مقدار مصرف جم فیبروزیل

دوره مقدماتی php
مقدار مصرف جم فیبروزیل
مقدار مصرف جم فیبروزیل

پنیر لبنه ، دارای طعمی تند، خامه ای و فوق‌ العاده مغذی است و یک جزء ضروری مورد استفاده در غذاهای خاورمیانه برای هزاران سال است. در واقع، در برخی از مناطق، این پنیر را میتوان در هر چیزی پیدا کرد، از پیش غذا و دسر گرفته تا چیزهای دیگر. نه تنها دارای تنوع زیادی است بلکه با چند دستور ساده، می توانید آن را در آشپزخانه خود تهیه کنید. این پنیر، همچنین در لیست غذاهای پروبیوتیک قرار می گیرد که برای سلامتی روده مفید …

در مورد لیپوساکشن چقدر اطلاعات دارید؟ آیا می دانید فرق این روش با تامی تاک چیست؟ هر دو روش به برگرداندن زیبایی شکم پس از بارداری یا کاهش وزن زیاد، کمک می کنند. ولی آیا اطلاع دارید که کدام یک بهتر چربی های اضافی شکم را خارج می کنند؟ با عوارض آنها آشنایی دارید؟ آیا میتوان هر دو روش را با هم مورد استفاده قرار داد؟ در این مقاله از بخش پزشکی دکتر سلام به بررسی دو تکنیک لیپوساکشن و تامی تاک می پردازیم. لیپوساکشن شکم …

در این مقاله از بخش زیبایی، پوست و موی دکتر سلام می خواهیم به بررسی راه های درمان خانگی افتادگی و شل شدن پوست ، بپردازیم. همه دوست دارند پوست زیبایی داشته باشند. با این حال، زمان می گذرد و ما نمی توانیم علائم پیری را تغییر دهیم. پیری بیش از حد، بر پوست ما تاثیر می گذارد. به عبارت دیگر، هنگامی که وارد روند سالخوردگی خود می شوید، پوست شما به دلیل کاهش تولید کلاژن، انعطاف پذیری خود را از دست خواهد داد.در نتیجه، …

زخم اثنی عشر که به عنوان زخم معده نیز شناخته می شود، شامل یک زخم بر روی پوشش داخلی معده یا اثنی عشر (ابتدای روده کوچک) است. زخم های دردناکی روی سطح معده وجود دارند و می توانند تاثیر بدی بر روی معده و روده کوچک شما داشته باشند. این مشکل به دلیل عدم تعادل آنزیم های گوارشی اتفاق می افتد. این ضایعات زمانی رخ می دهد که پوشش معده، دوازدهه و بافت زیرین، بدون محافظ باقی می مانند. زخم معده چهار برابر بیشتر از …

نوتروپنی چیست؟ در مورد این عارضه چقدر اطلاعات دارید؟ آیا نوتروپنی نوعی بیماری محسوب می شود یا فقط شرایطی است که می تواند باعث بروز بیماری شود؟ علائم نوتروپنی چیست و چگونه باعث بروز مشکل می شود؟ آیا می دانید چگونه میتوان از این عارضه پیشگیری کرد و یا آن را تشخیص داد؟ در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام می خواهیم به بررسی نوتروپنی بپردازیم. نوتروپنی چیست؟ نوتروپنی زمانی رخ می ‌دهد که تعداد نوتروفیل بسیار کمی دارید. نوتروفیل نوعی سلول‌ خونی …

مقدار مصرف جم فیبروزیل

دوره مقدماتی php

با داروی تراوادا (Truvada) آشنایی دارید؟ شاید شما هم شنیده باشید که افرادی که ایدز دارند، قبل از داشتن رابطه جنسی این دارو را مصرف می کنند تا …

هتل الماس مشهد  ، هتل پنج ستاره مشهد است که با معماری فضای داخلی به صورت خاص مورد توجه سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت.   هتل الماس مشهد …

روغن سیاه دانه از دانه های این گیاه پرخاصیت که با نام های گوناگونی مثل سیاه تخمه، سنوخ سیاه، شونیز، کمون هندی و… شناخته می شود، بدست می …

وقتی نوبت به بهبود حافظه و یادگیری می‌ رسد، تحقیقات اخیر در این باره نشان می دهند که مشارکت مکمل Alpha GPC می تواند بسیار سودمند باشد. به …

رژیم غذایی کتوژنیک یک برنامه رژیم غذایی با کربوهیدرات کم است که به بسیاری از زنان و مردان کمک کرده است تا ظرف پنج هفته 15-18 پوند از …

در مورد کلستاز بارداری چقدر اطلاعات دارید؟ آیا تا به حال خارش پوست در بارداری را تجربه کرده اید؟ این کاملا طبیعی و شایع …

فواید ورزش در دوران بارداری چیست؟ سالم بودن در طول بارداری شامل خوردن صحیح، داشتن استراحت کافی و تحرک بدن شما می شود. ورزش …

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه …

فواید ورزش در دوران بارداری چیست؟ سالم بودن در طول بارداری شامل خوردن صحیح، داشتن استراحت کافی و تحرک بدن شما می شود. ورزش …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

جمفیبروزیل همراه با یک رژیم غذایی مناسب برای درمان سطح بالای کلسترول و تری گلیسرید (چربی) در خون استفاده می شود. این دارو ممکن است از پیشرفت پانکراتیت (التهاب یا تورم لوزالمعده) ناشی از سطوح بالای گلیسیرید در خون جلوگیری کند. همچنین، جمفیبروزیل ممکن است از بروز انواع خاصی از مشکلات قلبی در بیماران مبتلا به عوامل خطر زای قلبی ممانعت کند.

این دارو فقط با نسخه پزشک در اختیار بیمار قرار می گیرد.

 

اشکال دارویی:

در صورتيكه تصميم به مصرف دارويی داريد همه جوانب آن بايد به دقت بررسی گردد. اين تصميمی است كه شما و پزشكتان می گيريد. درمورد مصرف اين دارو موارد زير بايد درنظر گرفته شود:

مقدار مصرف جم فیبروزیل

 

آلرژی و حساسیت
در صورت بروز هرگونه واکنش آلرژیک یا غیر معمول، به هر دارویی و یا این داروی خاص حتما پزشک معالج خود را مطلع سازید. همچنین درمانگران را آگاه نمایید از وجود حساسیت هایی که نسبت به برخي مواد غذايي، رنگ ها ، مواد نگهدارنده و يا حيوانات دارید. در صورتيكه  بدون تجويز پزشك قصد استفاده از اين دارو را داريد حتما بروشور و يا توضيحات مندرج روي بسته را با دقت مطالعه فرماييد.

اطفال
تاکنون، مطالعات دقیق و کافی در خصوص رابطه ی بین سن و میزان اثر بخشی جمفیبروزیل انجام نگرفته است. همچنین، اثربخشی و ایمنی این دارو تایید نشده است.

سالمندان
مطالعات دقیق و کافی انجام شده تا به امروز حاکی از اثر بخشی این دارو در سالمندان بوده است و اثر سویی در این زمینه گزارش نشده است.  در هرصورت اقدامات احتیاطی برای سالخوردگان باید در نظر گرفته شود، زیرا به علت کهولت سن  بیشتر در معرض بیماری های وابسته به سن قلبی – ریوی و کلیوی هستند. بنابراین، دوز و میزان مصرف جمفیبروزیل باید به دقت بررسی شود.

 

دوران بارداری
مطالعات بر حیوانات نشاندهنده ی اثرات منفی این دارو بودند. با این حال، مطالعات کافی در خصوص اثرات این دارو در زنان باردار وجود ندارد. 

 

دوران شیردهی و مادران شیرده
تحقيقات خاصی در خصوص اثر بخشی این دارو بر زنان شيرده صورت نگرفته است. پيش از مصرف اين دارو در زنان شيرده همه جوانب مثبت و منفی آن بايد درنظر گرفته شود.

 

تداخلات دارویی
بی شک هيچ دارويی نبايد همزمان مصرف شود، اما در برخی موارد با وجود رخ دادن تداخل دارويی، ممكن است نياز به مصرف همزمان دو داروی مختلف باشد. در چنين مواردی ممكن است پزشک مقدار مصرف دارو را تغيير دهد و يا داروی ديگری تجويز كند. بنابراين در صورت مصرف دارویی ديگر آنرا با پزشک خود مطرح سازيد.

استفاده از این دارو با هرکدام از داروهای زیر توصیه نمی شود. در صورت ضرورت تجویز، پزشک ممکن است تغییراتی در الگوی مصرف دارو ومیزان دوز مصرفی اعمال نماید.

 

استفاده از این دارو با هرکدام از داروهای زیر توصیه نمی شود. در صورت ضرورت تجویز، پزشک ممکن است تغییراتی در الگوی مصرف دارو ومیزان دوز مصرفی اعمال نماید.

 

استفاده همزمان از این دارو با هرکدام از داروهای زیر ممکن است باعث افزایش خطر عوارض جانبی خاصی شود. اما، در پاره ای موارد می تواند بهترین درمان دارویی نیز به شمار آید که در این صورت پزشک تغییراتی در الگوی میزان مصرف به وجود می آورد.

 

 

تداخلات دارویی دیگر
بي شک هيچ دارويی را نبايد در زمان غذا خوردن يا حوالی آن مصرف نمود چراكه امكان وقوع تداخل وجود دارد. مصرف الكل و تنباكو نيز تداخلاتی ایجاد مي كند.

 

سایر مشکلات پزشکی 
وقوع مشكلات پزشکی ديگر ممكن است بر اثربخشی اين دارو تاثير بگذارد. بنابراین پزشک را از وجود آنها آگاه کنید، به ویژه موارد زیر :  

دارو را طبق دستور تجویزی پزشک مصرف کنید. میزان بیشتر یا کمتر، دفعات بیشتر یا کمتر، و طولانی تر از مدت تجویز پزشک، دارو را مصرف نکنید. چراکه خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد.

علاوه بر این دارو، پزشک ممکن است رژیم غذایی عاری از چربی، قند و کلسترول تجویز کند. به دقت رژیم غذایی توصیه شده توسط پزشک را دنبال کنید.

معمولا، این دارو دو بار در روز مصرف می شود که بهتر است 30 دقیقه قبل از صبحانه و شام باشد.

اگر داروی کلستیپل (colestipol) مصرف می کنید، آن را حداقل 2 ساعت قبل یا بعد از جمفیبروزیل استفاده کنید.

 

میزان مصرف
میزان  مصرف این دارو در بیماران مختلف متفاوت است؛ در این خصوص از دستور پزشک و یا توضیحات برچسب دارو پیروی نمایید . اطلاعات نوشته شده روی داروها  منحصراً شامل دوز متوسطه این دارو می باشد و در صورتی که دوز مصرفی شما متفاوت است  بدون مشورت با پزشک اقدامی انجام ندهید. 

مقدار داروی مصرفی شما در روز، همچنین تعداد دفعات استفاده از دارو و فواصل زمانی آن بستگی به قوی بودن داروها و ریشه مشکلات پزشکی و بیماری شما دارد.


دوز اشکال خوراکی (قرص)

برای درمان کلسترول و تری گلیسیرید بالا:


 

در صورت فراموش کردن یک وعده دارویی چه کنیم؟
در صورت فراموش كردن دوز اين دارو، به محض يادآوری آن را مصرف كنيد. چنانچه زمان دوز بعدی فرا رسيده بود،  طبق همان زمانبندی پيش برويد و دوز فراموش شده را تكرار نكنيد. هيچگاه دوز دارو را 2 بار متوالي تكرار نكنيد و برای جبران آن داروی اضافی نخورید.

 

درصورت استفاده بیش از حد و وموارد اورژانسی چه کنیم ؟
در این شرایط به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه نموده و یا با مرکز فوریت های اورژانس تماس بگیرید.

 

در هنگام مصرف دارو چه موارد تغذیه ای را باید در نظر گرفت؟
رژیم غذایی کم چرب و کم کلسترول داشته باشید. به دقت رژیم غذایی و تمرینات ورزشی توصیه شده توسط پزشک را دنبال کنید.

مقدار مصرف جم فیبروزیل

 

شیوه نگهداری از دارو

بررسی پیشرفت درمان و اثربخشی دارو، در ویزیت های منظم توسط پزشک، امری بسیار مهم است. از این طریق، پزشک از تاثیر دارو در کاهش سطح کلسترول و تری گلیسرید (چربی) خون و یا ادامه ی مصرف آن اطمینان حاصل می کند. برای بررسی عوارض ناخواسته ممکن است آزمایش خون و ادرار گرفته شود.

این دارو نباید همزمان با ریپاگلینید و یا سیمواستاتین مصرف کرد. مصرف همزمان ممکن است عوارض جدی ناخواسته ایی ایجاد کند.

این دارو ممکن است خطر بروز سنگ صفرا را افزایش دهد. بلافاصله به پزشک مراجعه کنید اگر دچار درد شدید معده و شکم همراه با تهوع  و استفراغ شدید.

درد غیر قابل توضیح عضلانی، حساسیت به لمس، یا ضعف، به خصوص خستگی غیر معمول و یا تب را سریعا به پزشک اطلاع دهید. این علایم می تواند نشانه ی یک اختلال جدی به نام ” میوپاتی یا ماهیچه آسیبی ” باشد.

ادرار تیره رنگ، اسهال، تب، گرفتگی یا اسپاسم عضلانی ، درد یا سفتی عضلانی، و یا احساس خستگی و یا ضعیف را سریعا به پزشک اطلاع دهید. این علایم می تواند نشانه ی یک اختلال جدی به نام ” رابدومیولیز ” باشد _آسیب و تخریب عضلات اسکلتی_که منجر به مشکلات کلیوی می شود.

بدون مشورت با پزشک معالج، مصرف جمفیبروزیل را متوقف نکنید . توقف ناگهانی دارو ممکن است باعث افزایش دوباره ی سطح کلسترول شود.  پزشک ممکن است با استفاده از رژیم غذایی خاص از بروز این حالت جلوگیری کند.

در طول دوره ی درمان، داروهای دیگر را مصرف نکنید مگر آنکه از قبل با پزشک معالج هماهنگ کرده باشید. این امر مر بوط به تمام داروهای با نسخه، بدون نسخه ، مکمل های گیاهی یا ویتامین نیز می شود.

عليرغم تاثيراتی كه یک دارو دارد، امكان بروز برخي عوارض جانبي ناخواسته نيز وجود دارد. بروز هريك از این عوارض نيازمند مراقبتهای پزشكی و مراجعه به پزشک است.

در صورت مشاهده ی هر یک از عوارض زیر سریع به پزشک مراجعه کنید:
 

علایم بیشتر رایج


 

دلیل ناشناخته

 

تعدادی از عوارض جانبی نیاز به توجه پزشکی ندارد. این عوارض به مرور و با عادت بدن به دارو از بین می روند. درمانگر می تواند راه هایی برای جلوگیری و یا کاهش برخی از این عوارض جانبی ارایه دهد. چنانچه این عوارض طولانی و آزار دهنده شدند، و یا ابهامی در موردشان داشتید به پزشک مراجعه کنید:

 

علایم بیشتر رایج

 

علایم کمتر رایج

 

ممکن است عوارض دیگری که در این لیست نیامده در برخی بیماران رخ دهد. در این خصوص به پزشک معالج مراجعه شود. 

 

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

کاهش سطح کلسترول خون و ایجاد محدوده‌ای ثابت و غیر متغیر برای آن میتواند به سلامت قلب شما کمک نماید و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی یا سکته را کاهش دهد .

ولی ابتدا شما باید سطح کلسترول خونتان را بسنجید .

بیماران مبتلا به کمبود مادرزادی لپتین دربدو تولد با وزن عادی به دنیا می آیند اما ازاوایل شیرخواری بسیار پرخور هستند و درهمان ابتدای کودکی بسرعت چاق می شوند.  
 

در این مقاله تمامی جوانب مصرف سلنیوم و مکمل های آن آمده است. 

فشار خون از جمله مواردی است که ممکن است یک فرد مدتها به آن مبتلا باشد ولی نشانه ای نداشته باشد و حتی به سایر بیماری های  مرتبط با فشار خون هم دچار شود .

 

بارداری و سایر فاکتور ها میتواند احتمال بروز فشار خون در خانمها را افزایش دهد

فشار خون با واحد میلی متر جیوه اندازه‌گیری می‌شود و برمبنای فشار خون سیستولیک  بر دیاستولیک نوشته می‌شود 

 

بیماری‌های عروق محیطی همان باریکی شریانهای محیطی منتهی به پاها ،معده ،بازو و سر است که در اغلب موارد هم شریانهای متصل به پا را دچار میکند .بیماری های عروق محیطی مشابه بیماری‌های قلبی عروقی هستند .

شاید شما به تازگی چند کیلو اضافه وزن پیدا کرده‌اید  و چک اپ های سالانه خونتان نشان میدهد که به افزایش تری گلیسیرید دچار شده‌اید 

خستگی ناشی از ابتلا به نوعی سرطان خون به نام میلوم چندتایی کاملاً متفاوت از خستگی های معمول است که در بسیاری از موارد تجربه میکنیم 

دانشمندان روشی را یافته‌اند که به کمک آن میتوانند گروه خونی فرد را تغییر دهند .
این تکنیک قادر است تا گروه‌های خونی آ ، ب و AB را به O منفی تبدیل کند .این کار با پیوندی ایمن صورت میگیرد.

داروی مورد نظرتان را جستجو کنید و همه چیز را در مورد آن مطالعه کنید.

آشنایی با بیماری ها و اختلالات طبی و روش های درمان و پیشگیری

در صورت که سوال و یا مشکل پزشکی خاصی دارید به راحتی می توانید سوالات خود را از پزشکان متخصص ما بپرسید و به سرعت پاسخ تخصصی دریافت کنید. برای این منظور می توانید از ربات تلگرامی ما با نام @askq_bot استفاده کنیبد.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌گاه برای گروه سبز و سالم محفوظ می باشد.

© All Rights Reserved

اخبار داروسازی, اخبار علمی پزشکی, بهداشت عمومي, دارونامه

جم فيبروزيل GEMFIBROZIL 
 
جم فيبروزيل دارويي است كه براي پايين آوردن كلسترول ليپوپروتئين كم چگال (LDL) وتري گلسيريدها و افزايش سطح ليپوپروتئين پرچگال (HDL) درخون استفاده مي شود.

بنابراين جمفيبروزيل دارويي است كه به جلوگيري از بيماري عروقي كرونري كمك مي كند. اين دارو بالا بودن سطح كلسترول خون را درمان نمي كند، بلكه فقط شرايط را كنترل مي كند.

براي افزايش تأثير اين دارو بايد از دستورات پزشك تان مبني بر كاهش دريافت اسيدهاي چرب اشباع و كلسترول از طريق غذاها، پرداختن به ورزش به مقدار كافي ، كاهش وزن تا رسيدن به وزن مطلوب و ترك سيگار (اگر سيگاري هستيد) پيروي كنيد.

این‌ دارو در درمان‌ زیادی ‌چربی‌ خون‌ در بیمارانی‌ که‌ به‌ درمان‌ با رژیم‌ غذایی‌ پاسخ‌ کافی‌ نمی‌دهند، مصرف‌ می‌شود. این‌ دارو همچنین‌ برای‌ پیشگیری ‌اولیه‌ از بیماری‌ عروق‌ کرونر قلب‌ در مردان‌ مسن‌ مبتلا به‌ زیادی‌ چربی‌ خون ‌به‌کار می‌رود.

مقدار مصرف جم فیبروزیل

مکانیسم اثر
جم‌ فیبروزیل‌ از غلظت‌پلاسمایی‌ تری ‌گلیسرید ( VLDL ) کاسته‌ و غلظت‌ پلاسمایی‌ HDL را افزایش‌ می‌دهد. اگر چه‌ این‌ دارو ممکن‌ است‌ میزان‌ کلسترول‌ تام‌ و لیپوپروتئین‌ با دانسیته‌ کم‌ ( LDL ) را اندکی‌ کاهش‌، ولی‌ مصرف‌ آن‌ در بیماران‌ با تری ‌گلیسرید بالا همراه‌ با زیادی‌ چربی‌ خون‌ نوع‌ IV ، اغلب‌ منجر به‌ افزایش ‌قابل‌ توجه‌ مقدار LDL می‌شود.

این‌ دارو ممکن‌ است‌ باعث‌ مهار لیپولیز محیطی‌، کاهش‌ برداشت‌ کبدی‌ اسیدهای‌ چرب‌ آزاد و کاهش‌ ساخت‌ گلیسریدهای‌ کبدی‌، مهار ساخت‌ آپولیپوپروتئین‌ B که‌ حامل‌ VLDL است‌ و افزایش‌ کلیرانس‌ آن‌ و در نتیجه ‌کاهش‌ ساخت‌ VLDL گردد.

فارماکوکینتیک
این‌ دارو از مجرای‌ گوارش ‌بخوبی‌ جذب‌ می‌شود. متابولیسم‌ جم ‌فیبروزیل‌ کبدی‌ است‌. نیمه‌ عمر دارو پس ‌از مصرف‌ مقدار واحد، 5/1 ساعت‌ و پس‌ از مصرف‌ مقادیر متعدد، 3/1 ساعت‌ است‌.

زمان‌ لازم‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ اوج‌ غلظت‌، 2 ـ 1ساعت‌ است‌. اثر این‌ دارو در کاهش‌ غلظت‌ VLDL پلاسما، پس‌ از 5 ـ 2 روز شروع‌ می‌شود.

زمان‌ لازم‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ اوج‌ اثر کاهش‌ غلظت‌ VLDL پلاسما 4 هفته‌ است‌. دفع‌ دارو عمدتا از کلیه‌ است‌. 
چگونگي مصرف
جمفيبروزيل بايد روزي 2 بار، 30 دقيقه پيش از صبحانه و شام خورده شود. اگر يك نوبت را فراموش كرديد، به مجردي كه آن را به ياد آورديد، مصرفش كنيد. مگر اينكه تقريباً موقع نوبت بعدي رسيده باشد.

مقدار دارو را دوبرابر نكنيد.
هشدارها و عوارض جانبي
در صورت بروز هر يك از علايم زير مصرف جم فيبروزيل را قطع كرده ، با پزشكتان مشورت كنيد:

شكم درد شديد همراه با تهوع و استفراغ (سنگ كيسه صفرا)؛ درد عضلاني يا خستگي غيرعادي ؛ سرفه ؛ تب يا لرز؛ يا كمردرد.

علايم زير ممكن است رخ دهند ولي فقط اگر مشكل ساز شوند بايد به اطلاع پزشك برسند:

اسهال ، نفخ ، يبوست ، سوزش سردل ، تهوع ، سرگيجه ، سردرد يا بثورات جلدي .
موارد احتياط
در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف جم فيبروزيل ، پزشكتان را مطلع سازيد:
حساسيت به جم فيبروزيل

موارد منع مصرف
این‌ دارو در بیماران ‌مبتلا به‌ عیب‌ کار کبد و سنگهای‌ صفراوی‌ نباید مصرف‌ شود.
بارداري يا شيردهي
در حال مصرف داروهاي ديگر، به ويژه لووستاتين يا ضد انعقادهاي خوراكي (وارفارين )
سابقه يا ابتلا به مشكلات كيسه صفرا، سنگ كيسه صفرا، يا بيماري هاي كليوي يا كبدي
هنگام مصرف جم فيبروزيل توصيه مي شود
به طور منظم به پزشكتان مراجعه كنيد تا بهبودتان را زير نظر داشته باشد. اگر ظرف 3 ماه درمان با اين دارو پاسخي مشاهده نشود، پزشك معمولاً دارو را قطع مي كند.
از دستورات تغذيه اي و ديگر توصيه هاي پزشكتان پيروي كنيد.
پيش از هرگونه جراحي ، و نيز كارهاي دندانپزشكي ساير پزشكان را از اينكه اين دارو را مصرف مي كنيد مطلع سازيد.
جمفيبروزيل را دور از دسترس كودكان و دور از گرما، نور مستقيم ، و حرارت مرطوب نگهداري كنيد (در اين شرايط جمفيبروزيل فاسد مي شود).
جم فيبروزيل تاريخ مصرف گذشته را دور از دسترس كودكان توالت دور بريزيد.
هنگام مصرف جم فيبروزيل نبايد
نبايد پيش از مشورت با پزشكتان دارو را قطع كنيد.

در صورت قطع دارو چربي هاي خون تان ممكن است به شدت افزايش يابند.

قبل از مصرف اين دارو در موارد ذيل  با پزشك خود مشورت نمائيد:

وجود هر گونه حساسيت به جم فيبروزيل  و يا مواد ديگري مانند غذاها ، رنگها و مواد محافظ .
در صورت حاملگي و شيردهي.
در صورت ابتلاء به هر نوع بيماري بخصوص بيماري كيسه صفرا يا سنگ كيسه صفرا ، بيماري كبدي و كليوي.
در صورت استفاده از هر نوع داروي ديگر بخصوص داروهاي ضد انعقاد يا داروي پايين آورنده چربي خون.
در طول زمان مصرف اين دارو رعايت  نكات زير توصيه  ميشود:
دارو را طبق دستور پزشك مصرف نموده و آن را بيشتر و يا كمتر از مقدار تجويز شده مصرف نكنيد .
دارو را 30 دقيقه قبل از صبحانه و شام مصرف نمائيد. در طول مصرف اين دارو ، تحت نظر پزشك معالجتان باشيد. قبل از قطع مصرف دارو با پزشك مشورت نمائيد ، زيرا ممكن است غلظت چربي خون به ميزان قابل توجهي افزايش يابد.
در صورتيكه يك نوبت از مصرف دارو را فراموش كرديد به محض بيادآوردن، دارو را مصرف كنيد ولي اگر تقريباً زمان مصرف  بعدي فرا رسيده باشد دارو را مصرف نكنيد و مقدار مصرف بعدي را دو برابر نكنيد.
مصرف در حاملگي و شيردهي:

با توجه به اين كه اثرات جم فيبروزيل در دوران حاملگي و شيردهي شناخته نشده است لذا استفاده از آن در اين دوران توصيه نمي شود.

 مقدارو نحوه مصرف دارو:

مقدار مصرف هر دارو را پزشك تعيين ميكند ولي مقدار مصرف معمول اين دارو بشرح زير است:

بزرگسالان:

بصورت خوراكي و به ميزان 2/1 گرم در روز و در دو دوز منقسم ( هر دوز 600 ميلي گرم).

كودكان :

هنوز بررسي مشخصي در مورد اثر جم فيبروزيل بر روي اين سنين انجام نگرفته  ولي در كودكان زير 2 سال توصيه نمي شود.

عوارض جانبي دارو:

هر داروبه موازات اثر درماني مطلوب ممكنست باعث بروز برخي عوارض ناخواسته  نيز بشود اگرچه همه اين عوارض در يك فرد ديده نميشود  ، اما در صورت بروز مزاحمت و ادامه هر يك از عوارض زيربا پزشك مشورت نمائيد:

نفخ معده ، درد معده و سوزش سر دل ، بثورات جلدي و حالت تهوع يا استفراغ .
در صورت بروز هر يك از بيماريهاي زير بلافاصله پزشك خود را مطلع سازيد.

آنمي يا لوكوپني( با علائمي چون تب و لرز ، پهلو درد ، سوزش در دفع ادرار).
· سنگ كيسه صفرا( با علائم درد شكم ، همراه با حالت تهوع و استفراغ).

· درد عضلاني ( با علائم خستگي و ضعف عضلاني غير عادي).

 مسموميت :

در صورت مصرف اتفاقي بيش از مقادير تجويز شده بلافاصله با پزشك خود مشاوره نماييد.

نکات قابل توصیه
1 ـ رعایت‌ رژیم‌ غذایی ‌مناسب‌، بر درمان‌ با دارو ارجحیت‌ دارد.

2 ـ قبل‌ از قطع‌ مصرف‌ دارو، تماس‌ با پزشک‌ ضروری‌ است‌، زیرا غلظت‌ چربی ‌خون‌ ممکن‌ است‌ به‌ میزان‌ قابل‌ توجهی‌ افزایش‌ یابد.

هشدارها
1 ـ این‌ دارو در بیماران‌ مبتلا به ‌عیب‌ کار کلیه‌ باید با احتیاط فراوان ‌مصرف‌ شود.

2 ـ تعیین‌ غلظت‌ کلسترول‌ و تری‌ گلیسرید، شمارش‌ کامل‌ سلولهای‌ خون‌ و آزمونهای‌ کار کبد، قبل‌ از شروع‌ درمان‌ دراز مدت ‌ضروری‌ است‌.

3 ـ اگر پس‌ از سه‌ ماه‌ درمان‌، پاسخ‌ کافی‌ بدست‌ نیاید یا نتایج‌ حاصل‌ از آزمونهای ‌کار کبد، افزایش‌ یا اختلال‌ قابل‌ توجهی‌ رانشان‌ دهند یا در صورت‌ تشخیص ‌سنگهای‌ صفراوی‌ و تشخیص‌ یا حدس‌ ایجاد میوزیت‌، مصرف‌ جم‌ فیبروزیل‌ باید قطع‌ شود. در این‌ موارد، توصیه‌ می‌شود به‌ منظور کاهش‌ چربی‌ خون‌ از یک‌ رژیم‌ غذایی‌ مناسب‌ استفاده‌ شود تا وضعیت ‌بیمار تثبیت‌ شود.

تداخل های دارویی
مصرف‌ همزمان ‌داروهای‌ ضد انعقاد خوراکی‌ با جم ‌فیبروزیل‌ ممکن‌ است‌ اثر ضد انعقادی‌ این‌ داروها را به ‌طور قابل‌ توجهی‌ افزایش‌ دهد.

مصرف‌ همزمان‌ لوواستاتین‌ با جمفیبروزیل‌ ممکن‌ است‌ با افزایش‌ خطر رابدومیولیز، افزایش‌ قابل‌ توجه‌ در غلظت‌ کراتین‌ کیناز و وجود میوگلوبین‌ در ادرار که‌ منجر به‌ نارسایی‌ حاد کلیه‌ می‌شود، همراه‌ باشد.

 شرايط نگهداري دارو:

مقدار مصرف جم فیبروزیل

· دارو را دور از نور و رطوبت در دماي زير 30 درجه سانتيگراد درون جعبه در بسته نگهداري نماييد.

· دارو را دور از دسترس اطفال قرار دهيد.

· از  نگهداري و مصرف داروهاي تاريخ گذشته خودداري نماييد.

محققان یک نوع پروتئین انسانی را کشف کرده اند که به مقابله با ویروس ابولا …

پزشکان در بررسی‌های اخیر خود مشاهده کردند که منیزیم به حفظ سطح مطلوب ویتامین D …

مقدار مصرف جم فیبروزیل
مقدار مصرف جم فیبروزیل
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *