کلپوره و دیابت

دوره مقدماتی php
کلپوره و دیابت
کلپوره و دیابت

ورود به حساب

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی شربت را در کنترل قندخون و درمان سرماخوردگی، آسم و تنگی نفس موثر دانست.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران، شربت بابا آدم ( باباآدم+گزنه+کلپوره+شنبلیله+عسل ) حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، K، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، فیبر، فولاد، منیزیم، منگنز، اسیدفولیک، آهن، روی (زینک)، سلنیوم، رزین، قندساکاروز، گلوکز، فراکتوز و غیره است.

برای بررسی خواص شربت بابا آدم و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص شربت بابا آدمحیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره مهم‌ترین خواص شربت بابا آدم گفت: مهم‌ترین خاصیت این شربت کاهش و کنترل قندخون بوده، لذا برای بیماران دیابتی فوق العاده مفید است.

وی افزود: کاهش چربی و فشارخون، تقویت سیستم قلبی و عروقی و پیشگیری از لخته شدن خون در عروق از دیگر خواص مهم شربت بابا آدم است که می‌توان به آن اشاره کرد.

دوره مقدماتی php

کلپوره و دیابت

عظمایی بیان کرد: این شربت تاثیر مهم و مفیدی بر کبد و کلیه دارد؛ زیرا کبد و کلیه را پاکسازی و سم زدایی کرده و موجب رفع ورم کلیه می‌شود.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: شربت بابا آدم خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و با تقویت سیستم ایمنی بدن، از آن در مقابل انواع بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها محافظت می‌کند.

وی گفت: مصرف این شربت تاثیر فوق العاده‌ای در رفع سرماخوردگی، تنگی نفس و آسم دارد و این یکی دیگر از خواص بی نظیر است.

عظمایی افزود: درد‌های مفصلی (آرتریت) و رماتیسمی (آرتریت روماتوئید) یکی از مشکلات بسیاری از افراد مخصوصا سالمندان است؛ مصرف این شربت موجب درمان این درد‌ها می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: شربت بابا آدم یک ضدانگل قوی است؛ همچنین موجب تصفیه خون، رفع غلظت خون، تقویت عمومی بدن و افزایش انرژی می‌شود.

وی بیان کرد: از دیگر خواص شربت بابا آدم می‌توان به تقویت حافظه و رفع ورم لوزه اشاره کرد.

عظمایی افزود: این شربت جزو شربت‌های لاغری است، زیرا باعث کاهش وزن، لاغری و تناسب اندام می‌شود، لذا برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند انتخاب مناسبی است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: شربت بابا آدم موجب تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و مو می‌شود و این یکی دیگر از خواص فوق العاده این شربت است.

منع مصرف شربت بابا آدمعظمایی اظهار کرد: مصرف این شربت برای زنان باردار ممنوع است؛ همچنین افرادی که از دارو‌های قند و فشار خون استفاده می‌کنند از مصرف همزمان این شربت با دارو‌های شیمیایی خودداری کنند، زیرا اثر دارو‌ها را افزایش می‌دهد؛ این افراد باید یک فاصله زمانی ۲ تا ۳ ساعته بین مصرف شربت باباآدم و دارو‌های شیمیایی قرار دهند.

وی بیان کرد: این شربت را می‌توان ۴ لیوان در روز و در وعده‌های صبح، ظهر، عصر و شب میل کرد.

 

مواد لازم شربت بابا آدمگیاه بابا آدم ۷۰ گرم

عرق کلپوره (مریم نخودی) نیم لیتر

عرق گزنه نیم لیتر

عرق شنبلیله یک لیتر

عسل نیم کیلو

طرز تهیه شربت بابا آدم

برای تهیه این شربت ابتدا عرقیجات شامل کلپوره، شنبلیله و گزنه را مخلوط می‌کنیم.

گیاه بابا آدم را نیم کوب کرده و داخل عرقیجات می‌ریزیم.

اجازه می‌دهیم به مدت ۸ ساعت بماند.

سپس به مدت ۱۰ دقیقه و در حرارت ملایم می‌جوشانیم.

هنگامی که حرارت متعادل و در حدود ۵۰ درجه سانتی گراد شد، آن را صاف کرده و عسل را اضافه می‌کنیم.

شربت را هم می‌زنیم تا قوام بیاید، سپس در ظرف شیشه‌ای می‌ریزیم.

طرز تهیه یک لیوان شربت بابا آدم

کلپوره و دیابت

برای تهیه یک لیوان از این شربت باید ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری از آن را داخل لیوان ریخته و بقیه را آب جوشیده ولرم اضافه می‌کنیم.

شربت آماده میل کردن است.

نکته: برای تهیه و مصرف شربت بابا آدم در فصل گرم سال، باید به جای آب جوشیده از آب خنک استفاده شود.

تغییر حالت روز و شب

شرکت تحقیقاتی پارسی طب 2015-10-07 دانستنیهای پزشکی, گیاهان دارویی ۲۳ دیدگاه 50,402 بازدید

سر شاخه‌ های گلدار گیاه کلپوره با نام علمی Teucrium polium از خانوادۀ Labiatae که حاوی عصاره و اسانس فرار که بیشترین مواد این اسانس ژرماکرن B، D، بتا کاریوفیلن، همولن و کاریوفیلن اکساید می‌باشد.

نامهای گیاه:

نام علمی: Teucrium polium

کلپوره و دیابت

Syn: T. Integerrimum steud, T. Purpureum link

فارسی: کلپوره همدانی، مریم نخودی همدانی

عربی: مسک الجن، حشیشه الریح

انگلیسی: Poleigamander

فرانسه: Germandree pouliot

ریخت شناسی: گیاهی است علفی، پایا، پرشاخه به ارتفاع ۱۰ تا ۳۵ سانتیمتر و دارای ظاهر سفید پنبه‌ای که معمولاً در نواحی بایر، سواحل سنگلاخی و ماسه‌زارهای نواحی جهان می‌روید.

برگهای آن باریک، دراز و پوشیده از کرکهای پنبه‌ای در هر دو سطح پهنک است. گلهائی به رنگهای سفید، سفید مایل به زرد و یا زرد و حتی ارغوانی دارد.

این حالت متغیر بودن نه تنها در رنگ گل بلکه در وضع ساقه گیاه که به صورت پرپشت و پرشاخه و یا به حالت خوابیده درمی‌آید نیز دیده می‌شود.

زمان گل دادن آن به تناسب شرایط محیط زندگی بین خرداد و مرداد است. زنبور عسل به علت وجود نوش در گلهای آن به سمت گیاه جلب می‌گردد.

اندام داروئی: قسمت مورد استفاده گیاه سرشاخه گلدار گیاه است.

زمان جمع‌آوری: به تناسب شرایط محیط زندگی بین ماههای خرداد و مرداد است.

دامنه انتشار: در نواحی بایر، سواحل سنگلاخی و ماسه‌زارهای نواحی مختلف اروپا، منطقه مدیترانه، شمال آفریقا و جنوب غربی آسیا منجمله ایران می‌روید. این گیاه پراکندگی وسیع در نواحی مختلف شمال، مغرب، جنوب و مرکز ایران، منطقه البرز، اطراف تهران مخصوصاً در غالب نواحی نیمه بایر و کوهستانهای نیمه‌خشک دارد.

اجزای متشکله: عصارۀ گیاه Teucrium polium محتوی مواد مؤثره زیره می‌باشد. دی ترپنوئیدها، ۷ـ۵ـ گلیکوزید، ۶ ـ متوکسی جنگوانین و اسانس فرار که بیشترین مواد این اسانس ژرماکرن B، D، بتاکاریوفیلن، هومولن و کاریوفیلن اکساید می‌باشد.

استفاده از این گیاه به طوری که در کتب داروئی قدیمی وارد است به زمانهای نسبتاً دور نسبت داده می‌شود مانند آنکه بقراط، دیوسکورید، پلین و جالینوس از آن در آثار خود نام برده‌اند و چون گیاه ظاهری کاملاً مشخص دارد. نوع مورد نظر حکما در زمانهای قدیم، همین گیاه فعلی بوده است.

سرشاخه‌های گلدار گیاه اثر مقوی، نیرو دهنده و ضد تشنج دارد و اگر گرد آن وارد بینی شود مخاط بینی را تحریک کرده و ایجاد عطسه می‌نماید. مصرف آن را با بررسی‌هائی که بعمل آمده در رفع سردرد، ضعف عمل دستگاه تغذیه، بیماریهای دستگاه تناسلی ـ ادراری و تأخیر یا عدم وقوع قاعدگی به علت ضعف کلی مؤثر می‌باشد. در ضمن اثر ضد تشنج نیز دارد. از این گیاه تلخ در بلوچستان، ایران و هندوستان برای رفع درد ناحیه قلب استفاده می‌شود؛ بعلاوه تب‌بر است و از جوشاندۀ گیاه در آب و با خیساندن و یا دم کردۀ آن در آب در موارد سرماخوردگی مصرف می‌شود. در کرمان نیز برای رفع ناراحتی هاضمه و دل‌درد از آن استفاده می‌کنند.

اثرات فارماکولوژیکی گیاه: طبق تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیق و توسعه شرکت باریج‌اسانس، اسانس کلپوره دارای خاصیت ضد اسپاسم قوی بر روی انقباضات ایجاد شده توسط استیل کولین و کلرور پتاسیم می‌باشد (با غلظت ۳۶ـ۹ انقباضات ناشی از استیل کولین را مهار می‌کند و IC50 این اسانس در مهار انقباضات ناشی از KCL برابر ۱۸ است). تأثیر این اسانس بر مهار هر دو نوع انقباض مزیت این گیاه را نسبت به آتروپین و هیوسین که تنها بر روی انقباضات ناشی از استیل کولین مؤثر هستند نشان می‌دهد. در ضمن برای فلاونوئیدهای موجود در فرآورده (لوتئولین ۷ـ۵ گلیکوزید) نیز اثرات آنتی اسپاسمودیک گزارش شده است.

مکانیسم اثر: سیستم اعصاب پارا سمپاتیک که از جمله سیستمهای عصبی خودکار بدن است (سیستم دیگر سمپاتیک است).

مسئول انقباض و حرکات دستگاه گوارش می‌باشد. استیل کولین یک حامل شیمیائی است که با ترشح از انتهای اعصاب پارا سمپاتیک سبب بروز اثرات این اعصاب بر اندامهای مختلف می‌شود.

بنابراین یک داروی آنتاگونیست استیل کولین می‌تواند مانع اثرات این ماده در اندام مورد نظر شود و اثرات استیل کولین را معکوس نماید.

مواد مؤثره گیاه کلپوره آنتاگونیست استیل کولین می‌باشند.

این مواد با مهار کانال‌های کلسیم مانع از ورود کلسیم از مایع خارج سلولی به داخل غشاء پایانه‌های عصبی در هنگام دپولاریزاسیون (مرحله‌ای که به علت ورودیون‌های سدیم با بار مثبت پتانسیل الکتریکی داخل غشاء به سمت مثبت میل می‌کند) شده، جلو آزاد شدن استیل کولین را از وزیکول‌های التهابی عصب گرفته، در نتیجه امکان انتقال پیام عصبی در طول مسیر نورون‌ها و نیز انتقال پیام عصبی به ماهیچه‌های صاف دستگاه گوارش از میان رفته یا حداقل کاهش می‌یابد. در نتیجه دارای اثرات آنتی‌اسپاسمودیک می‌باشد.

2020-05-13

2020-05-04

2020-04-15

مدت زنده ماندن ویروس کرونا در روی سطوح: همانطور که همه ما میدانیم  شخص مبتلا …

کلپوره و دیابت

از اطلاعات مفید ارائه شده متشکرم. خواهشمندم نحوه و میزان مصرف و همچنین پیامدهای جانبی را نیز اضافه بفرمائید

عالی هست فقط درخوردن آن زیادروی نکنید، به صورت جوشانده ومالشی برای جوش بدن هم مفید هست

واقعا عالی من خیلی راضیم از بندرعباس

منبع مقاله را لطفا ذکر کنید !!!!!!

بیشتر از یک ماه نباید مصرف کرد,باعث تخریب سلولهای کبدی و هپاتیت میشود.

من الان خوردم مردم بس که تلخ بود منتظر اثرشم

واقعا تلخ اما بسیار بسیار مفید

خیلی ممنون عالی بود…

تشکر.

واییی خیلی تلخه همین چند لحظه پیش یک لیوانشو سر کشیدم ولی واقعا مفیده ها 🙂

  • عکس نوشته یغما
  • سلام آیا کلپوره برای دیابت مفید است؟

    سلام من دارم یه کار تحقیقاتی روی این گیاه انجام میدم یه سری اطلاعات لازم دارم که امیدوارم اگه براتون امکان داره بهم کمک کنید.مثلا اگه مقاله ای راجع به خواص دارویی این گیاه ویا مواد تشکیل دهنده اون و اینکه هر کدوم از ترکیباتش چه خواصی دارن داشته باشید ممنون میشم اگه کمکم کنید

    سلام کلپوره را در نیشابور خوردم خیلی تلخ بود

    تلخ نه…بفرمایید زهر مار

    من این گیاه را در منطقه بلوچستان گرفتم ولی کاربرد اونو نمی دونستم مرسی از اطلاعات خوبتون

    عالی بود

    thank you so much for your help.

    ممنون بابت اطلاعات مفیدتون

    با سپاس و تشکر اطلاعات ارزنده ای بود موفق و پیروز باشید.

    واقعا اطلاعات مفیدی بود ! ازشما متشکرم.

    کلپوره و دیابت

    پس عکسش کووووووووووووووووووووووووووو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

    تشکر فراوان بابت اطلاعات جالب و مفیدی که در سایت ارائه شده

    بسیار عالی

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    “پارسی طب”، مجله سلامت جسم و روان، به صورت تخصصی در زمینه تشخیص صحیح بیماری ها و حفاظت از مردم در برابر انواع مختلف امراض رایج با استفاده از مشاوره پزشکی مکمل، گیاهان دارویی، درمان با طب سنتی و جایگزین فعالیت داشته و همچنین مرجع قابل اعتماد اخبار پزشکی و مقالات سلامت و درمانی می باشد.

    “),t.close()},t.write(‘

    “),t.close()},t.write(‘

    “),t.close()},t.write(‘

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    کلپوره و دیابت

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    کلپوره و دیابت

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

  • عکس پروفایل دوست پسر و دختر
  • سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    کلپوره و دیابت

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    سایر منابع:

    “),t.close()},t.write(‘

    “),t.close()},t.write(‘


    العالم – گوناگون

    در بیماری دیابت انسولین به میزان کافی ترشح نمی‌شود یا انسولین موجود قادر نیست وظایف خود را به درستی انجام دهد، بنابراین قند خون نمی‌تواند به طور موثر وارد سلول‌های بدن شود و مقدار آن افزایش پیدا می‌کند.

    بالا بودن قند خون در طولانی‌مدت آسیب‌هایی را به سیستم قلب و عروق، کلیه‌ها، چشم و اعصاب وارد می‌کند. برای درمان دیابت داروهای شیمیایی و گیاهی مختلفی وجود دارند که به کنترل این عارضه و پیشگیری از پیشرفت آن در مبتلایان به دیابت کمک شایانی می‌کنند.

    در این مطلب برخی از گیاهانی را معرفی می‌کنیم که مصرف آن‌ها در افراد دچار دیابت مفید است. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که استفاده از هر نوع داروی شیمیایی یا گیاهی باید زیر نظر پزشک یا متخصص طب سنتی صورت گیرد.

    کلپوره و دیابت

    خواص چای‌ترش

    چای‌ترش یا چای‌قرمز که به چای‌مکه نیز معروف است، از گیاه رز چینی تهیه می‌شود. این چای را می‌توان به شکل سرد و گرم مصرف کرد. مصرف چای ترش تاثیر بسزایی در کاهش قند و فشار خون مبتلایان به دیابت نوع ۲ دارد.

    طرز تهیه دمنوش چای‌ترش

    اگر شما مبتلا به دیابت هستید، می‌توانید روزانه یک تا ۲ فنجان چای‌قرمز بنوشید. برای تیه این چای باید پنج گرم گلبرگ‌های چای‌قرمز را داخل یک فنجان بریزید و یک لیوان آب جوش به آن بیفزایید، سپس چای را صاف کنید و بنوشید.

    خواص چای دارچین

    براساس تحقیقات صورت گرفته ترکیبات موجود در دارچین، قند خون را کاهش می‌دهد و به بدن کمک می‌کند تا به بهترین شکل از انسولین استفاده کند.

    طرز تهیه دمنوش دارچین

    برای تهیه دمنوش دارچین، ۲ عدد چوب دارچین را در یک قوری آب سرد بیندازید و آن را روی شعله‌ی کم و مستقیم قرار دهید. پس از اینکه آب قوری به جوش آمد، آن را به مدت ۲ تا سه ساعت روی شعله غیرمستقیم بگذارید.

    خواص گشنیز

    گشنیز تسکین‌دهنده صفرا، برطرف کننده التهاب و تشنگی در بیماران دیابتی است همچنین مصرف این گیاه در ترشح انسولین از پانکراس، افزایش حساسیت بافتی و کاهش قند خون نقش موثری دارد.

    طرز تهیه دمنوش گشنیز

    برای تهیه دمنوش گشنیز یک قاشق چای‌خوری تخم آسیاب شده گشنیز را به همراه یک لیوان آب جوش، داخل قوری بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه آن را روی شعله غیرمستقیم قرار دهید تا دمنوش آماده شود.

    خواص ریحان

    از نظر طب سنتی، مصرف ریحان در کنترل سطح قند خون تاثیر چشمگیری دارد.

    طرز تهیه دمنوش ریحان

    برای تهیه دمنوش ریحان، چند برگ ریحان را در یک قوری آب جوش بریزید تا به مدت پنج دقیقه دَم بکشد.

    خواص گزنه

    در طب سنتی، مصرف گیاه گزنه سبب کاهش گلوکز خون می‌شود همچنین عصاره برگ گزنه نقش حفاظتی در برابر افزایش میزان قندخون و تخریب سلول‌های پانکراس دارد.

    طرز تهیه دمنوش گزنه

    برای تهیه دمنوش گزنه باید ۴۰ گرم برگ گزنه را در یک لیتر آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه آن را دَم و روزانه سه فنجان از این دمنوش را بعد از غذا میل کنید.

    خواص گیاه خارمریم

    گیاه خارمریم حاوی ماده‌ای به نام «سیلیمارین» است که مصرف آن به مقدار ۲۰۰ میلی‌گرم، روزانه سه بار کاهش مختصر قندخون ناشتا و چربی‌های خون را به همراه دارد.

    طرز تهیه دمنوش خارمریم

    برای تهیه دمنوش خارمریم باید یک قاشق چای‌خوری از دانه‌های خار مریم را با یک لیوان آب در قوری بریزید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه دَم بکشد سپس این دمنوش را صاف و میل کنید.

    خواص شنبلیله

    کلپوره و دیابت

    دانه گیاه شنبلیله در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله دیابت کاربرد دارد. مصرف دمنوش شنبلیه در مبتلایان به دیابت مفید است.

    طرز تهیه دمنوش شنبلیله

    برای تهیه دمنوش شنبلیله، یک قاشق چای‌خوری تخم شنبلیله را بکوبید، سپس آن را در یک قوری آب جوش بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه دَم کنید.

    باشگاه خبرنگاران

    [error in script]

    (2012)

    بررسی اثر عصاره آبی – الکی گیاه کلپوره بر تغییرات متابولیسم گلوکز و پروفایل چربی در موشهای صحرایی نر دیابتی.

    پایان نامه مقطع PhD.

    بررسی اثر عصاره آبی – الکلی گیاه کلپوره بر تغییرات متابولیسم گلوکز و پروفایل چربی در موشهای صحرایی نر دیابتی مقدمه: از سال‌ها پیش، از گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌ها به طور گسترده در طب سنتی استفاده شده است. جوشانده گیاه کلپوره به صورت سنتی به عنوان یک داروی کاهنده چربی خون و قند به کار رفته است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر کلپوره بر متابولیسم قند، چربی و اثرات کبدی آن در موش صحرایی نر دبابتی است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه ‮‭۵۰‬ راس رت نر نژاد ویستار در محدوده وزنی ‮‭۱۸۰‬ تا ‮‭۲۵۰‬ گرم را انتخاب شدند و حیوانات به طور تصادفی به ‮‭۵‬ گروه تقسیم شدند. گروه اول: شامل رتهای غیر دیابتی که آب آشامیدنی معمولی دریافت کردند. گروه دوم: شامل رتهای غیر دیابتی که عصاره کلپوره دریافت کردند. حیوانات در سه گروه باقیمانده جهت القای دیابت ‮‭۶۰‬ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن استرپتوزوتوسین به صورت تزریق داخل صفاقی دریافت کردند. ده روز پس از القای دیابت قند خون ناشتا حیوانات چک شد چنانچه قند خون بالاتر از ‮‭۳۰۰‬ میلی گرم بر دسی لیتر بود حیوانات به عنوان دیابتی تلقی شدند و در یکی از گروهها باقیمانده به صورت تصادفی تقسیم شدند. بنابراین گروه سوم : شامل رتهای دیابتی بود که ده روز پس از القای دیابت از آب آشامیدنی معمولی دریافت کردند. گروه چهارم: شامل رتهای دیابتی بود که ده روز پس از القای دیابت ‮‭۱‬ گرم بر لیتر از عصاره کلپوره که به آب آشامیدنی آنها افزده شده بود استفاده کردند و گروه پنجم: شامل حیوانات دیابتی بود که ‮‭۱۰‬ روز بعد از القای دیابت جهت اطمینان از عوارض ایجاد شده دیابت گردن زده شدند. قند خون در حیوانات قبل از شروع مطالعه و سپس به صورت هفتگی تا هشت هفته و تست تحمل گلوکز در پایان هفته هشتم اندازه گیری شد. پروفایل چربی شامل کلسترول توتال، تری گلیسیرید، ‮‭LDL‬ و ‮‭HDL‬ و همچنین آنزیم‌های کبدی شامل ‮‭AST‬ ، ‮‭ALT‬ نیز در کلیه گروهها در پایان هفته هشتم اندازه‌گیری و مقایسه شد. کلیه نتایج به صورت ‮‭Mean_+SEM‬ گزارش شده است. برای مقایسه آماری نتایج از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و ‮‭post test‬ توکی استفاده شده است. ‮‭۵‬..>‮‭P‬ در صورت نتایج به عنوان معنی‌دار تلقی شده است. نتایج: در این مطالعه دیده شد که پس از القای دیابت در گروه دیابتی مزمن سطح قند خون بالا رفته و تا آخر هفته ‮‭۸‬ بالا باقی مانده است ولی در گروه های درمان شده با کلپوره دیده می‌شود که در طی مطالعه و درمان با کلپوره از هفته ‮‭۲‬ قند خون کاهش پیدا کرده است و در هفته ‮‭۶‬ به سطح نرمال رسیده است. در تست تحمل گلوکز کاهش معنی‌دار قند در گروه‌های دریافت کننده کلپوره دیده شد (‮‭۵‬..=‮‭P‬) بعد از ‮‭۸‬ هفته درمان با کلپوره دیده شد که سطح تری گلیسیرید و ‮‭VLDL‬ در گروه‌هایی که تحت درمان با کلپوره بودند به طور معنی‌داری نسبت به دیگر گروه‌های دیگر افت کرده است اما سطح کلسترول و آنزیم‌های کبدی در دریافت کنندگان کلپوره افزایش یافته است (‮‭۵‬/.>‮‭.)P‬ سطح منیزیم و کلسیم در گروه کنترل دریافت کننده کلپوره و گروه دیابتی درمان شده با کلپوره به طور کاملا معنی‌داری بالاتر و در گروه‌های دیابتی مزمن و حاد که کلپوره نخورده‌اند پایین‌تر است. (‮‭۵‬./.>‮‭P‬)اختلاف سطح منیزیم و کلسیم در دیگر گروه‌های مورد از نظر آماری معنی‌دار نبود. نتیجه گیری: نتایج ما در این مطالعه نشان می‌دهد که عصاره کلپوره اثرات ضد دیابتی دارد ولی به صورت معنی‌داری باعث افزایش آنزیم‌های کبدی شده است. ما در این مطالعه انجام مطالعات تکمیلی را برای بررسی اثر درمانی و عوارض کلپوره پیشنهاد می‌کنیم. واژگان کلیدی: دیابت، کلپوره، قند خون پروفایل چربی

    نصب و خصوصی سازی توسط نیکتا سامانه افزار شریف (www.niktasoft.com-09189099251)

    کلپوره و دیابت
    کلپوره و دیابت
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *