پرورش گل گاوزبان ایرانی

دوره مقدماتی php
پرورش گل گاوزبان ایرانی
پرورش گل گاوزبان ایرانی

پرورش گل گاو زبان،موقعیتی گمنام برای کسب روزی حلال و پربرکت است، این مقاله بصورت میدانی و مصاحبه با یک کارشناس مجرب تهیه شده، به جرات میتوان گفت تمام مراحل لازم صفر تا صد کشت و فروش گل گاو زبان را با مطالعه نتیجه این پژوهش بدست می آورید.

پرورش گیاهان دارویی-گل گاوزبان

در این مقاله قرار است به شما بگویم که چطور با گل گاو زبان برای خود کسب و کاری پرسود راه بندازید.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که جویای کار و کارآفرینی و سرمایه گذاری هستید حتما اسم گیاهان دارویی را شنیده اید و در این بین گل گاو زبان یکی از پربرکت ترین هاست که سود دهی اش از زعفران هم بیشتر است اما با شرایطی متفاوت!

برای تهیه مقالات این بخش از وبسایت شبکه ایران کالا ما به جستجوهای اینترنتی و کتابها کاری نداریم بلکه از طریق جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی نفرات موفق هر حوزه را شناسایی و با مصاحبه های حضوری و تحقیقات میدانی از کسانی که بصورت عملی و علمی مشغول کار هستند برای شما اطلاعاتی کاربردی تهیه و منتشر میکنیم.

پرورش گل گاوزبان ایرانی

دوره مقدماتی php

پس پیشنهاد میکنم برای بدست آوردن نقشه راهی مفید و عملی حتما این مقاله را مطالعه کنید تا قدم به قدم از صفر تا صد را برایتان تشریح کنم:

برای بدست آوردن اطلاعات زیر سراغ کسی رفته ایم که آستین بالا زده و در چند سال متوالی کارآفرین نمونه معرفی شده؛ با مدرک دیپلم درآمد سالیانه اش از یک کارمند بالا رتبه بیشتر است در حالی که تا چندی پیش حتی اجازه ادامه تحصیل هم نداشته! سرکار خانم آرزومند، کارآفرین نمونه استان مرکزی.

و اما اطلاعات تخصصی و گام به گام کشت گل گاو زبان:

گل گاو زبان گیاهی سودمند است به طوری که طبق تجربه خانم آرزومند، از هر 1000 متر زمین، با کشت گل گاو زبان در یکسال میتوان به 25 میلیون تومان سود رسید، این در حالیست که پدر ایشان از 15 هکتار زمین در یکسال با کاشت گندم رقمی در حدود 10 میلیون تومان سود دهی داشته اند!

گام اول:بررسی شرایط،  برای شروع به کار در حوزه گیاهان دارویی اولین قدم بررسی منطقه ست که بدانید وضعیت آب چگونه است و نسبت به آن، گیاه مناسب که بیشترین بازدهی را داشته باشد انتخاب کنید، گل گاو زبان را ترجیحا در مناطقی باید کاشت که دسترسی به آب و بارش باران خوبی داشته باشد اما در عین حال خانم آرزومند، در استان مرکزی که این شرایط را ندارد هم از کاشت گل گاو زبان به سود خوبی دست پیدا کرده است.

کسانی که زمین دارند ولی آب ندارند هم میتوانند نوبتی آب بخرند اما اگر این مساله برایشان سخت و دارای هزینه سنگین میشود بهتر است که مقاله آموزشی کاشت زعفران را بخوانند و در آن حوزه فعالیت کنند!

گام دوم: یادگیری فنون تخصصی، اگربا توجه به وضعیت و شرایط زمین و منطقه تان تصمیم به کشت گل گاو زبان گرفتید، حالا باید در دوره آموزشی رایگان شرکت کنید!

بله رایگان، بخش ترویج جهاد کشاورزی در تمام استانها و شهر ها و همچنین سازمان فنی حرفه ای در زمینه آموزش گیاهان دارویی کلاسهای آموزشی رایگان برگزار میکنند که هم استادان بسیار خوبی دارند و هم مدرک معتبری به شما ارائه میکنند که با آن میتوانید نسبت به اخذ مجوز مشاغل خانگی و تسهیلات با سودکم، اقدام کنید.

گام سوم: جستجو و کارآموزی، علاوه بر کلاس های آموزشی تحقیقات میدانی را فراموش نکنید، بگردید و کسانی را پیدا کنید که در منطقه خودتان یا اطرافتان یا اگر نبود در شهر های دیگر به این فعالیت مشغول هستند و حضوری به آنها مراجعه کنید و از نزدیک شرایط واقعی کار را بسنجید. سراغ کارشناس هایی بروید که عملی کار کرده اند و نگران نباشید، اغلب کسانی که در این حوزه ها کار میکنند افرادی با طبع بلند و بزرگوار هستند که مهربانانه کمکتان میکنند.

فراموش نکنید، با یک بار و حتی یکصد بار “نه” شنیدن و به درهای بسته خوردن، قرار نیست هدفتان را فراموش کنید و بدانید که همیشه در مسیر موفقیت سختیهایی وجود دارد.

گام چهارم: تهیه کود، باید با توجه به متراژ زمین کود بخرید که برای بازدهی بیشتر و هزینه کمتر ترکیب 50-50 از کود گوسفندی و کمپوست مصرف شده قارچ، را پیشنهاد میکنند. اکثر پرورش دهندگان قارچ، کمپوست های مصرف شده شان را رایگان ارائه میکنند و فقط باید ماشین باربری ببرید و آنها را بار بزنید، کود گوسفندی هم که قیمت های مختلفی دارد اما با قیمت تقریبی تنی 300 هزار تومان میتوانید آن را تهیه کنی.

برای یک زمین یک هکتاری حدود ده تن کود نیاز دارید که بهتر است بیشترهم باشد.

کود را میتوانید خودتان فراوری کنید یا آماده بخرید، فراوری کود به این صورت است که  بصورت لایه ای یک لایه کود گوسفندی و یک لایه کمپوست روی هم میریزید تا یک تپه بزرگ تشکیل شود و سپس توسط بیل مکانیکی یا دستی باید هر چند روز یکبار کود را به هم بزنید تا دمای مرکز آن از 60 درجه بیشتر نشود در غیراین صورت کود میسوزد و خاصیت های میکرو ارگانیزمی اش را از دست میدهد. به محصول نهایی کود ترکیب شده پوسیده میگویند که اگر به این پروسه آشنا نیستید پیشنهاد میشود کود پوسیده شده آماده بخرید و فقط با کمپوست ترکیب کنید.

گام پنجم: آماده سازی زمین، زمین را شخم زده و سپس کودی که تهیه کرده اید را روی زمین بصورت یکسان پخش کنید، بهتر است این کار در اوایل بهار انجام شود. سپس زمین را مسطح میکنید، سپس سله شکنی کرده، زمین را از سنگ و کلوخ تمیز کنید و بعد ردیف ها را درست کنید.

برای کشت گل گاو زبان بین ردیف ها 70 سانتی متر فاصله باید باشد. کمتر از این در زمان رشد و باردهی امکان حرکت کارگر بین ردیف ها نخواهد بود و باردهی و بازدهی هم کاهش میابد.

گام ششم: کاشت بذر یا نشا، شما میتوانید در زمین هم بذر بکارید و هم نشا اما پیشنهاد اصولی، کاشت نشا است چراکه مکن است بعضی از بذر ها اصلا سبز نشوند و زحمتتان هدر رود، نشای گل گاوزبان بسته به اندازه و سن شان، از 500 تومان تا 5000 تومان بابت هر نشا، در بازار موجود هستند. نشای 500 تومانی نشای جوان و ریشه لخت است اما نشای 5000 نشای گلدانی و غنچه دار است که اگر از این نشا بکارید در سال اول یعنی دوماه بعد از کاشت هم محصول قابل برداشت خواهید داشت.

با یک بار کاشت نشای گل گاوزبان حداقل تا 5 سال محصول خوب خواهید داشت و نیازی به خرید مجدد نشا یا بذر ندارید.

اگر هم بخواهید بذر بکارید، برای هر هکتار 3 تا 4 کیلو بذر نیاز است که در حال حاضر قیمت هر کیلو بذر 250 تا 330 هزار تومان است و بذر ها در عمق 3 تا 5 سانتی متری زیر خاک باید کاشته شوند نه بیشتر و نه کمتر.

راستی یک کار آسان تر و با سود دهی خوب هم تولید نشای گل گاو زبان است که میتوانید مقاله اش را در همین سایت با عنوان پرورش نشای گل گاو زبان، بخوانید.

قبلا گفتیم که فاصله بین ردیف ها 70 سانتی متر باشد، حالا در هر ردیف فاصله بین کاشت نشا با نشای بعدی در همان ردیف، 50 سانتی متر باید باشد.

بهترین ماه ها برای کاشت گل گاو زبان در زمین هم اردیبهشت و آبان در دمای 28 درجه سانتی گراد است.

پرورش گل گاوزبان ایرانی

گام هفتم: آبیاری، بعد از کاشت بذر، هر 3 روز یکبار آب دهی لازم است که در شکل سنتی به روش غرق آبی انجام میشود.

زمانی که گیاه شروع به رشد کرد هفته ای یکبار آبرسانی کافیست که تقریبا دو هفته بعد از کاشت میشود.

بعد از گل دهی هم میتوان میزان آبدهی را به ماهی یکبار کاهش داد که البته اگر در مناطق باران خیز باشید کلا نیازی به آبیاری نیست و همان آب باران کفایت میکند.

گام هشتم: برداشت، برداشت محصول از اردیبهشت ماه که گیاه شروع به گل دهی میکند تا اواسط مرداد ماه ادامه دارد که البته اگر سال اول کاشت باشد و نشای غنچه دار کاشته باشید از تیر ماه باید شروع به برداشت کنید ولی در سالهای بعد از اردیبهشت محصول قابل برداشت است.

برداشت گل گاو زبان به دلیل تراکم بالای محصول و شیره داشتن گل و خارهای ریز روی ساقه ها کاری نسبتا خسته کننده است که حتی در یک زمین 1000 متری هم به تنهایی از پس آن بر نمی آیید و نیاز به کارگر خواهید داشت.

برای یک هکتار زمین حداقل 200 نفر و برای 1000 متر حداقل 20 نفر کارگر نیاز دارید که در دو نوبت صبح و عصر باید اقدام به گل چینی کنند.

حواستان باشد غنچه ها را نچینید، گل باید کاملا باز شده باشد و در طول مدت گل دهی هر بوته تقریبا هر روز صبح و عصر گلهای تازه میدهد.

گام نهم: خشک کردن، گل گاو زبان را بعد از چینش نباید در کیسه های پلاستیکی ریخت و نباید روی هم انباشته شوند و خیلی سریع باید آن ها را به اتاق خشک کن منتقل کنید تا محصول از بین نرود، حداکثر نیم ساعت بعد از چینش گل ها باید در سایه پهن شوند و همان دمای تابستان برای خشک شدن گلها کافیست.

اگر فضای سایه کمی دارید یک اتاقک را قفسه بندی کنیدو گلها را روی قفسه ها بریزید، با این کار از فضای کم استفاده ی بیشتری میکنید.

  • روش پخت سریع لوبیا قرمز
  • 24 ساعت بعد از پهن کردن گلهای تازه، گل ها خشک و آماده بسته بندی و فروش میشوند.

    حساب و کتاب:

    هر 8 تا 10 بوته، 4 کیلوگرم گل تازه میدهد که از هر 4 کیلوگرم گل تازه یک کیلوگرم گل خشک بدست می آید در نتیجه هر 8 تا 10 بوته یک کیلوگرم گل خشک میدهند.

    در یک زمین 1000 متری حدود 2500 بوته کاشته میشود ، هر 10 بوته یک کیلوگرم گل خشک میدهد پس از یک زمین 1000 متری 250 کیلوگرم گل خشک بدست می آورید.

    قیمت فروش گل گاور زبان خشک حدود 250.000 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است پس از یک زمین 1000 متری حدود 60 میلیون تومان محصول بدست می آورید.

    اگر هزینه های آبیاری، کارگری، حمل و نقل، اجاره دستگاه های پخش کود و آماده سازی زمین در سال اول و … را کم کنید حداقل بین 20 تا25 میلیون تومان سود خالص خواهید داشت که برای یک سال در یک زمین کشاورزی 1000 متری مبلغ بسیار قابل توجهی است و با افزایش سطح زیر کشت به یک هکتار نیز، این مبلغ چند برابر میشود.

    نکات مهم:

    در انتها از سرکار خانم آرزومند، کارآفرین نمونه استان مرکزی و ساکن روستای اسفندان از توابع شهرستان کمیجان تشکر ویژه داریم که تجربیات و اطلاعات کاربردی شان را در اختیار ما گذاشتند تا بتوانیم زندگی مان را موفق تر و ایران مان را آباد تر کنیم.

    ایران کالا، حامی اقتصاد ایران و ایرانیان

    #ما_حمایت_میکنیم

    پرورش گل گاوزبان ایرانی

     

    نویسنده و پژوهشگر: محمدعرفان زارعی

    مسئولان و افراد صاحب نظر در امور کشاورزی و بازار در گفت و گو با برنامه «چشم انداز» دلایل افزایش غیرمنطقی میوه و سایر اقلام کشاورزی در تهران را بررسی کردند. چشم انداز دوشنبه 19 خرداد

    رشد افسار گسیخته نقدینگی در بازار سرمایه، آخرین اقتصادی اخبار پلیس امنیت، رونق اشتغال با احياي تالاب بين المللي هامون، اخبار اقتصادی تحریریه اقتصاد

    بازنگری مصوبه دستمزد سال 99 جامعه کارگری، برداشت خرما در میناب، اخبار اقتصادی تحریریه اقتصادساعت 10 سه شنبه 20 خرداد

    قیمت لبنیات در بازار، کریدور حمل و نقلی بین المللی شمال- جنوب، الویت های اقتصادی مجلس یازدهم، اخبار اقتصادی تحریریه اقتصاد ساعت 16 دوشنبه 19 خرداد

    فاصله 120 هزار تومانی قیمت گیلاس از باغ تا مصرف کننده! مشکل کجاست؟

    رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران و رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با شبکه ایران کالا از ناکارآمدی سامانه بازارگاه انتقاد کرده و خواهان رفع اشکالات در توزیع نهاده های دامی شدند.

    موزه سرامیک فرزانه، امروز سه‌شنبه (۲۰ خرداد ماه) همزمان با روز جهانی صنایع‌دستی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران و مدیرکل موزه‌های کشور و برخی از اهالی فرهنگ و هنر افتتاح شد.

    ساینا S بر اساس پلتفرم و اصول سازه X200 سایپا طراحی شده و نسبت به ساینا EX تفاوت هایی داردکه در این مطلب به آن اشاره می کنیم.

    مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: رانندگان تاکسی متقاضی دریافت وام ۶ میلیون تومانی برای ثبت نام به سایت «کارا» به نشانی kara.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

    یک تولید کننده فرش در گفتگو با شبکه ایران کالا خواستار تخصیص ارز نیمایی به صنعت فرش دستبافت شد.

    مسئولان و افراد صاحب نظر در امور کشاورزی و بازار در گفت و گو با برنامه «چشم انداز» دلایل افزایش غیرمنطقی میوه و سایر اقلام کشاورزی در تهران را بررسی کردند.

    هویت هر کشوری را می توان در لا به لای فرهنگ و تاریخ آن تمدن کهن یافت، و این هویت بخشی از یک داستان باستانی از ارتباطات هنر و تمدن انسان های آن منطقه را بیان می کند.

    معاون گردشگری کشور از ثبت حدود ۴میلیون و ۲۰۰هزار نفر شب اقامت از ۱ تا ۱۶ خبر داد و گفت: تمام مراکز گردشگری به جز آب درمانی‌ها بازگشایی شد.

    عضو هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات در گفتگو با شبکه ایران کالا ۹۰ درصد آتش سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع کشور را ناشی از عوامل انسانی دانست.

    مدیر واحد ساماندهی محدوده‌های طرح ترافیک شهرداری تهران گفت: طرح ترافیک برای کادر درمانی درگیر با کرونا رایگان شد.

    مسئول جذب و تامین نیروی انسانی پتروشیمی جم از ثبت‌نام در آزمون استخدامی جذب نیروی لیسانس و فوق‌لیسانس رشته‌های شیمی، مهندسی برق، مدیریت، حسابداری و مهندسی صنایع خبر داد.

    یک کارشناس حوزه کسب و کار در گفت و گو با شبکه ایران کالا مفهوم کوچینگ در بازاریابی و انواع آن را تشریح کرد.

    تاکسی‌های آنلاین هم مثل هزاران چیز دیگر در ایران زمان ورود مقرون به صرفه بودند و بعد از اینکه جای خود را در زندگی مردم باز کردند، طاقچه بالا گذاشتند و قیمتشان سر به فلک کشید!

    یک کارشناس شیلات در گفت و گو با شبکه ایران کالا سرانه مصرف ماهی در ایران را 50 درصد کمتر از سرانه جهانی آن اعلام کرد.

    اسامی نفرات برنده قرعه کشی10 هزار دستگاه از محصولات سایپا اعلام شد.

    پرداخت تسهیلات ۹۴۰ میلیارد تومانی کرونایی به شرکت های حمل و نقلی به گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن از امروز آغاز شد.

    در طرح جدید پیش‌فروش دو شرکت خودروسازی کشور 25 هزار دستگاه خودرو برای متقاضیان در نظر گرفته در صورتیکه بر اساس آمار ارائه شده بیش از ۵ میلیون نفر متقاضی واجد شرایط در این پیش فروش شرکت کرد کردند.

    مدیرعامل شرکت چوکای طالش در گفت و گو با شبکه ایران کالا از برنامه ریزی برای تولید 55 هزار تن محصولات کاغذی و بسته بندی در سال 99 خبر داد

    معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار از برداشته شدن شرط حفظ تمام نیروهای کار برای پرداخت تسهیلات کرونا خبر داد و گفت: متقاضیان وام و تسهیلات کرونا از روز شنبه باید به شعبی که در سامانه بیمه بیکاری اعلام کرده مراجعه و تسهیلات خود را دریافت کنند.

    سرانجام بعد از مدت‌ها توقف فعالیت در مرز مهران، طی رایزنی‌های صورت گرفته این مرز از امروز (۱۹ خرداد) باز شد.

    مصوبه شورای عالی کار برای کاهش پایه سنوات ابهامی مبنی بر کاهش مزد را برای کارگران باسابقه به وجود آورده؛اما عضو شورای عالی کارمی گوید درلیست مزد فقط اعداد جا به جا شده و کاهشی صورت نمی‌گیرد.

    قیمت محصولات سایپا در دور جدید پیش فروش خودروها اعلام شد.

    روند رشد بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر موجب رشد ارزش سهام عدالت نیز شده است. با توجه به این رشد آیا سهام عدالت را بفروشیم یا منتظر رشد بیشتر ارزش آن باشیم؟

    روزنامه های اقتصادی امروز به موضوعاتی مانند گرانی چراغ خاموش کرایه اسنپ و تپسی، برگزاری دادگاه اکبر طبری، دستمزد سال 99، قاچاق پوشاک از مناطق آزاد و … پرداختند.

    میزان تولید فولاد، قبل از انقلاب نزدیک به ۳ میلیون تن در سال بود این در حالی است که طی سالهای اخیر ظرفیت تولید فولاد در کشور به حدود ۳۰ میلیون تن در سال رسیده است.

    مسئولان و افراد صاحب نظر در امور اقتصادی در گفت و گو با برنامه «چشم انداز» راهکارهای افزایش درآمد دولت از محل مالیات را بررسی کردند.

    نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با شبکه ایران کالا جزئیات دومین جلسه بررسی وضعیت اقتصادی کشور در مجلس را تشریح کرد.

    عضو هیأت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران در گفت و گو با شبکه ایران کالا مشکلات صنعت چرم را تشریح کرد.

    سیدمهدی سیدی کارشناس اقتصاد خانواده در برنامه گفت وگوی روز در خصوص اقتصاد خانوارها و آموزش مدیریت اقتصادی صحبت کرد.

    رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران با اشاره به اقدامات نظارتی انجام شده برای کنترل بازار آزاد خودرو و طرح‌های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عرضه خودرو از سوی شرکت خودروسازی، از کاهش ۳۵ درصدی قیمت خودرو در بازار آزاد از ابتدای اردیبهشت ماه امسال تاکنون خبر داد.

    سایر

    شبکه های سیما

    شبکه های صدا

    شبکه های استانی

    شبکه های استانی

    گل گاوزبان یکی از گیاهان قدیمی است که استفاده های دارویی زیادی دارد، ارتفاع بوته گل گاوزبان گاهی اوقات به 60 سانتی متر یا بیشتر هم می رسد. گیاه گل گاوزبان بومی شرق میانه است که دارای یک تاریخ کهن در جنگ بوده و برای افزایش شجاعت و شهامت استفاده می شده است. همه قسمت های گیاه گل گاوزبان به جز ریشه، خوش طعم هستند و استفاده های دارویی یا آشپزی دارند. گل گاوزبان یک گیاه منحصر به فرد است و رشد سریعی دارد.

    مقدمه

    گل گاوزبان یکی از گیاهان قدیمی است که استفاده های دارویی زیادی دارد، ارتفاع بوته گل گاوزبان گاهی اوقات به 60 سانتی متر یا بیشتر هم می رسد. گیاه گل گاوزبان بومی شرق میانه است که دارای یک تاریخ کهن در جنگ بوده و برای افزایش شجاعت و شهامت استفاده می شده است. همه قسمت های گیاه گل گاوزبان به جز ریشه، خوش طعم هستند و استفاده های دارویی یا آشپزی دارند. گل گاوزبان یک گیاه منحصر به فرد است و رشد سریعی دارد. گل گاوزبان یک گیاه سالانه است اما زمانی که بذر گل گاوزبان در یک قسمت از باغ کاشته می شود سال بعد هم دوباره رشد می کند. گاو در زبان ترکی به معنی آبی هم آمده است و گل گاو زبان یعنی گلی که برگی آبی دارد.

    گیاهشناسی گل گاوزبان

    پرورش گل گاوزبان ایرانی

    گیاهی است چند ساله و دارای ریشه‌های نیمه غده‌ای که بطور عمودی تا عمق ۵۰ سانتیمتر در خاک فرور فته‌است و بعلت داشتن ریشه‌های اصلی و فرعی در اعماق خاک مقاومت آن در برابر خشکی خاک زیاد است. برگهای آن زبانه‌ای و پوشیده از خارهای ظریفی است که به آن حالت خشن می‌دهد و به همین علت به گاوزبان معروف است. گلهای آن به رنگ قرمز خوش رنگی است که پس از خشک شدن به رنگ آبی تیره در می‌آید. گل گاوزبان در ارتفاع ۶۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریای آزاد می‌روید.

    در ماه تیر با ظاهر شدن گل های آبی گل گاوزبان، منظره زیبایی در باغ ایجاد می شود. پهنای بوته گل گاوزبان گاهی اوقات 30 سانتی متر یا بیشتر می شود.

    مهم ترین ارقام گل گاوزبان و روش های کشت آن ها

    1- گاوزبان ایرانی

    گاوزبان ایرانی با نام علمیEchium amoenum ، گیاهی چند ساله با ریشه قطور، برگ ها زبانه ای و رزت، ساقه و برگ ها پوشیده از کرک های زبر و خشن هستند. طول ساقه گل دهنده 80-60 سانتی متر است. گل آذین با گل های قیفی شکل به رنگ قرمز ارغوانی، که پس از خشک شدن به رنگ آبی یا بنفش در می آیند. در هر سنبله تعداد زیادی گل وجود دارد که به تدریج از پایین به بالا باز می شوند. گل گاوزبان ایرانی که فقط در ایران رشد کرده و بومی مناطق البرز و شمال ایران میباشد.

    در این مطلب منظوراز گاوزبان همان نوع گاوزبان ایرانی هست.

    نیازهای اکولوژیکی

    گاوزبان ایرانی در ارتفاعات شمال به صورت خودرو دیده می شود و به صورت کشت شده هم وجود دارد. در مناطق خشک و نمه خشک کشور در خاک های سبک و سنگین رشد خوبی دارد و به صورت کشت شده محصول خوبی تولید می کند. این گیاه به علت گستردگی ریشه تا حدی به خشکی خاک مقاوم است.

    تکثیر گیاه

    تکثیر گل گاوزبان با استفاده از بذر انجام می شود و آن را در فصول بهار و پاییز می توان کشت کرد. این گیاه به طور مستقیم در زمین اصلی و همچنین از راه خزانه گیری و نشا کاری قابل تکثیر است. اما روش نشاکاری بهتر است. نشا ها در مرحله 2 تا 4 برگی و گاهی تا 6 برگی به زمین اصلی انتقال داده و با فاصله 50 × 50 سانتی متر می کارند. این گیاه قابلیت کشت به صورت دیم را نیز دارد. بذر لازم برای تکثیر گا زبان شمال 10 تا 15 کیلوگرم برای هر هکتار است.

    چگونه گل گاو زبان بکاریم؟

    سازگاری

    گاوزبان بیشتر در بلندیهای رامسر، رودسر و شهسوار بصورت خودرو و نیز زراعی وجود دارد. شرایط آب و هوایی کوهستانی سردسیر و نیمه مرطوب که در طول بهار و تابستان دارای بارانهای متناوب هستند، برای کشت این گیاه مفید است.

    زمان کاشت گل گاوزبان

    کشت گاوزبان در دو فصل پاییز و بهار انجام می‌شود و بهترین روش کاشت بذر در فصل پاییز است. تاریخ کاشت بذر از اواخر اسفندماه تا خردادماه است چنانچه منطقه دارای زمستان خیلی سرد نباشد عملیات کاشت را می توان در پاییز انجام داد که در این صورت گیاهان سبز شده در اردیبهشت سال بعد به گل می نشینند درحالی که گیاهان کاشته شده در بهار هیچ وقت زودتر از ماه تیر گل نمی دهند. اما زمینهای کوهپایه ای برای کشت آن مناسبتر است.

    در مناطقی که بارندگی به اندازه کافی و پراکندگی بارش آن مناسب باشد، کشت به صورت دیم صورت می‌گیرد. اما در مناطق خشک نیاز به آبیاری مرتب است.

    عمق کاشت ۱۲ سانتیمتر و فاصله میان بوته‌ها ۴۰ تا۵۰ سانتیمتر و فاصله میان ردیف‌ها ۶۰ تا۷۰ سانتیمتر است. میزان مصرف بذر در هر هکتار ۴ کیلوگرم است.

    عمر مفید بوته گاوزبان ۲ سال و بیشینه عمر آن ۴ سال است.

    بذور گل گاوزبان طی ۵ تا ۲۱ روز و در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد جوانه می زنند.

    گل گاوزبان را می توان از اوایل تا اواخر بهار در داخل خانه یا مستقیما خارج از خانه پس از آن که خاک گرم شد کاشت. کشت در داخل خانه بطور معمول ۴ تا ۸ هفته قبل از کشت بیرون انجام می گیرد. بذور در عمق ۳ سانتیمتر در سینی کشت یا گلدان حاوی خاک کمپوست دار کاشته شود. اطمینان حاصل شود که بستر کشت مرطوب باشد ( اما خیس نباشد). اطراف ظروف کشت را با پلاستیک بپوشانید تا جوانه زنی بهتر صورت گیرد. برای انتقال نشای گل گاو زبان دقت شود تا به ریشه های آن صدمه وارد نشود. اگر می خواهید کشت این گیاه را بصورت مستقیم در مکان اصلی انجام دهید بهتر است خاک مناسب را بخوبی شخم زده و بذور را کمی عمیق تر یعنی تا عمق ۱۰سانتیمتری کشت کنید. ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر بین هر گیاه و بین ردیفها ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر فاصله قرار دهید و بخوبی آبیاری را انجام دهید. گیاهچه ها پس از جوانه زنی بسرعت رشد کرده و از علفهای هرز بخوبی قابل تشخیص می شوند.

    2- گاوزبان اروپایی

    با نام علمی Borago officinalis L در نوشته های تیوفراست و دیوسکورید از گاو زبان باغی به عنوان یک گیاه دارویی مهم یاد شده و خواص درمانی آن شرح داده شده است. طبق برخی نوشته ها، بذر گاو زبان باغی اولین بار از شمال آفریقا به اروپا منتقل و کشت گردید. از گاو زبان باغی در گذشته به عنوان یک گیاه عسل آور و همچنین گیاهی زینتی استفاده می شده است. در برخی کشور ها از برگ های سبز و جوان گاو زبان باغی به خاطر طعم خاص آن در تهیه سالاد استفاده می کردند. در طب سنتی بعضی کشور ها از برگ ها و گل های خشک این گیاه برای معالجه یرقان، سرفه، تب، بعضی بیماری های پوستی و همچنین برای مداوای بیماری های مربوطبه سنگ کلیه استفاده می شده است.

    پرورش گل گاوزبان ایرانی

    در تعدادی از مراجع علمی از گاو زبان به عنوان یک گیاه دارویی نام برده شده است. دانه، روغن و پیکر رویشی این گیاه حاوی مواد موثره ارزشمندی است که از آنها به عنوان آنتی اکسیدان، کاهش دهنده کلسترول خون و تنظیم کننده گردش خون استفاده می شود. از روغن دانه این گیاه برای درمان اگزما و تصلب شرایین استفاده می شود. از مواد مواد موثره گاو زبان باغی در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود. گاو زبان باغی در اکثر نقاط جهان در سطوح مختلفی کشت می شود.

    نیازهای اکولوژیکی

    گاو زبان باغی گیاهی است که در طول رویش به هوای گرم، نور فراوان و آب کافی نیاز دارد. اگر چه بذر های این گیاه در 8 تا 10 درجه سانتی گراد جوانه می زنند ولی دمای مطلوب برای رویش بذر های گاو زبان باغی 15 تا 17 درجه سانتی گراد است. کشت این گیاه در اماکن سایه نه تنها سبب کاهش شدید محصول دانه می شود بلکه در کاهش کیفیت آنها موثر است. این گیاه در طول رویش به مقادیر مناسبی نور نیاز دارد. به طوری که در طول ماه های تیر و مرداد به حداقل 8 تا 10 ساعت نور در روز نیازمند است.

    کشت گاو زبان باغی در مناطق سایه دار و کم نور سبب تولید شاخه هایی و خوابیده شده و کاهش شدید عملکرد محصول را در پی خواهد داشت. همچنین این گیاه در طول رویش به آب کافی نیاز دارد. از این رو باید در مناطقی که امکان آبیاری گیاهان وجود داشته باشد کشت شوند. آبیاری این گیاه در مراحل ساقه دهی، گل دهی و مرحله تشکیل میوه اهمیت بسیار دارد.

    گاو زبان باغی به سرما حساس است. به طوری که در 2 – و 3 – درجه سانتی گراد گیاهان دچار سرما خوردگی و خشک می شوند. اگرچه گاو زبان باغی را در هر نوع خاکی می توان کشت کرد ولی خاک هایی با بافت متوسط که قادر به حفظ رطوبت می باشند، خاک های مناسبی برای کشت این گیاه است.

    پی اچ مناسب خاک برای گاو زبان باغی 5/4 تا 3/8 است.

    تناوب کشت گل گاوزبان

    گاو زبان باغی را با هر گیاهی می توان به تناوب کشت کرد. باید توجه داشت بر اثر ریزش شدید دانه های آن، گیاه گاوزبان باغی علف هرز غالب برای کشت های بعدی خواهد بود..

    آماده سازی خاک برای کشت گل گاوزبان

  • اداره کل امور مالیاتی غرب تهران خیابان دکتر ه
  • پس از برداشت کشت قبلی، می بایست کود های شیمیایی مورد نیاز گیاه به خاک اضافه شده و سپس شخم متوسطی زده شود. اوایل بهار باید کلوخه ها را به وسیله دیسک شکسته و زمین را تسطیح نموده و بستر خاک را براب کاشت گاو زبان باغی آماده کرد.

    مواد و عناصر غذایی مورد نیاز کشت گل گاوزبان

    گاو زبان باغی در طول رویش به مقادیر متوسطی مواد و عناصر غذایی نیاز دارد. اگر چه کود های حیوانی نقش عمده ای در افزایش عملکرد محصول دارد ولی کود های نپوسیده دامی تاثیر نا مناسبی بر ریشه این گیاه خواهد داشت. از این رو می بایست در افزودن کود های حیوانی به زمین هایی که در آن گاو زبان کشت می شود نهایت دقت صورت گیرد. از این رو توصیه می شود کود های حیوانی در اختیار گیاهانی که در تناوب با گاو زبان باغی کشت می شود، قرار داده شوند.

    فصل پاییز هنگام آماده سازی باید 70 تا 80 کیلو گرم در هکتار ازت، 60 تا 70 کیلو گرم در هکتار اکسید فسفر و 65 تا 70 کیلو گرم در هکتار اکسید پتاس به خاک اضافه کرد.

    افزودن ازت در طول رویش گیاه گاو زبان باغی باید با دقت انجام گیرد. زیرا ازت زیاد سبب کاهش عملکرد محصول می شود

    تاریخ و فواصل کاشت گل گاوزبان

    نیمه دوم فروردین ماه زمان مناسبی برای این گیاه است. فاصله ردیف های کاشت بستگی به روش کشت دارد. چنانچه محصول توسط ماشین برداشت و در یک مرحله برداشت شوند، فاصله ردیف های کاشت 70 سانتی متر مناسب است.چنانچه محصول با دست و طی دو مرحله برداشت شود، فاصله 80 تا 100 سانتی متری با کشت دو قلو  (فاصله ردیف ها 50 و 100 سانتی متری) مناسب است.

    روش کاشت گل گاوزبان

    کاشت و تکثیر گاو زبان باغی توسط بذر و به صورت مستقیم در زمین اصلی انجام می شود. همان طور که گفته شد روش کاشت بستگی به نوع برداشت محصول دارد که به دو صورت یک مرحله ای (توسط ماشین برداشت غلات) و دو مرحله ای (با دست) صورت می گیرد. مقدار بذر مورد نیاز بستگی به روش کاشت دارد. چنانچه فاصله ردیف ها 70 سانتی متر در نظر گرفته شود مقدار بذر مورد نیاز برای 5 تا 6 کیلو گرم در هکتار و چنانچه فاصله ردیف ها 80 تا 100 سانتی متر و یا کشت دو قلو در نظر گرفته شود به 5/3 تا 4 کیلو گرم در هکتار بذر با کیفیت مناسب نیاز است. توصیه می شود در هر متر طول ردیف 12 تا 16 عدد بذر قرار گیرد. عمق کشت بذر دو تا سه سانتی متر مناسب است.

    منبع : کاشت داشت برداشت گیاهان دارویی، یزدانی، ب. 1383. انتشارات جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی.

    پرورش گل گاوزبان ایرانی

    گرد آورنده : سپیده مدنی – کارناس ارشد بیماری شناسی.

    سوالی دارید؟ هم اکنون با ما تماس بگیرید …

    این مجموعه تمام تلاش خود را می نماید تا با ارایه مقالات کشاورزی و معرفی بهترین فیلم ، عکس ، کتاب و پاورپوینت موجبات رونق کشاورزی را فراهم نماید تا نیاز مهندسین و فروشندگان و کشاورزان را در زمینه اطلاعات علمی تا حدودی تامین نموده و در نهایت کشاورزان با استفاده بجا از سم ،کود و مصرف بهینه آب و همچنین مکانیزه کردن کشاورزی با صرف کمترین هزینه به بالاترین بازدهی مطلوب و چشمگیری برسند.

    تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجموعه کشاورزی آنلاین می باشد و هرگونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد.

    طراحی و توسعه توسط استودیو طراحی کشاورزی آنلاین

    3,000 تومان

     

    گل گاو زبان ایرانی گیاهی یک یا چند ساله بوده که دارای خواص زیاد دارویی می باشد، تقریباً تمامی ایرانیان با این گیاه  آشنایی دارند.

    گل گاو زبان را به روش های مختلفی مصرف میکنند که دم کرده آن مرسوم تر است.

    پرورش گل گاوزبان ایرانی

    تمامی قسمت های گل گاو زبان (ساقه ،برگ، گل و… ) به جز ریشه کاربردهای دارویی دارند.

    گل های گل گاو زبان به رنگ های آبی ، صورتی ، قرمز یا بنفش دیده می شود که بعد از خشک شدن به رنگ بنفش بسیار تیره یا آبی تغییر رنگ می دهد.

    کاشت این گیاه بسیار ساده بوده و می توان در گلدان و باغچه به راحتی پرورش داد.

    بذر گل گاو زبان ایرانی – Echium amoenum

     

     

    گل گاو زبان گیاهی یک یا چند ساله بوده که دارای خواص دارویی زیادی می باشد و با نام علمی Echium amoenum شناخته می شود که تقریباً تمامی ایرانیان با این گیاه  آشنایی دارند و یکی از معروف ترین گیاهان دارویی ایرانی می باشد.

    گل گاو زبان گیاهی پوشیده از کرک و تیغ های بسیار ریز است که هنگام مواجهه با بوته باید مواظب بود و از دستکش استفاده نمود.

    گل گاو زبان را به روش های مختلفی مصرف می کنند که دم کرده آن مرسوم تر است.

    ارتفاع گیاه گل گاو زبان حداکثر به ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی متر نیز می رسد.

    تمامی قسمت های گل گاو زبان (ساقه ،برگ، گل و… ) به جز ریشه کاربردهای دارویی دارند.

    گل های گل گاو زبان به رنگ های آبی ، صورتی ، قرمز یا بنفش دیده می شود که بعد از خشک شدن به رنگ بنفش بسیار تیره یا آبی تغییر رنگ می دهد.

    بوته ی گل گاو زبان را در گلدان و در باغچه میتوان کاشت و از منظره زیبایی که گلهای آن به وجود می آورد لذت برد.

     

     

     

    کاشت بذر گل گاو زبان ایرانی بسیار ساده بوده و با کمترین تجربه در کشاورزی و باغبانی میتوان نتیجه مطلوبی از کاشت بذر گرفت.

    گل گاو زبان رشد سریعی دارد و معمولاً چند ساله می باشد، اگر این گیاه در قسمتی از باغ یا باغچه کاشته شود در سالهای بعد نیز مجدد رشد خواهند کرد.

     

    بذر گل گاو زبان ایرانی را می توان بعد از رفع سرمای زمستان و اوایل بهار مستقیم در زمین اصلی یا گلدان مورد نظر کاشت.

    البته می توانید دو هفته مانده به بهار اقدام به کاشت بذر و نشاء گیری در محیطی گرم و پر نور کنید و اوایل بهار نشاء را به مکان کاشت مورد نظر منتقل کنید.

    گل گاو زبان باید در محیطی آفتاب گیر یا با سایه ای بسیار کم کاشته شود تا به رشد حداکثری خود برسد.

     

    بذر ها را  بهتر است قبل از کاشت در آب خیس کنید، بذرهای گل گاو زبان به سرعت و چند روزه جوانه خواهند زد.

    گلدان مورد نظر را با خاکی که از قبل آماده نموده اید پر کنید، سپس اقدام به آبیاری کنید به نحوی که آب از سوراخ های گلدان خارج شود، بعد از گذشت یک تا دو ساعت از زمان آبیاری با وسیله ای همانند مداد بر روی سطح خاک گلدان سوراخ هایی به عمق ۱ سانتی متر ایجاد کنید و بذرها را داخل آن قرار داده و با خاک پر کنید.

    پرورش گل گاوزبان ایرانی

     

    اکنون به آرامی گلدان را آبیاری کنید به گونه ای که بذرها از جای خود جا بجا نشوند، تا قبل از جوانه زنی اجازه ندهید سطح خاک خشک شود همچنین از آبیاری زیاد بپرهیزید.

    عمق کاشت بذر ها نیابد بیشتر از یک سانتی متر باشد. (حدوداً ۰٫۵ تا ۱ سانتی متر مناسب است)

    برای کاشت در باغچه یا باغ همانند بالا عمل کنید و فاصله ی بوته های کاشته شده را در کشت ردیفی حداکثر ۳۰ سانتی متر و فاصله ی بین ردیف های کشت را ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متر درنظر می گیرند.

    خاک مناسب برای کاشت گل گاو زبان باید دارای زهکشی مناسب باشد و نسبتاً غنی باشد، برای این کار بهتر است قبل از کاشت و در اواخر زمستان مقداری کود حیوانی به خاک اضافه کنید، البته این گیاه در هر خاک رشد می کند و گیاهی پرتوقع نیست.

    برای کاشت در گلدان نیز می توانید از بستر های کشت سبک و آماده همانند کمپوست ، یا ترکیب خاک برگ با خاک باغچه استفاده کنید.

     

     

    گل گاو زبان گیاهی مقاوم است و نشاء آن را میتوان هفته های آخر سال نیز در زمین کاشت.

    آبیاری بیش از حد برای گل گاو زبان و هیچ گیاه دیگری مناسب نیست ، هنگامی که سطح خاک اطراف گیاه کاملاً خشک شد اقدام به آبیاری مجدد کنید.

  • سازمان کل آموزش و پرورش استان خوزستان
  •  

     

    گل گاو زبان بعد از گل دهی به دانه می رود و دانه ها در غلافی کرکی و دارای تیغ های ریز محافظت می شود، ریختن دانه ها بر روی زمین باعث تداوم و رشد مجدد گیاه در سالهای بعد می شود.

    اگر می خواهید بذر ها را بردارید باید بعد از خشک شدن کامل گل ها غلاف های پر از تبغ و کرک دانه های را بشکافید و بذر های آن را برداشت کنید .

    در هر غلاف معمولاً بین ۱ تا ۵ عدد بذر قرار دارد که هنگام برداشت آن بهتر است از دستکش استفاده کنید، تیغ های ریز آن داخل پوست فرو می روند و دردناک است.

    اگر نمی خواهید که سال بعد نیز گیاه گل گاو زبان داشته باشد باید تمامی بذر های آن را بگیرید، ریختن بذر ها بر روی زمین باعث تداوم گیاه در سالهای بعدی آن می شود.

    تصویر زیر دانه های گل گاو زبان را نشان می دهد.

     

     

    پرورش گل گاوزبان ایرانی

     

    برگ و گل گل گاو زبان هر دو مصرف دارویی و آشپزی دارند، البته گلهای آن رایج تر است.

    بعد از گذشت دو تا سه ماه از کاشت بذر گل گاو زبان ایرانی، در خرداد ماه اولین برداشت آغاز می شود، برگ های گاو زبان را از همان شروع رشد میتوان برداشت کرد ولی بهتر است زودتر برداشت کرد تا لطیف تر باشد.

    گلدهی گیاه  گل گاو زبان از اواخر خرداد یا اوایل تیر شروع می شوند و پس از برداشت به مدت حداقل ۲ هفته مجدد گل می دهد و قابل برداشت است.

    گلهای برداشت شده را بهتر است در سایه خشک کرد تا محصول مرغوب تری داشته باشیم.

     

    تصویر بالا شروع گلدهی گیاه گل گاو زبان ایرانی را نشان می دهد.

     

     

    گل گاوزبان مقوی روح و اعضای رئیسه بدن بوده، حواس پنجگانه انسان را تقویت می کند.گل گاوزبان شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می کند، اخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می برد.از دیگر خواص گل گاوزبان این است که جوشانده آن همراه با داروهای دیگر جهت سرسام(مننژیت)، برسام(ورم حجاب حاجز)، مالیخولیا، جنون و رفع حواس پرتی مفید می باشد.جوشانده گل گاوزبان نشاط آور بوده رنگ رخسار را باز می کند.

     

    یکی دیگر از خواص گل گاوزبان این است که،سینه را نرم می کند، تنگی نفس و درد گلو را تسکین می دهد.یکی از خواص گل گاوزبان این است که، دلهره و وحشت را از بین می برد و غم و غصه را کم می کند و برای کسانی که با خود حرف می زنند سودمند می باشد.جوشانده گل گاوزبان با عسل جهت تنگی نفس تجویز شده است.از دیگر خواص گل گاوزبان این است که،جویدن برگ تازه گل گاوزبان جهت درمان جوش های چرکی دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان نافع است. مقدار خوراک گل آن دو مثقال تا پنج مثقال می باشد.عرق گل گاوزبان جهت بیماری های سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.

     

     

    گل گاوزبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می کند.تحقیقات جدید بیانگر این مطلب هستند که عصاره آبی گل گاوزبان دارویی مؤثر و بی خطر برای درمان بیماران مبتلاء به اختلال وسواسی اجباری می باشد.گل گاوزبان دارای موسیلاژ ، فلاونوئید ۱۵/۰درصد و آنتوسیانین با آگلیکون دلفینیدین و سیانیدین به میزان ۳۴/۱۳ درصد و به مقدار ناچیز آلکالوئید از دسته پیرولیزیدین است.گل مرغوب گلی است که دارای دم سفید و گلبرگ های بنفش باشد. برگ های تازه گل گاوزبان دارای مقدار زیادی ویتامین C می باشد.همچنین این گیاه دارای شوره نیست، عرق و ادرار را زیاد نمی کند.

     

     

    گل گاوزبان خشک شده : از گل‌های خشک شده در تهیه جوشانده، برای مصارف درمانی، استفاده می‌شود

    جهت مشکلات پوستی، مثل اگزما مصرف می‌شود. همچنین گل گاوزبان به دلیل داشتن مقدار زیادیکلسیم و آهن و مواد مغذی مثل پتاسیم، روی، ویتامین‌های C و B و بتاکاروتن برای خانمهایی که دچار کمبود این مواد ضروری هستند مفید می‌باشد. گل گاوزبان به دلیل دارا بودن خواص تسکین‌دهنده برای درمان بیماری‌های عصبی نیز توصیه می‌شود. گل گاوزبان در عین حال برای درمان افسردگی و بی‌تعادل روانی ناشی از دوره‌های قاعدگی و یائسگی مصرف می‌شود. این گیاه آرام بخش، در درمان جوش‌های دهانی و آفت دهانی تأثیر شگرف می‌گذارد و معمولاً دمنوش‌های این گیاه برای سرماخوردگی و در بعضی مواقع سرفه‌های خشک در فصل سرما جوشانده‌ای قدرتمند و مرهمی قوی است. این گیاه دارویی باعث کاهش تب می‌شود و در تمام موارد تب مثل سرخک، مخملک، آبله،کهیر و تبهای دیگر می‌تواند مفید باشد.

     

     

    این گیاه دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی به نام آلکالوئیدهای پیرولیزیدینی (PAS) است که مصرف زیاد این گیاه در دوز بالا یا در دراز مدت، می‌تواند باعث بروز سرطان کبد و یا آسیب به این عضو مهم شود.

     

    برای خرید بذر گل گاو زبان ایرانی ابتدا مقدار مورد نظر را انتخاب و سپس افزدن به سبد خرید را بزنید.

     

    منبع:  گلس گادرن ویکی پدیا


    Ramin – 1398-09-02

    سلام
    من بذرهای گل گاو زبان ایرانی شما رو برای کشت نشاء تهیه کردم
    متاسفانه بعد از گذشت یک ماه هنوز هم داخل بستر کشت هیچ جوانه ای زده نشده!
    لطفا توضیح بدید که این بذرها نیاز سرمایی خاصی دارند چرا از داخل بذر جوانه نمیزنند؟


    glassgardenadmin – 1398-09-02

    سلام وقت بخیر
    برای کاشت بذر هر گیاه باید به اقلیم و طبیعت بذر نگاه کرد، برای جوانه زنی برخی بذرها اعمال تیمار به روش های مختلف انجام میشه که یکی از این روش ها سرما دهی هست، معمولاً کشاورزان بذرها رو در فصل اسفند در شاسی سرد نشاء می کنند یا دست پاش در زمین می کارند تا سرمای انتهایی سال باعث خواب شکنی بذر بشه و با شروع گرما در اوایل بهار بذرها جوانه بزنند.

    جوانه زنی بذر گل گاو زبان گاهی در دمای بالا ممکن نیست یا به شدت افت میکنه.


    صادق – 1398-07-23

    سلام،کیلویی چند میاد؟


    glassgardenadmin – 1398-07-24

    سلام وقت بخیر
    فعلاً به صورت کیلویی موجود نیست


    محمد20000000000000000 – 1397-09-04

    سلام . میخواستم بدونم برای ۱۰۰۰ متر زمین حدودا چقد بذر نیاز دارم؟


    glassgardenadmin – 1397-09-04

    سلام وقت بخیر
    برای هر هکتار زمین حدوداً ۱۰ کیلوگرم بذر نیاز هست البته با توجه به فواصل کاشت و ردیف های کاشت مقدار بذر متغیر هست، در مناطق گرمسیری بذر کمتری نیاز هست.
    همچنین کاشت به صورت نشاء بذر کمتری مصرف میشه، در کل برای هزار متر مربع در حدود ۱ کیلوگرم بذر گل گاو زبان نیاز دارید.


    benyamin – 1397-07-08

    سلام . ۵۰۰ عدد چند گرم میشه؟ و برای چه مساحتی از زمین میتونه کافی باشه . ؟

    اگر موجود هست سفارش بدم . ؟


    glassgardenadmin – 1397-07-08

    سلام ۵۰۰ عدد در حدود ۱۰ گرم میشه و بستگی به روش کاشتتون برای حداقل ۱۰ تا ۲۰ متر مربع کافیه.
    بله هر مقدار نیاز داشته باشید موجوده
    درخدمتیم


    مهرش – 1397-01-19

    سلام ببخشید وقتى زده تعداد در بسته ۵٠ تا یعنى ۵٠تا دونه در اون بسته هست؟


    glassgardenadmin – 1397-01-25

    سلام وقت بخیر
    بله در هر بسته کوچک حداقل ۸۰ عدد بذر قرار دارد که این تعداد قابل تغییر هست


    مهدی – 1396-04-19

    کی موجود میشود؟


    glassgardenadmin – 1396-09-20

    سلام وقت بخیر
    بذر گل گاو زبان ایرانی هم اکنون موجوده و می تونید از طریق همین صفحه تهیه کنید.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه شما *

    فروشگاه گلس گاردن آماده دریافت پیشنهادات و انتقادات سازنده شما می باشد

    *** فروشگاه گلس گاردن فعال بوده و پذیرای سفارشات شما خریداران محترم می باشد و سفارشات همانند روال سابق از طریق شرکت پست ارسال خواهد شد*** خرید بالای 150 هزار تومان شامل ارسال رایگان می باشد*** رد کردن

    ثبت نام رایگان و آسان است!

    به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

    گیاه گل گاو زبان ایرانی با نام علمی Echium amoenum، گیاهی چندساله با ریشه ی قطور، برگ های زبانه ای شکل و ساقه و برگ پوشیده از کرک های زبر هستند که اثر درمانی زیادی دارد و بصورت خودرو در دامنه‌های کوه البرز رشد می کند. دو نوع گل گاو زبان وجود یکی گل گاوزبان ایرانی و دیگری را گیاه گل گاوزبان اروپایی می نامند که البته این دو گیاه با هم متفاوت هستند و هیچ خواص مشترکی ندارند. گسترش گل گاو زبان ایرانی بیشتر در زمینهایی با تابش ملایم نور خورشید می باشد.

    گیاه گل گاو زبان ایرانی با نام علمی Echium amoenum، گیاهی چندساله با ریشه ی قطور، برگ های زبانه ای شکل و ساقه و برگ پوشیده از کرک های زبر هستند که اثر درمانی زیادی دارد و بصورت خودرو در دامنه‌های کوه البرز رشد می کند. دو نوع گل گاو زبان وجود یکی گل گاوزبان ایرانی و دیگری را گیاه گل گاوزبان اروپایی می نامند که البته این دو گیاه با هم متفاوت هستند و هیچ خواص مشترکی ندارند. گسترش گل گاو زبان ایرانی بیشتر در زمینهایی با تابش ملایم نور خورشید می باشد.

    کاشت گیاه گاوزبان ایرانی با روش کاشت بذر (روش مستقیم و غیر مستقیم) در فصل بهار و پاییزانجام می شود. در روش مستقیم گیاه در زمین اصلی کاشته می شود و در روش غیر مستقیم از راه خزانه گیری و نشا کاری قابل تکثیر است که گیاهان جوان در مرحله 2 الی 4 برگی به زمین اصلی منتقل و با فاصله 50در50 سانتی متر کاشته می شوند.میزان بذر مورد نیاز برای تکثیر گل گاو زبان  10 تا 15 کیلوگرم در هر هکتار است.

     

    پرورش گل گاوزبان ایرانی

    بعد از کاشت بذر گاوزبان ایرانی، بذر گل گاوزبان طی ۵ تا ۲۱ روز و در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد جوانه می زنند. 

    گاوزبان ایرانی، گیاهی چند ساله است و 7 الی 8 سال عمر می کند ولی سال 5 و ششم بیشترین عملکرد را دارد.

     گل گاوزبان ایرانی گیاهی با ارتفاع 15 الی 70 سانتیمتر می باشد.

    رنگ گل های گاوزبان ایرانی، به رنگ قرمز ارغوانی، که پس از خشک شدن به رنگ آبی یا بنفش در می آیند. 

    گیاه گاوزبان ایرانی، در هر نوع خاکی به خوبی رشد می کند اما خاکهایی با بافت متوسط مانند خاک شنی رسی برای کاشت این گیاه مناسب است.  pH مناسب خاک برای کاشت گل گاو زبان ایرانی 6 -6.5 می‌باشد.

    اولین برداشت گیاه گاوزبان ایرانی وقتی گیاه دارای گل باشد، صورت می گیرد و  تا چند هفته میتوان برداشت را ادامه داد.در گاوزبان ایرانی فقط گل برداشت می شود. در سال اول گیاه به صورت رزت بوده و از سال دوم گل دهی آغاز می شود که تقریباً 7 الی 8 سال رشد و نمو آن  ادامه می یابد. سال های 4 و 5 پربازده ترین سال های گل دهی آن است. گل دهی از نیمه اردیبهشت ماه شروع و تا تیرماه ادامه دارد. با آغاز شکفتن گل ها، اقدام به گل چینی می شود و سپس گل ها را خشک می کنند.

    گاوزبان ایرانی شکم را نرم و کیسه صفرا را باز، و جوشانده گل گاوزبان نشاط آور بوده رنگ رخسار را باز می‌کند. گل گاوزبان تنگی نفس و درد گلو را تسکین می‌دهد. برای درمان جوش‌های چرکی دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان مفید است. تقویت‌کننده اعصاب و در درمان اختلال حواس کاربرد فراوانی دارد. برای درمان سرماخوردگی مفید است،دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند.

    نام

    آدرس پست الکترونیکی

    مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

    در میان بیش از دو هزار مطلب آموزشی منتشر شده در زراعت یار جستجو کنید …

    اگه این مطلب برای شما مفید بود به اشتراک بگذارید

    بیش از 233 نفر از خریداران این محصول را پیشنهاد داده‌اند

    قیمت : ۳,۰۰۰ تومان

    گاوزبان ایرانی گیاهی چندساله با ریشه های قطور، برگ ها زبانه ای و رزت، ساقه و برگ ها پوشیده از کرک های زبر و خشن هستند. طول ساقه گل دهنده 80 – 60 سانتی متر است. گل آذین با گل های قیفی شکل به رنگ قرمز ارغوانی، که پس از خشک شدن به رنگ آبی یا بنفش در می آیند. در هر سنبله تعداد زیادی گل وجود دارد که به تدریج از پایین به بالا باز می شوند.

    گل گاو زبان به احتمال زياد بومي منطقه مديترانه است ولي بعضي محققين عقيده دارندبومي خاورميانه است. كشت و كار گاوزبان به وسيله عرب ها در جنوب اسپانيا در قرون وسطي معرفي شد. اين گياه دربسياري از مناطق اروپا، غرب آسيا و آمريكاي شمالي مي رويد و اغلب به صورت وحشي در محل هايي در كناره رودخانه ها ديده مي شود.گل گاو زبان در ايران، جزء گياهان بومي گيلان به شمار ميرود و از قديم در بسياري نقاط گيلان به شكل خودرو وجود داشت.

    پرورش گل گاوزبان ایرانی

    بذر گل گاوزبان ایرانی ارائه شده به شما همراهان خوب مجموعه فردین کشت یکی از اصیل ترین و با کیفیت ترین بذرها بوده که از قوه نامیه بالایی هم برخوردار می باشد. امیدواریم از کاشت گیاهان دارویی همچون گل گاوزبان ایرانی اصیل لذت ببرید.

    موجودی 40 بسته/عدد

    اگر به هر دلیلی امکان یا حوصله خرید آنلاین نداشتید میتوانید با ارسال پیام از طریق واتس اپ و تلگرام به خانم مهندس کریمی سفارش خود را ثبت نمایید.
    اگر نیاز به مشاوره داشتید فقط و فقط در تلگرام و واتس اپ به شماره های زیر (مهندس فردین و مهندس کریمی) پیام دهید و از تماس تلفنی جداً خودداری فرمایید.توجه: با عنایت به اینکه هر لحظه تعداد زیادی پیام و درخواست به دستمان می رسد، امکان پاسخگویی سریع به همه شما عزیزان امکانپذیر نمی باشد. خواهشمندیم در صورت ارسال پیام، لطفاً صبور باشید، در اسرع وقت به تک تک پیامها پاسخ خواهیم داد. همچنین پیشنهاد می کنیم بخش سوالات متداول را که در پایین توضیحات تمامی محصولات وجود دارد، حتماً مطالعه فرمایید. ممکن است پاسخ سوال شما قبلا داده شده باشد.

    یکی از گیاهان دارویی ایران که محاله ما ایرانی ها از اون خاطراه ای نداشته باشیم گل گاوزبان ایرانی است که دمنوش خوش عطر آن بسیار روح نواز است و البته پر از خاصیت درمانی فوق العاده. بسیار خرسندیم که بذر گل گاوزبان ایرانی اصیل را به شما همراهان عزیز مجموعه فردین کشت تقدیم کنیم تا انشا الله بتونید با پرورش این گیاه ارزشمند لذت از کشاورزی کردن را برای خود و اطرافیان دوچندان کنید.

    کاشت بذر گل گاو زبان ایرانی :
    کاشت بذر گل گاو زبان ایرانی بسیار ساده بوده و با کمترین تجربه در کشاورزی و باغبانی میتوان نتیجه مطلوبی از کاشت بذر گل گاوزبان ایرانی گرفت.گل گاو زبان رشد سریعی دارد و معمولاً چند ساله می باشد، اگر این گیاه در قسمتی از باغ یا باغچه کاشته شود در سالهای بعد نیز مجددا رشد خواهند کرد.بذر گل گاو زبان ایرانی را می توان بعد از رفع سرمای زمستان و اوایل بهار مستقیم در زمین اصلی یا گلدان مورد نظر کاشت.البته می توانید دو هفته مانده به بهار اقدام به کاشتبذر گل گاوزبان ایرانی و نشاء گیری در محیطی گرم و پر نور کنید و اوایل بهار نشاء را به مکان کاشت مورد نظر منتقل کنید.گل گاو زبان باید در محیطی آفتاب گیر یا با سایه ای بسیار کم کاشته شود تا به رشد حداکثری خود برسد.بذر گل گاوزبان ایرانی را  بهتر است قبل از کاشت در آب خیس کنید، بذرهای گل گاو زبان به سرعت و چند روزه جوانه خواهند زد.گلدان مورد نظر را با خاکی که از قبل آماده نموده اید پر کنید، سپس اقدام به آبیاری کنید به نحوی که آب از سوراخ های گلدان خارج شود، بعد از گذشت یک تا دو ساعت از زمان آبیاری با وسیله ای همانند مداد بر روی سطح خاک گلدان سوراخ هایی به عمق ۱ سانتی متر ایجاد کنید و بذرها را داخل آن قرار داده و با خاک پر کنید.اکنون به آرامی گلدان را آبیاری کنید به گونه ای که بذرها از جای خود جا بجا نشوند، تا قبل از جوانه زنی اجازه ندهید سطح خاک خشک شود همچنین از آبیاری زیاد بپرهیزید.

    عمق کاشت بذر گل گاوزبان ایرانی نیابد بیشتر از یک سانتی متر باشد. (حدوداً ۰.۵ تا ۱ سانتی متر مناسب است)برای کاشت در باغچه یا باغ همانند بالا عمل کنید و فاصله ی بوته های کاشته شده را در کشت ردیفی حداکثر ۳۰ سانتی متر و فاصله ی بین ردیف های کشت را ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متر درنظر می گیرند.خاک مناسب برای کاشت گل گاو زبان باید دارای زهکشی مناسب باشد و نسبتاً غنی باشد، برای این کار بهتر است قبل از کاشت و در اواخر زمستان مقداری کود حیوانی به خاک اضافه کنید، البته این گیاه در هر خاک رشد می کند و گیاهی پرتوقع نیست.برای کاشت در گلدان نیز می توانید از بستر های کشت سبک و آماده همانند کمپوست ، یا ترکیب خاک برگ با خاک باغچه استفاده کنید.گل گاو زبان گیاهی مقاوم است و نشاء آن را میتوان هفته های آخر سال نیز در زمین کاشت.آبیاری بیش از حد برای گل گاو زبان و هیچ گیاه دیگری مناسب نیست ، هنگامی که سطح خاک اطراف گیاه کاملاً خشک شد اقدام به آبیاری مجدد کنید.

    نیازهای اکولوژیکی

    گاوزبان ایرانی در ارتفاعات شمال به صورت خودرو دیده می شود و به صورت کشت شده هم وجود دارد. در مناطق خشک و نیمه خشک کشور در خاک های سبک و سنگین رشد خوبی دارد و به صورت کشت شده محصول خوبی تولید می کند. این گیاه به علت گستردگی ریشه تا حدی به خشکی خاک مقاوم است.

    تکثیر گیاه

    تکثیر گل گاوزبان با استفاده از بذر انجام می شود و آن را در فصول بهار و پاییز می توان کشت کرد. این گیاه به طور مستقیم در زمین اصلی و همچنین از راه خزانه گیری و نشا کاری قابل تکثیر است. اما روش نشاکاری بهتر است. نشا ها در مرحله ۲ تا ۴ برگی و گاهی تا ۶ برگی به زمین اصلی انتقال داده و با فاصله ۵۰ × ۵۰ سانتی متر می کارند. این گیاه قابلیت کشت به صورت دیم را نیز دارد. بذر لازم برای تکثیر گاو زبان شمال ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم برای هر هکتار است.

    برداشت محصول

    در گاوزبان ایرانی فقط گل برداشت می شود. در سال اول گیاه به صورت رزت بوده و از سال دوم گل می دهد که تقریبا تا ۸ – ۷ سال رشد و نمو آن می تواند ادامه یابد. سال های چهارم و پنجم پربازده ترین سال های گل دهی آن است. گل دهی از نیمه اردیبهشت ماه در هر سال شروع شده و تا تیرماه ادامه دارد. با آغاز شکفتن گل ها، اقدام به گل چینی می شود. در صورت تاخیر در برداشت، گل ها پس از یکی دو روز ریزش کرده و جمع آوری آنها از سطح خاک بسیار مشکل می شود. گل های جمع آوری شده بر روی پارچه تمیز و در سایه خشک می شوند. گل های تازه به علت شهد موجود، بسیار پسبناک هستند و موجب تجمع مورچه ها می شوند. در شرایط آب و هوایی خشک و نیمه خشک کشور طی ۴۸ ساعت گل ها به طور کامل خشک می شوند. در حالی که در نواحی شمالی کشور، خشک شدن تا یک هفته طول می کشد. از هر ۱۰۰۰ گر گل تر، ۲۰۰ گرم گل خشک به دست می آید.  گل های تازه به رنگ ارغوانی هستند و در صورتی که در شرایط مطلوب خشک شوند به رنگ بنفش در می آیند، اما در شرایط عدم تهویه و یا زیاد بودن رطوبت، رنگ گل های خشک شده به سیاهی می گراید و احتمال کپک زدگی هم زیاد می شود.

    تعداد نیروی کار لازم برای برداشت هر هکتار گل گاوزبان ۸۰ – ۷۰ کارگر روز است. بنابراین این محصول از نظر اشتغال زایی مهم است و هزینه گل چینی مهم ترین جنبه اقتصادی تولید این محصول است. محصول گل گاو زبان بسیار مورد توجه بازار داخلی (عطاری ها) است و ارزش اقتصادی چمشگیری دارد. از هر هکتار زمین ۷۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم گل خشک به دست می آید.

    در طی فعالیت چند ساله ی فردین کشت، کاربران و مشتریان محترم سوالاتی را مطرح نموده اند که بعضا بارها توسط دیگران پرسیده شده و تکراری هستند. لذا این سوالات را جمع آوری نموده و در این بخش به همراه پاسخ کامل قرار داده ایم. چنانچه پاسخ سوال خود را در این صفحه پیدا نکردید، میتوانید از طریق فرم تماس یا واتس اپ و تلگرام مطرح نموده در اسرع وقت پاسخگو خواهیم بود.

    ضمن تشکر از حسن انتخاب و اعتماد شما به مجموعه فردین کشت، جهت سفارش ابتدا وارد صفحه هر بذر و محصول شوید و آن را به سبد خرید خود اضافه نمایید. پس از انتخاب محصولات مورد نظر روی آیکن سبد خرید که در سمت چپ و بالا سایت قرار دارد کلیک نمایید، چنانچه نیاز به کم و زیاد کردن تعداد یا حذف محصولات انتخابی دارید، می توانید در صفحه سبد خرید این کار را انجام دهید. سپس با زدن دکمه پرداخت به فرم تسویه حساب هدایت می شوید. در این صفحه پس از تکمیل اطلاعات مورد نیاز شامل نام و آدرس و تلفن… با انتخاب یکی از دو گزینه موجود جهت پرداخت آنلاین و یا کارت به کارت اقدام نمایید.

    محل اصلی فعالیت و دفتر مرکزی ما فعلا در شیراز است و در این دفتر فقط فروش و ارسال بذر انجام می شود. در حال حاضر دو نهالستان در کرج و بابل داریم که ارسال نهال ها از این دو شهر صورت میگیرد. حوزه فعالیت ما در سراسر ایران است و سفارشات از طریق پست و باربری و تیپاکس به کل ایران ارسال میگردد.

    با توجه به حجم بالای کار و سفارشات و به دلیل عدم امکان پذیرایی شایسته از شما بزرگواران فعلا امکان مراجعه حضوری میسر نیست و فرایند سفارشات فقط بصورت آنلاین یا تلفنی صورت می پذیرد.

    جهت راحتی و صرفه جویی در وقت شما عزیزان، سعی کرده ایم کلیه موارد مربوط به محصولات را در صفحه هر محصول، مقالات، گیاه شناسی و… در سایت منتشر نماییم که با مطالعه این موارد از هرگونه مشاوره بی نیاز خواهید بود. اما چنانچه پاسخ سوالتان را نیافتید، می توانید از طریق تلگرام یا واتساپ به شماره های ۰۹۱۷۲۰۲۰۴۰۰ مهندس فردین و ۰۹۱۹۷۰۵۰۳۶۰ خانم مهندس طاعتی زاده مکاتبه فرمایید. با توجه به تکراری بودن بسیاری از سوالات مشتریان، تاکید می کنیم که از تماس تلفنی خودداری فرمایید و اجازه بدهید در فرصتی مناسب و بصورت مفصل در تلگرام و واتس اپ پاسخگوی شما دوستان عزیز باشیم.

    بله. البته توصیه ما ثبت سفارش به صورت آنلاین است. زیرا همه چیز به صورت سیستمی ثبت و پرداخت میگردد و به نوبت آماده سازی و ارسال منظم و سریعتر انجام می شود. اما چنانچه تحت هر شرایطی امکان ثبت سفارش آنلاین نداشتید، ابتدا لیستی از محصولات درخواستی را در سایت انتخاب و یادداشت نموده سپس از طریق تلگرام یا واتس اپ به بخش سفارشات (مهندس غلامی) پیام ارسال فرمایید و تا زمان دریافت فاکتور و اعلام شماره حساب و تأییدیه واحد حسابداری و انبار، صبوری پیشه نموده تا مراحل کار با دقت صورت پذیرد.

    متأسفانه خیر. با توجه به پروسه طولانی که در روش پرداخت در محل وجود دارد، ما از این گزینه صرفنظر نموده و کلیه سفارشات پس از تسویه حساب توسط مشتری بصورت آنلاین یا واریز به حساب، ارسال میگردد. ما این اطمینان را به شما می دهیم که کلیه سفارشات شما را در اسرع وقت بصورت دقیق و بی کم و کاستی به دست شما خواهیم رساند.

    مجموعه فردین کشت همیشه از همکاری با نخبگان و افراد با استعداد استقبال می کند. اگر احساس میکنید تخصصی دارید که می تواند به پیشرفت مجموعه کمک کند، کافیست فرم استخدام را پر کرده تا در صورت نیاز با شما تماس بگیریم.

    بله.

    پرورش گل گاوزبان ایرانی

    کانال تلگرام فردین کشت: golkhonemajazi@

    صفحه اینستاگرام فردین کشت: fardinkesht@

    کلیه خدمات و محصولات ما دارای ضمانت هستند و اگر بذری مشکل داشته باشد قطعاً ضمن عذرخواهی، اقدام به تعویض بذر یا برگشت هزینه آن خواهیم نمود. البته تلاش ما این است که هر بذری را قبل از قراردادن در سایت بررسی و حتی الامکان تست نماییم. اما گل بی عیب فقط خداست و ممکن است بذور هم مثل هر کالا و محصول دیگری گاهاً دچار مشکل گردد.

    کلیه سفارشات پس از ثبت و پرداخت، حداکثر ۴۸ ساعت بعد تحویل اداره پست داده می شوند. البته اکثراً در کمتر از ۲۴ ساعت پروسه آماده سازی و بسته بندی انجام و تحویل پست می شود ولی به جهت بدقول نشدن نزد مشتریان عزیز، حداکثر زمان را ۴۸ ساعت در نظر میگیریم. پس از تحویل به پست، بسته به اینکه در کدام شهر سکونت دارید، مرکز استان هستید یا شهرستان و روستا… سفارش ارسالی بین ۳ الی ۴ روز اداری به دست مشتریان می رسد.

    ۴۸ ساعت پس از ثبت سفارش، کد پیگیری آن به شما پیامک می شود. و همچنین در سیستم نیز ثبت میگردد که با مراجعه به بخش پیگیری سفارش (آیکن آن در پایین سمت راست سایت موجود است) با وارد نمودن شماره موبایل یا شماره سفارش کد پیگیری مرسوله را دریافت نماییدشما می توانید با در دست داشتن کد رهگیری به سایت اداره پست مراجعه نموده و با وارد کردن این کد از وضعیت مرسوله باخبر شوید

    گاهاً ممکن است به دلیل مسدود کردن پیامک های تبلیغاتی، پیامک های سایت به دست مشتریان نرسد چنانچه کد پیگیری از طریق پیامک به دست شما نرسید، میتوانید از بخش پیگیری سفارش که در بالا عرض شد، اقدام فرمایید.

    جهت راحتی و صرفه جویی در وقت شما عزیزان، سعی کرده ایم کلیه موارد مربوط به محصولات را در صفحه هر محصول، مقالات، گیاه شناسی و… در سایت منتشر نماییم که با مطالعه این موارد از هرگونه مشاوره بی نیاز خواهید بود. اما چنانچه پاسخ سوالتان را نیافتید، می توانید از طریق تلگرام یا واتس اپ به شماره های ۰۹۱۷۲۰۲۰۴۰۰ مهندس فردین و ۰۹۱۹۷۰۵۰۳۶۰ خانم مهندس طاعتی زاده مکاتبه فرمایید. با توجه به تکراری بودن بسیاری از سوالات مشتریان و نبود زمان کافی، تاکید می کنیم که از تماس تلفنی خودداری فرمایید و اجازه بدهید در فرصتی مناسب و بصورت مفصل در تلگرام و واتس اپ پاسخگوی شما دوستان عزیز باشیم.

    موجودی هر محصول در صفحه مربوط به آن درج گردیده است. با توجه به اینکه سیستم انبار و موجودی و قیمت محصولات بصورت خودکار بروزرسانی می گردد، میتوانید با خیالی آسوده نسبت به ثبت سفارش اقدام فرمایید. همچنین توجه داشته باشید که محصولات ناموجود از دید کاربران پنهان می گردد و در صورت تأمین موجودی قابل مشاهده خواهند بود.

    هزینه ارسال سفارشات زیر ۱۵۰.۰۰۰ تومان بصورت ثابت ۱۲۰۰۰ تومان می باشد. که شامل پاکت، بسته بندی و هزینه پست است. لازم به ذکر است هزینه ارسال نهال و نشاء طبق تعرفه تیپاکس یا باربری بصورت پس کرایه قابل پرداخت است.

    در حال حاضر فقط سفارشات بالای ۱۵۰.۰۰۰ تومان مشمول ارسال رایگان می گردند. توجه داشته باشید، محصولات نهال و نشاء شامل این طرح نیستند و تنها توسط باربری یا تیپاکس که هزینه ی آن بر عهده مشتریان محترم است ارسال میگردند.

  • پروفایل پدر شوهر عزیزم تولدت مبارک
  • لازم به توضیح است؛ تراریخته ای که این همه بر سر زبانها افتاده فقط و فقط در مورد برخی از ارقام تجاری شامل ذرت، برنج، کلزا، سویا و آفتابگردان می باشد که در دنیا موافقان و مخالفان زیادی دارد و همه ی ما بدون اینکه بدانیم سالهاست در حال استفاده کردن و لذت بردن از آنها هستیم. و حتی آن زمان که از خوردن جوجه کباب شده در دل طبیعت در حال لذت بردنیم غافل از این هستیم که آن مرغ نیز از ذرت تراریخته تغذیه کرده است.

    تمامی بذرهای موجود در سایت فردین کشت، دارای گواهی سلامت و ارگانیک بازرسی وزارت کشاورزی آمریکا را دارند. همچنین لازم به اشاره است که بذر رنگی به معنی تراریخته بودن آن نیست. بعنوان مثال در دنیا ۵۰۰۰ رقم سیب درختی و ۷۰۰۰ رقم گوجه فرنگی وجود دارد که در ایران فقط چند گونه محدود از اینها کشت می شوند. لذا بدلیل اینکه تابحال آن محصولات دیگر را ندیده ایم دلیل بر تراریخته بودن آن بذور نمی شود.

    حفظ سلامت ایرانیان عزیز خط قرمز ماست. ما به عشق خانواده خود کشاورزی می کنیم و همه ایرانیان عزیز را عضوی از این خانواده می دانیم.

    USDA یا وزارت کشاورزی ایالات متحده یک سازمان در سطح کابینه است که بر صنعت کشاورزی آمریکا نظارت دارد. وظایف وزارت کشاورزی ایالات متحده کمک به کشاورزان با پرداخت یارانه و حمایت از قیمت تولیدات آن هاست و همچنین با بازرسی محصولات کشاوزی سلامت مردم آمریکا را تضمین می کند. تاییدیه گرفتن از این سازمان به مفهوم رعایت تمام استانداردهای صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا است.

     الزاما خیر، شما می توانید سفارشتان را حتی به صورت پیامکی، تلگرامی و یا تلفنی و حتی بصورت مهمان در سایت ثبت نمایید. اما بهتر است در فردین کشت عضو شوید. با عضویت در فردین کشت می‌توانید: – سریع‌تر و ساده‌تر خرید کنید – به سادگی سوابق خرید و فعالیت‌های خود را مدیریت کنید – لیست علاقمندی‌های خود را بسازید و تغییرات آنها را دنبال کنید – نقد، بررسی و نظرات خود را با دیگران به اشتراک گذارید – در جریان فروش‌های ویژه  قرار گیرید -از آخرین اخبار و اطلاعات دنیای کشاورزی نوین در ایران و جهان باخبر شوید. و از همه مهمتر، در بدو ورود به جمع کاربران فردین کشت، مبلغ ناقابلی به کیف پول مجازی شما بعنوان هدیه اضافه خواهد شد. و با فعالیت های مختلف در سایت این مبلغ افزایش خواهد یافت که میتوانید از موجودی این کیف جهت خرید در سایت استفاده نمایید.

    ۱- پرداخت از طریق درگاه اینترنتی

    همگی کاربران فردین کشت می‌توانند در هنگام ثبت سفارش، از طریق درگاه اینترنتی بانک‌ملت  در سایت فردین کشت ، هزینه سفارش خود را به صورت آنلاین پرداخت و در قسمت پرداخت در سبد خرید ثبت کنند. پرداخت موفق مبلغ به منزله ثبت قطعی این پرداخت برای سفارش است و نیازی به اطلاع دادن آن نیست و سفارش به صورت خودکار وارد مراحل آماده سازی و ارسال می‏‌شود.

    لازم به ذکر است که پرداخت اینترنتی باعث ایجاد اولویت و تسریع در پردازش سفارش کاربران می‌شود.

    راهنمای پرداخت اینترنتی

    کاربران محترم سایت فردین کشت می‌توانند مبلغ سفارش خود را با استفاده از همه کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب پرداخت کنند. هم اکنون، با کارت بانک‏‌های ملی، صادرات، پارسیان، سامان، اقتصاد نوین، پاسارگاد، ملت، کشاورزی، توسعه صادرات، صنعت و معدن، بانک سینا و کارآفرین امکان خرید اینترنتی وجود دارد. هنگام پرداخت اینترنتی اطلاعات زیر از شما پرسیده می‌شود که پس از وارد کردن آنها و تایید پرداخت، از موفقیت عملیات پرداخت خود مطلع می‌شوید.

    پرورش گل گاوزبان ایرانی

    ۱- شماره ۱۶ رقمی کارت

    این شماره در کارت همه بانک‏‌ها، بر روی کارت درج شده است.

    ۲- رمز خرید اینترنتی یا رمز پویا

    برای پرداخت اینترنتی لازم است قبلاْ رمز دوم (رمز خرید اینترنتی) کارت بانکی خود را فعال کرده باشید.

    رمز دوم یا رمزی که اخیراً با نام رمز پویا یا یک بار مصرف شناخته می شود، رمزیست ۷ رقمی که می بایست از قبل از طریق دستگاه های خودپرداز، آن را برای کارت خود فعال کرده باشید. جهت دریافت رمز پویا کافیست دکمه کنار فیلد مربوطه را زده تا بصورت پیامک از سمت بانک مربوطه برای شما ارسال گردد.

    ۳- کد CVV2

    این کد یک عدد ۳ یا ۴ رقمی است که پشت یا روی کارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بانکی درج می‌شود و به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عنوان یک کد امنیتی در پرداخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اینترنتی کاربرد دارد. این کد روی کارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بانک‏‌های ملت، صادرات، پاسارگاد، سامان، پارسیان و… به صورت یک عدد ۳ رقمی حک شده است یا در برخی کارت ها مانند بانک ملی ۴ رقمی است.

    ۴- تاریخ انقضا

    تاریخ انقضا هم روی بیشتر کارت‌های بانکی حک شده است. اگر روی کارت شما تاریخ انقضاء وجود ندارد، می‏‌توانید از عدد ۱۲ به جای ماه و از ۹۹ به جای سال انقضای کارت استفاده کنید.

    لازم به ذکر است، سفارش‌هایی که از طریق باربری ارسال می‌شوند یا مبلغ آنها بیشتر از سی میلیون ریال است، لازم است پیش از ارسال، از طریق پرداخت اینترنتی تسویه شوند.

    ۲- پرداخت کارت به کارت

    کاربرانی که امکان پرداخت اینترنتی از طریق Gateway فردین کشت  و یا پرداخت در محل را ندارند می‌توانند وجه سفارش خود را به شماره کارت‌های قید شده در این قسمت کارت به کارت نمایند. جهت پرداخت به صورت کارت به کارت می‌توان از دستگاه های ATM (عابر بانک) و یا کارت به کارت اینترنتی استفاده کرد. با این حال پرداخت از طریق درگاه پرداخت اینترنتی سایت فردین کشتبه علت میزان اتوماسیون بالای آن آسان‌تر و سریع‌تر است و فردین کشت پیشنهاد می‌کند که از این روش جهت پرداخت استفاده کنید.

    شماره حساب فردین کشت:

    شماره حساب :۰۳۳۱۵۶۹۳۱۰۰۳ بنام مهندس هادی فردین نژاد

    شماره کارت:۶۰۳۷۹۹۷۲۶۶۷۳۵۰۴۳ بنام مهندس هادی فردین نژاد

     نکات مهم:

    به مشتریان محترم توصیه می‌شود جهت تسریع در پردازش سفارش، پرداخت خود را به صورت اینترنتی انجام دهند.
    پرداخت اینترنتی به گونه‏‌ای طراحی شده که امن و راحت باشد. با وجود این شما نه تنها برای خرید از فردین کشت که هنگام هرگونه پرداخت اینترنتی برای اطمینان از امنیت پرداخت خود نکته‏‌های زیر را رعایت فرمایید:
    با مشاهده قسمت آدرس (Address Bar)، در مرورگر (Browser) وب خود مطمئن شوید از پروتکل امن https به جای پروتکل http استفاده می‏‌شود به عبارت دیگر باید در ابتدای آدرس، https وجود داشته باشد.(توجه داشته باشید ممکن است بجای این عبارت، علامت یک قفل نمایش داده شود که بمعنای همان SSL یا HTTPS است)
    برای ورود اطلاعات کارت خود حتماً از صفحه کلید مجازی موجود در صفحه پرداخت استفاده کنید.
    چنانچه در صفحه پرداخت بانک خطای یا ایرادی مشاهده نمودید مستحضر باشید که مربوط به سایت فردین کشت نمی باشد و از دایره اختیارات ما خارج است. لذا موارد اینچنینی باید از سمت بانک پیگیری شوند.
    شما پرداخت را در صفحه مربوط به بانک انجام میدهید لذا اطلاعات کارت شما فقط در سیستم درگاه بانکی قابل مشاهده خواهد بود و نزد سایت فردین کشت چیزی ذخیره یا مشاهده نمی گردد.

    هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

    برای فرستادن دیدگاه، باید وارد شده باشید.

    با تشکر ایمیل شما با موفقیت ثبت شد. از اینکه به جمع اعضای سایت پیوستید بسیار خوشحالیم.

    شما میتوانید 48 ساعت پس از ثبت سفارش با وارد نمودن شماره سفارش در کادر مربوطه کد پیگیری پستی سفارشتان را دریافت نمایید.

    سپس کد دریافت شده را در سایت اداره پست وارد نموده و از وضعیت مرسوله باخبر شوید.

    آدرس پیگیری مرسوله: https://newtracking.post.ir

    توجه: در صورتی که پس از گذشت 48 ساعت هنوز کد رهگیری پستی در این قسمت مشاهده نمی کنید، در واتس اپ یا تلگرام به شماره مهندس غلامی (09172020425) پیام دهید و تا زمان دریافت پاسخ صبور باشید و از تماس تلفنی خودداری فرمایید.

    لازم به یادآوریست، پس از تحویل بسته شما به اداره پست، مسئولیت پیگیری مرسوله تا زمان رسیدن به آدرستان، با شماست و از عهده مجموعه فردین کشت خارج می باشد.

    چنانچه نهال و نشاء خریداری نموده اید، این بخش برای شما کاربرد نخواهد داشت. زیرا از طریق باربری و تیباکس ارسال میگردند که قابلیت پیگیری الکترونیکی ندارند.

     



    پیگیری سفارش



    مرا به خاطر بسپار


    ورود
    گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

    ثبت نام
    .avashop-register-btn{width:100%;}



    مرا به خاطر بسپار


    ورود
    گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

    ثبت نام
    .avashop-register-btn{width:100%;}


     بذر


     تولیدات گیاهی

     نشاء گیاهان دارویی

    نام علمي گاوزبان ایرانی:  Echium amoenum Fischنام فارسي: گل گاوزبان- گل گاو زبان ايرانينام عربي گاوزبان ایرانی: لسان الثور ام عربي- لسان الثورنام انگليسي: گاوزبان ایرانی Red Feather- Vipers bugloss – Oxtongue flowerگياه شناسي گاوزبان ایرانی:  گل گاو زبان ايراني گياهي علفي، دو يا چند ساله از خانواده Boraginaceae  است. داراي ريشه هاي نيمه غده اي بوده كه به طور عمودي تا عمق 50 سانتي متري در خاك فرو مي رود و به علت داشتن ريشه اصلي و فرعي و استفاده از رطوبت عمق خاك، مقاومت آن در برابر خشكي زياد است.

    نيازهاي اكولوژيكي گاوزبان ایرانی:گاوزبان گاوزبان ایرانی گياهي بسيار مقاوم به سرما است. به طور كلي شرايط آب و هوايي مناطق كوهستاني سرد سير،نيمه مرطوب كه در طول بهار و تابستان به طور نسبي داراي باران هاي متناوب هستند و خاك مرطوب با زهكشي مناسب ، براي كشت اين گياه مناسب مي باشند ، ولي خاك فقير را نيز تحمل مي كند. آفتاب بسيار شديد عملكرد آن را كاهش مي يابد. اسيديته 6 است. گياهي مقاوم به شوري استگياه گل گاوزبان مقاوم به خشكي است و به آبياري مداوم نياز ندارد.خاك مناسب برای کاشت گاوزبان ایرانی:در اكثر خاك ها رشد مي كند. در اكثر مناطق خشك و نيمه خشك و در خاك هاي سبك و سنگين رشد خوبي دارد.نيازآبي 6 روز يك بار می باشد.راه هاي تكثير گاوزبان ایرانی: گل گاو زبان در خاك هاي معمولي رشد مي كند. تكثير اين گياه به سه طريق زير صورت مي گيرد.

    پرورش گل گاوزبان ایرانی

    تقسيم ساقه زير زميني در بهار2- كاشت قلمه در ماسه هنگام پاييز3- كاشت بذر گياه در خاك نسبتا حاصلخيز و آفتاب گيرروش كاشت گاوزبان ایرانی:تكثير گاو زبان ايراني با استفاده از بذر انجام مي شود وآن را در فصول بهار و پائيز مي توان كشت كرد،كاشت گياه در زمين هاي مرغوب،شخم زده و كوددار انجام مي گيرد . بهترين زمان كاشت بذر در فصل پائيز (چنانچه منطقه داراي زمستان خيلي سرد نباشد) است در اين صورت گياهان سبز شده در ارديبهشت ماه سال بعد به گل مي نشينند، در حالي كه گياهان كاشته شده در بهار هيچ وقت زود تر از تيرماه گل نم يدهند. براي اين كار در پائيز يا بهار دانه گياه را با دست و يا دستگاه هاي مخصوص در زمين پاشيده و پس از جوانه زدن و پيدايش گياه جوان فواصل آنها را نسبت به هم تنك كرده تا فاصله هر گياه با گياه بعدي 30 سانتي متر باشد. روش ديگر آن است كه دانه ها را به وسيله دستگاه هاي مكانيكي در امتداد خطوطي به فواصل 60 تا 70 سانتي متر كاشته و پس از آن كه گياه جوان حاصل شد فاصله آنها را برابر 30 سانتي متر از يكديگر مي كنند. اين گياه به صورت مستقيم در زمين اصلي و همچنين از راه خزانه گيري و نشاكاري قابل تكثير است.عمق كاشت بذور 2-1 سانتيمتر مي باشد. بهترين روش،روش نشا كاري است. نشا ها را در مرحله 2 برگي و گاهي تا 6 برگي به زمين اصلي انتقال داده و كشت مي كنند. فاصله ميان بوته ها 50 رديف ها 6070 سانتيمتر و عمق كاشت 12 سانتيمتر است .كشت اين گياه به صورت ديم نيز ميسر است. ميزان بذر لازم براي كشت اين گياه 10 تا 15 كيلو گرم در هكتار است. تراكم مناسب براي آن حدود 100000 بوته در هكتار است. سيستم كاشت گياه به صورت فارو مي باشد. عمر مفيد بوته گاوزبان 2 سال و بيشينه عمر آن 4 سال است. در مناطقي كه بارندگي به اندازه كافي و پراكندگي بارش آن مناسب باشد، كشت به صورت ديم صورت مي گيرد، اما در مناطق خشك مانند اصفهان نياز به آبياري مرتب است. 

    داشت گاوزبان ایرانی:

    تنك كردنبعد از سبز شدن بذرها ، بايد عمليات تنك كردن صورت پذيرفته تا فاصله كاشت، مناسب گردد.وجينوجين علف هاي هرز مزارع گل گاوزبان، بايد به طور مرتب در طول سبز شدن و استقرار گياه، انجام گيرد، بهتر است اين عمل با كولتيواتور انجام شود.مبارزه با آفات گاوزبان ایرانی:مهم ترين آفت اين گياه كرم برگ خوار است كه بيشترين خسارت خود را در زمان برداشت به گياه مي زند و چون در اين زمان مبارزه شيميايي صلاح نيست، لازم است از مبارزه زيست شناختي استفاده شود.مبارزه با آفات گل گاوزبان هم يكي ديگر از عمليات مرحله داشت است. در مناطقي كه مزرعه را آبياري مي كنند، آبياري هم بر كار مزرعه افزوده مي شود. به كود حيواني نپوسيده بسيار حساس است و سريعا خشك مي شود.

    زمان برداشت گاوزبان ایرانی:اولين زمان برداشت محصول در اواخر خرداد صورت مي گيرد. از اين زمان به بعد تا چند هفته مي توان با توجه به شكفته بودن گل عمر برداشت را ادامه داد.

    روش برداشت گاوزبان ایرانی:مشكل ترين مرحله در كار با گل گاوزبان، برداشت آن است،كاري پرزحمت و كم بازده كه تقريبا بايد از طلوع آفتاب كار برداشت را شروع كرد و با توجه به وزن كم گل،تعداد زيادي گل را بايد برداشت كرد تا يك سبد پر از گل شود.يك گوني پر از 4 كيلو وزن دارد. هر 10 كيلو گل تازه برداشت شده، فقط يك كيلو گل خشك خواهد داشت. – گل فقط 3 برداشت محصول زماني صورت مي گيرد كه گياه داراي گل باشد در اين موقع ساقه گياه را از قاعده قطع نموده به صورت بسته هايي در مي آورند و سپس جهت خشك كردن در جريان هوا آن ها را به انبارهاي مخصوص منتقل مي سازند. از هر هكتار زمين زراعي معمولاً معادل 900 تا 1100 كيلوگرم سر شاخه گلدار خشك شده به دست مي آيد كه مي توان گل هاي آن را با دست از سر شاخه ها جدا نمود.جام هاي گل گاو زبان را هم زمان با گل دهي گياه يعني از آغاز ارديببهشت تا خرداد ماه با دست جمع آوري مي شود. براي بالا رفتن كيفيت اندام دارويي آن را بايد در سايه با دماي ملايم و در سطح وسيع، براي جلوگيري از رشد قارچ ها و از بين رفتن گل ها، خشك نمود. در گاو زبان ايراني فقط گل برداشت مي شود. در سال اول گياه به صورت رزت بوده و از سال دوم گل مي دهد كه تا 7 الي 8 سال رشد و نمو گياه مي تواند ادامه داشته باشد. بيشترين بازده اين گياه در سال هاي چهارم و پنجم رشد آن است كه بالاترين ميزان گل را توليد مي كند. گل دهي از نيمه ارديبهشت آغاز شده و تا تير ماه ادامه دارد. بعد از شكفته شدن گل ها بايد آنها را برداشت نمود كه در غير اين صورت بعد از دو تا سه روز گل ها شروع به ريزش مي كنند. گل هاي جمع آوري شده  2 سانتيمتر پهن مي كنند و براي آن كه آفتاب نخورد، روي آن – را روي پارچه تميز ريخته يا سفره هاي پلاستيكي به ارتفاع 3 پارچه مي اندازند. البته خشك كردن محصول در سايه بهتر بوده و محصول مرغوبتري خواهد داد. به هم زدن گل ها حين خشك شدن ضروري است. گل مرغوب،گلي است كه داراي دم سفيد و گلبرگ هاي بنفش باشد و عمل خشك كردن در سايه انجام شده باشد. به اين نكته توجه داشت كه به علت وجود شهد زياد در گل هاي اين گياه، بايد مواظب مورچه ها بود. چون شهد اين گياه جاذب مورچه ها است. گل هاي تازه به رنگ ارغواني هستند و در صورتي كه در شرايط مطلوب خشك شوند به رنگ بنفش در خواهند آمد.

    قسمت هاي مورد استفاده گاوزبان ایرانی:-1 جام گل به رنگ بنفش تا ارغواني مورد مصرف است.-2 برگطرز نگهداري گاوزبان ایرانی:بايد دور از نور و رطوبت نگهداري شود.

    توجيه اقتصادي توليد گاوزبان ایرانی:تعداد نيروي كار لازم براي برداشت هر هكتار گل گاو زبان 70 تا 80 كارگر روز است . بنا بر اين محصول از نظر اشتغال زايي مهم است. از هر هكتار زمين حدود 400 تا 700 كيلو گرم گل خشك به دست مي آيد.

    تماس با ما

    031-33384333-37760823-33383840

     E-mail: pakkanbazr@yahoo.com – info@pakanbazr.com 

     

     کاشت بذر گل گاوزبان

    تاریخ کاشت بذر از اواخر اسفندماه تا خردادماه است چنانچه منطقه دارای زمستان خیلی سرد نباشد عملیات کاشت را می توان در پاییز انجام داد که در این صورت گیاهان سبز شده در اردیبهشت سال بعد به گل می نشینند درحالی که گیاهان کاشته شده در بهار هیچ وقت زودتر از ماه تیر گل نمی دهند. اما زمینهای کوهپایه ای برای کشت آن مناسبتر است.

    بذور گل گاوزبان طی ۵ تا ۲۱ روز و در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد جوانه می زنند. گل گاوزبان را می توان از اوایل تا اواخر بهار در داخل خانه یا مستقیما خارج از خانه پس از آن که خاک گرم شد کاشت. کشت در داخل خانه بطور معمول ۴ تا ۸ هفته قبل از کشت بیرون انجام می گیرد. بذور در عمق ۳ سانتیمتر در سینی کشت یا گلدان حاوی خاک کمپوست دار کاشته شود. اطمینان حاصل شود که بستر کشت مرطوب باشد ( اما خیس نباشد). اطراف ظروف کشت را با پلاستیک بپوشانید تا جوانه زنی بهتر صورت گیرد.

    پرورش گل گاوزبان ایرانی

    برای انتقال نشای گل گاو زبان دقت شود تا به ریشه های آن صدمه وارد نشود. اگر می خواهید کشت این گیاه را بصورت مستقیم در مکان اصلی انجام دهید بهتر است خاک مناسب را بخوبی شخم زده و بذور را کمی عمیق تر یعنی تا عمق ۱۰سانتیمتری کشت کنید. ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر بین هر گیاه و بین ردیفها ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر فاصله قرار دهید و بخوبی آبیاری را انجام دهید. گیاهچه ها پس از جوانه زنی بسرعت رشد کرده و از علفهای هرز بخوبی قابل تشخیص می شوند.

    شرایط مناسب آب و هوایی هنگام گلدهی گل گاوزبان و رعایت اصول بهزراعی از مهمترین دلایل افزیش برداشت گل گاوزبان می باشد.

    نکته دفع علفهای هرز مزارع گل گاوزبان، به دفعات باید انجام گیرد.

     

    آبیاری گل گاوزبان

    در مناطقی که بارندگی به اندازه کافی و پراکندگی بارش آن مناسب باشد، کشت به صورت دیم صورت می‌گیرد. اما در مناطق خشک نیاز به آبیاری مرتب است.

    از آنجا که آبیاری بیش از حد نسبت به آبیاری کمتر از حد مشکل بزرگ تری است، باید بین هر آبیاری اجازه دهید که خاک اطراف گل گاوزبان خشک شود. قبل از کاشت گل گاوزبان، مقداری کمپوست به خاک اضافه کنید. با انجام این کار مقدار زیادی مواد مغذی برای گیاه فراهم می شود. اما باید مواظب باشید کمپوست بیش از حد اضافه نشود.

     

     مهمترین آفات گل گاوزبانمهمترین آفت گل گاوزبان کرم برگ خوار است که در زمان برداشت بیشترین خسارت را وارد می کند و چون در این زمان مبارزه ی شیمیایی صلاح نمی باشد، مبارزه ی بیولوژیک توصیه می شود.

    سفیدک پودری نیز خساراتی را بر این گیاه می تواند وارد کند .

     

     

    برداشت گل گاوزبان

    در گاوزبان ایرانی فقط گل برداشت می شود.  در سال اول گیاه به صورت رزت بوده و از سال دوم گل می دهد که تقریبا تا ۸ – ۷ سال رشد و نمو آن می تواند ادامه یابد. سال های چهارم و پنجم پربازده ترین سال های گل دهی آن است. گل دهی از نیمه اردیبهشت ماه در هر سال شروع شده و تا تیرماه ادامه دارد. با آغاز شکفتن گل ها، اقدام به گل چینی می شود. در صورت تاخیر در برداشت، گل ها پس از یکی دو روز ریزش کرده و جمع آوری آنها از سطح خاک بسیار مشکل می شود. در این موقع ساقه گیاه را از قاعده قطع نمایید. تماس خارجی با برگ گل گاوزبان تازه ممکن است سبب خارش پوست در برخی افراد حساس شود. خارهای سطح گیاه می تواند تحریک کننده پوست شما باشد، بنابراین استفاده از دستکش هنگام کار با گل گاو زبان قابل توصیه است.

    گل های جمع آوری شده بر روی پارچه تمیز و در سایه خشک می شوند. گل های تازه به علت شهد موجود، بسیار چسبناک هستند و موجب تجمع مورچه ها می شوند. در شرایط آب و هوایی خشک و نیمه خشک کشور طی ۴۸ ساعت گل ها به طور کامل خشک می شوند. در حالی که در نواحی شمالی کشور، خشک شدن تا یک هفته طول می کشد.

    گل مرغوب گلی است که دارای دم سفید و گلبرگهای بنفش باشد. گل های تازه به رنگ ارغوانی هستند و در صورتی که در شرایط مطلوب خشک شوند به رنگ بنفش در می آیند، اما در شرایط عدم تهویه و یا زیاد بودن رطوبت، رنگ گل های خشک شده به سیاهی می گراید و احتمال کپک زدگی هم زیاد می شود.بهم زدن گلها حین خشک شدن ضروری است.

     

    روش تکثیر گل گاوزبان

    گل گاوزبان بعد از گل دهی به دانه می رود و افتادن دانه ها روی زمین باعث تداوم گیاه می شود. در صورتی که می خواهید گیاه در سال بعد مجددا رشد کند باید اجازه دهید گیاه دانه تولید کند ولی در صورتی که نمی خواهید گیاه در سال بعد باز هم رشد کند باید قبل از تولید دانه، گل ها را بچینید. پرورش گل گاوزبان در باغ به یک فضای اختصاصی نیاز دارد.

     

    خواص درمانی گل گاوزبان

     تقویت‌کننده اعصاب و روان و حواس پنجگانه، و نشاط‌آور است.

     گل گاو زبان و برگ های تصفیه کننده خون است.

     آرام کننده اعصاب است. عرق آور است. ادرار آور است. گل گاو زبان کلیه ها را تقویت می کند. سرماخوردگی را برطرف می کند. برگ تازه گل گاو زبان برای درمان جوش‌های چرکین دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان موثر است. عرق گل‌گاوزبان برای امراض سوداوی، وسواس و خفقان مفید است. گل گاو زبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند.

     در درمان اختلال حواس کاربرد فراوانی دارد. گل گاو زبان شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند، اَخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می‌برد. در تنظیم اختلالات ادراری و تعریق، موثر است.

    پرورش گل گاوزبان ایرانی

     گل گاو زبان در درمان برونشیت موثر است. بی اختیاری دفع ادرار را درمان می کند. التهاب و ورم کلیه را درمان می کند. گل گاو زبان در درمان بیماری سرخک و مخملک مفید است. ضماد برگ های گاو زبان برای رفع ورم موثر است. برگهای گاوز بان را بپزید و مانند اسفناج از آن استفاده کنید. برگهای تازه گل گاو زبان دارای مقدر زیادی ویتامین C می باشد و در بعضی از کشورها آنرا داخل سالاد می ریزند.

     

     

    احتیاط در مصرف گل گاوزبان

     

    مصرف بی رویه گل گاوزبان خطرناک است و موجب مسمومیت می گردد. گل گاوزبان بعلت داشتن آلکالوئید برای زنان باردار و کودکان مضر می باشد.ممکن است به علت وجود آلکالوئید فشار خون را کمی بالا ببرد.  کسانی که بیماری کبدی دارند نباید از گل گاوزبان استفاده کنند و ممکن است برای کبد سمی باشد.  استفاده زیاد از گل گاوزبان ممکن است اثر دیورتیک داشته باشد (باعث تکرر ادرار می شود). در برخی موارد ، موجب مسمومیت شدید و در نهایت مرگ می شود.

     

     

     

  • عکس دلار آمریکا قدیمی
  • مجله دنیای گیاهان یک مجله تخصصی در رابطه با نحوه پرورش و تکثیر انواع گیاهان است و اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار بازدید کنندگان عزیز قرار می دهد.

     

     

     

     

    منوی

    پرورش گل گاوزبان ایرانی

    سایت

    شرکت گیاهان دارویی زرین گیاه ( از تولید به مصرف ) تماس: مهندس سید حسن غیبی 09147297295

    نام انگلیسی: Viper̕s buglossنام علمی: Echium amoenumخانواده: Boraginaceae

    مقدمه

    Echium از کلمه یونانی echion گرفته شده، جنسی با گونه های علفی، درخته ای یکساله تا چندساله، با برگ های ساده و گل های قیفی شکل، کم و بیش نامنظم که حول محوری به طور فراهم قرار گرفته اند. قسمت های سبز به طور معمول کرک دار هستند. برخی گونه های تزئینی و برخی دیگر در گذشته به عنوان دارو مصرف می شده اند. پراکنش آن در جزایر قناری، اروپا غرب آسیا، شمال و جنوب آفریقاست.

    مشخصات گیاه

    گاوزبان ایرانی گیاهی چندساله با ریشه هی قطور، برگ ها زبانه ای و رزت، ساقه و برگ ها پوشیده از کرک های زبر و خشن هستند. طول ساقه گل دهنده 80 – 60 سانتی متر است. گل آذین با گل های قیفی شکل به رنگ قرمز ارغوانی، که پس از خشک شدن به رنگ آبی یا بنفش در می آیند. در هر سنبله تعداد زیادی گل وجود دارد که به تدریج از پایین به بالا باز می شوند.

    ترکیبات شیمایی

    گاوزبان ایرانی شمال دارای املاح فراوان شامل تانن، موسیلاژ و مقدار کمی آلکالوئید است.

    موارد مصرف و خواص درمانی

    جوشانده گل گاوزبان ایرانی حواس پنج گانه را تقویت می کند و برای تنگی نفس مناسب است. جویدن برگ تازه آن برای درمان جوش های پرکی دهان مناسب است. به طور معمول سنبل الطیب و گل گاوزبان را با یکدیگر دم می کنند. دم کرده گل تلخ مزه است و رنگ دم کرده تهیه شده با نوسان واکنش اسیدیته تغییر می کند. در بررسی های جدید آثار تحریک سیستم ایمنی این گیاه به اثبات رسیده است. به علت زیبایی گل گاوزبان در ایجاد فضای سبز هم می توان از آن استفاده کرد. گل ها شهد فراوانی دارند و مورد توجه زنبور عسل قرار می گیرند. عسل گاوزبان مرغوب ترین عسل هاست.

    احتیاط مصرف

    ممکن است به علت وجود آلکالوئید فشار خون را کمی بالا ببرد.

    نیازهای اکولوژیکی

    گاوزبان ایرانی در ارتفاعات شمال به صورت خودرو دیده می شود و به صورت کشت شده هم وجود دارد. در مناطق خشک و نمه خشک کشور در خاک های سبک و سنگین رشد خوبی دارد و به صورت کشت شده محصول خوبی تولید می کند. این گیاه به علت گستردگی ریشه تا حدی به خشکی خاک مقاوم است.

    تکثیر گیاه

    تکثیر گل گاوزبان با استفاده از بذر انجام می شود و آن را در فصول بهار و پاییز می توان کشت کرد. این گیاه به طور مستقیم در زمین اصلی و همچنین از راه خزانه گیری و نشا کاری قابل تکثیر است. اما روش نشاکاری بهتر است. نشا ها در مرحله 2 تا 4 برگی و گاهی تا 6 برگی به زمین اصلی انتقال داده و با فاصله 50 × 50 سانتی متر می کارند. این گیاه قابلیت کشت به صورت دیم را نیز دارد. بذر لازم برای تکثیر گا زبان شمال 10 تا 15 کیلوگرم برای هر هکتار است.

    برداشت محصول

    در گاوزبان ایرانی فقط گل برداشت می شود. در سال اول گیاه به صورت رزت بوده و از سال دوم گل می دهد که تقریبا تا 8 – 7 سال رشد و نمو آن می تواند ادامه یابد. سال های چهارم و پنجم پربازده ترین سال های گل دهی آن است. گل دهی از نیمه اردیبهشت ماه در هر سال شروع شده و تا تیرماه ادامه دارد. با آغاز شکفتن گل ها، اقدام به گل چینی می شود. در صورت تاخیر در برداشت، گل ها پس از یکی دو روز ریزش کرده و جمع آوری آنها از سطح خاک بسیار مشکل می شود. گل های جمع آوری شده بر روی پارچه تمیز و در سایه خشک می شوند. گل های تازه به علت شهد موجود، بسیار پسبناک هستند و موجب تجمع مورچه ها می شوند. در شرایط آب و هوایی خشک و نیمه خشک کشور طی 48 ساعت گل ها به طور کامل خشک می شوند. در حالی که در نواحی شمالی کشور، خشک شدن تا یک هفته طول می کشد. از هر 1000 گر گل تر، 200 گرم گل خشک به دست می آید.  گل های تازه به رنگ ارغوانی هستند و در صورتی که در شرایط مطلوب خشک شوند به رنگ بنفش در می آیند، اما در شرایط عدم تهویه و یا زیاد بودن رطوبت، رنگ گل های خشک شده به سیاهی می گراید و احتمال کپک زدگی هم زیاد می شود.

    تعداد نیروی کار لازم برای برداشت هر هکتار گل گاوزبان 80 – 70 کارگر روز است. بنابراین این محصول از نظر اشتغال زایی مهم است و هزینه گل چینی مهم ترین جنبه اقتصادی تولید این محصول است. محصول گل گاو زبا بسیار مورد توجه بازار داخلی (عطاری ها) است و ارزش اقتصادی چمشگیری دارد. از هر هکتار زمین 700 تا 400 کیلوگرم گل خشک به دست می آید.

     

    توليد و فروش انواع نشا گياهان دارویی

    شرکت تعاونی زرین گیاه ارومیه آماده دریافت سفارش شما جهت تولید نشا انواع گیاهان دارویی می باشد.

    پرورش گل گاوزبان ایرانی

    شرکت تعاونی زرین گیاه ارومیه بر پايه دانش فني روز و تجربه چندين ساله در عرصه تولید نشا گياهان دارويي توانسته است تا با توليد کيفي انواع نشا گیاهان دارویی گامي بزرگ در نهادينه کردن فرهنگ جايگزيني روش هاي کشت سنتي با کشاورزي مدرن روز جهان بردارد. لذا از متقاضیان عزیز تقاضا می گردد نسبت به دادن سفارش با آقای سید حسن غیبی به شماره موبایل ۰۹۱۴۷۲۹۷۲۹۵ تماس گرفته و جهت هماهنگی بیشتر اعلام آمادگی فرمایند. شرکت تعاونی زرین گیاه ارومیه بعد از عقد قرارداد، در هر میزانی توانایی تولید نشاءهای گیاهان دارویی مانند نعناع فلفلی، مریم گلی دارویی، بادرنجبویه، آویشن باغی، سرخارگل، سنبل الطیب، خار مریم، زوفا، به لیمو و بسیاری از گیاهان دارویی دیگر را دارا می باشد.

    شرکت زرین گیاه ارومیه سالانه بالغ بر پنج میلیون عدد نشاء، قلمه و ریزوم گیاهان دارویی را با کیفیت بالا تولید می نماید.

    بذر نشاهای تولید شده از شرکت های معتبر آلمانی خریداری شده و از کیفیت بالایی برخوردارند.

    لیست بعضی از نشاء های تولیدی شرکت زرین گیاه ( توانایی تولید نشاء انواع گیاهان دارویی را داریم )

    آخرین تغییر قیمت: 1 خردادماه 98

    اگر جدول را بطور کامل نمی بینید جدول را به سمت راست یا چپ ببرید ( اسکرول کنید )

    ردیف

    نوع نشاء تولیدی

    قیمت هر عدد نشاء (تومان)

    روش تکثیر

  • اینستاگرام عکس دخترانه غمگین
  • نام انگلیسی

    نام علمی

    1

    نهال کیسه ای گل محمدی کاشان (مخصوص اسانس گیری) 5 تن در هکتار وزن تر

    بالای 5000 عدد قیمت 2000

    قلمه

    Persian rose, Damask rose

    Rosa damascenae Mill

    2

    نهال کیسه ای گل محمدی تبریز (مخصوص اسانس گیری) 5 تن در هکتار وزن تر

    پرورش گل گاوزبان ایرانی

    بالای 5000 عدد قیمت 2000

    قلمه

    Persian rose, Damask rose

    Rosa damascenae Mill

    3

    نهال کیسه ای گل محمدی سرخ (مخصوص خشک کردن)

    بالای 5000 عدد قیمت 2500

    قلمه

    Persian rose, Damask rose

    Rosa damascenae Mill

    4

    نهال کیسه ای گل محمدی صد پر (هم اسانس گیری و هم خشک کردن)

    بالای 5000 عدد قیمت 6000

    کشت بافت

    Persian rose, Damask rose

    Rosa damascenae Mill

    5

    اسطوخودوس

    600

    بذر

    Lavender

    Lavandula officinalis

    6

    گل راعی

    300

    بذر

    St. John̕ s wort

    Hypericum perforatum

    7

    بادرنجبویه

    300

    بذر

    Balm

    Melissa officinalis

    8

    زوفا

    300

    بذر

    Hyssop

    Hyssopus officinalis L.

    9

    شیشا

    300

    بذر

    Tansy

    Tanacetum vulgare L.

    10

    مریم گلی

    300

    بذر

    sage

    Salvia officinalis

    11

    آویشن باغی

    300

    بذر

    Thyme

    Thymus vulgaris

    12

    سرخارگل

    300

    بذر

    Purple coneflowers

    Echinanaceae purpurea

    13

    فیسالیس دارویی

    300

    بذر

    Alkekengi

    Physalis alkekengi

    14

    آرتیشو

    300

    بذر

    Artickoke

    Cynara scolymus

    15

    خار مریم

    300

    بذر

    Holy thistle

    Silybum marianum

    16

    سنبل الطیب

    300

    بذر

    valerian

    Valeriana officinalis

    17

    گاوزبان ایرانی

    300

    بذر

    viper̕ s bugloss

    Echium amoenum

    18

    مرزنجوش کبیر

    300

    بذر

    Marjoram

    Origanum marjorana

    19

    به لیمو

    500

    قلمه

    Lippia

    Lippia citriodora

    20

    استویا (کشت بافت)

    1000

    قلمه

    Stevia

    Stevia rebaudiana

    21

    ریزوم نعناع فلفلی

    ریزوم

    Pepper mint

    Menthea piperita

    خرید بالای 10000 عدد نشاء یا قلمه، قیمت هر عدد نشاء یا قلمه طبق جدول بالا می باشد.

    خرید بین 1000 الی 10000 عدد نشاء، بسته به نوع نشاء ( به غیر از قلمه گل محمدی، به لیمو و استویا ) قیمت هر عدد نشاء بین 700 الی 1000 تومان می باشد.

    خرید زیر 1000 عدد نشاء، بسته به نوع نشاء ( به غیر از قلمه گل محمدی، به لیمو و استویا ) قیمت هر عدد نشاء بین 850 الی 1500 تومان می باشد.

    آماده دریافت سفارش شما جهت تولید نشاء انواع گیاهان دارویی هستیم.

     آدرس شرکت: آذربایجان غربی – ارومیه – کیلومتر 5 جاده سلماس – فرعی کولق – مجتمع تحقیقاتی و آموزش عالی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی – مرکز رشد واحدهای فناوری کشاورزی

    تلفن های تماس با مهندس سید حسن غیبی مسئول فروش شرکت: 09147297295 و 32258900(044)

    ایمیل های شرکت: info@zarringiah.com و zarringiah@gmail.com

    Contact with international department: 0098 9187654159

    كليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت تعاونی زرین گیاه ارومیه می باشد

    © www.zarringiah.com 2010-2020

     

    پرورش گل گاوزبان ایرانی
    پرورش گل گاوزبان ایرانی
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *