گیاه کرچک باقلا

دوره مقدماتی php
گیاه کرچک باقلا
گیاه کرچک باقلا


روغن کرچک[۱] نوعی روغن نباتی است که از دانه‌های گیاه کرچک به دست می‌آید. این روغن موارد استفادهٔ زیادی داشته و دارای ترکیب بی‌نظیری است. ۹۰ درصد روغن کرچک، از اسیدهای چرب ریسینولیک که اشباع‌نشده هستند تشکیل یافته‌است.

روغن کرچک و مشتقات آن را در تهیهٔ سوپ، روغن هیدرولیک و روغن ترمز، رنگ، جوهر، انواع آستر، پلاستیکهای مقاوم در برابر سرما، واکس و دیگر مواد براق‌کننده، نایلون، عطر و … به کار می‌برند.

سم ریسین، از فراورده‌های جانبی است که ضمن تهیهٔ روغن کرچک به دست می‌آید.

تنها یک درصد از روغن کرچک تولید شده در سراسر جهان را صرف مصارف دارویی یا تولید فراورده‌های مفید برای سلامتی می‌کنند. از روغن کرچک برای درمان یبوست و همچنین، به عنوان مادهٔ استفراغآور استفاده می‌شود (در مواردی که لازم است فرد استفراغ نموده و محتویات معده خود را به هر دلیل تخلیه نماید). مصرف زیاد روغن کرچک در زنان باردار می‌تواند سبب زایمان زودرس در آن‌ها شود. البته مصرف بسیار زیاد آن (مثلاً یک بطری روغن) می‌تواند کشنده باشد. روغن کرچک بدبو و بدمزه است و از این رو مشهور است.
گیاه کرچک باقلا

نام علمی: Ricinus Communis
نام انگلیسی: Castor bean plant

دوره مقدماتی php

کرچک‌ها گیاهانی یک پایه بوده و روی گل آذین خوشه، به رنگ سبز و در بعضی از انواع گل‌های یک پایه قرمز بدون گلبرگ. گل‌های نر به رنگ زرد مایل به سبز با پرچم خامه‌ای و روغن دار برجسته در خوشه‌ای تخم مرغی شکل به طول حداکثر ۱۵ سانتی‌متر. گل‌های ماده، در قسمت فوقانی خوشه به رنگ قرمز و برجسته قرار گرفته‌اند.
میوه کرچک به صورت کپسول کروی و خاردار متمایل به سبز (یا قرمز-ارغوانی) می‌باشد که در هنگام رسیدن سخت و شکننده می‌شود و دانه‌ها به شکل بیضوی پهن و و به شکل دانه‌های لوبیا و دارای پوسته براقی می‌باشند؛ که درون آن‌ها یک مغز کرم یا سفید بسیار روغنی قرار دارد. دانه گیاه متمایل به رنگ قهوه‌ای و تا حد زیادی سمی بوده، ریسین یک پروتئین بسیار سمی است که در دانه‌های کرچک وجود دارد. پوست این دانه‌ها حاوی این سم است که یکی از کشنده‌ترین سموم طبیعی دنیا است. دانه‌های کرچک دارای یک زائده زگیل مانند به نام Caruncle هستند، که نوعی از Elaiosome است. ترویج و پراکندگی دانه‌های Caruncle توسط مورچه‌ها صورت می‌پذیرد.

نام ریسینوس (Ricinus) بر گرفته از یک اصطلاح لاتین به معنای “کنه سگی” می‌باشد. علت این نامگذاری شباهتی بود که میان دانه این گیاه و کنه‌هایی که معمولاً در سگها دیده می‌شود. در واقع این اسم به دانه‌ها نسبت داده شده چون دانه‌ها در این گیاه بخش مهمتری هستند. اسم عام و متعارف “روغن کرچک – Castor oil” احتمالاً جایگزینی برای نام Castoreum می‌باشد؛ که یک ماده اصلی در صنعت عطرسازی و همچنین به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود که از غدد ترشحی مقعد و مثانه خشک شده سگهای آبی گرفته می‌شود. کرچک یک نام متعارف دیگر به نام “دستان حضرت مسیح” یا “Palm of Christ” دارد که برگرفته از شهرت و توانایی روغن کرچک در شفای زخم و درمان درد می‌باشد

روغن کرچک استفاده‌های زیادی در پزشکی و درمانی دارد و همچنین کاربردهای مختلف دیگری نیز دارد.
عصاره الکلی برگ‌های کرچک، بر روی موشهای آزمایشگاهی نشان داده‌است که از کبد در مقابل آسیب دیدگی از سموم حفاظت می‌کند. یکی از کاربردهای روغن کرچک دارویی مصرف آن به عنوان یک داروی ملین است، روغن کرچک یک ملین طبیعی و قوی است. عصاره‌های متانولیکی برگ‌ها در تست ضدمیکروبی در مقابل باکتری‌های بیماری‌زا در موشها آزمایش شده و موشها خواص ضد میکروبی نشان داده‌اند. لازم است ذکر شود که عصاره‌ها سمی نمی‌باشند. پوسته هسته لوبیایی شکل کرچک در دوزهای پایین‌تر بر روی سیستم اعصاب مرکزی تأثیر گذاشته‌است. در دوزهای بالاتر موشها به سرعت مرده‌اند. عصاره آب پوست ریشه کرچک علایم درد را در موشها نمایان می‌کند. خواص ضد حساسیتی یا آنتی هیستامینی و ضد التهابی نیز در عصاره الکلی پوسته کرچک دیده شده‌است.

عصاره کرچک خواص حشره کش و کنه کش دارد که به‌طور مثال بر ضد کنه haemaphysalis bispinosa یا انگل‌هایی مانند hamatophagous و Hippobosca maculate می‌باشد.
مردم قبایل بودو (Bodo) در کشور هندوستان از برگ‌های این گیاه برای تغذیه و پرورش کرم ابریشم استفاده می‌کنند.
روغن کرچک برای نرم نمودن و روغن کاری موتورها نیز کاربرد دارد و به عنوان مثال در هواپیماهای جنگ جهانی اول مورد استفاده بود و همچنین برای برخی از ماشینهای مسابقه و بعضی هواپیماهای مدل. البته باید توجه داشت که هرگز نباید با محصولات نفتی مخلوط گردد؛ لذا روغن کرچک در خیلی از مواقع جایگزین مناسبی برای روغنهای مصنوعی می‌باشد.

اگرچه کرچک گیاهی بومی در مناطق آسیای جنوبی و مدیترانه و شرق آفریقا و هندوستان می‌باشد، امروزه تقریباً در همه دنیا گسترش پیدا کرده‌است. به‌طور کلی در کلیه مناطقی که از نظر شرایط آب و هوایی مناسب باشد به صورت خودرو تکثیر و گسترش می‌یابد.
همچنین به عنوان گیاهی تزئینی و قیمتی در پارکها و مکانهای عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیاه فوق در شرایط گلخانه و در دمای حدود ۲۰ درجه سانتی گراد می‌تواند حدوداً تا ارتفاع ۲ تا ۳ متر در سال رشد نماید. یخبندان و سردی هوا عاملی است که رشد و نمو گیاه را محدود می‌کند به‌طوری‌که در دمای کمتر معمولاً به شکل بوته و ارتفاعی کمتر رشد می‌نماید. اگر چه گیاه کرچک در مناطق سردسیر مانند جنوب انگلستان نیز توانسته رشد داشته باشد و همچنین در ایالاتی از کانادا و آمریکا مانند جنوب کالیفرنیا و لس آنجلس.

گیاه کرچک میزبان و پذیرای پروانه مشهور کرچک به نام (Ariadne merione) و همچنین گونه‌ای از کرمهای ابریشم و تعدادی از حشرات دیگر می‌باشد. برگ‌های گیاه برای تغزیه لارو حشرات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقدار سمیت دانه‌های کرچک خام به درصد و اندازه سم ریسین بستگی دارد. اگر چه مقدار دوز کشندگی سم برای بزرگسالان در حدود ۴ تا ۸ دانه هسته شناسایی شده، اما در حقیقت گزارشات ناشی از مسمومیت افراد از این دانه‌ها بسیار نادر می‌باشد.
بر اساس گزارشهای کتاب گینس در سال ۲۰۰۷، این گیاه سمی‌ترین گیاه در جهان محسوب شده بود. با وجود این، خودکشی از طریق بلعیدن دانه‌های کرچک در کشورهایی مانند هندوستان که این گیاه به صورت خودرو در کنار جاده‌ها می‌روید هیچ وقت گزارش نشده. چرا که مسمومیت با ریسین بسیار دردآور و نامطبوع بوده و در عین حال همراه با تهوع، اسهال، تپش قلب، کاهش شدید فشار خون و حملات شدید می‌باشد. هر چند، سم حاصل از کرچک طی فرایندهایی خاص با غلیظ نمودن عصاره آن بسیار شباهت به عمل عصاره‌گیری در بادام دارد.
اگر ریسین بلعیده شود نشانه‌های آن حدوداً تا ۳۶ ساعت بعد نمایان می‌شود اما در عرض ۲ تا ۴ ساعت بعد اثر گذاشته و فرد را به کشتن می‌دهد؛ که این علایم با احساس برافروختگی در دهان و حنجره آغاز و شامل دردهای شکمی، اسهال خونی (که خود به تنهایی در طی چند روز متوالی تمام آب بدن فرد را کشیده و باعث مرگ می‌گردد) و کاهش شدید فشار خون می‌باشد؛ که پس از گذشت ۳ تا ۵ روز شخص می‌میرد مگر اینکه قبل از بروز و گسترش علائم فوق به‌طور کامل شستشو داده و سم زدایی شود.
مسمومیت زمانی رخ می‌دهد که دانه‌های کرچک توسط حیوانات یا حتی انسان‌ها شکسته و جویده شوند، به‌طوری‌که دانه‌های سالم و نجویده شده بدون خارج نمودن سم از سیستم دستگاه گوارشی عبور و دفع می‌شود. مقدار سم برای کشتن حیوانات به قرار ذیل می‌باشد: ۴ دانه برای خرگوش، ۵ دانه برای گوسفند، ۶ دانه یا بیشتر برای اسب، ۷ دانه برای خوک و ۱۱ دانه برای سگ و اردکها در برابر این سم کاملاً مقاوم بوده به‌طوری‌که حدوداً ۸۰ دانه ممکن است باعث مرگ در آن‌ها گردد.
این سم یک محافظ طبیعی در برابر شپش نیز می‌باشد؛ لذا ماده ریسین در صنعت برای تولید حشره کش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای تولید اسیدی جهت قارچ کشی هم کاربرد دارد. لازم است ذکر شود که روغن کرچکی که برای مصارف داخلی و خارجی در بازار وجود دارد به هیچ عنوان سمی نبوده.

ترکیبی از سه نوع ترپنوئید (ضد باکتری و ضد سرطان) و توکوفرول در کرچک یافت شده. در عصاره کرچک ترکیباتی شامل هیدروکسی کاتها، متوکسی، اپوکسی، اکسو اسیدها و غیره می‌باشد. نیمی از دانه‌های کرچک را روغن تشکیل می‌دهد. روغن کرچک دارای ریسی نولیین می‌باشد که گلیسیرید اسید ریسینولییک است. از ریسین تفکیک شده عصاره متانول نیز به دست می‌آید.
روغن کرچک یک روغن گیاهی به دست آمده با فشار دادن دانه‌های گیاه کرچک است. (ریسینوس کامیونیس)
نام مشترک روغن کرچک که از آن گیاه نام خود را احتمالاً به عنوان جایگزینی برای کاستریوم استفاده می‌کند پایگاه محصولات مراقبت از پوست خشک شده غدد باشد. (کاستور در لاتین)
روغن کرچک یک مایع زرد رنگ بسیار کم رنگ و بی‌رنگ با طعم مشخص و بویی یک باره برای اولین بار است.
نقطه جوش آن ۳۱۳ درجه سانتی گراد و ۵۹۵ درجه فارنهایت می‌باشد و چگالی آن ۹۶۱ کیلوگرم بر متر مکعب می‌باشد.
این تری گلیسیرید که در آن در حدود ۹۰ درصد از زنجیره اسید چرب ریسینو لئیک می‌باشد.
اولئیک اسید و لینولئیک اسید از دیگر اجزای قابل توجه می‌باشند.
روغن کرچک و مشتقات آن در ساخت صابون‌ها روان‌کننده‌ها مایعات هیدرولیک و ترمز رنگ پوشش‌ها جوهر پلاستیک مقاوم در برابر سرما واکس و پالش نایلون مواد دارویی و عطر استفاده می‌شود.
روغن کرچک معروف به عنوان یک منبع از اسید ریسینولئیک اشباع با اسید چرب ۱۸ کربنه می‌باشد.
در میان اسیدهای چرب اسید ریسینولئیک غیرمعمول است که در آن یک گروه عاملی هیدروکسیل بر روی کربن ۱۲ قرار دارد. این گروه عاملی باعث می‌شود تا روغن کرچک و اسید ریسینوئیک از باقی چربی‌ها قطبی تر شوند.
واکنش‌های شیمیایی از گروه الکل و همچنین مشتق شیمیایی را اجازه می‌دهند که با اکثر دیگر دانه‌های روغنی ممکن نیست. چرا که از محتوای اسید ریسینولئیک است روغن کرچک یک ماده شیمیایی با ارزش در مواد خام است و دارای قیمت بالاتر نسبت به سایر روغن دانه‌ها می‌باشد. به عنوان مثال در ژوئیه ۲۰۰۷ روغن کرچک در حدود ۰٫۹۰ دلار در ایالات متحده آمریکا به فروش می‌رسد. در حالی که روغن سویا روغن آفتاب گردان و روغن کانولا در حدود ۰٫۳۰ دلار به فروش می‌رسد.
گیاه کرچک در یک گونه گیاه گلدار در خانواده فرفیون است. آن را متعلق به یک جنس چند وجهی می‌دانند.
تکامل کرچک و ارتباط آن با گونه‌های دیگر در حال حاضر در حال مطالعه با استفاده از ابزارهای مدرن ژنتیکی می‌باشد. بذر آن دانه کرچک نام دارد که با وجود این لوبیا درست نمی‌باشد. کرچک بومی در حوضه جنوب شرقی دریای مدیترانه شرق آفریقا و هند است. اما در سراسر مناطق گرمسیری به عنوان یک گیاه زینتی کشت می‌شود. دانه کرچک منبع روغن کرچک می‌باشد که دارای طیف گسترده‌ای از کاربردها می‌باشد. دانه‌ها شامل ۴۰ تا ۶۰ درصد روغن که غنی از تری گلیسیرید و عمدتاً ریکینولئین می‌باشد هستند. دانه شامل سمی می‌باشد که در حال حاضر با غلظت‌های کمتر در سراسر گیاه وجود دارد. گونه‌های گیاهی نامربوط فتسیا ژاپنی در ظاهر مشابه می‌باشند ولی به عنوان گیاه کرچک نادرست است.
گیاه روغن کرچک می‌تواند تا حد زیادی در عادت رشد و ظاهر آن متفاوت باشد.
پرورش دهندگان برای تولید روغن در طیف وسیعی از ارقام برگ و رنگ گل تنوع داده‌اند.
سرعت رشد گیاه برابر با یک درختچه چند ساله است که می‌تواند به اندازه یک درخت کوچک حدود ۱۲ متر یا ۳۹ فوت رشد کند. اما این درختچه نسبت به سرما مقاوم نیست.
این گیاه برگ‌های براق ۱۵ الی ۴۵ سانتی‌متری دارد و دارای برگ‌هایی با ۵ تا ۱۲ لوب عمیق با بخش‌های دندانه دار درشت است.
در برخی از انواع آن برگ‌ها در ابتدا مایل به قرمز ارغوانی تیره یا برنز هستند.
در زمان جوانی به تدریج در حال تغیر به رنگ سبز تیره می‌شوند و
گاهی تمایل به قرمز دارد.
البته در بعضی از گونه‌ها برگ‌ها از همان ابتدا به رنگ سبز هستند در حالی که در عین حال دیگررنگدانه‌ها رنگ سبز را از بخش‌های کلروفیل دار همانند برگ ساقه و میوه‌های جوان اند به‌طوری‌که آن‌ها در سراسر زندگی گیاه به صورت چشمگیر ارغوانی به قهوه‌ای قرمز در سراسر زندگی گیاه باقی می‌مانند. گیاهان با برگ‌های تیره را می‌توان در هنگام رشد با برگ سبز یافت؛ بنابراین حداقل احتمالاً تنها یک ژن واحد کنترل تولید رنگدانه در برخی از ارقام وجود دارد.
ساقه‌ها (کروی و کپسول بذر خاردار) نیز در رنگ‌های متفاوت وجود دارند.
کپسول میوه برخی از گونه‌ها زرق و برق دار تر از گل می‌باشد.
روغن کرچک یک روغن گیاهی است که با فشار دادن دانه‌های گیاه کرچک به دست می‌آید.

دانه کرچک حاوی ریسین، یک پروتئین سمی است. حرارت در طی فرایند استخراج روغن سبب دناتوره شدن و غیرفعال شدن پروتئین می‌شود. با این حال دانه‌های برداشت شده کرچک ممکن است بدون خطر نباشد. ترکیبات آلرژی زا پیدا شده در سطح گیاه می‌تواند سبب آسیب‌های عصبی و دائمی شود. برداشت دانه‌های کرچک یک خطر برای سلامتی انسان ایجاد شده. هند، برزیل وچین عمده‌ترین تولیدکنندگان محصول هستند و کارگران از کار کردن با این گیاهان دچار عوارض جانبی مضر شده‌اند. این مسائل بهداشتی علاوه بر نگرانی در مورد محصول فرعی سمی (ریسین) از تولید روغن کرچک، برای دستیابی به منابع جایگزین برای اسیدهای چرب هیدروکسی تشویق کرده‌است. در روش دیگر، برخی از محققان در حال تلاش برای تغییر و اصلاح ژنتیکی گیاه کرچک برای جلوگیری از سنتز ریسین هستند.
کاربرد:
سالانه ۲۷۰۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰۰ تن (به ارزش ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون پوند) از روغن کرچک در صنعت استفاده می‌شود و مشتقات آن کاربردهای بسیاری در ساخت صابون‌ها، روان‌کننده‌ها، مایعات هیدرولیک و ترمز، رنگ‌ها، پوشش‌ها، جوهر، پلاستیک‌های مقاوم در برابر سرما، واکس و پولیش و جلادهنده، نایلون و مواد دارویی و عطر دارد.

در صنایع غذایی، روغن کرچک (خوراکی) در افزودنی‌های مواد غذایی، طعم دهنده‌ها، آب نبات به عنوان یک مهارکننده غالب و در بسته‌بندی استفاده می‌شود. روغن کرچک پلی اکسی اتیل همچنین در صنایع غذایی استفاده می‌شود.
در هند، پاکستان، نپال و بنگلادش، دانه‌های روغنی با استفاده از روغن کرچک حفظ می‌شوند. روغن کرچک، برنج، گندم و حبوبات را از پوسیدن حفظ و متوقف می‌کند. برای مثال دالون تور حبوبات معمولاً در دسترس پوشش داده شده در روغن برای ذخیره‌سازی طولانی است.

ایالات متحده اداره غذا و دارو آمریکا، روغن کرچک را طبقه‌بندی کرده به عنوان (به‌طور کلی و عمومی به عنوان ماده مؤثر و بی‌خطر به رسمیت شناخته شده) (گریس) برای بیش از ضد استفاده به عنوان ملین با سایت اصلی عمل روده باریک که در آن به هضم اسید ریسینولئیک منجر شده‌است. از نظر درمانی، داروهای مدرن به ندرت دریک حالت شیمیایی خالص داده شده بنابراین بیشتر مواد تشکیل دهندهٔ فعال با مواد جانبی یا مواد افزودنی ترکیب شده‌است.
روغن کرچک یا مشتق روغن کرچک از جمله کلیفر ال (سورفاکتانت غیر یونی است و به بسیاری از داروهای مدرن اضافه شده‌است از جمله:
مایکونازول، یک داروی ضد قارچی
پاکلیتاکسل، یک مهارکننده میتوزی مورد استفاده در شیمی درمانی سرطان
ساندیمون (تزریق سیکلوسپورین)، یک داروی ایمنی است که به‌طور گسترده‌ای برای کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن بیمار در ارتباط با پیوند عضو استفاده می‌شود.
نلفیناویرمسیلات یک مهارکننده پروتئازویروس ایدز
ساپرکنازول، یک داروی ضد قارچ تریازول (شامل امولفور ال -۷۱۹پی، مشتق روغن کرچک)
تاکرولیموس، یک داروی سرکوب‌کننده سیستم ایمنی (شامل پلی اکسیل ۶۰روغن کرچک هیدروژنه)
یک درمان موضعی برای زخم‌های پوست، ترکیبی از بلسان پرو، روغن کرچک و تریپسین است.Xendermپماد
برای حفظ اسیدیته واژن استفاده می‌شود oxyquinoline از روغن کرچک با اسید استیک و ricinoleic(تشکیل شده از اسید Aciژل

روغن کرچک به عنوان یک درمان برای انواع شرایط سلامت انسان ترویج شده‌است. naturopathy در
ادعا شده‌است که استفاده از آن بر روی پوست می‌تواند به درمان سرطان کمک کند. با این حال، با توجه به جامعه سرطان آمریکا، شواهد علمی موجود ادعا می‌کند که روغن کرچک بر روی پوست درمان سرطان یا هر بیماری دیگر را پشتیبانی نمی‌کند.

روغن کرچک در محصولات آرایشی و همچنین در کرم ها به عنوان مرطوب کننده استفاده می شود. همچنین این ماده برای تقویت مو بسیار تاثیر گذار است و خاصیت ضد شوره ای دارد.

روغن کرچک می‌تواند به عنوان پلی ال (الکل مصرفی) مبتنی بر زیست در صنعت پلی اورتان استفاده شود.
متوسط عملکرد (تعداد گروه‌های هیدروکسیل در هر مولکول تری گلیسرید) روغن کرچک ۲٫۷ است، پس از آن به‌طور گسترده‌ای به عنوان پلی ال سفت و سخت و پوشش استفاده می‌شود.

روغن کرچک دارای کاربردهای متعدد در حمل و نقل، موادآرایشی و دارویی و صنایع تولیدی به عنوان مثال: چسب، مایعات ترمز، رنگ مو، دی الکتریک مایع الکتریکی، هیومکتانت ، نایلون، پلاستیک مایعات هیدرولیک، جوهر، لاک، درمان چرم، گریس روان‌کننده‌ها، روغن‌های ماشین کاری، رنگ، رنگدانه، چسب پلی اورتان، گریس تبرید و یخ زدگی، لاستیک، مهر و موم، پارچه، پودرهای شست‌وشو و واکس‌ها
از آنجا که روغن کرچک دارای ثابت دی الکتریک نسبتاً بالا (۴٫۷) بسیار تصفیه شده و روغن کرچک خشک شده‌است گاهی اوقات به عنوان یک مایع دی الکتریک با کارایی بالای خازن ولتاژ بالا استفاده می‌شود.

روغن گیاهی به علت چربی خوب و قابلیت تجزیه بیولوژیکشان جایگزین خوبی برای رروان‌کننده‌های نفتی مشتق شده‌است اما پایداری اکسیداتیو و دمای پایین محدودیت عملکرد استفاده گسترده آن هاست.
روغن کرچک دارای خواص چسبندگی (ویسکوزیته) بهتر در دمای پایین و روان کاری درجه حرارت بالاتر از بسیاری از روغن‌های گیاهی و به عنوان یک روان‌کننده در جت، دیزل و موتورهای ماشین مسابقه مفید است.
گرانروی روغن کرچک در ۱۰ درجه سانتی گراد، ۲۴۲۰ سانتی پوآز است. با این حال روغن کرچک تمایل دارد به صورت آدامس شود در یک زمان کوتاه و استفاده از آن در نتیجه به موتور که به‌طور منظم بازسازی محدود شده‌است مانند موتورهای مسابقه
قابلیت تجزیه بیولوژیک در نتیجهٔ کاهش پایداری در محیط زیست (نسبت به روان‌کننده‌های مبتنی بر نفت) در صورت انتشار اتفاقی است. شرکت روان‌کنندهٔ کاسترول نام خود را از روغن کرچک گرفته‌است.
روغن کرچک روان‌کنندهٔ ترجیح داده برای پمپ‌های دوچرخه است، به احتمال زیاد به این خاطر که مهر و موم‌های لاستیک طبیعی قابل حل نیست.

کرچک[۱] (نام علمی: Ricinus communis) نام یک گونه از تیره فرفیونیان است. از این گیاه روغن کرچک به‌دست می‌آید.
روغن این گیاه باعث از بین رفتن خال نیز میشود

تیرهٔ فرفیون، تیره شیرسک یا شیرشیرکان (Euphorbiaceae) یکی از تیره‌های بزرگ از گیاهان گلدار است.

این تیره ۳۰۰ سرده و حدود ۷۵۰۰ گونه دارد. بیشتر گونه‌ها علفی هستند، ولی برخی از گونه‌های درختی یا درختچه‌ای به ویژه در نواحی استوایی وجود دارند. برخی از گونه‌ها نیز گوشتی بوده و مانند کاکتوس هستند.
برگها متناوب، به ندرت متقابل، و دارای گوشوارک هستند. برگها بیشتر ساده‌اند؛ ولی اگر مرکب باشند همیشه پنجه‌ای هستند و هیچگاه شانه‌ای نیستند. گوشوارکها ممکن است به شکل مو، خار، یا غده ترشحی کاهش یافته باشند یا در برخی گونه‌های گوشتی به کلی از بین رفته باشند.

گیاهانی درختی یا علفی یا درختچه ای یا بالارونده؛ صمغ آور یا بی صمغ و فاقد شیره رنگی یا به ندرت دارای شیره رنگی. برگ‌ها به خوبی توسعه یافته یا بسیار تقلیل یافته. گیاهانی آبدار یا غیرآبدار. مستقل یا بالارونده. خشکی پسند یا شورپسند. برگ‌ها در اندازه‌های بسیار کوچک تا بزرگ؛ متناوب یا متقابل یا مارپیچی یا دوردیفه؛ علفی یا چرمی یا گوشتی یا تغییر یافته به خار؛ دمبرگ دار تا بی دمبرگ؛ غیرپوششی؛ ساده یا مرکب؛ برگ‌های ساده به‌صورت پنجه ای. پهنک برگ یکپارچه؛ دارای رگبرگ‌های پرمانند یا پنجه ای. برگ‌ها گوشوارک دار. گوشوارک‌ها برگ مانند یا فلس مانند یا پوشیده از خارهای زیاد؛ زوداُفت یا پایا.

برخی گونه‌های تیره فرفیون اهمیت اقتصادی فراوانی دارند. از جمله می‌توان به درخت کائوچو و کرچک اشاره کرد.

مظفریان، ولی‌الله، فرهنگ نام‌های گیاهان ایران: لاتینی، انگلیسی، فارسی تهران: فرهنگ معاصر ۱۳۷۵، ص۲۲۳.

درمتن.

مالپیگی‌سانان (Malpighiales) یکی از راسته‌های گیاهان است.

مالپیگی‌سانان راسته‌ای از دولپه‌ای‌ها است با گونه‌های فراوان و متنوع که تیره مهم و بزرگ فرفیونیان را نیز شامل می‌شود.

Putranjivaceae

Lophopyxidaceae

گیاه کرچک باقلا

Irvingiaceae

Centroplacaceae

Caryocaraceae

Pandaceae

Ixonanthaceae

Humiriaceae

کتانیان

Elatinaceae

Malpighiaceae

Ctenolophonaceae

Erythroxylaceae

چندلیان

Balanopaceae

Trigoniaceae

Dichapetalaceae

Euphroniaceae

کریزوبالاناسه

چشم‌کبوتریان

درخت عروس دریایی

Quiinaceae

Bonnetiaceae

کلازیاسه

Calophyllaceae

گل‌راعیان

Podostemaceae

گیاه کرچک باقلا

Picrodendraceae

Phyllanthaceae

Peraceae

رافلزیائیان

فرفیونیان

Achariaceae

Goupiaceae

بنفشگان

Malesherbiaceae

Turneraceae

  • مدل تزیین اشپزخانه عروس جدید
  • گل‌ساعتیان

    Lacistemataceae

    Samydaceae

    Scyphostegiaceae

    بیدیان






    خانواده‌ای همراه با کودک پنج ساله‌شان برای تفریح به ویلای خود در شمال ایران رفته بودند. کودک در حیاط ویلا مشغول بازی بود که با گریه به خانه برمی‌گردد.

    والدین متوجه می‌شوند کودکشان چیزی را تف می‌کند. وقتی از او در مورد چیزی که خورده سۆال می‌کنند، متوجه می‌شوند از گیاهی که در کنار خانه روییده خورده است.گیاه کرچک باقلا

    دهان کودک را می‌شویند. نیمه‌های شب کودک دچار تب و لرز، اسهال و استفراغ می‌شود.

    کودک را همراه با گیاهی که در دهان کرده به بیمارستان می‌رسانند. بیمار به سرعت به بیمارستان مسمومیت منتقل می‌شود.

    به تدریج هوشیاری کودک کم شده و زرد می‌شود. اسهالش خونی شده و در روز بعد پزشکان متوجه نارسایی کلیه در کودک می‌شوند. با وجود تمامی درمان‌های انجام شده و دیالیز، متأسفانه کودک در روز سوم مسمومیت دچار تنگی نفس شدید شده و پس از یک نوبت تشنج فوت می‌کند. گیاهی که کودک خورده بود گیاه کرچک بود.

     

    کرچک گونه‌ای گیاه زراعی یک ساله است که در ایران با نام‌های کرچک، بید انجیر و بزانجیر شناخته می‌شود. میوه آن کپسول خاردار و مدوری است که حاوی سه عدد دانه با پوسته منقوش و مغز سفید است. این گیاه در نقاط مختلف ایران از جمله شمال، یزد، خوزستان و خراسان کاشته می‌شود.

     

    گیاه کرچک در واقع به طور عمده برای تهیه روغن آن پرورش داده می‌شود که در پزشکی به عنوان مسهل قوی کاربرد دارد. وقتی دانه‌های آن توسط کودکان و بزرگسالان خورده می‌شود، تا چند روز علائم عمده‌ای از مسمومیت نشان نمی‌دهد، مگر این که دانه‌ها جویده شود که باعث بروز زودرس علائم می‌شود. فرد اندکی اشتهای خود را از دست می‌دهد و دچار تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود. به تدریج فرد دچار استفراغ مداوم، اسهال خونی و در موارد کشنده، زردی می‌شود.

    دز کشنده در اطفال، پنج شش دانه کرچک بوده، درحالی‌که در بزرگسالان در حدود 20 دانه است.




    اگر با فردی روبه‌رو شدید که از دانه‌های این گیاه خورده یا خود گیاه را مصرف کرده است، باید به اورژانس رسانده شود. با شست‌وشوی معده و استفاده از زغال می‌توان سم موجود در معده و روده‌ها را شست.

    درمانی اختصاصی برای این مسمومیت وجود ندارد و معمولاً علائم (استفراغ، اسهال و…) درمان شده و بیمار از نظر بروز عوارضی مثل نارسایی کلیه و کبد تحت نظر قرار می‌گیرد. اگر نارسایی کلیه بروز کند لازم است بیمار دیالیز شود.

    اگر پس از شش ساعت از جویدن دانه‌های کرچک علائمی بروز نکرد، پس سم کم بوده یا دفع شده است. در این حالت می‌توان فرد مسموم را مرخص کرد. البته ترخیص به معنای رفع خطر مسمومیت نیست، بلکه خطر کم شده است. به این بیماران توصیه می‌شود در صورت بروز اسهال خونی یا زردی به سرعت به بیمارستان مراجعه کنند.

    بخش تغذیه و آشپزی تبیان


    منبع: جام جم – دکتر بهروز هاشمی، متخصص طب اورژانس

     

    مسمومیت با پیاز

    مراقب مسمومیت با قارچ ها باشید

    

    معمولاً کسی گیاهان را ارگانیسم های خطرناکی نمی داند اما این باور اشتباه می تواند به قیمت جان شما تمام شود. در این جا صحبت از پیچک های سمی یا گیاهان گوشتخوار نیست، زیرا علاوه بر این گونه ها، گیاهانی وجود دارند که واقعاً می توانند شما را بکشند در حالی که بسیار زیبا و بی خطر به نظر می رسند. در واقع اگر حقیقت را در مورد این گیاهان و میزان خطرناک بودن آن بدانید شاید با دیدنشان فرار را بر قرار ترجیح دهید. در ادامه ی این مطلب ۹ گیاهی را به شما معرفی خواهیم کرد که حقیقتاً باید از آن ها فاصله بگیرید. با ما همراه باشید.

    گیاه تاج الملوک با اسم علمی «Aconitum napellus» که با نام های «اقونطیون» و «قاتل الذئب» نیز شناخته می شود ظاهری بسیار زیبا و بی خطر دارد اما تمامی قسمت های آن سمی و کشنده است. در دوران باستان نوک تیرهای خود را به عصاره ی این گیاه آغشته کرده و در جنگ ها مورد استفاده قرار می دادند و حتی طعمه ها را با آن مسموم می کردند تا بدین ترتیب گرگ هایی که به گله هایشان حمله می کردند را بکشند به همین دلیل به این گیاه در اصطلاح «Wolfsbane» نیز گفته می شود. به گزارش رسانه ها در سال ۲۰۱۴ یک باغبان ۳۳ ساله تنها به دلیل دست زدن به این گیاه جان خود را از دست داد. در صورت خوردن این گیاه به سرعت دچار حالت تهوع، اسهال و بی حسی بدن خواهید شد.

    گیاه کرچک باقلا

    گیاه کرچک با نام علمی «Ricinus communis» و دانه ی گیاه کرچک «Castor Bean» سرشار از پروتئین سمی «ریسین» هستند که به شدت و سرعت تاثیر مخرب خود را بر روی بدن را به وضوح نشان می دهد. نشانه های خوردن این دانه ی گیاهی عبارتند از: دل پیچه، استفراغ، اسهال خونی، درد روده و معده، بالا رفتن ضربان قلب، کاهش فشار خون، عرق فراوان، بیهوشی، تشنج و در نهایت مرگ در چند روز. در یک مورد مستند مردی گیاهان حیاط خانه ی خود که در میان آن ها گیاه کرچک وجود داشت را آتش زده بود و در نهایت به دلیل استنشاق دود حاوی ترکیبات روغن کرچک یک هفته در بیمارستان بستری شد. بنابراین به شدت از خوردن دانه های کرچک خودداری کنید.

    این گیاه که با نام های «Cicuta» و «Water Hemlock» نیز شناخته می شود به خاطر برگ های ریز سفیدش شباهت زیادی به گیاه «هویج وحشی» با نام علمی «Queen Anne’s Lace» دارد و تنها تفاوت آن ها در این است که هویج وحشی یک غنچه ی قرمز در مرکز گل های سفید خود دارد. گیاه شوکران آبی یکی از سمی ترین گیاهان در طبیعت به شمار می آید و در صورت خورده شدن باعث حملات عصبی و تشنج هایی خواهد شد که ممکن است مرگ قربانی را در پی داشته باشند.

    این گیاه به نام های «Datura stramonium»، «Angel’s Trumpet»، «Jimson Weed» و «Devil’s Snare» نیز شناخته می شود. در دوران قدیم گفته می شده که خوردن این گیاه انسان را مانند خرگوش صحرایی بی قرار، مانند خفاش کور، مانند استخوان سخت، مانند چغندر قرمز و مانند کلاه دوز دیوانه خواهد کرد و محققان با آزمایشاتی که روی این گیاه انجام داده اند صحت این گفته ی تاریخی را تایید کرده اند. در سال ۲۰۰۶ چهار جوان کانادایی به عمد مقداری از این گیاه را برای رفتن به حالت خلسه و توهم خوردند و در نهایت به خاطر رفتارهای خشن و تهاجمی شان در بیمارستان بستری شدند. پزشکان مجبور شدند دست و پای سه نفر از این افراد را ببندند زیرا هم برای خود و هم برای دیگران خطرناک بودند. حتی در برخی موارد افرادی که دم کرده برگ های این گیاه را خورده بودند به حالت کما فرو رفته و یا حتی مرده بودند.

    شاید اسم گیاه «Gympie Gympie» با نام علمی «Dendrocnide moroides» کمی خنده دار به نظر برسد اما بهتر است با شنیدن اسم آن بترسید نه بخندید.سطح برگ های این گیاه استرالیایی از کرک های بسیار ریز و سمی پوشیده شده است که در اولین تماس وارد بدن فرد خواهند شد. اگر این کرک ها در بدن شما گیر کنند دردهای شدیدی را حتی برای ماه ها در بدن شما ایجاد خواهند کرد. درمان این حالت نیز به اندازه ی علائم مسموم شدن با آن دردناک است. به گفته ی یک گیاه شناس برای خلاص شدن از درد این گیاه باید محل را با هیدروکلریک اسید یا همان جوهر نمک شسته سپس از چسب های نواری برای بیرون کشیدن کرک های سمی استفاده نمایید. برای درک میزان دردناک بودن تماس بدن با این گیاه بهتر است ویدیو زیر را تماشا کنید.

    شیره ی این گیاه سمی که با نام علمی «Heracleum mantegazzianum» و نام های دیگری از قبیل «Giant hogweed»، «Cartwheel-flower» و «Giant Cow Parsnip» نیز شناخته می شود می تواند باعث التهاب پوست، تاول زدن پوست، زخم های پوستی دائمی و حتی کوری فرد گردد. این گیاه می تواند تا هشت متر رشد کند و در ایالات متحده به خاطر سمی بودن به آن لقب «علف مهلک» داده شده است.

    میوه های این گیاه که با نام های «Actaea pachypoda» و «White Baneberry» نیز شناخته می شوند ظاهری ترسناک شبیه کله ی مار یا چشم های از حدقه بیرون زده دارند و حتی به آن «چشم های عروسک» نیز گفته می شود. این میوه ها بسیار سمی بوده و حتی حیوانات نیز از آن ها دوری می کنند.

    گیاه زراوند «Birthwort» با نام علمی «Aristolochia clematitis» معمولاً در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد هرچند می تواند باعث از کار افتادن کلیه شود. به همین دلیل توصیه می شود از خوردن داروهایی که حاوی اسید آریستولوچیک (Aristolochic acid) هستند خودداری کنید. ریشه ها و ساقه ی این گیاه سرشار از این ماده شیمیایی هستند که بسیار سمی است.

    این گیاه که با نام های «Hippomane mancinella» و «Beach Apple» نیز شناخته می شود در سراسر آمریکای مرکزی و قسمت های شرق دور ایالات متحده می روید. در اسپانیا این گیاه را با نام «درخت مرگ» می شناسند زیرا در صورت خوردن میوه ی آن که شباهت بسیاری به یک سیب کوچک دارد خواهید مرد. خوردن عصاره ی این میوه باعث ایجاد تاول های دردناک شده و قرار گرفتن در معرض دود ناشی از سوزاندن آن نیز به کوری موقت منجر خواهد شد. روی هم رفته تمامی قسمت های این گیاه سمی و خطرناک هستند.

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

    ۱۳۹۸. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ
    است.

    نام فارسی: کرچک

    نام علمی: .Ricinus communis L

    نام فرانسه: Ricin

    نام انگلیسی: Castor – oil plant

    نام آلمانی: Wunderbaum

    گیاه کرچک باقلا

    نام ایتالیایی: Palma Christi، Risino، Catapuzia maggiore، Ricino

    نام عربی: خروع (‘Khirwa)

    کرچک ، گیاهی یک ساله از تیره فرفیون و دارای ساقه ای به ارتفاع ۲ متر است ولی در آب و هوای گرم و مساعد به صورت چند ساله با ظاهر درختچه مانند و به ارتفاع ۴ تا ۶، حتى ۱۰ متر و گاهی بیشتر ممکن است درآید. منشا اصلی آن حبشه بوده است و به طوری که شواهد تاریخی نشان می دهد از آن جا به سایر نواحی جهان انتقال یافته است. مصارف زیاد روغن دانه آن سبب گردیده که پرورش این گیاه در غالب نواحی کره زمین عمومیت پیدا کند.

    کرچک، برگ هایی بزرگ، منفرد، پنجه ای شکل و مرکب از ۵ تا ۱۱ لوب عمیق دندانه دار با دمبرگ دراز همراه با استیپول های زود افت دارد. گل های آن که در فاصله ماه های مرداد و شهریور ظاهر می شود، به صورت خوشه مجتمع بوده به وضع متقابل با برگ های انتهایی ساقه، قرار گرفته است و در آن دو نوع گل: نر و ماده دیده می شود.

    هر گل نر آن شامل کاسه ای مرکب از ۵ تقسیم و تعداد زیادی پرچم با میله های منشعب است که عموما منتهی به بساک دو خانه می گردند. در گل های مادہ کرچک نیز کاسه ای مرکب از پنج تقسیم ولی درون آن، مادگی با تخمدان سه خانه دیده می شود. میوه اش پوشینه، پوشیده از خارو محتوی سه دانه روغن دار است.

    کرچک ، انواع مختلف با مشخصات متفاوت دارد که از آن ها، روغن استخراج می شود. در بعضی از واریته های کرچک، میوه دارای وضع شكوفاست یعنی پوسته آن خود به خود شکافته شده دانه ها از درون آن خارج می گردد ولی در برخی از واریته ها، این حالت وجود ندارد به طوری که دانه در داخل پوسته میوه، نهفته باقی می ماند.

    دانه واریته های مفید کرچک، از نظر رنگ، ابعاد و مقدار روغن قابل استخراج، با یک دیگر تفاوت دارند مانند آن که بزرگی دانه از ۶ تا ۲۶ میلی متر و وزن آن ها از ۷۰ میلی گرم تا ۱.۲۵ گرم تغییر می کند. رنگ آن ها نیز متفاوت است چنان که ممکن است دانه به رنگ های مختلف مانند خاکستری، سیاه، سفید، یا قرمز، قهوه ای و غیره دیده شود.

    مقدار درصد روغن دانه واریته های مختلف کرچک به تناسب شرایط محیط کشت و محل پرورش گیاه، فرق می کند مانند آن که از دانه کرچک اتازونی معادل ۴۶ تا ۴۷ درصد، از کرچک نواحی استوایی، متجاوز از ۵۰ درصد (دارای نوسانی بین ۴۰ تا ۵۴ درصد) و از دانه گیاه پرورش یافته در نقاط مساعد افریقا، تا ۶۰ درصد روغن به دست می آورند.

    زراعت کرچک در الجزیره، هم زمان با کشت گیاهانی مانند ذرت، پنبه و Sorghum ها صورت می گیرد. برداشت محصول در واریته هایی که میوه شکوفا دارند، در آغاز خارج شدن دانه از میوه ولی در واریته هایی با میوه های ناشكوفا، پس از رسیدن کامل میوه انجام می گیرد. از واریته های مختلف کرچک، استفاده هایی به شرح زیر به عمل می آید:

    ۱- از دانه Var. major که میوه آن پس از رسیدن کامل باز می شود، روغنی استخراج می گردد که منحصر به مصارف صنعتی می رسد. زراعت این گیاه بیشتر در هند و چین صورت می گیرد.

    ۲- Var. minor، دانه های کوچک به ابعاد ۱۰ تا ۱۲ در ۶ تا ۷ میلی متر دارد. میوه آن پس از رسیدن، خود به خود باز شده و دانه ها به خارج پرتاب می گردد. کشت آن در ماداگاسکار معمول است.

    ۳- Var. sanguineus، دانه های بیضوی به رنگ قرمز خونی دارد: زراعت آن در الجزيره انجام می گیرد.

    ۴- Var. zamibarensis، دانه های مسطح، پهن، به رنگ سفید و دارای خطوط قهوه ای و قرمز به بزرگی ۱۵ تا ۱۸ در ۱۰ تا ۱۴ میلی متر دارد و از آفریقای شرقی به سایر نقاط صادر می شود.

    دانه واریته های شکوفا را پس از خشک کردن، و انواع ناشكوفا را پس از جدا کردن از میوه و خشک کردن، مورد استفاده قرار می دهند. طرز خشک شدن دانه ها نیز در کیفیت روغن حاصل از آن ها تاثیر بسزا دارد.

    برگ و دانه های کرچک و روغن کرچک که با فشار دادن دانه های گیاه کرچک به دست می آید.

    دانه کرچک، علاوه بر مواد روغنی دارای ۲.۴ تا ۳.۹ درصد مواد معدنی، ۱.۰۵ درصد اسید مالیک، ۲.۱ تا ۲.۹ درصد از گلوسیدها، ۴.۲۰ درصد مواد محلول در الكل، ۱۹ تا ۲۶ درصد مواد ازته، ۲.۵ تا ۵.۷ درصد سلولز است. روغن کرچک Ricinus oil، Castor oil) Huile de Ricine)، از فشردن دانه های بدون پوسته تهیه می شود. امروزه از دانه کرچک، ۴ نوع روغن: روغن فشار اول، روغن کرچک دارویی، روغن کرچک فشار دوم و روغن سولفوره تهیه می کنند.

    در صنعت ابتدا دانه ها را بر حسب ابعاد و بزرگی، جور می کنند سپس از بین استوانه های متحرک که حرکت آن ها به طرز خاصی تنظیم می گردد، عبور می دهند. با حرکت پروانه دستگاه، موجبات خارج شدن پوسته دانه از مغز به سرعت فراهم می شود که وزن آن، مجموعا معادل ۳۰ درصد وزن کلی دانه است. پس از انجام این اعمال، دانه های بدون پوسته را له نموده به صورت خمیر در می آورند و آن را به گرمای ۷۰ درجه می رسانند.

    سپس آن را در کیسه هایی که از الیاف Aloes یا پشم بز ساخته می شود می ریزند (در هر کیسه مقدار ۷ تا ۸ کیلوگرم) و تحت اثر دو فشار متوالی (۱۰۰ تا ۲۵۰ و ۳۰۰ کیلو بر هر سانتی متر مکعب) قرار می دهند و پس از آن که وزن روغن استخراج شده، معادل ۳/۱۰ وزن دانه ها رسید، آن را از زیر فشار خارج می کنند و به کمک گرمای بخار آب ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه، مواد آلبومینوئیدی روغن منعقد ساخته آن را صاف می نمایند. روغنی که بدین نحو به دست می آید، روغن فشار اول تجارتی است و اسیدیته متوسط آن ۱/۱۰۰ است.

    این روغن از دانه های عاری از پوسته برخی از واریته های پرورش یافته، تحت اثر فشار به دست می آید. روغن فشار اولی که از دانه های مذکور تهیه می شود پس از صاف و بی رنگ شدن، مورد استفاده قرار می گیرد. برای این کار به کمک زغال حیوانی، آن را صاف کرده به صورت قشری به ضخامت ۷ تا ۸ سانتی متر، تحت اثر نور خورشید قرار می دهند تا رنگ آن به کلی زایل شود. با وارد کردن بخار آب به درون روغن حاصل، می توان آن را فاقد بو نمود.

    از باقی مانده فشار اول که متجاوز از ۳۰ درصد روغن دارد، تهیه می شود. برای این کار باقی مانده فشار اول را به صورت گرد درآورده معادل ۱۰ تا ۱۵ درصد، آب گرم بدان می افزایند سپس تحت اثر فشار قرار می دهند. در حدود ۳۰ درصد روغن با این طریق به دست می آید.

    این روغن به خلاف روغن فشار اول، رنگین است. اسیدیته آن نیز زیاد و بین ۵ تا ۶ درصد می باشد. علت بالا بودن میزان اسیدیته، تجزیه گلیسریدهای مختلف روغن، تحت اثر فرمان ها و آب گرم است. از این نظر چون وارد کردن آب گرم معایبی در روغن ایجاد می کند، امروزه استفاده از دستگاه های مخصوص Digesteur، برای استخراج روغن توصیه می شود.

    چون تفاله فشار دوم دارای ۵ تا ۶ درصد روغن است از این جهت به کمک حلال های آلی نظیر سولفورکربن، روغن آن را استخراج می نمایند. اسیدیته روغن اخیر خیلی زیاد و رنگ آن نیز سبز تیره است. بوی نامطبوع آن به علت وارد ساختن سولفور کربن ناخالصی است که معمولا برای استخراج روغن به کار می برند.

    روغن کرچک مایعی است غلیظ، زلال، چسبنده، بی رنگ یا به رنگ کمی زرد و دارای بو و طعم ناپسند که در گرمای ۲۵.۵ درجه، دارای وزن مخصوصی بین ۰.۹۶۱ تا ۰.۹۶۳ است. روغن کرچک در گرمای صفر درجه، به علت آزاد کردن بعضی مواد قابل تبلور، حالت کدر پیدا می کند. پس از انجماد نیز به صورت توده ای به رنگ زرد شفاف در می آید. روغن کرچک، به هر نسبتی در اسید استیک کریستالیزابل، اتر، الكل مطلق و در هم حجم خود اتر دوپترول و الكل ۹۵ درجه حل می شود.

    روغن کرچک در روغن های معدنی غیرمحلول است مگر آن که مخلوط با یک روغن نباتی دیگر باشد. روغن کرچک اگر به مدت چند ساعت، تحت اثر گرمای ۳۰۰ درجه قرار گیرد، پلیمریزه (Polymerisé) می شود و در این حالت، قابلیت انحلال در روغن های معدنی را پیدا می کند.

    روغن کرچک دارای مقدار بسیار کم استئارین، پالمیتین، ریسی نولئين Ricinole ine (گلیسرید اسید ریسی نولئیکac. ricinolé ique) و گلیسریدهای دیگر است به علاوه دارای اسید دی هیدروکسی استئاریک acide dihydroxyste arique و اسید ایزوریسینولئیک می باشد.گیاه کرچک باقلا

    روغن کرچک، طبق آن چه که در کتب علمی جدید منعکس است دارای اسیدهای چرب به نسبت های زیر است:

    اسید ریسینولئیک (Acide ricinolé ique)، به فرمول C۱۸H۳۲O۳ و به وزن ملکولی ۲۹۸.۴۵ است. نخستین بار در روغن حاصل از .Ricinus communis L و واریته های آن به دست آمد. تقریبا معادل ۴۰ درصد گلیسرید اسیدهای چرب روغن ارگو (Ergot oil) را تشکیل می دهد. از روغن نوعی کتان به نام Linum mucronatum نیز این اسید استخراج شده تعیین فرمول گسترده آن توسط Goldsobel انجام گرفته است.

    اسید ریسی نولئیک، حالت مایع دارد، در الكل، استن، اتر و کلروفرم حل می شود. به مصرف تهیه صابون های مورد استفاده در خشکشویی می رسد. اختصاصات اسیدهای چرب اشباع نشده مهم مانند اسیدهای لینولئیک (عوامل ویتامین F) و غیره که به حالت گلیسریدی در روغن های گیاهی وجود دارند و چون بعضی از انواع اشباع شده این اسیدها نیز که غالبا همراه آن ها، در روغن های گیاهی وجود دارند مانند اسید استئاریک، در ساختن فراورده های زیبایی و بهداشتی و یا در تهیه کرم های پایه، نقشی دارند از این جهت چند نوع مهم آن ها در زیر شرح داده می شوند:

    اسید استئاریک Acide sté arique (اوكتادکانوئیک اسید Octadecanoic acid )، اسیدی است که مانند اسیدپالمیتیک، بیش از همه اسیدهای چرب اشباع شده دیگر، در روغن های گیاهی، به حالت گلیسریدی وجود دارد. به صورت توده ای سخت، به رنگ سفید یا کمی مایل به زرد می باشد و یا به حالت جامد با ظاهر شفاف و متشکل از ذرات متبلور دیده می شود.

    اسید استئاریک به فرمول C۱۸H۳۶O۲ و به وزن ملکولی ۲۸۴.۴۸ است. به حالت گلیسریدی در پیه و چربی های حیوانی مختلف، هم چنین در بعضی روغن های گیاهی یافت می شود به علاوه از هیدروژنه کردن (hydrogenation) روغن دانه پنبه با روغن های گیاهی دیگر تهیه می گردد. به صورت ورقه های کوچک و سفید رنگ نیز در می آید. وزن مخصوص آن در گرمای ۷۰ درجه، ۰.۸۴۷ نقطه ذوب آن بین ۶۹ و ۷۰ است. اسید استئاریک به مقدار جزئی در آب حل می شود.

    هر گرم آن در ۲۱ میلی لیتر الكل، ۵ میلی لیتر بنزن، ۲ میلی لیتر کلروفرم، ۳۶ میلی لیتر استن، ۶ میلی لیتر تتراکلرورکربن و ۳.۴ میلی لیتر بی سولفید کردن محلول است. در استات امیل و تولوئن نیز حل می شود. اندیس صابونی آن بین ۱۹۷ و ۲۱۲ است و نباید بیش ۰.۲ درصد آب داشته باشد.

    اسید استئاریک افی سینال، مخلوطی از اسید استئاریک، اسید پالمیتیک و به مقدار کم از اسید اولئیک می باشد. اسید استئاریک، در تهیه شیاف ها، پمادها، بعضی قرص ها، ساختن کرم استئارات سدیم، فراورده های بهداشتی مختلف، شمع و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

    اسید پالمیتیک Acide palmitique (هگزادکانوئیک اسید Hexadecanoic acid، هگزادسیلیک اسید Hexadecylic acid، ستیلیک اسید Palmitic acid ,Cetylic acid)، به فرمول C۱۶H۳۲O۲ و به وزن ملکولی ۲۵۶.۴۲ است. به حالت گلیسریل استر (glyceryl ester) در چربی ها و روغن ها یافت می شود. از روغن نخل، پیه گیاهی چین (Chinese vegetable tallow) نیز به دست می آید.

    اسید پالمیتیک به صورت فلس های کوچک، سفید و متبلور به دست می آید. در گرمای ۶۳ تا ۶۴ درجه ذوب می شود. در آب غیر محلول ولی در الكل سرد و اتردوپترول به مقدار کم حل می گردد. به مقادیر زیاد در الكل داغ، اترپروپیل و کلروفرم محلول است. اندیس صابونی شدن آن بین ۲۰۵ و ۲۲۱ و نقطه انجماد آن، در دمای بین ۵۳.۵ و ۶۲ درجه است. اسید پالمیتیک نباید بیش از ۱.۵ درصد آب داشته باشد و باید در ظروف کاملا در بسته نگه داری شود.

    اسید آراشیدیک Acide arachidique (آراشیک اسید arachidic acid، arachic acid Eicosamic acid)، به فرمول C۲۰H۴۰O۲ و به وزن ملکولی ۳۱۲.۵۲ است. اسید چربی است که در روغن های گیاهی مانند روغن بادام زمینی، روغن ماهی و غیره یافت می شود. از هیدروژنه کردن اسید آراشیدونیک نیز به دست می آید. سنتز آن توسط Linstead و همکارانش نیز صورت گرفته است.

  • مدل مانتو جدید ترکیه 2020
  • اسید آراشیدیک، به حالت متبلور در الكل به دست می آید. در گرمای ۷۵.۵ درجه ذوب می شود. در آب غیر محلول است. متیل استر (Methy ester) آن، به فرمول C۲۱H۴۲O۲ می باشد و در گرمای ۴۷ درجه نیز ذوب می شود. اتیل استر (Ethyl ester) آن به فرمول C۲۲H۴۴O۲ است و در گرمای کم تر یعنی در ۴۱ درجه ذوب می گردد.

    اسیدلينيوسریک Acide lignoce rique (تتراکوزانوئیک اسید Tetracosanoic acid، Limoceric acid)، به فرمول C۲۴H۴۸O۲ و به وزن ملکولی ۳۶۸.۶۲ است. در دانه انواع مختلف Corchorus مانند .C. capsularis L، قطران چوب بعضی انواع Fagus و غیره یافت می شود و استخراج شده است.

    غالب روغن های طبیعی نیز مقدار کمی از این اسید چرب به صورت گلیسرید (glyceride) در خود دارند. روغن دانه درخت کوچکی نیز به نام Adenanthera pavonina که در هند می روید، دارای معادل ۲۵ درصد از آن است. سنتز آن توسط Fieser و همکارانش صورت گرفته است. اسید لينيوسریک، به حالت متبلور به دست می آید. در گرمای ۸۴.۱۵ درجه ذوب می شود. در اتانول حل می گردد.

    دانه کرچک دارای نوعی توکسالبومین با اثر سمی شدید به نام ریسین (ricine) است که در سال ۱۸۸۹ میلادی توسط Stillmarck به دست آمد به علاوه دارای یک ماده سمی دیگر از مشتقات پیریدین (Pyridine) به نام ریسینین (ricinine) است که در ۱۸۶۴ توسط Tusson از آن استخراج شد. به علت وجود همین مواد سمی است که گاهی از مصرف دانه کرچک، عوارض مسمومیت خطرناک و حتی منجر به مرگ به وجود می آید.

    مصرف ۳ تا ۴ مغز دانه کرچک در اطفال و ۱۵ مغز دانه در اشخاص بالغ باعث ایجاد عوارض خطرناک و منجر به مرگ می شود زیرا با مصرف آن و ورود مواد سمی در بدن، موجبات انعقاد خون در درون عروق و پیدایش ضایعاتی در روده و هم چنین احتقان شش و کبد فراهم می گردد.

    علائم مسمومیت با دانه کرچک عبارت از تهوع، قی شدید، بند آمدن ادرار، گرفتگی عضلات، پریدگی رنگ چهره، حالت اسهالی، لرزش، تب، ضعیف شدن نبض، ضعف کلی قوا و گاهی تشنج است که ممکن است منتهی به مرگ شود. در مسمومیت از دانه کرچک، باید با وسایلی حالت قی را تحریک کرد و معده را تخلیه نمود. مواد نرم کننده دستگاه هضم و مواد نیرو دهنده عمومی بدن به بیمار داد و به علاوه ترکیبات مدر و تریاک دار به کار برد.

    ریسین (Ricine)،نوعی ماده پروتئینی با اثر سمی است. از دانه کرچک مخصوصا از .R. sanguineus L به دست آمده است. وزن ملکولی تقریبی آن، ۶۵۰۰۰ است و مرکب از دو زنجیره A و B به وزن های ملکولی ۳۲۰۰۰ و ۳۳۰۰۰ می باشد. ریسین برای سلول های بدخیم، بیشتر از سلول های طبیعی، سمیت ایجاد می کند. ریسین از سموم پروتوپلاسمی است و اگر از طريق استنشاق و یا تزریق درون وریدی، وارد بدن شود سمیت زیاد تری ظاهر می کند.

    ریسینین (Ricinine)، به فرمول C۸H۸N۲O۲ و به وزن ملکولی ۱۶۴.۱۶ است. از برگ کرچک به دست آمده است. تعیین روش استخراج آن، توسط Bo ttcher انجام شده است.

    ریسینین، به صورت بلوری های منشوری سوزنی، در الكل به دست می آید. در گرمای ۲۰۱.۵ درجه ذوب می شود. در گرمای ۱۷۰ – ۱۸۰ درجه، تحت اثر فشار ۲۲ میلی متر، تصعيد می گردد. به مقدار کم در آب، الكل، كلروفرم و اتر حل می شود. با اسیدها ایجاد ملح نمی کند.

    مسمومیت آن برای انسان از راه خوردن، با عوارضی نظیر تهوع، استفراغ، خونریزی های معده و روده، پیدایش ضایعاتی در کبد و کلیه، تشنج، اغما، پایین آمدن فشار خون و ضعف عمل دستگاه تنفس همراه است و در پایان منجر به مرگ می شود.گیاه کرچک باقلا

    روغن این گیاه از راه خوراکی به عنوان ملین مقدار ۲ تا ۱۰ گرم و به عنوان مسهل ۱۰ تا ۶۰ گرم در اشخاص بالغ مصرف می شود. مقدار مصرف روغن این گیاه برای کودکان ۲ گرم به ازای هر سال سن است. زمان اثر روغن کرچک معمولا ۲ تا ۶ ساعت پس از مصرف است.

    روغن کرچک و مشتقات آن را در تهیه ی سوپ و مصارف صنعتی و تولیدی به کار می برند. سم ریسین، از فرآورده های جانبی است که در هنگام تهیه روغن کرچک به دست می آید. تنها ۱ درصد از روغن کرچک تولید شده در جهان را صرف مصارف دارویی با تولید فرآورده های مفید برای سلامتی می کنند.

    خواص دارویی گیاه کرچک به طور خلاصه عبارتند از: رفع موخوره، ضد خارش و ضد درد، کمک به التيام زخم، عفونت های قارچی پوست، ضد چین و چروک پوست، آنتی باکتریال برای زخم‌ها، تقویت و رشد موژه‌ها، مفاصل دردناک، مشکلات آرتروز، بیماری های اسکلتی و عضلانی، افزایش گردش خون، درمان یبوست، جزیی از هر برنامه سم زدای.

    روغن کرچک دارای اثر ملین و مسهلی است. مصرف آن با تحریکات روده همراه نیست و به علاوه می توان آن را مناسب ترین مسهل در طی دوره آبستنی دانست. به عنوان رفع یبوست عادی نیز می توان روغن کرچک را مورد استفاده قرار داد. اعراب، روغن کرچک را جهت از بین بردن لکه های پوست بدن مانند کک مک، بر روی آن می مالند.

    روغن کرچک برای درمان عفونت های قارچی پوست، و همچنین برای درمان و ضدعفونی نمودن خراش ها و بریدگی‌های جزیی موثر است. روغن این گیاه ضد خارش و ضد درد است، هم چنین به کاهش علایم عفونت های جزیی پوست و التیام سریع تر آن ها کمک می کند. روغن کرچک به آسانی جذب مو می شود؛ لذا هنگامی که با این روغن انتهای خشک شده موها را چرب کنید، آن‌ها را مرطوب کرده و از موخوره دو شاخه شدن آن ها جلوگیری می کند.

    روغن گیاه کرچک به آسانی جذب پوست می شود؛ یعنی آن ها را تغذیه و مرطوب نگه می دارد. از این روغن سال‌ها به عنوان کرم صورت برای کاهش خطر ابتلا به حلقه های تیره زیر چشم و کمک به پیشگیری و درمان چین و چروک استفاده می شود. روغن کرچک به طور معمول برای مرطوب کردن و شفافیت طبیعی لب استفاده می شود.

    به منظور تقویت و رشد مژه ها روغن این گیاه را به ریمل های طبیعی اضافه می کنند. خواص آنتی باکتریال روغن کرچک باعث می شود تا روی زخم های باز به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده عمل کند. روغن کرچک از جمع شدن آب در بافت ها و نسوج بدن جلوگیری و مانع اضافه وزن می شود.

    در طب آیورودا، رایج است که مخلوطی از روغن این گیاه و پودر زردچوبه را به توده ها و برآمدگی‌های لنفاوی زیر پوست می زنند تا آنها را حل کنند. این روغن برای استفاده در ماساژ کامل بدن برای افرادی که بدنشان مایعات را در خود بیش از اندازه نگه می دارد بسیار مفید است. روغن کرچک علاوه بر خاصیت آنتی باکتریال (ضد میکروبی)، دارای خواص ضد درد قوی نیز هست.

    هم چنین مالیدن آن برای تسکین مفاصل دردناک، مشکلات آرتروز یا سایر بیماری‌های اسکلتی عضلانی راه حلی ایده آل است. برای کمک به این خاصیت و افزایش گردش خون در محل درد یا زخم بهتر است فلفل و پودر زردچوبه را نیز به روغن کرچک اضافه کنید، این پماد گرم کننده و تحریک کننده نیز خواهد بود. این پماد را می توان روی نواحی سفت شده و دردناک قرار داد و ماساژ داد و پماد از شب تا صبح روی محل باقی بماند.

    به بیماران دستور داده می‌شود که این روغن را به کل پوست منطقه شکمی خود (از قفسه سینه تا زیر ناف) بمالند و ماساژ دهند، اطمینان حاصل کنند که این روغن حتما تا ناحیه بالای کبد را نیز پوشش داده است. آن گاه ناحیه روغن زده شده را با یک حوله و یک کیسه آب گرم بپوشانند. گرمای اضافی به روغن کمک می کند تا به اجزا شکمی نفوذ کند و ضایعات را از بین ببرد.

    همچنین رکود كل سیستم گوارشی، از جمله کبد را کاهش دهد. توانایی این روغن در تحریک کبد به فرآیندهای سم زدایی طبیعی (که توسط کبد صورت می پذیرد) کمک می کند.عصاره این گیاه خواص حشره کش و کنه کش دارد. و مردم قبایل بودو (Bodo) در کشور هندوستان از برگ‌های این گیاه برای تغذیه و پرورش کرم ابریشم استفاده می کنند.

    روغن کرچک در مصارف داخلی به عنوان ملین و به مقدار دو تا ده گرم به حالت معمولی یا درون کپسول و به عنوان مسهل به مقدار ده تا شصت گرم، در اشخاص بالغ دو گرم بر حسب هر یک از سنین عمر در اطفال مصرف می شود. مقدار فوق گاهی با یک زرده تخم مرغ و ۱۵۰ تا ۲۰۰گرم آب که به شکل امولسیون درآمده باشد نیز به صورت تنقيه استعمال می گردد. به جای افزودن آب، می توان ۲۰۰ گرم جوشانده ختمی به کار برد.

    برای پوشاندن طعم نامطبوع روغن کرچک که گاهی عدم تحمل ایجاد می کند، معمولا روغن را به صورت امولسیون های قابل مصرف در می آورند و یا به صورت مخلوط در قهوه و یا آب نارنج مصرف می کنند. در استعمال خارج، پماد و لوسیون آن در رفع شوره سر موثر است. برگ کرچک در چین به مصرف تغذيه نوعي لارو که از آن ابریشم بسیار خوب فراهم می شود، می رسد.

    از روغن کرچک فشار دوم و سوم، منحصرا در صنعت استفاده به عمل می آورند. از روغن کرچک، برای تهیه فراورده های دارویی و بهداشتی و هم چنین در صنعت، استفاده به عمل می آید

    ابتدا جوشانده ۲۰ در هزار ریشه ختمی را تهیه نموده سپس روغن کرچک و زرده تخم مرغ را به محلول صاف شده می افزایند و هم می زنند تا محلول یک نواخت شود.

    برای مصرف در یک دفعه.

    روغن کرچک از مواد اصلی جهت ساختن بعضی فراورده های صنعتی منشا شیمیایی است. از آن در تهیه اسید سباسیک ac. sebacique که در ساختن رزین ها و فیبرهای سنتتیک مصرف دارد، استفاده به عمل می آید. روغن کرچک برای روغن کاری و نرم کردن حرکات ماشین آلات و موتورها، ساختن صابون، تهیه بعضی فراورده های آرایشی و بهداشتی و به حالت سولفاته در تهیه نوعی روغن به نام Turkey red oil، به منظور رنگ کردن الياف منسوجات و موارد صنعتی دیگر استفاده می شود.

    اسید سباسیک Decanedioic acid) Acide sebacique)، به فرمول C۱۰H۱۸O۴ و به وزن ملکولی ۲۰۲.۲۴ است. از حرارت دادن روغن کرچک یا اسید ریسی نولئیک با هیدرات سدیم به دست می آید. به صورت ورقه های منشوری شکل منوکلینیک یا ورقه های نازک، در مخلوط استن و اتر دوپترول به دست می آید. به مقدار زیاد در الكل ها حل می شود. روغن کرچک هیدروژنه (Castorwax، Opalwax)، به صورت نوعی موم سفید و دارای نقطه ذوب بین ۸۶ و ۸۸ است. در آب و غالب حلال های آلی به کلی غیر محلول است. از آن برای آستر دادن به اشیا پارچه ای یا کاغذی جهت غیر قابل نفوذ کردن آن ها در مقابل آب، تهیه شمع، نوعی واکس کفش، کاغذ کربن، پمادهای بهداشتی و آرایشی و غیره استفاده به عمل می آورند.

    در صورتی که فرد مبتلا به التهاب روده‌ای است، باید از مصرف روغن کرچک پرهیز کند. تمام اجزای گیاه سمی هستند، به خصوص دانه های آن که بسیار سمی است. محل بازی کودکان نباید نزدیک به گیاه باشد؛ این گیاه علی رغم زیبا بودنش دارای دانه های بسیار سمی است که در صورت بلعیده شدن کشنده است. ریسین، پروتیینی بسیار سمی است که در پوست دانه های کرچک وجود دارد.

    اگر دانه آن توسط کودکان و بزرگسالان خورده شوند، تا چند روز علایم عمده ای از مسمومیت بروز نمی کند، مگر این که دانه ها جویده شده باشند، در این صورت علایم مسمومیت خیلی زود ظاهر می شود. چنین فردی اندکی اشتهای خود را از دست میدهد و دچار تهوع، استفراغ و اسهال می شود. به تدریج فرد دچار استفراغ مداوم، اسهال خونی و در موارد کشنده، دچار زردی می شود.

    مقدار یا به اصطلاح دز کشنده در اطفال، ۵ تا ۶ دانه کرچک است و در بزرگسالان حدود ۲۰ دانه است. اگر کسی اشتباها از دانه های این گیاه مصرف کرده باشد، باید فورا به پزشک مراجعه کند و با شست وشوی معده و استفاده از زغال می توان سم موجود در معده و روده ها را شست.

    درمان اختصاصی برای این مسمومیت وجود ندارد و مسمومیت بیمار باید از نظر بروز عوارضی مثل نارسایی کلیه و کبد تحت نظر قرار گیرد. اگر نارسایی کلیه بروز کند لازم است بیمار دیالیز شود. اگر پس از ۶ ساعت از جویدن دانه های کرچک علایمی بروز نکرد، پس سم کم بوده است یا دفع شده است. در این حالت می توان فرد مسموم را از بیمارستان مرخص کرد. البته ترخیص به معنای رفع خطر مسمومیت نیست، بلکه خطر کم شده است.

    لذا به این بیماران توصیه می شود در صورت بروز اسهال خونی یا زردی به سرعت به بیمارستان مراجعه کنند.از آن جا که کرچک ملین است، نباید در موارد زیر مصرف شود:

    تکثیر این گیاه با کاشت بذر پس از آخرین سرمای فصل بهار صورت می گیرد. رنگ بذرها در انواع مختلف متفاوت است و به رنگ‌های سفید، قهوه ای، نخودی، خاکستری، سیاه و قرمز هستند. رنگ‌ها به صورت خال هایی بر روی پوست بذر به چشم می خورند که زیبایی خاصی دارد. گیاه کرچک در شرایط گلخانه و در دمای حدود ۲۰ درجه سانتی گراد می تواند حدودا تا ارتفاع ۲ تا ۳ متر در سال رشد کند.

    یخبندان و سردی هوا عاملی است که رشد و نمو گیاه را محدود می کند به طوری که در دمای کم تر معمولا به شکل بوته و ارتفاعی آن کم تر است.کرچک علی رغم این که به آفتاب کامل نیاز دارد، اما با محیط‌ های کم آفتاب نیز مشکلی ندارد و رشد می کند. کرچک تقریبا در همه نوع خاک به جز خاک‌های سنگین رسی رشد می کند و محصول می‌دهد. خاک های بسیار حاصل خیز، سبب رشد بیش از حد می شود و زمان لازم برای بلوغ و دوره‌ی گلدهی را بسیار طولانی می کند.

    کرچک پا بلند در برابر خشکی مقاوم است. اما گونه های پا کوتاه یا یک ساله برای بیشترین تولید محصول نیاز به رطوبت کافی دارند. برای آماده کردن زمین و بستر کاشت، شخم اولیه باید به حد کافی عمیق باشد تا لایه های متراکم خاک شکسته و از هم باز شود؛ زیرا مقاومت گیاه به خشکی تا حد زیادی بستگی به توانایی ریشه برای نفوذ در خاک و جذب رطوبت دارد.

    جوانه زدن بذر کرچک ۲ تا ۳ هفته زمان لازم دارد. گیاه کرچک را باید در مقابل بادهای شدید محافظت کرد. کرچک‌های پا بلند در برابر خشکی مقاومت زیادی دارند و معمولا حتی با بارندگی کم، محصول (بذر) قابل قبولی تولید می کنند اما کرچک‌های پا کوتاه برای تولید حداکثر محصول نیاز به رطوبت کافی دارند. با توجه به این که کرچک می تواند آب را از عمق خاک جذب کند برای مناطقی که با مشکل کمی آب رو به رو هستند محصولی مناسب است.

    در دوران گل دهی رطوبت خاک باید کافی باشد؛ چون کمبود رطوبت باعث تولید دانه های سبک و پوچ می‌شود و زمانی که بیشتر کپسول ها تشکیل شدند؛ یعنی حدود ۲۰ تا ۳۰ روز قبل از برداشت باید آبیاری متوقف شود. در سطوح کم، گیاه کرچک با دست برداشت می شود به این طریق که خوشه ها را بریده و در آفتاب خرمن می کنند تا کپسول ها خشک شوند و در نقاط مرطوب نیاز به خشک کن یا گرمای مصنوعی دارند تا پوست کندن به راحتی انجام گیرد.

    زراعت کرچک در غالب نواحی ایران مخصوصا در خراسان، جنوب ایران و بلوچستان معمول است.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    وب‌ سایت

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

    دیدگاه

    تمامی حقوق مادی و معنوی برای وب‌سایت آیدانا محفوظ می‌باشد.

    سبد خرید شما خالی است.

    گیاه کرچک باقلا
    گیاه کرچک باقلا
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *