نحوه نگهداری گیاه بابا آدم

دوره مقدماتی php
نحوه نگهداری گیاه بابا آدم
نحوه نگهداری گیاه بابا آدم

بابا آدم یا آلوکازیا گیاه فوق العاده زیبا با خواص بسیار زیادی است که بودن آن در هر خانه‌ای توصیه می‌شود. اما در ابتدا باید بدانیم گیاه بابا آدم چیست و چه مشخصاتی دارد. از ویژگی های این گیاه خواص فوق العاده دارویی آن می باشد. گیاه آلوکازیا از لحاظ ظاهری نیز ظاهری زیبا و عجیب دارد. قیمت گیاه بابا آدم در بازار متوسط بوده و با هزینه کمی می‌توانید این گیاه زیبا با برگ های سبز بزرگ را به خانه‌ی خود ببرید و یا به عزیزانتان هدیه دهید. 

نام انگلیسی این گیاه Alokasia می باشد و در مناطق مختلفی مانند آسیا ، اروپا و آمریکا رشد می کند. در ایران نیز این گیاه در محدوده شهر های تهران ، البرز و تفرش می روید.

 

قد متوسط این گیاه 1.5 الی 2 متر می باشد. این گیاه دارای برگ های بیضی شکل و بزرگی است که با توجه به گونه گیاه تا 70 سانتی متر نیز در طبیعت رشد خواهد کرد. ساقه هایی پوست ماری دارد که بر روی آن کرک هایی وجود دارد. میوه این گیاه در اندازه های فندق و به رنگ زرد می باشد . گل های گیاه بابا آدم رنگ جذاب بنفش دارد که با بقیه اجزای گیاه تفاوت رنگی چشمگیری دارد. تعدادی قلاب بر روی گل قرار دارد که با چسبیدن به بدن حیوانات به تثیر گیاه کمک نماید. بابا آدم ریشه های بلند و درازی به شکل هویج دارد با رنگ قهوه ای دارد . داخل ریشه سفید رنگ ، شیرین ولی با بوی نامطبوع است .

نحوه نگهداری گیاه بابا آدم

دوره مقدماتی php

همانطور که بالاتر ذکر شد ریشه گیاه بابا آدم خواص درمانی زیادی دارد.ریشه های این گیاه دارای موادی مانند رزین ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم ، آهن ، تانن و ویتامین B6 , C  می باشد. از نظر طب سنتی ایران ریشه این گیاه سرد می باشد . ریشه این گیاه را می شود به صورت جوشانده و یا دم کرده استفاده کرد. از خواص گیاه بابا آدم میتوان به تصفیه خون ، بهبود درمان مبتلایان به نقرس ، تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد . علائخ بر این ، گیاه بابا آدم به علت آهن فراوان میتواند در رنگ پریدگی و درمان کم خونی کمک بسیاری نماید.

 

گیاه بابا آدم نیاز به نور متوسطی دارد . برگ های این گیاه اگر در معرض تابش مستقیم آفتاب مخصوصا در فصل تابستان باشد دچار سوختگی می شوند. مکانی که گاهی بر آن سایه باشد و نور رد شده از پرده مناسب است.

بهترین درجه برای رشد گیاه بابا آدم  15 الی 28 درجه سانتی گرد می باشد . در دما های پایین تر برگ های گیاه دچار شک شده و اگر درجه دما سرد تر شود قسمت پایین گیاه به خواب رفته ولی از بین نمی رود . و پس از اتمام فصل سرما رشد خود را از سر می گیرد.

گیاه بابا آدم نیازمند رطوبت مطلوبی می باشد . این رطوبت را می توان به دو صورت تامین نمود . اولین روش غبار پاشی بر روی گیاه است . این غبار پاشی به صورت هفته ای 1 الی 2 بار با توجه به وضعیت محیطی مناسب می باشد . روش دیگر میتوان از جزیره استفاده نمود ، در این روش ظرف زیر گلدان را بزرگتر انتخاب کرده و ظرف را با سنگ پر نمایید ظرف را پر کرده و گلدان را بر روی سنگ ها قرار دهید به این صورت گیاه رطوبت مورد نیاز را از تبخیر آب دریافت می کند

این گیاه رطوبت را دوست دارد . به همین دلیل آبیاری هفته ای 2 الی 3 می تواند مناسب باشد . هر زمان که خاک گلدان شروع به از دست دادن رطوبت کرد می توان اقدام به آبیاری گیاه نمود . در فصل سرما به علت توقف رشد آبیاری گیاه را کمتر کنید.

خاک سبک و مغذی همراه با مواد آلی کافی برای رشد گیاه توصیه می شود . شما میتوانید از مخلوط پیت ماس و پرلیت استفاده نمایید.توجه داشته باشید زهکشی برای تخلیه آب مناسب باشد تا ریشه های گیاه دچار پوسیدگی نشود.

شما میتوانید از کود 10-0-20 به صورت پنجاه درصد رقیق شده استفاده نمایید . استفاده از این کود در هر 2 هفته یک بار توصیه می شود .

گیاه بابا آدم را نهایتا در هر 2 سال یک بار به گلدانی بزرگتر انتقال دهید . هر زمان نیز که ریشه ها از گلدان بیرون زد میتوانید گلدان را با گلدان دیگر تعویض کنید.

جهت حفظ شادابی و تمیز نگه داشتن برگ ها میتوانید دستمالی آغشته به آب را بر روی برگ های این گیاه بکشید .

آیا کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ هم میتونه مناسب باشه ؟

سلام من تازه این گیاه و خریدم، در عرض دو‌هفته دومین برگش زرد شد ‌وار ساقه خودش و ول میکنه باید از ساقه برگ و قطع کنم؟ چیکار کنم که دیگه اینجوری نشه؟

خیلی قشنگه من دیروز گلدانشو عوض کردم و تو گلذان بزرگتر کاشتم ولی امروز مرتبا از برگهاش آب چکه میکنه ، میشه لطفا بفرمایید دلیلش چیه ؟

خیلی قشنگه من دیروز گلدانشو عوض کردم و تو گلذان بزرگتر کاشتم ولی امروز مرتبا از برگهاش آب چکه میکنه ، میشه لطفا بفرمایید دلیلش چیه ؟

سلام ممکنه طبیعی و به علت تعریق گیاه باشه. ولی اگر ادامه پیدا کرد گیاه رو بررسی کنید که آفت نداشته باشه.

سلام‌منم‌ایندگیاه خریداری کردم تو این یک ماه ساقه هاش خودشو ول می کنه وکلا برگای که داشت همه زرد شدن الا برگای جدید همش می فتن میشه راهنمایی کنید

سلام ممکنه از آبیاری زیاد و ماندن آب در خاک و یا حضور آفت باشه. گیاه رو بررسی کنید که آفت نداشته باشه و فواصل آبیاری رو هم بیشتر کنید. خاک رو هم بررسی کنید که زهکش مناسب داشته باشه. ریزش برگ ها از کمبود نور هم می تونه باشه.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت

ایران درخت

نحوه نگهداری گیاه بابا آدم

امروز ، فروشگاه اینترنتی گل و گیاه  ایران درخت با بیش از 500 نوع محصول گوناگون اعم از گیاهان آپارتمانی ، انواع تقویت کننده ها و کود های گل و گیاه ، انواع گلدان های پلاستیکی ، سفالی ، سرامیکی و … ، انواع خاک های مخصوص گیاهان توانسته است نیاز های گل و گیاه شما مشتریان عزیز را در کمترین زمان ممکن فراهم آورد.

ماموریت و رساله ی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه ایران درخت ، تامین سریع تمامی گل و گیاه ، ملزومات باغبانی و جلب رضایت شما مشتریان گرامی میباشد.

آدرس ایمیل:

کلمه کاربری یا ایمیل *

رمز عبور *

ورود

نحوه مراقبت از گیاه بابا آدم در داخل منزل

گیاه بابا آدم گیاهی بسیار زیبا است که خاص مناطق استوایی می باشد. بابا آدم گیاهی باتلاقی است و دارای ریشه های بسیار مقاومی در زیر آب است. از این رو بهترین مکان برای رشد این گیاه در نزدیکی حوض یا مسیر آب در باغچه می باشد. اما به دلیل زیبایی خاصی که دارد مورد استقبال برای نگهداری در منازل و آپارتمان ها است. بنابراین باید شرایطی را فراهم آورد که یاه بتواند به حیات خود ادامه دهد و زیبایی خود را حفظ کند.

هنگامی که تصمیم به نگهداری این گیاه درون منزل گرفتید، باید در اولین گام یک گلدان نسبتا بزرگ را برای گیاه فراهم کنید. چرا که این گیاه رشد خوبی دارد و معمولا ارتفاع آن به ۱۵۰ سانتی متر می رسد. بنابراین نسبت به گل های آپارتمانی بلندقدتر است.

گام بعدی انتخاب مکان مناسب برای جاگیری گلدان می باشد. محلی را برای قرار دادن گلدان بابا آدم انتخاب کنید که از تابش نور به صورت مستقیم به آن دور باشد. درست است که بابا آدم تحمل آفتاب مستقیم را دارد. اما باید این امکان را هم در نظر گرفت که ممکن است گیاه دچار آفتاب سوختگی شود. این گیاه بعد از جاگیری پس از گذشت مدتی به مکان جدید عادت کرده و رشد خود را ادامه می دهد. ولی به هر حال، در نور غیر مستقیم خورشید رشد خیلی بهتری دارد.

مسئله بعدی که باید به آن اهمیت دهید، میزان رطوبت مورد نیاز گیاه است. بابا آدم برای ادامه حیات خود به رطوبت بالایی نیاز دارد. بنابراین باید اتاقی را که گلدان در آن قرار داده شده است مرطوب نگه دارید. برای این کار می توانید درون اتاق یک رطوبت ساز بگذارید تا رطوبت کافی در فضا ایجاد کند. یا این که می توانید در داخل زیرگلدانی بزرگتر از سایز گلدان، سنگریزه ریخته و درون آن را هم از آب پر کنید. در هر صورت، راه های زیادی برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه وجود دارد که قبلا در مقاله ای جداگانه به این موارد اشاره شده است و توصیه  می کنم تا این مقاله را هم حتما مطالعه نمایید. برای م برای مطالعه راه های تامین و افزایش رطوبت برای گل ها و گیاهان اینجا کلیک کنید.

نحوه نگهداری گیاه بابا آدم

داشتن خاک مناسب هم اهمیت دارد. بهترین خاکی که می توانید برای گیاه در داخل منزل خود استفاده کنید، خاک مرطوب غنی شده از پیت می باشد. البته تغذیه جانبی برای خاک ضروری است. برای این که گیاه شما همیشه جوان و شاداب باشد باید دمای هوا را بین ۱۸ تا ۲۴ درجه نگه دارید.

هر دو هفته یک بار به غیر از فصل زمستان از کود های مایع که رقیق شده باشند برای رشد گیاه استفاده کنید. در زمستان گیاه نیازی به کوددهی نداشته و باید دوره استراحت خود را سپری کند. به علاوه در فصل زمستان دوره آبیاری را محدود کنید. البته به این معنا که خاک کاملا خشک شود نه. باید تعداد آبیاری را در طول هفته کم کرده و هر زمان که سطح خاک کمی خشک شد دوباره آبیاری را شروع کنید. تا زمانی که گیاه درون منزل نگه داری شود بعید است که به گل دهی برسد ولی گیاه بابا آدم که در فضای باز کاشته می شود دارای مخروط هایی به رنگ سبز و زرد می شود.

امیدوارم که گیاه شما همیشه سبز و شاداب باشد.

سلام ممنون از وبسایت خوب و کاملتون من به تازگی یه گلدون بابا آدم خریدم الان متوجه شدم که رطوبت بالایی لازم داره امکانش هست کلا از تو خاک درش بیارم و تو آب نگهداریش کنم؟

سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین

سلام ممنون و سپاسگزاریم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

     

ثبت سفارش تلفنی و فوری : 88969835 – 09124188112 – 09120716024

گل بابا آدم (یا فیلگوش) با نام های انگلیسی Kris plant یا Elephants Ear و Alocasia sanderiana

و همچنین نام علمی Alocasia spp در دنیا شناخته می شود .

این گل از خانواده ی Araceae بوده و وطن اصلی آن جنوب شرقی آسیا است .

این گل برگ های پهنی دارد و برگ ها دارای دو مدل ساده و یا با نوار های سبز روشن هستند،

نحوه نگهداری گیاه بابا آدم

در برخی از گونه های این گل ، برگ ها بزرگ به فرم گوش فیل بوده و در برخی دیگر برگ ها کوچک تر و به شکل قلب می باشد.

گل بابا آدم مصارف دارویی زیادی دارد اما مصرف اشتباه ساقه ی این گل باعث ایجاد مشکلات تنفسی خطرناکی می شود .

 

مجموعه مطالب مفید درباره پرورش انواع گل و گیاه

 

این گل اندازه ی برگ خود را با تغییرات نور عوض می کند ، با توجه به خاستگاه آن رطوبت زیادی را طلب می کند و به همین دلیل برای استفاده در تراریوم هم بسیار مناسب است .

برای گونه های مختلف این گل میزان نیاز نوری هم متفاوت می باشد ، اما همه ی واریته های گل بابا آدم نور غیر مستقیم خورشید را می پسندند .

بهترین دما برای پرورش و نگهداری از این گل دمایی بین 15 تا 28 درجه سانتی گراد می باشد ، گل بابا آدم نسبت به سرما بسیار حساس است .

گل بابا آدم به رطوبت زیادی نیاز دارد و دو بار غبار پاشی در هفته برای این گل لازم است .

 

این گل نیاز آبی زیادی دارد به طوری که نیاز به سه بار آبیاری در هفته دارد ، اما در فصول سرد سال آبیاری را کاهش دهید .

گل بابا آدم نیاز به خاک سبک و با زهکشی مناسب دارد ، خاک هایی مانند پرلیت برای رشد و پرورش این گیاه مناسب می باشد .

در فصل رشد یعنی بهار و تابستان ، گیاه را با کود های مایع تغذیه نمایید .

گل بابا آدم نیاز به هرس کردن ندارد فقط برگ های خشک و ساقه های مرده را از قسمت زیرین گیاه هرس نمایید.

ازدیاد این گل از دو طریق قابل انجام است :

1 = ازدیاد از طریق قلمه

2= راه دیگر ازدیاد توسط تقسیم ریزوم های گیاه در فصل بهار می باشد .

 

 

⬇️⬇️⬇️

اگر پاجوش گیاه بابا ادم ریشه دار بود آن را به همراه خاک اطراف ریشه خودش در گلدان جدید بکارید؛

ولی اگر فاقد ریشه بود پاجوش هایی را که از محل طوقه گیاه در می آید را به کمک چاقو از گیاه مادری جدا کرده و در فصل بهار به عنوان یک گیاه جدید در گلدانی جدید بکارید.

نحوه نگهداری گیاه بابا آدم

از ماسه بادی رودخانه ای یا پرلیت مخلوط با خاکبرگ به عنوان بستر گیاه استفاده کنید ،بهتر است از هورمون ریشه زایی استفاده کنید و یک سوم از گیاه را در بستر خاک فرو ببرید. تا زمان ریشه دار شدن بستر همیشه باید مرطوب باشد و بعد از ریشه دار شدن باید از دفعات آبیاری آن به تدریج کم کنید.

پیشنهاد می شود همیشه بستر خاک گیاه مرطوب باشد و برای خروج آب اضافه زهکش شده باشد . گلدان رادر محیطی با دما ورطوبت مناسب ونور غیر مستقیم نگه داری کنید.

 

1 – نوک برگ ها قهوه ای رنگ شده و گویی سوخته است :

این عارضه به دلیل کم آبی است ، گیاه تشنه است . سریعا گیاه را آبیاری نمایید .

2 – برگ ها متمایل به زرد شده اند و در سطوح زیرین آن ها تار عنکبوت مشاهده می شود :

علت این عارضه حمله کنه قرمز به گیاه می باشد که خشکی محیط این عارضه را تشدید می کند ،

برای بهبود وضعیت از سموم کنه کش استفاده کنید .

3 – برگ های گیاه بی دلیل می ریزند :

  • مدل بلوز و دامن دخترانه
  • نور محیط بسیار کم است ، گیاه را به محیط پر نور تری منتقل کنید .

    4 – برگ ها رنگ خود را از دست داده اند ، زرد شده و می ریزند :

    این عارضه به دلیل آبیاری بیش از اندازه و باتلاقی شدن خاک است ،

    از عملکرد صحیح زهکش اطمینان حاصل کنید .

    5 – گیاه خود را به طرفین انداخته و بی رمق است :

    این عارضه به دلیل کم آبی و دمای بالا اتفاق می افتد ، گیاه را سریعا آبیاری کنید .

    غبار پاشی هم در بهبود این عارضه مفید است .

    6 – برگ های جوان به خوبی رشد نمی کنند و ریز باقی می مانند :

    این عارضه معمولا یا به دلیل محدود بودن فضای گلدان و یا به دلیل کمبود عناصر غذایی در خاک گیاه به وجود می آید ،

    شرایط را بازبینی کرده و گلدان را تعویض و یا اقدام به تغذیه مصنوعی کنید .

    نحوه نگهداری گیاه بابا آدم

    7 – برگ های گیاه عریض نمی شوند و نازک باقی می مانند :

    این عارضه به دلیل کمبود رطوبت است

    همان طور که گفته شد گل بابا آدم گیاهی رطوبت دوست می باشد و نیاز به رطوبت بالایی دارد ،

    برای بهبود این عارضه باید غبار پاشی را به صورت منظم و روزانه انجام دهید

    زیر گلدانی را پر از آب کنید تا گیاه به میزان رطوبت مطلوب خود برسد .

    8 – زخم های پنبه ای و سفید رنگ در بدنه و در سطح برگ ها دیده می شود :

    این عارضه به دلیل وجود آفت می باشد

    برای بهبود وضعیت باید هر دو هفته یک بار گیاه را با سم حشره کش نفوذی سمپاشی کنید .

     

    اگر سؤالاتی در مورد نگهداری و مراقبت گل بابا آدم دارید ، یا مایلید تجربیات خودتون درباره این گیاه دوست داشتنی رو به اشتراک بگذارید، تو قسمت «پاسخ دهید» منتظرتون هستم!*

     

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

    دکور بندی منزل و محیط کار با گلدان های تزیینی زیبا و خاص گلدان های تزیینی زیبا و خاص : روش های مختلفی برای منزل و محیط کار وجود دارد، که استفاده از گلدان ها یکی از آنهاست. گلدان وسیله ای برای نگهداری گل و گیاهان در مکانی هست که باغچه وجود ندارد. گلدان …

    معرفی گل پوتوس بهمراه نکات مهم نگهداری و پرورش پتوس یا گل آپارتمانی پوتوس ( پوتوس ابلق ) گیاهی محبوب و رونده با مقاومت بالا نسبت به نور کم هست. برای نگهداری داخل محیط منزل ، اداره جات و سرکار انتخاب عالی و مناسبیه چون پرورش و مراقبت ازش آسونه.   نام: پتوس یا پوتوس …

    همه چیز درباره کاکتوس ها (معرفی، پرورش و نگهداری کاکتوس ها) کاکتوس ها گیاهانی گوشتی هستند که سازش آنها با زندگی در محیط گرم و خشک و ذخیره آب فراوان، موجب گردیده است که عموما ظاهری آبدار داشته و از این نظر به هم شبیه باشند. عده ی زیادی از آنها نیز به علت زیبایی …

    زیباترین و جدیدترین متن تبریک تولد به کسی که دوستش دارید + عکس نوشته متن تبریک تولد زیبا و خاص می تونه بیان کننده احساسات شما به بهترین و ساده ترین شکل ممکن باشه. خیلی از افراد نمیدونن که چه متنی انتخاب کنن تا مناسب شخص مورد نظرشون باشه! ما هم به همین دلیل در …

    بلوار کشاورز / تقاطع خیابان فلسطین / گل فروشی رضوان تلفن ثابت : 02188969835 موبایل : 09124188112(حسینی) ایمیل : eshop.rezvanflower[at]gmail.com

    ادامه خرید

    گیاه بابا آدم که به فیل گوش (
    Elephant ear plants

    ) و آلوکازیا
    (
    Colocasia

    )
    نیز شناخته میشود، گیاهی استوایی است که از غده و یا گیاه ریشه زده، رشد میکند.
    بابا آدم برگهای بسیار بزرگ قلبی شکل دارد که ساقه برگ یا دمبرگ 60 تا 90
    سانتیمتری دارند. رنگ برگها از سیاه مایل به بنفش، سبز تا سفید سبز متفاوت است.

    بابا آدم سیستم ریشه مقاومی در زیر آب داشته و گیاهی
    باتلاقی است. به همین علت در نزدیکی حوض یا مسیر آب در باغچه بهترین محل برای کاشت
    آن است. در نواحی سردتر شمالی امریکا فیل گوش به عنوان گیاهی یک ساله پرورش داده
    میشود و پیاز یا غده های گیاه از خاک خارج شده و نگهداری میشوند. سپس با سپری شدن
    زمستان دوباره در فصل بهار غده کاشته میشود.

    ارتفاع ساقه اصلی فیل گوش به 90 تا 150
    سانتیمتر میرسد و به همین علت معمولا در فضای بیرون از خانه نگهداری میشود اما اگر
    بخواهید میتوانید این گیاه زیبا را در داخل خانه یا آپارتمان خود نگهداری کنید.

    نحوه نگهداری گیاه بابا آدم

    چگونه از گیاه بابا آدم در داخل خانه مراقبت
    کنیم

    هنگامی که میخواهید گلدان بابا آدم را در داخل
    اتاق بگذارید، حتما گلدان نسبتا بزرگی برای آن باید انتخاب کنید. بابا آدم میتواند
    خوب رشد کرده و بزرگ شود بنابراین باید آمادگی رشد آن را داشته باشید.

    محلی را برای قرار دادن آن انتخاب کنید که در
    نور مستقیم خورشید به آن نتابد. اگرچه این گیاه تحمل آفتاب مستقیم را دارد اما ممکن
    است دچار آفتاب سوختگی شود. با این که معمولا بابا آدم پس از مدتی به آب و هوای
    جدید عادت میکند، اما در نور غیر مستقیم خورشید رشد خیلی بهتری دارد.

    پرورش این گیاه مستلزم رطوبت زیاد است. در
    اتاقی که گلدان آن را گذاشته اید، یک رطوبت ساز بگذارید تا رطوبت کافی در فضا
    ایجاد کند. همچنین میتوانید در زیر گلدانی آن یک لایه سنگریزه بریزید و مقداری آب
    در آن بریزید. سپس گلدان را روی سنگریزه ها قرار دهید به طوری که رطوبت حاصل از
    تبخیر آب زیر گلدانی به گیاه برسد اما ریشه های آن مستقیما در آب قرار نگیرد و خیس
    نشود. با این کار رطوبت مورد نیاز گیاه را در هر محیطی که باشد میتوانید تامین کنید.
    دقت کنید ریشه ها در آب نباشند تا گیاه دچار پوسیدگی ریشه  و در نتیجه مرگ نشود.

    برای انتخاب خاک مناسب برای پرورش بابا آدم در
    فضای داخل خانه، به دنبال خاکی با زهکشی خوب و غنی از پیت باشید.

    دمای مناسب برای رشد گوش فیل بین 18 تا 24 درجه
    سانتیگراد است.

    نکات مهم در مراقبت از گوش فیل

    هر دو هفته یک بار کود 50 درصد رقیق شده 10-10-20
    غذای مناسبی برای گیاه است. میتوانید در ماههای زمستانی کود دهی را متوقف کنید و
    بگذارید گیاهتان استراحت کند. همچنین آب دهی را نیز باید در این زمان کاهش دهید تا
    خاک تا حدی خشک شود.

    گلدان حاوی غده گیاه را باید در مکانی با دمای
    7 تا 13 درجه سانتیگراد نگهداری کنید تا زمانی که فصل رشد (بهار) فرا برسد و دمای
    هوا گرم شود. در این زمان میتوانید از طریق تقسیم ریشه تکثیر گیاه را انجام دهید.

    گل دهی فیل گوش نادر است اما زمانی که در فضای
    بیرون پرورش داده شود ممکن است مخروطهای گل سبز زرد با غلاف سبز تولید کند.


    انواع گونه های بابا آدم

    نحوه نگهداری گیاه بابا آدم

    انواع گیاهان بابا آدم برای پرورش در داخل خانه
    به صورت زیر است (تصویر هر گونه در بالای توضیحات آن قرار دارد):

    –        
    بلک مجیک (Black Magic)، گونه ای با ارتفاع 90 تا 150 سانتیمتر
    با برگهای سرخ و سیاه تیره

    –   
    بلک استم (Black Stem)، همان طور که از نام آن پیداست
    ساقه های سیاه با رگبرگ های سرخ و سیاه در روی برگهای سبز رنگ دارد

    –   
    شیکاگو هارکوئین (Chicago Harlequin) ، ارتفاع آن به 60 تا 150
    سانتیمتر میرسد و برگهایی با رنگ سبز تیرو و روشن دارد

  • فواید و مضرات پودر رازیانه
  • –        
    کرنبری تارو (Cranberry Taro)، ساقه هایی تیره رنگ دارد و تا 90
    – 120 سانتیمتر رشد میکند.


    –        
    گرین جایِنت (Green Giant)، برگهای سبز بسیار بزرگ دارد و
    ممکن است تا 150 سانتیمتر رشد کند.

    –   
    ایلوستریس (Illustris)، برگهای سبز با علائم سبز روشن و
    سیاه دارد و نسبت به سایرین کوتاهتر است و 30 تا 90 سانتیمتر رشد میکند.

    نحوه نگهداری گیاه بابا آدم

    –        
    لایم زینگر (Lime Zinger)، برگهای سبز مایل به زرد لیمویی دارد و ارتفاع آن به 150 تا 180 سانتیمتر میرسد.

    –   
    انتقام نانسی یا نانسیز ریوِنج (Nancy’s Revenge)، گونه ای با ارتفاع متوسط است که
    60 تا 150 سانتیمتر رشد کرده و برگهای سبز تیره دارد که مراکز آنها کرمی رنگ است. 

    نویسنده: op/چهارشنبه, 29 بهمن,1393/دسته ها: مقالات

                                   

    نحوه نگهداری از گیاه بابا آدم یا فیلگوش

    بابا آدم یا فیلگوش و به عبارتی آلوکازیا گیاهی است با برگهای درشت و بزرگ سبز رنگ از خانواده Araceae

    نحوه نگهداری گیاه بابا آدم

    بومی مناطق گرم آسیا است. با جنس Colocasia شباهت بسیاری دارد و گاهی اشتباه میشود. (از آنجا که جنس کولوکازیا مصرف دارویی و خوراکی دارد باید احتیاط شود.)

    بابا آدم انواع مختلفی دارد که رنگها و اندازه‌های مختلف دارند. گونه مورد نظر ما دارای برگهای بزرگی است که گاهی قطر برگها به یک متر و بیشتر هم میرسد. گلها شکل غلافی داشته (گل آذین اسپادیس) و زیبایی چندانی ندارند.

    شیره داخلی گیاه برای پوست انسان ایجاد خارش و حساسیت ممکن است بکند.

    ریزوم دار است و از طریق پاجوش طبیعی یا تقسیم ریزوم در بهار تکثیر پیدا میکند.

     (پا جوشهای فراوانی تولید میکند)              

     

     

    در داخل خانه ها بهتر است در محل نیمه روشن (نور متوسط) با دما بالا نگهداری شود

              نیاز آبی متوسطی دارد

              به خاک غنی و مغذی نیاز دارد. بهتر است خاک آن مخلوطی با درصد بالایی از مواد آلی حیوانی یا گیاهی باشد

              به آبپاشی برگها یا رطوبت محیط نیاز دارد. هرچقدر رطوبت بالا باشد برگهای میتوانند درشت تر باشند

            بابا آدم برای گلخانه شرایط محیط رشد:

    خیس کردن برگهای بابا ادم با آب ولرم یک یا دوبار در تابستان لازم است. به یک خاک غنی از مواد آلی نیاز دارد. بهترین فرمول خاکی برای این گیاه مخلوطی از خاک برگ پوسیده، خاک لومی، کود دامی و ماسه به نسبت مساوی می باشد. این گیاه در گلخانه گرم و مرطوب پرورش داده می شود. برای افراد مجهز به گلخانه های بزرگ بابا آدم یک گیاه گلخانه ای مورد علاقه است. اغلب در شرایط مرطوب رشد کرده است. های گرم و مرطوب ایده آل است

    نکته:

    این گیاه میزبان آفاتی هم چون شته و مگس سفید میباشد.

    حاشیه برگ گل بابا آدم در اثر کمبود مواد مغذی به رنگ زرد مایل به قهوه ای در می آید

    که با کودهای کامل هم چون لیبرل BMX  با دوز 20 گرم در 20 لیتر آب

     

    مبارزه شیمیایی:

    برای مبارزه با آفت شته از سم کنفیدور با دز 5سی سی در 10لیتر آب

    برای مبارزه با آفت مگس سفید از سم استامی پراید با دوز 1 در هزار مورد استفاده قرار میدهیم. 

    تعداد نمایش ها (20546)/نظرات (0)

    نحوه نگهداری گیاه بابا آدم

    تأیید نام‌نویسی به شما ایمیل خواهد شد.

    سلام دوستان عزیز حالتون چطوره؟ میخوام امروز براتون از یک تجربه ی ناموفق خودم بگم :)))))    البته دلیل نمیشه برای شما هم اینطوری بشه. آخ داشت یادم میرفت، سجادی هستم کارشناس گیاهان زینتی و فضای سبز . امروز یک گل نازنازی رو بهتون معرفی میکنم.بابا آدم گیاهی است بومی مناطق استوایی و نیمه استوایی با برگهای گاه بزرگ به شکل گوش فیل و گاه برگ های کوچک تر به شکل قلب یا کمان در هوای گرم و مرطوب اسیا و امریکای جنوبی عملکرد خوبی داردهمچنین  . برگها ساده و یا دارای نوارهای سبزو سبز روشن با هم میباشد. گیاهی است از خانواده آراسه که  این خانواده گیاهان غده ای و پیازی و ریزوم دار و دایمی با برگهای پهن را تشکیل میدهد. این گیاه مصارف دارویی فراوانی دارد.آلوکازیا اندازه ی برگ خود را نسبت به نور تنظیم میکند هرچه نور بیشتر باشد اندازه کوچکتر و هرچه نور اندازه باشد بزرگتر میشود .این گیاه به رطوبت زیادی نیاز دارد و در هوای مرطوب رشد آن و اندازه ی آن سریع تر خواهد بود همچنین این گیاه برای  داخل تراریوم گیاه مناسبی است. این گیاه دارویی  میباشد و در ساقه ی آن بلورهای اکسالات کلسیم موجود است که در صورت مصرف نادرست ان  باعث لالی موقت و مشکلات تنفسی میشود ولی قبل از مصرف جوشاندن آن و یا خوردن میوه های اسیدی مثل تمبر هندی در خنثی کردن آن کمک میکند

    نیازها :

    آبیاری: خاک همیشه مرطوب باشد گیاه آبدوست میباشد ۲ تا ۳ بار آبیاری در هقته  بسته به دمای اتاق کافیست در موقع خواب گیاه در پاییز و زمستان آبیاری را کاهش دهید. کم ابی باعث زردی و فاتادگی برگها و پرابی هم همین علائم رو به همراه داره !

    نحوه نگهداری گیاه بابا آدم

    رطوبت : این گیاه یکی از گیاهان عالی برای نگهداری در حمام منزل هست البته به شرط روشن بودن حمام ! چون رطوبت حمام باعث شادابی این گیاه میشه ! بابا آدم به شدت رطوبت دوست میباشد و غبارپاشی هفتگی برای آن واقعا ضرر داره ! چون ربطی به افزایش رطوبت نداره و خطر الودگی به قارچ رو که این گیاه خیلی بهش حساسه رو زیاد میکنه ، بهتره با گذاشتن ظرف در نزدیک گیاه رطوبت رو زیاد کنید. کمبود رطوبت هم باعث خشکی حاشیه برگها می شود و هم باعث زرد شدن برگ ها  افتادن آنان می شود !

    خاک: خاک با زه کشی خوب مثل یک قسمت پیت ماس و یک قسمت پرلیت و یک قسمت خاک ارکیده ، هرچی خاکش سنگین تر باشه یعنی پیت ماسش نسبت به بقیه اجزا بیشتر باشه گیاه دچار پوسیدگی ریشه و درنتیجه افتادگیو لکه های عجیب غریب روی برگ ها میشه  پس خاک برای این گل خیلی مهمه !

    تغذیه:  در طول فصل رشد با کودهای مایع یا کودهای گرانول تغذیه کنید

    هرس :فقط ساقه ها و برگهای مریض و مرده گیاه را سریعا واز پایین ساقه هرس کنید

    نور :در واریته های مختلف فرق دارد و از سایه تا نور کامل متغیر است بیشر نور غیر مستقیم کنار پنجره جنوبی را دوست دارد. نور کم باعث کمرنگ و یا رنگ پریدگی برگها میشه !

    دما :این گیاه به سرما و یخبندان حساس است و دمای زیر ۱۵ درجه به آن آسیب میزند بین ۱۶ الی ۳۰ درجه مناسب است

    تکثیر : گیاه ساقه ی کوتاهی دارد ولی میتوان با قلمه آنرا تکثیر کرد ولی بهترین راه تکثیر ریزوم در بهار و پاییز

    عوارض و درمان:

    برگها لکه دار شده و یکی پس از  دیگری می افتند : این گیاه به قارچ بسیار حساس است از ابپاشی روی برگها پرهیز کنید و تهویه خوب ایجاد کرده  با قارچکش سمپاشی کنید.

    برگهای جدید کوچک هستند : یا کمبود تغذیه ی مصنوعی است یا باسد گلدان را تعویض کنید

    گیاه خود را انداخته : تشنگی مفرط عامل ان است گلدان را برای مدت ۳۰ دقیقه داخل آب قرار دهید.  نور کم هم باعث افتادن برگهای گیاه می شوند.

    زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها و قاعده انها مشاهده میگردد: حشره آفت عامل آن است گیاه را هر ۱۴ روز یکبار با سم حشره کش نفوذی سمپاشی کنید

    لکه های سوخته روی برگها است : درآفتاب غبارپاشی نموده اید اگرچه گیاه به غبار پاشی نیاز دارد ولی بهترین موقع ان صبح و عصر در سایه است

    برگها زرد شده و میریزد : آبیاری بیش از اندازه است زه کشی را بازدید کنید

    برگها رنگ پریده و شفاف هستند: یا نور زیاد است یا  به تغذیه مصنوعی نیاز دارد نصف مقدار توصیه شده پیشنهاد میگردد

    برگها میریزد : مشکل از نور کم میباشد نور را بیشتر کنید

    برگهاقهوه ای رنگ و شکننده شده اند : هوا گرم و خشک است گیاه را به محل خنک تری منتقل نمایید برگهای خشک را حذف کنید و دفعات آبیاری و غبارپاشی را زیاد کنید.

    برگها زرد و سطح زیر آن مملو از تار عنکبوت است : عامل آن کنه قرمز است کنه معمولا به علت خشکی به گیاه حمله میکند با غلظت پایین سم پاشی کنید

    نوک برگها قهوه ای رنگ شده : گیاه تشنه است فورا آبیاری کنید

    برگ ها کوچک می ماند و پهن تر نمی شوند: هر چه رطوبت بیشتر باشد برگها هم پهن تر می شوند رطوبت کم باث می شود برگها کوچک بماند پس زیر گلدانی را پر کنید و غبار پاشی روزانه را  افزایش دهید!(البته اگر تغذیه مناسب بوده!)

    روی برگها نقطه های قهوه ای با حاشیه ی زرد رنگ ایجاد شده: بیشتر به خاطر آبیاری زیاد میباشد ولی نور و رطوبت کم و نزول ناگهانی دما هم تاثیر گذار هستند

    نکته برای دانشجویان و علاقه مندان!!

    این گیاه با جنس کالوکازیا شباهت کامل دارد فقط اختلاف کلی آنها این است که در آلوکازیا تخمک ها محدود و تمکن قاعده ای است ولی در کالوکازیا  تخمک ها بسیار زیاد و تمکن کناری است.

    بابا آدم

    نحوه نگهداری گیاه بابا آدم

    و

    بابا آدم

    بوی بهبود ز اوضاع جهان می‌شنوم….شادی آورد گل و باد صبا شاد آمد ای عروس هنر از بخت شکایت منما….حجله حسن بیارای که داماد آمد

    Attachment

    عکس آپلود نشده بود ظاهرا..دوباره می فرستم

    Attachment

    عکس مربوط به کامنتم که آپلود نشده بود..لبه برگا لک شده و قسمت پشت برگ یه شیره قهوه ای داده..

    سلام . واسه من این گل کلا نابود شد منتحی ریششو گذاشتم تو آب ریشه های جدید داره میزنه نمیدونم ادامه بدم یا که فایده نداره؟😔

    سونیا جان ادامه بده بازم رشد میکنه و برگ میده

    ممنون میشم جواب بدین که چیکار کنم؟

  • قاعدگی نامنظم نی نی سایت
  • سلام جناب سجادی.وقت بخیر.گیاه باباآدم من در کمال صحت وسلامت بود تا اینکه گلدونشو عوض کردم.متاسفانه چند تا از غده های ریشه هم کنده شد.از اون پس هیچ رشدی نکرده و برگهای پایینی دارن زرد میشن.به نظر شما باید چه کار کنم؟با تشکر.

    سلام حسین جاان خوبی؟ موقع تعویض گلدون چطوری کار کردید که تلفات هم داده ؟ ببینید با تغذیه با کودی حاوی اسیدهیومیک میتونید به شرایط استیب برش گردونین کود گرین اپارتمانی همین کارو براتون میکنه ! میتونید روی برگاش اسپری کنید تا از شوک دربیاد.

    Attachment

    سلام و عرض ادب خدمت شما استاد عزیز من از مهرماه ۹۸ این بابا آدم رو دارم و کنار پنجره آشپزخونه گذاشتم. زود زود هم برگ میدهد ولی مشکلی که دارم اینه که وقتی میخواهد برگ جدید چهارم رو بدهد اون برگی که قدیمی تره خودش رو میندازه و از بین میره و در نتیجه هیچ وقت بیشتر از سه تا برگ نداره! چیکار کنم کمی جون دار تر و پر برگ تر بشه؟

    Attachment

    سلام و وقت بخیر خدمت شما این گیاه باباآدم رو من از مهر۹۸ دارم. زود زود هم برگ میدهد مشکلی که دارم این است که وقتی میخواهد برگ چهارم رو بدهد، برگی که از همه قدیمی تر است خودش را می اندازد و از بین میرود. و تا حالا بیشتر از سه برگ نداشته! چیکار کنم کمی جون دار تر و پربرگ تر بشه؟

    سلام فایزخ جان خوبی؟ این حالت انداختن برگ پس از برگ ۴ ام درسته و طبیعی هست چون گاه ظرفیت نگهداری ساپورت برگ های زیاد تر رو هنوز نداره و باید تغذیه کنید بزرگتر بشه سنش بره بالاتر تا بتونه نگهداره برگهای بیشتری رو.

    Attachment

    سلام وقتتون بخیر این گیاهalocasia من به این شکل در اومد میشه راهنمایی کنین؟ من با قارج کش کاربندازیم ابیاریش کردم ولی خب بخاطر اون لکهای ریز گفتم نکنه عاملش با کتری باشه و اون سفیدا نمیدومم چیه مثل حالتی که رو غنچه گل محمدیم هست اون حالت سفید روی ساقه

    Attachment

    نحوه نگهداری گیاه بابا آدم

    اینم عکس ساقه

    افت شپشک زده باید سم کونفیدور بزنید بهش..

    سلام رها جان خوبی؟ ببین این قارچ زده و باید سم قارچکش بخوره بهش. سم بنومیل یا کاپتان تهیه کنید بهش بزنید تا کامل از بین ببره..

    Attachment

    سلام مرسی از راهنمایتون یعنی الان هم کونفیدرو باید بزنم هم قارچ کش من قارچ کش کاربندازیم دارم به صورت آبیاری بهش دادم نمیشه با همون سم پاشی کنم به جای کاپیتان؟و اینکه سم کونفیدور چ زمانی بزنم بهتر صبح یا عصر؟ و اینکه این گل رز پیش همین گل عکسشو میفرستم دچار افت شده از همین سم ها استفاده کنم ؟ ببخشید سوالام زیاد شد🙏🙏

    سلام رها خوبی؟ باید سم کاربندازیم یا کاپتان رو با سم کونفیدر ترکیب کنید و بهش بزنید دوبار با فاصله ی ۵ روز و بهتره صبح سم رو بزنید بهش تا افت تریپس و اون قارچ رو از بین ببره…

    سلام وقتتون بخیر من بابا آدم رو فروردین امسال خریدم برگ دهیش خوبه با به وجود اومدن برگ جدید یک برگ پیر زرد میشه و میفته ولی تنها مشکلی ک داره اینه که برخلاف برگهای قدیمی برگ های جدید خیلی کوچک هستند و به صورت خمیده رو ب پایین رشد می‌کنند در ضمن زیر گلدان جزیره درست شده آبیاری با آب جوشیده ی سرد شده انجام میشه و تغذیه هم هر دوهفته یکبار از نظر نوردهی هم نوردهی مکان متوسطه اگه راهنماییم کنید مشکل چیه ممنون میشم

    سلام نیلوفر جان چطوری؟ ببین عزیز این گیاه تحمل نگهداری هم زمان تعداد برگ زیادرو نداره ! یه تعداد رو میذاره و بقیه رو میندازه ! به مرور زمان که سنش بره بالا و توانش بیشتر بشه تعداد برگ هم بیشتر میشن ! پس با تغذیه به رشدشکمک کنین !

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    Upload attachment  (Allowed file types: jpg, gif, png, maximum file size: 1MB.

    وب‌ سایت

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

    تست یکتشت

    باغ شیشه ای – جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران – سایتی برای با کلاس ها

    Your email:

     

    البرز – کرج

    شماره تماس های مستقیم 09124689158

    ایمیل سایت info@glassy-garden.com

    کانال تلگرامی باغ شیشه ای

    نحوه نگهداری گیاه بابا آدم
    نحوه نگهداری گیاه بابا آدم
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *