چگونه عکس بوکه بگيريم

دوره مقدماتی php

 

وقتی عکاسان از عمق میدان (DOF) کم عمقی استفاده می کنند، دلیل معمولا جدا کردن سوژه از پس زمینه و گذاشتن تمرکز بر روی آن است. متاسفانه، این معمولا به معنی فراموش کردن نواحی زیبایی است که خارج از فوکوس قرار دارند و تنها توجه به سوژه است. اشتباه بزرگی است. در این مطلب به شما آموزش می دهیم که چگونه به بوکه های زیبایی برسید.

بوکه (Boukeh) به قسمتی از عکس گفته می شود که در فوکوس نیست. بسیاری از عکاسان نمی دانند که کیفیت این افکت زیبا قابل کنترل است. تکنیک وجود دارند که در بهتر کردن بوکه به شما کمک می کنند: تنظیم عمق میدان، انتخاب لنز مناسب، ساختن بوکه خودتان و استفاده از بوکه برای ارتباط با پیش زمینه.


از آنجایی که بوکه قسمت مات عکس است، به صورت مستقیم با عمق میدان در ارتباط است، که مشخص می کند چقدر از عکس خارج از فوکوس است. دیافراگم باز (ضریب اف های کوچک) منجر به تولید عمق میدان کوتاه و در نتیجه قسمت مات بزرگ تری در عکس می شود. همچنین، هرچقدر فاصله کانونی کوتاه تر باشد، عمق میدان بیشتر خواهد بود. نکته آخری که در رابطه با کنترل عمق میدان باید مطرح کنیم، فاصله لنز تا نقطه فوکوس است. هرچقدر این فاصله بیشتر باشد، عمق میدان نیز بیشتر خواهد بود.

بسیاری از عکاسان تازه کار، همیشه سراغ بیشترین گشودگی دیافراگم ممکن (کوچک ترین ضریب اف) می روند. این اشتباه است. اغلب، اگر جزئیات کافی در پس زمینه وجود داشته باشد تا شکل هایی را بسازد، قسمت های مات عکس زیبا و دلنشین تر هستند. اولین قانون برای داشتن بوکه بهتر انتخاب عمق میدان (depth-of-field) مناسب است، نه اینکه همیشه مات ترین پس زمینه ها را انتخاب کنیم.

دوره مقدماتی php

 

دیافراگم دارای چندین تیغه است که یک دایره یا هشت ضلعی را تشکیل داده و از آن نور به سنسور دوربین می رسد. دریچه دیافراگمی که تیغه های بیشتری داشته یا تیغه های آن منحنی شکل باشند، بوکه های دایره شکل بیشتری تولید می کند. در حالی که دیافراگم ها با ی های هشت وجهی بوکه هایی شبیه به شکل خودشان ایجاد می کنند. عکاسان زیادی شکل دایره ای بوکه را به هشت ضلعی آن ترجیح می دهند. معمولا لنز های گران قیمت تر برای رسیدن به بوکه های دایره ای شکل از تیغه های بیشتر و/یا تیغه های منحنی شکل دیافراگم استفاده می کنند.

 

چند سال پیش، بسیار رایج شده بود که عکاسان شکل های مختلفی را بسازند و برای ایجاد بوکه های گوناگون روی لنز خود قرار دهند. تا زمانی که زیاده روی نکنیم، این یک افکت زیبا و خلاقانه است. برای ساختن این افکت شکل مورد نظرتان را روی کاغذ مشکی در آورید (مانند عکس). سپس آن را جلوی لنزتان با نوار چسب بچسبانید به طوری که قسمت برش خورده میانه لنز قرار گیرد. زمانی که عکس می گیرید، بوکه به شکل همان برش در می آید.

 

معمولا، شگف انگیز ترین عکس ها آن هایی هستند که بیننده انتظار انجامش را ندارد. مرتبط کردن سوژه واضح پیش زمینه یک عکس با بخشی از پس زمینه مات واقعا می تواند عکسی خلاقانه را به وجود آورد. شما احتمالا این افکت را در عکس های عروسی مشاهده کرده اید، که عروس به دوربین نزدیک، در فوکوس و واضح است، در حالی که داماد در پس زمینه و مات به تصویر کشیده شده است. اگر بتوانیم علاوه بر ارتباط یک تعامل هم میان پس زمینه و پیش زمینه ایجاد کنیم، تکنیک را قوی تر پیاده سازی کرده ایم.

جدیدترین اخبار عکاسی ایران و جهان و آخرین اخبار فراخوان جشنواره های عکاسی را در بوکه ببینید.

آموزش عکاسی اخبار جشنواره های عکاسی اخبار دوربین های عکاسی اخبار روز عکاسی اخبار عکاسی اخبار عکاسی ایران اخبار عکاسی ایران و جهان اخبار عکاسی جهان اخبار مسابقات عکاسی اخبار نمایشگاه های عکاسی بوکه جدیدترین اخبار عکاسی جشنواره خبر عکاس عکاسی عکس فراخوان مقالات عکاسی نمایشگاه

13 بازدید کل ، 2 امروز


نام (ضروری)

(نمایش داده نمی شود) (ضروری)


 


 

 

 


بانک نیازمندی های دنیای عکاسی تهران به نام پایگاه اینترنتی بوکه، سال آغاز به کار کرد ، هدف از ایجاد این پایگاه ، دسترسی بازدید کننده ها به یک بانک جامع اطلاعاتی از آگهی های عکاسی تهران و ایجاد یک رابط بین صاحبین کسب وکار با مشتری هاست.

 

عکاسی به سبک بوکه دقیقا یعنی چی ؟ چجوری میشه این عکس ها رو گرفت و کجاها باید عکاسی بوکه انجام بدیم ؟این ها سوالاتی هست که من قصد دارم در این مقاله بهشون پاسخ بدم .یکی از قشنگ ترین و دراماتیک ترین سبک های عکاسی ، عکاسی بوکه هست . این که چجوری یک گراند عکس ها رو تار کنیم .  در این مقاله ما یاد میگیریم بوکه در عکاس چیست ؛ با فرآیند ساخت بوکه آشنا میشیم ؛ کلی نمونه عکس های بوکه رو با هم بررسی می‌کنیم و فرایند ساخت بوکه در عکس رو مرور میکنیم .

بوکه یعنی تار کردن قسمت هایی از عکس که توی فوکوس نیستند . این یک تکنیک خیلی ساده در عین حال خیلی عالی برای حرفه ای تر کردن عکس های شماست . بوکه (bokeh) در اصل یک کمله‌ی ژاپنی هست به معنی تار کردن . و توی عکاسی یعنی تار کردن قسمت هایی از عکس که توی فوکوس نیستن . حتما شما هم عکس هایی رو دیدید که پس زمینه‌ی سوژه به صورت خیلی زیبایی تار هست . این عکس ها دقیقا همون بوکه ای هست که داریم در موردش صحبت می‌کنیم .

چند سطر بالاتر گفتم که بوکه یعنی تار کردن قسمت هایی از عکس که توی فوکوس نیستن . حتما می‌دونین دوربین ها فقط می‌تونن روی یک نقطه فوکوس انجام بدن و قسمت های جلوتر و عقب تر از نقطه‌ی فوکوس تار خواهد بود . حالا مقدار این تاری بستگی به چند تا عامل داره که در ادامه‌ی مقاله با هم بحث می‌کنیم . پس اگر قسمت هایی از عکس که در فوکوس نیستن رو بتونیم تار کنیم ، ما یک  عکس با افکت بوکه خواهیم داشت . حالا این عوامل چی هستن ؟

در کل تا عامل باعث میشن که در یک عکس ، نواحی خارج از فوکوس تار دیده بشن و این یعنی ما افکت بوکه رو خواهیم داشت . این تا عامل این ها هستن :

توی تمام لنزها یک قطعه‌ی فیزیکی وجود داره به نام دیافراگم . وظیفه‌ی این قطعه اینه مقدار نوری که از توی لنز عبور میکنه و وارد دوربین میشه رو کنترل کنه . توی مقاله‌ی مثلث نوردهی بحثش رو کاملا باز کردم . اما برای گرفتن عکس بوکه در همین حد لازمه بدونیم که هر چقدر دیافراگم بازتر باشه ، نواحی خارج از فوکوس تارتر خواهد بود و این یعنی بوکه ی بهتری خواهیم داشت .

اندازه‌ی قطر دیافراگم با ضریبی به نام f اندازه گیری میشه . فکر نمیکنم حوصله داشته باشید تا براتون تعریف کنم که این ضریب از کجا اومده و چجوری اندازه گیری میشه . چون مبحث فیزیک و ریاضی هست . اما این رو بدونید که هر چی عدد پشت ضریب f کوچکتر باشه ، اندازه‌ی قطر دیافراگم بزرگتر خواهد بود و افکت بوکه‌ی بهتری رو خواهیم داشت . پس برای گرفتن یک عکس بوکه‌ی خوب ، دیافراگم رو تا آخرین حد ممکن (کوچگترین عدد f) باز کنید .

یک قانون کلی در مورد عکاسی بوکه : عدد f بزرگتر بک‌گراند واضع تر ، عدد f کوچکتر بک‌گراند تار تر


هر چقدر به سوژه نزدیک تر بشید ، بک گراند هم تار تر خواهد شد . چرا این اتفاق میوفته ؟ یک دلیل کاملا فیزیکی داره . وقتی به سوژه نزدیک میشید ، محدوده‌ی کمتری توی فوکوس قرار میگیره و عمق میدان کمتر میشه . و هر چقدر عمق میدان کمتر باشه ، بک‌گراند تار تر خواهد بود . همین الان یکی از چشم های خودتون رو ببندید و انگشتتون رو به چشمتون نزدیک کنید و سعی کنید رو انگشت فوکوس کنید . می‌بینید که بک‌گراند تار خواهد بود . حالا انگشتتون رو از چشمتون دورتر و دورتر کنید . بک‌گراند واضع و واضع تر خواهد شد . این دقیقا همون اتفاقی هست که توی دوربین میوفته .

هر چقدر به سوژه نزدیک تر باشید ، بوکه ی بهتری خواهید داشت

 

 

 

 


هیچ چیزی به یکباره اتفاق نمیوفته ! چرا این جمله رو گفتم ؟ چون به موضوع این بخش کاملا مرتبط هست . فرض کنید دارید از کسی عکس می‌گیرید و مایل هستید که افکت بوکه هم به عکس بدید . پس دو مورد قبل رو رعایت میکنید ؛ یعنی دیافراگم رو باز می‌کنید و تا جایی که امکان داره به سوژه نزدیک می‌شید . اما فراموش کردید که سوژه دقیقا جلوی یک دیوار ایستاده . و افکت بوکه ای در کار نخواهد بود .

همیشه این رو یادتون باشه که هر چقدر سوژه از بک گراندش دورتر باشه ، بوکه ی بیشتری خواهیم داشت . چرا ؟ چون  عمق میدان به صورت یک خط دقیق نیست .  یعنی این طور نیست که جاهایی که توی فوکوس نیستن به یکباره تار بشن . بلکه هر چقدر از محل فوکوس دورتر و دورتر میشیم ، تاری تصویر هم بیشتر و بیشتر میشه .   پس وقتی دوربین روی سوژه فوکوس میکنه ، به فاصله‌ای نیاز داره تا به حداکثر تاری ممکن توی بک‌گراند برسه . و ما با دورتر کردن سوژه و بک‌گراند از هم این فاصله رو تامین می‌کنیم .

فیلم زیر رو ببینید . توی این فیلم تونی نورثروپ به همراه همسرش چلسی نورثروپ در مورد راه های ایجاد افکت بوکه در عکس توضیح میدن . از جمله ی یکی از همین راه حل ها ، موردی هست که گفته شد .

این یک قانون کلی هست که هر چی فاصله ی کانونی بیشتر باشه ، افکت بوکه ی بهتری خواهیم داشت . به عبارت دیگه تا می‌تونید زوم کنید ! مثالی میزنم . دو تا لنز داریم یکی با فاصله‌ی کانونی میلیمتر و دیافراگم f2 و اون یکی با فاصله ی کانونی میلیمتر و دیافراگم f2 . اگر قرار باشه بوکه های بهتری بگیریم بهتره که از لنزی استفاده کنیم که فاصله ی کانونی بیشتری داره ؛ یعنی میلیمتر .

زوم بیشتر = بوکه ی بهتر

البته احتمالا براتون کاملا روشن شده که عمق میدان چی هست و چه رابطه ای با ایجاد افکت بوکه داره . اما به هر حال برای مرتب تر شدن مباحث این مقاله ، این قسمت رو هم به صورت مجزا بررسی میکنیم .

عمق میدان یعنی اون قسمت های عکس که در فوکوس قرار دارن
بوکه یعنی تار کردن قسمت های خارج از عمق میدان

پس با یک مقایسه ی ساده این رو متوجه میشیم که این دو تا موضوع با هم رابطه ی عکس دارن . یعنی هر چقدر عمق میدان بیشتر باشه ، بوکه ی کمتری داریم و برعکس ، اگر یک عکس با بوکه ی خوب داریم ، پس حتما عمق میدان کمی داره .

تا اینجای مقاله در مورد اینکه بوکه چی هست و چجوری به وجود میاد با هم صحبت کردیم . حالا سوال مهم اینه که چه زمانی بهتره از این افکت استفاده کنیم و برعکس ، چه زمانی نباید از افکت بوکه استفاده کرد .

یکی از مهم ترین دلایلی که از بوکه استفاده میکنیم برای ایزوله کردن و جداسازی سوژه از بک‌گراند هست . این کار به این دلیل انجام میشه که حواس مخاطب عکس پرت نشه و دقیقا بدونه باید به کجا نگاه کنه . هیچ کسی در یک عکس شلوغ نمیتونه به چیزی که مد نظر ما هست نگاه کنه و منظور ما رو متوجه بشه . اما وقتی افکت بوکه رو روی تصویر اعمال کردیم ، جاهای غیر ضروری عکس تار میشه ، عکس خلوت تر میشه و مخاطب دقیقا میدونه باید به کجا نگاه کنه .

دلیل اصلی استفاده از بوکه ایجاد یک افکت زیبا و رویایی در عکس هست . حتما خودتون هم به این نتیجه رسیدید عکس هایی که افکت بوکه دارن ، نسبت به عکس هایی که بک گراند واضحی دارن ، جذاب تر و زیبا تر هستن . لنز های گرون قیمتی که برای این کار ساخته میشه هم دقیقا به همین دلیل هست . اینکه عکس های شما رو زیبا تر کنه . لذا برای عکس های خودتون ، مخصوصا عکس های پرتره ، از افکت بوکه استفاده کنید تا عکس هایی یک پله حرفه ای تر داشته باشید.

درسته که افکت بوکه یکی از زیبا ترین و دراماتیک ترین افکت هایی هست که در عکاسی و فیلمبرداری می‌تونیم ازش استفاده کنیم . اما به قول معروف هر چیز حدی داره ! و جاهایی هم هست که نباید از بوکه استفاده  کرد .

اگه قرار بود عکس دسته جمعی بگیرید ، نباید از افکت بوکه استفاده کنید . چون به دلیل عمق میدان کم ، به احتمال خیلی زیاد ، جمع کثیری از دوستانتون عکسشون تار میشه ! و خب کی دوست داره عکسش تار باشه ؟! پس اگر قرار بود عکس دسته جمعی بگیرید ، دیافراگم رو ببندید و ترجیها از لنز های واید استفاده کنید تا یک عمق میدان بزرگ داشته باشید و همه جای عکس واضع و شارپ باشه .

قبل از این که این مورد رو توضیح بدم باید اینو ذکر کنم که این قسمت همیشگی نیست و اگر مهارتتون در فوکوس کردن زیاد شد میتونید بیخیال این قسمت بشید. وقتی دارید از سوژه های سریع عکاسی میکنید ، مثلا یک ورزشکار یا عکاسی حیات وحش ، چون سوژه سریع حرکت میکنه و از طرف دیگه ، عمق میدان خیلی کم هست ، کوچکترین خطا در فوکوس باعث میشه عکس تار بشه و زحمت شما به هدر بره. و باور کنید هیچ راه حل نرم افزاری برای شارپ کردن عکس های خارج از فوکوس وجود نداره.
اما خب به موازات اینکه مهارت شمادر عکاسی بیشتر شد ، میتونین این قانون رو نادیده بگیرید . چون عکس بوکه خیلی قشنگتر هست و در اولویت قرار داره.

این موضوع رو درک میکنم که عکاسی بوکه حس خیلی خوبی داره . و برای هر عکاس خیلی جذاب هست که عکسی بگیره که حرفه ای به نظر بیاد . اما بالاخره استفاده از هر چیزی باید در اعتدال باشه ، از جمله افکت بوکه . پس اگه واقعا لازم بود ، از این افکت استفاده کنید . سبک های عکاسی دیگه هم قشنگن ?

جالبه که بدونید استفاده از افکت بوکه فقط مختص عکاسی نیست . در فیلم ها هم از این افکت استفاده میشه و باعث قشنگ تر شدن اونها خواهد شد . البته باید به این نکته اشاره کنم که فیلمبردارها و کارگردان های تازه کار در این موضوع زیاده روی میکنن و توی تمام سکانس ها از افکت بوکه استفاده میکنن . در صورتی که باید در این مورد هم اعتدال رعایت بشه و همه جا نباید از بوکه استفاده کرد .

توی این فیلمی که ساختم که یه جورایی موزیک ویدیو محصوب میشه ، تقریبا بیشتر صحنه ها با افکت بوکه بوده . البته این یک کلیپ رسمی نیست و داستان خودش رو داره. بعد از شوتینگی که برای دیجیکالا داشتم ، این کلیپ رو توی ماشین ضبط کردم . داستان جالبی داره . اگه دوست داشتید توی قسمت توضیحات در آپارات بخونیدش ?


بعد از توضیحاتی که دادم ، حالا خوبه در مورد لنزهایی صحبت کنیم که برای گرفتن عکس های با افکت بوکه مناسب هستن . قبل از اینکه این لنزها رو نام ببرم ، این نکته ی کلی رو بگم که اون دسته از لنزهایی برای افکت بوکه مناسب هست که دیافراگمشون خیلی باز بشه . یعنی عدد های f2.8 و کمتر . حالا میریم سراغ چند نمونه از لنز های مناسب برای افکت بوکه .

همیشه توصیه کردم بهترین لنز برای شروع عکاسی هر عکاس ، یک لنز میلیمتری با f1.8 یا f1.4 هست . این لنز ها علاوه بر اینکه ارزون قیمت هست ، دیافراگمش خیلی باز میشه و نور زیادی رو وارد دوربین میکنه . این یعنی یک لنز مناسب برای عکاسی بوکه و در عین حال ارزون قیمت . مدتی قبل در یکی از پست های اینستاگرامم هم این موضوع رو ذکر کردم و نوشتم لنز میلیمتری مناسب ترین گزینه برای شروع عکاسی هست .

داستان گرفتن همین عکس رو در اینستاگرام من بخونید :

® اگه بگم عکاسی به اندازه‌ی کار توی معدن فشار و استرس داره اغراقه . اما خیلی بیشتر از فشار دادن دکمه‌ی شاتر چالش برانگیز و سخته. حالا چرا ؟ دیشب با یکی برای عکاسی رفته بودیم یه لوکیشنی توی شمال غرب تهران ؛ شهر از اونجا معلوم بود . اونجا زیاد میرم ؛ چون توی شب ? میتونم افکت بوکه‌ی خوشگلی رو توی عکسام ایجاد کنم. اونجا اینطوریه که برای عکاسی ، اگه بخوای جای خوبی عکس بگیری ، باید کنار جاده بزنی بغل ، از ماشین ? پیاده شی و حدود متر توو زمین خاکی راه بری تا برسی به جایی که نور خوبی داره . اونجا رو تو شب زیاد رفتم ٬ اما راستش تاحالا اون ساعت اونجا نبودم . فک میکنم ساعت شب بود که رسیدیم اونجا . ماشینو زدم کنار و پیاده شدیم . داشتیم توی خاکی راه می‌رفتیم و از همه طرف صدای زوزه‌ی گرگ ? و واق سگ میومد . حالا بعید میدونم اونجا گرگ پیدا بشه ولی صدای زوزه رو میشنیدیم خب ! حالا طرفم مشتریم بود نمی‌خواستم چیزیش بشه دوبرابر حواسم جمع بود. بعد دیدم استرس داره شروع کردم براش خاطره تعریف کردن که حواسش پرت بشه☺. وسط خاطره گفتن بودم که یهو یه حیوونی تو تاریکی از جلومون رد شد . نفهمیدم چیه ولی واسه اینکه دختر بیچاره استرس نگیره گفتم گربه بود. حالا به هر بدبختیی که بود رسیدیم سر لوکیشن و شروع کردیم عکس گرفتن . وسط کار یهو متوجه شدم یکی توی جاده وایساده داره ما رو نیگا میکنه . تکونم نمیخورد لامصب . یه چشمم به عکاسی بود ، یه چشمم به طرف . خلاصه هر طور که بود عکسا رو گرفتم و خواستیم برگردیم .همین که راه افتادیم سمت جاده اون یارو هم دور شد و رفت. بعد از دو سه دقیقه‌ی سخت و نفس‌گیر بالاخره رسیدیم به ماشینو درو باز کردم و پریدیم توش . قفل درو زدم و گازشو گرفتم و رفتیم. کار خطرناکی ⚠ بود ولی به خاطره و تجربش میارزید?. #رضاصاد #عکاسی #بوکه #ماجراجویی

A post shared by Reza Sadeghi (@rezasaad) on Oct 21, 2017 at 11:47am PD

 


از نظر قیمت از لنزهای میلیمتری گرون تر هست . طبعا به دلیل بیشتر بودن فاصله ی کانونی ، افکت بوکه ی بهتری رو هم داره . این لنزها به طور اخص برای گرفتن عکس های پرتره طراحی شده . اگر سبک عکاسی شما پرتره هست ، یکی از این لنز ها رو بهتون پیشنهاد میکنم .

شاید بهترین لنز برای عکاسی پرتره ، همین لنزهای – باشه. این لنزها علاوه بر اینکه در عکاسی پرتره بسیار مفید هست ، برای عکاسی ورزشی ، عکاسی حیات وحش ، عکاسی عروسی و عکاسی صنعتی هم مناسبه . از نظر قیمت ، نسبتا گرون هستن . اما کاملا ارزش پولی که پرداخت میکنید رو دارن .در واقع یک لنز همه کاره .

عکاسی بوکه یکی از قشنگ ترین سبک های عکاسی هست که با چند تا حرکت ساده می‌تونین بهش دست پیدا کنید . این افکت کاربردهای زیادی داره و عکس های شما رو خیلی قشنگ تر خواهد کرد . بوکه هم در عکاسی و هم در فیلم برداری کاربرد داره . در موقعیت های مناسب ، از این افکت استفاده کنید و عکس هایی یک پله حرفه ای تر بگیرید .

 

در عکاسی عبارت بوکه نشان‌دهنده بخش‌های تار خارج از محدوده فوکوس است که پس‌زمینه جالبی برای عکس ایجاد می‌کند. در واقع بوکه به عکاس کمک میکند تا پس زمینه‌های نرم و دل انگیزی ایجاد کند و همچنین تمرکز بیننده را روی سوژه بیشتر کرده و حس عمق و سه بعدی را در عکس ایجاد می‌کند. در اینجا چند راهنمایی برای ایجاد عکس‌های بوکه زیباتر خواهیم داشت.

 

استفاده از بازترین دریچه دیافراگم

فراموش نکنید بوکه معمولا چیزی نیست که توسط دوربین ایجاد شود و بیشتر وابسته به نوع و عملکرد لنز است. بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که عدد دریچه دیافراگم را به پایین ترین حد برسانید. در واقع باید از بازترین دریچه دیافراگم استفاده کنید. معمولاً در دوربین‌های DSLR نیکون که دکمه چرخان جلو دارند، این‌کار را میتوانید با چرخاندن این دکمه در خلاف جهت عقربه‌های ساعت انجام دهید. همچنین اینکار را می‌توانید روی حالت تقدم دیافراگم (در دوربین‌های کانن باAv  و در دوربین‌های نیکون باA   (انجام دهید. به این ترتیب می‌توانید دیافراگم را روی بازترین حالت قرار داده و انتخاب سرعت شاتر متناسب با آن را به خود دوربین بسپارید.

اما اثر کاهش عدد دیافراگم چیست؟ چگونه در ایجاد عکس‌های بوکه کمک میکند؟ در واقع با کم کردن عدد دیافراگم شما عمق میدان را کاهش داده‌اید و فوکوس تصویر تنها روی سوژه یا قسمت کوچکی از آن متمرکز می‌شود .

فاصله خود با سوژه را به حداقل برسانید

برای ایجاد عکس‌های بوکه زیباتر میتوانید از طریق تغییر فاصله خود با سوژه اقدام کنید. در واقع هرچه فاصله خود با سوژه را کم تر کنید بوکه های زیباتر و با پس زمینه تارتری ایجاد خواهید کرد. دلیل آن هم این است که وقتی به سوژه مورد نظر نزدیک‌تر می‌شوید لنز تمرکز بیشتری روی سوژه خواهد گذاشت و در واقع عمق میدان کوچک تر شده و بیشتر روی سوژه متمرکز می‌شود.

میتوان گفت لنزها بسیار شبیه چشم انسان عمل میکنند. برای مثال اگر انگشت کوچکتان را جلو صورتتان بگیرید و کم کم به چشم خود نزدیک کنید خواهید دید که پس زمینه و اشیا پشت آن بیشتر تار می‌شوند. این دقیقا همان کاری است که لنزها هم انجام می‌دهند، به همین دلیل است که تغییر فاصله نقش بسیاری در ایجاد بوکه‌ها ایفا میکند.

فاصله سوژه تا پس زمینه را افزایش دهید

اگر سوژه ای که دارید از آن عکاسی می‌کنید به یک پس زمینه شلوغ نزدیک باشد بوکه خوبی ایجاد نمی‌شود. به یاد داشته باشید عمق میدان مثل یک خط نیست که بتواند به طور دقیق سوژه و پس زمینه را از هم جدا کند، درواقع به تدریج از وضوح کامل به سمت تاری و محوشدگی پیش میرود. بنابراین برای ایجاد بوکه‌های هرچه دلپذیرتر لازم است که پس زمینه را از سوژه دورتر کنید تا کاملا در نقاط خارج از فوکوس قرار بگیرند. برای مثال برای گرفتن پرتره از یک دختر که جلوی شاخه درخت قرار گرفته است اگر فاصله کمی با شاخه درخت داشته باشد ممکن است شاخه درخت هم در عمق میدان قرار بگیرد و واضح دیده شود، در این صورت باید سوژه را جابجا کرده و به فاصله دورتری از آن شاخه درخت قرار دهید، به این ترتیب شاخه درخت به طور کامل خارج از منظقه فوکوس قرار خواهد گرفت.

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید برگ نزدیکتر به وضوح دیده میشود، درحالی که برگ‌های دیگر با فاصله بیشتر از آن قرار گرفته‌اند و پس زمینه تار و زیبایی ایجاد کرده‌اند.

از لنزهای با فاصله کانونی بلند استفاده کنید

گاهی اوقات فاصله بین سوژه و پس زمینه ثابت است و نمیتوان آن ها را جابجا کرد، در این شرایط استفاده از لنزی با فاصله کانونی زیاد کمک بسیاری در کاهش عمق میدان می‌کند. بنابراین اگر از یک لنز زوم استفاده میکنید برای جدا کردن بهتر سوژه از پس زمینه بهتر است تا حد ممکن زوم کنید. همچنین برعکس این موضوع به این معنی است که با زوم نکردن و استفاده از کوتاهترین فاصله کانونی میتوانید عمق میدان را بیشتر کنید. این کار برای عکاسی از منظره یا عکاسی معماری انتخاب بهتری است.

 

به عنوان مثال اگر یک لنز _mm داشته باشید و در فاصله کانونی mm عکاسی کنید، عمق میدان بسیار کم می‌شود و تمرکز را بیشتر روی سوژه خوهید گذاشت. این در حالی است که اگر با همان لنز روی فاصله کانونی mm عکاسی کنید، روی اشیا بیشتری در پس زمینه تمرکز می‌کنید.

از لنزهای سریع استفاده کنید

 

و آخرین مورد با اهمیت زیاد، استفاده از سریع‌ترین لنزی است که در اختیار دارید. به لنز‌هایی که دارای دیافراگم‌های باز و بزرگ هستند، لنز‌های سریع گفته می‌شود. لنزهایی با دیافراگم‌های باز مانند  Nikon 50mm f/1.4،  Nikon 85mm f/1.4 و Nikon 70-200mm f/2.8 عملکرد نوری را برای عکس‌های پرتره به بهترین شکل بهینه می‌کنند. در رده لنز‌های قیمت پایین‌تر نیز میتوان به لنز‌های Nikon 50mm f/1.8 و Nikon 85mm f/1.8 اشاره کرد که بوکه‌های جالب توجهی را ارائه می‌دهند.

عکاسی با لنز‌های کیت

معمولا برای عکاسی پرتره نیاز به بوکه بیشتری دارید و به همین دلیل ممکن است تصور کنید بدون این لنز‌ها نباید عکاسی پرتره کنید. اما اگر هنوز امکان تعویض لنز کیت دوربین‌تان را ندارید و می‌خواهید با لنز کیت دوربین‌تان عکس‌های پرتره بگیرید، راهنمای عکاسی پرتره با لنز کیت در وب‌سایت نورنگار می‌تواند به شما کمک کند. شاید برایتان جالب باشد که چطور می‌توان با همان لنز‌های کیت ساده روی دوربین‌ها هم عکس‌های بوکه خوبی گرفت.

 


اطلاع رسانی از جدیدعدم ارسالجواب های خودمارسال اعلان هر بار که یک نظر جدید ارسال شده است.

 

نورنگار در سال با هدف تهیه و توزیع تجهیزات، لوازم جانبی و خدمات پس از فروش لوازم عکاسی و فیلم‌برداری تاسیس گردید. نورنگار در طول سالیان اخیر فعالیت خود توانسته است با تکیه به خلاقیت و توانمندی پرسنل کوشای خود به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست یابد. شعار کارکنان نورنگار عبارت است از : هدف از فروش، کمک به دیگران در به دست آوردن احساس خوشایندی است که می‌خواهند از خریدشان داشته باشند، و این تفکر تعیین‌کننده سیاست کلی نورنگار است.


دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لونگان x بخوانید...