آيا در ماه اول بارداري علائم پريود وجود دارد

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :


اگر قصد باردار شدن دارید و گرفتگی و درد کمی احساس می کنید، نمی دانید باردار هستید یا گرفتگی ناشی از درد پریودی است. بیشتر خانم ها نمی دانند یکی از علائم اولیه بارداری گرفته عضلات و درد می باشد بنابراین در این حالت فکر می کنند پریودی آن ها به تعویق افتاده است. راه های برای تشخیص تفاوت درد پریودی و بارداری وجود دارد.



تمام خانم ها می دانند درد پریودی چگونه است. برای فهمیدن دلیل دردهای بارداری باید فرایند لقاح را بدانید. تخمدان ها تخمک های بالغ ترشح می کنند. اگر این تخمک ها با اسپرم برخورد داشته باشند، تخمک بارور می شوند. سپس این تخمک ها از طریق لوله رحم به کمک فیبرهای کوچک داخل سطح لوله های رحم، به سمت رحم حرکت می کنند. هنگامی که این تخمک ها به رحم می رسند، بر روی دیواره رحم کاشته می شوند. این اتفاق تا دوازده روز پس از تخمک گذاری اتفاق می افتد. اما پریودی حدود چهارده روز پس از تخمک گذاری انجام می شود.


در این زمان، علائمی مانند گرفتگی عضلات، لکه بینی، درد سینه ها، سرگیجه و خستگی مشاهده می کنید. برخی افراد این علائم را با علائم پریودی اشتباه می گیرند. تشخیص تفاوت درد پریودی و بارداری کاری آسان نیست. بنابراین باید تفاوت بین بارداری و پریودی را بدانید.


درد پریودی به شکلی است که قسمت پایین شکم به شدت تحت فشار قرار می گیرد. برخی خانم ها درد کمتری حس می کنند. آن ها درد را در ناحیه پایین شکم و پشت حس می کنند. همچنین در شکم نفخ احساس می کنید. گرفتگی و درد پریودی در افراد مختلف متفاوت است. برخی درد قابل تحملی را تجربه می کنند. برخی دیگر درد شدیدتری تجربه می کنند که مانع از کار کردن، به مدرسه رفتن و … می شود.


در برخی موارد درد پریودی شامل لکه بینی پیش از شروع پریودی است. اغلب این خونریزی ق روشن است و قابل توجه است. این خونریزی در این حالت از خطی نازک بیشتر نیست.

دوره مقدماتی php



در هنگام بارداری، درد و گرفتگی عضلات کمتر از درد پریودی است. بیشتر خانم ها معتقدند این درد در یک قسمت متمرکز می شود. به عنوان مثال، اگر تخمک بارور به قسمت راست رحم چسبیده باشد، گرفتگی و درد در پهلوی راست بیشتر از پهلوی چپ حس می شود. بیشتر خانم ها معتقدند این درد در یک نقطه است و مانند گرفتگی واقعی نیست. این درد از دو ساعت تا دو روز به طول می انجامد.


اگر فکر می کنید باردار هستید و گرفتگی ها و دردها ناشی از لقاح نطفه است سعی کنید به علائم توجه کنید. این درد نباید خیلی زیاد باشد. اگر درد آنقدر زیاد است که قابل تحمل نیست، حتما با پزشک تماس بگیرید. به خصوص اگر در حالت طبیعی در پریودی درد شدید حس نمی کردید. اما نترسید. هر بارداری به شکلی خاص است و دردهای متفاوتی دارد.


گاهی اوقات گرفتگی و درد ناشی از بارداری همراه با لکه بینی است اما این مسئله در تمام خانم ها دیده نمی شود. گاهی اوقات گرفتگی عضلات روز پیش از خونریزی مشاهده می شود. گاهی نیز لکه بینی بدون درد ملاحظه می کنید. ترشحات واژن در تخمک گذاری معمولا به رنگ قهوه ای روشن یا صورتی روشن است. این ترشحات معمولا دیده نمی شود و توجه خانم را جلب نمی کند.



در بارداری، علائمی دیده می شود که با علائم پریودی اشتباه گرفته می شود. برخی خانم ها در سینه ها احساس درد می کنند. نفخ در قسمت پایین شکم یا رحم نیز یکی از ویِژگی های فرایند لقاح است. برخی خانم ها دردر احساس نمی کنند اما سرگیجه و خستگی در این زمان احساس می کنند. خانمی که در حالت پریودی، درد سینه یا علائم دیگر را تجربه نمی کند، در صورت دیدن این علائم سریع تر از دیگر افراد تشخیص می دهد باردار است.



همان طور که گفته شد تشخیص تفاوت بین درد بارداری و پریودی کاری دشوار است. برای تشخیص درد بارداری، باید به خوبی درد پریودی را بشناسید. تمام خانم ها در طول بارداری درد و گرفتگی عضلات مشاهده نمی کنند. برای تشخیص بارداری بهتر است درد در طول پریودی را بشناسید و بتوانید تفاوت آن ها را بفهمید.



بیشتر خانم ها علائم بارداری را پیش از شروع پریودی مشاهده می کنند. اگر نزدیکی مطمئن نداشته اید (بدون استفاده از قرص های ضد بارداری یا کاندوم) و فکر می کنید باردار هستید بهتر است چند روز منتظر بمانید. ممکن است درد ناشی از پریودی باشد. اگر پریودی شما شروع نشد، تست بارداری در منزل انجام دهید. در هنگامی که درد بارداری را حس می کنید، چهار هفته از بارداری شما گذشته است بنابراین تست بارداری می تواند هورمون بارداری را در ادرار تشخیص دهد. اگر نتیجه آزمایش منفی است چند روز صبر کنید تا پریودی شما شروع شود و اگر باز هم پریودی شما شروع نشد دوباره آزمایش بارداری انجام دهید. اگر باز هم نتیجه تست منفی است با پزشک خود صحبت کنید.


لکه ‌بینی در دوران حاملگی، موضوعی متفاوت از دوره‌های معمولی پریود پیش از بارداری است. با این وجود، خانم‌ها از آن به‌عنوان پریود شدن در حاملگی یاد می‌کنند. لکه‌ بینی به معنای خونریزی واژینال خفیف بوده که رنگ لکه خونی بین ق تا قهوه‌ای متغیر است. در هفته‌های اول بارداری، لکه بینی خفیف یک اتفاق رایج است. از هر پنج خانم باردار، یک نفر در سه ماهه اول بارداری لکه بینی پیدا می‌کند.


خانم‌هایی که با روش IVF (لقاح مصنوعی) یا سایر روش‌های درمان ناباروری باردار شده باشند، بیشتر دچار لکه یبنی می‌شوند. اگر دو جنین در رحم جایگزین شوند، ممکن است رشد و نمو یکی از آن‌ها متوقف شود. این موضوع می‌تواند منجر به خونریزی شود.



علت اصلی خونریزی در دوران بارداری چیست؟


خونریزی خفیف و لکه‌بینی در ابتدای دوران بارداری، اغلب بی‌خطر است. این نوع خونریزی‌ها به‌طور معمول در همان روزهایی اتفاق می‌افتد که پیش از بارداری شخص پریود می‌شد. پریود شدن در حاملگی اغلب یک یا دو روز طول می‌کشد. عوامل زیر باعث خونریزی در دوران بارداری می‌شوند:


هورمون‌های تنظیم‌کننده قاعدگی
جایگزین شدن سلول تخم بارور شده در دیواره رحم
سایر علت‌های پریود شدن در حاملگی
علاوه بر عوامل ذکر شده، علل دیگری نیز می‌توانند منجر به پریود شدن در حاملگی شوند:


التهاب دهانه رحم
فیبروئید
پولیپ دهانه رحم
عفونت دهانه رحم یا عفونت واژینال
بیماری ارثی فون ویلبراند


آیا پریود شدن در حاملگی خطرناک است؟
متأسفانه خونریزی در اوایل بارداری می‌تواند در اثر سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم ایجاد شده باشد؛ این نوع خونریزی‌ها اغلب با درد و گرفتگی عضلات شکم همراه هستند.


سقط جنین در اوایل بارداری، در شرایطی رخ می‌دهد که رشد و نمو جنین به درستی صورت نگرفته باشد. خونریزی ناشی از سقط جنین، به مرور شدیدتر می‌شود. هرچند سقط جنین اتفاق غم‌انگیزی است؛ اما پدیده رایجی است. برخی از خانم‌ها پیش از این که از بارداری خود آگاه شوند، دچار سقط جنین می‌شوند. این افراد هنگامی که دچار خونریزی ناشی از سقط جنین می‌شوند، گمان می‌کنند پریود شده‌اند.


حاملگی خارج از رحم حالتی است که سلول تخم، خارج از رحم جایگزین شود. این نوع خونریزی ظاهری تیره و آبکی دارد و می‌تواند ادامه پیدا کند. حاملگی خارج از رحم ممکن است برای شخص بسیار سخت و دشوار باشد؛ به همین خاطر باید خیلی سریع رفع شود.


یکی از دیگر علت‌های نادر خونریزی در زمان بارداری، حاملگی مولار است. از هر هفتصد خانم‌ باردار، یک نفر دچار حاملگی مولار می‌شود. در حاملگی مولار، جنین به‌درستی رشد پیدا نمی‌کند، اما سلول‌های جفت رشد می‌کنند و تکثیر می‌شوند. حاملگی مولار نیز باید خیلی سریع رفع شود.


آیا پریود شدن در حاملگی برای جنین خطرناک است؟
از آنجایی که اغلب خونریزی‌ها در دوران بارداری بی‌خطر هستند، به‌طور معمول مشکلی برای سلامتی جنین ایجاد نمی‌کنند. بسیاری از بارداری‌ها با وجود خونریزی اولیه، به‌طور عادی ادامه پیدا می‌کنند. اگر خونریزی در اثر سقط جنین باشد، با گرفتگی عضلات شکم همراه است و به مرور شدیدتر می‌شود. هنگام پریود شدن در حاملگی ، حتی اگر خونریزی متوقف شود، مراجعه به متخصص زنان برای بررسی علت ضروری است.


 


هفته اول بارداری : هفته های بارداری از اولین روز آخرین قاعدگی شروع می شود. این بدین معنی است که در دو هفته ی اول فرد واقعا باردار نیست و بدن به طور معمول برای تخمک گذاری آماده شده است.

در حوالی هفته ی دوم پس از اولین روز از قاعدگی، تخمک گذاری انجام می شود ( بر اساس طول دوره ی قاعدگی).

در طی هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی، تخمک بارور شده در طول لوله ی رحمی ( لوله ی فالوپ ) رو به رحم حرکت می کند.

تخمک در ابتدا یک سلول منفرد است و کم کم تقسیم می شود و این تقسیمات ادامه می یابد.

به مرور زمان تخمک به رحم می رسد که توده ای را با بیش از سلول ایجاد می کند که جنین نام دارد.

وقتی که در رحم قرار می گیرد،  جنین در  لایه ی پوششی دیواره ی رحم نفوذ می کند و به این مرحله، لانه گزینی ( جایگزینی ) می گویند.

در مورد بیشتر خانم ها، بویژه در مواردی که برنامه ای برای بارداری ندارند، هفته اول بارداری معمولا بدون دانستن وقوع بارداری می گذرد و خانم باردار از آن اطلاعی ندارد. حتی ممکن است این روال تا هفته ی دوم هم ادامه داشته باشد.

بسیاری از زنان که همیشه چرخه های قاعدگی مرتبی داشته اند، وقتی یک بار ( برای یک ماه) این چرخه بهم می ریزد، اظهار می کنند که مورد خاصی نیست و صرفا بهم ریختگی موقتی قاعدگی است.

نکته جالب این است که در طول هفته اول بارداری هیچ نوع علامت واضحی هم دیده نمی شود ولی نشانه هایی از خستگی،  کاهش علاقه  و یا نیاز دائم به ادرار کردن دیده می شود. در حالی که، بسیاری از زنان این علائم را به سندرم پس از قاعدگی نسبت می دهند و خیلی اعتقادی ندارند که باردار شده اند.

 چرخه ی قاعدگی تقریبا حدود روز طول می کشد، اگر چه این زمان می تواند بین تا هم روز هم در برخی از خانم ها متغیر باشد.

زمانی این چرخه شروع می شود که تخمک از تخمدان آزاد می شود ( که به این مرحله تخمک گذاری می گویند) و به سمت لوله های فالوپ ( لوله های رحمی ) حرکت می کند، در واقع در همان محلی که اسپرم ( در صورت  لقاح ) به آن می رسد و باروری رخ می دهد.

از این قسمت است که تخمک های بارور شده از راه لوله های رحمی حرکت می کند و به سمت رحم می رود و در نهایت در رحم لانه گزینی ( جایگزینی ) انجام می شود. دیواره ی رحم ضخیم می شود تا برای پذیرش تخمک بارور شده مهیا شود. اگر لقاح رخ ندهد، لایه های پوشاننده ی دیواره ی رحم ریزش می کند و در نتیجه عروق دیواره ی رحمی خونریزی می کنند و قاعدگی رخ می دهد.

باید بدانیم که چرخه ی ماهیانه ی خانم ها از اولین روز دوره ی قاعدگی تا اولین روز عادت ماهیانه ی بعدی محاسبه می شود.

به طور متوسط دوره ی ماهیانه تا روز می باشد. تخمک گذاری  از اولین روز چرخه محاسبه می شود.

در بیشتر خانم ها زمان تخمک گذاری بین روز های تا چرخه ی ماهیانه است. به این بخش، زمان باروری می گویند، چون مقاربت در این زمان باعث افزایش شانس  بارداری می شود.

برخی افراد  فکر می کنند که خانم ها واقعا در هفته ی اول، باردار نمی شوند و این اتفاق حاصل لقاح در طول هفته ی دوم است. این در واقع علت اصلی است که چرا بسیاری از بارداری ها در طی هفته ی اول شناسایی نمی شوند.

باز هم همانند قبل، تغییرات جسمانی مشخصی در طی هفته ی اول بارداری رخ نمی دهد، اگر چه بسیاری از تغییرات درونی ممکن است رخ دهد. علائم شایع در این هفته شامل موارد زیر می باشد:

مشکلات هاضمه و گوارش مثل دفع گاز، یبوست و یا تهوع. سایر علائم شامل موارد زیر است:

این علائم از خانمی به خانم دیگر تفاوت دارد و بیشتر  زنان تا پس از هفته ی دوم بارداری این علائم را متوجه نمی شوند.

در زمانی که شانس باروری در شما بالاتر است، برای  آن که بتوانید کودک سالمی داشته باشید، ممکن است نیاز باشد تا در سبک زندگی خود تغییراتی بدهید.

انجام ورزش کافی و  داشتن رژیم متعادل، عوامل مهم و تاثیر گذاری برای  ارزیابی  در این زمینه هستند.

در این زمان بهتر است که شما از مکمل ها و ویتامین ها استفاده کنید و از برخی مواد پرهیز کنید، از آن جمله عبارتند از:

اگر شما برخی داروهایی را که سابقا برایتان تجویز شده مصرف می کنید، باید با پزشک خود آن را در میان بگذارید تا وی این داروها را بررسی کند و به شما بگوید که آیا مصرف این داروها در طول بارداری برای شما خطری دارد و یا مانعی برای مصرف آن ها وجود ندارد.

 در بیشتر موارد بارداری، همسر شما احساس نمی کند که در این زمان نقشی را بر عهده دارد. در حالی که، وضعیت سلامتی و شیوه ی  زندگی شما می تواند بر روی آینده ی کودک شما اثر گذار باشد. شما می بایست از نظر موارد زیر تحت بررسی قرار بگیرید:

تصویر دو بعدی هفته اول بارداری

اطمینان حاصل کنید که یک رژیم سالم و متعادل با انواع غذاها داشته باشید. در طول دوره بارداری شما نیاز به اسید فولیک اضافی، آهن و کلسیم خواهید داشت. با پزشک خود درباره مکمل های روزانه که برای شما مناسب است صحبت کنید.

بارداری روز به روز

در هر روز هفته اول چه اتفاقی می افتد

روز اول / روز دوم / روز سوم / روز چهارم / روز پنجم / روز ششم / روز هفتم

الان ورزش کنید که شروع خوبی داشته باشید.

بارداری فشار جسمانی زیادی به شما وارد می کند. داشتن آمادگی جسمانی مناسب باعث می شود شما و کودکتان شروع خوبی داشته باشید. در هفته اول بارداری یا زمانی که می خواهید اقدام به بارداری کنید داشتن برنامه ورزشی منظم به اندازه داشتن رژیم غذایی مناسب مهم است. سعی کنید تمام موارد زیر را در برنامه تمرینی خود داشته باشید:

زمانی که برنامه تمرینی خود را تنظیم می کنید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

بسیاری از خانم ها نگران افزایش وزن در دوران بارداری هستند بیاد داشته باشید که این افزایش وزن یک روند طبیعی و مرحله ای از بارداری است.






دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لونگان میوه x بخوانید...