نحوه مصرف کپسول امپرازول 20

دوره مقدماتی php
نحوه مصرف کپسول امپرازول 20
نحوه مصرف کپسول امپرازول 20

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

امپرازول  متعلق به گروهی از داروها است که به مهارکننده های پمپ پروتون موسوم هستند. امپرازول مقدار اسید تولید شده در معده را کاهش می دهد.

امپرازول برای درمان بیماری رفلاکس معده (GERD) و سایر بیماری های ناشی از اسید اضافه معده استفاده می شود. همچنین برای درمان  آسیب دیدگی مری ناشی از اسید معده استفاده می شود.

امپرازول همچنین می تواند همراه با آنتی بیوتیک ها برای درمان زخم معده ناشی از عفونت با هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) استفاده شود.

دوره مقدماتی php

امپرازول برای تسکین فوری علایم سوزش سر دل کاربرد ندارد.

سوزش سر دل اغلب با علایم اولیه یک حمله قلبی اشتباه گرفته می شود. در صورت درد قفسه سینه یا احساس سنگینی، درد در حال گسترش به بازو یا شانه، حالت تهوع، عرق کردن و احساس مریضی کلی در بدن، به اورژانس مراجعه کنید.

نحوه مصرف کپسول امپرازول 20

در صورتی که بیماری کبدی یا بیماری قلبی یا سطح پایین منیزیم را در خون خود داشته باشید،آن را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

برخی از بیماری ها با ترکیبی از امپرازول و آنتی بیوتیک درمان می شود. از تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک خود استفاده کنید. دستورالعمل های دارو را خوانده و آن ها را انجام دهید. مقادیر مصرفی یا برنامه مصرفی خود را بدون مشاوره پزشک خود تغییر ندهید.

امپرازول را در طول دوره توصیه شده توسط پزشک بصورت کامل مصرف کنید. علائم شما ممکن است قبل از اینکه عفونت ها به طور کامل پاکسازی شوند بهبود یابند.

درصورت داشتن آلرژی نسبت به امپرازول یا سایر بنزیمیدازول ها مانند آلبندازول یا مبندازول؛ نباید از این دارو استفاده کنید.

امپرازول هایی که بدون نسخه پزشک تجویز میشوند نباید بیشتر از 14 روز بصورت متوالی مصرف شوند. بین هر دوره 14 روزه مصرف دارو دست کم باید 4 ماه فاصله باشد.

جهت حصول اطمینان از مضر نبودن مصرف دارو در صورت داشتن هریک از موارد زیر به پزشک اطلاع دهید.

برای مصرف امپرازول بدون نیاز به نسخه پزشک، در صورت داشتن موارد زیر پزشک خود را مطلع سازید:

مصرف یک مهارکننده پمپ پروتون مانند امپرازول ممکن است خطر بروز شکستگی استخوان در لگن، مچ، یا ستون فقرات را افزایش دهد. این اثر در افرادی که دارو را در طولانی مدت و یا دوزهای بالا مصرف کرده اند و کسانی که سن آنها 50 سال و بالاتر است بیشتر است.اینکه امپرازول میتواند خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد تا کنون اثبات نشده است.

برخی از بیماری ها با ترکیبی از امپرازول و آنتی بیوتیک درمان می شوند. از تمام داروهایی که توسط پزشک تجویز میشود استفاده کنید. دستورالعمل های دارو یا مرتبط با هر دارو را خوانده و آن ها را انجام دهید. مقادیر مصرفی یا برنامه مصرفی خود را بدون مشاوره پزشک خود تغییر ندهید.

مضر بودن امپرازول برای جنین تا کنون مشخص نشده است. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

امپرازول می تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به یک کودک شیرخوار آسیب برساند. در طول مصرف امپرازول بدون توصیه پزشک به نوزاد خود شیر ندهید.

مصرف امپرازول در کودکانی که کمتر از یک سال دارند بدون توصیه پزشک مجاز نیست.

امپرازول معمولا قبل از غذا مصرف می شود (حداقل 1 ساعت قبل از غذا). همه دستورالعمل های تجویزی خود را دنبال کنید. این دارو را در مقادیر بزرگتر یا کوچکتر و یا طولانی تر از توصیه پزشک مصرف نکنید.

امپرازول بدون نیاز به نسخه پزشک باید یک بار در روز و در یک دوره 14 روزه مصرف شود. این دارو را صبح هنگام قبل از صبحانه مصرف کنید. ممکن است 4 روز طول بکشد تا بطور کامل اثر کند. در هر 24 ساعت بیشتر از یک بار مصرف نکنید.

تا دوره مصرف 14 روزه بعدی دست کم باید 4 ماه صبر کنید. اگر عوارض جانبی این دارو برای شما رخ داد و اگر نیاز به درمان داشت قبل از گذشت 4 ماه برای شروع دوره مصرف بعدی با پزشک خود در تماس باشید.

قرص را یکجا ببلعید. آن را نجوید و یا آن را در هنگام مصرف نشکنید.

درصورت استفاده از کپسول امپرازول میتوانید کپسول را باز کنید و دارو را به یک قاشق غذاخوری بریزید تا بلع را آسانتر کند. بلافاصله بدون جویدن دارو را ببلعید برای استفاده بعدی نگهداری نکنید.

پودر را در مقدار کمی آب حل کنید. از یک قاشق چای خوری آب برای بسته 2.5 میلی گرم یا یک قاشق غذاخوری آب برای بسته 10 میلی گرم استفاده کنید. اجازه دهید مخلوط به مدت 2 یا 3 دقیقه بماند سپس هم بزنید ومصرف کنید. برای اطمینان از اینکه کل دارو را مصرف می کنید، کمی آب را به همان شیشه اضافه کنید، آن را به آرامی چرخانید و بلافاصله بنوشید.

این مخلوط همچنین می تواند از طریق یک لوله مخصوص بینی (NG) با استفاده از یک سرنگ کاتتر سوند استفاده شود. سرنگ را به خوبی بلرزانید، سپس آن را به لوله NG متصل کنید و فشار دهید تا سرنگ به داخل لوله نخلیه شود. سرنگ را با آب پر کنید و لوله را بشویید و محتویات مانده را به داخل هدایت کند.

از این دارو همانطور که تجویز شده است بطور کامل استفاده کنید. علائم شما ممکن است قبل از اینکه وضعیت شما کاملا از بین بروند، بهبود یابد.

اگر بیش از 3 سال است که امپرازول را مصرف میکنید ممکن است کمبود ویتامین B12 برای شما رخ دهد. اگر قصد ادامه مصرف این دارو را دارید درباره شرایط و نحوه مدیریت آن با پزشک خود مشاوره کنید.

اگر علائم شما بهبود نیافت، یا اگر در هنگام استفاده از امپرازول بدتر شدند، با پزشک خود تماس در تماس باشید.

این دارو می تواند نتایج غیر معمولی را در آزمایش های پزشکی خاص ایجاد کند و ممکن است لازم باشد از دارو برای مدت کوتاهی قبل از آزمایش استفاده نکنید. درباره مصرف امپرازول به پزشک معالج خود خبر دهید.

امپرازول را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت، نگهداری کنید.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو:

به محض متوجه شدن، داروی فراموش شده را مصرف کنید. اگر به نوبت مصرف بعدی دارو زمان اندکی مانده است از مصرف داروی فراموش شده پرهیز کنید. از مصرف داروی اضافی جهت جبران نوبت از دست رفته خودداری کنید.

این دارو می تواند سبب بروز اسهال شود که ممکن است نشانه یک عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خونی دارید، با پزشک خود در تماس باشید. از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید مگر اینکه پزشکتان تجویز کند.

امپرازول میتواند باعث بروز واکنش های شدید آلرژیک شود. درصورت بروز علایم واکنش آلرژیک از جمله کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، زبان، لب ها و گلو مصرف دارو را متوقف کرده و فورا به اورژانس مراجعه نمایید.

درصورت داشتن هریک از موارد زیر به پزشک اطلاع دهید:

سایر عوارض جانبی شایع:

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نیست و ممکن است عوارض دیگری هم رخ دهند. عوارض جانبی غیر معمول یا مزمن را به پزشک خود اطلاع دهید.

درباره مصرف امپرازول با دارو های دیگری که مصرف میکنید با پزشک خود مشورت کنید، مخصوصا دارو های زیر:

این یک لیست کامل از دارو هایی که بر امپرازول تاثیر میگذارند نیست. دارو های دیگری هم میتوانند با امپرازول تداخل ایجاد کنند که دارو های بدون نسخه پزشک و دارو های گیاهی را نیز شامل میشود. همه دارو هایی که میتوانند تداخل دارویی ایجاد کنند در این راهنمای دارویی لیست نشده است. درباره دارو هایی که مصرف میکنید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر هنوز سوالی در رابطه با امپرازول دارید. میتوانید آن را در انجمن پرسش و پاسخ مطرح کرده و متخصصین مربوطه در وب سایت به آن جواب دهند.

مترجم:
امیر فرصتی

نوشته شده در 15 آذر 1396

مرجع : www.drugs.com

نحوه مصرف کپسول امپرازول 20

دیدگاهی در رابطه با امپرازول ثبت نشده است.

شما می توانید سوال های خود را در انجمن پرسش و پاسخ وب سایت داروی مطرح کنید و پزشکان و متخصصین داروی در این رابطه پاسخ دهند.

برای در این وب سایت شما بایستی قوانین وب سایت را در این رابطه مطالعه کنید.

اپلیکیشن موبایل داروی

کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت داروی محفوظ میباشد و استفاده از محتوا و امکانات آن وابسته به رعایت قوانین آن میباشد.

امپرازول برای درمان مشکلات خاص معده و مری ( مانند بازگشت اسید به مری، زخم ) استفاده می شود این دارو با کاهش میزان اسید معده این کار را می کند و علائمی مانند سوزش سر دل، اشکال در بلع و سرفه مداوم را تسکین می دهد. این دارو به ترمیم آسیب ناشی از اسید در معده و مری و جلوگیری از زخم کمک می کند و ممکن است به پیشگیری از سرطان مری نیز کمک کند امپرازول متعلق به یک طبقه از داروها به نام مهارکننده های پمپ پروتون است. اگر شما در بلع کپسول مشکل دارید می توانید کپسول را باز و با دقت محتویات آن را در یک قاشق مربا خوری از سیب سرد و نرم بپاشید مخلوط را بلعیده و از جویدن آن  خودداری کنید سپس یک لیوان آب سرد مصرف کنید. در صورت نیاز، آنتی اسیدها ممکن است همراه با این دارو مصرف شود. برای به دست آوردن بیشترین سود دارو به طور منظم و هر روز در همان زمان مصرف کنید. درمان را ادامه دهید حتی اگر شما احساس بهتری دارید. اگر شما خود درمانی می کنید و بعد از 14 روز سوزش سر دل همچنان ادامه دارد با دکتر خود مشورت کنید. ممکن است یک مشکل جدی پزشکی داشته باشید و نیاز به کمک پزشکی باشد.

 با آسمونی همراه باشید…

  از این دارو معمولا یک بار در روز و قبل از غذا استفاده می شود.

  در زخم های خوش خیم معده و دوازدهه مقدار mg/day20 به مدت 8-4 هفته مصرف می شود. در موارد شدید می توان مقدار مصرف را به mg/day40 افزایش داد. در صورت نیاز مقدار نگهدارنده mg/day20 مصرف می شود.

نحوه مصرف کپسول امپرازول 20

  در سندرم زولینجر – الیسون با مقدار اولیه mg/day 60 شروع می شود مقدار معمول در چنین مواردی بسته به نیاز بیمار بین mg/day 120-20 می باشد.  برای كاهش اسید معده پیش از جراحی ابتدا60 میلی گرم در عصر روز قبل از جراحی مصرف می گردد و 6-2 ساعت قبل از جراحی 40 میلی گرم دیگر مصرف می شود.

  در رفلاکس مری mg/day 20 روزانه به مدت 8-4 هفته كه در صورت نیاز تا 40 میلی گرم افزایش داده می شود.

  در كودكان مصرف این دارو در كودكان توصیه نمی شود.

  در طول دوران بارداری، تنها زمانی که مورد نیاز است باید استفاده شود.

  این دارو از شیر مادر عبور می کند.

  در صورت سرطان معده از مصرف این دارو باید خودداری گردد.

  كپسول باید بلافاصله قبل از غذا و ترجیحاً در صبح مصرف شود.

  اگر شما از سوکرالفات مصرف می کنید امپرازول را حداقل 30 دقیقه قبل از سوکرالفات بخورید.

در زمان بارداری میشه مصرف کرد؟

ذخیره نام شما برای نظرات بعدی

تبلیغات در آسمونی:

021-22072529

asemooni.com/advertising

استعلام سابقه بیمه با کد ملی

اگر سابقه بیمه دارید اینجا کلیک کنید

www.bajeshahrvandi.com

سیمرغ طلایی پرواز

مجری ویزا و تور کانادا

www.goldensimurgh.com

جذابیت

طراحی سایت و سئو

www.jazabiyat.com

تهران تاتو

آموزش تاتو با مدرک بین المللی

www.tehrantattoo.com

نام شما

محل تبلیغات

لینک سایت شما

امپرازول چیست؟
در معده یک سری سلول هایی وجود دارد که اسید تولید می کنند و هیدروژن که عامل اسیدی است را داخل معده تزریق می کنند به این سلول ها پمپ های هیدروژن گفته می شود. امپرازول جزء دسته داروهایی است که پمپ هیدروژن را مهار می کنند و در واقع اجازه تولید اسید معده را نمی دهند. سایر داروهای این دسته عبارتند از پنتوپرازول – لانسوپرازول – رابپرازول – اس امپرازول
اسید در معده علاوه بر این که کمک به هضم غذا می کند یک عامل محافظت در مقابل باکتری ها و ویروس هایی است که از طریق گوارش وارد بدن می شوند بنابراین بیمارانی که کپسول امپرازول مصرف می کنند باید بیشتر مراقب باشند چون یکی از خطوط دفاعی بدن در مقابل عوامل بیرونی کاهش پیدا کرده است.
امپرازول در مواردی که اسید معده سرکش می شود و بیش از حد تولید می شود کاربرد دارد همچنین در رفلکس معده و درمان هلیکوباکتر و یا برای کاهش عوارض گوارشی سایر داروها استفاده می شود.
توجه به این نکته مهم است که امپرازول نمی تواند اسید موجود در معده را خنثی کند بنابراین برای درمان سریع سوزش معده کاربرد ندارد. درد معده در بسیاری از موارد با درد قلبی اشتباه می شود بنابر این در موارد درد شدید گوارش بیمار باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کند.
با توجه به این که متابولیسم دارو کبدی است (یعنی دارو در کبد تغییر می کند) در موارد نقص شدید کبدی با پزشک مشورت کنید.
همچنین اگر مدفوع سیاه رنگ یا همراه با خون است و در موارد کاهش وزن غیر متعارف نباید از امپرازول استفاده شود.
مصرف دراز مدت داروهای مهارکننده پمپ هیدروژن مانند امپرازول می تواند ریسک شکستگی استخوان را افزایش دهد.
امپرازول به همراه چند نوع آنتی بیوتیک ممکن است برای درمان میکروب معده توسط پزشک تجویز شده باشد در این صورت امپرازول را باید طبق دستور پزشک و در زمان های مشخص مصرف کنید و از تغییر زمان و مقدار مصرف دارو پرهیز کنید.
مصرف امپرازول در بارداری و شیردهی ممنوع است.
امپرازول باید یک ساعت قبل از غذا مصرف شود و قبل از صبحانه بهترین زمان مصرف دارو است. اگر بیمار قادر به مصرف کپسول نیست می توانید امپرازول را در یک قاشق غذاخوری آب حل کنید و فورا به بیمار بدهید.

 ***مشاهده و خرید داروهای موثر در ناراحتی های گوارشی از داروخانه اینترنتی دارویاب:
زخم معده-رفلاکس 
یبوست
اسهال
دل پیچه-نفخ
روده تحریک پذیر

مطالب ویژه با همکاری آقای دکتر مهدی شاهمیرانی
آیا می توان داروهای مهار کننده پمپ پروتون (امپرازول – لانسوپرازول – اسموپرازول …..) که بصورت کپسول هستند را باز کرد؟
در مورد باز کردن کپسولهای امپرازول و لنزوپرازول و… و اینکه در چه مایعی باید گرانولها پراکنده شوند؟ مایع قلیایی (بی کربنات) یا مایع اسیدی( اب سیب و پرتقال و گوجه فرنگی و ماست )
طبق کتاب دراگ فکت و کامپریسون هر دو درست هست.
در کل دو پروتوکل اساسی دراین روش وجود دارد:
۱- برای تهیه سوسپانسیون از کپسول که چند روز قابل نگهداری باشد:
– در این روش به عنوان مثال برای تهیه سوسپانسیون لانزوپرازول که هدف نهایی ما تهیه غلظت 3mg/ml هست. ما از 10 کپسول لانزوپرازول 30 میلیگرم و صد سی سی سدیم بی کربنات 8.4% استفاده میکنیم. پس برای تهیه این سوسپانسیونها از محیط قلیایی (بی کربنات) استفاده میکنیم. مطالعات قبلی پیشنهاد دادند که این سوسپانسیون 8 ساعت در دمای اتاق و 14 روز در دمای یخچال نگهداری هست ولی مطالعات اخیر پیشنهاد می کنند که این سوسپانسیون به مدت 48 ساعت در دمای اتاق در سرنگ و به مدت 7 روز در یخچال قابل نگهداری است. ظرف مورد استفاده بهتر است شیشه ای و کهربایی باشد و سوسپانسیون دور از نور افتاب نگهداری شود و حتما قبل از استفاده، خوب تکان داده شود.
– بنابراین در مورد سوسپانسیون امپرازول که هدف نهایی ما تهیه غلظت 2mg/ml می باشد، نیاز به بازکردن 5 کپسول 20mg در 50سی سی سدیم بی کربنات 8.4% می باشد. سوسپانسیون تهیه شده به مدت 14 روز در دمای اتاق و 30 روز در دمای یخچال قابل نگهداری می باشد.
۲- در همین منبع یعنی دراگ فکت ذکر میکند که برای بیمارانی که نمیتوانند کپسول را ببلعند میتوان کپسول را باز کرد و در یک مایع اسیدی مثل کمپوت یا پوره سیب ( apple sauce), آب سیب، آب پرتقال،گلابی و ماست پراکنده کرد. می توان کپسولها را باز کرد و گرانولها را در مقداری از این ترکیبات اسیدی( یک قاشق غذاخوری-15 سی سی) پراکنده کرد، سپس فورا مصرف شود ( پس قابلیت نگهداری بیشتر ندارند). استفاده از سایر مایعات یا غذاهای دیگر بطور بالینی مطالعه نشده و بنابراین توصیه نمی شود. استفاده از شیر برای پراکنده گرانولها توصیه نمی شود زیرا اکثر مطالعات افزایش pH ( بطور میانگین 6.6 ) را گزارش کردند که این مقدار باعث تخریب پوشش گرانول و درنتیجه تخریب دارو در مجاورت اسید معده می شود.
نتیجه گیری:
بنابراین، با توجه به این که اکثر این ترکیبات در خانه و توسط والدین به صورت فوری تهیه میشوند ، استفاده از روش دوم توصیه میشود: کپسولهای ترکیبات PPI بازشوند و در کمی ( یک قاشق غذاخوری-15سی سی) پوره یا آب سیب، پرتقال، ماست ( نه شیر) پراکنده شوند و سپس فورا مصرف شوند.
Drug Facts and Comparisons 2016.
دکتر مهدی شاهمیرانی

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید…

© تمامی حقوق این سایت برای مجله اینترنتی دلگرم محفوظ است / هر گونه کپی جزئی و کلی از مطالب دلگرم تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.

نحوه مصرف کپسول امپرازول 20
نحوه مصرف کپسول امپرازول 20
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *