چگونه صدا را کلفت کنيم

دوره مقدماتی php
چگونه صدا را کلفت کنيم
چگونه صدا را کلفت کنيم

 

سال ها پیش در یک کنفرانس بین المللی به عنوان سخنران دعوت شده بودم، همینطور که در حال صحبت بودم آقایی دستش را بالا برد که یک سوال بپرسد، وقتی ایشان از روی صندلی بلند شدند قد و قامت بسیار درشتی داشتند، هیکلشون چیزی شبیه به هالک (Hulk) شخصیت سینمای هالیودی بود، من و افرادی که ایشان را دیدیم واقعا از هیبت هیکل ایشون حیرت کرده بودیم، اما تا اولین جمله رو گفتند همه زدند زیر خنده و به این آقا خندیدند.

 

این صحنه اصلا برای اون شخص جالب نبود، چرا که مورد تمسخر واقع شدن واقعا خیلی سخته.

چون ایشان علی رغم هیکل مردانه ای که داشتند، صداشون فوق العاده نازک و زنانه بود و از ایشون توقع می رفت که صدای خیلی مردانه و بم داشته باشند.

چگونه صدا را کلفت کنيم

 

دوره مقدماتی php

 

 

همونطور که می دونید داشتن صدای نازک و زنانه برای مردان اصلا خوشایند نیست، چرا که وقتی یک آقا، صدای زنانه داشته باشه، ممکنه که مشکلات زیادی براش بوجود بیاد.

همونطور که در خاطره ای که براتون تعریف کردم، داشتن صدای زنانه برای یک مرد باعث می شه که یکسری از افراد مورد تمسخر قرارشون بدند، درسته که تمسخر کردن افراد اصلا خوب نیست، اما به هر حال باید این رو قبول کنیم که متاسفانه افرادی هستند که به راحتی هر شخصی رو مورد تمسخر قرار می دهند.

به احتمال خیلی زیاد در جمع های غریبه افرادی که صدای زیر و زنانه دارند جدی گرفته نخواهند شد و همین موضوع باعث می شه که این افراد از حضور در اجتماع خودداری کنند و افرادی منظوی و یا خجالتی بشوند.

 

 

مردانی که صدای نازک و زنانه دارند، معمولا سعی می کنند با افراد غریبه بصورت تلفنی صحبت نکنند، چونکه افراد غریبه به احتمال زیاد فکر می کنند که یک خانم پشت تلفن در حال صحبت است.

چند وقت پیش آقا یا شاید هم خانمی به تلفن همراه من زنگ زد و گفت برای امور خیره و تکمیل جهیزیه در حال جمع کردن مبلغ هستم، از اونجا که صداشون چیزی بین صدای مرد و زن بود به خودم اجازه ندادم که بهشون بگم، “سرکار خانم میشه فامیلی شریفتون رو بفرمایید؟” چون اگر ایشون آقا بودند و من بهشون لقب سرکار خانم می دادم به احتمال زیاد ناراحت می شدند، بنابراین چون شک داشتم شخصی که در پشت تلفن هست، آقاست یا خانم، فقط ازشون پرسیدم “می تونم نام و فامیلی شریفتون رو بدونم؟”

وقتی که خودشون رو معرفی کردند متوجه شدم که ایشون آقا هستند و به خودم گفتم که خدا رو شکر که بهشون نگفتم سرکار خانم… ، چون به احتمال زیاد وقتی یک آقا رو خانم خطاب می کنیم باعث ناراحتیش میشیم.

و کم شدن اعتماد به نفس برای مردانی که صدای زیر و زنانه دارند یکی از مسائل مهم این افراد هست.

دوستی داشتم که بخاطر داشتن صدای زنانه و زیر ، به کلی اعتماد به نفسش رو از دست داده بود و نمی توانست که هیچ کاری رو درست انجام بده.

 

اما به هر حال این مسائل برای مردانی که صدای زیر و زنانه داشته باشند بصورت کم یا زیاد وجود داره.

ولی خبر خوب اینکه ما می توانیم با یکسری از تمرینات می توانیم صدایی بم و کلفت داشته باشیم.

جواب دادن به این سوال که صدای خوب، صدایی بم و کلفت هست یا صدای زیر و نازک، اصلا درست نیست، من در پاسخ به این سوال خدمتتون عرض می کنم که اصلا صدای خوب یا صدای بد وجود ندارد، این صدای مناسبِ هر شخص است که مهم است و اهمیت دارد.

دقیقا مثل خاطره ای که ابتدای این مقاله خدمتتون عرض کردم. صدای زیر و نازک اصلا مناسب یک آقا با اون هیبت و هیکل نیست و یا برعکس، داشتن یک صدای کلفت و مردانه برای یک خانم ظریف اصلا مناسب نیست.

بنابراین صدایی خوب است که متناسب با اون فرد باشه و خوبه که هر شخصی بهترین صدای متناسب با خودش را داشته باشد.

در ادامه راهکارها و تکنیک هایی رو خدخمتتون عرض می کنم که می تونید با تمرین کردن، صدای نازک و زیر خودتون رو به صدایی کلفت و بم تبدیل کنید، البته بدیهی هست که این تمرینات مختص به آقایان است، اما اگر خانمی صدای خیلی زیر و نازکی دارد هم می تواند این تمرینات را انجام دهد تا صدایش از حد خیلی نازک به یک صدای متعادل زنانه ای برسد.

به احتمال زیاد این جمله رو از موسیقی دان ها و افرادی که در مسابقات خوانندگی بعنوان هیئت ژوری هستند شنیدید که می گویند:

شما گوشتون ضعیفه یا شما گوش موسیقیایی ندارید

 

این دقیقا به این معنیه که این افراد نمی توانند یکسری نُت ها و آکوردها رو شناسایی کنند و همینطور نمی توانند که زیر یا بم بودن صدایی رو به خوبی متوجه بشند.

البته داشتن یک گوش تربیت شده برای موسیقی کاری نیست که یکی دو ماهه انجام بشه و حقیقتش اینه که ما هم برای اینکه صدای بم و کلفتی داشته باشیم نیاز به داشتن یک همچین گوشی نداریم.

برای تقویت گوش هامون و موثر گوش دادن فقط کافیه که به نُت های موسیقی یا صداهایی که می شنویم دقیق تر بشیم، این دقتِ ما و متوجه شدنِ ریتم و زیر و بمی هر صدایی در طی زمان باعث تقویت گوش ما میشه.

 

حالا چرا باید گوشمون رو تقویت کنیم تا صدای خوبی داشته باشیم؟ اصلا این دوتا چه ربطی به هم دارند؟

قبل از اینکه صدای ما از طریق حنجره ما تولید بشه، این مغز ما هست که صدای ما رو تولید می کنه. و تُن صدای ما هم در جایی به نام حافظه صدایی ذخیره میشه.

بنابراین گام اول برای اینکه صدایی کلفت و بم داشته باشیم این هست که گوشِ خودمون رو تقویت کنیم تا صداهایی که می شنویم رو بتونیم از هم دیگه تمیز بدیم تا بتونیم این صداها رو در حافظه صدایی خودمون ذخیره کنیم.

اگه بخام حافظه صدایی رو با یک مثال توضیح بدم می تونم خدمتتون عرض کنم که، به احتمال زیاد براتون پیش اومده که به شدت سرما خورده بودید و سرماخوردگی شما مدتی هست که خوب شده، اما با وجود اینکه سرما خوردگی شما خوب شده باز هم صداتون گرفته، این دقیقا همون حافظه صدایی هست.

چگونه صدا را کلفت کنيم

 

چون مغز ما حدود یکی دو هفته صدای ما رو بصورت گرفته شنیده و در حافظه صدایی خودش ذخیره کرده و هر وقت که می خواهیم صحبت کنیم به ما میگه که صدای تو این صدا هست و باید با این صدای گرفته و سرماخورده صحبت کنی.

یک دلیل عمده برای نداشتن صدای بم و کلفت در آقایان این است که حنجره شان تقویت نشده است.

چون این افراد بخاطر اینکه صدای نازک و زنانه ای دارند ترحیج می دهند که کمتر با افراد دیگه معاشرت و صحبت کنند و به همین خاطره حنجره و تارهای صوتی این اشخاص تنبل شده و اون قدرتی که می بایست داشته باشند رو ندارند.

یک تمرین فوق العاده برای تقویت حنجره و تارهای صوتی این است که “تمرین بلند خوانی” را انجام دهیم.

این تمرین دقیقا مثل روخوانی از کتاب در دوران مدرسه است. اگر خاطرتان باشد در دوران مدرسه معمولا افرادی که صدای بلندی داشتند برای این کار انتخاب می شدند.

البته زمانی که این تمرین را انجام می دهید باید دقت داشته باشید که زیادی به حنجره خودتون فشار وارد نکیند تا آسیب ببینه.

مراقب باشید که به جای بلند خوانی فریاد نزنید. همونطور که خدمتتون عرض کردم این تمرین دقیقا باید مثل روخوانی از کتاب در دوران مدرسه باشه.

در روز سعی کنید که یک یا دو صفحه (حداقل ۳ و حداکثر ۷ دقیقه) از کتابی رو به این صورت بخوانید (اگر کتاب خاصی سراغ ندارید و یا دم دستتون کتابی نیست می تونید قسمتی از کتاب “شیک” رو دانلود کنید و از روی آن بلندخوانی کنید)

نکته ای که باید برای این تمرینات دقت کنید این است که هیچکدام از این تمرینات با چند بار انجام دادن اثر بخش نخواهند بود. زمانی این تمرینات اثر بخش هستند که بصورت مستمر انجام شوند. سعی کنید که برای انجام دادن این تمرینات برنامه ریزی کنید، مثلا دو بار در روز این تمرینات رو سر ساعت ۱۷ و سر ساعت ۲۱ انجام دهید، برای این کار می تونید ساعت موبایلتون رو تنظیم کنید تا به شما یادآوری کنه.

این تمرینات بصورت کاملا علمی و عملی بوده و برای اینکه صدای بم و کلفت داشته باشیم و صدای زنانه و نازک خود را از بین ببریم بسیار موثر خواهند بود.

لطفا این تمرین را بصورت روزانه و به مدت ۵۰ روز بصورت مداوم انجام دهید. همونطور که خدممتون عرض کردم منظم انجام دادن و داشتن پشتکار در انجام این تمرینات بسیار مهم و ضروری است.

 

 

 

 

اگر به نوشته ها و آموزش های این سایت علاقه مند هستید پیشنهاد می کنم در خبرنامه سایت ثبت نام نمایید تا از انتشار مقالات و مطالب آموزشی آن در ایمیلِ خود مطلع شوید.

و در آخر اگر سوالی برایتان پیش آمده یا جایی از مقاله نیاز به توضیح بیشتر دارد و یا اگر نظری درباره این نوشته دارید می توانید در پایین همین صفحه در قسمت نظرات، سوال خودتان را مطرح بفرمایید تا در سریع ترین زمانِ ممکن به آن پاسخ داده شود.

 تقویت صدا در 30 ثانیه:

 

تمرین صدا جهت زیبایی صوت امری است که نیاز به سالها ممارست دارد و جز عده ای که استعداد ذاتی صدا را دارند، دیگران برای زیبایی صدای خود نیازمند سالها تمرین روزانه هستند. از جمله ملاکهای زیبایی صدا خصوصاً برای مداحان و قاریان قرآن که به دنبال صدایی حزین می باشند، “بم و پر” بودن صداست و بقول معروف این صداها بدرد مداحی و قرائت قرآن می خورد. دغدغه اصلی بسیاری از قاریان و مداحان همین بم شدن و بالا بردن قدرت صداست، که برای رسیدن به این منظور مدت تمرینهای خود را زیاد می کنند و سالها ادامه می دهند تا دارای صدایی قوی شوند. اما با کمک یک روش نوین عملی می توان در مدت زمان کمی شاهد تقویت صوت خود باشیم، که برای این منظور مقدمه ای لازم است.

اول اینکه کسانی که دارای صدای بم هستند طول تارهای صوتی آنها بیشتر از افرادی است که دارای صدای نازک می باشند. لذا طول تارهای صوتی مردان بیش از زنان می باشد، به همین خاطر دارای صدای پرتری هستند.

ثانیاً اگر دقت شود افرادی که به آواز خوانی، مداحی یا قرائت قرآن با صدای بلند می پردازند، فوراً بعد از تمام شدن تمرین، گاهی در حرف زدن عادی آنها هم می توان این مسئله را یافت و علت آن اینست که وقتی فرد با صدای بلند شروع به خواندن می کند تارهای صوتی او که در دو طرف حنجره و بصورت دولایه مقابل هم قرار دارند کشیده شده و طول آنها زیاد می شود و تا قبل از اینکه به حالت عادی خود برگردد، صدای فرد پرتر می شود. و کسانی هم که با صدای بلند نمی خوانند ولی با صدایی در ارتفاع پایین شروع به “بم خوانی” می کنند، اینها هم در واقع با فشار به دیواره حنجره باعث افزایش طول تارهای صوتی شده اند و لذا صدای آنها پرحجم و قوی می شود. پس نکته کلیدی در تغییر صوت “”طول تارهای صوتی”” است. البته ضخامت تارهای صوتی نیز موثر است ولی چون تغییر ضخامت تارهای صوتی از عهده ما خارج است، لذا از بیان مباحث آن خودداری می کنم.

بنابراین برای رسیدن به چنین حالتی نیاز است که فرد مدتها تمرین کند و با صدای بلند بخواند یا بم خوانی را آنقدر ادامه دهد تا افزایش طول تارهای صوتی ملکه شود.

چگونه صدا را کلفت کنيم

 

اما روش سریعتر برای حل این مشکل که فوراً جواب می دهد و افراد می توانند خیلی سریع شاهد این اعجاب شوند، کشیدن تارهای صوتی است با روشی مناسب که از حساسیت زیادی برخوردار است و ممکن است با عمل کردن نادرست، صدای فرد خراب شود و به اصطلاح خش دار شود.

این روش مجرب است و این حقیر پس از تحقیق علمی که به این مسئله پی بردم، با اجرای عملی از آن بصورت موثر استفاده می کنم.

روش اجرا:

 

          هنگامی که انسان آب دهان خود را قورت می دهد، برآمدگی جلو گلو یعنی غضروف تیروئید گلو که به سیب آدم یا سیبک گلو معروف است به طرف بالا حرکت می کند.(برای یافتن این مسئله انگشت خود را روی برجستگی جلو گلو قرار دهید و سپس آب دهان خود را قورت دهید) و در این حالت است که برای یک لحظه تارهای صوتی کشیده می شوند و نیز دیواره گلو به هم می چسبد و سپس فوراً رها می شود. اینجاست که باید آنرا غنیمت بشماریم و اگر این حالت را بمدت 20الی30ثانیه نگه داریم، بطوری که سیبک گلو در این مدت پایین نیاید و گلو نیز به هم چسبیده باشد، اگر بعد از انجام این عمل 30 ثانیه ای، شروع به خواندن کنیم با صدایی پرحجم مواجه خواهیم بود. (اگر می خواهید با مشکل کمبود نفس مواجه نشوید، ابتدا کمی نفس بگیرید). که البته تاثیر گذاری این عمل ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد و برای برخی افراد نیاز باشد که چندین مرتبه این عمل را انجام دهند تا شاهد پر شدن صدای خود باشند. که برای این منظور (انجام بیش از یک مرتبه) لازم است بین هر بار نگه داشتن گلو به حالت مذکور، حداقل به مدت 20 ثانیه صبر کنند و دوباره انجام دهند. (بنده نیز معمولاً سه مرتبه در ابتدای تمرین و سه مرتبه در اواسط تمرین این کار را انجام می دهم).

برای تفهیم بیشتر یادآور می شوم که به محض قورت دادن آب دهان، زمانی که سیبک گلو(برجستگی جلو گلو) بالا آمد و گلو به هم چسبید(بطوری که دیگر دم و بازدم ممکن نباشد) این حالت را حدود 30 ثانیه نگه دارید و بعد از آن شروع به  خواندن کنید تا شاهد اعجاب تغییر صوت خود باشید.

توصیه این حقیر اینست که جهت خراب نشدن صدای شما، 5 دقیقه پس از تمرین صدا، مرحله یاد شده را انجام دهید.

البته افرادی که دارای صدای نازک و زیبایی هستند می توانند از این روش برای پر شدن صدای خود استفاده نمایند. چرا که قاریانی مانند عبدالباسط با اینکه صدای نازکی دارند، از پری صدا نیز بهره برده اند و همین عامل موفقیت آنهاست.

در ضمن برای ملکه شدن قدرت صدای حنجره خود می بایست این کار را تا مدتها تکرار نمایید و در طول تمرین سعی شود که حالت پری صدا حفظ شود. که قطعاً پس از مدتی تمرین این حالت در حنجره ماندگار خواهد شد. و در آخر توصیه می شود در صورتی که احساس کردید این عمل با حنجره شما سازگار نیست آنرا رها کنید.

 

چگونه صدا را کلفت کنيم
چگونه صدا را کلفت کنيم

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قرص زردچوبه لاغری x بخوانید...