طرز تهیه آبگوشت بدون زودپز

دوره مقدماتی php
طرز تهیه آبگوشت بدون زودپز
طرز تهیه آبگوشت بدون زودپز

 

آبگوشت يا ديزي يكي از غذاهاي سنتي و قديمي كشورمان است كه محبوبيت خاصي در ميان ايرانيان دارد. آبگوشت سنتي زماني كه در ظرف هاي سنگي پخته مي شود با نام ديزي سنگي شناخته مي شود. مواد اصلي تشكيل دهنده آبگوشت عبارتند از گوشت مخصوص آبگوشت ، حبوبات و چاشني هاي مختلف. با مواد لازم ذكر شده در اين آموزش آشپزي مي توانيد براي ۴ نفر آبگوشت تهيه نماييد. با دستور پخت و طرز تهيه آبگوشت در ادامه با ما همراه باشيد.

ابتدا بايد نخود و لوبيا سفيد را از شب قبل در مقداري آب بخيسانيم و در صورت امكان چند بار آبش را عوض كنيم. گوشت آبگوشتي را به همراه نخود و لوبيا ، ۱ عدد پياز ، سيرها و گوجه فرنگي در يك قابلمه مي ريزيم و ۶ تا ۸ ليوان آب روي مواد مي ريزيم.توجه داشته باشيد بهتر است پوست گوجه فرنگي ها را از قبل از ريختن در قابلمه جدا كنيد. زير قابلمه شعله پخش كن قرار مي دهيم و اجازه مي دهيم آبگوشت با حرارت بسيار ملايم پخته شود. اينكار باعث مي شود كه آبگوشت به خوبي جا بيفتد.حدود دو ساعت و نيم بعد از اينكه آبگوشت را روي حرارت قرار داديم سيب زميني ها را به خوبي مي شوييم و داخل قابلمه مي اندازيم. در اين مرحله پيازي كه داخل قابلمه را انداخته بوديم و خارج مي كنيم و دور مي اندازيم.

طرز تهیه آبگوشت بدون زودپز

بعد از اين كار چربي موجود در قابلمه را خارج مي كنيم و به همراه پياز باقيمانده به خوبي مي كوبيم و سپس دوباره داخل قابلمه مي ريزيم. زماني كه گوشت و حبوبات موجود در آبگوشت به خوبي نرم شدند نمك و فلفل سياه را به آبگوشت اضافه مي كنيم.براي اينكه آبگوشت خوشرنگ شود ۲ قاشق رب گوجه فرنگي را در مقداري روغن تفت مي دهيم و سپس به آبگوشت اضافه مي كنيم. توجه داشته باشيد غذاهاي سنتي مانند آبگوشت ، قورمه سبزي و … هر چه زمان بيشتري براي پخت داشته باشند در نتيجه خوشمزه تر و جا افتاده تر خواهند شد.در پايان پس از اينكه آبگوشت آماده شد آنرا در كاسه مي كشيم و با نان تريد مي كنيم. گوشت آبگوشت را مي توانيم به ۲ صورت سرو كنيم. روش اول اينكه مقداري گوشت و حبوبات داخل كاسه ها بريزيم و روش دوم اينكه گوشت و مواد ديگر آبگوشت را بكوبيم و به عنوان گوشت كوبيده سرو كنيم.

دوره مقدماتی php

نكته بسيار مهم براي تهيه آبگوشت اين است كه حتما در ابتداي آشپزي آب زيادي داخل قابلمه بريزيد تا مجبور نشويد در اواسط پخت آب به قابلمه اضافه كنيد و روي طعم آبگوشت تاثير بگذاريد. نكته بعد هم اينكه بهتر است از آبي كه قبلا جوشيده و سرد شده است براي آبگوشت استفاده كنيد.براي طعم بهتر آبگوشت مي توانيد از ليمو عماني استفاده كنيد. ۱ ساعت قبل از آماده شدن آبگوشت ۲ عدد ليمو عماني را با چنگال سوراخ مي كنيم و داخل قابلمه مي اندازيم. در پايان پخت ليمو عماني ها را خارج مي كنيم و دور مي ريزيم.حبوبات آبگوشت را بهتر است به مدت ۲۴ ساعت بخيسانيم تا نفخ شان برطرف شود. در ضمن با اينكار متوجه خواهيم شد حبوبات آبگوشت ما كهنه هستند يا تازه. اگر پوست حبوبات جدا شود و روي سطح آب جمع شود مشخص مي شود حبوبات ما قديمي و كهنه هستند.در صورتي كه متوجه شديد حبوبات مصرفي كهنه هستند ، بهتر است آنها را بين يك دستمال تميز قرار دهيد و با ساييدن حبوبات تمام پوسته هاي اضافي انها را جدا كنيد سپس از حبوبات بدون پوست در آبگوشت خود استفاده كنيد.

 

طرز تهیه آبگوشت بدون زودپز
طرز تهیه آبگوشت بدون زودپز
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *