مضرات اسفناج فريز شده

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی

ورود | عضویت

در پاسخ به ایشان باید بگویم اسفناج را می‌توان هم به صورت خام و هم پخته به مدت ۶ تا ۱۲ ماه داخل فریزر با دمای منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری کرد. یکی از نگرانی‌هایی که مدت‌ها بین

در پاسخ به ایشان باید بگویم اسفناج را می‌توان هم به صورت خام و هم پخته به مدت ۶ تا ۱۲ ماه داخل فریزر با دمای منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری کرد. یکی از نگرانی‌هایی که مدت‌ها بین مردم وجود داشته و شما هم به آن اشاره کرده‌اید، نگرانی از تشکیل ترکیب‌های سرطان‌زایی مانند نیتروزامین در اسفناج پخته‌ای است که داخل فریزر نگهداری می‌شود. اتحادیه اروپا در این زمینه بررسی‌هایی را روی اسفناج‌های پخته و فریزشده انجام داد و متوجه شد که مقدار این نیتروزامین به قدری کم است که جایی برای نگرانی نیست. به طور کلی، بهتر است ما اسفناج یا سایر سبزی‌ها را پیش از قرار دادن در فریزر، یک آب‌گردانی ساده بکنیم یعنی آنها را به مدت چند ثانیه در آب جوش قرار دهیم و خارج کنیم. این کار در صنعت به نام «بلانچینگ» معروف است.

با این کار، آنزیم‌هایی که باعث قهوه‌ای‌شدن و پایین آمدن طول عمر سبزی‌ها می‌شوند از بین می‌روند و به این ترتیب ما می‌توانیم سبزی‌ها را برای مدت طولانی‌تری بدون نگرانی از تغییر رنگشان در فریزر نگهداری کنیم. البته به شما توصیه می‌کنم در صورت امکان، اسفناج را به جای پختن کامل، با همین روش آنزیم‌بری، کمی آب‌گردانی کنید یا آن را به شکل خام در فریزر بگذارید. با این وجود هرچند گفته می‌شود می‌توان سبزی‌های مختلفی از جمله اسفناج را ۶ تا ۱۲ ماه داخل فریزر گذاشت اما هرچه فاصله فریزکردن سبزی‌ها تا زمان مصرف شان کمتر باشد، عطر و طعم بهتری خواهند داشت. ضمن اینکه با کوتاه شدن زمان فریزکردن سبزی‌ها تا هنگام مصرف، ویتامین‌هایشان هم بیشتر حفظ خواهند شد و خوردنشان فایده بیشتری برای بدن خواهد داشت. البته عمر نگهداری سبزی‌ها و مواد غذایی پخته در فریزر به دلیل از دست رفتن بافت اولیه‌شان، نصف می‌شود و میزان ویتامین ‌C حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

دکتر مسعود کیمیاگر

دوره مقدماتی php

متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

نکات مهم برای خرید بلیط قطار با کمترین قیمت از رسپینا24

رزرو آنلاین هتل خارجی، در لحظه و ریالی با رسپینا24

کشتار شمار عظیمی از مردم که همچنان از دید رسانه‌ها پنهان است

مطالبی که درمورد فلزیاب ها نمی دانید!

هشت هدیه هیجان‌انگیز برای بچه‌ها

مهم‌ترین لوازم جانبی کامپیوتر و لپ‌تاپ

جهت مشاوره رایگان درباره تبلیغات، با ما تماس بگیرید:

۰۲۱ – ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

آفتاب وبسایت مرجع فارسی زبانان سراسر دنیا، از سال ۱۳۸۰ تا کنون است

+۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

+۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۱۰۳

ایران، تهران، میدان نوبنیاد ، کوهستان سوم ، پلاک ۳ ، طبقه اول

پشتیبانی آفتاب



آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

این کار در صنعت به نام «بلانچینگ» معروف است.

منبع : salamat.ir



برخی از سبزیجات را نمیتوان در تمام فصول پیدا کرد و یا پیدا کردنشان مقداری سخت است به همین دلیل فریز کردن سبزیجات یک امر متداول است اما آیا سبزیجات به صورت فریز شده خاصیت خود را از دست نمی دهند؟

به گزارش آلامتو و به نقل از مردمان؛ همه می‌دانند که استفاده گاه‌گاه از سبزیجات فریزشده بسیار راحت است. سبزیجات به صورت فریزشده آماده پخت هستند، نیاز به هیچ آماده‌سازی ندارند و موقع خرد کردن آنها احتمال زخمی کردن انگشتتان وجود ندارد. ولی وقتی صحبت از تغذیه سالم می‌شود، همه چیز به این سادگی نیست. به همبن دلیل تصمیم گرفتیم این موضوع را کمی عمیق‌تر بررسی کنیم و ببینیم بهترین راه برای بهره‌مند شدن از فواید سبزیجات چیست.

گفته می‌شود که سبزیجات سالم و پخته‌نشده، مغذی‌ترین شکل سبزیجات است ولی برای همه انواع سبزیجات به این صورت نیست. یک تحقیق نشان داده است که اسفناج به صورت خام و تازه سطح بالاترین از لوتئین در خود دارد که کاروتینوئيدی است که می‌تواند از تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا و مشکلات چشم پیشگیری کند. موادغذایی که سطح بالایی از ویتامین‌های B و C را در خود دارند بهتر است به صورت تازه مصرف شوند زیرا این ویتامین‌ها محلول در آب هستند و این یعنی ممکن است حین پخت از آن ماده‌غذایی خارج شوند. ولی کیفیت غذایی سبزیجات تازه درمقابل سبزیجات خام برحسب نوع سبزیجات متفاوت است. سبزیجات خانواده کلم، مثل کلم سفید، کلم بروکسل و گل‌کلم بهتر است به صورت تازه مصرف شوند تا فریزشده زیرا فیتوکمیکال و آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری که براساس تحقیقات ضد سرطان هستند را در خود حفظ می‌کنند.

اما این به آن معنا نیست که محصولات تازه در برابر از دست رفتن موادمغذی خود ایمن هستد و راهی که سبزیجات از مزرعه تا فروشگاه طی می‌کند می‌تواند مسبب آن باشد. تازگی یک گوجه‌فرنگی یا توت‌فرنگی رسیده از زمانی که وارد فروشگاه می‌شود محاسبه نمی‌شود بلکه از زمان برداشت آن محصول مدنظر قرار می‌گیرد. وقتی یک میوه یا سبزیجات برداشت می‌شود، شروع به از دست دادن گرما و آب می‌کند که این بر کیفیت غذایی آن اثر می‌گذارد. محصولات تازه با عبور از فرآیندهای مختلف سم‌پاشی، نقل و انتقال و زمان ماندن در فروشگاه ممکن است تا نیمی از میزان موادمغذی خود را از دست داده باشند.

خوشبختانه برای آنها که عادت به خرید محصولات فریزشده از فروشگاه دارند، تحقیقات نشان می‌دهد که سبزیجات فریزشده به همان میزان سبزیجات تازه موادمغذی در خود دارند. میوه‌ها و سبزیجات تازه بعد از برداشت آنزیم‌هایی (تریپسین و کیموتریپسین) تولید می‌کنند که موجب از دست رفتن رنگ، طعم و موادمغذی آنها می‌شود. اما این واکنش را می‌توان با غیرفعال کردن این آنزیم‌ها – که فریز کردن از عهده آن برمی‌آید – متوقف کرد و همین مسئله باعث می‌شود سبزیجات فریزشده موادمغذی بیشتری در خود داشته باشند. موادغذایی که بهتر است به صورت فریزری مصرف شوند آنهایی هستد که موادمغذی محلول در چربی مثل ویتامین A، کاروتینوئید و ویتامین E در خود دارند زیرا این موادمغذی حین فراوری محصولات و انبار کردن ثابت‌تر هستند. بااینحال باید مراقب مراحل آماده‌سازی آنها باشید: تحقیقات نشان می‌دهد که باز کردن یخ سبزیجات فریزشده قبل از پخت می‌تواند از دست رفتن ویتامین C را در نخودفرنگی، اسفناج و نخودسبز تسریع کند.

موضوع دیگر این است که آیا سبزیجات پخته‌شده ارزش غذایی کمتری دارند یا خیر. بعضی تحقیقات نشان می‌دهد که پخت سبزیجات با رنگ روشن (مثل گوجه‌فرنگی و هویج) می‌تواند موادمغذی لازم (به ویژه کاروتینوئیدها) را در آنها از بین ببرد. اما تحقیقات دیگری هم نشان می‌دهد که کیفیت غذایی سبزیجات پخته‌شده به طور کل به نوع پخت‌ آنها بستگی دارد. باوجود تفکر عموم که پختن موادمغذی سبزیجات را از بین می‌برد، آب‌پز یا بخارپز کرد بعضی سبزیجات (مثل بروکلی و هویج) حتی می‌تواند سطح آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌هایی مثل کاروتینوئیدها و پلی‌فنول‌ها را افزایش دهد. بااینحال روش‌هایی مثل سرخ کردن موادمغذی اصلی مثل پروتئین، کلروفیل و ویتامین C را در بروکلی از بین می‌برد.

دوست دارید بدانید که بهترین روش پخت سبزیجات برای بهره‌مند شدن از بالاترین سطح موادمغذی در آنها چیست؟ کافی است دما را پایین آورده، مدت پخت را بیشتر کنید و میزان آب مورداستفاده خود را برای پخت سبزیجات حاوی ویتامین‌های B و C محدود کنید (به خاطر داشته باشید که ویتامین‌های محلول در آب در حضور H2O به سرعت از بین می‌روند). یک خبر خوب هم برای آنهایی که از مایکروفر استفاده می‌کنند داریم: تحقیقات نشان می‌دهد که مایکروفر تاثیری بر کیفیت غذایی میوه‌ها و سبزیجات ندارد!

– موادغذایی سرشار از ویتامین‌های B و C بهتر است به صورت تازه مصرف شوند زیرا این ویتامین‌ها محلول در آب هستند و این یعنی در مراحل فرآوری از بین می‌روند. فلفل دلمه‌ای، مرکبات، کلم و توت‌ها از جمله این میوه‌ها و سبزیجات هستند.

– تحقیقات نشان می‌دهد که سبزیجات فریزشده به همان اندازه سبزیجات تازه ویتامین و موادمغذی در خود دارند.

– موادغذایی که بهتر است به صورت فریزشده مصرف شوند آنهایی هستند که سطح بالایی از ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین A، کاروتینوئید و ویتامین E در خود دارند زیرا این ویتامین‌ها حین فرآوری موادغذایی (مثل فریزکردن) باثبات‌تر هستند. هویج، سبزیجات برگدار و بروکلی از جمله این سبزیجات می‌باشند.

– آب‌پز و بخارپز کردن بعضی سبزیجات (مثل بروکلی و هویج) سطح آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌هایی مثل کاروتینوئید و پلی‌فنول را در آنها افزایش می‌دهد.

– بهترین روش پخت سبزیجات برای بهره‌مند شدن از بالاترین سطح موادمغذی در آنها پایین‌ آوردن دما، افزایش زمان و محدود کردن آب مصرفی برای پخت است.

۱- ذرت

۲- بروکلی

۳- لوبیا سبز

۴- گل کلم

۵- کلم بروکسل

۶- اسفناج

۷- کدو حلوایی

۸- هویج

۹- نخود فرنگی

۱۰- هلو

۱۱- انبه

۱۲- توت فرنگی




با تغییر سبک زندگی میل به نگهداری مواد غذایی مورد نیاز در فریزر داخل خانه افزایش یافته است به شکلی که تعداد زیادی از خانواده ها غذای چند ماه خود را در فریزر نگهداری می کنند اما باید به یاد داشته باشید که روش نگهداری صحیح و همچنین آگاهی از اینکه چه غذاهایی را نباید در فریزر نگه داشت بسیار مهم است . در این مقاله درباره نحوه فریز کردن سبزیجات، شیوه مناسب فریز کردن سبزیجات صحبت می کنیم. از فریز کردن این سبزیجات پرهیز کنید؛سیب زمینی و گوجه فرنگی، کاهو، سیب زمینی، آناناس، هندوانه و سیب. و همچنین دریاره فریز کردن اسفناج، سیر و پیاز توضیحاتی بیان شده است.

این روز‌ها در فریزر خانه‌ها انواع سبزیجات فریز شده را مشاهده می‌کنید که در بعضی موارد هم کاملا تغییر در آنها را مشاهده می‌کنید.

مجید حسن قمی متخصص تغذیه گفت: بهترین روش مصرف سبزیجات، استفاده از آنها به شکل تازه است و توصیه می‌شود که حتی الامکان آنها را به شکل تازه مصرف کنید.

وی افزود: بهترین درجه فر‌یز کردن سبزیجات بین هیجده تا بیست درجه سانتی گر‌اد است.

سبزیجاتی‌ مثل پیاز، سیر، نخود فرنگی و باقلا جزء سبزیجاتی‌ هستند که این روز‌ها اکثرا در فریزر‌ها یافت می‌شود.

این متخصص تغذیه اذعان داشت: سبزیجاتی‌ مثل سیب زمینی و گوجه فرنگی به علت دارا بودن بافت نشاسته‌ای اگر درون یخچال فریزر نگهداری شوند و این مدت کمی به طول بیانجامد طعم واقعی خود را از دست می‌دهند همچنین سبزیجات پخته مثل قورمه سبزی و اسفناج اگر اول تفت داده شوند ویتامین‌ها را بهتر در خود نگه می‌دارند.

یک کا‌رشناس ارشد بهداشت مواد غذایی گفت: انجام فرآیند بر روی سبزیجات به ویژه سرخ کردن، باعث می‌شود که نتوان آن را زمان زیادی نگهداری کرد، همچنین به دلیل اضافه کردن روغن و حرارت دیدن احتمال تشکیل مواد مضر در سبزیجات زیاد است.

چند روش برای نگهداری سبزیجات وجود دارد که از جمله آن می‌توان به کنسرو کردن، خشک کردن، فریز کردن و ترشیجات اشاره کرد. برای نگهداری سبزیجات به روش فریز کردن باید سبزیجات در دمای منفی ۱۸ درجه قرار داده شوند.

اغلب مردم برای فریز کردن سبزیجات از کیسه‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند، این کیسه‌ها برای منجمد کردن سبزیجات مناسب نیستند و بهتر است از ظروف کاغذی مشروط بر اینکه در آن آلومینیوم به کار نرفته باشد و یا ظروف شیشه‌ای استفاده شود البته در صورت انجماد زیاد ظروف شیشه‌ای احتمال شکستن آنها وجود دارد.

در منجمد کردن سبزیجات احتمال انتقال فنیل فتالات از ظروف پلاستیکی به سبزی وجود دارد. نگهداری سبزیجات به مدت حدوداً سه ماه در فریزر و در دمای کمتر از ۱۸ درجه زیر صفر احتمال انتقال این مواد به سبزیجات افزایش پیدا می‌کند.

در ابتدا بهتر است از سبزیجات گلخانه‌ای استفاده نکنیم بلکه از سبزیجات معطر استفاده کنیم؛ همچنین برای نگهداری نباید سبزیجات را خیلی خرد کرد تا سبزی له نشود و به بافت سبزی آسیبی نرسد، سپس سبزی آماده را سه دقیقه در آب جوش قرار دهیم و با این روش که آنزیم‌بری نامیده می‌شود تثبیت رنگ سبزی اتفاق می‌افتد و به این شکل رنگ و برخی ویتامین‌های آن حفظ می‌شود.

 وقتی سبزی خرد شده در مجاورت هوا قرار می‌گیرد آنزیم‌هایی در آن فعال می‌شود سپس سرخ کردن باعث می‌شود که ارزش غذایی آن از دست برود و نیاز سلولی ما را برطرف نمی‌کند.

سبزیجاتی که امکان فریز کردن آنها وجود دارد، تصریح کرد: پیاز، سیر، سبزیجات برگدار، نخودفرنگی، بادمجان، باقلا، سبزی قرمه، اسفناج جزو سبزیجاتی هستند که امکان منجمد کردن آنها وجود دارد اما نباید سیب زمینی و گوجه فرنگی را هیچگاه فریز کرد.

همه سبزیجات برای فریز کردن مناسب نیستند ؛ سبزیجات نرم و لطیفی مانند کاهو هنگامی که فریز شوند خراب شده و خواص غذایی خود را از دست می دهند. دیگر موادی که هیچ‌گاه نباید آنها را منجمد کرد عبارتند از: کاهو، موز، تربچه، خربزه، طالبی

اگر برخی از سبزیجات را مانند سیب زمینی و گوجه فرنگی را ریز کنید، طعم واقعی خود را از دست می دهند و بهتر است که هرگز آن ها را فریز نکنید. در این مقاله از در مورد سبزیجاتی که نباید آن ها را فریز کنید اطلاعاتی را آماده کرده ایم. توصیه می کنیم که حتما این مقاله را مطالعه کنید و از دست ندهید. با ما همراه شوید.

گوجه فرنگی به عنوان منبع غنی ویتامین سی از ارزش بالایی برخوردار است که اگر آن را در فریزر نگهداری شود دیگر از ویتامین سی و لیکوپن موجود در آن که عاملی در پیشگیری از ابتلا به سرطان است خبری نخواهد بود.

نگهداری سیب زمینی در فریزر و دمای پایین آن را تبدیل به سیب زمینی بدون کیفیت مناسب برای مصرف می کند چرا که بهترین محل برای نگهداری سیب زمینی با توجه به حفظ خواص ان در محیط آشپزخانه اما با درجه حرارت مناسب که نباید گرم باشد.

حتی اگر سبزیجات و میوه‌جات آب‌دار شما در یخچال شل و وارفته شوند و یا آب بیاندازند بهتر از آن است که آن ها را فریز کنید.

کاهو، سیب زمینی، آناناس، هندوانه و سیب از موادی هستند که آب زیادی دارند. قرار دادن این مواد در فریزر موجب یخ زدگی آب درون آن‌ها می شود. و زمانی که این یخ آب شود همه چیزی که برای شما باقی می‌ماند مقداری سبزیجات یا میوه‌جات وارفته و بدون ویتامین خواهد بود.

قارچ یک ماده پروتئینی و دارای آب زیاد است، پس باید زمان نگهداری آن کوتاه باشد اما وقتی بر روی سبزیجات فرآیندی انجام شود به ویژه درباره سرخ کردن سبزیجات، نمی‌توان آن را زمان زیادی نگهداری کرد به این دلیل که روغن به آن اضافه می‌شود سپس حرارت می‌بیند پس احتمال تشکیل مواد مضر در آن زیاد است.

این کا‌شناس ارشد بهداشت موادغذایی درباره شیوه نگهداری مرکبات خاطرنشان کرد: هر فرد باید روزانه ۶۰ میلی گرم ویتامین C دریافت کند و با توجه به سرماخوردگی زیاد در فصل سرما مصرف این ویتامین به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان، باعث جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

مصرف ویتامین C جلوی تولید رادیکال آزاد را در بدن می‌گیرد و از ایجاد سرطان جلوگیری می‌کند، اما فرآوری مواد غذایی دارای ویتامین C از جمله مرکبات ۵۰ تا ۶۰ درصد ویتامین آن را از بین می‌برد.

اسفناج را می‌توان هم به صورت خام و هم پخته به مدت ۶ تا ۱۲ ماه داخل فریزر با دمای منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری کرد. یکی از نگرانی‌هایی که مدت‌ها بین مردم وجود داشته و شما هم به آن اشاره کرده‌اید، نگرانی از تشکیل ترکیب‌های سرطان‌زایی مانند نیتروزامین در اسفناج پخته‌ای است که داخل فریزر نگهداری می‌شود. اتحادیه اروپا در این زمینه بررسی‌هایی را روی اسفناج‌های پخته و فریزشده انجام داد و متوجه شد که مقدار این نیتروزامین به قدری کم است که جایی برای نگرانی نیست. به طور کلی، بهتر است ما اسفناج یا سایر سبزی‌ها را پیش از قرار دادن در فریزر، یک آب‌گردانی ساده بکنیم یعنی آنها را به مدت چند ثانیه در آب جوش قرار دهیم و خارج کنیم. این کار در صنعت به نام «بلانچینگ» معروف است.

با این کار، آنزیم‌هایی که باعث قهوه‌ای‌شدن و پایین آمدن طول عمر سبزی‌ها می‌شوند از بین می‌روند و به این ترتیب ما می‌توانیم سبزی‌ها را برای مدت طولانی‌تری بدون نگرانی از تغییر رنگشان در فریزر نگهداری کنیم. البته به شما توصیه می‌کنم در صورت امکان، اسفناج را به جای پختن کامل، با همین روش آنزیم‌بری، کمی آب‌گردانی کنید یا آن را به شکل خام در فریزر بگذارید. با این وجود هرچند گفته می‌شود می‌توان سبزی‌های مختلفی از جمله اسفناج را ۶ تا ۱۲ ماه داخل فریزر گذاشت اما هرچه فاصله فریزکردن سبزی‌ها تا زمان مصرف شان کمتر باشد، عطر و طعم بهتری خواهند داشت. ضمن اینکه با کوتاه شدن زمان فریزکردن سبزی‌ها تا هنگام مصرف، ویتامین‌هایشان هم بیشتر حفظ خواهند شد و خوردنشان فایده بیشتری برای بدن خواهد داشت. البته عمر نگهداری سبزی‌ها و مواد غذایی پخته در فریزر به دلیل از دست رفتن بافت اولیه‌شان، نصف می‌شود و میزان ویتامین ‌C حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

گیاهان معطر تازه با فریز شدن تبدیل به ماده ای وارفته و قهوه ای رنگ می‌شوند. با تغییر دمای شدید، این گیاهان بافت و رنگ خود را کاملا از دست خواهند داد. البته راه دیگری برای نگهداری از این مواد در فریزر وجود دارد. اگر سبزیجات معطر خود را خرد کنید و با کمی روغن زیتون در قالب های یخ قرار دهید شانس نگهداری آن‌ها را در فریزر خواهید داشت.

مواد غذایی حاوی مواد معدنی ضروری برای تولید انرژی بدن و فعالیت سالم اعضا و ارگان‌ها محسوب می‌شوند؛ اما طرز نگهداری آنها در باقی ماندن این مواد معدنی اثرگذار است. از همین رو متخصصان می‌گویند برخی غذاها و خوردنی‌ها را نباید در فریزر نگه داشت زیرا خاصیت و فایده آنها از بین می‌رود یا حتی مضر خواهد بود.

سیر بعد از قرار داده شدن در فریزر حالت سفتی و انسجام بافتهای خود را از دست می دهد . بهترین محیط برای نگهداری سیر محلی خشک و خنک است اما نه دمای بسیار پایین.

بدترین ایده برای نگهداری پیاز داخل فریزر است که آب میان بافتی آن لایه های پیاز را نرم و غیر قابل مصرف می کند.


39 − = 31

9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *