چگونه سي دي ويندوز را بالا بياوريم

دوره مقدماتی php
چگونه سي دي ويندوز را بالا بياوريم
چگونه سي دي ويندوز را بالا بياوريم

چگونه سي دي ويندوز را بالا بياوريم

چگونه ویندوز لپ تاپ را با CD بوت کنیم؟

 

دو روش: ویندوز 8 و جدیدتر، ویندوز 7 و قدیمی تر

 

CD نصب ویندوزها و لینوکس، همراه با ابزارهای تشخیصی متنوع، هستند. این CD ها حاوی فایل های بوت هستند که به شما اجازه می دهند تا کامپیوتر را از آنها بوت کنید. تعداد زیادی از کامپیوترها طوری تنظیم شده اند که ابتدا هارد کامپیوتر بوت شود، به این معنی که هنگامی که کامپیوتر را ریبوت می کنید، ویندوز همیشه لود می شود. برای بوت کردن از CD و یا DVD لازم است که دستور بوت شدن را برای کامپیوتر تغییر دهید تا به جای ویندوز قبلی کامپیوتر، ابتدا ویندوز داخل درایو نوری اجرا شود. این فرآیند کمی در ویندوزهای جدیدتر متفاوت است.

روش 1 از 2: ویندوز 8 و جدیدتر

 

1- اطلاعاتی که هنگام استفاده از این روش باید بدانید. اگر روی کامپیوتر قبلا یکی از ویندوزهای 8، 8.1 و یا 10 نصب بوده، از این روش برای بوت کردن از CD، استفاده کنید. اگر کامپیوتر دارای سیستم عامل ویندوز 7 و یا قدیمی تر بود از روش بعدی استفاده کنید.

دلیل آن این است که کامپیوترها با سیستم عامل های جدید، به جایBasic Input/Output System ) BIOS)  از Unified Extensible Firmware Interface) UEFI) استفاده می کنند. این به کامپیوترهای دارای سیستم عامل ویندوز 8 کمک می کند تا سریع تر و ایمن تر بوت شوند اما دستورات بوت را پیچیده تر می کند. اگر کامپیوتر را خودتان بوت می کنید،  UEFI به یک سخت افزار سازگار UEFI و تنظیمات خاص نیاز دارد.

دوره مقدماتی php

2- بررسی کنید که CD قادر به بوت کردن است. CD باید برای بوت شدن از طریق آن، برنامه ریزی شده باشد. CD نصب ویندوز و لینوکس، برای بوت کردن سازمان دهی شده اند. به این معنی که آنها دارای فایل های لازم برای شروع بوت کردن هستند.

اگر از یک فایل ISO برای ساختن یک CD برای بوت کردن استفاده می کنید، می توانید از PowerISO برای بررسی کردن این که CD  قادر به بوت کردن است یا نه استفاده کنید. هنگامی که فایل ISO را در PowerISO لود می کنید، در گوشه سمت چپ نشان داده می شود که قابل بوت کردن است یا نه.

یکی از ساده ترین و راحت ترین راه برای تشخیص این که CD قادر به بوت کردن است یا نه، این است که فقط سعی کنید با استفاده از آن کامپیوتر را بوت کنید.

3- منوی Charm را باز کرده و روی “Settings” کلیک کنید.می توانید نوار Charm را از طریق کشیدن موس در سمت راست صفحه نمایش و یا فشار دادن همزمان کلیدهای Win + l باز کنید.

 

 

4- روی دکمه Power  کلیک کنید. سپس دکمه Shift  را نگه دارید و روی “Reset” کلیک کنید. این کار کامپیوتر را بوت می کند و صفحه “Choose an option” لود می شود.

چگونه سي دي ويندوز را بالا بياوريم

 

5- “Use a device” را انتخاب کنید سپس CD یا DVD خود را انتخاب کنید. مطمئن شوید CD یا DVD را که می خواهید کامپیوتر را از آن بوت کنید، داخل کامپیوتر قرار داده باشید. کامپیوتر از CD یا DVD  که داخل کامپیوتر قرار داده اید ریبوت و لود می شود. اگر CD قادر به بوت کردن نبود، به ویندوز قبلی کامپیوتر برمی گردید.

اگر منوی “Use a device” را ندارید، و یا قادر به انتخاب درایو CD/DVD نبودید، مراحل بعد را بخوانید.

 

6- گزینه “Troubleshoot”  و سپس “Advanced options” را انتخاب کنید. اگر در مرحله قبل نتوانستید درایو CD/DVD را انتخاب کنید، این مرحله را انجام دهید.

 

چگونه سي دي ويندوز را بالا بياوريم

7- “UEFI Firmware Settings” را انتخاب کنید. با این کار رابط UEFI مادربورد لود می شود.

 

8- منوی “BOOT” را انتخاب کنید. این منو به شما اجازه می دهد تا تنظیمات دستگاه ها را تغییر دهید تا کامپیوتر از محلی که شما می خواهید، بوت شود. طرح بندی منوی UEFI از دستگاه به دستگاه دیگر متفاوت است.

 

 

9- تنظیم کنید که درایو CD/DVD اولین درایو برای بوت شدن باشد. این کار باعث می شود که کامپیوتر قبل از ا ین که از بوت شود، از درایو CD/DVD بوت شود.

ممکن است “Secure Boot” برای تغییر تنظیمات بوت کردن، غیر فعال باشد. می توانید همچنین این گزینه را در منوی “BOOT” پیدا کنید.

 

چگونه سي دي ويندوز را بالا بياوريم

 

 

10- تغییرات را ذخیره کرده و ریبوت کنید. بعد از تغییر دادن تنظیمات بوت، تغییرات را ذخیره کنید و از منوی UEFI خارج شوید. کامپیوتر ری استارت شده و از درایو CD/DVD بوت می شود.

روش 2 از 2: ویندوز 7 و قدیمی تر

 

1- اطلاعاتی که هنگام استفاده از این روش باید بدانید. اگر روی کامپیوتر شما ویندوز 7 یا قدیمی تر نصب شده، از این روش برای بوت کردن کامپیوتر از CD و یا DVD استفاده کنید.

 

2- CD را که می خواهید کامپیوتر از آن بوت شود، داخل کامپیوتر قرار دهید. CD یا DVD که برای در کامپیوتر قرار می دهید باید برای بوت کردن، برنامه ریزی شده باشد. به این معنا که باید حاوی درستی باشد تا اجازه دهد کامپیوتر از آن بوت شود. CD های نصب ویندوز و لینوکس قادر به بوت کردن بوده و همچنین دارای ابزارهای کامپیوتری مانند ابزارهای تشخیصی هارد می باشند.

3- کامپیوتر را ریبوت کرده و دکمه “BIOS” یا “Setup” را  جستجو کنید. هنگامی که کامیپیوتر بالا می آید، کلیدها دقیقا روی صفحه آرم سازنده دستگاه قرار دارد. تنوع کلیدها به سازنده بستگی دارد. معمولا کلیدها شامل F1, F2, F11 و Delet می باشند.

4- کلید Setup  را فشار دهید تا منوی BIOS باز شود. اگر کلید را به موقع فشار ندهید، کامپیوتر به صورت عادی بوت کردن را ادامه می دهد.

 

چگونه سي دي ويندوز را بالا بياوريم

 

5- به منوی “BOOT’ بروید. از کلیدهای جهت نما برای باز کردن منوی BOOT  استفاده کنید. هر BIOS طرح بندی متفاوتی دارد. اگرچه  همه آنها باید منوی ” BOOT” یا چیزی شبیه به آن را داشته باشند.

6- “Secur Boot” را غیرفعال کنید (در صورت امکان). Secur boot از ایجاد تغییر در تنظیمات بوت کردن جلوگیری می کند. این یک اقدام امنیتی است، اما مانع بوت کردن از درایو CD/DVD می شود. قبل از تغییر تنظیمات بوت، آن را غیرفعال کنید. معمولا گزینه “Secure Boot” را می توانید در منوی “BOOT”  پیدا کنید.

 

 

 

7- تنظیمات بوت را طوری تغییر دهید که ابتدا درایو CD/DVD اول بوت شود. از کلیدهای جهت نما استفاده کنید و به سمت درایو CD/DVD روی هارد حرکت کنید. در بعضی منو های BIOS می توانید از کلیدهای + و – استفاده کنید. این کار باعث می شود تا کامپیوتر قبل از بوت شدن از هارد، از درایو CD/DVD بوت شود.

اگر بیش از یک درایو نوری نصب شده روی کامپیوتر دارید، مطمئن شوید که درایو صحیح را برای بوت شدن انتخاب کرده اید.

 

8- تغییرات را ذخیره کنید و از BIOS خارج شوید. با این کار کامپیوتر از درایو CD/DVD ریبوت می شود. اگر کامپیوتر مستقیما از ویندوز بوت شود، ممکن است یا تغییرات بوت را ذخیره نکرده باشید و یا CD قادر به بوت کردن نبوده است.

 

 

منبع: WikiHow

نسخه جدید ویندوز ۱۰ یک سری مشکلات را برای کاربرانش ایجاد کرده است. یکی از این مشکلات پنهان بودن دیسک درایو ها و مشخص نبودن آن ها است. اگر شما هم با این مشکل مواجه شدید و می خواهید آن را حل کنید، ادامه مطلب را بخوانید.

کلیک – اگرچه استفاده از CD و DVD های قدیمی نسبت به فلش های USB کم تر شده است، اما هنوز هم کسانی هستند که از این مدیا استفاده می کنند. اما پس از به روز رسانی ویندوز ۱۰ بسیاری از این اشخاص موضوعاتی را در باره ی CD reader های خود مطرح کردند. اکنون به برسی این مشکلات و راه حل های موجود برای این مشکلات می پردازیم

نحوه ی حل مشکل CD DRIVE در ویندوز ۱۰

 

بسیاری از کاربران گفته اند که پس ار ارتقای ویندوز خود به نسخه ۱۰، درایو cd هایشان ناپدید شده است. این مساله ممکن است به خاطر گرد آوری برخی از نرم افزار ها که مربوط به ویندوز ۱۰ است، ایجاد شده باشد. اما اگر این درایو ها مدتی پس از استفاده از ویندوز ۱۰ ناپدید شده باشد مربوط به مشکلات سخت افزاری است. در قسمت زیر راه حلی برای هر دو مورد می توان پیدا کرد.

راه حل اول- ببینید آیا درایو cd توسط BIOS شناخته می شود یا خیرچگونه سي دي ويندوز را بالا بياوريم

برای انجام این کار، مراحل زیر را بروید

چگونه سي دي ويندوز را بالا بياوريم

ابتدا کامپیوتر خود را از اول روشن کنید، سپس در قسمت Startup، با فشردن دکمه Del یا F10 وارد قسمت BIOS شوید. پس از ورود به این قسمت به بخش Storage بروید و سپس به بخش Device Configuration بروید و دکمه Enter را بزنید. در این قسمت به دنبال درایو cd/dvd خود بگردید.

اگر موفق به پیدا کردن آن نشدید پس مشکل شما مربوط به سخت افزار می شود. اما اگر درایو شما توسط bios شناسایی شد مشکل شما مربوط به نرم افزارتان است، پس راه حل های زیر را مرور کنید.

راه حل ۲- از Device Manager برای حل مشکل خود استفاده کنید

اگر مطمئن شدید که درایو صفحه شما در BIOS موجود است و مشکل شما سخت افزاری نیست و درایو صفحه شما هنوز هم شناخته نمی شود و یا در File Explorer نمایش داده نمی شود، در قسمت Device Manager کامپیوتر خود این کار ها را انجام دهید.

ابتدا به قسمت جست و جو رفته و کلمه Device Manager را بنویسید و آن را باز کنید. سپس به بخش DVD/CD ROM رفته.

 

اولین کاری که در این قسمت باید انجام دهید این است که از به روز بودن Disc drive ها مطمئن شوید، برای انجام این کار به بخش راه حل۲ این مقاله مراجعه کنید. اگر درایور ها به روز بودند کار بعدی شما این است که Disc Drive را دوباره نصب کنید. برای غیر نصب کردن درایو DVD/VD بر روی ان راست کلیک کرده و به بخش Uninstall بروید.

 

هنگامی که دستگاه ها را غیر نصب کردید به بخش Action رفته و پس از آن به بخش Scan for hardware change بروید.

 

هنگامی که پردازش این بخش تمام شد دیسک درایو شما در device manager نمایش داده خواهد شد.

اکنون بررسی کنید و ببینید که آیا آیکون dvd/cd درایو در بخش file explorer قابل مشاهده است یا خیر. اگر آیکن آن هنوز وجود نداشت، بخش های زیادی در قسمت device manager وجود دارد که می توانید امتحان کنید. دوباره به بخش dvd/cd-rom بروید و طبق دستورالعمل زیر پیش بروید.

 

چگونه سي دي ويندوز را بالا بياوريم

اگر اسم درایو cd/dvd هنوز هم مشخص نبود، یعنی این که درایو ها توسط کامپیوتر شناخته نشده اند، پس از مراحل بالا بگذرید و یکی از راه حل های پایین را امتحان کنید.

اگر اسم درایو با آیکونی با رنگ هشدار مشخص بود، بر روی درایو دو بار کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری به دست بیارید، بر اساس اطلاعات زیر یکی از مراحل را انجام بدهید.

اگر کد خطا ۱۰,۱۹,۳۱,۳۲,۳۹ یا ۴۱ در قسمت device status نمایش داده شده بود، مشکل مربوط به نرم افزار نوشتن cd است که قبلا بر روی کامپیوتر شما نصب بوده است. با حذف کردن برخی از فایل های آن این مشکل به طور کامل حل خواهد شد. اگر با خطای دیگری مواجه شدید در اینترنت به دنبال حل آن باشید.

اگر اسم درایو با شکل آیکون غیر فعالی نشان داده شده بود، یعنی این که درایو شما غیر فعال است. پس بر روی آن راست کلیک کرده وگزینه enable را بزنید

راه حل ۳- بازگردانی تنظیمات BIOS به حالت اولیه

 

بازگردان یتنظیمات BIOS بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد و خوشبختانه مشکل دیسک درایو ها را هم حل خواهد کرد. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید.

ابتدا به BIOS رفته و سپس به بخش Exit بروید و گزینه Optimal Defaults را بزنید

 

enter را بزنید، سپس f10 را بزنید تا تغییرات را ذخیره کنید و دوباره کامپیوتر خود را روشن کنید.

با این کار تنظیمات BIOS به حالت اولیه برگردانده خواهد شد و شما قادر خواهید بود که دیسک خود را باز کنید.

 

 

راه حل ۴-بازگردانی برق کامپیوتر

 

تحت برخی شرایط دیسک درایو ها ارتباطشان با ویندوز قطع می شود که باعث ایجاد مشکل برای دیسک درایو می شود. برای انجام این کار مراحل زیر را به دقت انجام دهید.

دکمه برق کامپیوتر خود را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید تا کامپیوتر شما به طور کامل خاموش شود، سپس منتظر بمانید تا کامپیوتر به صورت کامل خاموش شود و بعد از آن کابل برق را در بیاورید. اکنون ۱۰ ثانیه صبر کنید و دوباره کابل برق را وصل کنید. بعد از انجام این کار دوباره کامپیوتر خود را روشن کنید و منتظر بمانید تا ویندوز سیستم شما بالا بیاید. اگر به هنگام بالا آمدن ویندوز با این پیغام مواجه شدید که ویندوز در حال نصب سخت افزار جدید است، صبر کنید تا این مرحله به اتمام برسد سپس ببینید که آیا درایو CD/DVD در دسترس است یا خیر.

از آن جایی که اکنون در حال صحبت در باره ی برق کامپیوتر هستیم، شما می توانید دوباره کامپیوتر خود را خاموش کنید و اتصال تمام کابل های درایو CD/DVD به مادر بورد را بررسی کنید.

منیع :windowsreport

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خواص انجیر برای زن شیرده x بخوانید...