نشانه های بیماری کبد چرب چیست

دوره مقدماتی php
نشانه های بیماری کبد چرب چیست
نشانه های بیماری کبد چرب چیست

“کبد چرب” (fatty liver) مشکلی است که با اشتباهات غذایی ایجاد می شود و متاسفانه 40 درصد از مردم ایران مبتلا به آن هستند و عوارض شدیدی برای اعضای بدن ایجاد می کند.در این بخش از نمناک با علائم ، انواع ، علت و درمان کبد چرب آشنا خواهید شد.

کبد (Liver) دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول به اصطلاح رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است که این بدان معناست که کبد فاکتورهای مضرر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم های دیگر بدن می کند. کبد به طور طبیعی خود را توسط سلول هایی ترمیم و پاکسازی میکند اما اگر فاکتورهای منفی وارد شده بیار باشند در این کار اختلال رخ می دهد. وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای 5 تا 10 درصد چربی باشد کبد چرب نامیده می شود ؛ کبد چرب یک موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می کند و بدتر اینکه هیچ علامت هشدار دهنده ای در ابتلا ندارد.

عادات و رفتارهای غلط بسیاری ایجاد کننده این بیماری هستند که بارزترین و مهم ترین آنها :

نشانه های بیماری کبد چرب چیست

دوره مقدماتی php

در ادامه و مهم ترین بخش این مطلب از بخش سلامت نمناک به بررسی علائم کبد چرب می پردازیم که هر فرد با دیدن این علائم باید مشکوک شده وبه پزشک مراجعه کند.

اگر کبد چرب تا نارسایی کبد (Liver failure) و سیروز یا التهاب شدید کبدی پیشرفت کند، علایم کبد چرب آن به شرح زیر است:

میوه ها و سبزیجات مفید برای کنترل و کاهش شدت کبد چرب شامل :

دم کرده گل مریم:

کاهش تدریجی وزن و ورزش روزانه می تواند به گونه چشمگیری در درمان کبد چرب مفید باشد. البته توجه داشته باشید کاهش ناگهانی وزن ممکن است این مشکل را تشدید کند.

سکنجبین عنصلی :

سکنجبین عنصلی را که همان پیاز دشتی و پیاز موش است و عرب ها عنصل می گویند در سکنجبین می جوشانند و آبش را صاف می کنند و روزی یک الی دو قاشق پلو خوری به فاصله 12 ساعت مصرف می کنند.

شاه تره و خارشتر:

عرق گیاهی شاه تره، خارشتر و کاسنی از جمله داروهای گیاهی موثر در کنترل و درمان کبد چرب به شمار می آیند. این نوشیدنی های گیاهی از آنجا که طبعی سرد و تر دارند موجب کاهش میزان کلسترول خون می شوند و در عین حال به پاکسازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد هم کمک می کنند.

 

کبد بزرگترین عضو داخلی بدن به شمار می رود.این عضو به ذخیره انرژی و حذف سموم کمک میکند .کبدهمچنین نقش مهمی در فرآیند گوارش و دستگاه هاضمه و متابولیسم مواد غذایی به عهده دارد، کمک می کند که ریزمغذی های حیاتی به اشکال و انواع قابل استفاده برای بدن تبدیل شوند و بیش از 500 عمل مختلف را انجام می دهد.

 

درمان فوری کبد چرب با روش های طبیعی و استفاده از میوه ها مزایایی نسبت به مصرف داروها دارد که اصلی ترین آنها تقوی سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت در برابر بیماری هاست. از آنجا که بیماری کبدچرب از جمله بیماری های خاموش و بی نشانه است، پیشگیری از ابتلا به آن از جمله اولویت ها قرار می گیرد.

زیرا این بیماری معمولا زمانی خود را نمایان می کند که ذرات چربی بخش زیادی از سلول های کبدی را به خود درگیر کرده اند. کبد چرب پس از درگیر کردن کبد با علائمی مانند ضعف، خستگی و احساس سنگینی و فشار در ناحیه فوقانی و راست شکم بروز می کند ؛ در ادامه این بخش از سلامت نمناک به معرفی چند میوه که برای پاکسازی و رفع مشکل کبد چرب بسیار مفید هستند خواهیم پرداخت.

لیمو یکی از بهترین و پرطرفدارترین میوه های فصل تابستان و زمستان است اما نوع ترش ان برای درمان کبد چرب بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد .نوشیدن یک لیوان آب که در آن عصاره یک لیموترش تازه وجود دارد در آغاز روز می تواند بهترین دارو برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب باشد.

از آنجا که لیمو سرشار از ویتامین C است و به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند نقش موثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن داشته باشد، قابلیت زیادی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد.

نشانه های بیماری کبد چرب چیست

با اضافه کردن آب یک لیمو به یک پارچ آب، در خانه آب لیمو درست کنید حتی می توانید لیموی خرد شده نیز به آن، اضافه نمایید. به طور منظم از این آبمیوه بنوشیددر صورت دلخواه ،می توانید مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید.

لبو را حلقه حلقه کنید خشک کنید روی بخاری یا شوفاژ بعد پودرش کنید مثل زعفران دم کنید برای رنگ غذا یا دسر.آب لبو را درقالب یخ بریزید هر وقت لازم داشتید یک حبه رااز فریزر دراورید برای تزیین پلو، رنگ دسر،رنگ فرنی، حتی رنگ مربا به، اگر رنگ نداشت زیرا آب لبو بهترین درمان کم خونی است.

آب لبو یکی از راه های طبیعیه درمان پوکی استخوان است. خوردن یک لیوان آب لبو در صبح و شب در درمان فشار خون بالا موثر است. یکی از راه های درمان کبد چرب نوشیدن آب لبو است.خوردن آب لبو از ابتلا به فراموشی و آلزایمر در سنین بالا جلوگیری می کند. آب لبو در درمان سرطان خون،موثر است.

توت ها این میوه های خوشمزه که انواع مختلفی دارند یکی از منابع غنی آنتی اکسیدان به شمار می روند .این نوع میوه ها غنی از آنتی اکسیدان است و کبد را ترمیم می کند. برای دفع چربی از سلول های کبد، از انواع توت ها استفاده کنید.

یک لیوان آب تازه انگور بنوشید و یا از خوردن یک خوشه انگور کامل همراه با صبحانه لذت ببرید.

نکته:اگر تحت درمان هستید، قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید ، زیرا ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد.

سیر ،برای پاکسازی کبد عالی است. سیر به فعالسازی آنزیم هایی که کبد را از سموم پاک می کنند، کمک می کند. همچنین دارای دو ترکیب طبیعی به نام های آلیسین و سلنیوم است ،که به فرآیند پاکسازی کبد کمک می کنند و از کبد در برابر آسیب سموم محافظت می کنندر علاوه بر آن ، سیر میزان کلسترول و تری گلیسرید را کاهش می دهد، که مانند بار سنگینی برای کبد هستند و مانع از عملکرد درست کبد می شوند. برای ارتقا دادن سلامت کبد، از سیر تازه به جای سیر فرآینده شده، چرخ شده و یا پودر سیر استفاده کنید.

هر روز، 2 تا 3 حبه سیر تازه بخورید و در پخت غذا نیز از آن استفاده کنید حتی می توانید بعد از مشورت با پزشک، از مکمل های سیر نیز استفاده کنید.

چغندر نیز ،یک غذای مفید دیگر برای پاکسازی و بهبود عملکرد کبد است ؛ به دلیل اینکه سرشار از فلانوئید گیاهی و بتا کاروتن است، باعث می شود که عملکرد کلی کبد تحریک شود و بهبود یابد. به اضافه اینکه، چغندر، تصفیه کننده طبیعی خون نیز است ، به راحتی از چغندر تازه یا آب چغندر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید.

با استفاده از 1 فنجان چغندر خرد شده یا رنده شده، 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون و آب نصف یک لیمو ، یک سالاد قوی برای پاکسازی کبد تهیه کنید همه مواد را مخلوط کنید و به مدت یک هفته هر روز، هر دوساعت ،دو قاشق از این سالاد بخورید.

آووکادو ،حاوی مواد شیمیایی موثری است که می تواند آسیب کبدی را کاهش دهد ، این میوه سرشار از گلوتاتیون ، ترکیبی که کبد برای پاکسازی سموم مضر به آن نیاز دارد، است.برای چند ماه ، هر هفته 1 یا 2 آووکادو بخورید، تا به رفع آسیب های کبدی کمک کنید.

یک سیب در روز ، راز سلامت کبد است. سیب سرشار از پکتین ،یک فیبر محلول است و می تواند سموم سیستم گوارش و کلسترول خون را کاهش دهد و هم چنین از کار زیاد کبد جلوگیری می کند.

هرروز یک مشت گردو را به عنوان اسنک ، بجوید هم چنین می توانید گردو را روی سالاد، غذاهای جانبی ، سوپ و یا هر چیز پختنی بریزید.

فیبر بالای موجود در بروکلی باعث بهبود گوارش نیز می شود علاوه برآن، بروکلی حاوی ویتامین های محلول و چرب مانند ویتامین E است ،که یک آنتی اکسیدان مهم برای عملکرد کبد می باشد. سه باردر هفته ، یک فنجان بروکلی بخورید تا کبدتان سالم بماند.

علاوه براینها میوه هایی همچون کران بری ، تمشک و توت فرنگی ، کیوی ، هلو و ریواس هم برای کبد چرب مفید هستند.

متاسفانه، آب میوه ها تمام خواص و فواید میوه کامل را ندارند ، برخی پا را فراتر نهاده و می گویند آن ها به ناسالمی آب میوه های آماده در فروشگاه ها هستند، ولی نظر من اینگونه نیست ولی حقیقت این است که بیشتر فوایدی که با خوردن میوه کامل به دست می آید ، در آب میوه ناپدید می شود .پالپ _ قسمتی از میوه که کل فیبر میوه در آن ذخیره می شود_ دیگر بخشی از این معامله نیست و به جای آن نوشیدنی سرشار از شکر می نوشید، که سالم نیز نیست.

اگر واقعا به دنبال تنوع هستید ، یک اسموتی خوشمزه بخورید به دلیل اینکه پالپ موجود در میوه حفظ می شود ، اسموتی سالم و مفید است و مانند این است که خود میوه را می خورید.

 

همه چیز درباره کبد ۱۹۱ دیدگاه 740,369 بازدید

علایم بیماری کبد چرب: (جگر) اندام مهمی در بدن است که بدون آن ادامه حیات غیرممکن است.

پانکراس(لوزالمعده) و کبد، نقش مهمی در هضم و متابولیسم مواد غذایی به‌عهده دارند.

کیسه‌ی صفرا نیز اگر چه اندامی مهم است، ولی بدن به‌خوبی خود را با فقدان آن، تطبیق می‌دهد.

آگاهی از ساختمان و عملکرد این اندام‌ها بسیار مهم و با ارزش است.

نشانه های بیماری کبد چرب چیست

کبد به وزن تقریبی ۱۵۰۰ گرم، بزرگترین غده‌ی بدن است و دو لوب اصلی، راست و چپ دارد. این عضو از دو منبع خونی تغذیه می شود: شریان کبدی، که یک سوم خون کبد را تامین می‌کند و از آئورت منشا می‌گیرد، و ورید باب که دو سوم خون آن را تامین می‌کند و خون گرفته شده از لوله ی گوارش را به آن می‌رساند. مجموعه‌ای از مجاری صفراوی نیز در کبد وجود دارند که صفرا (که منشأ آن سلول های کبدی است) از طریق این مجاری خارج می‌شود.

کبد قادر به تولید مجدد خود می‌باشد. وجود ۲۰- ۱۰ درصد از کل کبـد برای ادامه‌ی حیات کافی است؛ ولی با خارج کردن آن از بدن، مرگ در عرض۲۴ ساعت اتفاق می‌افتد. این عضو حیاتی برای انجام بیشتر اعمال متابولیک بدن ضروری بوده و بیش از ۵۰۰ عمل مختلف را انجام می‌دهد.

کارهای اصلی آن عبارت‌اند از:

– متابولیسم کربوهیدرات، پروتئین و چربی؛

– ذخیره و فعال کردن ویتامین‌ها و مواد معدنی؛

– تبدیل آمونیاک به اوره؛

– متابولیسم استروئیدها؛

– عمل کردن به‌عنوان یک صافی؛برای محافظت در برابر سیل مواد مضری که به‌ خون سرازیر می‌شوند. کبد صفرا تولید می‌کند، نمک‌های صفراوی برای هضم و جذب چربی و ویتامین‌های محلول در چربی استفاده می‌شوند و بیلی روبین محصول نهایی انهدام گلبول‌های قرمز، در کبد ترکیب شده و از طریق صفرا دفع می‌شود

افزایش مصرف غذاهای چرب و آماده، و عدم فعالیت مناسب یا گسترش زندگی ماشینی، بیماری‌های مختلفی به همراه آورده است. درگیری کبدی، از جمله مضرات مصرف مواد غذایی نامناسب می ‌باشد. امروزه متاسفانه بیماری کبد چرب که نسبتاً شایع شده است، با وزن بیمار ارتباطی مستقیم دارد و با توجه به افزایش چاقی در جوامع مختلف (از جمله ایران) رو به افزایش است.

منظور از کبد چرب، رسوب چربی (عمدتاً از چربی‌های خنثی مثل تری گلیسیرید) در آن است که در رابطه با مصرف الکل می تواند باشد که به آن “Alcoholic Fatty Liver” می‌ گویند، یا بدون مصرف الکل و یا در حضور میزان بسیار جزیی از الکل ایجاد می ‌شود که تحت عنوان کلی “Non Alcoholic Fatty Liver Disease” (بیماری کبد چرب غیر الکلی) گفته می‌ شود.

رسوب چربی در کبد از نظر شکل ذرات چربی و از نظر اهمیت بالینی و فیزیوپاتولوژی به دو نوع “Micro Vesicular” و “Macro Vesicular” تقسیم می‌ شود. آنچه مورد بحث فعلی است نوع “Macro Vesicular” است، یعنی رسوب ذرات درشت چربی در سلول‌های کبد که به جابجا شدن ارگان‌های داخل سلولی منجر می ‌شود، اما فعالیت‌ آنها را مختل نمی ‌سازد. این عارضه در حال حاضر نسبتاً شایع بوده و روز به روز ارزش بیشتری در بیماران مزمن کبدی (که علت خاصی برای بیماری شان پیدا نمی ‌شود) پیدا می ‌کند.

شیوع این ببماری در جوامع مختلف گوناگون است. براساس آماری، شیوع کبد چرب غیر الکلی ۹- ۷ درصد در کشورهای غربی و ۲/۱ درصد در ژاپن گزارش شده است. البته این آمار بیان گر درصد واقعی شیوع بیماری نمی ‌تواند باشد. احتمال پیدایش کبد چرب غیرالکلی با وزن بیمار ارتباط مستقیم دارد و با توجه به افزایش چاقی در جوامع مختلف از جمله ایران، شیوع این عارضه نیز رو به افزایش است.

بنابراین در کسی که دارای آنزیم‌های کبدی Alanine aminotransferease (ALT), aspartate aminotransferase (AST) افزایش یافته در آزمایش می ‌باشد و هیچ علتی برای آن پیدا نمی‌ شود، باید به فکر کبد چرب بود.

قابل ذکر است بیماری کبد چرب در هر سنی دیده می ‌شود، اما بیشترین شیوع آن بین ۶۰- ۴۰ سالگی است. همچنین” “Non Alcoholic Steatohepatitis (کبد چرب غیرالکلی همراه با التهاب در نسج کبد) در خانم‌ها شایع‌تر است.

 علائم بیماری کبد چرب چیست؟

کبـد چرب ساده معمولا به شکل اتفاقی کشف می‌شود و ۷۰ تا ۸۰ درصد بیماران مبتلا به آن نشانه‌ای ندارند و برای بیماری‌های دیگر به پزشک مراجعه می‌کنند و پزشک بر حسب اتفاق متوجه کبـد چرب آنها می‌شود، اما گاهی احتمال دارد بیمار علاوه بر احساس خستگی، دردهایی در ناحیه کبد داشته باشد.

۱-درمان کبد چرب در طب نوین : در طب نوین درمان اختصاصی برای کبـد چرب وجود ندارد، ولی شما با کنترل بیماری های زمینه ای از قبیل کاهش وزن، چربی های خون، دیابت و یا قطع نمودن داروهای مسبب (قطعا با نظر پزشک معالج نه به طورخودسرانه) می توانید از پیشرفت این بیماری جلوگیری نمایید.

۲- درمان وپیشگیری در طب سنتی : در طب سنتی با استفاده از خواص بعضی گیاهان و عصاره گیری از انها میتوان ترکیباتی بدست آورد که بوسیله آنها براحتی و با موفقیت کامل کبـد چرب درمان میشود، در ذیل به یکی از نسخه های مجرب و آزموده شده که به راحتی کبـد چرب را درمان نموده اشاره میکنیم. افشره پاکسازی کبد پارسی طب :(افشره هفت گیاه)در تهیه این عصاره گیاهانی بکار رفته که همگی در دفع مواد زائد از خون و کبـد نقش بسزایی دارند. همچنین با توجه به اینکه این دارو از لطافت زیادی برخوردار است قابلیت جذب شدن و  نفوذ به اعماق مویرگهای بدن را دارد ، بر این اساس درمان بیماریهایی به شرح ذیل با استفاده از این دارو به سادگی انجام پذیر است: غلظت خون ، چربی خون، خواب رفتن اعضای بدن و ضعف کبد. و همچنین چون این دارو توانایی سم زدایی و چربی زدایی بالایی دارد درمان بسیار قابل توجهی برای انواع بیماریهای کبدی است و مخصوصا کبد چرب را به سهولت درمان مینماید.ضمنا این عصاره سرشار از ویتامینه   C، B،A میباشد و برای درمان بیماریهای صفراوی از قبیل کبودی رنگ چهره و لبها ، احساس گرمای زیاد بدن ، صفرا مزاجی و یرقان بسیار موثر میباشد

همچنین مصرف این عصاره میتواند از بروز کـبد چرب پیشگیری کند

جهت مشاهده لیست داروخانه هایی عرضه کننده محصولات پارسی طب در سراسر کشور کلیک کنید.

Email : support@parsiteb.com 

۰۲۱۸۸۳۲۲۵۶۴

برچسبپاکسازی کبد شلیور چربی کبد کبد کبد چرب

۱۳۹۷-۱۲-۰۷

۱۳۹۷-۰۶-۲۵

۱۳۹۷-۰۲-۱۱

سلام ۱۷ سال دارم و وزنم ۷۴ (قد ۱۷۶) همیشه احساس سنگینی سر ،عدم تمرکز ، فراموشی، و خستگی شدید در کل بدن به خصوص در شانه ها و قفسه سینه دارم وطبعم گرمه معمولا چند ماهی یه بار حجامت می کنم ولی تاثیر زیادی نداشته لطفا راهنمایی کنید

با سلام من ٣٠ساله هستم نزدیک یک سال هست که روی زبانم ترک های زیادی خورده و همیشه هست و روی دست هایم چند سال هست که لک های قهوه ای افتاده است البته زبانم از کودکی گاهی ترک جغرافیایی میافتاد فقط زمانی که مواد خوراکی حساسیت زا می خوردم علت ترک زبان و لک روی دست از چیست ایا مشکل از کبدم هست ؟؟

سلام من ۲۳ سالمه نزدیک به یک ساله که صورتم خیلی جوش میزنه.جای جوش ها زخم میشه انواع دکتر چه تخصص پوست و چه سنتی رفتم.بهم گفتن که کبدم چرب هست.یه مدتی جوش ها بهتر شده بود ولی متاسفانه همچنان شروع شدن.عادت های غذایی بد را هم کنار گذاشتم.لطفا راهنمایی کنید.چیکار کنم؟

نشانه های بیماری کبد چرب چیست

ناشتا دوروز غیر متوالی سیر خام قورت بدید هرروز ناشتا آب هویج و عرق کاسنی خار مریم و شاتره بنوشید قبل از خواب حتما وضو بگیرید و به روی کمر بخوابید ورزش کنید و پس از ورزش اب انار مصرف کنید

سلام من ۵۱سالمه کبد چرب دارم وزنم ۱۰۳کیلو هست برای کبد چرب چه دارویی مصرف کنم که هم کبد چربم خوب بشه هم وزنم کم بشه باتشکر

سلام.به مدت ۳ سال هست که جوش های زیرپوستی و کیستی در قسمت صورت و بالای کمرم میزنم که خیلی آزاردهنده هستن انواع داروها و طب سنتی رو امتحان کردم ولی متاسفانه جواب نگرفتم.ممکنه از کبدم باشه؟؟؟؟چیزی که داخل آزمایش نشون داده نشده باشه

با سلام کبد چرب گرید ۳ دارم با نه ماه رژیم غذایی و ۸ کیلو کاهش وزن به گرید ۲ رسیدم باید چه کار کنم تا به گرید پائینتر برسم چون دیگه نمیخوام وزن کم کنم

سلام من مدتی هست تب ولرز وتعوع دارم وکبد چربم زیاده اون علایم میتونه از کبدچرب باشه؟

پیشانی و اطراف بینی من خشک و قرمز میشه بخصوص بعد از حمام. آیا این بازتابی از کبد چرب میتونه باشه؟ ضمن اینکه بین دو کتف در پشت کمرم هم لکه های سیاه و قرمز هست …ممنون میشم راهنمایی کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

“پارسی طب” یک وبگاه عمومی با موضوع سلامتی و پزشکی است. این وبگاه به شدت به طب سنتی و گیاهی اعتقاد داشته و از این موضوع حمایت میکنند. ما همواره در تلاشیم که اطلاعات مفیدی در اختیار بینندگان خود قرار داده و اسباب رضایت ایشان را جلب نماییم.


العالم – ایران / علمی

يكى از فعاليتهاى مهم كبد، ذخيره سازى و سوخت و ساز چربی ها در بدن است. كبد طبيعى حاوى حدود 5 گرم چربى در 100 گرم وزن خود است. هرگاه مقدار چربى بيش از 5 درصد وزن آن افزايش يابد، به اين حالت «كبد چرب» گفته می شود. به استناد مطالعات و تحقیقات دکتر علویان، كبد چرب، بيمارى شايعى در جامعه است و در نتيجه‌ی بسيارى از بيماری ها و يا حالت هاى تغذيه اى در بدن ايجاد مى شود. انباشته شدن چربى در سلول هاى كبدى مى تواند به التهاب اين سلول ها منجر شود. 

*علل و علائم كبد چرب

در اكثر موارد، چاقى و اختلال در چربی هاى خون از علل كبد چرب هستند؛ علل ديگرى كه مى تواند موجب بروز اين حالت در كبد شوند، عبارتند از: بيمارى ديابت (مرض قند)، مصرف مشروبات الكلى، بدغذايى و سوءتغذيه، بيمارى هاى مزمن نظير بى كفايتى پمپاژ قلب، هپاتيت مزمن سی و سل ريوى. كبد نقش مهمى در سوخت و ساز و شكستن چربى ها در بدن دارد. در صورت بروز اختلال در آن، چربى در كبد رسوب مى كند و موجب بروز كبد چرب مى شود.
در بيمارى كبد چرب، كبد معمولاً علامت خاصى ندارد و به دنبال انجام آزمايش هاى دوره اى، اختلال در آنزيم هاى آن مشخص مى شود و يا اينكه در زمان انجام سونوگرافى به علل ديگر، وجود كبد چرب نيز تشخيص داده مى شود. البته اختلالات آنزيمى در كبد چرب معمولاً خفيف است و در اكثر موارد موجب افزايش مختصر در آنزيم هاى كبدی مى شود. در برخى موارد اين بيمارى با علائمى نظير خستگى و احساس ناراحتى در قسمت فوقانى شكم همراه است.
در صورت وجود اختلال در آنزيم هاى كبدى، قبل از آنكه علت كبد چرب تشخيص داده شود، در ابتدا لازم است ساير علل، كه موجب بروز اختلال در اين آنزيم ها مى گردند، رد شوند. همچنين بررسى لازم از نظر منفى بودن هپاتيت بی و هپاتيت سی انجام شود. بهترين راه تشخيص اين بيمارى انجام نمونه بردارى از كبد و بررسى ميكروسكوپى آن است.

نشانه های بیماری کبد چرب چیست

*درمان

مهمترين روش درمانى در اين بيمارى، رفع علت زمينه اى بروز بيمارى است. كاهش وزن در افراد چاق، عدم مصرف مشروبات الكلى، كنترل بيمارى ديابت، كاهش چربى هاى خون (ترى گليسيريد) و تغيير در شيوه زندگى و فعاليت، مهمترين اصول درمان اين بيمارى است. در صورت درمان كبد چرب، مى توان مانع پيشرفت ضايعه كبدى شد. با كاهش وزن (در افراد چاق) يا تغيير در شيوه زندگى (افزايش فعاليت جسمانى، پياده روى و غیره)، اصلاح رژيم غذايى، قطع مصرف مشروبات الكلى، كنترل دقيق قند خون با كمك پزشك مى توان در جهت درمان این بیماری نتیجه مطلوب به دست آورد. البته ذكر اين نكته ضرورى است كه على رغم تجويز دارو، هنوز هم كاهش وزن و تغيير در شيوه زندگى از اركان اصلى درمان بيمارى كبد چرب به شمار مى روند. در برخى موارد براى كنترل اين بيمارى، با توجه به شدت عارضه، از دارو استفاده مى شود. در اكثر موارد، اين حالت خطرناك نيست. در صورت عدم درمان به موقع، در درازمدت مقادير زيادى چربى در كبد رسوب مى كند و موجب بروز التهاب كبدى مى شود؛ لذا نبايد نسبت به اين عارضه بى تفاوت بود.

*چاقى و كبد چرب

كبد چرب در افراد چاق شايع است. عواملى چون عدم تكامل جسمانى، توسعه تكنولوژى، زندگى ماشينى، شهرگرايى، تن آسايى، رفاه مادى، مصرف بى رويه مواد غذايى و غیره عواملى مى باشند كه موجب شده اند تا چاقى روز به روز بيشتر شود. اين كه چاقى به چه معنايى است بايد توجه داشت كه بر اساس قد و سن افراد مى توان وزن ايده آل را از روى جداول بررسى كرد. هنگامى كه انرژى ورودى (كالرى) بيش از حد مصرفى باشد، كالرى اضافه در بافت چربى ذخيره مى شود و اگر اين حالت طولانی مدت باشد، چاقى حاصل خواهد شد. افراد چاق نسبت به افراد داراى وزن طبيعى نسبت به بو يا مزه غذا به ميزان بيشترى پاسخ مى دهند. بايد توجه داشت كه زياد خوردن يك علت مهم چاقى است، ولى تنها علت نيست؛ بلكه عوامل ديگرى نظير تأثيرات محيطى، فرهنگى و ژنتيكى همگى در بروز چاقى دخالت دارند. 
براى كاهش وزن بايد در قدم اول به شيوه زندگى فرد توجه داشت و رژيم غذايى با محدوديت كالرى را به اجرا در آورد، ولى رژيم هاى غذايى سخت و طاقت فرسا سبب عدم همكارى بيمار مى شود. مشكل عمده در درمان چاقى، كاهش وزن نيست بلكه حفظ وزن كاهش يافته است. متأسفانه تعداد معدودى از بيماران به طور دائم كاهش وزن خود را حفظ مى كنند. كبد چرب در افراد چاق شايع است و در 80 تا 90 درصد موارد چاقى مفرط ديده مى شود. بديهى است كه مرض قند و بالا بودن چربى هاى خون در افراد چاق نيز ديده مى شود و اين دو عامل به بروز كبد چرب كمك مى كنند.

*مبارزه با چاقى

آيا مى خواهيد اضافه وزن خود را از دست دهيد؟ آيا مى خواهيد با كسب وزن ايده آل، شادابى خود را به دست آوريد. حقيقت اين است كه شما ابتدا بايد تصميم بگيريد و اراده كنيد. بسيارى از شما اين جمله را بيان مى كنيد که من از فردا رژيم غذايى خود را رعايت خواهم كرد و در واقع كار امروز را به فردا مى اندازيد! آيا در آينه به خود نگاه كرده ايد! آيا از آنچه مى بينيد خوشتان مى آيد؟ آيا متوجه شده ايد كه برخى لباس هاى قديمى شما ديگر به تنتان نمى رود و براى شما كوچك شده اند! يك دوست خوب و يا يك فاميل دلسوز مى تواند شما را تشويق به كاهش وزن نمايد و اگر به شما بگويد كه عزيز من! چه خوب بود كه چند كيلوگرم وزن كم مى كرديد! و آن را به صورت مكرر بيان كند، تأثير خود را خواهد گذاشت. آنچه مهم است اين است كه حالا تصميم بگيريد، گذشته ها گذشته! 
انجام تمرينات ورزشى، مختص گروه يا قشر خاصى از جامعه نيست. جوانان، افراد پير، مردان، زنان و غیره، همه بايد ورزش كنند. ورزش تأثير جدى در جلوگيرى از ابتلا به بسيارى از بيمارى ها و حفظ سلامت و حتى روح آدمى دارد. وزن ايده آل با تمرينات ورزشى، تنها همراه با يك رژيم غذايى مناسب و صحيح به دست مى آيد. ورزش، هر چند به ميزان اندك، ولى مداوم و روزانه در طول يك سال موجب كاهش وزن قابل توجهى در افراد چاق مى شود.

*خار علیص

خار عليص يا داروى سيليمارين، يكى از گياهان شناخته شده طبى در درمان بيمارى هاى كبدى است كه از دو هزار سال پيش اثرات مفيد آن بر كبد شناخته شده است. عصاره ريشه و برگ اين گياه به صورت مايع سفيد شيرى رنگ است. در حال حاضر اين دارو به صورت كپسول و شربت تهيه مى شود و براى پيشگيرى از تشديد ضايعه كبدى به كار مى رود. اين دارو باعث مهار راديكال هاى آزاد اكسيژن مى شود و با اين اثرات از تخريب سلولى جلوگيرى مى كند. خوشبختانه عارضه مهمى در اثر مصرف اين دارو ذكر نشده است. از اين دارو در درمان كبد چرب نيز استفاده مى شود.

 خبرگزاری علم و فناوری

هر یک از بیماریها و اختلالات در بدن ما دارای نشانه‌ها و علائمی است که از این نشانه‌ها می‌توان پی به نوع بیماری برد؛ در این مطلب به برخی از نشانه‌ها و علائم بیماری‌ها از جمله “پروستات و کبد چرب” اشاره شده است.

به گزارش مشرق، هر یک از بیماریها و اختلالات در بدن ما دارای نشانه‌ها و علائمی است که از این نشانه‌ها می‌توان پی به نوع بیماری برد؛ در ادامه به برخی از نشانه‌ها و علائم بیماری‌ها اشاره شده است:

خارش و قلقلک وسط کف پاها حکایت از اختلالات گوارش در معده و روده دارد.

نشانه های بیماری کبد چرب چیست

خارش، سوزش و حالت قلقلک داشتن در پاشنه پا می‌تواند حکایت از اختلالات تخمدانی در خانمها و مشکلات پروستات در آقایان داشته باشد.

خارش و سوزش استخوان شصت پاها می‌تواند ناشی از اختلالات کلیوی و بالا بودن غلظت خون باشد که برای رفع آن باید به درمان علت بیماریهای فوق پرداخت.

پرش پلک راست می‌تواند نشان‌دهنده کبد چرب و پرش پلک چپ ناشی از استرس فراوان باشد؛ برای رفع این لرزشها با توجه به پلک موردنظر باید به درمان آن پرداخت.

دردناک شدن و تکرار پیچ خوردگی مچ پاها، می‌تواند نشانه “کبد چرب” و بالا بودن کلسترول خون باشد که برای رفع این دو باید درمان را از پاکسازی کبد آغاز کرد.

خواب رفتن دست، پا، انگشتان می‌تواند از علائم غلظت خون باشد؛ از دیگر علائم غلظت خون می‌توان به سردرد، درد گردن، تنگی نفس، اختلالات بینایی، ضعف و بی‌حالی، قرمزی وریدهای چشم، خارش‌های پوستی اشاره کرد؛ برای درمان غلظت خون”حجامت بهار” را فراموش نکنید.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

وجود مقداری چربی در کبد طبیعیست. اما اگر میزان چربی در کبد به بیش از 5 تا 10 درصد از وزن کبد برسد، ممکن است شما به بیماری کبد چرب الکلی و یا غیر الکلی دچار شده باشید. در برخی موارد این بیماری می تواند منجر به عوارض بسیار جدیتری شود.

بیش از 15 میلیون نفر در آمریکا به سوء مصرف و یا مصرف بیش از حد الکل دچار هستند که بیش از 90 در صد آن ها به کبد چرب دچار می شوند.

کبد چرب ممکن است بعد از نوشیدن مقداری متوسط و یا زیاد از  حدِ الکل بروز کند. حتی ممکن است در یک دوره ی بسیار کوتاه پس از مصرف الکل بیش از حد نیز بیماری کبد چرب (بیماری کبد چرب حاد) رخ بدهد.

ژنتیک و وراثت نیز نقش مهمی در کبد چرب دارند و این نقش را به دو روش بازی می کنند:

سایر عواملی که می توانند شما را در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب الکلی قرار دهد عبارتند از:

نشانه های بیماری کبد چرب چیست

در حال حاضر بیماری کبد چرب غیر الکلی شایعترین علت بیماری های مزمن کبدی در ایالات متحده به حساب می آید. برخی از مردم با مقدار اضافی چربی در کبد به بیماری کبد چرب مبتلا می شوند. اگر چه این حالت طبیعی نیست اما اگر به آسیب و التهاب منجر نشود، بیماری خطرناکی محسوب نمی شود.

سایر مبتلایان به بیماری ای با نام NASH مبتلا می شوند که اگر چه بسیار شبیه بیماری کبد چرب الکلیست اما این افراد الکل کمی مصرف می کنند و یا اصلا الکل مصرف نمی کنند. NASH می تواند به تخریب دائمی کبد منجر شود. ممکن است کبد بزرگ شده و در طول زمان، ممکن است سلول های کبدی با بافت های اسکار جایگزین شوند. به این حالت سیروز (cirrhosis) گفته می شود. کبد نمی تواند درست کار کند و ممکن است شما با نارسایی کبدی، سرطان کبد و یا حتی مرگ ناشی از اختلال کبد مواجه شوید. NASH یکی از عواملی است که می تواند منجر به سیروز شود.

هر دو نوع NAFLD در حال شیوعِ بیشتر هستند. ممکن است بیش از 20 در صد از بزرگسالان به بیماری کبد چرب و یا NAFLD مبتلا شوند. بیش از 6 میلیون کودک نیز که بیشتر آسیایی و اسپانیایی هستند به این بیماری مبتلا هستند. شواهد اخیر نشان داده است که NAFLD در کودکانی که اضافه وزن دارند و یا چاق هستند می تواند باعث بروز بیماری های قلبی نیز شود.

علت بیماری کبد چرب غیر الکلی مشخص نیست. عوامل خاصی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد اما در برخی موارد هیچ کدام از این موارد قابل مشاهده نیست. با این حال NAFLD تمایل دارد به صورت ارثی در خانواده ها بروز کند. همچنین مشاهده شده است که این بیماری در افراد میان سال و یا افراد چاق و یا افرادی که اضافه وزن دارند شایعتر است. این افراد دارای کلسترول بالا و یا تریگلیسرید و یا دیابت و یا مرحله پیش از دیابت (مقاومت به انسولین) هستند.

سایر علل بالقوه بیماری کبد چرب عبارتند از:

مطالعات اخیر نشان داده است که رشد بیش از حد باکتری در روده کوچک و سایر تغییرات در روده ممکن است با بیماری کبد چرب غیر الکلی همراه شود. برخی از محققان حدس می زنند که ممکن است این قضیه در پیشرفت NAFLD به NASH نقش داشته باشد.

این نوع از کبد چرب بسیار نادر است. چربی می تواند در دوران بارداری در کبد مادر تولید شود و مادر و جنین را در معرض خطری جدی قرار دهد. ممکن است در هر دو منجر به نارسایی کبد، نارسایی کلیه، عفونت شدید و یا خونریزی شود. هیچ کس به درستی علت این امر را نمی داند اما ممکن است هورمون ها در این قضیه نقش داشته باشند.

بعد از تایید بیماری، کودک در سریعترین زمان ممکن باید به دنیا آورده شود. در این حالت مادر ممکن است برای چند روز به مراقبت های ویژه نیاز داشته باشد. اغلب عملکرد کبد در عرض چند هفته به حالت عادی خود باز می گردد.

بیماری کبد چرب اغلب ساکت و آرام است و هیچ نشانه ای را از خود بروز نمی کند (به ویژه در مراحل ابتدایی بیماری). اگر بیماری پیشرفت کند (که معمولا سال ها و یا حتی دهه ها طول می کشد) مشکلات مبهمی از جمله موارد زیر بروز می کنند:

همچنین ممکن است مشکلات زیر نیز بروز کند:

ممکن است این بیماری در بیماران مبتلا به کبد چرب الکلی، بعد از مصرف الکل بدتر شود. در افراد مبتلا به NAFLD روند بیماری ممکن است بدتر شود و یا در بعضی مواقع کند شود و یا حتی متوقف شود. اگر سیروز توسعه یافته باشد، کبد توانایی های خود را از دست می دهد. این حالت ممکن است منجر به بروز علائم زیر شود:

اغلب بیماری کبد چرب در یک معاینه معمولی خود را نشان می دهد. ممکن است پزشکتان متوجه شود که کبدتان مقداری بزرگ شده است و یا نشانه های کبد چرب را در آزمایش خونتان مشاهده کند. یا ممکن است پزشک با بررسی سابقه پزشکی و یا یک معاینه فیزیکی نسبت به بیماری کبد چرب مشکوک شود.

هیچ درمان اختصاصی برای بیماری کبد چرب وجود ندارد اما درمان بیماری زمینه ای مانند دیابت ضروریست. همچنین شما می توانید گام های دیگری را برای بهبود شرایط بردارید.

اگر کبد چرب شما الکلی است و شما الکل مصرف می کنید، مهمترین کاری که باید انجام دهید ترک مصرف الکل است. می توانید برای این کار از مراکز درمانی، پزشک و یا حتی از دوستان و آشنایانتان تقاضای حمایت بکنید. اگر افراد مبتلا به ALD استفاده از الکل را ادامه دهند ممکن است به بیماری های خطرناک تری از جمله هپاتیت الکلی و سیروز مبتلا شوند. به یاد داشته باشید که مصرف الکل به طور کلی برای سلامت شما مضر است.

اگر شما اضافه وزن دارید و یا از چاقی رنج میبرید، به تدریج از وزنتان کم کنید. به یاد داشته باشید که بیش از 0.5 تا 1 کیلوگرم کاهش وزن در هفته می تواند خطرناک باشد. یک مطالعه نشان داده است که کاهش وزن به اندازه 9% از وزن بدن در طول یک دوره یک ماهه می تواند به بهبود NASH کمک کند. حتی کاهش وزن های کمتر از این مقدار نیز می تواند به کم شدن میزان تجمع چربی در کبد کمک کند.

رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید و فعالیت های بدنی خود را افزایش دهید. علاوه بر محدود کردن میزان کالری مصرفی به مقادیر مجاز، از رژیم غذایی با مقادیر بالای مواد اصلاح شده و کربوهیدرات های زود هضم اجتناب کنید. این مواد خوراکی میتوانند شامل برخی از نان ها، بلغور، برنج، سیب زمینی، ذرت و شکر های موجود در نوشابه و آب میوه ها شوند.

اجتناب از برخی از دارو های غیر ضروری نیز می تواند به کاهش سرعت پیشرفت بیماری کبد چرب و یا حتی بهبود آن کمک کند. مطالعات بالینی جدید نیز نشان میدهد که یک آنتی اکسیدان خاص و همچنین برخی از داروهای جدید دیابت می توانند به درمان کبد چرب کمک کنند.

توجه داشته باشید که مصرف مواد معدنی و ویتامین ها ممکن است به مشکلات جسمی منجر شود لذا بهترین راه برای دریافت این مواد استفاده از منابع غذایی حاوی این مواد است.

یافته های جدید در مورد نقش باکتری ها در بروز بیماری کبد چرب ممکن است منجر به ایجاد روش های درمانی جدیدی از جمله استفاده از پروبیوتیک ها شود. این مکمل های غذایی حاوی باکتری های زنده سالم و مخمر ها می باشند.

اگر سیروز شدید شود ممکن است نیاز به عمل جراحی الزامی باشد. جراح، کبد آسیب دیده را با یک بد سالم جایگزین می کند.

 

 

کبد چرب یا استتاتوز یک اصطلاح است که تجمع چربی در کبد را توصیف میکند. در حالی که وجود برخی از چربی…

بیماری ام اس (MS) و درمان ام اس، علائم آن و تاثیر بیماری ام اس بر روی فکر و ایجاد اختلالات فکری و کم…

بیماری افسردگی، علائم آن و بیماری افسردگی در کودکان و نوجوانان و رابطه ی افسردگی و خودکشی و خطرات آن…

سرطان رحم به تغییرات غیر طبیعی و بدخیم سلول های رحم گفته می شود. در این مقاله به علائم سرطان رحم، عل…

کبد چرب  یا Fatty Liver اصطلاحی است که میزان چربی موجود در کبد را توصیف می‌کند.

به طور طبیعی مقدار کمی چربی در کبد وجود دارد، اما اگر این چربی بیشتر از حد مجاز خود شود می‌تواند مشکلی جدی برای سلامتی شما به وجود آورد.

کبد دومین عضو بزرگ بدن به شمار می‌آید و وظایف زیادی را بر عهده دارد.

از جمله وظایف عبارتند از:

پردازش همه چیزهایی که می‌خوریم و می‌نوشیم و فیلتر کردن مواد مضر از خون. چربی بیش از حد در کبد باعث آسیب به کبد در دراز مدت خواهد شد.

نشانه های بیماری کبد چرب چیست

علائم کبد چرب زمانی که سلول‌های کبدی حاوی چربی بیش از ۵ درصد باشد در همان مرحله اولیه قابل تشخیص خواهد بود.

اغلب روش های درمان کبد چرب با نمونه گیری‌های کوچک قابل تشخیص است.

سونوگرافی، سی تی اسکن و اسکن MRI نیز به پیدا کردن روش درمان این بیماری کمک خواهند کرد.

متاسفانه این بیماری در حال حاضر یکی از شایع ترین بیماریهاست و ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم به آن مبتلا هستند.

اغلب علائم کبد چرب همراه با التهابات در بین افراد ۴۰ تا ۶۰ سال دیده می‌شوند.

این بیماری در مرحله پیشرفته بسیار خطرناک است و این التهابات می‌تواند منجر به زخم کبدی، سرطان کبد و بیماری کبد در مرحله پایانی شود.

این بیماری غالباً نشانه و علامت خاصی ندارد.

تحقیقات نشان داده که ۲۰ درصد از افراد مبتلا در صورت عدم پیشگیری و درمان کبد چرب دچار شرایط بدتری خواهند شد.

با پیشرفت بیماری و تشدید علائم Fatty liver ممکن است احساس خستگی یا ناراحتی در شکم  پیدا کنید.

یکی از علائم کبد چرب بزرگتر شدن کبد است که با یک معاینه فیزیکی توسط پزشک، قابل تشخیص خواهد بود.

چربی بیش از حد همراه با شرایط پزشکی خاص، التهاب را افزایش می دهد. اگر کبد شما ملتهب و متورم شد ممکن است علائم زیر در شما ظاهر شود :

اگر این بیماری به سمت ناراحتی و نارسایی کبد پیشرفت کند ، علائم زیر مشاهده خواهد شد:

شایع ترین علت کبد چرب مصرف الکل و نوشیدن بیش از اندازه آن است.

در برخی از موارد هم افراد غیرالکلی نیز به این بیماری دچار می‌شوند.

وزن بالا، رژیم غذایی نامناسب، قند بالا، تری گلیسیرید بالا، دیابت یا قند خون بالا ، فعالیت کم بدنی و ژنتیک نیز نقش مهمی در ابتلا به این بیماری دارند.

وقتی بدن زیاد چربی تولید می‌کند و یا نمی‌تواند به اندازه کافی متابولیزه کند باعث بروز علائم کبد چرب در بدن خواهد شد.

علاوه بر مصرف الکل ، علل دیگر چربی کبد عبارتند از:

چند نوع کبد چرب داریم :

این بیماری هنگامی ایجاد می شود که از بین بردن چربی‌ها برای کبد بسیار سخت باشد و در واقع سبب افزایش چربی در بافت کبد می‌شود. علت بیماری مربوط به الکل نیست.

این بیماری زمانی قابل تشخیص است که ۵ درصد از کبد دچار چربی شده باشد.

این بیماری حاد عارضه‌ای نادر و تهدید کننده دوران حاملگی است.

علائم Fatty liver یا همان کبد چرب حاملگی در سه ماهه سوم شروع می شوند و عبارتند از :

خانم‌هایی که دارای هر کدام از علائم این بیماری ذکر شده هستند باید برای ارزیابی وضعیت خود حتما به پزشک مراجعه کنند . درمان  حاملگی چند هفته ای بیشتر طول نمی کشد.

اکثر زنان چند هفته پس از زایمان بهبود یافته و این بیماری اثرات پایداری ندارد.

کبد های چرب الکلی در اولین مرجله مربوط به الکل است.

مصرف بیش از اندازه الکل به کبد آسیب می‌رساند و کبد نمی‌تواند چربی‌ها را کاهش دهد.

پرهیز از  مصرف الکل احتمالاً باعث کاهش چربی کبد خواهد شد. پرهیز از نوشیدن الکل به مدت ۶ هفته می‌تواند باعث درمان کبد چرب شود.

با این حال، اگر مصرف الکل به بیش از حد برسد، التهاب کبدی ممکن است باعث بروز سیروز شود.

این بیماری باعث تولید چربی اضافی در کبد می‌شود و اگر چاق یا دارای اضافه وزن باشید، این احتمال در شما بیشتر است.

داشتن دیابت نوع ۲ همچنین ممکن است خطر ابتلا به این بیماری  را افزایش دهد.

تجمع چربی در کبد، با مقاومت انسولین رابطه مستقیم دارد که شایع ترین علت دیابت نوع ۲ می‌باشد.

عوامل دیگری که ممکن است خطر ابتلا به کبد های چرب را افزایش دهد :

 

نشانه های بیماری کبد چرب چیست

اگر کبد شما دچار تورم شده باشد دکتر با معاینه فیزیکی شکم می‌تواند آن را  تشخیص دهد.

همچنین در صورت داشتن خستگی یا کاهش اشتها حتما با دکتر خود مشورت کنید و اگر هر گونه سابقه مصرف الکل، دارو و مکمل دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

ممکن است دکتر شما تشخیص دهد که در طول آزمایش، آنزیم های کبدی از حد معمول بالاتر است.

هر چند این تشخیص، داشتن این بیماری را تایید نمی کند ، اما به التهاب کبدی مربوط است.

برای پیدا کردن علت بروز علائم کبد چرب ، آزمایشات و بررسی‌های بیشتری لازم است.

پزشک برای تشخیص و درمان این بیماری می‌تواند از روش‌های تشخیصی مانند سونوگرافی یا تصویر برداری مانند اسکن CT و MRI بهره ببرد.

آزمایش دیگری مشابه سونوگرافی به نام FibroScan وجود دارد که از امواج صوتی برای تعیین چگالی بافت چربی اطراف کبد استفاده می‌شود.

این آزمایشات به پزشک کمک خواهد کرد ولی به طور قطع نمی توان میزان آسیب وارده به آن را فهمید.

این آزمایش بهترین راه برای تشخیص و درمان کبد چرب است.

در طول این آزمایش پزشک یک سوزن را به داخل کبد وارد می‌کند و یک تکه از بافت کبد را خارج می‌کند.

البته تمام این مراحل در بیهوشی کامل انجام می‌شود.

این روش تنها راه برای تشخیص میزان شدت چرب بودن کبد است و به پزشک این امکان را می‌دهد تا علت دقیق بیماری را پیدا کند.

 

تحقیقات زیادی برای یافتن درمان کبد چرب انجام شده اما تا کنون منجر به نتیجه‌ای قطعی در این زمینه نشده است.

توصیه‌های اولیه و مهم برای کاهش عوامل خطر این بیماری شامل:

اگر علت این بیماری به علت چاقی یا عادات ناسالم غذایی باشد، ممکن است پزشک از شما بخواهد که فعالیت‌های روزانه خود را بیشتر کرده و از یک رژیم خاص غذای پیروی کنید.

کم کردن مصرف روزانه کالری می‌تواند به کاهش وزن و همچنین بهبود کبد کمک کند.

در مراحل اولیه می‌توانید با کاهش یا حذف غذاهای چرب و مواد غذایی حاوی قند بالا از رژیم غذایی خود، بیماری را بهبود ببخشید.

از یک رژیم متعادل با غذاهای سالم مانند میوه‌های تازه، سبزیجات تازه، دانه‌های کامل و چربی‌های سالم مانند آجیل و آووکادو استفاده کنید.

همچنین به جای مصرف گوشت قرمز از پروتئین‌هایی مانند:

از نوشیدنی‌های شیرین، آبمیوه‌های غیرطبیعی اجتناب کنید.

استفاده از زرشک و آب زرشک میتواند در درمان کبد های چرب بسیار مفید باشد بطوریکه در خواص زرشک یکی از عناوین مهم خواص درمان کبد چرب ذکر گردیده است .

 

در صورت تمایل میتوانید مقاله زیر که مرتبط با غذاهایی هستند که به درمان این بیماری کمک می کنند را مطالعه نمایید :

غذاهای مفید برای کبد چرب ( رژیم غذایی کبد چرب )

کبد می تواند خود را بازسازی کند بنابراین اگر شما برای درمان کلسترول بالا، دیابت، رژیم غذایی ناسالم و چاقی اقدامی انجام دهید می‌توانید این بیماری را مهار کنید.

اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که زیاد می‌نوشید، نوشیدن الکل را متوقف کنید یا مصرف خود را به حداقل ممکن برسانید.

بافت برداری از کبد این امکان را به پزشک شما می‌دهد تا شدت آسیب وارده به کبد را تعیین کند.

اگر اقدامی برای پیشگری یا درمان این بیماری صورت نگیرد، می تواند به بیماری کبد، سیروز، یا سرطان تبدیل شود.

در کبد های چرب الکلی، ادامه مصرف الکل بیش از حد، منجر به نارسایی کبد خواهد شد.

محفاظت از کبد یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از این بیماری و عوارض آن است.

می توانید با چندین مرحله شروع کنید:

با انجام این مراحل، نه تنها کبد شما سالم می‌ماند، بلکه سلامت کلی بدنتان نیز بهبود پیدا می‌کند.

 

منبع : ویکی سرا

ترجمه توسط : گروه تولید محتوای نوین ادمین

تاریخ ثبت مقاله در ویکی سرا : ۲۰ مرداد ماه ۹۷

تاریخ بروز رسانی مقاله :۶ مرداد ماه سال ۹۸

این مقاله به محض دریافت اطلاعات جدید بروز خواهد شد.



تمامی حقوق و محتوای این وبسایت برای مجله دانستنی های ویکی سرا محفوظ است و کپی برداری پیگرد قانونی خواهد داشت .


نام کاربری یا ایمیل


رمز عبور

مرا به خاطر بسپار

نشانه های بیماری کبد چرب چیست
نشانه های بیماری کبد چرب چیست
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *