم غلیظ شد فرآیند حرارت دهی تکمیل و برای بسته بندی و برچسب زنی وارد مرحله بعد می شود.

بسته بندی و برچسب زنی با توجه به اینکه شرکت خرما سیاه شیره توت تولیدی خود را برای اهداف صادراتی و داخلی بسته بندی می کند در این مرحله توسط دستگاه بسته بندی شیره توت در ظروف مختلف و با حجم های مختلف از 250 گرمی تا 2 کیلوگرمی برای توزیع داخلی و در پلاستیک های مخصوص و یا ظروف بزرگ برای صادرات بسته بندی می شود. به منظور نگهداری بهتر معمولا از ظروف پلاستیکی استاندارد برای بسته بندی شیره توت استفاده می شود. نهایتا ظروف آماده به مرحله جت پرینت و برچسب زنی ارسال و در این مرحله برچسب هایی با مشخصات زمان تولید، زمان انقضا، شرایط نگهداری، خواص شیره توت، میزان مواد موجود در شیره توت، آرم استاندارد و علائم بین المللی و شماره پروانه ساخت و نهایتا علامت تجاری خرما سیاه بر روی محصولات درج می شود و برای توزیع به انبارهای مکانیزه شرکت انتقال داده می شود.

تفاوت شیره توت سنتی و شیره توت صنعتی گرفتن شیره توت به منظور استفاده از خواص توت در همه فصول بوده و این امر مستلزم رعایت برخی از مهم ترین فاکتورها برای حفظ این منابع در شیره توت می باشد. در روش سنتی اغلب متاسفانه اصول بهداشتی در برداشت توت، نگهداری توت و حتی پخت شیره توت استفاده نمی شود. مرحله سورت بندی و تفکیک توت سالم و غیر سالم بصورت غیر حرفه ای انجام می شود و در دیگ های نا مناسب اغلب شیره توت پخت می شود. ضمن اینکه در روش سنتی برخی از افراد اقدام به اضافه کردن مواد آهکی و همچنین شکر و یا نبات به شیره می کنند که این باعث نا سالم شدن محصول شیره توت می شود. نکته دیگر اینکه حرارت مستقیم به توت و شیره توت تا 130 درجه یا حتی بیشتر باعث می شود بسیاری از مواد قند، ویتامین ها و حتی بسیاری از املاح معدنی توت از بین برود. رنگ تیره تر شیره توت سنتی نسبت به صنعتی بازگو کننده همین موضوع است. صرف نظر از اینکه برخی از افراد به شیره توت مواد افزودنی دیگری نیز اضافه می کنند که در این بحث جایی برای توضیح ندارد. اما در روش صنعتی بخصوص روش های تمام مکانیزه و یا اتوماسیونی نه تنها بهترین نوع توت انتخاب و مرحله سورت بندی و تفکیک نیز هست بلکه حرارت غیر مستقیم و گرفتن شیره توت با حرارت کم و با پرس های مخصوص باعث می شود تا تمامی خواص توت به شیره انتقال داده شود و از توت نهایت استفاده بشود. حرارت کم در زمان آماده سازی شیره توت باعث می شود هیچ یک از منابع مفید توت از بین نرود، مرحله شفاف سازی تمامی ناخالصی های نهایی را از شیره توت می گیرد و مهم ترین اینکه هیچ فرآیند دستی و غیر استانداردی در این کار استفاده نمی شود و سیکل تولید شیره توت کاملا بسته و بهداشتی است. ضمن اینکه در روش صنعتی نحوه نگهداری توت و همچنین شیره توت مشخص و در شرایط مطلوب انجام می شود، شیره دارای تاریخ تولید و انقضا است و همین امر باعث می شود تا به راحتی بتوان زمان تولید محصول را تشخیص داد و محصول تازه استفاده کرد. برند خرما سیاه افتخار دارد که به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان ایران و جهان در حوزه شیره توت و انواع شیره، خشکبار و خرما توانسته در سطح بازارهای بین المللی هم با توجه به انجام انواع ازمایشات و دقت در انتخاب محصول به عنوان محصول نمونه ایرانی شناخته شود و همواره در سطح داخلی و خارجی مشتریان پر و پا قرص و دائمی داشته است.

خواص شیره توت شیره توت تمامی خواص و ویژگی های خود میوه توت را به شرط رعایت روش اصولی در تولید آن خواهد داشت. شیره توت از قدیم و در طب اسلامی و ایرانی به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای سلامتی و تقویت بدن شناخته شده است. شیره توت دارای طبیعی گرم است و بخصوص برای افراد دارای مزاج سرد بسیار مناسب است. شیره توت هم همانند شیره انگور و خرما از بهترین معجون ها برای درمان کم خونی به دلیل داشتن آهن زیاد شناخته شده است و شیره میکس این سه نوع شیره و حتی شیره انجیر می تان بهترین درمان برای کم خونی و فقر آهن باشد. وجود انواع ویتامین های گروه B در شیره توت موجب تقویت اعصا، رفع استرس و اضطراب و مقوی استخوان ها و قوای بدنی است. شیره توت همچنین به فیبر توت را تا حدودی با خود دارد و خود شیره توت نیز برای مشکلات گوارشی بسیار توصیه می شود. شیره توت ویتامین A فراوانی دارد که برای پوست، مو، ناخن و چشم مفید است و همچنین مانع خواب رفتگی دست و پا و گرفتگی عروق می شود و به همین دلیل برای عملکرد قلب نیز مفید است. از شیره توت به عنوان دارویی برای درمان سرگیجه و سر درد هم استفاده می شود . شیره توت انتی اکسیدان فراوانی دارد که برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی و کاهش کلسترول خون مفید است. شیره توت البته خواص بسیار زیاد دیگری هم دارد که از جمله آنها می توان حفظ سلامت کبد و طحال، تصفیه خون، بهبود حافظه، انرژی زا بودن، تقویت کننده عمومی بدن، بهبود انفولانزا و سرما خوردگی و غیره را می توان نام برد. البته باید به یاد داشته باشید که شیره توت به خودی خود دارای مقدار زیادی کالری و همچنین میزان زیادی قند است بخصوص اگر افرادی با اضافه کردن شکر این موضوع را حادتر نکرده باشند، بنابراین شیره توت برای افراد دیابتی، افراد چاق و افرادی که پتانسیل قند خون و چاقی دارد باید با احتیاط مصرف شود. ضمن اینکه طبع بسیار گرمی شیره توت دارد و برای افرادی که طبع گرم دارد می تواند باعث بروز علائم حساسیت و دانه های پوستی شود و باید با مسهل مصرف شود.

گروه خرما سیاه افتخار دارد با داستن بهترین کادر و کارشناسان و همچنین استفاده از جدیدترین روش ها و دستگاه های تولید انواع شیره از جمله شیره توت صاحب یکی از معتبرترین علائم تجاری در شیره توت در ایران و جهان بوده و با افتخار آماده پیش فروش و عقد قرارداد فروش انواع شیره به مشتریان خود می باشد.

 

حدیث هفته / امام صادق علیه السلام: مرد در خانه و نسبت به خانواده اش نيازمند رعايت سه صفت است هر چند در طبيعت او نباشد: خوشرفتارى، گشاده دستى به اندازه و غيرتى همراه با خويشتن دارى.

مصرف روزانه سيب به علت كند كردن روند جذب قند در بدن موجب كنترل قند خون در مبتلايان به ديابت در طول روز مي شود كه اين امر نقش مهمي در كاهش بروز عوارض اين بيماري طي روز در مبتلايان مي شود. سيب از جمله ميوه ها و منابع غني فيبر است كه به علت داشتن پكتين و داشتن شاخص قندي كمتري نسبت به ساير ميوه ها به عنوان يك ميان وعده مناسب بويژه در مبتلايان به ديابت به شمار مي رود.

دانشمندان ادعا کردند که خوردن انگور مي‌تواند براي بهبود ديابت و بيماري‌هاي قلبي مفيد باشد. دانشمندان ادعا کردند که خوردن انگور مي‌تواند براي بهبود عملکرد قلب، کاهش ميزان تاثير فاکتورهاي خطرزا براي بيماري‌هاي قلبي و نشانگان متابوليک مفيد باشد. انگور يک ماده غذايي پر انرژي است و علت شيريني آن محتواي بالاي قندي است که در اين ميوه وجود دارد نکته جالب در رابطه با قند موجود در انگور اين است که قند انگور سبب افزايش تدريجي و به آهستگي قند خون نمي‌شود و بنابر اين نگراني افراد ديابتي در مورد قند انگور بي مورد است و مي توانند براحتي از انگور و محصولات آن استفاده کنند.

 

 

قند موجود در توت سفيد براي كساني كه مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد. به همين علت به آنها توصيه مي‌شود به جاي قند، چاي را با توت خشك بخورند.اين ميوه خوشمزه داراي آنتي‌اكسيداني به نام آنتوسيانيد است. آنتي‌اكسيدان موجود در اين ميوه فوايد بسياري براي سلامتي دارد كه يكي از آنها كاهش ميزان كلسترول بد خون و جلوگيري از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي است.نقش ديگر آنتي‌اكسيدان‌ها پيشگيري از سرطان است، به همين دليل مصرف توت براي پيشگيري از سرطان توصيه مي‌شود.توت سفيد حاوي فيبر فراواني است، به همين دليل ملين خوبي است.توت در سهل كردن جريان ادرار نيز نقش دارد.مصرف اين ميوه وزن را كاهش مي‌دهد.

ایا شیره توت برای دیابت مضر است

 

 

 

انجیر، قند زیادی دارد. 50 درصد انجیر خشک را قند تشکیل می دهد. همچنین منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و ویتامین های C , B , A است. انجیر منبع غنی فیبر غذایی می باشد. لیگنین یک نوع فیبرغذایی غیرمحلول است که به مقدار زیاد در انجیر وجود دارد و نقش عمده ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد. از انجیر می توان در رژیم های غذایی خاص مثل رژیم کم چربی، کم سدیم، پرفیبر، کاهش وزن، دیابتی استفاده کرد.

 

 

خربزه دارای قند های گلوکز و لولوز بوده که قندهای بسیار ساده بوده بنابراین به راحتی در بدن جذب می شود به همین سبب باعث بالا رفتن قند خون می شود و بنابراین به افراد مبتلا به دیابت و افراد چاق خوردن آن توصیه نمی شود. این میوه دارای ویتامین A بوده و در ترمیم و بازسازی سلول ها و زخم ها نقش مهمی دارد. میوه آبداری است که برای سنگ های کلیه و مثانه بسیار مفید است. همچنین برای معالجه یبوست نیز توصیه می شود.

 

 

خوردن زیاد هندوانه برای طحال زیان آور است. هندوانه سرشار از پتاسیم است و خوردن آن برای افراد دیابتی مفید نیست زیرا باعث افزایش قند خون می شود. آب هندوانه به عنوان خنکی برای بیماران مبتلا به تب و بیماری های عفونی مفید است. آنتی اکسیدان های موجود در هندوانه می توانند رادیکال های آزادی که به علت اکسیداسیون کلسترول و تنگ شدن دیواره عروق خونی ایجاد می شوند را غیر فعال و از بروز بیماری های قلبی و عروقی و سکته جلوگیری کند .

 

 

ترکيبات شيميايي خرما شامل ساکاروز 25 درصد، گلوکز 50 درصد، مواد‌آلبومينوئيدي آب و پکتين است. خرما ويتامين‌هايي مانند A، B، C، E و مقاديري املاح معدني دارد.  ترکيب آن درصد گرم ميوه تازه، شامل 163 کالري انرژي، 9/0 گرم پروتئين، 3/0 گرم چربي، 38 گرم گلوسيد، 30 ميلي‌گرم فسفر، 3/1 ميلي‌گرم آهن، 51 ميلي‌گرم کلسيم و 10 ميلي‌گرم ويتامين C است. . به ياد داشته باشيد که خرما به علت داشتن قند زياد که بخش بيشتر آن قند ساده است، در صورت مصرف زياد و با افزايش انرژي مصرفي ممکن است باعث چاقي شما شود. افراد ديابتي و يا کساني که سابقه ديابت در خانواده آنها وجود دارد، ‌بايد تعادل را در مصرف خرما حفظ کنند.

 

 

موز دارای سه نوع قند طبیعی (ساکاروز، فروکتوز و گلوکز) است که به همراه سلولز (فیبر) موجود در آن، باعث افزایش فوری و مستمر انرژی می گردد.پژوهشها ثابت کرده است که تنها دو عدد موز برای تأمین انرژی لازم جهت ۹۰ دقیقه فعالیت بدنی سخت، کفایت می کند. و به همین دلیل است که موز، میوه شماره یک ورزشکاران برتر جهان است. موز کاملا رسیده ماده ای تولید میکند بنام تی اِن اِف که توان مقابله با سلولهای غیر عادی (سرطانی) را دارد ، هر چه موز رسیده تر باشد لکه های قهوه ای رنگ روی پوست آن بیشتر میشود هر چه این لکه های قهوه ای بیشتر باشند، سیستم ایمنی بدن را بیشتر افزایش میدهند

 

 

خلاصه خوردن سیب -توت سفید – انجیر و حتی انگور برای افراد دیابتی مشکل چندانی ندارد اما این افراد باید در خوردن هندوانه خربزه – موز و انگور دقت بیشتری نمایند.

 

 


مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی

 

«فروکتوز» نوعی قند موجود در میوه‌ها است که می‌تواند روی افراد دیابتی و اشخاص دارای اضافه وزن، تاثیر منفی داشته باشد اما با این حال میانه‌روی در مصرف میوه‌های فصلی نظیر انبه و انگور و خوردن مقادیر اندکی از آنها مانعی ندارد.

 

 

متخصصان تغذیه و سلامت افراد دیابتی را به خوردن انواع خاصی از میوه‌ها تشویق می‌کنند که نه تنها برای بدن مفید هستند بلکه به کنترل انسولین خون نیز کمک می‌کنند.

 

 

فهرستی از میوه‌های مفید برای کنترل انسولین در بیماران دیابتی عبارتند از:

– گریپ فروت قرمز که یکی از سالم‌ترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای افراد دیابتی است و مصرف روزانه نصف این میوه توصیه می‌شود.

 

 

– مصرف انواع توت‌ها نیز به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و فیبر خوراکی زیاد و ویتامین‌های مختلف برای سلامت این بیماران موثر است.

 

 

– هندوانه و طالبی نیز به دلیل دارا بودن ویتامین‌های B و C و بتاکاروتن و پتاسیم نیز برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود.

 

 

– میوه دیگری که مصرف آن برای دیابتی‌ها توصیه می‌شود، هلو است که سرشار از ویتامین‌های A‌ و C، پتاسیم و فیبر خوراکی است.

 

 

– زردآلو نیز از میوه‌های تابستانی سرشار از فیبر خوراکی و ویتامین A است که ذخیره کربوهیدرات آن، پایین و خوردن آن برای افراد دیابتی مفید است.

 

 

– سیب بخصوص پوست آن، حاوی آنتی‌اکسیدان و منبع غنی از فیبر خوراکی و ویتامین C است.

 

 

– مصرف گلابی و کیوی و پرتقال نیز به دلیل داشتن پتاسیم و فیبر خوراکی فراوان و کربوهیدرات اندک برای افراد دیابتی توصیه می‌شود.

 

جام جم سرا: قند و شکر برخلاف قندهای نشاسته‌ای از گروه قندهای ساده است. یعنی بلافاصله پس از مصرف، قند خون را بالا می‌برد و به همین دلیل به افرادی که در اثر تزریق بیش از حد انسولین یا کار و فعالیت زیاد یا در اثر شوک، قند خون‌شان افت کرده آب قند می‌دهند.

چون این قند به خصوص اگر شربت گلوکز باشد بسرعت و حتی از طریق دهان هم قابلیت جذب داشته و به افزایش قند خون کمک می‌کند اما شیره خرما، انگور، توت و انجیر چون در مقایسه با قند و شکر علاوه بر قندهای ساده و زودجذب حاوی انواع بیشتری از قندهای پیچیده و دیرجذب و قند میوه هستند بتدریج قند خون را بالا می‌برند اما مصرف زیاده از حد آن چاق‌کننده و کالری‌زاست و برخلاف باور عامه مردم که معتقدند شیره‌ها چون طبیعی‌اند رژیمی هستند، این موضوع صحت ندارد و مصرف آن برای بیماران مبتلا به دیابت محدودیت یا منع مصرف دارد.

از سوی دیگر اگر بخواهیم بگوییم که قند شیره طبیعی است، قند و شکر هم از نیشکر و چغندر قند به دست می‌آید و طبیعی است.

در نتیجه این ملاک سنجش خوبی برای اثبات این باور نیست ولی چون شیره نسبت به قند و شکر این مزیت را دارد که کمتر مراحل تصفیه را گذرانده و تا حدودی حاوی فیبرهای گیاهی و مواد مغذی است، می‌توان آن را جایگزین قند و شکر مصرفی روزانه کرد.

اما چرا در پی مصرف زیاد انواع شیره‌ها تهوع و دلزدگی احساس می‌شود؟ در مراحل استحصال و تصفیه قند و شکر، مواد فیبری قند استخراج می‌شود و آنچه که می‌ماند واحدهای قندی است و به همین دلیل ما قادریم مقدار زیادی از آن را میل کنیم بدون آن‌که از مصرف چنین حجمی مطلع باشیم اما هر گاه بخواهیم خرما، شیره میوه‌ها، عسل یا میوه‌های شیرین تازه یا خشک را به مقدار زیاد میل کنیم، سیستم اطلاع‌دهنده آنها که همان مواد فیبری است جلوی اشتهای کاذب ما را گرفته و گاهی احساس تهوع و دلزدگی از مواد شیرین در ما ایجاد خواهد شد.

 

عسل بهتر از شیره

 

عسل مانند دیگر مواد قندی چاق‌کننده و انرژی‌زاست بخصوص آن‌که اغلب عسل‌های موجود در بازار یا از نوع تغذیه‌ای هستند یعنی زنبور علاوه بر شهد گل‌ها و گیاهان از شربت و شکری که در مجاورت کندو قرار داده می‌شود، عسل تولید می‌کند که حاوی شکر بالایی است یا احتمال دارد عسل از نوع تقلبی باشد یعنی زنبور در تهیه آن هیچ دخالتی ندارد و این محصول اغلب از ترکیب گلوکز تجاری، شکر، اسید سیتریک، اسانس و دیگر مواد افزودنی به دست می‌آید و فوق‌العاده برای بیماران دیابتی مضر است اما اگر عسل طبیعی تک‌گل اصل گیرتان آمد این محصول به دلیل خواص درمانی بالا ضمن این‌که در مقایسه با شیره میوه‌ها حرارتی ندیده و خواص تغذیه‌ای زیادی دارد، ارجحیت مصرف داشته اما این دلیل قانع‌کننده‌ای برای افراط در مصرف عسل نمی‌شود.

 

توت میوه‌ای پرخاصیت و البته پركالری است. یكصد گرم توت كه تقریبا معادل یك فنجان است حاوی 61 كالری انرژی است. هر فنجان توت حاوی 0.9 گرم پروتئین است. البته باید توجه داشت كه پروتئین توت، پروتئین گیاهی است. این حجم توت 1.1 گرم چربی دارد و حاوی 16 میلی‌گرم كلسیم است. میزان كلسیم توت قابل توجه است. بد نیست بدانید میزان توصیه شده‌ كلسیم 800 میلی‌گرم در روز است.

یكصد گرم توت همچنین حاوی 0.8 میلی‌گرم آهن،280 واحد بین‌المللی ویتامین آ ، 0.02 میلی‌گرم ویتامین بی یك ، 0.06 میلی‌گرم ویتامین بی 2 ،1.1 میلی‌گرم ویتامین B3 و 16 میلی‌گرم ویتامین c است. توت همچنین حاوی مقادیر بالایی آب، فیبر، تانن و منیزیم است. بد نیست بدانید هر 100گرم توت خشك 360 كالری انرژی تولید می‌كند.شیره توت سفید ماده‌ای است بسیار شیرین که از آب توت سفید به دست می‌آید. اغلب صاحبان باغ‌‌‌‌های توت برای استفاده از خواص توت سفید در فصول دیگر و افزایش ماندگاری به دو روش سنتی اقدام به فراوری آن می نمایند .با دلگرم همراه باشید.

 

ایا شیره توت برای دیابت مضر است

 

 

 

توت شیرین طبع گرم و مرطوب دارد.

 

توت ها منبع خوبی از فیتونوترینتی توانا به نام رزوراترول(resveratrol) هستند که در انگور نیز یافت می شوند. محققان معتقد هستند که با کمک این ماده ی غذایی گیاهی می توانند هم از بروز سرطان ها پیشگیری کنند و هم این که با سرطان ها بجنگند.

توت ها به دلیل وجود رزوراترول می توانند موجب افزایش طول عمر افراد شوند. در مطالعات متعددی نشان داده شده است که رزوراترول موجود در توت ها موجب افزایش طول عمر موش ها شده است.

تصفیه ی خون

 

در طب چینی، توت ها به عنوان یک عامل تصفیه ی خون در نظر گرفته می شوند، به این معنا که خون را تمیز کرده، تولید آن را افزایش داده و به طور کلی موجب تقویت کل سیستم خونی می شود.

تقویت کلیه ها

 

در طب چینی این عقیده وجود دارد که توت سفید موجب تقویت عملکرد کلیه ها می شود.

مفید برای معده و کبد

 

یکی دیگر از باورهای موجود در طب چینی این است که توت سفید به طور موثری می تواند کبد را پاک و تمیز کند.خوردن توت سفید برای زخم معده نیز مفید است.

درمان یبوست

 

توت به علت دارا بودن مقادیر بالای فیبر در درمان یبوست موثر است.

فواید توت سفید برای مو

 

در خیلی از کشورها از توت ها برای درمان و علاج سفید و یا خاکستری شدن زودرس موها استفاده می شود.

مصرف توت در دیابت

 

قند موجود در توت سفید برای کسانی که مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد. به همین علت به آنها توصیه می‌شود به جای قند، چای را با توت خشک بخورند.

آنتی اکسیدان قوی

 

این میوه خوشمزه دارای آنتی‌اکسیدانی به نام آنتوسیانید است. آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه فواید بسیاری برای سلامتی دارد که یکی از آنها کاهش میزان کلسترول بد خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.نقش دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها پیشگیری از سرطان است، به همین دلیل مصرف توت برای پیشگیری از سرطان توصیه می‌شود.توت سفید حاوی فیبر فراوانی است، به همین دلیل ملین خوبی است.توت در سهل کردن جریان ادرار نیز نقش دارد.

فواید توت در کاهش وزن

 

مصرف این میوه وزن را کاهش می‌دهد. طبق یافته‌های پژوهشگران فیبرهای نامحلول موجود در توت کالری جذب شده در بدن را کاسته و موجب کاهش وزن می‌شود.

موثر در درمان کم خونی

 

توت حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین c و آهن است، از این رو مصرف آن برای کسانی که کم‌خونی دارند توصیه می‌شود.

منبع غنی ویتامین B

 

توت به علت داشتن انواع ویتامین‌های گروه B در کاهش و رفع ترس، عصبانیت، خمودی، اضطراب و هیجان موثر است.

منبع ویتامین A

 

ویتامین A موجود در توت باعث رشد ناخن‌ها و تقویت چشم می‌شود.

فواید توت برای کودکان و سالمندان

 

به خاطر داشتن کلسیم و فسفر در توت خشک برای لثه کودکان مفید است و تأمین کننده انرژی برای سالمندان است.

موثر در درمان سرفه و آسم

 

برگ و میوه توت برای رفع سرفه مفید می باشد.برگ و میوه توت برای کسانی که آسم دارند مفید می باشد.

مصرف توت در اسید اوریک بالا

 

کسانی که اسید اوریک یا اوره دارند بهتر است به جای قند از توت خشک استفاده کنند.

مصرف توت در بارداری و شیردهی

 

مصرف انواع توت در بارداری ممکن است منجر به بروز حساسیت در جنین شود. لذا مصرف توت خشک در بارداری هیچ منعی نداشته و فواید بسیاری دارد.همچنین مصرف توت در شیردهی باعث افزایش شیر مادر میشود.

ایا شیره توت برای دیابت مضر است

 

چای برگ درخت توت

 

در چین، با برگ درخت توت سفید چای تهیه کرده و معتقدند که این چای به افراد کمک می کند تا بهتر ببینند و بهتر بشنوند.همچنین دم کرده برگ درخت توت خون را خنک می‌کند و التهاب را فرو می‌نشاندبرگ درخت توت صاف کننده خون و خون‌ساز می باشدکسانی که رماتیسم دارند از چای برگ درخت توت برگ و میوه توت استفاده نمایید.

بهترین زمان مصرف توت

 

بهترین زمان مصرف توت قبل از غذا و با معده خالی است.به طور کلی بهترین موقع خوردن توت، صبح ناشتا و یا عصر در فاصله غذای ظهر و شام است که زود هضم می شود و مواد غذایی آن بهتر جذب بدن می شود.معمولا اگر روی غذاهای سنگین مخصوصا گوشتی، آن را بخورند هضم آن مشکل می شود و تولیدنفخ در شکم و روده ها می کند.

 

کسانی که گرم مزاج هستند از خوردن توت خودداری کنند. (بنا به گفته ابوعلی سینا) در صورتی که می‌خواهند بخورند بهتر است بعد از یک ساعت یا ۲ ساعت کمی سکنجبین بنوشند.در هنگام حاملگی از مصرف انواع توت خودداری کنید زیرا ممکن است ایجاد حساسیت کند.زیاده روی در مصرف توت منجر به دل درد و اسهال میشود.

 

 

 

 

ایا شیره توت برای دیابت مضر است

 

 

توت سفید (white mulberry) که در ایران به اختصار «توت» خوانده می‌شود، میوه‌ایست کوچک، شیرین و آبدار که در فصل بهار می‌رسد و میوه درخت توت است.

 

درخت توت درختی است بزرگ و مقاوم که در بیشتر مناطق آب و هوایی می‌روید به همین دلیل است که این درخت را می‌توان در بیشتر کشورها مشاهده کرد. ارتفاع درخت توت به 20 متر و قطر آن به یک متر می‌رسد. از مشخصات جالب توجه درخت توت، دارا بودن پوست زرد (یا نارنجی) در زمستان است که البته این حالت بیشتر در درختان جوان مشاهده می‌شود.

از برخی از درختان توت که فقط گل‌های نر تولید می‌کنند (میوه نمی‌دهند)، به عنوان درخت زینتی سایه‌دار استفاده می‌کنند.

میوه توت شامل 10 تا 16 گونه می‌باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به توت سفید، توت سیاه، توت قرمز، شاه‌توت و … اشاره نمود. توت سیاه با وجود این که کاملاً شبیه شاه‌توت است، اما میوه‌ای شیرین و تا حدی لزج دارد. توت سیاه از قرن‌های بسیار دور در منطقه غرب آسیا وجود داشته و از زمان امپراتوری روم، به اروپا برده شد.

بنا بر اعلام بخش سلامت و منابع انسانی، 24 میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2 هستند و 180 هزار نفر از آنان دچار نارسایی کلیه هستند. این مشکل با روند رو به رشد چاقی ارتباط مستقیم دارد و بیشترین جمعیت در معرض این خطر را کودکان تشکیل می‌دهند.

محققان انستیتوی سالک می‌گویند، افرادی که در معرض خطر دیابت هستند باید خوردن توت‌فرنگی را در کنار دیگر میوه‌ها، در برنامه غذایی خود قرار دهند. برای خوردن فیستین که به موش‌ها داده شد، باید روزانه 37 عدد توت‌فرنگی خورده شود.

تحقیقات نشان داده مصرف توت‌فرنگی‌ نه تنها از ابتلا به نارسایی کلیه‌ها پیشگیری کرده بلکه از ابتلا به اشکال متفاوت سرطان مانند سرطان کبد نیز پیشگیری می‌کند. به گفته پزشکان این امر به خاطر آن است که این میوه دارای مقادیر فراوانی کلسیم، فیبر، منیزیوم، پتاسیم و ویتامین C است.

افراد دیابتی به منظور پیشگیری از افزایش قند خون‌شان معمولا پرهیزهای زیادی می‌کنند که یکی از آنها استفاده از توت خشک به جای قند در نوشیدن چای است. قند موجود در توت، سوربیتول است که با اینکه برای کبد بسیار مفید است .

به دلیل اینکه بخشی از قند سوربیتول از متابولیزه شدن توسط کبد اصطلاحا فرار می‌کند و وارد خون می‌شود، اهمیت بسیاری در بیماران دیابتی دارد چرا که سوربیتول می‌تواند وارد فضای خلفی عدسی چشم شود و به دلیل دارا بودن بار اسمزی بالا، موجب افزایش فشار داخل کره چشم شود. افرادی که در مراحل پیشرفته بیماری دیابت هستند در معرض کاتاراکت و فشار داخل چشمی قرار دارند.

این تصور که توت و کشمش از قند و شکر بسیار سالم‌تر است منجر به این سوء تفاهم شده که می‌توان به هر میزان دلخواه توت و کشمش به جای قند و شکر مصرف کرد. مصرف کشمش و توت – با وجود اینکه سالم‌تر از قند و شکر است- نباید بدون حساب و کتاب باشد. اصولا مصرف قندهای ساده در بیماران دیابتی نباید از 5 درصد کل کالری رژیم بیشتر باشد.

در این میان منکر نیستیم که به جای قند و شکر (با رعایت سقف حداکثر 5 درصد کالری)، همان بهتر که از میوه‌های خشک شده مانند کشمش استفاده کرد چرا که کشمش سوربیتول کمتری نسبت به توت دارد و به کاتاراکت و فشار داخل چشم در بیماران دیابتی کاری ندارد.

 

 

 

توت سفید یکی از میوه های شیرینی است که برای افراد دیابتی مضر نیست و جایگزین بسیار عالی برای قند در کنار چای است

افراد دیابتی رژیم غذایی مخصوصی دارند و باید در خوردن خوراکی ها بسیار احتیاط کنند, حتی مصرف برخی میوه ها برای آنها مضر است. در این بخش می خواهیم برخی از بی ضررترین میوه های شیرین برای دیابتی ها را به شما معرفی کنیم. با نیک صالحی همراه باشید در ادامه مطلب.

سیب از جمله میوه ها و منابع غنی فیبر است که به علت داشتن پکتین و داشتن شاخص قندی کمترینسبت به سایر میوه ها به عنوان یک میان وعده مناسب بویژه در مبتلایان به دیابت به شمار می رود.دانشمندان ادعا کردند که خوردن انگور می‌تواند برای بهبود دیابت و بیماری‌های قلبی مفید باشد.

دانشمندان ادعا کردند که خوردن انگور می‌تواند برای بهبود عملکرد قلب، کاهش میزان تاثیر فاکتورهای خطرزا برای بیماری‌های قلبی ونشانگان متابولیک مفید باشد.

انگور یک ماده غذایی پر انرژی است و علت شیرینی آن محتوای بالای قندی است که در این میوه وجوددارد نکته جالب در رابطه با قند موجود در انگور این است که قند انگور سبب افزایش تدریجی و بهآهستگی قند خون نمی‌شود و بنابر این نگرانی افراد دیابتی در مورد قند انگور بی مورد است و می توانندبراحتی از انگور و محصولات آن استفاده کنند .

ایا شیره توت برای دیابت مضر است

 

قند موجود در توت سفید برای کسانی که مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد.به همین علت به آنها توصیه می‌شود به جای قند، چای را با توت خشک بخورند.این میوه خوشمزه دارای آنتی‌اکسیدانیبه نام آنتوسیانید است.

آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه فواید بسیاری برای سلامتی دارد که یکی از آنها کاهش میزان کلسترول بد خون وجلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.نقش دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها پیشگیری از سرطان است، به همین دلیل مصرف توتبرای پیشگیری از سرطان توصیه می‌شود.توت سفید حاوی فیبر فراوانی است، به همین دلیل ملین خوبی است.توت در سهل کردنجریان ادرار نیز نقش دارد.مصرف این میوه وزن را کاهش می‌دهد.

انجیر، قند زیادی دارد.

 

۵۰ درصد انجیر خشک را قند تشکیل می دهد.همچنین منبع خوبی از پتاسیم ، منیزیم ، کلسیم ، فسفر و ویتامین های C , B , A است.انجیر منبع غنی فیبر غذایی می باشد.لیگنین یک نوع فیبرغذایی غیرمحلول است که به مقدار زیاد در انجیر وجود دارد و نقش عمده ای در جلوگیریو رفع یبوست دارد.از انجیر می توان در رژیم های غذایی خاص مثل رژیم کم چربی ، کم سدیم ، پرفیبر ، کاهشوزن ، دیابتی استفاده کرد.

خربزه دارای قند های گلوکز و لولوز بوده که قندهای بسیار ساده بوده بنابراین به راحتی در بدن جذب میشود به همین سبب باعث بالا رفتن قند خون می شود و بنابراین به افراد مبتلا به دیابت و افرادچاق خوردن آن توصیه نمی شود.این میوه دارای ویتامین A بوده و در ترمیم و بازسازی سلول ها و زخم ها نقش مهمی دارد.میوه آبداری است که برای سنگ های کلیه و مثانه بسیار مفید است.همچنین برای معالجه یبوست نیز توصیه می شود.

خوردن زیاد هندوانه برای طحال زیان آور است .هندوانه سرشار از پتاسیم است و خوردن آن برای افراد دیابتی مفید نیست زیرا باعث افزایش قند خون می شود.آب هندوانه به عنوان خنکی برای بیماران مبتلا به تب و بیماری های عفونی مفید است.آنتی اکسیدان های موجود در هندوانه می توانند رادیکال های آزادی که به علت اکسیداسیون کلسترول و تنگ شدن دیوارهعروق خونی ایجاد می شوند را غیر فعال و از بروز بیماری های قلبی و عروقی و سکته جلوگیری کند.

ترکیبات شیمیایی خرما شامل ساکاروز ۲۵ درصد، گلوکز ۵۰ درصد، مواد‌آلبومینوئیدی آب و پکتین است.خرما ویتامین‌هایی مانند A، B، C، E و مقادیری املاح معدنی دارد.ترکیب آن درصد گرم میوه تازه، شامل ۱۶۳ کالری انرژی، ۹/۰ گرم پروتئین، ۳/۰ گرم چربی، ۳۸ گرم گلوسید، ۳۰میلی‌گرم فسفر، ۳/۱ میلی‌گرم آهن، ۵۱ میلی‌گرم کلسیم و ۱۰ میلی‌گرم ویتامین C است..

به یاد داشته باشید که خرما به علت داشتن قند زیاد که بخش بیشتر آن قند ساده است، در صورتمصرف زیاد و با افزایش انرژی مصرفی ممکن است باعث چاقی شما شود.افراد دیابتی و یا کسانی که سابقه دیابت در خانواده آنها وجود دارد، ‌باید تعادل را در مصرف خرما حفظکنند.

موز دارای سه نوع قند طبیعی (ساکاروز، فروکتوز و گلوکز) است که به همراه سلولز (فیبر) موجود در آن، باعثافزایش فوری و مستمر انرژی می گردد.پژوهشها ثابت کرده است که تنها دو عدد موز برای تأمین انرژی لازم جهت۹۰ دقیقه فعالیت بدنی سخت، کفایت می کند.و به همین دلیل است که موز، میوه شماره یک ورزشکاران برتر جهان است.

موز کاملا رسیده ماده ای تولید میکند بنام تی اِن اِف که توان مقابله با سلولهای غیر عادی (سرطانی) رادارد ، هر چه موز رسیده تر باشد لکه های قهوه ای رنگ روی پوست آن بیشتر میشود هر چهاین لکه های قهوه ای بیشتر باشند، سیستم ایمنی بدن را بیشتر افزایش میدهند خلاصه خوردن سیب -توت سفید –انجیر و حتی انگور برای افراد دیابتی مشکل چندانی ندارد اما این افراد باید در خوردن هندوانه خربزه – موزو انگور دقت بیشتری نمایند.

فهرستی از میوه های شیرین برای دیابتی ها و کنترل انسولین در بیماران دیابتی عبارتند از: – گریپ فروت قرمز که یکی از سالم‌ترینو مناسب‌ترین گزینه‌ها برای افراد دیابتی است و مصرف روزانه نصف این میوه توصیه می‌شود.– مصرف انواع توت‌ها نیز به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و فیبر خوراکی زیاد و ویتامین‌های مختلف برای سلامت این بیمارانموثر است.

هندوانه و طالبی نیز به دلیل دارا بودن ویتامین‌های B و C و بتاکاروتن و پتاسیم نیز برای بیماراندیابتی توصیه می‌شود.– میوه دیگری که مصرف آن برای دیابتی‌ها توصیه می‌شود، هلو است که سرشار از ویتامین‌های A‌ و C، پتاسیمو فیبر خوراکی است.

– زردآلو نیز از میوه‌های تابستانی سرشار از فیبر خوراکی و ویتامین A است که ذخیره کربوهیدرات آن، پایین وخوردن آن برای افراد دیابتی مفید است.– سیب بخصوص پوست آن، حاوی آنتی‌اکسیدان و منبع غنی از فیبر خوراکی و ویتامین C است.– مصرف گلابی و کیوی و پرتقال نیز به دلیل داشتن پتاسیم و فیبر خوراکی فراوان و کربوهیدرات اندک برایافراد دیابتی توصیه می‌شود.

در کنار حذف مواد قندی ساده لازم است مصرف مصرف فیبر غذایی افزایش پیدا کند که بیشتر در پوست میوه جات مثل پوست خیار و پوست سیب وجود دارد همچنین از میان نان ها، نان سنگک برای دیابتی ها مناسب تر است.

بیش از ۱۰ درصد جمعیت کشور را افراد مبتلا به دیابت تشکیل می دهند.

یک عضو هیات علمی دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بیش از ۱۰ درصد جمعیت کشور را افراد مبتلا به دیابت تشکیل می دهند، شیوه زندگی مردم را علت اصلی افزایش آمار ابتلا به دیابت دانست و تاکید کرد:« ذائقه کودکان ما از سنین کم به مصرف مواد شیرین آشنا می شود لذا در بزرگسالی تمایل زیادی به مصرف شیرینی جات پیدا می کنند.»

دکتر سید مرتضی صفوی با بیان اینکه بیش از ۱۰ درصد جمعیت کشور را افراد مبتلا به دیابت تشکیل می دهند، گفت: « در سال های ۸۴ تا ۸۶ که در دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت فعالیت داشتم تصور نمی کردیم آمار ابتلا به دیابت چنین رشدی داشته باشد. متاسفانه شیوه زندگی مردم علت اصلی افزایش آمار ابتلا به دیابت است و مردم توجهی به میزان مصرف مواد قندی خود ندارند.»

وی ادامه داد: «درحال حاضر مصرف قند و شکر و مواد قندی مثل مربا، شربت، نوشابه ، نبات، آبنبات، شکلات و شیرینی در کشور ما بالاست و همین زیاده روی در مصرف باعث شده ذائقه کودکان ما از سنین کم به مصرف مواد شیرین آشنا شده و در بزرگسالی تمایل زیادی به مصرف شیرینی جات داشته باشند.»

وی ادامه داد: «معمولا اگر قند خون ناشتای فرد دیابتی در حد ۱۱۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد می توانیم با رژیم غذایی آن را کنترل کنیم ولی وقتی قندخون فرد بالاتر از این مقدار باشد لازم است پزشک برای کنترل قند خون فرد دیابتی دارو تجویز کند و زمانی که مقدار قند خون فرد خیلی بالا باشد و کنترل آن با دارو ممکن نباشد برای فرد انسولین تجویز می کنیم.»

دکتر صفوی درباره غذاهایی که اثرات سوء بر قند خون دارد؛ گفت: « مواد قندی ساده مثل قند و شکر، مربا، شربت و عسل که خیلی زود قندخون را بالا می برد باید از برنامه غذایی فرد دیابتی حذف شود و مصرف قندهای مرکب مثل خرما ، کشمش، انجیر و توت خشک جایگزین این مواد شود. در کنار حذف مواد قندی ساده لازم است مصرف مصرف فیبر غذایی افزایش پیدا کند که بیشتر در پوست میوه جات مثل پوست خیار و پوست سیب وجود دارد همچنین از میان نان ها، نان سنگک برای دیابتی ها مناسب تر است.»

وی درباره میوه هایی که دیابتی ها باید از مصرف آن پرهیز کنند، گفت:« میوه هایی که قند بالایی دارند مثل خربزه ، موز، طالبی، انگورعسگری قند بالایی دارند و باید از مصرف آنها پرهیز کنند ولی میوه هایی که شیرین نیستند مثل سیب گلاب و سیب درختی و یا خیار برای دیابتی ها بسیار مناسب است و می توانند مانند افراد عادی بین دو تا چهار سهم از این میوه ها را استفاه کنند. هر سهم به اندازه یک پرتقال یا سیب درشت است.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایا شیره توت برای دیابت مضر است
ایا شیره توت برای دیابت مضر است

0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قیمت انجیر در شیراز x بخوانید...