کاشت داشت برداشت سرخارگل

دوره مقدماتی php
کاشت داشت برداشت سرخارگل
کاشت داشت برداشت سرخارگل

Echinaceae purpurea

سرخارگل گیاهی است علفی ، چندساله و از خانواده Asteracaeae. ارتفاع این گیاه بسته به محل رویش بین 80 تا 150 سانتیمتر می باشد .از ریزوم کوتاه ریشه های بسیاری منشعب می شوند.ریشه های این گیاه مستقیم و کمو بیش منشعب و رنگ آن قهوهای تیره تا سفید مات است . ساقه این گیاه قائم ، مستقیم، به رنگ سبز روشن و یا حتی قرمز رنگ، پوشیده از کرکهای زبر و دارای انشعابهای فراوانی می باشد . برگها پهن، نیزه ای ویا بیضوی شکل ودر هر دو طرف پوشیده از کرکهای زبر و خشن می باشند . گلها مخروطی شکل و در انتهای ساقه های اصلی و فرعی پدیدار می شوند .

با توجه به اينكه اين گياه چند ساله مي‌باشد، لذا استفـاده از نـهاده‌هاي دامي بسيارحائز اهميـت مي‌باشد. الف : کود هاي دامي : مصرف مقدار 30-20 تن در هكتار كود دامي گاوي كاملا” پوسيده در فصل پائيز بسيار ضروري است. ب : کود هاي شيميايي : مصرف نهاده هاي شيميايي حتما” بايد بر اساس آناليز خاك تنظيم شده، لذا بطور معمول مي‌توان از مقادير ذيل استفاده گردد. 1- اكسيد فسفر 50-80 kg/hec. در فصل بهار قبل از كشت . 2- اكسيد پتاس 50-70 kg/hec. در فصل بهار قبل از كشت . 3- ازت 40-60 kg/hec در فصل بهار قبل از كشت . در سالهاي بعد قبل از وجين علفهاي هرز و در فصل بهار مصرف 50-30 كيلو گرم در هكتار ازت نتيجه مطلوبي را بهمراه خواهد داشت. آماده سازي خاك در فصل پائيز پس از توزيع نهاده هاي دامي اقدام به شخم با عمق 35-25 سانتيمتر نموده و در اوايل بهار سله شكني تسطيح وجمع آوري سنگهاي احتمالي ضروري است. توجه : نظر به فوريت كشت، انتخاب زميني كه در فصل پائيز در آن كود دامي پوسيده پخش شده باشد و از نظر منابع فسفر و پتاس در حد مطلوبي باشد بسيار حائز اهميت است.

روش کار در کشت غیر مستقیم:

الف :آماده سازي بستر خزانه :

کاشت داشت برداشت سرخارگل

دوره مقدماتی php

بستر مناسب جهت كشت بذر سرخارگل ؛خاكي كاملآ هوموسي ميباشد كه حتي الامكان عاري از علفهاي هرز بوده و به عمق 15 سانتيمتر تهيه گردد ، ضمنآ قبل از عمليات كشت مي بايست سطح بستر خزانه بمنظور تراكم مطلوبتر خاك ؛ غلطك مناسبي زده شود .

مراحل داشت : آبياري منظم ، وجين علفهاي هرزو برگردان كردن خاك بين رديفها جهت تهويه نتايج مطلوبي در عملكرد خواهد داشت.

مراحل برداشت : الف : چنانچه هدف برداشت پیکر رویشی باشد در بهار در مرحله گلدهی کامل پیکر رویشی از ارتفاع 15 تا 20 سانتیمتری سطح زمین برداشت می شوند.بلافاصله پس از برداشت می بایست نسبت به آبیاری و توزیع کود ازته سرک اقدام نمود . با این روش امکان برداشت 2 تا 3 چین (بسته به اقلیم منطقه رویش ) در سال وجود دارد .ب: چنانچه هدف برداشت ریشه باشد در بهار سال دوم نسبت به جمع آوری پیکر رویشی (در شروع مرحله گلدهی ) اقدام نموده و سپس در پاییز همان سال نسبت به جمع آوری ریشه ها اقدام می نماییم .ریشه ها پس برداشت توسط آب جاری شسته شده و در دمای 50 تا 45 درجه سانتیگراد خشک می گردد

نام انگلیسی:

Purple coneflower

نام علمی:

Echanacea purpurea

خانواده:

کاشت داشت برداشت سرخارگل

Asteraceae

 

مقدمه

گونه‌های مختلف سرخارگل گیاهانی هستند که در گذشته نزد بومیان آمریکایی  از اهمیت فراوانی برخوردار بوده‌اند.آن‌ها از این گیاهان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند مار گزیدگی، بیماری‌های دهان ودندان، معالجه انواع مسمومیت‌ها، بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش،مخملک، سفلیس و مالاریا استفاده می‌کردند.

نام جنس اکیناسه از کلمه یونانی اکینو به معنی خارپشت گرفته شده که نشان دهنده خاردار بودن گل‌های این گیاه می‌باشد. این نام برای اولین بار، اواخر سال1700 توسط کنرادمانخ گیاه شناس معروف آلمانی به این گیاه اطلاق شد.

نسخ پزشکی بجا مانده از مردم بومی امریکا بین سال‌های 1850 تا 1900 نشان می‌دهد که سرخار گل از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی نزد آن‌ها بوده است. به طوری که مردم قبیله چینی از سرخارگل برای معالجه زخم‌های دهان و لثه، مردم قبیله چوکتانز برای مداوای سرفه و سوءهاضمه، اهالی قبیله کراو برای درمان سرماخوردگی ،دندان درد و قولنج، مردم قبیله داوار برای معالجه سوزاک، بوکیان قبیله اوماها برای معالجه بیماری‌های عفونی و بالاخره مردم قبیله هیداستا به   بیماری‌های عفونی و بالاخره مردم قبیله هیداستا به بیماری‌های عفونی و بالاخره مردم قبیله هیداستا به عنوان ماده‌ای تقویت کننده استفاده می‌کردند.

در 50 سال اخیر تحقیقات زیادی روی خواص تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن توسط گونه‌های مختلف سرخارگل، متمرکز شده است. بیشترین مطالعه و تحقیقات در این زمینه بر روی گونه پورپورآ انجام شده است. در حال حاضر در اکثر منابع معتبر از پیکر رویشی گونه‌های پورپورآ، آنگوستی فولیا و پالیدا و همچنین از ریشه‌های هر یک از گونه‌های مذکور به عنوان دارو یاد شده و خواص درمانی آنها به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. مصرف گونه پالیدا در صنایع داروسازی از دو گونه دیگر کمتر است.

مواد موثره موجود در ریشه و پیکر رویشی گ.نه‌های مختلف سرخارگل خاصیت ضد قارچ، ضد باکتری و ضد ویروسی داشته و از آن‌ها داروهای پیشگیری کننده و همچنین معالجه کننده سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی تهیه می‌شود. مواد موثره گونه‌های مختلف سرخارگل همچنین با افزایش تولید ایمونوگلوبولین ج در خون سبب تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شوند. از مواد موثره گیاه سرخار گل (گونه پورپورآ)توسط مولف، دارویی با نام تجاری ایمونوفین برای استفاده در صنعت پرورش طیور تهیه و به بازار دارویی  کشور عرضه شده است. مصرف این دارو(به مقدار یک لیتر در1000لیترآب) سبب تقویت سیستم ایمنی بدن طیور شده و از ابتلای آنها به بیماری‌های عفونی، قارچی و ویروسی به شدت جلوگیری می‌کند.

گونه‌های مختلف سرخارگل در بعضی کشورهای اروپایی و آمریکایی به عنوان گیاهان زینتی در پارک‌ها و باغ‌ها کشت می‌شوند.

سرخارگل در فلور گیاهی کشور ما وجود نداشته و بذر آن (گونه پورپورآ) برای اولین بار در سال1372 توسط مولف به ایران وارد شده و نام سرخارگل برای آن انتخاب گردیده است.هم اکنون این گیاه در سطوح وسیعی در برخی نقاط کشور کشت می‌شود.

مشخصات گیاه

گونه‌های مختلف سر خار گل، گیاهانی علفی و چند ساله هستند. این گیاهان متعلق به تیره کاسنی (گل ستاره‌ای‌ها) بوده و منشاء آن‌ها شمال آمریکا گزارش شده است. این گیاهان در شمال رودخانه میسوری آمریکا به صورت خودرو می‌رویند.

گونه آنگوستی فولیا و پالیدا از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی به یکدیگر دارند.

در حالیکه شباهت گونه پورپورآبا دو گونه مذکور کمتر است.

برخی از مشخصات گیاه شناسی گونه‌های مختلف سر خارگل

اندام گیاه

گونه پورپورآ

گونه آنگوستی فولیا

گونه پالیدا

ارتفاع بوته

80تا 150سانتی متر

40تا60سانتی متر

60تا 90 سانتی متر

ریشه

ریشه مستقیم است و به طور عمیق در خاک فرو می‌رود، ریشه دارای انشعاب‌های فراوانی است. رنگ ریشه بین سرخ تا سفید مات متغیر است. ریشه دارای ریزوم کوتاهی است که در قسمت فوقانی آن جوانه‌های رویشی قرر گرفته‌اند.ریشه کم وبیش معطر است.

کاشت داشت برداشت سرخارگل

ریشه مستقیم و به طور عمیق در خاک فرو می‌رود. انشعاب‌های ریشه از گونه پورپورآکمتر است.ریشه معطر می‌باشد.

مشابه ریشه گونه آنگوستی فولیا می‌باشد ولی از آن کمی ضخیم‌تر است.

ساقه

استوانه‌ای، مستقیم و محکم است.ساقه دارای انشعاب‌های فراوانی است. رنگ ساقه سبز و یا گاهی به علت وجود آنتوسیانین ها به رنگ آبی یا قرمز مشاهده می‌شود. ساقه پوشیده از کرک‌های زبر است. قسمت تحتانی ساقه ضخیم، تو خالی و فاقد کرک است. اواخر دوره رویش(پاییز) انتهای ساقه پهن و کم وبیش توخالی می‌شود.

ساقه مستقیم، ساده و بدون انشعاب است. هنگام گلدهی ساقه ضخیم و توخالی می‌شود.

ساقه مستقیم و معمولا” ساده است. دارای انشعاب‌های کمی (در حدود دو تا سه انشعاب) است. به لحاظ داشتن آنتوسیانین ها ساقه معمولا” رنگی است. ساقه پوشیده از کرک است و در مرحله گلدهی زخیم،چوبی و توخالی می‌شود.

برگ

برگ پهن، کم وبیش نیزه‌ای یا بیضوی شکل و به ندرت دندانه دار است. هر دو سطح برگ پوشیده از کرک‌های زبر و خشن است. رنگ برگ سبز تیره و سطح آن ناصاف است. برگ‌های پایینی نسبت به برگ‌های بالایی دمبرگ بلندتری دارند. طول برگ‌های پایینی 25 تا35 و عرض آن‌ها 7 تا 12 سانتی متر است. برگ‌های بالایی از نظر اندازه از برگ‌های پایینی کوچک‌ترند و ناحیه میانی برگ کمی خمیده است.

برگ طویل،نیزه‌ای یا طویل و بیضوی است. هر دو سطح برگ کرکدار است. رنگ برگ سبز تیره است. برگ‌های پایینی نسبت به برگ‌های بالاییدمبرگ بلندتری دارند. طول برگ‌های پایینی15 تا30 و عرض آن‌ها 1تا5/1 سانتی متر است. برگ‌های بالایی کوچک‌ترند و طول آنها5/0 تا 5/1 سانتی متر است. ناحیه میانی برگ کمی خمیده است.

برگ طویل، نیزه‌ای و یا طویل و بیضوی است. هر دو سطح برگ سبز تیره است. طول برگ‌های پایینی 15 تا30 و عرض آن‌ها 1 تا5/3 سانتی متر می‌باشد. برگ‌های بالایی کوچک‌ترند و طول آن‌ها 4 تا 14 و عرض آن‌ها 1 تا 5/1 سانتی متر می‌باشد. ناحیه میانی برگ کمی خمیده است.

  • درمان تيروييد پرکار در کودکان
  • گل

    گل فنجانی شکل بوده و در انتهای ساقه‌های اصلی و فرعی ظاهر می‌شوند. گلچه های زبانه‌ای بلند و به طول 4 تا6 و عرض آن‌ها 5/0 تا6/0 سانتی متر است. انتهای گلچه های زبانه‌ای بنفش تیره یا ارغوانی است. گل‌ها از خرداد تا شهریور ظاهر می‌شوند.

    گل فنجانی شکل بوده و در انتهای ساقه اصلی ظاهر می‌شوند. گلچه های زبانه‌ای کشیده به طول 2 تا 5/3 و عرض 3/0 تا 8/0 سانتی متر است. انتهای گلچه های زبانه‌ای کمی خمیده و به طرف پایین است. رنگ گلچه های زبانه‌ای بنفش است. گل‌ها از خرداد تا شهریور ظاهر می‌شوند.

    گل فنجانی شکل بوده و در انتهای ساقه‌های اصلی و فرعی ظاهر می‌شوند. گلچه های زبانه‌ای بلند و به طول 4 تا9 و به عرض 5/0 تا 8/0 سانتی متر است. انتهای گلچه های زبانه‌ای به شدت به طرف پایین خمیده است. رنگ گلچه های زبانه‌ای بنفش است. گل‌ها از خرداد تا شهریور ظاهر می‌شوند.

    میوه

    میوه فندقه و چهار وجهی است. ضخامت قسمت فوقانی 2 تا 5/2 میلی متر است . قسمت انتهای میوه خاکستری با خطوط قهوه‌ای است. وزن هزار دانه 8/3 تا 5/4 گرم است.

    میوه فندقه و چهار وجهی است.ضخامت قسمت میانی 3 تا 4 میلی متر و قسمت فوقانی آن2 تا 5/2 میلی متر است. در قسمت انتهای میوه دارای پاپوسهای بلند به طول 1 میلی متر و به رنگ قهوه‌ای است. رنگ میوه خاکستری مایل به قهوه‌ای تیره است.

    تمام اختصاصات میوه شبیه گونه آنگوستی فولیا می‌باشد و فقط از حیث ابعاد میوه گونه پالیدا پهن‌تر است.

    پیکر رویشی و ریشه این گیاهان حاوی مواد موثره ارزشمندی هستند. این مواد از نظر شیمیایی به گروه‌های مختلفی تعلق دارند. مهم‌ترین این ترکیب‌ها اسید کافئیک و مشتقات آن ،ترکیب‌های آلکیل آمیدی،پلی ساکارید ها و اسانس‌ها می‌باشند. مشتقات اسید کافئیک مانند اسید شیکوریک و اکیناکوزید در ریشه و پیکر رویشی گونه‌های مختلف سرخار گل وجود دارند. وجود اسید شیکوریک به مقدار زیادی در ریشه و پیکر رویشی گونه پورپورآ گزارش شده است. در ارقام اصلاح شده گونه پورپورآ، مقدار اسید شیکوریک به 5/4 درصد نیز می‌رسد. مقدار اکیناکوزید که از مشتقات دیگر اسید کافئیک می‌باشد، در ریشه دو گونه آنگوستی فولیا و پالیدا بیش از گونه پورپورآ گزارش شده است.

    پیکر رویشی و ریشه هر سه گونه سرخار گل حاوی ترکیب‌های آلکیل آمیدی است. تحقیقات نشان می‌دهد که مقدار و تنوع این ترکیب‌های در گونه پورپورآ بیش از د. گونه دیگر است. تا کنون11 ترکیب مختلف آلکیل آمیدی در پیکر رویشی و ریشه گونه پورپورآ شناسایی شده که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از ایزوبوتیل آمید، متیل بوتیل آمید، و 2-متیل بوتیل آمید. پلی ساکاریدها نیز از ترکیب‌های دیگری هستند که در اندام‌های هوایی گونه‌های مختلف سرخارگل وجود دارند. از بین پلی ساکاریدها مقدار اکیناسئین و اکینولون در دو گونه آنگوستی فولیا و پالیدا بیش از گونه پورپورآ است.

    کاشت داشت برداشت سرخارگل

    در ریشه هر سه گونه مذکور اسانس وجود دارد. مقدار اسانس در ریشه گونه پورپورآ2/0 درصد و در پیکر رویشی (در مرحله گلدهی)1/0 تا6/0 درصد است. مقدار اسانس در ریشه و پیکر رویشی گونه آنگوستی فولیا 1/0 درصد گزارش شده است.

    مقدار اسانس در ریشه گونه پالیدا بیشتر از گونه‌های دیگر بوده و بین 2/0 تا2 درصد گزارش شده است. مهم‌ترین ترکیب‌های اسانس گونه‌های مختلف سرخارگل (اعم از اسانس ریشه یا پیکر رویشی)را هومولن،کاریوفیلن و اکسید کاریوفیلن تشکیل می‌دهد.

    ریشه و پیکر رویشی گونه‌های مختلف سرخارگل همچنین حاوی فلاونوئید،پلی استیلن و آلکالوئید می‌باشد. در پیکر رویشی این گیاهان وجود مقادیری از آلکالوئید پبرولیزیدین (مانند توسیلاگین و ایزوتوسیلاگین ) گزارش شده است.

    نیازهای اکولوژیکی

    بذور گونه‌های مختلف سرخارگل در دمای 18 تا26 درجه سانتی گراد سبز می‌شوند. رطوبت کافی نقش مهمی در سبز شدن بذرهای سرخارگل دارد. هرسه گونه سرخارگل در طول رویش به نور و هوای نسبتا گرم نیاز دارند. البته گونه‌هایی که به اروپا منتقل شده و کشت می‌شوند، به سرما مقاوم شده‌اند. به عنوان مثال ریشه گونه پورپورآ در زمستان دمای زیر صفر (تا30-درجه سانتی گراد)را به خوبی تحمل می‌کند. با این حال کشت گونه‌های مختلف سرخارگل در مناطق سرد و مرطوب مناسب نبوده و علاوه بر تاثیر منفی در رشد و نمو گیاه سبب کاهش کمیت و کیفیت مواد موثره آنها می‌شود.

    نیاز آبی گونه‌های آنگوستی فولیا و پالیدا متوسط است ولی نیاز آبی پورپورآبیش از دوگونه مذکور می‌باشد. چنانچه مقدار و پراکنش بارندگی سالانه مناسب باشد (300تا800 میلی متر) می‌توان این گیاهان را به صورت دیم کشت نمود. آبیاری مناسب گیاهان (به خصوص گونه پورپورآ) در مناطقی که میزان بارندگی مناسب نباشد،ضرورت دارد. آبیاری منظم و به موقع نقش مهمی در افزایش عملکرد محصول و همچنین افزایش مقدار مواد موثرا آن‌ها دارد.

    هر سه گونه سرخارگل به شرایط خاک یکسان نیاز دارند. خاک‌هایی با بافت متوسط، ضخامت زیاد،حاوی ترکیب‌های هوموسیو همچنین ازت کافی برای کشت گونه‌های مختلف سرخارگل توصیه می‌شود. ترکیب‌های آهکی نیز نقش مهمی در افزایش عملکرد ریشه و پیکر رویشی این گیاهان دارد.

    گزارش‌های متعددی در رابطه با«پی اچ » مناسب خاک برای کشت گونه‌های مختلف سرخارگل وجود دارد.

    در نیوزلند«پی اچ» برای گونه پورپورآو پالیدا5/5 تا 5/6 ولی برای گونه آنگوستی فولیا 5/7 گزارش شده است.

    تناوب کشت

    گونه‌های مختلف سرخارگل دو تا سه و حتی چهار سال در یک زمین باقی مانده و قابل برداشت هستند. از این رو باید با گیاهانی به تناوب کشت شوند که نه تنها زمین را از مواد و عناصر غذایی تهی نکرده بلکه از دوره رویشی کوتاهی نیز برخوردار باشند تا پس از برداشت فرصت کافی برای آماده سازی زمین وجود داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد، غلات گیاهان مناسبی برای تناوب کاشت با گونه‌های مختلف سرخارگل هستند. چرا که پس از برداشت آن‌ها زمین از کیفیت مناسبی برای کاشت سرخارگل برخوردار می‌باشند.

    مواد و عناصر غذایی مورد نیاز

    گونه‌های مختلف سرخارگل (به خصوص گونه پورپورآ)از گیاهانی هستند که در طول رویش به مواد و عناصر غذایی کافی نیاز دارند. کشت این گیاهان در خاک‌های فقیر و نامناسب علاوه بر کاهش عملکرد ریشه و پیکر رویشی موجب کاهش کمیت و کیفیت مواد موثره آن‌ها نیز می‌گردد. تحققات انجام شده روی گونه پالیدا نشان می‌دهد، اگرچه افزایش ازت در خاک سبب افزایش عملکرد ریشه در این گونه می‌شود ولی به طور بارزی موجب کاهش مقدار اکینوزید آن می‌گردد.

    هنگام آماده ساختن زمین، افزودن مواد و عتاصر غذایی مورد نیاز گیاه به خاک ضرورت دارد. اضافه کردن مقدار 30 تن در هکتار کودهای حیوانی قبل از کشت و افزودن این کودها به گیاهانی که با سرخارگل به تناوب کشت می‌شوند، در بهبود رشد و افزایش عملکرد محصول موثر است. از سال دوم رویش نیز، اضافه کردن مواد و عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان بر اساس وضعیت خاک، به خصوص ازت به صورت سرک علاوه بر بهبود رشد ونمو، عملکرد پیکر رویشی و ریشه، موجب بهبود کمیت و کیفیت مواد موثره گونه‌های سرخارگل می‌گردد. محققین معتقدند ازت، فسفر و پتاس باید به ترتیب به نسبت‌های 1:1:2 در اختیار گونه‌های مختلف سرخارگل قرار داده شوند.

    آماده سازی خاک

    فصل پاییز، پس از برداشت گیاهانی که با گونه‌های مختلف گیاه سرخارگل به تناوب کشت شده‌اند، می‌بایست کودهای حیوانی و شیمیایی مورد نیاز به خاک اضافه شده و سپس شخم مناسبی (به عمق 35 سانتی متر) زده شود. اوائل بهار و قبل از کاشت نیز کلوخ‌ها شکسته و پس از تسطیح باید بستر خاک را برای کشت آماده نمود.

    تاریخ و فواصل کاشت

    زمان مناسب برای کاشت مستقیم بذر در زمین اصلی اواخر پاییز است. بذرها در ردیف‌هایی به فاصله 40تا50 سانتی متر کشت می‌شوند. عمق کاشت بذر گونه‌های سرخارگل باید یک تا دو سانتی متر باشد.

    اواخر پاییز(آذر) زمان مناسبی برای کاشت بذر در خزانه هوای آزاد و اوائل اسفند ماه نیز زمان مناسب برای کشت بذر در خزانه زیر پلاستیک است.

    در محیط خزانه (اعم از خزانه هوای آزاد یا زیر پلاستیک) بذرها در ردیف‌هایی به فاصله 20 تا 35 سانتی متری کشت می‌شوند. عمق کشت بذر باید5/1 تا 2 سانتی متر باشد.

    فاصله ردیف‌های کشت نشاء (حاصل از خزانه) در زمین اصلی 40 تا 50 سانتی متر و فاصله دو بوته روی ردیف نیز 25 تا 30 سانتی متر مناسب می‌باشد.

    زمان مناسب برای تکثیر رویشی سرخارگل فصل پاییز(اوائل مهر) یا اوائل بهار (اواسط اردیبهشت) می‌باشد. در تکثیر رویشی فاصله مناسب برای انتقال بوته‌ها به زمین اصلی 40 تا 60 سانتی متر و فاصله دو بوته در طول ردیف 25 تا 30 سانتی متر می‌باشد.

    روش کاشت

    سرخارگل را می‌توان به وسیله بذر و یا از طریق رویشی تکثیر کرد.

    بذرهای تازه برداشت شده سرخارگل از دوره خواب فیزیولوژِک برخوردارند، از این رو چند هفته پس از برداشت، بذرها برای کشت مناسب خواهند شد. اگرچه بذر گونه پورپورآ در مقایسه با دو گونه دیگر از قوه رویشی مناسب‌تری برخوردار است ولی تیمار چینه سرمایی به مدت یک تا چهار هفته در دمای صفر تا پنج درجه سانتی گراد سبب افزایش قوه رویشی بذر این گیاه می‌شود. بذرهای گونه آنگوستی فولیا در مقایسه با سایر گونه‌ها به دوره طولانی‌تر سرمادهی (3 تا 12هفته) نیازمند است.

    کشت توسط بذر به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌گیرد.

    کشت مستقیم :در این روش بذرها را در زمان مناسب و به صورت ردیفی در زمین اصلی کشت می‌کنند. از آنجا که رشد اولیه این گیاهان بسیار کند است و بذرها برای سبز شدن به مقدار زیادی رطوبت نیاز دارند، لذا از این روش به ندرت استفاده می‌شود.

    کشت غیرمستقیم: در این روش بذور را در خزانه هوای آزاد و یا خزانه زیر پلاستیک (که بستر آن‌ها برای کشت کاملا” آماده شده است) کشت می‌کنند.در خزانه برای هر متر مربع به پنج گرم بذر با کیفیت مناسب نیاز است. بذرها با آبیاری منظم و وجین علف‌های هرز سطح خزانه پس از 10تا14 روز سبز می‌شوند. هنگامی که نشاءها چهار تا شش برگی شدند، می‌توان آن‌ها را به زمین اصلی منتقل کرد. انتقال نشاءها درمساحت های کوچک با دست و در سطوح وسیع کشت توسط ماشین نشاءکار انجام می‌گیرد. آبیاری نشاءها پس از انتقال به زمین اصلی ضروری است.

     

    تکثیر رویشی: تکثیر رویشی از طریق تقسیم بوته انجام می‌گیرد. در این روش بوته‌های دو یا سه ساله سالم و عاری از هر گونه آلودگی را انتخاب کرده و از خاک خارج می‌کنند. هربوته را برحسب اندازه آن به پنج تا ده قسمت تقسیم و سپس آن‌ها را در زمین اصلی کشت می‌کنند. هر قطعه ریشه باید حداقل دارای یک جوانه رویشی باشد.از آنجا که این روش وقت گیر بوده و هزینه زیادی نیز در بر دارد، لذا در مواقع ضروری و در سطح کوچک کشت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    در بعضی از کشورها برای تکثیر گونه پورپورآ از روش ریزازدیادی استفاده می‌شود.

     

    مراقبت و نگهداری

    آبیاری منظم و وجین علف‌های هرز نقش مهمی در رشد و نمو گونه‌های مختلف سرخارگل دارد. علف‌های هرز را می‌توان به صورت مکانیکی با دست (در سطوح کوچک کشت و یا در سطح خزانه) و یا توسط کولتیواتور (در سطوح وسیع کشت) وجین کرد.

    با استفاده از علف کش‌های شیمیایی مانند ترباسیل، پندیمتالین و اوریزالین می‌توان به صورت پیش رویشی علف‌های هرز سرخارگل را کنترل کرد.

    اگرچه آفت یا بیماری خاصی روی گونه‌های سرخارگل گزارش نشده است، ولی بعضی آفات و بیماری‌ها می‌توانند صدماتی را در طول رویش گیاهان به محصول وارد کنند.

    شته‌ها (متعلق به زی خانواده آفیدینه، جنس آفیس) مانند شته سبز هلو می‌تواند خساراتی را به گونه‌های مختلف سرخارگل وارد کند. این شته توسط خرطوم خود از شیره گیاه تغذیه کرده و گیاه میزبان به شدت ضعیف می‌شود و عوارض مختلفی مانند زردی، پیچیدگی برگ‌ها و ریزش گل و میوه را به وجود می‌آورد. این آفت این آفت روی برگ‌ها و سایر اندام‌های گیاه میزبان از خود مایع چسبناک و شیرینی به نام عسلک ترشح می‌کند. عسلک در واقع مدفوع شته است که بیش از 60 درصد آن را مواد قندی تشکیل می‌دهد. عسلک ها محیط مناسبی را برای تکثیر قارچ‌های ساپروفیت به وجود می‌آورند. با حذف علف‌های هرز میزبان شته و با استفاده از کفشدوزک‌های هفت نقطه‌ای و زنبورهای پارازیتوئید می‌توان این آفت را کنترل کرد. با استفاده از سموم مناسب مانند پریمور، و سایر سموم فسفره مانند اکامت و متاسیستوکس (5/1در هزار) می‌توان جمعیت شته‌ها را نیز کنترل کرد.

    سفیدک سطحی یا پودری از بیماری‌هایی است که در آن قارچ عامل سفیدک به صورت لکه‌های سفید رنگی در سطح ساقه و برگ ظاهر شده و اواخر فصل به صورت لکه‌های قهوه‌ای دیده می‌شود. این بیماری موجب پوک شدن دانه‌های گیاهان آلوده می‌گردد. با استفاده از عملیات به زراعی و همچنین استفاده از برخی سموم شیمیایی مناسب می‌توان این بیماری را کنترل کرد.

    گونه‌های مختلف جنس فوزاریم نیز باعث ایجاد پوسیدگی گونه‌های مختلف سرخارگل می‌شوند. این قارچ‌ها موجب پوسیده شدن طوقه بوته‌ها گردیده و میسیلیوم آن‌ها د محل فساد کاملا” نمایان است. برخی گونه‌های فوزاریوم، باترشح مواد شیمیایی خاصی، سبب بروز هیپرتروفی در بوته می‌گردند. بوته‌های جوان بر اثر حمله این قارچ‌ها از بین می‌روند.

    برگ‌های بالایی بوته‌های سرخارگل در صورت ابتلا به این بیماری خشک شده و پس از مدتی می‌افتند. برگ‌های پایینی نیز به مرور پوسیده و زرد رنگ شده و در نهایت خشک می‌شوند.

    رعایت نکات زیر در کنترل این بیماری‌ها بسیار موثر است.

    الف) استفاده از بذرهای سالم و عاری از هرگونه آلودگی

    ب) تیمار بذرها با قارچ کش‌های مرکوریک مانند آگروسان یا هگزاسان به مقدار دو گرم برای هر کیلوگرم بذر

    ج) عدم کشت سرخارگل در زمین‌های آلوده به عوامل بیماریزای قارچی حداقل به مدت دو تا سه سال

    د) انجام شخم عمیق در تابستان (امکان ابتلای گیاه را به بیماری کاهش می‌دهد).

    برداشت محصول

    روش و زمان برداشت اندام‌های مختلف گونه‌های سرخارگل بستگی به زمان کاشت، سن گیاه، روش و هدف کاشت دارد.

    مناسب زمان برای برداشت پیکر رویشی سرخارگل مرحله گلدهی کامل است. چرا که در این مرحله محصول از مناسب‌ترین کمیت و کیفیت مواد موثره برخوردار می‌باشد.

    احتمال گلدهی گیاهانی که در فصل بهار کشت شده باشند، با توجه به شرایط اقلیمی محل کشت، کم است. ولی در صورت گلدهی، امکان برداشت پیکر رویشی وجود دارد. بدیهی است چنانچه گیاهان زودتر کشت شده باشند، احتمال گلدهی آن‌ها در سال اول زیادتر بوده و محصول قابل برداشت خواهد بود. به طور کلی، از آنجا که میزان محصول پیکر رویشی در سال اول رویش اقتصادی نیست، توصیه می‌شود برداشت محصول از سال دوم رویش به بعدصورت گیرد. پیکر رویشی گیاهان در یک مرحله و در سطوح کوچک با دست (توسط داس) و در سطوح وسیع کشت با ماشین‌های مخصوص برداشت می‌شوند.

    ریشه گونه ههی سرخارگل را نیز می‌توان در سال دوم و ترجیحا” در سال سوم برداشت کرد. از آنجا که رشد و نمو گونه پورپورآ در مقایسه با سایر گونه‌ها سریع‌تر است، لذا در شرایط اقلیمی مناسب می‌توان ریشه گیاهان را در سال دوم برداشت نمود.

    زمان مناسب برای برداشت ریشه گونه‌های مختلف سرخارگل فصل پاییز و اواخر دوره رویشی گیاهان (مهر و آبان) می‌باشد. پس از برداشت پیکر رویشی و ریشه گیاهان بلافاصله باید آن‌ها را خشک کرد. از آنجا که ریشه‌ها به گل ولای آلوده می‌باشند، لذا می‌بایست پس از اینکه به قطعات مناسبی (سه تا شش قطعه) تقسیم شدند، توسط آب جاری شسته شده و بلافاصله خشک شوند. خیساندن ریشه‌ها و یا قرار دادن آن‌ها برای مدتی در آب موجب خارج شدن مواد موثره ریشه و حل شدن آن‌ها در آب شده و از کیفیت دارویی ریشه‌ها به شدت کاسته می‌شود.

    پیکر رویشی و ریشه گونه‌های سرخارگل را می‌توان در سایه و یا با استفاده از خشک کن‌های الکتریکی خشک کرد. خشک کردن اندام‌های مورد نظر گیاهان در نور مستقیم آفتاب مناسب نمی‌باشد، زیرا نور سبب تجزیه مواد موثره آنها می‌شود.

    خشک کردن محصول در دمای مناسب نقش مهمی در حفظ کیفیت مواد موثره آن‌ها دارد. تحقیقات انجام شده روی ریشه گونه پورپورآ نشان  می‌دهد چنانچه برای خشک کردن از دمای بیش از 40 درجه سانتی گراد استفاده شود، از مقدار اسید شیکوریک و همچنین ترکیب‌های آلکیل آمیدی آن به شدت کاسته می‌شود.

    به هر حال دمای مناسب برای خشک کردن پیکر رویشی و ریشه گونه‌های سرخارگل 40 تا 45 درجه سانتی گراد گزارش شده است.

    ریشه‌های خشک شده سرخارگل به شدت جاذب رطوبت می‌باشند. از این رو آن‌ها را پس از بسته بندی باید در مکان کاملا” خشک نگهداری نمود.

    میزان عملکرد رویشی خشک گونه پورپورآ از سال دوم رویش سه تا پنج تن و میزان عملکرد ریشه خشک 5/1 تا 5/2 تن در هکتار می‌باشد.

    عملکرد محصول در دو گونه آنگوستی فولیا و پالیدا، معمولا” 40تا60 درصد کمتر از کونه پورپورآ می‌باشد.

    توليد و فروش انواع نشا گياهان دارویی توسط شرکت زرین گیاه، توانایی تولید نشاء انواع گیاهان دارویی را داریم.

    تولید طبق نیاز و سلیقه شما. بصورت ریشه لخت، کیسه ای، گلدانی و …

    تماس با بخش فروش شرکت زرین گیاه 09147297295 ( تهیه نشاء و قلمه )

     

    برای آگاهی از جزئیات یا خرید هر محصول بر روی آن کلیک کنید.

    مجموعه پاورپوینت آماده رشته کشاورزی

    آشنایی با پرورش گل گلخانه ای

    کاملترین مجموعه کاشت زعفران

    جامع ترین و کاملترین آموزش آبیاری تحت فشار و قطره ای

    آموزش پرورش خیار گلخانه ای

    آموزش کاشت گوجه

    آموزش کاشت خربزه

    پرورش و نگهداری گل و گیاهان زینتی

    توليد و فروش انواع نشا گياهان دارویی توسط شرکت زرین گیاه، توانایی تولید نشاء انواع گیاهان دارویی را داریم، طبق نیاز و سلیقه شما. بصورت ریشه لخت، کیسه ای، گلدانی و …

    پرفروش ترین نشاء گیاهان دارویی. برای خرید یا آشنایی با هر کدام بر روی آن کلیک کنید یا

    با شرکت زرین گیاه تماس بگیرید 09147297295 ( تهیه نشاء و قلمه )

    شرکت تعاونی زرین گیاه ارومیه آماده دریافت سفارش شما جهت تولید نشا انواع گیاهان دارویی می باشد.

    شرکت تعاونی زرین گیاه ارومیه بر پايه دانش فني روز و تجربه چندين ساله در عرصه تولید نشا گياهان دارويي توانسته است تا با توليد کيفي انواع نشا گیاهان دارویی گامي بزرگ در نهادينه کردن فرهنگ جايگزيني روش هاي کشت سنتي با کشاورزي مدرن روز جهان بردارد. لذا از متقاضیان عزیز تقاضا می گردد نسبت به دادن سفارش با شرکت تعاونی زرین گیاه ارومیه تماس گرفته و جهت هماهنگی بیشتر اعلام آمادگی فرمایند. شرکت تعاونی زرین گیاه ارومیه بعد از عقد قرارداد، در هر میزانی توانایی تولید نشاءهای گیاهان دارویی مانند نعناع فلفلی، مریم گلی دارویی، بادرنجبویه، آویشن باغی، سرخارگل، سنبل الطیب، خار مریم، زوفا، به لیمو و بسیاری از گیاهان دارویی دیگر را دارا می باشد.

    برای ورود به سایت اینترنتی اختصاصی شرکت تعاونی زرین گیاه ارومیه بر روی همین متن کلیک کنید.

    لطفاً برای اطلاع از قیمت به روز نشاء گیاهان دارویی با شرکت تعاونی زرین گیاه ارومیه تماس بگیرید.

    لیست بعضی از نشاء های تولیدی شرکت زرین گیاه ( توانایی تولید نشاء انواع گیاهان دارویی را داریم )

    ردیف

    نوع نشاء تولیدی

    روش تکثیر

    نام انگلیسی

    نام علمی

    قیمت (تومان)

    1

    اسطوخودوس

    بذر

    Lavender

    Lavandula officinalis

    قیمتهای به روز و روزانه در خود سایت اینترنتی اختصاصی شرکت تعاونی زرین گیاه ارومیه وجود دارد. لطفاً برای ورود به سایت اینترنتی اختصاصی شرکت تعاونی زرین گیاه ارومیه بر روی همین متن کلیک کنید

    2

    گل راعی

    بذر

    St. John̕ s wort

    Hypericum perforatum

    3

    بادرنجبویه

    بذر

    Balm

    Melissa officinalis

    4

    زوفا

    بذر

    Hyssop

    Hyssopus officinalis L.

    5

    شیشا

    بذر

    Tansy

    Tanacetum vulgare L.

    6

    مریم گلی

    بذر

    sage

    Salvia officinalis

    7

    آویشن باغی

    بذر

    Thyme

    Thymus vulgaris

    8

    سرخارگل

    بذر

    Purple coneflowers

    Echinanaceae purpurea

    9

    آرتیشو

    بذر

    Artickoke

    Cynara scolymus

    10

    خار مریم

    بذر

    Holy thistle

    Silybum marianum

    11

    سنبل الطیب

    بذر

    valerian

    Valeriana officinalis

    12

    گاو زبان ایرانی

    بذر

    viper̕ s bugloss

    Echium amoenum

    13

    به لیمو

    قلمه

    Lippia

    Lippia citriodora

    14

    ریزوم نعناع فلفلی

    ریزوم

    Pepper mint

    Menthea piperita

     

    آماده دریافت سفارش شما جهت تولید نشاء انواع گیاهان دارویی هستیم.

    برای ورود به سایت اینترنتی اختصاصی شرکت تعاونی زرین گیاه ارومیه بر روی همین متن کلیک کنید.

    لطفاً برای اطلاع از قیمت به روز نشاء گیاهان دارویی با شرکت تعاونی زرین گیاه ارومیه تماس بگیرید.

    كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به سايت گل و گياه ميباشد

    © www.gologiah.ir 2009-2019


    برای افزایش چشمگیر در برداشت و عملکرد، یک قانون مثلثی وجود دارد و آن این است که با انتخاب یک کود مناسب و مصرف آن کود در زمان مناسب و برای زراعتی مناسب می توانید براحتی به برداشت چشمگیری دست پیدا کنید.

    مشاورین ما در این راه در کنار شما هستند.

    مهمترین نکته در یک برداشت موفق و عالی بعد از خاک و آب، انتخاب یک بذر مناسب می باشد
    پس سعی کنید هزینه های سنگین کاشت داشت و برداشت را روی یک بذر مطمئن انجام دهید.

    مشاورین ما برای انتخاب یک بذر مناسب در کنار شما هستند.

    هنگام خرید سم به تاریخ انقضا و دامنه استفاده از سم‌ دقت کنید و مهمتر اینکه با توجه به زمان برداشت محصول، به دوره کارنس و یا همان ماندگاری سم در گیاه نیز توجه فرمایید.
    توصیه میکنیم با استفاده از بذر خوب و کنترل به موقع، از سمپاشی های اضافی و غیر ضرور جلوگیری کنید.

    برای داشتن یک مزرعه خوب، نیازمند ابزار و ادوات هستیم
    انتخاب یک ابزار خوب و با کیفیت در پیشرفت و راندمان کاری بسیار مهم و کلیدی است
    در صورت تردید در انتخاب، مشاورین گروه کشاورزی آنلاین با توجه به نیاز شما ابزاری با کیفیت را به شما معرفی خواهند کرد.

    در مرحله اول با تهیه بذرهای مرغوب و کودهای مخصوص گل و گیاه که صرفا برای این محصولات ساخته شده اند با تماس با ما و مشاوره گرفتن از کارشناسان این شرکت می توانید از
    تمامی مراحل تکثیر و نگهداری آن ها مطلع شوید.

    کاشت داشت برداشت سرخارگل

    بهترین راه برای داشتن یک زندگی سالم و تولید محصولات ارگانیک روی آوردن به مصرف محصولات بیولوژیک می باشد که باعث آلودگی محیط زیست و محصول نمیگردد و همچنین عاری از هرگونه باقیمانده سم می باشد.

    با خرید این محصولات آینده فرزندانمان را تضمین کنیم

    باغبانی برای کودکان در سنین مختلف فواید زیادی دارد. محققان باغبانی را روش مناسبی برای فراگیری مسئولیت پذیری، فراگیری طبیعی صبر و شکیبایی ، تحریک خلاقیت در کودکان و در عین حال یک سرگرمی مفرح عنوان کردند.

    نکته مهم:     
    اکثر بذرهای خانگی از بذرهای درجه دوم بسته بندی می شوند و به همین دلیل قیمت پایینی نیز دارند و در اکثر دنیا بعنوان هابی و یا سرگرمی نامیده می شوند چنانچه به دنبال بذر با کیفیت هستید از بذرهای اورجینال و یا باز شده از بسته های اورجینال استفاده کنید.

    حاوی 6 گرم بذر

    بذر داخل پاکت بذری استاندارد با قوه نامه 95٪ می باشد.

    سرخارگل گیاهی 2 ساله، علفی و مقاوم به سرما و خشکی است. 

    زمان کاشت این گیاه اواسط اسفند تا نیمه فروردین می باشد و در تابستان گل می دهد.

    معرفی سرخارگلسرخارگل گیاهی است علفی ، چندساله و از خانواده Asteracaeae. ارتفاع این گیاه بسته به محل رویش بین 80 تا 150 سانتیمتر می باشد .از ریزوم کوتاه ریشه های بسیاری منشعب می شوند.ریشه های این گیاه مستقیم و کمو بیش منشعب و رنگ آن قهوهای تیره تا سفید مات است . ساقه این گیاه قایم، مستقیم، به رنگ سبز روشن و یا حتی قرمز رنگ، پوشیده از کرکهای زبر و دارای انشعابهای فراوانی می باشد . برگها پهن، نیزه ای ویا بیضوی شکل ودر هر دو طرف پوشیده از کرکهای زبر و خشن می باشند . گلها مخروطی شکل و در انتهای ساقه های اصلی و فرعی پدیدار می شوند .نحوه کاشت بذر سرخارگلساده ترین ترکیب خاک مناسب برای کاشت بذر اکثر گلهای فصلی و زینتی  :خاک باغچه ۶۰ درصد – ماسه ۲۰ درصد – کود حیوانی ۲۰ درصد این موارد با هم خوب ترکیب شود.اگر قصد کاشت زیاد و تولید این گل را دارید بهتر است در زمین یک کرت با این ترکیب خاک آماده کنید ، سطح خاک را خوب صاف کنید قبل از پاشیدن بذرها سطح خاک را خوب آب بدهید و بعد بذرها را روی خاک بپاشید سپس بهتر است روی آن حدود نیم سانت کود دامی کاملا پوسیده سرند شده بریزید و مجدد با آبپاش آب بدهید.اما اگر مقدار کمی از این بذر را تهیه کردید و برای باغچه خود و یا به مقدار چندتا گلدان میخواهید پرورش بدهید از این روش زیر استفاده کنید.در این روش خزانه شما باید کوچک باشد.ابتدا یک سبد پلاستیکی میوه یا گلدانی با دهانه بزرگ ولی عمق کم تهیه کنید.گلدان و یا سبد را از خاکی که در بالا ترکیب آن گفته شد پر کنید و خاک را خوب آب بدهید تا خاک نشست خود را بکند. حالا بذرها را روی سطح خاک بپاشید سپس حدود نیم سانت روی بذرها کود دامی کاملا پوسیده سرند شده بریزید و مجدد به آرامی با آبپاش آب بدهید.اگر کود دامی در دسترس شما نبود میتوانید از ورمی کومپوست استفاده نمایید و اگرم هر دو اینها در دسترس نبود از همان خاکی که ترکیب کردین برای روی بذرها استفاده نمایید ( اما بهتر است از کود دامی استفاده کنید تا جوانه ها به خوبی رشد کرده و قوی شوند) حتما کود دامی ای که استفاده میکند چند ساله، کهنه، پوسیده، خشک و سرند شده باشد. به هیچ عنوان از کود دامی تازه استفاده نکنید.بعداز اینکه جوانه های گیاه مورد نظر به حدود ۵ تا ۸ سانت رسیدند آنها را از خزانه در آورده و در جای اصلی بکارید.برخی ها بذر را روی محلی که مورد نظرشان هست میپاشند تا همان جا سبز بشود اما این روش درست نیست دلیلش این است که زمان بذر پاشی بذرها نامنظم روی زمین میافتند و وقتی سبز میشوند خیلی از آنها ممکن است کنار هم سبز بشن اما زمانی که بذرهارو درون خزانه بکارید بعد میتوانید به صورت منظم بوته های این گل را به هر طریقی و به هر فاصله ای که میخواهید بکارید.در صورت عدم موفقیت در خرید آنلاین و یا تمایل به خرید تلفنی و یا همکاری، می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.۰۱۷۳۲۱۲۰۴۸۰-۸۱  ۰۹۱۲۰۹۷۹۸۹۲

    چرا خرید از فروشگاه اینترنتی کشاورزی آنلاین؟ ۱- تخصصی ترین و بزرگترین فروشگاه آنلاین کشاورزی در سطح کشور ۲- طراحی بسیار ساده و کاربرپسند ۳- سریع ترین سیستم خرید آنلاین با دریافت کمترین اطلاعات نسبت به رقبا ۴- دارا بودن پایگاهی ثابت همراه با مجوزهای لازم ۵- برخورداری از مشاوره رایگان کارشناسان جهت خریدی دقیق تر ۶- ارسال رایگان کالا به درب منزل ۷- ارائه مقالات علمی و کارآمد ۸- دارا بودن چندین خط ثابت و همراه برای پشتیبانی در ساعات اداری و غیر اداری ۹- قابلیت خرید از طریق کامپیوتر، لپ تاب،تبلت و موبایل ۱۰- فروش محصولاتی خاص و با کیفیت از معتبرترین کمپانی های معروف دنیا ۱۱- وجود تیمی مجرب در مجموعه کشاورزی آنلاین، متشکل از افراد کارآزموده در زمینه های کشاورزی، بازرگانی، کامپیوتر و گرافیک و در نهایت فروشگاه اینترنتی کشاورزی انلاین سعی می نماید محصولاتی را به شما عرضه نماید که تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد محصول شما داشته و هزینه های شما را کاهش دهد. پس برای پیش رو بودن و متفاوت بودن همین الان اقدام کنیدچرا که ما میخواهیم شما به خریدتان افتخار کنید.

    شماره حساب جهت خرید کارت به کارت
    حساب شرکت زیما گیتی خاک آب
    6104337914384753
    لطفا پس از واریز مراتب را به یکی از شماره های نامبرده اطلاع دهید.
    ۰۱۷۹۱۰۱۱۱۵۹ ساعت ۸:۰۰ صبح الی 15:00 بعد از ظهر
    ۰۹۱۲۰۹۷۹۸۹۲ ساعت ۴ بعد از ظهر الی ۱۱ شب

    داراب- برداشت برخی از گیاهان دارویی چون «سرخارگل» در شهرستان داراب فارس آغاز شد.

    معاون باغبانی اداره جهاد کشاورزی شهرستان داراب در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: داراب به لحاظ برخورداری از پتانسیل های کاملا مناسب، یکی از مناطق مستعد در زمینه کشت و توسعه گیاهان دارویی بوده که با آغاز نیمه فصل پاییز برداشت برخی از گیاهان دارویی چون «سرخارگل» در این شهرستان آغاز شده است.

    علی صوابگر افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر، کاهش منابع آبی و تغییر الگوی کشت در شهرستان، توسعه کشت گیاهان دارویی رو به افزایش است به همین دلیل بیش از پنج هکتار از ارضی آبی شهرستان زیر کشت گیاه سرخارگل رفته است.

    وی در خصوص شرایط کشت این گیاه گفت: این گیاه به نور فراوان نیاز داشته و در انواع خاکهای سبک و متوسط، رشد کرده و خشکی را به خوبی تحمل می کند.

    این کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان داراب تکثیر این بذر را بوسیله بذر و نشاء بعد از رفع یخبندان در اسفندماه اعلام کرده و افزود: در هر هکتار متوسط ۶۰ تا ۷۰ هزار نشاء کشت می شود و متوسط برداشت از هر هکتار ۴ الی ۵ تن محصول خشک است که هر کیلو بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار ریال به فروش می رسد.

    کاشت داشت برداشت سرخارگل

    صوابگر کاربرد این گیاه دارویی را مقابله با عفونت ها و تقویت سیستم ایمنی بدن عنوان کرد و گفت: این گیاه غیر از موارد ذکر شده برای درمان مارگزیدگی، بیماریهای لثه و دهان، سرماخوردگی، برونشیت و ضد سرطان نیز توصیه می شود .

    وی از مهمترین مشکلات گیاهان دارویی در شهرستان داراب را بی ثباتی خرید و فروش و همچنین عدم تحقیقات لازم در خصوص کشت انواع گیاهان دارویی در این منطقه اعلام کرد.

    در شهرستان داراب بیش از ۶۰ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد، که سالیانه بیش از ۱۵ میلیارد ریال عاید کشاورزان دارابی می شود.

    All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

    به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

    سرخارگل با نام علمی (Echinacea purpurea ) گیاهی است علفی ، چندساله و از خانواده Asteracaeae و متعلق به تیره کاسنی می باشد.ساقه این گیاه مستقیم، به رنگ سبز و قرمز رنگ، پوشیده از کرکهای زبر می باشد . برگها پهن، نیزه ای وبیضوی شکل ودر هر دو طرف پوشیده از کرکهای زبرمی باشند . بطور کلی سرخارگل یکی از مهمترین گیاهان دارویی است که در صنایع داروسازی بیشتر کشورهای توسعه یافته بکار می رود.

    سرخارگل با نام علمی (Echinacea purpurea ) گیاهی است علفی ، چندساله و از خانواده Asteracaeae و متعلق به تیره کاسنی می باشد.ساقه این گیاه مستقیم، به رنگ سبز و یا قرمز، پوشیده از کرکهای زبر می باشد . برگها پهن، نیزه ای وبیضوی شکل ودر هر دو طرف پوشیده از کرکهای زبرمی باشند . بطور کلی سرخارگل یکی از مهمترین گیاهان دارویی است که در صنایع داروسازی بیشتر کشورهای توسعه یافته بکار می رود.

    کاشت و تکثیر  گیاه سرخارگل معمولاً به دو طریق انجام می‌شود: ۱- کاشت از طریق بذر و یا نشاء. بذرها از اواسط اسفند تا اوایل فروردین در گلخانه پخش می شوند. بوته‌های قوی تر در پاییز به زمین اصلی منتقل می‌شوند. و زمان مناسب جهت انتقال نشاء هاي سرخارگل به زمین اصلی اواسط مرداد تا اواسط  شهريورماه مي باشد.

    ۲- کاشت به روش تقسیم بوته (تکثیر رویشی).در این روش معمولاً از گیاهان 2 یا 3 ساله استفاده می‌شودو در اواسط پاییزبوته از خاک خارج و تقسیم شده و کاشته می‌شوند.

    کاشت داشت برداشت سرخارگل

     بذور گونه‌های مختلف سرخارگل در دمای 18 تا26 درجه سانتی گراد بعد از 10- 14 روز سبز می‌شوند.

    گیاه سرخارگل تا سال چهارم کاشت نیز بازدهی اقتصادی داردبنابراین به مدت 3 یا 4 سال این گیاه را می توان برداشت کرد. 

    در گونه های مختلف سرخارگل، ارتفاع بوته ها بین 40 تا 150 متغییر می باشد.

    رنگ گل های سرخارگل، بنفش و در برخی موارد ارغوانی، صورتی، زرد، قرمز ارغوانی و نارنجی می باشد.

    خاک‌هایی با بافت متوسط،و حاوی هوموس و آهک برای رشد گیاه سرخارگل مفید می باشند. PH مناسب بین 5 الی 6 می باشد. 

     در فصل بهار در مرحله گلدهی،  پیکر رویشی گیاه سرخارگل از ارتفاع 15 تا 20 سانتیمتری سطح زمین برداشت می شوند.بلافاصله پس از برداشت با آبیاری و توزیع کود ازت سرک می توان 2 تا 3 چین در سال از گیاه سرخارگل برداشت کرد.

    سرخارگل برای درمان مار گزیدگی، بیماری‌های دهان ودندان، مسمومیت‌ها، بیماری‌های گوارشی درمان جوش،  آبسه و سرماخوردگی، بیماری ها عفونی ،گلودرد، سرفه،و … بکار می رود.

    نام

    آدرس پست الکترونیکی

    مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

    در میان بیش از دو هزار مطلب آموزشی منتشر شده در زراعت یار جستجو کنید …

    


    سبد خرید من

    سبد خرید شما خالی است!

    کاشت داشت برداشت سرخارگل

    در خبرنامه بذرام مشترک شوید تا آخرین محصولات و اطلاعیه ها برای شما ارسال شود.

    ‘ + data.message + ‘

    خطای اتصال. لطفا دوباره امتحان کنید.

    آموزش ثبت نام و خريد از سايت بذرام

    جهت ارتباط از طریق تلگرام با کارشناس فروش کلیک کنید.

    اگر این مطلب مفید است، شاید یکی از دوستان شما نیز به آن احتیاج داشته باشد. آن را به اشتراک بگذارید.

    مشاوره : سوالی دارید؟ (کلیک کنید)

    فکس :(+98) 911 4747 707

    بذرام در لغت به معنی جای خرم و با طراوت است. در
    بذرام یک اصل بسیار مهم وجود دارد، اینکه باغ، باغچه یا حتی گل آپارتمانی شما حس
    طراوت و شادی را داشته باشد. بدون شک یک گل پژمرده یا گیاه ناسالم آراسته و زیبا
    نخواهد بود. در بذرام بذر سبزیجات، بذر
    صیفی جات و بذر درختان میوه عرضه می‌شود تا با تولید محصولات کشاورزی سالم،
    سلامتی جسمی خود و خانواده‌تان را تضمین کنید. همچنین کاشت بذر گیاهان دارویی که سبب افزایش سطح سلامتی خواهد شد. اما در
    فضای سبز همیشه کاشت انواع گل و چمن ضروری است. لذا بذر چمن و بذر گل در
    فروشگاه بذرام عرضه می‌شود. لوازم باغبانی، کود
    و سموم ارگانیک، انواع خاک و گلدان و دیگر ملزومات
    باغبانی که شاید تهیه آن
    برایتان کمی دشوار باشد، با تنوع و کیفیت بالا در فروشگاه بذرام وجود دارند.

    USDA یا وزارت کشاورزی ایالات متحده یک سازمان در سطح کابینه است که بر صنعت کشاورزی آمریکا نظارت دارد. وظایف وزارت کشاورزی ایالات متحده کمک به کشاورزان با پرداخت یارانه و حمایت از قیمت تولیدات آن هاست و همچنین با بازرسی محصولات کشاوزی سلامت مردم آمریکا را تضمین می کند. تاییدیه گرفتن از این سازمان به مفهوم رعایت تمام استانداردهای صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا است.

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

    طرح تولید مواد آلیاژ ساز غیر آهنی آلیاژ (فانسوی: Alliage) یا هم‌جوشه، مخلوط یا محلول جامد فلزی متشکل از یک فلز اصلی که آن را فلز پایه می‌گویند با یک…

    طرح مونتاژ سیستم های حفاظتی و الکترونیکی احساس نياز جامعه به امنيت، حفاظت، مراقبت های نظارتی و مديريتی، بالا بودن هزينه های كنترل و حفاظت از طريق نيروي انسانی و…

    طرح تولید تخمه و آجیل طعم دار آجیل ها مغزی جات بسیار خوشمزه و مقوی ای هستند که برای سلامت بدن بسیار مفید هستند. آجیل و انواع تخمه بصورت خام…

    کاشت داشت برداشت سرخارگل

    طرح استخراج نفت خام و گاز طبیعی استخراج نفت به مجموعه عملیاتی گفته می‌شود که در طی آن نفت خام به منظور استحصال و بهره‌برداری از آن، به طرق مختلف…

    طرح تولید تربانتین تربانتین (به فرانسوی: Térébenthine) یا روغن تربانتین مایعی است روغنی که از تقطیر انگم انواع درختان کاج بدست می‌آید و مصارف صنعتی و دارویی دارد. ماده آلی…

    سرخارگل (اکیناسه) چند سالیست که در ایران محبوب شده اما گیاه دارویی است که استفاده آن در آمریکای شمالی و اروپا بسیار معمول است و به عنوان دارویی برای بهبود سرماخوردگی فروخته می‌شود.

     

    سرخارگل گیاهی علفی و چند ساله از تیرهٔ کاسنی می‌باشد که ارتفاع آن حداکثر به ۱ تا ۱٫۵ متر می‌رسد. برگ‌های پایین ساقه تخم مرغی تا نیزه‌ای شکل هستند که حداکثر ۳۰ سانتی‌متر طول و ۲۰ سانتی‌متر عرض دارند.

    ساقه از انشعابات فراوانی برخوردار بوده و دارای پرزهای زبر و خشن است. گلها معمولاً به رنگ ارغوانی، صورتی، قرمز ارغوانی، زرد و نارنجی دیده می‌شوند و دیسک مرکز آنها (گلهای لوله‌ای) سبز تیره، قهوه‌ای تیره و سیاه‌رنگ می‌باشد.

     

    گیاهی است دو ساله یا بیشتر با قوام سخت که دارای ریشه‌ای منفرد با چندین شاخه فرعی می‌باشد. شاخه منفرد یا چند گانه، با ارتفاع ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر که برگ‌هایی با اشکال خنجری تا بیضوی با حاشیه‌ای دندانه دار، بصورت متناوب بر روی آن قرار می‌گیرند.در انتهای شاخه‌ها گل منفرد به رنگ بنفش مایل به صورتی قرار دارد.

     

    سرخارگل؛ گیاه بومی آمریکای شمالی است و در اروپا کشت می‌شود. در ایران بصورت کاشته شده یافت می‌شود.

    گیاه و ریش

     

    سرخارگل معمولاً به دو طریق تکثیر می‌شود:

    ۱- تکثیر با بذر.

    بذرها از نیمهٔ دوم اسفند تا نیمهٔ اول فروردین در خزانه یا گلخانه پاشیده شده و با خاک تا عمق حداکثر ۱ سانتی‌متر پوشیده می‌شوند. بذور سرخارگل معمولاً از قوه رویشی پایینی برخوردار هستند و برای جوانه زنی نیازمند رطوبت بالا می‌باشند.

    بوته‌های قوی تر و پرپشت تر در پاییز به زمین اصلی منتقل می‌شوند و سایر بوته‌ها تا بهار سال آینده در گلخانه نگهداری می‌شوند. در طی تحقیقاتی که در منطقهٔ شمال شرق تهران (زردبند) توسط امیدبیگی و همکاران صورت گرفته‌است، ۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد زمان مناسبی برای انتقال نشا عنوان شده‌است.

    ۲- تکثیر به وسیلهٔ تقسیم بوته.

    در این روش معمولاً از گیاهان ۳ ساله استفاده می‌شود. در اواسط پاییز ابتدا شاخ و برگهای اضافی و مزاحم حذف گردیده و سپس بوته از خاک خارج می‌شود. بوته را به چهار تا پنج قسمت که هر کدام دارای مقداری ریشه باشند تقسیم کرده و کشت می‌کنند. ریشه گیاهان تا زمان کاشت بایستی بصورت مرطوب نگهداری شود.

    سرخارگل گیاه کم توقعی است و نیاز زیادی به عملیات کود دهی ندارد ولی اگر در حین داشت بطور ماهیانه آنرا با یک کود متعادل تغذیه کنیم نتیجهٔ بهتری خواهیم گرفت. در مرحله گل دهی کامل پیکره رویشی از ارتفاع ۲۰ سانتی‌متری برداشت می‌گردد. سرخارگل تا سال چهارم دارای بازده اقتصادی می‌باشد

     

    نور مورد نیاز سرخارگل :
    سرخارگل به نور فراوان احتیاج دارد. در نور آفتاب کامل با سایه جزئی بهترین رشد را دارد.

     

    خاکهای سبک (شنی) و متوسط (لومی) بهترین خاک برای سرخارگل می باشد.

     

    این گیاه به سرما مقاوم بوده و تا دمای منفی ۱۰ درجه سانتی گراد را به راحتی تحمل می کند.

    کاشت داشت برداشت سرخارگل

     

    رطوبت متوسط در سبز شدن بذرهای سرخارگل نقش مهمی دارد.

     

    سرخارگل گیاه کم توقعی است و نیاز زیادی به عملیات کود دهی ندارد ولی اگر در حین داشت بطور ماهیانه آن را با یک کود متعادل تغذیه کنیم نتیجهٔ بهتری خواهیم گرفت.

     

    50000-40000 بوته در هكتار بوده و ميزان بذر مورد نياز كاشت: يك كيلوگرم در هكتار میباشد.

    اردبيل، اصفهان، كهكيلويه و بويراحمد، گلستان، مازندران

     

    تمام پیکر این گیاه اعم از ریشه و پیکر رویشی حاوی مواد ارزشمندی از قبیل ترکیبات آلکیل آمیدی، ایزوبوتیل آمید، اسید شیکوریک و … است. همچنین دارای اسانس هم می‌باشد که مهمترین ترکیبات تشکیل دهنده اسانس سرخارگل را هومولن، کاریوفیلن و اکسید کاریوفیلن تشکیل می‌دهند.

     

  • عکس چادری های خوشتیپ
  • بهبود سیستم ایمنی

    کاهش ریسک سرطان

    تسکین درد

    بهبود سلامت روانی

    مبارزه با عفونت ها

    از بین بردن ویروس ها و باکتری ها

    درمان آنفولانزا و سرماخوردگی

    و…

     

    طبق آمار وزارت بهداشت، حدود 3درصد مردم ایران از داروهای گیاهی و 97درصد از داروهای شیمیایی استفاده می کنند. طبق آمار حدود 150 نوع داروی گیاهی و 4200 نوع داروی شیمیایی در بازار ایران موجود است. آمار مصرف گیاهان دارویی در دنیا نشان می دهد که 80درصد از 6میلیارد نفر جمعیت دنیا از داروهای گیاهی استفاده می کنند.

    کاشت داشت برداشت سرخارگل

    صادرات گیاهان دارویی، حالا کم کم به یکی از سودآورترین شاخه های اقتصاد کشاورزی تبدیل می شود. براساس پیش بینی فائو (سازمان جهانی خواربار و کشاورزی) حجم تجارت گیاهان دارویی تا سال 2050 تا 100برابر شده و به 5 هزار میلیارد دلار می رسد. این موضوع در شرایطی رخ می دهد که موضوع درمان بدون عوارض شیمیایی در کشورهای صنعتی جهان به صورت جدی پیگیری می شود.

     

    ظرفیت تولید سالیانه : 700 کیلوگرم نرخ برابری دلار : 16000 تومان مساحت زمین موردنیاز : 10000 مترمربع تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : 1 نفر میزان سرمایه گذاری ثابت : 35 میلیون تومان نرخ بازده داخلی : 39 درصد

     

    اين طرح صرفا به عنوان يک ايده سرمايه گذاري مطرح مي شود. جداول و نمودارها تقريبي است.

    امکان سرمايه گذاري با ظرفيتهاي مختلف و به تبع آن سطح سرمايه گذاري کمتر و بيشتر از ميزان اعلام شده نيز وجود دارد.

    درصورت نياز به تدوين طرح توجيهي مي توانيد با شرکت تماس حاصل فرماييد يا فرم اوليه سفارش طرح را تکميل نمائيد.

    نوشته شده توسط

    طرح احداث جایگاه سوخت CNG

    طرح کشت گیاه پیتایا

    زمینه های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

    درباره مهندسین مشاور پارس رابین

    پارس رابین در سال 1387 با هدف ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری و مشاوره صنعتی به کارآفرینان و سرمایه گذاران تأسیس گردید. ارائه ایده‌های سرمایه گذاری، مطالعه و استراتژی بازار، تدوین طرح‌های توجیهی و امکان سنجی، مشاوره جهت اخذ تسهیلات، تأمین ماشین آلات و اجرای پروژه‌های صنعتی و کشاورزی از جمله فعالیتهایی است که در پارس رابین انجام می‌شوند. در واقع پارس رابین تلاش کرده است تا در همه مراحل مختلف فرآیند سرمایه گذاری از ایده تا اجرا در کنار سرمایه گذاران و کارآفرینان، پشتیبان آنان باشد. حضور در مجامع علمی و تخصصی، اخذ گواهینامه‌های معتبر و انجام پروژه‌های متنوع در زمینه‌های مشاوره‌ای نشان دهنده شایستگی‌های پارس رابین است.

    عضو کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی عضو انجمن شرکتهای مشاور سرمایه گذاری و نظارت طرحها پروانه فنی و مهندسی از وزارت صمت مجوز مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور

    شنبه تا چهارشنبه 8 تا 15 پاسخگوی شما هستیم  

    شماره تماس:  32457300 – 056، 32457004 – 056  

    شماره تماس دفتر تهران: 22895136 – 021، 09124027792 

    شماره هوشمند مشاوره:  9099075642

    ایـطرح را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

    استفاده از مطالب ایطرح فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت مهندسین مشاور پارس رابین (ایطرح) می باشد. 1399-1384©

    ایطرح عاشق ایران و رشد و شکوفایی ایران است.

    سرخارگل (اکیناسه، اکیناشا) یک گیاه دارویی است که استفاده آن در آمریکای شمالی و اروپا بسیار معمول است و به عنوان دارویی برای بهبود سرماخوردگی فروخته می‌شود.

    سرخارگل گیاهی علفی و چند ساله از تیرهٔ کاسنی می‌باشد که ارتفاع آن حداکثر به ۱ تا ۱٫۵ متر می‌رسد. برگ‌های پایین ساقه تخم مرغی تا نیزه‌ای شکل هستند که حداکثر ۳۰ سانتی‌متر طول و ۲۰ سانتی‌متر عرض دارند. ساقه از انشعابات فراوانی برخوردار بوده و دارای پرزهای زبر و خشن است. گل‌ها معمولاً به رنگ ارغوانی، صورتی، قرمز ارغوانی، زرد و نارنجی دیده می‌شوند و دیسک مرکز آن‌ها (گلهای لوله‌ای) سبز تیره، قهوه‌ای تیره و سیاه‌رنگ می‌باشد.

    سرخارگل به نور فراوان احتیاج دارد و خاکهای سبک (شنی) و متوسط (لومی) را تحمل می‌کند. قادر است خشکی را به خوبی تحمل نماید. این گیاه به سرما مقاوم بوده و تا دمای منفی ۱۰ درجه سانتی گراد را به راحتی تحمل می‌کند.

    سرخارگل بومی آمریکای شمالی است ولی امروزه در اکثر نقاط اروپا و آسیا و حتی برخی نقاط ایران هم به‌طور انبوه کشت می‌شود. سرخارگل به صورت خودرو در جلگه‌های شمال شرقی تگزاس، میسوری و میشیگان یافت می‌شود.

    سرخارگل معمولاً به دو طریق تکثیر می‌شود: ۱- تکثیر با بذر. بذرها از نیمهٔ دوم اسفند تا نیمهٔ اول فروردین در خزانه یا گلخانه پاشیده شده و با خاک تا عمق حداکثر ۲ سانتی‌متر پوشیده می‌شوند. بذور سرخارگل معمولاً از قوه رویشی پایینی برخوردار هستند و برای جوانه زنی نیازمند رطوبت بالا می‌باشند. بوته‌های قوی تر و پرپشت تر در پاییز به زمین اصلی منتقل می‌شوند و سایر بوته‌ها تا بهار سال آینده در گلخانه نگهداری می‌شوند. در طی تحقیقاتی که در منطقهٔ شمال شرق تهران (زردبند) توسط امید بیگی و همکاران صورت گرفته‌است، ۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد زمان مناسبی برای انتقال نشا عنوان شده‌است. ۲- تکثیر به وسیلهٔ تقسیم بوته. در این روش معمولاً از گیاهان ۳ ساله استفاده می‌شود. در اواسط پاییز ابتدا شاخ و برگ‌های اضافی و مزاحم حذف گردیده و سپس بوته از خاک خارج می‌شود. بوته را به چهار تا پنج قسمت که هر کدام دارای مقداری ریشه باشند تقسیم کرده و کشت می‌کنند. ریشه گیاهان تا زمان کاشت بایستی به صورت مرطوب نگهداری شود.

    کاشت داشت برداشت سرخارگل

    سرخارگل گیاه کم توقعی است و نیاز زیادی به عملیات کود دهی ندارد ولی اگر در حین داشت به‌طور ماهیانه آن را با یک کود متعادل تغذیه کنیم نتیجهٔ بهتری خواهیم گرفت.

    در مرحله گل دهی کامل پیکره رویشی از ارتفاع ۲۰ سانتی‌متری برداشت می‌گردد. سرخارگل تا سال چهارم دارای بازده اقتصادی می‌باشد.

    تمام پیکر این گیاه اعم از ریشه و پیکر رویشی حاوی مواد ارزشمندی از قبیل ترکیبات آلکیل آمیدی، ایزوبوتیل آمید، اسید شیکوریک و … است. همچنین دارای اسانس هم می‌باشد که مهم‌ترین ترکیبات تشکیل دهنده اسانس سرخارگل را هومولن، کاریوفیلن و اکسید کاریوفیلن تشکیل می‌دهند.

    اثرات فارماکولوژیکی عصاره اکیناسه به چند دسته از مواد موجود در آن شامل آلکامیدها، مشتقات کافئیک اسید، پلی آلکن‌ها، پلی آلکین‌ها و پلی ساکاریدها نسبت داده می‌شود.[۱] این تأثیرات عموماً با تحریک سیستم ایمنی غیراختصاصی صورت می‌گیرد.[۲]
    آرابینوگالاکتان موجود در عصاره این گیاه سبب آزادسازی فاکتورهای TNF-α‏، TNF-β‏ و تولید سایتوکاین‌هایی مانند IL-‎‎۱‎‏، IL-6 و IL-10 به وسیله ماکروفاژها می‌گردد.[۱]
    ترکیبات آمیدی لیپوفیلیک، آلکامیدها و مشتقات کافئیک اسید از جمله شیکوریک اسید موجود در عصاره گیاه سرخارگل سبب افزایش فعالیت فاگوسیتوزی به ویژه در سلول‌های پلی مورفو نوکلئو نوتروفیل گرانولوسیت می‌گردند.[۱][۳]
    مواد مؤثر موجود در این گیاه تحرک سلول‌های دندریتی و فیزیولوژی سلولی مربوط به این فرایند را تحت تأثیر قرار می‌دهد به نحوی که سلول‌های تیمار شده در مقایسه با سلول‌های کنترل به نحو مؤثرتری به گره‌های لنفاوی و طحال مهاجرت می‌نمایند.[۴]
    ترکیبات آلکلیل آمیدی با اثر بر گیرنده‌های کانابینوئیدی-۲ و از طریق مسیرهای پیام‌رسان از جمله cAMP سبب القای رونویسی mRNAفاکتور TNF-α در ماکروفاژهای انسانی می‌شوند.[۵]

    عصاره گیاه اکیناسه خاصیت ضد ویروسی قوی بر علیه ویروس‌های گونه‌های A و B آنفلوآنزای انسانی، پرندگان و همچنین ویروس سینسیشیال تنفسی دارد.[۶][۷]
    عصاره این گیاه با مهار اتصال هماگلوتینین ویروس آنفلوآنزا به گیرنده میزبان و مهار فعالیت نورآمینیدازی ویروس از ورود آن به داخل سلول و ایجاد عفونت جلوگیری و از گسترش آن ممانعت به عمل می‌آورد.[۲][۷] به نظر می‌رسد که عصاره اکیناسه با تحت تأثیر قرار دادن فاکتورهای رونویسی که مسئول رونویسی ژن‌های سایتوکاین‌ها به ویژه کموکاین‌ها هستند در مدولاسیون کموکاین‌ها و سایتوکاین‌ها مؤثر است.[۸][۸][۹]
    با توجه به عدم مشاهده مقاومت ویروسی در نسل‌های بعدی ویروس‌های تیمار شده با عصاره اکیناسه می‌توان انتظار داشت که استفاده مداوم از این عصاره برخلاف داروهای ضد ویروس موجود موجب تولید گونه‌های مقاوم ویروس نگردد.[۶]
    عصاره اکیناسه تأثیر زیادی علیه ویروس‌های درون سلولی ندارد از این رو این عصاره می‌تواند طی تماس‌های اولیه با ویروس اثر خود را اعمال نماید به این معنی که در آغاز و شروع عفونت یا طی انتقال ویروس از سلول‌های آلوده به سلول‌های دیگر می‌تواند بر ویروس اثر کند.[۱۰] بنابراین مصرف این فرآورده به عنوان پیشگیری‌کننده قبل و در ابتدای ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا می‌تواند بیشترین تأثیر خود را داشته باشد.

    مواد مؤثر موجود در عصاره اکیناسه با خاصیت آنتی باکتریال قوی بر باکتری‌هایی مانند Stereptococcus pyogenes, Haemophilus influenzae, Legionella pneumophila و Clostridium difficile که از مهم‌ترین عوامل ایجاد عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی مانند سینوزیت، برونشیت، تونسیلیتیس و پنومونیا هستند، تأثیر می‌گذارند.[۱۱]
    از آنجاییکه آلوده شدن سلول به ویروس‌هایی مانند راینوویروس‌ها، ویروس سینسیشیال تنفسی و ویروس آنفلوآنزا امکان آلوده شدن به باکتری‌های خاصی مانند هموفیلوس آنفلوآنزا و استافیلوکوکوس پنومونیا (و نیز برعکس) را افزایش می‌دهند، عصاره اکیناسه با قابلیت غیرفعال‌سازی ویروس‌ها و باکتری‌ها و جلوگیری از ورود آن‌ها به درون سلول میزبان، از عفونت‌های هم‌زمان ویروسی و باکتریایی جلوگیری می‌نماید.

    بر اساس مطالعه‌ای که در نشریه پزشکی نیو انگلند منتش شده‌است، گیاه اکیناسه برخلاف باور عموم تأثیر معنی داری در پیشگیری از سرماخوردگی یا بهبود علائم آن ندارد، به‌طوری‌که تأثیر آن با دارونما برابری می‌کند.[۱۲]

    البته در بعضی مطالعات اظهار شده‌است که اکیناسه و ترکیبات فعال آن روی سیستم ایمنی فاگوسیتی اثر دارد ولی روی سیستم ایمنی اختصاصی اثر ندارد. اما این مطالعات اغلب از سوی منابع مروج داروهای گیاهی منتشر شده‌اند. امروزه محصولات دارویی اکیناسه برای عفونت‌های باکتریایی، ویروسی، پروتوزوایی و قارچی به کار می‌رود. همچنین به عنوان ماده ضد التهاب و احتمالاً پیشگیری‌کننده مصرف می‌شود. (منبع ۳) اگر چه تعداد زیادی از ترکیبات فعال اکیناسه شناسایی شدند ولی مکانیسم عمل آن ناشناخته است.

    بومیان آمریکا از اوایل قرن ۱۷ میلادی از این گیاه برای درمان مار گزیدگی، بیماری‌های لثه و دهان، سرماخوردگی و … استفاده می‌کرده‌اند. (منبع ۱)

    مطالعات و تجارب علمی متعدد نشان دهنده اثر بخشی گیاه اکیناسه پورپوره آ به عنوان یک محرک ایمنی به دلیل چندین مکانیسم شناخته شده می‌باشد. ۱- فعال کردن عمل فاگوسیتوز و تحریک گرانولوسیتها ۲- افزایش فعالیت متابولیکی و باکتری‌خواری ماکروفاژها ۳- افزایش تولید لمفوکین‌ها توسط لمفوسیت‌ها. شیرابه اندام هوائی گیاه اکیناسه پورپوره‌آ به‌طور چشمگیری درصد عمل فاگوسیتوزی گرانولوسیت‌های انسانی را افزایش داده و فاگوسیتوز ذرات مخمری را در شرایط این ویترو بالابرده است، همچنین بعد از درمان با این گیاه افزایش تولید اینترفرون گزارش شده‌است. فعالیت فارماکولوژیکی گیاه اکیناسه را نمی‌توان تنها به یک ترکیب واحد نسبت داد بلکه گروهی از ترکیبات شامل آلکامیدها، مشتقات اسید کافئیک، پلی‌ساکاریدهاو آلکن‌ها درگیر هستند. اثر محرک ایمنی این گیاه مربوط به آمیدهای لیپو فیلیک، الکامیدها و مشتقات اسید کافئیک است که از طریق تحریک فاگوسیتوز گرانولوسیت‌های چند هسته‌ای انجام می‌شود. پلی‌ساکاریدهای با وزن مولکولی زیاد شامل هتروکسیلان موجب فعال شدن فاگوسیتوز وآرابینوگالاکتان که آزاد شدن عامل نکروزکننده تومورها را سرعت بخشیده نیز در فعالیت تحریک سیستم ایمنی مؤثر هستند، همچنین تولید اینترلوکین -۱ واینترفرون بتا بعد از مصرف خوراکی این گیاه گزارش شده‌است. مطالعات بالینی انجام شده روی این گیاه به شرح زیر است.

    اخیراً ۲۶ بررسی بالینی کنترل شده (۱۸ مورد اتفاقی راندم و ۱۱ مورد به صورت دو سو کور) به صورت سیستماتیک در آلمان به شرح زیر انجام شده‌است.[۱۳] در ۱۹ مورد مطالعه اثر پیشگیری‌کننده یا درمان عفونت‌ها، ۴ مورد اثر کاهش دهنده عوارض جانبی داروهای ضدسرطان و درسه مورد اثر تعدیل‌کننده ایمنی مورد بررسی قرارگرفته‌است. در این بررسی نتیجه گرفته شده که فراورده‌های محتوی گیاه اکیناسه دارای اثر مسلم و قطعی تحریک‌کننده قدرت دفاعی و ایمنی بدن است. ورزش به‌طور کلی عملکرد ایمنی بدن را تحریک می‌کند ولی ورزش سنگین برخی پاسخ‌های ایمنی را مهار می‌کند و سبب افزایش خطر ایجاد عفونت می‌شود. گزارش شده‌است که عصاره اکیناسه تغییرات ایمونولوژیکی ناشی از شرکت در مسابقه دو را به وضوح تنظیم می‌کند. گیاه مهر طلائی هم با داشتن آلکالوئیدهای بربرین، هیدراستین و کانادین دارای اثر بارز وازوکنستریکتور بوده و از داروهای مقوی، ضد تب نوبه‌ای و مدر محسوب می‌گردد. در مراکز گیاه درمانی آمریکای شمالی از این گیاه برای درمان عفونتهای باکتریایی، قارچی و انگلی به عنوان یک آنتی‌بیوتیک استفاده به عمل می‌آورند. آلکالوئید بربرین موجود در این گیاه اغلب باکتریهای مولد اسهال را از بین برده و بر ضد موجودات تک سلولی عامل بیماری‌ها بسیار مؤثر می‌باشد. بربرین افزون بر از بین بردن میکروب‌ها در تقویت سیستم دفاعی بدن نیز از طریق فعال کردن گلبول‌های سفید (ماکروفاژ) مؤثر می‌باشد. مطالعات جدید بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده‌است که مصرف مهر طلائی برای کوچک کردن تومورها مؤثر بوده و اخیراً آن را در ردیف داروهای ضد سرطان نیز طبقه‌بندی نموده‌اند.

    * 7 Tips on Fighting Off a Cold

    کاشت داشت برداشت سرخارگل
    کاشت داشت برداشت سرخارگل
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *