اوقات فراغت چه کار کنیم

دوره مقدماتی php
اوقات فراغت چه کار کنیم
اوقات فراغت چه کار کنیم

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

اوقات فراغت زمانی است که فرد وظایف خود را انجام داده و فرصتی در اختیار دارد تا به فعالیت‌های مورد علاقه‌اش بپردازد. تغییرات در سبک زندگی، بازنشستگی، تغییر شغل، فارغ‌التحصیل شدن از مدرسه و دانشگاه یا تغییر در شرایط خانواده مانند ازدواج فرزندان و غیره سبب می‌شود وقت آزاد بیشتری در اختیار داشته باشید. این اوقات ارزشمند برای افرادی که هیچ برنامه‌‌ی خاصی برای بهره‌گیری از این زمان‌ها ندارند، بسیار خسته‌کننده و عذاب‌‌آور است. در این نوشته سعی داریم شما را با ۱۰ کار جذاب و سرگرم‌کننده برای پر کردن اوقات فراغت آشنا کنیم.

اوقات فراغت چه کار کنیم

دوره مقدماتی php

استفاده‌ی فعال و مفید از اوقات فراغت باعث افزایش انرژی، خلاقیت، اشتیاق و احساس مفید بودن می‌شود و به شما برای دور کردن حس ناخوشایند و آزاردهنده‌ی بی‌کاری و بی‌فایده بودن از خود کمک می‌کند. استعدادهای نهفته خود را کشف کنید و تجربه‌های مختلف به دست آورید.

در این مقاله به راه‌کارهای گوناگونی برای پر کردن اوقات فراغت‌ با فعالیت‌های مفید و رضایت‌بخش اشاره شده است که با به‌ کارگیری آنها می‌توانید بهترین بهره را از این زمان ببرید.

اوقات فراغت زمانی برای شما مفید خواهد بود که کاملا واضح و روشن بدانید چگونه می‌خواهید از آن استفاده کنید. در واقع تنها کسی که می‌داند شما از چه چیز لذت می‌برید، خودتان هستید و فقط با انتخاب شما این زمان می‌تواند مفید باشد. روی کارهایی تمرکز کنید که واقعا دوست دارید و احساس رضایت و خشنودی به شما می‌دهد.

کار مفید را برای خود تعریف کنید. استراحت، رویاپردازی و حتی بیکاری، اگر به حس خوب و رضایت شما از زندگی منجر شوند؛ همه فعالیت‌های مفیدی هستند.

فهرستی تهیه کنید؛ از آرزوهای همیشه خود در زندگی و کارهایی که به شما احساس آرامش، مفید بودن، جوانی، شادی و رضایت می‌‌دهند و آن‌طور که دوست دارید فعالیت‌هایتان را اولویت‌بندی کنید.

با داشتن برنامه می‌دانید قرار است روزتان چگونه بگذرد و در نتیجه از تمام وقت خود استفاده‌ی بهینه می‌کنید.

اگر بیش از حد به فکر مفید سپری کردنِ این اوقات باشید، دچار اضطراب می‌شوید و این زمان ارزشمند را از دست خواهید داد. اوقات فراغت برای بازیابی انرژی از دست رفته و بازسازی جسم و روح شماست. باید آزاد و رها و با آسودگی خاطر از تمام این لحظات استفاده کنید؛ بنابراین آن‌ را فقط به خود اختصاص دهید و در فعالیت‌های مورد علاقه‌تان غرق شوید. خود را از کارتان جدا و دنیای مجازی را تعطیل کنید. تلفن و موبایل، تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر و پاسخ دادن به ایمیل‌ها و پیام‌ها آرامش شما را برهم می‌زنند و استرس ایجاد می‌کنند؛ در عوض این زمان را به خیال‌پردازی و فکر کردن به رویاها و هدف‌هایتان در زندگی اختصاص دهید.

استفاده از برنامه‌های خودآموز کامپیوتر برای یادگیری زبان، مطالعه‌ی کتاب، نوشتن داستان کوتاه یا نمایش‌نامه، کارهای دستی، عکاسی، آشپزی یا یادگرفتن یک کار جدید می‌تواند حس مفید بودن را به شما القا کند و باعث کاهش استرس روزمره‌تان شود.

الان وقت آن است که از این زمان استفاده کنید و کارهایی را انجام دهید که همیشه در زندگی به آنها علاقمند بودید، ولی به بهانه‌ی نداشتن وقت کافی، هیچوقت سراغ آنها نرفتید.

یک راه عالی برای استفاده‌ی مفید از اوقات فراغت، کشف چیزهای جدید است. کارهایی را تجربه کنید که تا به حال انجام نداده‌اید. بدین ترتیب اوقات فراغت شما به مسیری برای خودشناسی تبدیل شده و به رشد شما منجر می‌شود. علاوه بر این باعث می‌شود به گسترش آگاهی‌ها و پاسخ دادن به حس کنجکاوی‌‌ خود علاقمند بمانید.

به‌ سراغ انجام کارهایی بروید که ۱۰ سال پیش به آنها علاقمند بودید؛ خواهید دید انجام آنها چه احساس متفاوتی به شما می‌دهد و چه اتفاقات جالبی را رقم خواهد زد.

از چالش تازه کردن علاقه‌مندی‌های خود لذت ببرید و به دنبال فعالیت‌ها و تجربه‌هایی باشید که شما را هیجان‌زده و پُرانرژی می‌کند.

زمانی از اوقات فراغت خود را به شرکت در امور خیرخواهانه اختصاص دهید. این کار علاوه بر اینکه احساس مفید بودن به شما می‌دهد، دربردارنده‌ی لذتی است که با هیچ لذت دیگری قابل مقایسه نیست و گاهی بیشتر از کارهایی که برای راضی کردن خود می کنیم، ما را خوشحال‌ می‌کند.

کمک به دیگران می‌تواند به شکل کار داوطلبانه در یک مؤسسه‌ی خیریه باشد یا کمک به یک دوست برای موفقیت در انجام کارش باشد. این کار را در مکان‌ها و زمان‌های مختلف انجام دهید تا در تجربه‌ها، افرادی که ملاقات می‌کنید و مهارت‌هایی که کسب می‌کنید تنوع ایجاد شود.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که دوروبرتان را با وسایل غیرضروری پُر کرده‌اید؛ این اوقات بهترین زمان برای رها شدن از آنها است. جمع‌وجور کردن و نظافت این وسایل وقت قابل توجهی می‌گیرد. وسایل خود را بیشتر و دقیق‌تر بررسی کنید. لوازم غیرضروری را جمع‌آوری و به افراد محتاج اهدا کنید. با خلاص شدن از آنها وقت آزاد بیشتری به دست می‌آورید.

یادگیری یک لذت است. لذت مطالعه و یادگیریِ بدون فشار و فارغ از دلایل همیشگی (مثل یادگیری برای کسب نمره، نگه داشتن شغل یا ترفیع) را با هیچ توجیهی نباید از خود دریغ کرد.

هنگامی‌ که با توجه به علاقه‌ی خود و صرفا برای کسب لذت، موضوعی را برای یادگیری انتخاب کنید، می‌توانید از آن لذت ببرید. این نوعِ یادگیری، ممکن است بی‌ارتباط با امور روزانه باشد؛ با این حال مطمئن باشید برایتان مفید خواهد بود، چون توانایی شما را برای درک بهتر جهان بالا می‌برد و باعث می‌شود با دید تازه‌ای به امور نگاه کنید و در فعالیت‌های روزانه به راه‌حل‌های جدید و خلاقانه دست یابید. علاوه بر این شما را به مهارت‌های جدید مجهز می‌کند که ممکن است در آینده به کارتان بیاید.

اوقات فراغت بهانه‌ی خوبی است که به سرگرمی و وقت‌گذرانی بپردازید. سرگرمی‌ها به شما فرصت می‌دهند ذهن‌ خود را فعال نگه دارید و خلاق باشید، اطلاعات خود را گسترش دهید، مهارت‌هایتان را بهبود ببخشید، تمرکز کنید و سخت‌کوش باشید. به علاوه هنگامی که در پیچیدگی‌های کار غرق می‌شوید احساس مفید بودن دارید و از وجود خود لذت می‌برید.

از آشپزی و باغبانی لذت ببرید. این فعالیت‌ها بسته به نگاه شما می‌توانند مسئولیتی خسته‌کننده و مشکل یا نوعی سرگرمی و تفریح تلقی شود که حس خوبی به شما می‌دهد.

کتاب آشپزی را باز کرده و غذاهای جدید را امتحان کنید؛ یا داخل یخچال و کابینت‌ها را نگاه کنید و به دنبال دستورِ غذایی با مواد اولیه‌ی موجود باشید.

انجام امور باغبانی و پرورش گیاهان نیز تجربه‌ای لذت‌بخش است. باغچه را دوباره بیارایید یا گیاهان آن‌ را تغییر دهید. کاکتوس‌ها گیاهان شگفت‌انگیزی هستند که هم گل‌های زیبا و هم طول عمر زیادی دارند. می‌توانید کاشت گیاهانی را امتحان کنید که سریع رشد می‌کنند یا در پخت‌و پز قابل استفاده هستند.

کارهای دستی از دیگر سرگرمی‌های مفیدی است که می‌توانید در اوقات فراغت انجام دهید. با صرف وقت برای کارِ دست‌ساز، احساس خوبی درباره‌ی خود و توانایی‌هایتان به دست می‌آورید.

حیوانات همدم فوق‌العاده‌ای برای پر کردن اوقات فراغت هستند. کاهش استرس و آرامش، احساس امنیت، فعالیت بیشتر و عدم احساس تنهایی از مزایای داشتن حیوان خانگی است. حیوانات به مراقبت دائم و منظم احتیاج دارند و شما مجبور می‌شوید برای کارهای روزمره‌ی خود برنامه‌ریزی داشته باشید تا زمانی را به وی اختصاص دهید.

اگر تا به حال حیوان خانگی نداشته‌اید، وقت آن است که به فروشگاه حیوانات محل زندگی خود سری بزنید و مسئولیت نگهداری یکی از آنها را به عهده بگیرید. با این کار علاوه بر اینکه نیازهایش را برطرف کرده و زندگی او را نجات می‌دهید، از پیوند عمیق و پایداری که بین شما ایجاد می‌شود و وقت‌گذرانی با او لذت می‌برید.

اوقات فراغت چه کار کنیم

اوقات فراغت بهترین زمان برای تمرکز بر معنویت است. فارغ از اینکه شما فردی مذهبی هستید یا نه، معنویت قسمت مهمی از زندگی انسان است و توجه به این بخش از وجودتان، از مفیدترین کارهایی است که می‌توانید برای خود انجام دهید. هر روز زمانی را به انجام اموری اختصاص دهید که به ارتقا معنویت کمک می‌کند.

برای بالا بردن جنبه‌ی معنوی وجودتان، اندیشیدن به هدف زندگی و ساختن تصویر مناسب‌تری از آن در ذهن کارهای مختلفی می‌توانید انجام دهید. برای مثال فعالیت‌های داوطلبانه یا خدمات اجتماعی، دعا کردن، مطالعه‌ی کتاب‌های الهام‌بخش، قدم زدن در طبیعت، تفکر در سکوت و شرکت در فعالیت‌های مذهبی.

مدیتیشن (فن تسلط بر ذهن) هم به آرامش ذهن و جسم شما کمک شایانی می‌ٰکند. ذهن همواره پُر است از هیاهوی افکار، آرزوها، خاطره‌ها، هیجان‌ها و زمزمه‌های معمول که اثرات منفی آنها غیرقابل انکار است.

بیست دقیقه در مکانی آرام بنشینید و نفس بکشید. بر نحوه‌ی تنفس خود تمرکز کنید، تا ۱۰ بشمارید و سپس از ابتدا شروع کنید. در ذهنتان تصویری آرام‌بخش و زیبا تجسم کنید. ذهن شما زمانی آرام می‌گیرد که هیچ فکری در آن وجود نداشته باشد. بعد از چند هفته، تأثیرات مثبت تمرکز بر معنویت از قبیل آرامش بیشتر و تمرکز بهتر را کاملا احساس خواهید کرد.

خود را از دیگران پنهان نکنید. دیدن دوستان از بهترین و هیجان‌انگیزترین کارهایی است که می‌توانید در اوقات فراغت انجام دهید. در دسترس باشید و با دوستان‌ و اقوام‌ بیشتر وقت بگذرانید. روابط اجتماعی به اندازه‌ی تنهایی و خلوت با خود، برای شما لازم است. با شرکت در اجتماعات مختلف این فرصت را پیدا می‌کنید که لحظه‌های خوبی داشته باشید، افکارتان را با دیگران در میان بگذارید؛ از تعامل با آنها انرژی بگیرید و از هجوم افکار منفی و مزاحم در امان بمانید. حتی اگر زیاد مشتاق نیستید که روابط اجتماعی داشته باشید، زمان کوتاهی را در طول هفته به این کار اختصاص دهید.

برگرفته از:wikihow.com

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

مدیریت اصولی زمان را بیاموزید تا در زمانی کمتر، چندین برابر بیشتر کار کنید و دیگران را مبهوت عملکرد خود کنید

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

سلام خانم سلیمی . ممنون از مطلب زیباتون

از توجه‌تون سپاسگزارم

عالی بود

ممنون از همراهی‌تون

گفته بود که وقت بیشتری با حیوانات بزاریم یکم با فرهنگ ما فرق داره ولی درکل کارآمد بود

از وقتی که برای مطالعه‌ی این مقاله گذاشتید ممنونم

بهره‌وری و مدیریت زمان

سناریوی مصور چیست و چطور به پیشرفت کسب‌وکارتان کمک می‌کند؟

یادداشت برداری؛ مزایا و روش تهیه یادداشت‌های مفید و کارآمد

آموزش تندخوانی با کنار گذاشتن ۶ اشتباه رایج هنگام مطالعه

نظریه هدف گذاری لاک؛ ۵ اصل برای تعیین اهداف معنی‌دار و چالش‌برانگیز

قانون ۲۰/۸۰ برای بهبود بهره وری و مدیریت زمان

آخرین مطالب

چرا نباید فرزندانمان را بیشتر از همسرمان دوست داشته باشیم؟

۵ نکته درباره نوشیدن شیر، انواع شیر و بهترین زمان مصرف آن

معرفی کتاب جزء از کل؛ رمانی پرچالش از استیو تولتز

چیزهایی که مدیران منابع انسانی باید از بازی تاج و تخت یاد بگیرند

کارشناسی ارشد علوم انسانی؛ رشته‌ها، دروس و ضرایب آزمون

ترین های جهان


گران ترین کشورهای جهان برای زندگی

بهترین هتل های جهان؛‌ ۲۵ هتل حیرت‌انگیز دنیا

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟

عجیب ترین مکان های دنیا که شما را شگفت‌زده خواهند کرد

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید


بهترین کشور برای تحصیل کدام است؟

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

زمانی که از سر کار به خانه برمی‌گردید و یا آخر هفته در خانه حضور دارید، می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید. کارهایی که می‌توانند یک روز یا یک هفته‌ی هیجان‌انگیز را به همراه بیاورند. در این مطلب ۱۴ فعالیت مختلف برای اوقات فراغت را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. بخوابید

خوابیدن در برخی موارد بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. پس از یک روز کاری بسیار سخت و یک هفته‌ی پر دردسر، خوابیدن در آخر هفته تمام خستگی‌ها را از بین می‌برد.

اوقات فراغت چه کار کنیم

۲. ورزش کنید

ورزش کردن در باشگاه یا پارک روحیه‌ی شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که روز یا آخر هفته‌ی خوبی داشته باشید.


۳. دوستان خود را ببینید

ملاقات با دوستان یکی از هیجان‌انگیزترین کارهایی است که می‌توانید در آخر هفته انجام دهید.


۴. یک مطلب بامزه بخوانید

مطالعه کردن یک مطلب خنده‌دار می‌تواند سوژه‌ی خوبی برای صحبت کردن یا خندیدن به شما بدهد.

۵. یک چیز جدید یاد بگیرید

همیشه زمان برای یادگیری یک چیز جدید وجود دارد. سعی کنید یک موضوع جدید هرچند کوچک را یاد بگیرید.


۶. به تمیز کردن خانه یا خودروی خود مشغول شوید

همیشه یک وسیله که نیاز به تمیز کردن دارد را مشاهده خواهید کرد. این وسیله می‌تواند یکی از لوازم منزل یا خودروی شخصی خودتان باشد. سعی کنید در آخر هفته آن‌را تمیز کنید.

۷. نامه بنویسید

در حال حاضر کسی نامه نمی‌نویسد و همه در شبکه‌های اجتماعی مختلف با یکدیگر در ارتباط هستند. در برخی موارد نوشتن باعث می‌شود که احساسات خود را بهتر بیان کنید.


۸. با مادر و پدر خود تماس بگیرید

اگر از مادر و پدر خود دور هستید، می‌توانید در آخر هفته با آن‌ها تماس بگیرید و کمی صحبت کنید.


۹. زمانی را در طبیعت بگذرانید

سفر به طبیعت یا رفتن به پارک یک آخر هفته‌ی بسیار خوب را به همراه می‌آورد.

۱۰. کارهای داوطلبانه انجام دهید

شرکت کردن در پروژه‌های داوطلبانه مانند انجام دادن کارهای خیریه هم یک فعالیت خوب برای آخر هفته یا اوقات فراغت است.

۱۱. درباره‌ی آینده‌ی خود فکر کنید

در زمان‌های بی‌کاری بهتر است درباره‌ی اهداف زندگی خودتان فکر کنید. با داشتن برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید به هدف‌های خود دست پیدا کنید.

۱۲. یک فیلم یا سریال خنده‌دار تماشا کنید

تماشا کردن فیلم یا سریالی خنده‌دار به همراه دوستان می‌تواند ذهن شما را از مشکلات مختلف دور کند.

۱۳. کاری را انجام دهید که از آن دوری می‌کنید

زمان بی‌کاری فرصت مناسبی برای انجام دادن کارهایی است که تمایلی به آن‌ها ندارید. سعی کنید که این کارها را انجام دهید.

اوقات فراغت چه کار کنیم

۱۴. یک مطلب خوب را درشبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید

یک مطلب طنز، ویدیوی جالب و یک خبر را با دیگران به اشتراک بگذارید.

منبع: Inc

 + 
یک
 = 
3

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

با خدا حرف بزنیم

من اینقدر تو تعطیلات کتاب خونم کار های مختلف کردم پیش مامانم بودم که دیگه کاری ندارم فیلم هم زیاد دیدم کلکسیون هم جمع کردم خونه تمیز کردم و……
دیگه کاری به فکرم نمی رسه، دگه حوصله ندارم خستمه!!!!
اگه میشه راه هایی جدید پیشنهاد بدین.
با تشکر.

خوندن کتاب و رمان هم میتونه جالب باشه

بسیار عالی بود
بخصوص شماره ی۸.۵.۱۲

۱۵. قرآن بخوانید

عالی.ممنون وقت میزارین

نمایش پی نوشت ها:

1 ـ بحارالانوار ، ج 78 ، ص 319 .
2 ـ محمد محمدی ری شهری ، میزان الحکمه ، ج 4 ، ص 2804.
3 ـ سنن ابن ماجه ، ج 2 ، ص 1376.
4 ـ عبدالواحد تمیمی آمدی ، غرر الحکم و درر الکلم ، ح 5642.
5 ـ همان ، ح 9684.
6 ـ شیخ صدوق ، الخصال ، ص 393 .
7 ـ حسن بن علی بن شعبه ، تحف العقول عن آل الرسول ، ص 239.
8 ـ غرر الحکم و درر الکلم ، ح 9743 .
9 ـ بحارالانوار ، ج 78 ، ص 112.



یکی از مسائلی که جوانان موفق به آن اهمیت بسیاری می‌دهند زمان‌بندی درست اوقات فراغت‌شان است.

دهه سوم زندگی هر فردی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا زمانی است که تصمیمات مهمی در این دوره از زندگی گرفته می‌شود. جوانان اصولا در این بازه زمانی انتخاب می‌کنند که تا چه مقطعی تحصیلات خود را ادامه دهند، توانایی‌های خود را در چه شغل‌هایی محک بزنند و در نهایت شغل ایده‌آل‌شان را انتخاب کرده و دنبال کنند.

به عبارتی دهه سوم زندگی را می‌توان زمانی توصیف کرد که هر جوانی سعی می‌کند اولین گام‌های خود را در کسب و کار برداشته و آینده‌اش را بسازد. یکی از مواردی که ممکن است جوانان از آن غافل شده و به درستی آن را استفاده نکنند اوقات فراغتشان است.

هر یک از ما معنی متفاوتی از موفقیت داریم اما اصولا جوانان موفقیت را در شادمانی، سلامتی، داشتن روابط اجتماعی قوی و زندگی متعادل می‌بینند. طبق گفته متخصصان، اینکه چطور از اوقات فراغتتان استفاده کنید می‌تواند به رشد توانایی‌هایتان کمک بسزایی کرده و شما را در رسیدن به خواسته‌هایتان یاری بخشد. نویسنده کسب و کار، لین تیلور گفته است:

اوقات فراغت چه کار کنیم

اگر از زمان فراغت برای برطرف کردن خستگی‌تان استفاده کرده و به تغذیه مناسب و فعالیت‌های ورزشی بپردازید می‌توانید به مرحله‌ای برسید که همیشه پر انرژی در محل کارتان حاضر شده و برای رسیدن به موفقیت انگیزه‌ی بیشتری داشته باشید.

وی ادامه داده است:

در نظر داشته باشید که یک ذهن خلاق و بدن سالم باعث می‌شود تا بهترین عملکرد را داشته باشید. همچنین دانستن اینکه توانسته‌اید عملکرد خوبی در محل کارتان داشته باشید به شما شهامت اینکه از اوقات فراغت‌تان بهتر استفاده کنید را داده و می‌توانید علایق‌تان را مصمم‌تر دنبال کنید. این موضوع باعث می‌شود تا میان زندگی شخصی و کارتان به یک تعادل مناسب برسید.

دانستن اینکه باید از اوقات فراغت‌تان به درستی استفاده کنید قدم اولی است که به شما در کسب موفقیت بیشتر کمک می‌کند اما ممکن است که در نحوه انتخاب فعالیت مناسب در اوقات فراغت مردد باشید. به همین دلیل قصد داریم ۱۶ کاری که جوانان موفق در زمان‌های فراغتشان به انجام آنها مشغول هستند را با هم مرور کنیم. ادامه مقاله را با زومیت دنبال کنید:

همراه بودن خانواده یا دوستانتان، در زمان تحصیل یا حضور در محل کارتان معمولا امکان پذیر نیست. به همین دلیل باید از اوقات فراغت‌تان برای سپری کردن زمان با کسانی که به فکر شما بوده و به شما اهمیت می‌دهند استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که تشویق شدن برای رسیدن به رویاهایتان توسط افرادی که شما را دوست دارند می‌تواند در بیشتر شدن انگیزه برای فعالیت بیشتر، تاثیر بسزایی داشته باشد.

خیلی از افراد موفق با وجود برنامه سنگین کاری که دارند زمانی را در میان فعالیت‌های روزانه خود به ورزش اختصاص می‌دهند. این کار کمک می‌کند تا در کنار داشتن سلامتی جسمی، انرژی مثبتی نیز جذب کنند؛ انرژی که قادر است از نظر روحی نیز به آنها در رسیدن به بهترین سطح عملکرد کمک کند. شما می‌توانید در اوقات فراغتتان به انجام دوچرخه‌سواری، اسکی، شنا، پیاده‌روی یا دیگر فعالیت‌های خوب ورزشی بپردازید.

در زندگی روزمره، بیشتر با استرس و اضطراب رو به رو می‌شویم که می‌توانند روی ما تاثیر منفی بگذارند. فعالیت‌های ورزشی با آدرنالینی که تولید می‌کنند می‌توانند ما را از این استرس‌ها دور سازند و به زندگی ما هیجان بخشند. به همین دلیل افراد موفق به انجام تمرین‌های ورزشی مشغول می‌شوند.

جوانان موفق همیشه نسبت به مسائل مختلف کنجکاو هستند و علاقه دارند بیشتر بدانند. آنها با مطالعه، ثبت نام در دوره‌های آموزشی، تحقیق در اینترنت و استفاده از تجربیات دیگران سعی می‌کنند بر میزان دانششان بیفزایند.

در نظر داشته باشید این اقدام برای هر جوانی فوق العاده مفید است زیرا زمانی که بخواهند وارد کسب و کاری شوند هرچه دانش آنها بیشتر باشد احتمال استخدامشان افزایش می‌یابد.

جوانان همیشه علاقه‌مند هستند تا بدانند چگونه دیگر جوانان موفق در زمینه‌هایی مانند تکنولوژی توانسته‌اند مسیر رشد را طی کرده و دستاوردهای بسیاری داشته باشند. تیلور در این زمینه می‌گوید:

آنها در اوقات بیکاریشان به این موضوع فکر می‌کنند که چگونه بخت با آنها یار شده و می‌توانند در حرفه‌ای که به آن علاقه دارند به موفقیت برسند. البته این موضوع تنها به این دلیل نیست که با موفقیت بیشتر بتوانند به خودروی بهتر یا خانه بزرگ‌تری دست یابند بلکه به این دلیل است که آنها می‌خواهند تغییراتی را ایجاد کنند و از نظر حرفه کاریشان به آزادی‌هایی دست یابند. افراد موفق به شدت خواهان بهتر شدن شرایطشان هستند؛ چه در کار و چه در زندگی شخصی.

جوانان موفق می‌دانند که تنها دانستن در زمینه‌ای آنها را با دیگران متمایز نخواهد ساخت. به همین دلیل شروع به یادگرفتن بیشتر در آن زمینه کرده و از طریق مطالعه، آزمایش‌ها و گذراندن دوره‌های پیشرفته سعی می‌کنند تا مهارت‌هایشان را افزایش دهند.

استراتژیست کسب و کار، بری سالتزمن در این مورد گفته است:

جوانانی که دهه سوم عمر خود را سپری می‌کنند می‌دانند که چه توانایی‌هایی دارند و می‌توانند در چه زمینه‌ای متمایز از دیگران باشند. به عبارتی برای جوانان این مهم است که بتوانند در زمینه‌ای به مهارت بسیار بالا دست یابند.

یکی از موضوعاتی که باید در نظر داشته باشید این است که استرس کاری می‌تواند از میزان عملکرد شما بکاهد. فعالیت‌هایی مانند رفتن به محیط‌های سرسبز و به دور از هیاهوی شهری باعث می‌شود بتوانید استرس و اضطرابتان را کاهش داده و از نظر روحی و جسمی به شرایط ایده‌آل‌تان بازگردید.

در واقع مطالعات نشان داده است که گذراندن وقت و پیاده‌روی‌های گروهی در محیط‌های سرسبز به رفع خستگی روحی و جسمی شما کمک می‌کند.

از نظر متخصصان یکی از بهترین روش‌ها برای گذراندن وقت با دوستان یا خانواده، میل کردن غذا به شکل دسته‌جمعی است. تیلور می‌گوید:

یک شام معمولی گروهی، مخصوصا با دوستان صمیمی از اولویت‌هایی است که باید در انتهای روز کاری یا آخر هفته انجام دهید.

خوردن غذای سالم به سلامت جسمی شما کمک می‌کند و گذراندن زمان با دوستان یا خانواده باعث خواهد شد تا انرژی مثبت بگیرید. داشتن یک رژیم غذایی سالم به شما در عملکرد کاریتان نیز کمک خواهد کرد و انرژی لازم برای انجام کار را به شما می‌دهد.

همچنین با مشکلات و بیماری‌ها نیز رو به رو نخواهید شد. به گفته‌ی لیزا دفازیو، متخصص تغذیه، وعده‌های صبحانه و ناهارتان روی خلاقیتی که در طول روز خواهید داشت تاثیر می‌گذارند.

اصولا جوانان دارای روابط اجتماعی قوی هستند و می‌دانند که برای موفقیت به داشتن دوستان با نفوذ نیاز است. به همین دلیل سعی می‌کنند در اوقات فراغت‌شان این روابط را قوی‌تر کرده و حتی دوستان جدیدی نیز به دست آورند.

افراد موفق می‌دانند که گاهی اوقات نیاز است برای دقایقی روال یک زندگی عادی را دنبال کرد. رایان کان، نویسنده کتاب‌های کسب و کار می‌گوید:

انجام فعالیت‌های خودجوش می‌تواند نشان دهنده این باشد که شما توانایی تبدیل شدن به یک مدیر قدرتمند و خلاق را دارید. شما می‌توانید در یک لحظه ایده خلاقانه‌ای را پرورش داده و سپس آن ایده را به دنیای واقعی بیاورید. در واقع چنین حرکاتی، مولفه‌های یک مدیر باهوش و خلاق است.

مسافرت می‌تواند کمی پرهزینه باشد اما جالب است بدانید افرادی که در زندگیشان موفقیت‌های بسیاری کسب کرده‌اند علاقه زیادی به مسافرت داشته و توانسته‌اند در دوره جوانی به شهرهای بسیاری سفر کنند. در طول مسافرت شما چیزهای جدیدی یاد می‌گیرید، با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلفی آشنا می‌شوید و از مشاهده فعالیت‌های مردم آن منطقه می‌توانید مولفه‌های موفقیت را کسب یا پرورش دهید؛ مولفه‌هایی مانند انگیزه، ایده و تجربه.

جوانان موفق می‌دانند که اوقات فراغت بهترین زمان برای انجام کارها و فعالیت‌های مورد علاقه آنها است. مطالعه، نقاشی، نواختن ساز و فعالیت‌های دیگر می‌تواند بهترین فعالیت برای زمان فراغت جوانان باشد.

در حالی که سفر رفتن و داشتن رژیم غذایی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است، جوانان موفق می‌دانند که در شرایط خاصی هستند و به دلیل درآمد کم یا نداشتن درآمد، مجبورند پس اندازهای خود را حساب شده خرج کنند.

جوانان موفق می‌دانند که پس انداز نقش مهمی در زندگی آینده آنها خواهد داشت و برای مثال می‌تواند در تاسیس کسب و کار مستقل آنها نقش مهمی را ایفا کند. به همین دلیل سعی می‌کنند حساب پس انداز جداگانه‌ای داشته باشند که در آینده از آن برای کسب و کار مستقل‌شان استفاده کنند.

یکی از مسائلی که جوانان علاقه دارند در آن زمینه فعالیت کنند تغییر شرایط بد محیط زیست یا کمک به مستمندان است. آنها با انجام اینگونه از فعالیت‌ها احساس مثبتی به دست آورده و این انرژی مثبت را در کار و زندگی شخصیشان نیز منعکس می‌کنند. تیلور در این مورد می‌گوید:

آنها سعی می‌کنند به صورت داوطلب در امور خیریه شرکت کرده یا کمپین‌های کمک به حیوانات یا محیط زیست تشکیل داده و تاثیر مثبتی از خود روی جامعه بگذارند.

اوقات فراغت چه کار کنیم

یکی از مولفه‌های موفقیت، استفاده از خلاقیت و ذوق هنری در کسب و کار است؛ برای مثال نتایج تحقیقات نشان داده که غذاهای سرو شده در رستوران‌هایی که آنها را با ظرافت و هنر خاصی در ظرف چیده‌اند باعث بیشتر شدن اشتهای مشتری شده و همچنین لذت میل کردن غذا را نیز افزایش می‌دهد. تیلور می‌گوید:

شما می‌توانید خلاقیت و ذوق هنری خود را با فعالیت‌هایی مانند نواختن یک ساز، نقاشی کشیدن یا نوشتن یک داستان کوتاه افزایش دهید.

انجام چنین کارهایی قطعا روی میزان خلاقیت شما در انجام کارها تاثیر خواهد گذاشت و مشاهده خواهید کرد که امور مختلف را با ظرافت خاصی انجام می‌دهید. نتایج تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه سان فرانسیسکو نشان می‌دهد افرادی که فعالیت‌های هنری و خلاقانه دارند در محیط کاری دارای آرامش بیشتری بوده و همچنین تمایل بیشتری به کمک به دیگر همکارانشان از خود نشان می‌دهند.

داشتن یک شغل پاره وقت برای هر جوانی مفید و لازم است؛ زیرا او را برای ورود به کسب و کار حرفه‌ای آماده می‌سازد. یک جوان که دارای شغل پاره وقت است با مفاهیم کسب و کار و درآمدزایی به صورت تجربی آشنا شده و سپس وارد مرحله مدیریت درآمد و پس انداز می‌شود. سوزی مور در این مورد می‌گوید:

داشتن یک شغل پاره وقت به جوان کمک می‌کند تا توانایی‌های خود را سنجیده و با توجه به تجربه‌ای که کسب کرده است به سمت شغل مورد علاقه‌اش رفته و آن را ادامه دهد.

افراد موفق از اوقات فراغتشان برای استراحت کردن نیز استفاده می‌کنند تا دوباره برای نبرد در میدان کسب و کار آماده شوند. آنها از این زمان برای بازیابی تمرکز خود و برطرف کردن مسائل جزئی استفاده می‌کنند و بعد از بازیافتن توان قبلی، به نبرد با مشکلات بزرگ‌تر می‌روند.

در نظر داشته باشید که بسیاری از نکات ذکر شده در بازه‌های زمانی مختلف امکان‌پذیر هستند و به این معنی نیست که شما باید تمامی این موارد را در یک زمان انجام دهید. بهترین کار این است که با توجه به علایق‌تان و هدفی که در زندگی دنبال می‌کنید زمان‌بندی مناسبی انجام داده و از اوقات فراغت‌تان کمال استفاده را داشته باشید.

لطفا در نظر داشته باشید که زومیت در صورت مشاهده‌ی دیدگاه خلاف قوانین سایت، این حق را دارد که دیدگاه کاربر را بدون اطلاع قبلی پاک کند. همچنین در صورت تکرار در نقض قوانین سایت، به صلاح‌دید زومیت، حساب کاربری کاربر خاطی مسدود خواهد شد.

در صورت مشاهده‌ی تاپیک ها و پست های توهین آمیز یا خلاف قوانین از بحث کردن و پاسخ دادن به آن‌ها جدا خودداری کرده و صرفا موضوع را از طریق آیکون گزارش به اطلاع ما برسانید.

کمی از تکنولوژی فاصله بگیرید

زومیت توسط سرورهای آسیاتک میزبانی و پشتیبانی می‌شود تولید و توسعه نرم‌افزار زومیت توسط شرکت آویژه انجام می‌شود.

اوقات فراغت زمانی است که فرد وظایف خود را انجام داده و فرصتی در اختیار دارد تا به فعالیت های مورد علاقه اش بپردازد. تغییرات در سبک زندگی، بازنشستگی، تغییر شغل، فارغ التحصیل شدن از مدرسه و دانشگاه یا تغییر در شرایط خانواده مانند ازدواج فرزندان و غیره سبب می شود وقت آزاد بیشتری در اختیار داشته باشید. این اوقات ارزشمند برای افرادی که هیچ برنامه  ی خاصی برای بهره گیری از این زمان ها ندارند، بسیار خسته کننده و عذاب  آور است. در این نوشته سعی داریم شما را با ۱۰ کار جذاب و سرگرم کننده برای پر کردن اوقات فراغت آشنا کنیم.

۱- برنامه ریزی کنید
اوقات فراغت زمانی برای شما مفید خواهد بود که کاملا واضح و روشن بدانید چگونه می خواهید از آن استفاده کنید. در واقع تنها کسی که می داند شما از چه چیز لذت می برید، خودتان هستید و فقط با انتخاب شما این زمان می تواند مفید باشد. روی کارهایی تمرکز کنید که واقعا دوست دارید و احساس رضایت و خشنودی به شما می دهد.
کار مفید را برای خود تعریف کنید. استراحت، رویاپردازی و حتی بیکاری، اگر به حس خوب و رضایت شما از زندگی منجر شوند؛ همه فعالیت های مفیدی هستند. فهرستی تهیه کنید؛ از آرزوهای همیشه خود در زندگی و کارهایی که به شما احساس آرامش، مفید بودن، جوانی، شادی و رضایت می  دهند و آن طور که دوست دارید فعالیت هایتان را اولویت بندی کنید. با داشتن برنامه می دانید قرار است روزتان چگونه بگذرد و در نتیجه از تمام وقت خود استفاده ی بهینه می کنید.

۲- از اوقات فراغت خود در برابر استرس محافظت کنید
اگر بیش از حد به فکر مفید سپری کردنِ این اوقات باشید، دچار اضطراب می شوید و این زمان ارزشمند را از دست خواهید داد. اوقات فراغت برای بازیابی انرژی از دست رفته و بازسازی جسم و روح شماست. باید آزاد و رها و با آسودگی خاطر از تمام این لحظات استفاده کنید؛ بنابراین آن  را فقط به خود اختصاص دهید و در فعالیت های مورد علاقه تان غرق شوید. خود را از کارتان جدا و دنیای مجازی را تعطیل کنید. تلفن و موبایل، تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر و پاسخ دادن به ایمیل ها و پیام ها آرامش شما را برهم می زنند و استرس ایجاد می کنند؛ در عوض این زمان را به خیال پردازی و فکر کردن به رویاها و هدف های تان در زندگی اختصاص دهید.
استفاده از برنامه های خودآموز کامپیوتر برای یادگیری زبان، مطالعه ی کتاب، نوشتن داستان کوتاه یا نمایش نامه، کارهای دستی، عکاسی، آشپزی یا یادگرفتن یک کار جدید می تواند حس مفید بودن را به شما القا کند و باعث کاهش استرس روزمره تان شود.

۳- دایره ی فعالیت های خود را وسیع و ماجراجویی کنید
الان وقت آن است که از این زمان استفاده کنید و کارهایی را انجام دهید که همیشه در زندگی به آنها علاقمند بودید، ولی به بهانه ی نداشتن وقت کافی، هیچوقت سراغ آنها نرفتید.
یک راه عالی برای استفاده ی مفید از اوقات فراغت، کشف چیزهای جدید است. کارهایی را تجربه کنید که تا به حال انجام نداده اید. بدین ترتیب اوقات فراغت شما به مسیری برای خودشناسی تبدیل شده و به رشد شما منجر می شود. علاوه بر این باعث می شود به گسترش آگاهی ها و پاسخ دادن به حس کنجکاوی   خود علاقمند بمانید.
به  سراغ انجام کارهایی بروید که ۱۰ سال پیش به آنها علاقمند بودید؛ خواهید دید انجام آنها چه احساس متفاوتی به شما می دهد و چه اتفاقات جالبی را رقم خواهد زد. از چالش تازه کردن علاقه مندی های خود لذت ببرید و به دنبال فعالیت ها و تجربه هایی باشید که شما را هیجان زده و پُرانرژی می کند.

اوقات فراغت چه کار کنیم

۴-به دیگران کمک کنید
زمانی از اوقات فراغت خود را به شرکت در امور خیرخواهانه اختصاص دهید. این کار علاوه بر اینکه احساس مفید بودن به شما می دهد، دربردارنده ی لذتی است که با هیچ لذت دیگری قابل مقایسه نیست و گاهی بیشتر از کارهایی که برای راضی کردن خود می کنیم، ما را خوشحال  می کند.
کمک به دیگران می تواند به شکل کار داوطلبانه در یک مؤسسه ی خیریه باشد یا کمک به یک دوست برای موفقیت در انجام کارش باشد. این کار را در مکان ها و زمان های مختلف انجام دهید تا در تجربه ها، افرادی که ملاقات می کنید و مهارت هایی که کسب می کنید تنوع ایجاد شود.

۵-زندگی خود را جمع وجور و پاکسازی کنید
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که دوروبرتان را با وسایل غیرضروری پُر کرده اید؛ این اوقات بهترین زمان برای رها شدن از آنها است. جمع وجور کردن و نظافت این وسایل وقت قابل توجهی می گیرد. وسایل خود را بیشتر و دقیق تر بررسی کنید. لوازم غیرضروری را جمع آوری و به افراد محتاج اهدا کنید. با خلاص شدن از آنها وقت آزاد بیشتری به دست می آورید.

۶- یادگیری را کنار نگذارید
یادگیری یک لذت است. لذت مطالعه و یادگیریِ بدون فشار و فارغ از دلایل همیشگی (مثل یادگیری برای کسب نمره، نگه داشتن شغل یا ترفیع) را با هیچ توجیهی نباید از خود دریغ کرد.
هنگامی  که با توجه به علاقه ی خود و صرفا برای کسب لذت، موضوعی را برای یادگیری انتخاب کنید، می توانید از آن لذت ببرید. این نوعِ یادگیری، ممکن است بی ارتباط با امور روزانه باشد؛ با این حال مطمئن باشید برایتان مفید خواهد بود، چون توانایی شما را برای درک بهتر جهان بالا می برد و باعث می شود با دید تازه ای به امور نگاه کنید و در فعالیت های روزانه به راه حل های جدید و خلاقانه دست یابید. علاوه بر این شما را به مهارت های جدید مجهز می کند که ممکن است در آینده به کارتان بیاید.

۷- به فعالیت هایی مانند آشپزی، باغبانی، نقاشی ، کارهای دستی و… مشغول شوید
اوقات فراغت بهانه ی خوبی است که به سرگرمی و وقت گذرانی بپردازید. سرگرمی ها به شما فرصت می دهند ذهن  خود را فعال نگه دارید و خلاق باشید، اطلاعات خود را گسترش دهید، مهارت هایتان را بهبود ببخشید، تمرکز کنید و سخت کوش باشید. به علاوه هنگامی که در پیچیدگی های کار غرق می شوید احساس مفید بودن دارید و از وجود خود لذت می برید.
از آشپزی و باغبانی لذت ببرید. این فعالیت ها بسته به نگاه شما می توانند مسئولیتی خسته کننده و مشکل یا نوعی سرگرمی و تفریح تلقی شود که حس خوبی به شما می دهد.
کتاب آشپزی را باز کرده و غذاهای جدید را امتحان کنید؛ یا داخل یخچال و کابینت ها را نگاه کنید و به دنبال دستورِ غذایی با مواد اولیه ی موجود باشید.
انجام امور باغبانی و پرورش گیاهان نیز تجربه ای لذت بخش است. باغچه را دوباره بیارایید یا گیاهان آن  را تغییر دهید. کاکتوس ها گیاهان شگفت انگیزی هستند که هم گل های زیبا و هم طول عمر زیادی دارند. می توانید کاشت گیاهانی را امتحان کنید که سریع رشد می کنند یا در پخت و پز قابل استفاده هستند.
کارهای دستی از دیگر سرگرمی های مفیدی است که می توانید در اوقات فراغت انجام دهید. با صرف وقت برای کارِ دست ساز، احساس خوبی درباره ی خود و توانایی های تان به دست می آورید.

۸- وقت بیشتری را با حیوانات خانگی بگذرانید
حیوانات همدم فوق العاده ای برای پر کردن اوقات فراغت هستند. کاهش استرس و آرامش، احساس امنیت، فعالیت بیشتر و عدم احساس تنهایی از مزایای داشتن حیوان خانگی است. حیوانات به مراقبت دائم و منظم احتیاج دارند و شما مجبور می شوید برای کارهای روزمره ی خود برنامه ریزی داشته باشید تا زمانی را به وی اختصاص دهید.
اگر تا به حال حیوان خانگی نداشته اید، وقت آن است که به فروشگاه حیوانات محل زندگی خود سری بزنید و مسئولیت نگهداری یکی از آنها را به عهده بگیرید. با این کار علاوه بر اینکه نیازهایش را برطرف کرده و زندگی او را نجات می دهید، از پیوند عمیق و پایداری که بین شما ایجاد می شود و وقت گذرانی با او لذت می برید.

۹- به معنویات توجه کنید
اوقات فراغت بهترین زمان برای تمرکز بر معنویت است. فارغ از این که شما فردی مذهبی هستید یا نه، معنویت قسمت مهمی از زندگی انسان است و توجه به این بخش از وجودتان، از مفیدترین کارهایی است که می توانید برای خود انجام دهید. هر روز زمانی را به انجام اموری اختصاص دهید که به ارتقا معنویت کمک می کند.
برای بالا بردن جنبه ی معنوی وجودتان، اندیشیدن به هدف زندگی و ساختن تصویر مناسب تری از آن در ذهن کارهای مختلفی می توانید انجام دهید. برای مثال فعالیت های داوطلبانه یا خدمات اجتماعی، دعا کردن، مطالعه ی کتاب های الهام بخش، قدم زدن در طبیعت، تفکر در سکوت و شرکت در فعالیت های مذهبی.
مدیتیشن (فن تسلط بر ذهن) هم به آرامش ذهن و جسم شما کمک شایانی می ٰکند. ذهن همواره پُر است از هیاهوی افکار، آرزوها، خاطره ها، هیجان ها و زمزمه های معمول که اثرات منفی آنها غیرقابل انکار است.
بیست دقیقه در مکانی آرام بنشینید و نفس بکشید. بر نحوه ی تنفس خود تمرکز کنید، تا ۱۰ بشمارید و سپس از ابتدا شروع کنید. در ذهنتان تصویری آرام بخش و زیبا تجسم کنید. ذهن شما زمانی آرام می گیرد که هیچ فکری در آن وجود نداشته باشد. بعد از چند هفته، تأثیرات مثبت تمرکز بر معنویت از قبیل آرامش بیشتر و تمرکز بهتر را کاملا احساس خواهید کرد.

۱۰- روابط اجتماعی و تعاملات خود را افزایش دهید
خود را از دیگران پنهان نکنید. دیدن دوستان از بهترین و هیجان انگیزترین کارهایی است که می توانید در اوقات فراغت انجام دهید. در دسترس باشید و با دوستان  و اقوام  بیشتر وقت بگذرانید. روابط اجتماعی به اندازه ی تنهایی و خلوت با خود، برای شما لازم است. با شرکت در اجتماعات مختلف این فرصت را پیدا می کنید که لحظه های خوبی داشته باشید، افکارتان را با دیگران در میان بگذارید؛ از تعامل با آنها انرژی بگیرید و از هجوم افکار منفی و مزاحم در امان بمانید. حتی اگر زیاد مشتاق نیستید که روابط اجتماعی داشته باشید، زمان کوتاهی را در طول هفته به این کار اختصاص دهید.

 

منبع: چطور

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

در اوقات فراغت چه كنم؟‌

فراغت؛ یعنی «آسودگی»، «آسایش»، «آسوده شدن از كار»، «آزاد بودن از كار روزانه».

روان‌شناسا اوقات فراغت رو، زمانی می‌دونن كه كارهای ضروری یا وظایفمون رو انجام دادیم و می‌خوایم به فعالیت شادی‌آور و مورد علاقه‌مون بپردازیم، تا خستگی كارهای روزانه از تنمون بیرون بیاد و با روحیه بهتر و نیروی بیشتری به بقیه كارمون ادامه بدیم.

اوقات فراغت چه کار کنیم

برنامه‌های هر فرد و گروهی در اوقات فراغت، متفاوته، مثلاً فعالیت‌های كودك با پیر یا با جوون و … در هنگام فراغتشون با هم فرق دارن. بنابراین هركسی برای اوقات فراغتش یه برنامه‌ای داره كه به سلیقه، نیازهای روحی و روانی، سن و توانایی مالی فرد بستگی داره.

 

افزایش اوقات فراغت با گذشت زمان

 

اهمیت اوقات فراغت

عالمان در اوقات فراغتشون، به تفكر و تأمل و مطالعه مشغول می‌شن، و هنرمندان به آفرینش كارهای هنری؛ مخترعین هم به نوآوری و اختراع می‌پردازن. اوقات فراغت برای كسانی كه هیچ برنامه‌ای برای این لحظه‌ها ندارن، بسیار خسته‌كننده است. كسانی كه از این اوقات فراغت استفاده‌ای نمی‌كنن، فرصت دستیابی به حكمت و معرفت رو از دست می‌دن و تخصص و مهارت در عرصه فلسفه، سیاست، هنر، ادبیات، موسیقی و معرفت از آنِ كسانیه كه با برنامه‌ای صحیح، در اوقات فراغتشون به یاد گرفتن این مهارت‌ها و دانش‌ها پرداختن. البته منظور ما از اوقات فراغت در اینجا به معنایی كه گفتیم، یعنی «آسوده شدن از كار» و… نیست؛ چراكه در این هنگام، بهتره آدم به استراحت و تفریح و… بپردازه. بلكه منظور ما از فراغت در اینجا، یعنی آنكه، شخص، نه بیماره، نه مشكل خاصی داره، نه مانعی بر سر راهشه، بلكه از همه اینها فراغت داره، و بدین‌گونه فرصت‌هایی كافی و ناب در اختیارشه.

پیامبرخدا می‌فرماید: به تفریح و بازی بپردازید؛ زیرا من دوست ندارم در دین شما سخت‌گیری دیده شود.

به عقیده دانشمندا و جامعه‌شناس‌ها، موجودیت و اصالت فرهنگ هر جامعه، بر پایه فرصت‌ها و اوقات فراغت افراد اون جامعه پی‌ریزی شده. از طرف دیگه، چگونه سپری شدن اوقات فراغت افراد هر جامعه، تا حد زیادی، مُعَرِّف ویژگی‌های فرهنگی اون جامعه یا در واقع آینه فرهنگ جامعه است. تاگور، شاعر معروف هندی، معتقدِ كه تمدن‌های انسانی، سرمایه‌های جاویدانی هستن كه از كاشت، داشت و برداشت صحیح اوقات فراغت متجلی شدن.

 

نحوه گذراندن اوقات فراغت

 

1. دسته اول: كسانی هستن كه از كار و فعالیت روزانه‌شون خیلی خسته می‌شن و در اوقات فراغتشون، هیچ كار مفیدی انجام نمی‌دن و تمام وقتشون رو به بیكاری می‌گذرونن یا به رؤیاهاشون فكر می‌كنن.

2. دسته دوم: كسانی هستن كه خیلی فعالن و دوست دارن از اوقات فراغتشون لذت ببرن و این فرصت رو صرف بازی، تفریح، هیجان و خوش گذرونی می‌كنن.

3. دسته سوم: این افراد در اوقات فراغتشون، به سرگرمی‌ها و كارهای خاص، غیر از كارهای روزانه می‌پردازن.

4. دسته چهارم: این گروه، از اوقات فراغتشون برای پیشرفت در رشته‌های مورد علاقه‌شون استفاده می‌كنن و در رشته‌های: علمی، هنری، ورزشی، فنی و حرفه‌ای و… آموزش می‌بینن تا استعدادهاشون رو شكوفا كنن و احساس موفقیت بیشتری داشته باشن.

دسته آخر: انسان‌های خیرخواه و مؤمنی هستن كه اوقات فراغتشون رو به كمك به دیگران اختصاص می‌دن و سعی می‌كنن مشكلات اطرافیانشون رو حل كنن و در یه جمله، به خلق خدا خدمت می‌كنن.

 

تا توانی به جهان، خدمتِ محتاجان كن

به دَمی، یا درمی، یا قدمی، یا قلمی

 

چقدر خوب می‌شد اگه همه ما بخشی از اوقات فراغتمون رو به كمك به دیگران اختصاص می‌دادیم. در این صورت، خیلی از مشكلات خودمون و دیگران حل می‌شد.

 

اوقات فراغت از دیدگاه قرآن و احادیث

 

ائمه اطهار علیهم السلام هم برای گذراندن اوقات شبانه‌روز، سفارش‌هایی كردن. امام رضا علیه السلام در این‌باره می‌فرماید:

اوقات خود را به چهار بخش تقسیم كنید: ساعتی را برای مناجات و ارتباط با معبود قرار دهید. ساعتی را به امرار معاش و كسب روزی اختصاص دهید، و ساعتی را برای ارتباط و معاشرت با برادران و افراد مورد اعتمادتان صرف كنید.[یعنی كسانی كه كژی‌ها و عیوبتان را به شما تذكر می‌دهند و در باطن به شما علاقمند هستند] و ساعتی را هم برای لذت بردن از امور حلال و غیر حرام خالی نگه دارید. [اوقات فراغت] با بهره گرفتن از بخش چهارم این اوقات است كه می‌توانید از سه بخش دیگر، بهره لازم را ببرید.(1)

نمونه هایی برای گذراندن فراغت

 

1.بازی و تفریح

اوقات فراغت چه کار کنیم

همون‌طور كه قبلاً گفتیم در زمان فراغت می‌تونیم براساس علاقه‌مون، به هر كاری كه دوست داریم مشغول بشیم، حتی می‌تونیم با تفریح و بازی وقت فراغتمون رو سپری كنیم؛ چون تفریح یكی از نیازهای طبیعی انسان در تمام عمر؛ در كودكی در قالب بازی‌های كودكانه است و در بزرگ‌سالی، با توجه به شرایط اجتماعی و خانوادگی و علاقه هر شخص، تعریف می‌شه. اما نباید تمام وقتمون رو صرف تفریح و خوش‌گذرونی كنیم؛ چون افراط در هركاری ناپسند و اشتباهه.

 

2.عبادت و بندگی خدا

از بهترین اعمال در زمان فراغت، عبادت برای خداوندِ، همون‌طور كه در قرآن كریم آمده است: «پس چون فراغت یافتی، به طاعت در كوش و با اشتیاق به‌سوی پروردگارت روی آور». (انشراح: 7 و 8)

خداوند سبحان در حدیث قدسی می‌فرماید: «خود را به بندگی من مشغول ساز تا سینه‌ات را از بی‌نیازی پر سازم و تهی‌دستی‌ات را برطرف كنم و اگر چنین نكنی، دلت را به كارهای مختلف مشغول می‌سازم و نیازت را برآورده نمی‌كنم».(3)

امام علی علیه السلام هم درباره فراغت اولیای خدا می‌فرماید: «شب‌زنده‌داری با یاد خدا، فرصتی است برای افراد سعادتمند، و تفریح و آسایشی است برای اولیای خدا».(4)

 

3.حسابرسی اعمال

امام علی علیه السلام در این‌باره می‌فرماید: «چقدر شایسته است كه انسان در ساعتی از زندگی خود، از مشغولیت‌های زندگی چشم بپوشد و به حساب نفس خود برسد و در آنچه روز و شب به دست آورده یا از كف داده، اندیشه كند».(5)

در روایتی از امام صادق علیه السلام هم آمده است كه فرمود: «اف بر مسلمانی كه برای كار دین خویش و پرس‌و جو درباره آن، [دست‌كم] روز جمعه هر هفته، خود را از [كارهای دیگر] فارغ نمی‌سازد».(6)

 

4.ورزش

می‌توان با ورزش كردن، جسم سالمی داشته باشیم و به دنبال آن اعمال شایسته انجام دهیم. توجه به این نكته هم لازمه كه اگر اوقات فراغتمون همراه با بیكاری باشه و برای این لحظه‌ها، برنامه‌ریزی عاقلانه‌ای نداشته باشیم، شیطان برای این لحظه‌های حساس و ارزشمند برنامه‌ریزی می‌كنه. همون‌طور كه حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: «همراه با بیكاری، تمایل به خواسته‌های شیطانی حاصل می‌شود».(8)

 

اوقات فراغت، تهدید یا فرصت؟

1. استعدادهای افراد رو شكوفا می‌كنه.

2. بهداشت روحی و روانی رو تأمین می‌كنه؛ چون كار كردن بدون هیچ‌وقت آزاد، خستگی ذهنی و جسمی افراد رو به دنبال داره و به‌تدریج باعث می‌شه فرد، شادابیش، رو از دست بده.

3. باعث اصلاح رفتار می‌شه. مثلاً دانشجوها، موقع امتحان به دلیل اضطرابی كه دارن، خیلی بداخلاق و پرخاشگر می‌شن. اما همین‌كه مشغله‌شون كمتر می‌شه و یه كم تفریح می‌كنن، رفتارشون به حالت عادی برمی‌گرده.

بنابراین، اوقات فراغت، مناسب‌ترین زمینه برای اصلاح خیلی از اختلال‌های رفتاری، پرخاشگری، افسردگی، كم‌رویی و … است.

4. یكی از عوامل خودباوری و پیشرفت افراد در زمینه‌های مختلف به شمار می‌یاد.

5. برنامه‌ریزی صحیح برای استفاده از این نعمت بزرگ؛ سبب لذت بردن از زندگی و آرامش خاطر می‌شه.

و خیلی موارد دیگه.

به قول حافظ: «هر وقتِ خوش كه دست دهد مغتنم شمار.» پس سعی كنیم از این فرصت‌ها بهترین بهره‌رو ببریم. چون به فرمایش حضرت علی علیه السلام : «فرصت‌ها زود می‌روند و دیر باز‌می‌گردند».(9)

 

 

منبع:

نشریه گلبرگ،شماره121

 

پی نوشت ها :

1 ـ بحارالانوار ، ج 78 ، ص 319 .

2 ـ محمد محمدی ری شهری ، میزان الحکمه ، ج 4 ، ص 2804.

3 ـ سنن ابن ماجه ، ج 2 ، ص 1376.

4 ـ عبدالواحد تمیمی آمدی ، غرر الحکم و درر الکلم ، ح 5642.

5 ـ همان ، ح 9684.

6 ـ شیخ صدوق ، الخصال ، ص 393 .

7 ـ حسن بن علی بن شعبه ، تحف العقول عن آل الرسول ، ص 239.

8 ـ غرر الحکم و درر الکلم ، ح 9743 .

9 ـ بحارالانوار ، ج 78 ، ص 112.

 

اوقات فراغت چه کار کنیم
اوقات فراغت چه کار کنیم
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *