انگور سیاه سردشت

دوره مقدماتی php
انگور سیاه سردشت
انگور سیاه سردشت

احمد علیپور مدیر جهاد کشاورزی سردشت در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی بابیان اینکه دومین جشنواره انگور سیاه سردشت ۱۸ شهریورماه سال جاری در مکان منطقه توریستی چشمه معدنی گراوان سردشت برگزار خواهد شد، اظهار کرد: سطح زیر کشت انگور سیاه در سردشت ۵۵۰۰ هکتار بوده و همه ساله حدودا ۳۵۰۰۰ تن در سال تولید می شود.

وی ادامه داد: انگور سیاه سردشت یک محصول کاملا ارگانیک بوده که صرفا در اوایل بهار هرس و باردهی روی تاک انجام شده و همزمان با آن پای بوته شخم داده شده برای مبارزه با علف های هرز شخم زده شده و نهایتا برداشت صورت می گیرد.

علیپور باتاکید بر اینکه هیچ نهاده ای اعم از کود و سم در تولید انگور سیاه استفاده نمی شود، خاطرنشان کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده، شهرستان سردشت یکی از محدود خاستگاههای انگور سیاه در جهان است.

وی افزود: معیشت بیش از ۵۰ درصد جمعیت شهرستان سردشت به صورت مستقیم و غیر مستقیم در گرو محصول انگور سیاه بوده و بدون شک میتوان گفت تنها میوه ارگانیک کشور به شمار می رود.

انگور سیاه سردشت

دوره مقدماتی php

مدیر جهاد کشاورزی سردشت تصریح کرد: علیرغم اینکه نهال انگور سیاه را به سایر استان های کشور نیز منتقل و کشت کردند ولیکن مرغوبیت و کیفیت محصول این انگور در شرایط اقلیمی سردشت قابل قیاس با هیچ جای دیگری در کشور نیست.

وی یادآور شد: مصرف انگور سیاع سردشت به صورت تازه خوری، تولید مویز یا کشمش، شیره، باسلوق، آب انگور، استحصال روغن از هسته و موارد دیگر می باشد.

علیپور درخصوص اهداف برگزاری این جشنواره گفت: برندسازی انگور سیاه سردشت، زمینه سازی در راستای جذب سرمایه گذار و ایجاد خوشه صنعتی متنوع محصولات این میوه، تبلیغ تازه خوری و تقویت روانی کشاورزان برای توسعه کمی و کیفی، معرفی شهرستان و جاذبه های گردشگری آن، از جمله اهداف این جشنواره هستند.

انتهای پیام

خرید نهال انگور نهال انگور سیاه سردشت ( نهال انگور رشه ) از نهالستان آریا نهال با جدید ترین متد روز دنیا آماده ی ارائه ی بهترین خدمات به شما عزیران در سراسر کشور می باشد .

نهال انگور نهال انگور سیاه سردشت ( انگور رشه) یکی از درختان انگور میباشد. انگور سیاه دانه سردشت نوعی از انگور است که از آن عصارهٔ پوست انگور یا اِنوسیانینا که یک مادهٔ رنگی است و از پوست بعضی از انگورها که درتهیهٔ شربت استفاده می‌شود وجود دارد .فروش نهال انگور سیاه سردشت با شناسنامه و گواهی بهداشت  تحت نظر بهترین مهندسین جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی صورت میپذیرد .
نهال فروشی آریا نهال تولید کننده نهال انگور سیاه سردشت در کشور آماده ارسال و فروش نهال نهال انگور سیاه سردشت به تمامی مناطق ایران می باشد.
نهالستان آریا نهال آماده هرگونه همکاری و خدمات مشاوره رایگان به باغداران عزیز به منظور خرید بهترین و با کیفیت ترین انواع نهال با ضمانت برگشت کالا می باشد.
جهت اطلاع از مشخصات نهال انگور سیاه سردشت و آموزش کاشت نهال انگور سیاه سردشت و همچنین احداث باغ  و دیدن عکس های بیشتر و همچنین نحوه هرس نهال و آشنایی کلی با درخت نهال انگور سیاه سردشت با ما از طریق شماره تماس های درج شده در زیر تماس حاصل فرمایید .

برای اطلاع بیشتر از قیمت نهال انگور سیاه سردشت (نهال انگور رشه ) و نحوه خرید اینترنتی نهال انگور سیاه سردشت لطفا با شماره های درج شده در زیر تماس حاصل فرمایید .

شماره تماس ها  :

انگور سیاه سردشت

09143336024 مهندس داریوش حسین زاده

09194089232

در صورت اشغال بودن خطوط ، با فرستادن یک پیامک ، مهندسین ما در اولین فرصت با شما تماس بر قرار خواهند کرد .

جهت مشاهده ی بیشتر انواع ارقام خرید نهال انگور روی عبارت نهال انگور کلیک نمایید .

برای خرید نهال انگور سیاه سردشت می توانید به نهالستان آریا مراجعه کنید. تمامی نهال های این مرکز شناسنامه دار و سلامت آنها مورد تایید جهاد کشاورزی و کلینیک گیاه پزشکی می باشد. آریا را می توان بزرگترین نهالستان ایران و حتی خاورمیانه دانست که در زمینه کاشت و عرضه نهال های مختلف و از جمله نهال انگور سیاه سردشت ( نهال انگور رشه ) فعالیت می کند.

البته با خرید نهال انگور سیاه سردشت از آریا تنها یک خرید معمولی انجام نداده اید. زیرا در این مرکز علاوه بر فروش نهال انواع مشاوره های لازم برای کاشت نهال و ایجاد باغ به مشتریان عزیز داده می شود. با بهره گیری از مشاوره های کارشناسان زبده این مرکز می توانید کاشت نهال را به بهترین شکل ممکن انجام داده و باغچه یا باغ خود را به صورت اصولی ایجاد کنید.

نهالستان آریا به منظور دسترسی هر چه بهتر و بیشتر مخاطبان امکان خرید و سفارش آنلاین را نیز فراهم نموده است. کافی است یک جست و جوی کوچک در وبسایت این مرکز انجام دهید تا هر آنچه را که لازم دارید بیابید. بعد از انتخاب می توانید سفارش خود را به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری به ثبت رسانده و نهال های مورد نظر خود را خریداری کنید. در ادامه یک راهنمای کامل برای کسانی داریم که قصد نهال انگور سیاه سردشت  را دارند.

جهت مشاهده ی بیشتر انواع ارقام خرید نهال انگور روی عبارت نهال انگور کلیک نمایید .

 

خرید نهال انگور سیاه سر دشت

همانطور که از نام این میوه پیداست خاستگاه و محل کشت اصلی آن شهرستان سردشت، واقع در استان آذربایجان غربی می باشد. البته این بدان معنا نیست که نمی توان نهال انگور سیاه سردشت ( رشه ) را در مناطق دیگر کاشت. اصلا چنین نیست و این نهال سازگاری بالایی داشته و در بسیاری از مناطق کشور کاشته می شود. اما در هر صورت اصل آن متعلق به شهرستان سردشت است.

نهال انگور سیاه سردشت ( رشه ) در اواخر تابستان و اوایل پاییز رسیده و بسیار خوش طعم و آبدار است. نهال انگور سیاه سردشت ( رشه ) در این شهرستان به صورت دیم کاشته می شود، به همین جهت با شرایط کم آبی که طی سال های اخیر کشور را درگیر نموده سازگاری دارد. به علاوه این انگور معمولا با محیط های کوهستانی و شیبدار ( به ویژه سردشت) همخوانی بالایی داشته و از این رو به ندرت به کود های شیمیایی و هورمون های رشد و … نیاز دارد. بنابراین می توان گفت شما با محصولی کاملا ارگانیک مواجه هستید.

خبر خوب برای کسانی که قصد دارند اقدام به خرید نهال انگور سیاه سردشت ( رشه )و کاشت آن نمایند این است که دفع گیاهان هرز در باغ این انگور به وسیله شخم زدن انجام می شود. به همین علت نیازی به استفاده از علف کش ها و سم های شیمیایی مضر نیست.

همچنین جهت آشنایی با خرید نهال گردو و اطلاعات خرید آن روی عبارت نهال گردو کلیک کنید .

بی شک می توان گفت نهال انگور سیاه سردشت ( رشه ) از شهر سردشت برخاسته است و نام این انگور با سردشت عجین شده است. البته فقط ارگانیک بودن، سالم بودن و طعم لذیذ انگور سیاه سردشت دلیل محبوبیت آن نیست. بلکه طی تحقیقات به عمل آمده این میوه پاییزی سرشار از خواص متعدد است و از جهات بسیاری می تواند تامین کننده مواد مورد نیاز بدن باشد. بنابراین با کاشت نهال انگور سیاه سردشت یک میوه پرفایده را تکثیر می کنید.

دانه های انگور سیاه سردشت سرشار از انواع ویتامین ها همچون B و C است. همچنین در این انگور مقادیر قابل توجهی کلسیم، پتاسیم و منیزیم دیده شده است. از این رو برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید می باشد. به علاوه دانه های این انگور شامل فسفر و آهن نیز می باشند. به همین جهت در امر خون سازی و تقویت قدرت مغز و حافظه نیز نقش موثر دارد.

تحقیقات نشان داده که خوردن انگور سیاه سردشت ( نهال انگور رشه ) باعث آرامش اعصاب می شود. همچنین برای پاکسازی روده و معده اثر فوق العاده ای دارد ضمن آنکه یک میوه معجزه گر برای رفع چین و چروک های پوستی است. تنها همین نیست، زیرا انگور سیاه سردشت (  رشه ) شیرافزا بوده و برای مادران شیرده نیز مفید است.

اگر نهال انگور سیاه سردشت را کاشته اید بد نیست بدانید که میوه های آن حاوی مقدار فراوانی فلاونوئید و رسوراترول است. طی تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته است مشخص شده رسوراترول نقش پررنگی در تقویت سلامت بدن دارد. این ماده در جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی همچون سرطان و سکته قلبی بسیار موثر است. فلاونوئید نیز که رنگ سیاه انگور از آن ناشی می شود یک سلاح قوی برای مقابله با بیمای هایی همچون سرطان است.

جهت تمایل میتوانید از نهال انگور ردگلوب هم دیدن فرمایید .

شاید برای خرید نهال انگور سیاه سردشت و کاشت آن دچار تردید باشید. زیرا با موارد مصرف و برگشت اقتصادی که می تواند برای شما داشته باشد آشنایی ندارید. این میوه علاوه بر آنکه به صرف خوراکی می رسد چندین و چند کاربرد دیگر نیز دارد. به همین علت یک میوه پرسود و اقتصادی به شمار می رود. از جمله موارد مصرف می توان به تهیه کشمش و مویز از این انگور اشاره نمود.

یکی دیگر از موارد مصرف انگور سیاه سردشت گرفتن روغن هسته آن است. روغن هسته انگور یکی از سالم ترین روغن ها برای خورد و خوراک و آشپزی بوده و به هیچ عنوان مضرات روغن های مایع را ندارد. همچنین از این انگور می توان به عنوان خوراک کارخانجات آبمیوه گیری استفاده نمود.

از دیگر کاربردهای انگور سیاه سردشت ( رشه ) می توان به تهیه شیره انگور و باسلوق اشاره نمود. اگر تا به حال شیره انگور خورده باشید حتما می دانید چه طعم بی نظیری دارد. این شیره یک صبحانه عالی برای کودکان و بزرگسالان بوده و نقش مهمی در تقویت قوای بدن دارد. از محبوبیت و خوشمزگی باسلق نیزکه چه می توان گفت.! زیرا آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است.

از دیگر فواید کاشت نهال انگور سیاه سردشت ( رشه )، استفاده از میوه آن در صنعت آرایشی و بهداشتی است. همانطور که گفته شد این میوه در رفع آسیب های پوستی بسیار موثر است. از این رو عصاره یا روغن هسته آن می تواند در بسیاری از محصولات آرایشی- بهداشتی ماده تشکیل دهنده اصلی باشد. البته متاسفانه این صنعت پرسود هنوز چندان در کشور پا نگرفته است.

انگور سیاه سردشت

این رقم نهال علاوه بر مزایایی که ذکر شد از باروری خوبی نیز برخوردار است. به طوری از هر هکتار باغ که زیر کشت این نهال رفته باشد می توان تا 40 تن انگور برداشت نمود. عمر مفید و اقتصادی این درخت تا 100 سال است. بنابراین می توان سالیان متمادی روی ثمردهی آن حساب باز کرد. به علاوه این میوه اوایل پاییز می رسد. زمانی که تقریبا عمر میوه های تابستانه به سر آمده و میوه های زمستانی نیز هنوز نرسیده اند. به همین جهت در آن مقطع بازار فروش خوبی دارد.

نهال انگور سیاه سردشت ( رشه ) قدرت تحمل و سازگاری بالایی دارد. به طوری که می تواند سرمای منفی 15 درجه را تاب بیاورد. در برابر تابستان های گرم نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. به علاوه در برابر خشکی و کم آبی نیز بسیار مقاوم است. به همین علت است که در بیشتر مناطق به صورت دیم کاشته می شود. لازم به ذکر است که بهتر است انگور سیاه سردشت در زمین هایی کشت شود که 1200 متر از سطح دریا ارتفاع داشته باشند.

مقدار اسید موجود در دانه های انگور سیاه 0.5 میلی گرم در هر 100 سی سی آب انگور است. همچنین انگور سیاه سردشت (رشه ) میوه ای قند دار به شمار می رود. زیرا مقدار قند موجود در حبه های انگور بین 18 تا 23 درجه بریکس می باشد. به نظر می رسد بیماران دیابتی باید در مصرف این میوه خوشمزه جانب احتیاط را رعایت کنند.

مقدار آبیاری این رقم نهال بستگی به منطقه و نوع کشت آن دارد. اما به طور کلی انگور میوه ای است که به رطوبت نیاز دارد و در غیر اینصورت دانه های آن ترک بر می دارد. ممکن است که تصور کنید که چون انگور سیاه به صورت دیم کاشته می شود دیگر نیازی به آبیاری ندارد. اما اصلا چنین نیست. هر هکتار باغ انگور سیاه حدود 5 تا 7 هزار متر مکعب آب لازم دارد.

نهال های جوان تا زمانی که ریشه بگسترانند و قوی بشوند به آبیاری بیشتری نیاز دارند. اما در آبیاری نیز نباید افراط نمود. زیرا باعث خرابی ریشه درخت می شود . بهترین روش استفاده از آبیاری قطره چکانی است.

برای کاشت بهتر درخت انگور سیاه سردشت باید باید میزان روان آبی را کاهش داده و با شخم زدن و استفاده از ماچ نفوذ پذیری خاک را افزایش داد. همچنین نهال هایی که تهیه می شوند باید همگی از نوع مرغوب و ضد عفونی شده باشند تا درصد شکست پایین بیاید. در مورد خرید نهال انگور سیاه سردشت ( نهال انگور رشه ) مرغوب و مورد تایید می توانید روی نهالستان آریا حساب ویژه ای باز کنید.

یک نهال مناسب بهتر است حداقل دو سال باشد. همچنین بهترین ارتفاع برای نهال 30 سانتی متر و بهترین قطر یک سانتی متر است. برای ایجاد یک تاکستان کاشت نهال نسبت به قلمه زدن روش بهتری به شمار می رود. نهال نسبت به قلمه تلفات کمتری دارد. همچنین هنگام چاله کنی و کاشت شیب زمین را طوری تنظیم کنید که برای هر دو نهال یک حوزه آبریز به منظور استفاده از آب باران ایجاد شود.

برای مراقبت بهتر از نهال های انگور سیاه سردشت ( رشه ) در سال های خشک، باید چندین بار آبیاری تکمیلی صورت گیرد. همچنین برای جلوگیری سوختن درخت می توانید تنه آن را با چسب چوب سفید یا رنگ پلاستیکی سفید بپوشانید. به منظور تغذیه بهتر نهال در اواخر پاییز یک لایه دو و نیم سانتی متری کود کمپوست پای درخت بریزید. این خاک آرام آرام نفوذ کرده و باعث تقویت ریشه می شود. بهتر است در اوایل تابستان مجددا نهال را با کودهای مناسب تغذیه کنید.

انگور سیاه سردشت

همچنین در اینجا بیشتر بخوانید : ویکی پدیا

  • عکس پروفایل برای اسم حمیدرضا
  • هرس درخت انگور نیز بسیار مهم است. هرس کردن درخت پس از اولین فصل رشدی که پشت سر می گذارد در شکل گیری نهایی آن بسیار مهم است. البته در حالت دیم نباید آنقدر شاخه ها را هرس نمود که نور کاملا به تاج درخت برسد. نکته دیگر آنکه بهترین فاصله بین نهال های انگور حداقل 90 سانتی متر است. یعنی بهتر است هر درخت با درخت مجاورش 90 سانتی متر فاصله داشته و شکاف بین ردیف ها نیز حداقل 90 سانتی متر باشد.

    اگر می خواهید اطلاعاتی بیشتر و کامل تر از آنچه که در قسمت های قبل گفته شد کسب کنید بهتر است برای خرید نهال های انگور سیاه سردشت، نهالستان آریا را انتخاب کنید. پرسنل این مرکز همگی از تجربه، دانش و تخصص کافی در زمینه کاشت انواع نهال ها برخوردار بوده و به خوبی می توانند در تمامی مراحل ایجاد باغ در کنار شما باشند.

    اگر تصمیم به خرید نهال انگور سیاه سردشت از آریا گرفته اید نگران دوری مسافت نباشید. تمامی نهال ها پس از ضد عفونی شدن ریشه ها در بسته بندی های ویژه به آدرس شما ارسال می شوند. این بسته بندی به گونه ای است که هیچ گونه آسیبی به نهال نخواهد رسید.

    برای اطلاع بیشتر از قیمت نهال انگور سیاه سردشت ( رشه ) و نحوه خرید اینترنتی نهال انگور سیاه سردشت (رشه ) لطفا با شماره های درج شده در زیر تماس حاصل فرمایید .

    شماره تماس :

    جهت مشاهده ی بیشتر انوع ارقام نهال انگور در اینجا کلیک کنید .


    احسان
    – 09 اکتبر 2020

    سلام این انگور سیاه سردشت برای اب هوای گرمسیری جواب میده بندرعباس و شمال بندرعباس جاجی اباد هرمزگان و سرگز حاجی اباد بندرعباس ویا سیاهو بندرعباس راستی این انگوردرشت دانه درشت هست اب اش سیاه هست وبدون هسته هست انگورسیاه که ابش سیاه وقتی روی دست میزی رنگ بیگره


    ariyanahal.ir
    – 09 اکتبر 2020

    سلام و درود بر شما .ارتفاع محل کاشتتون رو نفرمودید .لطفا جهت گرفتن مشاوره ی رایگان تماس بفرمایید قیمت هم ثابت نیست متاسفانه از همین جهت توصیه میشه در واتس اپ پیام بگذارید و یا تماس بفرمایید در خدمتتون خواهیم بود.با احترام

    انگور سیاه سردشت


    ساناز
    – 01 مارس 2020

    سلام وقت بخیر باشه.نهال انگور سیاه سردشت الان قیمتش چند هست ؟ممنون


    admin
    – 02 مارس 2020

    سلام خیلی ممنون که دیدگاهتون رو ثبت کردید .برای خرید نهال انگور سیاه سردشت لطفا تماس حاصل فرمایید .


    sara
    – 24 فوریه 2020

    سلام وقت بخیر .برای خرید نهال انگور سیاه سر دشت باید چطور اقدام کنم ؟ و ایا ارسال به تمامی نقاط کشور هم دارید ؟ممنونم از اریا نهال بابت ارائه ی ارقام نهال انگور


    admin
    – 24 فوریه 2020

    جهت خرید نهال انگور سردشت سیاه تماس بفرمایید


    محبوبه
    – 18 فوریه 2020

    سلام شب خوش. برای خرید نهال انگور سیاه سردشت ، باید چطور اقدام کنم ؟ ممنون میشم بفرمایید .ممنون از ایا نهال که نهال های با کیفیت عرضه میکنه .


    admin
    – 19 فوریه 2020

    سلام وقت خوش .برای خرید نهال انگور و یا خرید نهال انگور سیاه سردشت باید از طریق شماهر های درج شده تماس حاصل فرمایید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نام *

    ایمیل *

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

    دیدگاه شما *

    نهال گردو

    نهال بادام

    نهال انگور

    نهال زردآلو

     نهال هلو

    نهال شلیل

    نهال سیب

    نهال گلابی

    نهال توت

    نهال گردو چندلر

    نهال گردو فرنور

    نهال گردو ژنوتیپ 

    نهال بادام مامایی

    نهال بادام فرانیس

    نهال بادام دیرگل

    نهال انگور مویز

    نهال انگور ردگلوب

    نهال بلوبری

    آریا نهال با تکیه به دانش اصولی و برگرفته از تجربه ی سالیان سال و با متکی شدن به جدید ترین متد و امکانات کافی علمی ، ماکاتبات با اساتید دانشگاه و مشارکت با تولید کنندگان برتر داخل کشور عزیزمان ایران سعی دارد. تا بخشی بزرگ و مفید در بخش کشاورزی و بهبودی صنعت کشاورزی در کشورمان را داشته باشد .

    شما میتوانید خرید نهال خود را از بهترین نهالستان ایران اریا نهال با خیالی اسوده انجام دهید .

    شماره تماس :

    ایمیل : info@ariyanahal.ir

    نشانی ما :آذربایجان غربی ، میاندوآب ،خیابان ولیعصر ، نرسیده به پلیس راه ، روبروی نیروگاه برق

    احمد علی پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درارومیه، با اشاره به چگونگی برگزاری دومین جشنواره انگور سیاه سردشت اظهار داشت: امسال این جشنواره در روز 18 شهریورماه و در منطقه توریستی چشمه معدنی گراوان برگزار می‌شود. سطح زیر کشت انگور سیاه در سردشت 5 هزار و 500 هکتار است و هر سال حدود 35 هزار تن از این محصول در سردشت برداشت می‌شود.

    علی پور تصریح کرد: این محصول کاملاً ارگانیک است و صرفاً در اوایل بهار هرس باردهی روی تاک انجام شده و همزمان با آن پای بوته برای جلوگیری از رویش علف‌های هرز شخم زده شده و نهایتاً برداشت انجام می‌شود و در این پروسه از هیچ نهاده‌ای اعم از کود و سم استفاده نمی‌شود.

    به گفته وی با توجه به تحقیقات انجام شده شهرستان سردشت یکی از محدود خاستگاه‌های انگور سیاه در جهان است و بدون شک تنها میوه ارگانیک کشور است و معیشت نیمی از مردم سردشت با اقتصاد انگور سیاه گره خورده بنابراین جشنواره انگور این شهرستان با رویکرد رونق دهی به بازار این محصول برگزار می‌شود

    علیپور افزود: با وجود اینکه نهال انگور سیاه را به سایر استان‌ها کشور منتقل و کشت کرده‌اند اما مرغوبیت، کم و کیف محصول این انگور در شرایط اقلیمی سردشت قابل قیاس با هیچ جای دیگری نیست. مصرف میوه به صورت تازه خوری، تولید مویز یا کشمش، شیره، باسلوق، آب انگور و استحصال روغن از هسته از مصارف این میوه است.

    انتهای پیام/ ع

    

     نام
    نهال : انگور سیاه سردشت
    موارد اشاره : تازه خوری – کشمش –
    آبمیوه – آبغوره
    میزان تولید در هکتار : ۴۰ تن
    عمر اقتصادی : بیش از ۱۰۰سال
    ارتفاع از سطح دریا : ۱۲۶۵ متر
    زمان رسیدن : اواسط مهر
    تحمل سرما : c15 – c18
    مقدار اسید : ۵% میلی گرم در ۱۰۰
    سی سی
    تحمل خشکی : متحمل
    مقدار قند : ۱۸ -۲۳ درجه بریکس.

    میاندوآب , کوی رابری , نرسیده به ایستگاه تحقیقات کشاورزی

    04445330527
    , 09141811520

    انگور سیاه سردشت

    ساعت کاری 9:00 تا 21:00

    تمامی حقوق سایت متعلق به رویال نهال می باشد 1396

    ایسنا/آذربایجان غربی مدیر جهادکشاورزی سردشت، فعالیت دلالان را از عمده مشکلات کشاورزان منطقه دانست و گفت: کشاورز با زحمت چند ماهه محصول باکیفیتی تولید می‌کند اما بدلیل نبود سیاست‌گذاری صحیح و مدون در قیمت گذاری، دلالان با خرید یک سوم قیمت محصولات و فروش در استانهای دیگر و تهران با چندین برابر قیمت، سود سالانه کشاورز را به جیب می‌زنند.

    احمد علی پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با با بیان اینکه سردشت قطب تولید انگور سیاه کشور است، افزود: حدود 5500 هکتار تاکستان انگور سیاه در سردشت وجود دارد که انگور تولیدی از این باغ ها ارگانیک و طبیعی است و سردشت با تولید 35 هزار تن انگور در سال، 9 درصد تولید انگور استان را به خود اختصاص داده است و یکی از قطب‌های تولید انگور سیاه در سطح کشور به شمار می‌رود.

    مدیر جهادکشاورزی سردشت با بیان اینکه زمان برداشت انگور سیاه سردشت با توجه به تفاوت اقلیمی این شهرستان متفاوت است، افزود: این محصول ارگانیک از 15 مرداد تا 15 مهر برداشت می‌شود.

    کشت محصولات پر آب بر صرفه اقتصادی ندارد

    انگور سیاه سردشت

    علی پور با بیان اینکه با وجود کم آبی و شرایط اقلیمی در کشور، کشت محصولات پر آب بر صرفه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: انگور سیاه ارگانیک سردشت به صورت دیم آبیاری می‌شود و از بابت کمبود آب مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

    وی با بیان اینکه باغات و تاکستانهای سردشت در شیب نزدیک به 70درجه ایجاد شدند، یادآورشد: برای رشد و بزرگتر شدن هسته انگورهای سایر مناطق هورمون تزریق می‌کنند اما انگور سیاه سردشت کاملا طبیعی و بی هیچ کود و سم و هورمونی رشد می‌کند که به جرات می‌توان گفت یکی از بهترین و باکیفیت ترین محصولات باغی دنیاست.

    نبود صنایع تبدیلی صنعتی و مدرن در شهرستان سردشت

    مدیر جهادکشاورزی سردشت با اشاره به اینکه شیره انگور یا دوشاب، مویز، روغن گیری از هسته از مهم ترین محصولاتی است که به صورت سنتی در روستاها و منازل از این محصول به دست می آید، ضمن تاسف از نبود صنایع تبدیلی صنعتی و مدرن در این شهرستان گفت: برخی شرکتها و کارخانجات غیر بومی با خرید محصول با حداقل قیمت اقدام به فروش به کشورهای دیگر می کنند در حالی که با احداث کارخانه در این منطقه می‌توان این سود را نصیب کشاورز کرد.

    علی پور با اشاره به فواید این میوه بهشتی تصریح کرد: انگور سیاه تسکین دهنده فشارهای عصبی، افزایش دهنده شیر مادران، پاک کننده معده و روده از مواد زائد و همچنین از بین برنده چین و چروک پوست است.

    برگزاری دومین جشنواره سراسری انگور سیاه از 18 شهریور

    وی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره سراسری انگور سیاه که 18 شهریور در محل چشمه ملی و جوشان آب معدنی گراوان اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره توانمندسازی کشاورزان، بازاریابی، شناساندن جاذبه های گردشگری طبیعی و معنوی شهرستان و همچنین معرفی و ارائه بسته های قابل سرمایه گذاری این محصول استراتژیک در جهت جذب سرمایه گذاران است.

    علی پور تاکید کرد: باید با سیاست گذاری‌های موفق در جهت تعادل بین عرضه و تقاضای انگور سیاه سردشت گام برداشت و با فروش تازه خوری این محصول و برپایی نمایشگاه در جهت تقویت ارزش افزوده آن اقدام کرد. سعی بر این است جشنوارە انگور سیاە سردشت بە تقویم شهرستانی تبدیل و هرسالە در جاذبەای شاخص از شهرستان برگزار شود.

    وی  افزود: با توجه به برگزاری نخستین جشنوارە در سال گذشتە، پیش بینی می‌شود امسال بیش از 5000 شرکت کننده و میهمان از اقصی نقاط کشور حضور داشتە باشند که تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده است. انتهای پیام

    مهاباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی سردشت گفت: امسال بیش از ۲۷ هزار تن انگور سیاه از تاکستان‌های این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود.

    صلاح‌الدین حق‌گوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان انگور از سطح چهار هزار و ۹۲۸ هکتار تاکستان این شهرستان برداشت خواهد شد.

    وی با بیان اینکه سردشت یکی از قطب‌های مهم تولید انگور سیاه در آذربایجان‌غربی است، افزود: با توجه به شرایط خاص آب و هوایی این شهرستان و استفاده نکردن باغداران از کود و سم برای پرورش انگور سیاه، محصول تولیدی در این شهرستان به طور کامل ارگانیک و طبیعی است.

    وی با بیان اینکه برداشت انگور سیاه هر سال از مهرماه آغاز و تا اواسط آبان ادامه می‌یابد، اضافه کرد: میانگین برداشت این محصول در باغ‌های دیم و آبی به ترتیب در هر هکتار ۵.۵ و  ۱۲ تن است.

    مدیر جهاد کشاورزی سردشت گفت: انگور سیاه سردشت علاوه بر خرید واحدهای تولید کنسانتره به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود.

    انگور سیاه سردشت

    انگور سیاه سردشت که به انگور «رشه» معروف است، به علت استفاده نکردن از کود و سموم، محصولی تمام ارگانیک محسوب می‌شود و از شهرت فراوانی برخوردار است.

    این نوع از انگور تسکین دهنده فشارهای عصبی، افزایش دهنده شیر مادران، پاک کننده معده و روده از مواد زائد و همچنین از بین برنده چین و چروک پوست است. عمده ترین محصول باغی سردشت با پنج هزار هکتار انگور دیم است.

    ۷۵۶۲/۲۰۹۳

    مهاباد- ایرنا- برداشت سماق از سطح ۸۰۰ هکتار از باغ‌های شهرستان مرزی سردشت در آذربایجان‌غربی…

    مهاباد- ایرنا- مدیر جهادکشاورزی سردشت گفت: برداشت انجیر از ۵۳ هکتار از باغ‌های این شهرستان…

    مهاباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی سردشت سطح زیر کشت توت فرنگی در این شهرستان طی سال زراعی جاری…

    مهاباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی سردشت گفت: امسال ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن گندم در این شهرستان تولید…

    مهاباد – ایرنا – مدیر جهاد كشاورزی سردشت گفت: یكهزار و 500 هكتار از اراضی شیبدار در دهستان…

    مهاباد- ایرنا- مدیر جهاد كشاورزی سردشت با اشاره به حمایت از تولید كنندگان سماق در این شهرستان…

    مهاباد- ايرنا- فرماندار سردشت گفت: 90 ميليارد ريال به متقاضيان دريافت تسهيلات روستايي و عشايري…

    بندرعباس – ایرنا- همزمان با سی ویکمین هفته پویش وزارت نیرو در قالب…

    بجنورد- ایرنا- نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: از مجموع…

    کرمان – ایرنا – طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان های کرمان و یزد،…

    بندرعباس- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از مهم‌ترین…

    بندرعباس- ایرنا- معاون آب و آبفای وزیرنیرو گفت: استفاده از آب دریا…

    کرمان – ایرنا – وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت، کشور را با مشارکت…

    سنندج – ایرنا – اکثریت جمعیت شهرستان مرزی سروآباد در استان کردستان…

    شهرکرد- ایرنا- مدیرکل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری گفت: بنگاه‌های…

    اهواز – ایرنا – نماینده کمیته ثبت پرندگان در خوزستان خواستار حفاظت…

    بندرعباس – ایرنا -شناورهای مسافری هرمزگان این روزها متاثر از بیماری…

    نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

    مدیرجهادکشاورزی شهرستان سردشت گفت: سردشت با تولید ۳۰ هزار تن انگور قطب تولید انگورسیاه دراستان آذربایجان غربی است‎ .

    به گزارش برنا آذربایجان غربی ، صلاح الدین حقگوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سردشت گفت: ۵ هزار هکتار از اراضی شهرستان سردشت به باغ انگور اختصاص دارد که از این میزان ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار به صورت آبی و ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار نیز به صورت دیم است و سالانه بیش از ۳۰ هزار تن انگور سیاه از این باغات برداشت و روانه بازار‌های منطقه می‌شود.

    او افزود: به دلیل نبود صنایع پایین دستی و فراوری انگور سیاه، بیشتر این محصول به صورت خام روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود.

    حقگوی ادامه داد: انگور مهمترین محصول کشاورزی شهرستان مرزی سردشت است که اشتغال و زندگی ۱۵هزارنفر از جمعیت این منطقه به این محصول وابسته است.

    مدیرجهادکشاورزی شهرستان سردشت‌ اظهار کرد: ایجاد صنایع پایین دستی فراوری انگور سیاه می‌تواند به کاهش بیکاری و افزایش اشتغال در این منطقه مرزی کمک کند.

    انگور سیاه سردشت

    بیش از ۲۱ هزار هکتار از باغات استان آذربایجان غربی به انگور اختصاص دارد که ۵ هزار هکتار از باغات انگور ‌استان دیمی و بقیه آبی هستند و عمده باغات دیمی استان در شهرستان سردشت می‌باشد. 

    خبرنگار:

    علی غیور

    88492747

    88830950

    info@bornanews.ir

    تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

    تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

    در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید با شماره 09144962250 تماس حاصل نمایید

    انگور سیاه محبوب‌ ترین میوه‌ تابستانه و پاییزی است که علاوه بر داشتن خواص فراوان برای سلامتی، بسیار خوشمزه و آبدار است. در کشور ما سالانه سطح زیادی زیر کشت انواع انگورها می‌ رود که اگر اطلاعاتی در مورد ارقام مختلف انگور بومی ایران داشته باشید، حتما با نام انگور سیاه سردشت نیز مواجه شده‌ اید.

    انگور سیاه سردشت از پرطرفدارترین انگورهای ایرانی است که در نقاط مختلفی از کشورمان کشت و پرورش داده می‌شود، اما سراغ بهترین کیفیت آن را باید از کشاورزان و باغات شهرستان سردشت گرفت. فروشگاه اینترنتی سردشت کالا این انگور را در بهترین کیفیت و مرغوبیت ممکن به شما ارائه می‌ دهد.

     

    انگور سیاه سردشت

    انگور سیاه سردشت

    به طور کلی می‌ توان گفت بیش از 20000 نوع انگور در سراسر جهان وجود دارد که تعدادی از آنها وحشی و تعدادی اهلی شده و توسط انسان پرورش داده می‌ شوند. در ایران نیز انواع متعددی از این انگورها وجود دارند که اغلب آنها توسط کشاورزان و باغداران پرورش داده می‌ شوند. این ارقام از لحاظ طعم، خواص، و ویژگی‌ های ظاهری از جمله رنگ، اندازه و فرم حبه‌، سایز خوشه، و مقدار محصول با هم تفاوت‌ های کلی دارند.

    قلمه‌ ای که برای کاشت استفاده می‌ کنید، باید از ارقام مطلوبی باشد که سریع‌ تر به ریشه‌ زایی برسند. و یا اینکه از قلمه‌ هایی استفاده شود که در صورت ریشه‌ دار شدن در زمان طولانی‌ تر ابتدا در خزانه کشت شود یا اینکه در زمان زودتر از موعد فصل رویش، این ریشه‌ دار شدن انجام پذیرد.

    درخت انگور یا مو را می‌ توانید در محیط‌ های معتدل به صورت دیم و با آب باران پرورش دهید اما در محیط‌ های کمی خشک باید آن را آبیاری کرد تا محصول کافی از انگور بدست بیاید. برای تهیه‌ ی یک باغ انگور توصیه می‌ شود فواصل درخت‌ ها از هم حدود 50-40 سانتیمتر باشد و برای هرکدام یک گودال 30-20 سانتیمتری در زمین ایجاد کنید.

    انواع انگور پاییزی

    اکثر مواقع برای کاشت مو در سطح وسیع از ارقام مورد نظر انگور قلمه‌ هایی تهیه شده و در خزانه یا گلخانه به منظور تولید ریشه با هورمون یا بدون هورمون ریشه‌ دار می‌ شوند. سپس در فصل پاییز یا اوایل فصل رویش به باغات مناسب منتقل شده و در جای اصلی خود کاشته می‌ شود. توجه داشته باشید که سله شکنی و وجین کردن یا کندن علف‌ های هرز باید مرتباً انجام شود تا نهال انگور قوی‌ تر شود.

    برای مراحل داشت یا پرورش نهال این میوه تا تبدیل شدن به درخت بالغ و میوه‌ دهی، در فصل بارندگی مانند پاییز و زمستان هفته‌ ای دوبار و در فصل خشکی مانند تابستان هفته‌ ای دو تا سه بار آن را آبیاری کنید. البته در صورت امکان برای صرفه‌ جویی در آب بهتر است از سیستم آبیاری قطره‌ ای استفاده کنید.

    در صورت نیاز می‌توان در مراحل مختلف داشت از کود دهی برای تقویت درخت و از آفت‌ کش برای رفع آفات آسیب زننده استفاده نمود.

     

    از میوه انگور می توان فرآورده های مختلفی بدست آورد که به مهم ترین آنها در ادامه اشاره خواهیم کرد.

    غوره به طور معمول طبیعتی سرد و تر دارد و برای درمان بیماری‌ هایی که از گرمی حاصل می‌ شود به کار برده شده است. آب غوره نیز خواص درمانی متعددی دارد که برخی از آن‌ها را ذکر می‌ کنیم.

    غوره و آبغوره

    خوردن آب غوره به صورت هفتگی، عملکرد دستگاه گوارش و کیسه‌ی صفرا را بهبود می‌ بخشد. هم‌چنین قرقره کردن آن در گلو و مالش آن بر لثه‌ ها، باعث رفع بوی بد دهان که از گرمی حاصل شده است می‌ شود. گفته می‌ شود که برای بند آمدن خون دماغ، مکش آبغوره در بینی به طرز موثری مفید خواهد بود.

    از خواص معجزه‌ سای دیگر برای غوره به درمان سردردی که از غلبه‌ ی خون و حرارت ایجاد شده، رفع بوی بد عرق و رفع جوش‌ های روی پوست بدن اشاره می‌ شود. برای این هدف می بایست غوره را خشک کرده و همراه با هسته‌ هایش بکوبید تا پودری نرم حاصل شود، سپس پودر را در محل مورد نظر به شکل ضماد استفاده کنید.

    میل کردن آبغوره به صورت ناشتا برای دیابت یا مرض قند بسیار مفید است و از چاقی مفرط نیز جلوگیری می‌ کند. گفته می‌ شود که اگر آبغوره را هر روز به تمام بدن به خصوص پشت کمر و شکم و پاها مالش داده و پس از مدتی با آب گرم شسته و با حمام آفتاب همراه شود، کم‌ خونی را درمان می‌ کند.

    طبیعت مویز سرد و خشک است. مویز از خشک کردن انگور سیاه سر دشت پاییزی حاصل شده و برای کبد و پاکسازی ریه‌ ها بسیار مفید است. این خشکبار مغذی دستگاه گوارش و به خصوص معده را در هضم غذا تقویت می‌ کند و برای افراد سرد مزاج یک محرک قوای جنسی خواهد بود.

    پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: با خواص مویز سیاه سردشت [8 خاصیت] هیچوقت بیمار نمی شوید!

    گفته می‌ شود که اگر به مدت چهل روز پشت سرهم، روزی حداقل هفت عدد مویز را به صورت ناشتا در صبح‌ ها میل کرده و خوب بجوید، هوش را زیاد می‌ کند. همچنین مویز برای رفع سنگ مثانه و کلیه مفید عمل می‌ کند.

    مویز یا کشمش سیاه

    کشمش‌ ها برای تسکین عطش بیش از حد در فصول مختلف و بالاخص در تابستان برای کاهش حرارت بدن مفید هستند. اگر شما یا فرزندانتان بی‌ اشتها هستید، برای افزایش اشتها پیشنهاد می‌ شود که هر شب مقداری کشمش سبز را در آب خیسانده و صبح‌ ها به صورت ناشتا میل کنید.

    کشمش‌ ها عمدتاً در بین انواع آجیل‌ ها، به عنوان جایگزینی سالم برای مصرف انواع شیرینی‌ جات به کار برده می‌ شوند که ضمن تامین قند مورد نیاز بدن شما، از زیاده‌ روی در مصرف شکر و فرآورده‌ های بسیار شیرین جلوگیری می‌ کنند. از برخی کشمش‌ ها نیز برای آشپزی یا تهیه‌ ی کیک و شیرینی استفاده می‌ شود.

    کشمش سفید

    شیره‌ی انگور

    این خوراکی که دبس یا دوشاب نیز نامیده می‌ شود، برخلاف کشمش و غوره، طبیعتی گرم و تر دارد، بنابراین افراد بیشتری می‌ توانند از آن استفاده کنند. شیره‌ی انگور حاوی ویتامین‌ های A, B, C است و برای بدن به خصوص در مصرف به عنوان صبحانه بسیار مغذی است.

    از شیره‌ ی آن معمولاً در درمان کم‌ خونی استفاده می‌ شود، زیرا قدرت قابل توجهی برای تولید خون تازه و عاری از مواد زائد دارد. هم‌چنین تا حدودی وزن بدن و حجم عضلات فرد را افزایش می‌ دهد. این خوراکی را برای نرم‌ کردن حلق و کاهش التهاب آن در فصول سرد سال نیز می‌ توان استفاده کرد. شیره‌ ی انگور خواص بسیاری برای سلامتی دارد که در این متن نمی‌ گنجد.

    از آب انگور پاییزی نیز به عنوان یک نوشیدنی پر خاصیت یاد می‌ شود. از جمله این که از تولید تومورهای سرطانی در بدن جلوگیری می‌ کند. همچنین برای سالم ماندن قلب و جلوگیری از ایجاد انسداد یا لخته در رگ‌ های خونی مفید است.

    انگور سیاه سردشت

    آب آن که مخلوط با سایر آبمیوه‌ ها در کارخانه‌ها تولید و عرضه می‌ شود، به پایین نگهداشتن فشار خون، کاهش وزن، جلوگیری از پیری، رفع سرفه و برطرف کردن رفلکس معده (ترش کردن) کمک می‌ کند.

    طبع سرکه‌ ی انگور سرد و خشک بوده و بیشترین محبوبیت را برای تهیه‌ ی انواع ترشیجات دارد. سرکه‌ ی انگور را سرشار از انواع ویتامین ها و املاح معدنی می‌ دانند، هم‌چنین با طعم ترش برای ترشح اسید معده و هضم آسان‌ تر غذا مفید خواهد بود.

    استفاده‌ ی مداوم از سرکه‌ ی انگور سبب رقیق شدن خون شده و به تجزیه و دفع چربی‌ ها کمک شایانی می‌ کند. بعلاوه می‌ توان گفت که این مایع پرخاصیت، برای کاهش کلسترول بد خون نیز موثر است.

    سرکه انگور

    از انگور برای طعم‌ دهی به فرآورده‌ های دیگری مانند ژله، پاستیل، آبنبات‌ ها و … نیز استفاده می‌ شود.

     

    انگور سیاه سردشت از بهترین نمونه‌ های ایرانی به شمار می‌ رود، زیرا بطور طبیعی در اقلیم کوهستانی شهرستان سردشت کشت‌ شده و با آن محیط کاملاً سازگاری دارد.

    در باغات شهرستان سردشت، انگور سردشت را  به صورت دیم کشت کرده و پرورش می‌ دهند. قابل ذکر است که به دلیل مرغوبیت گیاه و سازگاری با محیط، از هیچ‌ گونه هورمون و کود شیمیایی در کشت آن استفاده نمی‌شود و این موضوع، انگور سیاه سردشت را به یکی از محبوب‌ ترین محصولات ارگانیک برای مردم ایران تبدیل کرده است.

    از دیگر مزیت‌ های این آن می‌ توان به دفع کردن علف هرز به وسیله‌ ی شخم‌زدن و عدم استفاده از سم و علف‌کش‌ های شیمیایی اشاره کرد. کشت این انگور در شرایط دیم، با توجه به بی‌ آبی اخیر کشور، برای تولید محصول و سرمایه‌گذاری بسیار مناسب و مقرون به صرفه خواهد بود.

    انگور سیاه سردشت پاییزی

  • مدل تزیین سالاد الویه به شکل ماهی
  • سالانه میزان 35 هزار تن انگور در شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی تولید و به نقاط مختلف کشور توزیع می‌شود. البته مقادیر قابل توجهی از آن نیز به دلیل مرغوبیت به کشورهایی مثل عراق صادر خواهد شد.

    انگور سیاه سردشت پاییزی که در فروشگاه سردشت کالا می‌ توانید با اطمینان کامل از کیفیت میوه آن را تهیه کنید، دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی شماست که برخی از آن‌ ها را نام می‌ بریم.

    انگور سیاه سردشت پاییزی آبدار و لذیذ، سرشار از انواع ویتامین‌ ها و عناصر مغذی همانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم بوده و از لحاظ داشتن مقایر بالای آهن و فسفر برای عملکرد مغز نیز بسیار مفید خواهد بود.

    انگور سیاه سردشت خوشه‌ هایی با حبه‌ های درشت، آبدار و سرشار از قند دارد که در هشت رقم مختلف پرورش یافته و روانه‌ ی بازار می‌شود. از دیگر خواص ویژه‌ی انگور سیاه سردشت می‌ توان اثر آرامش‌ بخش بر اعصاب و افزاینده‌ی شیر مادر، پاکسازی معده و دستگاه گوارش، و رفع چین و چروک پوستی را نام برد.

    انگور سیاه سردشت پاییزی

    متاسفانه دست دلالان از این محصول نیز کوتاه نیست و اغلب آن را به بهای ناچیز از باغداران خریده و با چندین برابر قیمت در دیگر شهر ها به فروش می‌ رسانند. بنابراین با خرید از محل صحیح عرضه‌ ی این میوه در شهرستان سردشت، می‌ توانید از فروشگاه‌ های معتبری هم‌چون سردشت کالا و کشاورزان زحمتکش به خوبی حمایت کنید. برای تمام مصارف بالا پیشنهاد می‌ شود بهترین انگور سیاه را از فروشگاه اینترنتی سردشت کالا تهیه کنید.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

    انگور سیاه سردشت

    سردشت کالا یک فروشگاه محصولات طبیعی است، که محصولات ارگانیک شهرستان سردشت از جمله عسل طبیعی ، مویز سیاه ، انگور سیاه ، سماق قهوه ای ، سماق قرمز  را به صورت آنلاین و اینترنتی به دست مشتریان خود می رساند. تمامی محصولات طبیعی بوده و شما با خیالی آسوده می توانید از ما خرید کنید.  

    کلیه حقوق این سایت متعلق به فروشگاه محصولات ارگانیک سردشت کالا می باشد.

    انگور سیاه سردشت
    انگور سیاه سردشت
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *