چیکار کنم زیاد عرق نکنم

دوره مقدماتی php
چیکار کنم زیاد عرق نکنم
چیکار کنم زیاد عرق نکنم

همه عرق می‌کنند اما برخی بیش از حد عرق می‌کنند. آنقدر زیاد که کلافه می‌شوند. تابستان و زمستان هم ندارد. مدام کف دست‌ها و پاهایشان عرق می‌کند. هوا خنک است اما از سر و صورتشان عرق می‌ریزد و دلیل این تعریق زیاد هم معلوم نیست. دیگر عرق زیر بغل بماند که فقط مایه شرمساری است.

در اکثر موارد ضد عرق ها می‌توانند به شدت در کاهش عرق تاثیر بگذارند. چه شما دچار بیماری تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروز باشید چه عرق ریختن شما یک مشکل معمولی و موقتی باشید. درباره ضد عرق بیشتر توضیح خواهیم داد.

عرق مایعی بی بو است. بله عرق بو نمی‌دهد!

عرق توسط غدد زیر پوست به اسم “اکراین” و “آپوکراین” تولید می‌شود. عرق واکنش طبیعی بدن در مقابل گرماست. درواقع بدن با عرق کردن می‌خواهد خود را خنک کند. بیشتر حجم عرق را آب تشکیل می‌دهد. البته در عرق اسید لاکتیک، اوره و مقدار کمی مواد معدنی دیگر مانند سدیم، پتاسیم و… نیز وجود دارد. عرق به غیر نقش خنک کردن بدن، پوست را نرم و مرطوب می‌کند. یک فرد بالغ می‌تواند تا ۱۴ لیتر در روز عرق کند. اما چه عواملی باعث می‌شوند عرق کنیم؟!

پس عرق یک واکنش دفاعی بوده و برای سلامتی ما مفید است. اما چه می‌شود که زیادی عرق می‌کنیم؟

چیکار کنم زیاد عرق نکنم

دوره مقدماتی php

حالا که با علل عرق کردن آشنا شدید، شاید بپرسید که چرا زیاد عرق می‌کنم؟ دلایل زیادی برای عرق کردن بیش از حد وجود دارد. دلایلی مانند:

هایپرهیدروز نوعی بیماری است که در آن فرد بیش از حد مورد نیاز بدن عرق می‌کند. به طوری که از زندگی عادی باز می‌ماند. این بیماری می‌تواند در هر زمان و بدون هیچ دلیل مشخصی بروز کند. هایپرهیدروز بر تمامی بدن یا بر ناحیه‌ای خاص (دست، پا، صورت و…) تاثیر می‌گذارد.

در برخی موارد بیماری تعریق شدید می‌تواند به علت اثرات جنبی برخی بیماری‌ها باشد. با این حال هنوز مشخص نیست که علت اصلی این بیماری چیست. چند درمان برای این بیماری پیشنهاد می‌شود که کمی پایین‌تر در این باره توضیح خواهیم داد.

هر که بامش بیش، برفش بیشتر! اگر احساس می‌کنید که بیش از یک انسان معمولی عرق می‌کند احتمالا به این دلیل است شما در زیر پوست خود غدد عرق بیشتری قایم کرده‌اید.

تغذیه شما بر کارکرد بدن شما تاثیر می‌گذارد. مثلا وقتی غذاهای تند می‌خورید بدن شما فکر می‌کند که گرم شده و نیاز است که غدد عرق را فعال کند. به همین دلیل بیش از حد معمول عرق می‌کنید.

روزهای گرم و مرطوب می‌تواند موجب تعریق بیش از حد شوند. همچنین در مناطق گرم و مرطوب مانند شهرهای ساحلی عرق کردنِ بیش از حد یک امر شایع است. البته نپوشیدن لباس‌های خنک نیز ریزش عرق را بیشتر می‌کند.

ما هر روز تحت فشارهای عصبی و انواع استرس هستیم. جلسات مصاحبه شغلی، خواستگاری، روزهای ارائه سمینار از جمله عوامل استرس‌زا هستند. استرس تپش قلب، جریان خون و دمای بدن را زیاد می‌کند. بدن برای خنک کردن خود، غدد عرق‌ریز را فعال می‌کند. بنابراین عرق کردن در این مواقع عادی بوده و برای سلامتی ما مفید است.

عرق کردن زیاد در این موقعیت‌ها را می‌توان با یک ضد عرق قوی کنترل کرد. البته این حالت می‌تواند نشانه هایپرهیدروز باشد و بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

ورزش و تحرک باعث می‌شود بیش از حد معمول عرق کنیم. همه این را می‌دانند. اما چه می‌شود که برخی در این مواقع بیشتر از دیگران عرق می‌کنند. میزان عرق در این مواقع به احتمال زیاد با اضافه وزن و تناسب اندام در ارتباط است. به این ترتیب که افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر از عرق می‌کنند.

بارداری با تغییر شدید در حالات روحی همراه است. همچنین در زمان بارداری ترشح هورمونی و سوخت‌وساز بدن افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل ریزش عرق در این مواقع بیشتر است. بدن برخی زنان حتی بعد از بارداری نیز به عرق کردن زیاد ادامه می‌دهد. در این زنان بدن تلاش می‌کند سطح هورمونی بدن را به حالت تعادل رسانده و آب اضافی را از دست بدهد.

افزایش دمای ناگهانی و تعریق شبانه از جمله شایع‌ترین مشکلات دوران یائسگی است. پزشکان بر این باورند که این تغییرات در اثر تغییرات در سطح هورمونی بدن اتفاق می‌افتد.

افراد مبتلا به دیابت بیشتر از حد معمول عرق می‌کنند. این پدیده دو دلیل دارد. یکی اینکه کسانی که به دیابت مبتلا هستند معمولا اضافه وزن دارند. سوخت‌وساز بدن به دلیل وزن اضافه افزایش پیدا کرده در نتیجه ریزش عرق نیز بیشتر می‌شود.

دلیل دوم هم به دلیل بالا بودن گلوکز خون در این افراد است. وقتی سطح گلوکز خون برای مدتی بیش از حد مجاز بالا رود، نورون‌ها آسیب می‌بینند. نورون‌های آسیب دیده نیز باعث اختلال در غدد عرق‌ریز می‌شوند.

بدن انسان در سن بلوغ دچار تغییرات اساسی می‌شود. بمی صدا، روییدن موها و البته تغییر در سطح هورمون‌های بدن. این تغییرات باعث افزایش سطح استرس شده و باعث می‌شود مکانیزم دفاعی عرق ریختن فعال شود.

داروها دارای عوارض جانبی هستند و یکی از عوارض جانبی داروها هم عرق ریختن زیاد است. به این اثر، دیافورز گفته می‌شود. پس اگر دارو مصرف می‌کنید و زیادی عرق می‌کنید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید که آیا عرق‌ریزش شما ناشی از مصرف دارو است یا خیر.

حالا که فهمیدید که چرا اینقدر عرق می‌کنید. بهتر است برویم سراغ درمان تعریق زیاد و اینکه چکار کنیم که کمتر عرق کنیم؟

برای کاهش عرق از دئودورانت استفاده نکنید. دئودورانت‌ها تنها از از بوی عرق جلوگیری می‌کنند نه ریزش عرق. به جای آن از ضد عرق ها استفاده کنید. برای تشخیص دئودورانت از آنتی پرسپیرانت یا همان ضد تعریق روی بسته محصول را نگاه کنید.

برای زیر بغل از ضد تعریق های جامد یا سَرگِرد استفاده کرده و برای کف دست‌ها، پاها و دیگر نواحی بدن از آنتی پرسپیرانت های ایروسول استفاده کنید.

بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که روی آن‌ها clinical strength نوشته شده. این ضد عرق ها با اینکه گرانتر از ضد عرق های معمولی هستند، اما فرمول شیمیایی قوی‌تری دارند.

در بین آنتی پرسپیرانت ها آن‌هایی که حاوی آلومینیوم کلراید هستند از همه قوی‌تر عمل می‌کنند.

پیشنهاد می‌شود که از ضد تعریق ها در شب قبل از خواب استفاده کنید. این کار نتیجه بهتری به همراه دارد. برای اینکه از ضد تعریق نتیجه بهتری بگیرید بهتر است که آن را طوری در ناحیه مورد نظر بمالید که لایه‌ای از ماده ضد تعریق تشکیل شود. بعد از مالیدن بهتر است که به آرامی پوستتان را ماساژ دهید.

بهتر است که قبل از استفاده، ناحیه مورد نظر را خشک کنید. استفاده روی سطوح مرطوب می‌تواند حس ناخوشایندی ایجاد کند.

از اسپری های ضد تعریق در زیر بغل استفاده نکنید. به جای آن از این محصولات در نواحی پا و کف دست‌ها استفاده کنید. اگر پیشانی شما زیاد عرق می‌کند اسپری را در خط مو استفاده کنید.

در فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا می‌توانید انواع محصولات ضد تعریق را پیدا کنید.

پوست برخی خانم‌ها نسبت به ضد تعریق‌ها حساسیت دارد. بنابراین پد عرق گیر انتخاب خوبی برای کاهش عرق زیر بغل است.

محصولات مراقبت از پوست حاوی تانیک اسید می‌توانند در کاهش عرق تاثیر داشته باشند. می‌توانید این محصولات را از داروخانه‌ها تهیه کنید. چای هم حاوی تانیک اسید است. پارچه‌ای را در چای دم کرده غلیظ خیسانده و در محل مورد نظر قرار دهید. البته می‌توانید چای را مستقیما استعمال کنید.

خوبی تانیک اسید این است که برعکس ضد تعریق‌های قوی حساسیت کمتری ایجاد می‌کنند. پس اگر حساسیت دارید از محصولات حاوی تانیک اسید استفاده کنید.

غذاهای تند باعث تعریق می‌شوند. پس سعی کنید آن‌ها را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید.

نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف نکنید. به خصوص زمانی که در جمع حضور پیدا می‌کنید. به یاد داشته باشید که شکلات هم حاوی کافئین است. پس کمتر شکلات بخورید.

استرس باعث تعریق می‌شود. پس برای کاهش آن روش‌های ریلکسیشن را به کار ببرید. مثلا تمرین کنید که عمیق نفس بکشید. به این صورت که ۴ شماره دم و ۴ شماره بازدمتان طول بکشد.

سعی کنید بفهمید چه عاملی باعث می‌شود زیاد عرق بریزید. مثلا اگر غذای خاصی خوردید و متوجه ریزش عرق شدید، آن را یادداشت کنید.

موارد بالا چند درمان خانگی کارا برای جلوگیری از تعریق شدید بودند. اما قضیه به اینجا ختم نمی‌شود. قسمت بد عرق کردن خود عرق نیست بلکه شرمندگی آن در جمع مردم است. پس بهتر است برای اینکه موضوع را کامل کنیم برویم سراغ راهکارهایی که به وجهه شما در اجتماع آسیب نزند.

چیکار کنم زیاد عرق نکنم

بهتر است لباس‌های سبکی بپوشید که اجازه می‌دهند هوا به راحتی در بین بافت آن جریان یابند. لباس‌هایی با جنس کتان یا نخ انتخاب خوبی برای این کار هستند. همچنین توجه کنید که برای لباستان رنگ روشن را انتخاب کنید. به این دلیل که رنگ روشن نور و گرمای کمتر جذب می‌کند. ضمنا برای اینکه لکه‌ی عرق مشخص نشود لباس‌های خاکستری نپوشید.

بهتر است یک دست پیراهن و جوراب اضافی به همراه خود داشته باشید تا در موقع لزوم تعویض لباس انجام دهید. برای اینکه لباس‌هایتان جای کمتری اشغال کنند بهتر است آن‌ها را در یک کیسه کامپکت قرار دهید. این اینفوگرافیک هم می‌تواند به شما کمک کند.

اگر دستتان همیشه خیس است، از ضد تعریق‌ها استفاده کنید. البته پودر بچه هم کارکرد خوبی در این مواقع دارد. به هر حال این پودر برای موجوداتی به آن ضعیفی ساخته شده چرا برای شما خوب کار نکند؟ این پودر را صبح یا شب قبل از خواب به دستتان بمالید تا بتوانید راحتتر بخوابید.

در دیجی‌کالا می‌توانید انواع پودر بچه را پیدا کنید.

اگر واقعا زیاد عرق می‌کنید بهتر است قبل از هر کاری با پزشک مشورت کنید. در اینجا چند روش درمان پزشکی تعریق شدید را آورده‌ایم:

معمولا اولین درمانی که پزشکان برای این عارضه پیشنهاد می‌کنند، استفاده از ضد تعریق است. در مورد ضد تعریق کمی بالاتر توضیح مفصلی داده شده است.

این دستگاه یک دستگاه خانگی الکتریکی بوده که با استفاده از یک جریان الکتریکی ضعیف باعث می‌شود موقتا غدد ترشح عرق از کار بیفتند. عوارض جانبی استفاده از این درمان شامل موارد زیر است:

تزریق بوتاکس یکی دیگر از روش‌های درمان عرق ریزش شدید است. در این روش ماده بوتاکس به درون پوست تزریق می‌شود و تا مدتی از ترشح غدد عرق را کاهش می‌دهد. بوتاکس عوارض جانبی هم دارد که مهم‌ترین آن‌ها تضعیف عضلات است. همچنین ممکن است در حین درمان حس درد به شما دست دهد. یکی دیگر از عوارض جانبی بوتاکس حس ابتلا به آنفولانزا است.

بیشتر بخوانید: آیا تزریق بوتاکس ضرر دارد؟

برخی پزشکان ممکن است به شما مصرف دارو را پیشنهاد کنند. مصرف دارو هم عوارض جانبی خودش را دارد. خشکی دهان و چشم، دید تار و تپش قلب غیر عادی برخی از این عوارض هستند. هر چه دُز یا غلظت دارو بالاتر رود این عوارض بیشتر می‌شوند.

جراحی برای درمان تعریق شدید آخرین راهکار است. در جراحی تعدادی از غدد عرق برداشته می‌شوند که باعث می‌شود ریزش عرق کمتر شود. البته جراحی هم عوارض جانبی خودش را دارد. برخی از این عوارض مانند عفونت، درد و کبودی موقتی هستند و برخی مانند از بین رفتن حس در ناحیه مورد نظر دائمی.

حالا که با فرآیند عرق کردن زیاد آشنا شدید، نوبت شماست که تجربه خود را به اشتراک بگذارید. آیا شما هم با عرق کردن مشکل دارید؟ آیا عرق کردن شما عادی است یا حاد؟ چه تجربه‌ای در کنترل آن داشته‌اید؟

منابع: Sweat Block، Wikipedia، WikiHow، American Academy of Dermatology

8
 + 
9
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

جالبه که اینقدر طب نوین دنبال رفع ظاهر بیماری یا مشکل هست و بدنبال ریشه ی مشکل نمیره
و جالب تر اینه که دوایی که میده به وضوح میگه این عوارض جانبی خطرناک رو داره

و باز هم جالب تر اینکه مردم راه چاره ای جز استفاده از همین روش های کم اثر و خطرناک به ذهنشون نمیرسه

دوستانی که مشکل تعریق دارن بهتره که با استفاده از طب سنتی طبعشون رو برن اول مشخص کنن اگه رطوبت بدنشون زیاده از روش هایی که میشه این رطوبت رو کاهش داد استفاده کنن ایشالا جواب بهتری میگیرن

رطوبت رو توی بدن حبس کردن خیلی خطرناک تر از حتی اثر این ضد تعریق ها هست
پیروز باشید

علی رغم تاکیدی که توی متنتونم به استفاده از ضد تعریق (antitransprint) که حاوی اکسید آلمینیوم هستند کردی من تا جایی که تو سایتهای خارجی دیدم اخیرا به عوارضی در مورد مشکلات مربوط به انسداد غدد عرق ریز مثل سرطانی شدن غدد لنفاوی نزدیک محل تعریق که معمولا زیر بغل هستند شده اند و به همین دلیل اگر دقت کنید مثلا در ضد عرقهای نیوآ قید شده که حاوی آلمینیوم نیست که مکنافذ پوست رو ببنده
و البته طبیعی هم هست چون همونطور که هممون توی درس علوم خوندیم عرق برای دفع سموم بدن هم هست و با مسدود کردنش داریم جلوی خروج ون مواد رو میگیریم و این ضرر داره در حالی که ضد عرق ها یا دیئ دورانت ها همونطور که از اسمشون پیداست عرق رو بی بو میکنن (از طریق خنثی سازی شیمیایی) و البته به اندازه سری های ضد عرق از عرق کردن و بوی عرق جلوگیری نمیکنن ولی مطلقا بدون تاثیر نیستن و بطور قابل توجهی بوی عرق رو کم میکنه من خودم نزدیک ۲۵ ساله از ضد عرقهای مختلف استفاده میکنم و تقریبا ۶ یا ۷ سال گذشته فقط از دئودورانتها دارم استفاده میکنم و میگم مفید هستن هرچند که تو روزهای پر کار ترجبح میدم وسط روز تجدیدش کنم
یه مسئله دیگه که توی متن اشاره کرده به ترجیح استفاده از ضد تعریق های رول یا صابونی به نظر من با توجه به اینکه همیشه نمیشه قبل استفاده حمام رفت و ممکنه کمی زیثر بغل عرق کرده باشه من ترجیح میدم همیشه از اسپری استفاده کنم تا مستقیم با پوستم تماس نداشته باشه و بنظرم اینجوری بهداشتی تره (البته نوع رول و خصوصا استیک با صرفه تر هستن و با قیت یکسان زمان بیشتری طول میکشه تا تمام بشن)

ضد تعریق هایی که ذکر شده خیلی مضر ۹هستند و هر دکتری استفاده از اون هارو منع میکنه و مگر اینکه بدون الکل و آلمینیوم باشند که اینجوری هم اصلا تاثیر نداره
حتی استفاده از اون ها باعث نازایی میشه

سلام،من بدنم به طور خودکار هر روز عرق میکنه چه هوا سزد باشه چه گرم واسه همین مجبورم همیشه لباس مشکی بپوشم واقعا داره اذیتم میکنه نمیدونم چیکار کنم

من مشکل هایپرهیدروزیس دارم که با استفاده از دستگاه یونتوفورزیس الکسا تا حد زیادی مشکلم خوب شد
ولی متاسفانه خیلی درد داره موقع درمان امید وارم روز به روز بهتر شم
چون تعریق زیاد بخصوص کف دست و پا اعتماد به نفس آدمو میاره پایین و ممکنه در روابط اجتماعی به مشکل بر بخوریم

بهترین راهکار استفاده از دستگاه میرا-درای هست متاسفانه تو ایران نیست البته تهران احتمالا تازگیا وارد شده باشه منتهی مشکل اصلیش هزینه بسیار گزافشه

بهتر بود مینوشتید که طبق تحقیقات انجام شده در کشورهای پیشرفته، استفاده مکرر از ضد تعریق های حاوی ترکیبات آلومینیوم (که ذکر فرمودید)، ریسک ابتلا به آلزایمر در دوران کهنسالی را بشدت افزایش میدهند و بهتر است استفاده از آنها محدود شود.

تمام مردان و زنانی که به آراستگی و نحوه ی پوشش خود در مجامع و اماکن اهمیت میدهند با یک چالش بزرگ روبرو هستند. تعریق بدن! تعریق بدن که معمولا در تمام فصول سال به خصوص فصل گرم تابستان رخ میدهد، ناشی از دفع سموم از طریق سلول های پوستی به همراه کمی آب است. این عمل به طور شبانه روزی و با متابولیسم و کاتابولیسم در بدن اتفاق می افتد و اصولاً بیماری به شمار نمی آید. اما در بسیاری از شرایط باعث شرمندگی فرد شده است. در این مقاله چند روش برای کند تر کردن یا توقف عرق بدن در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

این روش رایج ترین راه برای از بین بردن سریع بوی بد عرق از بدن است. ذرات معطر اسپری شده به طور گسترده بر روی پوست نشسته و باعث از بین بردن بوی تعرق و همچنین خوشبو نمودن بدن هستند. اگرچه همانطور که عطر به سرعت بر وا از بین میبرد، دوام آن چندان زیاد نیست و کمکی به جلوگیری از تعرق دوباره نخواد کرد.

به طور کلی لیمو یکی از مرکبات ضد باکتری و ضد قارچ است. با ترکیب مقداری آب و لیموی تازه می توانید بوی بد بدن را از بین ببرید. کافیست تا یک پارچه ی نخی تمییز را به این ترکیب آغشته کرده و به محل مورد نظر، زیر بغل. ها و کف پا بمالید. این روش نیز روشی سریع در از بین بردن رایحه ی نامطبوع بدن است. توجه:لیمو خاصیت اسیدی قوی دارد و اگر با آب رقیق نشود احتمال ملتهب شدن پوست و مشکلات بعدی وجود دارد، پس اگر بعد از این روش احساس داغی و سوختگی کردید، کل ترکیب را با آب از روی بدن پاک نموده و چند ساعت بعد با ترکیبی رقیق تر این کار را امتحان کنید.

این ماده معمولا جزئی از وسایل پیک نیک و مسافرت است و از آن در مواقعی که صابون و آب برای شستشو در دسترس نیست استفاده می شود. حال اگر در یک شرایط اضطراری نیاز به از بین بردن بوی بد عرق بدن خود داشتید می توانید مقداری از ضد عفونی کننده را به انگشتان خود مالیده و سپس انگشتان را به محل مورد نظر تماس دهید.

همانطور که همه میدانیم، استحمام به از بین بردن بوی بد عرق کمک بزرگی میکند، حال اگر این عمل به صورت مونظم و روزانه تکرار شود می تواند به طور کلی بوی بد را از بدن شما دور نگه دارد. در هنگام استحمام توجه داشته باشید که نقاط دور دست و دشوار را نیز حتما بشویید و تا حدی این کار را ادامه دهید تا سلول های مرده از سطح پوست شما (که باعث بوی نامطبوع می شوند) جدا شوند.

چیکار کنم زیاد عرق نکنم

پوشیدن لباس شسته نشده یکی دیگر از راه های تولید باکتری های شامل بوی بد در سطح پوست است. اگر پس از تعریق زیاد لباس خود را نشویید، روز بعد پس از پوشید ن آن احساس مطبوعی نخواهید کرد. همیشه سعی داشته باشید تا لباسهایتان بوی تازگی بدهند.

را به رژیم خود اضافه کنید.

استرس تاثیر مستقیم بر روی غدد آپوکرین بدن دارد. این غدد در زیر پوست قرار داشته و وظیفه ی ترشح عرق را دارد. پس با اظطراب و استرس بیش از حد میزان تعرق شما بیشتر شده و بدن شما بوی نامطبوعی خواهید گرفت. برای فرار از اضطراب روزانه می توانید مدیتیشن ( استراحت بدون هیچگونه فکر) یا یوگا انجام دهید. عبادت ، نماز و خواندن کتب آسمانی نیز کمک شایانی به آرامش هرچه بیشتر بدن شما خواهد کرد.

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

`

عرق کردن یک فرایند طبیعی است که به بدن کمک می‌کند درجه حرارت را تنظیم کند، فعالیت شدید بدنی، گرمای زیاد، احساس ترس یا خشم معمولاً همراه با عرق کردن است پس برای درمان عرق زیاد با دکتر نیم همراه باشید.

عرق کردن بیش از حد اغلب با استرس، اظطراب، چاقی، کمبود تغذیه و گردش خون ضعیف ارتباط دارد، برخی از بیماری‌هایی که سبب تعریق بیش از حد عبارت‌اند از: دیابت، تب، مشکلات قلبی، پرکاری تیروئید و پائسگی

این مشکل کردن می‌تواند هر جایی از بدن مثل کف دست، پاها، زیر بقل، گردن، پیشانی و حتی پوست سر رخ دهد.

عرق زیاد به علت بوی ناخوشایندی که دارد می توند سبب خجالت اجتماعی شود و بوی بدن آن واقعاً آزار دهنده است، در اینجا ما روش‌های طبیعی و گیاهی برای درمان عرق زیاد آورده‌ایم.

چیکار کنم زیاد عرق نکنم

 

در ادامه بخوانید :   درمان گرمی

 

لیست مطالب :

آب گوجه فرنگی دارای خواص ضد رطوبتی است که باعث کاهش منافذ پوست می‌شود و غنی از آنتی اکسیدان ها است که به تنظیم غذه عرق کمک می‌کند.

لیمو برای کنترل عرق کردن بسیار به کار گرفته می‌شود زیرا یک دئودورانت طبیعی است که بوی ناخوش را از بین می‌برد.

سرکه سیب یکی از بهترین داروهای خانگی برای درمان عرق کردن است زیرا خواص ضد رطوبتی که دارد می‌تواند به صورت خارجی عرق کردن را کنترل کند و همچنین اگر به صورت داخلی مصرف شود به تعادل سطح PH بدن نیز کمک می‌کند.

مریم گلی یک ضد عرق مؤثر است و این گیاه به تقویت غدد عرق کمک می‌کند و عرق کردن را کاهش می‌دهد، علاوه بر این غنی از مینیزیم و ویتامین B است که به کنترل فعالیت غدد عرق در درمان عرق زیاد کمک می‌کند.

جوش شیرین یک ضد عرق طبیعی است که می‌تواند رطوب را جذب کند و همچنین بو را از بین ببرد به علاوه خاصیت قلیایی که دارد به کاهش سطح PH عرق شما کمک می‌کند و برای درمان عرق زیاد مفید است.

 

در ادامه بخوانید :   درمان بی اشتهایی

 

چای سیاه یک روش خوب برای درمان عرق کردن زیاد است زیرا اسید تانیک موجود در چای دارای خواص ضد عرق و رطوبت است.

یکی دیگر از روش های درمان عرق زیاد برای مبارزه با عرق کردن بیش از حد استفاده می‌شود فندق است زیرا دارای خواص ضد عرق و رطوبتی است که به کاهش منافذ پوست کمک می‌کند و مانع از عرق کردن بیش از حد می‌شود، همچنین بوی خوبی دارد.

پودر چوب صندل می‌تواند در درمان عرق زیاد کمک کند زیرا دارای آنزیم‌های متعددی است که رطوبت بیشتری از پوست جذب می‌کند و علاوه بر این بوی خوبی دارد.

روغن نارگیل دارای اسید لوریک است ه به کشتن باکتری‌هایی که سبب بوی بدن می‌شوند در درمان عرق زیاد کمک می‌کند و علاوه بر این بوی خوب آن سبب حس تراوت در طول روز می‌شود.

نوشیدن مقدار زیاد آب سرد در طول روز برای درمان عرق زیاد سودمند است

هر روز با یک صابون ضد باکتری دوش بگیرید

از لباس‌های نایلون یا پلی استر استفاده نکنید و از پارچه‌های پنبه‌ای و ابریشمی استفاده کنید

استفاده از لایه‌های زیرین برای کفش تا بوی بدن و عرق جذب شود

کاهش استرس زیرا می‌تواند از عرق کردن و بالا رفتن دمای بدن جلوگیری شود

از شامپو خنک کننده بدن استفاده کنید و همچنین از شامو های خنک کننده برای سر خود استفاده کنید

کاهش مصرف سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و مصرف کافئین

اگر اضافه وزن دارید از همین الان شروع به کاهش وزن کنید

از خورد غذاهای آماده و نوشابه خودداری کنید

روزانه مقداری زیاد میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید

روزانه مقداری انگور مصرف کنید تا به درمان عرق زیاد با کاهش دمای بدن کمک کند

 

در ادامه بخوانید :   درمان بی خوابی

آتیلا پیکرگلو هستم، علاقه مند به انگلیسی، برنامه نویس و همچنین علاقه مند به موضوعات پزشکی

نظر

وب‌سایت

چیکار کنم زیاد عرق نکنم

آرشیو موضوعی وبسایت

شما در حال حاضر اینجا هستید :

تغذیه و سلامتی

سلامت زنان

سلامت مردان

چیکار کنم زیاد عرق نکنم

سلامت کودکان

سلامت میانسالان

سلامت روان

سلامت جنسی

اعتیاد و سیگار

پوست و مو

دهان و دندان

تناسب اندام

ویتامین و مکمل

انواع دارو ها

انواع بیماری

عرق زیربغل برای خیلی از افراد آزاردهنده می باشد. اطلاع از نحوه متوقف کردن عرق زیربغل و یا کنترل آن، به شما در بهبود اعتماد بنفس و کم تر کثیف شدن لباسهایتان کمک می نماید. اسپری ها و خوشبو کننده ها، فقط می توانند بوی عرق را از بین ببرند ولی راههایی که در مقاله امروز راستینه بیان می کنیم، به توقف عرق کردن و یا کم کردن آن کمک می نماید.

برای کنترل عرق با این روش باید از ضدعرق ها (antiperspirant) با کیفیت به شما در توقف و یا کنترل تعرق زیربغل کمک می نماید. این محصولات حاوی یک ماده شیمیایی بنام آلومینیوم کلراید هگزاهیدارت (aluminum chloride hexahydrate) بوده و به توقف عرق کمک می نمایند. مقداری مساوی از محلول آلمینیوم کلراید و الکل اتیلیک را هرشی قبل از خواب زیربغل خود بمالید.

جوش شیرین زمانیکه با عرق بدن مخلوط می شود، گاز تولید کرده و به تبخیر عرق کمک می کند.

تزریق بوتاکس زمانی انجام می شود که هیچ راه درمان دیگری برای عرق زیربغل وجود ندارد چراکه این درمان هم گران بوده و هم ممکن است دردناک باشد.

این درمان چندبار در هفته و با استفاده از یک دستگاه الکتریکی استفاده می شود، توجه کنید که این درمان، درمانی موقتی می باشد.

در این روش پزشک برای شما داروهای آنتی کولینرژیک از جمله روبینول تجویز کرده، که برای درمان تعریق زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. این داروهای می توانند باعث خشکی دهان و تاری دید شوند، خیلی از افراد بدلیل اثرات جانبی این داروها تا آنجا که ممکن است از این روش استفاده نمی نمایند.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابعwikihow

تغذیه و سلامتی

تغذیه و سلامتی

تغذیه و سلامتی

رانینگ تایتل

دستور پخت آشپزی

تغذیه و سلامتی

رانینگ تایتل

تغذیه و سلامتی

اطلاعات پزشکی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

چیکار کنم زیاد عرق نکنم

دوستا زاج رو من تحقیق کردم میگن خیلی خطریه استفاده نکیند منظورم همون مرداب سفید
ولی جوش شیرین رو خودم کسی هستم خیلی عرق میکنه و حتی تو زمستون و عرقم تو یک ساعت بوی بد میگیره
جوش شیرین بعد از حموم یا صبح که میخوام برم بیرون زدم بوی بد دیگه نمیده عرق رو میکنید ولی بو نمیده
خودش خییییییییییییییییییلی عالیه برای یکی مثل من که هرروز حموم میره و لباساش رو میشوره ولی آخرش بو میده
یک ریز زیر بغلم رو نمناک میکنم. بعد زاج رو بهش میمالم که وایسه. همین
عالیه
حالا نمیدونم ضرر داره یا نه

نوع تغذیه هم در بوی عرق تاثیر زیادی میزاره!

باسلام وخسته نباشید،من مدت زیادی ازکپسولهای ترک اعتیاد گیاهی استفاده کردم،خداراشکر الان پاک هستم فقط تنها مشکلم عرق شدیدزیر بغل هست،بحدی که میترسم بخاطر همین مشکل بطرف مواد کشیده بشم،خواهش میکنم کمکم کنید،سپاسگزارم

با سلام خواهشن میخاستم بدونم این مشکل عرق زیر بغل رو چطور باید حل کنیم .
از بس ک نطرات متفاوت هستش ادم نمیدونه و ب شک میفته
میخاستم خواهش کنم ک راهنمایی کنید

این ماده بسیار خطرناک است ۳ نفر از خانواده ای من بعد از چند سال استفاده از این پودر سنگ – (مردار سنگ و اسم های دیگر آن) متوجه شدیم که به سرب آلوده شده و بیماری های زیادی مثل روده درد مزمن – ام اس – درد عضلانی – ضعف پاها – دو بینی – و مشکلات پوستی و لکه های پوستی زیادی در قمست دیافراگم بدن هایشان زده بود مقدار سرب در بدن این افراد بسیار بالا بود
حالا خودتان تصمیم بگیر اگر مایل هستید می توانید استفاده کنید و بعد از آن تمام روزهای زندگیتان را با درد و رنج سپری کنید و دکتر ها هم برای درد های شما جوابی نداشته باشند.
اگه مدت زیادی از این مواد استفاده کرده اید باید ازمایش سرب بدهید یک آزمایش سرب بدهید (ازمایش pb , یا آزمایش سرب در خون )
لطفا از این ماده پودر سنگ استفاده نکنید

سلام بخاطر از بين بردن عرق چي بايد كنم معلومات مختصر را ارايه كنيد ممنون

سلام بچه ها …عرق بدن باعث میشه مواد مضر از راه پوست دفع بشه اصلا نباید کاری کرد که بدن عرق نکنه این لوسیون ها و ضد عرقها و deoderant ها و اینا وضعتون رو بد ترمیکنه شاید موقت تاثیر بزاره ولی کلا بد تر میشه وضعتون

اگه میخوایید واقعا خوب بشید برید عطاری و بگید اندازه مثلا ۲هزار تومن بهتون پودر سنگ مرداب بده و از اون استفاده کنید
واقعا معجزه گره و عالیه
شما بصورت معمولی تنتون عرق میکنه ولی دیکه اصلا اصلا زیربغلتون بوی عرق نمیگیره و کلا واسه بدنتون هم خوبه دمای بدنتون رو متعادل میکنه من ۲ ساله استفاده میکنم و به هرکی پیشنهاد دادم راضی بوده

از حمام که بیرون اومدید قشنگ ترو تمیز کامل بدنتون رو خشک کنید و بعد یکم از اون پودر رو با ۳انگشت به زیربغلتون بزنید..خیلی نه ها فقط به اندازه ایی که زیر بغل کامل با اون پودر پوشش داده بشه و دیگه باخیال راحت بدون هیچ نگرانی برید جاهای خییییلی گرم دیگه بوی عرق نمیگیرید

فقط یه چیزی بگم لباسهایی که بوی عرق میدن ررو بعد از حمام نپوشید تنتون باز بو میگیره

من الان خوندم امتحان میکنم و نظر خودم را میگم

مطلب خوب و جذابی دارید. موفق باشید

سلام پماد اکسید زنگ هم خوبه .. مال افتاب وسوختگی ولی تو شهر ما برای دفع بو عرق استفاده میشه .. یک راه دیگه اون اتل وباطل ها هست و اسفنده شبیه قنده اونو هم اسیاب میکنن میزنن به بدن .. بدن بو نده

سلام،زینک اکسید متاسفانه باعث میشه که لباس ها لک بشه،بهترین استفاده از زاج سفید هستش،فکر کنم منظور شما هم همین بود ،گفتین اسپند واسه همین گفتم،زاج سفید رو توی اسپند میریزن،شبیهه سنگ نمکه،البته تکه های کوچیکشو میریزن،زاج سفید رو میتونین از عطاری بگیرین و توی هاون پودر کنین و یه ذره بهش آب اضافه کنین،بعدش با پنبه به زیر بغلتون بزنین،من خودم سه چهار روزه استفاده میکنم،اصلا بوی عرق نمیدم،همیشه از دئودورانت استفاده میکردم که همتون میدونین که سرطان زاس ولی زاج سفید یه سنگ بلوریه معدنیه و ضد عفونی کنندس

دوستان پود سنگ مرداب زیر بغل رو با مرور زمان تیره میکنه.خاصیت ضد عرقش عالیه و به مرور تیرگی رنگ گوست میاره

روه استانی «تیتریک»؛ ماده ای به نام مردار سنگ یا سنگ مردار جهت جلوگیری از بوی نامطبوع عرق بدن سالهاست که در عطاری ها و اخیراً در مترو به فروش می رسد.

بر اساس نتایج آنالیز انجام شده توسط اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز این ماده حاوی مقادیر بالایی از فلزات سنگین ، بالاخص سرب (به طور متوسط بیش از ۷۰ درصد) می باشد.

لذا استعمال آن علاوه بر آنکه می تواند سبب جذب پوستی عناصر سمی در فرد مصرف کننده گردد، ممکن است سبب پخش آلودگی در محیط منزل و مواجهه کودکان با آن و انتقال آن از طریق دست آلوده به سیستم گوارشی گردد که در این صورت میزان جذب آن توسط بدن و خطرات ناشی از آن به شدت افزایش می یابد.

همچنین با توجه به آنکه این ماده حاوی مقادیر بالای نیکل و کروم می باشد و به دلیل آنکه خاصیت قلیایی نیز دارد می تواند سبب بروز واکنش های آلرژیک و آسیب های پوستی در محل استعمال گردد. لذا توصیه می گردد مردم از استعمال ، نگهداری و هرگونه تماس با این ماده جداً خودداری نمایند

جدیدا دستفروشای مترو یا عطاریها یا خیلی از سایتها، استفاده از سنگ مردار یا مرداب رو جهت جلوگیری از تعریق و یا رفع بوی عرق توصیه میکنن
دوستان استفاده از این ماده به دلیل وجود اکسید سرب در آن، به شدت از سوی نهادهای علمی منع شده.
اکسید سرب یک ماده سرطانزاست که جذب بالایی از طریق پوست داره
در ضمن به هنگام خرید مام یا دئودورانت به ترکیبات نوشته شده برروی آنها دقت کنید. از مام های زیر بغل که حاوی آلومینیوم و یا zirconium که دو ماده سرطانزا هستند اجتناب کنید. عبارت aluminum free درج شده برروی برخی از محصولات به معنای عاری از ماده آلومینیوم در ترکیبات آن محصول است.
استفاده از جوش شیرین، آبلیمو، سرکه و یا پودر زاج سفید که تو متن و برخی از دوستان به آن اشاره کرده اند برای کاهش میزان تعریق زیر بغل توصیه می شود.

سلام
من از جوش شیرین استفاده میکنم
واقعان معرکست هیچ بویی نمیگیرم
پیشنهاد میکنم استفاده کنید هم ارزونه هم ضرر نداره

سلام میشه بفرمایید جوش شیرین را به چه صورتی استفاده میکنید

سلام خدمت مدیر عزیز
می خواستم اگر ممکنه این یپام لطفا تو سایت منتشر کنید تا بتوانیم کمکی به بهداشت جامعه کنیم و من هم بتونم دانسته ام را منتشر کنم
من تصمیم دارم از این طریق عمومی به همه کسانی که مثل قبلا خودم این مشکل داشتن کمک کنم و هم به اطرافیانشون
“روشی مطمئن و بی ضرر برای رهای از بوی عرق بدن
همه دوستان عزیزی که بدنشون تعرق زیادی داره سریع عرق می کنن و خودشون و اطرافیان از این بو ناراضی هستن می تونن با صرف هزینه خیلی کم و روش کاملا بی ضرر کاملا از شر اون خلاص بشن
پودر سنگ عرق از کلیه عطاری ها با هزینه حدود ۵ تومان (برای چند ماه) تهیه کنند و هر دفعه بعد از حمام این پودر به ناحیه های که عرق می کنن بزنن با این روش تا حمام بعدی و تا وقتی این پودر شسته نشود هیچ وقت بوی عرق تولید نمی شود”

سلام پودر مردار سنگ عالیه معجزه میکنه .من چند ساله دارم استفاده میکنم

هه بد نبود تحمل کردنیه

جـــــــــــــهــــان ســــــــــپــــاس از تکــــــ تکـــــــــ معـــلومـات شما

عالی بود.ممنونم

آقارضا سلام
ميتوني راهنمايي كني كجا بوتاكس رو انجام دادي ممنونم.

سلام من هم این مشکل رو دارم دائم زیر بغلم خیسه ولی الان حدود یک سال هست بوتاکس میزنم خیلی راضی هستم کمی درد داره ولی به دردش می ارزه بار اول پنج ماه دوام داشت ولی بار دوم ده ماه طول کشید یعنی به مرور زمان تعریق کمتر میشه به هزینه اش هم می ارزه ۳۰۰ دادم یک سال راحت بودم درعوض لباسام سالم می مونه لباس رنگی هم میتونم بپوشم…

کجا بوتکس کردی

زاج از همشون بهتره

سلام مرسی از راهنماییتون;
این روشها مارو برای همیشه نجات میده یا موقته?

من زاج سفید رو استفاده کردم فوق العاده بود… زاج را توی آب ریخته و بجوشانید تا حل شود بعد سرد شدن توی یک ظرف بریزید و هر روز ازش استفاده کنید

عالی است سپاس

خیلی عالی بود مرسی به همه توصیه میکنم

این روشها برای زمانی هست که دکتر برید بهتون نگه این تعریق به خاطر اعصاب هستش…!!!

مرسی بسیار عالی بود

خیلی خیلی تشکر میکنم از مطالبی ک در اختیار ما گذاشتید عالی بود.مرسی

برای رفع بوی عرق زیربغل توصیه می شود ازعطاری محل کمی پودر سنگ مرداب تهیه نمایید وبعد از هر حمام ودوش گرفتن باانگشت کمی به محل بمالید.تجربه دوستان

پودر سنگ خوبه ولی سرب داره وسرب هم ازطریق پوست جذب میشه پس پودر سنگ راخیلی نباید مصرف کنیم

ممنون از اطلاع رسانی مفیدتون

سپاس از لطف شما

مطالب بسیار خوب می باشند

مطالب بسیار خوب می باشد ممنونم

matalebeton aliyeh

آرشیو موضوعی وبسایت

شما در حال حاضر اینجا هستید :

تغذیه و سلامتی

سلامت زنان

سلامت مردان

چیکار کنم زیاد عرق نکنم

سلامت کودکان

سلامت میانسالان

سلامت روان

سلامت جنسی

اعتیاد و سیگار

پوست و مو

دهان و دندان

تناسب اندام

ویتامین و مکمل

انواع دارو ها

انواع بیماری

در بهترین شرایط عرق کردن زیاد می تواند فقط عذاب دهنده و ناراحت کننده باشد، اما بعضی اوقات این تعریق زیاد ناشی از بیماری می باشد. عموما تشخیص علت زیاد عرق کردن برای افراد عادی ممکن نیست. تعریق زیاد ممکن است علامت مشکلات تیروئیدی، دیابت و یا عفونت باشد. تعریق زیاد در افراد مبتلا به اضافه وزن نیز نسبت به سایر افراد شایع تر می باشد. خبر خوب اینکه اکثر موارد تعریق زیاد بی خطر هستند، اگر نگران زیاد عرق کردن خود هستید، در ادامه مطالبی برای راهنمایی شما و اینکه مراجعه به پزشک لازم است یا خیر قرار داده ایم.

اگر در هوای گرم بیشتر از بقیه عرق میریزید و یا هنگام کار و فعالیت عرق می کنید، معمولا این نوع تعریق شما خطرناک نیست. عرق کردن واکنش طبیعی بدن به کار زیاد و نیاز به خنک شدن است. افراد مختلف با شدت های مختلف عرق می کنند و این نوع عرق کردن طبیعی می باشد. بعضی از افراد راحت تر از بقیه عرق می نمایند.
عرق کردن زیاد و بیش از حد که نشانه بیماری است، یعنی بسیار بیشتر از آنچه که معمول است عرق کنیم. اگر مبتلا به hyperhidrosis (تعریق زیاد) هستید، زمان های نامناسب که دلیلی برای عرق کردن وجود ندارد، بشدت عرق می نمایید. بعنوان مثال، هوا کاملا مطبوع و مناسب است، شما مضطرب نیستید، تب ندارید و بطور مثال درحال دیدن تلویزیون هستید و یا دراز کشیده اید، اگر ناگهان شروع به عرق کردن کردید و میزان آن بیشتر از حد طبیعی بود، پس عرق کردن شما نرمال نیست.
تعریق بیش از حد به دو دسته کلی تعریق عمومی و تعریق موضعی تقسیم می شود.

عرق کردن زیاد اولیه کانونی (Primary focal hyperhidrosis) باعث بیماری نمی شود. بطورکلی، در این حالت مشکل شما فقط تعریق زیاد در یک نقطه بوده و دچار یک بیماری نشده اید. افراد مبتلا به این نوع سالم هستند و مشکل خاصی ندارند.
علایم و نشانه های تعریق کانونی نسبتا خاص هستند. برای این به این نوع عرق کردن زیاد کانی و یا موضعی می گویند که فقط بخش خاصی مانند زیر بغل، ران، سر، صورت، دست ها و یا پاها را تحت تاثیر قرار می گیرد.
چرا افراد به این نوع تعریق دچار می شوند؟ هنوز محققان مطمئن نیستند، بااینحال بنظر می رسد که این نوع تعریق ناشی از نقص در سیستم عصبی باشد. مدارکی وجود دارد که ثابت می کند این نوع تعریق بصورت ارثی نیز منتقل می شود.

این نوع شیوع کم تری داشته و باعث تعریق در سراسر بدن فد نه فقط دست و یا پا می شود. دلیل اینکه به این نوع تعریق ثانویه می گویند این است که تعریقی ناشی از سایر بیماری ها می باشد. یکی از علایم معمول و مشهور تعریق عمومی ثانویه عرق کردن در شب می باشد.
بعضی از بیماری های و یا مواردیکه باعث تعریق عمومی ثانویه می شوند، شامل:

افراد مضطرب یعنی کسانیکه دچار اختلال اضطرابی هستند، بیشتر از سایر افراد عرق می نمایند. اما محققان معتقداند این نوع تعریق با تعریق ثانویه عمومی متفاوت می باشد. البته در بعضی از افراد هردو این اختلالات رخ می دهد.

داروها نیز می توانند باعث تعریق شوند، بعضی از داروهای عرق آور شامل:

اگر دچار علامت های زیر هستید، میبایست برای بررسی و مشاوره به پزشک مراجعه نمایید:

حتی اگر دچار این علایم نیستید، ولی تعریق زیاد شما را اذیت کرده و یا برروی زندگی شما تاثیر گذاشته، میبایست برای مشاوره و یافتن علت و درمان به پزشک مراجعه نمایید. هنگام مراجعه به پزشک لیستی از همه داروهایی که مصرف می کنید، باخود بهمراه داشته باشید.

هرچند علاجی برای تعریق زیاد موضعی اولیه وجود ندارد، راههایی برای کنترل شدت آن موجود می باشد، این راهها شامل:

تعریق ثانویه نیز اغلب قابل درمان می باشد، اما درمان اصلی آن بسته به علت آن متفاوت می باشد. برای مثال تعریق زیاد ناشی از تیروئید پرکار، با درمان بیماری پرکاری تیروئید درمان می شود. تعریق زیاد ناشی از دیابت، معمولا به به تعادل رسیدن گلوکوز خون درمان می شود.

بعضی از اوقات، امکان از بین بردن علت تعریق ثانویه وجود ندارد، مثلا گاهش اوقات علت این تعریق مصرف دارویی خاص بوده و امکان جایگزین کردن این دارو وجود ندارد. بااینحال حتی در این مواقع نیز ممکن است پزشک قادر به کم کردن تعریق باشد.

محققان معتقداند، تعریق زیاد از مواردی است که خیلی از افراد آن را جدی نمیگیرند. بعضی از افراد این مشکل را برای ماهها، سالها و یا حتی دهه ها نادیده می گیرند. ولی اینکار کار درستی نیست.

اول از همه این نادیده گرفتن می تواند عواقبی جدی در پی داشته باشد. تعریق زیاد می تواند نشانه ی بیماری خطرناکی باشد، تشخیص به موقع بیماری به درمان بیماری کمک بزرگی می نماید.

ثانیا، حتی اگر تعریق شدید ناشی از بیماری خاص و جدی نباشد، بازهم کمک خواستن از پزشکان حیاتی است. این تعریق زیاد می تواند باعث جدایی آنها از جامعه و خجالت زدگی و فاصله گرفتن از دیگران شود.

درمان هایی برای این مشکل وجود دارند که واقعا موثر هستند، این درمان ها بهبود قابل توجهی در زندگی شغلی، زندگی شخصی و اعتماد و عزت نفس شما دارد. برای خیلی از افراد مبتلا به این مشکل درمان، زندگی آنها را زیرورو می کند.

 

 

زیرپوش ضد عرق تاپیک

 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع

webmd
منبع تصویر acacamps

 

چیکار کنم زیاد عرق نکنم

سلامت عمومی

رپورتاژ آگهی

پوست و مو

کمک های اولیه

سلامت عمومی

سلامتی

کمک های اولیه

کمک های اولیه

تغذیه و سلامتی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

سلام مامانم چند وقته هر ۱۰ یا ۱۵ دقیقه یهو کل بدنش عرق میکنه خیلی شدید
دلیلش چی میتونه باشه مامان پیوند کلیه هستش

سلام وقت بخیر
من نوزده سالمه
یکی دو هفته ای برای از بین بردن بوی عرق زیربغلم پماد زینک اکسید استفاده میکردم
بعدش زیر بغل هام شروع کردن به تعریق بیش از حد
فقط هم همین ناحیه اینجوری شده
مربوط به پماده یا مشکل دیگه ای دارم؟

سلام من مدتیه شبا از تشنگی از خواب میپرم و وقتی شروع به نوشیدن آب میکنم به جای اینکه تشنگیم برطرف شه شروع به تعریق خیلی شدید در همون لحظه میکنم. تا ۱ ربع عرق میکنم بعد آروم خشک میشم و خوابم میبره. خواهشا اگه مشکل جدی هست منو راهنمایی کنید

سلام برای درمان عرق کردن زیاد به چه دکتری باید مراجعه کرد

سلام به کدام دکتر باید مراجعه کرد.

سئوال من در باره تعرق زیاد بیمار (عمل قلب باز)بعد از تذریق انتی بیوتیک ها بیمار دچار تعرق زیاد میشود

سلام من در حالت عادی خیلی عرق می کنم حتی وقتی که تازه از حمام هم که میام بیرون خیلی عرق می کنم لطفاً راهنمای کنین

سلام.من قبلا ازمایش هم دادم ،هیچ مشکلی ندارم ،اضافه وزنم ندارم،اما تعریقم خیلی زیاده.حتی هوا اگه خیلیی سردم باشه ،با اینکه از سرما میلرزم ولی بازم زیر بغلام عرق میکنه ،اکثرن یکی از زیر بغلم بیشتر عرق میکنه،میشه یه راهی بگین؟ مشکل از چیه

سلام خسته نباشید
الان چندساله مشکل گرما دارم یعنی هوا خوبه و هیچکس گرماش نیست اما من گرممه و صورتم قرمز میشه پشت کمرم گرمه حتی توی زمستون سردمه اما بدنم گرمه سابقه ترویید هم دارم،این مشکل میتونه از ترویید باشه؟

سلام.من قبل از اینکه تب مالت خفیف بگیرم عرق نمیکردم یا خیلی کم بود.ولی بعداز درمانم خیلی عرق میکنم مخصوصا زیر بقلم،دست و پا و تنم،هوا سرد هم باشه یا معمولی یک دفعه ایی عرق میکنم .دکتر عمومی،پوست رفتم گفتن چیزی نیست ولی برای خودم مسئله شده.الان حدود ۷سال گذشته.نمیدونم دیگه پیش کدوم دکتری بدم.چیکار کنم؟ممنون

سلام، من خیلی عرق می کنم، خستگی و بی حالی و بی خوابی هم دارم
به چه متخصصی باید مراجعه کنم

مقالتون عالی بود

سلام
من در حالت کلی زیاد عرق میکنم جوری که اصلا نمیتونم لباسهای رنگ تیره بپوشم اما مشکلی که از نظر خود اذیت کنندست اینکه بعد حمام کردن طوری شروع به عرق کردن میکنم که مجبور میشم لباسامون دوباره عوض کنم.
امیدوارم بتونید راهنماییم کنید.

اب لیمو طبیعی مصرف کن واخر حمام موقع خروج دوش اب سرد برای منقبض شدن منافض پوستی

باسلام من درمواقعی که اضطراب دارم یاتپش قلب دارم عرق میکنم لطفاراهنمایی ام کنیدباتشڪر

من خیلی عرق نمیکنم اما حتی اگه نیم ساعت هم از حموم کردنم گذشته باشه بوی خیلی بدی مثل سرکه میده .نمیدونم چیکار کنم،همین طور عرق پام هم تنده از همون جورابا وکفشایی استفاده میکم که دیگران پاشون میکنن ،ولی بوش تنده. میشه راهنمایی کنین که باید چیکارکنم؟

سلام خدمت شما
من وقتی کدام فعالیتی را انجام میدهم بسیار عرق میکنم در حالیکه دوستانم امان فعالیت رو انجام میدهند هیچ کدام عرقی نمیکنند
وقتی نیم ساعت دوش میکنم خیلی عرق میکنم اما دستانم هیچ کدام عرقی نمیکنند
از این مسئله زیاد رنجدمیبرم لطفا کمکم کنید ممنون !

سلام به همگی من بیشتر ناحیه سر و صورتم عرق میکنه بیش از حد مخصوصا تو مکان های اجتماعی وقعا زندگیم مختل شده اخه هیجا دیگه نمیرم باعث خجالتم میشه.

باسلام منم سروصورتم بسیارعرق میکندبصورتی موقعیت اجتمایی ام به خطرافتاده وباعث خجالت واضطرابم میشه چیکاربایدکردباتشڪر

سلام خدمت شما
من خیلی عرق میکنم مخصوصازیربغلم که متاسفانه بوی خیلی بدی هم دارد.من درکل حرارت بدنم خیلی بالاهست.البته بنظری خودم وشدت عرقم.لطف نموده کمک کنیدچی کارکنم ممنون

سلام من زمان استراحت و دماي طبيعي اتاق چندان مشكلي ندارم اما به محض يكم گرم شدن منظورم دماهاي ٢٣-٢٤ درجه به بالا هست با كوچكترين تحرك عرقم در مياد و تو تابستوناي جنوب شرجي تقريبا عاصي و كلافم دايم تمام لباسم خيس هستند در حد چلوندن!!!ببخشيد!!تمام ازمايشا رو دادم هيچي مشكل نداره از تيروييد و … اسپري ها و دئودورانتها شوخين بنظرم ابد تاثير ندارن اگه ممكنه يه راه درست و درمون بگيد بهمون ممنون

سلام .من خیلی خیلی زیاد عرق میکنم و از حد معمول رد شده است آیا این امر طبیعی است یا نه و به بیماری خودارضایی مربوط میشود؟؟؟؟لطفا زود جواب بدید
با تشکر

سلام
من حدودا چاقم،ولی خیلی زیاد عرق میکنم،۲۴سالمه،در روز تا چند نخ سیگار هم میکشم
تازگیا وقتی عرق میکنم دور چشمام هم بشدت سیاه میشه،طوری ک انگار رنگ کردم
شبا هم گاهی وقتی بیدار میشم ملافه م خیس عرقه
اگر راهنمایی کنید ممنون میشم
ب چه پزشکی مراجعه کنم؟

سلام،من مدتیه وقتی وارد یمحیط مثلا یه اتاق که یکمی گرمه میشم سرو صورتم بشدت عرق مییریزه تیروئیدمم مشکل نداره طب سنتی رفتم یسری عرقی جات و دم نوش ها هم خوردم بی فایدست روان پزشک هم رفتم باز هم بی فایدس واقعا نمیدونم چیکار کنم زندگیم مختل شده جرأت نمیکنم یمهمونی برم واقعا اگه کسی هست یه راهنمایی کنه ممنون

سلام.سلین هستم۲۰ساله….تاجایی یادم میاد از دوران کودکی تا الان بدنم همیشه به حالت غیر طبیعی عرق میکنه…فقطم یه ناحیه نیست کف دستام و زیر بغلم…واقققعا اذیت میشم…تو زمستون این حالت خیلللی شدید تره…درحالی که بدنم از سرما میلرزه اما تعریقم چند برابر میشه….لطفا راهنمایی کنید که باید چه کار کنم و پیش چه دکتری برم….واقعا کلافه شدم…

سلام من زیر بغلم بسیار عرق میکنه باید چیکار کنم که حداقل کمتر بشه

سلام روز بخیر
شب سینم زیاد عرق می کند

سلام شب شما بخیر .
من موقع مهمانی رفتن خیس عرق میشوم انگار تمام بدنم گرم میشه دست خودم نیست استرس میگیرم داخل مهمانی خیس عرق میشوم ممنون میشوم کمکم کنید

با سلام و تشکر از دقت وپاسخهای شما که به سوالات همه جواب داده اید
من یه سوال از تون داشتم
من روز ها محیط کارم خیلی گرمم می شود و
پشتم خیس عرق میشود وقتی کولر روشن می کنم خیلی راحت میشوم ولی ۱۲ نفر همکار دارم همه بلا استثنا می گویند سرد است و الان فصل کولر نیست
که کاملا حق با آنهاست ،ولی شبها در خونه با لباس خانگی اصلا عرق نمیکنم
آیا غذایی یا عرقی وجود دارد که من بتونم استفاده کنم تا در این مورد مفید باشه. ممنونم

سلام،من دختری ۲۳ساله هستم و از ناحیه زیر بغل زیاد عرق میکنم حتی درهوای خیلی خنک، این موضوع برای من اذیت کنندس روی لباسم هم کاملا مشخصه، لطفا اگه کسی میدونه راه حلش چیه کمکم کنه؟

با سلام، ٢١ساله هستم و از روزي كه يادم مي اد عرق ميكردم اما در اين چند سال اخير شدت عرق بدنم خيلي بيشتر شده تا حدي كه در روزاي گرم چند بار در روز دوش ميگيرم، بيشتر دستها وپاهايم و زير بغل عرق ميكند و هميشه پاهايم عرق سرد دارم هميشه جوراب ميپوشم حتي در خانه و بعضي وقتها در حين خواب، اضطرابم نقش مهمي دارد اما با وجود اينكه دارو ميخورم و روزهايي كه استرس هم ندارم ، و در خواب تمتم بدنم عرق ميكند.

باسلام من۱۶سالم است و خیلی عرق درپشتم میکنم جوریکه شلوارم خیس میشود.چه کارکنم تا درست شم. ممنون .

باسلام من۱۶سالم است و خیلی عرق درپشتم میکنم جوریکه شلوارم خیس میشود.چه کارکنم تا درست شم. ممنون

با سلام وخسته نباشید
مشکلی که من ازش رنج میبرم همین عرق کردن که بعد از یک پیاده روی در هوای مرطوب شمال زیر باران و نشستن داخل یک تاکسی که چندین نفر هم مسافر داره باعث میشه که همینطور مرتب شروع به عرق کردن بکنم و تا وقتی که چند دقیقه آرام نگیرم و راحت نشم این مسئله ادامه داره
این مسئله به غیر از اینکه باعث کلافه شدن من میشه همیشه باعث کثیف شدن لباس ها شده و در بعضی از مواقع در روز باید دو بار به حمام مراجعه کنم
سوالی که دارم اینکه از یک نفر شنیدم که خودش سال ۸۵ به علت پلیپ و گرفتگی بینی که بر اثر ضربه وارده به بینی بوجود اومده بود ( من هم تجربه همچین ضربه هایی رو چندین بار داشتم و احساس کیپ بودن بینی اکثر مواقع وجود داره) به عمل بینی پناه برده بود و بعد از اون مشکل تعریق صورت و گردنش به صورت قابل ملاحظه ای حل شده بود
میخوام بدونم همچین مشکلاتی برای بینی اصلا میتونه به زیاد شدن تعریق حتی روی صورت باعث بشه و این حرف دوستمون تا چه حد میتونه درست باشه چون اون به من به اصرار میکرد که برای رهایی از این مسئله با یک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنم و برای جراحی تردید نداشته باشم که مشکلم اینطوری حتما حل میشه
ببخشید که خیلی طولانی شد
ممنون

سلام.مدت دو هفته است که بدنم زیاد عرق میکنه ،یه خورده پیاده روی میکنم زیر بغلم خیس میشه.
درضمن اگه لباسم کمی خنک باشه کمتر عرق میکنم.
لطفا راهنمایی کنید.
باتشکر… .

تنها راه استفاده از ضد عرق هستش من خیلی تحقیق کردم و از چند دکتر هم سوال کردم همه ضد عرق را معرفی کردن .داروخانه داره و خیلی خوبه همه خانواده ما مشکل تعریق زیاد دارن و با ضد عرق فقط قابل کنترل هستش دستگاه الکتریکی و بوتاکس هم استفاده کردم جواب نمیده فقط محلول آلومینیوم کلراید عالیه البته خارجی بگیرید درایسول معروف ترین هستش .

من یه مدتیه خیلی عرق گمیکمنم . تمام سر و صورت و بالا تنه خیس عرق میشه. قبلا این طور نبودم.
باید به چه پزشکی مراجعه کنم؟

اگرعرق زیاد بکنیم باید به چه متخصصی مراجعه کنیم لطفا نام یک پزشک راببرید

سلام
من درطول روزیا شب عرق میکنم مثلایه چایی میخورم عرقم شروع میشه ۵دقیقه ای عرق میکنم یاتو یه جمع شلوغ میشینم عرق میکنم بیشترتابستون اینجوری میشم بقیه ی فصل هانه راستی من فقط صورتم عرق میکنه وبدن همیشه خنکه حتی توگرمترین روزبراحتی بدن عرق نمیکنه حتی توظهر زیر نور افتاب لطفا اگه میشه پاسخ رو به ایمیلم بفرسین مرسی از سایتتون

سلام منم مشکل تورو دارم رضا جان خیلی هم دکتر رفتم ولی فایده ای نداشته اگه چاره ای پیدا کردی به منم لطفا اطلاع بده

باسلام اقای دکتر من فرد مضطربی هستم اما گه گاهی که اضطراب هم ندارم از ناحیه زیر بغل بشدت عرق میکنم هوا هم گرم باشه عرق میکنم اصلا کاسه به کوزه میخوره عرق میکنم خیلی خیلی تاثیر گذاشته تو زندگیم
مام ضد عرق گرفتم جواب نداد دقیقا باید به چه دکتری مراجعه کنم راستش خیلی هم خجالت میکشم اصلا نمیتونم لباسای مورد علاقم رو بپوشم چون رنگشون جوریه که مشخص میکنه

باسلام, من ۲۱سالمه,فقط درناحیه ی زیر بغل تعریق زیاد دارم, گاهی اوقات هم دمای بدنم بشدت بالا میره, تو شرایط عادی زیر بغل تعریق زیاد ه,,, میشه لطفاً راهکاری یا درمانی برای از بین بردن این تعریق زیاد تجویز کنین,,,, ممنون

باسلام بنده اظطراب منتشر دارم وهمیشه زیر بغلهایم در موقعه استرس زا عرق میکند بسیار زیاد و درحالت عادیم لطفا راهنمایی کنید به کدام دکتر مراجعه بکنم

سلام دوستم تمام بدنش یکدست عرق میکند بصورتی که مجبور است لباس زیر نپوشد. براحتی در ساعت میشود لیتر اب از او جمع کرد. دکتر گفته این درمان ندارد. نظر شما چیست؟ چکار باید انجام دهد؟

با اهداء سلام
مادرم حدود ۴۰ سال عمر دارد ، حدود ۱۰ سال پیش بعد از اینکه در تنور خانگی همسایمان نان پخته بود به علت گرمای زیاد تنور بعد از پخت نان صورتش ورم کرده و درست مثل اینکه چند زنبور صورت وی را نیش زده باشند . بعد از مدتی صورت مادرم به حالت عادی بازگشته و خوب شد .
اما بعد از این چند سال هر وقت مادرم در ایام تابستان در معرض نور خورشید قرار می گیرد صورتش بسیار قرمز رنگ می شود و صورتش بسیار ملتهب می شود تا جائی که نمی تواند شب ها بخوابد و یا
* در منزل در حالی که همه احساس می کنند هوا خوب است وی احساس گرما می کند و فقط از ناحیه صورتش عرق میکند . ( خودش می گوید حساسیت پیدا کرده و این بخاطر آن ماجرا است ) و البته خودش می گوید فصل زمستان بهترم و کمتر عرق می کنم .
باید چه کار کنیم ؟
لطفا راهنمایی بفرمایید .

با سلام و آرزوی سلامتی برای مادر شما
لازم است ابتدا یک آزمایش کامل بدهند و سپس به متخصص پوست مراجعه کنند .

شبها بدون استثنا، هر شب با وجود كولر، زمستان و تابستان اينقدر عرق ميكنم كه مجبور شدم رو بالشي يكبار مصرف بيمارستاني بخرم.
البته اضافه وزن دارم ولي آزمايشات نشان ميدهد:
FBS 90mg/dl
۲hrspp 110mg/dl
HbA1C 4.8%
سابقه خانوادگي ديابت دارم و مصرف شكلات زياد، ولي دائما در حال پيگيري هستم و هيچ مشكلي ديده نميشود. ٣٤ سال سن دارم.
لطفا راهنمايي بفرماييد، صميمانه سپاسگزارم

با سلام بهتر است ازمایش تیرویید انجام دهید با کاهش وزن مسلما تعریق کمتری خواهید داشت

سلام ۱۸سالمه وچندماهی میشه که درناحیه زیربغلم بیش ازاندازه عرق میکنه!نه فقط درگرماحتی وقتایی که دمای هواخوبه امازیربغلم به شدت عرق میکنه!
برای جلوگیریش بایدچیکارکنم؟؟؟؟

با سلام ابتدا یک ازمایش کامل انجام دهید

من از ناحيه ى زير بغل خيلى عرق مى کنم هميشه لطفا من را راهنمايى کنيد.

سلام دوستان عزیزمن علی اصغر ۱۵ساله هستم راستش من خیلی زیربغلم عرق میکنه لطفا اگه میشه منوراهنمایی کنید تااین مشکلم حل شه خیلی ممنون

با سلام مشکل شما مربوط به دوران بلوغ می باشد به مرور بر طرف میشود

با عرض سلام
من با کوچکترین فعالیت خیلی سریع سر و صورت و زیر بغلم شروع به عرق کردن میکنه و خیلی سرع دچار استرس و دمای بالای بدن میشم .کم کاری تیرویید دارم و قرص لووتیروکسین مصرف میکنم اما دکتر گفت این تعریق ربطی به تیرویید تداره. کلافه شدم باید چکار کنم پیش چه متخصصی برم .مرسی

با سلام بهتر است ابتدا ازمایش کامل بدهید تا مشخص شود

با سلام و احترام
من گاهی اوقات عرقم که شروع میشه به همین راحتی بند نمیاد و مخصوصا وقتی بعد از پیاده روی به مقصد میرسم. من خیلی عرق میکنم و این گاهی اوقات واقعا اذیتم میکنه، مخصوصا زمانیکه سر کلاس هستم و در حال تدریس.
البته داروی فلوکستین و لوزارتان هم مصرف میکنم ولی قبلا هم که مصرف نمیکردم بازم عرق میکردم، آیا راهی پیشنهاد می‌کنید؟
باتشکر

با سلام بهتر است ابتدا ازمایش کامل بدهید

سلام
من بیش از حد عرق میکنم حتی در زمستان و روزهای برفی.بیشتر دست زیر بغل و پا(در صورتی که کفش بپوشم)و عرق بدنم بوی بدی میدهد و خیلی زود شوره میزنم
چه کنم؟

با سلام شما بهتره مایعات بیشتر مصرف کنید ضمنا ورزش و پیاده روی به رفع بوی بد عرق کمک می کند

سلام، من مشکلم اینه که سر و صورتم خیلی عرق میکنه ولی اصلا استرسی وجود نداره مثلا وقتی از حموم میام بیرون تا نیم ساعت سر و صورتم و بدنم پر عرق میشه یا اینکه بعضی وقتا از یه فضای باز به یه فضای بسته مثلا کلاس یا اداره ای میرم کلی صورتم عرق میکنه آیا باید پیش یه متخصص غدد یا داخلی برم تا درمان بشم یا اصلا درمان نداره؟؟؟ واقعا کلافه شدم
لطفا راهنمایی کنید

سلام، منم مشکل علی رو دارم ولی اصلا استرسی وجود نداره و بعضا وقتی از یه فضای باز به یه فضای بسته مثلا کلاس یا اداره ای میرم کلی صورتم عرق میکنه آیا باید پیش یه متخصص غدد یا داخلی برم تا درمان بشم یا اصلا درمان نداره؟؟؟ واقعا کلافه شدم چونکه بعضی وقتا خیلی خجالت آوره
لطفا راهنمایی کنید

با سلام واحترام
پسر من ۶سالشه با کوچکترین فعالیتی عرق میکنه و جالبه که این عرق فقط در قسمت سر وصورته .خیلی نگرانش هستم ولی تا حالا علتش مشخص نشده.میشه لطفا راهنمایی بفرمایین

باسلام خدمت شما
درصورتیکه همراه با تعرق کودک تنگی نفس و کبودی صورت نیز دارد سریعا به پزشک مراجعه نمایید در غیر اینصورت بنظر نمی رسد مشکلی وجود داشته باشد.

سلام.خواهش میکنم بگین مشکل تعریقم رو به کدوم متخصص باید بگم.حسابی کلافم کرده.خواهش میکنم سریعا بگین.
لز شما تمنا میکنم.

باسلام خدمت شما
لازم است برای بررسی ها و آزمایش های اولیه به متخصص داخلی مراجعه نمایید.

باسلام
من همیشه دمای بدنم از اطرافیام به طور محسوسی بیشتر بود،ولی الان چند ماهه که این قضیه بر عکس شده،هم بیش از حد چاق شدم،هم دمای بدنم کمتر از اطرافیام شده،و بدنم عرق سرد میکنه،مخصوصا پشت ماهیچه های پاهام،می خواستم بدونم آیا این موارد ربطی به کم کاری غده تیروییدم داره،از راهنماییتون ممنون می شم.

سلام
پشت بدنم عرق میکنه، البته این مورد فقط تو گرما هست، شب آ هرچقدر هم راه برم و فعالیت کنم زیاد عرق نمیکنم
ولی فقط یکم هوا گرم باشه یکم راه برم پشتم خیس خیس میشه

نمیدونم چیکار کنم

شما چی پیشنهاد میکنید؟

کاهنده عرق خوبه؟

دوست دارم عرق کنه بدنم ولی نه تا حدی که تو لباس هام هم معلوم باشه.

باسلام خدمت شما
این نوع تعریق طبیعی می باشد. بهتر هست از لباس هایی که کم تر تعریق را نشان می دهند استفاده نمایید

hi
im 21 years old and my body sweating profusely especially from my hips and bottom areas when i’m do some hard work or doing exercise in gym or playing a game like fotball and etc…………!
plz give me some treatments, im waiting!!!
and thank u sooo much for your this helpfull website! ?

Hi dear visitor
generally sweating during exercise isn’t sign of a problem. it is normal and there is no way to stop normal sweating.
we recommend you drink enough water for preventing dehydration.

سلام من بعضی اوقات در قسمت سمت چپ ناف خود به اندازه یک سکه ۵۰۰ تومانی احساس درد میکنم که باعث بی اشتهایی واسهال بلغمی مشود که با مالش. و ماساژ شکم بهبود می یابد

باسلام خدمت شما
احتمالا مشکل شما نفخ شکم می باشد. برای بررسی و درمان به متخصص داخلی مراجعه نمایید.

بیماریها, دانستنیهای پزشکی ۲۴ دیدگاه 68,521 بازدید

تعریق بیش از حد و درمان آن: دانشمندان دقیقا نمیدانند علت تعریق بیش از حد چیست، ولی این پدیده فراگیرتر از چیزی است که به نظر میرسد.

روش های درمانی گوناگونی وجود دارند، ولی اکثر افراد از این روش ها بی اطلاع هستند.

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۴ انجام شد، دو سوم کسانی مشکل تعریق بیش از حد را دارند (که با عنوان hyperhidrosis شناخته میشوند) هیچگاه در مورد مشکل خود با متخصص مشورت نکرده اند.

متخصص پوست Dee Anna Glaser از دانشگاه سنت لوییس و یکی از محققان این مطالعه میگوید:

چیکار کنم زیاد عرق نکنم

این مسئله واقعا باعث خجالت افراد میشود. در این مورد تصورات ذهنی فراوانی در جامعه وجود دارد. از جمله اینکه مردم فکر میکنند زیاد عرق کردن ناشی از ضعف بهداشت افراد است. قابل تصور است که افرادی با این مشکل چرا از مطرح کردن مشکل خود وحشت دارند.

به همین دلیل هیچ دلیلی برای نگرانـی و ناامیدی وجود ندارد و نباید تصور کنید که در دنیا تنها فردی هـستید که عـرق می کنـد.

در حالی که تعرق یکی از واکنش های طبیعی بدن محسوب مـی شود و بـه بـدن در کاهش دمــای سطحی کمک می کند، اما اگر شما همیشـه بـدون توجه به دمای اطراف در حال عرق کردن هستید، باید قدری روی مسئله دقیق تر شوید.

به گزارش سایت اینترنتی مردمان، نوعی بیماری با نام هایپرهیدروسیس (بیماری غدد عرقی) وجود دارد که گریبانگیر ۲ تا ۳ درصد از جـمعیت کل آمریکاست و بیشتر از طریق کف دست و پــا خود را نشان می دهد.

این بیماری همچنـین مـی تــواند در زیر بغل و یا سایر نقاط بدن نیز ظاهر شود. معمولاً از دوران نوجوانی به بعد قابل تشخیص بوده و تعرق بیش از اندازه دست و پا از سن ۱۳ سالگی به بعد در بیماران کاملاً مشهود خواهد بود.

اگر این بیماری تحت درمان قرار نگیرد، فرد ما بقی عمر خود را با وجود این بیماری سر می کند و این احتمال وجود دارد که ناراحتی های بی شمار دیگری نیز برایش بوجود آید.

به عنوان مثال افرادی که دچار انواع تشدید یافته این بیماری هستند، حتی در گرفتن فرمان ماشین نیز دچار مشکل می شوند. گاهی اوقات هم در هنگام دست دادن با افراد پس از یک جلسه کاری مهم دچار مشکل خواهند شد.

به هر حال بدون در نظر گرفتن موقعیت فردی افراد، این اختلال می تواند مشکلات عدیده ای را در زندگی بیماران ایجاد کرده و اعتماد به نفس آنها را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

Glaser میگوید: کسی که بیشتر از مقدار مورد نیاز برای تنظیم شدن دمای بدنش عرق میکند، این مشکل را دارد.

کسانی که تحت عنوان hyperhidrosis شناخته میشوند، در مناطق مشخصی از بدن مثل کف دستها، کف پا، زیر بغل و صورت عرق میکنند.

این حالت در نوجوانی بروز میکند ولی ممکن است تا چند سال بعد به عنوان یک مشکل شناخته نشود.

بر اساس تحقیقات سال ۲۰۰۴، Glaser تخمین میزند، نزدیک به هشت میلیون (یا نزدیک به سه درصد از جمعیت آمریکا) از hyperhidrosis رنج میبرند.

غده های عرق در بدن افراد hyperhidrosis از نظر اندازه، تعداد و محل قرارگیری تفاوتی با افراد عادی ندارند. Glaser میگوید: به نظر میرسد که مرکز کنترل کننده‌ی میزان عرق بدن برای ایجاد تعادل دما در مغز، فرمان عرق ریزی شدید را از نقطه ی مشخصی صادر میکند.

حدود نیمی‌از افراد hyperhidrosis در خانواده ی خود سابقه ی این بیماری را دارند، که به همین دلیل احتمال میرود عامل آن نوعی مولفه ی ژنتیکی باشد.

پزشکان میگویند اغلب عرق کردن این افراد دلیل روشنی ندارد. اگر چه اضطراب و تشویش باعث بروز این پدیده نمیشود، ولی نگرانی فرد برای بروز این حالت، خود سبب شروع و یا تشدید عرق ریزی است.

Harold Brody متخصص پوست در آتلانتا میگوید: پیش از پرداختن به درمان این بیماری، توجه میکند که آیا عرق کردن بیمار از علائم دیگر بیماریها مثل دیابت یا پرکاری غده تیروئید است یا نه. عرق کردن فرد میتواند ناشی از مصرف مواد (مخدر یا درمانی) باشد.

Brian Olds، تکنسین اطلاعات از سنت لوییس میگوید: عرق ریزی وی بعد از گذشت شش روز از تزریق Botox در زیر بازوهایش متوقف شده است.

پیراهنش دوباره کثیف نمیشود و مثل گذشته لازم نیست لباس اضافی با خود حمل کند. او میگوید: از نتیجه فوق العاده راضی هستم.

طی فرآیند بحث برانگیزی به نام sympathectomy، جراح بخشی از عصب داخل قفسه ی سینه را برش میدهد و پیام عصبی گذرا از این عصب که باعث عرق کردن فرد میشود را برای همیشه قطع میکند.

Joseph Coselli، جراح دانشگاه پزشکی تگزاس میگوید، بیمارانی که او تحت عمل جراحی قرار داده است، پس از پایان یافتن عمل، وقتی دستان خود را پس از چندین سال خشک و عرق نکرده میبینند، متحیر میشوند. برخلاف دیگر روش های درمانی، روش sympathectomy، درمانی دائمی‌ برای این مشکل است.

در گذشته جراحی sympathectomy، عملی سخت به حساب می‌آمد، چون لازم بود فقسه ی سینه و یا کمر بیمار به طور کامل باز شود.

امروزه این عمل با استفاده از ابزار و یک دوربین بسیار کوچک که از یک شکاف ریز وارد بدن بیمار میشوند، و با نام endoscopy شناخته شده است، صورت میگیرد و به یک عمل سرپایی تبدیل شده است. ولی این عمل به دلیل وجود عارضه ای همچنان بحث برانگیز است .

Coselli میگوید: در بیماران hyperhidrosis، اعصاب سمپاتیک بیش فعالند. اگر بخشی از آن را حذف کنید، سایر قسمتها شدیدتر عمل خواهند کرد.

ولی Whitney Burrows، جراح مرکز پزشکی دانشگاه مریلند که در اعصاب سمپاتیک تخصص دارد، میگوید بسیاری از بیمارانی که او جراحی کرده است از کمتر شدن عرق کف دست و پا بسیار راضی بوده اند و از بیشتر شدن عرق ریزی سایر نقاط بدن، که کمتر به چشم می‌آیند، شکایتی ندارند.

Burrows پیشنهاد میکند برای داشتن شانس بیشتری در موفقیت عمل، از جراحان با تجربه زیاد استفاده شود

 

معمولاً کسانی که دچار این بیماری می شوند مشکلی در تشخیص آن ندارند، چرا که علائم آن کاملاً مشهود است و این افراد بدون در نظر گرفتن درجه حرارات بدن، همواره در حال تعرق هستند.

آزمایش های تخصصی نیز در این زمینه وجود دارد که از جمله آن می توان به تست ید و نشاسته اشاره کرد.

مراحل آزمایش به این شرح است که مقدار ۱ گرم ید را با ۵۰۰ گرم نشاسته انحلال پذیر مخلوط کرده و بر روی محل مورد نظر می زنند. اگر رنگ این محلول آبی تیره و یا سیاه شد معلوم می شود که فرد دچار تعرق بیش از اندازه است.

این بیماری را می توان به دو نوع هایپرهیدروسیس اولیه و ثانویه طبقه بندی کرد. انواع اولیه آن از زمان نوزادی آغاز شده و نوع ثانویه قدری دیرتر خود را نشان می دهد.

هایپر هیدروسیس اولیه، به دلیل انتقال کروموزوم های ارثی که خصیصیه ژنتیکی خاصی را در بردارند، ایجاد می شوند. از فاکتورهای دیگر ایجاد این نوع اختلال می توان به دلایل نرولوژیک، متابولیک و سیستماتیک اشاره کرد.

نوع ثانویه که در سنین بالاتر بروز می کند، می تواند به دلیل ترشحات غده هیپوفیز و تیروئید ایجاد شود که در پی وجود بیماری هایی نظیر دیابت، تومور و نقرس ایجاد می شوند. به همین دلیل اگر تصور می کنید که در یک چنین گروهی قرار می گیرید، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید چرا که ممکن است دچار بیماری ای شده باشید که از وجود آن اطلاع نداشته باشید ( به عنوان مثال: دیابت)

همچنین از دیگر دلایل ایجاد تعریق بیش از حد می توان به افزایش اضطراب، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های خاص، نیکوتین، کافئین و حتی برخی بوهای آلرژی زا اشاره کرد.

متدهای مختلفی هستند که می توانید با استفاده از آنها این بیماری را درمان کنید. خوشبختانه درصد بسیار زیادی از افراد هستند که در درمان بیماری موفق شده و می توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند. در این قسمت چند تکنیک درمانی که ثمر بخش بودن آنها به اثبات رسیده را به شما معرفی می کنیم:

معمولاً به بیماران در مراحل ابتدایی تجویز می شود و از انواع محصولاتی اند که در دسترس هستند. باید به دنبال انواعی از ضد تعرق ها باشید که حاوی کلرید آلومینیوم هستند.

چیکار کنم زیاد عرق نکنم

این ضد تعرق ها حاوی آلومینیوم کلرید هگزاهیدرات هستند که تاثیر گذاری بالاتری نسبت به محصول قبلی دارند.

برای شروع باید به مدت یک هفته به طور دائمی از آن استفاده کنید، اما بعداً میزان استعمال آن را می توانید تا هفته ای دو بار نیز کاهش دهید.

از آنجایی که فروش این دارو فقط با تجویز پزشک امکان پذیر می باشد، قیمت آن نیز قدری بالاتر است. به هر حال انواع ۲ تا ۵ هزار تومانی آن در بازار یافت می شود.

این دستگاه مقداری بار الکتریکی را به پوست وارد می کند و از شیر آب به عنوان رسانا استفاده می شود.

به خاطر داشته باشید که برخی از افراد این مورد را دردناک گزارش کرده اند به همین خاطر اگر در محل مورد نظر زخم و یا جراحتی وجود دارد، باید از استعمال آن خودداری کنید.

نسبت به موارد قبلی قدری پر هزینه تر بوده و خرید دستگاه در حدود ۶ تا ۶۵ هزار تومان هزینه در بر دارد. در بیشتر موارد هم از تاثیر گذاری موقتی و نامناسبی برخوردار است.

علاوه بر کرم های موجود، برای درمان تعرق زیاد، داروهای خوراکی نیز وجود دارند.

از جمله معروف ترین این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد: دیتروپان، روبینول، کاجنتین.

برای افرادی هم که مشکل تعرقشان به دلیل استرس است، استفاده از داروهای ضد افسردگی پیشنهاد می شود.

قیمت این داروها متفاوت است به ویژه با توجه به نوع بیمه درمانی که شما استفاده می کنید.

بوتاکس هم شیوه جدید درمانی دیگری است که هر روزه طرفداران بیشتری پیدا می کند. این محلول به ویژه در ناحیه زیر بغل تاثیر شگرفی می گذارد.

یکبار مصرف آن خیال شما را برای ۶ ماه راحت می کند. البته هزینه آن قدری بالاست.

دو نوع جراحی وجود دارد که می توانند برای درمان این بیماری استفاده شوند.

اولی از طریق آندوسکپی و دومی برداشتن کلی غدد عرقی است.

در گزینه اول سلول های عصبی مشکل زا انتخاب شده و آنها را می سوازنند و یا قطع می کنند تا دیگر نتوانند سیگنال هایی را که سبب ایجاد عرق می شوند به نقطه مورد نظر برسانند.

مشکلی که در این نوع درمان وجود دارد این است که اغلب افراد اظهار می دارند زمانی که این کار را در یک محل انجام می دهند، نقاط دیگر بدن عکس العمل نشان داده و تعرق در آن مناطق افزایش پیدا می کند.

همچنین از سایر اثرات جانبی این شیوه درمانی می توان به کاهش احساس ترس و هوشیاری و افت ضربان قلب اشاره کرد.

در جراحی نوع دوم، غدد عرقی به سادگی برداشته می شود و بیمار زیر بیهوشی می رود. این عمل چیزی در حدود ۶۰ تا ۹۰ دقیقه به طول می انجامد و بیمار به محض اتمام عمل جراحی می تواند به خانه بازگردد. اکثر بیماران این گزینه را ترجیح می دهند. البته باید توجه داشته باشید که گران ترین انتخاب هم همین مورد است.

این شیوه درمانی به افرادی توصیه می شود که به دنبال استفاده از درمان های طبیعی هستند.

هم به صورت کپسول و هم به صورت چای می توان از آن استفاده کرد.

برای بدست آوردن نتیجه کافی باید فرد به طور روزانه از این گیاه مصرف کند.

مطالعات مختلف روش جلوگیری از عرق کردن بیش از حد در کف دست ها، پیدا شد. با تزریق مقدار معینی سم بوتولینوم در هر کف دست، برای ۴ تا ۱۲ ماه عرق کردن کف دست در این بیماران متوقف شد.قسمت هایی از بدن که بیشتر عرق می کنند زیر بغل و اطراف سینه هاهستند.

افرادی که بیش از حد عرق می کنند، می توانند (۱)Drysol را به زیر بغل خود بمالند که در این صورت برای مدت یک هفته عرق نخواهند کرد.

بسیاری از مواد ضد عرق حاوی آلومینیم هستند. آلومینیم سومین ماده ای است که در سطح زمین به مقدار زیاد وجود دارد و بدون خطر است.

دیده شد در مغز افرادی که به علت بیماری آلزایمر فوت کرده بودند، مقادیر زیادی آلومینیم وجود دارد، اما در مجموع بافت های آسیب دیده دارای آلومینیوم بالایی هستند.

پس افزایش آلومینیم در مغز این افراد به علت آسیب بافت ها بوده است نه علت ایجاد بیماری.

بعضی افراد وقتی می خواهند در جمعی صحبت کنند، عصبی شده و به شدت عرق می کنند.

همچنین می توانید از وسیله ای بنام Drionic استفاده کنید که این وسیله دارای یک صفحه کاغذی مرطوب مخصوص است که می توانید کف دست یا پای خود را به روی آن بمالید یا آن را به زیر بغل خود بمالید که تا ۶ هفته از عرق کردن شما جلوگیری می کند

(۳)Scopolamine نیز می تواند از عرق کردن جلوگیری کند، ولی می تواند باعث سرگیجه شود، بنابراین بایستی به مقدار خیلی کم مصرف شود.

قرص ۱۵ میلی گرمیPropanthelin نیز برای چند ساعت مانع از عرق کردن می شود ولی آن نیز می تواند باعث سرگیجه شود.

عرق کردن بیش از حد می تواند به دلیل عفونت، استرس، کاهش هورمون های جنسی باشد یا اینکه مسئله ای طبیعی باشد.

وقتی دمای بدن شما بالا می رود، جریان خون گرم به مغز شما رفته و باعث می شود خون بیشتری به سمت پوست شما جریان یافته و عرق کنید. وقتی ورزش می کنید یا اگر عفونتی داشته باشید، دمای بدن شما به طور طبیعی افزایش می یابد.

مثلاً هورمون استروژن در خانم های یائسه به مقدار زیادی کاهش می یابد و باعث عرق کردن آنها می شود که اصطلاحاً آن را ” گُرگرفتگی” می گویند.

در مردان نیز همین مکانیسم عمل وجود دارد بدین صورت که وقتی برای درمان سرطان پروستات، هورمون های جنسی را در بدنشان کاهش می دهند، باعث افزایش عرق کردن آنها می شود.

پی نوشت :

(۱) محلول ۲۰ درصد کلرید آلومینیم در الکل (۲) همان پروپرانولول خوراکی است که برای درمان فشار خون، آنژین صدری و لرزش بدن تجویز می شود. (۳) ماده ای است که از گیاهان بدست می آید و بعنوان داروی آرام بخش مصرف می شود.

برچسببوتاکس تعرق تعریق عرق هایپر هیدروسیس

۱۳۹۴-۰۷-۱۵

۱۳۹۴-۰۷-۱۵

۱۳۹۴-۰۷-۱۵

سلام‌و خسته نباشید

همسرم در روز از سر و صورت خیلی عرق میکنه ولی شبا کلا وقتی میخوابه زیر سر و بدنش کلا خیسه‌ابه طوری که مجبوره یه حوله زیر سر و بدنش بزاره که نصف شب هم سعی میکنه عوضش کنه ممنون میشم اگه برای درمانش منو راهنمایی کنید

من بخاطر گرما و عرق غیر طبیعی هر جور آزمایشی دادم و حتی عکس هم گرفتم هیچ چیزی نشون نداد و الان سه ماه داروهای گیاهی زیر نظر دکتر مصرف می کنم تاثیری نداشت، اگه راهی بود کمکم کنید

سلام. به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام بدید و مشکلتون رو مطرح کنید تا بررسی بشید.

مطلبتون عالی بود. تشکر

من هم دقیقا همینطور زیاد عرق میکنم هم صورت و هم دست و کمر و سینه، پاهام کمتر.. هیچ ربطی به تابستان هم نداره، وسط زمستان و سرمای صفر درجه من خیس عرق میشم. طوری که الان فقط استرس اینکه یوقت در مواجه شدن با مردم، عرق نکنم.. باعث میشه که به شدت عرق کنم. لطفا کمکم کنید.

سلام. باید یک سری بررسی هایی انجام بشه. به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۵۳۴۰ ۹۱۷ ۰۹۱۲ پیام بدید تا کاملا بررسی و راهنمایی بشید.

آیا زیاد عرق میکنید ؟

آیا از دستان همیشه خیس خود رنج میبرید ؟

آیا زیر بغل و کف پاهایتان همیشه خیس است ؟

آیا از روبرو شدن با اشخاص واهمه دارید ؟

آیا از بوی عرق خود شرمسارید ؟

دیگر نگران نباشید.

جامعترین نرم افزار اندرویدی هایپرهیدروزیس در اختیار شماست.

اکنون با خیالی آسوده برای همیشه از این بیماری رهایی یابید.

این برنامه فهرستی کامل از راهکارهای درمانی و هرآنچه در علم روز از هایپرهیدروزیس مشخص شده است را بصورت دقیق و براحتی در اختیارتان قرار خواهد داد. دانلود از طریق سایت کافه بازار. با کپی کردن لینک زیر و باز کردن آن در مرورگر اینترنتی

cafebazaar.ir/app/com.iranianstar.Hyperhidrosis/?l=fa

یا جستجوی نام نرم افزار در کافه بازار : عرق کردن بیش ازحد (هایپرهیدروزیس)

من هنوز ندیدم کسی اندازه من عرق کنه.حتی زمستونا هم وحشتناکه.خداروشکر بدنم بوی بد نمیگیره.وزن بدنم همیشه بین ۶۰ تا ۶۴ کیلو بود از سر و بدنم عین شیر اب که باز میکنی عرق میریزه.زیاد پیگیر دکتر رفتن نبودم فقط یکی دو دو بار اسپری ضدتعریق گرفتم که زیاد تاثیر نداشت.باید تحمل کرد هرچه بیشتر بهش فکر میکنی لامصب بیشتر میشه.

من هم دقیقا همین مشکل را دارم راهنمایی کنید

همراه عزیز پارسی طب، بایستی خون وکبد از مواد زاید پاک بشه. جهت دریافت مشاوره رایگان، به تلگرام پارسی طب به شماره ۵۳۴۰ ۹۱۷ ۰۹۱۲ پیام بدید تا پزشک مربوطه شمارو ویزیت کنند.

دنیا جان آقای دکتر یزدانی در بیمارستان شریعتی اصفهان عمل میکنن.آدرسشون رو نمیدونم اما تلفن مطبش اینه: ۶۲۸۱۶۳۰ دکتر بهنام یزدانی مارنانی-فوق تخصص جراحی توراکس. روزهای زوج ساعت ۵ به بعد میتونید باهاشون تماس بگیرید.

شمایی که زیاد عرق میکنید بخصوص عرق زیر بغل و یا هرقسمت از بدن ، پودر سنگ مرداب رو از عطاری ها بگیرید و روی قسمتی که زیاد عرق میکنه بمالید فوق العاده معجزه میکنه

پودر سنگ مرداب حاوی مقادیر بالای سرب هست. بخاطر همین سنگینه. فلزات سنگین باعث مسمومیت شدید و انواع بیماری های لاعلاج و سرطان میشن.

نمیخوام ناامیدتون کنم ولی تمام روشهایی که دکترا و کارشناسا گفتن و پیشنهاد دادم من امتحان کردم از محلولهای مختلف ید دار گرفته تا قرص و بوتاکس و الکتروشوک و آخریش جراحی بود که هیچ نتیجه ای نگرفتم بهتر که نشدم هیچ عرق صورت و کمر و سینه هم به عرق کف دست و پا و زیر بغل هم اضافه شد. الن یه یاله از هرچی دکتر و دوا و درمان دست کشیدم چون فقط هزینه دست آدم میزاره بدون هیچ اثر مطلوبی. باید عادت کنیم………………..

من عمل کردم کامل از بین برده.احتمالا دکتر شما عصب رو درست قطع نکرده یا اینکه اعصاب پاراسمپاتیک شما فعال شدن !

سلام.من زیربغلم خیلی عرق می کنه.رفتم دکتربهم گفتن علت عرق کردنت کم خونی الان چندوقته که قرص اهن مصرف می کنم ولی هیچ تاثیری نداشته.توروخدابه من کمک کنین

سلام. من کم کاری تیرویید داشتم که با مصرف دارو خوب شدم.اوایل فکر می کردم به دلیل این کم کاریه تیرویید خیلی عرق می کنم ولی الان که مشکل کم کاری تیروییدم حل شده باز هم به شدت عرق می کنم و همیشه زیر بغلم خیسه و خیلی مشکل ساز شده برام. خواهش می کنم منو راهنمایی کنید که چیکار کنم؟

سلام. منم این مشکل رو داشتم، رفتم دکتر بهم محلول آلومینیوم کلراید بیست درصد داد. عالیه عالی دیگه هیچ وقت زیر بغلم خیس نمیشه حتی توی مواقع استرس زیاد،خدا رو شکر، خواهش میکنم هر کی این مشکل رو داره از راه حل من استفاده کنه

سلام منم محلول آلومینیم کلراید بیست درصد استفاده کردم کاملا موثره ولی سوزش وحشتناک و عیر قابل تحملی بعد از استفاده داره که اشک آدم رو در می یاره خواهشا بگبد که چطور این مشکل رو حل کردید محلول یا کرم یا چیزی برای رفع اون هست. لطفا تجربه تون رو به ما بگید. متشکر می شیم

سلام به دوستان من خیلی زود دچار استرس میشم حتی سره یک مسئله کوچک و بعد از آن شروع به عرق کردن زیاد میکنم تا حدی که صورتم پر از عرق میشه و این مسئله منو خیلی خجالت زده میکنم و همین هم باعث دوباره عرق کردنم میشه لطفا راهنماییم کنید واقعا عماد به نفسم از دست دادم..ممنون

دوست عزیز سلام. باید از لحاظ مزاجی بیشتر بررسی بشید. لطفا به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدید و یا با دفتر مشاوره پارسی طب به شماره ۰۲۱۸۸۳۲۲۵۶۴ تماس بگیرید.

با سلام من در حال خوردن یا صحبت کردن و یا در زمان استرس زیاد طوری عرق میکنم که تمام بدنم از عرق خیس میشه جیکار باید بکنم؟ به متخصص غدد مراجعه کنم یا متخصص دیگر؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

>من در حال خورن یا صحبت کردن و یا در زمان استرس زیاد طوری عرق میکنم که تمام بدنم از عرق خیس میشه جیکار باید بکنم

برای تزریق بوتاکس به چه متخصصی باید مراجعه کرد؟ با تشکر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

“پارسی طب” یک وبگاه عمومی با موضوع سلامتی و پزشکی است. این وبگاه به شدت به طب سنتی و گیاهی اعتقاد داشته و از این موضوع حمایت میکنند. ما همواره در تلاشیم که اطلاعات مفیدی در اختیار بینندگان خود قرار داده و اسباب رضایت ایشان را جلب نماییم.



هر چند عرق کردن در واقع بویی ندارد، اما ممکن است عرق در تماس با باکتری‌های روی پوست بوی ناخوشایندی ایجاد کند. انسان‌ها به دلایل گوناگونی همچون قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب، ورزش کردن، مضطرب شدن و … عرق می‌کنند و نه‌تنها این عارضه بد نیست، بلکه به عنوان نشانه‌ای از سلامت محسوب می‌شود، اما اگر می‌خواهید بدانید چه طور باید بوی بد ناشی از عرق کردن را رفع کرد، مطلب زیر را بخوانید.

 

چطور عرق می‌کنیم؟

چیکار کنم زیاد عرق نکنم

عملکرد اصلی تعریق، خنک کردن بدن به منظور ثابت نگه داشتن دمای آن تا حداکثر 37 درجه است. فرآیند تعریق عموما با قرار گرفتن در محیط گرم و مرطوب، فعالیت بدنی یا وجود تب فعال می‌شود.

توانایی تعریق به انسان این امکان را می‌دهد که در شرایط آب و هوایی متفاوت زندگی کند.

بدن ما دو نوع عرق به نام های «آپوکراین» و «اکرین» ترشح می‌کند.

عرق اکرین برای پایین آوردن درجه حرارت بدن، مثلا هنگام ورزش یا زمانی که هوا خیلی گرم است، کاربرد دارد. این نوع عرق در همه قسمت‌های بدن به طور یکنواخت ترشح می‌شود و بی‌بو است.

آپوکراین نوع ویژه‌ای از ترشحات بدن است که در محل‌های مخصوصی مثل زیر بغل، کشاله‌های ران، دست‌ها و پاها ایجاد می‌شود. این نوع عرق دلیل پیدایش بوی تند و زننده است. ولی آپوکراین هم مثل اکرین کاملا بی‌بو است و چربی و پروتئین دارد.

باکتری‌هایی روی پوست بدن ما وجود دارند که از عرق آپوکراین تغذیه می‌کنند و وقتی این عرق را مصرف می‌کنند، همان کاری که سایر موجودات زنده پس از غذا خوردن انجام می‌دهند، از آنها سر می‌زند. به طوری که غذا را دفع می‌کنند و این بوی زننده و منزجرکننده از این موضوع ناشی می‌شود.

 

عوامل پیدایش بوی بدن چیست؟

درست حمام نکردن: یکی از دلایل عمده در پیدایش بوی بد عرق این است که به میزان کافی حمام نمی‌کنیم. البته فقط شستشوی بدن کافی نیست، پاکی و نظافت لباس‌ها نیز در این مساله موثر است.

عرق کردن زیاد: بدن برخی افراد بوی تندتری دارد و دلیل آن می‌تواند استرس یا فعالیت جسمی بیش از اندازه باشد، این روزها استرس عامل رایج‌تری است. توقعات بالا، برنامه‌های فشرده کاری و… اضطرابی بیش از حد طبیعی بر بدن وارد می‌کنند که باعث عرق کردن بیشتر می‌شود. عرق کودکان معمولا بوی بد نمی‌گیرد به این علت که آپوکراین ترشح نمی‌کنند، از این رو باکتری‌ها نمی‌توانند با چیزی فعل و انفعال داشته باشند. با بالا ‌رفتن میزان هورمون تستوسترون بدن در دوران بلوغ، آپوکراین نیز ترشح می‌شود.

عدم تعادل در سوخت و ساز بدن نیز باعث ایجاد بوی تند عرق می شود.

تغذیه: خوردن بعضی از غذاها نیز می‌تواند بر بوی بدن تاثیرگذار باشد، غذاهای تند و تلخ با بوی نافذ معمولا تاثیر منفی بر بوی بدن دارد. پیاز، سیر، زیره و ادویه کاری نمونه‌هایی از این مواد غذایی هستند. کمبود روی نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.


چه باید کرد؟


1- حمام کردن و شستشوی به موقع لباس‌ها می‌تواند شروع خوبی باشد.

 

2- کاهش مصرف کافئین بسیار مفید خواهد بود. قهوه، نوشابه، شکلات و سایر مواد غذایی کافئین‌دار با تحریک غده ترشح‌کننده آپوکراین در ایجاد بوی بدن تاثیر دارند. نوشیدن میزان کافی آب و مایعات، غدد ترشح‌کننده اکرین را فعال می‌سازد که باعث رقیق‌تر شدن عرق آپوکراین می‌شود.

3- استفاده از دئودورانت‌ها و ضدعرق‌های استاندارد می‌تواند حداقل 20 درصد از میزان تعریق یک ناحیه را بکاهد. به طور کلی هدف از کاربرد مواد ضدعرق و بو، افزایش بهداشت فردی است.

اکثر دئودورانت‌ها فقط بوی بد بدن را می‌پوشانند، اما دئودورانت‌هایی هستند که با این عناصر مقابله می‌کنند. موثرترین دئودورانت‌ها حاوی آلومینیوم یا روی هستند که در هر دوی این عناصر، برای مقابله با باکتری‌ها، تولیدکننده عرق را مسدود می‌کنند و باکتری‌ها نیز چیزی برای فعل و انفعال با آن ندارند. دئودورانت‌ها اگرچه به علت داشتن اسانس پوست را خوشبو می‌کنند، ولی در میزان تعریق نقشی ندارند، بنابراین در کنار آنها به مواد ضدعرق (مثل مام) نیز نیاز است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، در صورتی که بهداشت فردی و شستشوی مرتب بدن و لباس ها و انتخاب صحیح پوشاک وجود نداشته باشد، کاربرد این مواد به خصوص اسپری‌های خوشبوکننده نه‌تنها کار ساز نیست، بلکه بوی ترکیبی حاصل از‌ آن بسیار آزاردهنده‌تر خواهد بود. ضمن این‌که امکان استفاده از این اسپری‌ها برای برخی افراد به دلیل داشتن حساسیت پوستی وجود ندارد.


 

4- زیر بغل خود را تمیز نگه دارید. به طور مرتب با صابون ضد باکتری زیر بغل خود را بشویید. این کار میزان باکتری ها را کم می کند و در نتیجه بوی بد را کاهش می دهد.

 

5- بعد از حمام کردن از پودر مخصوص زیر بغل (در داروخانه ها می فروشند) استفاده کنید. این پودر، زیر بغل را خشک نگه می دارد.

 

6- لباس هایی از جنس نخ یا کتان یا پنبه بپوشید. این لباس ها باعث می شوند، عرق تبخیر شود. ولی لباس های نایلونی یا پلاستیکی باعث باقی ماندن عرق بر روی پوست و در نتیجه ایجاد بوی بد می شوند.

 

7- از درمان های خانگی استفاده کنید. یکی از این درمان ها مالیدن سرکه سیب بر روی پوست است که همانند یک دئودورانت عمل می کند. سرکه یک ماده ضد باکتری طبیعی است که رطوبت و بو را کم می کند.

 

اگر بوی عرق بدن با هیچ کدام از روش‌های بالا از بین نرفت، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. موارد بسیار شدید احتمالا از بیماری‌های خاصی ناشی می‌شوند که باید تحت درمان قرار بگیرند.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

چیکار کنم زیاد عرق نکنم


جام جم آنلاین – فاخره بهبهانی

ایسنا

سایت ehow

 

مطالب مرتبط :

بهترین راه فرار از بوی عرق






چیکار کنم زیاد عرق نکنم
چیکار کنم زیاد عرق نکنم
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *