کاشت ریحان سبز در باغچه

دوره مقدماتی php
کاشت ریحان سبز در باغچه
کاشت ریحان سبز در باغچه

ریحان یک گیاه دارویی معطر دارای طبیعت گرم است که در غذاهای ایرانی زیاد استفاده میشود. در این خصوص ماکارونی خانگی مثال زدنی است. دانه یا نشا گیاه پس از پشت سر گذاشتن خطرات دوره سرما زمانی که خاک گرم شد طی چند هفته محصول میدهد؛ و پس از هر بار چیدن دوباره رشد می کند. برای محصول دهی موثر، بهتر است چند عدد از برگ ها را نگه داشت تا گیاه قوی تر گردد.

اگر ویدیوی بالا رضایت بخش نبود ادامه مطلب را بخوانید…

شایع ترین نوع ریحان ریحان شیرین است. انواع دیگر ریحان بنفش (از ریحان معمولی کمتر شیرین است)، ریحان لیمویی (با طعم لیمو) و ریحان تایلندی (طعم شیرینی بستنی). پرورش ریحان آسان است، اما تنها در تابستان و تنها زمانی که خاک گرم شده باشد در خارج از منزل به خوبی رشد می کند. اگر در حال برنامه ریزی برای ساخت گلخانه یا کاشت در گلدان هستید، چند بته از این گیاه پرورش دهید. در غیر این صورت یک یا دو بته گیاه نیاز شما را برطرف میکند.

حتما بخوانید: نام و عکس همه ی گیاهان دارویی که باید بشناسید یا پرورش دهید!

کاشت ریحان سبز در باغچه

دوره مقدماتی php

حتما بخوانید: چطور یک گلخانه ساده در منزل یا آپارتمان احداث کنیم؟

این روش موثرترین روش کاشت ریحان در گلدان می باشد. هر گونه سوال، نظر یا تجربه ای دارید در بخش نظرات با کارشناسان ما مطرح نمایید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

شما مسابقات رافائل آقایف رو ببین به نظرت کسی میتونه با مشت ا…

لطفا یه جلسه تمرینات کاراته کنترلی سبک شیتوریو رو برو از نزد…

من فردا مسابقه داشتم واقعا عالی بود نفر 2 شدم…

دقیقا استاد بروسلی می فرماید در مبارزه سبک ها نیستند که باهم…

من تکواندو کار میکنم اونایی که میگن تکواندو نمایشیه من حاضرم…

با سلام چه عامل باعث سوختن استارت می‌شود….

مرکز کاشت مو

مرکز کاشت ابرو

جراحی سینه و شکم

جراحی لیفت صورت و گردن

جراحی لیپوساکشن

جراحی بینی

فروشگاه اینترنتی لوتوس با حدود ۱۰ سال سابقه فعالیت های اینترنتی و ۸ سال سابقه در بستر فروشگاههای اینترنتی دارای سابقه درخشان در این زمینه میباشد. ما دارای نماد اعتماد الکترونیکی و تاییدیه رسانه های دیجیتال می باشیم.

هنرفردی    سالم زیبا 

تهران-خیابان انقلاب

تماس 09191210008

کاشت ریحان سبز در باغچه

تلفن ثابت 28426929-021      ایمیل maxer.ir@gmail.com

تبلیغات    تماس با ما 

ریحان گیاهی یکساله و علفی از تیره نعناع است که علاوه بر مصرف خوراکی  استفاده ی دارویی، ادویه ای هم دارد. زمان کاشت ریحان در فصل های گرم مانند بهار است اما در منزل میتوان آن را در هر فصلی پرورش داد . برای کاشت ریحان در باغچه باید در فصول گرم اقدام کرد. روش کاشت ریحان به صورت کاشت بذر است. پرورش ریحان در گلدان و منزل و یا حتی در باغچه بسیار ساده است.در این مقاله با ما همراه شوید تا کاشت ریحان را به صورت قدم به قدم و تصویری بیاموزید:

 

قبل از شروع به کاشت نوع ریحانی  مورد نظر خود را انتخاب و بذر آن را تهیه کنید.تعدادی از انواع مختلف ریحان عبارتند از:

ریحان برای رشد نیاز به آب و هوای گرم نیاز دارد، برای کاشت ریحان در باغچه اگر شما در یک ناحیه ی آب و هوایی گرم زندگی می کنید می توانید بذرها را بعد از آخرین سرما مستقیما در زمین بکارید.اما اگر در یک ناحیه آب و هوایی سرد زندگی می کنید چهار تا شش هفته قبل از آخرین سرما، ریحان را در یک جای گرم نشاء کنید و بعد آن ها را به زمین منتقل کنید.

کاشت ریحان سبز در باغچه

 

خاک باید حاصل خیز بوده و زهکشی خوبی داشته باشد برای این کار میتوانید از خاک های آماده استفاده کنید. گلدان نیز هر چه بزرگتر و عمق بیشتری داشته باشد ، گیاه فضای بیشتری برای رشد دارد و بزرگتر میشود.

 

ابتدا خاک را خیس کرده و سپس بذر ها را در عمق 0.5 سانتیمتری خاک قرار داده و سپس با لایه نازکی از خاک روی آن ها را میپوشانیم به صورتی که فاصله ی بوته ها از یکدیگر 15سانتیمتر باشد.برای پرورش ریحان در گلدان بذرها را به فاصله ی 3-4 سانتیمتر از هم میکاریم و در این حالت گیاهان پرورش یافته نسبت به باغچه برگ های کوچک تری دارند.دقت کنید که اگر قطر بذرها دو میلیمتر است حداکثر با 2 میلیمتر خاک روی آن را بپوشانید.

 

 

سپس روی گلدان را با کیسه ای شفاف بپوشانید تا شرایط گلخانه ای فراهم شده و بذر ها بهتر رشد کنند و گلدان را دو تا پنج روز در گرم‌ترین جای ممکن قرار دهید و روزی 2 تا 4 بار آن را آبیاری کنید.

 

مدت 3-4 روز طول میکشد تا بذر ها جوانه بزنند و زمانی که ریحان جوانه زد، نباید بگذارید خاک خشک شود. 

 

 

هنگام آبیاری دقت کنید که فقط سطح خاک را با آبپاش خیس کنید و بیش از حد به گیاه آب ندهید.

 

 

گلی که در نوک ریحان رشد می کند را قطع کنید. هنگامی که گل را قطع می کنید، دو برگ پایینی گل را هم قطع کنید. اگر گل قطع نشود در طعم ریحان تغییر ایجاد می کند و همچنین گیاه دراز و باریک می شود.

 

 

این گیاه نیاز به آب و نور فراوان دارد. بنابراین خاک را همیشه مرطوب نگه دارید و برای چک کردن رطوبت کافیست انگشت خود را به مقدار 1-2 سانتی متر در خاک فرو کنید و اگر احساس کردید خاک گلدان خشک است آن را آبیاری کنید.

در زمان آبیاری آبیاری سعی کنید تنها ساقه گیاه را  آبیاری کنید و تا حد امکان از پاشیدن آب بر روی برگ های گیاه خود داری کنید.

کاشت ریحان سبز در باغچه

مکان مناسب برای گلدان جاییست که روزانه حداقل 3-4 ساعت نور مستقیم به آن بتابد.

 

آفت خاصی در این گیاه مشاهده نشده است، تنها یک نوع سوسک است که با سوزاندن علف های هرز و یا گیاهان آلوده تا حد زیادی می توان آن را کنترل کرد.

زمین کشت باید خالی از هرگونه  علف های هرز باشد.

اگر گیاهان کپک داشتند، نشانه ی این است که نور کافی به آن ها نرسیده است.

 

ریحان را معمولا در اوایل تابستان هنگامی که بزرگ و دارای چند برگ شد برداشت میکنند و در اواخر تابستان و اواسط پاییز مجددا می توان آنها را برداشت کرد.

ریحان باید با فاصله چند سانتی متری (5 تا 7 سانتی متر) از سطح زمین چیده شود. برگ های بالایی ریحان را بچینید و برگ های پایینی را قطع نکنید، زیرا این کار باعث پرپشت شدن برگ های ریحان می شود.

پیشنهاد:برای خرید پک های کاشت سبزی در منزل گرین باکس کلیک کنید.

سلام ریحان از پارسال کاشتیم در باغچه والان خشک شده در فصل بهار سبز میشود یاباید بار بذرس را بکارم.سپاس

  • خواص کدو تنبل از نظر طب سنتي
  • من ریحان تو گلدان بزرگ کاشتم ولی مالچ روش نذاشتم و بذر رو هم تو آب خیس نکردم قبل کاشت… رشد میکنه؟؟

    سلام بله مشکلی ندارد احتمالا ریشه می دهد. فقط آبیاری رو فراموش نکنید تا وقتی بذرها ریشه بدن.

    ببخشید بذر مناسب از کجا میتونم تهیه کنم

    سلام انواع بذر از جمله ریحان در سایت موجوده: https://iranderakht.com/product/%D8%A8%D8%B0%D8%B1-%D8%B1%DB%8C%D8%AD%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A8%D8%B2-%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B0%D8%B1-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86/

    سلام دوستان من کاشتم خوب شدن اول باید کف گلدون چندتاسوراخ باشه بعد یه چندتاسنگ بچینید و بعدم خاک باکودباسنگ ریزالبته کم مخلوط کنید بذرروبپاشید خاکم چند سانتی بریزین روشون نیازی و آب بدین دیگه نیازی نیست بذرازقبل خیس باشه یا تازمانی که جوانه میزنه جای تاریک باشه ،امتحان کنید

    سلام ممنون که تجربتون رو به اشتراک می ذارین.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    کاشت ریحان سبز در باغچه

    وب‌ سایت

    ایران درخت

    امروز ، فروشگاه اینترنتی گل و گیاه  ایران درخت با بیش از 500 نوع محصول گوناگون اعم از گیاهان آپارتمانی ، انواع تقویت کننده ها و کود های گل و گیاه ، انواع گلدان های پلاستیکی ، سفالی ، سرامیکی و … ، انواع خاک های مخصوص گیاهان توانسته است نیاز های گل و گیاه شما مشتریان عزیز را در کمترین زمان ممکن فراهم آورد.

    ماموریت و رساله ی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه ایران درخت ، تامین سریع تمامی گل و گیاه ، ملزومات باغبانی و جلب رضایت شما مشتریان گرامی میباشد.

    آدرس ایمیل:

    کلمه کاربری یا ایمیل *

    رمز عبور *

    ورود

    ریحان یکی از سبزیجات پر طرفدار برای ایرانی هاست و عطر و طعم دلچسب آن همیشه چاشنی غذاهای ماست.

    کاشت ریحان در خانه و گلدان بسیار آسان است. تمام چیزی که شما نیاز دارید یک عدد گلدان و مقداری خاک مناسب و بذر مرغوب می باشد.

    توجه داشته باشید که هر چه عمق گلدان بیشتر باشد و ریحان فضای بیشتری برای ریشه دهی و رشد داشته باشد محصول شما بیشتر و بزرگتر خواهد شد. ریحانی که شما از سبزی فروشی های خریداری می کنید چون در زمین های کشاورزی کاشته می شوند معمولا بزرگتر از خانگی ها هستن.

    گلدان مورد نظر شما باید حداقل 20-30 سانتی متر ارتفاع داشته باشد و پهنای آن هر چه بیشتر باشد طبیعتا محصول بیشتری خواهید داشت. دقت کنید که کف گلدان شما حتما دارای سوراخ برای خارج شدن آب اضافی باشد.

    خاکی که برای کاشت باید استفاده کنید طبیعتا باید مخلوطی از خاک برگ و خاک باغچه باشد. اما تجربه ما در سایت کوکا پس از کاشت انواع درخت ها و سبزیجات نشان می دهد که بهترین ترکیب خاک برای کاشت میوه ها و سبزیجات در آپارتمان و گلدان مخلوط کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس و پوکه صنعتی می باشد.

    کاشت ریحان سبز در باغچه

    بدین صورت که برای کف گلدان به مقداری 1-2 سانتی متر پوکه سبک صنعتی می ریزیم و بقیه گلدان را با مخلوط 30 درصد کوکوپیت + 40 درصد پرلیت + 30 درصد پیت ماس پر می کنیم.

    اگر آشنایی کامل با مخلوط بالا ندارید پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر را مطاله فرمایید.

    کوکوپیت، پیت ماس، پرلیت و پوکه صنعتی چیستند؟

    همچنین مخلطو 60 درصد کوکوپیت + 40 درصد پرلیت نیز می توانید استفاده کنید. اما چون پیت ماس دارای مواد معدنی بیشتری می باشد چنانچه هزینه آن برای شما مهم نیست بهتر است ترکیب اول ما را استفاده کنید.

    بذرهای ریحان را به فاصله 3-4 سانتی متر از هم بر روی سطح گلدان قرار داده و مقداری کوکوپیت به اندازه 1 سانتی متر بر روی آنها بریزید. سپس روی گلدان را با اسپری آب پاشی کنید و آن را در مکانی پر نور قرار دهید.

    بین 3-4 روز طول می کشد تا بذرهای ریحان جوانه بزنند. در این مدت خاک باید همیشه مرطوب باشد. اگر آبیاری و چک کردن رطوبت خاک گلدان برای شما سخت است می توانید روی گلدان را پلاستیک کشیده و وقتی جوانه های شما دیده شدن آن را بردارید.

    ریحان گیاهی ست که معمولا آن را در فصل بهار می کارند. این گیاه به سرما حساس بوده و نیازمند آب و نور فراوان می باشد. بنابراین خاک گلدان شما باید همیشه مرطوب باشد. برای چک کردن رطوبت گلدان کافیست انگشت خود را به مقدار 1-2 سانتی متر در خاک فرو کنید و اگر احساس کردید خاک گلدان خشک است آن را آبیاری کنید.

    هنگام آبیاری بهتر است تنها ساقه گیاه آبیاری شود و از پاشیدن آب بر روی برگ های گیاه خود داری کنید.

    بهترین مکان برای نگهداری گلدان نیز جاییست که در روز حداقل 3-4 ساعت آفتاب مستقیم به گیاه بتابد. گیاه شما برای رشد بهتر حتما به نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

    هنگامی که گیاه شما بزرگ شد و دارای چندین برگ شد می توانید بنا بر نیاز خود تعدادی از بزرگ های آن را چیده و مصرف کنید. ریحان نیز مانند سایر گیاهان دارای گل می باشد. اگر مشاهده کردید گیاه شما گل داده است بهتر است گل و دو برگ پایینی آن را بچینید تا گیاه شما رشد عرضی پیدا کرده و قوی تر شود.

    در ادامه بخوانید : خواص ریحان سبز

    فال حافظ

    متن عاشقانه متن زیبا

    صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

    مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
    هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
    استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

    نام کاربری یا نشانی ایمیل

    رمز عبور

    مرا به خاطر بسپار

    کاشت ریحان سبز در باغچه

    کاشت ریحان چگونه انجام می‌شود؟ کاشت و پرورش سبزیجات برای علاقمندان و مخصوصاً خانم‌‌های خانه‌‌دار همیشه جذاب و لذت‌‌بخش بوده است. علاوه بر این پزشکان و متخصصان همواره به فواید بی‌‌شمار سبزیجات اشاره کرده‌‌اند و مصرف آن‌‌ها را برای بدن انسان لازم می‌‌دانند. یکی از سبزی‌‌های معروف که همگان آن را با عطر دلپذیرش می‌‌شناسند، ریحان نام دارد.

    گیاه ریحان در بسیاری از منازل زینت‌‌بخش سفره‌‌ها بوده و از خوراکی‌‌های مرسوم است که به همراه غذا میل می‌‌کنند. ریحان خواص درمانی و دارویی فراوانی دارد که با دانستن آن‌‌ها شگفت‌‌زده خواهید شد. در مقاله پیش رو از مجله پروماگ پس از آشنایی با گیاه ریحان، به نحوه کاشت این سبزی مقوی در گلدان و باغچه می‌‌پردازیم.

     ریحان گیاهی معطر با چرخه زندگی یکساله است که خواص دارویی فراوانی دارد. این گیاه از خانواده نعناعیان بوده که برگ آن را به صورت خام و دانه‌‌اش را به شکل شربت مصرف می‌‌کنند. به عبارت ساده‌‌تر برگ‌‌های ریحان را به عنوان یک سبزی خوردنی مورد استفاده قرار می‌‌دهند و از دانه آن که به تخم شربتی شهرت دارد، نوشیدنی تهیه می‌‌کنند.

    ریحان انواع مختلفی دارد ولی دو نوع آن یعنی ریحان سبز و بنفش بیشتر در میان مردم شناخته شده است. چند نمونه از گونه‌‌های گیاه ریحان عبارتند از: ریحان سبز – زرد یا دارچینی، ریحان لیمویی، ریحان بنفش، ریحان چندساله، ریحان یونانی، ریحان کرمانی و … . کاشت ریحان روش‌های ساده‌ای دارد.

     

    نام فارسی

    ریحان

    نام لاتین

    Ocimum Basilicum

    نام انگلیسی

    Sweet basil

    خانواده

    Labiatae

    نام عربی

    صعتر هندی

     

    شاید بسیاری از مردم گیاه ریحان را فقط به عنوان یک سبزی خوش طعم و معطر می‌‌شناسند و از خواص بی‌‌شمار آن اطلاعی نداشته باشند. این سبزی علاوه بر طعم فوق‌‌العاده‌‌اش، برای سلامتی نیز مفید است. در اینجا خواص و فواید این گیاه را شرح می‌دهیم: 

    ۱-گیاه ریحان در ایجاد آرامش روانی بسیار مؤثر است. این گیاه تسکین دهنده اعصاب بوده و در بهبود علائم افسردگی نقش بسزایی دارد. به منظور درمان سردردهای عصبی، ساقه ریحان را به همراه مقداری آب جوشانده و سپس میل می‌‌کنند.

    ۲- ترکیب ریحان با عسل برای کاهش تورم گلو در هنگام بیماری سرماخوردگی کاربرد دارد.

    ۳- برای رفع ورم کلیه استفاده از دانه ریحان توصیه می‌‌شود.

    ۴- مصرف ریحان به همراه غذا برای افراد دارای مشکلات گوارشی مناسب است. ریحان باعث کاهش نفخ معده پس از غذا می‌‌شود و دانه آن نیز اسهال را درمان خواهد کرد. همچنین جوشانده ریحان خاصیت ضد تهوع دارد.

    ۵- در مورد ریحان گفته می‌‌شود که به سلامت قلب و عروق نیز کمک می‌‌کند. ترکیبات موجود در ریحان باعث جلوگیری از ایجاد کلسترول در رگ‌‌های خونی شده و به این ترتیب باعث پیشگیری از گرفتگی عروق می‌‌گردد که در نتیجه مشکلات قلبی کاهش خواهد یافت. کاشت ریحان در خانه نیز امکان‌پذیر است.

    ۶- ریحان به علت خاصیت آنتی‌‌اکسیدانی، یکی از بهترین خوراکی‌‌های ضد سرطان محسوب می‌‌شود.

    ۷- از روغن گیاه ریحان جهت مرطوب کردن و شفافیت پوست و همچنین درمان جوش‌‌های پوستی بهره می‌‌گیرند.

    ۸- ریحان خواص دیگری نظیر ضد اسپاسم، ضد عفونی کننده، درمان زخم، تقویت سیستم ایمنی بدن و … نیز دارد.

    کاشت ریحان سبز در باغچه

    پیشنهاد می کنیم این مطلب را حتماً مطالعه کنید : 9 گیاه آپارتمانی که براحتی از طریق قلمه تکثیر می شوند

    گیاه ریحان در هوای سرد بسیار آسیب‌‌پذیر است و برای رشد نیاز به هوای گرم و نور خورشید دارد. به همین منظور توصیه شده که در مناطق سردسیر، 4 تا 6 هفته مانده به آخرین سرما، نسبت به کاشت ریحان اقدام شود. اما این کار در مناطق گرمسیر می‌‌تواند پس از پایان فصل سرما صورت گیرد. در ادامه به مراحل کاشت و نگهداری گیاه ریحان می‌‌پردازیم.

    ریحان جهت رشد مناسب به خاک حاصل‌‌خیز با رطوبت و گرمای کافی نیاز دارد. گیاه ریحان را هم می‌‌توان در گلدان یا باغچه منزل و هم در زمین‌‌های کشاورزی با وسعت زیاد کاشت. اگر قصد پرورش ریحان در باغچه را دارید باید خاک را با مقداری ورمی کمپوست و خاک برگ ترکیب کنید و به منظور کاشت ریحان در گلدان مخلوطی از کوکوپیت و پیت ماس به همراه خاک باغچه مناسب است.

    گیاه ریحان برای رشد و محصول‌‌دهی بهتر نیاز به فضای کافی دارد که از این رو انتخاب گلدان‌‌هایی با عمق زیاد، توصیه می‌‌شود. گلدانی با حداقل ارتفاع ۲۰ یا ۳۰ سانتی‌‌متر گزینه خوبی جهت کاشت ریحان به شمار می‌‌رود. رطوبت خاک نقش بسزایی در رشد و پرورش گیاه ریحان دارد و می‌‌بایست همواره دمای خاک و میزان رطوبت آن بررسی شود.

    ریحان جهت رشد مناسب به ۶ تا ۸ ساعت نور خورشید در طول روز نیازمند است. اگرچه این گیاه به سرما حساس بوده و آسیب می‌‌بیند ولی اگر در گلدان کاشته شود به دلیل قرارگیری در محیط گرم منزل، محدودیت فصلی نداشته و در هر زمانی می‌‌توان آن را کشت کرد.

    به این منظورگلدانی با عمق مناسب تهیه کرده و پس آماده‌‌سازی خاک آن، بذرهای ریحان را نیم سانتی‌‌متر پایین‌‌تر از سطح خاک گلدان قرار داده و سپس مقداری روی آن‌‌ها خاک بریزید. در مرحله بعد خاک گلدان را مرطوب کرده و در محلی که نور خوبی به آن می‌‌رسد، بگذارید. حتماً دقت کنید که کف گلدان دارای سوراخ‌‌هایی جهت خروج آب باشد. معمولاً پس از ۳ تا ۴ روز دانه‌‌های ریحان جوانه خواهند زد که در طول این مدت مرطوب بودن خاک اهمیت بسیاری دارد. یکی از راهکارهای مفید در زمینه سنجش میزان رطوبت خاک گلدان، فرو کردن انگشت دست به اندازه ۱ یا ۲ سانتی‌‌متر در خاک است که در صورت خشک بودن خاک، باید آبیاری انجام شود.

    کاشت ریحان در باغچه منزل تفاوت چندانی با گلدان ندارد و حتی توصیه می‌‌شود که پس از رشد ریحان در گلدان، آن را به باغچه انتقال دهید. برای پرورش ریحان در باغچه ابتدا نیاز است که بستر را برای کاشت این گیاه فراهم کنید. به اصطلاح باید باغچه کرت‌‌بندی شود. در کشاورزی تقسیم زمین به قسمت‌‌های تقریباً مساوی را کرت‌‌بندی می‌‌گویند. نسبت به مقدار بذرهای ریحان کرت‌‌بندی را انجام دهید و سپس دانه‌‌های ریحان را در عمق حدود نیم سانتی‌‌متری خاک گذاشته و روی آن‌‌ها را نیز با خاک بپوشانید و آبیاری کنید.

    کاشت ریحان در مزارع و زمین‌‌های وسیع نسبت به گلدان و باغچه پیچیده‌‌تر بوده و نیاز به تخصص لازم دارد. با این حال جهت آشنایی با چگونگی پرورش ریحان در مزرعه، فرایند آن را در سه مرحله کاشت، داشت و برداشت توضیح می‌‌دهیم.

    پیشنهاد می کنیم این مطلب را حتماً مطالعه کنید : کارامبولا خواص و فواید این میوه شگفت انگیز

    با توجه به منطقه جغرافیایی و شرایط اقلیمی، زمان کاشت متغیر خواهد بود ولی معمولاً اواسط فروردین تا اواخر خرداد فرایند کاشت ریحان انجام می‌‌شود. تکثیر این سبزی را به شکل نشاء و بذر می‌‌توان انجام داد اما اغلب ریحان را به صورت بذر می‌‌کارند. ابتدا زمین را با خاکی مناسب و حاصل‌‌خیز آماده می‌‌کنند. خاک هوموسی سبک با زهکشی صحیح، برای کاشت سبزی ریحان لازم است که البته با اضافه کردن کودهای حیوانی و کمپوست آن را تقویت می‌‌کنند. کاشت این سبزی به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌‌پذیرد.

  • گیاه کراسولا خرفه ایی
  • در روش مستقیم پس از آماده‌‌سازی زمین، بذرها را در ردیف‌‌های منظم می‌‌کارند اما در شیوه غیر مستقیم ابتدا بذرها در خزانه و زیر پلاستیک کاشته می‌‌شوند. خزانه قطعه زمینی در کشاورزی است که بذر بعضی گیاهان را در آنجا پرورش داده و پس از سبز شدن به مکان دیگری منتقل می‌‌کنند. برای کاشت سبزی ریحان در خزانه معمولاً ۱۰ تا ۲۰ گرم بذر برای هر متر مربع زمین کافی به نظر می‌‌رسد. در هنگام پرورش بذر در خزانه، همواره باید آبیاری به شکل منظم انجام گرفته و زمین نیز از علف‌‌های هرز پاک گردد. تقریباً پس از گذشت ۵ الی ۶ هفته گیاه در حدود ۶ تا ۱۰ سانتی‌‌متر رشد خواهد کرد که در این زمان نشاء‌‌ها را به زمین اصلی منتقل می‌‌کنند.

    ریحان گیاهی است که جهت محصول‌‌دهی مطلوب نیاز به آبیاری منظم دارد. پس از کاشت این سبزی رسیدگی به زمین و وجین علف‌‌های هرز به طور مرتب صورت پذیرد. آبیاری بسته به شرایط زمین و آب و هوایی و … متفاوت است ولی به طور معمول در مزرعه هر ۶ یا ۷ روز عمل آبیاری برای گیاه انجام می‌‌گیرد. یکی از عوامل اصلی کاهش کمیت و کیفیت محصول در مزارع رویش علف‌‌های هرز است. البته آبیاری زمین قبل از کاشت محصول و شخم زدن و از بین بردن علف‌‌های هرز بهترین روش محسوب می‌‌شود.

    پس از کاشت ریحان، علف هرزی که سلامت این محصول را تهدید می‌‌کند، گیاه انگلی سس نام دارد. این آفت به رنگ زرد یا نارنجی بوده که با چسبیدن به گیاه ریحان مانع از رشد مطلوب آن شده و اجازه سبز شدن را به گیاه نمی‌‌دهد. تهیه بذر مناسب و با کیفیت قبل از کاشت و جمع‌‌آوری و استفاده از آفت‌‌کش شیمیایی پس از کاشت از روش‌‌های مقابله با آفت سس هستند.

    زمان برداشت ریحان نیز به شرایط اقلیمی و نوع پرورش گیاه وابسته است که در حالت عادی دو تا سه مرتبه می‌‌توان برداشت محصول داشت. به عنوان مثال در شرایط مناسب اولین برداشت را در اوایل تیر و دومی را در اوایل شهریور انجام می‌‌دهند. برداشت سوم این سبزی نیز در اواخر مهر و قبل از شروع فصل سرما خواهد بود. البته برای رویش مجدد گیاه در هنگام برداشت اول و دوم باید دقت کرد که ریحان از فاصله ۶ تا ۸ سانتی‌‌متری زمین برداشت شود. ناگفته نماند که در برخی مناطق به دلیل شرایط آب و هوایی خاص فقط یکبار برداشت صورت می‌‌گیرد و در همان بار اول پس از کاشت گیاه را با بوته از خاک جدا می‌‌کنند.

    در این مقاله از پروماگ به گیاه ریحان و خواص آن پرداخته شد و سپس چگونگی کاشت ریحان و پرورش آن مورد بررسی قرار گرفت. از آنجایی که بسیاری از افراد علاقه به کاشت این سبزی در محیط زندگی خود دارند، نحوه کاشت ریحان در گلدان و باغچه نیز توضیح داده شد. در آپارتمان‌‌ها که معمولاً فضای کافی برای ایجاد باغچه یافت نمی‌‌شود، پرورش سبزی در گلدان تنها راه حل ممکن است که از این جهت کاشت ریحان می‌‌تواند انتخاب خوبی باشد. زیرا این گیاه در صورت مراقبت صحیح، به خوبی در گلدان رشد کرده و محصول می‌‌دهد. اگر علاقمند به کاشت سبزیجات هستید با پرورش این سبزی معطر علاوه بر مصرف آن به همراه غذا، از فواید و خواص دارویی آن نیز بهره‌‌مند خواهید شد.

     

    از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما در مجله پروماگ بودید از شما سپاسگزاریم. مطالب بعدی درباره کاشت انواع دیگر سبزی را نیز برای شما آماده کرده و به زودی منتشر خواهیم کرد.

    سلام وقت بخیر توی گلدان بذر ریحان کاشتم تا حدود 5-6 سانتی متر هم سبز شدن و خیلی عالی بودن ولی بتدریج شروع کردن به خشک شدن و الان فقط چند تا ساقه مونده به چه دلیل این اتفاق افتاده نور خیلی خوبی دارن و ابیاری هم مرتب بوده در مورد بذر شاهی هم این اتفاق افتاد میشه راهنمایی کنید به چه دلیل ساقه ها خشک شدن و چه کاری انجام بدم که دوباره این اتفاق نیوفتد؟

    سلام وقت شما هم بخیر

    کاشت سبزیجات مثل ریحان در گلدان نیازمند رعایت اصولی هست . اول بذر مناسب و مرغوب …دوم خاک عالی …خاک باید ترکیب خاک باغچه و مقداری ماسه و کود حیوانی کاملا پوسیده دقت کنید کاملا پوسیده که به رنگ سیاه دراومده باشه ….این خاک مخلوط بشه و تو گلدانی که ارتفاع حدود ۱۵ تا ۲۰ سانت داشته باشه با رعایت زهکش مناسب کف گلدان ریخته بشه …بعد بذرها پاشیده بشه و به اندازه ارتفاع بدر خاک کمی روی بذر ریخته بشه نباید عمیق کاشته باشن بذرها و نباید البته سطحی باشن که نور بهشون بخوره ….گلدان رو جای نیم سایه قرار بدید و خاک مرتب مرطوب باشه تا بذرها سبز بشن …. بعد از سبز شدن بذرها کم کم گلدان رو به نور تند تر منتقل کنید یادتون باشه باید مراقب آبیاریتون باشید خاک رطوبت نسبی داشته باشه …کمی که بزرگ شدن نکته مهم اینجاست که باید کم کنید از تعداد بوته ها تا ی تعداد بوته با فاصله مناسب داشته باشید که خیلی راحت رشد کنن و باعث درهم پیچیدگی و نهایت خراب شدن نهال ها نشه … یعنی نهال ریحان رو باید از گلدون اصلی دربیارید و با فاصله توی گلدون دیگه بکارید

    کاشت ریحان سبز در باغچه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    همه ی ما در شرایط مختلف زندگی، استرس را تجربه کرده ایم. استرس نوعی فشار روانی ست که اگر به مدت طولانی بر ما غالب

    خشم یک احساس طبیعی است که در همه‌ی افراد، اعم از بزرگسال و کودک وجود دارد. خشم احساسی است که نباید آن را سرکوب کرد،

    خانواده اولین نهاد اجتماعی کودک است. کودک اولین ها را در بستر خانوادگی که شما برایش تدارک دیده اید، تجربه خواهد کرد. اگر به عنوان

    کارل گوستاو یونگ ، روان پزشک سوئیسی، اولین کسی بود که به مفهوم درونگرایی و برونگرایی در انسان پرداخت. اصطلاح شخصیت درونگرا و شخصیت برونگرا

    معمولاً در بسیاری از روزها، غروب آفتاب را در مکانی نزدیک به محل زندگی خود تجربه می‌کنیم و در زیبایی‌های مجذوب‌کننده‌اش غرق می‌شویم. غروب آفتاب،

    درباره ی مدیریت مالی چه می دانید؟ مدیریت مالی، ارزشمند ترین فاکتوری ست که برای امینت و آسودگی خیال حائز اهمیت است. اگر فکر می

     

    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجله پروماگ می باشد و از شما که با ذکر منبع مطالب ما را به اشتراک می گذارید سپاسگزاریم. 2019-1398

    23 بهمن 1397

     

    ریحان یکی از بهترین گیاهان خوراکی محسوب می شود و علاوه بر عطر و طعم عالی که به صورت تازه خوری دارد، می توانید آن را در مدل های مختلف سالاد، شربت، اسموتی و غیره استفاده کنید.

    این گیاه در فصل های مختلف وجود دارد و به لطف گلخانه های امروزی محدودیت زمانی برای خرید ریحان و دیگر سبزی های خوراکی دیده نمی شود.

    کاشت ریحان سبز در باغچه

    اگر از دوستداران ریحان خوش طعم و عطر هستید، دیگر لزومی ندارد برای خرید بسته های کوچک آن تا سبزی فروشی بروید. با کاشت ریحان در گلدان و در فضای داخلی خانه می توان با صرف هزینه کمتر هر روز از این سبزی تازه استفاده کنید. هیچ ریحانی تازه تر از ریحان خانگی خودتان نمی شود.

    ریحان یک سبزی تازه، خوش عطر و خوشمزه است و برای دستور غذایی های مختلف به کار می رود. اگر یک گلدان پر از ریحان داشته باشید می توانید هر هفته یک دسته کوچک ریحان از آن را برداشت کنید. اگر فضای کافی برای پرورش ریحان را ندارید، می توانید گلدان آن را پشت پنجره آشپزخانه قرار دهید و برای ماهها از آن محصول مناسب برداشت کنید.

    ریحان واریته های مختلف دارد و کشت آنها کمی در طعم و عطر متفاوت است، ریحان شیرین یا ریحان Genovese از رایج ترین آنها هستند. یکی از تفاوت های اصلی گیاه ریحان با دیگر سبزی های خوراکی یکساله بودن آن است.

    این گیاه به سرما حساس بوده و می توانید آن را در فصل گرم یا فضای گرم داخل خانه پرورش دهید. پس اگر می خواهید گلدان ریحان را پشت پنجره و در قسمت بیرونی خانه قرار دهید، از ماه اردیبهشت شروع به کار کنید.

    کاشت ریحان در گلدان به راحتی انجام می شود. این گیاه نیاز به خاک با زهکشی خوب دارد و باید در مکان روشن و آفتابگیر قرار گیرد. تکثیر ریحان از طریق بذر به سادگی انجام می شود و بذرها سریع جوانه می زنند. ریحان به سرما حساسیت زیادی دارد، پس اگر می خواهید نشای این گیاه را از فضای داخلی به باغچه ببرید و درون زمین بکارید، دمای صبح زود را در نظر بگیرد. برای انتقال جوانه و نشای این گیاه درجه حرارت باید حداقل 21 درجه سانتی گراد باشد.

    علاوه بر کاشت بذر گیاه ریحان، قلمه این گیاه هم درون آب به راحتی ریشه دار می شود. یک شاخه 10 سانتی متری که هنوز گل نداده است را انتخاب کنید و درون آب قرار دهید. ریشه ها در عرض یک هفته ظاهر می شوند و بعد از آنکه مشاهده کردید ریشه ها به میزان کافی رشد کرده اند، می توانید قلمه ریحان را مستقیما به گلدان یا باغچه منتقل کنید.

    ریحان در خاک با زهکش مناسب، مرطوب و اسیدیته خنثی بهترین رشد را دارد. می توانید کمی کمپوست غنی را در ابتدای فصل به خاک اضافه کنید ولی نیاز به تعویض خاک نیست. اگر خاک بسیار غنی از مواد مغذی باشد، ریحان کمی از شدت طعم خود را از دست می دهد.

    رشد ریحان در محیط گرم یا 6 ساعت آفتاب در روز بهتر انجام می شود. برای آبیاری گلدان به سطح خاک دست بزنید و زمانی که حس کردید سطح خاک خشک است، آبیاری را انجام دهید. بهتر است آبیاری از قسمت طوقه گیاه انجام شود.

    رشد ریحان با توجه به واریته آن بین 30 تا 60 سانتی متر ممکن است. اگر می خواهید برای کاشت ریحان در گلدان بهتر اسن از واریته های کوچک و کوتاهتر استفاده کنید تا محدودتی فاصله کمتری با هم داشته باشند.

    رشد گیاه ریحان در کنار دیگر گیاهان خوراکی و سبزی هایی مانند جعفری و گوجه فرنگی مشکلی ایجاد نمی کند و نیاز نوری و آب یکسانی دارد. برخی اعتقاد دارند طعم گوجه فرنگی زمانی که در کنار ریحان کاشته شود، بهتر است.

    برای برداشت این گیاه، برگها را جدا کنید. هم می توانید به اندازه نیاز خود برگهای ریحان را جدا کنید و هم می توانید قسمتی از شاخه را بردارید. دقت کنید که برای برش زدن ساقه، از قسمت بالایی دو برگ بزرگ برش را انجام دهید. هر چه برداشت بیشتر باشد، فرم گرد و انبوه گیاه بیشتر می شود.

    بهتر است برداشت ریحان را قبل از گل دادن آن انجام دهید. اگر هم فرصت برداشت برگها را ندارید، قسمت های گلدار گیاه را جدا کنید. گلهای این گیاه هم خوراکی هستند ولی اگر گلها را بکنید، گیاه انرژی خود را بیشتر روی رشد برگهای خوش طعم خود متمرکز می کند.

    کاشت ریحان سبز در باغچه

    زمانی که می خواهید شاخه ریحان را ببرید، فراموش نکنید که نهایت تا دو سوم کل گیاه پیش بروید تا بتواند به رشد خود ادامه دهد.

    16184 بازدید

    0 نظر

    23 بهمن 1397

    ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    اگر تمایل به کاشت بذر سبزیجات در باغچه حیاط خود را دارید و میخواهید از سبزیجات ارگانیک باغچه خود استفاده کنید توصیه می کنیم مقاله زیر را بخوانید تا با آموزش کاشت بذر سبزیجات در باغچه آشنا شوید.

    برای مطالعه بیشتر در مورد بذر انواع سبزیجات به مقاله بذر سبزیجات ، از خرید بذر تا پرورش سبزی مراجعه نمایید.

     

     

    کاشت ریحان سبز در باغچه

    همانطور که میدانید ما در فروشگاه روکالبا به فروش اینترنتی بذر سبزیجات ارگانیک و بذر گل و گیاه در تهران مشغول هستیم و در ویدئو زیر آموزش کاشت بذر ریحان در گلدان را برای شما عزیزان تهیه کرده ایم همچنین برای دیدن دیگر ویدئو های آموزش تصویری کاشت بذر سبزیجات در باغچه میتوانید به لینک های پایین مراجعه نمایید.

     

    برای جلوگیری از آفت زدن گیاهان هر از چند گاهی باید مقداری آب را با الکل مخلوط کنیم و به جای سم، روی سبزی‌ها بپاشیم. حتی اگر سبزیجات ما مورد حمله شته‌ها هم قرار گرفته باشند با این کار، آنها از بین می‌روند. از طرف دیگر، چون طی مراحل رشد از هیچ سمی هم استفاده نمی‌کنیم، سبزیجات کاملا ارگانیک (طبیعی) هستند.

    البته راه‌های زیادی برای پیشگیری از آفت‌زدگی گیاهان وجود دارد؛ مثلا می‌توانیم یک گلدان گیاه جعفری یا همیشه‌بهار را کنار گلدان سبزیجات خود بگذاریم. با این روش تا ۶۰ درصد از بیمار شدن گیاه و حمله شته‌ها کاسته می‌شود. حتی پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که موزیک هم می‌تواند تاثیر به سزایی بر سلامت گیاهان و جلوگیری از برخی آفت‌های آنها داشته باشد.

    سلام
    لطفا بذر رو خیس نکنید
    من خیس کردم چسبید و تمام خراب شد.
    خشک بپاشید و آب بدید.

    سلام وقت بخیر. شما درست میفرمایید. بذر بعضی از سبزیجات نیازی نیست خیس خورده شوند هماهنگ ریحان و نعناع، اورگانو و…، ولی بعضی هم نیاز دارند همانند فلفل و بادمجان و…

    میشه بی زحمت مشخص کنید از بذرهای صیفی جات و سبزی ها کدام گروه باید خیس بشوند یا نشوند.

    بذرهای خیار ،فلفل، گوجه فرنگی، بادمجان، کدو و…

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    وب‌ سایت

    دیدگاه

    فروشگاه آنلاین بذر و محصولات کشاورزی واردکننده بذرهای کمیاب و خاص از کمپانی روکالبا اسپانیا دارای گواهی استاندارد از اروپا.
    شما میتوانید انواع بذر گیاهان زینتی ، سبزیجات و صیفیجات ، بذر چمن و درختان زینتی و همچنین انواع کود را با مناسبترین قیمت و اطمینان خاطر تهیه نمایید.

    آدرس فروشگاه: میرداماد بعد از بانک مرکزی کوچه حصاری پاساژ راز مغازه شماره ۲ فروشگاه روکالبا

    تلفن : ۰۲۱۲۲۲۲۵۲۳۱

    موبایل: 09194122530

    **زمان پاسخگویی : 10 الی 17 همه روزه به غیر از روزهای تعطیل**

     

     

     

    کاشت ریحان سبز در باغچه
    کاشت ریحان سبز در باغچه
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *