کاشت سبزی ریحان بنفش

دوره مقدماتی php
کاشت سبزی ریحان بنفش
کاشت سبزی ریحان بنفش

3,500 تومان

بذر ریحان بنفش یکی از بهترین انتخاب ها برای کاشت در منزل و باغچه است، عطر سبزی ای که با آب تمیز آبیاری شده باشد از سبزی های معمولی بیشتر است.

جهت صرفه جویی در مصرف آب بهتر است برای آبیاری سبزیجات از آب های اضافه آمده از شستشوی میوه ها و… استفاده شود.

 

کاشت سبزی ریحان بنفش

دوره مقدماتی php

 

در انبار موجود نمی باشد

بذر سبزی – ریحان بنفش

 

ریحان، (نام علمی: Ocimum basilicum) نام گیاهی یک‌ساله از تیرهٔ نعناعیان است که آن را در فارسی «شاهِسپَرَم» و «شاهسپرغم» و نازبو نیز گفته‌اند. برگ‌های معطرش را خام می‌خورند،  این سبزی بیشتر به عنوان سبزی خوردن استفاده می شود.دانه آن برای معده درد نیز مفید فایده است.

 

بذر سبزی – ریحان بنفش را در هر فصلی میتوان کاشت ولی بهترین فصل برای کاشت بذر سبزیجات بهار است، هیچ چیزی لذت بخش تر از این نیست که هر روز از سبزی ای مصرف کنیم که خودمون تو گلدون یا باغچه کاشتیم و رشدش رو دیدیم و با آبی آبیاری کردیم که از تمیز بودنش اطمینان داریم.

 

 

متاسفانه این روزها برخی اخبار به گوش مون میرسه مبنی بر آبیاری سبزیجات با آب فاضلاب و ناسالم بودن آنها، پس بهتره امسال برای کاشت سبزی مصرفی خودمون دست به کار شیم و دیگران رو نیز به کاشت سبزی در منزل و آپارتمان تشویق کنیم.

 

مشاهده رشد هر روزه سبزی ها در گلدان  و برداشت و مصرف آن یکی از راه های یافتن آرامش در این ایام است.

 

اگر میخواید سبزی هاتون رو پشت پنجره و تو گلدانهای زیبا پرورش بدید بهتره از خاک آماده و تمیز استفاده کنید تا فضای آپارتمان از حشره و موجودات دیگر پر نشه.

بهترین خاک برای کاشت سبزی کمپوست های آماده است .

 

اگر فقط میخواید چند نمونه سبزی بکارید بدون شک ریحان سبز یا بنفش ، تربچه ، جعفری و شاهی اولین انتخاب ها هستند.

 

برای اینکه سبزی های شما همیشه سبز و شاداب و از بیماری و آفات به دور باشند میتوانید از کود NPK همانند ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید .

این کود رو میتونید از همین سایت و در قسمت کود و سم تهیه کنید.

 

 

بذر معمولی :

بذر معمولی سبزی معمولاً به صورت کیلویی عرضه می شود و ناخالصی دارد و بخشی از آن را تخم علف تشکیل می دهد و نسبت به بیماری ها مقاومت پایینی دارد و انتخاب مناسبی برای کاشت در آپارتمان و ابعاد کوچیک مثل گلدان نیست و ممکن است تجربه ی خوبی رو براتون نداشته باشه.کاشت سبزی ریحان بنفش

بذر اصلاح شده :

برخلاف تصور خیلی از ما بذر اصلاح شده به معنای دستکاری ژنتیکی و تراریخته نیست، بلکه به معنای دقت در بذرگیری و انتخاب محصول مناسب برای بذرگیری می باشد و گرده افشانی و تلقیح به صورت علمی و بر اساس استاندارهایی انجام میگیرد، درنتیجه بذر اصلاح شده نسبت به بیماری و آفات مقاوم می باشد و درصد خلوص بالاتری دارد  همچنین از نظر رنگ و شادابی برتر از بذرهای معمولی اند درنتیجه انتخاب مناسب تری برای کاشت بوده و تجربه ی بسیار خوبی از کاشت را به همراه دارد.

 

بذر های سبزی موجود در فروشگاه گلس گاردن اصلاح شده و تولید شرکتی با ۳۰ سال سابقه موفق در تولید بذر می باشد.

 

ابزار مورد نیاز:

بذر، خاک استاندارد (کمپوست خیلی خوبه) ، گلدان مناسب، دستکش، آبپاش کوچک، بیلچه و الک تنها ابزارهای کاشت سبزی در آپارتمان هستند.

خاک را الک کرده تا نرم و یک دست شود.

گلدان مورد نظر را از خاک مرغوب (کمپوست آماده) پر میکنیم (بیش از ۳/۴ گلدان) ، گلدان انتخابی باید زهکشی خوبی داشته باشد (در انتهای آن سوراخ مناسبی برای خروج آب اضافی باشد)

سپس اقدام به آبیاری گلدان میکنیم تا آب کاملاً از گلدان خارج شود .

  • عکس گل رز مشکی hd
  • بعد از چند ساعت از آبیاری گلدان بذر ها را بر روی خاک میریزیم و حداکثر به ارتفاع دو برابر طول بذرها روی آن خاک میریزیم .

    ریختن خاک زیاد روی بذر ها باعث خفه شدن آن شده و نمی توانند رشد کنند.

    سپس با افشانه آب را بر روی سطح خاک اسپری کنید به صورتی که مطمئن شوید آب به بذر ها رسیده و این کار را هر روز یا روزی دوبار انجام دهید.

    قبل از سبز شدن بذر سبزی نباید اجازه دهید سطح خاک خیلی خشک شود در این صورت از جوانه زدن خبری نیست.

    آبیاری زیاد نیز باعث میشود هوا به بذر ها نرسد و خفه شوند و جوانه زنی صورت نگیرد. هنگامی که سطح خاک خشک شد اقدام به آبیاری مجدد کنید.

     

    البته میتوانید بذرها را به صورت دستپاش بر روی سطح خاک بریزید و با چنگال سطح خاک را زیر و رو کنید تا بذر ها به زیر خاک بروند.

     

    کود دهی را از هفته دوم بعد از جوانه زنی شروع کنید .

     

    کاشت سبزی ریحان بنفش

     

    برای این کار بهتر است ابتدا مقداری خاک برگ یا کمپوست یا کود حیوانی بر روی باغچه ریخته و با بیلچه خاک را زیر و رو میکنیم  و سپس خاک را نرم و تخت و یک دست میکنیم .

    بذر ها را به صورت دست پاش و یکنواخت در محل مورد نظر ریخته و سپس با شن کش یا چنگال خاک را با آرامی زیر و رو میکنیم تا بذر ها به زیر خاک بروند.

    سپس به آرامی اقدام به آبیاری می کنیم به صورتی که آب بذر ها را جابجا نکند و با خود نبرد.

    تا قبل از سبز شدن باغچه بهتر است هر روز یا روزی دو بار باغچه را آبیاری کنیم.

     

     

    برای برداشت سبزی به خصوص در اولین برداشت ها بهتر است از قیچی استفاده کنیم زیرا بذر ها زیاد در عمق قرار نداشته و ریشه قوی نداشته درنتیجه ممکن است از خاک در بیایند.

    برای برداشت سبزی ها را نباید از ریشه در بیاوریم بلکه تنها نوک آن را جدا کنیم و مصرف کنیم. 

    بعد از گذشت چند روز از برداشت سبزی، مجدد میتوانید آن را برداشت کنیم و سبزی ها دوباره سبز می شوند.

     

    سبزی ها اگر چیده و سرگیری نشوند به گل می روند، تصویر زیر گل ریحان بنفش را نشان میدهد.

     

     

    برای خرید بذر سبزی – ریحان بنفش ابتدا تعداد بسته مورد نظر را انتخاب و افزودن به سبد خرید را بزنید.

     

    منبع: فروشگاه گلس گاردن

     

    هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه شما *

    فروشگاه گلس گاردن آماده دریافت پیشنهادات و انتقادات سازنده شما می باشد

    *** فروشگاه گلس گاردن فعال بوده و پذیرای سفارشات شما خریداران محترم می باشد و سفارشات همانند روال سابق از طریق شرکت پست ارسال خواهد شد*** خرید بالای 150 هزار تومان شامل ارسال رایگان می باشد*** رد کردن

    ثبت نام رایگان و آسان است!

    ریحان یکی از سبزیجات پر طرفدار برای ایرانی هاست و عطر و طعم دلچسب آن همیشه چاشنی غذاهای ماست.

    کاشت ریحان در خانه و گلدان بسیار آسان است. تمام چیزی که شما نیاز دارید یک عدد گلدان و مقداری خاک مناسب و بذر مرغوب می باشد.

    توجه داشته باشید که هر چه عمق گلدان بیشتر باشد و ریحان فضای بیشتری برای ریشه دهی و رشد داشته باشد محصول شما بیشتر و بزرگتر خواهد شد. ریحانی که شما از سبزی فروشی های خریداری می کنید چون در زمین های کشاورزی کاشته می شوند معمولا بزرگتر از خانگی ها هستن.

    گلدان مورد نظر شما باید حداقل 20-30 سانتی متر ارتفاع داشته باشد و پهنای آن هر چه بیشتر باشد طبیعتا محصول بیشتری خواهید داشت. دقت کنید که کف گلدان شما حتما دارای سوراخ برای خارج شدن آب اضافی باشد.

    خاکی که برای کاشت باید استفاده کنید طبیعتا باید مخلوطی از خاک برگ و خاک باغچه باشد. اما تجربه ما در سایت کوکا پس از کاشت انواع درخت ها و سبزیجات نشان می دهد که بهترین ترکیب خاک برای کاشت میوه ها و سبزیجات در آپارتمان و گلدان مخلوط کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس و پوکه صنعتی می باشد.کاشت سبزی ریحان بنفش

    بدین صورت که برای کف گلدان به مقداری 1-2 سانتی متر پوکه سبک صنعتی می ریزیم و بقیه گلدان را با مخلوط 30 درصد کوکوپیت + 40 درصد پرلیت + 30 درصد پیت ماس پر می کنیم.

    اگر آشنایی کامل با مخلوط بالا ندارید پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر را مطاله فرمایید.

    کوکوپیت، پیت ماس، پرلیت و پوکه صنعتی چیستند؟

    همچنین مخلطو 60 درصد کوکوپیت + 40 درصد پرلیت نیز می توانید استفاده کنید. اما چون پیت ماس دارای مواد معدنی بیشتری می باشد چنانچه هزینه آن برای شما مهم نیست بهتر است ترکیب اول ما را استفاده کنید.

    بذرهای ریحان را به فاصله 3-4 سانتی متر از هم بر روی سطح گلدان قرار داده و مقداری کوکوپیت به اندازه 1 سانتی متر بر روی آنها بریزید. سپس روی گلدان را با اسپری آب پاشی کنید و آن را در مکانی پر نور قرار دهید.

    بین 3-4 روز طول می کشد تا بذرهای ریحان جوانه بزنند. در این مدت خاک باید همیشه مرطوب باشد. اگر آبیاری و چک کردن رطوبت خاک گلدان برای شما سخت است می توانید روی گلدان را پلاستیک کشیده و وقتی جوانه های شما دیده شدن آن را بردارید.

    ریحان گیاهی ست که معمولا آن را در فصل بهار می کارند. این گیاه به سرما حساس بوده و نیازمند آب و نور فراوان می باشد. بنابراین خاک گلدان شما باید همیشه مرطوب باشد. برای چک کردن رطوبت گلدان کافیست انگشت خود را به مقدار 1-2 سانتی متر در خاک فرو کنید و اگر احساس کردید خاک گلدان خشک است آن را آبیاری کنید.

    هنگام آبیاری بهتر است تنها ساقه گیاه آبیاری شود و از پاشیدن آب بر روی برگ های گیاه خود داری کنید.

    بهترین مکان برای نگهداری گلدان نیز جاییست که در روز حداقل 3-4 ساعت آفتاب مستقیم به گیاه بتابد. گیاه شما برای رشد بهتر حتما به نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

    هنگامی که گیاه شما بزرگ شد و دارای چندین برگ شد می توانید بنا بر نیاز خود تعدادی از بزرگ های آن را چیده و مصرف کنید. ریحان نیز مانند سایر گیاهان دارای گل می باشد. اگر مشاهده کردید گیاه شما گل داده است بهتر است گل و دو برگ پایینی آن را بچینید تا گیاه شما رشد عرضی پیدا کرده و قوی تر شود.

    در ادامه بخوانید : خواص ریحان سبز

    فال حافظ

    متن عاشقانه متن زیبا

    صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

    مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
    هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
    استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

    به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

    گیاه ریحان (Basil) گیاهی بوته ای یک ساله است که معمولاً طول آن بین 20 تا 45 سانتیمتر است و عطر و بویی مطلوب دارد. رنگ ساقه ی بوته ی ریحان سبز تند است و برگ های منظم و بیضی شکل دارد. این گیاه علاوه بر استفاده در امور پخت و پز، دارای خواص درمانی بسیاری نیز می باشد

     گیاه ریحان بنفش (Basil) گیاهی بوته ای یک ساله است که معمولاً طول آن بین 20 تا 45 سانتیمتر است و عطر و بویی مطلوب دارد. رنگ ساقه ی بوته ی ریحان بنفش سبز تند است و برگ های منظم و بیضی شکل دارد. این گیاه علاوه بر استفاده در امور پخت و پز، دارای خواص درمانی بسیاری نیز می باشد

    –ریحان بنفش برای رشد به آب و هوای گرم نیاز دارد، 

    جوانه زنی 8 الی 14 روز انجام می شود.

    کاشت سبزی ریحان بنفش

    اگر در یک جای سرد زندگی می کنید چهار تا شش هفته قبل از آخرین سرما، ریحان بنفش را در یک جای گرم نشاء کنید و بعد آن ها را به زمین منتقل کنید،  اگر در یک جای گرم زندگی می کنید می توانید دانه ها را مستقیما در زمین بکارید، به این صورت که بعد از آخرین سرمای منطقه دانه ها را در زمین بکارید.

    بذرها را حداکثر در عمق 0.5 تا 1 سانتیمتری، به صورت فاصله‌دار (فاصله بوته ها باید 15 سانتیمتر باشد) روي سطح خاک مي‌پاشيم و روي بذرها را با کمي خاک مي‌پوشانيم، دقت کنيد که اگر اندازه بذر دو ميلي‌متر باشد، حداکثر دو ميلي‌متر بايد روي آن با خاک پوشانده شود.

    خاکی که ریحان بنفش در آن کاشته می شود باید حاصلخیز باشد و زهکشی خوبی داشته باشد. بذر ریحان بنفش را باید در عمق 0/5 تا 1 سانتی متری کاشت و فاصله بوته ها باید 15 سانتی متر باشد. زمانی که ریحان بنفش جوانه زد، اجازه ندهید خاک خشک شود و هر روز آبیاری انجام دهید. اگر ریحان بنفش را در گلدان می کارید بعد از این که جوانه زد و چند سانتی متر بلند شد به صورتی که برگ حقیقی در آن شکل گرفت، آن را به گلدان بزرگتر منتقل کنید.  

    ریحان بنفش را معمولا در اوایل تابستان برداشت می کنند و در اواخر تابستان و اواسط پاییز مجددا می توان ریحان بنفش را برداشت کرد. ریحان بنفش باید با فاصله چند سانتی متری (5 تا 7 سانتی متر) از سطح زمین چیده شود. برگ های بالایی ریحان بنفش را بچینید و برگ های پایینی را قطع نکنید، زیرا این کار باعث پرپشت شدن برگ های ریحان بنفش می شود.

    نام

    آدرس پست الکترونیکی

    مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

    در میان بیش از دو هزار مطلب آموزشی منتشر شده در زراعت یار جستجو کنید …

    کاشت سبزی ریحان بنفش
    کاشت سبزی ریحان بنفش
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *