موز و داروی فشار خون

دوره مقدماتی php
موز و داروی فشار خون
موز و داروی فشار خون

هدف بخش

«سایت‌خوان دنیای اقتصاد»

گسترش اطلاع‌رسانی است و انتشار این مطلب به معنی تأیید محتوای آن نیست.

اثر پتاسیم موز بر کاهش و کنترل فشار خون بسیار قوی است. دانشمندان می‌گویند افزودن پتاسیم به غذای روزانه افراد باعث پایین آمدن فشار خون می‌شود و وقتی که پتاسیم از جیره غذایی حذف شود، فشار خون بالا می‌رود. پتاسیم، ماده معجزه‌آسای موجود در موز است که سیستم گردش خون را تنظیم می‌کند. به عنوان مثال در مطالعه ۸۵۹نفر مرد و زن که به وسیله دانشگاه Sandiago کالیفرنیا و دانشگاه کمبریج انگلستان انجام شد، تحقیقات نشان داد که افرادی که روزانه از غذایی که دارای پتاسیم بالایی هستند استفاده می‌کنند، مثل موز، ۴۰درصد کمتر خطر ابتلا به حمله قلبی را دارند. یک موز متوسط، ۱۱درصد نیاز روزانه پتاسیم بزرگسالان را تامین می‌کند. برای داشتن فشار خون مناسب، مصرف کم نمک (سدیم) و مصرف زیاد منابع پتاسیم، کلسیم و منزیم بسیار مفید است. بنابراین موز یک ماده غذایی مناسب برای افراد مبتلا به فشار خون بالا است؛ زیرا پتاسیم، دفع سدیم را از بدن تسریع می‌کند و باعث گشاد شدن رگ‌های خونی و کاهش فشار خون می‌شود.

تحقیق دیگری نشان داده است کسانی که به طور روزانه به جیره غذایی خود پتاسیم اضافه می‌کنند، علاوه‌بر اینکه از حملات قلبی جلوگیری می‌شود باعث کاهش فشار خون نیز می‌شود. همچنین خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد. موز بهبود‌دهنده زخم مزمن معده و کاهش‌دهنده کلسترول است. تحقیقاتی که در دانشگاه تمپل فیلادلفیا انجام شد، نشان می‌دهد که حذف پتاسیم از غذای۱۲نفر که فشار خون بالاتر داشتند پس از ۱۰روز فشار خونشان بالاتر رفته است. حال به چه مقدار پتاسیم باید به غذا افزود؟ بررسی که در دانشگاه Naples ایتالیا انجام شده نشان می‌دهد که ۸۱درصد افرادی که فشار خون بالایی دارند اگر از ۳ تا ۶ جیره غذایی که پتاسیم بالا دارند مثل موز استفاده کنند، میزان دارو درمانی آنها به نصف و در بعضی‌ها کاملا قطع می‌شود.

موز همچنین به دلیل خاصیت و بافت ویژه‌ای که دارد از ایجاد زخم معده جلوگیری می‌کند. موز رسیده به عنوان یکی از موثرترین درمان‌ها برای ورم معده، زخم معده و از بین بردن یبوست به شمار می‌رود. از آنجایی که موز سرشار از آهن است، در درمان کم‌خونی موثر است. این میوه توانایی آن را دارد که تولید هموگلوبین موجود در خون را به بالاترین میزان خود کاهش دهد. به خاطر داشتن فسفر فراوان در افزایش هوش کودکان بسیار موثر است و همچنین نیروی بدن زنان باردار را افزایش می‌دهد و مانع از سقط جنین می‌شود.

دوره مقدماتی php

موز خون‌ساز است، بنابراین اشخاص لاغر و کم‌خون حتما باید موز بخورند و به دلیل داشتن پتاسیم زیاد ضدسرطان بوده و غذای خوبی برای ماهیچه‌های بدن است. همچنین موز تاثیر خوبی در تامین رشد و تعادل سیستم اعصاب دارد. اگر چه مصرف یک موز متوسط در روز از یبوست جلوگیری می‌کند، اما ازسوی دیگر موز کال و نرسیده خاصیت قابض‌کنندگی و جمع‌کنندگی دارد که در درمان اسهال به کار گرفته می‌شود.
موز و داروی فشار خون

کمبود پتاسیم می‌تواند باعث افسردگی و اختلال حواس شود. این عارضه در افراد مسن به دلیل اینکه میوه و سبزی کمتری از جمله موز مصرف می‌کنند، بیشتر است. موزهای رسیده که حاوی پتاسیم بالایی هستند و جویدن و هضم آنها نیز آسان است، می‌توانند منبع خوبی برای تامین پتاسیم روزانه افراد سالمند باشد.


درمان طبیعی زخم معده

تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که اثر موز برروی زخم، بیشتر از داروهای گران‌قیمت است که به وسیله پزشک تجویز می‌شود. بررسی‌های آزمایشگاهی و بررسی روی حیوانات نیز نشان می‌دهد که موز یک ماده حفاظت‌کننده قوی است. هرچند تحقیقات کامل‌تری لازم است تا به عمل یک تکه موز در سیستم هاضمه پی برد.

محققان همچنین اثرات درمانی دیگر موز را نیز دنبال کرده‌اند. در تحقیقی که در دانشگاه دهلی بر روی حیوانات انجام شده است، نشان می‌دهد که مصرف موز نرسیده خشک شده میزان کلسترول از نوع مضر آن را پایین می‌آورد.


موز از کجا آمد

موز گیاهی است علفی که مانند درختچه است با برگ‌های بسیار بزرگ و پهن به طول ۲۰/۱ تا دو متر. گل‌های مجتمع به صورت سنبله بزرگ با طول نزدیک به یک متر دارد. میوه‌اش گوشتدار، باریک و بلند خمیده و سه گوش، در آغاز به رنگ سبز، ولی پس از رسیدن مایل به زرد می‌شود.

موطن اصلی موز هندوستان است که چهار هزار سال قبل در این کشور کشت می‌شده است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است. سال ۱۴۸۲ پرتغالی‌ها موز را در سواحل گینه پیدا کردند و به جزایر قناری بردند و سپس به وسیله میسیونر مذهبی اسپانیولی به نواحی قاره آمریکا برده شد و اکنون موز در تمام مناطق گرمسیر دنیا کشت می‌شود.

موز را هنگامی که سبز است از درخت می‌چینند و به مناطق مختلف می‌فرستند و در آنجا به وسیله گرما دادن آن را به اصطلاح رسیده می‌کنند. هنگامی که موز انتخاب می‌کنید باید پوست آن زرد و سفت و روی آن لکه‌های سیاه وجود داشته باشد و این نشانه موز رسیده است. موز نارس به دلیل داشتن نشاسته زیاد هضمش سنگین است. یک موز رسیده سرشار از ویتامین ث، قند و پتاسیم است. ویتامین‌های B و A و مواد معدنی مانند آهن، فسفر، منیزیم، روی و سدیم هم در موز وجود دارد. موز در ردیف غذاهای کامل و در درجه اول قرار می‌گیرد. یک موز تازه و رسیده به اندازه یک کیلو گوشت خاصیت دارد. این در حالی است که ارزش موز خشک شده دو برابر است.

خوردن پنج موز در هفته کافی است و روزی یک موز بیشتر نخورید. زیاده‌روی در خوردن موز باعث چاقی و بیماری قند می‌شود. موز به خاطر قند زیادی که دارد، تنها میوه‌ای است که باعث چاقی می‌شود.

گروه نشریات دنیای اقتصاد

درباره ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به روزنامه دنيای اقتصاد بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

مصرف همزمان برخی داروها و غذاها نه تنها تاثیرات مثبت آنها را از بین می برد بلکه می تواند عوارض جانبی خطرناکی را به همراه داشته باشد.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از آوای سلامت، این در حالی است که مصرف غذاهای بسیار سالم با داروها نیز می تواند منجر به تداخل دارویی و ایجاد عارضه شود.

شایع ترین تداخلات دارویی با غذاها از این قرارند:داروهای فشار خون و موز: این داروها٬ مقدار پتاسیم خون را افزایش میدهند. پتاسیم در شرایط طبیعی برای ما مفید است اما اگر در مصرف آن زیاده روی شود٬ مشکلات قلبی مثل نامنظم بودن ضربان قلب و تپش قلب ایجاد میکند. موز نیز از منابع خوب پتاسیم است. پس اگر همزمان با داروهای فشار خون مصرف شود٬ پتاسیم بدن را به شکل غیرطبیعی افزایش میدهد. سایر منابع غذایی پتاسیم عبارتند از: سبزیجات برگدار٬ پرتقال و جایگزینهای نمک.داروهای تنظیم کننده کلسترول و گریپ فروت: آب گریپ فروت٬ مقدار اثر این داروها را در خون افزایش میدهد و شایع ترین اثر جانبی آنها یعنی درد پا تشدید می شود. اگر هر داروی دیگری نیز مصرف می کنید٬ قبل از لذت بردن از گریپ فروت٬ با پزشک مشورت کنید.داروهای قلب و شیرین بیان: شیرین بیان حاوی ترکیبی به نامglycyrrhizinاست که در صورت مصرف همزمان با دارویdigoxinباعث نامنظم شدن ضربان قلب و مشکلات وخیم تر دیگر می شود. این ماده غذایی همچنین اثر برخی از داروها مانند داروهای فشار خون، رقیق کننده های خون، مسکن ها و داروهای ضد بارداری را کاهش می دهد.داروهای رقیق کننده خون و اسفناج: اسفناج و سایر سبزیجات برگدار٬ حاوی ویتامین کا هستند که با داروهای رقیق کننده و ضد انعقاد٬ تداخل ایجاد میکند و اثر این داروها را کاهش میدهد. در نتیجه٬ خطر لخته شدن خون افزایش می یابد.داروهای تیروئید و گردو: گردو و سایر مواد غذایی پرفیبر٬ مثل آرد لوبیای سویا٬ مانع از جذب صحیح این داروها میشوند. اکثر پزشکان توصیه میکنند که داروهای تیروئید رو قبل از خواب مصرف کنید تا بدن شما وقت کافی برای جذب آنها را داشته باشد.تتراسایکلین و لبنیات: کلسیم موجود در لبنیات مانع جذب صحیح آنتی بیوتیک ها می شود. در واقع باید این داروها را یک تا دو ساعت قبل از صرف غذا مصرف کنید تا بدن زمان کافی برای جذب کل دارو را داشته باشد.

سینماگرانی که بیانیه محکومیت ترور شهید فخری‌ زاده را امضا کرده‌اند و نیز تمام آنهایی که نتوانستند آن را امضا کنند، بدون تردید باور دارند که ترور در هر شکلی محکوم است، چه رسد به ترور بزرگمردی که خدمات ارزنده‌ای به کشور داشته و فردی موثر بوده است.
موز و داروی فشار خون

در یک عملیات تروریستی، ترور شدیم. این دومین اتفاق مهم تروریستی در بازه‌ یک‌ساله بود که مردم از دوربین رسانه مشاهده‌‌اش کردند، غرورشان جریحه‌دار شد و ناراحت شدند.

اقدام اخیر مجلس شورای اسلامی در تصویب دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، گامی مثبت و مهم در جهت برداشتن محدودیت‌های فعالیت‌های هسته‌ای است.


در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد


ملازهی در گفتگو با جام جم آنلاین:

معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونا استان تهران در گفت و گو با جام آنلاین خبر داد:

گفت و گو با امین زندگانی بازیگر مجموعه تلویزیونی «خانه امن»;

علی صادقی از جذابیت های فصل جدید «نون.خ» گفت؛


در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد؛


در گفتگو با جام جم آنلاین

گیاه موز یکی از قدیمی ترین گیاهان است که تکامل یافته نوع وحشی آن می باشد. این گیاه در واقع یک گیاه درخت مانند است که می تواند تا 9 متر نیز ارتفاع داشته باشد.

موز و داروی فشار خون

زمان های قدیم در طب پزشکی چینی، موز به عنوان نرم کننده دستگاه گوارش و ریه ها مصرف می شد. همچنین برای درمان یبوست ، زخم ها و سرفه  های خشک توصیه می شد و در آن موقع موز را به صورت سوپ های غلیظ مصرف می کردند.

مصرف یک موز متوسط در روز از یبوست جلوگیری می کند و مانع از اختلال حواس در دوران پیری  می شود. موز کال و نرسیده خاصیت قابض کنندگی و جمع کنندگی دارد که در درمان اسهال به کار گرفته می شود.

موز به عنوان منبع انرژی فاقد کلسترول به پایین نگه داشتن فشار خون  کمک می کند.همچنین از بیماری های قلبی  جلوگیری می کند و در تنظیم قند خون مؤثر است.

کربوهیدرات موجود در موز، سریعاً در دستگاه گوارش هضم و جذب شده و وارد خون می شود. این عمل باعث می شود ماهیچه هایی که در حال فعالیت هستند، سریعاً انرژی خود را تأمین کرده و شادابی و طراوت خود را به دست آورند. به خاطر جذب سریع قند، موز شاخص گلیسمی بالایی دارد، لذا برای افراد مبتلا به دیابت  توصیه نمی شود.

موز کال و نرسیده برای افراد دیابتی که بایستی میزان قند خون خود را ثابت نگه دارند بسیار مفید است؛ زیرا موز کال 2 گرم قند و 23 گرم نشاسته دارد، برخلاف موز رسیده که دارای نشاسته ای به نام نشاسته مقاوم است که در روده کوچک هضم نمی شود.

کمبود پتاسیم می تواند باعث افسردگی و اختلال حواس شود. میوه ها ، سبزیجات و انواع گوشت تازه منابع سرشار از پتاسیم هستند. از جمله منابع خوب آن : موز، آرد سویا ، لوبیا سفید ، عدس ، اسفناج ، آب پرتقال  ، طالبی  ، برگ چغندر و آلو است. به دلیل اینکه افراد مسن  میوه و سبزی کمتری مصرف می کنند، در معرض کمبود پتاسیم  و ابتلا به اختلال حواس هستند.

موزهای رسیده که حاوی پتاسیم بالایی می باشند و جویدن و هضم آن ها نیز آسان است، می توانند منبع خوبی برای تامین پتاسیم روزانه افراد سالمند  باشند.

موز حاوی سدیم  پایین و پتاسیم بالایی است. یک موز متوسط ، 11 درصد نیاز روزانه پتاسیم بزرگسالان را تأمین می کند. برای داشتن فشارخون مناسب، مصرف کم نمک  ( سدیم ) و مصرف زیاد منابع پتاسیم ، کلسیم  و منیزیم بسیار مفید است. لذا موز یک ماده غذایی مناسب برای افراد مبتلا به فشار خون بالا  است؛ زیرا پتاسیم، دفع سدیم را از بدن تسریع می کند و باعث گشاد شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون می شود.

موز می تواند از بروز بیماری های قلبی  جلوگیری کند؛زیرا پتاسیم موجود در موز از فعالیت رادیکال های آزاد مضر جلوگیری می کند. هم چنین مانع از تصلب و گرفتگی عروق می شود.

منبع : ماهنامه دنیای تغذیه

موز بخورید، قرص نخورید !

موز می‌تواند جایگزین مناسبی برای برخی داروها باشد. خواص موز و فواید آن به درمان انواع بیماری‌ها فشار خون بالا، قند خون، اسهال، افسردگی، استرس، یبوست و علائم پیش از قاعدگی کمک می‌کند. موز شامل مقدار زیادی قند و مواد نشاسته‌ای و انواع متفاوت ویتامین‌هاست. غلظت ویتامین‌های A و C موجود در موز به بهترین وجهی برای جذب شدن در بدن آماده‌اند. موز میوه‌ای گرم و پر انرژیست، ارزش غذایی موز برابر با گوشت بوده اما فاقد چربی، و کلسیم آن اندک است.

ممکن است بخاطر کالری بالایی که موز دارد، در خوردن آن تردید کنید اما باید بدانید که موز یکی از مفیدترین موادغذایی برای رفع مشکلات و بیماری‌های زیر است.

خیلی مهم است که میزان پتاسیم خون را در حد متعادل نگه دارید و موز یکی از بهترین منابع پتاسیم به شمار می‌رود. توصیه می‌شود که صبح‌ها یک عدد موز مصرف کنید تا بتوانید فشارخونتان را همیشه در بهترین وضعیت نگه دارید.

موز و داروی فشار خون

خوردن موز در وعده صبحانه همراه کره بادام زمینی و یا دارچین می‌تواند قندخون را کاهش دهد و احساس کسالت و خستگی را از بین ببرد.

برای درمان اسهال حاد و اسهال اطفال موز را پخته و به صورت پوره درمی‌آورند، و سپس با کمی آب برنج مخلوط می‌کنند و به بیمار می‌خورانند.

تریپتوفان موجود در موز به شکل پروتئین‌هایی است که ترشح هورمون شادی‌آوری، سروتونین، را افزایش می‌دهد. خوردن یک عدد موز در روز برای بالا بردن این هورمون در بدن کافی است. بالا رفتن این هورمون در بدن طی چند دقیقه به شما احساس آرامش و شادی می‌دهد.

استرس متابولیسم بدن را بالا می‌برد و همین مسئله باعث پایین آمدن سطح پتاسیم در بدن می‌شود. با مصرف موز بخاطر محتوی بالای پتاسیمی که دارد می‌توانید این تعادل را ایجاد کرده و عملکرد قلبتان را طبیعی کنید. همچنین موز به حفظ تعال آب و مایعات در بدن نیز کمک می‌کند.

موز حاوی پکتین است . پکتین نوعی فیبر است که هضم و گوارش را سرعت داده و به خارج شدن سموم از بدن کمک می‌کند. علاوه بر آن، موز حاوی خواص پروبیوتیک است که گوارش را تقویت کرده و فشار موجود در روده‌ها بخاطر یبوست را کاهش می‌دهد.

موز سرشار از ویتامین B6 است که تاثیر مثبتی بر سطح گلوکز در خون دارد و گفته می‌شود که ویتامین B به کاهش علائم قبل از قاعدگی کمک می‌کند. موز درد داخل شکم و کمر را کاهش داده، اختلالات روحی و عصبی را تنظیم کرده و به حفظ آب داخل بدن کمک می‌کند.

آیا خواندن این مطلببرای شما مفید بود؟

برای حمایت از محتوایی که می‌پسندید، لطفاً به اشتراک بگذارید:

در خبرنامه ایمیلی عضو شوید تا مطالب منتخب را دریافت کنید!

آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت کنید.

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

ورود کاربران

فشار خون از بیماری‌هایی است که گاه بسیار خطرناک می‌شود. فشار خون بالا بر بسیاری از اندام‌های حیاتی بدن تاثیرگذار است و گاهی کار را تا مرز سکته‌های قلبی و مغزی پیش می‌برد. مرسوم‌ترین روش برای کاهش فشار خون استفاده از داروهاست اما به جز این روش چه راهکارهای دیگری برای حل این مشکل وجود دارد؟

فشار خون از بیماری هایی است که گاه بسیار خطرناک می شود. فشار خون بالا بر بسیاری از اندام های حیاتی بدن تاثیرگذار است و گاهی کار را تا مرز سکته های قلبی و مغزی پیش می برد. مرسوم ترین روش برای کاهش فشار خون استفاده از داروهاست اما به جز این روش چه راهکارهای دیگری برای حل این مشکل وجود دارد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، گاهی به جای استفاده از داروهای شیمیایی بهتر است از روش هایی سالم تر استفاده کنیم. اگر فشار خون دارید با روش های سالم و بهداشتی ما برای کاهش فشار خون همراه باشید:

استفاده از سبزیجات با پتاسیم بالا

سبزیجاتی مثل کاهو، اسفنجا، چای سبز، کلم بروکلی، چغندر و  مواردی مشابه که پتاسیم بالایی دارند نقشی پررنگ در کاهش فشار خون ایفا می کنند.فراموش نسبزیجات کنسرو شده اغلب سدیم را اضافه کرده اند. اما فراموش نکنیم که سبزیجات تازه همیشه خواص بیشتری دارند و بهتر است به سراغ سبزیجات کنسروی و کارخانه ای نرویم .موز و داروی فشار خون

خانواده خوش طعم توت ها

خانواده توت ها نقشی پررنگ در کاهش فشار خون دارند از شاه توت تا توت فرنگی همیار کاهش فشار خون و کمک به بهبود گردش خون هستند. در این میان نباید  زغال اخته، را فراموش کنیم که به نوعی از خانواده توت ها محسوب می شود. زغال اخته سرشار از  ترکیبات طبیعی فلاونوئیدها است.  یک مطالعه نشان داد مصرف این ترکیبات ممکن است باعث درمان  فشار خون بالا و در نتیجه کاهش فشار خون شود.شما می توانید توت ها را فریزری کنید و در تمام مدت سال مصرف کنید.

شیر و ماست شیرین

شیر بدون چربی یک منبع عالی از کلسیم است. لبنیات کم چرب، عناصری مهم در رژیم غذایی برای کاهش فشار خون هستند. اگر شیر را دوست ندارید، می توانید ماست را انتخاب کنید.

به گفته انجمن قلب آمریکا، زنان که پنج وعده  یا بیشتر از ماست را طی هفته مصرف کردند 20 درصد کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا را تجربه کردند.هنگام خرید ماست، مطمئن شوید که شکر و چربی اضافه شده را بررسی کنید. هر چه میزان قند و چربی در هر وعده کمتر باشد بهتر است.

جو دوسر

جو دوسر یک منبع عالی و قدرتمند برای کاهش فشار خون است. خوردن بلغور جو دوسر برای صبحانه یک راه عالی برای برخورداری از این منبع غنی است.

شما می توانید از این محصول به عنوان شام ، صبحانه یا ناهار خود استفاده کنید. جو دوسر را می توان در انواع سوپ و سالاد و حتی به تنهایی مصرف کرد.

موز

خوردن غذاهای غنی از پتاسیم بهتر از مصرف مکمل ها است. برای اضافه کردن یک منبع غنی از پتاسیم موز را به غلات یا بلغور خود مثل جو دوسر اضافه کنید. افزون بر این می توانید برای یک صبحانه سریع یا میان وعده غذایی خود از آن استفاده کنید.

ماهی هایی با امگا3 بالا

ماهی منبع خوبی از پروتئین های  لاغری است. ماهی های چرب مثل ماهی خال دار و ماهی قزل آلا دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می توانند فشار خون، التهاب و تری گلیسیرید را کاهش دهند. علاوه بر این ماهی قزل آلا حاوی ویتامین D است. غذاها به ندرت حاوی ویتامین D هستند و این ویتامین دارای خواصی است که می تواند فشار خون را کاهش دهد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

موز از میوه‌های محبوب در سراسر جهان است که به کاهش وزن، رفع گرفتگی عضلات، کاهش فشار خون، درمان زخم معده و تضمین سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ قدمت موز که از میوه‌های بومی منطقه جنوب شرق آسیا و به ویژه کشور مالزی است، به ۴ هزار سال پیش برمی‌گردد. این میوه که طبع معتدل دارد یکی از پرمصرف‌ترین و ارزان‌ترین میوه‌های جهان است که خوردن آن می‌تواند به کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به سرطان و آسم کمک کند. اگرچه این میوه محبوب تقریباً در تمام مناطق گرمسیری و نیمه حاره‌ای رشد می‌کند، اما مهمترین تولیدکنندگان تجاری آن کشورهایی چون مکزیک، کاستاریکا، برزیل و اکوادور هستند.

در ادامه به ۱۰ خاصیت اثبات شده موز برای سلامتی می‌پردازیم:

کمک به کنترل و کاهش وزن

موز کالری نسبتا کم و فیبر غذایی بالایی دارد، هر موز به طور متوسط  تنها حاوی حدود ۱۰۰ کالری است. این میوه همچنین حاوی فیبر محلول پکتین است که به کنترل قند خون و کاهش اشتها بعد از غذا کمک می کند. پکتین باعث ایجاد حس سیری شده و به کُند شدن هضم کمک می‌کند. مصرف سبزیجات و میوه‌های سرشار از فیبر باعث کاهش وزن در افراد می‌شود.موز و داروی فشار خون

علاوه بر این، هرچه یک موز رسیده‌تر و زردتر باشد، قند آن بیشتر است. از طرف دیگر هر چه یک موز نارس‌تر باشد، میزان نشاسته مقاوم (به هضم) بیشتری دارد. این نوع از نشاسته غیرقابل هضم است و خواص فیبرمانند دارد. نشاسته مقاوم موجود در موزهای نارس می‌تواند با کمک به کنترل قند خون، ولع به خوردن را در بین وعده‌های غذایی اصلی مهار کند. نشاسته مقاوم همچنین می‌تواند به افزایش اثر ترمیکی مواد غذایی کمک کند، که به نوبه خود مصرف انرژی (سوزاندن کالری) را افزایش می‌دهد. مطالعاتی که بر روی حیوان انجام شده از ارتباط میان مصرف نشاسته مقاوم و کاهش چربی شکم حکایت دارد.

کمک به درمان اسهال

در یک مطالعه ۳ گروه از کودکان مبتلا به اسهال مورد آزمایش قرار گرفتند. به گروه اول موز، به گروه دوم پکتین و به گروه سوم برنج ساده داده شد.

۸۲ درصد از گروهی که رژیم غذایی حاوی موز داشتند، در مدت ۴ روز درمان شدند.

کاهش فشار خون

موز سرشار از مواد مغذی و به ویژه پتاسیم است. مطالعات فراوانی در تایید فایده مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم مانند موز در کاهش فشار خون انجام شده است. پتاسیم به تنظیم عملکرد قلب و تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند که عامل مهمی در تنظیم فشار خون در فرد است. هر موز به طور متوسط ۴۴۰ میلی‌گرم پتاسیم دارد.

رفع گرفتگی عضلات

پایین بودن سطح پتاسیم در بدن خطر گرفتگی عضلات را افزایش می‌دهد و موز منبع خوبی از پتاسیم است. نتایج یک مطالعه نشان داده است که مصرف موز یک ساعت قبل از ورزش سطح پتاسیم را پس از تمرین بالا نگه داشته و از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند.

تسکین علائم آسم در کودکان

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که مصرف موز به مقدار زیاد می‌تواند از بروز خس خس سینه در  کودکان مبتلا به آسم جلوگیری کند. البته لازم به ذکر است که حساسیت به موز می‌تواند علائم آسم را تشدید کند؛ هرچند چنین حساسیتی نسبتا نادر است.

درمان زخم معده

با توجه به وجود مقادیر بالای فیبر محلول پکتین در موز مصرف این میوه دستگاه گوارش را تسکین می‌دهد. پکتین موجود در موز به تنظیم عملکرد روده کمک می‌کند و می‌تواند درمانی برای زخم‌های گوارشی باشد. موز حاوی ترکیباتی به نام مهارکننده‌های پروتئاز است که به از بین بردن باکتری‌های مضر چون هلیکوباکتر پیلوری، که مسوول بروز اغلب زخم‌های معده است، کمک می‌کند.

تقویت بینایی

موز منبعی غنی از ویتامین A است که به ویژه در نور کم باعث تقویت بینایی می‌شود. نتایج تحقیقی که در دانشگاه کوئینزلند استرالیا انجام گرفت، نشان می‌دهد که موز یک منبع غذایی مناسب برای جبران کمبود ویتامین A است.

پیشگیری از سرطان کلیه

به گفته محققان خطر ابتلای زنانی که ۴ تا ۶ بار در هفته موز مصرف می‌کنند به سرطان کلیه نصف زنانی است که موز نمی‌خورند. با این حال افرادی که به سرطان کلیه مبتلا هستند باید از خوردن موزهای سرشار از پتاسیم خودداری کنند.

تضمین سلامت استخوان‌ها

کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین K موجود در موز همگی از مواد مغذی مهم و ضروری برای سلامت استخوان‌ها و محافظت از آن‌ها در برابر پوکی استخوان هستند. موزها حاوی فروکتوالیگوساکاریدها هستند که به بهبود و ارتقای جذب مواد معدنی مانند کلسیم کمک می‌کنند.

مقابله با افسردگی

موز سرشار از آمینواسید ضروری تریپتوفان است که ابتدا به ۵-HTP و متعاقبا به هورمون شادی و تثبیت خلق و خوی سروتونین تبدیل می‌شود و به این ترتیب از بروز افسردگی جلوگیری می‌کند.

علاوه بر خواص ذکر شده، موز همچنین منبعی از ویتامین B۶، فیبر، منیزیم، بیوتین، ریبوفلاوین، کربوهیدرات‌ها و ویتامین C نیز هست. با مصرف این میوه ضمن تامین مواد مغذی موردنیاز برای بدن می‌توان آن را در برابر بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات بیمه کرد.

88492747

88830950

info@bornanews.ir

تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

موز و داروی فشار خون

تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

مصرف همزمان برخی داروها و غذاها نه تنها تاثیرات مثبت آنها را از بین می برد بلکه می تواند عوارض جانبی خطرناکی را به همراه داشته باشد.

نبض ما-  به حال شده قرصی را همزمان با داروی دیگر یا خوراکی خاصی مصرف کنید و بعد دچار افت یا افزایش فشار خون، حالت تهوع، سردرد، معده درد و. . . شوید؟ یا اینکه پس از گذشت مدتی متوجه شوید دارویی که می‌خورید تاثیری که باید داشته باشد را ندارد یا برعکس، بیش از حد تاثیرگذار است؟ در ادامه به معرفی برخی از این تداخلات دارویی و غذایی می پردازیم

داروهای فشار خون و موز

این داروها ٬ مقدار پتاسیم خون را افزایش میدهند. پتاسیم در شرایط طبیعی برای ما مفید است اما اگر در مصرف آن زیاده روی شود٬ مشکلات قلبی مثل نامنظم بودن ضربان قلب و تپش قلب ایجاد میکند. موز نیز از منابع خوب پتاسیم است. پس اگر همزمان با داروهای فشار خون مصرف شود٬ پتاسیم بدن را به شکل غیرطبیعی افزایش میدهد. سایر منابع غذایی پتاسیم عبارتند از: سبزیجات برگدار٬ پرتقال و جایگزینهای نمک.

داروهای تنظیم کننده کلسترول و گریپ فروت

موز و داروی فشار خون

آب گریپ فروت٬ مقدار اثر این داروها را در خون افزایش میدهد و شایع ترین اثر جانبی آنها یعنی درد پا تشدید می شود. اگر هر داروی دیگری نیز مصرف می کنید٬ قبل از لذت بردن از گریپ فروت٬ با پزشک مشورت کنید.

داروهای قلب و شیرین بیان

شیرین بیان حاوی ترکیبی به نام glycyrrhizin است که در صورت مصرف همزمان با داروی digoxin باعث نامنظم شدن ضربان قلب و مشکلات وخیم تر دیگر می شود. این ماده غذایی همچنین اثر برخی از داروها مانند داروهای فشار خون، رقیق کننده های خون، مسکن ها و داروهای ضد بارداری را کاهش می دهد.

 

آب هویج و داروهای ضدآکنه

مصرف همزمان داروی ضدآکنه «ایزوترتینوئین» (آکوتان و دکوتان) با داروهای داکسی‌سیکلین، مینوسیکلین، تتراسیکلین، متوترکسات، مکمل‌های حاوی ویتامین A و هر نوع مکمل برای افزایش یا کاهش وزن و بدن‌سازی ممنوع است. توصیه می‌شود از مصرف الکل هم خودداری شود زیرا باعث عوارض کبدی خواهد شد. بهتر است در طول درمان این دارو از زیاده‌روی در مصرف آب هویج (بیش از دو لیوان در روز) خودداری کنید چراکه این دارو از مشتقات ویتامین A تولید شده است و زیاده‌روی در مصرف آب هویج همزمان با آن ممکن است باعث آسیب کبدی شود.

داروهای درد قفسه سینه و ترکیبات شیرین بیان

هیدرالازین، ماینوکسیدیل، ایزوسوربات دی نیترات. این دارو برای توقف درد قفسه سینه استفاده می شود که میتوان آنها را با معده پر یا خالی مصرف نمود. از مصرف همزمان الکل و ترکیبات دارای شیرین بیان با این دارو خودداری شود. میزان سدیم و کلسیم دریافتی نیز کاهش یابد به عبارتی مصرف نمک، لبنیات، کنسروها (رب گوجه فرنگی و…) محدود شود.

داروهای رقیق کننده خون و اسفناج

اسفناج و سایر سبزیجات برگدار٬ حاوی ویتامین کا هستند که با داروها ی رقیق کننده و ضد انعقاد٬ تداخل ایجاد میکند و اثر این داروها را کاهش میدهد. در نتیجه٬ خطر لخته شدن خون افزایش می یابد.

وافارین و سالاد

ویتامین K موجود در خوراکی‌هایی مثل کلم، کاهو، بروکلی، نخود، اسفناج، آووکادو و… می‌تواند برای کسانی که از داروهای رقیق‌کننده خون ازجمله وارفارین استفاده می‌کنند، خطرناک باشد. در واقع نوسانات این ویتامین در بدن می‌تواند وارفارین را بی‌اثر کند و آثار ضدانعقادی آن را کاهش دهد؛ در نتیجه احتمال شکل‌گیری لخته‌های خونی بالا می‌رود. پس سعی کنید هر هفته میزان مشخصی از این ویتامین را مصرف کنید. ویتامین K همچنین میزان تاثیر استامینوفن را پایین می‌آورد.

دیگوکسین و غذاهای فیبردار

این دارو برای درمان نارسایی قلب به کار می رود. این دارو باید با معده خالی و حتما هر روز در ساعت مشخصی مصرف شود. در خصوص مصرف فرآورده های گیاهی مانند( آلوئه ورا ،زالزالک ،جینسنگ و….) و مکمل های کلسیم، ویتامین D، احتیاط شود. فیبرهای غذایی نیز مانند (سبوس گندم) می تواند موجب کاهش دارو در بدن شود. این دارو سبب تخلیه پتاسیم می شود به ویژه اگر با فروزماید مصرف شود. به همین دلیل مصرف منابع غذایی حاوی پتاسیم چون (مرکبات، موز، طالبی، سیب زمینی، قارچ، بامیه، زرد آلو و انگور) توصیه می شود.

داروهای تیروئید و گردو

گردو و سایر مواد غذایی پرفیبر٬ مثل آرد لوبیای سویا٬ مانع از جذب صحیح این داروها میشوند. اکثر پزشکان توصیه میکنند که داروهای تیروئید رو قبل از خواب مصرف کنید تا بدن شما وقت کافی برای جذب آنها را داشته باشد.

تتراسایکلین و لبنیات

کلسیم موجود در لبنیات مانع جذب صحیح آنتی بیوتیک ها می شود. در واقع باید این داروها را یک تا دو ساعت قبل از صرف غذا مصرف کنید تا بدن زمان کافی برای جذب کل دارو را داشته باشد.

چی رو با چی نخوریم؟

–  مصرف همزمان استامینوفن با غذاهای غنی از کربوهیدرات مثل بیسکویت، خرما، مربا و… باعث کندی جذب دارو می‌شود.

– مصرف همزمان قرص‌های پوشش‌دار بیزاکودیل (نوعی ملین) همراه با شیر یا غذاهایی که خاصیت بازی دارند باعث از بین رفتن پوشش قرص در معده و کاهش اثرات درمانی دارو می‌شود.

– مصرف داروهای آهن‌دار مثل سولفات آهن (فروس‌سولفات) و خوراکی‌های حاوی آهن با چای باعث عدم جذب آهن می‌شود. پس افرادی که فقر آهن دارند نباید بلافاصله بعد از غذا، چای بنوشند. همچنین مصرف همزمان حبوبات، تخم‌مرغ و لبنیات با مکمل آهن (فروس‌سولفات) مانع جذب آن می‌شوند. در مقابل، مصرف قرص‌های آهن با آب مرکبات به دلیل وجود ویتامین C باعث جذب بهتر آهن می‌شود.

– مصرف همزمان دارو و مایعات داغ، باعث کاهش اثرات آنها می‌شود.

– مصرف همزمان الکل همراه بعضی داروها مثل مترونیدازول، سفالوسپورین و بعضی از داروهای پایین‌آورنده قند خون مثل گلی‌بن‌کلامید باعث کاهش اثر دارو و ایجاد عوارض ناخواسته دارویی از قبیل تهوع، استفراغ، کرامپ‌های شکمی و سردرد می‌شود. همچنین مصرف همزمان الکل همراه داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور باعث افزایش اثر تضعیف کننده سیستم اعصاب توسط این داروها می‌‌شود.

– مصرف فیبرهای غلات، سبوس، حبوبات، ریواس و اسفناج جذب قرص‌های کلسیم را کاهش می‌دهد.موز و داروی فشار خون

–  ترکیبات اسیدی موجود در آبمیوه‌ها می‌توانند اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها (مانند پنی‌سیلین) را کاهش دهند.

–  مصرف سه تا چهار فنجان چای یا قهوه در روز ممکن است اثر دگزامتازون را افزایش دهد.

 

آدرس : تهران، خیابان مطهری، بین میرزای شیرازی و سنایی، پلاک ۳۷۰


تلفن : ۰۲۱۸۷۷۶۲۵۶۹

عکس، ویدیو یا مطالب خود را برای ما به آدرس ایمیل

content@eghtesadnews.com

ارسال کنید یا از طریق شماره تلفن ۴۲۱۷۱۰۲۱۱ با ما در تماس باشید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به پایگاه خبری اقتصادنیوز می‌باشد. استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع بلامانع است

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

افرادی كه از فشار خون بالا رنج می برند باید از خوردن غذاهایی مانند: سوسیس، كالباس، كنسرو گوشت، ماهی دودی یا كنسرو شده، سس‌ها و كنسرو لوبیا كه سرشار از سدیم هستند، پرهیز كنند

فشار خون بالا سبب آسیب به كلیه (نارسایی كلیه)، چشم‌ (اختلال بینایی)، قلب (سكته قلبی) و مغز (سكته مغزی) می‌شود. بر همین اساس است كه فشار خون بالا بیماری خطرناكی به شمار می‌رود. لازم است بدانید كه فشار خون بالا بدون علامت است و شاید تا زمانی كه منجر به بروز عوارض نشود تشخیص داده نمی‌شود. برای پی بردن به فشار خون بالا باید به طور مرتب (هر سه سال یكبار) فشار خون را اندازه‌گیری كرد.به طور كلی دلایل اصلی بروز فشار خون ناشناخته است اما مهم‌ترین عوامل خطر شناسایی شده برای این بیماری سن بالا، چاقی، سابقه خانوادگی ابتلا به فشار خون بالا، كم تحركی، دیابت، مصرف زیاد نمك و الكل است. مواجهه با سرب موجود در هوای آلوده نیز می‌تواند موجب افزایش فشار خون شود. بهتر است بدانید با پیشگیری و كنترل این بیماری می‌توان از بروز عوارض و ناتوانی و مرگ و میر ناشی از آن به میزان قابل ملاحظه‌ای (44 درصد از سكته‌های قلبی و 25 درصد از بیماری عروق كرونر) كاست.

بیشتر بدانید : خطرات فشار خون پایین

بیشتر بدانید : 9 راه حل طبیعی برای کنترل فشار خونموز و داروی فشار خون

بیشتر بدانید : فشار خون بالا و فشار خون بدخیم را بشناسید

برای اینكه خون در شریان‌های اعضای بدن جاری شود و مواد غذایی را به اعضای مختلف بدن برساند نیاز به نیرویی دارد كه این نیرو فشار خون نام دارد و مولد آن قلب است. از آنجا كه پمپ كردن خون توسط قلب به داخل شریان‌ها نبض‌دار است، فشار خون شریانی بین دو سطح حداكثر و حداقل در نوسان است. (سطح حداكثر یا سطح سیستولی در زمان انقباض قلب و سطح حداقل یا دیاستولی در زمان استراحت قلب به وجود می‌آید).غالبا فشار خون را در شریان بازویی اندازه می‌گیرند. در هر فرد فشار خون را در دو سطح حداكثر و حداقل اندازه گیری می‌كنند. در زمانی كه قلب منقبض می‌شود، فشار به حداكثر مقدار خود می‌رسد، این سطح را فشار ماكزیمم یا سیستولی می‌نامند. سطح مینیمم یا دیاستولی در زمان استراحت قلب كه فشار خون به حداقل مقدار خود می‌رسد، به دست می‌آید. هر دو سطح فشار خون به صورت دو عدد كنار هم یا به صورت كسر بر حسب میلی متر جیوه نشان داده می‌شود.

– برای افرادی كه بیماری عروق كرونر قلب، دیابت و بیماری كلیوی دارند فشار ماكزیمم مساوی یا بیش از 130 و فشار می‌نیمم مساوی یا بیش از 85 به عنوان فشار خون بالا در نظر گرفته می‌شود.

در اغلب افرادی كه دچار افزایش وزن و چاقی هستند كاهش وزن سبب كاهش فشار خون می‌شود. ورزش و فعالیت بدنی نیز چون به كاهش وزن كمك می‌كند سبب پایین آوردن فشار خون می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد كه ورزش خود به تنهایی نیز سبب پایین آوردن فشار خون می‌شود.

در بسیاری از افراد مصرف نمك زمینه افزایش فشار خون را فراهم می‌كند. بنابراین آنان كه گرفتار افزایش فشار خون هستند نباید بیشتر از 5 تا 6 گرم نمك در روز مصرف كنند. این مقدار تقریبا برابر با یك قاشق چای خوری است. اما بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید حتی از این مقدار هم كمتر نمك مصرف كنند كه این مقدار را پزشك معالج برای این بیماران مشخص خواهد كرد.هرگز به غذای خود در سفره، نمك اضافه نكنید. هر نوشیدنی و یا غذای آماده‌ای كه از فروشگاه می‌خرید حتما به میزان نمك موجود در آن كه اكثرا به نام سدیم (Sodium) مشخص می‌شود، توجه كنید.

استرس هم ممكن است سبب افزایش فشار خون شود. به این ترتیب باید كوشش كنید كه آنچه را كه سبب استرس در شما می‌شود تا آنجا كه ممكن است برطرف كنید و اگر نتوانستید از پزشك خود كمك بگیرید. در این جا یادآوری می‌شود كه برطرف كردن استرس و داشتن آرامش خاطر نه تنها در درمان بیماری فشار خون بلكه در درمان هر بیماری دیگری موثر است.

كاهش وزن و حفظ وزن طبیعی از اركان اساسی هر برنامه طراحی شده جهت مقابله با فشار خون هستند. تحقیقات نشان داده است كه افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مصرف سدیم را كاهش دهند. پتاسیم و كلسیم می‌تواند به كاهش فشار خون كمك كند. موز، زردآلو، انجیر، گریپ فروت، هلو، انگور و آلو میوه‌هایی سرشار از پتاسیم هستند كه در كاهش فشار خون بالا موثرند. سیب زمینی، سیر، بروكلی، كدو سبز، قارچ و گوجه فرنگی و سبزی نیز سرشار از پتاسیم هستند. حبوبات نیز از این مواد غنی می‌باشند. مركبات، توت‌ها و سبزی‌های دارای برگ سبز، منابع خوب ویتامین ث هستند. دریافت كم این ویتامین با فشار خون بالا ارتباط دارد. خوردن گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی طبخ شده بدون نمك برای افراد دچار فشار خون بالا توصیه می‌شود. برای معطر كردن گوشت می‌توان از سبزی‌های معطر، ادویه‌ها و میوه‌ها استفاده كرد. ماهی را نیز می‌توان با شوید، فلفل قرمز یا سیاه، مركبات، سس‌های خانگی بدون نمك یا سایر سبزی‌ها معطر كرد. مصرف ماهی‌های با اسیدهای چرب مفید از قبیل حلوا، قزل آلا و قباد حداقل دوبار در هفته توصیه می‌شود.

افرادی كه از فشار خون بالا رنج می برند باید از خوردن غذاهایی مانند: سوسیس، كالباس، كنسرو گوشت، ماهی دودی یا كنسرو شده، سس‌ها و كنسرو لوبیا كه سرشار از سدیم هستند، پرهیز كنند. در طبخ به جای كره و روغن جامد نباتی بهتر است از روغن زیتون، سویا و كانولا استفاده كرد. مواد حاوی كافئین از قبیل قهوه، نوشابه‌های كولا و شكلات سبب افزایش فشار خون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

بیشتر بدانید : فشار خون بالا و بایدها و نبایدهای مربوط به آن

بیشتر بدانید : نقاطی از بدن که ماساژ دادنشان باعث پایین آوردن فوری فشارخون می شود

بیشتر بدانید : فشار خون در هر سنی چند است و برای درمان فشار خون چه کنیم؟

بیشتر بدانید : نشانه فشار خون بالا چیست؟ + بهترین دستگاه برای تست فشار خون

گردآوری : گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع : isna.ir

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

موز و داروی فشار خون
موز و داروی فشار خون
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *