گل ختمی چینی با پرچم بلند

دوره مقدماتی php
گل ختمی چینی با پرچم بلند
گل ختمی چینی با پرچم بلند



گل آپارتمانی ختمی چینی گلسرخینام علمی: Hibiscus rosa-sinensisختمی چینی گلسرخی (خیری) گلی مورد توجه عامه، از خانواده ی «پنیرکیان» یا (مالواسه)، گل ها  درشت و قرمز و عمر آنها کوتاه است ولی با فراوانی و طول مدت  باز شدن خود تلافی می نمایند. مانند کلیه گیاهان خانواده پنیرکیان پرچم ها تولید لوله ای نموده  است که مادگی از وسط  آن ها عبور می نماید، مادگی دراز و از جام گل بیرون زده  و کاملاً آشکار است، دوران گلدهی از اواسط بهار تا اواسط  پاییز است. برگ ها سبز براق  و به صورت متناوب روی شاخه ها می رویند. در چین از گل های قرمز آن رنگ کفش و رنگ چشم  می سازند.

نیازهای گل ختمی چینی گلسرخی:نور: به نور کافی و فراوان احتیاج دارد ولی اشعه ی مستقیم آفتاب در ظهر تابستان به برگ و گل صدمه وارد می کند.دما: در طول بهار تابستان در دمای دی ۲۰ درجه نگهداری کنید.گیاه تا درجه حرارت ۲۷ نیز مقاومت می کند و در زمستان درجه حرارت به ۱۳ سانتیگراد برسانید.

 

گل ختمی چینی با پرچم بلند

دوره مقدماتی php

  آبیاری: جهت مرطوب نگه داشتن  خاک به هفته ای سه بار آبیاری در تابستان نیاز دارد، هرگز اجازه ندهید  آب اضافی در گلدان بماند، زهکش را بازدید کنید، در زمستان هنگامی آبیاری کنید که سطح خاک کاملاً خشک شده باشد (اصولاً دو هفته یکبار در زمستان آبیاری کافی است).

رطوبت: در بهار و تابستان به غبار پاشی  روزانه  با آب ولرم  و بدون املاح احتیاج دارد. جهت تأمین رطوبت دایمی و پایدار به زیر گلدانی  حاوی  سنگریزه آب اضافه و دقت نمایید که ته گلدان با آب در ارتباط نباشد، در زمستان هفته ای  یکبار غبارپاشی  کافی است، جریان ملایم هوا را دوست دارد.تغذیه: هر دو هفته یک بار در بهار و تابستان (به خصوص با ظهور گل ها) با مواد غذایی مصنوعی مایع و یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه نمایید.

 

 خاک مناسب:  مخلوطی از لوم و پیت بهترین خاک برای گیاه است.تعویض گلدان: هر ساله در بهار گلدان را با یک اندازه بزرگ تر تعویض نمایید، با حجیم و بزرگ شدن گلدان و عدم  امکان  تعویض  خاک های سطحی گلدان با خاک  نو  و غنی اکتفا نمایید.تمیز نمودن برگ ها: غبارپاشی کافی است، در صورت لزوم می توانید با پارچه  یا اسفنج مرطوب برگ ها را تمیز نمایید. از مواد براق کننده شیمیایی  استفاده نگردد.

تکثیر : ریشه دار نمودن قلمه های چوبی در تابستان* واریته  هایی از ختمی چینی با رنگ زرد و نارنجی به بازار عرضه شده است، گل ها دو روز بیشتر دوام ندارد  و چنانچه رطوبت  محیط  کاهش یابد غنچه ها بدون باز شدن می ریزند، غبار پاشی از این نارسایی جلوگیری می نمایید.هرس: ظهور گل های زیاد و زیباتر در سال آینده ناشی از هرس است، در اواخر زمستان ارتفاع شاخه ها را به نصف کاهش داده و محل قطع را به منظور جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا با گرد گوگرد ضد عفونی نموده و با وازلین سطح آن را بپوشانید.

 

 عوارض و درمان :- اگر ساقه ها دراز و فاصله بین برگ ها زیاد است:  در بهار شاخه ها ی اضافی را قطع نمایید.- اگر گیاه خود را انداخته و کلیه برگ ها  پژمرده شده اند: هوا گرم و خشک و گیاه شدیداً تشنه است ، فوراً آبیاری شود. گلدان ها را به محل خنک تری منتقل نمایید.

– اگر برگ ها شکل طبیعی خود را از دست داده اند و حشراتی با مواد چسبناک روی  آنها مشاهده می گردند: گیاه را با سم حشره کش نفوذی  هر دو هفته یک بار سمپاشی  نموده تا علایم برطرف گردند.

– اگر زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگ ها و در قاعده آنها مشاهده می گردند:  حشره آفت عامل  آن است، با پارچه  و پنبه  آغشته به سم  حشره کش نفوذی زخم ها را خیس نموده  تا علایم  برطرف گردند.

– اگر برگ ها جلای خود را از دست داده و سطح زیرین آنها پر از تار عنکبوت  است: کنه ریز قرمز عامل آن است، با پارچه  و یا اسفنج  آغشته به سم کنه کش  سطح زیرین برگ ها را تمیز نموده و در صورت لزوم هر چهارده روز یک بار تکرار کنید تا علایم برطرف گردند. تأمین رطوبت در کاهش آفت موثر است.

 

 – اگر گل ها یک روز پس  از باز شدن  سقوط می نمایند: کاملاً طبیعی است عمر آنها یک روز است.- اگر برگ های جدید ریز باقی  مانده  و گل ها ظاهر نمی شوند: کمبود عناصر  غذایی در خاک عامل آن است، گیاه را هر دو هفته در بهار و تابستان طبق  دستور تغذیه مصنوعی نمایید.

– اگر غنچه ها قبل از باز شدن سقوط می کنند: هوا خشک  است، در تابستان غبارپاشی  روزانه را  با آب ولرم  و بدون املاح  فراموش نفرمایید در زمستان هفته ای یکبار غبارپاشی  نمایید تنظیم درجه حرارت  مطلوب  در تمام طول سال در بهتر شدن کیفیت گل ها مؤثر است.

 

– اگر نقاط سیاه رنگ روی برگ ها مشاهده می گردد: عامل آن استفاده  از مواد براق کننده شیمیایی است، از آنها استفاده ننموده و برگ ها را با غبارپاشی تمیز نمایید.

– اگر برگ ها رنگ پریده هستند: نور کافی نیست گیاه را به محل روشن تری و خارج از اشعه مستقیم آفتاب قرار دهید.

– اگر در تابستان برگ های  سبز سقوط می کنند: آبیاری بیش از اندازه و احتمالاً  ریشه در حال پوسیدن است، زهکش را بازدید کنید و اجازه دهید که سطح خاک در فاصله ی دو آبیاری خشک سپس  آبیاری  نمایید، اگر این علایم  در زمستان مشاهده گردند  به علت سردی هوا است. گیاه را به محل گرم تری منتقل نمایید.

 

منبع: Golvagiah.comکتاب گلهای آپارتمانی و مشاوره گیاه پزشکی

چند دقیقه با دانستنی ها

آخر هفته کجا بریم غذا بخوریم؟

گل ختمی چینی با پرچم بلند

عصرای جمعه دیگه حوصلت سر نمیره!

شوره سر کلافت کرده؟ درمان بدون عارضه

خریدغیرحضوری جدیدترین پالتوهای بچگانه

اگر شما هم مشکل ملکی دارید تماس بگیرید

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن

بانصف قیمت بازارجدیدترین لباسها رو بخر

50%تخفیف شامل تمامی اجناس بچگانه

از رشد بورس جا نمانید!

کت و شلوار جین بچگانه فقط175هزارتومان

انواع دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی

  • خواص زنجبیل و لاغری
  • کدوم سهام در بورس واقعا پرسود هستند؟

    ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی

    قابلیت افزودن لباس حین شست و شو

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    by Sepahan_Admin | Sep 1, 2020 | آموزشی, گل های آپارتمانی | ۱ comment

    معروف ترین گیاه زینتی از خانواده پنیرکیان، ختمی چینی است. درختچه ای همیشه سبز با گل های درشت که بومی مناطق گرمسیری آسیا بوده و در مناطقی عاری از یخبندان کاشته می شود. با این وجود سازگاری این گیاه به کاشت در گلدان موجب استقبال از آن در مناطق سردتر شده است. عمر یک درختچه ختمی چینی کاشته شده در گلدان زیاد است و عمر چهل سال برای آن دور از دسترس نیست.سرعت رشد این گیاه زیاد است و ارتفاع گیاه بالغ به ۳ متر و گستردگی اش به ۲ می رسد. گیاهان کاشته شده در گلدان کوچک تر بوده و به دلیل هرس به منظور گلدهی بیشتر، ارتفاع کمتری دارند. برگ های آن تخم مرغ شکل و نوک دار است. لبه برگ ها دندانه دار است و رنگ برگ ها سبز تیره است.گل ها به طور معمول از پنج گلبرگ تشکیل شده اند ولی گل تعدادی از ارقام، پُرپر است. کاسه گل، استکانی شکل است و اندازه یک گل ۱۵-۱۰ سانتیمتر است. طول عمر هر گل یک تا دو روز است.رنگ متداول و خاص ختمی چینی، قرمز است با این حال ارقام مختلفی از آن وجود دارد که دارای رنگ های صورتی، زرد و نارنجی هست.زمان گلدهی گیاه تابستان است و برای گلدهی بیشتر در اوایل بهار یک سوم ساقه های چوبی گیاه را هرس می کنند.این گیاه را از بادهای شدید باید محافظت کرد. در ضمن گیاه مستعد آفات و بیماری های زیادی است و در نگهداری از آن کمی باید دقت کرد.

    گل ختمی د ر شرایط مناسب و د ر فضای آزاد تا بیست و پنج سال عمر می کند ، شرایط پرورش آن بسیار آسان است و با هر موقعیت و شرایطی خود را تطبیق می د هد. از انواع گل ختمی مشهور می توان هیپیسکوس روزا سینن زیس را نام برد.

    خاکی لومی با بافت نه خیلی سنگین با زهکشی خوب نیاز دارد. خاک گلدان آن را می توان با ترکیبی مساوی از یک قسمت پیت ماس + یک قسمت خاک برگ + یک قسمت کود گاوی تهیه کرد. اضافه کردن شن یا ورمی کولیت به اندازه ده درصد کل خاک برای زهکشی مناسب ، مخلوطی ایده آل برای آن فراهم می آورد.

    این گیاه به خشکی کشیدن حساس است و به آبیاری منظم نیاز دارد. آبیاری نامنظم می تواند باعث ریزش غنچه ها شود. نیاز آبی آن متوسط است و اجازه دهید خاک رویی گلدان در فواصل بین آبیاری خشک شود. آبیاری گیاهان گلدانی با آب ولرم در فصل سرد مفید است . زرد شدن برگ های مسن گیاهان همیشه سبز عجیب نیست ولی در صورتی که تعداد برگ ها زیاد باشد و علائم بیماری در برگ ها نباشد، علت آن آبیاری زیاد است.

    گل ختمی چینی با پرچم بلند

    در شرایطی که دمای هوا افزایش می یابد به تامین رطوبت هوا نیز توجه کنید. می توانید گیاه را به شکل روزانه با آب ولرم و البته بدون املاح غبارپاشی کنید و یا آنکه یک زیر گلدانی بزرگ را تا لبه آن پر از سنگریزه کنید و سپس تا نیمه ارتفاع آن آب بریزید و سپس گلدان حاوی گیاه را بر روی سنگریزه ها قرار دهید به یاد داشته باشید که کف گلدان نباید با آب در تماس باشد. آب درون زیرگلدانی به تدریج تبخیر می شود و رطوبت مورد نیاز برگسار را تامین خواهد کرد.

    این گیاه به نور کامل آفتاب احتیاج دارد. در صورت نگهداری در آپارتمان، محل قرار دادن گیاهان نزدیک به پنجره های شرقی یا جنوبی است. همچنین در فصل زمستان به نور مصنوعی هم احتیاج دارد. کم نوری گیاه را مستعد به ابتلا به بیماری می کند.

    ختمی چینی بومی مناطق گرمسیری است و به یخبندان مقاومت ندارد. در صورت کاشت در مکانی پرنور مثل باغچه های جنوبی تا دمای نزدیک صفر درجه خشک نمی شود. البته مکان مورد نظر باید از جریان باد محفوظ باشد. گلدان های ختمی چینی را در فصل سرد به مکانی پرنور و گرم تر منتقل کنید.

    برای کوددهی گیاه می توان از کودهایی همانند ۱۰-۱۰-۱۰ در طی فصل رشد یعنی بهار و تابستان از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی هر دو هتفه یکبار استفاده شود.

     ظهور گل های زیاد و زیباتر در سال آینده ناشی از هرس است، در اواخر زمستان ارتفاع شاخه ها را به نصف کاهش داده و محل قطع را به منظور جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا با گرد گوگرد ضد عفونی نموده و با وازلین سطح آن را بپوشانید.

    در صورت انجام هرس و کنترل رشد گیاه، تقریبا هر ۳-۲ سال یکبار نیاز است تا گلدان این گیاه با گلدانی بزرگتر عوض شود و بهترین زمان تعویض گلدان در اواخر فصل زمستان است.

    تکثیر با قلمه : یکی از راه های تکثیر این گیاه ریشه دار کردن قلمه‌های آن است. در فصلهای مختلف می توان قلمه تهیه کرد .

    فصل قلمه زدن گل ختمی : در اواسط بهار تا اوایل تابستان قلمه سبز، در اواسط تابستان تا اوایل پاییز قلمه نیمه چوبی و در طی پاییز و زمستان قلمه چوبی را می توان تهیه کرد فقط توجه داشته باشید هر مقدار که قلمه چوبی تر باشد بهتر است که طویل تر نیز باشد .

    مثلا قلمه نیمه چوبی به طول ۱۵-۱۰ سانتیمتر و قلمه چوبی را حتی به طول ۳۰ سانتیمتر می توان استفاده کرد و از همه کوتاه تر قلمه سبز است که طول حدود ۷ سانتیمتر نیز برای آن قابل استفاده است .بعد از تهیه قلمه ها آنان را در محیطی مرطوب همانند پرلایت و یا شن و دمای محیط حدود ۲۱ درجه سانتیگراد قرار می دهند تا ریشه دار شوند که حدود ۶-۴ هفته طول می کشد. توجه داشته باشید که قلمه سبز در مقایسه با قلمه چوبی به مراقبت بیشتری بخصوص  میزان بیشتری رطوبت هوا نیاز دارد زیرا این نوع از قلمه ها آب را سریعتر از دست می دهند و احتمال خشک شدن آنان بیشتر است.

    تکثیر با بذر : بذر گل ختمی چینی به رنگ قهوه ای تیره و یا سیاه رنگ است که می توان برای تکثیر از آن استفاده کرد. به گفته برخی از پرورش دهندگان اگر بعد از تهیه بذر از گیاه مادری به مدت ۳-۲ ماه در یخچال نگهداری شوند درصد جوانه زنی آنان افزایش می یابد .

    بهترین زمان کاشت بذر در بهار است و دمای مناسب برای جوانه زنی ۲۵ درجه سانتیگراد با رطوبت محیط بالا می باشد.بستر کاشت را مرطوب نگهدارید و گلدان محتوی بذرها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.بذرها معمولا سریع و در طی ۴-۱ هفته جوانه می زنند و بعد از اینکه گیاهچه ها در حدود ۴ یا ۶ جفت برگ داشتند می توان آنان را به گلدالهایی جداگانه منتقل کرد.

    خوابانیدن ساقه : در این روش ساقه را همانطور که به گیاه مادری وصل است طوری خم می کنیم که بتوان قسمتی از آن را در زیر خاک کاشت . آن قسمت از ساقه که در زیر خاک قرار می گیرد ریشه خواهد داد و بعد از شکل گیری ریشه می توان این شاخه را از گیاه مادری جدا کرد و به شکل گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت کرد.

    سلام علیکم: من مقابل محل سکونت باغی از ختمی ایجاد کرده ام بومی هستند و نمی دانستم قلمه زنی روش تکثیر است . مطالب مفید بود

    […] اصول کاشت و پرورش گل ختمی چینی […]

     

    عمر گلهای ختمی یک یا دور روز است بنابراین اگر بعد از مدت کوتاهی پس از شکوفایی ریزش کردند این امر طبیعی است. البته این گیاه می تواند در سراسر سال گل تولید کند بنابراین وجود گلهایی با عمر یک روز مانع از عدم وجود مستمر و مداوم گل بر روی بوته این گیاه نخواهد بود. برگها به رنگ سبز تیره و با حاشیه‌ای دندانه دار هستند. در درون گلدان این گیاه معمولا در حدود 1.8 متر ارتفاع می‌یابد و در همین حدود نیز می تواند فضا را به شکل عرضی اشغال کند که البته در صورت نگهداری بسیار مناسب و بعد از گذشت چند سال به این ارتفاع دست پیدا خواهد کرد. از دیگر نامهای انگلیسی این گیاه می توان به Chinese hibiscus,China rose و Shoe flower اشاره کرد.

    گل ختمی چینی با پرچم بلند

    تصویر فوق:برگهای ختمی . به حاشیه دندانه دار و براق بودن برگها توجه کنید.

    تصویر فوق: وضعیت پرچمها و مادگی این گیاه.

    نمونه‌های بیشماری از این گیاه از طریق اصلاح نژاد و بخصوص عمل دو رگه گیری بسدت آمده اند به همین دلیل گلهای این گیاهان طیف رنگی گسترده ای همانند سفید، زرد، نارنجی، قرمز آتشین، صورتی و …بجز رنگ آبی و مشکی دارد. گلها نیز به شکل تک ردیف گلبرگه و پُرپَر وجود دارند. در انتهای مطلب مثالهایی از نمونه های زیبای این گیاه را برای شما گذاشته ام اما اگر می خواهید به شکل کاملتری نمونه های بیشمار ختمی چینی را مشاهده کنید می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید. در این سایت و در قسمت گالری تصاویر Image Gallery مجموعه جالب توجهی از تصاویر این گیاه وجود دارد.

    توجه: در جنس ختمی حدود 40 گونه گیاه زینتی وجود دارد که عادات رشدی و ظاهر آنان می تواند با گونه ختمی چینی متفاوت باشد به عنوان مثال گیاهی که با نام ختمی درختی شناخته می شود گیاه دیگری با نام علمی Hibiscus moscheutos است که بر خلاف ختمی چینی به سرمای زمستان مقاوم است و معمولا در فضای باز کاشته می شود و نه در گلدان. ختمی درختی نیز انواع و ارقام مختلف با رنگهایی متنوع از سفید تا قرمز تیره دارد و تقریبا تمامی نمونه ها لکه ای به رنگ ارغوانی تیره در انتهای گل دارند. این نمونه با عنوان Swamp rose mallow نیز شناخته می شود.

    تصویر فوق: دو نمونه از ارقام ختمی درختی به رنگهای بنفش و سفید

    آبیاری: زمانی گیاه را آبیاری کنید که سطح خاک تقریبا رطوبت خود را از دست داده باشد و این مسئله را بخصوص در طی زمستان رعایت کنید. بنابراین معمولا در طی تابستان هر هفته سه مرتبه و در طی زمستان هر هفته دو مرتبه به آبیاری کافی است اما بهتر است قبلا از آبیاری ، رطوبت سطح خاک را نیز بررسی کنید.در شرایطی که دمای هوا افزایش می یابد به تامین رطوبت هوا نیز توجه کنید. می توانید گیاه را به شکل روزانه با آب ولرم و البته بدون املاح غبارپاشی کنید و یا آنکه یک زیر گلدانی بزرگ را تا لبه آن پر از سنگریزه کنید و سپس تا نیمه ارتفاع آن آب بریزید و سپس گلدان حاوی گیاه را بر روی سنگریزه ها قرار دهید به یاد داشته باشید که کف گلدان نباید با آب در تماس باشد. آب درون زیرگلدانی به تدریج تبخیر می شود و رطوبت مورد نیاز برگسار را تامین خواهد کرد. رطوبت کم محیط یکی از دلایل ریزش غنچه های گل و چروکیدگی برگها است. از طرفی به این گیاه نباید زیاد آب داد و خاک خیس و غرقابی شود زیر برگهای سبز پژمرده می شوند و می ریزند.

    نور: به مکانی پر نور و روشن به همراه نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. اما به یاد داشته باشید که نور مستقیم آب در ظهر و بخصوص بعد ازظهر روزهای گرم تابستان می تواند به برگسار آسیب وارد آورد. نور کم نیز موجب کم رنگ شدن برگها، بلند و علفی شدن آنان و عدم شکل گیری غنچه های گل و یا ریزش آنان خواهد شد.

    دما: در طی فصل رشد بهترین دما بین 18 الی 25 درجه سانتیگراد است. البته گیاه تا 27 درجه سانتگراد نیز مشکلی نخواهد داشت و به شرط آبیاری مناسب و تامین رطوبت هوا(عدم خشک نبودن هوا)تا 30 درجه را نیز تحمل خواهد کرد اما گرمای بیشتر هوا موجب کاهش گلدهی آن خواهد شد.در چنین شرایط گیاه را به مکانی منتقل کنید که بخصوص در عصر کمی سایه باشد تا دمای اطراف آن تاحدودی کاهش یابد اگرچه در زمستان دما را تا 13 درجه سانتیگراد تحمل می کنند اما توصیه شده است که دما در طی زمستان به زیر 16 نزول نکند دمای سرد یکی از دلایل زرد و یا سیاه رنگ شدن برگهای گیاه و ریزش آنان است

    خاک: خاکی نسبتا سبک با زهکش مناسب باید بکار برد مثلا می توان از مخلوط خاک معمولی باغچه به همراه پیت موس استفاده کرد. از آنجایی که اگر خاک تا حدودی اسیدی باشد به رشد این گیاه کمک می شود بنابراین وجود پیت موس در مخلوط خاک استفاده شود بهتر است. در صورت کمبود مواد غذایی برگهای گیاه ریز و رنگ پریده می شوند و گلها یا شکل نمی گیرند و یا تعداد آنان کاهش می یابد و احتمال ریزش غنچه های گل نیز وجود دارد. برای کوددهی گیاه می توان از کودهایی همانند 10-10-10 در طی فصل رشد یعنی بهار و تابستان از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی هر دو هتفه یکبار استفاده شود. توجه کنید که بکارگیری از کودهایی با نیتروژن زیاد یکی از دلایل رشد رویشی فراوان این گیاه و عدم گلدهی آن می باشد. در صورت انجام هرس و کنترل رشد گیاه، تقریبا هر 3-2 سال یکبار نیاز است تا گلدان این گیاه با گلدانی بزرگتر عوض شود و بهترین زمان تعویض گلدان در اواخر فصل زمستان است.

    تکثیر: یکی از راه های تکثیر این گیاه ریشه دار کردن قلمه‌های آن است. در فصلهای مختلف می توان قلمه تهیه کرد . در اواسط بهار تا اوایل تابستان قلمه سبز، در اواسط تابستان تا اوایل پاییز قلمه نیمه چوبی و در طی پاییز و زمستان قلمه چوبی را می توان تهیه کرد فقط توجه داشته باشید هر مقدار که قلمه چوبی تر باشد بهتر است که طویل تر نیز باشد . مثلا قلمه نیمه چوبی به طول 15-10 سانتیمتر و قلمه چوبی را حتی به طول 30 سانتیمتر می توان استفاده کرد و از همه کوتاه تر قلمه سبز است که طول حدود 7 سانتیمتر نیز برای آن قابل استفاده است . بعد از تهیه قلمه ها آنان را در محیطی مرطوب همانند پرلایت و یا شن و دمای محیط حدود 21 درجه سانتیگراد قرار می دهند تا ریشه دار شوند که حدود 6-4 هفته طول می کشد. توجه داشته باشید که قلمه سبز در مقایسه با قلمه چوبی به مراقبت بیشتری بخصوص میزان بیشتری رطوبت هوا نیاز دارد زیرا این نوع از قلمه ها آب را سریعتر از دست می دهند و احتمال خشک شدن آنان بیشتر است.

    تصویر فوق: قلمه های نیمه چوبی ختمی. وجود چند برگ کوچک در قسمت بالای قلمه کافی است. بقیه برگها قطع می شوند تا قرار گیری قلمه در بستر کاشت آسانتر و شیوع بیماریهای قارچی کمتر شود.

    از بذرهای این گیاه که به رنگ قهوه ای تیره و یا سیاه رنگ هستند می توان استفاده کرد. به گفته برخی از پرورش دهندگان اگر بعد از تهیه بذر از گیاه مادری به مدت 3-2 ماه در یخچال نگهداری شوند درصد جوانه زنی آنان افزایش می یابد . بهترین زمان کاشت بذر در بهار است و دمای مناسب برای جوانه زنی 25 درجه سانتیگراد با رطوبت محیط بالا می باشد.بستر کاشت را مرطوب نگهدارید و گلدان محتوی بذرها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. بذرها معمولا سریع و در طی 4-1 هفته جوانه می زنند و بعد از اینکه گیاهچه ها در حدود 4 یا 6 جفت برگ داشتند می توان آنان را به گلدالهایی جداگانه منتقل کرد. خوابانیدن ساقه راه دیگر تکثیر این گیاه است در انی روش ساقه را همانطور که به گیاه مادری وصل است طوری خم می کنیم که بتوان قسمتی از آن را در زیر خاک کاشت . آن قسمت از ساقه که در زیر خاک قرار می گیرد ریشه خواهد داد و بعد از شکل گیری ریشه می توان این شاخه را از گیاه مادری جدا کرد و به شکل گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت کرد.

    تصویر فوق: بذرهای ختمی

    آفات و بیماری: از آفات گیاه می توان به شته ، حشرات سپردار، شپشک آرد آلود، کنه تار عنکبوتی و مگس سفید اشاره کرد.سفیدک پودری از جمله بیماریهای قارچی این گیاه محسوب می شود که در طی آن نواحی سفید رنگ که با پوششی نرم پوشانده شده اند بر روی برگها ظاهر می شود. برگهای آلوده بعد از مدتی زرد شده و می ریزند. در بیماری لکه برگی باکتریایی لکه هایی آبدار بر روی برگها ایجاد می شود که حاشیه هایی سیاه رنگ و مرکزی زرد دارد. برگهای آلوده زرد می شوند و می ریزند . قانقاریا بیماری دیگری است که بر روی پوسته گیاه نقاط قرمز رنگی را بوجود می آورد و در نهایت موجب از بین رفتن شاخه و در نهایت تمامی گیاه خواهد شد. استفاده از مواد و بستر کاشت سالم و عاری از عامل بیماریزا، عدم خیس ماندن برگسار گیاه به مدت طولانی بعد از ابیاری، تهویه مناسب بستر کاشت از جمله موارد جلوگیری از شیوع بیماریها این گیاه است.

    هرس: این گیاه را می توان از اواخر زمستان هرس کرد. در واقع با هرس طول شاخه ها و همچنین شکل کلی گیاه کنترل می‌شود.اما به هر حال ارتفاع شاخه ها را به کمتر از نصف کاهش ندهید. این عمل موجب رشد شاخه های جانبی و افزایش گلدهی گیاه خواهد شد. همچنین اگر عمل هرس را انجام ندهیم شاخه ها بیش از اندازه بلند خواهند شد و گلهای معدودی در انتهای شاخه های بلند شکل می گیرند. همچنین شاخه هایی را که مرکز گیاه را اشغال کرده اند را باید هرس کرد تا تهویه هوا در مرکز گیاه بخصوص در زمانی که هوا مرطوب است به خوبی انجام شود در غیر اینصورت شیوع برخی از بیماری های قارچی تشدید خواهد شد.

    تصویر فوق: با انجام عمل هرس می توان شکل و اندازه این گیاه را کنترل کرد.در تصویر سمت راست گیاه به شکل تک پایه و در تصویر سمت چپ به شکل بوته ای پرورش یافته است.

    یکی از مسائل قابل توجه در مورد این گیاه زمانی که به شکل گلدانی نگهداری میشود مسئله پیچیدگی ریشه های آن در گلدان است. بنابراین باید عمل هرس ریشه هم انجام داد که البته این کار ظرافتهای خاص خود را دارد. فقط کافی است زمانی که گیاه را از داخل گلدان قدیمی بیرون می آورید توده ریشه را بررسی کنید زمانی که برای این گیاه مشکل پیچیدگی ریشه پیش آمده باشد توده ریشه کاملا به شکل فضای داخلی گلدان درآمده است و بسیار متراکم می باشد(تصویر شماره1). کافی است که با وسیله ای چنگگ مانند سطح خارجی ریشه را با ملایمت بسیار کمی بخراشیم(تصویر شماره 2).بخصوص ریشه های موجود در قسمت انتها را از حالت در هم فرورفتگی و کلاف شدگی نجات دهیم (تصویر شماره 3 و 4)و سپس گیاه را در گلدان جدید بکاریم.

    تصویر فوق: برای جلوگیری از ریشه پیچ شدن، باید در زمان تعویض گلدان و البته اگر توده ریشه ها به شکل فضای داخلی گلدان قبلی درآمده است و سفت و محکم شده اند ، با کمک یک چنگگ ظریف عمل هرس ریشه را انجام داد.

    تصاویر زیر مربوط به ارقام مختلف گیاه ختمی چینی می باشد.نامهای انگلیسی پایین تصویر ، مربوط به نام رقم هر یک از این گیاهان می باشد.

    گل ختمی چینی با پرچم بلند

    مشخصات: اسم علمی این گیاه Hibiscus rosa-sinensis ، از خانواده  Malvaceae می باشد. ختمی چینی ، بومی چین است و ارتفاع و گسترش آن به حدود 5/1 متر می رسد. این گونه دارای برگهای سبز تیره وتخم مرغی شكل، با لبه دندانه‌دار و یا لوبدار می‌باشد. گلهایی ختمی ازاواخر بهار تا اواخر تابستان ظاهر می گردد و طول عمر كمی دارد. رنگ گل های زرد، صورتی وقرمز است.
    مراقبت: ختمی چینی به نور زیاد، گرمای معمولی تا زیاد، خاك همیشه خیس، رطوبت 50تا 70 درصد وخاك كمی اسیدی احتیاج دارد.
    کود: كود مورد نیاز ختمی را می توان به میزان 3 گرم در لیتر،هرهفته یكبار ، از اسفند تا شهریور ، مورد استفاده قرار داد.
    خاک: مخلوطی از كود كاملا پوسیده حیوانی، ماسه وتورب برای این گیاه مناسب است.
    ازدیاد: برای تكثیر، قلمه های  انتهایی ساقه را كه نشانه ای از گل دهی در آنها وجود ندارد، با یك چاقوی تیز، از گیاه مادری جدا كنید. همچنین می‌توانید، شاخه های فرعی را همراه پاشنه یعنی قسمتی از ساقه اصلی، به آرامی بردارید. قلمه باید به طول 8 تا 10 سانتی متر باشد. انتهای آن را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و در گلدانی با قطر دهانه 6 تا 8 سانتی متر، حاوی كمپوست بذر و قلمه قرار دهید وبه طور منظم مه پاشی كنید و با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید . پس از ریشه دهی و رشد مجدد كیسه را بردارید ومه پاشی را متوقف كنید تا گیاه به طور طبیعی به رشد خود ادامه دهد. خاك را كمی مرطوب نگهدارید و كود مایع را برای تغذیه ختمی، مصرف نمائید. زمانیكه گیاه كاملا قوی شد، آن را به گلدانی با قطر دهانه 11 تا 13 سانتیمتر حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت منتقل كنید.

    خواص درمانی گل ختمی :

    البته توجه داشته باشید این گونه از گل ختمی چینی که در ابتدا در مورد آن صحبت شد این خواص درمانی را نداد!

    گل ختمی چینی با پرچم بلند

    از گل ختمی در رفع ورم ملتحمه نیزاستفاده به عمل می آورند. اثر رفع تحریکات جلدي و نرم کننده داشته و در مداواي سینه، سرفه، و درد گلو بکار می رود.

    برگ ختمی :

    داراي موسیلاژ فراوان و اثر نرم کننده در مصارف خارجی است. جوشانده برگ گل ختمی را پس از حمام، به عنوان لوسیون، کمپرس گرم،  و یا به طور کلی برای غرغره، وموارد مختلف دیگر بکار می رود.

     

    تأیید نام‌نویسی به شما ایمیل خواهد شد.

     

    رطوبت : دربهار و تابستان به غبارپاشی  روزانه  با آب ولرم  و بدون املاح احتیاج دارد جهت تامین رطوبت دایمی و پایدار به زیر گلدانی  حاوی  سنگریزه آب اضافه و دقت  نمایید که ته گلدان با  آب در ارتباط نباشد،در زمستان هفته ای  یکبار غبارپاشی  کافی است، جریان ملایم هوا را دوست دارد.

    قلمه ختمی

    گل ختمی چینی با پرچم بلند

     

    ختمی چینی

    ه عشق روی تو روزی که از جهان بروم

    ز تربتم بدمد سرخ گل به جای گیاه

    مده به خاطر نازک ملالت از من زود

    که حافظ تو خود این لحظه گفت بسم الله….

    آقای سجادی عزیز سلام وقت بخیر نظرتون چیه به ختمی چینی قرص ال دی بدم؟ در رشدش تاثیری داره؟ اگه تایید می فرمایید، در آب حلش کنم یا همون خود قرص رو کنار ریشه بکارم؟ مرسی از شما

    سلام ناصر حان خوبی داداش؟ بجای اون قرصه بهش اسیدهیومیک و اهن بده تا گل بده و رشدش بهتره و سبز تر بشه ..

    چشم دست شما درد نکنه

    Attachment

    سلام مهندس جان خسته نباشی یه گل ختمی دارم که یکی دوسال بسیارسرحال وپرگل بود،زمستان پارسال که هرس کردم دیگه اون شادابی رونداشت حتی امسال گل هم نداد.شته سفیدداشت چندین بارسمپاشی کردم شته نداره ولی برگاش اصلا جلانداره ظاهرگل خیلی بی حاله برگاش نصف پاره اند کوددهی وآهن ومحیطشم عالیه نمیدونم چکارکنم

    سلام ایوب جان خوبی؟ مشکل از خاک و تهویه هوا هست بهتره خاکش رو عوض کنید و ببرید توی راه پله یا تراس روشن تا دیگه اینطوری بیحال نشه ! داخل خونه نباید بذارید. عکس خیلی کوچیک بود معلوم نشد چیزی.

    Attachment

    اینم یک عکس دیگه

    Attachment

    عکسش

    خیلی متشکرم.سایت ارور میداد مجبورشدم عکس روکوچک کنم

    سلام جناب سجادی وقت بخیر زیر برگهای ختم چینی شیره زده پشه های ریزی هم توی گلها پرواز می کنن. برگهاش رو چندبار شستم، سه چهار روز بعد دوباره شیره زد. چکار کنم؟

    سلام ناصر جان یه سم حشره کش کونفیدر بهش بزنید تا از بین برهاین شیره ها که مدفوع افت هستند و کل افت هارو !

    سم کلرپیریفوس اثری داره؟

    بله خیلی اثر خوبی داره.

    دست شما درد نکنه. ممنون از راهنمایتون

    سلام اقای سجادی وقت بخیر برگهای بالایی شاداب و سرحال هستن ولی برگهای پایینی بی حال و آویزان، مشکلش از کجاست؟ شرایط نگهداری هم پشت شیشه جنوبی آفتاب هم یکی دوساعت غیر مستقیم بهش میخوره. آبیاری هم با خشک شدن روی خاک انجام میدم. با تشکر

    سلام ناصر خوبی؟ داداش کمی کود سه بیست همراه با اسیدهیومیک و اهن به گلتون بدید تا دوباره سرحال بشه شاید لازم باشه سایز گلدون دوباره بزرگ بشه و خوب اب بخوره !

    سلام. وقتتون بخیر. من یک ختمی چینی دارم. اواخر زمستان هرسش کردم ولی الان هنوز سرحال نشده. برگاش بزرگ نمیشن و زرد میشن. گل که کلا خبری نیست. جاش هم تو بالکن جنوبی هستش و سطح خاک که خشک میشه آب میدم، حدودا هر روز. چه باید بکنم 😔

    گل ختمی چینی با پرچم بلند

    سلام محمد خوبی؟ داداش لابد جون نداره بیاد بالا خب ! بهتره یه کود کامل اپارتمانی گرین ایتالیا همراه یه اسیداهن گرین ترکیبی بهش بدید تا ببینید چقدر فرق میکنه…وسایز گلدون رو هم چک کنید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    Upload attachment  (Allowed file types: jpg, gif, png, maximum file size: 1MB.

    وب‌ سایت

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

  • راه هاي درمان رشک و شپش
  • تست یکتشت

    باغ شیشه ای – جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران – سایتی برای با کلاس ها

    Your email:

     

    البرز – کرج

    شماره تماس های مستقیم 09124689158

    ایمیل سایت info@glassy-garden.com

    کانال تلگرامی باغ شیشه ای

    متن را ببینید.

    ختمی (نام علمی: Alcea) سرده‌ای از گیاهان است از تیره پنیرکیان چند ساله و خودرو، گل و میوه و ریشه آن مصرف دارویی دارد.
    گل ختمی به ارتفاع دو متر گل‌های صورتی، قرمز و سفید دارد که برای روکش داروها استفاده می‌شود.
    جنس بزرگی از گیاهان گلدار دارای ۲۰۰–۲۲۰ گونه از نهان‌دانگان می‌باشد. بومی مناطق گرم، زیر گرمسیری استوایی و نواحی گرمسیری بین دو مدار شمال و جنوب استوا در جهان می‌باشد.


    (((((—-[[گل ختمی]]—-)))))

    گل ختمی باغی بزرگ با رنگ سرخ

    استفاده حشرات از گل ختمی کوهی

    گل ختمی چینی با پرچم بلند

    برگ نمدی ·
    آکاسیا ·
    اکالیفا ·
    پای خرس ·
    خارکپه‌ای ·
    سرخار ·
    کلاه میرحسن ·
    چوبک ·
    افرا ·
    بومادران ·
    اشیرانت ·
    آویشنک ·
    اقونیطون ·
    اکیر ترکی ·
    تلخه ·
    توت مار ·
    کیوی ·
    زولک ·
    پرسیاوشان ·
    چشم خروس ·
    گندم‌نیا ·
    بابارتو ·
    فرچه سوگند ·
    چمن شور ·
    نازبشقابی ·
    پشموک ·
    شاه‌بلوط هندی ·
    آتشین ·
    آگاو ·
    گل ابری ·
    آگلونما ·
    غافث ·
    چمن گندمی ·
    علف چنگ ·
    علف بوریا ·
    عرعر ·
    علف موئین ·
    علف فرش ·
    لبدیسی ·
    شب‌خسب ·
    ختمی ·
    پای شیر ·
    تونگ ·
    قاشق‌واش ·
    خارشتر ·
    شنگار ·
    آلاماندا ·
    گندنایی ·
    پیاز ·
    الوانی ·
    توسکا ·
    جاشیرآسا ·
    صبر زرد ·
    دم‌روباهی ·
    خولنجان ·
    سنبل خوشه‌ای ·
    گل مرواریدی ·
    ختمی ·
    قدومک ·
    قدومه ·
    تاج خروس ·
    آماریلیس ·
    کهربایی ·
    مصفایی ·
    کهنه‌واش ·
    شن گندمی ·
    گرگ خار ·
    عروس شن‌زار ·
    نیلک ·
    رزک ·
    بادام ·
    آسمانی ·
    هرمی ·
    پسته ·
    گل حلقه ·
    آناغالیس ·
    قره‌تاج ·
    آناناس ·
    چنگ مریم ·
    گاوزبان ·
    نازبیابانی ·
    یاسمن صخره‌ای ·
    شقایق نعمانی ·
    شوید ·
    خون سیاوش ·
    بابونه ·
    بهاری چمن ·
    جعفری وحشی ·
    درفش گیاه ·
    پنجه عروس ·
    گل میمونی ·
    سندانی ·
    پاشیرک ·
    گورخری ·
    کرفس ·
    شاهدانه کانادایی ·
    خاس ·
    تاج‌الملوک ·
    رشادی ·
    رشاد ·
    گل شیپوری ·
    بادام زمینی ·
    آرالیا ·
    عشقه ·
    توت فرنگی ·
    دارواش سوزنی‌برگ ·
    باباآدم ·
    مرجانی ·
    نیام نقره‌ای ·
    سه سیخکی ·
    چپقک ·
    زردآلو ·
    گل عسلی ·
    یولافک ·
    درمنه ·
    شیپوری ·
    ریش بزی ·
    خیزران ·
    قمیش ·
    گل پروانه ·
    مارچوبه ·
    علف چسبک ·
    زبرینه ·
    میله یعقوب ·
    سریشک ·
    عبایی ·
    سپُرزدارو ·
    ستاره‌ای ·
    علف شتر ·
    گون ·
    ستاره‌گُون ·
    هویج کوهی ·
    گل‌چاک ·
    سپیدچوب ·
    آتامانتا ·
    سرخس ماده ·
    خارچرخه ·
    کاروان‌کش ·
    سلمکی ·
    شابیزک ·
    برگ بوی ژاپنی ·
    یولاف ·
    آزالیا ·
    آزیل ·
    آزولا ·

    B-نازباتلاقی ·
    فراسیون‌آسا ·
    ترتیزک جویباری ·
    پشمالو ·
    آلاله آبی ·
    بهیمه ·
    بکمانیا ·
    بگونیا ·
    تمشکین ·
    مینای چمنی ·
    زرشک ·
    سرخابی ·
    شفاقل آبی ·
    چغندر ·
    عروس کوهی ·
    غان ·
    کارده ·
    دودندان ·
    آدمک ·
    تکمه شور ·
    گشنیزک ·
    سپرسپری ·
    شانه‌سرخس ·
    خارسنبل ·
    بلومئا ·
    شب‌رنگی ·
    علف پشمکی ·
    درخت پنجه ·
    سینه‌کبکی ·
    گل گاوزبان ·
    جارو پنجه‌ای ·
    سرخس انگوری ·
    گل کاغذی ·
    گل‌زبانک ·
    چمن‌جاوری جنگلی ·
    کلم ·
    لرزان‌چمن ·
    جارو علفی ·
    توت کاغذی ·
    گاوزبان کوهی ·
    فاشرا ·
    دم‌موشی قفائی ·
    زیره ·
    چترگندمی ·
    هزارنی ·

    گل ختمی چینی با پرچم بلند
    گل ختمی چینی با پرچم بلند
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *