مقدار مصرف شربت کوتریموکسازول

دوره مقدماتی php
مقدار مصرف شربت کوتریموکسازول
مقدار مصرف شربت کوتریموکسازول

برای مقابله با عفونت، آنتی بیوتیک های زیادی تجویز می شود. کوتریموکسازول یکی از آنتی بیوتیک های تجویز شده در درمان عفونت و میکروب است. لطفاً با اطلاعات دارویی شربت کوتریموکسازول همراه ما باشید.

شربت کوتریموکسازول از دو داروی ضد میکروب به نام سولفامتوکسازول و تری متوپریم تشکیل شده است. این دارو در گذشته در موارد بسیاری از عفونت ها استفاده می شده است. با گذشت زمان متوجه عوارض های زیادی از این دارو شدند. به همین خاطر از تجویز این دارو برای درمان عفونت های ساده از اجتناب و از آنتی بیوتیک های دیگری استفاده شد.

شربت کوتریموکسازول(Co-trimoxazole) برای درمان عفونت هایی که از ضعف سیستم ایمنی بدن ناشی می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. این شربت با از بین بردن باکتری ها، از گسترش عفونت جلوگیری می کند. در نتیجه کم کم علائم عفونت از بین می رود.

برای جواب گرفتن از مصرف آنتی بیوتیک، باید آن را مطابق با دستور پزشک مصرف کنید. دوره درمان را با دیدن نشانه های بهبودی، همچنان ادامه دهید و کامل کنید. چون ممکن است هنوز باکتری ها ریشه کن نشده باشند و این امر بروز مقاومت میکروبی را افزایش می دهد.

مقدار مصرف شربت کوتریموکسازول

دوره مقدماتی php

توجه داشته باشید مقاومت میکروبی مسئله جهانی که ممکن است در دراز مدت به یک بیماری نیز تبدیل شود. افرادی که بدون دستور پزشک با طول دوره نامعلوم، شروع به خوردن آنتی بیوتیک می کنند، افرادی هستند که این بیماری را گسترش می دهند. این افراد میکروب هایی را در بدن خود پرورش داده اند که به آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند. ممکن است با شیوع این میکروب ها، بشر به امراض جدیدی مبتلا شود. از آن جا که عفونت ها مسری هستند، مصرف بی رویه آنتی بیوتیک نه تنها برای خود فرد، بلکه برای کل جامعه مشکل آفرین می باشد.

مقدار  شربت و قرص کوتریموکسازول با توجه به میزان عفونت یا پیشگیری از آن متفاوت است. به طور معمول این دارو به صورت 2 بار در روز (هر 12 ساعت یک عدد قرص) تجویز می شود. در صورتی که برای کودک شما شربت کوتریموکسازول تجویز شده است، مقدار مصرف آن با توجه به سن و وزن کودک توسط پزشک تعیین می گردد.

بهتر است شربت کوتریموکسازول با آب و غذا مصرف شود. دوره درمانی این دارو را تا پایان کامل کنید. معمولاً طول دوره درمانی 5 تا 7 روز است. برای اینکه سطح پایداری از دارو در بدن برقرار شود، باید دارو را در ساعت های مشخص و به طور منظم مصرف کنید.

در صورت فراموش کردن یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف کنید اما از دو برابر کردن مقدار دارو در یک نوبت اجتناب کنید. در حین مصرف و در طی دوره، آب کافی همراه قرص کوتریموکسازول  استفاده شود.

در صورت اینکه پس از چند روز علائم بهبودی پیدا نشد، به پزشک مراجعه کنید. چون گاهی باکتری ها نسبت به دارو مقاوم می باشند.

در بعضی افراد با مصرف این دارو، ضایعات قرمزی به همراه خارش داخل واژن یا دهان ایجاد می شود. در صورت بروز این علائم به پزشک مراجعه کنید.

تداخل این دارو با داروهای کاهنده قند خون ممکن است منجر به افت شدید قند خون شود. لذا فرد دیابتی باید بیشتر به این علائم آگاه باشد.

اگر قصد جراحی یا درمان دندانپزشکی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا مصرف این دارو، اثر داروهای ضد انعقاد خوراکی و عوارض متوتروکسات را تشدید می کند.

قبل از مصرف این دارو، لیستی کامل از داروهایی که مصرف می کنید، در اختیار پزشک قرار دهید.

امیدواریم اطلاعات دارویی ذکر شده در زمینه شربت کوتریموکسازول مورد توجه شما بزرگوران قرار گرفته باشد و بتوانید از این اطلاعات نهایت استفاده را ببرید.

منبع : آرگا



تفریحات آبی و جشنواره‌های خرید با تور دبی


آشنایی با چایامانگالارام مجسمه بودایی غول پیکر به خواب فرو رفته!



چطور جراحی زیبایی موفقی داشته باشیم؟



با انواع مدل مبلمان 2019 آشنا شوید


چگونه سفری ارزان به استانبول ترکیه داشته باشیم؟



در سال 2019 چه رنگی مد می شود؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وبسایت



دکتر عطا حیدری فوق تخصص جراحی پلاستیک

مقدار مصرف شربت کوتریموکسازول



خاصیت، بررسی رایگان خواص و مضرات مواد غذایی!

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.با دروانا همراه شوید.

کوتریموکسازول چیست؟
کوتریموکسازول در واقع ترکیبی از دو داروی ضد میکروب از دسته ی سولفونامید ها، به نام سولفامتوکسازول و تری متوپریم می باشد.
با وجود اینکه در گذشته در موارد بسیار متنوعی از عفونت ها تجویز می شد، اما عوارض مختلف بسیاری در اثر مصرف این دارو مشاهده شده به همین دلیل آنتی بیوتیک های دیگر به مرور زمان جایگزین کوتریموکسازول در درمان عفونت های ساده تر شدند و کوتریموکسازول به عنوان انتخابی برای عفونت های جدی و در صورت لزوم،شناخته شد.
این دارو خصوصاً برای عفونت های ناشی از ضعف سیستم ایمنی در افراد، مورد استفاده قرار می گیرد و با از بین بردن باکتری ها مانع از گسترش عفونت می شود و علائم ناشی از عفونت رفته رفته بهبود می یابد.
منع مصرف کوتریموکسازل در فاوویسم 
پیش از مصرف کوتریموکسازول
_در صورت بارداری،اقدام به بارداری و یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.
_در صورت سابقه ی مشکلات کبدی یا کلیوی، آسم، مشکلات خونی و حساسیت دارویی(خصوصاً به آنتی بیوتیک ها، داروهای ادرار آور، برخی داروهای ضد دیابت مانند گلی بنگلامید) پزشک خود را مطلع نمایید.
_در صورتی که مبتلا به بیماری فاویسم هستید، مصرف این دارو برای شما مناسب نمی باشد.
_در صورت کمبود میزان اسیدفولیک خون، پزشک خود را در جریان بگذارید.
_از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.
نحوه ی مصرف کوتریموکسازول
-آنتی بیوتیک ها را دقیقاً مطابق دستور پزشک مصرف کنید و دوره ی درمان را حتی اگر احساس بهبودی می کنید و علائمتان برطرف شده است کامل کنید زیرا در این زمان ممکن است هنوز باکتری بصورت کامل ریشه کن نشده باشد و این کار احتمال بروز مقاومت ميكروبی را افزایش می دهد.
مقاومت میکروبی یکی از مشکلات جهانی می باشد که با سرعت زیادی رو به افزایش است ودر صورتی که مصرف بی رویه و نامناسب آنتی بیوتیک ها در دنیا ادامه یابد با مشکلات تهدید کننده ی حیات مواجه خواهیم شد.زماني كه اين داروها بدون تجويزپزشك ،با مقدار نامناسب يا طول درمان نامناسب مصرف شوند،نه تنها اثرات مطلوب براي خود فرد ندارند بلكه منجر به عدم ريشه كن شدن باكتري هاي موجود در بدن آن فرد مي شوند و علاوه بر اين،باكتري هايي كه در معرض دارو قرار گرفته اند اما از بين نرفته اند، نسبت به اين دارو مقاومت پيدا مي كنند.اين مسأله منجر به ايجاد نسل جديد و مقاومي از ميكروب ها مي شود كه ديگر به سادگي به داروهاي آنتي بيوتيكي موجود ،پاسخ نمي دهند.
از آنجا كه عموماً عفونت ها مسری می باشند مصرف بي رويه ی آنتی بیوتیک ها نه تنها براي خود فرد بيمار بلكه براي ساير افراد جامعه نیز مشکل آفرین می باشد.
_مقدار مصرف این دارو با توجه به اینکه برای درمان عفونت تجویز شده است یا پیشگیری از عفونت ،متفاوت است و توسط پزشک با در نظر گرفتن کلیه ی شرایط محاسبه می شود.
اما به طور معمول این دارو بصورت ۲ قرص در روز (هر ۱۲ ساعت ۱ عدد) جهت درمان عفونت ها تجویز می گردد.
_در صورتی که دارو برای کودک شما تجویز گردیده است، فرم مایع خوراکی ارجح می باشد که مقدار مصرف آن در هر نوبت با توجه به سن و وزن کودک توسط پزشک تعیین می گردد لذا در اندازه گیری صحیح داروی مصرفی در هر نوبت توجه بسیار نمایید.
-جهت ایجاد یک سطح پایدار از دارو در بدن خود، باید دارو را به صورت منظم و در ساعتی مشخص مصرف نمایید.
_در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جدا خودداری نمایید.
_بهتر است کوتریموکسازول را همراه غذا و آب مصرف نمایید.
_لازم است در مدت درمان با این دارو، آب به مقدار کافی مصرف نمایید.
_در صورتی که چند روز پس از شروع درمان با کوتریموکسازول علائم شما کمی بهتر نشد، ضمن ادامه ی مصرف دارو به پزشک خود مراجعه نمایید زیرا در بعضی موارد باکتری عامل عفونت به دارویی که مصرف می کنید مقاوم می باشد.
_دوره ی درمانی را حتی با احساس بهبودی، کامل نمایید تا از عود مجدد عفونت جلوگیری شود و بیماری ریشه کن شود. طول دوره ی درمان توسط پزشک شما تعیین می شود با این حال عموما درمان با این دارو ۵ تا ۷ روز طول می کشد و برای عفونت های جدی تر ممکن است این مدت طولانی تر گردد.
-در برخی افراد با مصرف آنتی بیوتیک ها ضایعات قرمز همراه با خارش در دهان یا واژن ایجاد می شود در صورت بروز این علائم به پزشک خود مراجعه نمایید.
_در صورتی که قصدجراحی یا درمان دندانپزشکی دارید، درمان گر خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید، چون این دارو اثر داروهای ضد انعقاد خوراکی و عوارض متوتروکسات را تشدید می کند، درمانگر خودرا از مصرف کوتریموکسازول آگاه نمایید.
_تداخل این دارو با داروهای کاهنده ی قند خون ممکن است منجر به بروز علائم افت قند خون شود لذا فرد دیابتی باید بیشتر نسبت به علائم آگاه باشد.
عوارض شایع کوتریموکسازول
_احساس تهوع ناشی از مصرف این دارو با مصرف وعده های غذایی سبک و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر ادویه کمتر می شود.
_اسهال خفیف در ابتدای درمان از عوارض شایع کوتریموکسازول می باشد که خود به خود برطرف می شود .در صورت وقوع آن مایعات به مقدار کافی مصرف نمایید اما در صورت ادامه دار شدن اسهال بیشتر از ۲۴ ساعت و شدید تر شدن یا حاوی خون بودن آن به پزشک خود مراجعه کنید.
_سردرد عارضه ایست که ممکن است در اثر مصرف این دارو رخ دهد، در این موقعیت آب به مقدار کافی در روز مصرف نمایید و از داروساز خود جهت انتخاب ضد درد مناسب مشاوره بگیرید.با این حال در صورتی که سردرد شدید و طولانی شد به پزشک مراجعه نمایید .
_در صورت بروز لکه های قرمز روی پوستی در مدت درمان با این دارو فورا به پزشک مراجعه نمایید.
عوارض خاص اما مهم:
_در صورتی که علائم حساسیت دارویی از جمله ضایعات قرمز و خارش دار پوستی ،تنگی نفس،ورم صورت یا لبها مصرف دارو را قطع نموده و به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کنید.
-این دارو می تواند عوارض نادر اما مهمی داشته باشد که علی رغم اینکه احتمال وقوع آنها کم می باشد اما پیگیری و توجه به آنها بسیار مهم می باشد.لذا در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد، خشکی و التهاب چشم و بروز لکه های قرمز پوستی فوراًبه پزشک خود یا مرکز درمانی مراجعه کنید.
_در صورتی که ۲ تا۳ هفته پس از مصرف این دارو دچار اسهال آبکی ادامه دار شدید به پزشک خود مراجعه نمایید.
_در صورت رنگ پریدگی، تب، علائم شبیه آنفولانزا، درد یا مشکل هنگام دفع ادرار، هرگونه خونریزی غیر عادی یا کبودی روی پوست پیش از مصرف دوز بعدی دارو فورا به پزشک خود مراجعه کنید.

۱-حجم تقريبی شيشه های دارو وقاشق ها

شيشه کوچک:۶۰ميلی ليتر مثل شربت استامينوفن

شيشه متوسط:۱۲۰-۱۰۰ميلی ليتر مثل اکثر آنتی بيوتيکها

شيشه بزرگ:۲۴۰ميلی ليترمثل شربت آنتی اسید

قاشق چايخوری:۵/۲-۲ميلی ليتر

مقدار مصرف شربت کوتریموکسازول

قاشق مرباخوری:۴-۳ميلی ليتر

قاشق غذاخوری:۹-۷ميلی ليتر

قاشق سوپ خوری۱۲-۱۰ميلی ليتر

نکته:۱ميلی ليتر=۱سی سی=۱سانتی متر  مکعب

۲-طرز مصرف داروهای رايج درکودکان

نام دارو

اشكال دارويي

مقدار مصرف

ملاحظات

Acetaminophen

 

استامينوفن

قرص80,325,500ميلي گرم

شياف325و125ميلي گرم

شربت120ميليگرمدر5ميلي ليتر

قطره 100 ميليگرم در1ميلي  ليتر

15-10ميليگرم به ازاي هركيلوگرم وزن بدن هر6-4ساعت

————-

  0.5 ml/kg/per dose   ازشربت

————-

2-3Drop/kg/per dose  از قطره

يك ميلي ليتر =  20قطره

 

  تمامي داروهاي زير(همگي به شكل شربت) به مقدار:

 يك ميلي ليتربه ازاي هر كيلوگرم وزن بدن در24  ساعت         

 

 تجويز می شوند. (البته با تجويز پزشك) مثلا در كودك با وزن 15 كيلوگرم 15 ميلي ليتر آموكسي سيلين 250  در روز تجويز خواهد شد( يعني با توجه به اينكه  آموكسي سيلين 8 ساعتي تجويز مي شود5 ميلي ليترهر 8ساعت دارو را مي دهيم)

مثال ديگر: در كودك با وزن10كيلوگرم مي خواهيم كوتريموكسازول بدهيم  10 ميلي ليتردر24 ساعت(هر 12 ساعت5 ميلي ليتر)مي دهيم.

مقدار مصرف شربت کوتریموکسازول

 

1- آموكسي سيلين 250 ميليگرم در5ميلي ليتر(هر 8 ساعت)

2- آمپي سيلين 250 ميليگرم در5ميلي ليتر(هر6 ساعت)

3- سفا لكسين 250 ميليگرم در5ميلي ليتر (هر6 ساعت)

4- اريترومايسين 200 ميليگرم در5ميلي ليتر(هر6 ساعت)

5- كوتريموكسازول(هر12 ساعت )

6- پني سيلين وي 250 ميليگرم در5ميلي ليتر(هر 8-6 ساعت)

7- سرماخوردگي كودك (هر 8-6 ساعت)

8- سالبوتامول (هر 8 ساعت)

9- تئوفيلين جي (هر 8-6 ساعت )

10- دي سيكلومين(هر 8-6 ساعت)

12- هيدروكسي زين(هر24-6 ساعت)

13-  پسودوافدرين(هر6 ساعت)

14- ايبوپروفن(هر 8-6 ساعت)

15- ناليد يكسيك اسيد(هر6 ساعت)

16- نيتروفورانتوئين(هر6 ساعت)

17- بروموهگزين(هر12-6 ساعت)

 

 

تمامي داروهاي زير(همگي به شكل شربت) به مقدار:

دو ميلي ليتربه ازاي هر كيلوگرم وزن بدن در24  ساعت تجويز مي شوند.

 

1- آموكسي سيلين 125 ميليگرم در5ميلي ليتر(هر 8 ساعت)

2- آمپي سيلين 125 ميليگرم در5ميلي ليتر(هر6 ساعت)

3- سفا لكسين 125 ميليگرم در5ميلي ليتر (هر6 ساعت)

4- پني سيلين وي 251 ميليگرم در5ميلي ليتر(هر 8-6 ساعت)

5- استامينوفن(هر6 ساعت )

6- ديفن هيدرامين (هر6 ساعت)

7- ديفن هيدرامين كومپاند (هر6 ساعت)

8- تئوفيلين جي در سن بيشتراز9 ماه (هر 8-6 ساعت )

9- فورازوليدون(هر6 ساعت)

 

 

تمامي داروهاي زير(همگي به شكل شربت) به مقدار:

سه ميلي ليتربه ازاي هر كيلوگرم وزن بدن در24  ساعت تجويز مي شوند.

 

1-     استامينوفن(هر4 ساعت )

2-      AlMgSآ نتي اسيد(هر8 ساعت)

3-     كلسيم براي درمان هيپوكلسمي‌(هر 8-6 ساعت )

 

ميزان مصرف شربتهاي رايج ديگر:

1-    كوآموكسي كلا و312 :*kg/24h /0.8ml(هر 8 ساعت)

2-   كوآموكسي كلا و156  kg/24h: /1.6ml (هر 8 ساعت)

3-     

خيلی خوب

سلام امروز صبح تهوع بسر کوچولوی من قطع نمیشد. دکتر مقدار مصرف دارو رو اشتباه نوشته بود. نوشته های شما کمکم کرد. ممنونم. می خواستم بدونم مدرک شما چیه؟

بسيار بدرد بخور بود
مرسي

واقعا ممنونم

سلام مطالبتون خیلی واسم جالب بود فقط میشه لف کنید رفرنس رو هم بدونم؟
متشکرم

عالی بود

سلام. ممنون از مطلب خوبتون. مطلبتون را با فتوشاپ بر روی برگه A3 تایپ کردم و در مطب زیر میز کلرم گذاشتم. اگه خواستین اونو برای دانلود بگذارید. با تشکر
لینک:
http://www.uploadbaz.com/uymg3zq3rx8v

سلام. ممنون از مطلب خوبتون. مطلبتون را با فتوشاپ بر روی برگه A3 تایپ کردم و در مطب زیر میز کارم گذاشتم. اگه خواستین اونو برای دانلود بگذارید. با تشکر
لینک:
http://www.uploadbaz.com/uymg3zq3rx8v

کوتریموکسازول اسهال,کوتریموکسازول ۴۰۰/۸۰,کوتریموکسازول عفونت ادراری,شربت کوتریموکسازول برای اسهال کودکان,سوسپانسیون کوتریموکسازول,کوتریموکسازول کودکان,سوسپانسیون کوتریموکسازول,شربت کوتریموکسازول برای درمان اسهال,کوتریموکسازول واژینال,شربت کوتریموکسازول برای درمان اسهال,کوتریموکسازول در بارداری

نام علمی دارو (ژنریک): Co-trimoxazole گروه دارویی:Antibacterials داروهای ضد باکتری

شرکت های تامین کننده این دارو در کشور GSK داروسازی تهران دارو،داروسازی روز دارو،داروسازی کاسپین تامین داروسازی البرز دارو،داروسازی رها،داروسازی سبحان دارو،داروسازی کیمیدارو داروسازی پاک دارو

موارد مصرف این دارو به عنوان داروی انتخابی در درمان یا پیشگیری از پنومونی ناشی از پنوموسیس تیس کارنی و نیز توکسوپلاسموز، نوکاردیاز، عفونت های مجاری ادرار و تشدید حاد برونشیت مزمن مصرف می شود . همچنین، کوتریموکسازول فقط در درما عفونت گوش میانی ناشی از میکرو ارگانیسم های حساس در کودکان مصرف می شود.

مکانیسم اثر سولونامیدها به طور رقابتی یک آنزیم باکتریایی را که مسئول داخل کردن اسید پارامینوبنزوئیک در ساختمان اسید دی هیدروفولیک است، مهار می کنند . تری متوپریم با اتصال با آنزیم دی هیدرفولات ردوکتاز باکتری، آن را به طور قابل برگشت مهار می نماید .

مقدار مصرف شربت کوتریموکسازول

فارماکوکینتیک سولفامتوکسازول به آهستگی و تقریباً به طور کامل از راه خوراکی جذب می شود. تری متوپریم نیز به خوبی از راه دستگاه گوارش جذب می شود. هر دو دارو به طور گسترده در بافت ها منتشر می شوند . دفع هر دو دارو عمدتاً کلیوی است . نیمه عمر سولفامتوکسازول ۱۲-۶ ساعت و نیمه عمر تری متوپریم ۱۰- ۸ ساعت است .

موارد منع مصرف مصرف این دارو در زنان باردار اکیدا ممنوع است و جزء گروه X طبقه بندی می شود. ممکن است باعث مرگ یا نقص عضو جنین گردد. ۱- این دارو در صورت ابتلای بیمار به نارسایی شدید کبدی یا کلیوی، سابقه حساسیت به سولفونامیدها یا تری متوپریم، اختلالات خونی، کمبود G6PD و در سالخوردگان باید با احتیاط فراوان مصرف شود. ۲- در طول درمان دراز مدت با کوتریموکسازول، انجام آزمون شمارش سلول های خون به طور منظم توصیه می شود. ۳- مصرف این دارو در نوزادان با سن کمتر ۶ هفته توصیه نمی شود ( مگر در پیشگیری یا درمان پنومونی ناشی از پنوموسیس تیس ).

هشدارها

عوارض جانبی تهوع، استفراغ، بثورات جلدی ( از جمله سندرم استیونس – جانسون ، نکرولیز سمی اپیدرم و حساسیت به نور که در این موارد باید مصرف دارو را فوراً قطع کرد)، اختلالات خونی ( شامل کاهش نوتروفیل ها و پلاکت های خونی، ترومبوسیتوپنی، بندرت آگرانولوسیتوز و پورپورا که در این موارد باید مصرف دارو را فوراً قطع کرد ) و به ندرت واکنش های آلرژیک، اسهال، التهاب زبان، استوماتیت،بی اشتهایی، درد مفاصل، درد عضلات با مصرف این دارو گزارش شده اند .

تداخل دارویی در صورت مصرف همزمان کوتریموکسازول با تیوپنتال، وارفارین و داروهای ضد دیابت گروه سولفولین اوره، اثر این دارو ها افزایش می یابد . در صورت همزمان این دارو با فنی توئین، پیریمتامین و متوترکسات اثر ضد فولات این داروها افزایش می یابد . خطر بروز سمیت کلیوی ناشی از سیکلوی پورین در صورت مصرف همزمان با کوتریموکسازول افزایش می یابد. اثر این دارو توسط پتاسیم آمینوبنزوات ( PABA) کاهش می یابد.

نکات قابل توصیه ۱- در طول مصرف این دارو بیمار باید مایعات به اندازه کافی دریافت کند. ۲- احتمال بروز واکنش های حساسیت به نور در بیماران وجود دارد. بیمار باید از قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب خودداری کند. ۳- در صورت بروز سرگیجه باید احتیاط کرد. ۴- در صورت بروز اختلالات خونی یا بثورات جلدی، باید بلا فاصله مصرف دارو را قطع کرد.

مقدار مصرف کوتریموکسازول خوراکی: بزرگسالان : به صورت خوراکی دو قرص هر ۱۲ ساعت است که در عفونت های شدید تا ۳ قرص هر ۱۲ ساعت افزایش می یابد. در صورتی که طول درمان بیش از ۱۴ روز باشد، این مقدار یک قرص هر ۱۲ ساعت می باشد. کوتریموکسازول در درمان پنومونی ناشی از پنوموسیس تیس کارینی به مقدار ۱۲۰mg/kg/day در ۴فاصله دوز منقسم به مدت ۱۴ روز مصرف می شود. کودکان : به صورت خوراکی هر ۱۲ ساعت، در کودکان با سن ۶ هفته تا ۵ ماه یک قرص در کودکان ۶ ماه تا ۵ سال ۲ قرص کودکان و در کودکان ۱۲-۶ سال ۳ قرص کودکان مصرف می شود. تزریقی: بزرگسالان :مقدار مصرف کوتریموکسازول از راه آنفوزیون وریدی ۹۶۰ میلی گرم ( حاوی ۸۰۰ میلی گرم سولفامتوکسازول و ۱۶۰ میلی گرم تری متوپریم ) هر ۱۲ ساعت می باشد که این مقدار در عفونت های شدید تا ۴۴/۱ گرم هر ۱۲ ساعت افزایش می یابد . کوتریموکسازول در درمان پنومونی ناشی از پنوموسیس تیس کارنی ، از راه خوراکی یا آنفوزیم وریدی به مقدار ۱۲۰mg/kg/day در ۴-۲ مقدار منقسم برای ۱۴ روز مصرف می شود. کودکان : کوتریمموکسازول از راه انفوزیون وریدی کودکان به مقدار ۳۶mg/kg/day در ۲ مقدار منقسم مصرف می شود که در عفونت های شدید این مقدار به ۵۴mg/kg/day افزایش می یابد.

۱- کوتریموکسازول یکی از پرمصرف ‌ترین آنتی ‌بیوتیک ‌هایی است که توسط پزشکان برای بیماران تجویز می‌شود. ۲- این دارو به شکل قرص های ۴۸۰ و ۱۲۰ میلی ‌گرمی و همچنین شربت کودکان ساخته شده و در داروخانه ‌های کشور عرضه می‌شود. ۳- کوتریموکسازول در عفونت ‌های دستگاه ادراری ، عفونت گوش میانی ، التهاب پروستات، ذات‌الریه و برخی مشکلات دستگاه تنفسی کاربرد دارد. ۴- میزان مصرف کوتریموکسازول در بزرگسالان و به هنگام بروز عفونت‌های ادراری دو قرص به فاصله هر ۱۲ ساعت یک بار و به مدت دو هفته است. ۵- این دارو نیز مانند همه داروهای دیگر دارای برخی عوارض جانبی است که اغلب دستگاه‌ گوارشی ، اعصاب، خون، پوست، ادراری و قلبی-عروقی را درگیر می‌کند و شایع ‌ترین علایم آن تهوع، استفراغ ، دردشکم، اسهال، سردرد، بی‌خوابی، توهم، افسردگی، سرگیجه، خستگی، اضطراب، کهیر، حساسیت به نور و راش‌های پوستی و نوعی اختلال موسوم به استیونس‌جانسون است. ۶- در حساسیت‌های مفرط نسبت به کوتریموکسازول، حتما به پزشکتان اطلاع دهید، زیرا احتمال واکنش‌های شدید حساسیتی وجود دارد. همچنین در دوران بارداری ، شیردهی، بیماری ‌های کلیوی و مشکلات کبدی از این دارو با احتیاط استفاده کنید. ۷- کوتریموکسازول در دستگاه گوارش به طور کامل جذب می‌شود و پس از چهار ساعت به اوج اثر می‌رسد. این دارو از طریق کبد و کلیه دفع می‌شود. ۸- دقت کنید که کوتریموکسازول را هیچ‌گاه با داروی متوترکسات مصرف نکنید، زیرا موجب تضعیف مغز استخوان می‌شود. ۹- در صورتی که به طور طولانی ‌مدت از این دارو استفاده می‌کنید، از پزشک خانواده‌تان درخواست کنید تا شیوه عملکرد کلیوی و نمونه کامل ادرارتان را از آزمایشگاه درخواست کند. ۱۰- برای حل شدن مناسب دارو، حتما همراه دارو یک لیوان آب بنوشید. ۱۱- قرص و شربت کوتریموکسازول را در ظرف‌های محکم و مقاوم به نور و در دمای اتاق نگهداری کنید. ۱۲- فراموش نکنید که دوره کامل درمان کوتریموکسازول را به مدت دو هفته ادامه دهید و به محض برطرف شدن علایم بیماری، مصرف دارو را قطع نکنید. ۱۳- هنگام مصرف دارو به منظور جلوگیری از آفتاب ‌سوختگی ، یا از نور آفتا‌ب دوری کنید و یا از محافظ‌های نوری استفاده کنید. ۱۴- اگر هنگام مصرف کوتریموکسازول از داروهای ضدبارداری نیز استفاده می‌کنید، اثر این داروها کاهش می‌یابد، بنابراین از دیگر اقدامات پیشگیری کننده از بارداری نیز استفاده کنید. ۱۵- در صورت بروز راش پوستی، گلودرد، تب، زخم‌ دهان ، کبودی‌های غیرمعمول و خونریزی حتما به پزشکتان اطلاع دهید.

مطلب قبلی

مطلب بعدی

مقدار مصرف شربت کوتریموکسازول
مقدار مصرف شربت کوتریموکسازول
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *