کاشت سبزی تره در آپارتمان

دوره مقدماتی php
کاشت سبزی تره در آپارتمان
کاشت سبزی تره در آپارتمان

تره با نام علمی schoenoprasum Allium که به گندنا هم معروف می باشد، کوچکترین گونه از خانواده پیازچه به حساب می آید. این گیاه در آسیا به ویژه ایران، آمریکای شمالی و اروپا به صورت وسیع کاشت می شود. گرچه بیشترین مصرف را در ایران دارد.

تره یک گیاه چند ساله می باشد که در سال اول برگ های بسیار ظریف و تردی دارد ولی در سال های بعد برگ هایش ضخیم تر می شود. این سبزی هم به صورت تازه و هم خشک شده مورد مصرف قرار می گیرد.

تره یکی از سبزیهای پر طرفدار در خانواده های ایرانی می باشد از این سبزی خوشمزه و پرکاربرد در تهیه قورمه سبزی ، کوکو سبزی ،سوپ و انواع آش استفاده می شود تره گیاهی است سه ساله که در ابتدا دارای برگهای بسیار ظریف و ترد و بعداز چندین بار چین برگهایش پهن و ضخیم میشود تکثیر این سبزی از طریق بذر بوده که در اوایل بهار یا اوایل پاییز کشت میشود.

تره از طریق بذر کاشت تکثیر می شود. بهترین زمان برای کاشت تره فصل بهار و پاییز می باشد.کاشت سبزی تره در آپارتمان

دوره مقدماتی php

خاک:

خاک های رسی شنی برای کاشت بذر تره بسیار مناسب هستند. قبل از کاشت تره باید خاک را با کودهای ازت و فسفره غنی کرد. برای تقویت خاک، به آن کود ریز مغذی و یا حیوانی اضافه کنید. تره در خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب یا در کمپوست خوب پوسیده شده رشد بهتری خواهد داشت.

نور:

این سبزی برای رشد کردن به نور کامل خورشید نیاز دارد و در مکان های نیم سایه به خوبی رشد نمی کند.

دما:

گرمای زیاد موجب از دست رفتن سبزی می شود. بنابراین تره را در فصل مناسب کاشت که بهار و پاییز است بکارید. به صورت کلی این گیاه هوای خنک را بیشتر می پسندد.

آبیاری:

این گیاه به خشکی خاک حساس است. تره برای رشد کردن به آب فراوان نیاز دارد.

ابتدا باید زمینی را که می خواهید بذر سبزی تره در آن بکارید را شخم بزنید و به خاک آن کود دامی اضافه کنید و خاک را خوب به هم بزنید تا کود با خاک ترکیب شود سپس خاک را خوب خورد کرده و سطح خاک را صاف کنید.

نکته : اضافه کردن کود دامی کهنه به خاک باعث رشد بهتر سبزی می شود.

بذرهای تره را بر روی بستری که آماده کردین بپاشید ، توجه کنید که بذرها خیلی نزدیک هم و فشرده پاشیده نشوند زیرا بعداز اینکه بزرگ تر شدن توی هم رفته و رشد خوبی نخواهند داشت.

حالا کافیست بر روی بذرهای تره حدود نیم سانت کود دامی یا خاک بپاشید و به آرامی خوب آب بدید ، بهتر است ۱۰ روز اول با آبپاش آبیاری بکنید تا بذرها جابجا نشوند. حدود ۵ تا ۱۰ روز طول می کشد که بذرهای تره سبز بشوند.

در دنیای امروز خیلی ها آپارتمان نشین هستند و ممکن است باغچه ای برای کاشت سبزی نداشته باشند اما در گلدان و بستری کوچک هم میتوان سبزی کاشت .

ابتدا گلدانی به اندازه دلخواهتان تهیه کنید سپس خاکی مناسب ( ترکیبی از ۶۰ درصد خاک باغچه – ۲۰ درصد ماسه -۲۰ درصد کود دامی ) را درون گلدان بریزید و بذرهای تره را روی خاک بپاشید و روی آن حدود نیم سانت کود دامی ( اگر کود دامی در دسترس نبود از ورمی کومپوست استفاده کنید ) یا خاک بریزید و خوب آب بدید بهتر است روی آن نایلون فریزر بکشید و بگذارید کنار پنجره جنوبی یا بالکن

حتما به نور توجه شود چون که تره به نور زیادی نیاز دارد در کل بهتر است در بالکن در مکانی با نور مستقیم آفتاب نگهداری شود . درصورت کمبود نور ساقه ها بلند شده و سبزی ها کیفیت خوبی نخواهند داشت.

رفع مشکلات دستگاه گوارش با تره

سولفیدهای آللی (آلل متیل سولفید) و دیگر ترکیبات منحصر به فرد این ماده غذایی باعث می‌شود که تره، ویژگی‌هایی بسیار شبیه به سیر داشته باشد و در نتیجه کاهش مشکلات مربوط به دستگاه گوارش می‌تواند از جمله خواص تره باشد. جدای از موارد فوق به خاطر خواص تره به عنوان یک ماده غذایی ضد باکتری طبیعی، این ماده غذایی می‌تواند گستره وسیعی از باکتری‌ها به خصوص باکتری‌های گونه سالمونلا که در بعضی موارد می‌توانند باعث آسیب به دستگاه گوارش شوند (مثل بیماری حصبه) را کنترل و حذف کند. همچنین این ماده غذایی می‌تواند میزان جذب ماده غذایی از روده فردمصرف کننده را افزایش دهد و این ویژگی، عنصری مناسب در داشتن یک برنامه غذایی کافی و مطمئن برای فرد است.

بهبود سلامت سیستم قلبی – عروقی با تره

آلیسین یکی از ترکیباتی است که مصرف آن رابطه مستقیمی با کاهش سطح LDL (کلسترول بد) و در نتیجه کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن من جمله آترواسکلروزیس و بیماری‌های قلبی – عروقی دارد. همچنین با اثر هم افزایی که این ماده با پتاسیمدارد، باعث کاهش فشار خون می‌شود. خوشبختانه مقدار قابل توجهی از آلیسین در تره وجود دارد و باعث شده که موارد فوق از جمله مهم‌ترین خواص تره برای حفظ و ارتقای سلامت فرد مصرف کننده این سبزی باشد. جدا از این تره با داشتن ترکیبی مفید با نام کوئرستین در کاهش سطح کلسترول خون و پیشگیری از ایجاد پلاک در شریان‌ها مؤثر است. این امر نیز به مثابه مورد قبلی که ذکر شد دارای پیامدهایی مثل پیشگیری از ابتلای به تصلب شرایین و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و حملات قلبی در فرد مصرف کننده این نوع از سبزی است.

تقویت سیستم ایمنی بدن با تره

اگرچه بیشترین تمرکز بر روی ترکیبات آلی موجود در تره و خواص آنها است ولی نباید از مواد مغذی سنتی موجود در این ماده و نقش آنها در بدن هم غافل شد. از جمله این موارد ویتامین C است که از دیرباز بر نقش آن بر تحریک تولید سلول‌های قرمز خونی و همچنین کلاژن (که نقشی مؤثر در تولید عرق خونی، سلول‌های بدن، بافت‌ها و سلول‌های ماهیچه‌ای دارد) و بالا بردن سطح سیستم ایمنی بدن فرد مصرف کننده تاکید شده است. با مصرف این ماده غذایی می‌توان این ویتامین را دریافت و از مزایای آن بهره برد.

کاشت سبزی تره در آپارتمان

بهبود سلامت استخوان ها با تره

خواص تره و مواد مغذی موجود در تره اعم از ویتامین و مواد معدنی دارای گستره زیادی است ولی یکی از مهم‌ترین آنها وجود ویتامین K است که در مواد غذایی معدودی وجود دارد. مصرف این ویتامین باعث کمک در حفظ و بهبود تراکم معدنی و سلامت استخوان به خصوص با افزایش سن ما که با کاهش تراکم معدنی استخوان زمینه را برای ابتلای به بیماری‌هایی نظیرپوکی استخوان و عود بیماری‌هایی نظیر آرتریت خواهد شد، می‌شود. سطوح بالای این ویتامین که در تره موجود است می‌تواند در تولید استئوکالسین که از عناصر اصلی در حفظ تراکم مواد معدنی در استخوان‌های ما است، تأثیربه سزایی داشته باشد.

پیشگیری از بروز سرطان با تره

از دیگر خواص تره که البته در مورد سایر اعضای خانواده پیاز نیز مطرح است، وجود ماده کوئرستین و اهمیت آن در پیشگیری از بعضی سرطان‌ها است. علی رغم اینکه در این زمینه تحقیقات ادامه دارد ولی نتایجی که تاکنونبه دست آمده است حاکی از آن است که ماده کوئرستین دارای نقشی مهم در پیشگیری از انواعی از سرطان شامل سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ، سرطان ریه، سرطان تخمدان است. همچنینفعالیت‌های آنتی اکسیدانی ویتامین C و ویتامین K نیز در این زمینه دارای نقشی هم افزا است و با کاهش رادیکال‌های آزاد موجو د از بروز یا گسترش سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری کند. علاوه بر موارد فوق تره دارای دوماده دیگر با نام لوتین و Zeaxanthin است که با خواص آنتی اکسیدانی خودمی‌توانند باعث جلوگیری از بروز سرطان‌هایی مانند سرطان سلول‌های دهان شوند.

سلامت چشم با مصرف تره

حفظ و بهبود قدرت دید از دیگر خواص تره است که این امر با داشتن موادی نظیر لوتین وزاکسنتین که مسئول کاهش استرس اکسیداتیو در چشم و تأخیر در پدیدار شدن پدیده مخرب آب مروارید در چشم است، حاصل می‌شود. آنها همچنین به کاهش یا جلوگیری از دژنراسیون ماکولا کمک می‌کنند و از این طریق باعث حفظ سلامت چشم شما می‌شوند.

پیشگیری از بروز نقص در نوزاد با مصرف تره

یکی دیگر از مواد مغذی ضروری موجود در تره، فولیک اسید است کهمی‌تواند باعث اطمینان خاطر مادران بارداری شود که می‌خواهند نوزاد آنها دارای میزان رشدی طبیعی باشد. از ویژگی‌های بسیار خوب فولیک اسید این است که باعث پیشگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان می‌شود و خوشبختانه در این زمینه تره نیز یک منبع خوب از اسید فولیک برای مادران باردار است.

سم زدایی از بدن با تره

  • چیکار کنم ک شوهرم عاشقم بشه
  • سم زدایی بدن پدیده‌ای مبارک است که می‌تواند بدن را خالی از عناصری کند که شانس ابتلای انسان را به گستره زیادی از بیماری‌ها افزایش می‌دهد. تره با توجه به خواص دیورتیکی که دارد و با توجه به خواص دیگری همچون خاصیت ضد باکتری و همچون آنتی اکسیدانی این ماده می‌تواند در زمینه سمزدایی از بدن و دفع موادی همچون آب، نمک و حتی چربی‌های اضافی نقشموثری ایفا کرده و بدن را از وجود این چنین عناصری خالی کند.

    بیشتر بخوانید:

    شرایط نگهداری و پرورش گل عنکبوتی

    نگهداری و تکثیر گل سیکلامن پرسیکوم

    کاشت و پرورش گیاه آلوئه ورا


    “>

    تماس بگیرید

    09122395094

    سبزیجات مناسب برای کاشت در فصل سرد

    آموزش کاشت گوجه گیلاسی

    کاشت سبزی تره در آپارتمان

    چگونه در آپارتمان سبزی ارگانیک بکاریم؟ ( سبزیکاری خانگی )

    گیاهانی که هوای خانه را تصفیه می کنند .

    میکروگرین چیست و چرا باید میکروگرین بکاریم؟

    آموزش کاشت خیار در گلدان

    کاشت و پرورش کاهو در منزل:

    میکروگرین چیست ؟ آموزش کاشت و پرورش ریزسبزی

    راهنمای کاشت و پرورش بذر شنبلیله

    راهنمای کاشت و پرورش بذر اسفناج

    راهنمای کاشت و پرورش بذر تره

    بذر تره  (نام علمی: Allium schoenoprasum) کوچک‌ترین هموند خانواده پیازهای خوراکی است که در آسیا(از جمله ایران و افغانستان)، اروپا وامریکای شمالی می‌روید.

    در آشپزی برگ آن به‌دلیل طعم ملایم‌تر از سیر و پیاز، کاربرد بیشتری دارد.

    این گیاه در آشپزی اروپا چندان شناخته شده نیست و حتی برخی ایرانیان اروپا آن را با پیازچه یکی می‌انگارند. اما در ایران بسیار استفاده می‌شود. در افغانستان با نام گندنه مشهور است و یک نوع نان (بولانی) با آن تهیه میکنند.

    ابتدا برای کشت بذر تره در گلدان، گلدانی با زهکشی مناسب تهیه کنید سپس خاکی مناسب ( خاک مخصوص سبزیکاری  ) را درون گلدان بریزید و بذرهار را روی خاک بپاشید

    و روی آن حدود نیم سانت کود ورمی کومپوست استفاده کنید  یا خاک بریزید و خوب آب بدید بهتر است روی آن نایلون فریزر بکشید و بگذارید کنار پنجره جنوبی یا بالکن

    حتما به نور توجه شود چون که به نور زیادی نیاز دارن در کل بهتر است در بالکن در مکانی با نور مستقیم آفتاب نگهداری شود .

    درصورت کمبود نور ساقه ها بلند شده و سبزی ها کیفیت خوبی نخواهند داشت.

    برای این که جوانه های بذر تره شوند، باید رطوبت خاک بالا باشد. در این هنگام میزان آبیاری را زیاد کنید.

    تره سبزی است که برای رشد کردن به نور کامل خورشید نیاز دارد و در مکان های نیم سایه به خوبی رشد نمی کند.

    تره را باید در فصل مناسب کاشت که بهار و پاییز است  به صورت کلی این گیاه هوای خنک را بیشتر می پسندد.

    تره گیاهی چند ساله می باشد که در سال اول برگ های بسیار ظریف و تردی دارد ولی در سال های بعد برگ هایش ضخیم تر می شود. 

    توجه کنید که بذرها خیلی نزدیک به هم و فشرده پاشیده نشوند زیرا بعداز اینکه بزرگ تر شدن توی هم رفته و رشد خوبی نخواهند داشت.

    می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذرها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید.

    قبل از کاشت، بذرها را به مدت ۸ تا ۲۴ ساعت در آب ولرم قرار دهید تا متورم شوند.

    این گیاه به نور زیاد و مستقیم خورشید نیاز دارد.

    رطوبت خاک تا جوانه زدن بذرها باید حفظ شود.

    کاشت سبزی تره در آپارتمان

    آبیاری بیش از اندازه هم موجب خفه شدن گیاه می شود.

    بذر ها رو خیلی متراکم نکارید چون در هم پیچیده و رشد ضعیفی خواهند داشت .

    روی بذرها را نباید به مقدار زیاد خاک بریزید.

    آبیاری: روزی یکبار.

    زمان کاشت: اواسط اردیبهشت.

    زمان جوانه زنی : ۸ تا ۱۴ روز.

    ابتدا باید زمینی را که میخواهید بذر سبزی در آن بکارید را شخم بزنید و به خاک آن کود دامی اضافه کنید.

    خاک را خوب به هم بزنید تا کود با خاک ترکیب شود سپس خاک را خوب خورد کرده و سطح خاک را صاف کنید.

    بذرها را بر روی بستری که آماده کردین بپاشید ، توجه کنید که بذرها خیلی نزدیک هم و فشرده پاشیده نشوند زیرا رشد خوبی نخواهند داشت.

    حالا کافیست بر روی بذرها حدود نیم سانت کود دامی یا خاک بپاشید و به آرامی خوب آب بدید ،

  • عکس نوشته های دختر تنها و غمگین
  • بهتر است ۱۰ روز اول با آبپاش آبیاری بکنید تا بذرها جابجا نشوند.نکته : اضافه کردن کود دامی کهنه به خاک باعث رشد بهتر سبزی میشود. 



    فروشگاه اینترنتی کشت شهر ( کشاورزی شهری) در تلاش است با آموزش و ارائه ملزومات سبزیکاری به تمامی شهروندان ایرانی که علاقه مند به مصرف سبزیجات تازه و ارگانیک در آپارتمان های شهری خود هستند کمک نمایید . بهبود سلامت با مصرف سبزیجات تازه و ارگانیک
    🌱🌹🌾🌻🌼🍅🍓🍉🥦🌶🌽
    صاحب امتیاز فروشگاه اینترنتی کشت شهر : مهندس مهدی شاه محمدلو کارشناس کشاورزی شهری

    آدرس انبار فروشگاه اینترنتی کشت شهر : تهرانپارس ، فلکه سوم ، خیابان 194 غربی آدرس دفتر فروشگاه اینترنتی کشت شهر : تهران-خیابان آزادی-خیابان استادمعین-خیابان ۲۱ متری جی – کوچه اخوان -پلاک ۶

    09122395094 – 02166010943

    info@KeshtShahr.ir

    کاشت سبزی تره در آپارتمان

    پاسخگویی 24 ساعته در تمام ساعات روز

    ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    برای آگاهی از جدیدترین اخبار برندها و دریافت تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه، در خبرنامه سایت عضو شوید

    فروشگاه اینترنتی کشت شهر

    بذر هر نوع سبزی مانند تره، شاهی، شنبلیله، ریحان، جعفری، گوجه‌فرنگی، فلفل رنگی، حتی کدو و بادمجان را در هر زمان و هر فصلی می‌توان در آپارتمان چه در بسترهای خاکی و چه غیرخاکی کاشت که برای این منظور روش‌های مختلفی وجود دارد.

    بذر هر نوع سبزی مانند تره، شاهی، شنبلیله، ریحان، جعفری، گوجه‌فرنگی، فلفل رنگی، حتی کدو و بادمجان را در هر زمان و هر فصلی می‌توان در آپارتمان چه در بسترهای خاکی و چه غیرخاکی کاشت که برای این منظور روش‌های مختلفی وجود دارد.

    به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اگر در بهترین خاک و زمین حاصلخیز بذر نامرغوب کاشته شود و همه‌ مراقبت‌های لازم نیز رعایت شود، نتیجه‌ای عاید نمی‌شود به همین دلیل باید نهایت دقت در تهیه و انتخاب بذر مرغوب و اصلاح شده صورت گیرد؛ به طوری که بذر انتخاب شده باید دارای مشخصات کامل جنس و رقم مورد نظر و عاری از آفات و بیماری‌ها و گرد و خاک و تخم علف هرزه باشد و قوه‌ نامیه بیش از ۸۰ درصد را داشته باشد.

    کاشت سبزی تره در آپارتمان

    با توجه به اینکه روی پاکت‌های بسته‌بندی شده‌ بذرها، مقدار مصرف در هر متر مربع و تاریخ انقضای مصرف آن نوشته شده باید قبل از استفاده و در هنگام خرید به این دو نکته دقت شود.

    بذر، خاک استاندارد، گلدان مناسب، دستکش، آبپاش کوچک، بیلچه و الک تنها ابزارهای کاشت سبزی در آپارتمان هستند.

    نکته مهم این است که در انتخاب بذر مناسب و خاک استاندارد از راهنمایی فروشندگان محصولات کشاورزی استفاده کنید تا به مرور زمان قدرت تشخیص آنها را به دست آورید و در واقع خودتان باغبان خبره‌ای شوید.


    چگونه از سلامت بذر مطمئن شویم؟

    با تمام این احوال پس از خرید بذر با در نظر گرفتن کلیه‌ نکات ذکر شده باز هم برای اطمینان بیشتر از سالم بودن بذر، دو یا سه عدد بذر خریداری شده را در دستمال کاغذی یا پارچه‌ آستری قرار داده و برای دو یا سه روز دستمال را با اسپری کردن آب مرطوب نگه دارید. اگر در این مدت بذرها جوانه زدند بنابراین بذر سالم است.

    چنانچه در مراحل بعدی کاشت، بذرهای خریداری شده سبز نشدند، اشتباهی در کار بوده است. بدیهی است بذرهایی که در دستمال سبز نشده قابلیت کاشتن را ندارد و باید بذر مرغوبی جایگزین آن شود.

    در صورت سالم بودن بذر آنها را یک تا چند روز با توجه به نوع بذر در داخل آبی که هوای کافی وارد آن شود خیس کنید تا پوسته‌ آن کمی نرم شود.

    قدم اول در کاشت سبزی انتخاب بذر مناسب و استاندارد است؛‌ بذر اصلاح‌شده‌ای که روی پایه مادری رسیده باشد. بذرهای خریداری شده را با توجه به بزرگی، کوچکی و نیز ضخامت پوست آن به مدت دو تا چهار ساعت در آب قرار داده تا کمی پوست آن نرم شود؛ به عنوان مثال بذر شاهی و جعفری به مدت دو ساعت و باقلا و لوبیا به مدت چهار ساعت باید در آب برای آماده شدن جهت کاشت قرار گیرند.


    کاشت سبزی در باغچه چگونه است؟

    حدود یک یا دو متر مربع از فضای باغچه داخل حیاط را برای این کار در نظر گرفته و با بلوک سیمانی یا سنگ یا قلوه سنگ یا آجر محدوده‌ آن را مشخص و پس از شخم آن قسمت، با بیل کاملا خاک این قسمت را پشت و رو و کلوخ‌ها را با پشت بیل خرد و با شن‌کش سطح خاک را کاملا صاف و تراز کنید تا آبیاری پس از رشد بذرها به آسانی انجام گیرد.

    آن وقت بذرهای خیس کرده و مورد نظر را به‌طور یکنواخت روی خاک بپاشید و به اندازه‌ دو برابر قطر بذر روی آن را با خاک برگ الک کرده بپوشانید و با سر آبپاشی که آب را کاملا پودر می‌کند آن را آبیاری کنید.

    چنانچه این بستر با شلنگ و اصطلاحا به‌طور “شره” آبیاری شود بذرهای کاشته شده، در اثر فشار آب بیشتر از حد معمول در داخل خاک پایین رفته و جوانه‌ی بذرها قادر نخواهند بود سر از خاک بیرون آورند و تمام زحمت‌های بی‌نتیجه خواهد ماند.

    سه عامل مهم حرارت، رطوبت و هوای مساعد موجب سبز شدن بذرها می‌شوند. به همین دلیل برای کشت در منزل حتی‌الامکان از کاشت ردیفی استفاده کنید تا عملیات زراعی نظیر وجین، سمپاشی، کنترل علف‌های هرز و چیدن محصول آسان‌تر و راحت‌تر انجام شود.
    کاشت سبزی تره در آپارتمان


    کاشت سبزی در گلدان چگونه است؟

    هنگام کاشت بذر در گلدان یا فلاورباکس و یا یک جعبه‌ چوبی نیز باید به نکاتی توجه کرد. به این گونه، از گلدان‌هایی که به شکل مکعب مستطیل هستند و با عمق کمتری ساخته می‌شوند استفاده می شود چرا که بسیار مناسب‌تر و راحت‌تر برای کاشتن بذر در خانه است.

    در این روش نیز ابتدا بذرها را روز قبل از کاشت در آب ولرم ریخته و بین هشت ساعت تا سه روز مجازیم آنها را در آب نگه داریم تا متورم شوند. سپس خاک مناسبی را انتخاب و الک کرده و به ارتفاع حداقل 15 سانتی‌متر در یک گلدان که زهکش داشته باشد می‌ریزیم. بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی منتقل می‌کنیم تا نم آنها گرفته شود. سطح خاک را می‌کوبیم و صاف می‌کنیم و بذرها را به صورت فاصله‌دار روی سطح خاک می‌پاشیم و روی بذرها را با کمی خاک می‌پوشانیم.

    نکته قابل توجه این است که اگر سایز بذر دو میلی‌متر باشد، حداکثر دو میلی‌متر باید روی آن با خاک پوشانده شود. در مرحله بعد، سطح مقطع گلدان را با یک برگ روزنامه پوشانده تا بذرها دقیقا زیر روزنامه قرار بگیرند و با یک آبپاش کوچک و روزانه دو تا چهار بار روی روزنامه آب ریخته تا سطح آن کاملا خیس شود و گلدان را دو تا پنج روز در گرم‌ترین جای ممکن قرار دهید.


    میزان دمای سبزی چقدر باشد؟

  • خواص عرق رازيانه براي زنان
  • می‌توان گلدان آماده شده را دور از نور و در جای تاریک نگه داشت تا سبزی‌ها دو تا سه میلی‌متر رشد کنند و روزنامه آرام‌آرام بالا آید. ایده‌آل‌ترین درجه حرارت برای کاشت بذر سبزی، به‌طور اعم و کلی بین ۸ تا ۱۶ درجه‌ی سانتیگراد است ولی در بذرپاشی تاریخ تقویم ملاک عمل نیست.

    وجود زغال در گلدان سد بیمار شدن سبزی خانگی

    هر چه نور بیشتری به سبزی‌ها برسد بهتر است اما اگر چنین فضایی در آپارتمان وجود نداشت، می‌توان از لامپ‌های فلورسنت استفاده کرد. بعد از الک کردن خاک، مقداری زغال در خاک بریزید تا وجود کربن مانع از بیمار شدن گیاه شود.

    تفاله خشک‌شده چای، پودر استخوان و خاکستر چوب کودهای ارگانیک سبزی خانگی

    تفاله خشک‌شده چای، پودر استخوان و خاکستر چوب هم جزو کودهای ارگانیک محسوب می‌شودبعد از گذشت حدود دو هفته به گیاه کود داده و ترجیحا از کود طبیعی استفاده شود اما اگر این کود در دسترس نبود، سراغ کودهای شیمیایی استاندارد بروید.
    کاشت سبزی تره در آپارتمان

    اگر تمام این مراحل به درستی انجام شود بعد از گذشت حدود دو هفته سبزی‌ها آماده خوردن می‌شوند.

    مخلوط آب و الکل سم مورد نیاز سبزی خانگی

    برای جلوگیری از آفت زدن گیاهان هر از چند گاهی باید مقداری آب را با الکل مخلوط کرده و به جای سم، روی سبزی‌ها پاشید. حتی اگر این سبزی‌های ما مورد حمله شته‌ها هم قرار گرفته باشند با این کار، آنها از بین می‌روند. از طرف دیگر، چون طی مراحل رشد از هیچ سمی هم استفاده نشده است، سبزیجات کاملا ارگانیک (طبیعی) هستند.

    البته راه‌های زیادی برای پیشگیری از آفت‌زدگی گیاهان وجود دارد؛ مثلا می‌توان یک گلدان گیاه جعفری یا همیشه‌بهار را کنار گلدان سبزیجات گذاشت چراکه با این روش تا 60 درصد از بیمار شدن گیاه و حمله شته‌ها کاسته می‌شود. حتی پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که موزیک هم می‌تواند تاثیر بسزایی بر سلامت گیاهان و جلوگیری از برخی آفت‌های آنها داشته باشد.

    شرایط قطعه زمین یا جعبه و گلدان انتخابی برای سبزی‌کاری

    خاک آن نباید سخت و کاملا رسی باشد که آب در آن جمع شود و نه خیلی هم ماسه‌ای و که آب به سرعت در آن فرو رود یا از زیر جعبه یا گلدان بلافاصله خارج شود.

    خاکی برای سبزی‌کاری مناسب است که در آن نشای گل به خوبی عمل می‌آید، در این خاک سبزی هم به خوبی رشد می‌کند.

    خاک باغچه‌هایی که هر ساله کشت می‌شوند و معمولا سیاه رنگ هستند، بهترین خاک برای کشت سبزی هستند.

    خاک آوار که مخلوطی از کود حیوانی پوسیده و خاک برگ است، خاک مناسبی است که حدود دو بیل کود حیوانی پوسیده نیز برای یک متر مربع این ترکیب کفایت می کند. پس از سبز شدن بذرها، پاشیدن یک لایه کود حیوانی پوسیده و پودر شده روی خاک یا دادن کود شیمیایی مناسب است.


    انتهای پیام

    خوش آمدید! وارد حساب کاربری خود شوید

    رمز عبور خود را بازیابی کنید

    رمز عبور شما از طریق ایمیل ارسال خواهد شد

    انگیزه – انگیزه های جذاب زندگی

    کاشت سبزی تره در آپارتمان

    کاشت سبزیجات مختلف در خانه یک کار سرگرم کننده و در عین حال با صرفه است. تره یکی از خوشمزه‌ترین سبزی‌هاست و بسیاری از افراد مایلند تره ارگانیک مصرف کنند. در صورتی که به کاشت تره در گلدان علاقه دارید، در این مطلب از سایت انگیزه با ما همراه باشید.

     

    بهترین فصل برای کاشت تره، فصل بهار و پاییز است. البته باید دقت داشته باشید در صورتی که تره را در فصل پاییز بکارید محصول آن را می‌توانید در بهار سال بعد برداشت کنید. در صورتی که قصد کاشت تره در گلدان را دارید، می‌توانید آن را در هر زمانی از سال که اراده کردید، بکارید. البته باید شرایط محیطی مورد نیاز این گیاه را رعایت کنید تا خللی در رشد آن وارد نشود.

     

    کاشت تره تنها از طریق کاشت بذر امکان‌پذیر است. در صورتی که قصد کاشت این سبزی پر طرفدار را دارید مراحل زیر را دنبال کنید.

    برای کاشت تره می‌توانید از انواع گلدان‌ها در اندازه‌های مختلف استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما این است که از گلدان‌هایی با سطح زیاد و ارتفاع متوسط استفاده کنید تا مقدار تره بیشتری را بتوانید درون آن پرورش دهید. برای جلوگیری از سوختن ریشه‌های گیاه با افزایش دمای خاک در گلدان‌های پلاستیکی و فلزی، توصیه می‌شود جنس گلدان را سفالی انتخاب کنید. همچنین دقت داشته باشید که گلدان شما باید دارای سوراخ‌های زهکشی زیادی باشد تا آب اضافه به سادگی از انتهای گلدان خارج شود.

    تره در هر نوع از بافت خاکی قابل کشت است ولی برای رشد مطلوب، خاک باید حاصلخیزی مناسبی داشته باشد. می‌توانید برای کاشت تره در گلدان از خاک باغچه استفاده کنید و مقداری کود طبیعی یا کود ریز مغذی به آن اضافه کنید. دقت داشته باشید که برای افزایش میزان زهکشی خاک مقداری ماسه به خاک باغچه خود بیفزایید (۶۰ درصد خاک باغچه + ۲۰ درصد ماسه + ۲۰ درصد کود دامی)، سپس خاک تهیه شده را درون گلدان بریزید تا آماده کاشت بذر تره شود.

    برای خریداری و تهیه بذر مرغوب تره در گلدان باید به مراکز معتبر باغبانی مراجعه کرده و از این مراکز بذر مورد نیاز خود را تهیه کنید. دقت داشته باشید که این بذرها باید سالم و کاملاً تازه باشند. در صورت کهنه و قدیمی بودن، بذرها رشد نخواهند کرد.

    بعد از خریدن بذر تره، باید بذرهای خود را در ظرفی پر از آب بخیسانید. این کار به رشد مطلوب تره در گلدان کمک زیادی می‌کند. به بذرها اجازه دهید برای مدت ۸ ساعت تا سه روز در آب خیس بخورند و به خوبی متورم شوند. پس از اینکه بذرها به خوبی متورم شدند، آن‌ها را از ظرف آب خارج کرده و روی پارچه یا کاغذ بریزید تا آب آن‌ها به خوبی گرفته شود و برای کاشت آماده شوند.

    بعد از اینکه خاک را درون گلدان ریختید، با استفاده از یک آب‌پاش، خاک را مرطوب کرده و به کمک یک بیلچه باغبانی خاک را مخلوط کنید. دقت داشته باشید در این کار افراط نکنید و اجازه ندهید خاک به گل تبدیل شود.

    بعد از مرطوب کردن، سطح خاک را به کمک بیلچه صاف کنید. سپس بذر تره را با فاصله بر روی سطح خاک بپاشید. سپس مقداری کود طبیعی را با ماسه ترکیب کرده و بر روی بذرها بریزید. ضخامت این خاک باید حدود ۵ میلی متر باشد. دقت کنید که روی تمام بذرها باید با کود و ماسه پوشانده شود.

    بعد از کاشت با استفاده از یک آب‌پاش، گلدان خود را به گونه‌ای که بذرها از زیر خاک سطح بیرون نیایند، آبیاری کنید.

    بعد از آبیاری برای حفظ شرایط محیطی مناسب سطح گلدان را با استفاده از یک نایلون بپوشانید و تنها برای آبیاری آن را بردارید. این نایلون باید تا زمان جوانه زدن تره بر روی آن باقی بماند.

    تره پس از ۵ تا ۱۰ روز شروع به جوانه زدن می‌کند. در این زمان باید شرایط محیطی مورد نیاز تره را به دقت رعایت کنید. همچنین در تمام مراحل رشد تره سطح خاک را باید همواره مرطوب نگه دارید. باید اشاره داشت که تره برای رشد مناسب به نور زیادی نیاز دارد. از این رو بعد از جوانه زدن تره، گلدان خود را به مکانی با نورگیر مناسب (بالکن یا پشت پنجره) منتقل کنید.

    خاک‌هایی با بافت رسی شنی برای کاشت تره مناسب هستند. پیش از کاشت می‌بایست خاک را با کودهای ازت و فسفره مخلوط کنید. برای حاصلخیزی خاک، به آن کود ریز مغذی و یا حیوانی بیفزایید. تره در خاک مرطوب، حاصلخیز، دارای زهکشی مناسب یا در کمپوست خوب پوسیده شده، رشد مطلوبی خواهد داشت.

    برای داشتن برگ‌هایی ضخیم‌تر لازم است همواره سرشاخه‌های تره را با قیچی بچینید.

    تره برای رشد مناسب به نور مستقیم خورشید نیاز دارد و در مکان‌های نیم سایه به خوبی رشد نمی‌کند.

    دمای زیاد باعث خراب شدن تره می‌شود. از این رو، تره را در فصل مناسب کاشت که بهار و پاییز است، بکارید. در مجموع تره در هوای خنک رشد مطلوب‌تری خواهد داشت.

    در دو هفته اول رشد به تره کود دهید. کود مورد نظرتان را از مراکز باغبانی تهیه کنید.

    این گیاه به خشکی خاک حساس است. تره برای رشد کردن به آب فراوان نیاز دارد؛ بنابراین، سعی کنید همواره خاک گلدان را مطوب نگه دارید.

    بعد ۵ تا ۱۰ روز تره شروع به جوانه زدن می‌کند. از آنجایی که تره گیاهی سه ساله است، ممکن است این گیاه در اوایل کاشت، ساقه‌هایی ظریف داشته باشد. ولی در مراحل بعدی رشد ساقه‌های آن نیز ضخیم می‌شود. بعد از رشد، ساقه‌های تره را به فاصله یک سانتی متری از خاک با قیچی بچینید و از محصول خود لذت ببرید.

     

    شما می‌توانید سبزیجات مختلف را در گلدان بکارید و از محصولات ارگانیک خود استفاده نمایید. نحوه کاشت نعنا و کاشت ریحان در گلدان را نیز در انگیزه بخوانید و یک باغچه خانگی در خانه خود ایجاد کنید. اگر شما راهکاری سراغ دارید که بتوان تره یا به طور کلی سبزیجات بهتر و بیشتری برداشت کرد، لطفاً تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.کاشت سبزی تره در آپارتمان

    مطلب قبلی

    خلاقیت با کاموا؛ ۵ ایده ساده و خلاقانه

    مطلب بعدی

    خواص روغن هسته انگور کدامند و معایب آن شامل چه مواردی است؟

    ساخت تراریوم ؛ گیاهان مناسب تراریوم و روش مراقبت از آن‌ها

    روش تهیه سبزه تخم شربتی بسیار زیبا برای عید نوروز

    طرز تهیه سبزه خاکشیر برای عید با ۴ روش مختلف

    چگونه یک سبزه ذرت زیبا برای عید نوروز آماده کنیم؟

    آموزش کاشت سبزه کنجد پرپشت و زیبا برای عید نوروز

    آموزش کاشت سبزه هویج برای عید نوروز

  • عکس پروفایل عاشقانه پسرانه جدید
  • خوش آمدید! وارد حساب کاربری خود شوید

    رمز عبور خود را بازیابی کنید

    رمز عبور شما از طریق ایمیل ارسال خواهد شد

    کاشت سبزی تره در آپارتمان
    کاشت سبزی تره در آپارتمان
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *