نحوه گرفتن عرق کشمش با زودپز

دوره مقدماتی php
نحوه گرفتن عرق کشمش با زودپز
نحوه گرفتن عرق کشمش با زودپز

نحوه گرفتن عرق کشمش با زودپز

«لطفاً متن و نظرات رو با دقت بخونید و سوال تکراری نپرسید،سوال تکراری جواب داده نمیشه»

خب همانطور که قول داده بودم، می خواهم برایتان طرز تهیه عرق کشکمش(ودکای کشمش) را تشریح کنم. در فضای مجازی به شیوه های مختلف این روند را توضیح داده اند. اما اینجا صرفاً تجربه ی شخصی خودم را برایتان خواهم نوشت.خب میدانید که دسترسی به مشروبات الکلی در ایران ممنوع و دارای مجازات است ، پس بهترین راه ، تهیه ی شخصی و به دست خودتان است.

پیش از اصل مطلب ، به فواید این کار اشاره می کنم:

 

1- ساده و کم خرج بودن آن.

 

2- مطمئن بودن آن از لحاظ سلامتی؛ چون تمامی مراحل به عهده ی شماست و رعایت پاکیزگی تحت نظر خودتان خواهد بود.

نحوه گرفتن عرق کشمش با زودپز

 

دوره مقدماتی php

3- این ودکا فاقد هرگونه افزودنیست، چرا که در عرق های دست ساز داخلی چیزهایی نظیر ترامادول یا قرص خواب افزوده می شود.(هر از چندگاهی شاهد اخباری از مسمومیت و یا کوری و مرگ افرادی هستیم که از عرق های دست ساز استفاده کرده اند که بخاطر آلوده بودن یا افزودن الکل صنعتی در آن است. اما در این شیوه شما از سالم بودن محصول نهایی مطمئن خواهید بود)

این گونه عرق از مواد خشک(مثل کشمش) یا شیره(مثل شیره خرما) تهیه میشود ، چرا که از قند بالایی برخوردارند.

مواد و وسایل لازم(در شرایطی که حرفه ای شده باشید):

1- کشمش به میزان ده کیلو(کشمش پلوئی یا مویز با هسته، یا مویز سرخ و بدون هسته قابل استفاده خواهد بود)

2- آب ولرم به میزان 40 لیتر

 

3- مخمر به میزان 5 گرم (قابل تهیه از عطاری ها)

 

مخمر معمولا به دو صورت دانه های ریز و قرص در بازار موجود است

4- شکر به میزان دو قاشق غذاخوری

 

5- زود پز یا دیگی که درب آن محکم بسته شود و سوراخی جهت خروج بخار داشته باشد

6- لوله ی مسی یا آلمینیومی با قطر داخلی 8 میلیمتر و طول بیش از یک متر-دو متر مناسب است و سه متر ایده آل می باشد(لوله ی آلومینیومی خیلی بهتر است چون هم انعطاف پذیری بهتری نسبت به نوع مسی آن دارد و هم ضخیم تر است-قابل تهیه از لوازم گازی و روشنایی فروشی ها-بگید لوله آلومینیومی برای روشنایی میخوام)

7- وسایل آب بندی مثل چسب دوقلو

 

8- سطل یا ظرفی برای قرار دادن لوله ی مارپیچ در آب برای خنک شدن و تقطیر

مواد و وسایل لازم(در شرایطی که مبتدی هستید):

 

در این حالت بهتر است از مواد اولیه ی کمتری استفاده کنید، این کار را با یک کیلو کشمش و چهار لیتر آب ولرم و یک گرم مخمر شروع کنید.

خب ابتدا شما باید نحوه تهیه شراب خام را یاد گرفته باشید

برای این کار آب ولرم (چهار لیتر یا چهل لیتر) را درون دبه یا بشکه ای بریزید، سپس کشمش ها(یک کیلو یا ده کیلو) را درون آن بریزید (البته باید کشمش ها تمیز باشند،لازم نیست که حتما چوب سر آنها را بگیرید،فقط دقت کنید که آشغال و آلودگی خاصی همراه آن نباشد) . با قاشقی چوبی شروع به هم زدن کنید ، اینکار باعث میشود که کشمش ها نرم شده و سطح پوسته ی آن خراشیده شود و قند آن کمی در آب حل شود.

حالا شکر را درون یک لیوان آب ولرم بریزید و با مخمر مخلوط کرده و هم بزنید . برای ده دقیقه بگذارید فعال شود. سپس آن را به بشکه ی آب و کشمش اضافه کنید و هم بزنید.

بشکه را در مکانی نسبتاً گرم قرار دهید(درجه حرارت 21 تا 24 درجه سانتیگراد – دمای بالاتر هم تا 30 درجه قابل انجام است)، روی درب بشکه سوراخی ایجاد کرده و شلنگی نصب کنید. و سر دیگر شلنگ را در ظرف آب قرار دهید . اینکار باعث خروج گازهای حاصل از تخمیر میشود و همچنین اجازه نمیدهد اکسیژن به داخل بشکه نفوذ کند.

پس از یکی دو روز بخوبی مشاهده خواهید کرد که کشمش ها به روی سطح آب آمده اند. کشمش ها را با دست یا هر وسیله ی دیگری له کنید.

روزی یک بار درب  بشکه را باز کنید و با همزن چوبی محتوی آنرا هم بزنید.

پس از حدود ده – پانزده روز مشاهده خواهید کرد که کشمش ها ته نشین شده اند.

حالا باید شراب خام را صاف کنید،اینکار را میتوانید با صافی یا پارچه انجام دهید.حالا شراب خام شما آماده است.

 

نحوه گرفتن عرق کشمش با زودپز

 

این مرحله ی تقطیر یا تعریق است. لوله فلزی شما باید بیش از یک متر باشد، اگر دو متر باشد بسیار ایده آل است،بخشی از آن باید صاف بماند و بخش دیگری که درون سطل خنک کننده قرار میگیرد باید بصورت مارپیچ درآید، هرچقدر طول لوله ی مارپیچ بلند تر باشد ، تعریق بهتر صورت میگیرد.

یکی از سوراخ های زودپز را کاملا مسدود کنید، سر لوله فلزی را به سوراخ دیگر آن نصب کرده و آب بندی کنید(با چسب دوقلو) البته اگر بتوانید این سوراخ را با مته کمی گشادتر کنید بهتر است، لوله ی مارپیچ را درون سطلی قرار دهید بطوریکه بدانید آب کاملاً آن را فرا میگیرد(مطابق شکل)

پایین سطل را سوراخ کنید و انتهای لوله ی مارپیچ را از آن خارج کرده و آب بندی کنید.از این قسمت محصول نهایی خارج میشود که می توانید با یک شلنگ نازک آنرا به یک بطری(مثلا بطری دلستر) که درب آنرا سوراخ کرده اید متصل کنید.

چون آب درون سطل دائماً در حال گرم شدن است و باید آب سرد با آن جایگزین شود مطابق شکل در بالای سطل لوله ای برای خروج آب های گرم تعبیه کنید. طبق قانون همرفت یا کنوکسیون آب های گرم در بالای سطل است و آب های سرد در پایین سطل، پس آب های گرم به راحتی خارج میشوند، از طرفی باید یک جریان آب سرد درون سطل بریزد تا این تعادل حفظ شود(مطابق شکل)

اگر جریان آب سرد، کم باشد هم کفایت میکند و روند خنک سازی لوله ی مارپیچ بخوبی مدیریت میشود.

حالا سه چهارم فضای زودپز را از شراب خام پر کنید، شعله ای کوچک برای گرم کردن آن در نظر بگیرید ، ابتدا شعله را کمی زیاد کنید(اگر شعله را خیلی زیاد کنید،محتویات داخل زودپز شروع به جوشیدن و و طغیان کرده و از لوله بالایی خارج میشوند) پس از مدتی به لوله بالای زودپز دست بزنید و می بینید که داغ شده ، حالا شعله را ملایمتر کنید و مشاهده میکنید که از طرف دیگر ، قطرات تقطیر شده به آرامی در حال ریزش در بطری می باشد.(چکه چکه – قطره قطره)

اگر چند قطره از محصول خروجی را درون یک قاشق بریزید و شعله ای نزدیک آن بگیرید مشاهده میکنید که شعله ور خواهد شد، این نشانه آن است که محصول شما دارای الکل است.

البته اگر در همان لحظه ی اول شعله نگرفت، شعله را زیر قاشق بگیرید تا کمی گرم شود، سپس شعله را روی مایع بگیرید، خواهید دید که روشن میشود.

تقریبا زمانیکه حجم زودپز به یک چهارم رسید ، خواهید دید که محصول خروجی دیگر مانند اول شعله ور نخواهد شد. و این نشان میدهد که درصد الکل کاهش یافته است.

شعله ی زیر زودپز را خاموش کرده و محتویات درون زودپز را با شراب خام جدید جایگزین کنید و همین روند را تکرار کنید.

در آخر میتوانید تمامی محصولات نهایی ِبدست آمده را با هم مخلوط کنید که درجه الکلی آنها برابر باشد.

بطور معمول از هر لیتر شراب خام(یک شیشه دلستر خانواده) ، باید 300 سی سی عرق(یک شیشه نوشابه کوچک) تهیه کنید که دارای میزان الکل  کافی باشد.

امیدوارم لحظات خوشی در پیش داشته باشید و در مصرف آن زیاده روی نکنید 😉

نحوه گرفتن عرق کشمش با زودپز

 

با سلام ممنونم از این همه حوصله ، خواستم بپرسم در مورد الکل صنعتی باید چیکار کنم
میگن که نصف استکان اول رو بریزید دور ولی کشمش پلویی پاک شده که نه دم داره نه هسته اونو چیکار کنیم اگه این دور ریختن اشتباه باشه عملا ما سرگل سرگلشو ریختیم دور نظر شما چیه ؟؟؟

خوردن الکل صنعتی از نظر من حرام اعلام شده است.
حالا چه ربطی به عرق داره … منم نمیدونم
دور ریختن بقول شما «سرگل» عرق هم گناه کبیره ست.
هرکس اینکار رو بکنه ، در عذاب ِ«جهنم ِهشیاری» خواهد سوخت

ادمین عزیز ازونجایی که دمای تقطیر متانول (الکل قرمز – کشنده) کمتر از اتانول (الکل خوب) هست زودتر میاد تو ظرف مقصد و حتما باید 30-40 سی سی اول رو دور ریخت چون حاوی بیشترین مقدار متانول هست.

بعضی وقتها نا خواسته تکه چوبی یا آشغالی داخل بشکه ما میشه.حتی سیخهای که به کشمش میچسبه که در فرایند تخمیر تولید الکل چوب یا همون الکل صنعتی میکنه. دست احتیاط نصف استکان اول محصول تقطیر رو یا سی قطره اول رو بریزی دور بهتره.اما بقیش پاک پاکه.

منکه که میگم لازم نیست

 

در عمل تقطیر بهترین روش بخاطر سلامتی شما عزیزان تقریباً ۱۰۰ـ۱۵۰میلی لیتر از آن که الکل صنعتی اِتیل و اَسیتُن میباشد؛ که نتیجهٔ نوشیدن آن منجر به ازدست دادنِ بینایی و مسمومیت توأم با مرگ میباشد، بایستی در موارد دیگر برای زد عفونی کردن مورد مصرف قرار بگیرد ولی نوشیدن آن بسیار خطرناک میباشد؛

اقا کیومرث شرمنده این مخمر رو من تهیه کردم 80 گرم رو هزار تومن داد بعد رنگش مثل خمیر نانوایی مثل رشته های کوچک هستش خرد شده خواستم بدونم همینه دیگه بعد من فک میکردم از 8 لیتر حدقل 6 لیتر بتونم ازش عرق بدست بیارم

خـــــودشه …. خود ِ نامردشه …
بگیرش تا در نرفته ;))
همینه 🙂

سلام داش كيومرث زحمت كش
اقا من با 5 كيلو كشمش و 16 ليتر اب معدني ولرم و مخمر و قفل هوا كار رو اغاز كردم و فرداي اون روز تمام كشمش ها باد كرد و اومد روي اب!!! هر روز هم ميزنم و هرباري كه هم ميزنم مقدار زيادي كف و هباب خارج ميشه و الان روز 9 هستم و همه ي كشمش ها با اين كه له شدند و روزي 2 بار هم ميزنم باز هم روي اب هستند و از قفل هوا هيچ گازي خارج نميشه! به نظرت اگه از قفل هوا گاز خارج نشه شراب سكته نكرده؟ يا مثلا ميشه كه تخمير را شروع نكرده باشه؟ ضمناهر روز شيريني شراب خام كمتر از ديروز ميشه!
راستي من براي گرم كردنش بشكه را گذاشتم زير كرسي و لامپ گذاشتم كنارش و دما ميانگينش روي 20 درجه هستش به نظرت نور لامپ براش مشكل ايجاد نميكنه؟
دمت گرم داااااااشي

بودن قفل هوا مناسبه و ممکنه گازها در یک شبانه روز فقط چند بار بصورت حباب از قفل هوا(شلنگ توی آب) خارج بشه و اصلا تو متوجه نشی
توضیحاتت نشون میده که تخمیر در حال انجامه و قند موجود در آن نیز در حال تبدیل به الکل هستش
محیطی که براش مهیا کردی، عالیه،
تا ته نشین شدن همه ی کشمش ها صبر کن
ممکنه طعم شراب شیرین نباشه، ولی هنوز درون اون قند هست که با چشیدن قابل تشخیص نیست
موفق و مست و می آلود باشی 🙂

نوكرتم دادا
بازم مزاحمت ميشم و از تجربياتت استفاده ميكنم
اقايي

سلام کیومرث اقا از کجا بفهم کشمش رسیده یعنی کی میتونم تبخیرش کنم

توضیح داده م که !!!

نحوه گرفتن عرق کشمش با زودپز

سوال دیگه ای هم دارم اگه قبل از ریختن کشمش درون دبه اونارو با گشتکوب برقی یا دستی له کنیم چی میشه ؟؟
کشمش که من تهیه کردم کشمش پلویی بدون دم و هسته است .

در ابتدای کار ، گوشت کشمش خیلی سفت هستش، و له کردنشون خیلی سخته
بهتره یکی دو روز اول در آب باشه تا نرم بشه ، بعد از اون شما میتونی کشمش رو با هر وسیله ای به خوبی له کنی تا مضمحل بشه(مضمحل:از هم پاشیده)

فکر میکنم دیدگاه قبلی من ثبت نشده اگه این دیدگاه تکراری هست شما پاکش کن
بعضی ها میگن جهت محکم کاری 25cc اول یا نصف استکان اول هر بار تقطیر رو دور بریزید تا الکل چوب یا صنعتی رو قاطی عرق نکرده باشیم میخوام بدونم این عمل برای کشمش بدون هسته و دم نیازه ؟؟؟ و فرض بر این که این الکل ایجاد بشه میزان خطرش چقدره ؟؟؟ بعضی دوستان میگن مرگ بعضی دوستان میگن چیزی نمیشه ؟؟؟ یکی از اطلاعات بهم بدید ممنون میشم

چه کشمش دم دو هسته داشته باشه و چه نداشته باشه ، نیازی نیست شما چیزی از اون رو دور بریزی.
اگر کُشنده بود ، الان من اینجا نبودم که جواب شما رو بدم

ساقی بزرگ سلام روز دوم هست من دبرو گذاشتم جلویه بخاری هر 2 دفعه ای که درشو باز کردم برای هم زدن بوی الکل و حباب هایی که از زیر کشمش هایی که روی آب وایساده به وضوح قابل بوییدن و دیدنه ، حتی با چشیدنش مقدار ناچیزی زبون رو میزنه خیلی ناچیز ولی کلا میشه فهمید روند در حال پیشرفته اما یه مطلبی هر دفعه دمارو اندازه زدم یک دفعه 29 و دفعه دوم 30 درجه سانتیگراد هست ایا این دما ایرادی نداره ؟؟؟

نه هیچ ایرادی نداره

 

سلام و ممنون بابته اطلاعات فقط یک سوال لوله مسی رو از کجا بخریو و چطوری مارپیچش کنیم برای تقطیر؟

از «ابزار و یراق فروشی» ها
اگر آلومینیومی باشه ، خم کردنش خیلی راحته
اگر مسی باشه یکم سخته و میتونی از خود فروشنده بخوای که با فنر برات اینکارو انجام بده

سلام من مخمر چی باید استفاده کنم ؟ بهترین کشمش در کجا هست و بهترین دما برای بشکه چقدر باید باشه؟

درباره مخمر که توضیح داده ام
بعدشم به دنبال بهترین کشمش نباش(بهترین کشمش ها در شهر تاکستان هستش)
در مورد دما ، درجه حرارت 21 تا 24 درجه سانتیگراد باید باشه

باز سلام منظورمن این بو از مخمر نون یا شراب هم میشه استفاده کرد عطاری رفتم باید بگم مخمر ودکا یا عرق دارین ؟ ! از کجا باید تهیه کنم کجاها دارن ؟ اصلا بود نبود مخمر تعصیر داره ؟ خوب کشمش گوشتی فکر کنم تعصیر داره نوعش هم باید خوب باشه چون تجربه کردم راهنماییم کن داداش میخوام یه کاره خوب تمیز در بیارم

ببین عکس مخمر رو هم گذاشته م
برو همون عطاری ، فقط بگو مخمر میخوام ،وقتی نشونت داد، ببین شکل این هست یا نه؟
بودنش خیلی موثر تره
گفتمکه نوع کشمش میتونه پلوئی یا مویز باشه

سلام داداش الان 16 روز گذشته و حدود 3 تا 4 سانت آب اومده رو من میتونم شروع کنم به عرق گیری یا نه ….زمانی که من 3/4 زودپز رو پر کردم و شعله رو روشن تا چه زمانی باید عرقگیری رو تموم بکنم….یعنی از کجا بدونم برای این زودپز دیگه مرحله عرقگیری تمومه وباید دوباره توشو پر کنم….

ببین
به «آب» کاری نداشته باش که کجا وامده
به «تفاله» ها توجه کن که ته نشین شده باشند
بهترین راه اینه که یه زودپز کوچیک داشته باشی، یه شیشه یک لیتری از شراب خام پر کنی، به طرف دیگه یک شیشه 300 سی سی وصل کن(شیشه نوشابه کوچیک)
وقتی این شیشه کوچیک پر شد ، خاموشش کن و یک لیتر دیگه بریز

دمت گرم سالار من یکمی زود برایه عرق گیری استفاده کردم درصد الکلش پایین اوومده شده 25 چجوری ببرمش بالاتر

برای دفعه ی بعد بیشتر دقت کن 🙂

نحوه گرفتن عرق کشمش با زودپز

 

 

سلام عزیز این چیزا چیه یاده اینا میدی! آخه عرق کشمش مخمر میخواد!!! کشمش آفتابی بگیرین بریزین توی دبه.بالاش 20 سانت آب بریزین اگه بخواین بدون تفاله تقطیر کنین 30 سانت بالاش آب بریزین.بگذارین 30 تا 35 روز بمونه بسته به دمای محیط مخمرم اصلن نمیخواد.بعد بریزینش تو دستگه تقطیرش کنین.روش ساخت دستگاه رو بدن میگم.

 

 

از همون یا علی گفتنت مشخصه میخوای ما جوان هارو از هدف والا دور کنی
برو بشین ای نمازت با ما کاری نداشته باش
امام فقط کیومرث :))))))))))

سلام وقتی مخمر میریزم عرق چرا مزه ترش میگیره مقدارش زیاد بوده دلیلش چیه ؟

نمیدونم مشکل کارت چی؟
عرق ترشه یا شراب خام؟

 

سلام ساقي
من چندين ساله کارم اينه
ولي نفهميدم عرق ارمني چه فرقي با دست ساز ما داره
از همه تعريفشو شنيدم
اگه اطلاعاتي داري ممنون ميشم بگي

سلام
عرق ارمنی ، همون عرق دو آتیشه ست که در داستان داش آکل هم بهش اشاره شده
البته در اونجا از شخص عرق ساز ، بنام «ملا اسحق یهودی» یاد شده ، که البته دین شخص عرق ساز مهم نیست.

عرق دو آتیشه یعنی اینکه ، یکبار که عرق گرفتیم، دوباره آنرا تقطیر کنیم و این فرآیند و محصول آن بدون رعایت نکات ایمنی دارای خطرات جبران ناپذیری خواهد بود

 

برای بدست آوردن ودکا یا عرق به یک سری تجهیزات ساده نیاز داریم که شراب اولیه رو تقطیر کنیم و برای راحت‌تر شدن کار چندتا عکس از تجهیزات عرق گیری خودم میذارم که بتونید با خیال آسوده دست به آچار بشید و شروع کنید به ساختن دیگ عرق گیری خودتون.

اول برج تقطیر رو بسازید. این برج طراحی خیلی خوبی داره و باعث میشه عرق با دمای پایینی بیرون بیاد و همون موقع بتونید از الکل سنج استفاده کنید. بخاطر اینکه الکل سنج در دمای بالا خطای زیادی داره و میزان الکل واقعی رو به شما نشون نمیده. یک لوله‌ی پی‌وی‌سی به قطر ۱۰ سانتیمتر و طول ۳۰ سانتیمتر تهیه کنید و همینطور که تو عکس مشاهده میکنید یک طرف لوله رو با دربند مخصوص لوله ببندید. البته به جای لوله میشه از هر ظرفی که تقریبا به شکل استوانه باشه استفاده کرد. بعد یک سوراخ بالای لوله ایجاد کنید و با یک سر شیلنگ‌خور سوراخ رو پر کنید. سری شیلنگ‌خور رو میتونید از مغازه‌های لوازم ساختمانی بخرید که مهره هم داشته باشه. توجه داشته باشید که برای آب‌بندی باید از چسب آکواریوم استفاده کنید و مهره رو محکم سفت کنید و بذارید چسب خشک بشه. به همین صورت یک سوراخ دیگه پایین لوله ایجاد کنید و همین فرایند رو تکرار کنید.

 

نحوه گرفتن عرق کشمش با زودپز

 

 

یک لوله‌ی آلومینیوم به قطر ۱۰میلیمتر و طول سه متر تهیه کنید به صورت مارپیچ درش بیارید به طوری که راحت داخل لوله‌ی پولیکا قرار بگیره. برای مارپیچ کردن لوله میتونید اون رو به دور یک لوله کوچیکتر بپیچید. لوله‌ی آلومینیوم خیلی خوبه چون ارزونتر و انعطاف پذیرتر از لوله‌ی مسیه.

 

و حالا باید یک سوراخ کوچک هم برای خروجی عرق در نظر بگیرید و با چسب آکواریوم یا قطره‌ای آب‌بندیش کنید.اندازه‌ی دیگ رو باید بسته به مکان و اندازه‌ی اجاق گازتون انتخاب کنید به طوری که مثل عکسی که گذاشتم بتونید برای سر دیگتون واشر درست کنید. سر دیگ رو سوراخ کنید و با هزینه‌ی ده هزارتومن یک تیکه لوله‌ی آلومینیوم رو بهش جوش بدید.

 

یک تیکه شیلنک تراز رو از وسط چاک بدید و به عنوان واشر روی لبه‌ی سر دیگ سوار کنید به طوری که مثل توی عکس وقتی دو سر شیلنگ به هم میرسند روی هم سوار بشن.

برای اتصال لوله‌های سر دیگ و برج تقطیر از لوله‌ی گاز استفاده کنید و با بست محکمش کنید.

برای محکم کردن سر دیگ میتونید از چیزهای سنگین مثل وزنه یا آجر استفاده کنید ولی راحتر و مطمئن‌تر از اون اینه که از سه تا انبر قفلی استفاده کنید.

 

دوره مقدماتی php

5 دیدگاه برای “نحوه گرفتن عرق کشمش با زودپز”

  1. سلام میشه از ۲سر زودپز استفاده کرد؟ با حتما باید یه سر زود پز رو کور کنیم؟

  2. سلام. دوست عزیز میخواستم بدونم آبجو را میشه تقطیرش کرد و عرقش رو گرفت. ممنون که راهنمایی میکنید.. خداحافظ

  3. سلام داش یه چن جا شنیدم باید دمای برج تقطیر ۷۰ درجه باشه درسته یا…
    اگر درسته چه جور تشخیص بدیم گرمای شعله ۷۰ درجه اس؟

  4. سلام. من دقیقا طبق دستور پیش رفتم ولی الان بعد 10 12 روز احساس میکنم شراب کشمش ترش شده. آیا این الان خراب شده ؟ اگه خراب شده چه دلایلی میتونه داشته باشه ؟ با تشکر

  5. سلام.بعد جوشیدن زودپز اولش اتیش میره ولی بعد چن دیقه دیگه هیچ روشن نمیشه چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خواص انجیر برای زن شیرده x بخوانید...