مواد لازم خورش قیمه نثار

دوره مقدماتی php
مواد لازم خورش قیمه نثار
مواد لازم خورش قیمه نثار

امتیاز دهید


3.3
از

557


870
کالری


31 گرم
چربی


107 گرم
کربوهیدرات

مواد لازم خورش قیمه نثار

دوره مقدماتی php


42 گرم
پروتئین

قیمه نثار یک غذای مجلسی قزوینی است که مخصوصاً برای مهمانی های رسمی فوق العاده است. برخلاف خود قیمه، قیمه نثار یک غذای پلویی است. این پلو بسیار خوشمزه با موادی عالی از جمله خلال پسته و بادام و زرشک فراوان تهیه میشود. استفاده از خلال پرتقال هم میتواند به قیمه نثار طعمی عالی بدهد. علاوه بر این قیمه نثار سرشار از عطر ادویه های بی نظیری مثل زعفران و دارچین و گاهی حتی گلاب است. قیمه نثار را میتوان به شکل های مختلفی تزیین کرد و برای همین هم غذایی مجلسی حساب میشود.

برنج را از نیم ساعت قبل خیس دهید. سپس برنج را با مقداری آب و نمک بجوشانید و بعد از اینکه نرم شد آبکشی کنید. داخل قابلمه روغن بریزید و ته دیگ دلخواه تان را قرار دهید سپس برنج را اضافه کنید. چند قاشق آب و روغن روی برنج بریزید و بگذارید با حرارت ملایم برنج دم بکشد.

 

 

پیازها را خرد کنید و با مقداری روغن تفت بدهید تا نرم شوند.وقتی پیاز نرم شد و شروع به طلایی شدن کرد مقداری زرچوبه به آن اضافه کنید و هم بزنید.

 

 

 

سپس گوشت را اضافه کنید. پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید ، کمی تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود.

 

 

 

پس از اضافه کردن رب، چوب های دارچین را داخل قابلمه بیاندازید و زعفران دم کرده را همراه با 2 لیوان آب به گوشت اضافه کنید و با حرارت ملایم بگذارید گوشت بپزد و نرم شود. وقتی گوشت پخته و سس جذب گوشت شد نمک را اضافه کنید.

 

 

در یک ماهیتابه زرشک و خلال پسته و خلال بادام را بریزید. پودر قند را به آنها اضافه و مواد را زیر و رو کنید. مخلوط را با اندکی روغن روی شعله خیلی کم تفت بدهید. تا برای تزیین روی پلو آماده شود.

 

 

گوشت را پس از پخت کاملاً ریش ریش کنید. پس از اینکه برنج دم کشید مقداری از برنج را با کمی کره ذوب شده و زعفران دم کرده مخلوط کنید. برنج سفید را در دیس بریزید و روی آن را با برنج زعفرانی، گوشت و مخلوط زرشک تزیین و سرو کنید ( میتوانید نصف این مواد را لابلای برنج بریزید).

 

 

1- دلیل اضافه کردن نمک بعد از پخت گوشت این است که نمک باعث میشود گوشت دیرتر بپزد.

2- علاوه بر خلال بادام و پسته و زرشک میتوانید از خلال پوست پرتقالی که تلخی اش گرفته شده باشد هم در قیمه نثار استفاده کنید که باعث میشود غذای شما فوق العاده خوشمزه شود.

3- برای خوش عطر شدن بیشتر قیمه نثار میتوانید به مخلوط خلال و زرشک کمی گلاب هم اضافه کنید.

5- اگر تکه های گوشت شما کوچک هستند میتوانید از ریش ریش کردن آن بعد از پخت، صرف نظر کنید. البته این بستگی به سلیقه شما دارد.

 

مواد لازم خورش قیمه نثار

سلام ۔من تا حالا درست نکردم لکن تصمیم

گرفتم واسہ شام امشب درست کنم خدا کنہ ھمسرم وپسرھام خوششون بیاد۔۔۔مرسی از راھنمائی ھاتون۔۔۔

امیدوارم غذاتون خوب بشه و همه بپسندن. من خودم عاشقشم

این غذای شهر پدر مرحومم هست یعنی قزوین ، خدابیامرز بابام خیلی دوست داشت اما نمیدونم چرا تا حالا نپخته بودم ، اما پختم فوق العاده خوشمزه شد .

. فقد یه نکته : خلال پسته و بادون و تو گلاب یکم بزارید بمونه تا خیس بخوره خیلی خوب میشه ?
دستت درد نکنه سرآشپز عزیز ??

رفت تو لیست غذاهای محبوبم ?

میشه از گوشت گوساله هم استفاده کرد؟

بله میشه…ولی گوسفند مناسب تره

آره میشه یعنی منم خب نمیدونم خخخخ ولی من استفاده کردم

سپاس????

از اینکه کامل توضیح میدهید. متشکرم

من مسافرت بودم که در جاده قزوین در یکی از رستورانها خوردم از آن پس دستور پختشو از اینجا گرفتم و جای شما خالی عالی بود حرف نداره جزو بهترین غذاهای ایرانی بود

خیلی خوش مزش

دو روز قزوین بودم پی کخ خوشمزه بود هردو روز قیمه نثار خوردیم
بچه ها حاضر نبودند غذای دیگری روآزمایش کنند

خیلی ،خوشمزس ،من امسال بخاطرش رفتم قزوین که این غذا رو بخورم @@@@@@@

حرف ندارن

سلام منم این ماه درست میکنم

عالی وخیلی خوشمزه بود

حتما درست میکنم

دستورات اشپزی عالی هستند

hatma doros mikonm merc

این غذا حرف نداره، مطمئنا از طرفداراش میشی.

من قروینی هستم ولی ما گوشت رو ریش ریش نمیکنیم

دیدگاه

نام (ضروری)

ایمیل (منتشر نخواهد شد) (ضروری)

وب سایت

برای دریافت جدیدترین دستور های آموزش آشپزی ثبت نام کنید

آموزش آشپزی | کیک و شیرینی و دسر | تزیین غذا | رژیم چاقی و لاغری

| ترجمه تخصصی | ترجمه مقاله

غذای اصلی | کیک و شیرینی | تغذیه و سلامتی | Feed

© 2016 ایران کوک: هر گونه کپی برداری از مطالب سایت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد لازم به ذکر است که مسئولیت عواقب پزشکی در خصوص بخش رژیم های غذایی بر عهده خوانندگان محترم می باشد.

قیمه نثار یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی شهر قزوین است که به دلیل طعم خوبش در سراسر کشورمان فراگیر شده است. این غذا با مخلفات زیادی از جمله خلال پسته و خلال بادام طبخ می شود و یک غذای گران قیمت محسوب می شود. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر قیمه نثار تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه قیمه نثار در ادامه با همدوره همراه باشید.

ابتدا برنج را نسبت به نوع آن در مقداری آب می خیسانیم تا نرم شود ، سپس آنرا با مقداری آب و نمک در یک قابلمه می ریزیم و می جوشانیم. زمانی که دانه های برنج نرم شدند و مغزشان سفت بود برنج را آبکشی می کنیم. در ادامه داخل یک قابلمه مناسب مقداری روغن می ریزیم.

و ته دیگ را به دلخواه نان یا سیب زمینی قرار می دهیم سپس برنج را اضافه می کنیم. چند قاشق آب و روغن روی برنج می ریزیم و اجازه می دهیم با حرارت ملایم برنج دم بکشد. در مرحله بعدی پیازها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

و با مقداری روغن تفت می دهیم تا کمی سبک شوند. وقتی پیاز طلایی شد مقداری زرچوبه به آن اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم. در مرحله بعد گوشت را خرد می کنیم و به پیاز سرخ شده اضافه می کنیم.مواد لازم خورش قیمه نثار

پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد ، رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم ، کمی مواد را تفت می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود. پس از سرخ شدن رب گوجه فرنگی ، چوب های دارچین را داخل قابلمه می اندازیم.

زعفران دم کرده را همراه با ۲ لیوان آب به گوشت اضافه می کنیم و با حرارت ملایم اجازه می دهیم گوشت بپزد و نرم شود. وقتی گوشت به طور کامل پخت ، نمک را اضافه می کنیم. اگر نمک را زود اضافه کنیم باعث دیر پز شدن گوشت می شود.

در یک تابه مناسب زرشک ، خلال پسته و خلال بادام را با کمی روغن تفت می دهیم سپس پودر قند را به آنها اضافه و مواد را زیر و رو می کنیم تا یکدست شوند. سپس مخلوط خلال پسته و بادام را کنار می گذاریم تا برای تزیین قیمه نثار از آن استفاده کنیم.

پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت آنرا به صورت ریش ریش خرد می کنیم و کنار می گذاریم. پس از اینکه برنج دم کشید مقداری از برنج را با زعفران دم کرده مخلوط می کنیم. برنج سفید را در دیس می ریزیم و روی برنج را با برنج زعفرانی ، گوشت و مخلوط خلال پسته و بادام تزیین می کنیم.

قیمه نثار

قیمه نثار یکی از غذاهای مجلسی و بسیار خوشمزه ایرانی است که در دسته بندی غذاهای پلویی قرار می گیرد. اصالت این غذای خوشمزه و لذیذ مانند غذاهایی مثل شیرین پلو قزوینی و انار پلو قزوینی متعلق به شهر قزوین می باشد.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر قیمه نثار تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری قیمه نثار تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی و طرز تهیه قیمه نثار با پورتال پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

مواد لازم خورش قیمه نثار

دستور پخت

برای تهیه قیمه نثار مجلسی ابتدا گوشت را روی تخته خرد می کنیم و پیاز را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و قابلمه ای را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و کمی که داغ شد پیازها را در روغن می ریزیم

و تفت می دهیم تا نرم شوند و صبر می کنیم تا طلایی شوند. پس از طلایی شدن پیازها گوشت های خرد شده را اضافه می کنیم و کمی زردچوبه روی آن ها می پاشیم و صبر می کنیم تا رنگ گوشت کاملا تغییر کند.

در شیر داغ کن کمی روغن مایع می ریزیم و روی حرارت می گذاریم و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا رنگ روغن قرمز شود و رب گوجه فرنگی تغییر رنگ دهد و بوی خامی اش گرفته شود

و بعد رب گوجه فرنگی را به گوشت تفت داده شده اضافه می کنیم و چوب های دارجین و زعفران دم کرده را به آن اضافه می کنیم و ۲ لیوان آب روی مواد می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را ملایم می کنیم تا گوشت ها خوب مغز پخت و طعم دار شوند.

ابتدا در قابلمه ای آب می ریزیم و کمی نمک به آن اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم و درب قابلمه را می گذاریم تا زودتر آب به جوش بیاید.برنج را می شوییم و آب اضافه آن را بیرون می ریزیم و آب که در حال جوش زدن بود

برنج را داخل آب می ریزیم و یک هم می زنیم و دیگر به برنج دست نمی زنیم و اجازه می دهیم تا ۵ دقیقه بپزد.سپس کمی از برنج را بیرون می آوریم و زیر دندان تست می کنیم اگر اطرافش کاملا پخته بود و مغز آن کمی سفت بود برنج را باید آبکش کنیم.

برنج را در آبکش می ریزیم و آبکش را ۱ الی ۲ بار تکان می دهیم  تا برنج های داخل آن جابجا شوند و آب اضافه آن ها خارج شود سپس قابلمه را روی حرارت می گذاریم تا داخل آن خشک شود و روغن کف قابلمه می ریزیم

و اگر تمایل داشتید ته دیگ نان یا سیب زمینی روی روغن می چینیم و برنج را با کفتگیر کم کم داخل قابلمه می ریزیم و اگر خواستید چند قاشق آب و روغن روی برنج می ریزید (می توانید این کار را انجام ندهید و در مرحله آخر پخت زمانی که تست کردید

دیدید نپخته برنج می توانید این کار را انجام دهید)درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم و قابلمه را روی حرارت می گذاریم تا بخار داخل قابلمه بپیچد و بعد حرارت را کم می کنیم و یا یک شعله پخش کن زیر قابلمه می گذاریم

و می گذاریم تا برنج پخته شود. در تابه ای کمی روغن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم و خلال بادام ،خلال پسته و زرشک را داخل روغن تفت می دهیم و کمی پودر قند به آن اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم.

دقت کنید همین که کمی زرشک نرم شود کافی است از روی شعله تابه را بر می داریم چون ممکن است زرشک ها بسوزند. گوشت ها را جدا می کنیم و ریش ریش می کنیم و برنج که آماده شد کمی از آن را با زعفران دم کرده مخلوط می کنیم

و برنج سفید را در دیس می کشیم و روی آن را با برنج زعفرانی تزئین می کنیم و روی برنج زعفرانی را با گوشت های ریش شده و مخلوط زرشک ، بادام و پسته تزئین می کنیم و قیمه نثار را به همراه سالاد شیرازی سرو می کنیم.نوش جان

همچنین ببینید

مواد لازم خورش قیمه نثار
مواد لازم خورش قیمه نثار
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *